Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudolfo1980
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 29-07-2023
Mastermind-- schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:30:
Heeft iemand een BeeLink mini pc in gebruik als zuinige server? Of wil iemand hier zijn mening over geven?

De Zen4 varianten komen nu uit. Iets minder zuinig dan de voorgangers, wel veel meer kracht. Mijns inziens nog steeds erg laag verbruik.

Hoewel ik lang gedacht heb aan een custom build met een fraaie kast en zelf gekozen hardware wint het ogenschijnlijke gemak van die kastjes het nu toch in mijn overweging. Zeker gezien 3.5" HDDs ook erg onzuinig zijn en een kast met ruimte voor een hoop van die dingen toch al snel niet meer in het zuinige servertopic thuishoren.

Veel mini PCs vielen af door de enkele NIC. De nieuwe releases hebben echter zeer linux vriendelijke Intel dual NICs.

Hoewel het wat onchique voelt om er een paar USB-SSDs aan te hangen voor storage, zou dat nog best eens een budget en energievriendelijke set-up kunnen zijn icm de mini PC.

Doel is Promox met o.a. Home Assistent, OPNSense, NextCloud, Plex en nog een tiental andere VMs/containers voor development.
Ik heb een beelink x55. daar draait ubuntu server op. waar ik in docker een 35 tal containers op draai. waaronder home assistent. en de benodigde (addons) draai ik apart in een container dus mosuitto, zigbee2mqtt enz. verder ook nog dingen als qbittorrent, swag, navidrome, jellyfin, jellyseer en de arr container als sonarr, lidarr, enz oja ook een don't starve together server en teamspeak server.

Alles draait prima. ik heb er een 2tb hdd van 2.5" er in zitten naast de 500gb msata. en een externe hdd 16TB als de externe hdd aan gaat verdubbeld het stroomverbruik ongeveer van 10w naar 20w

normaal zit hij op zo'n 15 tot 25 % processor capaciteit. Dat zal wel hoger liggen zodra ik een film ga kijken via jellifin op mijn 4k oled tv. maar dat draait altijd prima. wel heb ik transcoderen van media op de server uitstaan. dat trekt hij niet. maar dat is eigenlijk ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb al een hele tijd een zelfbouw NAS met daarin 5 schijven:
2x3TB WD Red (oud, 65K+ draaiuren)
2x5TB Seagate 2,5" (1 van 53K draaiuren (defect), 1 van 15K draaiuren en 1 van 3K draaiuren)

Nu is dus die Seagate van 53K draaiuren defect. 3 Maanden geleden ging een ander Seagate met ongeveer hetzelfde aantal draaiuren ook kapot.

Gezien ook de leeftijd van de WD Red's zit ik in dubio, ik kan namelijk ook voor een volledig nieuwe NAS gaan, als ik dat zou doen twijfel ik erover om met 4TB of 8TB SSD's te gaan werken, bijvoorbeeld Samsung 870 QVO 8TB.

Nu vraag ik me alleen af of dit niet ervoor zorgt dat de levensduur flink achteruit gaat. SSD's hebben natuurlijk meer een levensduur qua aantal writes, maar ik heb geen idee hoeveel writes de HDD's meegaan die ik nu heb. Wat raden jullie aan?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
miicker schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:43:
Nu vraag ik me alleen af of dit niet ervoor zorgt dat de levensduur flink achteruit gaat. SSD's hebben natuurlijk meer een levensduur qua aantal writes, maar ik heb geen idee hoeveel writes de HDD's meegaan die ik nu heb. Wat raden jullie aan?
In de SMART kijken hoeveel de HDDs geschreven hebben? :p

Overigens herkenbaar v.w.b. die *** Seagates. Een eind vorig jaar overleden na krap 2 jaar dienst, spint helemaal niet meer op. En de ander heeft minimaal 1 bad sector, na 3 jaar. Dus ook ik ben maar naar een SSD gegaan (870 EVO 4TB, was met Prime days €200, gelijk aan QVO dus). Gezien het alleen voor externe backups is valt het aantal writes dan sowieso mee. Plus dat je volgens mij echt continu moet schrijven wil je binnen een korte termijn aan het maximaal aantal writes komen (dus terabytes per dag en dan nog dat het 3, 4, 5 jaar duurt bv).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:56
2x5TB Seagate 2,5" (1 van 53K draaiuren (defect), 1 van 15K draaiuren en 1 van 3K draaiuren)

Nu is dus die Seagate van 53K draaiuren defect. 3 Maanden geleden ging een ander Seagate met ongeveer hetzelfde aantal draaiuren ook kapot.

Gezien ook de leeftijd van de WD Red's zit ik in dubio, ik kan namelijk ook voor een volledig nieuwe NAS gaan, als ik dat zou doen twijfel ik erover om met 4TB of 8TB SSD's te gaan werken, bijvoorbeeld Samsung 870 QVO 8TB.

Hoewel het lekker zuinig kan zijn, vind ik de prijs/TB voor SSD's puur als opslag nu nog te hoog.

Het ligt er een beetje aan hoeveel data je kwijt moet kunnen en hoe vaak je deze aanspreekt. Ik ben zelf naar een enkele 3.5" schijf gegaan (14 TB) waarvan ik de belangrijke data frequent backup. Om hierin te voorzien met SSD's moet ik heel wat energie besparen om het verschil terug te verdienen, zeker omdat de HDD hooguit een uur per dag draait en voor de rest in spindown staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:20:
[...]

In de SMART kijken hoeveel de HDDs geschreven hebben? :p

Overigens herkenbaar v.w.b. die *** Seagates. Een eind vorig jaar overleden na krap 2 jaar dienst, spint helemaal niet meer op. En de ander heeft minimaal 1 bad sector, na 3 jaar. Dus ook ik ben maar naar een SSD gegaan (870 EVO 4TB, was met Prime days €200, gelijk aan QVO dus). Gezien het alleen voor externe backups is valt het aantal writes dan sowieso mee. Plus dat je volgens mij echt continu moet schrijven wil je binnen een korte termijn aan het maximaal aantal writes komen (dus terabytes per dag en dan nog dat het 3, 4, 5 jaar duurt bv).
Hoe ga ik van LBAs written naar TB? Ik heb op mijn seagate van 53222 uur draaitijd (dat is 6 jaar) 174456354354 Total LBAs written. Als ik een online calculator gebruik dan kom ik (mits het gaat om sectoren van 512 bytes) uit op 80,6 TB. Als het om sectoren zou gaan van 4 kB kom ik uit op 649.7 TB.
Waar kan ik zien hoe groot de sectoren zijn?

LBA's read is overigens 863538797411, dus dat zou iets van 400TB zijn in 6 jaar.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-04 17:40

Qua zuinigheid & performance zijn de 4tb sata ssd's nu best aantrekkelijk.

Bv. die 4tb QVO van samsung geeft 1.4 PB tbw en 1.5 miljoen uren aan (of 3 jaar garantie) en dat valt prima binnen wat je gebruikt als ik dat zo inschat.

Backblaze maakt ook overigens wat mooie analyses over betrouwbaarheid van SSD vs HDDs, maar een beetje off-topic :).

https://www.backblaze.com...ve-stats-mid-2022-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:15
Ik heb een probleem met mijn Kontron 3843B, proxmox en usb passtrough.

ik wil mijn zwave en zigbee dongle via passtrough in mijn vm brengen. Dit lukt allemaal prima. Maar zodra ik een docker container start die het usb apparaat nodig hebt dan valt mijn package state terug naar C2 en schiet mijn verbruik naar 14W. Dit was ervoor 4 a 5W (en 45% in C10 state). De VM draait op debian en het maakt ook geen verschil of ik hier powertop draai.

Zodra ik de docker container (zigbee2mqtt) weer stop is het verbruik weer normaal. Ik heb dit precies hetzelfde met mijn Zwave container met bijbehorende usb dongle.

Het maakt ook niet uit of ik 3een USB 2 of 3 poort pak.

Zijn er hier meer mensen met proxmox en usb passtrough die hier iets over kunnen zeggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Mich op 28-07-2023 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-04 10:56
miicker schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:30:
[...]

Hoe ga ik van LBAs written naar TB? Ik heb op mijn seagate van 53222 uur draaitijd (dat is 6 jaar) 174456354354 Total LBAs written. Als ik een online calculator gebruik dan kom ik (mits het gaat om sectoren van 512 bytes) uit op 80,6 TB. Als het om sectoren zou gaan van 4 kB kom ik uit op 649.7 TB.
Waar kan ik zien hoe groot de sectoren zijn?

LBA's read is overigens 863538797411, dus dat zou iets van 400TB zijn in 6 jaar.
In de specs van je schijf.

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:08
mrmrmr schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 01:58:
[...]

Ee Aaeon gebruikt de adapter en verkoopt die zo te zien onder de naam "EP-PS12V8A96WUPX".

Een aantal leveranciers van de FSP096-AHAN3/Aaeon
https://www.shop-fsp.de/F...tor-type-5-5-2-5-12-mm-90
https://nl.mouser.com/Pro...AAEON-UP/EP-PS12V8A96WUPX
https://sicomponent.com/products/409-ep-ps12v8a96wupx
https://up-shop.org/default/12v-8a-96w-psu.html

Sommige van deze shops leveren alleen aan bedrijven. Deze vermeldingen zijn geen aanbeveling van bepaalde shops.

Let op dat de ene FSP de andere niet is! Het is heel specifiek dit exacte 96W model die zuinig is.

FSP *-AHAN2 e.d. zijn oude adapters. Die zullen waarschijnlijk minder zuinig zijn dan de huidige modellen. De AHAN3 modellen die ik getest heb zijn van prima kwaliteit, maar de FSP096-AHAN3 is niet vergelijkbaar qua zuinigheid met andere AHAN3 modellen, de FSP096 is veel zuiniger. Mogelijk heeft een merk aan FSP gevraagd de FSP096-AHAN3 te produceren op specificatie. Ik zou geen adapters van vorige generaties kopen, die zijn verouderd.

FSP is Taiwanees. Productie kan China zijn, maar waar het om gaat is of aan hoge standaarden wordt voldaan en het ontwerp op hoog niveau is. Dat zit voor zover ik kan zien wel goed bij FSP en bij veel Taiwanese tech bedrijven.

XP Power VES120PS12 (120W) lijkt op de FSP096-AHAN3. Waarschijnlijk een gelijksoortig ontwerp. Ook daar geldt dat de ene adapter van dit merk de andere niet is. Dit is gewoon een goed gelukt model. XP Power is een Brits bedrijf.

Deze VES120PS12 en FSP096 adapters zijn doorgaans duurder dan minder zuinige adapters.
Ok dus ik heb de FSP096-AHAN3 adapter voor €66 incl besteld bij CSI Elektronik.de:
https://www.csi-elektroni...961428-12V-85A-55-25mm-C6
Bestelbevestiging:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdCeSf-aepF5s3_iExffsQY6euc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3pB3JS98IfY2skPLmN3iAtSi.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens ontvang ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c12fQK6vTuQe6YrcFTXy8Ei4zIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ErqcQP6XYb2WlqXkKbfw0sJc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFp9XCeWVLXrx75jvyY7OvUHQOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHtKtmv7YQV6Uy9KLRabYsrM.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is toch niet dezelfde adapter?
@andru123 of ziet jouw adapter er ook zo uit? Zelfde label?

Volgens mij is het eerder een generieke "compatible met.." adapter.
Ik ga natuurlijk klagen bij de webshop. Want nergens staat dit vermeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 28-07-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip_Janssen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-04 22:55
Nope, dit is inderdaad een hele andere adapter. Maar dat had je ongetwijfeld ook al gezien aan het foutieve productnummer en de afwijkende naam van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-04 15:14
Mich schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:29:
Ik heb een probleem met mijn Kontron 3843B, proxmox en usb passtrough.

ik wil mijn zwave en zigbee dongle via passtrough in mijn vm brengen. Dit lukt allemaal prima. Maar zodra ik een docker container start die het usb apparaat nodig hebt dan valt mijn package state terug naar C2 en schiet mijn verbruik naar 14W. Dit was ervoor 4 a 5W (en 45% in C10 state). De VM draait op debian en het maakt ook geen verschil of ik hier powertop draai.

Zodra ik de docker container (zigbee2mqtt) weer stop is het verbruik weer normaal. Ik heb dit precies hetzelfde met mijn Zwave container met bijbehorende usb dongle.

Het maakt ook niet uit of ik 3een USB 2 of 3 poort pak.

Zijn er hier meer mensen met proxmox en usb passtrough die hier iets over kunnen zeggen?
Ik heb voor zo ik kan meten geen verschil (in beide gevallen schommet het verbruik tussen de 9 en 10 watt) tussen wel of niet een usb zigbee (conbee II) aangesloten op mijn deskmini a300. Deze stick wordt met passtrough door proxmox doorgezet naar een vm met home assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:21:
Volgens mij is het eerder een generieke "compatible met.." adapter.
Ik ga natuurlijk klagen bij de webshop. Want nergens staat dit vermeld.
Ik vind het ook misleidend. Dat het een geheel andere adapter is moet veel duidelijker zijn.

"Netzteil für FSP FSP096-AHAN3"

Deze zin klopt niet want FSP096-AHAN3 is geen apparaat dat een adapter nodig heeft.

"Sie haben diesen Artikel anhand einer originalen Part Nummer identifiziert"

Faalt te zeggen dat het niet een originele FSP adapter is. Geen vermelding dat het een ander model is. De zin is daarnaast ook inhoudelijk fout, er is geen identificatie want er staat niet wat het merk en typenummer van de te leveren adapter is.

"hochwertiges Netzteil zum sicheren Betrieb Ihres Gerätes Überlast-, kurzschluss- und überhitzungsgeschützt in Deutschland entwickelt und geprüft"

Dit is zo te zien een Chinees ontwerp. Efficiëntie- en certificatielabels ontbreken.

Het echte model heeft onder andere TuV, GS, UL, CCC, 100-240V input, efficiency level VI, serienummer, FSP Group Inc., naam fabrikant (Zhongang Electronics (Zhenzhen) Co. Ltd.), +/- pool indicatie. Het origineel is een plat model (25 x 150 x 72 mm).

Je kan misschien een klacht indienen bij het Bundeskartellamt?

EU: misleidende handelspraktijken

ECC (gratis) inschakelen:
https://europa.eu/youreur...e-resolution/index_nl.htm
https://www.evz.de/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
jvwou123 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:18:
[...]

Ik heb voor zo ik kan meten geen verschil (in beide gevallen schommet het verbruik tussen de 9 en 10 watt) tussen wel of niet een usb zigbee (conbee II) aangesloten op mijn deskmini a300. Deze stick wordt met passtrough door proxmox doorgezet naar een vm met home assistant.
Ah mooi. Het moet dus gewoon kunnen.

Welke linux draaide je in je VM?
En met welke bios en system had je je VM geconfigureerd?

en draai je powertop of andere power save tweaks?

[ Voor 4% gewijzigd door Mich op 28-07-2023 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-04 16:03
Jammer dat mijn PicoPSU oplossing niet aanslaat hier want het is veel goedkoper :)

Koop voor rond de 15 euro een 130 of 180 watt Dell/HP/Whatever voeding van rond de 19 volt
Ik heb een Dell gekocht van 180 watt (lvl 6) voor 10 euro op Marktplaats
En dan deze van Aliexpress

Ja het is iets meer werk om het goed op zijn plek te krijgen
Ook heb ik er meer kabels aan moeten solderen

Maar het draait hier al 2 jaar probleemloos en zeer zuinig
Alle resultaten heb ik destijds hier gepost
Die van Mini box zal wellicht een fractie zuiniger zijn maar die set is veel duurder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJF6TpT7M7N1nVOZBR3SGZf5A_0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GIgnW0zOlB2FBdwGFAscvaxh.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-04 16:05
Woodski schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:28:
Jammer dat mijn PicoPSU oplossing niet aanslaat hier want het is veel goedkoper :)

Koop voor rond de 15 euro een 130 of 180 watt Dell/HP/Whatever voeding van rond de 19 volt
Ik heb een Dell gekocht van 180 watt (lvl 6) voor 10 euro op Marktplaats
En dan deze van Aliexpress

Ja het is iets meer werk om het goed op zijn plek te krijgen
Ook heb ik er meer kabels aan moeten solderen

Maar het draait hier al 2 jaar probleemloos en zeer zuinig
Alle resultaten heb ik destijds hier gepost
Die van Mini box zal wellicht een fractie zuiniger zijn maar die set is veel duurder

[Afbeelding]
Op het oog is spul van aliexpress altijd goedkoper.

Ik heb in mijn verleden in de vermogens elektronica gewerkt. Toen heb ik samengewerkt met china.

Uit die ervaring: ik draai geen spullen die 24/7 aan staan die van aliexpress komen ;) Het is aan jou, maar ik hecht te veel waarde aan mijn huis om dat spul te draaien. Waarschijnlijk gaat het goed, maar het gaat om alle randgevallen. En dat kan bij jou voorkomen.

Gevalletje eigen risico, maar profesioneel gezien raad ik dit af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Het blijft een raar argument dat Chinees spul in China kopen gevaarlijk is.
Maar Chinees spul in Nederland op bijvoorbeeld Amazon kopen is helemaal ok

Ik zie zo snel geen enkel veiligheids-certificaat bij de Minibox picoPSU
Wel CE, ROHS, Reach enzo maar dat stelt niets voor.
Zo te zien worden ze in Shenzhen gemaakt, net zo Chinees als Aliexpress

Die voedingen van Dell en HP hebben trouwens wel veiligsheids-keurmerken zoals GS en UL
Zo te zien efficiënter en beter getest dan dat 12v ding wat Jazco2nd net heeft gepost.
En die werken prima met de rode PicoPSU van Minibox, tel uit je winst

Overigens draaien alle laptops en micro PC's van de grote merken die ik ken ook allemaal ergens ronde de 19.5 volt. Dat was vroeger 12 volt maar ze zijn allemaal overgestapt op een hoger voltage omdat dit efficienter is. En zo'n mff is echt bizar zuinig. Het voltage van USB-C zit daar ook met 20 volt meen ik.
Ook de intel NUC en bijvoorbeeld een USB-C dock heeft gewoon een 19v voeding.

Hoe dan ook die 19v brick voedingen zijn goedkoop, overladen met veiligheids-keurmerken en zeer efficiënt. Heel veel huizen en ik verwacht alle kantoorpanden hebben dit dag en nacht in gebruik zonder problemen, Bakken vol overal eenvoudig te vinden en vaak level VI. Het blijft me verbazen dat het hier niet is aangeslagen en men liever met veel gezoek en gedoe een veel duurdere 12 volt brick koopt zonder al die grote veiligheids--keurmerken.
En je bent niet de enige met deze reactie hoor. Nee we houden hier bij de zuinige servers vast aan 12 volt want anders kan mijn huis in brand vliegen, levensgevaarlijk dat 19 volt spul.

[ Voor 56% gewijzigd door Woodski op 28-07-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njinje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-04 11:11
Voor mijn homelab zat ik te denken aan

Intel® NUC 13 Pro Kit NUC13ANHi5 barebone
Kingston FURY 32 GB DDR4-3200 Kit laptopgeheugen
Kingston KC3000 1 TB SSD

Lijkt me beter dan een ding van Ali zonder garantie. Zijn er nog verbeteringen die ik over het hoofd zie?

[ Voor 4% gewijzigd door Njinje op 28-07-2023 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarok
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-03 15:30
Ben bezig mijn HP T620 thin client te voorzien van een grotere disk. Deze draait als server in mijn netwerk thuis. Het OS is Debian. Heb deze M2 disk aangeschaft: https://tweakers.net/pric...0-s3-256gb/specificaties/. Het probleem is dat volgens de BIOS en Linux de disk niet groter is dan 1 GB, terwijl deze 256 GB groot is.

Heb geprobeerd de BIOS te updaten naar de laatste versie (2.19), maar dat lukt nog niet. De huidige versie is 2.17.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn en hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Woodski

Welke tekst staat er precies (letterlijk) in het midden op deze voeding?

Kun je scherpe hoge resolutie macro foto's maken van het bord met leesbare teksten op de chips?

Edit: ik heb het model gevonden bij Lianda/LDCX: https://www.liandacx.com/LD-A200W-19VDC-pd42314354.html

Daar zijn de opschriften leesbaar. Er staat "LD200W19VDC" onder het nummer 1820.
IC's:
Microdiode Electronics MDD SS14 - Schottky Barrier Rectifier
Richtek RT8105 / 655CX.. - 5V/12V Synchronous Buck PWM DC-DC Controller (NRND)
IB P512 LG
4409AG5H / 50957G

Condensatoren:
680 16V DLY polymeer (merk onbekend)
330 35V DXI polymeer (merk onbekend)

Spoelen:
4R7

Klik voor grote afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bm7BXFxK1VZJUF4zNaMyoEe00Zs=/234x176/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/keiYg6JaZtQI3PVnOMpRJu4f.webp?f=fotoalbum_medium

[ Voor 92% gewijzigd door mrmrmr op 29-07-2023 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-04 20:05
Njinje schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:00:
Voor mijn homelab zat ik te denken aan

Intel® NUC 13 Pro Kit NUC13ANHi5 barebone
Kingston FURY 32 GB DDR4-3200 Kit laptopgeheugen
Kingston KC3000 1 TB SSD

Lijkt me beter dan een ding van Ali zonder garantie. Zijn er nog verbeteringen die ik over het hoofd zie?
Dat als ik mij goed herinner de NUC's geen XMP ondersteuning hebben een je dus geen profijt hebt van low latency geheugen. En is een PCIe 4.0 SSD echt een vereiste? Die zijn behoorlijk minder zuinig dan de betere 3.0's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
mrmrmr schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:32:
@Woodski

Welke tekst staat er precies (letterlijk) in het midden op deze voeding?
Kun je scherpe hoge resolutie macro foto's maken van het bord met leesbare teksten op de chips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTzBfDxg8f3zQYOul2oFmXKKSrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzxfXDSdOIAsTETHD7oY35pO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is een in opdracht van Dell door Lite-on geproduceerde adapter met Level VI aanduiding.

Dat is ook interessant, maar ik bedoelde de DC DC voeding met Rgeek label. Rgeek koopt spullen in bij fabrikanten en verkoopt ze onder eigen naam, ze zijn geen producent. In dit geval gaat het om een Lianda LD200W DC-DC voeding.

Ik heb closeups daarvan gevonden op de Lianda site. Zo te zien een mix van noname materiaal en merkchips. Heb je data van de efficiëntie van deze Lianda LD200W19VDC op diverse spanningen en belastingen en van de overhead in idle? De specificatie (>=85%) is onduidelijk en geeft geen indicatie van hoge efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Deze zit diep weggestopt in mijn server en ik kan er niet eenvoudig bij voor foto's.
Ik kan alleen aangeven dat dit al jaren goed werkt. Ook nu op het 3de mobo na upgrades.
Voor de grapjassen, upgrade omdat het kon, niet ivm problemen.

Ook is mijn punt meer om eens verder te kijken dan die 12v brick voedingen.
De hele industrie is overgestapt op zeer efficiënte 19 volt voedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Laptops hebben vaak ~19V voedingen. In het eerste deel van dit topic ging het wel eens over 19V voedingen omdat thin mini-ITX moederborden destijds soms een DC aansluiting hadden. Een PicoPSU met 19V input is waarschijnlijk minder zuinig dan met 12V input. Tegenwoordig zijn dit soort zuinige moederborden uitgestorven.

Het is makkelijker om een efficiente voeding te maken met hoge spanning dan lage spanning. Maar er moet toch worden omgezet naar 12V, want dat is gespecificeerd door Intel voor x86 computers. Het moet dus van 19V naar 12V en dat is extra werk met wat verlies.

Jammer dat je geen efficiëntie cijfers hebt van deze Lianda DC-DC voeding. In ieder geval is een zuinige 19V AC/DC adapter niet voldoende om een uitspraak te doen over het geheel of alleen de 12V lijn.

Een zuinige AC/DC adapter is wel altijd de basis. Het kan nooit wat worden met een onzuinige adapter. Destijds (omstreeks 2015) werd in een kit een EDAC 102W voeding gekoppeld aan een PicoPSU-150, dat presteerde vreselijk slecht en dat was vooral te wijten aan de EDAC adapter die zelfs een ingebouwde ventilator had. Zie wat dat voor verschil kan maken: https://nl.hardware.info/...nte-voedingen-efficientie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
@Kontron K3843-B gebruikers.

Zijn er hier mensen die dit moederboord draaien met daarop een Zwave of Zigbee dongle? Al dan niet in docker?

Ik heb nu direct op Debian 12 (eigenlijk proxmox) docker geinstalleerd en als ik daar de Zwave of Zigbee container wil draaien met de bijbehorende usb dongle schiet het verbruik naar de +-13W. Draai ik de container zonder usb is er niets aan de hand.

Op mijn huidige server (intel nuc) heb ik dit probleem niet. Dus aan de dongle's ligt het niet. Aan de docker configuratie ook niet, want dat is een 1 op 1 copy.

iemand een idee? ik weet eigenlijk ook niet zo goed hoe ik kan zien door wie of wat het komt. htop geeft geen gekke dingen aan of hoog cpu / mem verbruik.

[ Voor 10% gewijzigd door Mich op 29-07-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
mrmrmr schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:18:
Het is makkelijker om een efficiente voeding te maken met hoge spanning dan lage spanning. Maar er moet toch worden omgezet naar 12V, want dat is gespecificeerd door Intel voor x86 computers. Het moet dus van 19V naar 12V en dat is extra werk met wat verlies.
Deze theorie loopt mank. Volgens mij zal 12v ook omgezet worden naar 12v maar at is een gok.

Anyway heel veel laptops, mff en ook NUC's met 19v voeding zijn bizar zuinig,
Gewoon mett dezelfde socket 1200, 1700 CPU als op de Kontrons
Volgens jouw aanname zou dat niet het geval zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 10:50
Mich schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:25:
@Kontron K3843-B gebruikers.

Zijn er hier mensen die dit moederboord draaien met daarop een Zwave of Zigbee dongle? Al dan niet in docker?

Ik heb nu direct op Debian 12 (eigenlijk proxmox) docker geinstalleerd en als ik daar de Zwave of Zigbee container wil draaien met de bijbehorende usb dongle schiet het verbruik naar de +-13W. Draai ik de container zonder usb is er niets aan de hand.

Op mijn huidige server (intel nuc) heb ik dit probleem niet. Dus aan de dongle's ligt het niet. Aan de docker configuratie ook niet, want dat is een 1 op 1 copy.

iemand een idee? ik weet eigenlijk ook niet zo goed hoe ik kan zien door wie of wat het komt. htop geeft geen gekke dingen aan of hoog cpu / mem verbruik.
Kijk eens wat powertop aangeeft?

Heb je het probleem ook als je een andere USB aansluiting gebruikt? Ik meende te herinneren dat USB 2 of 3 ook nog wel wat kon uitmaken in energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
HyperBart schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:00:
[...]

Kijk eens wat powertop aangeeft?

Heb je het probleem ook als je een andere USB aansluiting gebruikt? Ik meende te herinneren dat USB 2 of 3 ook nog wel wat kon uitmaken in energieverbruik.
Ja het is bij alle usb poorten zo. Zelfs zonder docker. Het probleem ligt denk ik aan het moederboord of de drivers?

Ik merk het doordat de cpu package niet meer hoger komt dan C2. Ik zie verder niets geks aan wake-ups of andere dingen. Met een usb toetsenboord is dit probleem niet. Maar ik lees genoeg posts waarin een zigbee dongle geen reden was om laag verbruik te hebben.

Ik ga zo maar even ubuntu installeren om te zien of het daar ook is.

Bij mijn intel nuc waar de zigbee dongle nu in zit en een P1 port stick haal ik nog C9. Het moet dus echt een probleem zijn van Kontron/Linux

[ Voor 8% gewijzigd door Mich op 30-07-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-04 13:31
Mars Warrior schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:00:
[...]

Mijn HA omgeving met oa zigbee2mqtt doet een paar tienden van Watts, meer niet. Die HA VM pakt meer wattjes dan mijn hele server!

Ik draai alles onder Ubuntu Desktop 22.04 direct met Docker.
Ik wil hier toch nog even op terugkomen. Inmiddels heb ik de tijd gevonden en moeite genomen om Home Assistant vanuit de VM naar Container te migreren. Dat heeft het probleem niet helemaal opgelost, maar het verbruik is ongeveer gehalveerd, van 8-10W naar ongeveer 5W. Als ik echter Zigbee2MQTT én Z-Wave JS uitschakel, en daarmee dus ook geen gebruik meer maak van de USB dongles, daalt het verbruik wel drastisch met nog eens ~4W. Ik zie dan ook het volgende in PowerTOP:

Met Zigbee2MQTT en/of Z-Wave JS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i34vd5EEH1FUNAhfI-RUjpcrGfo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GO3GsKPDE1DbnumVbRl9wYvR.png?f=user_large

Zonder Zigbee2MQTT en Z-Wave JS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vsQCk5IPpABd-alJpX7FtgFhSI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Vx1Gb5lilThGGsYbwbKMZhVl.png?f=user_large

Ik heb al de verschillende USB2 en USB3 poorten geprobeerd op mijn moederbord. En zelfs de front USB. Maar het beeld blijft hetzelfde.

Mijn totaal verbruik zit nu idle op zo'n 25-26W, maar dat is met 45 Docker containers :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
alex3305 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:36:
[...]

Ik wil hier toch nog even op terugkomen. Inmiddels heb ik de tijd gevonden en moeite genomen om Home Assistant vanuit de VM naar Container te migreren. Dat heeft het probleem niet helemaal opgelost, maar het verbruik is ongeveer gehalveerd, van 8-10W naar ongeveer 5W. Als ik echter Zigbee2MQTT én Z-Wave JS uitschakel, en daarmee dus ook geen gebruik meer maak van de USB dongles, daalt het verbruik wel drastisch met nog eens ~4W. Ik zie dan ook het volgende in PowerTOP:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb al de verschillende USB2 en USB3 poorten geprobeerd op mijn moederbord. En zelfs de front USB. Maar het beeld blijft hetzelfde.

Mijn totaal verbruik zit nu idle op zo'n 25-26W, maar dat is met 45 Docker containers :).
Dit is precies waar ik nu ook mee zit. zie mijn vraag boven jou. Wat voor systeem heb jij verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:08
mrmrmr schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:35:
[...]

Ik vind het ook misleidend. Dat het een geheel andere adapter is moet veel duidelijker zijn.

"Netzteil für FSP FSP096-AHAN3"

Deze zin klopt niet want FSP096-AHAN3 is geen apparaat dat een adapter nodig heeft.

"Sie haben diesen Artikel anhand einer originalen Part Nummer identifiziert"

Faalt te zeggen dat het niet een originele FSP adapter is. Geen vermelding dat het een ander model is. De zin is daarnaast ook inhoudelijk fout, er is geen identificatie want er staat niet wat het merk en typenummer van de te leveren adapter is.

"hochwertiges Netzteil zum sicheren Betrieb Ihres Gerätes Überlast-, kurzschluss- und überhitzungsgeschützt in Deutschland entwickelt und geprüft"

Dit is zo te zien een Chinees ontwerp. Efficiëntie- en certificatielabels ontbreken.

Het echte model heeft onder andere TuV, GS, UL, CCC, 100-240V input, efficiency level VI, serienummer, FSP Group Inc., naam fabrikant (Zhongang Electronics (Zhenzhen) Co. Ltd.), +/- pool indicatie. Het origineel is een plat model (25 x 150 x 72 mm).

Je kan misschien een klacht indienen bij het Bundeskartellamt?

EU: misleidende handelspraktijken

ECC (gratis) inschakelen:
https://europa.eu/youreur...e-resolution/index_nl.htm
https://www.evz.de/index.html
Dank, ik heb een Duitse reply (ze vinden dat het heel duidelijk is dat ze alleen vervanging van originelen verkopen, ik mag op eigen kosten retourneren) opgesteld met deze punten. Kijken hoe ze reageren. Ik heb ook met creditcard betaald, dus zal maandag ICS bellen kijken of ik aanspraak kan maken op de aankoop verzekering. Dat is dan lekker makkelijk.
N8w8 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:16:
@begintmeta, het leuke aan Q670 was dacht ik vooral VPro support, geen ECC. Maar R680 wel idd.
Enige bord wat ik daarmee zie op de Kontron site is K3851-R (fullATX).

Hmm als ik dan toch bezig ben kan ik gelijk wel ff mn socket 1700 ECC lijstje posten:
W680:
Asrock Industrial IMB-X1233-WV (thinITX DDR4 ECC 2x2.5Gb)
Asrock Industrial IMB-X1231 (miniITX DDR4 ECC 2x2.5Gb)
Asrock Industrial IMB-X1314 (uATX DDR4 ECC, 3x2.5Gb)
Asrock Industrial IMB-X1712 (ATX DDR4 ECC, 3x2.5Gb, 2xPCI)
Asrock Rack W680D4U (uATX DDR5 ECC, IPMI)
Asrock Rack W680D4U-2L2T (uATX DDR5 ECC, IPMI)
Asus Pro WS W680-ACE (ATX DDR5 ECC 2x2.5Gb, _optioneel_ IPMI)
Gigabyte MW34-SP0 (ATX DDR4 ECC, 2.5Gb+1Gb, IPMI?)
Supermicro X13SAE (ATX DDR5 ECC, 2xLAN)
Supermicro X13SAE-F (ATX DDR5 ECC, IPMI, 3xLAN)

R680E:
Kontron K3851-R (ATX DDR5 ECC)
Asus R680EI-IM-A (ITX)
BCM BC680R (ATX)
DFI ADS310-R680E (uATX)
DFI ADS630-R680E (ATX)
Supermicro X13SAZ-F (uATX DDR5 ECC)
Heeft iemand al een moederbord obv W-680 gekocht? Vooral die eerste, Asrock Industrial ThinITX met ECC ondersteuning lijkt me heel interessant voor een kleine zelfbouw server. Ipv de Fujitsu/Kontron D3644-B aan te raden, kan misschien deze dan worden aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Mich schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:41:
[...]

Dit is precies waar ik nu ook mee zit. zie mijn vraag boven jou. Wat voor systeem heb jij verder?
Excuses. Ik had jouw post(s) even compleet gemist.

Mijn volledige systeem staat in een eerdere post, maar het belangrijkste lijkt mij de chipset. Ik heb een Gigabyte B760M GAMING X DDR4 met een B760 chipset, wat erg lijkt op jouw B660.

Volgens Gigabyte zitten alle USB poorten direct op de chipset verbonden:
USB
Chipset:
  1. 1 x USB Type-C® port with USB 3.2 Gen 2 support, available through the internal USB header
  2. 5 x USB 3.2 Gen 1 ports (3 ports on the back panel, 2 ports available through the internal USB header)
  3. 1 x USB 2.0/1.1 port on the back panel
Chipset+2 USB 2.0 Hubs:
  1. 8 x USB 2.0/1.1 ports (4 ports on the back panel, 4 ports available through the internal USB headers)
Bij jouw Kontron bord kan ik dat niet direct vinden, maar ik verwacht eigenlijk dat dit niet veel anders is.

Daarnaast heb ik net ook even getest met een Z-Wave JS container zonder USB device en dan neemt het verbruik ook licht toe met:

code:
1
docker run --rm -it --cpuset-cpus=18 zwavejs/zwave-js-ui:latest

Wellicht dat het dus ook gedeeltelijk aan de inefficiëntie van Z-Wave JS / Zigbee2MQTT ligt.

Kleine toevoeging. Ik vond ook nog deze GitHub repo van een Intel engineer om C-states te debuggen en het bijbehorende artikel (Archive.org). Ik vind het echt super interessant, maar het merendeel gaat mij echt boven de pet. Maar misschien dat het jou (of anderen) nog op weg kan helpen.

Nog een toevoeging. Script hierboven even geprobeerd, maar unRAID vond het niet leuk en crashte. Dus op eigen risico...

[ Voor 13% gewijzigd door alex3305 op 30-07-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Jazco2nd, ja die X1233 leek mij ook wel leuk.
Maar ik kon die Asrock Industrial borden bijna nergens vinden, dan is t al snel einde verhaal.
Ik vond t trouwens wel opmerkelijk dat ik bij die X1233, behalve 1 regeltje in de specs, nergens iets van ECC kon vinden. Bijv ik had verwacht dat de BIOS dan ook wel wat ECC opties zou tonen.
Hier in de VS vond ik nog wel die X1314 te koop.
De rest van dat W680 lijstje was geloof ik makkelijker te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
alex3305 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:10:
[...]

Excuses. Ik had jouw post(s) even compleet gemist.

Mijn volledige systeem staat in een eerdere post, maar het belangrijkste lijkt mij de chipset. Ik heb een Gigabyte B760M GAMING X DDR4 met een B760 chipset, wat erg lijkt op jouw B660.

Volgens Gigabyte zitten alle USB poorten direct op de chipset verbonden:

[...]

Bij jouw Kontron bord kan ik dat niet direct vinden, maar ik verwacht eigenlijk dat dit niet veel anders is.

Daarnaast heb ik net ook even getest met een Z-Wave JS container zonder USB device en dan neemt het verbruik ook licht toe met:

code:
1
docker run --rm -it --cpuset-cpus=18 zwavejs/zwave-js-ui:latest

Wellicht dat het dus ook gedeeltelijk aan de inefficiëntie van Z-Wave JS / Zigbee2MQTT ligt.

Kleine toevoeging. Ik vond ook nog deze GitHub repo van een Intel engineer om C-states te debuggen en het bijbehorende artikel (Archive.org). Ik vind het echt super interessant, maar het merendeel gaat mij echt boven de pet. Maar misschien dat het jou (of anderen) nog op weg kan helpen.

Nog een toevoeging. Script hierboven even geprobeerd, maar unRAID vond het niet leuk en crashte. Dus op eigen risico...
Ik heb heel veel vergeleken met mijn intel nuc waar het wel werkt. Ik zie eigenlijk geen echte verschillen behalve dat op het moment dat docker wordt gestart het usb apparaat wordt gedisconnect en weer wordt geconnect.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[    2.431237] usb 1-1: new full-speed USB device number 2 using xhci_hcd
[    2.580496] usb 1-1: New USB device found, idVendor=0658, idProduct=0200, bcdDevice= 0.00
[    2.580498] usb 1-1: New USB device strings: Mfr=0, Product=0, SerialNumber=0
[    3.314372] usbcore: registered new interface driver cdc_acm
[  154.479796] usb 1-1: USB disconnect, device number 2
[  154.791106] usb 1-1: new full-speed USB device number 3 using xhci_hcd
[  154.941312] usb 1-1: New USB device found, idVendor=0658, idProduct=0200, bcdDevice= 0.00
[  154.941330] usb 1-1: New USB device strings: Mfr=0, Product=0, SerialNumber=0

Device nummer 2 is disconectted and vervolgens met het starten van de docker container weer connected als nummer3. Dit is bij mijn nuc niet zo.

Is dit bij jou ook het gedrag als je docker start ? je kan de log bekijken met "sudo dmesg|grep usb"

De container runner met priviledged: true en niet het usb device door geven maakt ook geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Mich schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:02:
[...]

Ik heb heel veel vergeleken met mijn intel nuc waar het wel werkt. Ik zie eigenlijk geen echte verschillen behalve dat op het moment dat docker wordt gestart het usb apparaat wordt gedisconnect en weer wordt geconnect.
Nee, dit gedrag zie ik niet terug. Maar ik neem aan dat je met docker starten, de container(s) bedoeld en niet de hele daemon? Ik zie alleen dit:

code:
1
2
[    4.856335] usb 1-7.3: new full-speed USB device number 6 using xhci_hcd
[    5.010281] usb 1-7.4: new full-speed USB device number 7 using xhci_hcd
De container runner met priviledged: true en niet het usb device door geven maakt ook geen verschil.
Dat is nog een goede. Dat had ik nog niet geprobeerd, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit enig verschil maakt. Maar wel iets wat ik morgen nog kan proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door alex3305 op 30-07-2023 21:21 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-04 08:41
Op verzoek van @andru123 hierbij het complete overzicht van mijn (test)systeem met resultaten van uitvoering: be quiet! Pure Power 11 550W FM

Systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 213,38€ 213,38
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 318,98€ 318,98
1Solid state drivesSamsung 870 Evo 500 GB€ 51,95€ 51,95

Debian 12 met root on ZFS. Aangesloten met ethernet, K+M en monitor.

Idle met 90W PicoPSU en 12V 10A Leicke voeding: 4.3W
Idle met uitvoering: be quiet! Pure Power 11 550W FM: 6.2W

Gemeten met Brennenstuhl PM231E.
Voeding betreft Leicke NT03015 (FJ-SW202712010000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GandalfTheGrey
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12-2024

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

Morphix schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:27:
Op verzoek van @andru123 hierbij het complete overzicht van mijn (test)systeem met resultaten van uitvoering: be quiet! Pure Power 11 550W FM

Systeem:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 213,38€ 213,38
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 318,98€ 318,98
1Solid state drivesSamsung 870 Evo 500 GB€ 51,95€ 51,95

Debian 12 met root on ZFS. Aangesloten met ethernet, K+M en monitor.

Idle met 90W PicoPSU en 120W Leicke adapter: 4.3W
Idle met uitvoering: be quiet! Pure Power 11 550W FM: 6.2W
Thanks - wel een veelbelovend resultaat. Dan kan deze PSU misschien de "nieuwe" Corsair RMx550 worden :)

Wat denk jij @andru123 ?

Computer Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombarie18
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:10
Met veel plezier lees ik dit topic maar ik heb nu toch zelf ook een vraag.
Ik ben een zo zuinig (en goedkoop) mogelijke Truenas opstelling aan het maken, omdat het systeem 98% van de tijd toch niks doet en het puur een backup van data is.
Wat ik nu heb is een HP laptop moederbord met i5-6300u en 8Gb ram, doet idle 4 watt en dat is opzich prima.
Ik heb ook een ODROID M1 8GB RAM onderweg en deze doet idle nog minder, dat is voor het systeem zelf perfect.
Nu wil ik een boot schijf (ssd) en 4 ssd's gebruiken voor opslag, hiervoor heb ik een QNINE M.2 NVME SATA Card 6 Ports aangeschaft en dat werkt perfect.
Mijn vraag is als volgt: Hoe kan ik zo zuinig mogelijk de schijven van stroom voorzien?
Ik gebruik nu een Molex power adapter en dat doet idle 6/7 watt met 2 schijven verbonden, dat lijkt me niet optimaal. Dit is met de schijven in een ICY dock 4 bay, zonder bay is het idle verbruik 6 watt.
De laptop heeft ook een sata aansluiting maar ik kan voor me voorstellen dat ik met die ene poort niet 5 schijven van stroom kan gaan voorzien. De laptop heeft ook usb-c, kan ik daar iets mee en kan dat voldoende stroom leveren?
Andere opties zijn uiteraard ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is die idle met 6/7 watt met de schijven in spindown?
Een laptop met een SATA poort lijkt me sterk, en als dat al zo is, heeft een SATA poort by default geen stroom (tenzij het eSATA is, maar dat is al zo oud, dat zal waarschijnlijk niet).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombarie18
FireDrunk schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:52:
Is die idle met 6/7 watt met de schijven in spindown?
Een laptop met een SATA poort lijkt me sterk, en als dat al zo is, heeft een SATA poort by default geen stroom (tenzij het eSATA is, maar dat is al zo oud, dat zal waarschijnlijk niet).
Dit is idle, het zijn ssd's dus daar is sowieso geen spindown mogelijk aangezien er niks beweegt.
Volgens mij hebben veel (de nieuwste wellicht niet meer) laptops gewoon een sata aansluiting inclusief de stroom connector, dit is mijn laptop en heeft sata data + stroom connector:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNvFialXjoGyX7ukh0gAqE8AOUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otCvIX5KbvzA3fObjp9Vcpxb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah, een interne connector, ik dacht dat je een externe connector bedoelde :+

8 watt voor 2 SSD's is inderdaad wel heel hoog, die dingen doen idle (hopelijk) minder dan 200mW.
Kan je niet ergens stroom van het Moederbord aftappen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombarie18
FireDrunk schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:37:
Ah, een interne connector, ik dacht dat je een externe connector bedoelde :+

8 watt voor 2 SSD's is inderdaad wel heel hoog, die dingen doen idle (hopelijk) minder dan 200mW.
Kan je niet ergens stroom van het Moederbord aftappen?
Ja precies wat ik ook dacht! Inmiddels ben ik er achter dat de power supply sowieso al 4 watt gebruikt voor waarschijnlijk alleen al het omvormen.
Wat het aftappen betreft, hier ben ik niet echt in thuis dus vandaar mijn vraag. Ik heb diverse zoekopdrachten gedaan zoals 'usb-c naar multiple sata power' enz maar geen resultaten waar ik wat mee kon dus vandaar mijn vraag in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bombarie18 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:51:
[...]

Ja precies wat ik ook dacht! Inmiddels ben ik er achter dat de power supply sowieso al 4 watt gebruikt voor waarschijnlijk alleen al het omvormen.
Wat het aftappen betreft, hier ben ik niet echt in thuis dus vandaar mijn vraag. Ik heb diverse zoekopdrachten gedaan zoals 'usb-c naar multiple sata power' enz maar geen resultaten waar ik wat mee kon dus vandaar mijn vraag in dit topic.
Kan je wat meer foto's maken van het moederbord? Misschien ziet iemand hier een gouden oplossing.
In theorie kan je die sata poort aftappen, maar ik verwacht niet dat er makkelijk kabels te vinden zijn daarvoor.
Dat zou soldeerwerk worden.

Afbeeldingslocatie: https://img.av-connection.com/2/AVimg_18039.jpg
Je wil dus eigenlijk zoiets, maar dan de 5V lijn aftappen.

[ Voor 7% gewijzigd door FireDrunk op 01-08-2023 13:58 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombarie18
FireDrunk schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:56:
[...]

Kan je wat meer foto's maken van het moederbord? Misschien ziet iemand hier een gouden oplossing.
In theorie kan je die sata poort aftappen, maar ik verwacht niet dat er makkelijk kabels te vinden zijn daarvoor.
Dat zou soldeerwerk worden.

[Afbeelding]
Je wil dus eigenlijk zoiets, maar dan de 5V lijn aftappen.
Ja precies! Ik heb dan alleen een 90 graden adapter nodig omdat de NVME in de weg zit maar in theorie moet dat kunnen. Echt vraag ik me af of je met 1 aansluiting en een splitter kabel 5 ssd disks veilig aan kan sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxREexg-6GSIuFQ4o8aH245Sv1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qxa35zXNsDBYXRpgRzSB2KR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBtX1b6JOeNBlsugptgWNwmYt0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JHNZ5ntsMuX8ujTgJ5eIq2Kk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g01BFOpT8iFqcxxxNIXoNRT9WOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUHYW5WbNlI7PUHa6IlF3SRj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guXMcbSAwxxb20n4TvleKhlSgfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/97eKi5W55v6MD2WAU9AB5yD0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9Bz2Mdwsf7HeXPewdRVwu5vEEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJFMoyUekKF7Ccv759owKw9y.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens werkt het met een Supermicro backplane ook best goed i.p.v. de ICY Dock.
Alleen nog steeds 4 watt idle met 1 ssd connected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo te zien heb je een NVMe M.2 module met 6 SATA aansluitingen. Daar worden vaak chips gebruikt met een hoog eigenverbruik (en een verlaagde doorvoer). Je wil vrijwel altijd de SATA van de Intel cpu/chipset gebruiken voor het laagste verbruik.

Dat is precies het nadeel van laptops. Ze kunnen wel zuinig zijn, maar het aantal SATA aansluitingen is beperkt. De zuinigste optie is een enkel SATA of NVMe apparaat te gebruiken.

Het Supermicro board is zo te zien een controller (met AMI BIOS storage controller chip) met zo waarschijnlijk een nog hoger verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Op zich snap ik dat voor die backplane wel. Die is niet specifiek gemaakt om zuinig te zijn.
(Wat mrmrmr zegt dus)

Je zou ook nog de 19V af kunnen tappen en proberen zo efficient mogelijk om te zetten naar 5V voor de SSD's.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombarie18
Het supermicro bord gaat in ieder geval aan de kant, zonde van het extra verbruik.
Ik heb wat kabels besteld om de sata stroom aansluiting te splitten en ga dat maar eens proberen.
Anders ga ik inderdaad maar eens kijken of ik ergens de 19v af kan tappen...
Bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
mrmrmr schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:43:
Zo te zien heb je een NVMe M.2 module met 6 SATA aansluitingen. Daar worden vaak chips gebruikt met een hoog eigenverbruik (en een verlaagde doorvoer). Je wil vrijwel altijd de SATA van de Intel cpu/chipset gebruiken voor het laagste verbruik.
Ruwe prestaties daar gelaten als je simpelweg capaciteit wilt in aansluitingen dan zijn dit soort kaartjes best een prima oplossing, tuurlijk een enkel SSD systeem is zuiniger dan een 6× SSD systeem maar die chipsets gebruiken echt zo veel niet.

Meestal gaat het om de ASMedia ASM1166 en die is helemaal niet zo power hungry. Wil je een moederbord met SATA vanaf de chipset met 6, 8 of 12× SATA dan is het moederbord vaak zoveel duurder dat zelfs echte HBA's een optie worden én hun meer verbruik tenminste een paar jaar goedkoper blijven dan zo'n moederbord. Ik heb zelf prima zuinige ervaringen met een 2× SATA kaartje met een JMB582, destijds was dat icm. 2× 1TB SSD zoveel goedkoper dan één 2+ TB SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GewoonWatSpulle

Je hebt zelf Er is 4W gemeten toch? Dat is meer dan het idle verbruik van een zuinige computer. Bronnen elders suggereren minstens 2W verbruik en dat kan hoog oplopen bij meerdere poorten. Ze kunnen storen in het behalen van hoge package states.

Een moederbord met toegevoegde SATA chips is daarom ook niet gunstig voor zuinigheid. Het is dan beter om het aantal opslageenheden te reduceren. Momenteel heeft een 8TB SSD de beste prijs/GB verhouding onder SSD's.

Tegenwoordig (iig 12th gen+) zitten er effectief maar 4 van de 6 SATA slots op een moederbord. Moederborden met meer dan 4 SATA hebben typisch zo'n extra SATA chip, vaak ASMedia die het idle verbruik substantieel doet stijgen. Voor 10th gen waren er wel moederborden met 6x SATA. Die zijn het zuinigst waar dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
Ik heb geen 4W gemeten dat was @bombarie18 in het systeem waar ik het over had weet ik niet wat de impact was maar die draait uit m'n hoofd grotendeels C6 en daarbij een verbruik van 15W totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
alex3305 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:36:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Was toch wel benieuwd door jouw post hoe dat zit met mijn K3842-Q bord. Verbruikte 17W met alle VMs en Containers aan (incl. HomeAssistant, Zigbee2Mqtt) etc. Had de Zigbee stick aangesloten op de ingebouwde USB2 poort (enkel, dus niet rear usb ports).

Haal ik de stick eruit is het verbruik slechts 11W. Dat is 6W verschil.... zal de Stick in mijn TopTon n6005 machine (enkel OPNsense) steken en aansluiten via ser2net. Had al hetzelfde gedaan voor de P1 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mirabis schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:33:
[...]
Was toch wel benieuwd door jouw post hoe dat zit met mijn K3842-Q bord. Verbruikte 17W met alle VMs en Containers aan (incl. HomeAssistant, Zigbee2Mqtt) etc. Had de Zigbee stick aangesloten op de ingebouwde USB2 poort (enkel, dus niet rear usb ports).

Haal ik de stick eruit is het verbruik slechts 11W. Dat is 6W verschil.... zal de Stick in mijn TopTon n6005 machine (enkel OPNsense) steken en aansluiten via ser2net. Had al hetzelfde gedaan voor de P1 meter.
Ik heb van oudsher alle sticks en P1 logging op een rpi zitten, dus heb dit efect nooit gezien op mijn Kontron bord. Ik ken het wel van mijn Asus/AMD bord: sommige USB poorten pakken 7W als ze actief worden!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Mirabis schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:33:
[...]

Dat is dus precies hetzelfde wat ik ook zie. En kun je dan ook bevestigen dat er geen hoge(re) package C-states gehaald worden volgens powertop? Ik haal bijvoorbeeld niets meer boven C2. De enige gemene deler lijkt mij de chipset te zijn (B660, B760 en Q670) en dan dus Intel 12th/13th gen.

Ik heb vandaag ook nog geprobeerd de Serial Port aan te zetten in mijn BIOS/UEFI. Mijn hypothese was dat wellicht de Linux kernel geen energie management kon doen op USB devices die serial praten (zoals de Zigbee of Z-Wave sticks) omdat deze uitgeschakeld is. Wellicht een dom idee, maar ik vond het het proberen waard. Echter maakt het geen verschil.

Zelf twijfel ik nog om Zigbee en Z-Wave via mijn oude Gigabyte Brix en/of Raspberry Pi 3B te laten lopen. Maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Aan de andere kant, een van deze machines moet dan wel <5W doen om het überhaupt haalbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Mars Warrior schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:38:
[...]

Ik heb van oudsher alle sticks en P1 logging op een rpi zitten, dus heb dit efect nooit gezien op mijn Kontron bord. Ik ken het wel van mijn Asus/AMD bord: sommige USB poorten pakken 7W als ze actief worden!
Dit lijkt mij toch echt iets anders te zijn. Ik heb, naast de Sonoff ZigBee 3.0 Dongle Plus en de Z-wave.me USB nog 3 externe disks én een USB drive met unRAID aan de machine hangen die dit gedrag niet vertonen. Daarnaast schiet het verbruik omhoog wanneer een van beide sticks óf beide sticks gebruikt worden. Het maakt dus niet uit of ik alleen Zigbee2MQTT, alleen Z-Wave JS of beide heb gestart. Altijd wordt er circa 5W meer verbruikt. Ook ongeacht welke USB poort ik pak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
alex3305 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 15:35:
[...]

Dat is dus precies hetzelfde wat ik ook zie. En kun je dan ook bevestigen dat er geen hoge(re) package C-states gehaald worden volgens powertop? Ik haal bijvoorbeeld niets meer boven C2. De enige gemene deler lijkt mij de chipset te zijn (B660, B760 en Q670) en dan dus Intel 12th/13th gen.

Ik heb vandaag ook nog geprobeerd de Serial Port aan te zetten in mijn BIOS/UEFI. Mijn hypothese was dat wellicht de Linux kernel geen energie management kon doen op USB devices die serial praten (zoals de Zigbee of Z-Wave sticks) omdat deze uitgeschakeld is. Wellicht een dom idee, maar ik vond het het proberen waard. Echter maakt het geen verschil.

Zelf twijfel ik nog om Zigbee en Z-Wave via mijn oude Gigabyte Brix en/of Raspberry Pi 3B te laten lopen. Maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen. Aan de andere kant, een van deze machines moet dan wel <5W doen om het überhaupt haalbaar te maken.
Heb het nog even voor je gecheckt, met stick max haalbaar Pkg(HW) = C2. Zonder stick max haalbaar Pkg(HW) = C3. Cores blijven onveranded met C7 als hoogst haalbare. Verder niet echt meer iets getest - het topton kastje waar het nu in zit is niet echt meer gaan verbruiken dus vind het prima zo. De andere usb-poorten waren daar al in gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich
@alex3305 @Mirabis

Ik heb in linux getest met debian 6.2 kernel en Ubuntu 5.19 en 6.4 kernel. Het blijft het zelfde. Alleen package c2 state. In Windows heb ik niet getest, dus het zou technisch gezien nog een linux issue kunnen zijn.

Maar...

Ik heb vandaag getest met een USB 3.0 pcix kaart en die gebruikt dezelfde driver, en als ik hier mijn zigbee stick in gebruik bleef ik gewoon in package c10 state.

Ik denk dus zeer sterk dat er iets mis gaat in de backward compatibilitie van een USB 1.1 device (full speed) en een Intel b660/670 chipset. Bij een toetsenbord of muis (USB 1.1 low speed) is het probleem niet.

In harde getallen: USB rechtstreeks op moederboord: 12W. USB via pcix kaart: 4.2W

[ Voor 8% gewijzigd door Mich op 02-08-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Mars Warrior schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:38:
[...]

Wat is het verbruik van je pi als ik vragen mag. En is dit een 3 of 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Wat is het verbruik van je pi als ik vragen mag. En is dit een 3 of 4?
Of een 2, of wellicht zelfs een 1 :p

Ik heb meerdere jaren Zigbee2mqtt en de ZWave variant(en) gedraaid op een RPi2 en dat ging gewoon prima. En dat was dan dus de volledige software en niet ser2net waarbij een "server" de heavy lifting deed. Intussen wel alles bij elkaar op een Chinese miniPC draaien, dus Home Assistant + de genoemde coördinator software (+ hardware) + andere IoT gerelateerde zaken en daarnaast nog compleet andere dingen. Draait idle op 3 á 4 watt, incl de 2 sticks dus (IIRC beiden op een USB3.0 poort, ook al zullen het 2.0 of minder apparaten zijn). Verbruik van de RPi daarentegen weet ik niet, maar dat zal niet extreem veel lager zijn geweest. Zeker als ik naar het totaalplaatje kijk waarbij HA etc op een systeem met het bekende Fujitsu bord met i3-9100 draaide, incl 3x 3,5" HDD. Dat systeem doet ~40W idle :X Die staat intussen dus uit tenzij <nodig>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:14
Ik heb een HP Proliant Gen 8 microserver. Deze draait Windows server. Er zit 1 ssd in voor de boot van windows en 4 maal een "oude" 4 Tb schijf in raid. De server gebruik ik voor media streaming en backup en opslag. De server trekt ongeveer 64 watt (gemeten met een shelly plug). Ik wil de schijven vervangen door SSD varianten. Wat kan ik verder nog aan deze server doen om het zuiniger te krijgen, of moet ik dan meteen aan vervanging gaan denken?

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 23:53
Het is natuurlijk een oud DDR3 platform.
Maar heb je al in de BIOS gezocht naar de instellingen die genoemd worden in het start bericht?
3,5" harde schijven door SSD's vervangen zal ook een groot effect geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hoeveel latjes RAM zitten er in? Misschien dat je b.v. van 2x4GB naar 1x8GB kan gaan. Misschien zelfs een latje DDR3L ipv gewoon DDR3.
Hoeveel van de LAN aansluitingen gebruik je? misschien dat je er een paar uit kan schakelen.

Je kan eens kijken of je de CPU snelheid kan beperken (is onder Linux goed te doen, geen idee of dat onder Windows ook makkelijk gaat)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
Na lang wachten op een RM550x heb ik eindelijk de knoop doorgehakt om voor een Pico te gaan ter vervanging van mijn Seasonic 360watt van tig jaar oud. Ik heb net een pico-psu gekocht van inter-tech kan ik deze combineren met deze Leicke adapter of heb ik dan nog een verloopje nodig?
https://www.amazon.nl/LEI...verlichting/dp/B006Z9TQE6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@FDMK Ja, dat past, op de pagina met specificaties van Inter-tech staat dezelfde maat stekker aangegeven als op de productpagina van de adapter. Wel interessante keuze om voor een B-merk PSU samen met een A-merk adapter te gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door dcm360 op 03-08-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
dcm360 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 16:20:
@FDMK Ja, dat past, op de pagina met specificaties van Inter-tech staat dezelfde maat stekker aangegeven als op de productpagina van de adapter. Wel interessante keuze om voor een B-merk PSU samen met een A-merk adapter te gaan.
De mening is hier dat de efficiëntie vooral zit in de adapter dus dat wil ik wel eens proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@FDMK

Intertech staat meestal ergens onderaan op lijstjes van voedingen. Maar het hangt niet speciaal af van de merknaam, ze kunnen gewoon hun merknaam plakken op een ingekocht artikel. Dat artikel kan goed of slecht zijn.

Edit: De Intertech MINI-ITX PSU 120W REV. 2 is een Lianda LD-A800L, omschreven als een 90W voeding met niet 5A maar slechts 4A capaciteit voor 12V. Bij Intertech tellen ze kennelijk alles bij elkaar op, maar dat moet zo niet.

Ik heb niet van alle DC-DC ATX voedingen informatie. Sowieso is er weinig informatie te vinden en al helemaal geen grootscheepse vergelijkende test beschikbaar. Dus we weten een heleboel niet. Ik heb wel een kleine vergelijking gedaan tussen DC-DC voedingen in het vorige topic. Daaruit blijkt dat een voeding van het Chinese Pico-Box, Z2-ATX-200, het niet zo goed doet als 2 van de Mini-Box PicoPSU's. Verder blijkt inderdaad dat een goede adapter (voorspelbaar uiteraard) vereist is. De adapter verzet het meeste werk en je kunt nu eenmaal niet iets dat niet zuinig is achteraf zuiniger maken door er iets anders achter te koppelen. Het wordt niet beter dan het is.

Wat ik gevoelsmatig graag zie is een net ontwerp met kwaliteitscomponenten en goede spanningomzettingchips. Bijvoorbeeld van Texas Instruments.

Door de rode voet dacht ik aan een voeding voor auto's (lees: lood accu's met variabele spanning). Maar het lijkt toch bedoelt voor ITX moederborden. Er staat niet op de site van Intertech wat de efficientie is.

Let op dat deze Intertech MINI-ITX PSU 120W REV. 2 maximaal 60W (5A) op 12V aan de processor kan leveren. Ik zou de power limits daarop instellen. Edit: de originele fabrikant houd het op 4A (48W).

[ Voor 13% gewijzigd door mrmrmr op 04-08-2023 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
mrmrmr schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 10:56:
@FDMK

Intertech staat meestal ergens onderaan op lijstjes van voedingen. Maar het hangt niet speciaal af van de merknaam, ze kunnen gewoon hun merknaam plakken op een ingekocht artikel. Dat artikel kan goed of slecht zijn.

Ik heb niet van alle DC-DC ATX voedingen informatie. Sowieso is er weinig informatie te vinden en al helemaal geen grootscheepse vergelijkende test beschikbaar. Dus we weten een heleboel niet. Ik heb wel een kleine vergelijking gedaan tussen DC-DC voedingen in het vorige topic. Daaruit blijkt dat een voeding van het Chinese Pico-Box, Z2-ATX-200, het niet zo goed doet als 2 van de Mini-Box PicoPSU's. Verder blijkt inderdaad dat een goede adapter (voorspelbaar uiteraard) vereist is. De adapter verzet het meeste werk en je kunt nu eenmaal niet iets dat niet zuinig is achteraf zuiniger maken door er iets anders achter te koppelen. Het wordt niet beter dan het is.

Wat ik gevoelsmatig graag zie is een net ontwerp met kwaliteitscomponenten en goede spanningomzettingchips. Bijvoorbeeld van Texas Instruments.

Door de rode voet dacht ik aan een voeding voor auto's (lees: lood accu's met variabele spanning). Maar het lijkt toch bedoeld voor ITX moederborden. Er staat niet op de site van Intertech wat de efficientie is.

Let op dat deze Intertech MINI-ITX PSU 120W REV. 2 maximaal 60W (5A) op 12V aan de processor kan leveren. Ik zou de power limits daarop instellen.
Thnx voor de uitgebreide duiding! Mijn hele systeem doet idle nu 15 watt en tijdens boot niet over de 60watt heen dus ik denk dat ik goed zit. Adapter komt volgende week binnen dus er valt voorlopig nog niet veel te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-04 20:41

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Is er een standaard oplossing als je meerdere systemen op één voeding wil aansluiten?

Ik ben een zuinig en goedkoop minicluster aan het bouwen en een goede PSU voor ieder systeem is nogal een hap uit het budget. De nodes zijn zuinig (idle <10W, max 50W) dus het zou mooi zijn als ik er meerdere kan aansluiten op één goede voeding. Een gewone PC voeding zou ook niet echt efficient werken op zo'n laag vermogen dus ook daarom lijkt het me slim om meerdere systemen op één voeding aan te sluiten.

Ik probeer het zowel goedkoop als zuinig te houden.

Ik denk bv aan een stel (5?) PicoPSU's aansluiten op een reguliere PSU. Is daar een aanbevolen oplossing voor? Liefst zonder solderen?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FDMK schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:02:
[...]

Thnx voor de uitgebreide duiding! Mijn hele systeem doet idle nu 15 watt en tijdens boot niet over de 60watt heen dus ik denk dat ik goed zit. Adapter komt volgende week binnen dus er valt voorlopig nog niet veel te testen.
Ik ben er nog even ingedoken. De originele fabrikant geeft aan dat de voeding maar 4A (dus 48W) kan leveren op 12V. Ik heb mijn bericht aangepast.

Intertech rekt de boel te ver op door te claimen dat het een 120W adapter is met maximaal 5A capaciteit op 12V. De zogenaamde labelcapaciteit moet echter onbeperkt vol te houden zijn. Fabrikant Lianda geeft aan dat het een 90W adapter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:28:
[...]
Ik ben er nog even ingedoken. De originele fabrikant geeft aan dat de voeding maar 4A (dus 48W) kan leveren op 12V. Ik heb mijn bericht aangepast.

Intertech rekt de boel te ver op door te claimen dat het een 120W adapter is met maximaal 5A capaciteit op 12V. De zogenaamde labelcapaciteit moet echter onbeperkt vol te houden zijn. Fabrikant Lianda geeft aan dat het een 90W adapter is.
Dat betekend dat ze om aan die 90W te komen alles bij elkaar opgeteld hebben, ook de 5VSB lijn.

Dan ben je dus sterk afhankelijk van hoe het moederbord omgaat met de 3.3, 5 en 12V lijnen. Die 90W ga je in ieder geval nooit halen als je de 5V standby niet gebruikt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
Klinkt alsof ik 15 euro door de plee kan spoelen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:42:
[...]

Dat betekend dat ze om aan die 90W te komen alles bij elkaar opgeteld hebben, ook de 5VSB lijn.
Het zou leuk zijn als ze de negatieve spanning met -teken ervoor ook optellen. :+

Deze zonden zijn van de marketing afdeling. Het gaat om hoe het ding het zelf doet.

Zichtbare onderdelen:
Diodes Inc. AP1510 buck converter met 87% efficientie op "full load"
Nikos PK650BA mosfets
Welltrend 751002 S over voltage detector
Microdiode Electronics SS14 (Shottky Barrier Diode)

@FDMK Ik vermoed dat het met deze ~20 jaar oude niet-geïntegreerde ic's niet zo efficiënt zal zijn.

Texas instruments heeft tegenwoordig ook veel nieuwere step down onderdelen (tot 95% efficiënt) die gebruikt zouden kunnen worden, ook door Mini-Box, die ontwerpen zijn ook al meer dan 15 jaar oud.

Een alternatief opgezocht voor de LM2642 (ontworpen in 2002) in de PicoPSU-160XT: Texas Instruments TPS568230 (uit 2019):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAoDEiAbfXCPeLqbNHG-b3Ra1aM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5WkkiWj1eL88yru2vutHjKg9.png?f=user_large

De grijze lijn gaat over het omzetten van 12V naar 5V door de TPS568230. Bij 10mA is de efficiëntie nog bijna 90%. De standby is ook veel lager met ULQ ("Ultra Low Quiescent current"). Dat is ook iets dat de PicoPSU nog niet goed doet: de standby (computer uit) is meer dan 1W. De standby kan tegenwoordig minder dan 0,15W zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door mrmrmr op 07-08-2023 04:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jazco2nd bij mij ziet het zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJ5mom4VXqjSgtuHqSPl9v4lrrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WbUptkM9zaQSrdEw8QgTXYSH.jpg?f=fotoalbum_large
Je hebt een verwijderde link gebruikt, helaas. Ik heb ook mijn gedeelte van miskopen van ebay gehad. er zijn meer verkopers die een "for ..." in de beschrijving toevoegen. Als ik er een zie, rapporteer ik ze altijd onder "Manipulatie van zoekresultaten". Maar er zijn er steeds meer, ook op Amazon.
@Morphix Bedankt voor het meten. welke Leicke adapter heb je en hoe was gemeten, kan je aub toevoegen?
@GandalfTheGrey het is aan topicstarters om te bepalen welke adapters te aanbevelen.
Als ik snel reken, komt be quiet efficiëntie van Morphix metingen op 58%. Dat komt ongeveer over met tweakpc.de metingen. Niet zo goed als Rm550x 64% maar dicht.
(Aanname is dat Morphix heeft een nieuwere Leicke met 84% effic., dan kom ik op 3,6W “puur” DC verbruik)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
De afgelopen dagen ben ik nog wat bezig geweest om de softwarematige kant nog wat op te poetsen. Wat ik zie is dat ik niet superveel winst pak, ook al gaat de processor goed in slaapstand - volgens powertop. Ik heb in ieder geval geprobeerd door middel van taskset de cpu affiniteit van processen te verplaatsen naar de E-cores van mijn processor (Intel Core i5-13500 Boxed) door middel van dit script:

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
#!/usr/bin/env bash

### Check with: ps -aeF --forest

if ! command -v pgrep &> /dev/null; then
    echo "pgrep could not be found."
    exit 1
fi

if ! command -v taskset &> /dev/null; then
    echo "taskset could not be found."
    exit 1
fi

CPU_CORES="12-19"
PROCESS_LIST=$(cat << EOF
acpid
atd
cache_dirs
containerd
dhcpcd
emhttp
kcompactd0
kswapd0
mcelog
nginx: master process /usr/sbin/nginx -c /etc/nginx/nginx.conf
ntpd
php-fpm: master process (/etc/php-fpm.conf)
powertop
rpc.mountd
rpc.statd
rpcbind
shfs
sshd
udevd
unraidd
unraid-api
EOF
)

function set_affinity {
    local pid=$1
    local cmd=$2

if [[ $(taskset -cp "${pid}") != *"${CPU_CORES}" ]]; then
        echo "Setting CPU affinity for ${cmd}..."
        taskset -acp "${CPU_CORES}" "${pid}"
    else
         echo "${cmd} is already on desired cores. Skipping..."
    fi
}

echo "Setting system processes to ${CPU_CORES}..."
set_affinity 1 "init"
set_affinity 2 "kthreadd"

echo ""
echo "Setting other processes to ${CPU_CORES}..."

while IFS= read -r line; do
    pgrep -af "${line}" | while read -r pid cmd; do
        set_affinity $pid $cmd
    done
done <<< "$PROCESS_LIST"

echo ""
echo "Done."

Wat ik zie is dat ik met dit script zo'n 2W winst kan pakken. Met name unRAID's shfs vreet nogal wat CPU cycles weg.

Ik ben nog steeds aan het testen maar met inmiddels 51 containers pak ik idle zo'n 24-26W uit het stopcontact. Terwijl unRAID idle (zonder containers, maar wel plugins) zo'n 17W pakt. Mijn daggemiddelde zit op circa 37W / uur, maar dat komt mede omdat Plex nog steeds 's nachts bezig is om voorbeeldminiaturen te genereren van video's.

Mijn doel is nog steeds om gemiddeld <28.5W te halen. Maar dan zal ik toch nog ergens 4-5W moeten vinden. En dat is met deze getallen best een hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 22:21:
Een alternatief opgezocht voor de LM2642 (ontworpen in 2002) in de PicoPSU-160XT: Texas Instruments TPS568230 (uit 2019):

[Afbeelding]

De grijze lijn gaat over het omzetten van 12V naar 5V door de TPS568230. Bij 10mA is de efficiëntie nog bijna 90%. De standby is ook veel lager met ULQ ("Ultra Low Quiescent current"). Dat is ook iets dat de PicoPSU nog niet goed doet: de standby (computer uit) is meer dan 1W. De standby kan tegenwoordig minder dan 0,15W zijn.
Deze TI chip wordt gebruikt in Xbox Series X, maar verder er is weinig bekend helaas. Ik heb wel aan mini-box emailed met de vraag over nieuwere modellen en referentie naar deze chip.
Wat bedoel je door “rode voet” en waarom kijk je dan niet naar M3 of WI picoPSU, maar naar inter-tech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Mars Warrior schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 18:11:
@alex3305 , staat turboboost aan of uit? Dat scheelt nogal namelijk!
Turbo Boost staat uit. Deze heb ik in Linux uitgezet. Ik heb de turbo limits e.d. wel op stock staan in de bios. Zou het tunen daarvan nog kunnen helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
andru123 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 19:02:
[...]

Deze TI chip wordt gebruikt in Xbox Series X, maar verder er is weinig bekend helaas. Ik heb wel aan mini-box emailed met de vraag over nieuwere modellen en referentie naar deze chip.
👍

Ze hebben octrooien voor het printkaart-op-ATX-voetje model. Ik vermoed dat ze mensen inhuren om de ontwerpen te laten doen. Ze hebben voor de octrooien ook zo'n bedrijfje ingehuurd.
Wat bedoel je door “rode voet” en waarom kijk je dan niet naar M3 of WI picoPSU, maar naar inter-tech?
Mini-Box gebruikt de rode voet voor WI. Ik heb in het verleden slechtere resultaten gezien en geen betere. Ik heb die resultaten niet paraat.

Ik wil best naar M3 of WI kijken, maar ik verwacht er weinig van.

Zichtbare onderdelen PicoPSU-80-WI-32V:
Tapei Multipower Electronics SSC-1045D2 R62HF TMP D4512
4x 330 j84 polymeer condensatoren (330 μF)
2x 150 M832 inductiespoelen
150 M461 inductiespoel
Panasonic 422 SVPx? 180 16 condensator 16V

Ik kan de kleine onderdelen niet goed zien op de foto's die ik vond. De handleiding toont een ander ontwerp en noemt geen onderdelen.

Een serie van directe metingen is nodig om te kunnen vergelijken. In mijn eigen test was het resultaat dat de PicoPSU-80 flink zuiniger was dan de PicoPSU-160XT.

Van de genoemde Lianda verwacht ik niet dat het zuinig zou blijken te zijn, maar het was wel interessant omdat ik een hoge resolutie foto vond waarbij die de opschriften van de chips duidelijk afleesbaar zijn. Zo kun je zien dat (specifiek) dit ontwerp losse chips gebruikt, in tegenstelling tot PicoPSU-160XT die de step-down converter van Texas Instruments integreert met mosfets.

[ Voor 15% gewijzigd door mrmrmr op 05-08-2023 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-04 08:41
@andru123 beide toegevoegd aan mijn post.

Overigens besloten deze voeding te houden (en testen) op basis van metingen van tweakpc. Daar leek 'ie goed uit de bus te komn en ik ben inderdaad niet ontevreden. Zeker het (toen) prijsverschil met de Corsair zal de uiteindelijke verschillen zo goed als verwaarloosbaar maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
@Mars Warrior Ik heb ook nog Intel P-state naar passive gezet:

Bash:
1
echo "passive" > /sys/devices/system/cpu/intel_pstate/status

Voor zover ik begrijp zou dit er voor moeten zorgen dat de processor minder cores minder agressief opspint bij werk.

Ik zie overigens al duidelijk verschil met mijn script van hierboven. Processen worden veel minder op de P-cores uitgevoerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQp1jS9ZoZ3S9N5i706Yg7_ma9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qe0K2uJpUx43OaXfa69EHHy8.png?f=user_large

Voorlopig lijkt het 1-2W verschil te maken door minder van de P-cores gebruik te maken. Het laagste uurgemiddelde is van 29W naar 27W gezakt. Geen schokkend verschil, maar weer een paar puntjes :9. En de waardes lijken niet zo te fluctueren. Eerst was de range tussen de 26-32W en nu 25-28W.

Mijn volgende stap is om read (en eventueel write) caching te gaan toepassen. In ieder geval even handmatig om te kijken hoeveel verschil het gaat maken. Uiteraard gaat het dan niet om het absolute minimum of idle waardes, maar bij gebruik van de server. En met 4TB SSD opslag heb ik er ook de ruimte voor. Al is het maar om ermee te spelen.

[ Voor 3% gewijzigd door alex3305 op 06-08-2023 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokslag
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-04 18:12
Welke energiemeter gebruiken jullie? Ik dacht één van mijn ouders te kunnen gebruiken maar die is spoorloos.

Dit is mijn set-up nu, heel wat geld bespaart door hardware te recycleren en geen redunantie te wensen (voor alle belangrijke zaken gebruik ik cloud opslag).

1BarebonesIntel NUC Kit NUC7i5BNH€ 489,-€ 489,-
2Geheugen internCrucial CT8G4SFD8213€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 750GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial P3 Plus 4TB€ 201,99€ 201,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 690,99

Docker werkt vlot en ondertussen heb ik samba en de dockers portainer, photoprism, dozzle, plex, file browser & qbittorrent draaien.

Ga de volledige configuratie wel nog eens opnieuw op een clean install ubuntu. Is er iets tegen ubuntu desktop te gebruiken v.s. ubuntu server? Vind het wel gemakkelijk een grafische interface te hebben als ik hem aan mijn monitor hang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

Church of Noise

Drive it like you stole it

Gewoon een Shelly Plug s. Werkt makkelijk via WiFi en de Shelly app, en kan ook geïntegreerd worden met bvb home assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich
klokslag schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 16:23:
Welke energiemeter gebruiken jullie? Ik dacht één van mijn ouders te kunnen gebruiken maar die is spoorloos.

Dit is mijn set-up nu, heel wat geld bespaart door hardware te recycleren en geen redunantie te wensen (voor alle belangrijke zaken gebruik ik cloud opslag).

1BarebonesIntel NUC Kit NUC7i5BNH€ 489,-€ 489,-
2Geheugen internCrucial CT8G4SFD8213€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 750GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial P3 Plus 4TB€ 201,99€ 201,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 690,99

Docker werkt vlot en ondertussen heb ik samba en de dockers portainer, photoprism, dozzle, plex, file browser & qbittorrent draaien.

Ga de volledige configuratie wel nog eens opnieuw op een clean install ubuntu. Is er iets tegen ubuntu desktop te gebruiken v.s. ubuntu server? Vind het wel gemakkelijk een grafische interface te hebben als ik hem aan mijn monitor hang.
Vandaag heb ik mijn NUC8 i5 aangeslingerd om te gebruiken voor mijn usb apparaten (met ser2net) in te lezen.
Het beste kan je in de bios alle apparaten (wlan, sound, enz) uit zetten die je niet gebruikt en als je niet veel cpu power nodigh hebt hem ook onder het kopje power hem op "low power mode" zetten.

Ik draai met 1x 16GB ram, intel nvme en 3 usb sticks op 2.8W a 3W idle. Dit vind ik echt bijzonder laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:19:Ik draai met 1x 16GB ram, intel nvme en 3 usb sticks op 2.8W a 3W idle. Dit vind ik echt bijzonder laag.
Jammer dat Intel met NUC stopt. blijkbaar waren er mensen die wisten wat ze deden.
Maar, het is blijkbaar wel mogelijk. En als bepaalde fabrikanten niet bereid zijn om het goed te doen, zullen we die modellen vermijden.

[ Voor 8% gewijzigd door andru123 op 07-08-2023 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:19:
Het beste kan je in de bios alle apparaten (wlan, sound, enz) uit zetten die je niet gebruikt
Het beste kun je dit altijd even proberen. Het kan ook zomaar zijn dat als je een apparaat uit zet in het bios (/EFI) dat dit alleen niet zichtbaar wordt gemaakt naar het OS maar het wel continu "aan" is. In sommige gevallen is het daarom beter om het in het bios aan te laten staan zodat de driver het apparaat daadwerkelijk uit (/"standby") zet en die ook echt in een slaap stand gaat.
En het aller beste is natuurlijk ongebruikte hardware verwijderen indien mogelijk (bv een "losse" (/M.2) wifi kaartje dat tegenwoordig zo nu en dan op een mobo zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:16
vanaalten schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:17:
De Corsair SF450 vervangen door een Pico-PSU. Het totale boodschappenlijstje ziet er dan zo uit:
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 175,24€ 175,24
1MoederbordenASRock H470M-ITX/ac€ 127,90€ 127,90
1BehuizingenInter-Tech MI-008 ITX€ 34,15€ 34,15
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9I chromax.black€ 44,95€ 44,95
1VentilatorenNoctua NF-S12A ULN, 120mm€ 18,32€ 18,32
1Geheugen internHyperX Fury black HX426C16FB3K2/16€ 64,23€ 64,23
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 76,20€ 76,20
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 1TB€ 124,05€ 124,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 665,04

(originele boodschappenlijstje is hier te vinden, met enkel een andere voeding dus)

Het idle-verbruik met alle reguliere services enabled: ruwweg 7W (was: ruwweg 13W).
Het idle verbruik met de meeste reguliere services (Apache, postfix, samba, enzovoort) enabled, maar de drukke services Zoneminder en Docker disabled: ruwweg 4 a 5W.
Goed, bovenstaande was dus bijna drie jaar geleden (en tussentijds de SSD vervangen door een 2TB M2 SSD)... enkele maanden geleden kwam ik er achter dat als ik dat systeem voor langere tijd (zeg, meer dan 5 minuten) flink belast (Linux 'mksquashfs' of een film met ffmpeg naar H264 coderen), hij op een willekeurig moment gaat herstarten. En nou is 'ie eigenlijk altijd redelijk rustig aan het draaien, dus de workaround was vooral 'niet flink belasten', maar afgelopen week toch eens gekeken wat er aan de hand was.

Als eerste de AC-DC adapter vervangen. Beide 80W adapters - en dat maakte geen verschil. Daarna de PicoPSU vervangen. Beide 90W versies - en vervangen maakte ook geen verschil. Daarna de originele Corsair SF450 voeding weer in gebruik genomen en daarmee was het probleem opgelost.

M'n conclusie lijkt dan ook te zijn dat een 90W PicoPSU en 80W adapter niet stevig genoeg is voor het systeem - wel voor idle en lage belasting, maar niet voor incidenteel zware belasting. En het is eigenlijk een hele voor de hand liggende, maar toch de tip: een zuinig systeem wat je voor laag idle verbruik wil bouwen kan je maar beter OOK even testen voor stabiliteit bij maximaal gebruik.

Mogelijk dat een PicoPSU-150W het bij mij wel goed doet, maar dat heb ik verder niet getest (heb wel de PicoPSU, maar niet een bijpassende adapter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
alex3305 schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 17:44:
De afgelopen dagen ben ik nog wat bezig geweest om de softwarematige kant nog wat op te poetsen. Wat ik zie is dat ik niet superveel winst pak, ook al gaat de processor goed in slaapstand - volgens powertop. Ik heb in ieder geval geprobeerd door middel van taskset de cpu affiniteit van processen te verplaatsen naar de E-cores van mijn processor (Intel Core i5-13500 Boxed) door middel van dit script:

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
#!/usr/bin/env bash

### Check with: ps -aeF --forest

if ! command -v pgrep &> /dev/null; then
    echo "pgrep could not be found."
    exit 1
fi

if ! command -v taskset &> /dev/null; then
    echo "taskset could not be found."
    exit 1
fi

CPU_CORES="12-19"
PROCESS_LIST=$(cat << EOF
acpid
atd
cache_dirs
containerd
dhcpcd
emhttp
kcompactd0
kswapd0
mcelog
nginx: master process /usr/sbin/nginx -c /etc/nginx/nginx.conf
ntpd
php-fpm: master process (/etc/php-fpm.conf)
powertop
rpc.mountd
rpc.statd
rpcbind
shfs
sshd
udevd
unraidd
unraid-api
EOF
)

function set_affinity {
    local pid=$1
    local cmd=$2

if [[ $(taskset -cp "${pid}") != *"${CPU_CORES}" ]]; then
        echo "Setting CPU affinity for ${cmd}..."
        taskset -acp "${CPU_CORES}" "${pid}"
    else
         echo "${cmd} is already on desired cores. Skipping..."
    fi
}

echo "Setting system processes to ${CPU_CORES}..."
set_affinity 1 "init"
set_affinity 2 "kthreadd"

echo ""
echo "Setting other processes to ${CPU_CORES}..."

while IFS= read -r line; do
    pgrep -af "${line}" | while read -r pid cmd; do
        set_affinity $pid $cmd
    done
done <<< "$PROCESS_LIST"

echo ""
echo "Done."

Wat ik zie is dat ik met dit script zo'n 2W winst kan pakken. Met name unRAID's shfs vreet nogal wat CPU cycles weg.

Ik ben nog steeds aan het testen maar met inmiddels 51 containers pak ik idle zo'n 24-26W uit het stopcontact. Terwijl unRAID idle (zonder containers, maar wel plugins) zo'n 17W pakt. Mijn daggemiddelde zit op circa 37W / uur, maar dat komt mede omdat Plex nog steeds 's nachts bezig is om voorbeeldminiaturen te genereren van video's.

Mijn doel is nog steeds om gemiddeld <28.5W te halen. Maar dan zal ik toch nog ergens 4-5W moeten vinden. En dat is met deze getallen best een hoeveelheid.
Waarop heb je nu de processenlijst gebaseerd? Wat is actief + long running + anders?

Gebruik dezelfde CPU (i5-13500) voor mijn Proxmox host (128GB DDR5 / 2x 2TB 980 Pro Nvme / K3842-Q / Coral dTPU) en zit rond 11W met de LXC's/VM's draaiend. -2W is dan toch nog wel een mooie winst.

[ Voor 0% gewijzigd door Mirabis op 07-08-2023 13:20 . Reden: toevoeging Coral Dual Edge TPU ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er al mensen die ECC geheugen gebruikt hebben in een moderne setup met een (relatief) laag verbruik?
Ik zit toch af en toe rond te kijken voor een vervanger van mijn D3644-B icm i3-9100 met ECC, maar zie weinig wat me kan bekoren.

De nieuwe DDR5 on-die ECC klinkt leuk, maar voldoet denk ik toch net niet aan mijn eisen.
Als je DDR5 'true' ECC wil, zijn er nog niet echt goedkope borden die dat ondersteunen.

AM5 kan wel DDR4 ECC aan in sommige gevallen, en omdat AM5 relatief goed backwards compatible is, kan je wel relatief moderne CPU's gebruiken.

Maar AMD is dan weer niet zo super zuinig :/

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:08:
Zijn er al mensen die ECC geheugen gebruikt hebben in een moderne setup met een (relatief) laag verbruik?
Ik zit toch af en toe rond te kijken voor een vervanger van mijn D3644-B icm i3-9100 met ECC, maar zie weinig wat me kan bekoren.

De nieuwe DDR5 on-die ECC klinkt leuk, maar voldoet denk ik toch net niet aan mijn eisen.
Als je DDR5 'true' ECC wil, zijn er nog niet echt goedkope borden die dat ondersteunen.
Denk dat je een uitstervend ras bent om iets met ECC en een zuinige server te willen doen.
Iedereen die ik ken met een (zuinige) server thuis zit inmiddels op niet ECC bordjes, en ze hebben het nog niet gemist. Maar dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben...
AM5 kan wel DDR4 ECC aan in sommige gevallen, en omdat AM5 relatief goed backwards compatible is, kan je wel relatief moderne CPU's gebruiken.

Maar AMD is dan weer niet zo super zuinig :/
Je bedoelt zeker AM4? AM5 kan enkel met DDR5 overweg.
Echt zuinige "idle" AM5 bordjes ken ik niet. Mijn desktop (miniITX) doet ca 17W met een 7900X...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Mirabis schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 11:40:
[...]

Waarop heb je nu de processenlijst gebaseerd? Wat is actief + long running + anders?
De comment in het script verraad het al een (klein) beetje: ps -aeF --forest laat de processor affiniteit zien van de draaiende processen. En even heel kort door de bocht, ik wil alle langdraaiende en/of systeemprocessen op de E-cores hebben. Ik wil zelf bepalen wat op de P-cores draait. En dan heb ik het met name over Immich, Jellyfin, Kopia, Plex en SABnzbd. Dat zijn voor mij namelijk processen die ik prioriteit wil geven. En dan ben ik misschien een lompe boer die gewoon alles verplaatst :*) .

Eigenlijk wilde ik de P-cores isoleren, maar dat werkt niet lekker met Docker. Als je namelijk een Docker container op een isolated CPU zet, dan zal dat proces maar op 1 CPU core werken.
Gebruik dezelfde CPU (i5-13500) voor mijn Proxmox host (128GB DDR5 / 2x 2TB 980 Pro Nvme / K3842-Q) en zit rond 11W met de LXC's/VM's draaiend. -2W is dan toch nog wel een mooie winst.
Lekker bezig (y) !

Die 2W merk ik vooral door het unRAID proces shfs. Dat is unRAID's 'union fs' laag die volgens mij niet heel efficiënt is. Ook de unRAID API vreet aardig wat stroom. Dat zie ik terug als ik de web interface open. Dan schiet het verbruik ook met 2W omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alex3305 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 14:48:
@Mars Warrior Ik heb ook nog Intel P-state naar passive gezet:
Ik heb alles op mijn Kontron bord aan laten staan en simpelweg de E-cores op 2.5Ghz gezet en de P-cores in clusters op 1.5Ghz, 2.5Ghz en 3.5Ghz. Ik heb 8 P-cores en 4 E-cores.

Een P-core op 1.5Ghz is circa even snel als een E-core op 3Ghz. Echter een P-core wordt ook op lage snelheden nooit zo efficiënt als een E-core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

Denk dat je een uitstervend ras bent om iets met ECC en een zuinige server te willen doen.
Iedereen die ik ken met een (zuinige) server thuis zit inmiddels op niet ECC bordjes, en ze hebben het nog niet gemist. Maar dat kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben...
Mja, het is een stukje zekerheid waar je niets van merkt, beetje net als een verzekering. Ieder z'n meug, die discussie wilde ik niet aanwakkeren :+
[...]

Je bedoelt zeker AM4? AM5 kan enkel met DDR5 overweg.
Echt zuinige "idle" AM5 bordjes ken ik niet. Mijn desktop (miniITX) doet ca 17W met een 7900X...
Nee ik bedoelde wel degelijk AM5. Ik las dat ze idd geen DDR4 bij launch zouden supporten, maar later wel zouden gaan doen. Dat is helaas nog steeds niet zo, en je kan inderdaad geen DDR4 op AM5 gebruiken.

Als ik toch iets nieuw ga kopen, zou ik wel graag DDR5 willen gebruiken.

Misschien moet ik dan toch maar genoegen nemen met de on-die ECC... :/

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik denk niet dat DDR4-ondersteuning op AM5 nog op enig moment na de launch gerealiseerd zou worden. Het enige moment waarop het zinnig is is met de launch, en daar zijn we nu al lang genoeg voorbij (en is DDR5 ook niet meer schreeuwend duur).

AM5 heb ik nog geen ervaring mee, maar voor AM4 heb ik wel wat cijfers. Het AM4-systeem in deze post heeft ECC-geheugen en gebruikt in idle met netwerk 13.2W. Dat zou makkelijk nog lager moeten kunnen met een efficiëntere netwerkchip (deze doet een paar W met kabel er in zo uit mijn hoofd), maar ik kan alleen meten wat ik toevallig heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:37
Ik kijk al enige tijd mee in dit topic, maar kan momenteel niet goed vinden hoe ik mijn onderstaand idee/probleem kan oplossen.
Ik ben namelijk van plan om mijn eigen server opnieuw in te richten, momenteel draai ik Debian Bullseye met Ext4 als bestandssysteem. Al mijn services draaien vanuit een Docker containers via een compose Yaml, m.u.v. een firewall & een Phyton script die mijn Ziggo IP updated bij TransIp (alleen domeinnaam) als deze gewijzigd wordt.

Nu ben ik van plan om mijn zuinige server in te richten met een productie- en testomgeving, hierdoor neig ik snel naar Proxmox. Ik weet alleen niet goed of dit een juiste oplossing is. Ook heb ik een Proxmox-bel horen luiden over backups, maar weet ik niet zo goed waar de klepel hangt. Ik ben mij ervan bewust dat er een apart Proxmox-topic is, maar ben meer benieuwd hoe Proxmox zich qua verbruik verhoudt t.o.v. een Debian installatie zonder hypervisor (bare metal?) en wat aan te raden is voor een zuinige server die voornamelijk containers gebruikt.

Daarnaast lees ik ook veel over ZFS, maar gok ik dat dit meer voor de opslag bedoeld is dan voor de disk waar het OS zelf op staat. Is ZFS ook aan te raden voor de OS disk?

Is er iemand die mij op weg kan helpen? Mochten deze vragen toch in het verkeerde topic staan, excuus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

FireDrunk schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 12:53:
Nee ik bedoelde wel degelijk AM5. Ik las dat ze idd geen DDR4 bij launch zouden supporten, maar later wel zouden gaan doen. Dat is helaas nog steeds niet zo, en je kan inderdaad geen DDR4 op AM5 gebruiken.

Als ik toch iets nieuw ga kopen, zou ik wel graag DDR5 willen gebruiken.

Misschien moet ik dan toch maar genoegen nemen met de on-die ECC... :/
Het woord tot begin april vorig jaar was dat AM5 "op launch geen DDR4 ondersteuning" zou hebben, maar er is bij mijn weten nooit door AMD (noch boardpartners) gezegd dat dit later wel zou komen.

Lekker impulsief: op diezelfde fiets heeft AM5 "op launch geen DDR3 ondersteuning". :9

That said, en vanuit oprechte nieuwsgierigheid; hoe reëel is de kans dat je data verliest bij de afwezigheid van ECC geheugen, en hoe veel minder is deze kans als je het wel hebt?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rembock schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:45:
Ik kijk al enige tijd mee in dit topic, maar kan momenteel niet goed vinden hoe ik mijn onderstaand idee/probleem kan oplossen.
Ik ben namelijk van plan om mijn eigen server opnieuw in te richten, momenteel draai ik Debian Bullseye met Ext4 als bestandssysteem. Al mijn services draaien vanuit een Docker containers via een compose Yaml, m.u.v. een firewall & een Phyton script die mijn Ziggo IP updated bij TransIp (alleen domeinnaam) als deze gewijzigd wordt.

Nu ben ik van plan om mijn zuinige server in te richten met een productie- en testomgeving, hierdoor neig ik snel naar Proxmox. Ik weet alleen niet goed of dit een juiste oplossing is. Ook heb ik een Proxmox-bel horen luiden over backups, maar weet ik niet zo goed waar de klepel hangt. Ik ben mij ervan bewust dat er een apart Proxmox-topic is, maar ben meer benieuwd hoe Proxmox zich qua verbruik verhoudt t.o.v. een Debian installatie zonder hypervisor (bare metal?) en wat aan te raden is voor een zuinige server die voornamelijk containers gebruikt.
Proxmox is Debian met een aangepaste, nieuwere kernel (specifiek aan aangepaste Ubuntu kernel) en een klein beetje extra software. Theoretisch kost Proxmox dus niet veel meer dan bare metal Debian.
Echter doet het wel dienst als hypervisor en dat geeft natuurlijk altijd (wat) overhead. Proxmox geeft echter de keuze tussen VMs en LXC containers. De eerste is daarbij de klassieke VM (/virtualisatie) oplossing. Dit is relatief "duur" in dat je een volledig OS binnen een OS draait. LXC containers zijn een alternatief waarbij je een Linux distributie / userspace draait bovenop de Proxmox kernel en daardoor een stuk lichter. Uit het oogpunt van zuinigheid geniet LXC dus de voorkeur.
Daarnaast lees ik ook veel over ZFS, maar gok ik dat dit meer voor de opslag bedoeld is dan voor de disk waar het OS zelf op staat. Is ZFS ook aan te raden voor de OS disk?
Proxmox wil IIRC sowieso iets met een volume manager doen, zij het LVM + ext4, zij het ZFS (volume manager + filesystem in een). Zelf ben ik sowieso wel voorstander van ZFS door zaken als de ingebouwde checksumming (voorkomt silent corruptions), snapshotting, backup mogelijkheden (zfs send & receive). Maar Proxmox heeft ook zijn eigen dingetjes (Proxmox Backup Server? Of hoe het ook heet), dus backups worden op een hoger niveau al geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D4NG3R schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:54:
[...]

Het woord tot begin april vorig jaar was dat AM5 "op launch geen DDR4 ondersteuning" zou hebben, maar er is bij mijn weten nooit door AMD (noch boardpartners) gezegd dat dit later wel zou komen.

Lekker impulsief: op diezelfde fiets heeft AM5 "op launch geen DDR3 ondersteuning". :9
Ik had dat ooit ergens gelezen ja, kan het niet meer terugvinden.
That said, en vanuit oprechte nieuwsgierigheid; hoe reëel is de kans dat je data verliest bij de afwezigheid van ECC geheugen, en hoe veel minder is deze kans als je het wel hebt?
Tja, dat is koffiedikkijken. Kansen zijn niet perse redenen om iets te doen, soms is impact een groter issue.
Waarom hebben bedrijven gigantische uitwijk scenario's?, omdat ze iets achter de hand willen hebben.
Is het perse nodig? Nee, slaap ik er beter door? Mogelijk wel ja.
En het simpele antwoord is ook, ik kan het betalen, die paar watt meer verbruik en die paar euro meer aanschafkosten zijn het mij wel waard.

Maar het is geen must, met de i3-9100 en de D3644-B combinatie haal ik een laag verbruik voor een acceptabele prijs. Dat is ook wat waard.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:37
@RobertMe mijn dank is groot!
Simpelweg gezien doe ik dan het volgende?
  • Mijn bare metal Debian OS wordt vervangen door Proxmox
  • Het Ext4 bestandssysteem kan ik vervangen voor ZFS, al is dit niet noodzakelijk
  • Docker compose vervalt, Proxmox neemt dit over
Is dit ook werkbaar als ik (tijdelijk) een testomgeving wil optuigen op dezelfde server? Ook als ik met LXC containers werk?
Of is het dan raadzamer om een productie-VM & een test-VM aan te maken & de test-VM alleen actief te hebben als ik hieraan werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Proxmox is meer om VM's en LXC containers te beheren, niet specifiek voor Docker.
Als het kan zou ik de voorkeur geven aan Docker, dat is een stukje zuiniger dan VM's, en een stukje... "beter" dan LXC :+.

Even niets...

Pagina: 1 ... 48 ... 106 Laatste