Je zou ook een coral in de M2 (key E) wifi kunnen steken. Goedkoper en scheelt je een USBpadoempats schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:36:
Qua hardware wil ik in ieder geval:
32GB mem
1x 2TB SSD NVME -> Containers, images, databases
1x 8TB SSD -> NVR en Backups
Coral USB -> Frigate object recognition
2x lan -> 1 voor WAN, 1 voor LAN, om de gateway/router functionaliteit in te bouwen. Ik gebruik geen externe router
Als ik jouw setup hier: Mich in "Het grote zuinige server topic - deel 3" bekijk, lijkt me die inderdaad ook acceptabel. Verbruik lijkt iets hoger, maar dat geeft niet super veel inderdaad.Mich schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:39:
[...]
Ik heb dit bord uitvoering: ASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI
Staat wel info over in dit topic. Nadeel is dat zodra je de pci port gebruikt je CPU niet lager komt dan c6 state. Dit omdat het eigenlijk een port is voor een videokaart en op een of andere manier kom je dan niet lager. Niet alleen op dit bord een probleem, is een ontwerp ding van Intel. Maar goed. Met een 10gb kaart kom je misschien toch al niet lager dan c6.
Ik hem om deze reden naar een uATX gestapt die ook "normale" pci poorten heeft.
Ik verwacht niet dat het systeem met de 10Gb NIC's extreem laag in verbruik gaat zijn.
Natuurlijk zou het wel mooi zijn...
Er komt pfSense op, dat zou in principe prima van zo'n mini M.2 SSD kunnen draaien die in de wifi poort past, de eisen daarvoor zijn erg laag.andru123 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 14:34:
[...]
Er zijn wel m.2 naar pcie converters van onbekende kwaliteit. Maar ga je dan geen m.2 schijf gebruiken? Er is wel m.2 wifi port, maar dat is vaak beperkt tot 1 pci lane, dus ong. 2,5Gbit max (als dat werkt). Waar heb je überhaupt een 10gbit port voor nodig? De port op de moedebord is 1gbit… of ga je dat niet gebruiken?
Worst-case kan het zelfs op een USB stickje.
Ik deel je zorgen over de kwaliteit van M.2 naar PCIe poorten, vandaar ook dat ik liever een 'echte' PCIe poort zou hebben.
[ Voor 50% gewijzigd door FireDrunk op 25-10-2023 15:27 ]
Even niets...
Een M.2 naar PCIe-slot converter is eigenlijk niet veel anders dan een riser-cable met 2 verschillende aansluitingen, en riser-cables zijn op zich niet heel erg spannend (tenzij je het zelf spannend maakt door iets met onbekende specificaties te kopen). De Delock 64131 heeft het bij mij prima gedaan op PCIe3.0, en als ik het goed onthouden heb was het plan om er een PCIe2.0-kaart in te steken wat het nog minder kritisch maakt.
Klopt, ze zijn op zich te doen. Ik ben banger voor het vinden van een kast waar het goed past allemaal. Genoeg ruimte en airflow blijft lastig.
Even niets...
Hallo,
ik heb 2x (als backup) HP ProDesk 600 G2 Mini toestelletjes gekocht: i5 6500T, 8GB en 256GB SATA schijf.
Ik heb HA als Generic x86-64 install gedaan door via een USB Ubuntu Live de image naar de SSD te schrijven.
Met onderstaande settings krijg ik het verbruik naar 6.0 a 7.5 Watt. Lijkt me vrij netjes.
Is een M.2 SSD zuiniger dan een SATA SSD?
Zijn er zaken die ik anders moet zetten, of in de System Options even goed aan kan zetten (Turbo-Boost, Multi-processor, VTx, VTd) die handig kunnen zijn?
In System Options heb ik volgende opties:
- Turbo-boost: uit
- Multi-processor: uit
- VTx: uit
- VTd: uit
- M.2 WLAN/BT: uit
- M.2 SSD: uit
- Allow PCIe/PCI SERR# Interrupt: aan
Built-In Device Options:
- Embedded Lan Controller: aangevinkt
- Wake On Lan: Disabled
- Dust Filter: uit
- Video Memory Size: 32MB (laagste)
- M.2 USB/Bluetooth: uit
- Audio Device: uit
Port Options:
- SATA0: aan
- Front USB: allemaal aan
- Rear USB: allemaal uit
- USB Charging Port Function: uit
Power Management Options:
- Runtime Power Management: aan
- Extended Idle Power States: aan
- S5 Maximum Power Savings: uit
- SATA Power Management: aan
- PCI Express Power Management: aan
- Power On from Keyboard Ports: uit
- Unique Sleep State Blink Rates: uit
Remote Management Options: AMT: uit
ik heb 2x (als backup) HP ProDesk 600 G2 Mini toestelletjes gekocht: i5 6500T, 8GB en 256GB SATA schijf.
Ik heb HA als Generic x86-64 install gedaan door via een USB Ubuntu Live de image naar de SSD te schrijven.
Met onderstaande settings krijg ik het verbruik naar 6.0 a 7.5 Watt. Lijkt me vrij netjes.
Is een M.2 SSD zuiniger dan een SATA SSD?
Zijn er zaken die ik anders moet zetten, of in de System Options even goed aan kan zetten (Turbo-Boost, Multi-processor, VTx, VTd) die handig kunnen zijn?
In System Options heb ik volgende opties:
- Turbo-boost: uit
- Multi-processor: uit
- VTx: uit
- VTd: uit
- M.2 WLAN/BT: uit
- M.2 SSD: uit
- Allow PCIe/PCI SERR# Interrupt: aan
Built-In Device Options:
- Embedded Lan Controller: aangevinkt
- Wake On Lan: Disabled
- Dust Filter: uit
- Video Memory Size: 32MB (laagste)
- M.2 USB/Bluetooth: uit
- Audio Device: uit
Port Options:
- SATA0: aan
- Front USB: allemaal aan
- Rear USB: allemaal uit
- USB Charging Port Function: uit
Power Management Options:
- Runtime Power Management: aan
- Extended Idle Power States: aan
- SATA Power Management: aan
- PCI Express Power Management: aan
- Power On from Keyboard Ports: uit
- Unique Sleep State Blink Rates: uit
Remote Management Options: AMT: uit
Even een update van dit verhaal:
Package komt nog steeds niet lager dan C3. Ik kwam dit tegen over AsRock en package C-states: https://askubuntu.com/que...-server-22-04-please-help
Lijkt erop dat het dus gewoon niet kan met dit mobo. Verkopen is ook niet ideaal nu ik er al op heb zitten solderen, al kan ik het componentje weer netjes terugzetten natuurlijk. Ik laat hem voor nu maar zo draaien, hij is net iets zuiniger dan het systeem wat hij vervangt.
Met WiFi er uit en LED controller spanningsloos (zat een handig ferrietpareltje in de voedingslijn) zit ik nu op 12.8W koud, 13.1W warm (wel apart dat warmte zoveel invloed heeft).Enervate schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 08:44:
Heb even Ubuntu van USB geboot, geeft nog niet meteen lagere C-states ook zonder de SSD (en WiFi weer in BIOS uitgezet). Heb wat pastebins gemaakt maar zelf nog niet uitgebreid naar gekeken: dmesg, lspci, powertop
Vanavond verder, en die module eruit halen.
Package komt nog steeds niet lager dan C3. Ik kwam dit tegen over AsRock en package C-states: https://askubuntu.com/que...-server-22-04-please-help
Lijkt erop dat het dus gewoon niet kan met dit mobo. Verkopen is ook niet ideaal nu ik er al op heb zitten solderen, al kan ik het componentje weer netjes terugzetten natuurlijk. Ik laat hem voor nu maar zo draaien, hij is net iets zuiniger dan het systeem wat hij vervangt.
Ook maar een kleine update voor men beelink EQ12 (N100). Na enkele bios aanpassingen heb ik er nog 0.8 watt afgereden. Nu dus 7.2 watt.
De bios is nog heel uitgebreid, maar praktisch geen documentatie. Heb op goed gelukt wat opties met ASPM en PM in de naam aangezet (ASPM L1.1/L1.2 voor PCIE, PM voor storage). Er was ook een optie om de wifi uit te zetten (bluetooth staat nog aan).
Er zijn nog meer opties om te proberen maar is moeilijk zonder uitleg wat het allemaal inhoud (en is de optie daadwerkelijk geïmplementeerd. Met die Chinese toestellen weet je nooit). De vraag is ook in hoeverre begint de meting zelf een rol te spelen, en de kwaliteit van de voeding. Heb ook wel USB audio, HDMI, en een tweede SSD aangesloten natuurlijk.
De bios is nog heel uitgebreid, maar praktisch geen documentatie. Heb op goed gelukt wat opties met ASPM en PM in de naam aangezet (ASPM L1.1/L1.2 voor PCIE, PM voor storage). Er was ook een optie om de wifi uit te zetten (bluetooth staat nog aan).
Er zijn nog meer opties om te proberen maar is moeilijk zonder uitleg wat het allemaal inhoud (en is de optie daadwerkelijk geïmplementeerd. Met die Chinese toestellen weet je nooit). De vraag is ook in hoeverre begint de meting zelf een rol te spelen, en de kwaliteit van de voeding. Heb ook wel USB audio, HDMI, en een tweede SSD aangesloten natuurlijk.
Interessant, maar dan moet het wel een mobo hebben die dit heeft. Heb je een suggestie voor mobo + cpu voor mijn usecase?maxoss schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:21:
[...]
Je zou ook een coral in de M2 (key E) wifi kunnen steken. Goedkoper en scheelt je een USB
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
Deze zou ik aanzetten, ook al wordt die niet gebruikt door het besturingssysteem. Het maakt deel uit van eisen van EUP Lot 6.Chris_147 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:27:
Als je nog instellingen ziet voor DOE (Department of Energy), CEC (California Energy Commission) of EU (EuP, Erp) power settings, dan kunnen die ook allemaal aan.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Je kan proberen het te forceren met pcie_aspm=force kernel parameter en die wijziging vervolgens te activeren.Enervate schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:19:
Even een update van dit verhaal:
Met WiFi er uit en LED controller spanningsloos (zat een handig ferrietpareltje in de voedingslijn) zit ik nu op 12.8W koud, 13.1W warm (wel apart dat warmte zoveel invloed heeft).
Intel Corporation Alder Lake-S GT1 [UHD Graphics 730] (rev 0c) (prog-if 00 [VGA controller])
Flags: PMEClk- DSI+ D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot-,D3cold-)
Geen link power states.
Intel Corporation 12th Gen Core Processor Gaussian & Neural Accelerator (rev 05)
Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot-,D3cold-)
Geen link power states.
Intel Corporation Ethernet Connection (17) I219-V (rev 11)
Flags: PMEClk- DSI+ D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+)
Dit is een van 2 onderdelen met link power states.
Intel Corporation Alder Lake-S PCH HECI Controller #1 (rev 11)
Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot+,D3cold-)
Dit is een van 2 onderdelen met link power states.
Er staan nauwelijk nog energiebesparende functies aan.
Er is helemaal nergens ASPM te vinden! Als het niet uit staat op de een of andere manier (kernel parameter of BIOS), zou ik dat niet accepteren als koper en dit bord retourneren omdat het niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die de koper mag hebben. Maar dat kan nu helaas niet meer omdat het is aangepast (edit).
Ik zou ASRock vragen en voor zover nodig onder druk zetten om met een gecorrigeerde BIOS te komen als het hun schuld is.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@ilm Je eerdere bericht is gepind, zou je alle nieuwe bevindingen daar ook kunnen toevoegen? Dat is handig om het terug te kunnen vinden.
@mrmrmr Is de Leicke Adapter uit de startpost: https://www.amazon.de/Net...ps-geeignet/dp/B006Z9TQE6
Nog steeds courant? Of is daar al een betere voor te krijgen?
Nevermind, ik zie net dat dat Asus moederbord een 19V adapter wil.
Nog steeds courant? Of is daar al een betere voor te krijgen?
Nevermind, ik zie net dat dat Asus moederbord een 19V adapter wil.
[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 26-10-2023 09:48 ]
Even niets...
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@FireDrunk
Kijk of het voldoet aan DOE Level VI (VI in cirkel icoon) en bij voorkeur CoC Version 5 Tier 2.
Leicke is wel goedkoop, maar niet de zuinigste keuze. Een licht gebruikte tweedehandse adapter van een merk als Dell, HP met een geschikte stekker eraan is een optie. Ik zet er voor groot vermogen (>100W) meestal een Molex Mini Fit Jr stekker aan.
Kijk of het voldoet aan DOE Level VI (VI in cirkel icoon) en bij voorkeur CoC Version 5 Tier 2.
Leicke is wel goedkoop, maar niet de zuinigste keuze. Een licht gebruikte tweedehandse adapter van een merk als Dell, HP met een geschikte stekker eraan is een optie. Ik zet er voor groot vermogen (>100W) meestal een Molex Mini Fit Jr stekker aan.
Ik heb nog allerlei 19v adapter liggen van diverse laptops en of nucs, waaronder een LiteOn PA-1900-32 van 90W (19v * 4.74A). Die heeft een VI efficiency label.mrmrmr schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:01:
@FireDrunk
Zou wel goed moeten zijn?
Even niets...
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Waarschijnlijk wel, als de stekker past. LiteOn is producent voor diverse A merken, de kennis en kunde hebben ze wel om een kwaliteitsproduct te maken.FireDrunk schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:10:
[...]
Ik heb nog allerlei 19v adapter liggen van diverse laptops en of nucs, waaronder een LiteOn PA-1900-32 van 90W (19v * 4.74A). Die heeft een VI efficiency label.
Zou wel goed moeten zijn?
Iemand hier toevallig ook sinds kort een hoger idle verbruik geconstateerd?
Odroid h3+
Debian 12
Ik ben sinds gister (precies na apt-get update/upgrade) ineens van stabiel 3 watt naar ~5+ watt gegaan. Ipv >c8 haal ik nu nog maar c3 max.
Odroid h3+
Debian 12
Ik ben sinds gister (precies na apt-get update/upgrade) ineens van stabiel 3 watt naar ~5+ watt gegaan. Ipv >c8 haal ik nu nog maar c3 max.
Wat zat er in de update?project.bobby schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:16:
Iemand hier toevallig ook sinds kort een hoger idle verbruik geconstateerd?
Odroid h3+
Debian 12
Even niets...
base-files
cups
cups-client
cups-common
cups-core-drivers
cups-daemon
cups-ipp-utils
cups-ppdc
cups-server-common
curl
dbus
dbus-bin
dbus-daemon
dbus-session-bus-common
dbus-system-bus-common
dbus-user-session
debian-archive-keyring
debianutils
firefox-esr
ghostscript
gir1.2-gtk-3.0
gir1.2-javascriptcoregtk-4.0
gir1.2-webkit2-4.0
grub-common
grub-efi-amd64
grub-efi-amd64-bin
grub-efi-amd64-signed
grub2-common
gstreamer1.0-plugins-bad
gtk-update-icon-cache
inetutils-telnet
krb5-locales
libbrlapi0.8
libcups2
libcurl3-gnutls
libcurl4
libdbus-1-3
libglib2.0-0
libgs-common
libgs10
libgs10-common
libgssapi-krb5-2
libgstreamer-plugins-bad1.0-0
libgtk-3-0
libgtk-3-bin
libgtk-3-common
libhwy1
libjavascriptcoregtk-4.0-18
libjavascriptcoregtk-4.1-0
libk5crypto3
libkrb5-3
libkrb5support0
libldb2
libnftables1
libnss-systemd
libpam-modules
libpam-modules-bin
libpam-runtime
libpam-systemd
libpam0g
libsmbclient
libssl3
libsystemd-shared
libsystemd0
libudev1
libunbound8
libvpx7
libvte-2.91-0
libvte-2.91-common
libwbclient0
libwebkit2gtk-4.0-37
libwebkit2gtk-4.1-0
libx11-6
libx11-data
libx11-xcb1
libxnvctrl0
libxpm4
linux-image-6.1.0-13-amd64
linux-image-amd64
nftables
openssh-client
openssl
python3-brlapi
samba-libs
shim-signed
systemd
systemd-sysv
systemd-timesyncd
udev
xbrlapi
xserver-common
xserver-xorg-core
xserver-xorg-legacy
Mja, op zich nieuwe kernel, dus daar kan het een en ander in veranderd zijn. Je kan even in de vorige kernel booten en kijken of het dan weg is.
Even niets...
True, zal dat eerst maar is proberen. Thanks!FireDrunk schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:53:
Mja, op zich nieuwe kernel, dus daar kan het een en ander in veranderd zijn. Je kan even in de vorige kernel booten en kijken of het dan weg is.
Iemand een tip voor een zuinige SSD die in een E key (Wifi) M.2 slot past?
Hij moet in dit bord komen:
uitvoering: ASUS PRO H610T-CSM
Volgens de specs is het een M.2 slot, maar meer wordt er niet gezegd.
https://www.asus.com/moth...s/pro-h610t-csm/techspec/
De handleiding zegt ook niets over of er iets anders dan een Wifi kaartje in kan. Zelfs niet hoeveel PCIe lanes het ding heeft. Maar ik verwacht 2. De snelheid boeit me geen moer, het is maar een boot SSD.
Ik zie in de pricewatch dat er niet zo super veel keuze is als ik PCIe selecteer, maar wel wat meer als ik SATA selecteer (wat ook prima zou zijn).
Alle 42mm M.2 SSD's:
categorie: Solid state drives
Alle 42mm PCIe M.2 SSD's (let op dat hier dus ook M key bij zit, en ik heb dus E key nodig):
Maar de kans dat dat slot AHCI ondersteund is natuurlijk nog kleiner.
Iemand hier ervaringen mee?
EDIT:
Oh crap, ik denk zelfs dat ik een 30mm M.2 nodig heb:
Dat maakt de keuze nog kleiner, en zie ik zelfs geen E-key staan, dan moet ik nog een converter plaatsen
Die moet ik ook al voor het gewone M.2 slot plaatsen om een PCIe poort te creeen, dat wordt nog een uitdaging
Scratch that, de handleiding lezen helpt, het is een M.2 2242 slot.
De handleiding zegt ook niets over of er iets anders dan een Wifi kaartje in kan. Zelfs niet hoeveel PCIe lanes het ding heeft. Maar ik verwacht 2. De snelheid boeit me geen moer, het is maar een boot SSD.
Ik zie in de pricewatch dat er niet zo super veel keuze is als ik PCIe selecteer, maar wel wat meer als ik SATA selecteer (wat ook prima zou zijn).
Alle 42mm M.2 SSD's:
Alle 42mm PCIe M.2 SSD's (let op dat hier dus ook M key bij zit, en ik heb dus E key nodig):
EDIT:
Dat maakt de keuze nog kleiner, en zie ik zelfs geen E-key staan, dan moet ik nog een converter plaatsen

Die moet ik ook al voor het gewone M.2 slot plaatsen om een PCIe poort te creeen, dat wordt nog een uitdaging
[ Voor 16% gewijzigd door FireDrunk op 28-10-2023 11:39 ]
Even niets...
Bingo.FireDrunk schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:53:
linux-image-6.1.0-13-amd64 rollback gedaan naar linux-image-6.1.0-12-amd64 en weer terug op ~3 watt.
Ik heb dit bordje. Het is toch echt een AE-key 2230 PCIE X1 en herkend gewoon mijn m.2 SSD. ik heb een converter gebruikt zodat ik gewoon een 2280 kan gebruiken. In BIOS moet je het "wifi/bluetooth" gedeelte op Enabled laten. Het vinden van een AE-key m.2 2230 SSD is sowieso lastig en 9 van de 10 keer te dik om ook nog een 2280 ssd er boven op te gebruiken.FireDrunk schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:18:
Iemand een tip voor een zuinige SSD die in een E key (Wifi) M.2 slot past?
Alle 42mm M.2 SSD's:
EDIT:
Converter:
https://aliexpress.com/item/1005004903003693.html
Een converter naar x16 voor een videokaart werkt ook:
https://aliexpress.com/item/1005003070797631.html
Verbruik met een Leicke 150w, 12700T, 2x32GB DDR4, 2x SATA 8TB, 2x m.2 nvme 2TB Samsung 980 pro op UnRaid:
8.87w laagst gemeten.
9.54w gemiddeld.
Bordje is gevoelig voor USB en de Realtek NIC. Sinds een aangepaste netwerk driver op UnRaid gaat het systeem goed en stabiel onder de 10w. Met Ubuntu server 23.04 gaat het systeem nog lager in idle. Ook de NCT6675 "monitor" chip is pas supported sinds kernel 6.3. Ik heb hiervoor een melding gemaakt bij Bugzilla en is dus sindsdien toegevoegd aan mainline. Mocht je dus goede HW data willen krijgen (RPM, temps etc) en pre-kernel 6.3 draaien, boot dan met "acpi_enforce_resources=lax".
:strip_exif()/f/image/C8X8DQmNR9eOQvRadDrVcaMn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2BxXBv7KGjeyK9Yi8dBcdVrV.jpg?f=fotoalbum_large)
Damn dan is de handleiding rete verwarrend.renedis schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:19:
[...]
Ik heb dit bordje. Het is toch echt een AE-key 2230 PCIE X1 en herkend gewoon mijn m.2 SSD. ik heb een converter gebruikt zodat ik gewoon een 2280 kan gebruiken. In BIOS moet je het "wifi/bluetooth" gedeelte op Enabled laten. Het vinden van een AE-key m.2 2230 SSD is sowieso lastig en 9 van de 10 keer te dik om ook nog een 2280 ssd er boven op te gebruiken.
Converter:
Een converter naar x16 voor een videokaart werkt ook:
https://aliexpress.com/item/1005003070797631.html
Verbruik met een Leicke 150w, 12700T, 2x32GB DDR4, 2x SATA 8TB, 2x m.2 nvme 2TB Samsung 980 pro op UnRaid:
8.87w laagst gemeten.
9.54w gemiddeld.
Bordje is gevoelig voor USB en de Realtek NIC. Sinds een aangepaste driver (8169) op UnRaid gaat het systeem goed en stabiel onder de 10w. Ook de NCT6675 "monitor" chip is pas supported sinds kernel 6.3. Ik heb hiervoor een melding gemaakt bij Bugzilla en is dus sindsdiends toegevoegd aan mainline. Mocht je dus goede HW data willen krijgen (RPM, temps etc) en pre-kernel 6.3 draaien, boot dan met "acpi_enforce_resources=lax".
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/hcNg5fiL9HHzYXDHmFnv1QEA.png?f=fotoalbum_medium)
De afmetingen gelden dus vooral voor het 'primaire' M.2 slot.
Voor de wifi kaart is er dus ook geen dedicated schroefgat?
Ik ga er hoogstwaarschijnlijk pfSense bare-metal op draaien. Dus fingers-crossed dat het verbruik laag genoeg blijft, anders wordt het mogelijk Proxmox met virtual pfSense (als dat beter is).
[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 28-10-2023 14:29 ]
Even niets...
Ja wel, schroefgat voor de AE-key is niet weergegeven op je screenshot. De 2242/2260/2280 op je screenshot is weergegeven voor het m.2 slot. Ik zal zo even een foto maken.FireDrunk schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:28:
[...]
Damn dan is de handleiding rete verwarrend.
[Afbeelding]
De afmetingen gelden dus vooral voor het 'primaire' M.2 slot.
Voor de wifi kaart is er dus ook geen dedicated schroefgat?
Ik ga er hoogstwaarschijnlijk pfSense bare-metal op draaien. Dus fingers-crossed dat het verbruik laag genoeg blijft, anders wordt het mogelijk Proxmox met virtual pfSense (als dat beter is).
Correctie:
AE-key maakt gebruik van het 2242 schroefgat op 2230 mm.
:strip_exif()/f/image/joEreNcZanr2H6lsJu1DHg8Y.jpg?f=fotoalbum_large)
pfSense bare-metal kan prima. Lijkt mij dat je 2 NICs nodig hebt. Ik zou dan in jouw geval 2 converters kopen.
Deze voor een standaard formaat 2280 m.2 SSD:
En een dual Intel NIC via het m2 2280 slot met converter of via USB3 (2 dongels).
De ingebouwde Realtek NIC gaat namelijk niet verder dan C2 of C3 state vanwege slechte ASPM support. Wat ik eerder zei; met een custom driver gaat ie naar C6 state, maar meer niet. Denk niet dat je een custom driver gaat vinden voor pfSense.
[ Voor 49% gewijzigd door renedis op 28-10-2023 14:48 ]
Ik heb zelfs een 4x 10GbE NIC gekocht (Intel X710). Idee is om de lokale Realtek helemaal niet te gebruiken.
Ik twijfel om inderdaad 2 converters te kopen, of 1 en dan het OS op ofwel een SATA SSD of een USB stickje te zetten. Misschien kan ik een simpele SATA-dom vinden die goed past.
Ik zit nog behoorlijk met de behuizing. AliExpress bevat best een paar leuke behuizingen, maar die krengen zijn dan al snel 4-6 weken onderweg.
Voor nu heb ik een wat ouder Antec ITX kastje liggen waar ik mee ga prutsen.
Er werder eerder (door jou?) ook al converters van DeLock gelinked, die lijken me ook prima.
Maar omdat ik nog niet precies weet welke behuizing ik ga gebruiken, weet ik dus ook nog niet of ik angled nodig heb
Thanks voor de foto's overigens!
Ik twijfel om inderdaad 2 converters te kopen, of 1 en dan het OS op ofwel een SATA SSD of een USB stickje te zetten. Misschien kan ik een simpele SATA-dom vinden die goed past.
Ik zit nog behoorlijk met de behuizing. AliExpress bevat best een paar leuke behuizingen, maar die krengen zijn dan al snel 4-6 weken onderweg.
Er werder eerder (door jou?) ook al converters van DeLock gelinked, die lijken me ook prima.
Maar omdat ik nog niet precies weet welke behuizing ik ga gebruiken, weet ik dus ook nog niet of ik angled nodig heb
Even niets...
Je komt met de X710 dan echt uit op een converter naar x16 PCIE slot. De doorvoersnelheid verplicht je haast die op het reguliere m2 2280 slot aan te sluiten. Ongeacht je keuze voor een behuizing.FireDrunk schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:53:
Ik heb zelfs een 4x 10GbE NIC gekocht (Intel X710). Idee is om de lokale Realtek helemaal niet te gebruiken.
De SSD op de AE key met converter gezien je dan geen andere keuze dan meer over hebt (of via SATA, wat je misschien liever wilt vermijden).
De m2 bied zich aan als PCIE4 x4 slot
De AE key bied zich aan als PCIE3 x1 slot
Dat ziet er interessant uit tov Zimaboard dat je merkbaar meer betaald voor meer RAMmasauri schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:13:
[...]
Klopt, 1Gbit is idd vrij achterhaald tegenwoordig, maar is er veel alternatief???
En bij de blade versies die ze aan het produceren zijn kunt ge wel zelf tot 16GB ram erin zetten. https://www.crowdsupply.c...ce=zimaboard.com#products
Is op Amazon 235 euro.ZimaBoard 432
$159.9
Quad Core 1.1-2.2GHz
4G Dual Channel LPDDR4
32GB eMMC Storage
2x SATA 6.0 Gb/s
2x GbE LAN
Is op Amazon 287 euro.ZimaBoard 832
$199.9
Quad Core 1.1-2.2GHz
8G Dual Channel LPDDR4
32GB eMMC Storage
2x SATA 6.0 Gb/s
2x GbE LAN
Een ZimaBlade met toebehoren:
De BTW op voorhand afhouden is goed tegen de inklaringskosten. Bpost wilt 17 of 35 euro voor het behandelen van een pakketje.ZimaBlade 7700 Advanced Kit
Get serious with a quad-core ZimaBlade, 16 GB of DDR3L RAM, a 12 V / 3 A power adapter, a 4k @ 60 Hz Mini DisplayPort male to HDMI female cable, a USB Type-C cable, and a SATA cable.
Items Total $128.00
International Shipping $20.00
BE VAT 21.00% $31.08
Order Total (USD) $179.08
Ik wil pfSense draaien als een router on a stick. Met vlans kan ik tussen internetverbindingen balanceren/ failoveren. Als het later harder moet gaan, dan kan ik een dual SFP+ kaart erin steken voor 2x 10 Gbps.
Ik heb mijn bestelling geplaatst. Het is 461% Funded! De crowdfunding eindigt in 3 dagen.
Ik ga maar 3 poorten gebruiken, waarvan 1 zelfs maar op 1Gb. Mijn glasvezel verbinding is 4Gb.renedis schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:16:
[...]
Je komt met de X710 dan echt uit op een converter naar x16 PCIE slot. De doorvoersnelheid verplicht je haast die op het reguliere m2 2280 slot aan te sluiten. Ongeacht je keuze voor een behuizing.
De SSD op de AE key met converter gezien je dan geen andere keuze dan meer over hebt (of via SATA, wat je misschien liever wilt vermijden).
De m2 bied zich aan als PCIE4 x4 slot
De AE key bied zich aan als PCIE3 x1 slot
Als ik dus vol download (of upload), heb ik ~8Gb brandbreedte nodig, bij PCIe 3.0 is dat dus net iets meer dan 1 lane (met wat overhead). Met x4 vanuit het M.2 slot zou dat dus ruim voldoende moeten zijn.
Even niets...
De Intel NUC 12 Pro is een tijdje geleden binnengekomen en ik ben langzaam bezig deze in te richten met Proxmox. Als CPU zit er een i3-1220P in met 2 x 32 GB DDR4 3200 MHz geheugen en een Transcend 430S M.2 SATA III SSD van 1 TB met DRAM cache. Dat is één van de weinige M.2 2242 vormfactor drives die ik kon vinden met min of meer fatsoenlijke specificaties. De PCIe M.2 SSD poort wil ik nog even vrijhouden voor eventueel toekomstige uitbreiding.FrankHe schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:27:
Ik heb ook een NUC 12 Pro met i3 besteld en verwacht die later deze week te ontvangen. Wanneer die 'up and running' is zal ik ook wat metingen doen.
Het doel is om deze kleine machine in te zetten als homelab, wat meer hands-on ervaring opdoen met VM's in Proxmox en het draaien van wat zaken in Docker. Zo kan ik mijn (development) laptop, die is bedoelt voor 'echt' werk, een beetje schoon houden.
Het verbruik van de NUC met Proxmox zonder ingeschakelde VM is op dit moment < 7 Watt idle, dat kan ik vast nog een beetje tweaken maar vooralsnog vind ik dit best wel een acceptabele waarde.
Binnenkort meer updates.
[ Voor 0% gewijzigd door FrankHe op 29-10-2023 09:57 . Reden: SATA II moet SATA III zijn ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@FrankHe USB stick fabrikanten zijn heel andere verbruikscijfers gewend dan pure NVMe fabrikanten. Dat kan nadelig zijn voor idle verbruik van M.2 producten van USB fabrikanten en OEM's. Ik zou adviseren altijd na te gaan wat het verbruik is van deze module.
In dit geval zie ik geen officiele cijfers op de site van Transcend, maar op een Chinese site wordt 0,63W genoemd. Dat zou veel meer zijn dan een gewone NVMe die ASPM en link power states ondersteunt.
Een workaround zou kunnen zijn dat je een langere M.2 korter maakt, zoals hier wordt besproken. Kioxxia heeft 2242 M.2 met lage ASPM L1.2 mode. Het probleem is hoe je er aan kan komen, daarvoor moet je zoeken, want dergelijke M.2's worden niet als retail product verkocht. Datzelfde geldt voor SK Hynix 2242 M.2's.
Google zoekwoorden.
In dit geval zie ik geen officiele cijfers op de site van Transcend, maar op een Chinese site wordt 0,63W genoemd. Dat zou veel meer zijn dan een gewone NVMe die ASPM en link power states ondersteunt.
Een workaround zou kunnen zijn dat je een langere M.2 korter maakt, zoals hier wordt besproken. Kioxxia heeft 2242 M.2 met lage ASPM L1.2 mode. Het probleem is hoe je er aan kan komen, daarvoor moet je zoeken, want dergelijke M.2's worden niet als retail product verkocht. Datzelfde geldt voor SK Hynix 2242 M.2's.
Google zoekwoorden.
Dank voor het inzicht. De keuze voor de SSD is onder andere ingegeven door de afmetingen, het feit dat er DRAM op zit en, daar ga ik niet omheen draaien, omdat deze SATA ||| SSD mij slechts 58 Eur heeft gekost.mrmrmr schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 02:14:
@FrankHe USB stick fabrikanten zijn heel andere verbruikscijfers gewend dan pure NVMe fabrikanten. Dat kan nadelig zijn voor idle verbruik van M.2 producten van USB fabrikanten en OEM's. Ik zou adviseren altijd na te gaan wat het verbruik is van de deze module.
Google zoekwoorden.
Op een gegeven moment zullen er continu processen op deze machine gaan draaien die met grote regelmaat dingen zullen wegschrijven naar schijf en dan is het niet heel waarschijnlijk dat de SSD ooit toekomt aan de sleep mode. Die > halve Watt zal ik ben ik bang voor lief moeten nemen.
Wat betreft de kosten voor elektriciteit gaat het om pakweg 2 Eur per jaar en zoals gezegd ga ik die besparing in de praktijk niet halen omdat de SSD altijd kleine hoeveelheden aan data zal moeten verwerken.
Ik ga de inzichten wel meenemen bij de selectie van een eventuele toekomstige NVME SSD.
In dit topic wordt vaak verwezen naar het belang van backups. Maar wat vervolgens niet besproken wordt is zuinige backups 
Ik maak momenteel backups van databases met de officiele backup / dump / export opties (pg_dump, influx backup, ...). Maar dit kost natuurlijk tijd en CPU cycles. In het verbruik van mijn server zie ik ook elk uur een flinke CPU spike van minuten als influx backup draait. Nu kwam ik zijdelings tegen dat bv bij PostgreSQL het absoluut niet nodig is om SQL dumps te maken als backup. Zij garanderen dat je ten alle tijden een filesystem snapshot (bv een ZFS snapshot, maar ook een atomic tar) kunt gebruiken als backup. Dit door gebruik te maken van een Write Ahead Log. Elke mutatie die je doet wordt eerst naar het WAL geschreven, en daarna wordt de data("base") pas aangepast. Bij een crash / restore vanaf snapshot / ... wordt het WAL "terug af gespeeld" om tot de laatste situatie te komen. Dit betekend dus dat ik, met ZFS dat ik al gebruik, dus gewoon het filesystem zelf als backup kan hanteren en niet periodiek een pg_dump hoef te doen.
Bij InfluxDB lijkt de situatie enigszins hetzelfde te zijn. Er wordt gebruik gemaakt van een WAL en en de Influx server bevestigd een commando pas nadat dit naar de WAL is geschreven (en WAL naar de disk is gesynchroniseerd). Alleen geven zij geen garantie af dat dit 100% bruikbaar is als backup en herstelt kan worden. Maar dit zou dus wel het geval moeten zijn.
Zelf gebruik ik geen MySQL, maar ik kwam daarvan in eerste instantie tegen dat met FLUSH TABLES WITH READ LOCK een veilige situatie zou moeten creeeren om de database files te kopieren / snapshotten, waarna met UNLOCK TABLES de database weer "vrijgegeven" kan worden. Echter staat in de MySQL documentatie bij deze methode dat deze niet werkt voor InnoDB. Dus dat lijkt mij om die reden iets dat alsnog niet werkt (gezien InnoDB toch wel enigszins de aanbevolen database engine is).
V.w.b. PostgreSQL is er nog een CHECKPOINT query die je vooraf kunt doen. Waarbij je vooraf de "kosten" hebt, i.p.v. achteraf bij een restore. Deze query zal er namelijk voor zorgen dat alle wijzigingen uit de WAL ook zijn verwerkt naar de daadwerkelijke data(base) files. Dus dat de WAL en database consistent is in het snapshot / backup. Echter is dat dus niet perse nodig, gezien bij het terugzetten van een backup de database herstelt kan worden op basis van de WAL. Dus als de database "achter" loopt kost het bij de start van de database tijd (/CPU cycles) om de database up-to-date te brengen op basis van de WAL. Maar die "kosten" betaal je dan alleen bij het herstellen. Doe je vooraf aan elke backup / snapshot actie een CHECKPOINT query betaal je die "kosten" elke keer dat je de query uitvoert / backup maakt. Bij PostgreSQL zelf adviseren ze dan ook om CHECKPOINT juist niet te gebruiken.
Dus in short:
Ik maak momenteel backups van databases met de officiele backup / dump / export opties (pg_dump, influx backup, ...). Maar dit kost natuurlijk tijd en CPU cycles. In het verbruik van mijn server zie ik ook elk uur een flinke CPU spike van minuten als influx backup draait. Nu kwam ik zijdelings tegen dat bv bij PostgreSQL het absoluut niet nodig is om SQL dumps te maken als backup. Zij garanderen dat je ten alle tijden een filesystem snapshot (bv een ZFS snapshot, maar ook een atomic tar) kunt gebruiken als backup. Dit door gebruik te maken van een Write Ahead Log. Elke mutatie die je doet wordt eerst naar het WAL geschreven, en daarna wordt de data("base") pas aangepast. Bij een crash / restore vanaf snapshot / ... wordt het WAL "terug af gespeeld" om tot de laatste situatie te komen. Dit betekend dus dat ik, met ZFS dat ik al gebruik, dus gewoon het filesystem zelf als backup kan hanteren en niet periodiek een pg_dump hoef te doen.
Bij InfluxDB lijkt de situatie enigszins hetzelfde te zijn. Er wordt gebruik gemaakt van een WAL en en de Influx server bevestigd een commando pas nadat dit naar de WAL is geschreven (en WAL naar de disk is gesynchroniseerd). Alleen geven zij geen garantie af dat dit 100% bruikbaar is als backup en herstelt kan worden. Maar dit zou dus wel het geval moeten zijn.
Zelf gebruik ik geen MySQL, maar ik kwam daarvan in eerste instantie tegen dat met FLUSH TABLES WITH READ LOCK een veilige situatie zou moeten creeeren om de database files te kopieren / snapshotten, waarna met UNLOCK TABLES de database weer "vrijgegeven" kan worden. Echter staat in de MySQL documentatie bij deze methode dat deze niet werkt voor InnoDB. Dus dat lijkt mij om die reden iets dat alsnog niet werkt (gezien InnoDB toch wel enigszins de aanbevolen database engine is).
V.w.b. PostgreSQL is er nog een CHECKPOINT query die je vooraf kunt doen. Waarbij je vooraf de "kosten" hebt, i.p.v. achteraf bij een restore. Deze query zal er namelijk voor zorgen dat alle wijzigingen uit de WAL ook zijn verwerkt naar de daadwerkelijke data(base) files. Dus dat de WAL en database consistent is in het snapshot / backup. Echter is dat dus niet perse nodig, gezien bij het terugzetten van een backup de database herstelt kan worden op basis van de WAL. Dus als de database "achter" loopt kost het bij de start van de database tijd (/CPU cycles) om de database up-to-date te brengen op basis van de WAL. Maar die "kosten" betaal je dan alleen bij het herstellen. Doe je vooraf aan elke backup / snapshot actie een CHECKPOINT query betaal je die "kosten" elke keer dat je de query uitvoert / backup maakt. Bij PostgreSQL zelf adviseren ze dan ook om CHECKPOINT juist niet te gebruiken.
Dus in short:
- Bij PostgreSQL is het niet nodig om SQL dumpts te maken, en zijn (atomic) snapshots van de data directory voldoende en is de werking gegarandeerd
- Bij InfluxDB zou het hetzelfde moeten werken als bij PostgreSQL. Dumpen van de database is niet nodig, en atomic snapshots zouden moeten werken. Echter is de werking niet gegarandeerd.
- MySQL being MySQL is het een wormhole gebaseerd op welke database engine je gebruikt etc etc. Waarbij daadwerkelijke SQL dumps alsnog de enige betrouwbare manier lijken te zijn.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i9-13900K Boxed | € 635,96 | € 635,96 |
1 | Moederborden | Kontron K3842-Q | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-C14S | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Toetsenborden | Keychron 1 SE (RGB Backlight, Hot-Swappable, Gateron Red, Qwerty US) | € 0,- | € 0,- |
1 | Muizen | Logitech MX Ergo | € 76,- | € 76,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-5600J3636C16GX2-FX5 | € 112,90 | € 112,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM550x (2021) Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | WD Black SN770 1TB | € 58,90 | € 58,90 |
1 | Schakelaars | Shelly Plug S 1-pack | € 16,49 | € 16,49 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.794,11 |
Ik heb nog een mooie meting voor jullie. Dit is de Kontron K3842-Q2, dual lan met 1Gbps en 2.5Gbps, M2 slot voor Wifi/BT en een USB-C poort. In Windows 11 heb ik met alles aangesloten en monitor op zwart op zijn laagst 3.85 W gemeten! Dat is met de 1Gbps LAN poort. Echt een mooi resultaat vind ik.
Throttlestop geeft hier echter max C-state C6 aan, maar gezien het geringe stroomverbruik zou ik me daar geen zorgen om maken. In Fedora 38 met TLP ipv powertop (powertop --auto-tune heb ik niet geprobeerd) zag ik zonder problemen C10 voorbij komen.
Overigens is dit resultaat volledig zonder load want ik heb geen containers of niks geïnstalleerd. Een best case scenario dus.
Hoeveel verbruikte ie met Fwdora + TLP in idle?
Dat zou ik opnieuw moeten testen. Het was niet minder dan in Windows weet ik nog.Church of Noise schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:09:
Hoeveel verbruikte ie met Fwdora + TLP in idle?
Dankje. Ik vroeg het omdat mijn systeempjes duidelijk minder verbruiken met Debian + TLP dan met Windows.
indrukwekkend laag verbruik in ieder geval!
indrukwekkend laag verbruik in ieder geval!
Hoi,
Zou iemand advies kunnen geven voor de beste route om mijn oude server te vervangen door iets nieuwers (en zuinigers)?
Huidige situatie
Software: Op mijn server draait een fileserver (samba, ftp, seafile), mediaserver (Jellyfin, vrijwel uitsluitend voor muziek), openVPN en nog enkele services die vrijwel geen resources vragen, zoals caldav en carddav synchronisatie, een mailserver, etc.. Alle webservices die bereikbaar zijn via het internet zijn dat via nginx. Het OS is Debian Linux.
Hardware: Dit alles draait op een stokoude HP Server met een 32nm Pentium G6950. Het OS staat op een 100GB Sata SSD, de data op een raidz1 met 2x Toshiba MG08 schijven. Mijn eisen voor performance zijn niet hoog, d.w.z.: de prestaties van de huidige hardware zijn voldoende. Betere performance zou op sommige momenten handig zijn (e.g. grote archieven in- en uitpakken), maar strikt genomen niet noodzakelijk.
De huidige setup draait al vele jaren uitermate stabiel, dus vervanging heeft op zich geen haast.
Wensen
- Betrouwbare hardware die weer een paar jaar meekan
- met een lager verbruik dan de huidige setup
- lage aanschafprijs. Een substantieel hogere aanschafprijs moet zich terugbetalen in langere levensduur en/of lagere verbruikskosten.
- bij voorkeur een hogere performance dan mijn huidige server, maar dat is niet het hoofddoel
Opties
Ik heb nog wat oude hardware in gebruik waarvan er eventueel wel iets doorgeschoven kan worden:
Socket 1155:
- intel i5 i3450 (Ivy Bridge)
- Ivy Bridge Pentium(welke exact zou ik moeten opzoeken)
- Bijpassend socket 1155 moederbord (op gaming gericht)
Socket 1151
- intel i3 7100 (Kaby Lake)
- Helaas geen bijpassend moederbord
Socket AM4
- Ryzen 3 2200G
- Ryzen 5 1600 (geen igpu, lijkt me dus af te vallen)
- Bijpassende ASRock A320M-HDV moederbord
Geheugen
Zowel DDR3 als DDR4 diverse opties met en zonder ecc.
Voeding
BitFenix Formula Gold 450W
Op basis van reviews van Toms Hardware, lijkt de efficiency van de Bitfenix voeding vrij aardig in vergelijking met de Corsair uit de topic start. Dat lijkt dus een redelijke optie om mee te starten.
Zie:
https://www.tomshardware....-power-supply,4484-5.html
https://www.tomshardware....-power-supply,5614-5.html
Voor de moederbord/cpu combo lijkt de i3 7100 het meest zuinig, maar dan moet er een moederbord bijkomen. In de V&A zie ik momenteel bijvoorbeeld:
v&a aangeboden: Supermicro X11SAE-F + Intel Xeon E3-1230V6
Loont het om hiervoor extra geld uit te geven, of kan ik beter aan de slag met de hardware die ik al heb? Welke opties liggen, gegeven de hardware die ik kan gebruiken, het meest voor de hand? Nieuwe hardware zou evt. ook een optie zijn. Bijvoorbeeld moederborden met een N100 of vergelijkbare chip.
Zou iemand advies kunnen geven voor de beste route om mijn oude server te vervangen door iets nieuwers (en zuinigers)?
Huidige situatie
Software: Op mijn server draait een fileserver (samba, ftp, seafile), mediaserver (Jellyfin, vrijwel uitsluitend voor muziek), openVPN en nog enkele services die vrijwel geen resources vragen, zoals caldav en carddav synchronisatie, een mailserver, etc.. Alle webservices die bereikbaar zijn via het internet zijn dat via nginx. Het OS is Debian Linux.
Hardware: Dit alles draait op een stokoude HP Server met een 32nm Pentium G6950. Het OS staat op een 100GB Sata SSD, de data op een raidz1 met 2x Toshiba MG08 schijven. Mijn eisen voor performance zijn niet hoog, d.w.z.: de prestaties van de huidige hardware zijn voldoende. Betere performance zou op sommige momenten handig zijn (e.g. grote archieven in- en uitpakken), maar strikt genomen niet noodzakelijk.
De huidige setup draait al vele jaren uitermate stabiel, dus vervanging heeft op zich geen haast.
Wensen
- Betrouwbare hardware die weer een paar jaar meekan
- met een lager verbruik dan de huidige setup
- lage aanschafprijs. Een substantieel hogere aanschafprijs moet zich terugbetalen in langere levensduur en/of lagere verbruikskosten.
- bij voorkeur een hogere performance dan mijn huidige server, maar dat is niet het hoofddoel
Opties
Ik heb nog wat oude hardware in gebruik waarvan er eventueel wel iets doorgeschoven kan worden:
Socket 1155:
- intel i5 i3450 (Ivy Bridge)
- Ivy Bridge Pentium(welke exact zou ik moeten opzoeken)
- Bijpassend socket 1155 moederbord (op gaming gericht)
Socket 1151
- intel i3 7100 (Kaby Lake)
- Helaas geen bijpassend moederbord
Socket AM4
- Ryzen 3 2200G
- Ryzen 5 1600 (geen igpu, lijkt me dus af te vallen)
- Bijpassende ASRock A320M-HDV moederbord
Geheugen
Zowel DDR3 als DDR4 diverse opties met en zonder ecc.
Voeding
BitFenix Formula Gold 450W
Op basis van reviews van Toms Hardware, lijkt de efficiency van de Bitfenix voeding vrij aardig in vergelijking met de Corsair uit de topic start. Dat lijkt dus een redelijke optie om mee te starten.
Zie:
https://www.tomshardware....-power-supply,4484-5.html
https://www.tomshardware....-power-supply,5614-5.html
Voor de moederbord/cpu combo lijkt de i3 7100 het meest zuinig, maar dan moet er een moederbord bijkomen. In de V&A zie ik momenteel bijvoorbeeld:
v&a aangeboden: Supermicro X11SAE-F + Intel Xeon E3-1230V6
Loont het om hiervoor extra geld uit te geven, of kan ik beter aan de slag met de hardware die ik al heb? Welke opties liggen, gegeven de hardware die ik kan gebruiken, het meest voor de hand? Nieuwe hardware zou evt. ook een optie zijn. Bijvoorbeeld moederborden met een N100 of vergelijkbare chip.
Ik zit ook tegen een systeem te hikken.
Afgelopen maandag zag ik de LED van disk 2 van mijn Qnap TS-212 rood oplichten.
Hij kwam wat tests goed door, maar de NAS zegt nog steeds dat de status abnormaal is en deze vervangen moet worden.
Zowel de NAS als de (2x 2TB) schijven zijn 12 jaar oud en hebben er 98.000 (schijf 1) en 74.000 uren (schijf 2) erop zitten. (en respectievelijk ruim 58.000 en 118.000 start-stop-count).
Ondersteuning voor de bekende apps en services is al stuk minder en was altijd al wat moeizaam.
Ook heb ik nu zo'n 700GB ruimte over en ben van plan om een paar duizend dia's/negatieven te gaan scannen (met een Nikon Coolscan 5000) en bij een eerdere berekening ben ik al die ruimte daar wel voor nodig.
(De 2 2TB schijven draaien in JBOD dus effectief 4TB ruimte)
Heb er al eens eerder naar gekeken en heb wel vaker gedacht aan zelf iets in elkaar te zetten i.c.m. Unraid.
Ik zat dan te denken aan:
- Opslag van TV-series en films.
- Nieuwsgroepen en de bijbehorende apps/services.
- Backup's van de laptops/PC. (weet nog niet met welk programma/service, dat moet ik te zijner tijd eens uitzoeken)
- Backup's van smartphone('s) foto's (bijv. met Syncthing o.i.d.)
- Heb een aantal IP-camera's dus wil ook eens met Frigate/Scrypted bezig.
- Een of andere photomanager (Photoprism, Immich, LibrePhotos o.i.d.)
- Ondersteuning voor de Google Coral Dual TPU. Om beide TPU's te gebruiken heb je - voor zover ik weet - een adapter nodig, en de makkelijkst verkrijgbaar zijn die voor PCIe x1 slot en m.2 2280 B+M key.
(liever de dual versie van de TPU, want blijkbaar kan elke TPU maar door 1 service (bijv. Frigate) tegelijkertijd gebruikt worden en je hebt geloof ik ook Photo Managers die met de TPU overweg kunnen, daarnaast is de prijs toch ongeveer gelijk t.o.v. een enkele).
- En online kom ik nog genoeg andere mogelijkheden/apps/services tegen die ik te zijner tijd ongetwijfeld eens wil uitproberen/gebruiken.
Op Frigate na, dus niet zo heel veeleisend.
Op basis van dit topic al een eerste voorzet gemaakt, maar beide versies uiteraard nog niet definitief.
Eerst een op basis van de Intel N100:
En dan een op basis van de Intel i3-12100:
Qua opslag zat ik te denken aan een 8TB schijf. Eventueel een recertified WD Elements (~€110).
Later kan ik er nog wel eens een extra 8TB bijzetten als parity disk.
Heb online veel gelezen dat SMR schijven (zoals de 2.5") echt afgeraden worden i.c.m. Unraid (vooral voor de parity disk) dus daarom gekozen voor 3.5". Overigens wordt de NAS ook niet dagelijks benaderd, dus in theorie zou de 3.5" (i.c.m. de cache SSD) grotendeels 'uit' staan.
Heb overigens ook een externe 4TB schijf waar ik met regelmaat een backup (van de huidige NAS) op maak en deze ligt bij iemand anders in huis.
Beide systemen zijn dus niet uitgewerkt, maar eerste kwestie is eigenlijk de Intel N100 versus i3-12100.
Een systeem met de i3 is natuurlijk stuk krachtiger, moederbord heeft meer mogelijkheden en qua zuinigheid maakt het geloof ik niet veel uit als ik dit topic lees.
Maar een systeem met N100 is ruim €100 goedkoper en qua CPU-kracht waarschijnlijk al ruim voldoende.
Online kom ik mensen tegen die een half dozijn camera's in Frigate hebben i.c.m. de N100 en waar dat prima draait. (overigens is de N100 krachtiger dan welke laptop/desktop in ons huishouden
)
Kwam afgelopen week ook de AOOSTAR R1 tegen en dat ziet er ook wel erg aantrekkelijk uit (zeker i.c.m. de prijs), vorige versies zijn ook al succesvol in gebruik i.c.m. Unraid zie ik online.
Helaas wordt een Coral TPU daarmee gebruiken niet mogelijk (geen slot voor over) en bovenal; dit systeem s niet verkrijgbaar in Europa.
Dus kan iemand iets zinnigs zeggen over de N100 versus i3-12100 voor een systeem als dit?
Afgelopen maandag zag ik de LED van disk 2 van mijn Qnap TS-212 rood oplichten.
Hij kwam wat tests goed door, maar de NAS zegt nog steeds dat de status abnormaal is en deze vervangen moet worden.
Zowel de NAS als de (2x 2TB) schijven zijn 12 jaar oud en hebben er 98.000 (schijf 1) en 74.000 uren (schijf 2) erop zitten. (en respectievelijk ruim 58.000 en 118.000 start-stop-count).
Ondersteuning voor de bekende apps en services is al stuk minder en was altijd al wat moeizaam.
Ook heb ik nu zo'n 700GB ruimte over en ben van plan om een paar duizend dia's/negatieven te gaan scannen (met een Nikon Coolscan 5000) en bij een eerdere berekening ben ik al die ruimte daar wel voor nodig.
(De 2 2TB schijven draaien in JBOD dus effectief 4TB ruimte)
Heb er al eens eerder naar gekeken en heb wel vaker gedacht aan zelf iets in elkaar te zetten i.c.m. Unraid.
Ik zat dan te denken aan:
- Opslag van TV-series en films.
- Nieuwsgroepen en de bijbehorende apps/services.
- Backup's van de laptops/PC. (weet nog niet met welk programma/service, dat moet ik te zijner tijd eens uitzoeken)
- Backup's van smartphone('s) foto's (bijv. met Syncthing o.i.d.)
- Heb een aantal IP-camera's dus wil ook eens met Frigate/Scrypted bezig.
- Een of andere photomanager (Photoprism, Immich, LibrePhotos o.i.d.)
- Ondersteuning voor de Google Coral Dual TPU. Om beide TPU's te gebruiken heb je - voor zover ik weet - een adapter nodig, en de makkelijkst verkrijgbaar zijn die voor PCIe x1 slot en m.2 2280 B+M key.
(liever de dual versie van de TPU, want blijkbaar kan elke TPU maar door 1 service (bijv. Frigate) tegelijkertijd gebruikt worden en je hebt geloof ik ook Photo Managers die met de TPU overweg kunnen, daarnaast is de prijs toch ongeveer gelijk t.o.v. een enkele).
- En online kom ik nog genoeg andere mogelijkheden/apps/services tegen die ik te zijner tijd ongetwijfeld eens wil uitproberen/gebruiken.
Op Frigate na, dus niet zo heel veeleisend.
Op basis van dit topic al een eerste voorzet gemaakt, maar beide versies uiteraard nog niet definitief.
Eerst een op basis van de Intel N100:
---|---|---|---|---|
1 | Moederborden | ASRock N100M | € 121,- | € 121,- |
1 | Behuizingen | Kolink Satellite | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G4DFRA32A | € 36,70 | € 36,70 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU-150-XT | € 56,30 | € 56,30 |
1 | Solid state drives | WD Green SN350 (QLC) 1TB | € 49,99 | € 49,99 |
Totaal | € 308,89 |
En dan een op basis van de Intel i3-12100:
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-12100 Boxed | € 126,47 | € 126,47 |
1 | Moederborden | ASUS Prime B660M-A D4 | € 119,- | € 119,- |
1 | Behuizingen | Kolink Satellite | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G4DFRA32A | € 36,70 | € 36,70 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU-150-XT | € 56,30 | € 56,30 |
1 | Solid state drives | WD Green SN350 (QLC) 1TB | € 49,99 | € 49,99 |
Totaal | € 433,36 |
Qua opslag zat ik te denken aan een 8TB schijf. Eventueel een recertified WD Elements (~€110).
Later kan ik er nog wel eens een extra 8TB bijzetten als parity disk.
Heb online veel gelezen dat SMR schijven (zoals de 2.5") echt afgeraden worden i.c.m. Unraid (vooral voor de parity disk) dus daarom gekozen voor 3.5". Overigens wordt de NAS ook niet dagelijks benaderd, dus in theorie zou de 3.5" (i.c.m. de cache SSD) grotendeels 'uit' staan.
Heb overigens ook een externe 4TB schijf waar ik met regelmaat een backup (van de huidige NAS) op maak en deze ligt bij iemand anders in huis.
Beide systemen zijn dus niet uitgewerkt, maar eerste kwestie is eigenlijk de Intel N100 versus i3-12100.
Een systeem met de i3 is natuurlijk stuk krachtiger, moederbord heeft meer mogelijkheden en qua zuinigheid maakt het geloof ik niet veel uit als ik dit topic lees.
Maar een systeem met N100 is ruim €100 goedkoper en qua CPU-kracht waarschijnlijk al ruim voldoende.
Online kom ik mensen tegen die een half dozijn camera's in Frigate hebben i.c.m. de N100 en waar dat prima draait. (overigens is de N100 krachtiger dan welke laptop/desktop in ons huishouden
Kwam afgelopen week ook de AOOSTAR R1 tegen en dat ziet er ook wel erg aantrekkelijk uit (zeker i.c.m. de prijs), vorige versies zijn ook al succesvol in gebruik i.c.m. Unraid zie ik online.
Helaas wordt een Coral TPU daarmee gebruiken niet mogelijk (geen slot voor over) en bovenal; dit systeem s niet verkrijgbaar in Europa.
Dus kan iemand iets zinnigs zeggen over de N100 versus i3-12100 voor een systeem als dit?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@doeternietoe De socket 1155 moederborden zijn niet zo zuinig. 1151 wel, mits je een zuinig Intel moederbord gebruikt (Fujitsu/Kontron D3643-B of ASRock Deskmini 310 bijvoorbeeld),
De AMD kun je zelf meten, meestal verbruikt een gelijkwaardig desktop AMD platform vanaf 2 keer meer dan Intel.
De keuze van de voeding hangt af van het idle verbruik. Als dat laag is, zou de voeding ook goed moeten scoren op dat niveau. Dat kan met een PicoPSU en adapter omstreeks 84,6% zijn bij 22,5W (bron: hardware.info).
Professionele serverborden zijn vaak niet zuinig. De oorzaak daarvan is de aanwezigheid van bijvoorbeeld IPMI, wat in feite een systeem in een systeem is. We gebruiken meestal desktop moederborden in dit topic, omdat die prima als server thuis kunnen dienen. Anders dan professionele servers zijn er tamelijk weinig clients te bedienen, daarom is een zuinige desktop processor met desktop moederbord de beste keuze.
Kijk ook eens naar 10th/11th gen tweedehands systemen. Die komen voor onder de gepinde posts in het vorige en huidige topic.
Het voordeel van een Intel desktop systeem is dat die in idle weinig verbruiken terwijl het systeem krachtig is. De N processoren zijn veel minder krachtig. N5000 serie kan in idle wel minder verbruiken dan een desktop systeem.
Als je weinig SATA en geen pcie hebt is de keuze tamelijk breed. 3.5" hard disks kunnen het beste worden vermeden wegens het hoge idle verbruik ergens tussen 3 en 8W per stuk. SATA SSD's zijn doorgaans prima, met name Samsung. Je kan in reviews van Anandtech en tweakers.net terugvinden wat het idle verbruik is.
De AMD kun je zelf meten, meestal verbruikt een gelijkwaardig desktop AMD platform vanaf 2 keer meer dan Intel.
De keuze van de voeding hangt af van het idle verbruik. Als dat laag is, zou de voeding ook goed moeten scoren op dat niveau. Dat kan met een PicoPSU en adapter omstreeks 84,6% zijn bij 22,5W (bron: hardware.info).
Professionele serverborden zijn vaak niet zuinig. De oorzaak daarvan is de aanwezigheid van bijvoorbeeld IPMI, wat in feite een systeem in een systeem is. We gebruiken meestal desktop moederborden in dit topic, omdat die prima als server thuis kunnen dienen. Anders dan professionele servers zijn er tamelijk weinig clients te bedienen, daarom is een zuinige desktop processor met desktop moederbord de beste keuze.
Kijk ook eens naar 10th/11th gen tweedehands systemen. Die komen voor onder de gepinde posts in het vorige en huidige topic.
Het voordeel van een Intel desktop systeem is dat die in idle weinig verbruiken terwijl het systeem krachtig is. De N processoren zijn veel minder krachtig. N5000 serie kan in idle wel minder verbruiken dan een desktop systeem.
Als je weinig SATA en geen pcie hebt is de keuze tamelijk breed. 3.5" hard disks kunnen het beste worden vermeden wegens het hoge idle verbruik ergens tussen 3 en 8W per stuk. SATA SSD's zijn doorgaans prima, met name Samsung. Je kan in reviews van Anandtech en tweakers.net terugvinden wat het idle verbruik is.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@Piet91 Ik zou een onderscheid maken tussen wat altijd direct beschikbaar moet zijn en wat niet. Voor het verbruik maakt het niet uit of je 4TB of 22TB backup nodig hebt als die backup disks niet altijd hoeven aan te staan.
Ik gebruik daarvoor externe diskbehuizing (momenteel een Ugreen externe behuizing met een zuinige voeding). Oude nog betrouwbare hard disks kun je zo nog benutten.
Voor online storage is het van belang dat die zo weinig mogelijk verbruikt, bijvoorbeeld SSD of 2.5" hard disks. Als je erg veel actieve storage nodig hebt kunnen 20TB disks (bv. Toshiba MG09/MG10) ook nog een optie zijn, ondanks het hoge verbruik is het verbruik per TB veel gunstiger dan meerdere losse 3.5" disks.
Redundante actieve storage (zoals RAID) is onzuinig en wordt afgeraden om o.a. die reden. Andere redenen zijn de instabiliteit en problematisch troubleshooting en recovery.
Let op dat je voor PicoPSU nog een adapter nodig hebt. PicoPSU verzorgt de omzetitng van 12V gelijkstroom naar 3.3V en 5V. De adapter maakt 12V gelijkstroom aan van 230V wisselstroom.
Ik gebruik daarvoor externe diskbehuizing (momenteel een Ugreen externe behuizing met een zuinige voeding). Oude nog betrouwbare hard disks kun je zo nog benutten.
Voor online storage is het van belang dat die zo weinig mogelijk verbruikt, bijvoorbeeld SSD of 2.5" hard disks. Als je erg veel actieve storage nodig hebt kunnen 20TB disks (bv. Toshiba MG09/MG10) ook nog een optie zijn, ondanks het hoge verbruik is het verbruik per TB veel gunstiger dan meerdere losse 3.5" disks.
Redundante actieve storage (zoals RAID) is onzuinig en wordt afgeraden om o.a. die reden. Andere redenen zijn de instabiliteit en problematisch troubleshooting en recovery.
Let op dat je voor PicoPSU nog een adapter nodig hebt. PicoPSU verzorgt de omzetitng van 12V gelijkstroom naar 3.3V en 5V. De adapter maakt 12V gelijkstroom aan van 230V wisselstroom.
Hallo,
ik heb een i3-4160 met 4 3.5 inch 18tb schijven draaien met MergerFS en Snapraid.
Dit samen met een aantal containers en 1 camera op frigate (zonder acceleratie).
Deze doet gemiddeld 50watt (zonder spindown) en is dus nog best zuinig.
Ik wil upgraden vanwege de performance en iGPU acceleratie die er nu is voor frigate maar ook voor Plex. Het doel is op termijn dit ook als server te gebruiken voor devwerk (thin-client komt weer helemaal terug!). Belangrijk is dat er een 16x GPU in kan komen op termijn voor AI werk.
Er komt ook bij dat dit alles het liefst in een kleine form factor kan om naar de meterkast te kunnen verschuiven.
Mijn plan was is om de vier storage schijven op te vangen in een 170 euro: 4 bay DAS Terramaster D4-300. Met een usb verbinding en rond de 140mb/s is dit ruim zat.
https://www.terra-master....00.html?page=menu&mid=824
Mijn hoop is om laag uit te komen voor de server en de terramaster samen rond de 40watt als die draait met de vier schijven maar dat in spindown de terramaster rond de 2/3 watt gaat doen.
Ik zou dolgraag een alternatief willen voor de terramaster en intern de vier schijven te houden maar ik vind het erg moeilijk om een kleine formfactor behuizing te vinden die 4x3.5inch schijven aan kan met een energie zuinig moederbord. Hebben jullie hier gedachtes over? En zou dit bordje ook vier sata schijven aankunnen met bijv een m.2 uitbreidingskaart?
ik heb een i3-4160 met 4 3.5 inch 18tb schijven draaien met MergerFS en Snapraid.
Dit samen met een aantal containers en 1 camera op frigate (zonder acceleratie).
Deze doet gemiddeld 50watt (zonder spindown) en is dus nog best zuinig.
Ik wil upgraden vanwege de performance en iGPU acceleratie die er nu is voor frigate maar ook voor Plex. Het doel is op termijn dit ook als server te gebruiken voor devwerk (thin-client komt weer helemaal terug!). Belangrijk is dat er een 16x GPU in kan komen op termijn voor AI werk.
Er komt ook bij dat dit alles het liefst in een kleine form factor kan om naar de meterkast te kunnen verschuiven.
Mijn plan was is om de vier storage schijven op te vangen in een 170 euro: 4 bay DAS Terramaster D4-300. Met een usb verbinding en rond de 140mb/s is dit ruim zat.
https://www.terra-master....00.html?page=menu&mid=824
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-13500 Boxed | € 259,- | € 259,- |
1 | Moederborden | ASUS Pro H610T D4-CSM | € 119,05 | € 119,05 |
4 | Interne harde schijven | Shucked WD Mybook 18TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9i-17xx | € 44,90 | € 44,90 |
2 | Geheugen intern | Crucial CT16G4SFRA32A | € 33,50 | € 67,- |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 69,95 | € 69,95 |
Mijn hoop is om laag uit te komen voor de server en de terramaster samen rond de 40watt als die draait met de vier schijven maar dat in spindown de terramaster rond de 2/3 watt gaat doen.
Ik zou dolgraag een alternatief willen voor de terramaster en intern de vier schijven te houden maar ik vind het erg moeilijk om een kleine formfactor behuizing te vinden die 4x3.5inch schijven aan kan met een energie zuinig moederbord. Hebben jullie hier gedachtes over? En zou dit bordje ook vier sata schijven aankunnen met bijv een m.2 uitbreidingskaart?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@shadylog mini-ITX past niet goed bij veel storage, en de trend is naar steeds minder SATA aansluitingen. 2 is normaal voor mini-ITX en kleiner. Toevoegen van een controller kost minstens 2W en/of verlaagt de doorvoersnelheid.
De kast lijkt een passief onderdeel van een computer, maar in feite bepaalt de kast ook de koelingsbenodigheden. Een ruime kast is daarom beter voor zuinigheid en de onderdelen zodat het zichtzelf kan koelen zonder ventilatoren: koele lucht onderaan in en warme lucht bovenaan uit. In een kleine kast is actieve koeling nodig.
De kast lijkt een passief onderdeel van een computer, maar in feite bepaalt de kast ook de koelingsbenodigheden. Een ruime kast is daarom beter voor zuinigheid en de onderdelen zodat het zichtzelf kan koelen zonder ventilatoren: koele lucht onderaan in en warme lucht bovenaan uit. In een kleine kast is actieve koeling nodig.
- andru123
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 06:46
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
@shadylog En toch zijn er nog genoeg mini-ITX met 4 SATA (niet thin-mini-ITX).
4 schijven passen in een Node 304, die is iets groter, maar moet in een meterkast kunnen. Dan heb je nog genoeg ruimte voor een videocard en past de stock Intel cooler prima. Ook ruime voeding keuze is een pre. Niet de optimal “toren” voor beste luchtcirculatie, maar je kan hem wel op de kant zetten, met de exhaust fan naar boven.
4 schijven passen in een Node 304, die is iets groter, maar moet in een meterkast kunnen. Dan heb je nog genoeg ruimte voor een videocard en past de stock Intel cooler prima. Ook ruime voeding keuze is een pre. Niet de optimal “toren” voor beste luchtcirculatie, maar je kan hem wel op de kant zetten, met de exhaust fan naar boven.
[ Voor 19% gewijzigd door andru123 op 31-10-2023 07:56 ]
Ik weet niet of je mij hier helemaal gevolgd heb. Ik heb momenteel in de Qnap 2x 2TB schijven zitten in JBOD (dus effectief 4TB). Daar staat van alles op, van TV-series en films, naar alle zelfgemaakte foto's etc.mrmrmr schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:43:
@Piet91 Ik zou een onderscheid maken tussen wat altijd direct beschikbaar moet zijn en wat niet. Voor het verbruik maakt het niet uit of je 4TB of 22TB backup nodig hebt als die backup disks niet altijd hoeven aan te staan.
Hoewel ik soms dagenlang niet bij die bestanden hoef, wil ik die toch altijd toegankelijk hebben.
Verder heb ik 1 externe 4TB schijf die ik gebruik als backup. Daar maakt ik zelf handmatig (met een ingebouwde backup service van Qnap via USB) een backup naar toe en als dat klaar is, ligt deze in een doos bij anderen in huis. Die backup hoef ik dus niet altijd bij te kunnen.
Dat snap ik.Voor online storage is het van belang dat die zo weinig mogelijk verbruikt, bijvoorbeeld SSD of 2.5" hard disks. Als je erg veel actieve storage nodig hebt kunnen 20TB disks (bv. Toshiba MG09/MG10) ook nog een optie zijn, ondanks het hoge verbruik is het verbruik per TB veel gunstiger dan meerdere losse 3.5" disks.
Maar een opslag op alleen SSD's wordt veel te duur. Bij een totale opslagruimte van zeg 8TB zit je dan op minimaal zo'n €320-350.
2.5" schijven zou een optie kunnen zijn, ware het niet dat alle hoge capaciteit 2.5" schijven SMR zijn, en dat wordt ten sterkste afgeraden i.c.m. Unraid.
Persoonlijk denk ik dat ik aan 8TB effectief opslagruimte voldoende heb. Een schijf van 18TB heb ik dus niets aan.
Daarom was mijn idee om 1 3.5" 8TB schijf te nemen (bijv. zo'n recertified WD Elements en die te schucken) en deze als array te gebruiken.
Om die schijf zoveel mogelijk uit te laten; een cache SSD gebruiken waardoor die 3.5" schijf veelal maar 1x per dag even aan hoeft (om eventuele nieuwe data van de cache SSD naar de 3.5" te schrijven)
Dat eerste heb ik hierboven toegelicht. Een eventuele 2e 3.5" 8TB schijf zou later een optie zijn als parity schijf. Dan heb je al een eerste, lichtelijke vorm van backup. Ook die hoeft dus niet of nauwelijks te draaien.Redundante actieve storage (zoals RAID) is onzuinig en wordt afgeraden om o.a. die reden.
Alle 3.5" schijven hoeven dus haast niet te draaien, mogelijk zelfs maar eenmaal per dag om de nieuwe data weg te schrijven.
Hier volg ik je niet helemaal. Ik lees dat dit bij Unraid juist erg goed werkt. Zo goed zelfs dat al een schijf uit de array wegvalt, men dit niet eens doorheeft dat Unraid dit d.m.v. de parity schijf naadloos heeft opgevangen.Andere redenen zijn de instabiliteit en problematisch troubleshooting en recovery.
(waarna het natuurlijk wel nodig is om de weggevallen array schijf zo snel mogelijk te vervangen)
En juist bij dit herstellen van de array zijn SMR schijven (zoals de 2.5") erg nadelig heb ik begrepen.
Dat snap ik. Mogelijk heb ik zelfs nog wel zo'n adapter liggen. Anders inderdaad iets als de hier vaak genoemde LEICKE adapters.Let op dat je voor PicoPSU nog een adapter nodig hebt. PicoPSU verzorgt de omzetitng van 12V gelijkstroom naar 3.3V en 5V. De adapter maakt 12V gelijkstroom aan van 230V wisselstroom.
Bedankt voor jullie reacties! Ik keek in de Node line-up en zag de grote broer 804 en die past precies omgedraaid in de meterkast en kan ook micro ATX aan zodat het Kontron K3843-B bord gebruikt kan worden. Qua bevestiging doe ik waarschijnlijk dan de voorkant omhoog, rusten aan de muur, de schroeven die de zijkanten vasthouden kan ik (mis)bruiken voor beugels bevestiging aan dem uur. De powerknop etc zullen allemaal nog toegankelijk zijn.andru123 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:49:
@shadylog En toch zijn er nog genoeg mini-ITX met 4 SATA (niet thin-mini-ITX).
Wat me ontbreekt is de PSU. ik haal <10 watt waarschijnlijk niet hiermee met alle disks in spindown en er past zeker geen picopsu op ivm opstart. Hebben jullie een aanrader voor een stille alsnog efficiente PSU ? Verder is het het waard in deze setup om een Kontron K384-B te nemen of kan ik beter een ander micro ATX mobo nemen ? Ik ben ook van plan een Zigbee sonoff usb stick toe te voegen maar las wel dat dit ten kosten gaat van de efficientie van de Kontron, is dat nog steeds een probleem?
Of maak ik een fout door wat groter te zitten met de Node 804 zodat ik de Kontron kan gebruiken en kan ik beter de Node 304 inzetten met een ASUS/gigabyte mobo?
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-13500 Boxed | € 259,- | € 259,- |
1 | Moederborden | Kontron K3843-B | € 202 | € 202 |
1 | Moederborden | Fractal Node 804 | € 113 | € 113 |
4 | Interne harde schijven | Shucked WD Mybook 18TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Boxed of noctua als het lawaai maakt | € 0 | € 0 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K8G48C40U5 | € 55,- | € 55,- |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 1TB | € 69,95 | € 69,95 |
Ik heb wat liggen testen om een nieuwe server in gebruik te nemen.
Ben aan het testen met een optiplex 3060 i5 mff en deze ssd.
uitvoering: WD Blue SN570 2TB
Verbruik ligt nu, met wat docker containers alla sonarr, radar, home assistant, qbittorrent op een 5.1w
Os is alma linux...
Ben aan het testen met een optiplex 3060 i5 mff en deze ssd.
uitvoering: WD Blue SN570 2TB
Verbruik ligt nu, met wat docker containers alla sonarr, radar, home assistant, qbittorrent op een 5.1w
Os is alma linux...
Dit is wel een fantastisch resultaat. Is dit met een shelly gemeten? Moest je de K3842-Q2 nog eerst met een 12th gen bios flashen? Waar heb je de K3842-Q2 gekocht? En 3.85 watt? Echt? Geen `1` vergeten in een typfout?Cinner schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:07:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i9-13900K Boxed € 635,96 € 635,96 1 Moederborden Kontron K3842-Q € 0,- € 0,- 1 Processorkoeling Noctua NH-C14S € 74,90 € 74,90 1 Toetsenborden Keychron 1 SE (RGB Backlight, Hot-Swappable, Gateron Red, Qwerty US) € 0,- € 0,- 1 Muizen Logitech MX Ergo € 76,- € 76,- 1 Geheugen intern G.Skill Flare X5 F5-5600J3636C16GX2-FX5 € 112,90 € 112,90 1 Voedingen Corsair RM550x (2021) Zwart € 0,- € 0,- 1 Solid state drives WD Black SN770 1TB € 58,90 € 58,90 1 Schakelaars Shelly Plug S 1-pack € 16,49 € 16,49 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.794,11
Ik heb nog een mooie meting voor jullie. Dit is de Kontron K3842-Q2, dual lan met 1Gbps en 2.5Gbps, M2 slot voor Wifi/BT en een USB-C poort. In Windows 11 heb ik met alles aangesloten en monitor op zwart op zijn laagst 3.85 W gemeten! Dat is met de 1Gbps LAN poort. Echt een mooi resultaat vind ik.
Throttlestop geeft hier echter max C-state C6 aan, maar gezien het geringe stroomverbruik zou ik me daar geen zorgen om maken. In Fedora 38 met TLP ipv powertop (powertop --auto-tune heb ik niet geprobeerd) zag ik zonder problemen C10 voorbij komen.
Overigens is dit resultaat volledig zonder load want ik heb geen containers of niks geïnstalleerd. Een best case scenario dus.
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 16-09 17:13
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
Kontron borden haal je iha in Duitsland en zijn standaard zuinig.shadylog schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:14:
[...]
Dit is wel een fantastisch resultaat. Is dit met een shelly gemeten? Moest je de K3842-Q2 nog eerst met een 12th gen bios flashen? Waar heb je de K3842-Q2 gekocht? En 3.85 watt? Echt? Geen `1` vergeten in een typfout?
Het halen van 3W in idle is eerder regel dan uitzondering, aangenomen dat je een goed voeding gebruikt (zoals de RM550x die niet meer te koop is helaas)
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.
Heb jij ze gemaild? Ik heb ze 2 mails gestuurd maar op geen een reactie. Bestelling staat nog steeds op bevestigd maar verder niks.sieuwe schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:50:
[...]
Geheugen heb ik nog niet gekozen.
Voor de SSD heb ik de 980 Pro 1TB van Samsung besteld.
De UM480 XT is nog niet binnen, leverdatum is half november volgens Minisforum.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Komen de boardjes dan al met bios versie 2.6.0, zodat je gelijk een 13th gen cpu kan plaatsen?Mars Warrior schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:02:
[...]
Kontron borden haal je iha in Duitsland en zijn standaard zuinig.
Het halen van 3W in idle is eerder regel dan uitzondering, aangenomen dat je een goed voeding gebruikt (zoals de RM550x die niet meer te koop is helaas)
Ik heb hem vorige week gekocht bij jacob.de. Ik moest idd een 12th gen cpu gebruiken om de bios te flashen, dus ze worden nog steeds met oude firmware geleverd. Ik ga hem overigens verkopen hier op tweakers want ik heb weer een ander systeem 😉shadylog schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:14:
[...]
Dit is wel een fantastisch resultaat. Is dit met een shelly gemeten? Moest je de K3842-Q2 nog eerst met een 12th gen bios flashen? Waar heb je de K3842-Q2 gekocht? En 3.85 watt? Echt? Geen `1` vergeten in een typfout?
Het was geen typfout maar je ziet hem ook veel tussen 4 en 5 W idlen, het schommelt. De juiste voeding maakt zeker een verschil zoals anderen aangeven.
Is er hier ook iemand die een zuinige server in een 1U behuizing heeft gebouwd zoals deze?
Zie dat veel builds gebruik maken van een PicoPSU (die inmiddels niet meer in de pricewatch beschikbaar is), maar ben benieuwd wat een zuinige flexATX of ATX voeding is.
Zie dat veel builds gebruik maken van een PicoPSU (die inmiddels niet meer in de pricewatch beschikbaar is), maar ben benieuwd wat een zuinige flexATX of ATX voeding is.
Dat minibox spul staat gewoon in de PW:boyd86 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:09:
Is er hier ook iemand die een zuinige server in een 1U behuizing heeft gebouwd zoals deze?
merk: Mini-box
Wie du mir, so ich dir.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De PicoPSU-160XT is niet verkrijgbaar bij Pricewatch shops maar wel op amazon (nl/de).eheijnen schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:32:
[...]
Dat minibox spul staat gewoon in de PW:
merk: Mini-box
Eindelijk te tijd gevonden mijn server af te maken
Plus nog een stock CPU fan een een case fan. Beeldscherm en toetsenbord afgekoppeld en verbonden met een 1Gbit thuis netwerk.
Het geheel draait FreeBSD 13.2 met de 3 SSDs in RAIDZ. Het geheel staat het grootste gedeelte van de tijd niks te doen met SSH, samba en git server.
Powerd met de gebruikelijke savers aan, de eerste thread zonder extra speedshift, de 2de 50% en de laatste 2 100%. AHCI Power Management op max en dan in idle op 10.8W. De max piek bij boot is 30W.
Tov mijn huidige 60W een leuke saving.
Kleine aanvulling: tijdens compilen piekt het vermogen naar 35W
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Pentium G4560 Boxed | € 155,10 | € 155,10 |
1 | Moederborden | Asus Prime B250M-K | € 0,- | € 0,- |
1 | Computer accessoires | Seasonic SSA-0901 12V - 80W - 2.5/5.5 straight - C14 | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2C3000C16 | € 66,74 | € 66,74 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 90 | € 36,47 | € 36,47 |
3 | Solid state drives | Samsung 870 Evo (MZ-77E2T0B/EU) 2TB | € 126,76 | € 380,28 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 2TB | € 115,76 | € 115,76 |
Totaal | € 754,35 |
Plus nog een stock CPU fan een een case fan. Beeldscherm en toetsenbord afgekoppeld en verbonden met een 1Gbit thuis netwerk.
Het geheel draait FreeBSD 13.2 met de 3 SSDs in RAIDZ. Het geheel staat het grootste gedeelte van de tijd niks te doen met SSH, samba en git server.
Powerd met de gebruikelijke savers aan, de eerste thread zonder extra speedshift, de 2de 50% en de laatste 2 100%. AHCI Power Management op max en dan in idle op 10.8W. De max piek bij boot is 30W.
Tov mijn huidige 60W een leuke saving.
Kleine aanvulling: tijdens compilen piekt het vermogen naar 35W
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Welke netwerk adapters zijn er, trouwens? Blijkbaar die kan wel goed zuinig werken.Cinner schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:29:
[...]
Ik heb hem vorige week gekocht bij jacob.de. Ik moest idd een 12th gen cpu gebruiken om de bios te flashen, dus ze worden nog steeds met oude firmware geleverd. Ik ga hem overigens verkopen hier op tweakers want ik heb weer een ander systeem 😉
Het was geen typfout maar je ziet hem ook veel tussen 4 en 5 W idlen, het schommelt. De juiste voeding maakt zeker een verschil zoals anderen aangeven.
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
@boyd86 wat ik herinner, 160 past niet goed in een U1, 150 wel. Maar ik heb nooit goed uitgezocht, maar let op.mrmrmr schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:18:
De PicoPSU-160XT is niet verkrijgbaar bij Pricewatch shops maar wel op amazon (nl/de).
[ Voor 11% gewijzigd door andru123 op 01-11-2023 16:46 ]
De 2.5g is een Intel i225. De 1g daar heb ik niet op gelet. Heb het bord nu niet meer in gebruik anders had ik het opgezocht.andru123 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:39:
[...]
Welke netwerk adapters zijn er, trouwens? Blijkbaar die kan wel goed zuinig werken.
Intel Corporation Ethernet Connection I219-LM. Heb hetzelfde bord maar maak op dit moment enkel gebruik van de 1g poort.Cinner schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:50:
[...]
De 2.5g is een Intel i225. De 1g daar heb ik niet op gelet. Heb het bord nu niet meer in gebruik anders had ik het opgezocht.
1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh
@renedis Gaat jouw H610T wel in C10? Ik heb die van mij binnen, maar krijg het ding met geen mogelijkheid in C10.
Zit nu vrij stabiel op 8.7W idle met Debian Testing.
Heb niet heel veel in het BIOS aangepast, meeste staat op auto.
Zit nu op 25 wakeups/s in PowerTOP, dus ik denk dat het systeem idle genoeg is
EDIT:
Ah, ik zie dat de Realtek NIC pertinent weigert om ASPM te gebruiken... Even kijken of ik dat kan fixen.
EDIT2:
Gekke is dat het ding netjes roept dat hij ASPM support, maar het wordt niet aangezet blijkbaar...
EDIT3:
Net even in het BIOS L1 ASPM geforceerd, helpt ook niet.
Maar als ik de netwerkkabel er uit trek, daalt het verbruik naar een prachtige 2.9W
Stomme realtek
EDIT4:
Nog even geprobeerd om het BIOS te updaten, mocht niet baten
Zit nu vrij stabiel op 8.7W idle met Debian Testing.
Heb niet heel veel in het BIOS aangepast, meeste staat op auto.
Zit nu op 25 wakeups/s in PowerTOP, dus ik denk dat het systeem idle genoeg is
EDIT:
Ah, ik zie dat de Realtek NIC pertinent weigert om ASPM te gebruiken... Even kijken of ik dat kan fixen.
EDIT2:
Gekke is dat het ding netjes roept dat hij ASPM support, maar het wordt niet aangezet blijkbaar...
02:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller (rev 15) Subsystem: ASUSTeK Computer Inc. PRIME B450M-A Motherboard Control: I/O+ Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+ Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx- Latency: 0, Cache Line Size: 64 bytes Interrupt: pin A routed to IRQ 18 IOMMU group: 11 Region 0: I/O ports at 3000 [size=256] Region 2: Memory at 84a04000 (64-bit, non-prefetchable) [size=4K] Region 4: Memory at 84a00000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16K] Capabilities: [40] Power Management version 3 Flags: PMEClk- DSI- D1+ D2+ AuxCurrent=375mA PME(D0+,D1+,D2+,D3hot+,D3cold+) Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME- Capabilities: [50] MSI: Enable- Count=1/1 Maskable- 64bit+ Address: 0000000000000000 Data: 0000 Capabilities: [70] Express (v2) Endpoint, MSI 01 DevCap: MaxPayload 128 bytes, PhantFunc 0, Latency L0s <512ns, L1 <64us ExtTag- AttnBtn- AttnInd- PwrInd- RBE+ FLReset- SlotPowerLimit 10W DevCtl: CorrErr+ NonFatalErr+ FatalErr+ UnsupReq+ RlxdOrd+ ExtTag- PhantFunc- AuxPwr- NoSnoop- MaxPayload 128 bytes, MaxReadReq 4096 bytes DevSta: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq- AuxPwr+ TransPend- LnkCap: Port #0, Speed 2.5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s unlimited, L1 <64us ClockPM+ Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp+ LnkCtl: ASPM Disabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+ ExtSynch- ClockPM+ AutWidDis- BWInt- AutBWInt- LnkSta: Speed 2.5GT/s, Width x1 TrErr- Train- SlotClk+ DLActive- BWMgmt- ABWMgmt- DevCap2: Completion Timeout: Range ABCD, TimeoutDis+ NROPrPrP- LTR+ 10BitTagComp- 10BitTagReq- OBFF Via message/WAKE#, ExtFmt- EETLPPrefix- EmergencyPowerReduction Not Supported, EmergencyPowerReductionInit- FRS- TPHComp- ExtTPHComp- AtomicOpsCap: 32bit- 64bit- 128bitCAS- DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis- LTR+ 10BitTagReq- OBFF Disabled, AtomicOpsCtl: ReqEn- LnkCap2: Supported Link Speeds: 2.5GT/s, Crosslink- Retimer- 2Retimers- DRS- LnkCtl2: Target Link Speed: 2.5GT/s, EnterCompliance- SpeedDis- Transmit Margin: Normal Operating Range, EnterModifiedCompliance- ComplianceSOS- Compliance Preset/De-emphasis: -6dB de-emphasis, 0dB preshoot LnkSta2: Current De-emphasis Level: -6dB, EqualizationComplete- EqualizationPhase1- EqualizationPhase2- EqualizationPhase3- LinkEqualizationRequest- Retimer- 2Retimers- CrosslinkRes: unsupported Capabilities: [b0] MSI-X: Enable+ Count=4 Masked- Vector table: BAR=4 offset=00000000 PBA: BAR=4 offset=00000800 Capabilities: [100 v2] Advanced Error Reporting UESta: DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol- UEMsk: DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol- UESvrt: DLP+ SDES+ TLP- FCP+ CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF+ MalfTLP+ ECRC- UnsupReq- ACSViol- CESta: RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr- CEMsk: RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr+ AERCap: First Error Pointer: 00, ECRCGenCap+ ECRCGenEn- ECRCChkCap+ ECRCChkEn- MultHdrRecCap- MultHdrRecEn- TLPPfxPres- HdrLogCap- HeaderLog: 00000000 00000000 00000000 00000000 Capabilities: [140 v1] Virtual Channel Caps: LPEVC=0 RefClk=100ns PATEntryBits=1 Arb: Fixed- WRR32- WRR64- WRR128- Ctrl: ArbSelect=Fixed Status: InProgress- VC0: Caps: PATOffset=00 MaxTimeSlots=1 RejSnoopTrans- Arb: Fixed- WRR32- WRR64- WRR128- TWRR128- WRR256- Ctrl: Enable+ ID=0 ArbSelect=Fixed TC/VC=ff Status: NegoPending- InProgress- Capabilities: [160 v1] Device Serial Number 01-00-00-00-68-4c-e0-00 Capabilities: [170 v1] Latency Tolerance Reporting Max snoop latency: 3145728ns Max no snoop latency: 3145728ns Capabilities: [178 v1] L1 PM Substates L1SubCap: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+ PortCommonModeRestoreTime=150us PortTPowerOnTime=150us L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ T_CommonMode=0us LTR1.2_Threshold=317440ns L1SubCtl2: T_PwrOn=150us Kernel driver in use: r8169 Kernel modules: r8169
EDIT3:
Net even in het BIOS L1 ASPM geforceerd, helpt ook niet.
Maar als ik de netwerkkabel er uit trek, daalt het verbruik naar een prachtige 2.9W
Stomme realtek
EDIT4:
Nog even geprobeerd om het BIOS te updaten, mocht niet baten
[ Voor 102% gewijzigd door FireDrunk op 01-11-2023 20:45 ]
Even niets...
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@boyd86
PicoPSU-150 zou misschien kunnen passen. PicoPSU-160XT was 4mm te hoog in een geval.
1U (pizzadozen) heeft als groot nadeel dat de koeling horizontaal geforceerd wordt (door de kast en vinnen van de koeler) en dat die door het hoge toerental onzuinig is. De ventilatoren kunnen 10W eisen als ze hard draaien.
PicoPSU-150 zou misschien kunnen passen. PicoPSU-160XT was 4mm te hoog in een geval.
1U (pizzadozen) heeft als groot nadeel dat de koeling horizontaal geforceerd wordt (door de kast en vinnen van de koeler) en dat die door het hoge toerental onzuinig is. De ventilatoren kunnen 10W eisen als ze hard draaien.
Bedankt voor jullie antwoorden, ik ga eens verder zoeken naar een geschikte samenstelling in een andere behuizing!
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
wow, -6W. Ik dacht Realtek card kon toch ASPM doen. Heb je geprobeerd, disable in Bios, EEE aan, aspm forceren, andere router?FireDrunk schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:58:Zit nu vrij stabiel op 8.7W idle met Debian Testing.
Ik kan geen EEE optie vinden, ASPM staat al geforceerd.
Even niets...
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Heb je al verschillende Linux kernel versies getest of dat uitmaakt?FireDrunk schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:53:
Uh, alleen 6.5.8 denk ik. Debian Testing en even Arch geboot.Mars Warrior schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:14:
[...]
Heb je al verschillende Linux kernel versies getest of dat uitmaakt?
Even niets...
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
zoek op EEE in dit topic?FireDrunk schreef op woensdag 1 november 2023 @ 20:53:
Ook je output gaat over “ PRIME B450M-A Motherboard”, en je vraagt over H610..

Lijkt dat het is D-Tree wel gelukt om Realtek chip in low power te zetten
Ik bedoel in het BIOS. Ik weet wel wat het doetandru123 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:48:
[...]
zoek op EEE in dit topic?
Ook je output gaat over “ PRIME B450M-A Motherboard”, en je vraagt over H610..![]()
En dat lspci op dat bord weergeeft dat het een B450 moederbord is, kan ik ook weinig aan doen. Meer een dmi bugje van Asus denk ik.
Die link is wel nuttig, morgen ff kijken!
[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 01-11-2023 22:53 ]
Even niets...
Ik gebruik uitsluitend 1U ultra short depth behuizingen. De gelinkte doos heb ik er 3 van staan. De PicoPSU 150(XT) komt ook tegen het “boven deksel” aan maar past wel. Stuk isolatie tape als extra beveiliging is voldoende. Of koop simpelweg een ATX 24 pin extension kabel en je kan ook de 160XT gebruiken.boyd86 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:09:
Zoals ik eerder melde; het bordje is gevoelig voor USB en de Realtek. Quick and dirty oplossing is om gebruik te maken van een USB ethernet adapter op de USB3 poort. Dan komt het bordje tot en met C7. Of gebruik maken van Ubuntu 23.xx met de nieuwe driver. Elk ander OS heb ik nog niet succesvol boven C3 uit zien komen icm de onboard realtek. Ook niet met “pcie_aspm=force” als boot argument.FireDrunk schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:58:
@renedis Gaat jouw H610T wel in C10? Ik heb die van mij binnen, maar krijg het ding met geen mogelijkheid in C10.
Via de chat op de website een bericht achterlaten en dan mailen ze je terug als je deze afsluit.Kuusj schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:58:
[...]
Heb jij ze gemaild? Ik heb ze 2 mails gestuurd maar op geen een reactie. Bestelling staat nog steeds op bevestigd maar verder niks.
Welke 'nieuwe' driver is dat? Is dat een non-free out-of-tree driver? Want ik gebruik Debian Testing, en daar zitten de nieuwste Realtek firmware en drivers in.renedis schreef op donderdag 2 november 2023 @ 04:12:
Zoals ik eerder melde; het bordje is gevoelig voor USB en de Realtek. Quick and dirty oplossing is om gebruik te maken van een USB ethernet adapter op de USB3 poort. Dan komt het bordje tot en met C7. Of gebruik maken van Ubuntu 23.xx met de nieuwe driver. Elk ander OS heb ik nog niet succesvol boven C3 uit zien komen icm de onboard realtek. Ook niet met “pcie_aspm=force” als boot argument.
Even niets...
@FireDrunk weet je exact welke realtek chipset het is? Ik heb in de Intel NUC 11 Essential ook blijkbaar een Realtek uit die familie, en die haalt met Debian Bookworm (maar met alle backports die beschikbaar zijn) C10... (de NUC 8 i3 met een Intel i219 haalt C9, geen flauw idee waarom die dan net geen C10 haalt...)
Lijkt me - maar corrigeer me als ik fout ben - dat veel ook afhangt van hoe het moederbord (BIOS dus?) interageert met de componenten, en al zeker met de ethernet hw...
Lijkt me - maar corrigeer me als ik fout ben - dat veel ook afhangt van hoe het moederbord (BIOS dus?) interageert met de componenten, en al zeker met de ethernet hw...
Nu inderdaad wel vrij snel reactie gehad.. Verscheept vanuit HK en 'Ready to ship to you in about 10 days'. Beetje vervelend dat er stond dat ze uit het Duitse magazijn zouden komen, maar ja. Zijn een maand verder zo haha.sieuwe schreef op donderdag 2 november 2023 @ 07:46:
[...]
Via de chat op de website een bericht achterlaten en dan mailen ze je terug als je deze afsluit.
In die tijd heb ik mijn oude laptop draaien (6300HQ met 16GB RAM), maar die krijg ik onder Windows met een HA VM en een Unifi Controller draaiende toch niet onder de 15W helaas. Als het strakjes 10W minder zou zijn (wat wel te halen moet zijn als ik het hier zo lees) zou ik dat niet verkeerd vinden.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Het is een Realtek 8169 2.5Gb Adapter met MAC HW Version 541 (of 514, misschien laat mijn geheugen me in de steek).Church of Noise schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:45:
@FireDrunk weet je exact welke realtek chipset het is? Ik heb in de Intel NUC 11 Essential ook blijkbaar een Realtek uit die familie, en die haalt met Debian Bookworm (maar met alle backports die beschikbaar zijn) C10... (de NUC 8 i3 met een Intel i219 haalt C9, geen flauw idee waarom die dan net geen C10 haalt...)
Het is vrij zeker een BIOS issue. Ik heb in de code zitten grasduinen, en er is een register wat in de chip gezet moet worden met een naam met zoiets als "platform_vendor_aspm_tested".
Daarmee geeft de "system integrator" aan dat hij zelf getest heeft dat ASPM goed werkt, aangezien een slechte ASPM implementatie op een gedeelde PCIe bus problemen geeft voor de andere apparaten.
Mijn gok is (maar dat moet ik nog valideren door diep te graven), is dat ASUS dat register niet gezet heeft.
Het gaat om deze flag:
https://github.com/torval...ealtek/r8169_main.c#L5166
Ik heb ook een Asus Support ticket aangemaakt, kijken wat ze zeggen.
[ Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 02-11-2023 10:52 ]
Even niets...
Mag ik vragen welke setup je in die 1U behuizing gebruikt en hoe zuinig die (ongeveer) is?renedis schreef op donderdag 2 november 2023 @ 04:12:
[...]
Ik gebruik uitsluitend 1U ultra short depth behuizingen. De gelinkte doos heb ik er 3 van staan. De PicoPSU 150(XT) komt ook tegen het “boven deksel” aan maar past wel. Stuk isolatie tape als extra beveiliging is voldoende. Of koop simpelweg een ATX 24 pin extension kabel en je kan ook de 160XT gebruiken.
Met name vanwege de koeling ben ik daar benieuwd naar.
Ik heb inmiddels namelijk ook een setup met een Deskmini 310 bij elkaar geklikt:
---|---|---|---|---|
1 | Barebones | ASRock DeskMini 310 | € 160,72 | € 160,72 |
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Tray | € 115,66 | € 115,66 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-L9i Bruin | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K8G4SFRA32A | € 39,90 | € 39,90 |
1 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 2TB | € 106,99 | € 106,99 |
Totaal | € 468,17 |
Vreemde observatie hier, en gelijkaardig aan wat @project.bobby eerder had:
Bij upgrade van de kernel van 6.3 naar 6.4 ging het verbruik van de Intel NUC 11 Essential (met een N4505 CPU) omhoog, een update iets later van o.a. Docker-CE leek dit op te lossen.
Vandaag dan de kernel geupgrade van 6.4 naar 6.5 en opnieuw gaat het verbruik een stuk omhoog. Blijkt ook de de package nog max C3 haalt waar het net voordien nog C10 was.
De NUC 8 kreeg terzelfdertijd de upgrade, en waar die voorheen max C9 haalde haalt ie nu voor het eerst C10, dus daar gaat het de andere kant uit.
(beide systemen draaien DietPi met onderliggend Debian Bookworm en alle upgrades naar backports versies waar mogelijk)
Bij upgrade van de kernel van 6.3 naar 6.4 ging het verbruik van de Intel NUC 11 Essential (met een N4505 CPU) omhoog, een update iets later van o.a. Docker-CE leek dit op te lossen.
Vandaag dan de kernel geupgrade van 6.4 naar 6.5 en opnieuw gaat het verbruik een stuk omhoog. Blijkt ook de de package nog max C3 haalt waar het net voordien nog C10 was.
De NUC 8 kreeg terzelfdertijd de upgrade, en waar die voorheen max C9 haalde haalt ie nu voor het eerst C10, dus daar gaat het de andere kant uit.
(beide systemen draaien DietPi met onderliggend Debian Bookworm en alle upgrades naar backports versies waar mogelijk)
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
@Church of Noise , bij mij zijn onder Ubuntu 22.04 LTS kernel 6.1 en 6.2 het zuinigste.
Aangezien 22.04 nu op 6.2 zit laat ik dit lekker zo. 5.19 en 6.3 schelen ca 0,5-1W in idle. Niet schokkend, maar wel opvallend met standaard Intel hardware.
Aangezien 22.04 nu op 6.2 zit laat ik dit lekker zo. 5.19 en 6.3 schelen ca 0,5-1W in idle. Niet schokkend, maar wel opvallend met standaard Intel hardware.
Ik ben al weken dit topic aan het doorlezen maar ik kom niet uit m'n eigen denkcirkeltje 
Huidige situatie
Een all-in-one server (128GB ECC, Xeon ES v4, ESXi, Passthrough HBA met TrueNAS en VMs)
Nieuwe situatie:
Workload opsplitsen in een apart compute doosje en een low power NAS met TrueNAS
Dit zal testen worden of ik mijn benodigde VMs kan laten draaien op een Deskmini H310 met 64GB die ik nu gebruik als test machine. Ik ga ook gelijk proberen de switch te maken van ESXi naar Proxmox omdat ik dan geen vCenter meer nodig heb. Heb ook wat containers draaien en zal wel VMs nodig blijven hebben.
Mijn huidige machine zal ik dan als test machine gebruik en aanzetten alleen wanneer nodig.
Storage ga ik dus afsplitsen, zoveel mogelijk op SSD maar ik ontkom denk ik niet aan iig 2x SATA disken (1 voor media en 1 voor VM/PC backups maar daar moet ik nog een besluit over nemen)
Wat heb ik nog liggen aan hardware:
Voor de low power NAS kom ik in het topic heel veel hardware tegen die niet meer te krijgen is. (Mobos, PSUs etc)
De Asrock c236 WSI met 6xSata was mijn favoriet maar die kan ik nergens meer vinden.
Er is een opvolger: de Asrock C246 WSI (ook amper te krijgen) maar als je meer dan 3xSATA gaat gebruiken moet je een(akward?) OCuLink kabel gaan gebruiken. (denk hierbij bijv als je uitbreiding of disk moet vervangen dan zijn extra SATA poorten altijd welkom)
Een 2e kandidaat is zo'n TopTon bordje met een N5105 of N6005.
De Fujitsu bordjes ben ik ook gecharmeerd van maar geen idee of die nog worden gemaakt?
Voordelen Asrock bordje:
CPU heb ik nog liggen
DIMMS kan ik gebruiken uit mijn server. Ze staan niet op de HCL dus dat wordt een gokje
ECC memory (heb ik nog liggen en ik ken de discussie ECC vs NON-ECC)
Bewezen voor 24x7
Nadelen:
Duur
1GB Nics
3x Sata anders Oculink kabel erbij
Voordelen TopTon bordje
Alles in 1 (bord+cpu)
Relatief goedkoop (zie nadelen)
Genoeg sata poorten zonder extra kabeltje
2.5GB nics klaar voor de toekomst
Nadelen:
Minder horsepower dan m'n I3-8100
Geen ECC
(Nog) niet bewezen voor 24x7? (Bordje stuk, heb je morgen geen nieuwe)
Onbekend wat eindbedrag is ivm evt. inklaringskosten
Iemand die wellicht nog zuinige aanvullende moederborden kent die ik wellicht gemist heb waarbij ik zoveel mogelijk van mijn hardware op de plank bij kan gebruiken? Andere tips zijn ook van harte welkom
Huidige situatie
Een all-in-one server (128GB ECC, Xeon ES v4, ESXi, Passthrough HBA met TrueNAS en VMs)
Nieuwe situatie:
Workload opsplitsen in een apart compute doosje en een low power NAS met TrueNAS
Dit zal testen worden of ik mijn benodigde VMs kan laten draaien op een Deskmini H310 met 64GB die ik nu gebruik als test machine. Ik ga ook gelijk proberen de switch te maken van ESXi naar Proxmox omdat ik dan geen vCenter meer nodig heb. Heb ook wat containers draaien en zal wel VMs nodig blijven hebben.
Mijn huidige machine zal ik dan als test machine gebruik en aanzetten alleen wanneer nodig.
Storage ga ik dus afsplitsen, zoveel mogelijk op SSD maar ik ontkom denk ik niet aan iig 2x SATA disken (1 voor media en 1 voor VM/PC backups maar daar moet ik nog een besluit over nemen)
Wat heb ik nog liggen aan hardware:
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-8100 Tray | € 95,09 | € 95,09 |
2 | Geheugen intern | Corsair ValueSelect CMSO8GX4M1A2133C15 | € 20,72 | € 41,44 |
2 | Geheugen intern | Samsung M393A2G40DB0-CPB 16GB DDR4-2133 2Rx4 ECC REG | € 48,34 | € 96,68 |
Totaal | € 233,21 |
Voor de low power NAS kom ik in het topic heel veel hardware tegen die niet meer te krijgen is. (Mobos, PSUs etc)
De Asrock c236 WSI met 6xSata was mijn favoriet maar die kan ik nergens meer vinden.
Er is een opvolger: de Asrock C246 WSI (ook amper te krijgen) maar als je meer dan 3xSATA gaat gebruiken moet je een(akward?) OCuLink kabel gaan gebruiken. (denk hierbij bijv als je uitbreiding of disk moet vervangen dan zijn extra SATA poorten altijd welkom)
Een 2e kandidaat is zo'n TopTon bordje met een N5105 of N6005.
De Fujitsu bordjes ben ik ook gecharmeerd van maar geen idee of die nog worden gemaakt?
Voordelen Asrock bordje:
CPU heb ik nog liggen
DIMMS kan ik gebruiken uit mijn server. Ze staan niet op de HCL dus dat wordt een gokje
ECC memory (heb ik nog liggen en ik ken de discussie ECC vs NON-ECC)
Bewezen voor 24x7
Nadelen:
Duur
1GB Nics
3x Sata anders Oculink kabel erbij
Voordelen TopTon bordje
Alles in 1 (bord+cpu)
Relatief goedkoop (zie nadelen)
Genoeg sata poorten zonder extra kabeltje
2.5GB nics klaar voor de toekomst
Nadelen:
Minder horsepower dan m'n I3-8100
Geen ECC
(Nog) niet bewezen voor 24x7? (Bordje stuk, heb je morgen geen nieuwe)
Onbekend wat eindbedrag is ivm evt. inklaringskosten
Iemand die wellicht nog zuinige aanvullende moederborden kent die ik wellicht gemist heb waarbij ik zoveel mogelijk van mijn hardware op de plank bij kan gebruiken? Andere tips zijn ook van harte welkom
[ Voor 2% gewijzigd door NIK0 op 03-11-2023 10:55 . Reden: Fujitsu bordjes opmerking meegenomen. ]
Member of the Ukraine IT Army
Grappig om te lezen, ik zit een soortgelijk schuitje echter met 2 van die bakbeesten. 1 voor compute en 1 voor storage.
Vanwege energiekosten ben ik eigenlijk aan het kijken om deze 2 samen te voegen tot 1 bescheiden (lees: low energy) zelfbouw server. Maar dan storage first, dus bijvoorbeeld Truenas of Unraid als OS met daarop enkele VM's en een pak containers. ECC is eigenlijk ook een must in mijn ogen en maakt de keuze niet veel makkelijker...
Vanwege energiekosten ben ik eigenlijk aan het kijken om deze 2 samen te voegen tot 1 bescheiden (lees: low energy) zelfbouw server. Maar dan storage first, dus bijvoorbeeld Truenas of Unraid als OS met daarop enkele VM's en een pak containers. ECC is eigenlijk ook een must in mijn ogen en maakt de keuze niet veel makkelijker...
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Als je ECC wilt om wat voor reden dan ook, dan is het lastig tegenwoordig ja.OsiriS.nl schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:14:
Grappig om te lezen, ik zit een soortgelijk schuitje echter met 2 van die bakbeesten. 1 voor compute en 1 voor storage.
En het is wel opvallend dat full ECC niet meer ondersteund wordt door consumenten Intel CPU's.
Besef dat DDR5 on-die ECC heeft, die in ieder geval 1-bit errors in het RAM zelf kan corrigeren. Het pad van/naar de CPU is daarmee - itt die andere ECC - niet beveiligd tegen bit fouten.
Dit verkleint in ieder geval het risico lijkt me op ongewenset bit-fouten.
offtopic:
Aan de andere kant: wat is de kans dat bit fouten optreden, oftewel waarom is het een must?
Ik heb nog nooit ECC ram gebruikt, maar gebruik wel al tig jaar MergerFS / SnapRaid. Als niet ECC RAM zo vaak fouten geeft, dan zou ik verwachten dat ik om de haverklap fouten krijg tijdens een SnapRaid scrub die elke dag loopt. Immers, alle data wordt van disk in RAM gelezen en berekend. RAM fouten zouden dan tot "foutieve" berekeningen moeten leiden, en dus scrub errors.
Dat soort errors heb ik nog nooit gehad.
Aan de andere kant: wat is de kans dat bit fouten optreden, oftewel waarom is het een must?
Ik heb nog nooit ECC ram gebruikt, maar gebruik wel al tig jaar MergerFS / SnapRaid. Als niet ECC RAM zo vaak fouten geeft, dan zou ik verwachten dat ik om de haverklap fouten krijg tijdens een SnapRaid scrub die elke dag loopt. Immers, alle data wordt van disk in RAM gelezen en berekend. RAM fouten zouden dan tot "foutieve" berekeningen moeten leiden, en dus scrub errors.
Dat soort errors heb ik nog nooit gehad.
Een enkele server is natuurlijk wel zuiniger, mits goed opgezet.
Heb je enig idee hoeveel CPU power je nodig hebt en het aantal SATA aansluitingen?
Oftewel heb je los van de ECC uitdaging enig idee met wat voor hardware je je huidige systemen zou kunnen vervangen zodat we kunnen meedenken?
Ik heb een setje oude foto's die corrupt zijn geraakt, lang geleden en oorzaak onbekend maar toen geen ECC maar ook geen goede RAM-tests gedaan vooraf. Sindsdien altijd ECC (en ZFS) en ik heb wel eens (meer dan 1x) in de Supermicro logs gecorrigeerde errors voorbij zien komen door ECC. Tot op heden geen data corruptie meer waargenomen... Het is een persoonlijke kwestie, snap ook best dat andere mensen redenen hebben om ECC links te laten liggen.
Ik denk dat ik met een goede I5 (i5-13600 bijv.) wel al een heel eind kom. Ik gebruik ook 2 Win10 VM's met RDP, maar slechts licht gebruik. Verder hoop ik door een iGPU plex transcoding te kunnen doen en daardoor ook minder CPU power nodig. Zou ook mijn blueiris setup willen proberen met bijv. Frigate en een USB coral.
Daarnaast minimaal 6 SATA, liefst 8 en 2 of 3 nvme slots. Ik zou 4x SATA SSD, 2x 3,5" HDD en 2x nvme willen hergebruiken.
Heb nu een 10Gbe netwerk dus een PCI slot voor mijn NIC zou ook mooi zijn. Maar een overstap naar 2,5Gbe zou ik ook best willen overwegen indien onboard. Meen ook ergens gelezen te hebben dan een PCI kaart kan voorkomen dat de CPU goed in een hoge C-state kan komen?
Behuizing geen probleem, wordt een goedkope 4u rack case. Als ik van mijn blueiris PC af kan, komt die case vrij.
Ik denk dat ik met een goede I5 (i5-13600 bijv.) wel al een heel eind kom. Ik gebruik ook 2 Win10 VM's met RDP, maar slechts licht gebruik. Verder hoop ik door een iGPU plex transcoding te kunnen doen en daardoor ook minder CPU power nodig. Zou ook mijn blueiris setup willen proberen met bijv. Frigate en een USB coral.
Daarnaast minimaal 6 SATA, liefst 8 en 2 of 3 nvme slots. Ik zou 4x SATA SSD, 2x 3,5" HDD en 2x nvme willen hergebruiken.
Heb nu een 10Gbe netwerk dus een PCI slot voor mijn NIC zou ook mooi zijn. Maar een overstap naar 2,5Gbe zou ik ook best willen overwegen indien onboard. Meen ook ergens gelezen te hebben dan een PCI kaart kan voorkomen dat de CPU goed in een hoge C-state kan komen?
Behuizing geen probleem, wordt een goedkope 4u rack case. Als ik van mijn blueiris PC af kan, komt die case vrij.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Kontron
- Leicke
- Fujitsu
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Aha. Een leuke reden om offsite backups te hebbenOsiriS.nl schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:40:
Ik heb een setje oude foto's die corrupt zijn geraakt, lang geleden en oorzaak onbekend maar toen geen ECC maar ook geen goede RAM-tests gedaan vooraf. Sindsdien altijd ECC (en ZFS) en ik heb wel eens (meer dan 1x) in de Supermicro logs gecorrigeerde errors voorbij zien komen door ECC. Tot op heden geen data corruptie meer waargenomen... Het is een persoonlijke kwestie, snap ook best dat andere mensen redenen hebben om ECC links te laten liggen.
Ik weet van kennissen dat corruptie nogal eens optrad door een rotte laptop. Daar kan geen ECC op de server/nas tegenop

Dat zijn zat P cores voor interactief werk, en zat E cores voor zuinige achtergrondtaken. Besef dat het terugklokken van de E-cores een enorme efficientie verbetering kan geven. Die dingen doen ca 3W bij 100% belasting als je ze in hun efficiente gebied zet, dus maximaal hun basisfrequentie (niet de turbo frequentie)Ik denk dat ik met een goede I5 (i5-13600 bijv.) wel al een heel eind kom. Ik gebruik ook 2 Win10 VM's met RDP, maar slechts licht gebruik. Verder hoop ik door een iGPU plex transcoding te kunnen doen en daardoor ook minder CPU power nodig. Zou ook mijn blueiris setup willen proberen met bijv. Frigate en een USB coral.
6 of 8 SATA bij een gemiddeld bord is lastig te vinden. De meeste nieuwe borden (ook Kontron) zijn gemaxed op 4 om wat voor reden dan ook. Natuurlijk kun je wel een extra SATA controller toevoegen ten koste van een aantal Wattjes verbruik.Daarnaast minimaal 6 SATA, liefst 8 en 2 of 3 nvme slots. Ik zou 4x SATA SSD, 2x 3,5" HDD en 2x nvme willen hergebruiken.
Als je genoegen neemt met DDR5 en geen full ECC, dan is je eerste stap het mobo bepalen, want dat zijn er gewoon niet veel met 2xM.2.
Besef dat in de meeste gevallen het gebruik van beide M.2 sloten voorkomt dat de CPU in een hoge C state kan komen. Het slot aangesloten op de CPU is in de regel de oorzaak.
Dat is in het geval van een mITX bord: daar gebruik je het PEG slot dat blijkbaar kuren vertoond. Gebruik je een uATX bord, dan heb je dat probleem zeer waarschijnlijk niet zolang je het PEG slot niet gebruikt.Heb nu een 10Gbe netwerk dus een PCI slot voor mijn NIC zou ook mooi zijn. Maar een overstap naar 2,5Gbe zou ik ook best willen overwegen indien onboard. Meen ook ergens gelezen te hebben dan een PCI kaart kan voorkomen dat de CPU goed in een hoge C-state kan komen?
Afhankelijk van het bord zul je 1Gb en 2.5Gb poorten vinden. In dit topic zijn wel zuinige insteekkaarten te vinden voor 2.Gb mocht het bord dat niet hebben.
Met het eerste punt ben ik het niet helemaal met je eens. Het zou ook kunnen doordat ik in het begin geen ZFS gebruikte. Maar als je data corrupt raakt zonder dat je het weet en je ziet pas veel later, dan moet je al geluk hebben dat in je offsite back-up nog een goede versie staat.Mars Warrior schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:13:
Aha. Een leuke reden om offsite backups te hebben![]()
Ik weet van kennissen dat corruptie nogal eens optrad door een rotte laptop. Daar kan geen ECC op de server/nas tegenop
Inmiddels ben ik bekender met de hardware en software dus heb een veelvoud aan backups, lokaal, remote en versleuteld in de cloud. Ik kan daarmee tot 3 jaar terug in de tijd.
Ik snap je punt, maar ketting&zwakste schakel...
Ik begin denk ik eens met een wenslijstje met ECC en een wenslijstje zonder ECC zodat ik goed kan vergelijken. Thanks!Mars Warrior schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:13:
Dat zijn zat P cores voor interactief werk, en zat E cores voor zuinige achtergrondtaken. Besef dat het terugklokken van de E-cores een enorme efficientie verbetering kan geven. Die dingen doen ca 3W bij 100% belasting als je ze in hun efficiente gebied zet, dus maximaal hun basisfrequentie (niet de turbo frequentie)
[...]
6 of 8 SATA bij een gemiddeld bord is lastig te vinden. De meeste nieuwe borden (ook Kontron) zijn gemaxed op 4 om wat voor reden dan ook. Natuurlijk kun je wel een extra SATA controller toevoegen ten koste van een aantal Wattjes verbruik.
Als je genoegen neemt met DDR5 en geen full ECC, dan is je eerste stap het mobo bepalen, want dat zijn er gewoon niet veel met 2xM.2.
Besef dat in de meeste gevallen het gebruik van beide M.2 sloten voorkomt dat de CPU in een hoge C state kan komen. Het slot aangesloten op de CPU is in de regel de oorzaak.
[...]
Dat is in het geval van een mITX bord: daar gebruik je het PEG slot dat blijkbaar kuren vertoond. Gebruik je een uATX bord, dan heb je dat probleem zeer waarschijnlijk niet zolang je het PEG slot niet gebruikt.
Afhankelijk van het bord zul je 1Gb en 2.5Gb poorten vinden. In dit topic zijn wel zuinige insteekkaarten te vinden voor 2.Gb mocht het bord dat niet hebben.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@NIK0 Als je in de IT zit denk je bij een server al snel aan een systeem met een heleboel extra's in een rack. De kunst is om te kijken naar wat je echt nodig hebt, dus gooi dat denkbeeld even weg. Kijk naar nut en noodzaak.
Risico = hoogte schade x kans op de schade.
Is een van beide laag, dan is het niet nuttig. Daaronder valt RAID, ECC. Beschermen kan vaak op een geschiktere manier, zoals backup.
De processor is nauwelijks bepalend voor het idle verbruik, de meeste normale Intel desktop processoren kunnen zuinig zijn in idle. Voor het verbruik is meestal niet nodig om de beperktste processor te kiezen.
Wel van belang is hoe de processor belast wordt. Komt die überhaupt nog wel in laag idle? Zaken die de processor belasten gaat vooral de inrichting:
• VM's zorgen voor een virtuele verdubbeling van de overhead en energie. Gebruik beter geen (altijd-aan) virtualisatie of lichtgewicht virtualisatie zoals containers of systemd.
• Monitoring: zo weinig mogelijk. Het is bijvoorbeeld niet nodig elke tiende van een seconde iets te meten als het ook 1 keer per 10 minuten kan.
• Cameramonitoring is arbeidsintensief voor de processor.
• Linux (Debian, Ubuntu) kan zuinig zijn, *BSD, ESXi zijn dat niet.
• Elke 3.5" hard disk verbruikt minstens evenveel (3 tot 8W) als een heel systeem. Alternatieven zoals SSD's (voorkeur) of 2.5" hard disks (0,85W actief, 0,18W spindown) zijn zuiniger.
• Hoge netwerksnelheden gaan gepaard met een veel hoger verbruik. Niet alleen de poort zelf, maar ook een switch. Een gigabit netwerkaansluiting is aan te bevelen. 4k tv's hebben vaak een 100 Mbit aansluiting.
• Besturing via een tweede netwerkpoort en IPMI kost veel extra energie, ook een verdubbeling van wat nodig is. Alternatief SSH2 werkt met zeer lage belasting.
• Kies bij voorkeur een behuizing die geen extra ventilatoren nodig heeft om koel te blijven. Een tower ontwerp helpt daarbij doordat het van nature koele lucht aanzuigt en warme lucht bovenaan uitstoot.
Is een van beide laag, dan is het niet nuttig. Daaronder valt RAID, ECC. Beschermen kan vaak op een geschiktere manier, zoals backup.
De processor is nauwelijks bepalend voor het idle verbruik, de meeste normale Intel desktop processoren kunnen zuinig zijn in idle. Voor het verbruik is meestal niet nodig om de beperktste processor te kiezen.
Wel van belang is hoe de processor belast wordt. Komt die überhaupt nog wel in laag idle? Zaken die de processor belasten gaat vooral de inrichting:
• VM's zorgen voor een virtuele verdubbeling van de overhead en energie. Gebruik beter geen (altijd-aan) virtualisatie of lichtgewicht virtualisatie zoals containers of systemd.
• Monitoring: zo weinig mogelijk. Het is bijvoorbeeld niet nodig elke tiende van een seconde iets te meten als het ook 1 keer per 10 minuten kan.
• Elke 3.5" hard disk verbruikt minstens evenveel (3 tot 8W) als een heel systeem. Alternatieven zoals SSD's (voorkeur) of 2.5" hard disks (0,85W actief, 0,18W spindown) zijn zuiniger.
• Hoge netwerksnelheden gaan gepaard met een veel hoger verbruik. Niet alleen de poort zelf, maar ook een switch. Een gigabit netwerkaansluiting is aan te bevelen. 4k tv's hebben vaak een 100 Mbit aansluiting.
• Besturing via een tweede netwerkpoort en IPMI kost veel extra energie, ook een verdubbeling van wat nodig is. Alternatief SSH2 werkt met zeer lage belasting.
• Kies bij voorkeur een behuizing die geen extra ventilatoren nodig heeft om koel te blijven. Een tower ontwerp helpt daarbij doordat het van nature koele lucht aanzuigt en warme lucht bovenaan uitstoot.
Bedankt voor je snelle antwoord!mrmrmr schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:24:
@NIK0 Als je in de IT zit denk je bij een server al snel aan een systeem met een heleboel extra's in een rack. De kunst is om te kijken naar wat je echt nodig hebt, dus gooi dat denkbeeld even weg. Kijk naar nut en noodzaak.
De processor is nauwelijks bepalend voor het idle verbruik, de meeste normale desktop processoren kunnen zuinig zijn in idle. Voor het verbruik is meestal niet nodig om de beperktste processor te kiezen.
Wel van belang is hoe de processor belast wordt. Komt die überhaupt nog wel in laag idle? Zaken die de processor belasten is vooral de inrichting:
Als ik mijn VMs ga verplaatsen (en idd meer on demand ga op-spinnen) naar mijn deskmini vermoed ik dat ik al heel wat ga besparen wat verder niks extras kost (want die deskmini heb ik al). De move van ESXi-> Proxmox zal wellicht nog meer helpen.
Of BSD en Linux veel verschil maakt in verbruik weet ik niet maar wellicht dat ik nog over wat kan uitzoeken. Ik heb nu deze bron:
https://forum.level1techs...ower-consumption/184133/2
De crux zit m in het selecteren van de componenten voor m'n NASje. Ik verwacht hier echt een hele lage load op qua belasting (ik wil graag dat m'n NAS alleen NAS is) dus vandaar dat ik m'n oude CPU en RAM zou willen gebruiken maar er lijkt niks betaalbaars te koop te zijn waar ik het in kan stoppen. (idd IPMI hoef ik niet meer zo nodig)
Member of the Ukraine IT Army
Lijkt er op dat hij hetzelfde script heeft gebruikt als ik hier ook al eens heb gepost:andru123 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:48:
[...]
zoek op EEE in dit topic?
Ook je output gaat over “ PRIME B450M-A Motherboard”, en je vraagt over H610..![]()
Mich in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Het werkt in sommige gevallen echt goed hoor. Toen ik aan het proberen was welke netwerkkaart er het beste was heb ik ook wel eens een realtek lan kaart in een hoge ASPM mode gekregen.
Wat is jullie mening over de zimacube die nu op kickstarter staat?
880 euro, en dan nog mogelijk invoerrechten. i51235u, 2 + 4 m2 aansluitingen en 4 * 2.5 nics.
Klinkt als redelijk prijzig. Maar wel een hoop m2 voor full flash server.
880 euro, en dan nog mogelijk invoerrechten. i51235u, 2 + 4 m2 aansluitingen en 4 * 2.5 nics.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@NIK0 Het verschil met *BSD is gemeten.
Voor hetzelfde geld bouw je iets naar eigen smaak plus het feit dat het dan ook nog eens makkelijker vervangbaar is. Ik heb de fabrikant van Zimaboard nooit echt begrepen, oude hardware, relatief hoge prijs...aerendur schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:23:
Voor full flash zou je ook nog kunnen kijken naar zoiets:aerendur schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:23:
uitvoering: Asustor Flashtor 6 (FS6706T)
uitvoering: Asustor Flashstor 12 Pro (FS6712X)
Overigens ook niet goedkoop. Vraag mij ook wel af wat de pci-e switch chips doen met het verbruik...
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Ik zou eerder voor een Jonsbo N34 of een Fractal Node 804/304, kom je waarschijnlijk goedkoper uit en heb je meer ruimte + uitbreidingsmogelijkheden.aerendur schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:23:
Daar was ik ook al bang voor, en je weet nooit hoeveel stroom dat allemaal gaat verbruiken.GioStyle schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 19:53:
[...]
Voor hetzelfde geld bouw je iets naar eigen smaak plus het feit dat het dan ook nog eens makkelijker vervangbaar is. Ik heb de fabrikant van Zimaboard nooit echt begrepen, oude hardware, relatief hoge prijs...
Ja, die cases komen goed genoeg in de richting. Heb ook niet echt allerlei 3.5 sloten nodig. Wil eigenlijk dubbel m2 actief en 2+ ssd voor cold storage.Remc0_ schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:04:
[...]
Ik zou eerder voor een Jonsbo N34 of een Fractal Node 804/304, kom je waarschijnlijk goedkoper uit en heb je meer ruimte + uitbreidingsmogelijkheden.
Dan is de vraag, welk moederbord kan goed omgaan met 2 of 3 M2 nvme, zonder snelheid in te boeten of c-states kwijt te raken?
Elk moederbord met genoeg PCI-e sloten. Je kan namelijk gewoon PCI-e NVME adapters gebruiken om een PCI-e slot te vullen met een NVME ssd.aerendur schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:10:
[...]
Daar was ik ook al bang voor, en je weet nooit hoeveel stroom dat allemaal gaat verbruiken.
[...]
Ja, die cases komen goed genoeg in de richting. Heb ook niet echt allerlei 3.5 sloten nodig. Wil eigenlijk dubbel m2 actief en 2+ ssd voor cold storage.
Dan is de vraag, welk moederbord kan goed omgaan met 2 of 3 M2 nvme, zonder snelheid in te boeten of c-states kwijt te raken?
Zeker een optie. Maar is elke kaart niet extra verbruik. Dus liever een moederbord met genoeg m2 slots? Maar ik las hier ergens op het forum dat enkele boards bij het in gebruik nemen van beide slots ineens minder goed in c-states kwamen of iets anders mafs deden. Dus tijd voor wat research.GioStyle schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:11:
[...]
Elk moederbord met genoeg PCI-e sloten. Je kan namelijk gewoon PCI-e NVME adapters gebruiken om een PCI-e slot te vullen met een NVME ssd.
Waarom gebruik je eigenlijk vCenter als je toch maar 1x ESXi server hebt? De ESXi WebUI is voor mij voldoende. Ik gebruik geen vCenter, de systeemeisen daarvan zijn nogal zot.NIK0 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:36:
...
Ik ga ook gelijk proberen de switch te maken van ESXi naar Proxmox omdat ik dan geen vCenter meer nodig heb.
...
N5005 Onbekend wat eindbedrag is ivm evt. inklaringskosten
...
Zolang je onder de 150€ blijft rekent AliExpress BTW vooraf aan, en zijn er geen inklaringskosten. Als je over dat bedrag gaat dan rekent AliExpress geen BTW en moet je die aan douane betalen samen met kosten. Maar in dit topic (of is het in het Zelfbouw firewall router topic) lees je ook van personen die het precies kunnen omzeilen.
Niet om het nut van ECC te bagatelliseren, want dit is alom bewezen... Maar hoe groot is de kans dat jij een aantal bitflips mee maakt in bv 16 GB geheugen waar jouw JPEGjes van een paar MB staan, terwijl waarschijnlijk 10 GB volstaat met executable code?OsiriS.nl schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:40:
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Kontron
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Niet elke kaart. 1-1 pcie to m.2 bevat niks, en voegt geen extra verbruik. Alsnog je geen PEG slot gebruikt.aerendur schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 20:47:Maar is elke kaart niet extra verbruik. Dus liever een moederbord met genoeg m2 slots? Maar ik las hier ergens op het forum dat enkele boards bij het in gebruik nemen van beide slots ineens minder goed in c-states kwamen of iets anders mafs deden. Dus tijd voor wat research.