Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Een must have als een pico psu wordt gewoon gemist, ik denk dat dit zelfs het verbruik flink naar beneden zou halen.Raven schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:46:
@Quad Zou haast denken dat @willemdemoor en @Tomas Hochstenbach dit topic niet hebben gebruikt om te kijken wat op dit moment als zuinig gezien wordt
⏩ PVOutput☀️
20W voor een systeem zonder HDDs (/alleen OS disk). Dat is Tweakers onwaardig om als "zuinig" aan te radeQuad schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:01:
Vandaag een dBBG voor een 'zuinige' thuisserver. review: Desktop Best Buy Guide - Juli 2023
20W idle, 80W load. Ik vind het wat aan de hoge kant, zeker gezien de specs.

Die is gewoon hier in dit subforum samengesteld hè, daar hadden jullie aan mee kunnen doenRaven schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:46:
@Quad Zou haast denken dat @willemdemoor en @Tomas Hochstenbach dit topic niet hebben gebruikt om te kijken wat op dit moment als zuinig gezien wordt
[BBG][H2 2023] Thuisserver
Helemaal gemistTomas Hochstenbach schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:02:
[...]
Die is gewoon hier in dit subforum samengesteld hè, daar hadden jullie aan mee kunnen doen
[BBG][H2 2023] Thuisserver

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik denk dat er nog wel wat rek in zit, als je bijvoorbeeld de C-states en power profiles gaat tweaken of een picoPSU neemt. Al wordt dat in elk geval met de goed verkrijgbare picoPSU-kits wel spannend qua vermogen, want de 100W load is nog zonder schijven... Bedenk je ook dat jullie hier het voordeel hebben dat jullie al weten wat eruit is gekomen, als wij een systeem samenstellen hebben we de testresultaten nog niet natuurlijk.Raven schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 10:10:
[...]
Helemaal gemist, maar feit blijft dat 20W idle niet echt zuinig is te noemen, een Shuttle barebone met een 8th gen CPU (ok, wel wat gedateerd) doet al zo laag als 6.6W en dan is er niet eens gelet op de meest zuinige componenten
Maar goed, dat het in een topic dat helemaal gaat over zo zuinige mogelijke (thuis)servers al gauw niet zuinig genoeg is, dat is niet zo gek natuurlijk
Jullie zetten neer wat je ermee kan, niks moet. 👍
⏩ PVOutput☀️
- andru123
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 13-06 21:33
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- Mini-box picoPSU 90
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
Ben benieuwd over hoe laag het kan gaan, de combi met flexguru zijn niet vaak getest.
Misschien heb ik daar maandag wel wat tijd voor. Heb je nog specifieke suggesties, naast de al genoemde C-states (voor zover die niet standaard aan staan op dit bordje) en power profiles?andru123 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:19:
@Tomas Hochstenbach sinds het systeem al klaar staat, wil je nog proberen het zuiniger te maken door bios instellingen etc.? Het kan een leuke aanvulling voor de BBG worden, als het lukt om idle verbruik te halveren.
Ben benieuwd over hoe laag het kan gaan, de combi met flexguru zijn niet vaak getest.
Oftewel ik ben aan het onderzoeken om over te stappen naar een ander OS en aangezien hier de meeste mensen toch wel met kennis zitten qua verschillende OS'en, stel ik de vraag hier.
Ik zoek dus een OS (Distri), welke vanaf install Raid 1 ondersteunt, native (of na korte install) docker ondersteund, relatief makkelijk een SMB share opzet en gemakkelijk in de omgang is (denk aan updates/backup etc). Wat heb ik reeds getest:
- Proxmox: Erg interessant, maar te veel features die ik (helaas) niet nodig heb.
- Truenas: FreeBSD based.
- Unraid: Ook weer FreeBSD, wel interessant, maar helaas kan ie slecht met NVME SSD als primary disk overweg.
- OMV: Misschien past deze het beste, maar 1 developer en niet OOB Raid 1 mogelijkheid (toch?)
- Debian 12 / Ubuntu: Ik heb (genoeg) linux kennis dus opzich is dit ook een optie. Maar dan moet ik alles configureren. Hoop op een pre-build versie.
- ?
Zijn hier mensen met specifiek distri's of software? En kunnen daardoor iets (wel of niet) aanraden?
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Voor mij en anderen, welke hardware zou een beter uitgangspunt zijn dan?Quad schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:01:
Vandaag een dBBG voor een 'zuinige' thuisserver. review: Desktop Best Buy Guide - Juli 2023
20W idle, 80W load. Ik vind het wat aan de hoge kant, zeker gezien de specs.
Ik zou eerst kijken naar wat je nodig hebt. Wat heb je en wat wil je gaan doen?alex3305 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:19:
[...]
Voor mij en anderen, welke hardware zou een beter uitgangspunt zijn dan?
In de BBG staat een prima basis thuisserver, maar daar valt her en der te optimaliseren, naar meer of minder performance, storage, geheugen en het belangrijkste, verbruik.
Er is wat mij betreft geen gouden standaard.
⏩ PVOutput☀️
Kijk even in de topic start / gepinde posts. Daar staat al erg veel informatie over verschillende componenten en systemen die zuinig zijn.alex3305 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:19:
[...]
Voor mij en anderen, welke hardware zou een beter uitgangspunt zijn dan?
Dat had ik allang gedaan, ik zit hier ook al langer dan vandaagproject.bobby schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:12:
[...]
Kijk even in de topic start / gepinde posts. Daar staat al erg veel informatie over verschillende componenten en systemen die zuinig zijn.

En als ik dan dit soort uitspraken lees:
vraag ik mij gewoon hardop af wat anderen dan zouden samenstellen met vergelijkbare hardware (processor, geheugen, aantal storage aansluitingen). Immers vind ik kritiek hebben op anderen nogal makkelijk zonder zelf met alternatieven te komen.RobertMe schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:48:
[...]
20W voor een systeem zonder HDDs (/alleen OS disk). Dat is Tweakers onwaardig om als "zuinig" aan te rade
Fair enough. Maar als je naar verbruik en performance gaat kijken (dus minimaal i3, Ryzen 3) zou ik zeggen dat sub 15W toch wel als minimumstandaard aangehouden kan worden. Of energielabel A zoals de TS aangeeft. Zelf ben ik daar nog steeds naar op zoek. Vandaar dat de BBG direct mijn aandacht trokQuad schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:24:
[...]
Ik zou eerst kijken naar wat je nodig hebt. Wat heb je en wat wil je gaan doen?
In de BBG staat een prima basis thuisserver, maar daar valt her en der te optimaliseren, naar meer of minder performance, storage, geheugen en het belangrijkste, verbruik.
Er is wat mij betreft geen gouden standaard.
Edit: Sub 15W bedoel ik met een headless Linux distro (of vergelijkbaar) en een simpele powertop --auto-tune. Eventueel met wat basic BIOS aanpassingen, maar zonder complexe ingrepen. Althans voor een BBG.
[ Voor 12% gewijzigd door alex3305 op 01-07-2023 19:53 ]
Gelukkig kunnen "we" ook gewoon reacties plaatsen onder het artikel zelf: RobertMe in 'Desktop Best Buy Guide - Juli 2023'alex3305 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:46:
[...]
vraag ik mij gewoon hardop af wat anderen dan zouden samenstellen met vergelijkbare hardware (processor, geheugen, aantal storage aansluitingen). Immers vind ik kritiek hebben op anderen nogal makkelijk zonder zelf met alternatieven te komen.
Zelf zou ik dus gaan voor een Odroid H3 als ik nu iets zou moeten kopen. IDLE verbruik met Debian? < 2W op basis van eerdere posts van @GioStyle. Daarnaast, i.t.t. tot mijn huidige systeempje, 2,5Gbit/s (2x) netwerkconnectiviteit.
Ik persoonlijk heb helemaal geen behoefte aan meer power. En dat terwijl ik toch een redelijk lijstje aan services er op heb draaien. Maar daar zit dus geen software bij die (real time / snel) zware processing moet doen. Zou dat wel het geval zijn vind ik de route van @Mars Warrior zeer interessant door te gaan voor een CPU met E + P cores en idle alles laten draaien op de E cores en alleen de processor intensieve taken op de P cores plaatsen.
inventaris: ESXi - Primair
⏩ PVOutput☀️
Niet iedereen heeft het BBG-topic gezien, * Raven steekt hand opalex3305 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 19:46:
En als ik dan dit soort uitspraken lees:
[...]
vraag ik mij gewoon hardop af wat anderen dan zouden samenstellen met vergelijkbare hardware (processor, geheugen, aantal storage aansluitingen). Immers vind ik kritiek hebben op anderen nogal makkelijk zonder zelf met alternatieven te komen.
Maar kijkend naar wat ik gebruik, ik kom met 2 verschillende i3-8100 era Shuttle-systemen zo laag als 6.6W, onder W10 (LTSC) en Debian (10/11/12). Nou zijn die systemen niet echt NAS-geschikt, tenzij je er een stel externe hdd's aan hangt. Maar gaat dan ook puur voor vergelijking qua verbruik van het basis-systeem.
Oscar Wilde
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
Ja wel, ik dacht hier isQuad schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 16:24:Er is wat mij betreft geen gouden standaard.
@alex3305 vele recente boards dat getest zijn (in gepinde posts), zijn socket 1700 en laatste generatie van Intel. Er zijn (ook miniITX) borden die minder dan 5W idlen.
Je kan ook lager gaan, met Nuc, Odroid.
20W idle is te veel, voor dit topic. Voor BBG, aangezien de prijzen, is redelijk, maar ik zou echt proberen het zo zuinig mogelijk maken.
Er is altijd iets nieuw, als je een leuke systeem hebt, graag hier melden!
Uiteindelijk het is systeem van D4NG3R in "Het grote zuinige server topic - deel 3" als BBG geworden, blijkt het
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
Best advies van @mrmrmr @Mars Warrior komt.Tomas Hochstenbach schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:25:
Misschien heb ik daar maandag wel wat tijd voor. Heb je nog specifieke suggesties, naast de al genoemde C-states (voor zover die niet standaard aan staan op dit bordje) en power profiles?
Mich in "Het grote zuinige server topic - deel 3" heeft lijst van optimale BIOS settings voor een Asus board gemaakt. Het is een andere board, maar toch.
Ik heb alle apparaten AAN in BIOS, behalve Audio.
De voeding van de BBG heeft een onbekend rendement. Het kan best zijn dat hij 10W van de 20W verbruikt. (Dan wil je het misschien niet aanbevelen.) Als je de kans krijgt om het systeem met een picoPSU te testen, weet je zeker wat de voeding zelf verbruikt. @mrmrmr heeft een manier om de efficiëntie van voedingen te meten, goed idee om contact op te nemen.
We testen ook in Linux, want je weet dan zeker dat alles optimaal is geconfigureerd. Ik installeer zelf een linux Mint op een partitie (dual boot), voer dan de powertop uit, en dat is alles. Het duurt 20 min, maar dan weet je pas echt wat het laagst mogelijke is. In Windows moet je veel meer services handmatig uitschakelen of configureren, en zelfs dan is het verbruik 0,5-1W meer dan in Linux.
Vandaar de "Maar gaat dan ook puur voor vergelijking qua verbruik van het basis-systeem"Quad schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 20:27:
@Raven de zuinige server uit de DBBG heeft niet eens extra disks voor data.
Oscar Wilde
Weet niet of het geschikt is voor je, maar je hebt tegenwoordig ook Truenas Scale welke gebaseerd is op Debian Linux. Truenas Scale heeft uiteraard ondersteuning voor Raid dmv zfs en je kan docker en vms draaien.
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 13-06 23:19
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
Maar is de docker container support niet nog steeds op basis van Kubernetes ipv docker zelf? Als het nl Kubernetes is, dan kun je een zuinige server wel schudden…Chopper_Rob schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:00:
[...]
Weet niet of het geschikt is voor je, maar je hebt tegenwoordig ook Truenas Scale welke gebaseerd is op Debian Linux. Truenas Scale heeft uiteraard ondersteuning voor Raid dmv zfs en je kan docker en vms draaien.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Is inderdaad op basis van Kubernetes voor zover ik weetMars Warrior schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:10:
[...]
Maar is de docker container support niet nog steeds op basis van Kubernetes ipv docker zelf? Als het nl Kubernetes is, dan kun je een zuinige server wel schudden…
Klopt, het is met een script wel aan te passen naar volwaardige docker. Maar de kans is groot bij een upgrade dat het kapot gaat. Oftewel niet echt een optie.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i3-12100 Boxed | € 123,08 | € 123,08 |
1 | Moederborden | Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 | € 229,90 | € 229,90 |
1 | Behuizingen | Mini-box M350 | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G4DFRA32A | € 31,28 | € 31,28 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT | € 52,02 | € 52,02 |
1 | Solid state drives | Intel 670p (Z) 2TB | € 93,99 | € 93,99 |
1 | fsp120-ahan3 | -- | -- | |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 530,27 |
(Ik moest voor de test de i3-12100 vanuit mijn Asus server eruithalen. De Intel push in cooler is een drama om goed te plaatsen.)
![]() | ![]() |
Max CPU package is C8, net als bij Asus bord met mijn i3-12100.
Lijkt dat B660 chipset bijzonder zuinig kan zijn, de Kontron bord heeft hem ook.
Ook consistent met de tests van die Japanse kerel, hij adviseert MSI, Gigabyte en Asus B660-borden (niet Asrock). (Zie mijn eerdere posts)
Deze Gigabyte bord is mooi en goed afgewerkt.
Ik heb wel moeite het in M350 te stoppen zit echt krap met alle heatsinks en draden. Vandaar voorlopig blijft het op de tafel.
Let op: ik krijg af en toe crash in powertop - meestaal als ik het 2de keer draai, na usb mouse eruit-erin. Ik vermoed het komt door het feit dat er is geen netwerk kabel en wifi kaart actief. Maar dat weet ik niet zeker. Als dat gebeurt heb ik geen keuze maar Linux te herstarten (via power knop).
Ik ga nog verder testen en deze post bijwerken de komende weken.
Update: de board heeft mooie LEDjes:
:strip_exif()/f/image/nF2Zs24tt36obFIWycMRs2kk.jpg?f=fotoalbum_large)
LEDs voegen +0,5-1W toe (wisselend, omdat LEDs veranderen van kleur en brightness in “wave” pattern). Ik heb het uitgeschakeld in BIOS. Maar die kan ook AAN als het systeem in slaapstand is, dus denk ik er is zeker een aparte controller, die altijd aan staat.
Na powertop —auto-tune (zonder netwerk kabel) wilt Linux niet meer herstarten of stoppen. Ik krijg dit:
:strip_exif()/f/image/Mol3pIjGyb8VgeBQKvrG6VNM.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik de ingebouwde netwerk kaart in BIOS uitzet, dan werkt powertop en herstart linux wel. Maar dan stijgt het idle verbruik iets : + 0.2-1W. Niet veel eigenlijk. Moet ik wel nog met netwerk kabel testen.
Opmerkingen BIOS (voor mijn eigen ref):
- CPU - Race to Halt - verhoogt verbruik +0.5-1W. Best op Auto of Disabled
- het laagste wat ik tot nu toe gezien op de meter was 3.0W, met alleen 1 core enabled, CPU clock en ring op de laagste waarden. Deze board heeft veel meer setting om met voltage te spelen
-
[ Voor 28% gewijzigd door andru123 op 03-07-2023 23:19 ]
Interessant. Stond net op het punt om een NAS/Plex server te gaan bouwen (lijkend op de BBG) met de AsRock B610 en i3 Intel 12100 - zou je dat dan afraden?andru123 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 00:18:
Van het weekend nog een mooie zuinige 1700 bord gevonden - uitvoering: Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 Het werd op amazon aangeboden voor maar 120, en ik toch nog op zoek was naar een miniITX voor een zelfbouw router. Vandaag spulletjes binnengekomen, en ik heb snel getest. Eerste resultaten zijn belovend: 3,6W - 4.1W in linux mint (na powertop) (wisselt constant)
Dat is zonder netwerk kabel, wel met active WiFi kaart (ik heb geen extra kabel op de plek, dus test met Wifi, maar het is wel de bedoeling wifi eruithalen uiteindelijk), monitor in slaapstand. Gemeten met Kill-a-watt op 120V.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-12100 Boxed € 123,08 € 123,08 1 Moederborden Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 € 229,90 € 229,90 1 Behuizingen Mini-box M350 € 0,- € 0,- 1 Geheugen intern Crucial CT16G4DFRA32A € 31,28 € 31,28 1 Voedingen Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT € 52,02 € 52,02 1 Solid state drives Intel 670p (Z) 2TB € 93,99 € 93,99 1 fsp120-ahan3 -- -- Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 530,27
(Ik moest voor de test de i3-12100 vanuit mijn Asus server eruithalen. De Intel push in cooler is een drama om goed te plaatsen.)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Lijkt dat B660 chipset bijzonder zuinig kan zijn, de Kontron bord heeft hem ook.
Ook consistent met de tests van die Japanse kerel, hij adviseert MSI, Gigabyte en Asus B660-borden (niet Asrock). (Zie mijn eerdere posts)
Ik heb wel moeite het in M350 te stoppen zit echt krap met alle heatsinks en draden. Vandaar voorlopig blijft het op de tafel.
Let op: ik krijg af en toe crash in powertop - meestaal als ik het 2de keer draai, na usb mouse eruit-erin. Ik vermoed het komt door het feit dat er is geen netwerk kabel en wifi kaart actief. Maar dat weet ik niet zeker. Als dat gebeurt heb ik geen keuze maar Linux te herstarten (via power knop).
Denk je dat de zuinigheid dus ook geldt voor dit "goedkopere" bord: uitvoering: Gigabyte B660M DS3H DDR4 ? Zou je die dan eerder nemen dan het 610 bord van Gigabyte?
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
Voor de B660m ds3h - er staat link in mijn bericht waar precies dat model genoemd wordt, dus kans is groot dat die is ook zuinig.
Ik ben er even mee aan de slag geweest. Met de volgende aanpassingen:...andru123 schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:19:
@Tomas Hochstenbach sinds het systeem al klaar staat, wil je nog proberen het zuiniger te maken door bios instellingen etc.? Het kan een leuke aanvulling voor de BBG worden, als het lukt om idle verbruik te halveren.
ASUS Performance Enhancement 3.0 -> Disabled
DMI Link ASPM Controler -> L1
ASPM -> L1
L1 Substates-> L1.1 + L1.2
DMI ASPM -> ASPM L1
DMI Gen3 ASPM -> ASPM L1
PEG ASPM -> L0sL1
CPU C-states -> Enabled
Package C-State limit -> C10
Aggressive LPM Support -> Enabled
Max Power Saving -> Enabled
ErP Ready -> Enable S4+S5
HD Audio -> Disabled
USB Power delivery in soft off state -> Disabled
Connectivity mode -> Disabled
CPU temp LED -> Disabled
...loopt het verbruik aan de muur terug van 20,0 naar 15,7W. Let wel, dat is dus onder Windows en inclusief de fans (cpu en case) en de (in)efficiëntie van de voeding. We hebben helaas alleen een picoPSU zonder EPS-stekker liggen, en die heeft dit bordje wel nodig, dus hoe laag het verbruik daarmee zou worden kan ik niet eenvoudig testen.
Oscar Wilde
Zo te zien boot je van een Live USB device, en powertop zal dat device mogelijk in een iets te aggresieve powersave modus zetten waardoor je kernel de verbinding met die mount kwijt raakt.andru123 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 00:18:
Van het weekend nog een mooie zuinige 1700 bord gevonden - uitvoering: Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 Het werd op amazon aangeboden voor maar 120, en ik toch nog op zoek was naar een miniITX voor een zelfbouw router. Vandaag spulletjes binnengekomen, en ik heb snel getest. Eerste resultaten zijn belovend: 3,6W - 4.6W in linux mint (na powertop) (wisselt constant, met pieken van 5 of zelfs 6.0W, echt moielijk het gemiddelde te bepalen)
Dat is zonder netwerk kabel, wel met active WiFi kaart (ik heb geen extra kabel op de plek, dus test met Wifi, maar het is wel de bedoeling wifi eruithalen uiteindelijk), monitor in slaapstand. Gemeten met Kill-a-watt op 120V.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-12100 Boxed € 123,08 € 123,08 1 Moederborden Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 € 229,90 € 229,90 1 Behuizingen Mini-box M350 € 0,- € 0,- 1 Geheugen intern Crucial CT16G4DFRA32A € 31,28 € 31,28 1 Voedingen Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT € 52,02 € 52,02 1 Solid state drives Intel 670p (Z) 2TB € 93,99 € 93,99 1 fsp120-ahan3 -- -- Bekijk collectie
[Afbeelding]
LEDs voegen +0,5-1W toe (wisselend, omdat LEDs veranderen van kleur en brightness in “wave” pattern). Ik heb het uitgeschakeld in BIOS. Maar die kan ook AAN als het systeem in slaapstand is, dus denk ik er is zeker een aparte controller, die altijd aan staat.
Na powertop —auto-tune (zonder netwerk kabel) wilt Linux niet meer herstarten of stoppen. Ik krijg dit:
[Afbeelding]
Als ik de ingebouwde netwerk kaart in BIOS uitzet, dan werkt powertop en herstart linux wel. Maar dan stijgt het idle verbruik iets : + 0.2-1W. Niet veel eigenlijk. Moet ik wel nog met netwerk kabel testen.
-
Hij wil namelijk bij het afsluiten netjes dat USB device unmounten, en dat lukt niet.
Even niets...
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
Huh, ik heb zeker na de installatie de USB stick eruit getrokken, je ziet hem op de eerste foto naast de bord liggen.FireDrunk schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:14:
Zo te zien boot je van een Live USB device, en powertop zal dat device mogelijk in een iets te aggresieve powersave modus zetten waardoor je kernel de verbinding met die mount kwijt raakt.
Hij wil namelijk bij het afsluiten netjes dat USB device unmounten, en dat lukt niet.
Ik heb wel de “USB Mass Storage Driver Support” disabled in de Aorus BIOS op een moment, als experiment, kan het invloed op hebben?
Op basis van o.a. de input van @andru123 kom ik nu op de volgende build:
1 | Processors | Intel Core i3-12100 Boxed | € 123,08 | € 123,08 |
1 | Moederborden | Gigabyte B660M DS3H DDR4 | € 111,- | € 111,- |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IM-1 Pocket | € 67,06 | € 67,06 |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W | € 39,99 | € 39,99 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT2K16G4DFRA32A | € 63,27 | € 63,27 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT | € 52,02 | € 52,02 |
1 | Solid state drives | Samsung 870 QVO 4TB | € 199,- | € 199,- |
1 | Solid state drives | WD Blue SN570 1TB | € 44,44 | € 44,44 |
1 | Overige componenten | Mini-box PCI Bracket | € 3,20 | € 3,20 |
Totaal | € 703,06 |
Nog enkele vragen:
- is 32GB RAM overkill voor dit systeem met dedicated VM's op de NVe SSD?
- Is single of dual channel beter als je een server hebt?
- Ik heb de PicoPSU 160 genomen zodat ik in de toekomst nog 1 of 2 3,5" HD's erbij kan doen mocht dat nodig zijn - kan iemand checken of dit zo gaat werken? Past de PCI bracket op de case?
- Ik zie in veel builds de WD blue's maar wat is er mis met de populaire Samsung?: uitvoering: Samsung 980 1TB. Is de WD Blue die ik nu heb beter?
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
Single/dual channel heeft geen merkbare invloed op prestaties bij doorsnee thuisservers.
Je kunt per de beschrijving in de topic start (Hoeveel disks ondersteunt mijn voeding?) meerdere 3.5" disks aansluiten. Maar als je dat ooit gaat doen kies dan voor de beste TB per Watt verhouding. Bij mechanische disks betekent dat een zo groot mogelijke disk. Een goede prijs/prestatie/omvang verhouding heeft de Toshiba MG09 18TB.
SSD's zijn het zuinigst, dan komen 2.5" disks en na een groot gat komen 3.5" disks die het onzuinigst zijn. Enterprise disks (bv. SAS, hoog rpm) spannen de kroon qua onzuinigheid.
Voor zover ik weet is er geen probleem met een Samsung 980 1TB. Review.
Deze behuizing ken ik niet, maar aangezien het formaat beperkt is vermoed ik dat een pcie bracket kan.
Beperk de PL1/PL2 van de processor zodat de server niet overmatig verbruikt. Tegenwoordig worden processoren standaard overklokt en het verbruik stijgt dan kwadratisch (onevenredig met de beperkte prestatiewinst).
Hmm, kan je eens in `/etc/fstab` kijken wat daar aan entries staan? Mogelijk is je usb stick overgenomen als mountpoint.andru123 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:54:
[...]
Huh, ik heb zeker na de installatie de USB stick eruit getrokken, je ziet hem op de eerste foto naast de bord liggen.
Ik heb wel de “USB Mass Storage Driver Support” disabled in de Aorus BIOS op een moment, als experiment, kan het invloed op hebben?
Die /oldroot zou niet zomaar in een vers geinstalleerd systeem moeten voorkomen volgens mij.
Even niets...
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
5W besparing is goed, ten minste zijn peripherals in efficiënte mode.Tomas Hochstenbach schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:57:
[...]
Ik ben er even mee aan de slag geweest. Met de volgende aanpassingen:...
ASUS Performance Enhancement 3.0 -> Disabled
DMI Link ASPM Controler -> L1
ASPM -> L1
L1 Substates-> L1.1 + L1.2
DMI ASPM -> ASPM L1
DMI Gen3 ASPM -> ASPM L1
PEG ASPM -> L0sL1
CPU C-states -> Enabled
Package C-State limit -> C10
Aggressive LPM Support -> Enabled
Max Power Saving -> Enabled
ErP Ready -> Enable S4+S5
HD Audio -> Disabled
USB Power delivery in soft off state -> Disabled
Connectivity mode -> Disabled
CPU temp LED -> Disabled
...loopt het verbruik aan de muur terug van 20,0 naar 15,7W. Let wel, dat is dus onder Windows en inclusief de fans (cpu en case) en de (in)efficiëntie van de voeding. We hebben helaas alleen een picoPSU zonder EPS-stekker liggen, en die heeft dit bordje wel nodig, dus hoe laag het verbruik daarmee zou worden kan ik niet eenvoudig testen.
Je kan voorlopig het systeemfan ontkoppelen, maar het scheelt 0,5W max. denk ik. Tenzij in BIOS fan profile op aggressive zit.
Draait de CPU fan redelijk snel? Dan kan het nog zijn dat CPU te hoog geclocked is.
In Windows kan je dat controleren in HWInfo monitor. Bij mij, i3 met Asus bord:
- CPU frequentie blijft meestaal < ~800 Ghz
- CPU voltage op 0.7-0.8V
- CPU package blijft veel % in C8 state (voorbeeld hoe het eruitziet in HWInfo)
Als package in C8 blijft, dan waarschijnlijk zijn alle peripherals goed. Anders er is iets in BIOS of driver probleem.
Nog een paar BIOS settings voor dit bord:
- System Agent - Graphics:
RC6 Render standby - Enable
Multi monitor - disable
Primary display - CPU
CPU Speed shift - enable
CPU turbo boost kan voorlopig uit, om zeker te maken dat CPU niet permanent in turbo mode blijft.
Qua voeding:
Als je een andere (met bekend efficiëntie) voeding hebt, kan je dat alsnog proberen. (Liever Rm550x
Kan je ook even lenen van een van mede-tweakers? Misschien woont iemand in de buurt, dan kan je zo afspreken, het is altijd leuk
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
De WD Blue SN750 "zuipt" in idle bijna 0,5W volgens Tweakers, dus ik zou die SSD nooit nemen. Er zijn ruim voldoende SSD's die een paar milliwatt nemen in idle...GandalfTheGrey schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:05:
Nog enkele vragen:Andere vraag is: hoe idle is mijn systeem als ik HomeAssistant 24/7 en Sonar/Radarr draai in een VM? Komt deze server wel in zijn zuinige states?
- Ik heb de PicoPSU 160 genomen zodat ik in de toekomst nog 1 of 2 3,5" HD's erbij kan doen mocht dat nodig zijn - kan iemand checken of dit zo gaat werken? Past de PCI bracket op de case?
- Ik zie in veel builds de WD blue's maar wat is er mis met de populaire Samsung?: uitvoering: Samsung 980 1TB. Is de WD Blue die ik nu heb beter?
Even selectief quoten, maar ook hier kun je een belangrijk verschil maken in je inrichting. Het ligt er vooral aan hoevaak je zaken logt en daarmee dus je SSD/CPU aanspreekt.GandalfTheGrey schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:05:
Andere vraag is: hoe idle is mijn systeem als ik HomeAssistant 24/7 en Sonar/Radarr draai in een VM? Komt deze server wel in zijn zuinige states?
Voor HomeAssistant kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je commit_interval naar boven op te schroeven zodat er maar 1x per X seconden/minuten naar je disk geschreven wordt. Wat beter werkt is gewoon de zaken die je logt beperken door bepaalde enitiies of domeinen uit te sluiten (vind het het boorbeeld nuttig om te loggen vanaf hoe laat tot hoe laat gisteren een lamp aangestaan heeft?). Ook kun je de interval van monitoring opschroeven als je bijvoorbeeld je PV installatie monitort, 1x per 5 minuten kan voldoende zijn als je de opbrengst alleen per uur bekijkt.
Voor Sonarr etc geldt min of meer hetzelfde door maar 1x per dag bijvoorbeeld je disk te refreshen zodat hij in de tussentijd lekker in de slaapstand blijft staan.
Instelling is een beetje afhankelijk van wat je wilt en hoeveel zuinigheid je wil opgeven voor bepaalde functionaliteit. Bij mij zit het verbruik vooral in mijn camera's (Frigate). Wanneer ik deze uitschakel en de Coral uit trek, scheelt dit een paar watt. Voor puur HA en Sonarr heb je niet zo veel nodig.
[ Voor 10% gewijzigd door gastje01 op 03-07-2023 14:52 ]
Scherp, dank! Ik zie inderdaad dat de Samsung 980 1TB veel minder verbruikt en die wou ik eigenlijk ook nemen :-)Mars Warrior schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:39:
[...]
De WD Blue SN750 "zuipt" in idle bijna 0,5W volgens Tweakers, dus ik zou die SSD nooit nemen. Er zijn ruim voldoende SSD's die een paar milliwatt nemen in idle...
De Lenovo Quadro heb ik in bezit voor Plex voor mijn huidige build, maar deze is mogelijk overbodig als ik de onboard video kaart van de CPU gebruik.
1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 329,- | € 329,- |
1 | Moederborden | Kontron K3843-B | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Lenovo Quadro 600 | € 174,30,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Chieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP | € 54,90 | € 54,90 |
1 | Netwerkadapters | Intel Ethernet Server Adapter I210-T1 | € 52,59 | € 52,59 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2A4800C40 | € 101,90 | € 101,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart | € 99,95 | € 99,95 |
2 | Solid state drives | Solidigm 670p 2TB | € 84,90 | € 169,80 |
Totaal | € 808,14 |
Qaa SSD toch gekozen voor PCIev3 in plaats van PCIeV4, vanwege het lagere verbruik en minder hitte, zie: roedi06 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
[ Voor 8% gewijzigd door MuVo op 04-07-2023 10:39 ]
Volgens mij is die voeding niet zo zuinig als het 2021 model die helaas niet leverbaar is.MuVo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:34:
Mijn bijgewerkte toekomstige build, nog afwachtend op Kontron bios update. Daarnaast nog een geschikte processor koeler uitzoeken. Verder staat de behuizing nog niet vast, deze is mogelijk te klein en ik wil kijken of de of de airflow voldoende is.
De Lenovo Quadro heb ik in bezit voor Plex voor mijn huidige build, maar deze is mogelijk overbodig als ik de onboard video kaart van de CPU gebruik.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i5-13600K Boxed € 329,- € 329,- 1 Moederborden Kontron K3843-B € 0,- € 0,- 1 Videokaarten Lenovo Quadro 600 € 174,30,- € 0,- 1 Behuizingen Chieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP € 54,90 € 54,90 1 Netwerkadapters Intel Ethernet Server Adapter I210-T1 € 52,59 € 52,59 1 Geheugen intern Corsair Vengeance CMK32GX5M2A4800C40 € 101,90 € 101,90 1 Voedingen Corsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart € 99,95 € 99,95 2 Solid state drives Solidigm 670p 2TB € 84,90 € 169,80 Totaal € 808,14
Qaa SSD toch gekozen voor PCIev3 in plaats van PCIeV4, vanwege het lagere verbruik en minder hitte, zie: roedi06 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Klopt, ik heb er naar gezocht en gevraagd, De 2018 versie kwam als nog goed uit de test, maar inderdaad qua laag verbruik minder goed.audiojunk schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:41:
[...]
Volgens mij is die voeding niet zo zuinig als het 2021 model die helaas niet leverbaar is.
Volgens roedi06 in "Het grote zuinige server topic - deel 3" is de 2TB juist weer veel zuiniger. Wellicht is er een firmware voor de SN570 beschikbaar wat de SSD zuiniger maakt?Mars Warrior schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:39:
[...]
De WD Blue SN750 "zuipt" in idle bijna 0,5W volgens Tweakers, dus ik zou die SSD nooit nemen. Er zijn ruim voldoende SSD's die een paar milliwatt nemen in idle...
⏩ PVOutput☀️
Heb je daar ergens een bron of link van die 2018 versie?MuVo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 10:47:
[...]
Klopt, ik heb er naar gezocht en gevraagd, De 2018 versie kwam als nog goed uit de test, maar inderdaad qua laag verbruik minder goed.
En nog twee vragen over je build - ter lering en vermaak:
- Waarom neem je zulk "goed/snel" geheugen met 4.800MT/s ipv 3.200MT/s kloksnelheid? Welke doeleinden zet je je server voor in?
- Wat voegt de losse NIC toe op je moederbord, die is toch ook Intel met 1GBit of mis ik iets?
[ Voor 29% gewijzigd door GandalfTheGrey op 04-07-2023 13:02 ]
1. Het geheugen heb ik vooral gekozen op basis van de lagere spanning (1.1v). Snelheid is hierin niet direct van belang geweest, natuurlijk past het wel bij de CPU combinatie. Daarnaast een selectieve merk keuzen plus ervaringen en builds uit dit forum topic ben ik uitgekomen op deze modules van Corsair. Verder niet verder verdiept in zuinigheid van geheugen en de verschillen tussen merken.GandalfTheGrey schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:57:
[...]
Heb je daar ergens een bron of link van die 2018 versie?
En nog twee vragen over je build - ter lering en vermaak:
- Waarom neem je zulk "goed/snel" geheugen met 4.800MT/s ipv 3.200MT/s kloksnelheid? Welke doeleinden zet je je server voor in?
- Wat voegt de losse NIC toe op je moederbord, die is toch ook Intel met 1GBit of mis ik iets?
Zie mijn selectie in pricewatch.
Mijn server doeleinden zijn vooral Docker containers zoals, Home Assistant, Slimme meter, Plex, Adguard etc. Vooral Plex vraagt performance als transcode noodzakelijk zou zijn. Ik had ook virtuele machines draaien, maar vanwege verbruik moeten dat containers worden.
2. De 2de nic wordt verbonden met mijn IoT netwerk, waar ik bijvoorbeeld ook Adguard actief is. De onboard netwerk kaart is verbonden met mijn normale netwerk.
De server wil ik uitrusten met Unraid zoals ik dit op een systeem had draaien. Ik ben alleen wel benieuwd naar de Unraid overhead en het verbruik. Mijn huidige unraid server met een intel 4de generatie i7 en een Asrock C226M WS krijg ik haast niet onder de 30 watt idle (Max C3 state). Deze unraid server staat nu uit en draai ik het minimaal aantal containers op mijn qnap nas.
Maar vanwege beschikbaarheid van de NAS (bij updates en reboots duurt het even voor dat deze weer beschikbaar is) en performance wil ik mijn server vervangen voor een zuinige toekomst ready server.
m.b.t. punt 2: is het gebruik van VLANs op de ingebouwde NIC dan niet een zuinigere oplossing? Gezien je bij de extra kaart ook "maar" voor 1Gbe hebt gekozen lijkt mij bandbreedte niet echt een probleem in jouw situatie.MuVo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:45:
[...]
1. Het geheugen heb ik vooral gekozen op basis van de lagere spanning (1.1v). Snelheid is hierin niet direct van belang geweest, natuurlijk past het wel bij de CPU combinatie. Daarnaast een selectieve merk keuzen plus ervaringen en builds uit dit forum topic ben ik uitgekomen op deze modules van Corsair. Verder niet verder verdiept in zuinigheid van geheugen en de verschillen tussen merken.
Zie mijn selectie in pricewatch.
Mijn server doeleinden zijn vooral Docker containers zoals, Home Assistant, Slimme meter, Plex, Adguard etc. Vooral Plex vraagt performance als transcode noodzakelijk zou zijn. Ik had ook virtuele machines draaien, maar vanwege verbruik moeten dat containers worden.
2. De 2de nic wordt verbonden met mijn IoT netwerk, waar ik bijvoorbeeld ook Adguard actief is. De onboard netwerk kaart is verbonden met mijn normale netwerk.
De server wil ik uitrusten met Unraid zoals ik dit op een systeem had draaien. Ik ben alleen wel benieuwd naar de Unraid overhead en het verbruik. Mijn huidige unraid server met een intel 4de generatie i7 en een Asrock C226M WS krijg ik haast niet onder de 30 watt idle (Max C3 state). Deze unraid server staat nu uit en draai ik het minimaal aantal containers op mijn qnap nas.
Maar vanwege beschikbaarheid van de NAS (bij updates en reboots duurt het even voor dat deze weer beschikbaar is) en performance wil ik mijn server vervangen voor een zuinige toekomst ready server.
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
Op mijn asus bord kan ik ook powertop niet met --auto-tune draaien. Ook omdat dan de netwerkkaart er voor zorgt dat Linux slecht tot niet meer reageerd. Ik draai dus powertop handmatig en zet alles op enable behalve mijn netwerkkaart. Het gaat bij mij wel om de i226-V i.t.t. de i125 bij jou.andru123 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 00:18:
Van het weekend nog een mooie zuinige 1700 bord gevonden - uitvoering: Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 Het werd op amazon aangeboden voor maar 120, en ik toch nog op zoek was naar een miniITX voor een zelfbouw router. Vandaag spulletjes binnengekomen, en ik heb snel getest. Eerste resultaten zijn belovend: 3,6W - 4.6W in linux mint (na powertop) (wisselt constant, met pieken van 5 of zelfs 6.0W, echt moielijk het gemiddelde te bepalen)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- het laagste wat ik tot nu toe gezien op de meter was 3.0W, met alleen 1 core enabled, CPU clock en ring op de laagste waarden. Deze board heeft veel meer setting om met voltage te spelen
-
Die pci-bracket kan je gewoon achterwege laten en zelf met een boor een gaatje maken in 1 van je pci brackets. Dan ben je nog flexibel ook op welke hoogte die moet komenGandalfTheGrey schreef op maandag 3 juli 2023 @ 13:05:
Zoals gezegd wil ik graag een nieuwe NAS/Thuisserver draaien voor Plex streams (2/3 locaties), Torrents (met diensten zoals Sonarr, Radarr etc) en 2/3 VM's met o.a. HomeAssistant. Verder wil ik de flexibiliteit hebben om deze later uit te breiden met 3,5" inch schijven of een zwaardere voeding mocht mijn situatie veranderen. Voor nu vind ik stil en zuinig belangrijk.
Op basis van o.a. de input van @andru123 kom ik nu op de volgende build:
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-12100 Boxed € 123,08 € 123,08 1 Moederborden Gigabyte B660M DS3H DDR4 € 111,- € 111,- 1 Behuizingen Inter-Tech IM-1 Pocket € 67,06 € 67,06 1 Computer accessoires Leicke ULL Power Supply 120 W € 39,99 € 39,99 1 Geheugen intern Crucial CT2K16G4DFRA32A € 63,27 € 63,27 1 Voedingen Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT € 52,02 € 52,02 1 Solid state drives Samsung 870 QVO 4TB € 199,- € 199,- 1 Solid state drives WD Blue SN570 1TB € 44,44 € 44,44 1 Overige componenten Mini-box PCI Bracket € 3,20 € 3,20 Totaal € 703,06
Nog enkele vragen:Andere vraag is: hoe idle is mijn systeem als ik HomeAssistant 24/7 en Sonar/Radarr draai in een VM? Komt deze server wel in zijn zuinige states?
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
Corsair heeft het nieuw efficient ontwerp voor het eerst toegepast op RM 2019 modellen.
Oscar Wilde
Sommige winkels zoals Azerty en Alternate hebben daar een dienst voor, dan pakken ze even een stock CPU en flashen ze de BIOS voor je.Cinner schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:06:
Ik overweg de aanschaf van een Kontron K3843-B moederbord icm een 13 generatie Intel cpu. Nu begrijp ik dat er een toekomstige bios update nodig is voordat die cpu ondersteund wordt. Betekent dat dat je bij aanschaf zeker moet weten dat de nieuwste bios al geïnstalleerd is? Want hoe moet je anders de bios updaten als je geen compatible cpu hebt?
Even niets...
Ik wist dat de 2021 modelen een beter efficient ontwerp hebben gekregen om te voldoen aan EU richtlijnen. Ik wist niet dat het verschil toch vrij groot is. Bedankt, ik ga kijken voor een andere voeding.andru123 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 18:04:
@MuVo volgens luchthaak in "Het grote zuinige server topic - deel 3" is het verbruik van RMx 2018 versie +5W tot +10W hoger t.o.v van 2021.
Corsair heeft het nieuw efficient ontwerp voor het eerst toegepast op RM 2019 modellen.
----------------
Is er in dit topic al waardige vervanger bekend voor de RMx 2021?
Unraid is an-sich zuinig. Mijn unraid server kan in theorie met 6W draaien, dat dit schommelt tussen de 6W-13W komt voornamelijk door mijn dockers en mijn 2x NVME schijven, 2x SSD en 3x 3,5" schijven in spin-offMuVo schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:45:
[...]
Klopt wat je zegt. Je hebt BIOS 2.x.x nodig. En een 12e generatie CPU om tot updaten vanaf 1.x.x. In de vraag en aanbod sectie zijn er mensen die een 12e gen CPU verhuren voor dit soort dingen. Kost een tientje ofzo.Cinner schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:06:
Ik overweg de aanschaf van een Kontron K3843-B moederbord icm een 13 generatie Intel cpu. Nu begrijp ik dat er een toekomstige bios update nodig is voordat die cpu ondersteund wordt. Betekent dat dat je bij aanschaf zeker moet weten dat de nieuwste bios al geïnstalleerd is? Want hoe moet je anders de bios updaten als je geen compatible cpu hebt?
Hier ben ik ook wel benieuwd waar.MuVo schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:01:
[...]
Ik wist dat de 2021 modelen een beter efficient ontwerp hebben gekregen om te voldoen aan EU richtlijnen. Ik wist niet dat het verschil toch vrij groot is. Bedankt, ik ga kijken voor een andere voeding.
----------------
Is er in dit topic al waardige vervanger bekend voor de RMx 2021?
Ik zie vooral PicoPSU voorbij komen als een alternatief. Zelf verkies ik een zuinige ATX voeding omdat die je wat meer flexibiliteit geeft.
Hangt van je verbruik af:sloth schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:35:
[...]
Hier ben ik ook wel benieuwd waar.
Ik zie vooral PicoPSU voorbij komen als een alternatief. Zelf verkies ik een zuinige ATX voeding omdat die je wat meer flexibiliteit geeft.
mrmrmr schreef op maandag 19 juni 2023 @ 11:14:
@FDMK
Een vervanger is het niet echt, vanwege die diepe dip bij 40W. De RM550x (2021) is wat dat betreft beter.
RM550X (2021)
[Afbeelding]
RM750X Shift (2023)
[Afbeelding]
De dip heeft misschien iets te maken met het punt waarop power factor correction wordt ingeschakeld.
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
RM550X is niet meer verkrijgbaar volgens uitvoering: Corsair RM550x (2021) Zwart
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Daar heb je wel een punt, bandbreedte is inderdaad geen probleem. Alleen vind ik het fijner om het fysiek te scheiden. Mocht het verbruik tegenvallen dan kan ik overstappen op het gebruik van 1 kabel met vlans.Mirabis schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:47:
[...]
m.b.t. punt 2: is het gebruik van VLANs op de ingebouwde NIC dan niet een zuinigere oplossing? Gezien je bij de extra kaart ook "maar" voor 1Gbe hebt gekozen lijkt mij bandbreedte niet echt een probleem in jouw situatie.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Ze worden NU tweedehands aangeboden, dus ik zou zeggen, KOPEN!sloth schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:42:
@FDMK 550 watt is voor mij en volgens mij 95% van alle builds hier voldoende.
RM550X is niet meer verkrijgbaar volgens uitvoering: Corsair RM550x (2021) Zwart
Mars Warrior schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:05:
[...]
Ze worden NU tweedehands aangeboden, dus ik zou zeggen, KOPEN!
Inderdaad, ik hou het ook in de gaten
edit:
Deze staat te koop: eBay met type nr: CP-9020197-UK
UK versie, zou alleen de stekker anders zijn of kan het voltage wat de voeding standaard levert ook anders zijn?
[ Voor 43% gewijzigd door MuVo op 05-07-2023 16:21 ]
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Ik zie dat het 650W model wordt aangeboden. Dacht dat die marginaal onzuiniger is dan de 550W versie.
v&a aangeboden: Corsair RM650x (2021) Zwart
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
Maar, sinds die modellen sterk in prijs gestegen, je kan ook naar iets anders kijken, bijv. zie dcm360 in "Het grote zuinige server topic - deel 3" redenering over prijs.
Andere - duurder - Be quiet model staat uitgebreid getest door tweakpc.de, op laagste vermogen verbruikt hij +2-3W extra. (Er zit ook een efficiëntie dip, trouwens, net als bij Corsair).
Nog een keer gekeken naar de tests, lijkt mij dat de be quiet pure power 11 FM reeks echt dicht komt qua efficientie, mischien een overweging waard, aangezin het nog rond 100 kost.
Dit vraag komt elke week, misschien kunnen de topic starters een opmerking toevoegen in de topic start.
[ Voor 17% gewijzigd door andru123 op 05-07-2023 17:23 ]
@andru123 de be quiet pure power 11 FM reeks lijkt me dan interessanter. Voor 50 euro minder maar 5% minder zuinig dan de Corsair bij belasting tussen 5 en 10 watt ga je echt nooit tijdig terugverdienen. Dank voor de tip.
Verder n=1 enzo maar ik heb al meer dan 10 jaar 24x7 een be quiet! Pure Power in gebruik en die doet het nog steeds prima.
[ Voor 14% gewijzigd door sloth op 05-07-2023 17:51 ]
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
UK gebruikt hetzelfde 220V 50Hz. Een EU kabel kan je altijd kopen, kost 1 euro of 2. Of je hebt er een zeker ergens liggen, van een oudere PC.MuVo schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:09:
Deze staat te koop: eBay met type nr: CP-9020197-UK
UK versie, zou alleen de stekker anders zijn of kan het voltage wat de voeding standaard levert ook anders zijn?
Goede optie, 92€, maar +40€ eur invoer kosten ( jejtje, sinds waneer het zo hoog is geworden?).
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Daarbij komen nog eens de verzendkosten. De Brexit moet ergens van betaald wordenandru123 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 18:35:
[...]
UK gebruikt hetzelfde 220V 50Hz. Een EU kabel kan je altijd kopen, kost 1 euro of 2. Of je hebt er een zeker ergens liggen, van een oudere PC.
Goede optie, 92€, maar +40€ eur invoer kosten ( jejtje, sinds waneer het zo hoog is geworden?).
Ja duur ding, moet je wel veel voor besparen om hem weer terug te verdienen ;-) Die in de V&A is helaas al weg, had daar nog op geboden.Mars Warrior schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 11:35:
[...]
Daarbij komen nog eens de verzendkosten. De Brexit moet ergens van betaald worden
Via een Shelly S plug meet ik een idle gebruik van 11.1W, wat een stuk meer is dan ik had verwacht.
/f/image/lABluSUHqMiZsy4Dtv93JA1q.png?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik de Tuning settings van powertop gedraaid (op die van de v226 na), maar dat veranderd eigenlijk niets.
Heeft iemand ervaring met de Intel N95/N100/N200 serie met een lager idle verbruik? Tips wellicht?
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
Als het mijn keuze was, voor 130€ zou ik toch voor de Rm550x kiezen, over iets anders dat 100 kost. Magnetic levitation fan wordt niet meer verkocht, je krijgt een stuk van startrek techGandalfTheGrey schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:51:
Ja duur ding, moet je wel veel voor besparen om hem weer terug te verdienen ;-) Die in de V&A is helaas al weg, had daar nog op geboden.
Edit: Ik dacht even dat het de RM650x is, maar het is inderdaad de RM550x, ik ga het even overwegen inderdaad, thanks voor het meedenkenandru123 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 18:16:
[...]
Als het mijn keuze was, voor 130€ zou ik toch voor de Rm550x kiezen, over iets anders dat 100 kost. Magnetic levitation fan wordt niet meer verkocht, je krijgt een stuk van startrek techen gegarandeerd laagst verbruik. Now, ik weet het niet of 10 jaar garantie werkt met ebay, waarschijnlijk niet. Dus ook een overweging. But that’s just me.
[ Voor 16% gewijzigd door GandalfTheGrey op 06-07-2023 20:14 ]
Door omstandigheden nog weinig uitzoekwerk kunnen doen voor een zuinige server. Enkele weken geleden de knoop toch maar doorgehakt en volgende componenten gebruikt om een zuinig server systeem te bouwen. Deze zal mijn oude Core2duo server met 8x3TB sas hdd's met raidcontroller vervangen en dienen voor smb en nfs shares.
Het is geen A++++ label server. Gezien de componenten valt het denk ik nog redelijk mee? Er zitten momenteel nog geen harddisken in.
Als OS draait TrueNAS scale. Alles draait nog op default settings (bios, truenas). Al ga ik nog wel even uitzoeken of er met powertop en Truenas scale er iets te tweaken valt.
Sommige onderdelen heb ik gekocht via Vraag & Aanbod om de kosten wat te drukken aangezien het mainboard duur was.
Componenten
Mainboard: Supermicro X11SCL-IF (itx – ecc – ipmi - 2x 1gbit intel nic, 4x sata via intel chipset): 261.18€
Cpu: Intel i3-8100T: 26€ (2de hands)
Cpu koeler: Noctua NH-L9i (44.90€)
Memory: Kingston 16GB ecc (47.35€)
OS disk: Samsung 256GB M2 (25.27€)
Extra: Silverstone Atx naar Sfx adaptor (10.35€)
Casefan: Noctua NF-S12A (24.50€)
Voeding: Corsair SF450 SFX modulair (2de hands / ongebruikt 75€)
Case: Chenbro SR301 ITX server behuizing met 4x sata hotswap bays (2de hands 70€)
In deze Chenbro ITX case past een ATX voeding (PS2 formaat). Om wat plaats te besparen in de case wilde ik een modulaire ATX voeding maar deze zijn vaak wat dieper en zou dus niet passen. Daarom gekozen voor een modulaire SFX voeding samen met een ATX naar SFX adaptor zodat deze in de case te monteren is.
Hierdoor is er nu veel meer ruimte over. De kabels van de SFX voeding zijn ook veel korter. De Corsair SF450 voeding is gold certified. Deze heeft een 90mm fan welke draait vanaf 90watt load (daar kom ik niet aan) en een redelijke goede efficiency.
:strip_exif()/f/image/kGiUnuDnpD1xFQTsi11UIL4v.jpg?f=fotoalbum_large)
De combinatie Supermicro X11SCL-IF, i3-8100t koos ik voor ecc support in TrueNAS. Ook de IPMI is handig al verbruikt deze +/- 3.5watt wanneer de pc uitstaat.
Het verbruik is gemeten met een Shelly Powerplug S.
Tijdens het opstarten zit het verbruik rond +/- 26.8watt. Eénmaal opgestart zakt dit naar 14.6watt idle.
Nu nog hdd's
:strip_exif()/f/image/zCM37MV0p8y17CXHNTrOfblH.jpg?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik heb hier nog een 135watt solide powersupply liggen; is het dan nuttig om een pico psu te bestellen en die te gebruiken? 1 extra fan minder vanwege de ingebouwde ATX voeding? Met andere woorden; hoe bepaal ik de werkelijke efficientie van een power supply, lijkt mij gewoon een kwestie van meten?
Schiet tussen de palen en je scoort!
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Heb je een Antec EA380 of EA380D voeding? De 12V daarvan heb ik gemeten. De EA380 is bij circa 10W DC belasting niet zuinig.
Welke voedingen (ATX en eventueel 12V adapters) heb je nu precies (naam en volledig typenummer)?
Ik heb verder nog een ATX: CX430 welke ongeveer dezelfde efficiency heeft als de EA-380D. Deze komen dacht ik ook allemaal uit de zelfde tijd.
Ik heb nog een 12v Dajing DJ-U48S-12 liggen maar ik betwijfel als die wel efficiënter zijn gezien alleen al het merk en het gewicht. Bovendien vertrouw ik hem niet voor 24/7. Ook nog een HSTNN-LA01-E maar die is 19v dus daar verlies je sowieso al wat op.
Zijn de afgelopen jaren de psu's zoveel efficiënter geworden?
edit: Rayures in "Het grote zuinige server topic" hier trouwens referentie naar de inmiddels 10 jaar (!) oude post. Config (buiten psu) is ongeveer 't zelfde wat ik heb. 1 reepje ram meer en uiteindelijk ook zelfde processor (G620). Draait nu 17.6 watt met keyboard en LAN idle.
edit: 16.4 watt headless zonder keyboard. Dit is verslavend, eerst nog even verder werken.
[ Voor 20% gewijzigd door xzaz op 07-07-2023 14:47 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Met een zuiniger moederbord valt meer te winnen. Dan kun je op omstreeks 7,5W uitkomen voor een computer met een 10th gen processor met het goede moederbord. En het kan nog lager met nog zuinigere moederborden die dan wel prijziger zijn of niet zo snel.
Het idee van de PicoPSU zit hem vooral in het gebruik van een adapter die zuinig is. Adapters zijn aanzienlijk zuiniger bij lage belasting dan ATX voedingen.
Je zou kunnen overstappen naar een PicoPSU voeding, maar verwacht geen grote resultaten. Die krijg je wel als je daarna ook het moederbord+processor+geheugen vervangt. Als je kiest voor 2.5" disks kun je vooruit met een PicoPSU-90 en 84W FSP adapter. Zie topic start bij de keuze van voedingen (Hoeveel disks ondersteunt mijn voeding?).
Overigens is het ook om een andere reden goed om de oude ATX voeding niet meer te gebruiken, en dat is de kwaliteit van voedingen uit die tijd. Deze voeding kan een te lage spanning leveren bij hoge belasting.
Voedingen van Chinees ontwerp die niet opdracht van Westerse bedrijven worden gemaakt missen vaak de nodige certificatie. Ze voldoen vaak niet aan allerlei kwaliteitseisen, zoals afscherming tegen storingen, gebruik van kwalitatief goede componenten en voldoen aan de efficientie-eisen in de VS (Level VI) en de EU. In de link over de test van 12V voedingen kun je zien hoe diverse soorten adapters presteren.
Wat zijn jullie ervaringen met dit soort bordjes van aliexpress? Zijn ze betrouwbaar/zuinig en het wachten waard. Of kan ik beter voor iets als de Asrock J5040 kopen. Minder aansluitmogelijheden en een oudere processor. Maar goedkoper, stiller van een (voor zover ik weet) betrouwbaar merk, en op korte termijn beschikbaar. Hoe zijn ze qua stroomverbruik met elkaar te vergelijken?
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
Ik zie 3 netwerk ports, wat is dat voor? Is IPMI uitschkelbaar? Waarom low-profile cooler en voeding, lege ruimte van binnen maakt niet zoveel uit?
[ Voor 6% gewijzigd door andru123 op 07-07-2023 21:06 ]
ben met ongeveer dezelfde gedachte bezig. Was zelf aan het denken over Asrock deskmini, maar dit is wellicht ook een interessante richting. Ik zag deze ook nog staan. Modernere versie? Wel minder sata aansluitingen en wat groter moederbordOok al Bezet schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 20:39:
Ik ben naar een vervanger voor mijn qnap aan het zoeken, wordt voornamelijk gebruikt als NAS voor torrents en voor Home Assistant.
Wat zijn jullie ervaringen met dit soort bordjes van aliexpress? Zijn ze betrouwbaar/zuinig en het wachten waard. Of kan ik beter voor iets als de Asrock J5040 kopen. Minder aansluitmogelijheden en een oudere processor. Maar goedkoper, stiller van een (voor zover ik weet) betrouwbaar merk, en op korte termijn beschikbaar. Hoe zijn ze qua stroomverbruik met elkaar te vergelijken?
uitvoering: ASRock N100M
Da's een micro-ATX en, qua ruimte, voor mij waarschijnlijk niet geschikt (heb in elk geval geen compact kastje kunnen vinden op dat formaat). Ik had aan de biostar-j4125 gedacht. Maar die heeft ook maar twee SATA aansluitingen.helloitsme schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:31:
[...]
ben met ongeveer dezelfde gedachte bezig. Was zelf aan het denken over Asrock deskmini, maar dit is wellicht ook een interessante richting. Ik zag deze ook nog staan. Modernere versie? Wel minder sata aansluitingen en wat groter moederbord
uitvoering: ASRock N100M
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ideaal is een merk zoals ASRock of Gigabyte met een N-processor of andere atom-achtige processor met een Intel netwerkchip, die daadwerkelijk het beste lage verbruik haalt (<2W!). Helaas is er geen enkel ASRock bord in deze klasse met een on board Intel processor een Intel netwerkchip, ze hebben allemaal varianten van Realtek 8111. Dat kan ervoor zorgen dat de package C state beperkt is en dat het systeem dus niet zo zuinig is.
Van Odroid zijn wel goede waarden gemeten (zie topic start en gepinde posts).
Het verbruik van een bordje van een C-merk ligt vaak een aantal keer hoger dan een hier als zuinig getest bordje (zie gepinde posts in vorige deel en dit deel).
Ik zie 1 soort gebruik waar dit type Chinees bordje geschikt voor zou kunnen zijn, en dat is een router met 3 of 4 stuks 2.5Gbps netwerkverbindingen. Het is goed dat de Chinese bordjes wel vaak Intel netwerkchips gebruiken. Maar ik heb er niet veel vertrouwen in dat ze goed op zuinigheid hebben gelet bij het ontwerp.
@helloitsme ASRock DeskMini doet mee in de klasse van de desktop processoren en kan zuinig zijn (zie topic start en gepinde posts in vorige en dit deel). De processor is veel krachtiger.
Ik heb getwijfeld om een picoPSU te gebruiken. De combinatie van 3 a 4 3,5inch HDD's en deze cpu/mobo combo leek mij stevig voor een picoPSU. Omdat ik vrij kort bij het stroom verdeelpunt zit is vaak ook de spanning wat hoger en durft het wel eens schommelen. Vroeger toen we nog gloeilampen gebruikten gingen deze snel stuk bijvoorbeeld. Ik heb daardoor minder vertrouwen in een picoPSU en meer vertrouwen in een standaard pc voeding gezien meerdere componenten die wel wat dingen kunnen opvangen.andru123 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:04:
@The_wave Leuke meting van ECC systeem ter referentie. Ook al wordt het niet aangeraden voor thuis, sommige mensen gebruiken het toch, en die groep liefhebbers wil ook een zo zuinig mogelijk systeem. Ziet er mooi ouderwets uit van binnenMet picoPSU or RMx voeding wordt verbruik 4-5W minder, schat ik.
Ik zie 3 netwerk ports, wat is dat voor? Is IPMI uitschkelbaar? Waarom low-profile cooler en voeding, lege ruimte van binnen maakt niet zoveel uit?
De RMx voedingen van Corsair ken ik. In mijn desktop zit een RM550x en werkt prima.
Een RM450x is niet meer te vinden. De 550 is overkill omdat deze pas op 92% efficienty zit bij 230V en +/- 250watt load. De SF450 zit veel lager waarbij onder 90watt de fan uitstaat.
Ook is een RMx modulair en dieper. Reken daarbij nog de connectors en de buiging van de kabels die uit de voeding komen dan zitten ze gewoon geplet op de cpu fan. Een voeding in SFX formaat was dus ideaal en geeft nog wat ruimte, al bedriegt de foto wel wat... een itx kastje is echt klein. De Corsair RM550x was al wringen in een mATX case (Chieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP) van men desktop.
De 3 netwerkaansluitingen zijn IPMI, en 2 x 1gbit intel nic. Deze zijn uit te schakelen via jumpers. Met IPMI aan meet ik ongeveer 3watt extra. Een 1gbit nic 0.5watt.
Bij mijn weten zitten er hier wel een aantal ECC gebruikers in het topic. Het bekende Fujitsu moederbord ondersteund dat ook met de i3-9100 (i5/i7 doet geen ECC, dan moet je naar de Xeons).andru123 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:04:
@The_wave Leuke meting van ECC systeem ter referentie. Ook al wordt het niet aangeraden voor thuis, sommige mensen gebruiken het toch, en die groep liefhebbers wil ook een zo zuinig mogelijk systeem.
Zelf heb ik die combi in ieder geval, het Fujitsi bord met i3-9100 en Kingston RAM met ECC. En vooraf aan de aanschaf in dit topic ook bevestiging gekregen dat het 1. Werkte; 2. Als het goed is ECC ook daadwerkelijk wordt toegepast; (sommige borden ondersteunen wel ECC RAM maar "passen geen ECC toe").
Dank je. Kan je ook een advies geven voor de deskmini 310 versus de 470?mrmrmr schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:55:
@Ook al Bezet
Ideaal is een merk zoals ASRock of Gigabyte met een N-processor of andere atom-achtige processor met een Intel netwerkchip, die daadwerkelijk het beste lage verbruik haalt (<2W!). Helaas is er geen enkel ASRock bord in deze klasse met een on board Intel processor een Intel netwerkchip, ze hebben allemaal varianten van Realtek 8111. Dat kan ervoor zorgen dat de package C state beperkt is en dat het systeem dus niet zo zuinig is.
Het verbruik van een bordje van een C-merk ligt vaak een aantal keer hoger dan een hier als zuinig getest bordje (zie gepinde posts in vorige deel en dit deel).
Ik zie 1 soort gebruik waar dit type Chinees bordje geschikt voor zou kunnen zijn, en dat is een router met 3 of 4 stuks 2.5Gbps netwerkverbindingen. Het is goed dat de Chinese bordjes wel vaak Intel netwerkchips gebruiken. Maar ik heb er niet veel vertrouwen in dat ze goed op zuinigheid hebben gelet bij het ontwerp.
@helloitsme ASRock DeskMini doet mee in de klasse van de desktop processoren en kan zuinig zijn (zie topic start en gepinde posts in vorige en dit deel). De processor is veel krachtiger.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De afstand tot een AC verdeelpunt geeft een beperkt verschil. Voor de hoogte van spanning is van belang de vraag of de netbeheerder de spanning goed regelt en er niet teveel zonnepanelen in de wijk zijn. Veel zonnepanelen stuwen de spanning omhoog als de vraag tegenvalt.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Enkele metingen in de gepinde posts:helloitsme schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 22:06:
[...]
Dank je. Kan je ook een advies geven voor de deskmini 310 versus de 470?
tarlitz in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
glaswerk in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Eymas in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
...
c't had de 470 op een hoger verbruik getest dan de 310, maar misschien lag dat meer aan de configuratie dan aan de hardware.
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
Oh, wow, eindelijk een moederbord dat met schakelaars laat onderdelen echt uitzetten! Ik dacht die bestaan niet. Waarom doen alle fabrikanten dat niet…The_wave schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:58:
De 3 netwerkaansluitingen zijn IPMI, en 2 x 1gbit intel nic. Deze zijn uit te schakelen via jumpers. Met IPMI aan meet ik ongeveer 3watt extra. Een 1gbit nic 0.5watt.
Voor de duidelijkheid - je kan alle 3 poorten apart uitzetten? 14W - is het met alle 3 aan? Kan je IPMI alleen via die “speciale” port gebruiken?
The beauty van Rm550x is dat het blijft efficient onder 20W, terwijl bijna alle andere ATX voedingen niet. Ik ben vrij zeker dat als je probeert je nieuw systeem met Rm550x starten, wordt het 10W in plaats van 14. (Maar alleen als het 2021 model is). Dat zou een leuke meting zijn, om echt te weten hoe zuinig deze moederbord is. (De ventilator van Rm550x gaat aan ook allen bij 200W belasting, trouwens)
@RobertMe ik wist het niet dat ECC kan ook zuinig zijn, ik dacht dat “ECC = (veel) meer verbruik”. Blijkbaar niet, dank je.
Lampje van Lan en bord gaat wel aan - groen etc. Werd niet wijzer van hun bios pdf dus zal volgend weekend er weer voor moeten zitten.
Iemand zoiets eerder gehad? Het bord was een 2e kans bij Jacob.de en heb tot nu toe 't niet echt kunnen testen
1x Venus-E v151 +LilyGo HA, CT003 V114 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | XPENG G9 AWD P 98kWh
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Een G7400 moet het gewoon doen op een K3843-B, dat is 12th gen en deze processor staat op de ondersteuningslijst. Zie je wel de BIOS of is er helemaal geen beeld? Gebruik je de DisplayPort aansluiting voor het beeldscherm?
Dit moederbord heeft alleen DisplayPort aansluitingen. Als je een monitor hebt met DisplayPort is dat natuurlijk prima, maar anders kun je een DisplayPort naar HDMI kabel gebruiken. Ik heb zo'n kabel van Benfei die het goed doet in combinatie met een Samsung HD monitor met HDMI aansluiting.
Een gewone DisplayPort kabel werkt ook goed met een 4k LG monitor.
De K3851 en K3833 hebben al een v2.*.0 BIOS, de meeste andere industrial/longlifecycle modellen hebben een v1.40 BIOS.
ftp://ftp.kontron.com/Pro...nt_RaptorLake-S_K3851.pdf
of
https://ftp.kontron.com/m...318a&subfolder=BIOS_K3851
Het Raptor Lake document voor de v2 BIOS voor o.a. K3843 dat ik heb is van 9 maart 2023. Het noemt BIOS versie 2.4.0. Die is nu niet aanwezig in de gebruikelijke download directories.
Iemand heeft de K3851-R met Raptor Lake ondersteuning aangeschaft en getest op ondersteuning van package C states. Samen met ASUS Pro WS W680-Ace IPMI en Supermicro X13SAE-F. Geen typische servers voor thuis.
Opmerkelijk is dat de ASUS Pro WS W680-Ace het tamelijk goed doet voor een workstationbord qua laag verbruik (5W bij package C state 8, zonder netwerk ).
Ook opvallend is dat de netwerkchips roet in het eten gooien bij de Asus en Supermicro moederborden. De Kontron heeft 3 Intel netwerkchips on board: Intel I219-LM en 2x Intel 2.5Gbps. De Asus heeft 2x Intel 2.5Gbps en het verschil in C states bij gebruik van diverse NVMe ports is +3 tot +5W. De Supermicro heeft net als de Kontron I219-LM en 2x Intel I225-LM.
Van Kontron's v2 BIOS (voor Raptor Lake/13th gen) is dat de BIOS niet geoptimaliseerd is voor C-state 10 (cryptische omschrijving uit de BIOS documentatie). Ik vermoed ook dat de defaults van de Kontron niet geoptimaliseerd zijn en ik vraag me af of die wel goed staan. Het is algemeen bekend dat op serverborden van Fujitsu/Kontron niet voor zuinigheid geoptimaliseerde instellingen worden gebruikt. Dat is wel zo bij de gewone borden zoals de K3843-B.
Als je professioneel uitgeruste maar toch zo zuinig mogelijke server nodig hebt is Kontron van deze 3 het beste. Ik zie steeds vaker tamelijk goed (lees: zuinig) presterende Asus borden die in aanmerking komen voor gebruik als zuinige thuisservers, dat is mooi.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Herkenbaar. Ik vermoed dat er nog een stokoude bios op staat. Ik moest eerst flashen voordat iets het deed!Mirabis schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 01:49:
Was het lange wachten zat voor die bios upgrade dus een Pentium G7400 gekocht om te testen. Het kontron bordje biept... 1x om de seconde en geen beeld. Heb alle geheugen stuks 1 voor 1 geprobeerd maar no luck.
Lampje van Lan en bord gaat wel aan - groen etc. Werd niet wijzer van hun bios pdf dus zal volgend weekend er weer voor moeten zitten.
Iemand zoiets eerder gehad? Het bord was een 2e kans bij Jacob.de en heb tot nu toe 't niet echt kunnen testen
Mars Warrior in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
[ Voor 6% gewijzigd door Mars Warrior op 08-07-2023 08:39 ]
Hoe heb je dan kunnen flashenMars Warrior schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 08:27:
[...]
Herkenbaar. Ik vermoed dat er nog een stokoude bios op staat. Ik moest eerst flashen voordat iets het deed!
Mars Warrior in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Pas na herhaald in en uitschakelen van de voeding kreeg ik beeld!
Bij mij duurde het soms wel 30 seconden voordat ik beeld had na inschakelen voeding. Dus soms moet je ook een beetje geduld hebben!
Daarna bleek dat zowel ram als ssd niet herkend werden, en de CPU gedeeltelijk. Ik heb een bios reset uitgevoerd, en daarna kwam ik er achter dat er een oude bios opstond, en heb ik die vervangen door de laatste bios.
Pas na wederom een bios reset en een herstart werden zowel ram als ssd herkend.
- andru123
- ASRock DeskMini
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Voedingen
- Barebones
uitvoering: ASUS PRO WS W680-ACE wow, prijzig.mrmrmr schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 03:55:
Iemand heeft de K3851-R met Raptor Lake ondersteuning aangeschaft en getest op ondersteuning van package C states. Samen met ASUS Pro WS W680-Ace IPMI…
Interessante tabel met c-states en alle devices. Ik was verbaasd over de conclusie - dat SATA altijd C8 voorkomt. Is het ook waar met alle thuis borden? Ik heb zelf nog nooit met SATA gemeten. Ook intel netwerk chips uitzetten - mijn ervaring dat je moet het nooit in BIOS uitzetten, want dan kan linux het niet meer in low power state zetten.
Dank voor de informatie. Die Odroid is zeker interessant maar niet compatibel met gangbare kasten. Als ik het zo lees dan is voor mijn use case (NAS+torrents+home-assistant) de Asrock een redelijk compromis.mrmrmr schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:55:
@Ook al Bezet
Ter verduidelijking, er komen om te beginnen twee of drie 3.5" HDDs in te hangen, niet de meest zuinige keuze, maar ik heb ze al liggen . Ik verwacht ook niet dat het een extreem zuinige server wordt, ik ben allang blij als ik idle onder de 30W kom die mijn qnap constant verstookt.
Qua kast neig ik naar de Jonsbo N1, vanwege het compacte ontwerp, maar de keuze in SFX voedingen (ik neem tenminste aan dat een picoPSU geen optie is met mijn HDDs) is nogal beperkt; zijn de Sharkoon silentstorm of be quiet! SFX Power 2 400W redelijke keuzes? Of zijn er in het ATX voeding segment efficiëntere voedingen te vinden?