Ik ben al een tijdje aan het rond kijken om onze huidige NAS te gaan vervangen, ik ben voor ong. 95% zeker van de specs, maar zou graag nog wat feedback willen voordat ik over ga met de bestelling.
Huidige setup:
Hardware
- QNAP TS-453 Pro + 4x Seagate Desktop 4TD
- Intel NUC NUC7i5BNH (i5-7260U / 16GB DDR4 SoDimm)
- Intel NUC NUC8i5BEH (i5-8259U / 32GB DDR4 SoDimm)
Omgeving
De 2 NUCs vormen een Proxmox cluster en hosten 2 Domain Controllers, Management Server, W11 client, 2 Ubuntu Docker host (Unifi, PiHole, Guacamole, Traefik en diverse self hosted media toepassingen waaronder Jellyfin) en Home Assistant
Met name de QNAP begint zijn leeftijd te vertonen en bied niet meer voldoende ruimte, doel is dus primair het vervangen van de huidige NAS. Wens is om gelijktijdig ook de NUC7 uit te faseren, dus het kunnen hosten van VMs en Dockers is niet onbelangrijk. Kijkend naar de beschikbare systemen van Synology/QNAP/... vind ik de systemen vaak te duur of te hebben andere tekortkomingen, dus een zelfbouw.
Qua software zal het waarschijnlijk Unraid worden, met name omdat het hosten en beheren van de VMs, Dockers, etc beter lijkt te zijn dan bij TrueNas Scale. De laatste versie van Unraid ondersteund nu ook ZFS. Bedoeling is om beide te gaan testen op de hardware, voordat ik een definitieve keuze maak.
Nu de hardware nog.
Eisen:
Mini ITX (ivm ruimte)
2 NICs
Moet bestanden kunnen transcoden (minimaal h265 aan een subjectief aanvaardbare snelheid)
Zo laag mogelijk verbruik (duh?)
VMs/Docker hebben minimaal zelfde performance als nu
Na wat zoek werk ben ik uitgekomen op het volgende
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i3-13100 Boxed | € 146,53 | € 146,53 |
1 | Moederborden | ASRock Z790M-ITX WiFi | € 243,93 | € 243,93 |
4 | Interne harde schijven | WD Red Plus (128MB cache), 8TB | € 181,96 | € 727,84 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 304 Zwart | € 95,46 | € 95,46 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK64GX5M2B5600C40 | € 164,90 | € 164,90 |
2 | Solid state drives | WD Black SN770 1TB | € 55,47 | € 110,94 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.489,60 |
Alternatieven:
CPU
Ik maak mij met name zorg om de performance van de I3 met meerdere VMs alternatief zou dan
Intel Core i5-13500 ipv Intel Core i3-13100 kunnen zijn.
Pro: 8e + 6p cores vs 4p cores
Neg: Dubbel TDP, maar in de verschillende testen lijkt dit in praktijk wel mee te vallen.
Mobo
Het aantal bordjes met 2 NICs in Mini-ITX is nogal beperkt, in feite komt de keuze neer op 2 bordjes met een high-end chipset, dit komt waarschijnlijk het verbruik niet ten goede.
ASRock Z690M-ITX/ax ipv ASRock Z790M-ITX WiFi
Pro: Iets goedkoper en DDR4 ipv DDR5 (wat ook weer besparend werkt)
Neg: Z690M-ITX bordje is uitgerust met een Intel en een Dragon Nic, terwijl het Z790M-ITX is uitgerust met 2 Intel Nics.
.:: DiaKe ::.