Acties:
  • +3 Henk 'm!
De T varianten werden in veel systemen van de A merken gestopt (HP vooral). Voor de rest is het vooral marketing om TDP als bewijs van zuinigheid te gebruiken/misbruiken. Een gewone 9100 kan vrijwel even zuinig in idle zijn als een 9100T. Maar Intel vroeg dezelfde of hogere prijs, dus je betaalt meer voor minder vermogen.

Voor servers die vaak in idle draaien gaat het vooral om het idle verbruik. Het belast verbruik heeft weinig invloed op het jaarverbruik bij een server die 95% idle draait.

In sommige BIOSsen kon je de power limit instellen (cTDP of PLx). Sinds de 10e generatie was dat gemeengoed, dus viel de bodem uit de T marketing.

Ik kan me wel voorstellen dat er nu veel tweedehands materiaal op de markt verschijnt met een 7000 serie processor, daarop kun je officieel geen Windows 11 installeren. Die nog vrij jonge systemen worden daardoor vervangen. Ik vind dat de EU en de VS daar eens wat aan zou moeten doen. Er is geen technische reden om Windows 11 niet op die op zich tamelijk zuinige processoren te draaien en vervangen belast het milieu. De reden hiervoor is mogelijk dat er afspraken zijn gemaakt tussen Microsoft en Intel (zgn. cartel/collusion). Daar valt met een juridische discovery in de VS vermoedelijk wel materiaal boven water te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:41
@mrmrmr

Bedankt voor je uitgebreide reactie en uitleg.
Het is inderdaad zo dat je nu geregeld wel 7000(t) series tegenkomt voor weinig. Ik ga zelf Proxmox draaien, dus heb niks te maken met W11 (al ben ik het volledig eens met de support en de milieu kwestie)

Echter als je even de 6, 7 en 8 series van Intel erbij pakt. Hoe kun je er dan achter komen wat zuinig is? Wat binnen die series heb je ook weer heel wat varianten. Dat je je daarbij dan niet meer blind moet staren op een U of T versie is me duidelijk.

Maar stel je hebt de 6100, de 7100, de 7500 etc. Ik kan buiten de kloksnelheden weinig vinden over het verbruik.

Ik weet dus niet waar ik goed aan doe. Liever een 6500 voor weinig, of wat meer neergooien voor een 8ste of 9de generatie (die misschien zuiniger en/ wat sneller zijn)

Want als ik bijvoorbeeld op hardwarluxx kijk (de Excel sheet) dan zie ik een systeem met de Intel 9100 (die heel populair is), maar die heeft 'slechts' een c8 state van 10+ Watt, terwijl er een aantal andere systemen met 6, 7 of 8ste generatie een stuk lagere idle verbruik hebben. Ik loop hier dus een beetje op vast.

[ Voor 20% gewijzigd door Wachten... op 17-10-2023 07:19 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even een crosspost ivm mijn topic hier: FireDrunk in "[Aankoopadvies] 4Gb/s capable Netwerk"

Vanwege 4Gb Internet wat er aan zit te komen zit ik te kijken naar relatief zuinige 10Gb Netwerkkaarten.
Ik zag in dit topic wel dat de Asus en Intel redelijk goed scoorden.
Zijn er mensen hier die nog wat recentere ervaringen hebben?

Ik snap heel goed dat die dingen meer stroom verbruiken dan 1Gb, de vraag gaat ook over relatieve zuinigheid)

Als zuinige 10Gb router zit ik te kijken naar een (GoWin) R86S(-* of Pro). Dit is een (relatief) zuinige router met een Mellanox CX-3 10Gb nic, welke prima 4Gb zou moeten kunnen routeren.

Als alternatief zou ik ook een zelfbouw ITX router kunnen maken, maar dan moet ik er dus wel 10Gb netwerkkaart in kunnen doen.

Iemand goede tips voor een zo klein mogelijke ITX setup (vooral behuizing), welke toch plek heeft voor een low profile PCIe kaart? Ik verwacht dat een N100 (of N6005 etc) aan de krappe kant is qua CPU, mogelijk is een i3-N305 of sterker een beter idee.

Ik zie super veel "mini" kastjes op Amazon en AliExpress, maar om nou te zeggen dat ze er echt betrouwbaar uit zien... :|

[ Voor 5% gewijzigd door FireDrunk op 17-10-2023 08:07 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalman
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:50
ferno schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

Leuk om te horen, ik heb er ook een besteld, 1TB WD Black SN770 NVME en een oudere Micros 1TB sata ssd en dan wordt dit mijn backup Proxmox. Heb trouwens 64GB Kingston Fury besteld. Hoop dat het goed gaat met deze componenten, maar moet lukken lijkt mij.

Mijn bestelling staat al een paar dagen in de wacht, hoelang heeft het bij jou geduurd tot je de UM480XT thuis had? Ik had trouwens een promo code waardoor ik hem voor 179 euro (incl. btw em bezorging) heb gekocht.
Ik had hem ook met die code besteld ja, 179 euro is een top prijs wat mij betreft. Op 5 okt besteld (toen stond op de site dat de levering uit Hong Kong zou komen) maar kreeg hem al binnen uit Duitsland op 12 oktober.

Ik ben wel benieuwd naar je ervaring met de 64GB, daar heb ik zelf over getwijfeld maar nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 09:46
blehz schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 08:13:
Voor zij die het willen riskeren (en anders stuur je hem terug); HM80 32GB/512GB met 2xLAN + 2xSATA voor € 279.
Het type nummer zegt wel UM480 XT maar de rest van de pagina gaat over de HM80. Ook bij de reviews zie je de HM80 op de foto. Lijkt me een nette prijs.
Geen aanbieding voor mij, snif...
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hXp2BvT/Screenshot-2023-10-17-092622.png

Mis ik een knop of mogelijkheid?

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

FireDrunk schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:05:
Even een crosspost ivm mijn topic hier: FireDrunk in "[Aankoopadvies] 4Gb/s capable Netwerk"

Vanwege 4Gb Internet wat er aan zit te komen zit ik te kijken naar relatief zuinige 10Gb Netwerkkaarten.
Daarop inhakend, gebruiken ze dan een mediaomvormer dat 10Gbps doet (met 4Gbps cap op de bandbreedte) of is de verbinding 5Gbps? In dat geval is een multi-gig NIC nodig.
edit: Misschien weet @Barre73 dit wel :)

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 17-10-2023 09:37 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
hans_lenze schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:28:
[...]

Geen aanbieding voor mij, snif...
[Afbeelding]

Mis ik een knop of mogelijkheid?
Er staat: Join Prime to buy this item at 279,99

Misschien tijd voor het tweede kopje koffie :P

Edit:
In Nederland kan je hem ook voor dezelfde prijs kopen als je Prime hebt:
https://www.amazon.nl/-/e.../dp/B0BFB15PC3/ref=sr_1_6

[ Voor 21% gewijzigd door Remc0_ op 17-10-2023 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:21
Raven schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

Daarop inhakend, gebruiken ze dan een mediaomvormer dat 10Gbps doet (met 4Gbps cap op de bandbreedte) of is de verbinding 5Gbps? In dat geval is een multi-gig NIC nodig.
edit: Misschien weet @Barre73 dit wel :)
Ik ben nog maar matig ingelezen in het XGS-PON gebeuren binnen KPN... Voor zover ik nu weet heeft elke klant een 10 Gbit verbinding (technisch gezien) en wordt deze dus beperkt op de abonnementssnelheid. 4 Gbit dus in dit geval.
De mediaconverter is niet anders dan nu al wordt gebruikt. De Genexis of de Nokia. Beiden zijn voorzien van een 10Gbit poort.

@FireDrunk Als je nu nog geen XGS-PON hebt van KPN maar 1Gbit via AON, dan kan je heeeeel rustig aan doen met je upgrade netwerk want dan kan het nog makkelijk een jaar of 2 jaar duren voordat jij 4Gbit zou kunnen krijgen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
Remc0_ schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

De rode banner is wat ik krijg als ik op die knop duw. Geen Prime of korting maar een foutmelding.
Dat in elk geval :9
Edit:
Daar staat overal in de omschrijving "UM480 XT" bij. Jouw gevonden HM80 is juist erg tof want ik wil er graag 2x SATA in kunnen duwen. Ben nu maar aan het kijken naar de HM50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
[knip]

[ Voor 98% gewijzigd door hans_lenze op 17-10-2023 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:04
Ik heb zelf een Prime abonnement maar krijg hem ook niet voor 279, je moet waarschijnlijk een Duitse Prime abonnement hebben.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

Ik ben nog maar matig ingelezen in het XGS-PON gebeuren binnen KPN... Voor zover ik nu weet heeft elke klant een 10 Gbit verbinding (technisch gezien) en wordt deze dus beperkt op de abonnementssnelheid. 4 Gbit dus in dit geval.
De mediaconverter is niet anders dan nu al wordt gebruikt. De Genexis of de Nokia. Beiden zijn voorzien van een 10Gbit poort.

@FireDrunk Als je nu nog geen XGS-PON hebt van KPN maar 1Gbit via AON, dan kan je heeeeel rustig aan doen met je upgrade netwerk want dan kan het nog makkelijk een jaar of 2 jaar duren voordat jij 4Gbit zou kunnen krijgen.
Ik heb XGS-PON.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

ferno schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:30:
[...]

Leuk om te horen, ik heb er ook een besteld, 1TB WD Black SN770 NVME en een oudere Micros 1TB sata ssd en dan wordt dit mijn backup Proxmox. Heb trouwens 64GB Kingston Fury besteld. Hoop dat het goed gaat met deze componenten, maar moet lukken lijkt mij.

Mijn bestelling staat al een paar dagen in de wacht, hoelang heeft het bij jou geduurd tot je de UM480XT thuis had? Ik had trouwens een promo code waardoor ik hem voor 179 euro (incl. btw em bezorging) heb gekocht.
Ik heb hem ook besteld, eind vorige week ergens. Vroeg me ook al af wat de levertijd is haha. Er staat bij mij in ieder geval dat hij vanuit Duitsland zou moeten komen.

Ik ga voorlopig maar wat componenten recyclen voor dit machientje, of kun je me zeggen welk RAM je gekocht hebt? Mijn idee was om hier een 4/8TB SATA SSD in te pleuren, en een 1TB NVME SSD. Kan ik toch mooi wat lokaal opslaan maar dan tegen een laag energieverbruik. Dan PLEX maar gewoon op mjin andere NAS laten die bij mijn ouders staat, en voor de rest niet meer dan HA en Unifi draaien..

Edit: aangezien ik de rekenkracht trouwens niet nodig heb, zat ik eraan te denken of het niet mogelijk is dingen als Turbo uit te zetten in de BIOS, eventueel icm uitschakelen van de helft van de cores/threads. Ik heb dat met de i7 6700K in mijn andere NAS ook gedaan, scheelt aanzienlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Kuusj op 17-10-2023 10:31 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepG24
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-04 16:46
Ik ben ook opzoek naar een vervanger van men Rpi 3b+.

Is iemand bekend met de setjes ram en SSD’s die ze bij minisforum gebruiken als je een minipc koopt inclusief geheugen?

[ Voor 70% gewijzigd door JoepG24 op 20-10-2023 09:23 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Barre73 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:51:
[...]

offtopic:
De huidige Genexis ga ik dan van uit, die wat ik heb (hangt er sinds 2015) zal dat denk ik niet hebben.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik ben nog even verder gegaan voor mijn server waar Proxmox op moet gaan draaien, en nu lees ik alleen verschillende verhalen over sata SSDs en NVME schijven.

Ik lees op sommige forums dat een NVME schijf zuiniger is dan een normale sata SSD, terwijl in de topic start, en op veel andere forums het juist andersom wordt gezegd. De server die ik nu op het ook heb moet ik sowieso upgraden qua geheugen, en dan maar gelijk goed doen.

Snelheid is niet echt van belang, aangezien het hoofdzakelijk voor Home Assistant is in Proxmox. De schijf moet dus zo zuinig mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wachten... schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:34:
Ik ben nog even verder gegaan voor mijn server waar Proxmox op moet gaan draaien, en nu lees ik alleen verschillende verhalen over sata SSDs en NVME schijven.

Ik lees op sommige forums dat een NVME schijf zuiniger is dan een normale sata SSD, terwijl in de topic start, en op veel andere forums het juist andersom wordt gezegd. De server die ik nu op het ook heb moet ik sowieso upgraden qua geheugen, en dan maar gelijk goed doen.

Snelheid is niet echt van belang, aangezien het hoofdzakelijk voor Home Assistant is in Proxmox. De schijf moet dus zo zuinig mogelijk zijn.
Ik denk niet dat het verschil tussen NVME vs SATA zomaar aan het stopcontact te meten is. Ik gok (letterlijk) dat idle / bij geen i/o NVME iets zuiniger kan zijn, maar dat bij gebruik SATA zuiniger is. Maar dat is allemaal ook afhankelijk van de specifieke modellen. Zo zijn er NVME modellen die maar enkele milliwatt verbruiken als ze inactief zijn, maar er zijn er ook die inactief 1 Watt of meer verbruiken. En hetzelfde bij actief gebruik. Er zijn NVME drives die zeer eenvoudig 5 Watt (en meer) verbruiken. Verschil zit dan in doel gebruik (high end SSDs voor game systemen zijn sneller en gebruiken meer) en kinda daaraan gelieerd ook de aansluiting (PCIe 5.0 drives kunnen veel hogere snelheden behalen, en zijn dan ook vaak gemaakt om die hoge snelheid te halen, en dus hebben ze ook dat hoge gebruik wat gepaard gaat met hoge snelheden). En SATA drives zijn dan gewoon weer trager (door limiet van SATA etc) waardoor daar ook niet de snelle/snelste controller, flash opslag, ... in zit en het daardoor bijna standaard zuinig is/blijft onder load. (Hetzelfde als dat een i7 processor als je hem aan de tand voelt veel meer verbruikt dan een i3, terwijl idle het verschil veel kleiner is. Om de performance te halen neemt nu eenmaal het stroomverbruik toe)

In die zin vind ik het zelf dan ook opvallend om van die WD Black te lezen dat die zuinig is. Aangezien WD Black ook de "performance" lineup is. Ik zou zelf dan verwachten dat een WD Blue zuiniger zou zijn (en bij Samsung een Pro model meer verbruikt dan een non-Pro, etc).

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 17-10-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferno
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-08 20:47

ferno

Metalman schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:15:
[...]

Ik had hem ook met die code besteld ja, 179 euro is een top prijs wat mij betreft. Op 5 okt besteld (toen stond op de site dat de levering uit Hong Kong zou komen) maar kreeg hem al binnen uit Duitsland op 12 oktober.

Ik ben wel benieuwd naar je ervaring met de 64GB, daar heb ik zelf over getwijfeld maar nog niet gedaan.
Ik heb helaas wat minder geluk, heb ondertussen met ze gemaild omdat ik een BTW factuur nodig had en het raar vond dat status op nog niet afgehandeld bleef staan. Heb netjes binnen een paar uur antwoord gekregen. Wordt binnen 10 a 15 dagen vanuit HK verstuurd naar Duitsland en dan binnen 2 weken vanuit Duitsland bij mij in Nederland afgeleverd. Als het tegen zit heb ik hem pas half November. :(

Dit is trouwens het geheugen wat ik heb besteld:

Kingston FURY Impact 64 GB (2 x 32 GB) 3200 MHz DDR4 CL20 laptopgeheugenkit van 2 KF432S20IBK2/64, zwart

In mijn NUC 11 i5 pro heb ik ripjaws, maar die waren nu duurder, gezien ik altijd goede ervaringen heb gehad met Kingston memory ben ik voor deze gegaan.

640K Should be enough for everyone! ;) Bill Gates

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:58:
[...]
In die zin vind ik het zelf dan ook opvallend om van die WD Black te lezen dat die zuinig is. Aangezien WD Black ook de "performance" lineup is. Ik zou zelf dan verwachten dat een WD Blue zuiniger zou zijn (en bij Samsung een Pro model meer verbruikt dan een non-Pro, etc).
De nieuwe WD Blacks zijn zuinig, de oudere niet. Dus de SN770 en SN850X wel, maar de SN750 en SN850 (zonder X) zuipen wat meer...
  • De SN750 bijv. doet maar 152 MB/s per Watt, waar de SN770 de 445 MB/s per Watt haalt.
  • De SN750 doet idle 0.6W (!!), waar de SN770 op 5-10 milliWatt zit
Het zal afhankelijk zijn van de controller die erin zit. De ene controller kan 200MB/s met 3W doen, waar anderen daar 5W voor nodig hebben. WD gebruikt een eigen custom "WD NVMe Architecture" chip.

Het zal ook te maken hebben met DRAM-less drivers (gebruikt dus 64MB HMB), die hebben sowieso minder stroom nodig. De Black SN770 en SN850X zijn beiden DRAM-less.

Desondanks is de SN770 ca 40% sneller dan zijn voorganger, de SN750 en ook nog eens ca 20% efficiënter.

Er zitten echter geen condensatoren op voor stroomuitval, en ook geen AES-256 hardware encryptie. Dat zullen ook dingen zijn die het benodigde stroomverbruik zullen inperken.

[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 17-10-2023 12:11 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:21
Raven schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:21:
[...]

offtopic:
De huidige Genexis ga ik dan van uit, die wat ik heb (hangt er sinds 2015) zal dat denk ik niet hebben.
Meer off-topic:
Sowieso, als je een aansluiting hebt van 2015 heb je geen PON.

KPN heeft PON geplaatst in nieuwe Point to point PoPs gedurende 2020 en 2021 en in 2021 begon de uitrol van Point to Multipoint met splitters in straatkasten waarbij sowieso alleen XGS-PON mogelijk is.
Alles daarvoor is AON en wordt de komende jaren aangevuld met XGS-PON apparatuur in de bestaande PoPs

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Barre73 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:20:
[...]

Meer off-topic:
Sowieso, als je een aansluiting hebt van 2015 heb je geen PON.

KPN heeft PON geplaatst in nieuwe Point to point PoPs gedurende 2020 en 2021 en in 2021 begon de uitrol van Point to Multipoint met splitters in straatkasten waarbij sowieso alleen XGS-PON mogelijk is.
Alles daarvoor is AON en wordt de komende jaren aangevuld met XGS-PON apparatuur in de bestaande PoPs
offtopic:
Nog meer offtopic :+ , dat was de aansluiting van Tweak's Gb-abo, de oorspronkelijk gedane aansluiting (bij Concepts toen die nog bestond) was in 2011, dus nog ouder :P

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wachten... schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 10:34:

PCIe is van oudsher een subsysteem met zijn eigen overhead. SATA ook, maar het is al actief en effectief te reguleren. Het gaat niet alleen om het verbruik van de NVMe device zelf, maar over het geheel. Met SATA kun je een zeer laag verbruik halen. Een verkeerde NVMe SSD kan overigens de package C state beperken tot C2/C3 en/of instabiliteit veroorzaken, dat kan ook ontstaan door een chipset of cpu slot.
Een lage package C state C2/C3 geeft een groot verschil ten opzichte van C8/C10, dat kan varieren van 3 tot 6W. C8/C10 hebben geen groot verschil.

Sommige NVMe drives zijn gericht op prestaties. Dat is niet nodig voor server omdat de bottleneck in het netwerk zit en omdat je ook nog een doel nodig hebt die daar van kan profiteren. Uiteraard kosten hogere prestaties meer energie. Maar in dit geval is het rendement voor een server er niet.

Tegenwoordig hebben moederborden maar 4x SATA, dus als je plannen hebt dan zou je gewone NVMe kunnen gebruiken als boot SSD.

Samsung SATA is meestal zuinig. Samsung NVMe is meestal ook zuinig, maar let op bij performance modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik heb enkel nog een probleem met het geheugen.

Deze wil ik upgraden van 4GB naar 16GB.

Nu wordt er alleen heel weinig ddr4 so-dimm verkocht van 2400mhz (wat mijn cpu max ondersteund)

Kan ik ook sneller geheugen erin doen zoals 2600mhz? Of is dit vragen om problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Nu online
Wachten... schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:15:
Ik heb enkel nog een probleem met het geheugen.

Deze wil ik upgraden van 4GB naar 16GB.

Nu wordt er alleen heel weinig ddr4 so-dimm verkocht van 2400mhz (wat mijn cpu max ondersteund)

Kan ik ook sneller geheugen erin doen zoals 2600mhz? Of is dit vragen om problemen?
Ik heb zelfs een keer een mismatched ddr4 setje in een mini pc gezet en dat werkte dan op de traagste speed van de twee. Dus ik ga ervan uit dat sneller geheugen gewoon wordt terug geklokt. Let wel op de voltages van je geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-09 14:24
Hallloooo medetweakers,

ik lurk al een tijdje in dit topic en zie vele mooie setups langskomen, maar helaas niet iets wat aansluit bij mijn wensen. Momenteel draai ik een Intel NUC (NUC8i3BEK met 32GB RAM) met ProxMox en een 5 tal VM's / containers (*darr/sabnzbd/home assistant/pi-hole/Plex Media Server) en daarnaast een Synology NAS (416Play). Dit spulletje (tezamen met een Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) staat 24/7 zo'n 120/130W continu te gebruiken, en waar mogelijk zou ik dit graag wat zuiniger uitvoeren.

Ik besef me dat de helft van dit stroomverbruik waarschijnlijk van de netwerksetup komt (er hangt nog eea met PoE aan die switch, als ik kijk levert ie al 27W via PoE en daar zal nog 25-30W voor z'n eigen gebruik bij komen, dus laten we zeggen 60W totaal voor de switch).

Aangezien de NAS niet heel veel spannends doet (puur echt gebruik voor storage, draai er geen docker containers of media server (meer) op) zou ik die graag willen integreren in een nieuwe setup. Even grofweg de vereisten:

- Vooral een zuinige CPU, er moet uiteraard wel een beetje power achter zitten, maar die i3 in de NUC voldoet nu nog prima qua CPU, bottleneck zit hem meer in RAM / netwerk
- minstens 64GB RAM mogelijk, het liefst 128GB
- NVME slot (minimaal 1TB, voor de boot/root partitie en wat snelle storage voor de VM's) - bij voorkeur 2 slots)
- 2,5GBE networking (minstens 1 poort, maar liever uiteraard meer of 5 / 10Gbe)
- Mogelijkheid tot aansluiten van SATA disks. Ik heb netto zo'n 20TB storage nodig, en wil uiteraard wat redundantie op lokaal niveau, dus het kunnen 2 disks in een RAID1 worden, of 4+ disks in een RAID5 setup (zo is de Synology momenteel ingericht).

Het liefst dus een beetje energiezuinig en ik zou het wel fijn vinden als er een managementschil bovenop te leggen is voor met name de storage (wellicht gewoon vanuit Proxmox, of anders iets als Unraid of Synology DSM virtualiseren?). Zoals je ziet, hoop vragen, weinig antwoorden :@

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:25
Wat is er zo specifiek aan je eisen dat je het niet kan vinden? De keuze is reuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:55
The_Admin schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:58:
Hallloooo medetweakers,

ik lurk al een tijdje in dit topic en zie vele mooie setups langskomen, maar helaas niet iets wat aansluit bij mijn wensen. Momenteel draai ik een Intel NUC (NUC8i3BEK met 32GB RAM) met ProxMox en een 5 tal VM's / containers (*darr/sabnzbd/home assistant/pi-hole/Plex Media Server) en daarnaast een Synology NAS (416Play). Dit spulletje (tezamen met een Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) staat 24/7 zo'n 120/130W continu te gebruiken, en waar mogelijk zou ik dit graag wat zuiniger uitvoeren.

Ik besef me dat de helft van dit stroomverbruik waarschijnlijk van de netwerksetup komt (er hangt nog eea met PoE aan die switch, als ik kijk levert ie al 27W via PoE en daar zal nog 25-30W voor z'n eigen gebruik bij komen, dus laten we zeggen 60W totaal voor de switch).

Aangezien de NAS niet heel veel spannends doet (puur echt gebruik voor storage, draai er geen docker containers of media server (meer) op) zou ik die graag willen integreren in een nieuwe setup. Even grofweg de vereisten:

- Vooral een zuinige CPU, er moet uiteraard wel een beetje power achter zitten, maar die i3 in de NUC voldoet nu nog prima qua CPU, bottleneck zit hem meer in RAM / netwerk
- NVME slot (minimaal 1TB, voor de boot/root partitie en wat snelle storage voor de VM's) - bij voorkeur 2 slots)
- Mogelijkheid tot aansluiten van SATA disks. Ik heb netto zo'n 20TB storage nodig, en wil uiteraard wat redundantie op lokaal niveau, dus het kunnen 2 disks in een RAID1 worden, of 4+ disks in een RAID5 setup (zo is de Synology momenteel ingericht).

Het liefst dus een beetje energiezuinig en ik zou het wel fijn vinden als er een managementschil bovenop te leggen is voor met name de storage (wellicht gewoon vanuit Proxmox, of anders iets als Unraid of Synology DSM virtualiseren?). Zoals je ziet, hoop vragen, weinig antwoorden :@
Gebruik je op alle poorten POE? Een usw flex met poe injector heeft genoeg budget voor je verbruik, maar mogelijk niet genoeg poorten, is wel een stuk zuiniger. Zelfs 2 of 3 van die usw flexjes zouden nog zuiniger zijn dan die 150w switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Weet iemand of de bios tweaks settings die in de TS staan ook toe te passen zijn in een Dell optiplex 3070?

Ik kan deze pc misschien overnemen, maar vraag me sterk af of ik daar nog wat tweaks uit kan halen in de bios om het verbruik nog wat omlaag te krijgen. Ik kan hier alleen niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
GioStyle schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:07:
Wat is er zo specifiek aan je eisen dat je het niet kan vinden? De keuze is reuze.
Ik vind het lastig een systeem te vinden dat aan alle vereisten voldoet en onderling compatibel is, of moet zijn, en dan ook nog zuinig. Er zijn een hoop minipc achtige toestanden die wel zuinig zijn en een prima CPU hebben met 2,5Gbe networking, maar meestal ontbreekt het dan weer aan de mogelijkheid om 64GB RAM er in te steken of ook als als storage array te gebruiken, laat staan of er compatibiliteit is met een Unraid, Proxmox, of een virtuele DSM smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
project.bobby schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:22:
[...]

Gebruik je op alle poorten POE? Een usw flex met poe injector heeft genoeg budget voor je verbruik, maar mogelijk niet genoeg poorten, is wel een stuk zuiniger. Zelfs 2 of 3 van die usw flexjes zouden nog zuiniger zijn dan die 150w switch.
Niet allen, wel een stuk of 4 a 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blehz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-08 21:53
hans_lenze schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:52:
[...]

De rode banner is wat ik krijg als ik op die knop duw. Geen Prime of korting maar een foutmelding.

[...]

Dat in elk geval :9

[...]

Daar staat overal in de omschrijving "UM480 XT" bij. Jouw gevonden HM80 is juist erg tof want ik wil er graag 2x SATA in kunnen duwen. Ben nu maar aan het kijken naar de HM50.
Ik heb inderdaad Prime op de Duitse Amazon. Veruit de beste en goedkoopste Amazon voor Nederlanders of Belgen. Op zich kost Prime niet zoveel om van dit soort deals, eventueel 1 keer, te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
The_Admin schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:58:
Hallloooo medetweakers,

Is dit niet iets? Ik zoek iets vergelijkbaars en ben een beetje aan het oriënteren.

YouTube: I Built the Jonsbo N2 NAS - Better than Synology / QNAP? (Full Build...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Zelf ook een servertje gebouwd ,
Moest een cheap en zuinig systeem worden voor te experimenteren met stable diffusion.
Na wat experimenteren kwam ik erachter dat SD bijna geen pcie bandwidth gebruikt, alleen bij het laden van een nieuw model.
Dus heb ik een mining rig hier voor gebruikt.
Deze is gebaseerd op een AMD Epyc embedded soc.
Heb er 1TB nvme aan toegevoegd , voor boot en voornamelijk swap space.
Daarnaast een raid 0 van 4 intel sata ssd’s voor tijdelijke opslag.

Er zitten nu 6 tesla kaarten in, (plaats voor 10)
Heb nu voor test 5 x een M40 en 1 x een P40.
Bijna alle energie die dit ding gebruikt wordt omgezet door de GPU’s , dus in dat opzicht is hij zuinig, helemaal voor mij doen ;)

Op mijn werk hebben we een robot die molex kabels maakt op maat, zoals je ziet in de fotos heb ik er al een paar gemaakt met extra dikke kabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAXlWHJlCg9zn5eQtik6PPGFWqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4uEYB4cqx8noON6hbTYlcbx.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NhcFhkaI9gxGnAdwpRWcZOtYS0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/esFyyzzeTEPOIylHU4QHTmF4.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VL4v8HPircSRBLj5Sqie2OAZDcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iTLzn8sjNwWzYXlj67HiZVeP.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oR3m5G61rXrcCAH-BB4iCQ8WrTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNkZw22gkOdPzSVOZsmVLWeo.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPwbMrkwcfDR0kdr9Zn5-PbOklQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsUZ5C6lSimKsfsEtnC6xJzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue Knight
  • Niet online
op de site van Minisforum https://store.minisforum....xt?variant=41915826045111 kan je hem voor 249 euro krijgen (coupon niet vergeten)
of 1 met 32gb voor 269 euro.

wordt verzonden vanuit Duitsland en volgens mij geen verzendkosten
Remc0_ schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

Edit:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
andru123 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 04:20:
@itcouldbeanyone misch. ongepast vraag, voor deze topic, maar toch benieuwd: hoeveel kilowatts verbruikt het? Werkt powertop op zo’n ding?
Onder vol belasting heb ik 1500 watt gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:37
itcouldbeanyone schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:18:
[...]

Op mijn werk hebben we een robot die molex kabels maakt op maat, zoals je ziet in de fotos heb ik er al een paar gemaakt met extra dikke kabels.
[...]
Oh man ik weet niet waar ik jaloerser op ben, die Tesla kaarten of de robot :9 Oprecht ook wel benieuwd naar het idle verbruik. Wout (Funnekotter) vertelde laatst in de podcast dat 'ie een GTX1070 meen ik heeft draaien voor stemherkenning in Home Assistant. Dat is wel iets wat ik heel tof zou vinden om zelf te bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen we het nu gewoon weer over zuinige servers hebben….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
maxoss schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:37:
[...]

Is dit niet iets? Ik zoek iets vergelijkbaars en ben een beetje aan het oriënteren.

YouTube: I Built the Jonsbo N2 NAS - Better than Synology / QNAP? (Full Build...
Dat is een filmpje van een uur haha :o

Je bedoelt neem ik aan een van deze builds?

https://nascompares.com/g...for-250-500-750-and-1000/
https://nascompares.com/g...-builds-for-300-500-1000/

Is wel een optie, en lekker te customizen / uit te breiden. De mobo's die ik zie zouden ook 64GB ondersteunen. Vraag me wel af of het qua power usage winst oplevert haha, zeker met al die extra NICs en koelers e.d. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:17
itcouldbeanyone schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 22:18:
Moest een cheap en zuinig systeem worden voor te experimenteren met stable diffusion.
Na wat experimenteren kwam ik erachter dat SD bijna geen pcie bandwidth gebruikt, alleen bij het laden van een nieuw model.
Dus heb ik een mining rig hier voor gebruikt.
Deze is gebaseerd op een AMD Epyc embedded soc.
Heb er 1TB nvme aan toegevoegd , voor boot en voornamelijk swap space.
Daarnaast een raid 0 van 4 intel sata ssd’s voor tijdelijke opslag.

Bijna alle energie die dit ding gebruikt wordt omgezet door de GPU’s , dus in dat opzicht is hij zuinig, helemaal voor mij doen ;)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hey dat van die molex vind ik wel heel leuk en chique! Kan je alles van molex dan laten maken?

Wat is het gebruik zonder die tesla’s eigenlijk?

Leuke setup, absoluut gezien natuurlijk niet zo zuinig maar een vrachtwagen is absoluut gezien ook niet zo zuinig als een auto maar per gewicht natuurlijk wel 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Die Jonsbo N2 behuizing is iets waar ik jaren geleden naar op zoek was. Mooi dat er nu eindelijk iets fatsoenlijks op de markt komt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Weet iemand hier hoe het zit met de support voor RAM op een 9100T cpu?

Ik heb een Dell optiplex 3070 en met een i3 9100t CPU. Nu staat er op heel veel websites dat het 'maar' 32GB ram ondersteund.

Echter als ik op sommige andere websites kijk, dan zou het 64GB ram moeten ondersteunen.

Dan komt gelijk de volgende vraag (mits het ondersteund wordt). Hoeveel voordeel zou ik hebben van 1x32GB RAM of eventueel 2x32GB RAM (64GB totaal)? Ik ga ongeveer 3 a 4 VM`s draaien, waarvan er 1 voor Home assistant is, en een andere sowieso om circa 10 docker containers te draaien. De andere 2 worden voor wat losse projecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
De Intel i3 9100T processor ondersteunt 64GB.

Bron: https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-70-ghz.html

De vraag is hoeveel geheugen je nodig hebt. Ik persoonlijk zou al genoeg hebben aan 16GB, maar heb 64GB zitten, omdat het kan en omdat ZFS het kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
GioStyle schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:22:
De Intel i3 9100T processor ondersteunt 64GB.

Bron: https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-70-ghz.html

De vraag is hoeveel geheugen je nodig hebt. Ik persoonlijk zou al genoeg hebben aan 16GB, maar heb 64GB zitten, omdat het kan en omdat ZFS het kan gebruiken.
Dank je voor het bevestigen.

En ik ben het met je eens, ik denk dat ik ook (net aan) genoeg heb aan 16GB, maar zover ik weet wordt overig geheugen wel altijd gebruikt toch? De vraag is alleen of het al die moeite (en vooral geld) waard is. een 32GB stick kost rond de 60 euro, dus dan ben ik 120 euro lichter als ik er 64GB in wil hebben. De andere kant is dat ik meestal liever alles in één keer compleet koop, en zeker omdat je niet weet hoe verkrijgbaar alles nog is over een paar jaar. Maar geld houdt mij op dit moment een beetje tegen, omdat ik niet weet of ik er enig voordeel uit ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:46
GioStyle schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:56:
Die Jonsbo N2 behuizing is iets waar ik jaren geleden naar op zoek was. Mooi dat er nu eindelijk iets fatsoenlijks op de markt komt. _/-\o_
Haha ik dacht precies hetzelfde, deze gaat wel op mijn verlanglijstje om een eigen NAS te bouwen. Heb tot nu toe mijn NAS in mijn oude Fractal Design R4 zitten, maar dat is echt een bakbeest die nu dus nagenoeg leeg is.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
HyperBart schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:42:
[...]

Hey dat van die molex vind ik wel heel leuk en chique! Kan je alles van molex dan laten maken?

Wat is het gebruik zonder die tesla’s eigenlijk?

Leuke setup, absoluut gezien natuurlijk niet zo zuinig maar een vrachtwagen is absoluut gezien ook niet zo zuinig als een auto maar per gewicht natuurlijk wel 🙈
Zou ik even moeten meten wat idle gebruik is.
Gezien de kaarten onder load rond de 230 watt zitten , is 1500watt niet verkeerd 😀

Ja kunnen alles van molex maken,
Heb meerdere stekkers er al mee gemaakt van atx, pcie tot sata.
In de gewenste kleur, of dikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
The_Admin schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:41:
[...]

Dat is een filmpje van een uur haha :o

Je bedoelt neem ik aan een van deze builds?

https://nascompares.com/g...for-250-500-750-and-1000/
https://nascompares.com/g...-builds-for-300-500-1000/

Is wel een optie, en lekker te customizen / uit te breiden. De mobo's die ik zie zouden ook 64GB ondersteunen. Vraag me wel af of het qua power usage winst oplevert haha, zeker met al die extra NICs en koelers e.d. :+
Die ja, die topton MB is volgens mij redelijk zuinig in combinatie met de N5105. Enige nadeel wat ik nu vind is dat dit bordje geen PCI-E aansluiting heeft, het heeft daarintegen wel 2x M2 aansluiting. In het filmpje gebruikt hij volgens mij nog een oude versie MB met PCI-E en 1x M2.

Die case ziet er wel goed uit inderdaad en krijgt goede reviews. Deze is alleen via China te krijgen voor redelijk dure prijs. Je hebt nu ook de N3, die heeft 8 bays

[ Voor 7% gewijzigd door maxoss op 18-10-2023 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wachten... schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:16:
Weet iemand hier hoe het zit met de support voor RAM op een 9100T cpu?

Ik heb een Dell optiplex 3070 en met een i3 9100t CPU. Nu staat er op heel veel websites dat het 'maar' 32GB ram ondersteund.

Echter als ik op sommige andere websites kijk, dan zou het 64GB ram moeten ondersteunen.

Dan komt gelijk de volgende vraag (mits het ondersteund wordt). Hoeveel voordeel zou ik hebben van 1x32GB RAM of eventueel 2x32GB RAM (64GB totaal)? Ik ga ongeveer 3 a 4 VM`s draaien, waarvan er 1 voor Home assistant is, en een andere sowieso om circa 10 docker containers te draaien. De andere 2 worden voor wat losse projecten.
Ik zit met 30 containers op een RAM gebruik van 11GB. Er zit een enkel latje van 32GB in. Zat dus.

VM's zullen meer nodig hebben, maar je moet wel flinke containers draaien om 64GB nodig te hebben.
Home Assistant pakt bij mij niet meer dan een paar honderd MB.

De grootste RAM vreters bij mijn zijn databases (1-2GB / stuk) en Splunk (1GB).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
Vraag me bij het lezen inmiddels wel af waarom jullie allemaal desktop hardware gebruiken en dan deze proberen zuinig te maken?
Ik heb nooit anders gedraaid dan laptops, deze zijn ontworpen om zuinig te zijn. Zeker als je hardware die niet nodig is uitschakelt. Draai nu een 8 core Ryzen laptop op 4/5 watt idle. (windows).
Is ingeklapt in je meterkast zo makkelijk weg te stoppen, CAT6 aansluiting en is er een probleem, dan zit er een ingebouwd beeldscherm en UPS in.

Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
procyon schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:31:
Vraag me bij het lezen inmiddels wel af waarom jullie allemaal desktop hardware gebruiken en dan deze proberen zuinig te maken?
Ik heb nooit anders gedraaid dan laptops, deze zijn ontworpen om zuinig te zijn. Zeker als je hardware die niet nodig is uitschakelt. Draai nu een 8 core Ryzen laptop op 4/5 watt idle. (windows).
Is ingeklapt in je meterkast zo makkelijk weg te stoppen, CAT6 aansluiting en is er een probleem, dan zit er een ingebouwd beeldscherm en UPS in.

Mis ik iets?
Uitbreidbaarheid voor mij in ieder geval als het gaat om M2 sloten en SATA aansluitingen. Zou ik geen schijven nodig hebben, dan is een laptop een goede kanshebber, al zou ik dan eerder kiezen voor een NUC achtig systeem dat veel compacter is en tweedehands vaak ook niet meer dan €100-€200 incl. RAM en SSD.

Mijn 12c/20t 12700K systeem doet 3W idle en moet weer 10 jaar meegaan. Vraag me af als je een tweedehands laptop koopt of die ook 10 jaar blijft meegaan.

De accu in ieder geval niet, dus je UPS zal uiteindelijk "kapot" gaan!

[ Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 18-10-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
Mars Warrior schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:43:
[...]

Uitbreidbaarheid voor mij in ieder geval als het gaat om M2 sloten en SATA aansluitingen. Zou ik geen schijven nodig hebben, dan is een laptop een goede kanshebber, al zou ik dan eerder kiezen voor een NUC achtig systeem dat veel compacter is en tweedehands vaak ook niet meer dan €100-€200 incl. RAM en SSD.

Mijn 12c/20t 12700K systeem doet 3W idle en moet weer 10 jaar meegaan. Vraag me af als je een tweedehands laptop koopt of die ook 10 jaar blijft meegaan.

De accu in ieder geval niet, dus je UPS zal uiteindelijk "kapot" gaan!
Moet zeggen, je verbaast me nogal met de 3 watt idle total system power voor een 12core Intel systeem ;)

Maar zie niet in waarom een laptop niet 10 jaar mee zou kunnen gaan. Is precies hetzelfde, wordt nooit bewogen, blijft altijd op een stabiele temperatuur en heeft, hoe je het ook went of keert, altijd een ingebouwd scherm en UPS. Dat zijn zaken die de rest gewoon niet bied.

10 jaar gaat die accu waarschijnlijk ook redden, laat hem gewoon niet verder laden van 50% en de laptop draait zelf op DC, je zit na 10 jaar misschien tops aan 100 cycles. Wederom, geen thermische cycles dus de hardware slijt echt niet.

Heb je echt nog magneet disks nodig en je wil dat in de behuizing plaatsen dan snap ik je punt, die gebruik ik zelf eigenlijk al jaren niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
procyon schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:58:
[...]
Moet zeggen, je verbaast me nogal met de 3 watt idle total system power voor een 12core Intel systeem ;)
Het kan nog lager. Ik gebruik nu nl een 550W ATX voeding. Met een PicoPSU zal dit richting de 2-2.5W idle gaan. Maar een PicoPSU heeft wat moeite als de 12700K voluit gaat, dus die ene watt neem ik maar voor lief.

Ik heb er ook 32GB RAM in zitten (uitbreidbaar tot 128GB). Ik heb dat nu nog niet nodig, maar is dus ook wel uitbreidbaar. Je moet al een redelijk moderne laptop hebben om aan de 32GB te komen. En dan is het altijd de vraag hoe zuinig zo'n dikke laptop is.
Maar zie niet in waarom een laptop niet 10 jaar mee zou kunnen gaan. Is precies hetzelfde, wordt nooit bewogen, blijft altijd op een stabiele temperatuur en heeft, hoe je het ook went of keert, altijd een ingebouwd scherm en UPS. Dat zijn zaken die de rest gewoon niet bied.
Scherm en UPS zijn mooi ja. Alleen ik heb nog nooit een laptop gehad die het zonder problemen 10 jaar doet.
10 jaar gaat die accu waarschijnlijk ook redden, laat hem gewoon niet verder laden van 50% en de laptop draait zelf op DC, je zit na 10 jaar misschien tops aan 100 cycles. Wederom, geen thermische cycles dus de hardware slijt echt niet.
Als je een laptop hebt die niet DOOR de accu heen gevoed wordt (dus die het ook zonder accupack doet op de 19V aansluiting) dan kun je dit inderdaad doen en zul je de levensduur flink kunnen verlengen.
Heb je echt nog magneet disks nodig en je wil dat in de behuizing plaatsen dan snap ik je punt, die gebruik ik zelf eigenlijk al jaren niet meer.
Het is meer de hoeveelheid data. Nu heb ik niet heel veel (12TB), maar je moet dat wel ergens kwijt kunnen, hetzij op HDD's, hetzij op SSD's. Op een laptop lukt dat niet erg makkelijk.

Mijn vorige server komt uit 2011/2012 en heb ik nooit wat aan hoeven doen. Is ooit aangezet, en door stroomuitval een paar keer uitgeweest. De HDD's zijn wel vervangen: die zaten na 7jr aan hun draaiuren en begonnen SMART fouten te geven.

Maar je hebt wel gelijk: als je geen/weinig data hebt (zeg dat alles op een 2 of 4TB SSD past), dan is de keuze voor je hardware enorm veel breder: van Minisforum tot laptops, tot NUCjs tot gekke chineze kastjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand tips voor een mini behuizing waar nog een low profile PCIe kaartje in kan?
Ik vind de setup van @Nutral met het low profile Asus bordje erg verleidelijk. Mijn plan zou dan zijn om er een M.2 naar PCIe x4 adaptertje bij te proppen, en een Intel x540-T2 netwerkkaart in te stoppen.

De ASRock DeskMini kastjes komen aardig in de buurt qua volume waar ik naar zou willen streven.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:14
Wat zou een goeie schatting zijn van de consumptie van onderstaand systeem?
Heb nu een Dell T430 met 2x Xeon en 128GB geheugen en een Truenas server met 6x 6TB disken erin wat bij elkaar continue 300W a 350W doet.
Plan is om Truenas als VM te gaan draaien en de rest van de huidige VMware VM's te gaan migreren naar Proxmox op dit systeem.
Verwacht dat het zeker minder dan de huidige consumptie is maar ben een beetje op zoek naar een schatting.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 339,-€ 339,-
1MoederbordenMSI PRO B650M-P€ 144,10€ 144,10
1BehuizingenInter-Tech H-606€ 43,22€ 43,22
3VentilatorsNoctua NF-F12 PWM Bruin, 120mm€ 20,90€ 62,70
2Geheugen internCrucial Pro CP2K48G56C46U5€ 279,99€ 559,98
1VoedingenSeasonic Prime Fanless PX-450€ 109,90€ 109,90
2Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 197,89€ 395,78
4Solid state drivesSamsung 870 QVO 8TB€ 334,59€ 1.338,36
Totaal€ 2.993,04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Mars Warrior schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:27:
[...]

Ik zit met 30 containers op een RAM gebruik van 11GB. Er zit een enkel latje van 32GB in. Zat dus.

VM's zullen meer nodig hebben, maar je moet wel flinke containers draaien om 64GB nodig te hebben.
Home Assistant pakt bij mij niet meer dan een paar honderd MB.

De grootste RAM vreters bij mijn zijn databases (1-2GB / stuk) en Splunk (1GB).
Maar is het niet zo dat geheugen wat je niet gebruikt, dan gebruikt wordt voor caching (en dus altijd een voordeel geeft)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

mrmrmr schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 13:38:
@moepie Onder de knop gepinde posts kun je metingen vinden van moederborden.

Er zijn al best wat N100 systemen getest:
Sakke1994 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Devil103 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Sakke1994 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
CAPSLOCK2000 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Jormungandr in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

De i350 quad netwerkkaart die je hebt zorgt voor een hoog verbruik. Je kunt beter een i210/i211 netwerkkaart bijplaatsen. Voor deze generatie van moederborden hadden fabrikanten nog niet helemaal door hoe ze een zuinig desktop systeem moesten maken (behalve Fujitsu of ASRock MiniDesk). Maar toch vind ik het verbruik aan de hoge kant, kijk eens of er processen draaien die niet nodig zijn. Vaak gaat het over processen voor virtual machines, monitoring en gedistribueerde systemen. Bij monitoring wordt soms overdreven vaak gelogd, terugbrengen van de frequentie kan de belasting omlaag schroeven. De inrichting is minstens even belangrijk als de hardware. Optimalisatie voor Linux kun je vinden in de topic start.

De goedkopere kastjes zijn doorgaans een stuk minder zuinig dan de zelf in elkaar gezette systemen met een moederbord van gevestigde fabrikanten.

Let op dat je investering doet voor 5+ jaar. 1 jaar is korte termijn is van ondergeschikt (20%) belang aan het totaal. Bij een professionele berekening betrek je de kosten van aanschaf, de lopende kosten (zoals energie), de termijn (fiscaal en economisch 5 jaar), en renteverlies.
Ik heb mijn N100 van Asus ook gemeten (CodeCaster in "Het grote zuinige server topic - deel 3"), namelijk 8W idle en 13W met de harddisk draaiend. Nog geen tijd gehad om met powertop te pielen.

Moet ik nog meer meten om ook gepind te worden? :+

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wachten... schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:13:
[...]
Maar is het niet zo dat geheugen wat je niet gebruikt, dan gebruikt wordt voor caching (en dus altijd een voordeel geeft)?
Zeker!

Zoals je ziet hieronder wordt bijna AL het vrije geheugen als buff/cache ingezet _/-\o_

code:
1
2
3
4
mars@domiducus:~$ free -h
               total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:            30Gi       9,0Gi       1,3Gi       662Mi        20Gi        20Gi
Swap:          1,9Gi       1,9Gi       0,0Ki

Ik heb alleen geen idee hoeveel dit oplevert aan performance en zuinigheid. Dit zijn OS caches. Caches voor databases bijv worden expliciet in de Docker container gedefinieerd en zitten in het "used" gedeelte.

Waarom mijn swap ook vol wordt gebruikt snap ik niet met zoveel extra RAM vrij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel een beetje afhankelijk van het gebruik :+

thijs@nas:~$ free -h
               total        used        free      shared  buff/cache   available
Mem:            31Gi        19Gi       8.2Gi        15Mi       3.8Gi        11Gi
Swap:           31Gi       198Mi        31Gi

En ik heb zelfs ZFS (wat een sloot geheugen wil :P )

11 Docker containers hier overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door FireDrunk op 18-10-2023 16:34 ]

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09:22
Jormungandr schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 16:11:
Voor de kubernetes lovers onder ons:
Op mijn N100 setup scheelt het idle 2 watt tussen docker en een verse k3s cluster.
Daar waar ik met docker stabiel op 6W zit, gaat de meter met k3s naar 8W met af en toe sprongen naar 7W maar ook naar +/- 16W.
Ik heb hier uitvoerig naar gekeken. Het model van Kubernetes is alles continu pollen. Op nodes (geen master) kijken de nodes continu bij de master of er iets veranderd is. Dit model is superschaalbaar in grote clusters maar door de vele interupts is het niet goed. Je kan overwegen de k3s master nodes ergens anders (online) te hosten (Oracle Cloud ?) en dan thuis de nodes.
Zelf heb ik het met k8s opgegeven. op mijn thuisservers is alles Nixos met declaratief podman containers.

Ik hoor iedereen al: proxmox! Maar ik ben huiverig voor de hypervisor overhead. Hoe ervaren jullie de overhead van proxmox op bijv een i5-13400?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Proxmox is een van de zuinigste Hypervisors die er is. In de basis is het KVM of LXC, welke beide erg goed zijn. KVM zorgt wel voor wat extra load vanwege het activeren van de Virtualisatie functies van je processor.
Daardoor gaat hij iets minder goed in de diepste slaapstanden (iets met deferred clock tick synchorization enzo). Procentueel gezien niet heel hoog, maar als je van 1W naar 2W gaat kan het voor sommigen als grote overhead ervaren worden.

LXC is qua techniek vrijwel gelijk aan Docker, met als enige verschil dat LXC Containers vaak iets meer processen bevatten dan Docker containers, waardoor ze inherent iets onzuiniger zijn.
Als al die processen staan te idlen zal je er weinig tot niets van merken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
@mrmrmr
Ik heb die Intertech nas-200 pico psu gekocht. Wil dat ding toch eens uitproberen.
Heb verder nog niets getest. Wordt wel gecombineerd met een Meanwell LRS-200-12 die ik voor een aardige prijs op de kop heb getikt.
Ik heb twee closeups (2MB p/stuk) gemaakt zodat jullie eens kunnen kijken naar de componenten die zijn gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFd_oVvJCldl6jDtGbMBV0mDlsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzJ6AY5EDzgwXh24JhUjqrrj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwPogB1LP6J6mH2ImD_48hcT2PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujfknSSDj1F1oiEkMPGVV6tJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door eheijnen op 18-10-2023 17:16 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik weet niet of ik mijn vraag hier mag stellen, maar ik wil net Proxmox installeren op mijn dell optiplex, maar niks lukt om van de USB te bootsen.

Ik heb proxmox usb gemaakt met Balena etcher, en de boot priority aangepast in de Dell bios, maar wat ik ook doe, hij start niet vanaf de USB.

Het enige wat ik vantevoren wal had aangepast was de "sata operation" van raid on, naar AHCI

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wachten... schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:54:
Ik weet niet of ik mijn vraag hier mag stellen, maar ik wil net Proxmox installeren op mijn dell optiplex, maar niks lukt om van de USB te bootsen.

Ik heb proxmox usb gemaakt met Balena etcher, en de boot priority aangepast in de Dell bios, maar wat ik ook doe, hij start niet vanaf de USB.

Het enige wat ik vantevoren wal had aangepast was de "sata operation" van raid on, naar AHCI
Het grote Proxmox VE topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Wachten...

Kijk eens of de computer en de USB stick allebei UEFI/GPT of BIOS/MBR gebruiken. EFI/GPT start niet op een oude non-uefi computer en MBR ondersteuning kan afwezig zijn op nieuwere computers. Rufus kan een gemixte EFI/BIOS USB maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
mrmrmr schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:17:
@Wachten...

Kijk ens of de computer en de USB stick allebei UEFI/GPT of BIOS/MBR gebruiken. UEFI start niet op een oude non-uefi computer en MBR ondersteuning kan afwezig zijn op nieuwere computers. Rufus kan een gemixte EFI/BIOS USB maken.
Het was "secure boot". Deze heb ik uitgezet en nu werkt het.
Gek dat dit nergens vermeld staat in de installatiegids trouwens.

Kan ik secure boot wel weer aanzetten nadat de installatie gedaan is?

@RobertMe Bedankt voor het verwijzen van het juiste topic. Kan je het eventueel ook verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:48
Rikkert. schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:07:
Wordt tijd om mijn HP Elitedesk te upgraden (i7 6700, 16gb ram, 2tb m2).

Ik gebruik server met Unraid inc *arr dockers, jellyfin en Nextcloud. Ik zoek vooral iets wat klein in formaat is maar alsnog ruimte voor 2xHDD en redelijk zuinig. Draai nu 15-20w idle :-)

Zelf ben ik nu op het volgende uitgekomen. Het grootste nadeel vind ik de 2.5" HDD, gezien het aanbod beperkt is en de schijven niet al te groot zijn...
Zijn er nog andere kleine kastjes die wel 2x 3.5" hebben maar dan niet meteen gigantisch worden?

Zonee, hoe is onderstaande?
Bedankt voor inpit alvast :)

1ProcessorsIntel Core i3-10100 Boxed€ 117,14€ 117,14
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 5TB€ 99,99€ 199,98
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 187,35€ 187,35
1Geheugen internCrucial CT16G4SFRA32A€ 33,50€ 33,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 537,97
Ik weet niet of je al besteld hebt, maar kijk even goed naar de dikte van je 2,5 inch hdd’s en of deze passen. Ik heb ooit op het punt gestaan om een Deskmini te kopen maar kwam er toen achter dat de 5tb hdd’s niet passen. Die zijn net wat dikker dan een 2,5 inch ssd. Ik weet niet of dat nog steeds het geval is, maar wellicht een dubbelcheck waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@eheijnen

Dit zijn wat zichtbare compenenten:
220 16V RVT polymeer condensatoren (allemaal hetzelfde)
106C tantaal condensatoren (geel)
BAT54 KL4 shottky barrier diode, nog wat andere diodes
Niko Semiconductor PK664BA mosfets
A9 72P? ic
443/P AGL ZAG? ic
330 en 4R7 spoelen
diverse smd weerstandjes (zwart met codering)
diverse kleine smd condensatoren (bruin)

Het merendeel is te vaag, maar het lijkt dat er weinig geintegreerde componenten zijn gebruikt. Ze moesten de printplaat verbreden om het erop te passen.

Bij de AC/DC voeding gaat het erom of het een digitale voeding is die tot op lage belasting een goed rendement geeft. Als het old school 'analoog' is, is dat misschien niet zo. Het gewicht is een snelle indicatie van het type voeding. Licht = 'digitaal'. Zwaar = 'analoog'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Goed, zelf even een eerste voorzetje gemaakt na m'n eerdere vragen en struggles in dit topic. Feedback zeer gewenst, vooral of het logische combinatie van componenten is en waar winst is te behalen qua zuinigheid, m'n requirements staan grofweg beschreven in deze post

1ProcessorsIntel Core i3-12100T Tray€ 137,62€ 137,62
1MoederbordenGigabyte B760I AORUS PRO€ 218,01€ 218,01
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 66,90€ 66,90
1Geheugen internCrucial Pro CP2K48G56C46U5€ 279,99€ 279,99
1VoedingenFSP FlexGURU 250W€ 67,06€ 67,06
Totaal€ 769,58

Vragen die ik op dit moment heb; is het een zinvolle behuizing en PSU of kan ik uit met bv. een PicoPSU (verwacht van niet ivm aansluitingen voor 4 SATA disks (deze zal ik initieel overzetten vanuit mn NAS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wishmaster1986 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:22:
Wat zou een goeie schatting zijn van de consumptie van onderstaand systeem?
Heb nu een Dell T430 met 2x Xeon en 128GB geheugen en een Truenas server met 6x 6TB disken erin wat bij elkaar continue 300W a 350W doet.
Plan is om Truenas als VM te gaan draaien en de rest van de huidige VMware VM's te gaan migreren naar Proxmox op dit systeem.
Verwacht dat het zeker minder dan de huidige consumptie is maar ben een beetje op zoek naar een schatting.
300W is wel heel veel meer dan ik zou verwachten, zelfs met 6x 3.5" disks. Vermoedelijk doet het systeem iets overmatigs met de belasting van de processor. Kijk eens wat erop draait en of dat niet wat minder zwaar kan. Welke energiemeter heb je gebruikt? Er zijn oude meters in omloop die VA weergeven in plaats van het werkelijke verbruik in Watts.

Een flink verbruik zit hem in de RAID controller en de 6 hard disks. Het is beter om het aantal hard disks te verlagen en een moderne hard disk toe te passen. Redundantie verhoogt het actieve verbruik en met een goede backup praktijk hoeft dat voor thuis niet (er is geen risico dat 20 man zitten duimen te draaien, je draait geen kritieke bedrijfsapplicaties, dus de schade is klein). Je zou de bestaande disks voor backup kunnen herbestemmen en bijvoorbeeld een Ugreen SATA/USB behuizing kunnen plaatsen en alleen aanzetten wanneer nodig. Remote control via iDRAC/IPMI is thuis meestal niet nodig, het verbruik daarvan kan evenveel zijn als een compleet systeem in idle. Een command line SSH2 verbinding is heel zuinig.

AMD platforms zijn doorgaans helaas een stuk minder zuinig dan Intel, circa een factor 2. Intel is aan te raden, zie ook de gepinde posts in deel 2 en deel 3.

Vanwege de onbekende verbruiker in je oude systeem kan ik moeilijk schatten wat het nieuwe systeem zou verbruiken. Een Intel systeem zou onder de 10W moeten kunnen verbruiken, exclusief hard disks. 3.5" hard disks verbruiken ergens tussen 3 en 8W per stuk. Een 20TB Toshiba MG10 verbruikt iets minder dan 5W volgens de specificaties in idle.

Een goed ingerichte file server met 2x 20TB kan minder dan 20W verbruiken. Elke Watt kost € 3 per jaar en je moet rekenen over een periode van 5 jaar voor een berekening van de operationele kostprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@The_Admin Een PicoPSU-160XT kan tot 4 stuks 3.5" disks ondersteunen met een 120W adapter. Wel moet de TDP of power limit worden beperkt in de BIOS. Waarom kies je voor een 12100T?

Ik zou gewoon standaard DDR5-4800 geheugen kiezen, geen XMP. Overklokgeheugen kost meer energie en is op een server niet zinvol.

Bij een zuinige inrichting (geen VM's) heb je niet zoveel geheugen nodig. Ik draai VPS Linux systemen met maar 512 en 1024 MB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Laatst online: 12:31
procyon schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:31:

Mis ik iets?
Hier ook een desktop systeem met 13th gen cpu. Draait 3.2W idle. De keuze voor een m-atx moederbord kwam doordat ik 2 extra netwerk poorten wilde. Dus 3 totaal. Nu zitten er 2 Intel nics in de pcix porten. Een nic wordt op termijn misschien een sfp adapter zodat mijn internet direct binnenkomst in mijn pc zonder modem.

Tevens is een desktop pc veel flexibeler qua veranderen/uitbreiden van hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Zijn er nog Tweaks die ik na kan lopen op mijn DELL optiplex? Ik draai nu momenteel een VM met een kale home assistant installatie, en 3 containers die ik wil draaien (maar niks geconfigureerd) en mijn systeem gaat naar 5 Watt idle, maar schommelt nog wat. (Zie onderste stuk)

Wat ik al heb gedaan is het volgende:
  • Bios nagelopen in hoeverre in alles kon vinden in de bios wegens andere benamingen
  • Wifi kaart in bios uitgezet (heeft het nog zin om de module fysiek te verwijderen?
  • Alles losgekoppeld qua poorten zoals scherm, toetsenbord, muis etc.
  • Deze post gevolgd om alles in powersave modes te draaien
Nu is 5 Watt niet heel veel, maar ik lees met dezelfde pc geregeld idle standen van 2 of 3 Watt.
Wat ik nog niet heb gedaan, maar waarvan ik ook niet precies weet wat het doet en of het werkt:
  • Ongebruikte SATA poorten uitzetten in de BIOS (2 stuks)
  • Powertop: Dit is helemaal nieuw voor mij, dus geen idee wat het doet, en of het wat doet. Ik lees alleen in het Proxmox topic, dat dit juist ook geregeld problemen kan geven
  • Eventuele specifieke BIOS settings die ik de DELL bios zitten?
  • Nog andere power settings in Porxmox zelf?
Wattage schommelt wat (zonder geconfigureerde VM en Containers
Wat mij nog het meeste tegen staat, is dat ondanks ik nog geen enkele container of VM heb geconfigureerd, de wattage wat schommelt tussen de 5 en de 20 Watt, die gebeurt om de paar seconden. Hij is dus nooit lang in idle modus. Ik heb alleen geen idee of dat normaal is. Ik zou zelf zeggen, omdat ik nog niks geconfigureerd heb, dat hij best lang in idle zou moeten staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 19-10-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
mrmrmr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:41:
@The_Admin Een PicoPSU-160XT kan tot 4 stuks 3.5" disks ondersteunen met een 120W adapter. Wel moet de TDP of power limit worden beperkt in de BIOS. Waarom kies je voor een 12100T?

Ik zou gewoon standaard DDR5-4800 geheugen kiezen, geen XMP. Overklokgeheugen kost meer energie en is op een server niet zinvol.

Bij een zuinige inrichting (geen VM's) heb je niet zoveel geheugen nodig. Ik draai VPS Linux systemen met maar 512 en 1024 MB.
TDP van de CPU moet dan beperkt worden bedoel je? Keuze voor de 12100T was niet heel bewust, ik ben gewoon begonnen met een ITX mobo uitzoeken wat voldeed aan mijn eisen (2,5Gbe netwerk, 4x SATA) en heb daar een keuze in gemaakt en toen een 'bijpassende' CPU (qua socket) gekozen met een zo laag mogelijke TDP. Idem voor geheugen, niet bewust voor O.C. gegaan.

Zoals je merkt is dit m'n eerste zuinige build, daarom nog een beetje zoekende. Wel eerder al meerdere desktops in elkaar geschroefd, maar nooit met maar enig aanzien voor verbruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

FireDrunk schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:16:
Iemand tips voor een mini behuizing waar nog een low profile PCIe kaartje in kan?
Ik vind de setup van @Nutral met het low profile Asus bordje erg verleidelijk. Mijn plan zou dan zijn om er een M.2 naar PCIe x4 adaptertje bij te proppen, en een Intel x540-T2 netwerkkaart in te stoppen.

De ASRock DeskMini kastjes komen aardig in de buurt qua volume waar ik naar zou willen streven.
Compacte ITX-cases met low-profile slot zijn tegenwoordig blijkbaar zeldzaam. In mijn zoektocht eerder dit jaar ben ik daarmee uitgekomen op de Lazer3D HT5, maar die is wel significant groter dan een DeskMini. Een ITX-moederbord met een netwerkkaart erin ziet er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vpx-FAj33MNwvOizL-FBqfEhlNk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYWRSLyPya3P9y3QjTfGws2O.jpg?f=fotoalbum_medium
(5650G + X710 uit deze post)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Okee tweede iteratie na wat feedback.
1Geheugen internKingston Fury Beast KF548C38BBK2-64€ 203,90€ 203,90
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 56,30€ 56,30
Totaal€ 682,73

Nog steeds T-variant van de CPU er in, het kan uiteraard goedkoper (uitvoering: Intel Core i3-12100 Tray) maar wat ik lees is de T-variant juist power optimized @mrmrmr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:50:
....
Bij de AC/DC voeding gaat het erom of het een digitale voeding is die tot op lage belasting een goed rendement geeft. Als het old school 'analoog' is, is dat misschien niet zo. Het gewicht is een snelle indicatie van het type voeding. Licht = 'digitaal'. Zwaar = 'analoog'.
....
Hier een foto van het binnenwerk van de Meanwel voeding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kEWFx9_f7Ps7EKwfrijwEyUhRyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w5qmI7wRvPRzpnUtyEJSrhAj.jpg?f=fotoalbum_large

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The_Admin schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:59:
Okee tweede iteratie na wat feedback.
1Geheugen internKingston Fury Beast KF548C38BBK2-64€ 203,90€ 203,90
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 56,30€ 56,30
Totaal€ 682,73

Nog steeds T-variant van de CPU er in, het kan uiteraard goedkoper (uitvoering: Intel Core i3-12100 Tray) maar wat ik lees is de T-variant juist power optimized @mrmrmr?
Het verschil tussen i3-12100 en -312100T: https://ark.intel.com/con...?productIds=134584,223097

Je krijgt dus een lagere frequentie en TDP bij het T model. TDP kun je ook in de BIOS bijstellen. Een T model is niet strikt noodzakelijk hoewel het wel handig kan zijn tijdens het booten en draaien van de BIOS. Je hebt wel een koeling nodig, dus boxed is een goede uitvoering. De standaard Intel koeling is niet slecht.

Wat betreft het geheugen, dit is een selectie.

De Kingston Fury serie is een overklok serie, dat kun je zien aan de naam en de hitteschilden. Voor een server is standaard JEDEC en "saai" model het beste, die kan zuiniger zijn. uitvoering: Crucial CT32G48C40U5 heeft een goede Renesas pmic aan boord. De prijs van deze Crucial is lager.

PicoPSU-160XT is verkrijgbaar op amazon.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Church of Noise

Drive it like you stole it

Wachten... schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:14:
Zijn er nog Tweaks die ik na kan lopen op mijn DELL optiplex? Ik draai nu momenteel een VM met een kale home assistant installatie, en 3 containers die ik wil draaien (maar niks geconfigureerd) en mijn systeem gaat naar 5 Watt idle, maar schommelt nog wat. (Zie onderste stuk)

Wat ik al heb gedaan is het volgende:
  • Bios nagelopen in hoeverre in alles kon vinden in de bios wegens andere benamingen
  • Wifi kaart in bios uitgezet (heeft het nog zin om de module fysiek te verwijderen?
  • Alles losgekoppeld qua poorten zoals scherm, toetsenbord, muis etc.
  • Deze post gevolgd om alles in powersave modes te draaien
Nu is 5 Watt niet heel veel, maar ik lees met dezelfde pc geregeld idle standen van 2 of 3 Watt.
Wat ik nog niet heb gedaan, maar waarvan ik ook niet precies weet wat het doet en of het werkt:
  • Ongebruikte SATA poorten uitzetten in de BIOS (2 stuks)
  • Powertop: Dit is helemaal nieuw voor mij, dus geen idee wat het doet, en of het wat doet. Ik lees alleen in het Proxmox topic, dat dit juist ook geregeld problemen kan geven
  • Eventuele specifieke BIOS settings die ik de DELL bios zitten?
  • Nog andere power settings in Porxmox zelf?
Wattage schommelt wat (zonder geconfigureerde VM en Containers
Wat mij nog het meeste tegen staat, is dat ondanks ik nog geen enkele container of VM heb geconfigureerd, de wattage wat schommelt tussen de 5 en de 20 Watt, die gebeurt om de paar seconden. Hij is dus nooit lang in idle modus. Ik heb alleen geen idee of dat normaal is. Ik zou zelf zeggen, omdat ik nog niks geconfigureerd heb, dat hij best lang in idle zou moeten staan.
Je governor instellen op powersave is in ieder geval een goed begin (kan ook via bvb TLP), power top (of opnieuw TLP, maar niet beiden tegelijk) kunnen nog wel wat verbetering leveren. Probeer gewoon eens powertop - - auto-tune en kijk wat t geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
eheijnen schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:37:
[...]

Hier een foto van het binnenwerk van de Meanwel voeding.
Ziet er uit als een ATX voeding met ringkernspoel en transformatorblok. Het "analoge" type, en daardoor waarschijnlijk met dezelfde efficientiekarakteristiek. Zie de efficientiegrafieken in deze test voor het verschil. De beste adapters hebben een tamelijk rechte lijn. De ATX voedingen hebben een gebogen, sterk aflopende lijn bij lage belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Wachten...

Kijk met bijvoorbeeld top naar processen die het systeem belasten. Daar kun je zien wat de oorzaak is. De overhead van VM's (hypervisor functie) geeft een belasting voor de processor, het is aan te raden zoveel mogelijk rechtstreeks op het basissysteem te draaien of in lichtgewicht containers. Monitoring is ook een veel voorkomende oorzaak van vermijdbare belasting.

Powertop geeft over het algemeen geen problemen. Het is wel mogelijk dat een systeem of device slecht ontworpen is en niet goed omgaat met low powerstanden en protocollen. Powertop legt dat probleem dan bloot. Zie topic start voor hoe te optimaliseren. Bij Dell komen die problemen normaal gesproken niet voor, dus daar hoef je wat dat betreft niet bang voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Church of Noise @mrmrmr

Dank voor julie reacties. Ik ga dan de powertop eens aanzetten. Is dat 'top' waar je het over had ook powertop?

En dat monitoring, is dat iets wat ik per container na moet lopen? Of is dit een algemene setting in Proxmox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
mrmrmr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:55:
@Wachten...

Kijk met bijvoorbeeld top naar processen die het systeem belasten. Daar kun je zien wat de oorzaak is. De overhead van VM's (hypervisor functie) geeft een belasting voor de processor, het is aan te raden zoveel mogelijk rechtstreeks op het basissysteem te draaien of in lichtgewicht containers. Monitoring is ook een veel voorkomende oorzaak van vermijdbare belasting.

Powertop geeft over het algemeen geen problemen. Het is wel mogelijk dat een systeem of device slecht ontworpen is en niet goed omgaat met low powerstanden en protocollen. Powertop legt dat probleem dan bloot. Zie topic start voor hoe te optimaliseren. Bij Dell komen die problemen normaal gesproken niet voor, dus daar hoef je wat dat betreft niet bang voor te zijn.
Misschien een stomme vraag, maar waar voer ik die powertop uit? Mij lijkt in de node en dan shell toch?
Ik krijg alleen terug dat het commando niet gevonden wordt. Ik kan ook niks anders vinden in TS over wat ik precies moet doen. (net nieuw in Proxmox, sorry)

Het is gelukt met apt install powertop

Waar kan ik nu naar kijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhaTv4CSKZ7aJznqn_uqfcBsfrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B6VpJXS2ErIvCQpKAHeXuTXf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Wachten... op 19-10-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wachten... schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 14:27:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar waar voer ik die powertop uit? Mij lijkt in de node en dan shell toch?
Ik krijg alleen terug dat het commando niet gevonden wordt. Ik kan ook niks anders vinden in TS over wat ik precies moet doen. (net nieuw in Proxmox, sorry)

Het is gelukt met apt install powertop

Waar kan ik nu naar kijken?

[Afbeelding]
Optimalisatie wordt hier beschreven: Het grote zuinige server topic - deel 3
powertop --auto-tune optimaliseerd automatisch de low power settings. Bij elke herstart deze opdracht worden gedraaid. Je kan ook het beeld laten uitgaan na een aantal seconden, dan gaat de igpu in een low powerstand.

Onder tabblad tunables zie je welke low powersettings aan (good) of uit (bad) staan.

Edit: link hersteld

[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 19-10-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:14
mrmrmr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

300W is wel heel veel meer dan ik zou verwachten, zelfs met 6x 3.5" disks. Vermoedelijk doet het systeem iets overmatigs met de belasting van de processor. Kijk eens wat erop draait en of dat niet wat minder zwaar kan. Welke energiemeter heb je gebruikt? Er zijn oude meters in omloop die VA weergeven in plaats van het werkelijke verbruik in Watts.

Een flink verbruik zit hem in de RAID controller en de 6 hard disks. Het is beter om het aantal hard disks te verlagen en een moderne hard disk toe te passen. Redundantie verhoogt het actieve verbruik en met een goede backup praktijk hoeft dat voor thuis niet (er is geen risico dat 20 man zitten duimen te draaien, je draait geen kritieke bedrijfsapplicaties, dus de schade is klein). Je zou de bestaande disks voor backup kunnen herbestemmen en bijvoorbeeld een Ugreen SATA/USB behuizing kunnen plaatsen en alleen aanzetten wanneer nodig. Remote control via iDRAC/IPMI is thuis meestal niet nodig, het verbruik daarvan kan evenveel zijn als een compleet systeem in idle. Een command line SSH2 verbinding is heel zuinig.

AMD platforms zijn doorgaans helaas een stuk minder zuinig dan Intel, circa een factor 2. Intel is aan te raden, zie ook de gepinde posts in deel 2 en deel 3.

Vanwege de onbekende verbruiker in je oude systeem kan ik moeilijk schatten wat het nieuwe systeem zou verbruiken. Een Intel systeem zou onder de 10W moeten kunnen verbruiken, exclusief hard disks. 3.5" hard disks verbruiken ergens tussen 3 en 8W per stuk. Een 20TB Toshiba MG10 verbruikt iets minder dan 5W volgens de specificaties in idle.

Een goed ingerichte file server met 2x 20TB kan minder dan 20W verbruiken. Elke Watt kost € 3 per jaar en je moet rekenen over een periode van 5 jaar voor een berekening van de operationele kostprijs.
Misschien was mijn post onduidelijk maar het gaat om 2 fysieke machines, de T430 is een VMware Hypervisor en de Truenas is ook een fysieke machine Pentium Gxxx met 32GB DDR4 en 6 disken op de onboard SATA controller. Alles staat in een rack in de garage inc. switch met 10 Gbit koppeling naar het huis.
Dit rack doet nu idle 300 a 350 watt continue.

Bedoeling is om het hele rack te kunnen uitfaseren en dus de T430 te vervangen door het nieuwe systeem voor de (zakelijke) virtuele machines en tevens de Truenas te migreren van fysiek naar virtueel. Vandaar ook de 4x 8TB SSD's om die HDD's te vervangen in Truenas zonder opslag capaciteit verlies.

Dat AMD meer verbruikt dan Intel daar kan ik wel mee leven maar het gaat mij erom dat een systeem met een Ryzen 7700, 192GB DDR5, 2x NVMe 4 TB SSD en 4x 8TB SATA SSD minder verbruikt dan mijn huidige rack van 350W. Vandaar ook de vraag: wat is een schatting van het verbruik van zon systeem?
Als ik namelijk 200W bespaar dan heb ik het systeem er binnen 2 a 3 jaar alleen al eruit vanwege de besparing inclusief de zakelijke investering/afschrijving voordeeltjes dan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
mrmrmr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:55:
[...]

Optimalisatie wordt hier beschreven: https://gathering.tweaker...t_messages2096876#tweaks2
powertop --auto-tune optimaliseerd automatisch de low power settings. Bij elke herstart deze opdracht worden gedraaid. Je kan ook het beeld laten uitgaan na een aantal seconden, dan gaat de igpu in een low powerstand.

Onder tabblad tunables zie je welke low powersettings aan (good) of uit (bad) staan.
De link die je stuurde werkte niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wishmaster1986 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:06:
[...]

Misschien was mijn post onduidelijk maar het gaat om 2 fysieke machines, de T430 is een VMware Hypervisor en de Truenas is ook een fysieke machine Pentium Gxxx met 32GB DDR4 en 6 disken op de onboard SATA controller. Alles staat in een rack in de garage inc. switch met 10 Gbit koppeling naar het huis.
Dit rack doet nu idle 300 a 350 watt continue.

Bedoeling is om het hele rack te kunnen uitfaseren en dus de T430 te vervangen door het nieuwe systeem voor de (zakelijke) virtuele machines en tevens de Truenas te migreren van fysiek naar virtueel. Vandaar ook de 4x 8TB SSD's om die HDD's te vervangen in Truenas zonder opslag capaciteit verlies.

Dat AMD meer verbruikt dan Intel daar kan ik wel mee leven maar het gaat mij erom dat een systeem met een Ryzen 7700, 192GB DDR5, 2x NVMe 4 TB SSD en 4x 8TB SATA SSD minder verbruikt dan mijn huidige rack van 350W. Vandaar ook de vraag: wat is een schatting van het verbruik van zon systeem?
Als ik namelijk 200W bespaar dan heb ik het systeem er binnen 2 a 3 jaar alleen al eruit vanwege de besparing inclusief de zakelijke investering/afschrijving voordeeltjes dan natuurlijk.
Van Ryzen platform is niet zoveel bekend, maar laten we zeggen dan het 30W (slecht geval) is. SSD's verbruik in idle heel weinig, laten we zeggen 1W. De tweede NVMe kan ervoor zorgen dat ASPM niet werkt, stel dat dit het 7W kost. 192 DDR5 in 4 modules kost misschien 15W. Dus totaal 30+1+7+15 = <60W. Maar: aangezien je eisen nogal hoog zijn veronderstel ik dat je veel VM's gaat draaien op een professioneel bord, dat kan al snel nog eens 60W of meer kosten. VM's hebben een veel te hoge overhead doordat het complete computers met bijbehorend verbruik en overhead virtualiseert.

Er zijn veel onzekerheden, als het minder is dan 100W is dat een meevaller. Ik zou je wel aanraden te proberen "om te denken" en niet een grootverbruikende professionele VM server als uitgangspunt te kiezen maar een desktop met containers. Een omgeving thuis is niet hetzelfde als een omgeving bij een bedrijf, en rationeel gezien zouden keuzes kunnen worden heroverwogen om cognitieve bias vanuit het referentiekader te vermijden.

MSI staat als merk niet bekend om zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:46:
[...]
Van Ryzen platform is niet zoveel bekend, maar laten we zeggen dan het 30W (slecht geval) is. SSD's verbruik in idle heel weinig, laten we zeggen 1W. De tweede NVMe kan ervoor zorgen dat ASPM niet werkt, stel dat dit het 7W kost. 192 DDR5 in 4 modules kost misschien 15W.
Mijn Asus B650E mITX bord met 7900X doet ca 17W idle. Dus die 30W zal wel aan de veilige kant zitten.

CPU draait in 105W ECO mode.

Ik zie wel op internet een melding voor een 7950X (op 105W ECO mode) icm 192GB RAM en een Asus ProArt bord (zit ook 10Gbit op):
Random aside. Idle power use is fucking atrocious on this build. 100w from the wall just to idle. Literally twice the 32GB x470 2700x ryzen it replaces and I suspect a lot of that idle power is going to the RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@mrmrmr @Church of Noise

Ik heb even net kunnen kijken in powertop en dit is wat ik kan vinden onder tunables:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Bad           Enable SATA link power management for host3
   Bad           Enable SATA link power management for host1
   Bad           Enable SATA link power management for host4
   Bad           Enable SATA link power management for host0
   Bad           NMI watchdog should be turned off
   Bad           VM writeback timeout
   Bad           Runtime PM for port ata2 of PCI device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Bad           Runtime PM for port ata3 of PCI device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Bad           Runtime PM for PCI Device Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Et
   Bad           Runtime PM for PCI Device Intel Corporation H370 Chipset LPC/eSPI Controller
   Bad           Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH Thermal Controller
   Bad           Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH USB 3.1 xHCI Host Controller
   Bad           Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH Shared SRAM
   Bad           Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH SPI Controller
   Bad           Runtime PM for PCI Device Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller 980
   Bad           Runtime PM for port ata4 of PCI device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Bad           Runtime PM for port ata5 of PCI device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Bad           Runtime PM for port ata1 of PCI device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Bad           Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Bad           Runtime PM for PCI Device Intel Corporation 8th Gen Core 4-core Desktop Processor Host Bridge/DRAM
   Good          Runtime PM for I2C Adapter i2c-0 (SMBus I801 adapter at efa0)
   Good          Runtime PM for I2C Adapter i2c-1 (i915 gmbus dpb)
   Good          Autosuspend for USB device xHCI Host Controller [usb1]

Kun je overigens ook nog dingen uit de "overview" tab halen?
Het verbruik is momenteel nog hetzelfde als voorheen na de powertop --autotune

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Church of Noise

Drive it like you stole it

Wachten... schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:00:
@mrmrmr @Church of Noise

Ik heb even net kunnen kijken in powertop en dit is wat ik kan vinden onder tunables:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
   Bad           Runtime PM for port ata2 of PCI device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Bad           Runtime PM for port ata3 of PCI device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Bad           Runtime PM for PCI Device Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Et
   Bad           Runtime PM for PCI Device Intel Corporation H370 Chipset LPC/eSPI Controller
   Bad           Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH Thermal Controller
   Bad           Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH USB 3.1 xHCI Host Controller
   Bad           Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH Shared SRAM
   Bad           Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH SPI Controller
   Bad           Runtime PM for PCI Device Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller 980
   Bad           Runtime PM for port ata4 of PCI device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Bad           Runtime PM for port ata5 of PCI device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Bad           Runtime PM for port ata1 of PCI device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Bad           Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Bad           Runtime PM for PCI Device Intel Corporation 8th Gen Core 4-core Desktop Processor Host Bridge/DRAM

Dat is vreemd, ik zou verwachten dat de tunables op 'good' komen te staan. Kan je ze evt eens een voor een manueel op Good zetten en dan nog eens meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Church of Noise schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:35:
[...]

Dat is vreemd, ik zou verwachten dat de tunables op 'good' komen te staan. Kan je ze evt eens een voor een manueel op Good zetten en dan nog eens meten?
Het commando stond niet goed in één van de posts, net dus even de goede uitgevoerd en nu werkte hij wel.
Ik heb nog steeds hetzelfde verbruik en schommelingen, al heb ik wel het 'placebo-idee' dat het schommelen ietsjes is afgenomen.

Heeft het overigens nog zin om de Wifi kaart er fysiek uit te halen? Of doet hij al helemaal niks meer qua verbruik als je hem uitschakelt?

Het enige wat ik nog weet, is dat de BIOS firmware uit 2020 erop staat, en er heel wat updates zijn geweest. Echter weet ik niet of dat dingen juist beter of slechter zal maken. Is jullie advies om de BIOS wel te updaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@The_Admin T processor is niet power optimized maar meer power beperkt. Ik heb vergelijkbaar Gigabyte bord getest, is vrij zuinig. Helaas op mijne was i225, en niet de i226 netwerk chip. WiFi m.2 slot is moielijk bereikbaar op dit model, als je over uitbreiding denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 22:31
mrmrmr schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:34:
[...]

Hier ga ik niet mee akkoord.
AMD platforms zijn een stuk minder zuinig dan Intel in IDLE.
Zoals recente reviews ook aantonen zijn AMD platforms tegenwoordig meer zuinig dan Intel onder belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 22:31
wishmaster1986 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:06:
[...]
Vandaar ook de vraag: wat is een schatting van het verbruik van zon systeem?
Ter info beschrijf ik in onderstaande post mijn AMD build met een hoop SSD's en het verbruik.
GoBieN-Be in "Zuinige ESXi Server"

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Wachten... schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:49:
[...]

Het commando stond niet goed in één van de posts, net dus even de goede uitgevoerd en nu werkte hij wel.
Ik heb nog steeds hetzelfde verbruik en schommelingen, al heb ik wel het 'placebo-idee' dat het schommelen ietsjes is afgenomen.
systemctl disable --now pve-daily-update pve-ha-{crm,lrm} corosync spiceproxy

maakt daar waarschijnlijk al verschil in.

Verder gaan kan ook, als je geen statistieken wilt/hoeft:
systemctl disable --now pvestatd

Note: disable voorkomt ook dat de services na een reboot opnieuw starten. Als je het alleen even wilt proberen kun je disable --now ook vervangen door stop.
Heeft het overigens nog zin om de Wifi kaart er fysiek uit te halen? Of doet hij al helemaal niks meer qua verbruik als je hem uitschakelt?
Als die gewoon in een M.2 slot (of PCIe slot) zit zou ik hem er uit halen. Maar als het OS hem uit zet is dat normaliter ook "prima". Uitschakelen in BIOS is wel soms nadelig, het kan dan zijn dat de hardware wel is "ingeschakeld" en actief is, maar het OS deze niet ziet. Daardoor kan het OS die niet uit / in een energiezuinige stand zetten waardoor het juist (fors) onzuiniger kan zijn.

Edit:
Overigens gegarandeerd dat die, periodieke, spikes komen door statistieken verhaal. Als je het zuinig wilt hebben kun je niet elke X seconden (/minu(u)ten) laten opslaan wat het CPU / memory / disk / ... gebruik van de containers & VMs is. En als je de statistieken wilt is het niet zuinig.
Ergo: you can't have your cake and eat it too.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 19-10-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
RobertMe schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 21:33:
[...]

systemctl disable --now pve-daily-update pve-ha-{crm,lrm} corosync spiceproxy

maakt daar waarschijnlijk al verschil in.

Verder gaan kan ook, als je geen statistieken wilt/hoeft:
systemctl disable --now pvestatd

Note: disable voorkomt ook dat de services na een reboot opnieuw starten. Als je het alleen even wilt proberen kun je disable --now ook vervangen door stop.
Dank voor je heldere antwoord en je uitleg over stop en disable --now.

Ik heb het net even geprobeerd, en het lijkt wederom weer een heel klein beetje te helpen. Hij schommelt nog steeds wel tot de 18 Watt af en toe, maar hij gaat nu vaker en wat langer naar 4 Watt, en heel soms naar 3 Watt, echter zou ik dus nog steeds verwachten dat hij langer in die idle stand zou blijven, omdat ik nagenoeg nog niks draai. Ik zou dit meer verwachten als ik 4 vms en wat containers heb draaien.
[...]

Als die gewoon in een M.2 slot (of PCIe slot) zit zou ik hem er uit halen. Maar als het OS hem uit zet is dat normaliter ook "prima". Uitschakelen in BIOS is wel soms nadelig, het kan dan zijn dat de hardware wel is "ingeschakeld" en actief is, maar het OS deze niet ziet. Daardoor kan het OS die niet uit / in een energiezuinige stand zetten waardoor het juist (fors) onzuiniger kan zijn.
Geldt dit dan voor alles wat je uitzet in de BIOS? Oftewel is het ook nadelig om bepaalde USB poorten en SATA drives uit te zetten in de BIOS? Volgens mij is het een M.2 kaartje, dus anders haal ik hem er straks wel eens uit. Liever laat ik hem zitten uiteraard, maar als we het niet zeker weten of uitschakelen het gewenste resultaat geeft, dan maar testen :)
Edit:
Overigens gegarandeerd dat die, periodieke, spikes komen door statistieken verhaal. Als je het zuinig wilt hebben kun je niet elke X seconden (/minu(u)ten) laten opslaan wat het CPU / memory / disk / ... gebruik van de containers & VMs is. En als je de statistieken wilt is het niet zuinig.
Ergo: you can't have your cake and eat it too.
Ja daar valt wat voor te zeggen. Ik vind een beetje schommeling ook niet erg, echter als ik mijn NAS bekijk (Synology) dan zie ik daar nooit zulke wattage schommelingen. Daar schommelt het hooguit tot 4 Watt (tussen de 28 Watt en de 32 Watt). Dan vind ik schommelingen tussen de 4 en 18 Watt wel aardig fors zonder dat er echt wat draait.

Ik hoop ook ergens dat het energieverbruik wat stabieler is als ik er straks meer RAM in heb zitten. Ik heb nu 4GB geheugen en dat wordt voor bijna 80% gebruikt momenteel.

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 19-10-2023 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wachten... schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:00:
@mrmrmr @Church of Noise

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23

Eerst powertop --auto-tune

Let op de spelling van de parameter. Er moet een streepje tussen "auto" en "tune".

@Mars Warrior Een MSI Pro (AMD platform) bord doet het lang niet zo goed als een Asus verwacht ik. De berekening is een poging "to err on the safe side", dat wil zeggen dat de kans dat het tegenvalt lager is dan de kans dat het meevalt.

Cognitive bias is het probleem bij IT-professionals die voor thuis een server zoeken. Ik heb zelf ook collega's gehad die thuis een rack met afdankers hadden staan waarvan hun vrouw niet wist hoeveel dat kostte aan energie. Tegenwoordig is het 4500 euro voor 300W over een periode van 5 jaar.
Pagina: 1 ... 57 ... 114 Laatste