Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Ontving zojuist een persoonlijke e-mail va Kontron (Sales & Support) met: "BIOS R2.6.0 is ready for being picked up." i.r.t. K3843-B

Mijn changedetection.io container bleef helaas stil maar het staat idd al op de FTP site: https://ftp.kontron.com/m...17b4&subfolder=BIOS_K3843.

Van de week maar eens upgraden (hardware en firmware) _/-\o_

[ Voor 55% gewijzigd door Mirabis op 17-07-2023 15:13 ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:34
Mirabis schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:11:
Ontving zojuist een persoonlijke e-mail va Kontron (Sales & Support) met: "BIOS R2.6.0 is ready for being picked up." i.r.t. K3843-B

Mijn changedetection.io container bleef helaas stil maar het staat idd al op de FTP site: https://ftp.kontron.com/m...17b4&subfolder=BIOS_K3843.

Je bent mij net voor, was net bezig een berichtje te posten nadat ik op de bonnefooi zag dat de inhoud van de FTP site gewijzigd was (lees: ongeduldig dagelijks even kijken).

Ik had mijn K3843-B al even binnen in afwachting op de 13th gen support. Nu dan eindelijk van start kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:11

jubeth

%^)

Iemand hier ervaring met dit wonderkistje van het merk ACEMAGICIAN (nooit van gehoord..) ?
https://www.amazon.de/-/e...onsumption/dp/B0BLY1DR42/

Ben zoekende naar een dual-gigabit-NIC servertje, waarmee ik wat taken wil laten doen. Zo zuinig mogelijk.

Jammer genoeg:

- is niet duidelijk in hoeverre dit kistje boot-locked is, of ik hier een minimal Debian linux op kan krijgen (geen VMs, geen hypervm of xen).

- heb ik de video/audio/HDMI, bluetooth en wireless opties nooit nodig, en hoop ik dat die uit te schakelen zijn, anders zal ik printbaantjes moeten doorkrassen..

- betaal ik voor niets een Win-11 licensie?

Afgezien daarvan lijkt het ding met DDR4 prima waar voor zijn geld.
Alle tips in dezen welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:21

Top! Vanavond aan de slag en mijn CPU overzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:21

Top! Voor mij geldt, eerst even de ervaringen hier afwachten, indien positief dan ga ik het moederbord bestellen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sinuz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-09 18:19
Enthousiast gemaakt door jullie verhalen en de oplopende leeftijd van mijn synology nas ben ik ook aan het rondkijken geslagen. Naast de Synology ds918+ draai ik homeassistant op een raspberry pi. Beide functies zou ik graag willen onderbrengen in een nieuwe server.

Waar gebruik ik mijn server/nas voor
Containers nu: homeassistant, esphome, influxdb, mosquitto, transmission
Containers straks: DSMR, Unifi en Frigate of Unifi protect proxy
Opslag: +/-1 TB aan bestanden die regelmatig gebruikt worden, +/- 3TB archief+snapshots

De overweging
Omwille de vele containers lijkt Unraid mij een geschikt softwarepakket. Daarnaast zou unraid het ook mogelijk moeten maken om de actieve bestanden van de bulk te scheiden. De actieve bestanden wil ik op een Pool van 2 ssd's in raid 1 zetten. Daarnaast neem ik de 4x3TB hdd's uit mijn huidige NAS op als array in raid5. Deze kan dan het grootste gedeelte van de dag uit blijven. Als ik de documentatie van Unraid goed begrepen hebt zorgt de Mover dan voor het verplaatsen van bestanden tussen de Pool (actief) en Array(inactief).

Het systeem
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-13100 Tray€ 141,28€ 141,28
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Tray€ 164,08€ 164,08
1MoederbordenASRock B660M-HDV€ 88,06€ 88,06
4Interne harde schijvenToshiba DT01ACA300, 3TB€ 0€ 0
2Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 89,90€ 179,80
1KabelsDelock Adapter P4 Kabel 4St Molex/4St P4 15cm Multi-color€ 2,34€ 2,34
1KabelsDelock Cable PCI Express Power 8pin EPS > 4pin ATX/P4 Multi-color€ 3,04€ 3,04
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,95€ 5,95
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 39,99€ 39,99
1ProcessorkoelingArctic Alpine 17 CO€ 11,-€ 11,-
1Geheugen internG.Skill Value F4-2133C15D-16GNT€ 27,49€ 27,49
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 56,30€ 56,30

Vragen
  • Ik vind de Kontron moederborden erg prijzig, het moederbord wat ik uitgekozen heb heeft dezelfde Intel (B660) chipset en ook een Intel (I219V) netwerkadapter. Hij kost echter nog niet de helft van de Kontron met hetzelfde aantal M.2 en SATA slots. Ga ik hier echt het schip op in qua energieverbruik?
  • Ik vind de keuze voor een processor erg lastig. Eigenlijk lijkt alles wat een beetje recent is enorm duur. Ook vind ik het lastig in te schatten wat de dockers die ik nog niet gebruik nodig gaan hebben. Kan ik hier nog veel euro's of kWh op winnen? En is het verstandig om een wat ourdere i3 of juist een wat nieuwere i5 te nemen (zitten beide in de acceptabele prijsrange)
  • Kom ik ook als de 4HHD's aangaan uit met het energiegebruik met Leicke + PicoPSU combinatie?
Nulmeting
Mijn huidige (synology) nas gebruikt tussen de 38W en 47W, de raspberry schommelt tussen de 4.5W en 6W.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 11:09
Na mijn vorige post hier was ik toch nieuwsgierig naar mijn verbruik en vooral de efficientie van uitvoering: be quiet! Pure Power 11 550W FM.

Powertop is/was niet altijd even betrouwbaar na reboots (met nieuwe hardware). Heb een paar keer mix van --calibrate, handmatig tunables aanzetten en --auto-tune uitgevoerd om alles weer goed in idle te krijgen. En nog steeds regelmatig dat idle kennelijk niet goed gaat en ik met een verschil van 2W zit. Vreemd.

Hoe dan ook, in een systeem dat ik met 90W PicoPSU op 4.3W idle had, deed de Be Quiet 550W FM 6.2W.

Daarnaast nog wat andere testjes gedraaid:

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Het is hier ook wel eens zijdelings gegaan over UPSen, en ik heb met de Prime Days wat pluggen met energiemeting ingeslagen en gemeten aan mijn twee (:X) UPSen. In beide gevallen de pluggen natuurlijk in het stopcontact geplaatst.

Het viel mij daarbij snel op dat de plug met mijn MiniPC/servertje (en tegenwoordig grotendeels uitgeschakelde "grote" server incl. 3x 3,5" HDDs) een hoog en erg grillig verbruik had. MiniPCtje had met opzetten (/kaal) een verbruik van ~2,5W, maar aan de muur incl. UPS trok die of 14 of 28W (constant heen en weer). In eerste instantie verdenkte ik gewoon het systeem, aangezien die nog flink was uitgebreid (meer software, waaronder Home Assistant met Zigbee & ZWave sticks). Dus vrijwel alle Docker containers gestopt (ik moest uiteraard wel de plug nog kunnen uitlezen :p), maar verbruik bleef hetzelfde.
Vervolgens de stroom van de "grote" server helemaal uit getrokken (daarop staat Intel AMT aan voor evt remote serial console en via webinterface inschakelen is nu ook wel geinig). Maar ook dat maakte geen verschil.
Dus toen maar eens een plug op de adapter van de MiniPC. En jawel hoor: 3W verbruik (met alle toeters en bellen draaiende). Oftewel: de UPS voegt "constant" 11W tot zelfs 25W toe.

UPS in kwestie is uitvoering: APC Back-UPS BX950U-GR. Echter vertoonde de andere UPS, uitvoering: APC Back-UPS ES 8 Outlet 700VA 230V (EU-stekker), dit gedrag helemaal niet. Hierop zit het (Ziggo) modem, de zelfbouw TopTon router en Ubiquiti UniFi Switch 8-150 (incl AC LR, USW Flex Mini en Tado bridge via PoE) aangesloten. Deze had een stabiel verbruik van ~37W (USW van zichzelf zal wel heel onzuinig zijn, standalone USW 16-150W van dezelfde, bekende onzuinige, generatie doet 22W zoiets).

Vervolgens een beetje in de materie gedoken en blijkbaar zijn er drie technieken: online double conversion (zet AC om naar DC en terug naar AC, kwam op mij over als "zwaar professioneel"), en vervolgens "line interactive" en "standby (offline)". De eerste UPS is "line interactive", de tweede "standby (offline)". In de basis zijn ze hetzelfde: inkomende netspanning gaat door een overspanningsbeveiliging en komt vervolgens bij een "schakelaar"/"switch" uit die wisselt naar het (parallelle) circuit uit de accu. Echter... zit bij de "line interactive" variant er nog een "voltage regulator" achter de overspanningsbeveiliging, die dus de spanning wat zal consolideren (ik verwacht dus "zorgen dat de spanning niet te hoog of te laag wordt"). Iets dat in Nederland dus niet nodig zou moeten zijn. En het verschil in additioneel verbruik komt dan dus ook door het verschil in de gebruikte techniek (/het type UPS).

Daarbij ook even de proef op de som genomen en de laatste UPS (het standby model) vervangen door een simpele stekkerdoos. En inderdaad, vrijwel geen verschil. Over een periode van 2 uur is het verbruik 34 á 35 Watt. Waar het met de UPS voornamelijk 37W was met soms een schommeling naar 36 of 38 Watt.

Oftewel: wil je een UPS, koop dan een volgens het "Standby (offline)" model. Waarvoor de Pricewatch ook een filter heeft: categorie: UPS en stekkerdozen

Nu nog even kijken of ik de mijne vervang door de uitvoering: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees) . Minimale besparing dan 9W is 78kWh op jaarbasis. Maar door de constante schommeling zal besparing denk ik eerder rond de 15W liggen (helft van 11 en 25 is immers 18, minus 2W verlies kijkende naar de andere UPS is dus 16W) en dus 131kWh. Terugverdientijd dan een jaar of 3. Maar eigenlijk had van de huidige ook al de accu vervangen moeten zijn (respectievelijk 6 en 7 jaar oud, levensduur accu 2 tot 5 jaar) dus die kosten kunnen dan worden weggestreept.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich
Ik heb zojuist mijn bios ge-update.

Let op dat dit een N=1 reactie is, dus trek er niet je conclusies uit.

De update ging heel simpel. Alle files op een usb stick en booten vanaf de stick.

Daarna een reboot en het beeldscherm ging niet aan. Wat ik ook deed, ik kreeg geen beeld meer. Keyboord ging ook niet aan.

Uiteindelijk mijn celeron CPU (12th gen) gewisseld met mijn i5 13600 (13th gen, wat ook het doel was natuurlijk) en ik had gelijk beeld.

Ik heb proxmox draaien en geen kale Debian/Linux maar het lijkt erop dat het systeem nog iets zuiniger is. Dit kan ook komen door de andere CPU. Ik zit nu momenten op 2.5W, dit heb ik eerder niet gezien, toen kwam ik op 2.8W. (aleen netwerk aangesloten)

Nu alles netjes inbouwen en ik kan eindelijk beginnen met mijn server in te richten en alle software installeren. Ik had hier expres mee gewacht tot na de bios update.

edit: Misschien toch beter om het via die jump bios te doen? Dit heb ik niet gedaan.
edit2: Misschien startte mijn systeem niet meer op omdat de microcode van mijn cpu te oud is. Dit kan /moet je soms ook los updaten als ik mij niet vergis
edit3: helaas hebben ze deze nog niet gefixt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIe9cxFyvKnwr0pkBHbcP16SoV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FQn8Ya4OKvk3GljB0PJJNBeq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Mich op 17-07-2023 20:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

sinuz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:30:
Enthousiast gemaakt door jullie verhalen en de oplopende leeftijd van mijn synology nas ben ik ook aan het rondkijken geslagen. Naast de Synology ds918+ draai ik homeassistant op een raspberry pi. Beide functies zou ik graag willen onderbrengen in een nieuwe server.
Bij ons draait al zo'n 7 jaar een server in huis met unraid, ooit eigenlijk ontsproten uit de behoefte om oude harddisks helemaal op te kunnen gebruiken tot hun bittere einde. Daar leent unraid zich goed voor. We hebben de unlimited license ervan gekocht na een periode van testdraaien, dan kun je dus meer dan 12 disks/ssds in je NAS stoppen, en de manier waarop dat gaat is heel soepel. Enige waar je op moet letten is dat je een disk nooit kunt swappen met een kleinere, en dat je het beste met 2 zo groot mogelijke parity-drives begint. Je storage space groeit met de jaren dus vanzelf.
Server is helemaal zelfbouw, en eigenlijk al in jaren niets meer aan hoeven doen. Soms even met de stofzuiger erlangs en erin, maar that's it. ASRockRack E3C246D4U board, waar ik ook niets slechts over kan melden. Heel fijne IPMI, waarmee je werkelijk alles headless kunt. Twee bonded Gbe ports, 1 IPMI poort. Veel storage opties. Zit ook nog een kaart in voor nog meer SATA ports.

Koste wel wat jaren eer ik het had draaien zoals ik het wilde, maar sindsdien bijna geen omkijken naar, en heel makkelijk om VMs of docker instanties op aan te maken. Die starten altijd keurig op, en ik heb vziw nooit data verloren met deze NAS op unraid. Support op het unraid forum is uitmuntend te noemen. Vrijwel altijd iemand te vinden met jouw probleem en een oplossing. En limetech is snel met fixes, als ze haast hebben. De kernel loopt wel iets achter met de slackware-core van unraid, maar meestal is dat een goed teken. Pas als het stabiel is, komt er een upgrade uit. De web-UI is even wennen, maar er zit wel een logica achter, en uiteindelijk ben ik erg blij met hoe ze dingen organiseren.

Sneak peek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QczUyz2Z9bMKvxEb8Qu-ntG_CVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B5uQHLykgGBRUpBTWABFc15s.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
@jubeth Ik draai nu al een tijdje ook op unraid. Waar ik er eerst niet aan kon wennen, wil ik na een nieuw GUI (theme) niets anders meer. De denkwijze van unraid is ook ietwat anders, ook daar moest ik aan wennen. Daarnaast bleek deze zuiniger dan mijn zelfbouw/zelfinstall debian opstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wnj_PW68cCrAkbFz5_4BZPQHCmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xm6HCuSblsgBJdaQ3oVfWw7m.png?f=fotoalbum_large

12700T
Asus H610T Pro
2x 870 QVO 8TB sata ssd
1x 980 Pro 2TB nvme ssd
2x Noctua 40mm PWM
power adapter Leicke LVL6 150w/19V

Custom fan-shroud (zelf ontworpen en geprint) in een 1U opstelling.

Moet nog fine-tunen met de E cores en P cores.. als iemand tips heeft? ik heb sommige containers al gepinned op de E cores. Blijkt ietwat lastiger dan verwacht. Na het draaien van Powertop 2.15 met 10 containers actief:

13,49w idle
12,01w laagst gemeten
94,29w hoogt gemeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@sinuz, mij lijkt van alle apps Frigate (oid) veruit het zwaarst voor de CPU?
Lijkt me ook afhangen van wat die allemaal precies moet doen.
Dan zou je eerst kunnen uitzoeken hoeveel CPU je alleen daarvoor nodig hebt.
Als je dat eenmaal weet en n CPU kiest, doe je dat toch al niet al te krap neem ik aan.
Daardoor heb je vanzelf nog een hoop CPU over, wat mss wel zat is voor de rest lijkt mij.
Of reken er nog 1 coretje bij voor de leuk.
Maar iig lijkt Frigate me t meest bepalend hiervoor.

12e/13e generatie cores zijn vziw hetzelfde (behalve hogere modellen als i7+).
Dus die kan je makkelijk vergelijken op de basis dingen als klok, #cores/threads, € etc.
Wat dat betreft, de nieuwere i5's hebben wel extra E-cores, dat mag ook best wat extra kosten.
Of je dat ook nodig, en ervoor over hebt is dan natuurlijk nog wel de vraag.
Maar ja als je precies 6 P-cores wilt, niet minder of meer, dan moet je idd zo'n oudere i5 nemen.
Waar dus niks mis mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sinuz overweeg mijn bericht over Asrock 1700 moederborden. Het kan natuurlijk maar een rumor zijn. Misschien jouw gekozen MB echt geweldig doet. Probeer het maar, als het lukt, dan hebben wij tegenbewijs :)
@Morphix bedankt voor meten. Be quiet pure power 11 fm lijkt een serieuze contender te worden om Rm550x te vervangen. Kan je de link naar jouw vorige post of systeem toevoegen?
@jubeth wat is het verbruik van je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
sinuz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:30:
• Ik vind de Kontron moederborden erg prijzig, het moederbord wat ik uitgekozen heb heeft dezelfde Intel (B660) chipset en ook een Intel (I219V) netwerkadapter. Hij kost echter nog niet de helft van de Kontron met hetzelfde aantal M.2 en SATA slots. Ga ik hier echt het schip op in qua energieverbruik?.
Ik heb de voorganger (H470M-HDV M.2) voor gen 10 en ben er zeer tevreden over.
zie mijn post van een tijd geleden. Heel zuinig met een Chinese pico PSU op 19 volt
Ja Kontron is iets zuiniger maar het is zo'n groot prijsverschil dat je er denk ik goed uitspringt.
En deze Asrock heeft gewoon lekker veel M.2 sloten en verder weinig poespas

[ Voor 5% gewijzigd door Woodski op 17-07-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GandalfTheGrey
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-12-2024

GandalfTheGrey

Remember, Remember..

andru123 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:57:
@sinuz overweeg mijn bericht over Asrock 1700 moederborden. Het kan natuurlijk maar een rumor zijn. Misschien jouw gekozen MB echt geweldig doet. Probeer het maar, als het lukt, dan hebben wij tegenbewijs :)
@Morphix bedankt voor meten. Be quiet pure power 11 fm lijkt een serieuze contender te worden om Rm550x te vervangen. Kan je de link naar jouw vorige post of systeem toevoegen?
Hoe is het bij jou afgelopen met het Gigabyte bordje? ik zat er ook naar te kijken om er 1 uit die serie te halen - nog steeds tevreden met het energieverbruik?

Computer Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GandalfTheGrey schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:16:
[...]

Hoe is het bij jou afgelopen met het Gigabyte bordje? ik zat er ook naar te kijken om er 1 uit die serie te halen - nog steeds tevreden met het energieverbruik?
Nog steeds aan het testen. Helaas, valt het verbruik tegen met netwerk cable aangesloten - stijgt van 3 naar 5W. Ver van gouden standard van Kontron. Het blijkt een probleem te zijn met i225v chipset. Dus een bord met i219 en B660 chipset lijkt een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 15:46
andru123 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:18:
Ik heb 4 verschillende adapters getest met mijn gigabyte systeem.
Hierbij de uitslagen:
AdapterPC idle, gem.RangePC uitNiks aanOpmerkingebay
FSP096-AHAN33.1W3.0 - 3.2W, af en toe 4, 5W0 - 0.3W0W27$
FSP120-AHAN33.6W3.5 - 4.4W, af en toe 5, 6W0.3W0Wschommelig22$
FSP084-DIBAN23.5W3.5 - 3.6W, af en toe 4, 5W0.3W0W11$
EDAC-11803A5.8W4.4 - 7.0W0 - 1.7W0 - 0.7WEcht schommelig0$
Rm550x5.7W5.6 - 5.8W, af en toe 6, 7W0W
Niks aan - niks aangesloten op adapter
PC uit 0 - 0.3W - meestal zit op 0W, af en toe springt naar 0.3W
Range - blijft meestal in dit range, met af en toe uitschitters
Schommelig - springt constant over de hele range

Dit is allemaal getest met het volgende systeem, na powertop, zonder: netwerk (uitgeschakeld in BIOS), USB , scherm. Gemeten met een Kill-a-watt.
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 122,44€ 122,44
1MoederbordenGigabyte B660I AORUS PRO DDR4€ 229,90€ 229,90
1BehuizingenMini-box M350€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT16G4DFRA32A€ 30,35€ 30,35
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 52,02€ 52,02
1Solid state drivesIntel 670p (Z) 2TB€ 93,99€ 93,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 528,70

Ik was verrast dat Rm550x niet zo zuinig eigenlijk bleek te zijn. Hoe @Mars Warrior erin slaagde om het op 3W te draaien, weet ik niet. Misschien een ander exemplaar, of toch veel lagere verbruik van Kontron.
EDAC heb ik gratis gekregen, gaat terug op ebay of naar recycle.
$27 op eBay? Kwam daar niet evenzoveel verzendkosten bij, dus eigenlijk het dubbele?
Ik heb de FSP096-AHAN3 daar helaas niet kunnen vinden.. wel de AHAN2 of de 150W versie, waar dus ook minimaal 20 verzendkosten bijkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth

jubeth

%^)

andru123 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 22:57:
Gemiddeld 86 Watt in gebruik. Maar we hebben deze server lang niet 24/7 aan staan, de functie is in hoofdzaak NAS, backup of uitwissel-plek (nextcloud, syncthing, time-machine, rsync van externe servers en lokale systemen etc), soms media-file-storage en streaming source, bittorrent client, unifi controller, en test-bay middels VM's en diverse docker-instanties. 's nachts gaat ie een uurtje automatisch aan voor delta-rsync van cloud/externe/mail-servers. En sinds we zonnepanelen hebben staat 'ie vaak overdag aan, want ons energie-lever-overschot is enorm (we hebben 57 Maxeon-5 panelen actief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jubeth schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:25:
Iemand hier ervaring met dit wonderkistje van het merk ACEMAGICIAN (nooit van gehoord..) ?
https://www.amazon.de/-/e...onsumption/dp/B0BLY1DR42/
Lijkt een leuke kleintje, maar als je reviews lees:
- verbruik 15W
- “.. this mini PC is equipped with Realtek NIC's making it not very stable for a BSD based router OS like OPNSense & PFSense. Experiencing multiple dropouts.”
Ok dat is al natuurlijk subjectief, maar toch :)
WiFi kaart is meestaal verwijderbaar, en kan dan die M.2 slot her-gebruiken voor iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:53:
[...]

$27 op eBay? Kwam daar niet evenzoveel verzendkosten bij, dus eigenlijk het dubbele?
Ik heb de FSP096-AHAN3 daar helaas niet kunnen vinden.. wel de AHAN2 of de 150W versie, waar dus ook minimaal 20 verzendkosten bijkomt.
Ee Aaeon gebruikt de adapter en verkoopt die zo te zien onder de naam "EP-PS12V8A96WUPX".

Een aantal leveranciers van de FSP096-AHAN3/Aaeon
https://www.shop-fsp.de/F...tor-type-5-5-2-5-12-mm-90
https://nl.mouser.com/Pro...AAEON-UP/EP-PS12V8A96WUPX
https://nl.mouser.com/Pro...2BMLsxmQIiOlitCLT0A%3D%3D
https://sicomponent.com/products/409-ep-ps12v8a96wupx
https://up-shop.org/default/12v-8a-96w-psu.html

Sommige van deze shops leveren alleen aan bedrijven. Deze vermeldingen zijn geen aanbeveling van bepaalde shops.

Let op dat de ene FSP de andere niet is! Het is heel specifiek dit exacte 96W model die zuinig is.

FSP *-AHAN2 e.d. zijn oude adapters. Die zullen waarschijnlijk minder zuinig zijn dan de huidige modellen. De AHAN3 modellen die ik getest heb zijn van prima kwaliteit, maar de FSP096-AHAN3 is niet vergelijkbaar qua zuinigheid met andere AHAN3 modellen, de FSP096 is veel zuiniger. Mogelijk heeft een merk aan FSP gevraagd de FSP096-AHAN3 te produceren op specificatie. Ik zou geen adapters van vorige generaties kopen, die zijn verouderd.

FSP is Taiwanees. Productie kan China zijn, maar waar het om gaat is of aan hoge standaarden wordt voldaan en het ontwerp op hoog niveau is. Dat zit voor zover ik kan zien wel goed bij FSP en bij veel Taiwanese tech bedrijven.

XP Power VES120PS12 (120W) lijkt op de FSP096-AHAN3. Waarschijnlijk een gelijksoortig ontwerp. Ook daar geldt dat de ene adapter van dit merk de andere niet is. Dit is gewoon een goed gelukt model. XP Power is een Brits bedrijf.

Deze VES120PS12 en FSP096 adapters zijn doorgaans duurder dan minder zuinige adapters.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 05-06-2024 15:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
mrmrmr schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:28:
[...]

[...]

De Alder Lake processor laat nogal snel de frequentie oplopen, dat zag ik ook. Alleen al het draaien van deze tool heeft invloed.

[...]

Ik heb momenteel geen vergelijkingsmateriaal voorhanden, maar misschien kan iemand anders dit vergelijken met zijn dmesg output.

Zo op het oog zie ik niet iets waarvan ik zou zeggen dat er iets mis is.
Toen ik mijn beeldscherm aansloot om de BIOS upgrade te starten zag ik een interessante foutmelding voor het afsluiten van het systeem.

[...] e1000e 0000:00:1f.6 eno1: Reset adapter unexpectedly
[...] e1000e 0000:00:1f.6 eno1: Some CPU C-states have been disabled in order to enable Jumbo frames
....

Ik heb inderdaad MTU van 9000 draaien binnen mijn netwerk. Ik ga proberen het terug naar default te zetten om te kijken of ik mijn betere C-states terugkrijg alvorens ik mijn CPU van 12th gen naar 13th gen switch.

En jahoor, CPU(OS) gaat zelfs tot C10 i.p.v. C1E only. Core(HW) bereikt C7 en Pkg(HW) C2 voor de korte test. Ben tevreden, zal zo de CPU upgraden van G7400 naar I5-13500 :)

Lesson learned: Gebruik geen Jumbo Frames als je hoge(re) C-states wilt bereiken.

Edit 3: Nou bij het plaatsen van de 13th gen CPU kwam ik weer in mooi probleemstand met piepjes en dergelijke. 12th gen teruggeplaatst en ook piepjes. Ik ben maar op het RMA voorstel van Jacob.de ingegaan en retourneer het bord. De tijd die ik erin heb gestopt kon ik twee helen nieuwe systemen voor kopen -.-.

Lesson learned 2: Liever nieuw dan "retourdeal" .

[ Voor 23% gewijzigd door Mirabis op 18-07-2023 13:13 . Reden: Toevoeging info over retour. ]

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:46:
EEE is niet beschikbaar op de I225, wel op de I226.

Edit: EEE gaat over energiebesparing door een lagere kabellengte. Bij een korte lengte is er minder vermogen nodig. Maar voor 2.5 Gbps is al een flink stuk meer vermogen nodig dan 1 Gbps. Vandaar het advies om 1 Gbps te gebruiken. 100 Mbps is nog zuiniger. Hoe lager de snelheid, hoe lager het verbruik in gelijkblijvende omstandigheden.
Dat is echt bizar, dat EEE niet (meer) aanwezig is op i225.
Oorspronkelijk EEE was daar op i225. Ik heb oudere drivers geïnstalleerd (van 2020) en EEE was wel zichtbaar in de lijst met geavanceerde adapterinstellingen. En toen ergens in 2021 verdween het. Ik weet niet of het alleen op driverniveau is, of ook uitgeschakeld in de chip zelf. EEE is er gewoon op rev 1 en 2, maar niet meer op rev 3. En dan op rev 4 (i226) is het weer aan.
Wat een drama! Realtek chips beginnen echt aantrekkelijk uit te zien…

Zet ik de netwerksnelheid op 100mbit, dan daalt het verbruik flink: van 5 naar 3,7W (alleen geprobeerd in Windows).

(Trouwens, in je lijst met Fsp096 adapterwinkels, de eerste link (csi) heeft een afbeelding van een totaal andere adapter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik de output van user109731 in "Het grote zuinige server topic - deel 3" met mijn i225v vergelijk, zie ik allen die verschillen:

56:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)
Subsystem: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V
Interrupt: pin A routed to IRQ 16
IOMMU group: 16
Region 0: Memory at 84200000 (32-bit, non-prefetchable) [size=1M]
Region 3: Memory at 84300000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K]
Capabilities: [a0] Express (v2) Endpoint, MSI 00
DevCtl: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq-
DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis- LTR+ 10BitTagReq- OBFF Disabled,
Capabilities: [1e0 v1] L1 PM Substates
L1SubCap: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+
PortCommonModeRestoreTime=55us PortTPowerOnTime=70us
L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+
T_CommonMode=55us LTR1.2_Threshold=131072ns
L1SubCtl2: T_PwrOn=70us

tegen i225:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
03:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I225-V (rev 03)
    Subsystem: ASUSTeK Computer Inc. Ethernet Controller I225-V
    Interrupt: pin A routed to IRQ 18
    Region 0: Memory at 81500000 (32-bit, non-prefetchable) [size=1M]
    Region 3: Memory at 81600000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K]
        DevCtl: CorrErr+ NonFatalErr+ FatalErr+ UnsupReq+
        L1SubCap: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2- ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+
        L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2- ASPM_L1.1+
        L1SubCtl2:

i226:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
56:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V (rev 04)
        Subsystem: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V
        Region 0: Memory at 84200000 (32-bit, non-prefetchable) [size=1M]
        Region 3: Memory at 84300000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K]
        Capabilities: [a0] Express (v2) Endpoint, MSI 00
                DevCtl: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq-
                DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis- LTR+ 10BitTagReq- OBFF Disabled,
        Capabilities: [1e0 v1] L1 PM Substates
                          PortCommonModeRestoreTime=55us PortTPowerOnTime=70us
                           T_CommonMode=55us LTR1.2_Threshold=131072ns
                L1SubCtl2: T_PwrOn=70us

@Mich met je i226, moet je ook vergelijkbaar verbruik zien (~2W)? Kan je ook proberen de link speed op 10mbit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
andru123 schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:47:
[...]

Dat is echt bizar, dat EEE niet (meer) aanwezig is op i225.
Oorspronkelijk EEE was daar op i225. Ik heb oudere drivers geïnstalleerd (van 2020) en EEE was wel zichtbaar in de lijst met geavanceerde adapterinstellingen. En toen ergens in 2021 verdween het. Ik weet niet of het alleen op driverniveau is, of ook uitgeschakeld in de chip zelf. EEE is er gewoon op rev 1 en 2, maar niet meer op rev 3. En dan op rev 4 (i226) is het weer aan.
Wat een drama! Realtek chips beginnen echt aantrekkelijk uit te zien…

Zet ik de netwerksnelheid op 100mbit, dan daalt het verbruik flink: van 5 naar 3,7W (alleen geprobeerd in Windows).

(Trouwens, in je lijst met Fsp096 adapterwinkels, de eerste link (csi) heeft een afbeelding van een totaal andere adapter)
Ik weet ook vrij zeker dat het er geweest is voor de I225. De reden dat het er misschien in rev.3 uit is, is omdat dit stabiliteits problemen gaf. In de I226 (of I225 rev.4) is het weer aangezet. Maar na een paar maanden kwamen er toch weer mensen met problemen. De fix van intel: zet EEE uit.

Dit is echter geen fix maar een tijdelijke oplossing en je functionaliteit omzeep helpen. Ik hoop dat intel nog een keer met een echte fix komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:50
RobertMe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:11:
... Oftewel: wil je een UPS, koop dan een volgens het "Standby (offline)" model. Waarvoor de Pricewatch ook een filter heeft: categorie: UPS en stekkerdozen
Het is niet zo simpel.
Line Interactive UPS maakt een mooi sinusgolf.
De goedkopere Standby principe variant maakt daar een soort blokgolf van.

Vroeger konden server voedingen daar niet tegen, ik heb persoonlijk geweten dat
HP Proliant voedingen kapot gegaan waren daardoor.
Mijn ervaring is wel van 15 jaar geleden, kan zijn dat de voedingen daar nu beter tegen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:21:
Het lijkt er trouwens op dat ik nu eee actief kan maken en powertop auto tune kan draaien zonder problemen. In mijn switch stond het " green ethernet"'wel aan maar je moest het vervolgens op port niveau ook nog aanzetten. Nu draai ik stabiel 4.8W met kabel verbonden op mijn asus setup Binnenkort ga ik nog eens proberen de wifi er uit te halen.
Geeft mij geen rust dat het wel lukt user109731 in "Het grote zuinige server topic - deel 3" i226 op 2W te draaien. (Kan wel zijn dat Homewizard plug niet zo precies meet, maar er is een andere gebruiker dat zelfs 1,5W meldt.) Dus het is wel mogelijk i226 in low power te duwen. Kan je controleren of lspci settings bij jouw ook gelijk zijn? En nog proberen met 10mbit. Now, dat kan zijn dat Asus bord zelf 4W verbruikt, en dan i226 eigen verbruik al heel laag is. Maar ik heb geen andere referentiepunten. Zou zelf proberen met nog een andere bord, maar gaat niet lukken op korte termijn.
Als het je wel lukt, ga ik overwegen B660 naar 760 te upgraden, komt ook met een extra M.2 slot dabij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdpeijl
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 19:55
mrmrmr schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 01:58:
[...]

Ee Aaeon gebruikt de adapter en verkoopt die zo te zien onder de naam "EP-PS12V8A96WUPX".

Een aantal leveranciers van de FSP096-AHAN3/Aaeon
https://www.shop-fsp.de/F...tor-type-5-5-2-5-12-mm-90
https://nl.mouser.com/Pro...AAEON-UP/EP-PS12V8A96WUPX
https://sicomponent.com/products/409-ep-ps12v8a96wupx
https://up-shop.org/default/12v-8a-96w-psu.html

Sommige van deze shops leveren alleen aan bedrijven. Deze vermeldingen zijn geen aanbeveling van bepaalde shops.

Let op dat de ene FSP de andere niet is! Het is heel specifiek dit exacte 96W model die zuinig is.

FSP *-AHAN2 e.d. zijn oude adapters. Die zullen waarschijnlijk minder zuinig zijn dan de huidige modellen. De AHAN3 modellen die ik getest heb zijn van prima kwaliteit, maar de FSP096-AHAN3 is niet vergelijkbaar qua zuinigheid met andere AHAN3 modellen, de FSP096 is veel zuiniger. Mogelijk heeft een merk aan FSP gevraagd de FSP096-AHAN3 te produceren op specificatie. Ik zou geen adapters van vorige generaties kopen, die zijn verouderd.

FSP is Taiwanees. Productie kan China zijn, maar waar het om gaat is of aan hoge standaarden wordt voldaan en het ontwerp op hoog niveau is. Dat zit voor zover ik kan zien wel goed bij FSP en bij veel Taiwanese tech bedrijven.

XP Power VES120PS12 (120W) lijkt op de FSP096-AHAN3. Waarschijnlijk een gelijksoortig ontwerp. Ook daar geldt dat de ene adapter van dit merk de andere niet is. Dit is gewoon een goed gelukt model. XP Power is een Brits bedrijf.

Deze VES120PS12 en FSP096 adapters zijn doorgaans duurder dan minder zuinige adapters.
Je hebt al eens aangegeven dat HP de FSP096-AHAN3 ook in zijn assortiment heeft. Zou iemand de HP bestelcode hiervan hebben? Er is natuurlijk een risico dat HP zo nu en dan van fabrikant wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:11:
Nu nog even kijken of ik de mijne vervang door de uitvoering: APC Back-UPS BE850G2-GR (Europees) . Minimale besparing dan 9W is 78kWh op jaarbasis. Maar door de constante schommeling zal besparing denk ik eerder rond de 15W liggen (helft van 11 en 25 is immers 18, minus 2W verlies kijkende naar de andere UPS is dus 16W) en dus 131kWh. Terugverdientijd dan een jaar of 3. Maar eigenlijk had van de huidige ook al de accu vervangen moeten zijn (respectievelijk 6 en 7 jaar oud, levensduur accu 2 tot 5 jaar) dus die kosten kunnen dan worden weggestreept.
Deze (BE850G2-GR) besteld en gisteravond ontvangen en in gebruik genomen. IDLE zat de server/miniPC 's nachts op ~4W, met deze UPS zit ik op ~8W in de nacht (met grote server aangesloten maar uit, maar met Intel AMT etc aan dus wellicht toch nog wat (hoger) verbruik). Dus het scheelt ten opzichte van de oude minimaal 6W (die dus continu op en neer ging tussen 14W en 28W).
Leuke verbetering dus, had alleen natuurlijk nog iets lager gehoopt :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 20:37
Heeft er iemand hier ervaring met uitvoering: ECS Liva Z3 PLUS-i3-10110U? Of vergelijkbaar spul van ECS.

Ik zit te twijfelen om een systeem te bouwen op basis van deze unit of op basis van deze: uitvoering: Intel NUC 11 Essential Kit - NUC11ATKC2 (EU kabel). Op marktplaats kom ik voor een tweedehands systeem van een fatsoenlijke generatie nog steeds best duur uit. Erg veel kracht zoek ik niet per se in mijn server (1 Plex stream misschien, maar ook dat gebruiken we vrij weinig). Voornamelijk opslag voor een sambaserver is dus belangrijk (zoals eerder al gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:59
g0ulash schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:41:
Heeft er iemand hier ervaring met uitvoering: ECS Liva Z3 PLUS-i3-10110U? Of vergelijkbaar spul van ECS.

Ik zit te twijfelen om een systeem te bouwen op basis van deze unit of op basis van deze: uitvoering: Intel NUC 11 Essential Kit - NUC11ATKC2 (EU kabel). Op marktplaats kom ik voor een tweedehands systeem van een fatsoenlijke generatie nog steeds best duur uit. Erg veel kracht zoek ik niet per se in mijn server (1 Plex stream misschien, maar ook dat gebruiken we vrij weinig). Voornamelijk opslag voor een sambaserver is dus belangrijk (zoals eerder al gezegd).
Ik heb deze bijna 3 maanden draaien met pfsense en met de bijgeleverde adapter.
Het verbruik met pfsense (bare-metal) is gemiddeld 8,1W.
Temperatuur volgens pfsense blijft steeds 27,9 graden.

Hij bevalt uitstekend en ik denk er over na om er nog 1 bij te bestellen als server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
_AcS_ schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:35:
[...]

Ik heb deze bijna 3 maanden draaien met pfsense en met de bijgeleverde adapter.
Het verbruik met pfsense (bare-metal) is gemiddeld 8,1W.
Temperatuur volgens pfsense blijft steeds 27,9 graden.

Hij bevalt uitstekend en ik denk er over na om er nog 1 bij te bestellen als server.
Met deze bedoel je dan de ECS neem ik aan? Enig idee wat hij in idle doet? (pfSense is volgens mij nog een stuk minder zuinig dan kale debian toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
g0ulash schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:40:
[...]

Met deze bedoel je dan de ECS neem ik aan? Enig idee wat hij in idle doet? (pfSense is volgens mij nog een stuk minder zuinig dan kale debian toch?)
Dat klopt, ik bedoel hiermee de ECS.
In idle ongeveer was het volgens mij rond de 6 a 7 watt, heel goed heb ik dat niet getest.

Ik had het vooral gekocht om zijn formaat en 2x nic.
Een Intel NUC Pro met extra nic vond ik iets te veel geld voor alleen Pfsense.

Pfsense is inderdaad niet de zuinigste software. Ik wil nog een keer proberen om er Opnsense op te zetten, deze schijnt weer zuiniger te zijn dan Pfsense.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_AcS_ schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:10:
Pfsense is inderdaad niet de zuinigste software. Ik wil nog een keer proberen om er Opnsense op te zetten, deze schijnt weer zuiniger te zijn dan Pfsense.
Beide zijn BSD based en daarin schijnt gewoon minder power management gebeuren te zitten. Echt veel zuiniger zal het er dus niet op worden verwacht ik. Dan zou je de overstap naar een Linux based oplossing moeten maken, of volledig "zelfbouw" op basis van bv Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
RobertMe schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:12:
[...]

Beide zijn BSD based en daarin schijnt gewoon minder power management gebeuren te zitten. Echt veel zuiniger zal het er dus niet op worden verwacht ik. Dan zou je de overstap naar een Linux based oplossing moeten maken, of volledig "zelfbouw" op basis van bv Debian.
Daar heb ik al wat enkele keren iets over gelezen in dit topic.
Heel veel kennis van Linux heb ik nog niet en tijd is momenteel ook een lastig iets.
Ik heb sinds een paar weken de overstap gemaakt van Windows naar Manjaro.

Volgende stap is Promox op een server, maar dat zal wel richting de winter gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

g0ulash schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 15:41:
offtopic:
Bestaat ECS nog? :o Die ben ik sinds een paar desktops terug ( AMD AthlonXP 1800+ / ECS K7S5A ) niet meer tegengekomen :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
Raven schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:30:
[...]

offtopic:
Bestaat ECS nog? :o Die ben ik sinds een paar desktops terug ( AMD AthlonXP 1800+ / ECS K7S5A ) niet meer tegengekomen :P
Nouja, daarom zit ik wel te twijfelen of ik niet beter voor een Intel ga, maar dat is meer gevoelsmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AcS_
g0ulash schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:47:
[...]

Nouja, daarom zit ik wel te twijfelen of ik niet beter voor een Intel ga, maar dat is meer gevoelsmatig.
ECS bestaat al sinds 1987 en zij maken hoofdzakelijk producten voor OEM zoals HP en Lenovo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Iemand al in staat geweest om op zijn K3843-B of K3842-Q bord "powertop" (met of zonder auto-tune) te draaien? Ik krijg een zwart scherm zonder output op mijn 13th gen cpu. Booten etc met R2 bios gaat prima, maar powertop zelf niet.

...
Jul 19 20:44:29 kontron kernel: INFO: task powertop:57936 blocked for more than 120 seconds.
Jul 19 20:44:29 kontron kernel:       Tainted: P           O       6.2.16-4-pve #1
...

[ Voor 44% gewijzigd door Mirabis op 19-07-2023 20:49 . Reden: toevoeging logging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IrBaboon79
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 15:57
Hallo,

(hopelijk het goede topic);

Een korte vraag;

M'n oude NUCje uit 2012 is langzaam aan een upgrade toe en ik ben een beetje aan het rondkijken; weet iemand of in een Intel NUC 13 Pro Kit NUC13ANHi5 een Sansung 980 Pro met heatsink past? ik twijfel of ik met/zonder heatsink moet nemen maar vanwege de compacte behuizing lijkt mij het mij geen overbodige luxe want die pci gen4 dingen kunnen wat warmer worden immers...

Ik kan er online weinig over vinden helaas...

Alvast vriendelijk bedankt :)

[ Voor 0% gewijzigd door IrBaboon79 op 19-07-2023 22:12 . Reden: typo... ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@IrBaboon79 helemaal off topic, jij bent beter af in het grote SSD topic.
Als je even “nuc 13 inside” images google, kan je snel zien dat er zit een eigen ssd thermopad die direct met de boven dak verbonden en - als het aluminium is - veel betere warmte afgifte gaat regelen. Of 980 pro heatsink past er tussen - is de grote vraag. Je kan eventjes user109731 vragen, hij heeft net een gekregen.
Ik heb zelf 980 pro met heatsink gekocht - en spijt vaak - het past bijna nergens. Bijna alle moderne mobos komen met heatsinks die vrij groot zijn, en vaak verbonden met alle andere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb mijn Asus B660i met picoPSU en alle kennis van i225 gemeten. Helaas daar kon ik niet lager dan 4.0W, met alle mogelijke beperkingen. Dus Gigabyte is zuiniger (3.1W tegen 4.0W zonder netwerk). Met i225 aan beide borden verbruiken ongeveer hetzelfde - 4.7-5.1W.
Opvallend dat EEE aanzetten heeft wel zichtbaar effect op verbruik Asus board!
Ik heb dat post aangepast.

[ Voor 8% gewijzigd door andru123 op 20-07-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 11:21
renedis schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:53:
@ndedecke ik heb een Asus H610T en moest op 2 plekken in de BIOS het AE-key slot activeren voordat (in mijn geval) de adapter + m.2 SSD werkte. Na eerste activatie/enable verdween de greyed-out optie en kon ik ook die activeren. Daarnaast is de Coral dual TPU PCI-E Gen2 en je AE-key slot Gen3. Zover ik weet zouden beide TPU's herkend moeten worden gezien de Coral niet aan bifurcation doet en gewoon volledig op langzamere link-speed moet werken.

Uiteraard zou het ook kunnen zijn dat je AE-slot kapot is, of je TPU kapot is. Het aanschaffen van een PCI-e X1 insteekkaart zouden je problemen evt ook kunnen oplossen.

Edit:

Dit moest ik eerst aanzetten:
[Afbeelding]
Ik heb geen dergelijke settings in de bios van de Fujitsu/Kontron D3644-B.
Wifi & Bluetooth staat wel "enabled" maar is een grayed out setting.

Ondertussen heb ik zo'n custom adaptor besteld : https://www.makerfabs.com/dual-edge-tpu-adapter.html
17/7 besteld, shipped vanuit China en is ondertussen al "customs cleared at destination airport". Met wat geluk heb ik hem dus begin volgende week en kan ik verder testen en hopen dat het dan wel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:21
De uitvoering: Corsair RM550x (2021) Zwart lijkt bestelbaar te zijn op Amazon voor 113,79 euro. Alleen geen voorraad, zie hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
andru123 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:38:
Ik heb mijn Asus B660i met picoPSU en alle kennis van i225 gemeten. Helaas daar kon ik niet lager dan 4.0W, met alle mogelijke beperkingen. Dus Gigabyte is zuiniger (3.1W tegen 4.0W zonder netwerk). Met i225 aan beide borden verbruiken ongeveer hetzelfde - 4.7-5.1W.
Opvallend dat EEE aanzetten heeft wel zichtbaar effect op verbruik Asus board!
Ik heb dat post aangepast.
Opzich is rond de 5W toch nog steeds heel prima.
Mijn asus komt op hetzelfde uit met een i226. Ik denk dat er weinig itx borden zijn die anders gaan presteren. Ik had trouwens bij mij ook de wifi adapter eruit gehaald en toen had idle opeens 6.7W. Ik heb nu ook mijn celeron cpu hierin zitten ipv de 13500. Maar die celeron was ook gewoon zuinig. Morgen die wifi adapter maar weer terug plaatsen om te zien of het daar aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 23:08:
Opzich is rond de 5W toch nog steeds heel prima.
Mijn asus komt op hetzelfde uit met een i226. Ik denk dat er weinig itx borden zijn die anders gaan presteren. Ik had trouwens bij mij ook de wifi adapter eruit gehaald en toen had idle opeens 6.7W. Ik heb nu ook mijn celeron cpu hierin zitten ipv de 13500. Maar die celeron was ook gewoon zuinig. Morgen die wifi adapter maar weer terug plaatsen om te zien of het daar aan ligt.
Misschien ligt het aan enkele andere BIOS wijzigingen? Mijn Asus moederbord "besloot" dat ik een nieuwe CPU had geïnstalleerd en enkele BIOS-instellingen had gereset, ik moest ze opnieuw configureren.

Inderdaad, 5W is echt goed.

Er zijn toch enkele onverklaarbare dingen, en dan heb ik het gevoel dat ik iets mis. Bijv.:
- waarom zie ik bijna 2W verschil tussen picoPSU en Rm550x op Gigagbyte-bord bij 3W-verbruik, maar niet op Asus-bord? Bij 5W is het verschil tussen picoPSU en Rmx <0,5W op beide borden. Vermoedelijk heeft Rm550x een minimaal "eigen" verbruik van 2-3W?
- waarom heeft EEE effect op de ene chip en niet op de andere? Komt het misschien door verschillen tussen de i225 "firmware"? Kan ik die aanpassen?
- waarom het uitschakelen van het netwerk in BIOS schakelt de chip op het ene bord uit, maar maakt de chip extreem onzuinig op het andere?
Kortom, nog veel uitzoekwerk.
PS. helaas was het niet mogelijk om te testen met i210 m.2 kaart. De card past gewoon niet, de behuizing van de audiopoort zit de connector in de weg. (En het is een drama om de heatsink van het Gigabyte bord af te krijgen. Je hebt minstens 4 biertjes nodig :9B om het te doen. High res fotos van wat onder de heatsink zit, zijn hier)

[ Voor 13% gewijzigd door andru123 op 21-07-2023 07:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marius9
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-07-2023
Has anyone gotten a Kontron K3843-B running with intel 13th gen?

I just purchased a Kontron K3843-B, and plan to run it with an intel 13500. Sadly the computer does not boot: no beeps, black screen. I believe it's because the 2.6.0 BIOS with 13th gen support only came out very recently, and the installed BIOS only supports the 12th gen chips.

However, according to the firmware documentation at https://ftp.kontron.com/m...tendedLifeCycle/K3843%2DB ... you can only upgarde to the new firmware with a 12th gen CPU inside.
For updating the BIOS from existing version R1.*.0 to R2.*.0 it is necessary to assemble an Intel 12th gen CPU.
I'm out of ideas, so I ordered a 12100 to try if it works, and will report back. However for anyone buying this motherboard with a 13th gen CPU: beware, you may need to buy a 12th gen CPU as well just to get it working.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
marius9 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 01:36:

I just purchased a Kontron K3843-B, and plan to run it with an intel 13500. Sadly the computer does not boot: no beeps, black screen. I believe it's because the 2.6.0 BIOS with 13th gen support only came out very recently, and the installed BIOS only supports the 12th gen chips.

However, according to the firmware documentation at https://ftp.kontron.com/m...tendedLifeCycle/K3843%2DB ... you can only upgarde to the new firmware with a 12th gen CPU inside.

[...]

I'm out of ideas, so I ordered a 12100 to try if it works, and will report back. However for anyone buying this motherboard with a 13th gen CPU: beware, you may need to buy a 12th gen CPU as well just to get it working.
Hi, thanks for sharing, and yes we are all aware of it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 11:01
Inmiddels heb ik mijn nieuwe HomeAssistant server draaien op de nieuwe NUC.

Stroomverbruik zit momenteel tussen de 9 en 10 Watt in Idle. Ik draai Home Assistant OS, met frigate als addon. Na een kale installatie zit het OS idle op ongeveer 6-7 Watt. Maar frigate is iets wat eigenlijk continu bewerkingen vraagt. De n6005 is rap zat voor wat ik er mee wil doen, samen met de Coral en 3 ip camera's zit ik op ongeveer 25% cpu en 20% op de Coral.

Ik heb nog geen enkele optimalisatie gedaan in de bios, of iets van powertop geprobeerd. Dit staat nog op de planning maar ik verwacht daar niet enorm veel van, al ben ik niet ontevreden. Al zou het nog wel iets mogen zakken gezien de Odroid n2+ op gemiddeld zon 3-4 Watt idle zat, maar deze draaide ook zonder Frigate.

Ik meet de stroom met een HomeWizard Energy Socket.

1BarebonesIntel NUC 11 Essential Kit NUC11ATKPE - Atlas Canyon€ 189,30€ 189,30
1Geheugen internKingston KCP426SD8/16€ 36,87€ 36,87
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 98,-€ 98,-
1Overige componentenGoogle Coral USB Accelerator€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 324,17

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Van mijn kant nog een update omtrent mijn nieuwe zelfbouw Intel NAS met de volgende specs:

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 255,07€ 255,07
1MoederbordenGigabyte B760M GAMING X DDR4€ 128,07€ 128,07
1Interne harde schijvenToshiba MD04ACA50D, 5TB€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenToshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB€ 227,90€ 455,80
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 66,90€ 66,90
1Externe harde schijvenWD My Passport 1TB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Externe harde schijvenWD Gaming Drive 4TB€ 155,78€ 155,78
1Geheugen internCrucial Pro CP2K16G4DFRA32A€ 64,59€ 64,59
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 91,41€ 91,41
1Solid state drivesCrucial BX500 1TB€ 45,76€ 45,76
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 57,50€ 57,50
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 53,60€ 53,60
1InterfacesSonoff ZigBee 3.0 Dongle Plus€ 22,-€ 22,-
1InterfacesZ-wave.me USB Stick met Z-wave plus€ 24,68€ 24,68
1Usb-sticksPhilips FM16FD145B 16GB Aluminium€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.421,16

Het systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMBmua2YPMC1jUMn__XMnyMfoDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDiaH4Jj5SYHuLrxe255Fo9H.jpg?f=fotoalbum_large

Het was eigenlijk nog een heel avontuur om alles (stabiel) werkend te krijgen. Allereerst ben ik gewisseld van een PicoPSU naar de bovenstaande Be Quiet! voeding. De PicoPSU met Leicke adapter kreeg ik niet stabiel. De 12V lijn werd ook erg laag door het moederbord gerapporteerd met 11.7V. En zelfs met 1 HDD en de CPU gelimiteerd crashte het systeem regelmatig door belasting of het opspinnen van de HDD. Het zou best kunnen dat ik een brakke heb gehad. De 24 pin ATX stekker was ook nauwelijks in het moederbord te krijgen omdat deze ontzettend krom was. Ik ben gewisseld naar de Be Quiet! voeding omdat deze goed beschikbaar is en omdat de resultaten (in deze thread en op Hardwareluxx) redelijk goed zijn. Helaas heb ik het dus niet goed kunnen testen. Met de nieuwe voeding was het systeem overigens meteen stabiel.

De behuizing lijkt erg mooi, en is prima, maar ik zou deze niet nog een keer aanschaffen. Mijn workstation is gebouwd in een Streacom DA2 en het is duidelijk dat de SAMA IM-01, zoals de OEM variant heet, daarop gebaseerd is. Maar het blijft een Chinese interpretatie en dat merk je aan de details. Bijvoorbeeld dat de handleiding zeer summier is of dat er geen rekening is gehouden met stekkers. Daar kwamen we achter toen we de twee HDD"s onderin wilde aansluiten. Dat zou moeten passen volgens de handleiding, en het past ook, maar je moet precies weten hoe het moet. En dan past het nauwelijks. Idem voor de 2.5" SSD aan de voorkant. Deze is niet aan te sluiten zonder een haaks verkeerde SATA stekker. Dus die schijf ligt nu los in de voorkant. Niet helemaal netjes, maar 'works'.

Ook heeft SAMA het meest felle ledje ooit gekozen als power led, maar daarover later meer.

Op dit systeem heb ik nu unRAID draaiend als OS. Laat ik eerst even de cijfers met jullie delen en daarna de details.

Web interface openArray gestartDocker gestartHA VM gestartDisksUSB drives aangeslotenMaximale C-stateVerbruik
NeeNeeNeeNeeStandbyNeeC811w - 13w
JaNeeNeeNeeStandbyNeeC8~16w
NeeNeeNeeNeeStandbyJaC8~14w
NeeJaNeeNeeStandbyJaC8~15w
NeeJaJaNeeStandbyJaC816w - 19w
NeeJaJaJaStandbyJaC2 (<1%)~25w

Dit alles is gemeten met een TP-Link Tapo P115 en ten alle tijden zaten de 3 SSDs in het systeem, was ethernet aangesloten, draaide de systeemfan en de CPU fan. Ook heb ik de CPU turbo uitstaan, is powertop --auto-tune gedraaid, staat de CPU governor op powersave.

De BIOS instellingen had ik overgenomen van deze Duitse thread op het unRAID forums waarin de volgende instellingen zijn gewijzigd:
  • AC Back: Always Off ➡ Always On
  • Native ASPM: Auto ➡ Enabled
  • PEG ASPM: Auto ➡ Enabled
  • PCH ASPM: Auto ➡ Enabled
  • LEDs in System Power On State: On ➡ Off
  • VT-d: Disabled ➡ Enabled
  • Security Device Support: Enable ➡ Disable
  • Initial Display Output: PCIe 1 Slot ➡ iGFX
  • Audio Controller: Enabled ➡ Disabled
  • Gigabyte Utilites Downloader: Enabled ➡ Disabled
  • Serial Port: Enabled ➡ Disabled
  • Agressive LPM Support: Disabled ➡ Enabled
  • Hot Plug: Disabled ➡ Enabled
  • SATA Port 4 DevSlp: Disabled ➡ Enabled
  • SATA Port 5 DevSlp: Disabled ➡ Enabled
  • SATA Port 6 DevSlp: Disabled ➡ Enabled
  • SATA Port 7 DevSlp: Disabled ➡ Enabled
  • Windows 10 Features: Windows 10 ➡ Other OS
  • C-States Control: Auto ➡ Enabled
  • CPU Enhanced Halt (C1E): Auto ➡ Enabled
  • C6/C7 State Support: Auto ➡ Enabled
  • C8 State Support: Auto ➡ Enabled
  • C10 State Support: Auto ➡ Enabled
  • Package C-State Limit: Auto ➡ C10
Wel heb ik nog een BIOS update gedraaid naar de recentste versie, F11.

Ten opzichte van mijn vorige setup (NAS + Gigabyte Brix) is het verbruik dus zeer vergelijkbaar, maar heb ik wel een systeem dat vele malen krachtiger is. Wel ben ik lichtelijk teleurgesteld over het verbruik van de VM. Echter las ik op het unRAID forum dat meerdere mensen daar over klaagde. Echter las ik dat het verbruik niet aan de VM lag, maar aan de connectie met de USB dongle. Ik weet nog niet helemaal wat ik hiermee wil of kan doen...

Ook merk ik dat de boxed Intel koeler eigenlijk onvoldoende presteert. Bij belasting en turbo gaat de processor vrij rap naar 100°C. Niet heel erg, maar kan zeker beter. Ik ben nog aan het overwegen om een andere koeler te monteren, maar dat zal zeker later worden. Voor nu heb ik de turbo functie uitstaan, waardoor ik er geen last van heb. Ook wil ik misschien nog een extra casefan toevoegen. Nu zit er nog een oude Cooler Master 120mm fan in (met twist ties :$).

Het moeilijkste was wellicht nog het systeem een naam te geven. Daarop heb ik een variant gepakt op unRAID's default naam Tower, namelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygII4M1XI4IxYyq508JHNomuKJI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kSKC3Mxw3SeXTIIuIOdoppR1.png?f=user_large

En ja. Ik vind het echt heel erg grappig :9 vandaar ook direct een label opgeplakt en hierbij ook het ledje (met label om het te dimmen!):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isS6yUnZ1j1Hzz8b5IgOH0kRz6w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S213ey3kphcsWIZ0aqONJb1h.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alex3305 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:35:
Van mijn kant nog een update omtrent mijn nieuwe zelfbouw Intel NAS met de volgende specs:

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 255,07€ 255,07
1MoederbordenGigabyte B760M GAMING X DDR4€ 128,07€ 128,07
1Interne harde schijvenToshiba MD04ACA50D, 5TB€ 0,-€ 0,-
2Interne harde schijvenToshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB€ 227,90€ 455,80
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 66,90€ 66,90
1Externe harde schijvenWD My Passport 1TB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Externe harde schijvenWD Gaming Drive 4TB€ 155,78€ 155,78
1Geheugen internCrucial Pro CP2K16G4DFRA32A€ 64,59€ 64,59
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 91,41€ 91,41
1Solid state drivesCrucial BX500 1TB€ 45,76€ 45,76
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 57,50€ 57,50
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 53,60€ 53,60
1InterfacesSonoff ZigBee 3.0 Dongle Plus€ 22,-€ 22,-
1InterfacesZ-wave.me USB Stick met Z-wave plus€ 24,68€ 24,68
1Usb-sticksPhilips FM16FD145B 16GB Aluminium€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.421,16

Het systeem:

[Afbeelding]

Het was eigenlijk nog een heel avontuur om alles (stabiel) werkend te krijgen. Allereerst ben ik gewisseld van een PicoPSU naar de bovenstaande Be Quiet! voeding. De PicoPSU met Leicke adapter kreeg ik niet stabiel. De 12V lijn werd ook erg laag door het moederbord gerapporteerd met 11.7V. En zelfs met 1 HDD en de CPU gelimiteerd crashte het systeem regelmatig door belasting of het opspinnen van de HDD. Het zou best kunnen dat ik een brakke heb gehad. De 24 pin ATX stekker was ook nauwelijks in het moederbord te krijgen omdat deze ontzettend krom was. Ik ben gewisseld naar de Be Quiet! voeding omdat deze goed beschikbaar is en omdat de resultaten (in deze thread en op Hardwareluxx) redelijk goed zijn. Helaas heb ik het dus niet goed kunnen testen. Met de nieuwe voeding was het systeem overigens meteen stabiel.

De behuizing lijkt erg mooi, en is prima, maar ik zou deze niet nog een keer aanschaffen. Mijn workstation is gebouwd in een Streacom DA2 en het is duidelijk dat de SAMA IM-01, zoals de OEM variant heet, daarop gebaseerd is. Maar het blijft een Chinese interpretatie en dat merk je aan de details. Bijvoorbeeld dat de handleiding zeer summier is of dat er geen rekening is gehouden met stekkers. Daar kwamen we achter toen we de twee HDD"s onderin wilde aansluiten. Dat zou moeten passen volgens de handleiding, en het past ook, maar je moet precies weten hoe het moet. En dan past het nauwelijks. Idem voor de 2.5" SSD aan de voorkant. Deze is niet aan te sluiten zonder een haaks verkeerde SATA stekker. Dus die schijf ligt nu los in de voorkant. Niet helemaal netjes, maar 'works'.

Ook heeft SAMA het meest felle ledje ooit gekozen als power led, maar daarover later meer.

Op dit systeem heb ik nu unRAID draaiend als OS. Laat ik eerst even de cijfers met jullie delen en daarna de details.

Web interface openArray gestartDocker gestartHA VM gestartDisksUSB drives aangeslotenMaximale C-stateVerbruik
NeeNeeNeeNeeStandbyNeeC811w - 13w
JaNeeNeeNeeStandbyNeeC8~16w
NeeNeeNeeNeeStandbyJaC8~14w
NeeJaNeeNeeStandbyJaC8~15w
NeeJaJaNeeStandbyJaC816w - 19w
NeeJaJaJaStandbyJaC2 (<1%)~25w

Dit alles is gemeten met een TP-Link Tapo P115 en ten alle tijden zaten de 3 SSDs in het systeem, was ethernet aangesloten, draaide de systeemfan en de CPU fan. Ook heb ik de CPU turbo uitstaan, is powertop --auto-tune gedraaid, staat de CPU governor op powersave.

De BIOS instellingen had ik overgenomen van deze Duitse thread op het unRAID forums waarin de volgende instellingen zijn gewijzigd:
  • AC Back: Always Off ➡ Always On
  • Native ASPM: Auto ➡ Enabled
  • PEG ASPM: Auto ➡ Enabled
  • PCH ASPM: Auto ➡ Enabled
  • LEDs in System Power On State: On ➡ Off
  • VT-d: Disabled ➡ Enabled
  • Security Device Support: Enable ➡ Disable
  • Initial Display Output: PCIe 1 Slot ➡ iGFX
  • Audio Controller: Enabled ➡ Disabled
  • Gigabyte Utilites Downloader: Enabled ➡ Disabled
  • Serial Port: Enabled ➡ Disabled
  • Agressive LPM Support: Disabled ➡ Enabled
  • SATA Port 4 DevSlp: Disabled ➡ Enabled
  • SATA Port 5 DevSlp: Disabled ➡ Enabled
  • SATA Port 6 DevSlp: Disabled ➡ Enabled
  • SATA Port 7 DevSlp: Disabled ➡ Enabled
  • Windows 10 Features: Windows 10 ➡ Other OS
  • C-States Control: Auto ➡ Enabled
  • CPU Enhanced Halt (C1E): Auto ➡ Enabled
  • C6/C7 State Support: Auto ➡ Enabled
  • C8 State Support: Auto ➡ Enabled
  • C10 State Support: Auto ➡ Enabled
  • Package C-State Limit: Auto ➡ C10
Wel heb ik nog een BIOS update gedraaid naar de recentste versie, F11.

Ten opzichte van mijn vorige setup (NAS + Gigabyte Brix) is het verbruik dus zeer vergelijkbaar, maar heb ik wel een systeem dat vele malen krachtiger is. Wel ben ik lichtelijk teleurgesteld over het verbruik van de VM. Echter las ik op het unRAID forum dat meerdere mensen daar over klaagde. Echter las ik dat het verbruik niet aan de VM lag, maar aan de connectie met de USB dongle. Ik weet nog niet helemaal wat ik hiermee wil of kan doen...

Ook merk ik dat de boxed Intel koeler eigenlijk onvoldoende presteert. Bij belasting en turbo gaat de processor vrij rap naar 100°C. Niet heel erg, maar kan zeker beter. Ik ben nog aan het overwegen om een andere koeler te monteren, maar dat zal zeker later worden. Voor nu heb ik de turbo functie uitstaan, waardoor ik er geen last van heb. Ook wil ik misschien nog een extra casefan toevoegen. Nu zit er nog een oude Cooler Master 120mm fan in (met twist ties :$).
Dat klinkt eerder alsof je de koelpasta vergeten bent, te weinig koelpasta gebruikt hebt, of dat 1 van de pushpins van de koeler niet goed zit.
Vrijwel direct naar 100c zou echt niet moeten gebeuren.
Het moeilijkste was wellicht nog het systeem een naam te geven. Daarop heb ik een variant gepakt op unRAID's default naam Tower, namelijk:

[Afbeelding]

En ja. Ik vind het echt heel erg grappig :9 vandaar ook direct een label opgeplakt en hierbij ook het ledje (met label om het te dimmen!):

[Afbeelding]
Verder mooie bak!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
FireDrunk schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:53:
[...]

Dat klinkt eerder alsof je de koelpasta vergeten bent, te weinig koelpasta gebruikt hebt, of dat 1 van de pushpins van de koeler niet goed zit.
Vrijwel direct naar 100c zou echt niet moeten gebeuren.
De koelpasta ben ik niet vergeten én ook niet te weinig gebruikt, want Intel levert de koeler met pasta erop. Dat een van de pushpins wellicht niet 100% zit zou eventueel kunnen. Daar moet ik eigenlijk de vrouw nog een keer naar laten kijken. Dat kan ik zelf niet zien helaas.

Overigens niet helemaal direct. Maar na een minuutje, met alle cores belast. Op 65W werkt de koeler overigens dikke prima en blijven de temps rond de 50 - 60 graden schommelen. Ook in de BIOS is het zo rond de 35 graden. Wanneer ik een PL2 limiet instel van 92W schommelt het rond de 95 - 100 met alle P-cores belast. En het zijn ook elke keer andere cores die deze temperaturen aangeven.

Het zou eventueel ook nog kunnen dat de plugin in unRAID gewoonweg verkeerd rapporteert of onbetrouwbaar is.
Verder mooie bak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@alex3305 , enig idee waarom die HA VM zoveel energie kost? Draai jij daar veel in, of kan het zijn dat Unraid qua verbruik niet lekker om kan gaan met een VM?

Oeps: niet goed gelezen, je hebt hiervoor een verklaring gevonden… :$

[ Voor 19% gewijzigd door Mars Warrior op 21-07-2023 13:25 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Mars Warrior schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:23:
@alex3305 , enig idee waarom die HA VM zoveel energie kost? Draai jij daar veel in, of kan het zijn dat Unraid qua verbruik niet lekker om kan gaan met een VM?

Oeps: niet goed gelezen, je hebt hiervoor een verklaring gevonden… :$
Nja. Niet helemaal. Het is wat ik erover had gelezen. Ik wil hier binnenkort echter nog een aantal tests mee doen. Ik heb namelijk de hypothese dat of HA OS ook de juiste kernel modules niet laad om energiezuinig te zijn. Of dat unRAID een voor mij verkeerde QEMU configuratie optie zet. Want ook zonder Zigbee2MQTT bereikt de hypervisor geen energiezuinige staat meer.

Wel heb zojuist nog een kleine test gedaan door HA OS twee geïsoleerde cores te geven en de VM te starten. Maar dan zie ik direct dit in powertop op de host:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdI6mSf-0EUdjk2QJBB1jywFYPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CCB7fHPkfGSOybWtTfinSnGg.png?f=fotoalbum_large

Als ik de VM dan weer stop zie ik cores 10 en 11 nagenoeg direct op 100% C7 komen :|, logisch want geen andere belasting. Maar de globale package state gaat dan ook weer naar C8.

Ik weet nog niet helemaal wat ik hiermee wil. Wellicht toch gewoon op de 'oude' machine draaien, maar dan bare metal in plaats van in een VM. Ik vind dit verbruik tov de rest namelijk best wel hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-09 13:58
alex3305 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 13:04:
[...]

De koelpasta ben ik niet vergeten én ook niet te weinig gebruikt, want Intel levert de koeler met pasta erop. Dat een van de pushpins wellicht niet 100% zit zou eventueel kunnen. Daar moet ik eigenlijk de vrouw nog een keer naar laten kijken. Dat kan ik zelf niet zien helaas.

Overigens niet helemaal direct. Maar na een minuutje, met alle cores belast. Op 65W werkt de koeler overigens dikke prima en blijven de temps rond de 50 - 60 graden schommelen. Ook in de BIOS is het zo rond de 35 graden. Wanneer ik een PL2 limiet instel van 92W schommelt het rond de 95 - 100 met alle P-cores belast. En het zijn ook elke keer andere cores die deze temperaturen aangeven.

Het zou eventueel ook nog kunnen dat de plugin in unRAID gewoonweg verkeerd rapporteert of onbetrouwbaar is.

[...]

Ik ben een keer vergeten om het plastic stukje bescherming van de koeler te halen. Dan kan ie de warmte ook niet goed kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

De koeler doet denk ik gewoon wat je er van zou moeten verwachten na correcte montage. 65W lijkt prima weggewerkt te worden, en dat is ook wat je er van moet verwachten. Meer dan 100W wegwerken gaat gewoon niet ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alex3305 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:21:
[...]

Nja. Niet helemaal. Het is wat ik erover had gelezen. Ik wil hier binnenkort echter nog een aantal tests mee doen. Ik heb namelijk de hypothese dat of HA OS ook de juiste kernel modules niet laad om energiezuinig te zijn. Of dat unRAID een voor mij verkeerde QEMU configuratie optie zet. Want ook zonder Zigbee2MQTT bereikt de hypervisor geen energiezuinige staat meer.

Wel heb zojuist nog een kleine test gedaan door HA OS twee geïsoleerde cores te geven en de VM te starten. Maar dan zie ik direct dit in powertop op de host:

[Afbeelding]

Als ik de VM dan weer stop zie ik cores 10 en 11 nagenoeg direct op 100% C7 komen :|, logisch want geen andere belasting. Maar de globale package state gaat dan ook weer naar C8.

Ik weet nog niet helemaal wat ik hiermee wil. Wellicht toch gewoon op de 'oude' machine draaien, maar dan bare metal in plaats van in een VM. Ik vind dit verbruik tov de rest namelijk best wel hoog.
Mijn HA omgeving met oa zigbee2mqtt doet een paar tienden van Watts, meer niet. Die HA VM pakt meer wattjes dan mijn hele server!

Ik draai alles onder Ubuntu Desktop 22.04 direct met Docker.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cobaltjeh schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 11:20:
Ik heb nog geen enkele optimalisatie gedaan in de bios, of iets van powertop geprobeerd. Dit staat nog op de planning maar ik verwacht daar niet enorm veel van, al ben ik niet ontevreden.
ik verwacht juist wel meer van een NUC, (user109731 haalt 2W met zijn NUC13), dus optimaliseren en powertop draaien, en c-states controleren kan zeker lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
HA in een Debian VM onder Proxmox valt bij mij nog wel mee wat verbruik betreft

In een LXC bleef ik problemen houden.
Wellicht dat ik het beninnenkort weer ga proberen want met name de beveiligings camera hakt er nogal in nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4eZ8lOHe_CA5CXqL4kOTc8fo-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6dqG5yGd2zmatzWq728Hl6Cy.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 20:47
alex3305 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:35:

Allereerst ben ik gewisseld van een PicoPSU naar de bovenstaande Be Quiet! voeding.
Wat was de afweging om toch niet voor een flex guru te gaan?

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 09:11

Church of Noise

Drive it like you stole it

andru123 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:06:
[...]

ik verwacht juist wel meer van een NUC, (user109731 haalt 2W met zijn NUC13), dus optimaliseren en powertop draaien, en c-states controleren kan zeker lonen.
Exact. Mijn NUC draait zonder optimalisatie 6w idle, en met tlp (m.i. Nog iets fijner dan power top - - auto-tune) 2w... Onnodige devices unpluggen helpt daarbij (headless, geen muis noch keyboard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Mars Warrior schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:00:
[...]

Mijn HA omgeving met oa zigbee2mqtt doet een paar tienden van Watts, meer niet. Die HA VM pakt meer wattjes dan mijn hele server!

Ik draai alles onder Ubuntu Desktop 22.04 direct met Docker.
Ik vind de setup met HA OS in een VM wel erg elegant. Vooral met Supervisor.

Aan de andere kant een aantal extra containers opzetten voor:
  • Home Assistant
  • ESPHome
  • InfluxDB
  • MariaDB
  • Mosquitto
  • Z-Wave JS
  • Zigbee2MQTT
is eigenlijk ook de moeite niet. En dat zou ik eventueel ook nog in Compose kunnen doen. Dit is iets voor volgende week. Maar ik ben eigenlijk met name nieuwsgierig waarom het starten van een VM zoveel energie kost. En of dat bij alle VM's zo is.

Hier ga ik op terugkomen.
FDMK schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:21:
[...]

Wat was de afweging om toch niet voor een flex guru te gaan?
Goede vraag. Dit was ik vergeten te melden. Simpelweg omdat het niet paste. Ik had die wel gekocht en geprobeerd, maar ik kreeg deze op geen mogelijkheid op een fatsoenlijke manier in de behuizing gemonteerd. Na ongeveer anderhalf uur hebben we het opgegeven en hebben we de voeding omgeruild voor de Be Quiet!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 20:47
Dus ook geen testen mee gedaan buiten de behuizing?

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@alex3305 Welk type CPU wordt er aan die VM doorgegeven? 'host' of iets anders?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@alex3305 Jammer dat het is niet gelukt met picoPSU. Ik denk dat het probleem bij de adapter ligt - picoPSU doet niks met 12V, en geeft het door direct van de adapter. Ik zou een andere adapter proberen.
Vrij groot verschil in idle verbruik - 7W vs 11-13W. Dat is 4-6W extra dat "be quiet" in warmte converteert. Ik zou niet opgeven met picoPSU, hij draait stabiel met vele andere systemen hier.
LED kan je misschien in BIOS uitschakelen. Ik weet zeker dat Asus BIOS laat je alle LEDs uitzetten - incl. de POWER of HDD LEDs. Probeer BIOS settings onder Miscellaneous - LEDs uitzetten (ook debug LEDs). Andere optie is een resistortje bij de LED ;) Zo'n felle LED is ook een verbruiker ;)
Wat betekent C2 (<1%) ? Alleen de VM opstarten moet niet C-states wijzigen.
In BIOS: heb je Platform power - ErP, S3 Save mode, Render Standby AAN, en Resume by Alarm UIT?
Ook Power loading moet of Disabled of op Auto - anders genereert de moederboard een "dummy load".
Ook alle wake up settings moeten uit (Wake up from thunderbolt device). In powertop kan je met de hand het wake up gedrag configureren (laatste pagina). Ik zet alles op Disabled daar.
Soms het helpt ook als je de devices laat aanstaan in BIOS - bijv. Serial port - dan kan het OS hen zien en in low power duwen.

[ Voor 8% gewijzigd door andru123 op 21-07-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
FDMK schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:10:
Dus ook geen testen mee gedaan buiten de behuizing?
Nee. Aangezien ik wist dat ik deze niet ging gebruiken, ben ik hier niet mee verder gegaan.
FireDrunk schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:12:
@alex3305 Welk type CPU wordt er aan die VM doorgegeven? 'host' of iets anders?
Ik heb niet bijzonder veel kaas gegeten van libvirt / kvm / qemu, maar ik deel even mijn configuratie hieronder. Zover ik kan zien gebruikt unRAID default (want ik heb daar niets in aangepast) host-passthrough.

XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<domain type='kvm' id='1'>
  <name>Home Assistant</name>
  <uuid>49bf5ed0-89e2-cdf7-9ef8-bfa1650d54dc</uuid>
  <metadata>
    <vmtemplate xmlns="unraid" name="Linux" icon="Hassio_2.png" os="linux"/>
  </metadata>
  <memory unit='KiB'>4194304</memory>
  <currentMemory unit='KiB'>4194304</currentMemory>
  <memoryBacking>
    <nosharepages/>
  </memoryBacking>
  <vcpu placement='static'>4</vcpu>
  <cputune>
    <vcpupin vcpu='0' cpuset='16'/>
    <vcpupin vcpu='1' cpuset='17'/>
    <vcpupin vcpu='2' cpuset='18'/>
    <vcpupin vcpu='3' cpuset='19'/>
  </cputune>
  <resource>
    <partition>/machine</partition>
  </resource>
  <os>
    <type arch='x86_64' machine='pc-q35-7.1'>hvm</type>
    <loader readonly='yes' type='pflash'>/usr/share/qemu/ovmf-x64/OVMF_CODE-pure-efi.fd</loader>
    <nvram>/etc/libvirt/qemu/nvram/49bf5ed0-89e2-cdf7-9ef8-bfa1650d54dc_VARS-pure-efi.fd</nvram>
  </os>
  <features>
    <acpi/>
    <apic/>
  </features>
  <cpu mode='host-passthrough' check='none' migratable='on'>
    <topology sockets='1' dies='1' cores='2' threads='2'/>
    <cache mode='passthrough'/>
  </cpu>
  <clock offset='utc'>
    <timer name='rtc' tickpolicy='catchup'/>
    <timer name='pit' tickpolicy='delay'/>
    <timer name='hpet' present='no'/>
  </clock>
  <on_poweroff>destroy</on_poweroff>
  <on_reboot>restart</on_reboot>
  <on_crash>restart</on_crash>
  <devices>
    <emulator>/usr/local/sbin/qemu</emulator>
    <disk type='file' device='disk'>
      <driver name='qemu' type='qcow2' cache='writeback'/>
      <source file='/mnt/user/domains/haos_ova-7.0.qcow2' index='1'/>
      <backingStore/>
      <target dev='hdc' bus='virtio'/>
      <serial>vdisk1</serial>
      <boot order='1'/>
      <alias name='virtio-disk2'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x03' slot='0x00' function='0x0'/>
    </disk>
    <controller type='sata' index='0'>
      <alias name='ide'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x1f' function='0x2'/>
    </controller>
    <controller type='pci' index='0' model='pcie-root'>
      <alias name='pcie.0'/>
    </controller>
    <controller type='pci' index='1' model='pcie-root-port'>
      <model name='pcie-root-port'/>
      <target chassis='1' port='0x10'/>
      <alias name='pci.1'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x02' function='0x0' multifunction='on'/>
    </controller>
    <controller type='pci' index='2' model='pcie-root-port'>
      <target chassis='2' port='0x11'/>
      <alias name='pci.2'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x02' function='0x1'/>
    </controller>
    <controller type='pci' index='3' model='pcie-root-port'>
      <target chassis='3' port='0x12'/>
      <alias name='pci.3'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x02' function='0x2'/>
    </controller>
    <controller type='pci' index='4' model='pcie-root-port'>
      <target chassis='4' port='0x13'/>
      <alias name='pci.4'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x02' function='0x3'/>
    </controller>
    <controller type='pci' index='5' model='pcie-root-port'>
      <target chassis='5' port='0x14'/>
      <alias name='pci.5'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x02' function='0x4'/>
    </controller>
    <controller type='virtio-serial' index='0'>
      <alias name='virtio-serial0'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x02' slot='0x00' function='0x0'/>
    </controller>
    <controller type='usb' index='0' model='qemu-xhci' ports='15'>
      <alias name='usb'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x07' function='0x0'/>
    </controller>
    <interface type='bridge'>
      <mac address='52:54:00:47:35:de'/>
      <source bridge='br0'/>
      <target dev='vnet0'/>
      <model type='virtio-net'/>
      <alias name='net0'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x01' slot='0x00' function='0x0'/>
    </interface>
    <serial type='pty'>
      <source path='/dev/pts/0'/>
      <target type='isa-serial' port='0'>
        <model name='isa-serial'/>
      </target>
      <alias name='serial0'/>
    </serial>
    <console type='pty' tty='/dev/pts/0'>
      <source path='/dev/pts/0'/>
      <target type='serial' port='0'/>
      <alias name='serial0'/>
    </console>
    <channel type='unix'>
      <source mode='bind' path='/var/lib/libvirt/qemu/channel/target/domain-1-Home Assistant/org.qemu.guest_agent.0'/>
      <target type='virtio' name='org.qemu.guest_agent.0' state='connected'/>
      <alias name='channel0'/>
      <address type='virtio-serial' controller='0' bus='0' port='1'/>
    </channel>
    <input type='tablet' bus='usb'>
      <alias name='input0'/>
      <address type='usb' bus='0' port='1'/>
    </input>
    <input type='mouse' bus='ps2'>
      <alias name='input1'/>
    </input>
    <input type='keyboard' bus='ps2'>
      <alias name='input2'/>
    </input>
    <graphics type='vnc' port='5900' autoport='yes' websocket='5700' listen='0.0.0.0' keymap='en-us'>
      <listen type='address' address='0.0.0.0'/>
    </graphics>
    <audio id='1' type='none'/>
    <video>
      <model type='qxl' ram='65536' vram='65536' vgamem='16384' heads='1' primary='yes'/>
      <alias name='video0'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x00' slot='0x01' function='0x0'/>
    </video>
    <hostdev mode='subsystem' type='usb' managed='no'>
      <source>
        <address bus='1' device='6'/>
      </source>
      <alias name='hostdev0'/>
      <address type='usb' bus='0' port='2'/>
    </hostdev>
    <hostdev mode='subsystem' type='usb' managed='no'>
      <source>
        <address bus='1' device='7'/>
      </source>
      <alias name='hostdev1'/>
      <address type='usb' bus='0' port='3'/>
    </hostdev>
    <memballoon model='virtio'>
      <alias name='balloon0'/>
      <address type='pci' domain='0x0000' bus='0x04' slot='0x00' function='0x0'/>
    </memballoon>
  </devices>
  <seclabel type='dynamic' model='dac' relabel='yes'>
    <label>+0:+100</label>
    <imagelabel>+0:+100</imagelabel>
  </seclabel>
</domain>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
andru123 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:15:
@alex3305 Jammer dat het is niet gelukt met picoPSU. Ik denk dat het probleem met de adapter ligt - picoPSU doet niks met 12V, en geeft het door direct van de adapter. Ik zou de andere adapter proberen. [...] Ik zou niet opgeven met picoPSU, hij draait stabiel met vele andere systemen hier.
Helaas is de PicoPSU al retour. Ik wilde graag een werkend systeem en uiteraard is minder verbruik beter, maar de stabiliteit was echt ver te zoeken. Daardoor had ik er ook geen goed gevoel meer bij.
Vrij groot verschil in idle verbruik - 7W vs 11-13W. Dat is 4-6W extra dat "be quiet" in warmte converteert.
Dat is niet helemaal de waarheid. Die eerste test was zonder opslag. De nieuwe test is met 3 extra SSD's (2x NVMe en 1x SATA).
LED kan je misschien in BIOS uitschakelen. Ik weet zeker dat Asus BIOS laat je alle LEDs uitzetten - incl. de POWER of HDD LEDs. Probeer BIOS settings onder Miscellaneous - LEDs uitzetten (ook debug LEDs). Andere optie is een resistortje bij de LED ;) Zo'n felle LED is ook een verbruiker ;)
Nee. Wel de LED controller, maar niet de power LED. Wellicht haal ik later het stekkertje er wel uit. Dat is nog makkelijker.
Wat betekent C2 (<1%) ? Alleen de VM opstarten moet niet C-states wijzigen.
Zonder VM haal ik C6 50%. Als ik de VM opstart krijg ik nog maar C2 0.02% en lagere states helemaal niet meer.
In BIOS: heb je Platform power - ErP, S3 Save mode, Render Standby AAN, en Resume by Alarm UIT?
Ook Power loading moet of Disabled of op Auto - anders genereert de moederboard een "dummy load".
Ook alle wake up settings moeten uit (Wake up from thunderbolt device).
Staat allemaal volgens jou suggestie :).
Soms het helpt ook als je de devices laat aanstaan in BIOS - bijv. Serial port - dan kan het OS hen zien en in low power duwen. In de powertop kan je met de hand het wake up gedrag configureren (laatste pagina). Ik zet alles op Disabled daar.
Goede tip. Dat kan ik nog eens proberen. Ik heb alle extra devices uit staan en bij wakeup staat alles op disabled. Bedankt voor je suggesties :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alex3305 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:33:
Dat is niet helemaal de waarheid. Die eerste test was zonder opslag. De nieuwe test is met 3 extra SSD's (2x NVMe en 1x SATA).
SSDs verbruiken milliWatts in "spindown". Best natuurlijk met exact hetzelfde systeem te vergelijken. Maar elke systeem config werkt iets anders, blijkt het. Daarom elke meting is van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@alex3305
<cpu mode='host-passthrough'
Dat is host mode idd, dat is prima.

Het kan helpen om alle overbodige hardware uit de VM weg te halen, zoals muis en tablet opties.

[ Voor 33% gewijzigd door FireDrunk op 21-07-2023 17:55 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 11:01
andru123 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 15:06:
[...]

Net even de bios nagelopen, maar er is niets te vinden wat in de startpost beschreven is. Wel is er de optie om te kiezen tussen performance / balanced en low power. Ook heb ik de wifi kaart en audio uitgezet.Bios heb ik ook even naar de meest recente versie gezet.

Dit zet de max van de processor lager en in idle gaat het spul naar 4 watt. Maar zodra home assitant opgestart is gaan we naar 6 watt. Gooi ik dan de frigate docker aan, schieten we naar 10 tot 12. Dus op performance draaide het eigenlijk beter.

Hierbij zit er als randappratuur alleen een zigbee stick aangesloten en een coral. Plus ik draai home assistant OS, zover ik weet is daar niet makkelijk iets van powertop te installeren op het host os.

Proxmox heb ik eventjes geprobeerd, maar dat bleef niet eens 1 dag stabiel draaien op een standaard installatie (Ik zal waarschijnlijk zelf iets verkeerd doen.). En eerlijk gezegd voldoet het home assistant os aan alles wat ik zoek. En werkelijk alles wat ik zoek is als goed onderhouden addon te vinden,

[ Voor 12% gewijzigd door Cobaltjeh op 21-07-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokslag
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 23:11
Goedeavond,

Ik ben al een tijdje dit forum aan het volgen en wil ook een NAS bouwen. Bedoeling is TrueNAS® SCALE er op te draaien en ook docker containers te installeren (Download server, plex media server, photoprism).

ik denk aan een i5 processor. Wil echter voor een small form factor gaan met dat de server in de living van mijn appartement moet. Case dat is voorogen heb ik de product: Cooler Master MasterBox NR200P.

Zou er in Raid-Z 2 x 4 TB 3,5 inch HDD inbouwen. Een 500 GB nvme ssd heb ik reeds liggen.

Iemand die een zuinig mini-itx moederbord kan aanraden?
Aan voeding zit ik te denken aan uitvoering: Corsair RM750x SHIFT ATX3.0

Zal uiteraard moeten kijken of ik alles wel in de case gepast krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@klokslag

ASRock DeskMini 310/470 met Intel processor. De twee 3.5" disks zullen daar niet inpassen en ze verbruiken daarnaast ook erg veel (8W, energiekosten: € 120 in 5 jaar) bovenop het verbruik van de computer. Kun je niet beter een SSD of 2.5" gebruiken en een echte backup maken op een offline schijf? Die kun je bijvoorbeeld tijdelijk via USB aansluiten. Dat bespaart veel energie.

De DeskMini komt met een 19V adapter. Mede daarom kan het zuinig zijn bij lage belasting.

Een ATX voeding is niet zuinig bij lage belasting en 750W past niet bij een computer die weinig nodig heeft. Ik vind het ook nogal duur. Voedingfabrikanten proberen een slaatje te slaan uit ATX 3.0 specs die helemaal niet zo indrukwekkend of nodig zijn.

Je hebt al voldoende aan een PicoPSU-90 met 84W FSP adapter als je een SSD's of 2.5" disks gebruikt en een normale desktop processor. Een NAS met wat neventaken heeft geen i5 processor nodig. Kant-en-klare NASsen worden met heel kleine processoren verkocht. Een Celeron is sneller. Een i3-12100 is al ruim voldoende denk ik. Van een snellere processor in een server merk je weinig, bewaar dat geld maar voor je PC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_wave
  • Laatst online: 09-08 00:14
The_wave schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 01:25:
Ik deel graag deze build met jullie.
Door omstandigheden nog weinig uitzoekwerk kunnen doen voor een zuinige server. Enkele weken geleden de knoop toch maar doorgehakt en volgende componenten gebruikt om een zuinig server systeem te bouwen. Deze zal mijn oude Core2duo server met 8x3TB sas hdd's met raidcontroller vervangen en dienen voor smb en nfs shares.

Het is geen A++++ label server. Gezien de componenten valt het denk ik nog redelijk mee? Er zitten momenteel nog geen harddisken in.

Als OS draait TrueNAS scale. Alles draait nog op default settings (bios, truenas). Al ga ik nog wel even uitzoeken of er met powertop en Truenas scale er iets te tweaken valt.

Sommige onderdelen heb ik gekocht via Vraag & Aanbod om de kosten wat te drukken aangezien het mainboard duur was.

Componenten
Mainboard: Supermicro X11SCL-IF (itx – ecc – ipmi - 2x 1gbit intel nic, 4x sata via intel chipset): 261.18€
Cpu: Intel i3-8100T: 26€ (2de hands)
Cpu koeler: Noctua NH-L9i (44.90€)
Memory: Kingston 16GB ecc (47.35€)
OS disk: Samsung 256GB M2 (25.27€)
Extra: Silverstone Atx naar Sfx adaptor (10.35€)
Casefan: Noctua NF-S12A (24.50€)
Voeding: Corsair SF450 SFX modulair (2de hands / ongebruikt 75€)
Case: Chenbro SR301 ITX server behuizing met 4x sata hotswap bays (2de hands 70€)

In deze Chenbro ITX case past een ATX voeding (PS2 formaat). Om wat plaats te besparen in de case wilde ik een modulaire ATX voeding maar deze zijn vaak wat dieper en zou dus niet passen. Daarom gekozen voor een modulaire SFX voeding samen met een ATX naar SFX adaptor zodat deze in de case te monteren is.

Hierdoor is er nu veel meer ruimte over. De kabels van de SFX voeding zijn ook veel korter. De Corsair SF450 voeding is gold certified. Deze heeft een 90mm fan welke draait vanaf 90watt load (daar kom ik niet aan) en een redelijke goede efficiency.

[Afbeelding]

De combinatie Supermicro X11SCL-IF, i3-8100t koos ik voor ecc support in TrueNAS. Ook de IPMI is handig al verbruikt deze +/- 3.5watt wanneer de pc uitstaat.

Het verbruik is gemeten met een Shelly Powerplug S.

Tijdens het opstarten zit het verbruik rond +/- 26.8watt. Eénmaal opgestart zakt dit naar 14.6watt idle.
Nu nog hdd's :)

[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Om jullie een idee te geven van het uiteindelijke verbruik...

Intussen werden de harddisks geleverd en geïnstalleerd: 4 x Seagate Exos X18 (16TB, 7200rpm).
Hierdoor is verbruik wat gestegen :)
Zonder disken was het idle verbruik rond 14.6watt. Met disken idle rond 32watt. Al zie ik in de grafiek van de verbruiksmeting een terugkerend patroon richting 40watt. Het is me nog niet duidelijk waarom dit is. De meting komt uit HomeAssistant en een ShellyPlug S

Bij het uitvoeren van het commando DD om de disken aan het werk te zetten stijgt het verbruik 66watt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xvDYFhltIZkJ0Ffm9Q2xMJrLdb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9fHdRpYwSLIm96k8dnWJojA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imM8H4-jzsPBKQE1QIA-EpRqY0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSnx432jwRr0LVeAGQr9zZwc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klokslag
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-09 23:11
Na advies toch nog geen nieuwe build gemaakt maar de NUC die ik liggen heb ga ik inzetten als server.

Ik wou aanvankelijk een raid set-up met HDD maar die verbruiken wel wat. Opslagruimte kan ik uitbreiden door de 500 GB nvme te vervangen door een 4TB nvme. Ik denk een offline back-up op een HDD te maken. Belangrijkste documenten en foto's blijven in de cloud maar wil ik wel gesynct met deze server zodat het geen dag duurt om al mijn foto's te downloaden (zoals ik laatst voorhad).

Op dit moment Ubuntu 23.04 desktop als OS. Maar eens die dockers goed draaien stap ik op over naar de server variant.

Verbruik volgt.

1BarebonesIntel NUC Kit NUC7i5BNH€ 489,-€ 489,-
2Geheugen internCrucial CT8G4SFD8213€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 750GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN700 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 489,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-08 18:10
Momenteel maak ik gebruik van een inmiddels wat oudere HP Microserver Gen8 met 16GB en een E3-1260L. Daarop draai ik Proxmox en dat draait redelijk goed, echter wil ik ook graag een Windows VM draaien en dat gaat qua performance helaas niet. Daarnaast zit ik nu al krap qua RAM, zeker als ik nog een paar dockers aanslinger.

Voornaamste usecase:
Homeassistant VM met aardig wat add-ons
Windows VM
Soms spelen wat wat dockers
Eventueel NAS

Wil graag ook een oplossing om Google Photos te backuppen. Twijfel of ik dit op dezelfde server wil gaan doen of bijv een redelijk goedkope Synology ernaast zet en dan bijv een NUC voor Proxmox.

Loont het qua performance, kosten en energieverbruik om zelf een server te bouwen of kan ik voor een proxmox host net zo goed voor een Intel Nuc 12 kiezen? Ben benieuwd naar jullie kijk hierop en of een losse synology handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

@Redbaard, ik heb voor een iet of wat gelijkaardige set use cases een NUC (8th gen) voor alles wat niet opslag is (maar geen proxmox) , en een hp gen8 voor opslag (deze draait slechts zelden, en gelukkig want het verbruik is ongeveer 20x dat van de nuc). Helpt dat?

[ Voor 4% gewijzigd door Church of Noise op 22-07-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Church of Noise schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:18:
@Redbaard, ik heb voor een iet of wat gelijkaardige set use cases een NUC (8th gen) voor alles wat niet opslag is (maar geen proxmox) , en een hp gen8 voor opslag (deze draait slechts zelden, en gelukkig want het verbruik is ongeveer 20x dat van de nuc). Helpt dat?
Ja zeker, want mijn idee is nu ook dat de server vrij veel verbruikt. Welke software gebruik je voor de opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise

Church of Noise

Redbaard schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:20:
[...]

Ja zeker, want mijn idee is nu ook dat de server vrij veel verbruikt. Welke software gebruik je voor de opslag?
Xpenology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Redbaard schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:20:
[...]

Proxmox is Debian dus ik heb er gewoon SMB op gezet en ik beheer het met Webmin.
Dus niet in een VM of LXC maar in de shell. Beetje lelijk maar probleemloos

Je kan dat delen in VM's met sshfs of SMB (cifs), ook dat werkt fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
@Redbaard
In het Het grote Proxmox VE topic topic kun je waarschijnlijk nog meer info vinden.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
eheijnen schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:41:
@Redbaard
In het Het grote Proxmox VE topic topic kun je waarschijnlijk nog meer info vinden.
Top, vanavond eens rustig doorlezen!
al even snel voor NUC gekeken. Kom nu ongeveer op deze config uit: wenslijst: Server

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marius9
Reporting back in the hopes this helps someone googling with similar problems. Apologies for the English :).

The problem was: Kontron K3843-B with a 13th gen 13500 would show a blank screen on boot. No beeps.

The actual problem: to run the Intel 13th gen Processors, you need firmware 2.6.0. I had firmware 1.1.0. Annoyingly you can only use a 12th gen CPU to upgrade the firmware to support the 13th gen CPUs. After swapping to a 12100 that I bought just for this, I was able to upgrade the firmware to 2.6.0 and was able to boot my 13500 just fine.

Notes for anyone trying: the firmware install had to be run two times. It also gave some verification errors that were safe to ignore. Afterwards the computer would "halt". Pressing the button on the PSU did nothing, and I had to wire up the power button to the motherboard, and press it to get the computer to start up. Also, firmware 1.1.0 did not show my RAM as present in the BIOS. The new one does.

With a corsair 550W PSU, 2x 2TB 980 Pro SSDs, 13500, built in ethernet, 4 noctua fans, and no special tuning, this configuration now takes 15W from the wall (13W without the fans).

Thank you everyone for sharing your experience. I'll now work to reduce the power usage even more, and then set up unraid.
marius9 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 01:36:

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@marius9

Thanks for the information on the BIOS update.

The topic start contains some software tweaks to optimize Linux for power consumption.

As you probably know, K3843-B is capable of extremely low power consumption (~3W) in idle. The BIOS is already optimized for power consumption.
With a corsair 550W PSU, 2x 2TB 980 Pro SSDs, 13500, built in ethernet, 4 noctua fans, and no special tuning, this configuration now takes 15W from the wall (13W without the fans).
Do you have a Corsair RM550x 2021? Article number CP-9020197-EU (or similar). Earlier or other models do not have the same low overhead of this specific PSU. The efficiency can drop very low with some ATX power supplies at 40W and less. At 10W, it could be less than 50%, meaning that half of power may get lost to produce heat.

If you want to get closer to DC consumption, PicoPSU and a suitable highly efficient AC/DC 12V adapter will get you there. I have tested some.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 07:12
Redbaard schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:12:
Momenteel maak ik gebruik van een inmiddels wat oudere HP Microserver Gen8 met 16GB en een E3-1260L. Daarop draai ik Proxmox en dat draait redelijk goed, echter wil ik ook graag een Windows VM draaien en dat gaat qua performance helaas niet. Daarnaast zit ik nu al krap qua RAM, zeker als ik nog een paar dockers aanslinger.
Toch wel benieuwd naar wat je dan allemaal draait want hier met ruim 20 containers geen 3GB in gebruik op een 1260L met 16GB, draai je voor iedere Docker container een eigen database server/container?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
GewoonWatSpulle schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:48:
[...]

Toch wel benieuwd naar wat je dan allemaal draait want hier met ruim 20 containers geen 3GB in gebruik op een 1260L met 16GB, draai je voor iedere Docker container een eigen database server/container?
Zit even te kijken maar het klopt niet helemaal. van de 16gb is 90% gebruik geeft Proxmox aan. Echter is maar 8gb toegewezen aan de HA VM en staan de VMs met ubuntu server voor docker en openmediavault uit.
Vervolgens zegt proxmox dat 7gb van de 8gb ingebruik is door HA maar in wordt aangegeven dat max 2gb ook daadwerkelijk wordt gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Als je fysiek 8GB toewijst aan een VM in Proxmox (of welke hypervisor dan ook) dan ben je die "kwijt". Zodra je die VM start wordt door de hypervisor 8GB memory in gebruik genomen voor de VM. Ongeacht hoeveel daarvan door de VM zelf in gebruik is, maar ook weer tot 8GB maximaal gelimiteerd.
Maar dit is eerder iets wat in het Proxmox topic thuishoort.

[ Voor 14% gewijzigd door eheijnen op 23-07-2023 09:13 ]

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
eheijnen schreef op zondag 23 juli 2023 @ 09:11:
Als je fysiek 8GB toewijst aan een VM in Proxmox (of welke hypervisor dan ook) dan ben je die "kwijt". Zodra je die VM start wordt door de hypervisor 8GB memory in gebruik genomen voor de VM. Ongeacht hoeveel daarvan door de VM zelf in gebruik is, maar ook weer tot 8GB maximaal gelimiteerd.
Maar dit is eerder iets wat in het Proxmox topic thuishoort.
Nee hoor dit is dynamisch. Daarom kan je ook minimum memory opgeven voor een VM.
Je kan je ook inlezen in Memory ballooning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
Woodski schreef op zondag 23 juli 2023 @ 10:17:
[...]

Nee hoor dit is dynamisch. Daarom kan je ook minimum memory opgeven voor een VM.
Je kan je ook inlezen in Memory ballooning
Dat had ik er even buiten gehouden omdat hij ballooning niet gebruikt in zijn VM.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marius9
mrmrmr schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 17:04:
@marius9

Thanks for the information on the BIOS update.

The topic start contains some software tweaks to optimize Linux for power consumption.

As you probably know, K3843-B is capable of extremely low power consumption (~3W) in idle. The BIOS is already optimized for power consumption.

[...]

Do you have a Corsair RM550x 2021? Article number CP-9020197-EU (or similar). Earlier or other models do not have the same low overhead of this specific PSU. The efficiency can drop very low with some ATX power supplies at 40W and less. At 10W, it could be less than 50%, meaning that half of power may get lost to produce heat.

If you want to get closer to DC consumption, PicoPSU and a suitable highly efficient AC/DC 12V adapter will get you there. I have tested some.
Thank you for sharing the links! I did whatever tuning I could: turned off audio, enabled all power saving states, disabled CPU turbo, ran `powertop --auto-tune` on bootup, etc. I got it to 12W. Assuming 3W CPU + 3W motherboard at 50% efficiency, I feel like I'm running into diminishing returns if I try to optimize more.

First re: Corsair, my apologies, I mixed up the PSU. I have a Seasonic Prime PX-650, not a Corsair. I couldn't find a lot of tests for it with low power. However Tom's Hardware says it should run at 80% efficiency at 20W. Getting ~50% below that is expected. However while I want to minimise power usage overall, I'm not looking for the absolute minimum. This NAS will replace my existing Synology with 3 disks (~50W). If I'm below that, I'm already happy.

The rest of the system looks like this:

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 251,05€ 251,05
1MoederbordenKontron K3843-B€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenWD Red Pro (2020) (512MB cache), 16TB€ 360,75€ 1.082,25
1BehuizingenInter-Tech IPC 4U-4129L€ 141,34€ 141,34
1OWC 10G Ethernet PCIe Network Adapter Expansion Card----
1ProcessorkoelingNoctua NH-U9S€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF548C38BBK2-64€ 203,17€ 203,17
1VoedingenSeasonic Prime PX-650€ 149,-€ 149,-
2Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 129,14€ 258,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.149,99

I have a 10gbe OWC RJ45 PCIe card in the system. I bought this specific one from OWH because it promised to work with one lane of PCIe 4.0 in a x16 slot (the 3rd slot on the motherboard), but it will still only work in the first slot (16 lanes of PCIe x5), which I wanted to reserve for upgrads in the future (GPU? Coral?). I might think of replacing it with a 2.5gbe card (all I really need), or with a direct attach copper card. For now there's enough solar that I'm not too worried, but we'll see for later.

This is the reported power consumption I was able to get, measured with a nous zigbee power meter.

- 12W - 4 fans, one USB stick with the OS, C7 package power
- 15W - +2x 980 2TB SSDs (C3 package power)
- 25W - +10g nic
- 44W - +3x WD Pro Red 16TB
- 66W - bootup with disks starting

Having the two SSDs installed, the package power wouldn't dip below C3, even if I had all PCIe power saving options enabled.

I'm now going away for 2 weeks today, so the system will have to stay in place as is. Once I'm back, I'll see what can be done with the network card, and see for software (cache) solutions that'll let me spin down the disks most of the time. Thank you for all the information and support in this forum so far!

Unrelated: I'm not trying unraid, as I heard they finally got ZFS support with 6.12. However it's not yet finished before 6.13: you can only create ZFS pools, not true ZFS arrays. I'll try out TrueNAS and see if it feels any different/better...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@marius9 The Seasonic Prime Titanium 650W power supply seems to have an idle overhead of 4.22W (@115V) in the test by Aris Mpitziopoulos you mention. Overhead tends to increase at load. That's a lot if your machine basic power consumption is ~2,5W DC.

You can estimate how much the real consumption or overhead is if you measure in standard way recommended in the topic start: SSD, USB wired keyboard, USB wired mouse, active on board LAN, no additional devices such as cards or disks.

If you use 1 SSD in one of the two slots the package C state may go up.

Consoleblank tends to save considerable power if everything else is optimized.

Disabling on board devices in BIOS may raise power consumption on some motherboards.

Is this a home server? If so, you may not need a 10 Gbit network card. Many 4k televisions have just 100 Mbit. Throughput is rarely a problem at home with few networkclients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 11:23
Heeft iemand een BeeLink mini pc in gebruik als zuinige server? Of wil iemand hier zijn mening over geven?

De Zen4 varianten komen nu uit. Iets minder zuinig dan de voorgangers, wel veel meer kracht. Mijns inziens nog steeds erg laag verbruik.

Hoewel ik lang gedacht heb aan een custom build met een fraaie kast en zelf gekozen hardware wint het ogenschijnlijke gemak van die kastjes het nu toch in mijn overweging. Zeker gezien 3.5" HDDs ook erg onzuinig zijn en een kast met ruimte voor een hoop van die dingen toch al snel niet meer in het zuinige servertopic thuishoren.

Veel mini PCs vielen af door de enkele NIC. De nieuwe releases hebben echter zeer linux vriendelijke Intel dual NICs.

Hoewel het wat onchique voelt om er een paar USB-SSDs aan te hangen voor storage, zou dat nog best eens een budget en energievriendelijke set-up kunnen zijn icm de mini PC.

Doel is Promox met o.a. Home Assistent, OPNSense, NextCloud, Plex en nog een tiental andere VMs/containers voor development.

There is no real life, there is just AFK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njinje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 15:39
Mastermind-- schreef op maandag 24 juli 2023 @ 22:30:
Heeft iemand een BeeLink mini pc in gebruik als zuinige server? Of wil iemand hier zijn mening over geven?

De Zen4 varianten komen nu uit. Iets minder zuinig dan de voorgangers, wel veel meer kracht. Mijns inziens nog steeds erg laag verbruik.

Hoewel ik lang gedacht heb aan een custom build met een fraaie kast en zelf gekozen hardware wint het ogenschijnlijke gemak van die kastjes het nu toch in mijn overweging. Zeker gezien 3.5" HDDs ook erg onzuinig zijn en een kast met ruimte voor een hoop van die dingen toch al snel niet meer in het zuinige servertopic thuishoren.

Veel mini PCs vielen af door de enkele NIC. De nieuwe releases hebben echter zeer linux vriendelijke Intel dual NICs.

Hoewel het wat onchique voelt om er een paar USB-SSDs aan te hangen voor storage, zou dat nog best eens een budget en energievriendelijke set-up kunnen zijn icm de mini PC.

Doel is Promox met o.a. Home Assistent, OPNSense, NextCloud, Plex en nog een tiental andere VMs/containers voor development.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een Beelink of Minisforum mini pc. Maar heb nog niet een goede keuze kunnen maken. Mijn doel is gelijk aan die van jou. Zelf kijk ik wel naar de zen3 architectuur. Ik vraag me alleen af of ik mezelf hier later niet mee in de voeten schiet... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09 11:23
Njinje schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 14:26:
[...]

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een Beelink of Minisforum mini pc. Maar heb nog niet een goede keuze kunnen maken. Mijn doel is gelijk aan die van jou. Zelf kijk ik wel naar de zen3 architectuur. Ik vraag me alleen af of ik mezelf hier later niet mee in de voeten schiet... :+
Zojuist de Minisforum NPB5 barebones besteld. Nu een mooie deal op Minisforum DE. Vond de prijs van de i5 tov de i7 best groot, terwijl de prestaties niet heel erg uiteen lopen.

Dual Intel NICs 2.5Gb en ruimte voor een 2.5" gaven de doorslag voor deze specifieke Minisforum.

There is no real life, there is just AFK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:55

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

Voor ZZP werkzaamheden ben ik op zoek naar een semi-krachtige server (die d.m.v. virtualisatie) enkele rollen op zich kan nemen. Zo wil ik een kleine webserver draaien die enkele testomgevingen (voor ontwikkeling) kan draaien maar ook de mogelijkheid heeft om een OPNsense/pfSense aan kan.

Aangezien ik zelf in het bezit ben van een rack, wil ik deze machine ook in een rack plaatsen. Dicht bij het overige apparatuur.

Ik zat aan o.a. het volgende te denken:

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Tray€ 109,76€ 109,76
1MoederbordenASRock H610M-HDV/M.2€ 79,05€ 79,05
1BehuizingenSilverstone RM23-502-Mini€ 141,50€ 141,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 35,90€ 35,90
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 78,35€ 78,35
Totaal€ 444,56

Onderdelen al in bezit:
  • 2x Sata SSD
  • Noctua Low Profile
Ik wil daarnaast nog een extra NIC plaatsen (i.v.m. firewall vm), ik heb nog een oude Intel NIC liggen (zelfde als in de pricewatch a €50+/-) voldoet deze nog? Gedachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Nemean Een rack behuizing heeft doorgaans een onnatuurlijke horizontale geforceerde koeling door relatief kleine fans op hoge toeren, dat kost veel extra energie ten opzichte van een tower model. Het maakt ook herrie terwijl een zuinige tower vrijwel stil kan zijn.

Je kan beter normaal DDR4 JEDEC geheugen kiezen op 1,2V in plaats van overklok/gaming geheugen op hogere spanning. Overklokgeheugen heeft vaak maar weinig SPD settings en die vallen vaak juist te laag uit. Bij deze processor past JEDEC DDR4-3200 geheugen. Pricewatch selectie.

Intel i210/i211/i219-LM zijn redelijk zuinig. Oude netwerkchips kunnen minder zuinig en soms onzuinig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemean
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:55

Nemean

ᵀᴴᴱ ᴷᴵᴺᴳ, ᵀᴴᴱ ᴸᴱᴳᴱᴺᴰ

mrmrmr schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 04:26:
@Nemean Een rack behuizing heeft doorgaans een onnatuurlijke horizontale geforceerde koeling door relatief kleine fans op hoge toeren, dat kost veel extra energie ten opzichte van een tower model. Het maakt ook herrie terwijl een zuinige tower vrijwel stil kan zijn.
Herrie is niet het grootste probleem, de machine komt in een rack staan waar ook mijn UDM Pro / Switches / NAS en UPS staan. Ben bewust ook voor een 2U gegaan i.p.v. 1U.
mrmrmr schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 04:26:
Je kan beter normaal DDR4 JEDEC geheugen kiezen op 1,2V in plaats van overklok/gaming geheugen op hogere spanning. Overklokgeheugen heeft vaak maar weinig SPD settings en die vallen vaak juist te laag uit. Bij deze processor past JEDEC DDR4-3200 geheugen. Pricewatch selectie.

Intel i210/i211/i219-LM zijn redelijk zuinig. Oude netwerkchips kunnen minder zuinig en soms onzuinig zijn.
Bedankt voor de tips, ik ga er naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
mrmrmr schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 02:09:
...
CPU PCIe Link Speed: beperk tot Gen2 of indien nodig Gen3. Gen4 is ongunstig.
PCH PCIe Link Speed: beperk tot Gen2 of indien nodig Gen3. Gen4 is ongunstig
...
@mrmrmr geldt dit ten alle tijde? Ik heb namelijk op mijn K3842-Q (had voorheen K3843-B) o.b.v. deze tip mijn 2x M.2 NVME Samsung 980 Pro's (PCIE4) op GEN3 gezet ipv GEN4. Raid1 ZFS (tja.. ook al een onzuinige keuze xD).

LSPCI geeft dan aan (downgraded) maar wat de impact daarvan is qua speed/energie heb ik nog niet echt kunnen testen. In BIOS kan ik M.2 verbonden met CPU instellen van GEN1 t/m 5. De M.2 PCH gaat maar van GEN1 t/m GEN3 (zou tot 4 moeten kunnen volgens datasheet van moederbord).

02:00.0 Non-Volatile memory controller: Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller PM9A1/PM9A3/980PRO (prog-if 02 [NVM Express])
        Subsystem: Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller PM9A1/PM9A3/980PRO
        Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+
        Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
        Latency: 0, Cache Line Size: 64 bytes
        NUMA node: 0
        Region 0: Memory at 81500000 (64-bit, non-prefetchable) [size=16K]
        Capabilities: [40] Power Management version 3
                Flags: PMEClk- DSI- D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0-,D1-,D2-,D3hot-,D3cold-)
                Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=0 PME-
        Capabilities: [50] MSI: Enable- Count=1/32 Maskable- 64bit+
                Address: 0000000000000000  Data: 0000
        Capabilities: [70] Express (v2) Endpoint, MSI 00
                DevCap: MaxPayload 256 bytes, PhantFunc 0, Latency L0s unlimited, L1 unlimited
                        ExtTag+ AttnBtn- AttnInd- PwrInd- RBE+ FLReset+ SlotPowerLimit 25W
                DevCtl: CorrErr+ NonFatalErr+ FatalErr+ UnsupReq+
                        RlxdOrd+ ExtTag+ PhantFunc- AuxPwr- NoSnoop+ FLReset-
                        MaxPayload 256 bytes, MaxReadReq 512 bytes
                DevSta: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq- AuxPwr- TransPend-
                LnkCap: Port #0, Speed 16GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us
                        ClockPM+ Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp+
                LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
                        ExtSynch- ClockPM+ AutWidDis- BWInt- AutBWInt-
                LnkSta: Speed 8GT/s (downgraded), Width x4
                        TrErr- Train- SlotClk+ DLActive- BWMgmt- ABWMgmt-
                DevCap2: Completion Timeout: Range ABCD, TimeoutDis+ NROPrPrP- LTR+
                         10BitTagComp+ 10BitTagReq- OBFF Not Supported, ExtFmt- EETLPPrefix-
                         EmergencyPowerReduction Not Supported, EmergencyPowerReductionInit-
                         FRS- TPHComp- ExtTPHComp-
                         AtomicOpsCap: 32bit- 64bit- 128bitCAS-
                         AtomicOpsCtl: ReqEn-
                LnkCap2: Supported Link Speeds: 2.5-16GT/s, Crosslink- Retimer+ 2Retimers+ DRS-
                LnkCtl2: Target Link Speed: 16GT/s, EnterCompliance- SpeedDis-
                         Transmit Margin: Normal Operating Range, EnterModifiedCompliance- ComplianceSOS-
                         Compliance Preset/De-emphasis: -6dB de-emphasis, 0dB preshoot
                LnkSta2: Current De-emphasis Level: -6dB, EqualizationComplete+ EqualizationPhase1+
                         EqualizationPhase2+ EqualizationPhase3+ LinkEqualizationRequest-
                         Retimer- 2Retimers- CrosslinkRes: Upstream Port
        Capabilities: [b0] MSI-X: Enable+ Count=130 Masked-
                Vector table: BAR=0 offset=00003000
                PBA: BAR=0 offset=00002000
        Capabilities: [100 v2] Advanced Error Reporting
                UESta:  DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol-
                UEMsk:  DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol-
                UESvrt: DLP+ SDES+ TLP- FCP+ CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF+ MalfTLP+ ECRC- UnsupReq- ACSViol-
                CESta:  RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr-
                CEMsk:  RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr+
                AERCap: First Error Pointer: 00, ECRCGenCap+ ECRCGenEn- ECRCChkCap+ ECRCChkEn-
                        MultHdrRecCap+ MultHdrRecEn- TLPPfxPres- HdrLogCap-
                HeaderLog: 00000000 00000000 00000000 00000000
        Capabilities: [168 v1] Alternative Routing-ID Interpretation (ARI)
                ARICap: MFVC- ACS-, Next Function: 0
                ARICtl: MFVC- ACS-, Function Group: 0
        Capabilities: [178 v1] Secondary PCI Express
                LnkCtl3: LnkEquIntrruptEn- PerformEqu-
                LaneErrStat: 0
        Capabilities: [198 v1] Physical Layer 16.0 GT/s <?>
        Capabilities: [1bc v1] Lane Margining at the Receiver <?>
        Capabilities: [214 v1] Latency Tolerance Reporting
                Max snoop latency: 3145728ns
                Max no snoop latency: 3145728ns
        Capabilities: [21c v1] L1 PM Substates
                          PortCommonModeRestoreTime=10us PortTPowerOnTime=10us
                           T_CommonMode=0us LTR1.2_Threshold=108544ns
                L1SubCtl2: T_PwrOn=42us
        Capabilities: [3a0 v1] Data Link Feature <?>
        Kernel driver in use: nvme
        Kernel modules: nvme

04:00.0 System peripheral: Global Unichip Corp. Coral Edge TPU (prog-if ff)
        Subsystem: Global Unichip Corp. Coral Edge TPU
        Control: I/O- Mem- BusMaster- SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx-
        Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
                        RlxdOrd+ ExtTag+ PhantFunc- AuxPwr- NoSnoop+ FLReset-
                        MaxPayload 256 bytes, MaxReadReq 512 bytes
                DevSta: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq- AuxPwr- TransPend-
                LnkCap: Port #0, Speed 16GT/s, Width x4, ASPM L1, Exit Latency L1 <64us
                        ClockPM+ Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp+
                LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
                        ExtSynch- ClockPM+ AutWidDis- BWInt- AutBWInt-
                LnkSta: Speed 8GT/s (downgraded), Width x4
                        TrErr- Train- SlotClk+ DLActive- BWMgmt- ABWMgmt-
                DevCap2: Completion Timeout: Range ABCD, TimeoutDis+ NROPrPrP- LTR+
                         10BitTagComp+ 10BitTagReq- OBFF Not Supported, ExtFmt- EETLPPrefix-
                         EmergencyPowerReduction Not Supported, EmergencyPowerReductionInit-
                         FRS- TPHComp- ExtTPHComp-
                         AtomicOpsCap: 32bit- 64bit- 128bitCAS-
                         AtomicOpsCtl: ReqEn-
                LnkCap2: Supported Link Speeds: 2.5-16GT/s, Crosslink- Retimer+ 2Retimers+ DRS-
                LnkCtl2: Target Link Speed: 16GT/s, EnterCompliance- SpeedDis-
                         Transmit Margin: Normal Operating Range, EnterModifiedCompliance- ComplianceSOS-
                         Compliance Preset/De-emphasis: -6dB de-emphasis, 0dB preshoot
                LnkSta2: Current De-emphasis Level: -6dB, EqualizationComplete+ EqualizationPhase1+
                         EqualizationPhase2+ EqualizationPhase3+ LinkEqualizationRequest-
                         Retimer- 2Retimers- CrosslinkRes: Upstream Port
        Capabilities: [b0] MSI-X: Enable+ Count=130 Masked-
                Vector table: BAR=0 offset=00003000
                PBA: BAR=0 offset=00002000
        Capabilities: [100 v2] Advanced Error Reporting
                UESta:  DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol-
                UEMsk:  DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol-
                UESvrt: DLP+ SDES+ TLP- FCP+ CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF+ MalfTLP+ ECRC- UnsupReq- ACSViol-
                CESta:  RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr-
                CEMsk:  RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr+
                AERCap: First Error Pointer: 00, ECRCGenCap+ ECRCGenEn- ECRCChkCap+ ECRCChkEn-
                        MultHdrRecCap+ MultHdrRecEn- TLPPfxPres- HdrLogCap-
                HeaderLog: 00000000 00000000 00000000 00000000
        Capabilities: [168 v1] Alternative Routing-ID Interpretation (ARI)
                ARICap: MFVC- ACS-, Next Function: 0
                ARICtl: MFVC- ACS-, Function Group: 0
        Capabilities: [178 v1] Secondary PCI Express
                LnkCtl3: LnkEquIntrruptEn- PerformEqu-
                LaneErrStat: 0
        Capabilities: [198 v1] Physical Layer 16.0 GT/s <?>
        Capabilities: [1bc v1] Lane Margining at the Receiver <?>
        Capabilities: [214 v1] Latency Tolerance Reporting
                Max snoop latency: 3145728ns
                Max no snoop latency: 3145728ns
        Capabilities: [21c v1] L1 PM Substates
                          PortCommonModeRestoreTime=10us PortTPowerOnTime=10us
                           T_CommonMode=0us LTR1.2_Threshold=108544ns
                L1SubCtl2: T_PwrOn=42us
        Capabilities: [3a0 v1] Data Link Feature <?>
        Kernel driver in use: nvme
        Kernel modules: nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mirabis Meer snelheid kost in principe meer energie. Het hangt natuurlijk van de implementatie af of dat in een specifiek geval zo is. Als een protocol xyz versie 1 bijvoorbeeld geen power management heeft maar twee een twee keer snellere procotol versie 2 wel, gaat deze vuistregel niet op.

Bij netwerkverbindingen is e.e.a. veel zichtbaarder doordat het idle verbruik vrij gemakkelijk meetbaar is. Het is complex bij pcie omdat er een match van zowel het pcie systeem zelf en de device moet zijn. Het is nog complexer doordat er meerdere power management systemen door elkaar lopen. Die van de device intern, link state power management en active state powermanagement.

Ik zie bij de lspci output dat alle PM/ASPM (Power Management/Active State Power Management) worden ondersteund, wat dat betreft is het goed op jouw systeem. Als je een device hebt dat echt gebruik maakt van de bandbreedte dan kun je overwegen een hogere snelheid te kiezen en proberen te meten of er verschil is. Dat is moeilijk omdat de belasting niet makkelijk op hetzelfde niveau te houden is. Bij werkverzet speelt ook nog de factor tijd een rol: als een opdracht 2x sneller klaar is bij 2x snelheid, is het netto verschil nul. Het is niet eenvoudig om dat inzichtelijk te maken. Als je continu maximaal belast (camera streams bijvoorbeeld) en er geen idle is, dan is idle niet meer van belang.
Pagina: 1 ... 47 ... 114 Laatste