Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ook al Bezet je kan zelf de efficientie opzoeken of in dit topic of in cybenetics database, bijv.
Ik was zelf aan de Jonsbo kast te kijken. Als ik naar binnen kijk, past een gewone ATX misschien toch - 85mm dikte tegen 65mm van SFX. Of niet.

Ik denk met 4 schijven picoPSU gaat prima werken, je zegt niet welke schijven en heb geen Inventaris in profiel, dus ga ik niet proberen te raden. ik zelf zou zeker met picoPSU beginnen, en pas later - als nodig - uitbreiden naar een andere PSU. 30W is 120€ / jaar. Ik zou het liever in leuke HW investeren, dan aan energie maatschappij geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ook al Bezet schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:24:
[...]
...
, maar de keuze in SFX voedingen (ik neem tenminste aan dat een picoPSU geen optie is met mijn HDDs) is nogal beperkt; zijn de Sharkoon silentstorm of be quiet! SFX Power 2 400W redelijke keuzes? Of zijn er in het ATX voeding segment efficiëntere voedingen te vinden?
Waarom niet? Wat is het piek vermogen en wat denk je nodig te hebben? Ik heb zelfs 4 hdd, 2 ssd en 2 nvme schijven op een pico 160xt (120W adapter) gehangen. Je moet even bekijken hoeveel vermogen de schijven tijdens het opspinnen gebruiken. Als dat voldoende ruimte geeft voor het moederbord en de cpu dan kan het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
andru123 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:04:
Ik was zelf aan de Jonsbo kast te kijken. Als ik naar binnen kijk, past een gewone ATX misschien toch - 85mm dikte tegen 65mm van SFX. Of niet.
Mogelijk? Ik ben uitgegaan van de specificaties van de kast.
andru123 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:04:
Ik denk met 4 schijven picoPSU gaat prima werken, je zegt niet welke schijven en heb geen Inventaris in profiel, dus ga ik niet proberen te raden. ik zelf zou zeker met picoPSU beginnen, en pas later - als nodig - uitbreiden naar een andere PSU. 30W is 120€ / jaar. Ik zou het liever in leuke HW investeren, dan aan energie maatschappij geven.
Dit is het lijstje zoals ik het nu voor ogen heb (ex. voeding). Zoals gezged heb ik de harde schijven al in huis, de twee 8TB schijven hangen op dit moment in mijn qnap.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock J5040-ITX€ 121,15€ 121,15
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (64MB cache)€ 175,-€ 175,-
2Interne harde schijvenWD Ultrastar DC HC320 SATA (512e, SE, 256MB cache, HUS728T8TALE6L4), 8TB€ 197,-€ 394,-
1BehuizingenJonsbo N1€ 145,67€ 145,67
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFRA32A€ 33,17€ 33,17
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 34,53€ 34,53
Totaal€ 903,52
kevi-n1 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:29:
[...]

Waarom niet? Wat is het piek vermogen en wat denk je nodig te hebben? Ik heb zelfs 4 hdd, 2 ssd en 2 nvme schijven op een pico 160xt (120W adapter) gehangen. Je moet even bekijken hoeveel vermogen de schijven tijdens het opspinnen gebruiken. Als dat voldoende ruimte geeft voor het moederbord en de cpu dan kan het.
Volgens mij heb ik in dit topic gelezen dat die combinatie niet aangeraden wordt, maar dat kan ik verkeerd begrepen hebben. Welke voeding gebruik jij?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb een Intel NUC 13 uitvoering: Intel NUC 13 Pro Kit NUC13ANKi3 (zonder stroomkabel) (i3-1315U, 2x8GB, Samsung Pro 980 2 TB, alleen LAN aangesloten) draaien.

Het verbruik is best goed. Met `powertop --auto-tune` op een kale proxmox installatie zag ik 2W (gemiddeld over 5 minuten) op een HomeWizard socket (het enige wat ik heb om te meten).

Daarna een Home Assistant VM toegevoegd en 2 LXC containers en het is nu urenlang stabiel 5W in HW. Meestal eronder maar pieken en afronding zorgen voor 5W gemiddeld. Dit is ook met scaling_governor op powersave en consoleblank=15, maar ik heb niet het idee dat die enorm verschil maakten. BIOS instellingen zijn ongewijzigd.

Met `stress-ng --cpu 2 -t 1m` zie ik ~24W in de HomeWizard 'now' weergave. Met `--cpu 8` loopt dit op naar 40W max. Met normaal gebruik moet ik 'm flink belasten voordat die boven de 10-15W uitkomt.

Misschien heeft iemand er wat aan. Het ding is stil, zuinig, klein en erg snel voor dit soort taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webber
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11-2024
Super interessant forum. Thanks voor alle informatie iedereen!

Ik heb ondertussen heel wat pagina's afgestruind en ben overgegaan op aanschaft van enige componenten, met als doel een toch wel redelijk krachtige server voor wat virtualisatiedoeleinden, maar dan zo zuinig mogelijk.

Niet voor SAS gegaan omdat ik geen zin heb om op een gegeven moment een backplane te vervangen als er grotere disks in moeten. De 6 losse sata kabels leek me het proberen waard!

1ProcessorsIntel Core i7-9700K Tray (SRG15)€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 202,53€ 202,53
1BehuizingenInter-Tech IPC 2U-20248€ 115,47€ 115,47
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 129,-€ 129,-
6Solid state drivesSamsung 870 Evo (MZ-77E4T0B/EU) 4TB€ 205,34€ 1.232,04
1DeLOCK 47221 drive bay panel----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.679,04

Ik ben van plan ook de laatste onderdelen aan te schaffen, maak zoek nog tips:

- PicoPSU + Adapter (hoeveel watt met welke adapter zou het meest passend zijn hier)
- Is het mogelijk om PicoPSU redundant uit te voeren? Lijkt me ideaal, maar geen idee of het mogelijk is.
- Processorkoeler. Passief of toch actief? (op zich heb ik ruimte genoeg in die kast om de heatpipes not wat uit te breiden / customisen)

Andere tips of handige links ook altijd welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Webber
- PicoPSU + Adapter (hoeveel watt met welke adapter zou het meest passend zijn hier)
Bij de meeste thuisservers hangt de keuze van de voeding af van het al dan niet gebruiken van 3.5" disks. Zie de topic start voor informatie over hard disks onder "Hoeveel disks ondersteunt mijn voeding?"
Is het mogelijk om PicoPSU redundant uit te voeren? Lijkt me ideaal, maar geen idee of het mogelijk is.
Mee laten draaien van extra hardware zorgt voor extra verbruik. In een thuissituatie hoef je niet de salarissen door te betalen als de server plat ligt. Of de tijd die het kost om een voeding te vervangen. Risico-analyse gaat over de kans dat iets gebeurt en de gevolgschade. Die zijn beide zeer laag.
Processorkoeler. Passief of toch actief? (op zich heb ik ruimte genoeg in die kast om de heatpipes not wat uit te breiden / customisen)
Het hangt van je plannen af. Bij een licht belaste server die je maar kort maximaal belast is een actieve koeling niet nodig.
Andere tips of handige links ook altijd welkom!
Het geheugen is niet optimaal. Het is XMP overklok- of gaminggeheugen. Normaal JEDEC geheugen met standaard SPD profielen zijn nodig. De processor ondersteunt DDR4-2666. Dus kijk naar 1333 MHz SPD profielen.

Overklokgeheugen valt vaak ver terug. In dit geval vermoedelijk naar 1066 MHz.

Dit is een selectie van DDR4 64GB op 1.2V:
categorie: Geheugen intern

Helaas maken fabrikanten het soms niet makkelijk door de SPD profielen niet te publiceren. Je kan de G.Skill Value F4-2666C19D-64GNT of de Crucial CT2K32G4DFD832A proberen. Ik kan geen garantie geven dat die het goed doen, maar ik vind het het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
user109731 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:09:
Ik heb een Intel NUC 13 uitvoering: Intel NUC 13 Pro Kit NUC13ANKi3 (zonder stroomkabel) (i3-1315U, 2x8GB, Samsung Pro 980 2 TB, alleen LAN aangesloten) draaien.
Het verbruik is best goed. Met `powertop --auto-tune` op een kale proxmox installatie zag ik 2W.
interessant. 2W is heel zuinig voor 13e gen Intel. Dus Intel heeft wel zuinige chips. Heb je fotos toevallig?

Dat NUC heeft i226 lan chip. Vele mensen hier rapporteren problemen met powertop en dat chip. Ik zelf ervaar dat ook met i225 af en toe. Je gebruikt 1gbit netwerk?
Heb je toevallig geprobeerd:
- powertop 2 - 3 keer draaien?
- lan kabel eruit trekken, en dan powertop draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webber
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11-2024
@mrmrmr
mrmrmr schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:24:
Bij de meeste thuisservers hangt de keuze van de voeding af van het al dan niet gebruiken van 3.5" disks. Zie de topic start voor informatie over hard disks onder "Hoeveel disks ondersteunt mijn voeding?"
Die had ik inderdaad gelezen. In mijn geval gaat het om max. 6 SSDs die 2.5W avg trekken onder load volgens Samsung specs.

Toch blijf ik twijfelen. De meeste posts gaan namelijk over idle verbruik. Idle zal de kleinst genoemde (80W PSU met 60W adapter) het prima trekken, maar ik heb niet zo'n kijk op wat piekverbruik doet van de andere componenten. Ik lees bijvoorbeeld ook:
Als er een quad core processor wordt toegepast leidt dat meestal tot minder ruimte voor 3.5" hard disks.
Gaat de 80W + 60W adapter het systeem trekken onder load?
mrmrmr schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:24:
Overklokgeheugen valt vaak ver terug. In dit geval vermoedelijk naar 1066 MHz.

Dit is een selectie van DDR4 64GB op 1.2V:
categorie: Geheugen intern

Helaas maken fabrikanten het soms niet makkelijk door de SPD profielen niet te publiceren. Je kan de G.Skill Value F4-2666C19D-64GNT of de Crucial CT2K32G4DFD832A proberen. Ik kan geen garantie geven dat die het goed doen, maar ik vind het het proberen waard.
Aha. Goede tip! Met geheugen zat ik inderdaad niet optimaal dan. Ik ga de "Crucial CT2K32G4DFD832A" proberen en zal laten weten hoe die het volgens verwachtingen doet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
andru123 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:37:
interessant. 2W is heel zuinig voor 13e gen Intel. Dus Intel heeft wel zuinige chips. Heb je fotos toevallig?
Bedoel je screenshots ergens van?
Dat NUC heeft i226 lan chip. Vele mensen hier rapporteren problemen met powertop en dat chip. Ik zelf ervaar dat ook met i225 af en toe. Je gebruikt 1gbit netwerk?
Ja het is aangesloten op een wat ouder Netgear access point met een aantal ethernet poorten en ik denk dat deze 1gbit zijn. Dat klopt ook met de netwerksnelheid die ik zag bij het kopiëren van bestanden.
Heb je toevallig geprobeerd:
- powertop 2 - 3 keer draaien?
Met --auto-tune of zonder? Als ik me goed herinner werkt dit in beide gevallen en doet het hetzelfde als één keer draaien, maar ik zal dat morgenochtend nog eens proberen.
- lan kabel eruit trekken, en dan powertop draaien?
Niet geprobeerd maar kan ik dan ook even doen. Is er iets dat je wilt weten? :)

Hier is trouwens een reddit thread met nummers van iemand anders met deze NUC. Hij/zij heeft het over 1.5W met BIOS wijzigingen maar dat heb ik niet geprobeerd. Zegt ook dat kernel 6.2+ goed is voor deze CPUs en Proxmox 8 heeft die gelukkig. Ik ben voor deze NUC gegaan na het lezen van die thread en volgens mij komt het aardig overeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Webber schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:00:
Die had ik inderdaad gelezen. In mijn geval gaat het om max. 6 SSDs die 2.5W avg trekken onder load volgens Samsung specs.
SSD's mag je verwaarlozen. Die verbruiken alleen als er werk te doen is. Dat zal zelden alle 6 tegelijk zijn. Zelfs als dat wel zo is blijft het actieve totaalverbruik binnen de perken. Een PicoPSU-90 levert voldoende vermogen als je de processor beperkt tot circa 70W voor PL1/PL2. Dat haal je misschien alleen als je heel erg je best doet met synthetische belasting (lees: niet realistische testtools). Dus voor de praktijk geen probleem. Ik zou dus PicoPSU-90 met een goede adapter kiezen. Bijvoorbeeld een FSP084-AHAN3 in deze kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@user109731 fotos van binnen zijn altijd leuk :) hw pr0n :)
Powertop maakt sommige (bijna alle?) systemen met i226 onstabiel zodat mensen moeten een workaround doen met powertop. Dat gebeurt niet alleen op chinese toptons, maar ook op a-merken. Ikzelf ervaar problemen als netwerk kabel eruit getrokken, en dan hangt powertop (met of zonder auto-tune) Mich heeft zijn bord weg gedaan vanwege dit.
Het is zo ver ik weet nog onopgelost mystery. Daarom dat het gewoon werkt bij jou is echt interessant. Welke c-states krijg je in powertop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
andru123 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 03:36:
Ikzelf ervaar problemen als netwerk kabel eruit getrokken, en dan hangt powertop (met of zonder auto-tune) Mich heeft zijn bord weg gedaan vanwege dit.
Het is zo ver ik weet nog onopgelost mystery.
Ah ik zie hetzelfde als jij. Het werkte prima meerdere keren met de netwerkkabel aangesloten, maar toen ik die eruit trok liep het vast tijdens powertop. Zonder netwerkkabel was trouwens op de machine zelf en daarvoor via de proxmox shell (wat is consoleblank=15 irritant dan :p)

Hier nog even een HomeWizard screenshot van vanochtend. Stabiel ~5W vannacht en rond 8 uur heb ik de HA VM en LXC containers afgesloten en dan daalt het naar ~2W:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLu9N5Q8ob6ghYRrRzZWzGjsvGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b0OpeRJEFtkSPZfeIwmE6rj4.png?f=fotoalbum_large
Welke c-states krijg je in powertop?
Dit is wat ik zie met alleen Proxmox actief. Dit was in de webinterface shell:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
           Pkg(OS)  |            Core(OS) |            CPU(OS) 0   CPU(OS) 1
Powered On  0.0%    | POLL        0.0%    | POLL        0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
C1_ACPI     0.0%    | C1_ACPI     0.0%    | C1_ACPI     0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
C2_ACPI     1.1%    | C2_ACPI     1.4%    | C2_ACPI     2.8%    2.6 ms  0.0%    0.0 ms
C3_ACPI    99.0%    | C3_ACPI    98.5%    | C3_ACPI    96.8%   81.5 ms100.0%  126.3 ms
RC6pp       0.0%    |                     |

|            Core(OS) |            CPU(OS) 2   CPU(OS) 3
                    | POLL        0.0%    | POLL        0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    | C1_ACPI     0.0%    | C1_ACPI     0.0%    0.2 ms  0.0%    0.1 ms
                    | C2_ACPI     1.9%    | C2_ACPI     3.7%    2.1 ms  0.1%    0.3 ms
                    | C3_ACPI    97.8%    | C3_ACPI    95.6%   60.4 ms 99.9%  144.2 ms
                    |                     |

|            CPU(OS) 4
                    | POLL        0.0%    0.0 ms
                    | C1_ACPI     0.0%    0.0 ms
                    | C2_ACPI     0.0%    0.0 ms
                    | C3_ACPI    99.9%   56.1 ms

........................ hetzelfde tot CPU(OS) 7 .....

|             GPU     |
                    | Powered On  0.0%    |
                    | RC6       100.0%    |
                    | RC6p        0.0%    |
                    | RC6pp       0.0%    |

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
            Package |             Core    |            CPU 0       CPU 1
Idle       100.0%   | Idle       100.0%   | Idle       100.0%      100.0%

|             Core    |            CPU 2       CPU 3
                    | Idle       100.0%   | Idle       100.0%      100.0%

|            CPU 4
                    | Idle       100.0%
........................ hetzelfde tot CPU 7

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
              Usage     Device name
             19.4%        CPU misc
             19.4%        CPU core
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Device a74d
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Device 51b0
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Alder Lake-P PCH SPI Controller
            100.0%        PCI Device: Samsung Electronics Co Ltd NVMe SSD Controller PM9A1/PM9A3/980PRO
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Device 51f1
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Ethernet Controller I226-V
            100.0%        PCI Device: Intel Corporation Device a77d
            100.0%        Radio device: iwlwifi
            100.0%        Radio device: btusb
             95.8%        PCI Device: Intel Corporation Raptor Lake-P [UHD Graphics]
              9.6 pkts/s  nic:vmbr0
              9.6 pkts/s  Network interface: enp86s0 (igc)
              0.0 pkts/s  nic:bonding_masters
              0.0%        PCI Device: Intel Corporation Alder Lake PCH HECI Controller
              0.0%        USB device: xHCI Host Controller
              0.0%        USB device: usb-device-8087-0033
              0.0%        Audio codec hwC0D2: Intel
              0.0%        Audio codec hwC0D0: Realtek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
mrmrmr schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 03:55:
@Mirabis Langzaam knipperen is normaal. Als het moederbord het niet doet kan de LED sneller gaan knipperen.

Een G7400 moet het gewoon doen op een K3843-B, dat is 12th gen en deze processor staat op de ondersteuningslijst. Zie je wel de BIOS of is er helemaal geen beeld? Gebruik je de DisplayPort aansluiting voor het beeldscherm?

Dit moederbord heeft alleen DisplayPort aansluitingen. Als je een monitor hebt met DisplayPort is dat natuurlijk prima, maar anders kun je een DisplayPort naar HDMI kabel gebruiken. Ik heb zo'n kabel van Benfei die het goed doet in combinatie met een Samsung HD monitor met HDMI aansluiting.

Een gewone DisplayPort kabel werkt ook goed met een 4k LG monitor.

De K3851 en K3833 hebben al een v2.*.0 BIOS, de meeste andere industrial/longlifecycle modellen hebben een v1.40 BIOS.
ftp://ftp.kontron.com/Pro...nt_RaptorLake-S_K3851.pdf
of
https://ftp.kontron.com/m...318a&subfolder=BIOS_K3851

Het Raptor Lake document voor de v2 BIOS voor o.a. K3843 dat ik heb is van 9 maart 2023. Het noemt BIOS versie 2.4.0. Die is nu niet aanwezig in de gebruikelijke download directories.

Iemand heeft de K3851-R met Raptor Lake ondersteuning aangeschaft en getest op ondersteuning van package C states. Samen met ASUS Pro WS W680-Ace IPMI en Supermicro X13SAE-F. Geen typische servers voor thuis.

Opmerkelijk is dat de ASUS Pro WS W680-Ace het tamelijk goed doet voor een workstationbord qua laag verbruik (5W bij package C state 8, zonder netwerk ).

Ook opvallend is dat de netwerkchips roet in het eten gooien bij de Asus en Supermicro moederborden. De Kontron heeft 3 Intel netwerkchips on board: Intel I219-LM en 2x Intel 2.5Gbps. De Asus heeft 2x Intel 2.5Gbps en het verschil in C states bij gebruik van diverse NVMe ports is +3 tot +5W. De Supermicro heeft net als de Kontron I219-LM en 2x Intel I225-LM.

Van Kontron's v2 BIOS (voor Raptor Lake/13th gen) is dat de BIOS niet geoptimaliseerd is voor C-state 10 (cryptische omschrijving uit de BIOS documentatie). Ik vermoed ook dat de defaults van de Kontron niet geoptimaliseerd zijn en ik vraag me af of die wel goed staan. Het is algemeen bekend dat op serverborden van Fujitsu/Kontron niet voor zuinigheid geoptimaliseerde instellingen worden gebruikt. Dat is wel zo bij de gewone borden zoals de K3843-B.

Als je professioneel uitgeruste maar toch zo zuinig mogelijke server nodig hebt is Kontron van deze 3 het beste. Ik zie steeds vaker tamelijk goed (lees: zuinig) presterende Asus borden die in aanmerking komen voor gebruik als zuinige thuisservers, dat is mooi.
Klopt, ik heb eerst op de ondersteuningslijst gekeken en daarna pas besteld. Lampje EC0 brandt groen zonder te knipperen en elke twee seconden is er één biep/beep. DisplayPort kabel geen beeld, USB naar HDMI geen beeld, USB naar VGA geen beeld. Energieverbruik schommelt tussen de 30 en 35W maar er gebeurt verder niks.

Heb elk slotje geheugen geprobeerd, met en zonder M2 schijven, met SATA SSD, etc. Helaas altijd hetzelfde resultaat - geen beeld en piepjes.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mirabis schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:18:
[...]
Klopt, ik heb eerst op de ondersteuningslijst gekeken en daarna pas besteld. Lampje EC0 brandt groen zonder te knipperen en elke twee seconden is er één biep/beep. DisplayPort kabel geen beeld, USB naar HDMI geen beeld, USB naar VGA geen beeld. Energieverbruik schommelt tussen de 30 en 35W maar er gebeurt verder niks.

Heb elk slotje geheugen geprobeerd, met en zonder M2 schijven, met SATA SSD, etc. Helaas altijd hetzelfde resultaat - geen beeld en piepjes.
Piepjes kunnen duiden op een POST error. Zit er wel een keyboard in? En heb je al eens op de spatiebalk geramd?

Ik neem aan dat je alle 4 de DP uitgangen al geprobeerd hebt?

Het verbruik van 30-35W duidt op een draaiende CPU op 100% op 1 core.

Zelfs als RAM en SSD het niet doen, moet je in de BIOS kunnen komen. Ik vermoed dat je nog steeds een R1.1 BIOS hebt. Die herkent bijna niks.

R1.4 doet het bij mij goed, maar dan moet je wel in de BIOS kunnen komen natuurlijk.

Heb je mijn tip over snel aan/uit een aantal keren, en daarna ca 30 sec wachten al geprobeerd?

[ Voor 7% gewijzigd door Mars Warrior op 10-07-2023 11:28 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Mars Warrior schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:26:
[...]

Piepjes kunnen duiden op een POST error. Zit er wel een keyboard in? En heb je al eens op de spatiebalk geramd?

Ik neem aan dat je alle 4 de DP uitgangen al geprobeerd hebt?

Het verbruik van 30-35W duidt op een draaiende CPU op 100% op 1 core.

Zelfs als RAM en SSD het niet doen, moet je in de BIOS kunnen komen. Ik vermoed dat je nog steeds een R1.1 BIOS hebt. Die herkent bijna niks.

R1.4 doet het bij mij goed, maar dan moet je wel in de BIOS kunnen komen natuurlijk.

Heb je mijn tip over snel aan/uit een aantal keren, en daarna ca 30 sec wachten al geprobeerd?
Yes, alle vier de uitgangen geprobeerd incl. meerdere kabels en beeldschermen. M.b.t. gebruik, als ik de 4 pin 12V CPU pins niet aansluit verbruikt het 5W en piept het niet - maar werkt natuurlijk niet. Heb zojuist geprobeerd "BIOS Recovery" te doen zoals vermeld in R1.1 guide maar er gebeurd niks (zelfde piepje, geen beeld).

CMOS batterij er al uitgehaald, kort snel aan/uit schakelen, 5 tot 10 minuten wachten, no dice.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mirabis schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:18:
[...]

Aan het verbruik te zien zit hij in de BIOS (helemaal geen power saving).

EC0 hoort groen te branden. Bij een oudere BIOS knippert die, is mijn ervaring.

De front panel power LED kan ook iets indiceren:

Slaapstand: LED knippert langzaam aan/uit.
2x snel knipperen: fout met CPU power, CPU of BIOS
2x kort, 1x lang: fout met voeding
snel knipperen: CPU fout (CATERR). Kan zijn een niet ondersteunde cpu, een kapotte CPU of moederbord.

Beepcodes:
ftp://ftp.kontron.com//Pr...FI_AMI_Aptio_4-5_V1.0.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:52

Church of Noise

Drive it like you stole it

Kleine update van mijn kant:
- hp 260 g3 desktop mini: een verse debian bookworm install (DietPi) en backup van home assistant, deze keer met standaard r8169 Linux drivers en het systeem gaat nu tot pkg state c9! Energieverbruik ligt dicht bij voorheen, met nu ongeveer 2.8W bij gebruik van Home assistant en USB muis en toetsenbord ingeplugd.
- nuc 8 i3 werkt headless, maar enkel met dummy hdmi Plug. Andere pogingen haalden niks uit. Deze haalt pkg state c8 zoals eerder vermeld.

Ik zal mijn gepinde post aanpassen.

Eens goed nadenken hoe ik hier nu verder mee ga...

[ Voor 3% gewijzigd door Church of Noise op 10-07-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 20:37
Hoe werkt dat gratis versturen bij jacob.de ?
Als ik paypal kies kost het gratis versturen mij 17 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychsome
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:57
Woodski schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:44:
Dat is alleen in duitsland zelf dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 23:21
Woodski schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:44:
Nog even nagekeken, maar ik had geen verzendkosten. Enkel de 214 euro wat hij toen koste. Overdag was hij ook duurder dan diep in de nacht. Misschien hebben ze hun fout recht gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
user109731 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:45:
Ah ik zie hetzelfde als jij. Het werkte prima meerdere keren met de netwerkkabel aangesloten, maar toen ik die eruit trok liep het vast tijdens powertop. Zonder netwerkkabel was trouwens op de machine zelf en daarvoor via de proxmox shell (wat is consoleblank=15 irritant dan :p)
Bedankt voor testen. @RobertMe @GoBieN-Be en anderen dat workaround met powertop en i226 gebruiken - zijn bij jullie alle i226 ports bezet met netwerk kabel, en als niet, kunnen jullie alle ports aansluiten en nog een keer powertop draaien om te bevestigen?
Dit is wat ik zie met alleen Proxmox actief. Dit was in de webinterface shell:
code:
1
2
3
4
5
           Pkg(OS)  |            Core(OS) |            CPU(OS) 0   CPU(OS) 1
Powered On  0.0%    | POLL        0.0%    | POLL        0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
C1_ACPI     0.0%    | C1_ACPI     0.0%    | C1_ACPI     0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
C2_ACPI     1.1%    | C2_ACPI     1.4%    | C2_ACPI     2.8%    2.6 ms  0.0%    0.0 ms
C3_ACPI    99.0%    | C3_ACPI    98.5%    | C3_ACPI    96.8%   81.5 ms100.0%  126.3 ms
Lijkt mi dat je iets oudere versie van powertop hebt. Versie 2.14 C0 - C10 states laat zien. Er zijn steps om hoe je de laatste versie van powertop kan installeren, maar er zijn "quirks" met de laatste versie, best vragen @mrmrmr of @Mich of iemand anders die weet hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:11:
[...]

Bedankt voor testen. @RobertMe @GoBieN-Be en anderen dat workaround met powertop en i226 gebruiken - zijn bij jullie alle i226 ports bezet met netwerk kabel, en als niet, kunnen jullie alle ports aansluiten en nog een keer powertop draaien om te bevestigen?
Nee, het is mijn actieve(/productie) router (+ nog wat zaken). Dus ik ga er niet (meer) mee experimenteren in de hoop dat het wellicht misschien goed gaat maar net zo goed kan crashen.

Edit:
@andru123 hieronder. Inderdaad, aangeven of ik alle poorten gebruik kan wel. Nee, dat is niet het geval. Van de 4 poorten heb ik er maar 2 in gebruik. 1x WAN en 1x LAN heb ik voldoende aan :P

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 10-07-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Lijkt mi dat je iets oudere versie van powertop hebt. Versie 2.14 C0 - C10 states laat zien. Er zijn steps om hoe je de laatste versie van powertop kan installeren, maar er zijn "quirks" met de laatste versie, best vragen @mrmrmr of @Mich of iemand anders die weet hoe het werkt.
Hm volgens --version heb ik al 2.14, misschien heb ik dan 2.15 nodig. Ik laat het hier maar bij voorlopig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Naar aanleiding van mijn vorige post over mijn NAS verbruik ben ik mijn Gigabyte BRIX GB-BLCE-4105 ook nog eens gaan meten. Ik was dit eigenlijk niet van plan, omdat ik toch al zeker wist dat ik deze wil vervangen, maar mijn keuze voor een nieuw systeem is er nu zeker niet eenvoudiger op geworden. Want:
  • Gemiddeld NAS verbruik: 19.1W / uur
  • Gemiddeld App server verbruik: 9.5W / uur
Als ik hier dan normale zielen eenvoudig 10W zie halen word ik toch enigszins jaloers. Maar wat ik in ieder geval nu weet is dat ik zeker onder de 28.5W wil komen met mijn nieuwe systeem. Want met zulke cijfers wordt het wellicht ook interessant om de NAS te vervangen.

Daarom heb ik, tevens geïnteresseerd door de BBG van deze maand, dit systeem samengesteld:

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 256,94€ 256,94
1MoederbordenMSI Pro B760M-P DDR4€ 98,58€ 98,58
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 66,90€ 66,90
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFRA32A€ 63,22€ 63,22
1VoedingenFSP FlexGURU 300W€ 80,32€ 80,32
2Interne harde schijvenToshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenToshiba MD04ACA50D, 5TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX500 1TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
1InterfacesSonoff ZigBee 3.0 Dongle Plus€ 0,-€ 0,-
1InterfacesZ-wave.me USB Stick met Z-wave plus€ 0,-€ 0,-
1Externe harde schijvenWD My Passport 1TB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Game-accessoiresWD Gaming Drive 4TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 565,96

Ik heb zelf mijn meeneem onderdelen toegevoegd. Alleen heb ik 1 NVMe SSD teveel, maar daar wil ik wellicht tzt zoiets voor aanschaffen: Startech.com PCI Express x4 naar M.2 PCIe SSD-adapter Aangezien daar (nagenoeg) geen logica op zit zou dat ook efficiënt moeten werken zag ik laatst in een LinusTechTips video. Een andere mogelijkheid is uiteraard NVMe naar USB.

Het moederbord heb ik uitgekozen aan de hand van @XyRuS zijn input. Hij haalt hier erg goede resultaten mee. Daarnaast heb ik gekozen voor de 13500 vanwege de hoeveelheid cores, zodat ik met unRAID handmatig de affiniteit kan instellen van containers en applicaties. Met het toewijzen naar E-cores aan niet intensieve processen zou dit efficiënt kunnen/moeten zijn.

Het enige waar ik mij echt zorgen over maak is de voeding. De uitgekozen FSP voeding is natuurlijk niet het meest efficiënt en het kan eenvoudig al mijn disks aan. Ook zien de statistieken op de productpagina er niet superslecht uit, alhoewel die maar tot 10% load gaan. PicoPSU is ook een optie, al voelt dat toch wat te hobbymatig. Andere alternatieven lijken er niet of nauwelijks te zijn.

Uiteraard sta ik open voor input of iets wat ik wellicht over het hoofd zie :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 12:53
alex3305 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:26:
Naar aanleiding van mijn vorige post over mijn NAS verbruik ben ik mijn Gigabyte BRIX GB-BLCE-4105 ook nog eens gaan meten. Ik was dit eigenlijk niet van plan, omdat ik toch al zeker wist dat ik deze wil vervangen, maar mijn keuze voor een nieuw systeem is er nu zeker niet eenvoudiger op geworden. Want:
  • Gemiddeld NAS verbruik: 19.1W / uur
  • Gemiddeld App server verbruik: 9.5W / uur
Als ik hier dan normale zielen eenvoudig 10W zie halen word ik toch enigszins jaloers. Maar wat ik in ieder geval nu weet is dat ik zeker onder de 28.5W wil komen met mijn nieuwe systeem. Want met zulke cijfers wordt het wellicht ook interessant om de NAS te vervangen.

Daarom heb ik, tevens geïnteresseerd door de BBG van deze maand, dit systeem samengesteld:

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 256,94€ 256,94
1MoederbordenMSI Pro B760M-P DDR4€ 98,58€ 98,58
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFRA32A€ 63,22€ 63,22
1VoedingenFSP FlexGURU 300W€ 80,32€ 80,32
2Interne harde schijvenToshiba MG07ACA14TE (512e), 14TB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenToshiba MD04ACA50D, 5TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial BX500 1TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
1InterfacesSonoff ZigBee 3.0 Dongle Plus€ 0,-€ 0,-
1InterfacesZ-wave.me USB Stick met Z-wave plus€ 0,-€ 0,-
1Externe harde schijvenWD My Passport 1TB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Game-accessoiresWD Gaming Drive 4TB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 565,96

Ik heb zelf mijn meeneem onderdelen toegevoegd. Alleen heb ik 1 NVMe SSD teveel, maar daar wil ik wellicht tzt zoiets voor aanschaffen: Startech.com PCI Express x4 naar M.2 PCIe SSD-adapter Aangezien daar (nagenoeg) geen logica op zit zou dat ook efficiënt moeten werken zag ik laatst in een LinusTechTips video. Een andere mogelijkheid is uiteraard NVMe naar USB.

Het moederbord heb ik uitgekozen aan de hand van @XyRuS zijn input. Hij haalt hier erg goede resultaten mee. Daarnaast heb ik gekozen voor de 13500 vanwege de hoeveelheid cores, zodat ik met unRAID handmatig de affiniteit kan instellen van containers en applicaties. Met het toewijzen naar E-cores aan niet intensieve processen zou dit efficiënt kunnen/moeten zijn.

Het enige waar ik mij echt zorgen over maak is de voeding. De uitgekozen FSP voeding is natuurlijk niet het meest efficiënt en het kan eenvoudig al mijn disks aan. Ook zien de statistieken op de productpagina er niet superslecht uit, alhoewel die maar tot 10% load gaan. PicoPSU is ook een optie, al voelt dat toch wat te hobbymatig. Andere alternatieven lijken er niet of nauwelijks te zijn.

Uiteraard sta ik open voor input of iets wat ik wellicht over het hoofd zie :).
Die flexguru heb ik in het verleden ook getest, dat systeem deed idle 13w, met picopsu werd dat <10w en met een Corsair 860i 19w. Flexguru zit een beetje tussen picopsu en full atx in naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 22:50
[...]

Bij mij zijn 3 van de 4 ports aangesloten. powertop auto-tune kan ik niet gebruiken.
Wat ik doe is manueel tunables uitvoeren.

crontab -l:
code:
1
2
@reboot echo "powersave" | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor >/dev/null 2>&1
@reboot /root/powertop/powersave.sh >/dev/null 2>&1

/root/powertop/powersave.sh
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
echo '1500' > '/proc/sys/vm/dirty_writeback_centisecs'                                          # VM writeback timeout
echo 'med_power_with_dipm' > '/sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy'          # Enable SATA link power management for host0
echo '0' > '/proc/sys/kernel/nmi_watchdog'                                                      # NMI watchdog should be turned off
echo 'auto' > '/sys/bus/usb/devices/1-3/power/control'                                          # Autosuspend for USB device USB Receiver [Logitech]
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:17.0/power/control'                                 # Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Device 4dd3
echo 'auto' > '/sys/block/sda/device/power/control'                                             # Runtime PM for disk sda
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:17.0/ata1/power/control'                            # Runtime PM for port ata1 of PCI device: Intel Corporation Device 4dd3
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1f.0/power/control'                                 # Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Device 4d87
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:14.2/power/control'                                 # Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Device 4def
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:04.0/power/control'                                 # Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Device 4e03
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:14.0/power/control'                                 # Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Device 4ded
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:1f.5/power/control'                                 # Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Device 4da4
echo 'auto' > '/sys/bus/pci/devices/0000:00:00.0/power/control'                                 # Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Device 4e12

# Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Device 125c niet aanpassen! Systeem loopt dan vast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:21
Update van Kontron op mijn zakelijke mail van Pcmb-sales @ kontron.com:
Dear Mr. XXXXX,

thank you for your interest in Kontron and our motherboards.

We are currently working on the Bios 2.6 which will bring the support for 13th generation processors.
The Bios update will presumably release within next week.

As soon as the Bios is released all customers will be able to download it from our FTP-server.

I have also attached a file which contains all of our partners where you can purchase the needed board.
Hopefully this helps you out with your purchase decision.

If you any questions left please don´t hesitate to contact me.

I wish you a great day!

Best regards
Kontron werkt aan versie 2.6 van het bios, niet 2.4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-09 11:01
Beste mede tweakers, ik hoop dat een van jullie mij wat tips kan geven want zelf loop ik een beetje vast.

Momenteel draai ik een home assitant server op een Odroid n2+, deze draait lekker zuinig op ongeveer 1,6 watt. Ik wil frigate + coral toevoegen en ongeveer 3-4 camera gebruiken.

Ik denk dat dit net wat teveel is voor de n2+, heb het nog niet getest.
Wel heb ik frigate draaien als docker op een DS218+, deze nas gebruikt ongeveer 15 watt idle en de disks lijken nooit echt uit te schakelen. Deze nas staat normaal uit, en gaat alleen aan wanneer ik hem nodig heb.

Ik kan nieuwe server kopen voor alleen frigate, of alles naar 1 server migreren.

Aanbeveling van frigate zelf is een gk41 van Minisforum, lekker goedkoop en compleet maar ik kan nergens iets vinden over energiegebruik.

Zelf heb ik 2 opties gevonden in het NUC assortiment (Onderaan deze post), beide met een vergelijkbaar idle verbruik van rond de 6 watt. De i3 een stuk sneller en heeft meer mogelijkheden tot uitbreiding (2,5 sata en m2 sata slot). De N6005 is een stuk goedkoper en hiervoor heb ik toevallig nog geheugen liggen.

Aan de ene kant werkt de n2+ zo lekker dat ik deze niet wil veranderen, aan de andere kant blijft de SD kaart iets waarop je kan wachten tot deze stuk is. Emmc modules zou nog kunnen maar voor die prijs heb je ook een ssd met meer capaciteit.

Op de i3 zou ik met proxmox kunnen werken en enorm veel vrijheid hebben in de toekomst. Echter word het afgeraden om frigate in een VM te draaien. Voor home assistant gebruik ik ook graag het OS omdat je dan lekker simpel alles kan installeren. Alles handmatig in dockers draaien gaat hem niet worden voor mij daarvoor heb ik te weinig tijd.

Al dit bovenstaande maakt de keuze lastig. Ik wil uiteindelijk een betrouwbare en energiezuinige, compacte server. Uiteindelijke prijs van de server is na deze punten pas van belang.

Ik heb ook gekeken naar de H3+ van Odroid maar ik kies liever voor iets wat afgewerkt in een behuizing komt.

Wellicht zie ik nog iets over het hoofd wat de keuze kan beïnvloeden.

(Onderstaande zijn exclusief SSD, maar deze zal hetzelfde zijn voor beide modellen waarschijnlijk een Samsung 2TB model.)
1BarebonesIntel NUC 11 Essential Kit NUC11ATKPE - Atlas Canyon€ 193,16€ 193,16
1Geheugen internKingston KCP426SD8/1600
Totaal€ 193,16

1BarebonesIntel NUC 13 Pro Kit NUC13ANHi3 (EU-stroomkabel)€ 327,66€ 327,66
Totaal€ 360,83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
mrmrmr schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:44:
[...]

Aan het verbruik te zien zit hij in de BIOS (helemaal geen power saving).

EC0 hoort groen te branden. Bij een oudere BIOS knippert die, is mijn ervaring.

De front panel power LED kan ook iets indiceren:

Slaapstand: LED knippert langzaam aan/uit.
2x snel knipperen: fout met CPU power, CPU of BIOS
2x kort, 1x lang: fout met voeding
snel knipperen: CPU fout (CATERR). Kan zijn een niet ondersteunde cpu, een kapotte CPU of moederbord.

Beepcodes:
ftp://ftp.kontron.com//Pr...FI_AMI_Aptio_4-5_V1.0.pdf
Vandaag nog een ander PSU en case geprobeerd - beide zonder succes. Front Panel LED blijft volop branden zonder geknipper.

Lijkt mij sterk dat alle 4 de RAM sticks (2 verschillende nieuwe kits) defect zijn wat mij doet vermoeden dat a) nieuwe CPU (G7400) niet goed is of b) het bord niet goed is. Heb in ieder geval een e-mail verstuurd naar jacob.de maar weet niet in hoeverre zij willen helpen aangezien de aanschaf in mei plaatsvondt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mirabis

Als de front panel led brandt, betekent het dat de computer aan staat. Dus dat is goed.

Het probleem is dat je geen beeld hebt. Dus ik denk dat daar een probleem zit. Ik zou een andere monitor/kabel proberen. Als dat niet werkt: een losse pcie grafische kaart.

Ik weet zo uit mijn hoofd niet of de BIOS update ook kan worden geautomatiseerd. Bijvoorbeeld via een bootable USB stick. Misschien weet een van de andere K3843 bezitters dat?

Je kan proberen vanaf een bootable USB stick met LED te booten. Aan de LED kun je zien of hij gelezen wordt. Daaruit kun je weer afleiden of het verkeerd gaat na booten of ervoor. Test altijd zo simpel mogelijk. Standaard USB bedraad toetsenbord (probeer een andere), SATA storage, 1 geheugenmodule plaatsen. Verder zo kaal mogelijk.

Processoren gaan zelden stuk. Wat je kan doen is kijken of de pinnen op het moederbord in orde zijn. Dat kan door een scherpe hoge resolutie foto te maken en die te bestuderen.

Vermoedelijk is het moederbord niet kapot, tenzij je beepjes krijgt die daarop wijzen. De EC0 en front panel LED's wijzen iig niet op een probleem in de kernonderdelen.

Een bootable USB stick kun je maken met Rufus. Zorg dat het UEFI compatibel is. Sticks met alleen MBR (oude schijfindeling) werken niet op moderne computers en dus ook niet met dit moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:55:
@Mirabis

Als de front panel led brandt, betekent het dat de computer aan staat. Dus dat is goed.

Het probleem is dat je geen beeld hebt. Dus ik denk dat daar een probleem zit. Ik zou een andere monitor/kabel proberen. Als dat niet werkt: een losse pcie grafische kaart.

Ik weet zo uit mijn hoofd niet of de BIOS update ook kan worden geautomatiseerd. Bijvoorbeeld via een bootable USB stick. Misschien weet een van de andere K3843 bezitters dat?

Je kan proberen vanaf een bootable USB stick met LED te booten. Aan de LED kun je zien of hij gelezen wordt. Daaruit kun je weer afleiden of het verkeerd gaat na booten of ervoor. Test altijd zo simpel mogelijk. Standaard USB bedraad toetsenbord (probeer een andere), SATA storage, 1 geheugenmodule plaatsen. Verder zo kaal mogelijk.

Processoren gaan zelden stuk. Wat je kan doen is kijken of de pinnen op het moederbord in orde zijn. Dat kan door een scherpe hoge resolutie foto te maken en die te bestuderen.

Vermoedelijk is het moederbord niet kapot, tenzij je beepjes krijgt die daarop wijzen. De EC0 en front panel LED's wijzen iig niet op een probleem in de kernonderdelen.

Een bootable USB stick kun je maken met Rufus. Zorg dat het UEFI compatibel is. Sticks met alleen MBR (oude schijfindeling) werken niet op moderne computers en dus ook niet met dit moederbord.
Ik zal vanavond op hoop van zegen even een GPU uit een oude pc slopen en via die weg beeld proberen te krijgen :fingers crossed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablo668
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 10:29
Ik ben al een tijdje aan het rond kijken om onze huidige NAS te gaan vervangen, ik ben voor ong. 95% zeker van de specs, maar zou graag nog wat feedback willen voordat ik over ga met de bestelling.

Huidige setup:

Hardware
- QNAP TS-453 Pro + 4x Seagate Desktop 4TD
- Intel NUC NUC7i5BNH (i5-7260U / 16GB DDR4 SoDimm)
- Intel NUC NUC8i5BEH (i5-8259U / 32GB DDR4 SoDimm)

Omgeving
De 2 NUCs vormen een Proxmox cluster en hosten 2 Domain Controllers, Management Server, W11 client, 2 Ubuntu Docker host (Unifi, PiHole, Guacamole, Traefik en diverse self hosted media toepassingen waaronder Jellyfin) en Home Assistant

Met name de QNAP begint zijn leeftijd te vertonen en bied niet meer voldoende ruimte, doel is dus primair het vervangen van de huidige NAS. Wens is om gelijktijdig ook de NUC7 uit te faseren, dus het kunnen hosten van VMs en Dockers is niet onbelangrijk. Kijkend naar de beschikbare systemen van Synology/QNAP/... vind ik de systemen vaak te duur of te hebben andere tekortkomingen, dus een zelfbouw.

Qua software zal het waarschijnlijk Unraid worden, met name omdat het hosten en beheren van de VMs, Dockers, etc beter lijkt te zijn dan bij TrueNas Scale. De laatste versie van Unraid ondersteund nu ook ZFS. Bedoeling is om beide te gaan testen op de hardware, voordat ik een definitieve keuze maak.

Nu de hardware nog.

Eisen:
Mini ITX (ivm ruimte)
2 NICs
Moet bestanden kunnen transcoden (minimaal h265 aan een subjectief aanvaardbare snelheid)
Zo laag mogelijk verbruik (duh?)
VMs/Docker hebben minimaal zelfde performance als nu

Na wat zoek werk ben ik uitgekomen op het volgende
1ProcessorsIntel Core i3-13100 Boxed€ 146,53€ 146,53
1MoederbordenASRock Z790M-ITX WiFi€ 243,93€ 243,93
4Interne harde schijvenWD Red Plus (128MB cache), 8TB€ 181,96€ 727,84
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 95,46€ 95,46
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B5600C40€ 164,90€ 164,90
2Solid state drivesWD Black SN770 1TB€ 55,47€ 110,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.489,60

Alternatieven:

CPU
Ik maak mij met name zorg om de performance van de I3 met meerdere VMs alternatief zou dan
Intel Core i5-13500 ipv Intel Core i3-13100 kunnen zijn.

Pro: 8e + 6p cores vs 4p cores
Neg: Dubbel TDP, maar in de verschillende testen lijkt dit in praktijk wel mee te vallen.

Mobo
Het aantal bordjes met 2 NICs in Mini-ITX is nogal beperkt, in feite komt de keuze neer op 2 bordjes met een high-end chipset, dit komt waarschijnlijk het verbruik niet ten goede.

ASRock Z690M-ITX/ax ipv ASRock Z790M-ITX WiFi
Pro: Iets goedkoper en DDR4 ipv DDR5 (wat ook weer besparend werkt)
Neg: Z690M-ITX bordje is uitgerust met een Intel en een Dragon Nic, terwijl het Z790M-ITX is uitgerust met 2 Intel Nics.

.:: DiaKe ::.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Mirabis schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:46:
[...]

Ik zal vanavond op hoop van zegen even een GPU uit een oude pc slopen en via die weg beeld proberen te krijgen :fingers crossed:
Als je beeldscherm in standby staat en je start je PC op wordt hij dan wakker gemaakt? Zo niet krijgt hij denk geen signaal vanuit de videokaart/gpu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-09 12:53
Cobaltjeh schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:01:
Beste mede tweakers, ik hoop dat een van jullie mij wat tips kan geven want zelf loop ik een beetje vast.

Momenteel draai ik een home assitant server op een Odroid n2+, deze draait lekker zuinig op ongeveer 1,6 watt. Ik wil frigate + coral toevoegen en ongeveer 3-4 camera gebruiken.

Ik denk dat dit net wat teveel is voor de n2+, heb het nog niet getest.
Wel heb ik frigate draaien als docker op een DS218+, deze nas gebruikt ongeveer 15 watt idle en de disks lijken nooit echt uit te schakelen. Deze nas staat normaal uit, en gaat alleen aan wanneer ik hem nodig heb.

Ik kan nieuwe server kopen voor alleen frigate, of alles naar 1 server migreren.

Aanbeveling van frigate zelf is een gk41 van Minisforum, lekker goedkoop en compleet maar ik kan nergens iets vinden over energiegebruik.

Zelf heb ik 2 opties gevonden in het NUC assortiment (Onderaan deze post), beide met een vergelijkbaar idle verbruik van rond de 6 watt. De i3 een stuk sneller en heeft meer mogelijkheden tot uitbreiding (2,5 sata en m2 sata slot). De N6005 is een stuk goedkoper en hiervoor heb ik toevallig nog geheugen liggen.

Aan de ene kant werkt de n2+ zo lekker dat ik deze niet wil veranderen, aan de andere kant blijft de SD kaart iets waarop je kan wachten tot deze stuk is. Emmc modules zou nog kunnen maar voor die prijs heb je ook een ssd met meer capaciteit.

Op de i3 zou ik met proxmox kunnen werken en enorm veel vrijheid hebben in de toekomst. Echter word het afgeraden om frigate in een VM te draaien. Voor home assistant gebruik ik ook graag het OS omdat je dan lekker simpel alles kan installeren. Alles handmatig in dockers draaien gaat hem niet worden voor mij daarvoor heb ik te weinig tijd.

Al dit bovenstaande maakt de keuze lastig. Ik wil uiteindelijk een betrouwbare en energiezuinige, compacte server. Uiteindelijke prijs van de server is na deze punten pas van belang.

Ik heb ook gekeken naar de H3+ van Odroid maar ik kies liever voor iets wat afgewerkt in een behuizing komt.

Wellicht zie ik nog iets over het hoofd wat de keuze kan beïnvloeden.

(Onderstaande zijn exclusief SSD, maar deze zal hetzelfde zijn voor beide modellen waarschijnlijk een Samsung 2TB model.)
1BarebonesIntel NUC 11 Essential Kit NUC11ATKPE - Atlas Canyon€ 193,16€ 193,16
1Geheugen internKingston KCP426SD8/1600
Totaal€ 193,16

1BarebonesIntel NUC 13 Pro Kit NUC13ANHi3 (EU-stroomkabel)€ 327,66€ 327,66
Totaal€ 360,83
kksb maakt overigens mooie cases voor de odroid als je iets afgewerkts zoekt

unRAID is overigens misschien een fijn OS en vervanger voor je NAS als je geen zin tijd hebt om zelf een setup te doen op kaal Debian, en dan hoef je alleen HA in een vm'tje te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:58

_Apache_

For life.

Van de Ziggo net een bericht gehad dat de mediabox vervangen wordt, 'de oude mag naar de milieustraat' staat.
Eens kijken of daar misschien nog een oude stille hdd inzit. :)

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
mrmrmr schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:55:
@Mirabis

Zojuist geprobeerd (zonder succes):
- GTX 980 aangesloten met daarop gloednieuwe HDMI kabel naar ThinkVision P40-w20 (nieuw)
- GTX 980 aangesloten met daarop DisplayPort naar ThinkVision P40-w20 (nieuw)
- GTX 980 aangesloten met daarop DisplayPort via adapter (DVI-D) naar Dell P190SB (oud)
- onboard display naar DisplayPort naar ThinkVision P40-w20 (nieuw)

Lampen, fans en dergelijke op de GTX 980 gaan gewoon aan en verbruik omhoog. Echter blijven de piepjes en is er geen beeld.

Ik heb een bootable USB gemaakt... njah ProxMox v8 installer, maar geen verschil. Andere USB-stick, MemTest86 geflashed en ingeprikt. Kontron bord aan, lampje op USB 1x kort aan bij opstarten maar daarna geen led activiteit dat op lezen/schrijven duidt.
Mich schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:07:
[...]

Als je beeldscherm in standby staat en je start je PC op wordt hij dan wakker gemaakt? Zo niet krijgt hij denk geen signaal vanuit de videokaart/gpu.
Zojuist getest, netjes gewacht tot scherm in Standby ging. Kontron bord aangesloten en ingeschakeld, scherm krijgt geen signaal om uit standby te komen. Doe ik hetzelfde met mijn Macbook schakelt het scherm wel in.

Ook geprobeerd:
- CPU Heatsink mount opnieuw gemonteerd en goed aangedraaid
- CPU Fan's verwisseld

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Diablo668 z-chipsets zijn niet zuinig, tenminste wij hebben nog nooit een zuining Z-bord gezien. Zoek eens voor z790, z690 in dit topic, en bladeer door gepinede berichten, dan kan je zelf beoordelen.
2de netwerk - er staat goede uitleg Het grote zuinige server topic - deel 3 Het algemeen advies is een aparte zuinige intel netwerk kaart te gebruiken. Dan de keuze van miniITX is breder. Er zijn verschillende opties - PCIe kaart of M.2 key A/E.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
Diablo668 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:57:
Ik ben al een tijdje aan het rond kijken om onze huidige NAS te gaan vervangen, ik ben voor ong. 95% zeker van de specs, maar zou graag nog wat feedback willen voordat ik over ga met de bestelling.

Huidige setup:

Hardware
- QNAP TS-453 Pro + 4x Seagate Desktop 4TD
- Intel NUC NUC7i5BNH (i5-7260U / 16GB DDR4 SoDimm)
- Intel NUC NUC8i5BEH (i5-8259U / 32GB DDR4 SoDimm)

Omgeving
De 2 NUCs vormen een Proxmox cluster en hosten 2 Domain Controllers, Management Server, W11 client, 2 Ubuntu Docker host (Unifi, PiHole, Guacamole, Traefik en diverse self hosted media toepassingen waaronder Jellyfin) en Home Assistant

Met name de QNAP begint zijn leeftijd te vertonen en bied niet meer voldoende ruimte, doel is dus primair het vervangen van de huidige NAS. Wens is om gelijktijdig ook de NUC7 uit te faseren, dus het kunnen hosten van VMs en Dockers is niet onbelangrijk. Kijkend naar de beschikbare systemen van Synology/QNAP/... vind ik de systemen vaak te duur of te hebben andere tekortkomingen, dus een zelfbouw.

Qua software zal het waarschijnlijk Unraid worden, met name omdat het hosten en beheren van de VMs, Dockers, etc beter lijkt te zijn dan bij TrueNas Scale. De laatste versie van Unraid ondersteund nu ook ZFS. Bedoeling is om beide te gaan testen op de hardware, voordat ik een definitieve keuze maak.

Nu de hardware nog.

Eisen:
Mini ITX (ivm ruimte)
2 NICs
Moet bestanden kunnen transcoden (minimaal h265 aan een subjectief aanvaardbare snelheid)
Zo laag mogelijk verbruik (duh?)
VMs/Docker hebben minimaal zelfde performance als nu

Na wat zoek werk ben ik uitgekomen op het volgende
1ProcessorsIntel Core i3-13100 Boxed€ 146,53€ 146,53
1MoederbordenASRock Z790M-ITX WiFi€ 243,93€ 243,93
4Interne harde schijvenWD Red Plus (128MB cache), 8TB€ 181,96€ 727,84
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 95,46€ 95,46
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK64GX5M2B5600C40€ 164,90€ 164,90
2Solid state drivesWD Black SN770 1TB€ 55,47€ 110,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.489,60

Alternatieven:

CPU
Ik maak mij met name zorg om de performance van de I3 met meerdere VMs alternatief zou dan
Intel Core i5-13500 ipv Intel Core i3-13100 kunnen zijn.

Pro: 8e + 6p cores vs 4p cores
Neg: Dubbel TDP, maar in de verschillende testen lijkt dit in praktijk wel mee te vallen.

Mobo
Het aantal bordjes met 2 NICs in Mini-ITX is nogal beperkt, in feite komt de keuze neer op 2 bordjes met een high-end chipset, dit komt waarschijnlijk het verbruik niet ten goede.

ASRock Z690M-ITX/ax ipv ASRock Z790M-ITX WiFi
Pro: Iets goedkoper en DDR4 ipv DDR5 (wat ook weer besparend werkt)
Neg: Z690M-ITX bordje is uitgerust met een Intel en een Dragon Nic, terwijl het Z790M-ITX is uitgerust met 2 Intel Nics.
In januari heb ik dit moederboord gehad met de z790. Als je er op zoekt in dit topic zie je mijn test resultaten (staat ook bij gepinde poets). Als 10 a 12W voor jou OK is dan is het een mooi moederbord. Ik wilde deze ook vanwege de 2 Nics. Ik ben uiteindelijk toch uitgekomen op een kontron bord met 2 Intel nics: uitvoering: Intel Ethernet Server Adapter I210-T1 (3 nics kwam nog beter uit namelijk)

Dit draait bij elkaar op 3.2W (kale linux)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
project.bobby schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:17:
[...]

kksb maakt overigens mooie cases voor de odroid als je iets afgewerkts zoekt

...
Bedankt voor de tip, dat maakt een odroid een iets beter alternatief.

Unraid is onbekend daar zal ik ook eens naar kijken.
Maar momenteel is de synology via WoL prima aan/uit te zetten in home assistant. En ik gebruik hem eigenlijk alleen als cold-storage.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Mirabis schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:37:
[...]

Zojuist geprobeerd (zonder succes):
- GTX 980 aangesloten met daarop gloednieuwe HDMI kabel naar ThinkVision P40-w20 (nieuw)
- GTX 980 aangesloten met daarop DisplayPort naar ThinkVision P40-w20 (nieuw)
- GTX 980 aangesloten met daarop DisplayPort via adapter (DVI-D) naar Dell P190SB (oud)
- onboard display naar DisplayPort naar ThinkVision P40-w20 (nieuw)

Lampen, fans en dergelijke op de GTX 980 gaan gewoon aan en verbruik omhoog. Echter blijven de piepjes en is er geen beeld.

Ik heb een bootable USB gemaakt... njah ProxMox v8 installer, maar geen verschil. Andere USB-stick, MemTest86 geflashed en ingeprikt. Kontron bord aan, lampje op USB 1x kort aan bij opstarten maar daarna geen led activiteit dat op lezen/schrijven duidt.

[...]

Zojuist getest, netjes gewacht tot scherm in Standby ging. Kontron bord aangesloten en ingeschakeld, scherm krijgt geen signaal om uit standby te komen. Doe ik hetzelfde met mijn Macbook schakelt het scherm wel in.
Er is beeld _/-\o_ en huidige Bios R1.2.0. Was het al zat en aan het afbouwen, CPU heatsink eraf gehaald etc. Bleek wel te booten zonder de heatsink geinstalleerd zonder beep etc, dus andere cooler geplaatst en het werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjoqFdyxDr_qK6Fbvp30zhpqhT8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSXCQzYRyuiBornY7zypXlgv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablo668
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 10:29
@andru123 en @Mich Super bedankt voor jullie reacties alvast, ik zag door de bomen het bos niet meer.

Ik heb al even snel naar de gepinde topic van het moederbordje gekeken en ben eigenlijk aangenaam verrast met het verbruik dat je hebt gehaald met het bordje en de i5 cpu en als ik met deze setup ergens in die buurt kan komen, dan zou dat voor mij al een enorme verbetering zijn t.o.v. de situatie nu.

Ik ga de andere suggesties en topics deze avond eens rustig doornemen en dit weekend een beslissing nemen. De suggesties rond de nic optie is een zeer goede, de PCIe wil ik graag vrijhouden voor wat te experimenteren met het transcoden van de media bestanden naar h265 (externe GPU vs de iGPU van de CPU ...) of andere toekomstige toepassingen, vandaar ook de eis om dubbel onboard. Maar misschien is zo M2 optie wel iets en kan ik iets verzinnen met 1 SSD ofzo..

Nogmaals dank om mij terug op de rails en gemotiveerd te krijgen. _/-\o_

/edit besef net dat de Wif module vaak M2 A+E is... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Diablo668 op 12-07-2023 06:58 ]

.:: DiaKe ::.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
@andru123 en andere Intel i225 gebruikers met problemen met powertop auto tune, probeer het volgende eens:

https://forums.unraid.net...evice-kills-server-r2013/

Ik ben zelf op vakantie dus kan het niet proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-09 22:50
Cobaltjeh schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:01:
Ik heb HomeAssistant OS in een VM draaien op mijn server met HyperVisor (ESXi in dit geval).
Ik heb een Ubuntu Linux in een VM draaien op diezelfde server.
Op die Linux VM heb ik een USB controller in Passthrough toegewezen, met daarop aangesloten mijn Coral USB.
Op die Linux VM heb ik Portainer gezet en daarop een stack gemaakt voor Frigate docker container.
In HomeAssistant dan de FrigateProxy addon gebruiken.
Werkt allemaal zeer stabiel.

Als je Proxmox gebruikt kun je wellicht de Frigate docker container rechtstreeks in Proxmox draaien zonder dat je een Linux VM moet optuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Inmiddels heb ik het systeem uit mijn post hierboven besteld, maar nog wel met wat aanpassingen:

1ProcessorsIntel Core i5-13500 Boxed€ 256,30€ 256,30
1MoederbordenGigabyte B760M GAMING X DDR4€ 122,-€ 122,-
1ControllersIcy Box Converter for 1x HDD/SSD for PCIe x4 slot€ 13,01€ 13,01
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,95€ 5,95
1Computer accessoiresLeicke ULL power supply 156W€ 41,49€ 41,49
1Geheugen internCrucial Pro CP2K16G4DFRA32A€ 53,99€ 53,99
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 52,02€ 52,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 611,66

Ik heb hierboven de onderdelen die ik al heb weggelaten, die vind je in mijn eerdere post.

De veranderingen op een rijtje:

Moederbord MSI Pro B760M-P DDR4Gigabyte B760M GAMING X DDR4
Het MSI bord heeft een PCIe x16 slot en twee PCIe x1 sloten. Het Gigabyte bord daarentegen heeft twee PCIe x16 sloten, waarvan er een langzamer is. Dat lijkt mij handiger met uitbreiden, aangezien ik wellicht in de toekomst nog extra NVMe SSD's wil toevoegen. Daarnaast heeft het Gigabyte bord 2.5Gbps ethernet (wel van Realtek :| ), power stages, passief gekoelde VRM's en geïntegreerde IO plate. Het is dus gewoon een luxer bord.

Het stroomverbruik lijkt mij ook erg goed als ik op deze post op hardwareLUXX en deze post op unRAID forums moet afgaan, met respectievelijk 6W en 7.4W in idle.

Wel is dit bord 20 euro duurder, maar dat lijkt het mij waard.

Geheugen Crucial CT2K16G4DFRA32ACrucial Pro CP2K16G4DFRA32A
Dit geheugen heb ik gekozen omdat het momenteel in de aanbieding is. Het is 1.2V geheugen, maar wel met Intel XMP. Ik wil dus even kijken hoe dit presteert, want vergelijkbaar 1.2V geheugen uit de Pricewatch is ook allemaal game geheugen. Ik verwacht daar dus ook XMP.

Voeding FSP FlexGURU 300WMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT en Leicke ULL power supply 156W
Na veel wikken en wegen ben ik toch voor een PicoPSU gegaan, in combinatie met een 156W Leicke stroomadapter. Dit is nét iets efficiënter en goed leverbaar. Daarnaast las ik dat @Mich deze adapter aanraadde in dit topic. En ik verwacht dat 160W, alhoewel krap, net voldoende moet zijn voor al mijn hardware. Mocht dat niet zo zijn, dan kan ik altijd nog naar een Flexguru of ander alternatief uitwijken.

Kabels Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart 🆕
Deze heb ik nu nodig omdat ik anders mijn 4 disks (3x 3.5" HDD en 1x 2.5" SSD) niet van stroom kan voorzien.

Controllers Icy Box Converter for 1x HDD/SSD for PCIe x4 slot 🆕
Deze heb ik toegevoegd zodat ik van mijn 3 NVMe SSD's gebruik kan maken in het systeem.

Ik ben ontzettend benieuwd hoe dit systeem gaat presteren. In ieder geval bedankt voor alle hulp en input _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 20:47
Ben benieuwd naar je verbruik icm die Pico en HDD's :)

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobaltjeh
GoBieN-Be schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:49:
[...]

Werkt allemaal zeer stabiel.

Als je Proxmox gebruikt kun je wellicht de Frigate docker container rechtstreeks in Proxmox draaien zonder dat je een Linux VM moet optuigen.
Goed om te horen dat dit stabiel werkt, ik leun wat dat betreft toch meer naar de wat zwaardere i3 NUC. Dan kan ik makkelijk alle kanten op, Home assistant OS of een VM platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
FDMK schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:53:
Ben benieuwd naar je verbruik icm die Pico en HDD's :)
Ik ook. Ik heb er eerlijk gezegd nog geen 100% vertrouwen in, maar een wissel naar andere voeding is zo gedaan.
Mars Warrior schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:19:
@alex3305 , ik neem aan dat je de 13500 zwaar gaat beperken in PL1/PL2 ? Als in rond de 65W ofzo?
Ik ben niet helemaal thuis in het (Intel) under-/overclocken, maar wat ik er van heb gelezen denk ik dat ik hem meer op de snelheid van de T-variant ga laten lopen. Met een snelle rekensom kom ik dan nét aan uit als alles 100% belast is (schijven, externe disks, usb randapparatuur, etc), namelijk rond de 130W. Uiteindelijk gaat het bij ook met name om de hoeveelheid cores en threads. Het is al lang beter dan de J4105 die ik nu heb. En het is met name de proef op de som nemen hoe dit geheel überhaupt gaat draaien.

Een echt, ander alternatief zie ik zo ook niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan bevestigen dat als ik netwerk kabel aansluit op Gigabyte bord, werkt powertop zonder probleem.
Helaas, met netwerk kabel, stijgt het idle verbruik van de bord van 3.6W naar 5.2W.
Als ik vervolgens met rechte muisknop Disable netwerk adapter doe, daalt het verbruik terug naar 3.6W. Maar dan loopt powertop de hele systeem vast.
Lijkt dat i225 is ongelooflijk onzuinig, tenminste op dat bord.
Ook setting eee aan heeft geen zichtbaar effect op het verbruik, helaas.
GoBieN-Be schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:34:
Bij mij zijn 3 van de 4 ports aangesloten. powertop auto-tune kan ik niet gebruiken.
code:
1
2
3
# Runtime PM for PCI Device Intel Corporation 
Device 125c niet aanpassen! 
Systeem loopt dan vast.
Ik ben nu overtuigd dat device 125c is de enige port zonder kabel.
@Mich ik ga vanavond je suggestie uitproberen.

[ Voor 11% gewijzigd door andru123 op 12-07-2023 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alex3305 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:20:
Het MSI bord heeft een PCIe x16 slot en twee PCIe x1 sloten. Het Gigabyte bord daarentegen heeft twee PCIe x16 sloten, waarvan er een langzamer is. Dat lijkt mij handiger met uitbreiden, aangezien ik wellicht in de toekomst nog extra NVMe SSD's wil toevoegen. Daarnaast heeft het Gigabyte bord 2.5Gbps ethernet (wel van Realtek :| ), power stages, passief gekoelde VRM's en geïntegreerde IO plate. Het is dus gewoon een luxer bord.

Het stroomverbruik lijkt mij ook erg goed als ik op deze post op hardwareLUXX en deze post op unRAID forums moet afgaan, met respectievelijk 6W en 7.4W in idle.
qua zuinigheid, PEG slot is niet ideaal. Bijna alle tests (inclusief die je hebt gelinked) bewijzen dat. Dus als je plant veel uitbreidingen met PCIe kaarten, ik zou dit toch overwegen. Ik zelf ga de PEG slot alleen voor grafische kaart gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
alex3305 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:41:
[...]

Ik ook. Ik heb er eerlijk gezegd nog geen 100% vertrouwen in, maar een wissel naar andere voeding is zo gedaan.

[...]

Ik ben niet helemaal thuis in het (Intel) under-/overclocken, maar wat ik er van heb gelezen denk ik dat ik hem meer op de snelheid van de T-variant ga laten lopen. Met een snelle rekensom kom ik dan nét aan uit als alles 100% belast is (schijven, externe disks, usb randapparatuur, etc), namelijk rond de 130W. Uiteindelijk gaat het bij ook met name om de hoeveelheid cores en threads. Het is al lang beter dan de J4105 die ik nu heb. En het is met name de proef op de som nemen hoe dit geheel überhaupt gaat draaien.

Een echt, ander alternatief zie ik zo ook niet :/
Met de 65 watt van de CPU ga je het halen. Maar met turbo boost aan kan je CPU naar 155W gaan. Met al je andere apparatuur krijg je dan een reboot. Je moet je PL2 dus beperken. Ik heb het op 45W begrensd, Zowel PL1 als 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
https://videocardz.com/ne...reduce-cpu-power-up-to-25

https://www.tomshardware....-fused-off-in-raptor-lake

Dit gaat over een speciale voltage regultator die in de nieuwste Intel cpu's zit maar niet gebruikt wordt. Daardoor kon nog veel energie bespaart worden. Misschien dat het bij de volgende generatie aan wordt gezet (raptor Lake refresh, 14th gen). Wordt ook een CPU voor een lga1700 socket.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 11:09
Wil ook mijn metingen delen:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 213,38€ 213,38
2Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 271,95€ 543,90
1NetwerkadaptersIntel Gigabit CT Desktop Adapter€ 40,-€ 40,-
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable Drive (2021) 5TB Zwart€ 109,-€ 218,-
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 318,98€ 318,98
1Geheugen internKingston KSM26ED8/32MF€ 85,97€ 85,97
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 51,95€ 51,95
Totaal€ 1.472,18
  • Debian 12
  • met desktopomgeving: plasma-desktop en sddm
  • 2x 3,5 inch disks in spin-down/standby
  • functioneert als router: dhcpd en firewalld
  • docker met op dit moment een vijftal (idle) containers
  • met 2x ethernet en display aangesloten
  • 2,5" disks draaien in ZFS stripe en 3,5" in ZFS mirror; die laatste is puur voor archief en dus vrijwel altijd in standby
Idle verbruik (gemeten met Brennenstuhl PM231):Volgens mij geen slecht resultaat voor de Be Quiet voeding.

Helaas is de Intel 82574L NIC nogal onzuinig, als ik de ethernet kabel eruit trek scheelt dat zeker 3,5W. Daarvoor ga ik toch nog maar op zoek naar een wat zuiniger chipje.

Op termijn wil ik de opslag naar een zuinige NAS, maar op dit moment zie ik niet zoveel aantrekkelijke mogelijkheden voor een zelfbouwsysteempje. Qua kosten/baten levert het me voorlopig weinig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 20:47
Morphix schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:17:
Wil ook mijn metingen delen:

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 213,38€ 213,38
2Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 271,95€ 543,90
1NetwerkadaptersIntel Gigabit CT Desktop Adapter€ 40,-€ 40,-
2Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable Drive (2021) 5TB Zwart€ 109,-€ 218,-
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 318,98€ 318,98
1Geheugen internKingston KSM26ED8/32MF€ 85,97€ 85,97
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 51,95€ 51,95
Totaal€ 1.472,18
  • Debian 12
  • met desktopomgeving: plasma-desktop en sddm
  • 2x 3,5 inch disks in spin-down/standby
  • functioneert als router: dhcpd en firewalld
  • docker met op dit moment een vijftal (idle) containers
  • met 2x ethernet en display aangesloten
  • 2,5" disks draaien in ZFS stripe en 3,5" in ZFS mirror; die laatste is puur voor archief en dus vrijwel altijd in standby
Idle verbruik (gemeten met Brennenstuhl PM231):Volgens mij geen slecht resultaat voor de Be Quiet voeding.

Helaas is de Intel 82574L NIC nogal onzuinig, als ik de ethernet kabel eruit trek scheelt dat zeker 3,5W. Daarvoor ga ik toch nog maar op zoek naar een wat zuiniger chipje.

Op termijn wil ik de opslag naar een zuinige NAS, maar op dit moment zie ik niet zoveel aantrekkelijke mogelijkheden voor een zelfbouwsysteempje. Qua kosten/baten levert het me voorlopig weinig op.
Wat doet deze setup op de piek van booten qua verbruik?

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 11:09
Piek van 91W op de meter bij boot. Kan denk ik net aan met de PicoPSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 11:21
Hi all,

Ik run al even een server met een Fujitsu/Kontron D3644-B moederbord. Ik had nu een Coral dual TPU device gekocht om in het "korte" M.2 E-key te pluggen. (dit ding: https://coral.ai/products/m2-accelerator-dual-edgetpu/)

Ik krijg het device echter niet te zien als ik "lspci" doe in mijn proxmox host.
Er staat op de Coral site wel een opmerking:
* Although the M.2 Specification (section 5.1.2) declares E-key sockets provide two instances of PCIe x1, most manufacturers provide only one. To use both Edge TPUs, be sure your socket connects both instances to the host.
Maar dan zou ik tenminste 1 device verwachten, nu zie ik helemaal niets.

Omdat het moederbord in dit topic vaak besproken wordt wou ik hier eens luisteren of iemand al devices werkend heeft in dit slot of wat ik verkeerd kan doen?
In de BIOS vind ik alvast geen settings om dingen te enablen.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@ndedecke Ziet de BIOS het kaartje wel? Mits die een overzicht heeft of PCIe/M.2 slots in gebruik zijn.

Daarnaast, is er in dmesg iets terug te vinden qua errors/warnings/firmare missing-meldingen?

edit: proxmox, is toch Debian based? Misschien kernel te oud?

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 13-07-2023 19:42 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
@mrmrmr @Mars Warrior heeft een van jullie ook een lijstje met aanbevolen bios settings voor het K3843 bord? Kon in het topic wel hele lijsten terugvinden voor Asus etc.

Op dit moment draai ik ProxMox met 1 vm (Homeassistant OS) en 2 LXC (mqtt, unifi) en is het verbruik ±13W. Schakel ik de VM's uit is het verbruik ±10W. Dit is het dubbele van de idle waardes die ik hiervoor had - waarom weet ik nog niet.

Als ik kijk naar powertop idle (vms uit): heb ik 123.3 wakeups/second maar haal ik niet langer C8 etc... njah niet eens C3 (C10 geselecteerd in Bios).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
           Pkg(HW)  |            Core(HW) |            CPU(OS) 0   CPU(OS) 1
                    |                     | C0 active   0.2%        0.2%
                    |                     | POLL        0.0%    0.1 ms  0.0%    0.1 ms
                    |                     | C1E        99.5%   18.8 ms 99.5%   12.8 ms
C2 (pc2)    0.0%    |                     |
C3 (pc3)    0.0%    | C3 (cc3)    0.0%    |
C6 (pc6)    0.0%    | C6 (cc6)    0.0%    | C6          0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
C7 (pc7)    0.0%    | C7 (cc7)    0.0%    |
C8 (pc8)    0.0%    |                     | C8          0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
C9 (pc9)    0.0%    |                     |
C10 (pc10)  0.0%    |                     |
                    |                     | C10         0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms

|            Core(HW) |            CPU(OS) 2   CPU(OS) 3
                    |                     | C0 active   0.2%        0.2%
                    |                     | POLL        0.0%    0.1 ms  0.0%    0.1 ms
                    |                     | C1E        99.0%   23.4 ms 99.5%   20.1 ms
                    |                     |
                    | C3 (cc3)    0.0%    |
                    | C6 (cc6)    0.0%    | C6          0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    | C7 (cc7)    0.0%    |
                    |                     | C8          0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     | C10         0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms

|             GPU     |
                    |                     |
                    | Powered On  0.0%    |
                    | RC6       100.0%    |
                    | RC6p        0.0%    |
                    | RC6pp       0.0%    |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mirabis schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:29:
@mrmrmr @Mars Warrior heeft een van jullie ook een lijstje met aanbevolen bios settings voor het K3843 bord? Kon in het topic wel hele lijsten terugvinden voor Asus etc.
Er valt niet veel in te stellen, dus ik heb alles gelaten zoals het was…
Op dit moment draai ik ProxMox met 1 vm (Homeassistant OS) en 2 LXC (mqtt, unifi) en is het verbruik ±13W. Schakel ik de VM's uit is het verbruik ±10W. Dit is het dubbele van de idle waardes die ik hiervoor had - waarom weet ik nog niet.
Ik weet niet wat proxmox doet als je dingen uitzet: of dit nog actief is op de achtergrond om vm’s en lxc’s te draaien.

Met Ubuntu en 30 containers - waaronder Home Assistant heb ik gemiddeld 1% cpu load. Wat is die van jou nu?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
Mars Warrior schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:43:
[...]

Er valt niet veel in te stellen, dus ik heb alles gelaten zoals het was…

[...]

Ik weet niet wat proxmox doet als je dingen uitzet: of dit nog actief is op de achtergrond om vm’s en lxc’s te draaien.

Met Ubuntu en 30 containers - waaronder Home Assistant heb ik gemiddeld 1% cpu load. Wat is die van jou nu?
Datacenter node (de host) CPU Usage 2.3% of 4 CPUs en 2.1% of Host Memory. Systeem draait op Pentium G7400 & 128GB DDR5 en 2x 2TB 980 PRO NVMe met zfs mirror.

Alle onnodige proxmox services (clustering, etc.) heb ik al uitgeschakeld middels alle online tweak bronnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mirabis op 13-07-2023 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndedecke
Raven schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:37:
@ndedecke Ziet de BIOS het kaartje wel? Mits die een overzicht heeft of PCIe/M.2 slots in gebruik zijn.

Daarnaast, is er in dmesg iets terug te vinden qua errors/warnings/firmare missing-meldingen?

edit: proxmox, is toch Debian based? Misschien kernel te oud?
In de BIOS is er geen overzicht van aangesloten devices. Ik heb ook wel geen pci-e kaarten aangesloten. Ik kan de 4 slots enabled/disabled zetten maar voor dat M.2 slot is er ergens enkel een melding die grayed out staan: "Wifi - Bluetooth - enabled" => of dat kaartje nu in zit of het slot leeg is, staat er altijd.

Daarnet ook getest met een verse ubuntu 22.04 en de coral procedure gevolgd om de drivers te installeren => ook geen output.
Proxmox is idd debian en gaf zelfde resultaat, maar ik wou dubbelchecken.

Misschien was dat kaartje wel DOA. Helaas geen ander toestel in huis waar ik zo'n slot heb om dit te kunnen testen.

Kontron support gemaild, maar die zeggen dat ze geen support kunnen geven omdat ik geen eindklant ben daar. Gekocht bij Megekko, maar die kan ik met zoiets specifieks niet lastigvallen.

foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFINuMPAY8qo7TPehhf6hVPjJqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3H3YF5r7M78DLBRb5gD2ZzHF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alex3305
Zojuist samen met mijn vrouw <3 samen het bestelde systeem in elkaar gebouwd voor zover dat gaat. Ik ben namelijk nog wat data aan het veiligstellen om van QNAP naar unRAID te gaan, maar dat gaat helaas niet zonder schijven leeg te maken. En met 14TB schijven die een max throughput hebben van 250MB/s duurt dat gewoon even. Het is niet anders.

Maar van de eerste tests word ik erg positief :). Het geheugen (Crucial Pro CP2K16G4DFRA32A) draait zonder XMP profiel op de geadverteerde 3200MT/s snelheid op 1.2v *O*, dus daar ben ik erg blij mee. Ik heb nu alvast de volgende metingen kunnen doen (alleen processor, geheugen, 1 usb 2.0 drive en moederbord) als ik unRAID opstart:

Met de stock BIOS instellingen had ik 17W idle en met de BIOS instellingen van mgutt (unRAID forums) haal ik 7W idle zonder toetsenbord en beeldscherm. Met toetsenbord en beeldscherm steeg dit naar 12W. Dit is met een Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT en de 156W Leicke adapter.

Ondertussen heb ik gisteren na veel twijfelen toch nog de Flexguru PSU besteld. Ik ben toch niet helemaal zeker van de PicoPSU keuze, alhoewel het de meest energiezuinige optie is. Met name vanwege de eventuele flexibiliteit. Deze komt aankomend weekend als het goed is binnen en dan wil ik daar in ieder geval mee verder testen.

Voor nu nog even wachten totdat ik de data kan gaan overzetten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ndedecke schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:00:
In de BIOS is er geen overzicht van aangesloten devices. Ik heb ook wel geen pci-e kaarten aangesloten. Ik kan de 4 slots enabled/disabled zetten maar voor dat M.2 slot is er ergens enkel een melding die grayed out staan: "Wifi - Bluetooth - enabled" => of dat kaartje nu in zit of het slot leeg is, staat er altijd.
Van de foto lijkt dat je een dual TPU kaart heeft, die gebruikt 2x PCI lanes. Volgens Fujitsu spec Wifi kaart M.2 slot alleen 1x lane heeft. Dus single Tpu card gaat mischien werken? Maar ook van dual card er moet 1 TPU ook werken …
Andere bron zegt dat E-key m.2 kan geen PCIe maar alleen SDIO.. whatever that means.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
andru123 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:58:
[...]

Van de foto lijkt dat je een dual TPU kaart heeft, die gebruikt 2x PCI lanes. Volgens Fujitsu spec Wifi kaart M.2 slot alleen 1x lane heeft. Dus single Tpu card gaat mischien werken? Maar ook van dual card er moet 1 TPU ook werken …
Andere bron zegt dat E-key m.2 kan geen PCIe maar alleen SDIO.. whatever that means.
Ja ik had gehoopt dat ik minstens 1 TPU zou hebben. In de BIOS zie ik ook niets PCIe gerelateerd voor dat slot, ik zie enkel mijn 4 "gewone" PCIe slots daar.

SDIO kende ik nog niet, ik vermoed dat het dan zoiets zal zijn en dit ding dus niet compatibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alex3305 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:27:
Zojuist samen met mijn vrouw <3 samen het bestelde systeem in elkaar gebouwd voor zover dat gaat.
7W echt goed! Kan je een volledige post met de lijst, hoe grmeeten, behalde Cstate etc maken? En fotos zijn altijd leuk :) (van systeem, niet je vrouw :*) het is vrij apart dat jullie samen PC bouwen, dat zie je niet vaak.
Leuk als je kan flexguru direct met picoPSU vergelijken, dat weten wij hoe (in)efficient flexguru voeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:15
ndedecke schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:01:
[...]

Ja ik had gehoopt dat ik minstens 1 TPU zou hebben. In de BIOS zie ik ook niets PCIe gerelateerd voor dat slot, ik zie enkel mijn 4 "gewone" PCIe slots daar.

SDIO kende ik nog niet, ik vermoed dat het dan zoiets zal zijn en dit ding dus niet compatibel is.
Ik denk wel dat het moet werken. Zoals @andru123 zei, staat er in de datasheet dat het slot ondersteuning voor PCIe heeft. Al zal je inderdaad waarschijnlijk maar 1 TPU kunnen gebruiken. En zelf heb ik zo'n TPU in combinatie met een D3674-B. Weliswaar een ander moederbord met een andere chipset maar toch ;) Heb je exact de instructies gevolgd om de drivers te installeren, geen foutmeldingen? Al lijkt me dit iets om in een ander topic te bespreken. :)

[ Voor 7% gewijzigd door D-Three op 13-07-2023 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
andru123 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:09:
[...]

7W echt goed! Kan je een volledige post met de lijst, hoe grmeeten, behalde Cstate etc maken?
Ga ik doen als er meer dingen in elkaar zitten en netwerk e.d. ook aangesloten zit. Het was echt het meest minimale systeem (dus RAM, CPU, moederbord, CPU koeler en voeding). Maar kon het niet laten om even te testen en uiteraard te delen :D.

Ik meet in ieder geval alles met een TP-Link Tapo P115. Die zou namelijk redelijk accuraat zijn en ook lage wattages kunnen meten. Althans volgens de Home Assistant PowerCalc - Measure documentation. Zij raden die of een Shelly aan. Ik heb als alternatief ook nog een (oudere) bouwmarkt stroommeter, maar ik weet dat die geen meting doet op <3W.
En fotos zijn altijd leuk :) (van systeem, niet je vrouw :*) het is vrij apart dat jullie samen PC bouwen, dat zie je niet vaak.
:9 Zeker. Ik heb een visuele handicap waardoor ik maar 20% zichtsvermogen heb (oculair albinisme). Dus het is wel handig als je weet hoe de processor erin gaat. Anders is het wel een hele dure hobby :*) . Of als je kunt zien hoe de koeler er op moet :X. En dat lukt mij uiteindelijk ook wel (met hulpmiddelen zoals een telefoon), maar hulp is altijd welkom. Daarnaast gebruiken wij onze server met name ook voor zaken zoals Plex, Bitwarden en Obsidian Sync. Diensten die zij ook allemaal gebruikt. Ze vind het daarom ook geen probleem (en zelfs leuk) om mee te helpen.

En vragen staat uiteraard vrij. Ik weet alleen niet of het feest doorgaat :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Mirabis
De default settings zijn al optimaal. Dus terugzetten naar default. Vervolgens kan je wel PL1/PL2 beperken. Dat voorkomt dat de computer onrendabel veel verbruikt bij zware belasting. Bij jouw processor is dit nog niet aan de orde vanwege de lage TDP.
De powertop waarden zien er vreemd uit. Het is niet goed dat geen package C state en geen core C state wordt weergegeven. Draait powertop binnen een VM/container? Je moet het altijd draaien onder het hoofd besturingssysteem, in dit geval Proxmox zelf.
Als ik kijk naar powertop idle (vms uit): heb ik 123.3 wakeups/second maar haal ik niet langer C8 etc... njah niet eens C3 (C10 geselecteerd in Bios).
Controleer of de kernel de laatst beschikbare is (v6.1), of nonfree firmware packages zijn geinstalleerd, en of er foutmeldingen zijn in dmesg. powertop --auto-tune moet na iedere herstart worden gedraaid. Dat kan door deze opdracht via een service te laten draaien.

Zie dit bericht.

Zie ook de Linux optimalisaties genoemd de topic start onder software tweaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morphix schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:17:
Volgens mij geen slecht resultaat voor de Be Quiet voeding.

Als ik het goed reken: 2 x 4,1W (DC, schijven) + ~4W voor quad NIC met oude chip = 12,2W. Dat kan aardig overeenkomen met het kale (hier: standaard) verbruik van het moederbord van iets meer dan 3W. De PicoPSU zal een groter verschil laten zien naarmate het verbruik lager wordt. Onder 10W is het onmisbaar. Dat komt doordat de efficientie in de afgrond stort bij zeer lage belasting van ATX voedingen. Zie het verschil hier, onderaan.
Bij 3.5" hard disks kun je energieverbruik beperken door de schijven alleen te laten draaien wanneer nodig, en een paar losse netwerkkaarten met I210 of I211 zuiniger dan quad kaarten. Zie topic start voor detail over het laten starten/stoppen van disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
D-Three schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:14:
[...]

Ik denk wel dat het moet werken. Zoals @andru123 zei, staat er in de datasheet dat het slot ondersteuning voor PCIe heeft. Al zal je inderdaad waarschijnlijk maar 1 TPU kunnen gebruiken. En zelf heb ik zo'n TPU in combinatie met een D3674-B. Weliswaar een ander moederbord met een andere chipset maar toch ;) Heb je exact de instructies gevolgd om de drivers te installeren, geen foutmeldingen? Al lijkt me dit iets om in een ander topic te bespreken. :)
Uitleg in de datasheet van jouw moederbord is gelijkaardig met die van de D3644-B. Dus ja ik had ook verwacht dat ik minstens 1 TPU werkend zou krijgen.
Installatie instructies inderdaad gevolgd en zonder fouten verlopen, zowel op de proxmox als op de verse ubuntu 22.04 die ik als test had geïnstalleerd.
lspci zou normaal ook output moeten geven ook al heb je nog niet de drivers geïnstalleerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@ndedecke Zie ik daar nu een stuk kapton tape op dat slot? Bedekt dat geen contacten? Kan je eens de TPU verwijderen en een betere foto van het slot maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
alex3305 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:24:
Ik meet in ieder geval alles met een TP-Link Tapo P115. Die zou namelijk redelijk accuraat zijn en ook lage wattages kunnen meten. Althans volgens de Home Assistant PowerCalc - Measure documentation. Zij raden die of een Shelly aan.
Bedankt voor de link, dat powercalc heeft zelfs een plugin om via OCR te meten :) Handig voor “ouderwetse” meters zonder wifi. Ik heb zelf ook TP-Link meters Kasa EP25. Volgens mijn eigen metingen en ook een paar reviews vrij nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
mrmrmr schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:26:
@Mirabis

[...]

De default settings zijn al optimaal. Dus terugzetten naar default. Vervolgens kan je wel PL1/PL2 beperken. Dat voorkomt dat de computer onrendabel veel verbruikt bij zware belasting. Bij jouw processor is dit nog niet aan de orde vanwege de lage TDP.

[...]

De powertop waarden zien er vreemd uit. Het is niet goed dat geen package C state en geen core C state wordt weergegeven. Draait powertop binnen een VM/container? Je moet het altijd draaien onder het hoofd besturingssysteem, in dit geval Proxmox zelf.

[...]

Controleer of de kernel de laatst beschikbare is (v6.1), of nonfree firmware packages zijn geinstalleerd, en of er foutmeldingen zijn in dmesg. powertop --auto-tune moet na iedere herstart worden gedraaid. Dat kan door deze opdracht via een service te laten draaien.

Zie dit bericht.

Powertop commando werd gedraaid op de host zelf en niet een vm. Auto-tuning wordt bij elke @reboot uitgevoerd en de tweaks uit topicstart zijn ook ingesteld.

Zal proberen bios te resetten en kijken of het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirabis
  • Niet online
mrmrmr schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:26:
@Mirabis

[...]

[...]

[...]

Zie dit bericht.

Kernel Linux 6.2.16-4-pve. Had powertop --auto-tune al ingesteld via crontab -e en @reboot maar heb voor nu ook even jouw service geprobeerd. Geen verschil in werking.

Zelfs met alle VM's uit en ±9W verbruik laat het watch grep "^[c]pu MHz" /proc/cpuinfo commando zien dat de cpu's de hele tijd tussen 800 en 3700Mhz springen. Echt idle zijn ze dus niet hmm

cpufreq-info
root@kontron:~# cpufreq-info
cpufrequtils 008: cpufreq-info (C) Dominik Brodowski 2004-2009
Report errors and bugs to cpufreq@vger.kernel.org, please.
analyzing CPU 0:
  driver: intel_pstate
  CPUs which run at the same hardware frequency: 0
  CPUs which need to have their frequency coordinated by software: 0
  maximum transition latency: 4294.55 ms.
  hardware limits: 800 MHz - 4.70 GHz
  available cpufreq governors: performance, powersave
  current policy: frequency should be within 800 MHz and 4.70 GHz.
                  The governor "powersave" may decide which speed to use
                  within this range.
  current CPU frequency is 840 MHz.
analyzing CPU 1:
  CPUs which run at the same hardware frequency: 1
  CPUs which need to have their frequency coordinated by software: 1
                  within this range.
  current CPU frequency is 1.03 GHz.
analyzing CPU 2:
  CPUs which run at the same hardware frequency: 2
  CPUs which need to have their frequency coordinated by software: 2
                  within this range.
  current CPU frequency is 1.13 GHz.
analyzing CPU 3:
  CPUs which run at the same hardware frequency: 3
  CPUs which need to have their frequency coordinated by software: 3
                  within this range.
  current CPU frequency is 1.18 GHz.

dmesg fouten die ik zo kon vinden:

dmesg | grep 'no \|not\|error\|fail'
[    0.403211] PCI: not using MMCONFIG
[    0.698223] pci 0000:00:1f.5: can't claim BAR 0 [mem 0xfe010000-0xfe010fff]: no compatible bridge window
[    0.715379] system 00:04: [mem 0xfed20000-0xfed7ffff] could not be reserved
[    0.715382] system 00:04: [mem 0xfed45000-0xfed8ffff] could not be reserved
[    0.715384] system 00:04: [mem 0xfee00000-0xfeefffff] could not be reserved
[    0.727554] perf uncore: Cannot find matched IMC device.
[    0.727624] perf uncore: Cannot find matched IMC device.
[    0.727689] perf uncore: Cannot find matched IMC device.
[    0.727751] perf uncore: Cannot find matched IMC device.
[    0.737081] platform rtc_cmos: registered platform RTC device (no PNP device found)
[    1.829853] i8042: probe of i8042 failed with error -5
[    1.835320] device-mapper: core: CONFIG_IMA_DISABLE_HTABLE is disabled. Duplicate IMA measurements will not be recorded in the IMA log.
[    1.835376] platform eisa.0: EISA: Cannot allocate resource for mainboard
[    1.835378] platform eisa.0: Cannot allocate resource for EISA slot 1
[    1.835379] platform eisa.0: Cannot allocate resource for EISA slot 2
[    1.835381] platform eisa.0: Cannot allocate resource for EISA slot 3
[    1.835382] platform eisa.0: Cannot allocate resource for EISA slot 4
[    1.835383] platform eisa.0: Cannot allocate resource for EISA slot 5
[    1.835385] platform eisa.0: Cannot allocate resource for EISA slot 6
[    1.835386] platform eisa.0: Cannot allocate resource for EISA slot 7
[    1.835387] platform eisa.0: Cannot allocate resource for EISA slot 8
[    1.908375] x86/mm: Checked W+X mappings: passed, no W+X pages found.
[    2.018418] i2c i2c-0: Memory type 0x22 not supported yet, not instantiating SPD
[    3.270782] GPT:Primary header thinks Alt. header is not at the end of the disk.
[    3.271274] GPT:Alternate GPT header not at the end of the disk.
[    3.271664] GPT: Use GNU Parted to correct GPT errors.
[    3.578959] pcieport 0000:00:1a.0: AER: Multiple Corrected error received: 0000:00:1a.0
[    3.579475] pcieport 0000:00:1a.0:   device [8086:7ac8] error status/mask=00000001/00002000
[    3.667924] systemd[1]: systemd-repart.service - Repartition Root Disk was skipped because no trigger condition checks were met.
[    3.853074] int3472-discrete INT3472:02: error -EINVAL: Failed to map regulator to sensor
[    3.853975] int3472-discrete: probe of INT3472:02 failed with error -22
[    3.974097] pcieport 0000:00:1a.0: AER: Multiple Corrected error received: 0000:00:1a.0
[    3.974923] pcieport 0000:00:1a.0:   device [8086:7ac8] error status/mask=00000001/00002000
[    4.183132] ACPI: video: Video Device [GFX0] (multi-head: yes  rom: no  post: no)
[    4.183888] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[    4.214629] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[    4.913012] int3472-tps68470 i2c-INT3472:07: TPS68470 init error -110
[    4.913213] int3472-tps68470: probe of i2c-INT3472:07 failed with error -110
[    6.529928] pcieport 0000:00:1a.0: AER: Multiple Corrected error received: 0000:00:1a.0
[    6.529957] pcieport 0000:00:1a.0:   device [8086:7ac8] error status/mask=00000001/00002000
[   17.377140] platform regulatory.0: Direct firmware load for regulatory.db failed with error -2
[   17.377145] cfg80211: failed to load regulatory.db
[   18.058472] pcieport 0000:00:1a.0: AER: Multiple Corrected error received: 0000:00:1a.0
[   18.058506] pcieport 0000:00:1a.0:   device [8086:7ac8] error status/mask=00000001/00002000
[   18.277483] pcieport 0000:00:1a.0: AER: Multiple Corrected error received: 0000:00:1a.0
[   18.277515] pcieport 0000:00:1a.0:   device [8086:7ac8] error status/mask=00000040/00002000

dmesg | grep -i acpi
[    0.000000] BIOS-e820: [mem 0x000000003a0e2000-0x000000003a1b6fff] ACPI data
[    0.000000] BIOS-e820: [mem 0x000000003a1b7000-0x0000000044245fff] ACPI NVS
[    0.000000] efi: ACPI=0x3a1b6000 ACPI 2.0=0x3a1b6014 TPMFinalLog=0x441f3000 SMBIOS=0x44bd4000 SMBIOS 3.0=0x44bd3000 MEMATTR=0x2a555098 ESRT=0x2cc68398 INITRD=0x29ac4218 RNG=0x3a10e018 TPMEventLog=0x29a42018
[    0.017488] ACPI: Early table checksum verification disabled
[    0.017491] ACPI: RSDP 0x000000003A1B6014 000024 (v02 FUJ   )
[    0.017494] ACPI: XSDT 0x000000003A1B5728 0000FC (v01 FUJ    K3843-B1 10400000 AMI  01000013)
[    0.017500] ACPI: FACP 0x000000003A1B4000 000114 (v06 FUJ    K3843-B1 10400000 AMI  01000013)
[    0.017504] ACPI: DSDT 0x000000003A13D000 0760EC (v02 FUJ    K3843-B1 10400000 INTL 20200717)
[    0.017507] ACPI: FACS 0x0000000044245000 000040
[    0.017509] ACPI: FIDT 0x000000003A13C000 00009C (v01 FUJ    K3843-B1 10400000 AMI  00010013)
[    0.017512] ACPI: SSDT 0x000000003A13B000 00038C (v02 PmaxDv Pmax_Dev 00000001 INTL 20200717)
[    0.017514] ACPI: SSDT 0x000000003A135000 005D2C (v02 CpuRef CpuSsdt  00003000 INTL 20200717)
[    0.017517] ACPI: SSDT 0x000000003A132000 002AA1 (v02 SaSsdt SaSsdt   00003000 INTL 20200717)
[    0.017519] ACPI: SSDT 0x000000003A12E000 003339 (v02 INTEL  IgfxSsdt 00003000 INTL 20200717)
[    0.017522] ACPI: HPET 0x000000003A12D000 000038 (v01 FUJ    K3843-B1 10400000 AMI  01000013)
[    0.017524] ACPI: APIC 0x000000003A12C000 0001DC (v05 FUJ    K3843-B1 10400000 AMI  01000013)
[    0.017527] ACPI: MCFG 0x000000003A12B000 00003C (v01 FUJ    K3843-B1 10400000 AMI  01000013)
[    0.017529] ACPI: UEFI 0x000000003C1D6000 000048 (v01 FUJ    K3843-B1 10400000 AMI  01000013)
[    0.017531] ACPI: LPIT 0x000000003A12A000 0000CC (v01 FUJ    K3843-B1 10400000 AMI  01000013)
[    0.017534] ACPI: SSDT 0x000000003A126000 002A83 (v02 FUJ    PtidDevc 00001000 INTL 20200717)
[    0.017536] ACPI: SSDT 0x000000003A123000 002357 (v02 FUJ    TbtTypeC 00000000 INTL 20200717)
[    0.017539] ACPI: DBGP 0x000000003A122000 000034 (v01 FUJ    K3843-B1 10400000 AMI  01000013)
[    0.017541] ACPI: DBG2 0x000000003A121000 000054 (v00 FUJ    K3843-B1 10400000 AMI  01000013)
[    0.017543] ACPI: SSDT 0x000000003A11F000 001919 (v02 FUJ    UsbCTabl 00001000 INTL 20200717)
[    0.017546] ACPI: NHLT 0x000000003A11E000 00002D (v00 FUJ    K3843-B1 10400000 AMI  01000013)
[    0.017548] ACPI: FPDT 0x000000003A11D000 000044 (v01 FUJ    A M I    10400000 AMI  01000013)
[    0.017551] ACPI: SSDT 0x000000003A11C000 000A9B (v02 KEU    xh_K384x 00000000 INTL 20200717)
[    0.017553] ACPI: SSDT 0x000000003A118000 003AEA (v02 SocGpe SocGpe   00003000 INTL 20200717)
[    0.017556] ACPI: SSDT 0x000000003A114000 0039DA (v02 SocCmn SocCmn   00003000 INTL 20200717)
[    0.017558] ACPI: SSDT 0x000000003A113000 000144 (v02 Intel  ADebTabl 00001000 INTL 20200717)
[    0.017561] ACPI: TPM2 0x000000003A112000 00004C (v04 FUJ    K3843-B1 00000001 AMI  00000000)
[    0.017563] ACPI: PHAT 0x000000003A111000 0005D1 (v01 FUJ    K3843-B1 00000005 MSFT 0100000D)
[    0.017565] ACPI: SSDT 0x000000003A110000 0001A4 (v02 FUJ    Gabi0002 00000002 INTL 20200717)
[    0.017568] ACPI: SSDT 0x000000003A10F000 0000BB (v02 FUJ    Gabi0001 00000002 INTL 20200717)
[    0.017570] ACPI: WSMT 0x000000003A129000 000028 (v01 FUJ    K3843-B1 10400000 AMI  00010013)
[    0.017572] ACPI: Reserving FACP table memory at [mem 0x3a1b4000-0x3a1b4113]
[    0.017574] ACPI: Reserving DSDT table memory at [mem 0x3a13d000-0x3a1b30eb]
[    0.017574] ACPI: Reserving FACS table memory at [mem 0x44245000-0x4424503f]
[    0.017575] ACPI: Reserving FIDT table memory at [mem 0x3a13c000-0x3a13c09b]
[    0.017576] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0x3a13b000-0x3a13b38b]
[    0.017576] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0x3a135000-0x3a13ad2b]
[    0.017577] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0x3a132000-0x3a134aa0]
[    0.017578] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0x3a12e000-0x3a131338]
[    0.017578] ACPI: Reserving HPET table memory at [mem 0x3a12d000-0x3a12d037]
[    0.017579] ACPI: Reserving APIC table memory at [mem 0x3a12c000-0x3a12c1db]
[    0.017579] ACPI: Reserving MCFG table memory at [mem 0x3a12b000-0x3a12b03b]
[    0.017580] ACPI: Reserving UEFI table memory at [mem 0x3c1d6000-0x3c1d6047]
[    0.017581] ACPI: Reserving LPIT table memory at [mem 0x3a12a000-0x3a12a0cb]
[    0.017581] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0x3a126000-0x3a128a82]
[    0.017582] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0x3a123000-0x3a125356]
[    0.017583] ACPI: Reserving DBGP table memory at [mem 0x3a122000-0x3a122033]
[    0.017583] ACPI: Reserving DBG2 table memory at [mem 0x3a121000-0x3a121053]
[    0.017584] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0x3a11f000-0x3a120918]
[    0.017585] ACPI: Reserving NHLT table memory at [mem 0x3a11e000-0x3a11e02c]
[    0.017585] ACPI: Reserving FPDT table memory at [mem 0x3a11d000-0x3a11d043]
[    0.017586] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0x3a11c000-0x3a11ca9a]
[    0.017587] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0x3a118000-0x3a11bae9]
[    0.017587] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0x3a114000-0x3a1179d9]
[    0.017588] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0x3a113000-0x3a113143]
[    0.017588] ACPI: Reserving TPM2 table memory at [mem 0x3a112000-0x3a11204b]
[    0.017589] ACPI: Reserving PHAT table memory at [mem 0x3a111000-0x3a1115d0]
[    0.017590] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0x3a110000-0x3a1101a3]
[    0.017590] ACPI: Reserving SSDT table memory at [mem 0x3a10f000-0x3a10f0ba]
[    0.017591] ACPI: Reserving WSMT table memory at [mem 0x3a129000-0x3a129027]
[    0.154993] ACPI: PM-Timer IO Port: 0x1808
[    0.155000] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x01] high edge lint[0x1])
[    0.155001] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x02] high edge lint[0x1])
[    0.155001] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x03] high edge lint[0x1])
[    0.155002] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x04] high edge lint[0x1])
[    0.155002] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x05] high edge lint[0x1])
[    0.155003] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x06] high edge lint[0x1])
[    0.155003] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x07] high edge lint[0x1])
[    0.155004] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x08] high edge lint[0x1])
[    0.155004] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x09] high edge lint[0x1])
[    0.155005] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x0a] high edge lint[0x1])
[    0.155005] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x0b] high edge lint[0x1])
[    0.155005] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x0c] high edge lint[0x1])
[    0.155006] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x0d] high edge lint[0x1])
[    0.155006] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x0e] high edge lint[0x1])
[    0.155007] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x0f] high edge lint[0x1])
[    0.155007] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x10] high edge lint[0x1])
[    0.155008] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x11] high edge lint[0x1])
[    0.155008] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x12] high edge lint[0x1])
[    0.155009] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x13] high edge lint[0x1])
[    0.155009] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x14] high edge lint[0x1])
[    0.155010] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x15] high edge lint[0x1])
[    0.155010] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x16] high edge lint[0x1])
[    0.155011] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x17] high edge lint[0x1])
[    0.155011] ACPI: LAPIC_NMI (acpi_id[0x00] high edge lint[0x1])
[    0.155085] ACPI: INT_SRC_OVR (bus 0 bus_irq 0 global_irq 2 dfl dfl)
[    0.155086] ACPI: INT_SRC_OVR (bus 0 bus_irq 9 global_irq 9 high level)
[    0.155089] ACPI: Using ACPI (MADT) for SMP configuration information
[    0.155090] ACPI: HPET id: 0x8086a201 base: 0xfed00000
[    0.337663] ACPI: Core revision 20221020
[    0.398613] ACPI: PM: Registering ACPI NVS region [mem 0x3a1b7000-0x44245fff] (168357888 bytes)
[    0.403211] acpiphp: ACPI Hot Plug PCI Controller Driver version: 0.5
[    0.403211] ACPI: Added _OSI(Module Device)
[    0.403211] ACPI: Added _OSI(Processor Device)
[    0.403211] ACPI: Added _OSI(3.0 _SCP Extensions)
[    0.403211] ACPI: Added _OSI(Processor Aggregator Device)
[    0.520403] ACPI: 14 ACPI AML tables successfully acquired and loaded
[    0.538430] ACPI: Dynamic OEM Table Load:
[    0.538439] ACPI: SSDT 0xFFFF916D00C52C00 0001AB (v02 PmRef  Cpu0Psd  00003000 INTL 20200717)
[    0.539173] ACPI: \_SB_.PR00: _OSC native thermal LVT Acked
[    0.544221] ACPI: Dynamic OEM Table Load:
[    0.544227] ACPI: SSDT 0xFFFF916D0123F800 000394 (v02 PmRef  Cpu0Cst  00003001 INTL 20200717)
[    0.546535] ACPI: Dynamic OEM Table Load:
[    0.546539] ACPI: SSDT 0xFFFF916D012C4800 0006CB (v02 PmRef  Cpu0Ist  00003000 INTL 20200717)
[    0.547505] ACPI: Dynamic OEM Table Load:
[    0.547509] ACPI: SSDT 0xFFFF916D012C2000 0004BA (v02 PmRef  Cpu0Hwp  00003000 INTL 20200717)
[    0.548674] ACPI: Dynamic OEM Table Load:
[    0.548681] ACPI: SSDT 0xFFFF916D00AF2000 001BAF (v02 PmRef  ApIst    00003000 INTL 20200717)
[    0.551548] ACPI: Dynamic OEM Table Load:
[    0.551553] ACPI: SSDT 0xFFFF916D00AF4000 001038 (v02 PmRef  ApHwp    00003000 INTL 20200717)
[    0.554231] ACPI: Dynamic OEM Table Load:
[    0.554236] ACPI: SSDT 0xFFFF916D00AF0000 001349 (v02 PmRef  ApPsd    00003000 INTL 20200717)
[    0.555513] ACPI: Dynamic OEM Table Load:
[    0.555517] ACPI: SSDT 0xFFFF916D012B0000 000FBB (v02 PmRef  ApCst    00003000 INTL 20200717)
[    0.559797] ACPI: Interpreter enabled
[    0.559842] ACPI: PM: (supports S0 S3 S4 S5)
[    0.559844] ACPI: Using IOAPIC for interrupt routing
[    0.564048] PCI: MMCONFIG at [mem 0xc0000000-0xcfffffff] reserved as ACPI motherboard resource
[    0.564058] PCI: Using host bridge windows from ACPI; if necessary, use "pci=nocrs" and report a bug
[    0.566567] ACPI: Enabled 6 GPEs in block 00 to 7F
[    0.599385] ACPI: \_SB_.PC00.CNVW.WRST: New power resource
[    0.608314] ACPI: \PIN_: New power resource
[    0.608549] ACPI: PCI Root Bridge [PC00] (domain 0000 [bus 00-fe])
[    0.608554] acpi PNP0A08:00: _OSC: OS supports [ExtendedConfig ASPM ClockPM Segments MSI EDR HPX-Type3]
[    0.615895] acpi PNP0A08:00: _OSC: OS now controls [PCIeHotplug SHPCHotplug PME AER PCIeCapability LTR DPC]
[    0.642568] ACPI: PCI: Interrupt link LNKA configured for IRQ 0
[    0.642653] ACPI: PCI: Interrupt link LNKB configured for IRQ 1
[    0.642737] ACPI: PCI: Interrupt link LNKC configured for IRQ 0
[    0.642821] ACPI: PCI: Interrupt link LNKD configured for IRQ 0
[    0.642905] ACPI: PCI: Interrupt link LNKE configured for IRQ 0
[    0.642989] ACPI: PCI: Interrupt link LNKF configured for IRQ 0
[    0.643072] ACPI: PCI: Interrupt link LNKG configured for IRQ 0
[    0.643156] ACPI: PCI: Interrupt link LNKH configured for IRQ 0
[    0.658843] ACPI: bus type USB registered
[    0.662290] PCI: Using ACPI for IRQ routing
[    0.712147] pnp: PnP ACPI init
[    0.716762] pnp: PnP ACPI: found 8 devices
[    0.721834] clocksource: acpi_pm: mask: 0xffffff max_cycles: 0xffffff, max_idle_ns: 2085701024 ns
[    0.745863] ACPI: button: Sleep Button [SLPB]
[    0.745908] ACPI: button: Power Button [PWRB]
[    0.745958] ACPI: button: Power Button [PWRF]
[    3.652153] ACPI: bus type drm_connector registered
[    4.183132] ACPI: video: Video Device [GFX0] (multi-head: yes  rom: no  post: no)

Andere commando's uit dit topic:
root@kontron:/sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle# for state in state{0..4} ; do echo c-$state `cat $state/name` `cat $state/latency` ; done
c-state0 POLL 0
c-state1 C1E 2
c-state2 C6 220
c-state3 C8 280
c-state4 C10 680

[ Voor 12% gewijzigd door Mirabis op 14-07-2023 12:52 . Reden: toevoeging cpu verbruik ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndedecke
D-Three schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:11:
@ndedecke Zie ik daar nu een stuk kapton tape op dat slot? Bedekt dat geen contacten? Kan je eens de TPU verwijderen en een betere foto van het slot maken?
Er ligt/lag inderdaad een stukje gele tape op (wist niet dat dit kapton noemt), maar de contacten in het slot waren wel gewoon vrij.
even de tape er afgehaald, maar was dus enkel bovenop dat slot.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/efZtQUe5lJkyahXTx1AHZ8yubig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Nh2UvodCiKh482aoNgVfN3j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj1Sa0W_XEu8ydTmISIJ4xpa36Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AB0bSGJ537Guq76bXyNdJHHn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mirabis schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:43:
Kernel Linux 6.2.16-4-pve. Had powertop --auto-tune al ingesteld via crontab -e en @reboot maar heb voor nu ook even jouw service geprobeerd. Geen verschil in werking.
Zelfs met alle VM's uit en ±9W verbruik laat het watch grep "^[c]pu MHz" /proc/cpuinfo commando zien dat de cpu's de hele tijd tussen 800 en 3700Mhz springen. Echt idle zijn ze dus niet hmm
De Alder Lake processor laat nogal snel de frequentie oplopen, dat zag ik ook. Alleen al het draaien van deze tool heeft invloed.
dmesg fouten die ik zo kon vinden:

dmesg | grep 'no \|not\|error\|fail'
Ik heb momenteel geen vergelijkingsmateriaal voorhanden, maar misschien kan iemand anders dit vergelijken met zijn dmesg output.

Zo op het oog zie ik niet iets waarvan ik zou zeggen dat er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
@ndedecke Die tape is dus inderdaad het probleem niet. Is er een Wireless setting in de BIOS die disabled staat? edit: Heb je al bekeken blijkbaar:
ndedecke schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:00:
[...]

Vreemd dat het greyed out is, als ik er aan denk zal ik dit weekend eens nakijken of dat bij mij ook zo is.
Wat ik nog kan bedenken is een BIOS reset en nakijken of je de laatste BIOS versie hebt?

[ Voor 78% gewijzigd door D-Three op 15-07-2023 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
@ndedecke ik heb een Asus H610T en moest op 2 plekken in de BIOS het AE-key slot activeren voordat (in mijn geval) de adapter + m.2 SSD werkte. Na eerste activatie/enable verdween de greyed-out optie en kon ik ook die activeren. Daarnaast is de Coral dual TPU PCI-E Gen2 en je AE-key slot Gen3. Zover ik weet zouden beide TPU's herkend moeten worden gezien de Coral niet aan bifurcation doet en gewoon volledig op langzamere link-speed moet werken.

Uiteraard zou het ook kunnen zijn dat je AE-slot kapot is, of je TPU kapot is. Het aanschaffen van een PCI-e X1 insteekkaart zouden je problemen evt ook kunnen oplossen.

Edit:

Dit moest ik eerst aanzetten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wg9mHUQXl0WhwBqUyOIixf_d-yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2HE6vBw62vIGs5qTV4SdWUE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door renedis op 15-07-2023 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 21:17

ST10©DE

Dus.............

mrmrmr schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:28:
[...]

Ik heb momenteel geen vergelijkingsmateriaal voorhanden, maar misschien kan iemand anders dit vergelijken met zijn dmesg output.
Ik draai :

code:
1
2
paul@PaMeServer:~$ uname -a
Linux PaMeServer 6.1.0-9-amd64 #1 SMP PREEMPT_DYNAMIC Debian 6.1.27-1 (2023-05-08) x86_64 GNU/Linux

en heb het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
paul@PaMeServer:~$ sudo dmesg | grep 'no \|not\|error\|fail'
[sudo] password for paul:
[    0.523336] ACPI BIOS Error (bug): Could not resolve symbol [\_SB.UBTC.CR01._                             PLD], AE_NOT_FOUND (20220331/psargs-330)
[    0.523365] ACPI Error: Aborting method \_SB.UBTC.RUCC due to previous error                              (AE_NOT_FOUND) (20220331/psparse-529)
[    0.523389] ACPI Error: Aborting method \_SB.PCI0.XHC.RHUB.SS06._PLD due to p                             revious error (AE_NOT_FOUND) (20220331/psparse-529)
[    0.634438] system 00:04: [mem 0xfe000000-0xfe01ffff] could not be reserved
[    0.636588] system 00:07: [mem 0xfed90000-0xfed93fff] could not be reserved
[    0.636600] system 00:07: [mem 0xfee00000-0xfeefffff] could not be reserved
[    0.658115] platform rtc_cmos: registered platform RTC device (no PNP device                              found)
[    1.583957] hpet_acpi_add: no address or irqs in _CRS
[    1.591167] AMD-Vi: AMD IOMMUv2 functionality not available on this system -                              This is not a bug.
[    1.784625] x86/mm: Checked W+X mappings: passed, no W+X pages found.
[    5.388109] Not activating Mandatory Access Control as /sbin/tomoyo-init does                              not exist.
[    9.170661] device-mapper: core: CONFIG_IMA_DISABLE_HTABLE is disabled. Dupli                             cate IMA measurements will not be recorded in the IMA log.
[    9.195286] systemd[1]: systemd-repart.service - Repartition Root Disk was sk                             ipped because no trigger condition checks were met.
[   14.608643] ACPI: video: Video Device [GFX0] (multi-head: yes  rom: no  post:                              no)
[   14.615478] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[   14.621983] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[   14.628526] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[   32.008276] NFSD: no clients to reclaim, skipping NFSv4 grace period (net f00                             00000)

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ward8917
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-07-2024
Goedemiddag tweakers

Ik zit zoals velen hier met een gelijkaardige vraag naar een server-configuratie.
Echter, de combinatie van zaken die ik erop wil draaien, heb ik hier nog niet teruggevonden.

Hoofddoel van de server is het draaien van Home Assistant. Dit draait nu op een oude laptop. (Gemiddeld verbruik 16,5 W).
Plex server staat momenteel op mijn desktop, wat vervelend is als deze uit staat. Dit wil ik ook verhuizen naar de server. Geen idee of die eigenlijk veel moet transcoden. We kijken altijd via een nvidia shield. Ik vermoed van niet, maar hardware transcoding lijkt optie me wel handig?
NAS functie voor de films/series/beveiligingsbeelden + backup van documenten.
We willen een 5-tal camera's (paar 4k, rest fullHD) verwerken via frigate + google coral (M2 met 2x TPU?).

Samengevat:
- Home Assistant
- Plex
- Frigate
- (M2) google coral
- NAS met 1 schijf van 2 of 4TB.(voorlopig geen RAID, upgrade-optie is mooi meegenomen)
- SSD voor 'dagdagelijkse' werking, de media op de NAS wordt niet vaak aangesproken en ik verwacht ook niet super veel recordings van de cameras.

(SATA SSDs heb ik liggen.)

Graag zo laag mogelijk in verbruik zonder het gevoel te hebben dat iets traag werkt.

Ik twijfel vooral tussen een minipc (NUC / Beelink / ...) of zelf iets samen te bouwen. Opzich ontzie ik het mij niet om de hardware samen te steken.
Bij een minipc vrees ik dat het toevoegen van HDDs (evt. in RAID) + de coral deze keuze minder interessant of haalbaar maken.

Proxmox lijkt me wel geschikt om dit alles samen te brengen?

Budget: lukt dat met +-500€? Minder mag ook ofcourse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:35:
Hmm, kan je eens in `/etc/fstab` kijken wat daar aan entries staan? Mogelijk is je usb stick overgenomen als mountpoint.

Die /oldroot zou niet zomaar in een vers geinstalleerd systeem moeten voorkomen volgens mij.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/nvme0n1p2 during installation
UUID=632803e6-058a-4bb8-9f9d-836c75aae6ab /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# /boot/efi was on /dev/nvme0n1p1 during installation
UUID=AF7E-481E  /boot/efi       vfat    umask=0077      0       1
/swapfile                                 none            swap    sw              0       0

Geen idee wat dat betekent

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:32:
@andru123 en andere Intel i225 gebruikers met problemen met powertop auto tune, probeer het volgende eens:

https://forums.unraid.net...evice-kills-server-r2013/

Ik ben zelf op vakantie dus kan het niet proberen :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
inxi -Sx
System:
  Host: GB660i Kernel: 5.15.0-56-generic x86_64 bits: 64 compiler: gcc
    v: 11.3.0 Desktop: MATE 1.26.0 Distro: Linux Mint 21.1 Vera
    base: Ubuntu 22.04 jammy
lspci -nn
02:00.0 Ethernet controller [0200]: Intel Corporation Ethernet Controller I225-V [8086:15f3] (rev 03)

sudo sh -c 'echo auto > /sys/bus/pci/devices/0000:02:00.0/power/control'

De laatste commando hangt de server.

Als ik de Netwerk kaart i225 in BIOS uitzet, dan werkt alles prima (met wifi aan of zonder). Verbruik in idle is dan 3.1-3.5W

[ Voor 7% gewijzigd door andru123 op 15-07-2023 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mrmrmr ik heb “broodje speciaaluitvoering: FSP FSP096-AHAN3 bemachtigd.
Inderdaad het is echt zuinig - het verbruik gedaald van 3.6W naar 3.1W. Het is ook stabieler - minder grote schommelingen, maar het is subjectief. Bedankt voor goede advies!
Het is de zuinigste adapter van wat ik heb - en ik heb stuk of 4 al.

[ Voor 12% gewijzigd door andru123 op 16-07-2023 04:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

andru123 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:01:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/nvme0n1p2 during installation
UUID=632803e6-058a-4bb8-9f9d-836c75aae6ab /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# /boot/efi was on /dev/nvme0n1p1 during installation
UUID=AF7E-481E  /boot/efi       vfat    umask=0077      0       1
/swapfile                                 none            swap    sw              0       0

Geen idee wat dat betekent
De eerste UUID-regel: partitie nr 2 met filesystem ext4 op apparaat /dev/nvme0n1
De tweede UUID regel: partitie nr 1 is de bootpartitie op apparaat /dev/nvme0n1
Swapfile is de Linux tegenhanger van pagefile in Windows.

Ziet er goed uit, geen gekke dingen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voorlopige conclusie bij mijn tests is dat intel i225v verbruikt in idle 1,5-2W. Ik zie vergelijkbare resultaten hier bij iedereen, behalve user109731 in "Het grote zuinige server topic - deel 3" . Dat is echt apart - 2W met i226v. Of de NUC13 power adapter extreem zuinig is, of PSU van de NUC zo veel efficienter dan de PicoPSU, of Intel weet een trucje om de netwerk kart in low power mode te zetten.
@user109731 welke router heb je aangesloten? Is bij jou EEE actief?
Kan je aub een foto maken van je (achterkant) NUC power adapter.
@Mich welke router had je aangesloten toen je met i226 en EEE getest? Was EEE daadwerkelijk actief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
andru123 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:13:
Voorlopige conclusie bij mijn tests is dat intel i225v verbruikt in idle 1,5-2W. Ik zie vergelijkbare resultaten hier bij iedereen, behalve user109731 in "Het grote zuinige server topic - deel 3" . Dat is heel apart 2W met i226v. Of de intel power adapter extreem zuinig is, of PSU van Intel veel efficienter dan de PicoPSU, of Intel weet een trucje om de netwerk kart in low power mode te zetten.
@user109731 welke router heb je aangesloten? Is bij jou EEE actief?
Kan je aub een foto maken van de (achterkant) Intel power adapter.
@Mich welke router had je aangesloten toen je met i226 en EEE getest? Was EEE daadwerkelijk actief?
Ik heb deze switch waar hij achter hangt.
uitvoering: Netgear S350 8P (GS308T-100PES)

Het lijkt er trouwens op dat ik nu eee actief kan maken en powertop auto tune kan draaien zonder problemen. In mijn switch stond het " green ethernet"'wel aan maar je moest het vervolgens op port niveau ook nog aanzetten. Nu draai ik stabiel 4.8W met kabel verbonden op mijn asus setup Binnenkort ga ik nog eens proberen de wifi er uit te halen.

Het is wel zo dat de output van ethtool show eee van mijn i226 heel anders is (eigenlijk alles unknown en not enabled) in vergelijking met mijn andere PC.

Ook snap ik niet waarom het niet standaard aan staat en bij mijn andere PC wel op zowel een pci nic als onboard nic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:36
andru123 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 00:32:
@mrmrmr ik heb “broodje speciaaluitvoering: FSP FSP096-AHAN3 bemachtigd.
Inderdaad het is echt zuinig - het verbruik gedaald van 3.6W naar 3.1W. Het is ook stabieler - minder grote schommelingen, maar het is subjectief. Bedankt voor goede advies!
Het is de zuinigste adapter van wat ik heb - en ik heb stuk of 4 al.
Hoe heb je deze kunnen krijgen? Ik zou deze graag willen kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:21
Jazco2nd schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:22:
[...]

Hoe heb je deze kunnen krijgen? Ik zou deze graag willen kopen..
Via een zoekmachine:
https://www.shop-fsp.de/e...2-9NA0961428&Locale=en_GB

Leveren aan Nederland voor 19 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:36
Jesus. Idioot hoge verzendkosten. Is mogelijk incl importheffingen want het is wel een Duitse site maar volgens mij gewoon vanuit China.

Mocht iemand anders ook deze zuinige adapter willen en uit de regio Amsterdam komen, PM me, kan ik of jij 2 bestellen en delen we de verzendkosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb alle adapters op ebay gekocht. Vandaag net getest, alle 4 met mijn huidige Gigabyte B660i. Ga binnenkort resultaten delen, een tabel hier maken is een drama.
@Mich Ik heb EEE werkend gekregen (denk ik). Maar helaas, maakt geen verschil op het verbruik. Ik heb met 3 routers en 2 kabels geprobeerd.
code:
1
2
3
4
5
6
7
andru@GB660i:~$ sudo ethtool --show-eee enp2s0
EEE settings for enp2s0:
    EEE status: enabled - active
    Tx LPI: 0 (us)
    Supported EEE link modes:  Not reported
    Advertised EEE link modes:  Not reported
    Link partner advertised EEE link modes:  Not reported

Dus EEE moet in principe aan staan. Maar verbruik blijft op 5.1W (als ik het netwerk uitzet daalt naar 3.1W).
Hoe heeft user109731 het in elkaar gekregen, geen idee.
@user109731 : kan je ook sudo lspci -vv draaien en resultaten of hier posten of anders ergens in pastebin kwijt? Wil graag elke detail vergelijken.
(Ik wilde echt met i210 kaartje proberen - maar op deze moederbord moet ik alle heatsinks verwijderen om toegang te krijgen, ga ik voorlopig niet doen)

[ Voor 76% gewijzigd door andru123 op 20-07-2023 17:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik heb 4 verschillende adapters getest met mijn gigabyte systeem.
Hierbij de uitslagen:
AdapterPC idle, gem.RangePC uitNiks aanOpmerkingebay
FSP096-AHAN33.1W3.0 - 3.2W, af en toe 4, 5W0 - 0.3W0W27$
FSP120-AHAN33.6W3.5 - 4.4W, af en toe 5, 6W0.3W0Wschommelig22$
FSP084-DIBAN23.5W3.5 - 3.6W, af en toe 4, 5W0.3W0W11$
EDAC-11803A5.8W4.4 - 7.0W0 - 1.7W0 - 0.7WEcht schommelig0$
Rm550x5.7W5.6 - 5.8W, af en toe 6, 7W0W
FSP150-AHAN3*3.8W3.6 - 4.6W, af en toe 5 of 6W0-0.3W0-0.3Wschommelig22$
Niks aan - niks aangesloten op adapter
PC uit 0 - 0.3W - meestal zit op 0W, af en toe springt naar 0.3W
Range - blijft meestal in dit range, met af en toe uitschitters
Schommelig - springt constant over de hele range

Dit is allemaal getest met het volgende systeem, na powertop, zonder: netwerk (uitgeschakeld in BIOS), USB , scherm. Gemeten met een Kill-a-watt.
*FSP150-AHAN3 is een "made in taiwan" model met een afwijkende mini-DIN 4 pinut.
1ProcessorsIntel Core i5-12600k Boxed€ 189€ 189
1MoederbordenGigabyte B660I AORUS PRO DDR4€ 229,90€ 229,90
1BehuizingenMini-box M350€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT16G4DFRA32A€ 30,35€ 30,35
1VoedingenMini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 52,02€ 52,02
1Solid state drivesIntel 670p (Z) 2TB€ 93,99€ 93,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 528,70

Ik was verrast dat Rm550x niet zo zuinig eigenlijk bleek te zijn. Hoe @Mars Warrior erin slaagde om het op 3W te draaien, weet ik niet. Misschien een ander exemplaar, of toch veel lagere verbruik van Kontron.
EDAC heb ik gratis gekregen, gaat terug op ebay of naar recycle.

[ Voor 3% gewijzigd door andru123 op 04-05-2024 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En, nog een poging om i225v zuiniger maken - zonder success.
Ik heb de laatste versie van Ubuntu geinstaleerd.

Ubuntu 23.04 Desktop minimal install (Kernel: 6.2.0-25-generic):
- 5.1W (3.8W zonder netwerk)
Linux Mint (ubuntu 22.04 (Kernel: 5.15.0-56-generic)):
- 4.8W (3.1W zonder netwerk)

[ Voor 5% gewijzigd door andru123 op 17-07-2023 04:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:21:
[...]

Het lijkt er trouwens op dat ik nu eee actief kan maken en powertop auto tune kan draaien zonder problemen. In mijn switch stond het " green ethernet"'wel aan maar je moest het vervolgens op port niveau ook nog aanzetten. Nu draai ik stabiel 4.8W met kabel verbonden op mijn asus setup Binnenkort ga ik nog eens proberen de wifi er uit te halen.

Het is wel zo dat de output van ethtool show eee van mijn i226 heel anders is (eigenlijk alles unknown en not enabled) in vergelijking met mijn andere PC.

Ook snap ik niet waarom het niet standaard aan staat en bij mijn andere PC wel op zowel een pci nic als onboard nic.
Welke verschillen zie in de output? Welke chip en driver versie. Mischien dat maakt het verschil.
(Ik dacht je heb Asus bord weggestuurd)

Ik denk nu dat we misschien het onmogelijke proberen te doen, en dat de i225 nooit zo zuinig kan worden. Ik heb nog een keer het topic doorgezocht, en ik zie dat i225 al 0.9W verbruikt met EEE, volgens mrmrmr (ik kon nooit een bron vinden).
Ook heeft Intel ergens in de laatste jaar EEE uitgezet op die chips in de drivers, volgens @latka.
Ik ga nog wel met oudere i225 drivers proberen (in Windows, geen idee hoe het in linux kan).
Alle moderne moederborden komen uit met i226v. Het advies om terugvallen naar i210 of i219 gaat niet voor lange termijn werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
@andru123
code:
1
2
3
4
5
6
7
# ethtool --show-eee enp86s0 
EEE settings for enp86s0:
        EEE status: disabled
        Tx LPI: disabled

lspci output: https://pastebin.com/ZSMcnwyG

Voeding is FSP090-DBBN3

Acties:
  • +1 Henk 'm!
andru123 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 04:08:
Ik denk nu dat we misschien het onmogelijke proberen te doen, en dat de i225 nooit zo zuinig kan worden. Ik heb nog een keer het topic doorgezocht, en ik zie dat i225 al 0.9W verbruikt met EEE, volgens mrmrmr (ik kon nooit een bron vinden).
Product brief i225 en i226 https://www.intel.com/con...225-controllers/docs.html

Deze product brief vermeldt een aantal 'typical' waarden. Ik kan zo snel geen uitgebreider technisch document vinden. Van de I210/I211 zijn die wel te vinden.

Die waarden gaan over het S0 verbruik. S0 is de ON state onder de ACPI active/sleep states. De 1,3W is de TDP.

EEE is niet beschikbaar op de I225, wel op de I226.

Edit: EEE gaat over energiebesparing door een lagere kabellengte. Bij een korte lengte is er minder vermogen nodig. Maar voor 2.5 Gbps is al een flink stuk meer vermogen nodig dan 1 Gbps. Vandaar het advies om 1 Gbps te gebruiken. 100 Mbps is nog zuiniger. Hoe lager de snelheid, hoe lager het verbruik in gelijkblijvende omstandigheden.

[ Voor 15% gewijzigd door mrmrmr op 17-07-2023 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich
Ik heb wat testen gedaan wat betreft de EEE van de netwerkkaarten. Ik heb er 3 kunnen testen.

-I226-V onboard op een asus B760 moederboord.
-I219LM onboard op Kontron K3843-B
-I210-T1 pci-x kaart.

Bij de I219 en I210 staat EEE standaard aan. Als ik deze uit zet gaat het verbruik met 0.4 a 0.5W omhoog.
Bij de I226 staat EEE standaard uit. Als ik deze aanzet zakt het verbruik met 4.5W. Als ik de link speed van 1000MBit naar 100Mbit zet scheelt het nog een 0.5W.

@andru123

Hieronder alle info:

I226
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
      Supported ports: [  ]
        Supported link modes:   10baseT/Half 10baseT/Full
                                100baseT/Half 100baseT/Full
                                1000baseT/Full
                                2500baseT/Full
        Supported pause frame use: Symmetric
        Supports auto-negotiation: Yes
        Supported FEC modes: Not reported
        Advertised link modes:  10baseT/Half 10baseT/Full
                                1000baseT/Full
                                2500baseT/Full
        Advertised pause frame use: Symmetric
        Advertised auto-negotiation: Yes
        Advertised FEC modes: Not reported
        Speed: 1000Mb/s
        Duplex: Full
        Auto-negotiation: on
        Port: Twisted Pair
        PHYAD: 0
        Transceiver: internal
        MDI-X: off (auto)
        Supports Wake-on: pumbg
        Wake-on: g
        Current message level: 0x00000007 (7)
                               drv probe link
        Link detected: yes

EEE settings for enp3s0:

driver: igc
version: 6.4.0-0-amd64
firmware-version: 2017:888d
expansion-rom-version:
bus-info: 0000:03:00.0
supports-statistics: yes
supports-test: yes
supports-eeprom-access: yes
supports-register-dump: yes
supports-priv-flags: yes

I219
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
        Supported ports: [ TP ]
                                1000baseT/Full
        Supported pause frame use: No
                                1000baseT/Full
        Advertised pause frame use: No
        PHYAD: 1
                               drv probe link

EEE settings for eno1:
        Tx LPI: 17 (us)
        Supported EEE link modes:  100baseT/Full
                                   1000baseT/Full
        Advertised EEE link modes:  100baseT/Full
                                    1000baseT/Full
        Link partner advertised EEE link modes:  100baseT/Full
                                                 1000baseT/Full

driver: e1000e
version: 6.2.16-4-bpo11-pve
firmware-version: 2.3-3
expansion-rom-version:
bus-info: 0000:00:1f.6

I210
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
Settings for enp2s0:
        Supported ports: [ TP ]
                                1000baseT/Full
        Supported pause frame use: Symmetric
                                1000baseT/Full
        Advertised pause frame use: Symmetric
        PHYAD: 1
                               drv probe link
        Link detected: yes

EEE settings for enp2s0:
        Supported EEE link modes:  100baseT/Full
                                   1000baseT/Full
        Advertised EEE link modes:  100baseT/Full
                                    1000baseT/Full
        Link partner advertised EEE link modes:  100baseT/Full
                                                 1000baseT/Full

driver: igb
version: 6.2.16-4-bpo11-pve
firmware-version: 3.25, 0x800006eb
expansion-rom-version:
bus-info: 0000:02:00.0

Het vreemde is is dat de I226 deze info niet stuurt/ontvang:

Supported EEE link modes: Not reported
Advertised EEE link modes: Not reported
Link partner advertised EEE link modes: Not reported

Vooral de link partner stuurt de info wel uit, de andere 2 netwerkkaarten kunnen die info wel ontvangen.
Pagina: 1 ... 46 ... 114 Laatste