Ik heb een beelink x55. daar draait ubuntu server op. waar ik in docker een 35 tal containers op draai. waaronder home assistent. en de benodigde (addons) draai ik apart in een container dus mosuitto, zigbee2mqtt enz. verder ook nog dingen als qbittorrent, swag, navidrome, jellyfin, jellyseer en de arr container als sonarr, lidarr, enz oja ook een don't starve together server en teamspeak server.Mastermind-- schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:30:
Heeft iemand een BeeLink mini pc in gebruik als zuinige server? Of wil iemand hier zijn mening over geven?
De Zen4 varianten komen nu uit. Iets minder zuinig dan de voorgangers, wel veel meer kracht. Mijns inziens nog steeds erg laag verbruik.
Hoewel ik lang gedacht heb aan een custom build met een fraaie kast en zelf gekozen hardware wint het ogenschijnlijke gemak van die kastjes het nu toch in mijn overweging. Zeker gezien 3.5" HDDs ook erg onzuinig zijn en een kast met ruimte voor een hoop van die dingen toch al snel niet meer in het zuinige servertopic thuishoren.
Veel mini PCs vielen af door de enkele NIC. De nieuwe releases hebben echter zeer linux vriendelijke Intel dual NICs.
Hoewel het wat onchique voelt om er een paar USB-SSDs aan te hangen voor storage, zou dat nog best eens een budget en energievriendelijke set-up kunnen zijn icm de mini PC.
Doel is Promox met o.a. Home Assistent, OPNSense, NextCloud, Plex en nog een tiental andere VMs/containers voor development.
Alles draait prima. ik heb er een 2tb hdd van 2.5" er in zitten naast de 500gb msata. en een externe hdd 16TB als de externe hdd aan gaat verdubbeld het stroomverbruik ongeveer van 10w naar 20w
normaal zit hij op zo'n 15 tot 25 % processor capaciteit. Dat zal wel hoger liggen zodra ik een film ga kijken via jellifin op mijn 4k oled tv. maar dat draait altijd prima. wel heb ik transcoderen van media op de server uitstaan. dat trekt hij niet. maar dat is eigenlijk ook niet nodig.