Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 08:23
Ik heb hier een server draaien met de volgende specs:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-4160 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock E3C224€ 0,-€ 0,-
3Interne harde schijvenWD Green WD20EZRX€ 100,-€ 300,-
1BehuizingenCooler Master N300 (KKN1, closed)€ 64,-€ 64,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR16E11/8€ 45,05€ 45,05
1VoedingenAntec VPF Series 350W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston SSDNow S200 30GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,05

Deze server draait nu Debian en met een simpele powertop auto-tune vreet hij nu 36 watt in idle. Ik zit er aan te denken om hem te vervangen voor iets wat minder stroom vreet. De server is ooit gebouwd op wat meer Plex-achtige services te draaien, maar 1) daar doe ik nu vrij weinig mee en 2) als ik er iets mee doe heb ik deze specs gewoon niet nodig. Daarnaast heb ik er ook gewoon veel plezier mee gehad om dingen te leren, zoals ZFS (gebruik ik nu niet meer) en andere dingen.

Ik zou nu een wat zuinigere, kleinere machine willen hebben, die me niet de kop kost. Ik zie in dit topic veel fanatiekelingen langskomen, maar ik ga geen honderden euro's uit kunnen geven om dat "beetje" stroom te besparen.

Nu zit ik een beetje te zoeken: hoe kan ik de meeste winst behalen zonder te veel geld uit te geven? Mijn idee was om bijvoorbeeld zoiets als deze HP Prodesk 600 G3 Mini te kopen en daar een 2TB M.2 SSD erbij te stoppen. Qua performance en opslag voorzie ik voorlopig makkelijk in mijn behoefte volgens mij (vooral SMB server + backup naar Backblaze en af en toe wat streaming). Het enige waar ik nog over zit te twijfelen is energieverbruik. Ik kan nergens echt goede precieze cijfers vinden over wat zoiets zou verbruiken, maar ik gok ergens rond de 8-10 watt uit te komen?

Wat denken jullie, is die 8-10 watt realistisch? En zouden jullie voor een soortgelijk budget (<200 euro) iets beters kunnen bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-06 11:04
Compute - 15w idle
Voor nu portainer met een 20 containers
#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Xeon E3-1260L Tray
1BehuizingenKolink Satellite
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F3-1600C9D-16GRSL
1Solid state drivesSamsung 840 Pro 128GB
1Pc'sZotac ZBOX ID89 Plus (ZBOX-ID89-PLUS-BE)

Storage - 30w idle
Begon deze week als draaiend roest met TrueNAS Core en is inmiddels pijnloos gemigreerd naar all-flash en TrueNAS Scale, 1 uplink direct met compute, de ander met thuis netwerk.
#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Xeon E3-1260L Tray
1MoederbordenAsus P8-H77-I
1BehuizingenFractal Design Core 500
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12
1Geheugen internKingston HyperX Fury blu HX316C10FK2/16
1Voedingenbe quiet! Pure Power 300W
1Solid state drivesCrucial m4 CT128M4SSD2 128GB
4Solid state drivesPNY CS900 2,5" 1TB
1NetwerkadaptersInter-Tech ST-729

Voor nu even prima, storage gaan nog aangepast worden en krijgt dan ook een voeding die beter gedimensioneerd is en meer bij de tijd.

Experiment met 1×4 GB, 2×4 GB, 1×8 GB en 2×8 GB was bijzonder teleurstellend, idle nagenoeg onmeetbaar verschil, 1 vs. 2 repen was ~ 0,1w tot 0.3w idle verschil, onder load (cpu+mem stress) is het verschil van 1 vs. 2 repen ~ 3w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@g0ulash, ik had hier een lijstje gepost met Prodesk verbruiksgegevens.
600 G4 zou dus 3W minder verbruiken dan G3, dat kan de extra aanschafkosten waard zijn.
(en G5 nog eens wat minder, maar niet zoveel).
NB die gegevens komen van HP zelf dus zijn niet per se nauwkeurig, maar het is iig iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
N8w8 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:00:
@g0ulash, ik had hier een lijstje gepost met Prodesk verbruiksgegevens.
600 G4 zou dus 3W minder verbruiken dan G3, dat kan de extra aanschafkosten waard zijn.
(en G5 nog eens wat minder, maar niet zoveel).
NB die gegevens komen van HP zelf dus zijn niet per se nauwkeurig, maar het is iig iets.
Die had ik inderdaad gezien. De G5's gaan voor minimaal 230 euro op marktplaats weg, maar de G4 is nog wel een goede om naar te kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@g0ulash, ja die G3 aanbieding die je noemt lijkt me ook wel bijzonder goedkoop.
De goedkoopste G4 die ik zo snel zie is dan wel een stuk duurder, maar los van die 3W minder, heb je dan ook 2x zoveel RAM en 3x zoveel cores (want 6e->8e generatie en i3->i5).
Niet dat je dat ook nodig hebt, maar mss is er ergens nog wel een goedkopere G4 te vinden met wat mindere specs, als het niet te duur moet zijn. Maar mss ook niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Tomas Hochstenbach
in "Het grote zuinige server topic - deel 3"[/MESSAGE]Tomas Hochstenbach schreef op woensdag 17 mei 2023 @andru123 wees mij in [BBG][H2 2023] Thuisserver op de vraag over onze testmethode. We testen het stroomverbruik van alle processors met Package en Global C-states ingeschakeld (t/m C10), C1E aan en Speedstep/EIST aan (steeds voor zover van toepassing op AMD/Intel). Het geheugen staat ingesteld op de maximaal door de processor ondersteunde snelheid (5600MT/s bij 13th Gen Core). De getoonde waarde is het gemiddelde over vijf minuten idle (beeld op desktop).
Geheugen op overkloksnelheid (non-JEDEC, niet volgens cpu spec sheet) is niet bevorderlijk voor het verbruik, maar dat zou niet zoveel invloed moeten hebben op de cpu meting. Geheugen heeft een eigen energievoorziening op 5V.

De cpu, zelfs 12th/13th gen, moet sowieso veel minder verbruiken in idle. Zeker geen 5W(*). Misschien staat er iets op de achtergrond te draaien.

Controleer je ook of de package C state daadwerkelijk actief zijn? Alleen enablen in de BIOS zorgt ervoor dat het gebruikt kán worden. Windows zelf en de drivers moeten natuurlijk wel de energiebesparing gebruiken. Zie de TS in het zuinige server topic hoe dat kan. Er staan ook links in naar nog meer info.

Je zou ook ASPM (PCIe power management, hangt samen met Package C states) en ALPM (SATA power management) actief moeten hebben. En geen draaiende applicaties die op de achtergrond werk doen zoals Windows Search, Cortana, Defender, etc. Windows werkt doorgaans het zuinigste met drivers van Intel.

Wil je dus het echte idle meten, dan is optimalisatie nodig. Op een server die altijd aanstaat is dat puur noodzaak, want je wil niet als het energieplafond afloopt of nu al overstijgt de volle mep gaan betalen. Dan hebben we het al snel over honderden euro's er bovenop aan energiekosten.

Lichte thuisservers draaien vaak in idle onder Linux.

(*) Bij mijn tests kan een i3-12100 idle draaien op 2,2W AC. Reken erop dat het dan over minder dan 1,7W DC gaat voor het complete moederbord met SSD in idle (monitor in slaapstand). Dit is op basis van meerdere metingen vastgesteld met het Kontron K3843-B moederbord.

We kunnen een specifieke geoptimaliseerde thuisservertest organiseren, ik help graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@g0ulash

HP heeft soms rapporten van zuinige systemen om in aanmerkingen te komen voor certificaten. Daarin staat dan soms wat het short idle en long idle verbruik is. Zoek.

https://www.dectrader.com...cs/15826_na/15826_na.html
Hier staat een verbruik van 13,4W voor long idle. Dat is niet laag, maar ik weet niet wat daar allemaal meegemeten is.

Skylake (6th gen) is het startpunt voor zuinigere systemen dan eerdere generaties. Dus dat is op zich goed. Als je geen harde schijven gebruikt scheelt dat al flink. De oude disks kunnen 3 tot 5W per stuk verbruiken. SSD is doorgaans goed voor laag verbruik, maar check de verbruikscijfers in tests en of het in low power kan.

SMB kan een add-on zijn voor een zuinig besturingssysteem zoals Debian/Ubuntu.

In principe kan een Skylake 5W verbruiken met een zuinig moederbord zoals een Fujitsu D3417-B moederbord. Bij andere moederbordmerken is dat niet zo makkelijk, maar sommige A-merken zijn redelijk zuinig ten opzichte van de bekende consumentenmerken zoals ASRock, Gigabyte, MSI, Asus. Als je het nog niet gedaan hebt, kijk dan ook naar systemen uit de gepinde posts van deel 2 van het zuinige server topic.

A-merken hebben vaak een 12V voeding (non-ATX). Daarmee kan het verbruik omlaag, het is vergelijkbaar met de recente geintroduceerde ATX12VO (ATX 12V only), die vooralsnog niet breed beschikbaar is.

Voor het budget kun je ook kijken naar ASRock DeskMini 110 of 310. Daarvan is bekend dat ze zuinig zijn na optimalisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@mrmrmr, in mn lijstje stond dat die 13,4W van de SFF variant is, de Mini variant zou 7,7W doen.
Om eoa reden kan ik nu niet bij de HP site, maar dat kan je terugvinden in deze PDF blz 40/42.
(ook @g0ulash)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@N8w8 Bedankt voor de link naar de PDF. De 13,4W voor de SFF is wel veel voor zo'n klein doosje waar niet veel extra's inpassen.

HP ProDesk 600 G3 Desktop Mini Business PC heeft 7,69W volgens de HP Quickspecs PDF op pagina 40. Zo te zien met CD speler ("optical drive"), dus dat kan nog wat zuiniger uitpakken als die wordt losgekoppeld.

[ Voor 15% gewijzigd door mrmrmr op 18-05-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
@mrmrmr Thanks voor je reactie! Die mini heeft geen optical drive volgens mij, dus ik denk dat dat sowieso al wel goed zit. En zoals @N8w8 al aangaf is de G4 alweer een stuk zuiniger.

Als ik voor zoiets als de ASRock DeskMini zou gaan kom ik al snel hoger dan 200 euro uit inclusief RAM en een 2TB SSD, als ik zo rond kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-06 14:12

we_are_borg

You will Comply

Ik ga geen nieuwe NUC kopen de I3 die ik heb is genoeg om Proxmox te draaien ik heb geen test en productie nodig. Proxmox kan via NFS een backup maken van de images en ik ben bezig om te kijken wat nog meer kan. Ik bespaar aardig wat geld wat ik gebruikt heb voor een Zimaboard om mee te spelen.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 16:20
Heeft iemand hier de gouden tip voor een low-power SBC / optie die ik kan gebruiken als offsite NAS? Of kan ik beter voor het geld voor een instap Synology gaan?

Doel is om een 3.5 Inch schijf (heb ik al en het is te veel data voor een 2,5 helaas) beschikbaar te maken via SMB, andere protocollen en diensten zijn niet nodig. Ik had al een raspberry overwogen (heb nog een 2B) maar de 100 mbit is wel een beperkende factor.

Ik zag verder de Odroid HC1/HC2, maar die worden volgens mij niet meer gemaakt, perfect voor mijn doel. Een orange PI Lite zou bijvoorbeeld ook nog een optie zijn met een USB enclosure. Heb ik nog interessante low-power bordjes gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:50
gastje01 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 21:55:
Heeft iemand hier de gouden tip voor een low-power SBC / optie die ik kan gebruiken als offsite NAS? Of kan ik beter voor het geld voor een instap Synology gaan?

Doel is om een 3.5 Inch schijf (heb ik al en het is te veel data voor een 2,5 helaas) beschikbaar te maken via SMB, andere protocollen en diensten zijn niet nodig. Ik had al een raspberry overwogen (heb nog een 2B) maar de 100 mbit is wel een beperkende factor.

Ik zag verder de Odroid HC1/HC2, maar die worden volgens mij niet meer gemaakt, perfect voor mijn doel. Een orange PI Lite zou bijvoorbeeld ook nog een optie zijn met een USB enclosure. Heb ik nog interessante low-power bordjes gemist?
Odroid H3 ben ik zelf fan van vanwege de flexibiliteit, is wel enigzins aan de prijs. Een mele quieter HD3 zou voor je usecase ook precies voldoen als ik dat zo inschat. Ik heb een non-hd versies en die verbruikt <2 watt idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-06 16:20
project.bobby schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:18:
[...]

Odroid H3 ben ik zelf fan van vanwege de flexibiliteit, is wel enigzins aan de prijs. Een mele quieter HD3 zou voor je usecase ook precies voldoen als ik dat zo inschat. Ik heb een non-hd versies en die verbruikt <2 watt idle.
De H3 heb ik zelf draaien als thuis-servertje, erg tevreden over. Deze is echter voor mijn doel totaal over-powered en daarmee ook relatief kostbaar (moet ik geheugen regelen + voeding + case waardoor de kosten snel oplopen). Qua performance zou ik meer dan tevreden zijn met USB2.0 snelheid, harder gaat de VPN naar die locatie toch niet en het enige lokale verkeer komt van een Kodi client. Dat was ook de reden dat ik bij de kleine (ARM) SBC bordjes uit kwam, maar alleen de Odroid HC1 springt in dat gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eindelijk een picoPSU is binnen met power adapter en M350 kast. Ik heb voor een leuke prijs op ebay gevonden. Voor de zekerheid, kunnen jullie kijken of het een echte is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jqfMq3enEtsarM6u2hNV0vAwNU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hc4EXB4kQOJGv4WsfQ0r2w2j.jpg?f=user_large
Volgens verkoper is de picoPSU eigenlijk helemaal nieuw, net besteld van mini-box.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nr9HZNHawHpZZ_Ov4fqCX8d7rtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXi32T5zgNSp4qEUSjCutKaL.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YMiesZ37ZNrDGknu7wIF05KvUUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ga6LznEEGTC6mdD2wEy32YyB.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de adapter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AVmS7dau9TiSxkkCxGutNhf_s8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/u5Bvzw8NK6VVGMR2arfQLOYk.jpg?f=user_large
Dit gaat waarschijnlijk over oude model die was door mini-box tot 2018 verkocht. Iemand kan mij helpen Date code ontcijferen?
Ik ben benieuwd of het is een efficiënte adapter, of oude “economy” model.
Nieuwere model dat mini-box nu verkoopt lijkt anders - CoC tier 2, maar er is geen efficiency in %.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:16

thof

FP ProMod
andru123 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 04:39:
Eindelijk een picoPSU is binnen met power adapter en M350 kast. Ik heb voor een leuke prijs op ebay gevonden. Voor de zekerheid, kunnen jullie kijken of het een echte is?
[Afbeelding]
Volgens verkoper is de picoPSU eigenlijk helemaal nieuw, net besteld van mini-box.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is de adapter:
[Afbeelding]
Dit gaat waarschijnlijk over oude model die was door mini-box tot 2018 verkocht. Iemand kan mij helpen Date code ontcijferen?
Ik ben benieuwd of het is een efficiënte adapter, of oude “economy” model.
Nieuwere model dat mini-box nu verkoopt lijkt anders - CoC tier 2, maar er is geen efficiency in %.
Voor de adapter zou ik denken dat die van week 45 2015 is.
Zelf geen PicoPSU dus daar kan ik niet over oordelen.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@andru123

De PicoPSU-160XT ziet er echt uit.

De adapter is een Edac EA11803A en vermoedelijk is die niet zo zuinig. Hardware.info heeft destijds een Edac getest met ventilator aan boord die nogal onzuinig was.
Ik zie online "87% typ" worden genoemd voor de EA11803A. Ik zie geen Level indicatie op de adapter. Het is waarschijnlijk dat het een Level IV (4) of ouder is. Het ontwerp van de adapter is van 2012 of eerder.

Probeer een DOE Level VI adapter te vinden. In de USA kun je die makkelijker/goedkoper krijgen dan in Europa, als je vanuit daar bestelt.

FSP FSP096-AHAN3 is een zuinige 96W adapter. XP Power VES120PS12 is een zuinige 120W adapter. Let op dat zuinigheid niet altijd geldt voor de hele serie. De FSP096 bijvoorbeeld is zuiniger dan de rest van de serie, het is duidelijk een ander ontwerp.

Een nog niet gemeten adapter is die van "Adapter Tech" uit Taiwan: de ATS120TS-P120 (108W). Let op de "TS" in het typenaam. Dat is een GaN adapter die vooral onder belasting zuinig zou kunnen zijn. Dergelijke adapters zijn zeldzaam.

Als het mogelijk is, zou een zuinige adapter met Molex Mini Fit Jr 4p connector het meest geschikt zijn. Die kan rechtstreeks worden gekoppeld aan de PicoPSU-160XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avion
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-06-2024
Ik had eerder een vraag gesteld over een afweging tussen het gebruik van één server met meerdere virtuele machines voor algemene server- en NAS-functies, of het scheiden van deze functies met twee fysieke machines. (bedankt voor alle hulpvolle reacties hierop _/-\o_)

Met het oog op energieverbruik en compactheid, heb ik uiteindelijk besloten om de Deskmeet 300 te gebruiken. Mijn oorspronkelijke plan was om deze te gebruiken als een alles-in-één server en hierop meerdere (vijf) 2.5" harde schijven aan te sluiten voor een NAS als virtuele machine op Proxmox.

Helaas kan de Deskmeet slechts 4x 2.5" HDD's of 2x 3.5" HDD's bevatten. Een idee dat ik had, gezien de grote PSU die bijgeleverd wordt en het niet bepaald efficiënte energieverbruik bij lage belasting, was om deze te vervangen door een PicoPSU. Op die manier zou er meer ruimte zijn voor extra harde schijven en zou het energieverbruik zuiniger zijn.

Ik vraag me echter af of een 160 PicoPSU het systeem kan opstarten als ik een 65W TDP Ryzen CPU en ongeveer 5x 2.5" HDD's gebruik. Als dit niet mogelijk is, overweeg ik het Deskmeet moederbord in een Node 304-behuizing te plaatsen en een Corsair RM550x PSU aan te schaffen.

Een andere mogelijkheid is om de NAS en de server te scheiden. Ik heb momenteel een i7-8700 die perfect zou passen in een energiezuinige Deskmini 310. Deze zou ik dan kunnen gebruiken als machine voor de NAS. Helaas heeft de Deskmini slechts twee SATA-poorten, dus ik kan niet alle vijf 2.5" HDD's aansluiten. De Deskmini heeft wel een Ultra M.2 PCIe Gen3 x4-slot en een M.2 wifi-slot. Ik vraag me af of ik een SATA-expansiekaart kan aanschaffen om toch de extra harde schijven aan te sluiten. In dat geval zou ik de voeding voor de HDD's kunnen aansluiten via een extra adapter. Ik moet alleen nog een geschikte behuizing vinden voor dit alles.

Iemand enig idee wat de best way forward zou kunnen zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:09
Sowieso van het idee van die RM550x afstappen want die is nergens meer leverbaar :)

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:16:
De adapter is een Edac EA11803A en vermoedelijk is die niet zo zuinig. Hardware.info heeft destijds een Edac getest met ventilator aan boord die nogal onzuinig was.
Ik zie online "87% typ" worden genoemd voor de EA11803A. Ik zie geen Level indicatie op de adapter. Het is waarschijnlijk dat het een Level IV (4) of ouder is. Het ontwerp van de adapter is van 2012 of eerder.
Ah, jammer. Ik zou verwachten dat mini-box zuinigste adapters verkoopt met zijn eigen picoPSU. Edac lijkt hun fabrikant keuze te zijn. De hwinfo geteste model was EA1120 trouwens, en die is na 2016 vervangen door EA1101, die is wel Level VI, maar heeft nog steeds een fan. (EA11803A heeft geen fan).
Ik heb al een 2dehands FSP 96W Level VI bemachtigd, maar die is met 2,5mm DC jack, en voor 160XT heb ik een verloopstukje nodig, kan niet zomaar aansluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
FDMK schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:00:
Sowieso van het idee van die RM550x afstappen want die is nergens meer leverbaar :)
In mijn opinie de hele reeks van Rm550x is de zuinigste ATX voedingen tot 40W. Het verschil is minimaal, kijk voor jezelf:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3qYazvbnZVsGM2gZpeaeuLMeTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sS1wrIlcuGY1kWm9LkZsvTK5.jpg?f=fotoalbum_large
of op lineair scale:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAP9F6KeMLCdw_xViJg_eSl6qRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vTVedSLZaoWWolju4G7IrTzr.jpg?f=fotoalbum_large
(Er zit een fout eigenlijk op de grafiek voor RM550x op 5 W. Als "verlusleistung" het verlies betekent, dan 3.08W verlies bij 5.5W is 36% efficientie, niet 64%. Alle andere meetpunten lijken correct, dit is de enige uitzondering) Edit: foute berekening van mij.

Let op: het is mijn opinie, er is geen consensus. Bijv., er is een "dipje" in efficientie rond 40W, dat maakt de andere modellen iets minder aantrekkelijk als je server toch 30+ watt gaat regelmatig verbruiken, zoals Mars Warrior in "Het grote zuinige server topic - deel 3" zegt. Maar boven 50W een Platinum voeding misschien dan een betere keuze.
Trouwens nieuwste Rmx Shift voedingen komen ook echt dichtbij.
Met 10 jaar garantie, semi-active fan, voor mij het is een makkelijke keuze. Er zijn geen zuiniger ATX voedingen dan deze Corsair reeks (tot 20W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 15:09
Zijn er hier mensen met MinIO ervaring?

Ik overweeg om een set van 4 of 5 Thin-achtige clients te clusteren. Docker containers en MinIO zodat zowel de services als de opslag redundant zijn.

Thin-achtig omdat ik nog geen thin client ben tegen gekomen die een 3,5" HDD kan bergen. Ik zou graag in de buurt komen van zo'n 30TB effective opslag. Met 2,5" HDD is dat niet haalbaar. (tenzij ik meerdere HDD per node installeer).

Kan dit fatsoenlijk stabiel en efficient draaien? Uitgangspunt is redundant and onderhoudarm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
Minio werkt opzich best grappig. Sowieso met dit soort dingen altijd een oneven aantal. Met 4 heb je net zo veel redundantie als met 3.

Het is mij gelukt om het te slopen, maar slopen is niet je doel neem ik aan 😉.
Als je nodes allemaal uitgaan, en zet ze op een andere volgorde aan, dan mis je data. En als je dan eigenwijs dingen doet die niet in de rtfm staan, dan gaat het stuk (inmiddels een aantal jaar geleden).

Ik gebruik nu glusterfs voor shared storage. Werkt prima, alleen lijkt het niet echt meer onderhouden te worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 15:36
Na veel gelurk in dit topic heb ik mijn thuisserver een upgrade gegeven. Tot nu toe valt het niet tegen :)

De vorige thuisserver zag er zo uit:
  • mini-itx bord met een passief gekoelde Celeron J1800
  • SATA SSD
  • 3.5" 5400 RPM 4TB schijf van HGST
  • PicoPSU-90 + Meanwell GST-60
  • Windows 10 pro
  • headless, enkel onboard LAN in gebruik
Idle verbruik: 14.3W AC met draaiende HD, 9.6W idle.

De opvolger ziet er als volgt uit, SSD/RAM/voeding uit andere systemen gerecycleerd:

1ProcessorsIntel Core i3-10105 Tray€ 103,25€ 103,25
1MoederbordenASRock H470M-HDV/M.2€ 62,99€ 62,99
1Interne harde schijvenHGST DC HC530 (SATA 6Gb/s, 512e SE), 14TB€ 268,95€ 268,95
1Computer accessoiresMeanWell Tafelnetvoeding 12V 60W€ 32,98€ 32,98
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 24,35€ 24,35
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 0,-€ 0,-
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 35,43€ 35,43
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 796,90

Softwarekant:
  • Ubuntu 22.04 server, headless
  • enkele docker containers (pihole, nginx proxy manager, LMS) en wat losse services
  • powertop --auto-tune uitgevoerd
  • uefi: cpu turbo uit en wat onboard prul uitgeschakeld daar waar het nut had
Idle verbruik: 6W AC met HD in spindown, 8 à 11W wanneer de disk loopt. Niet slecht voor de beperkte hoeveelheid moeite tot nu toe, met dank aan de vele info in dit topic _/-\o_

De 60W netadapter is krap. De stroombegrenzing grijpt pas in bij 6.5A wat zo'n 78W DC peak power budget geeft. Dat volstaat in de praktijk, tijdens een stresstest kom ik niet hoger dan 52W AC. De turbo boost van de CPU moest uiteraard wel uitgeschakeld worden. Mochten er stabiliteitsissues optreden (so far none) dan ga ik uiteraard eerst een zwaardere netadapter proberen.

Ik ben blij met de keuze voor de helium-filled HGST DC HC530 dataschijf. Impressive dat je met 3 à 5W zo'n pak platters aan 7200RPM kan doen draaien. Schijfjes van 2.5" zijn ongetwijfeld zuiniger, maar ik voel me net wat beter bij de betrouwbaarheid van zo'n datacenter schijf als deze.

Nu is het power management van die HGST wel nog een puntje. Het is mij nog niet gelukt middels hdparm een idle timer van meer dan 17 minuten in te stellen. Nochtans gaat de schijf met lagere waarden wel netjes in spindown, en blijft dan makkelijk uren in spindown (record ca 2 dagen), dus het is echt een hdparm/HGST dingetje. Iemand hier meer ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:44:
Er zit een fout eigenlijk op de grafiek voor RM550x op 5 W. Als "verlusleistung" het verlies betekent, dan 3.08W verlies bij 5.5W is 36% efficientie, niet 64%. Alle andere meetpunten lijken correct, dit is de enige uitzondering.
Scherp! Het je dat gemeldt bij de testers? (edit: blijkt wel te kloppen)

De grafiek vind ik moeilijk interpreteerbaar doordat de positie van de balken niet correspondeert met de efficiëntiepercentages. En de x-as lijkt verschoven te zijn. Daarbij komt ook nog dat afronding een afwijking kan veroorzaken. Een tabel met alle data zou het wat duidelijker kunnen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@andru123,
Als "verlusleistung" het verlies betekent, dan 3.08W verlies bij 5.5W is 36% efficientie, niet 64%. Alle andere meetpunten lijken correct, dit is de enige uitzondering)
Ik zie het probleem zo snel niet?
5,5/(5,5+3,08)=64,10%
11/(11+3,76)=74,53%
iig bij deze twee, dezelfde berekening doen, geeft uitkomsten die ook in de grafiek staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
N8w8 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 02:06:
@andru123,

[...]

Ik zie het probleem zo snel niet?
5,5/(5,5+3,08)=64,10%
11/(11+3,76)=74,53%
iig bij deze twee, dezelfde berekening doen, geeft uitkomsten die ook in de grafiek staan.
Ah, inderdaad! Dus auslastung betekent eigenlijk wat het zegt vermogen uit. Bedankt! Ik moet attent blijven :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-04 15:09
Ik gebruik nu glusterfs voor shared storage. Werkt prima, alleen lijkt het niet echt meer onderhouden te worden
@jvwou123, bedankt voor de tip. GlusterFS klinkt ook erg interessant. Ik heb even kort the website bekeken maar er zit nog best leven in dit project. in Februari 2023 nog een nieuwe release.

Wat voor nodes heb jij gebruikt en wat is je verbruik? Kun je een spin down van de HDD doen met GLusterFS?

[ Voor 18% gewijzigd door RJVG op 23-05-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:45
subsonik schreef op maandag 22 mei 2023 @ 23:46:
Na veel gelurk in dit topic heb ik mijn thuisserver een upgrade gegeven. Tot nu toe valt het niet tegen :)

De vorige thuisserver zag er zo uit:
  • mini-itx bord met een passief gekoelde Celeron J1800
  • SATA SSD
  • 3.5" 5400 RPM 4TB schijf van HGST
  • PicoPSU-90 + Meanwell GST-60
  • Windows 10 pro
  • headless, enkel onboard LAN in gebruik
Idle verbruik: 14.3W AC met draaiende HD, 9.6W idle.

De opvolger ziet er als volgt uit, SSD/RAM/voeding uit andere systemen gerecycleerd:

1ProcessorsIntel Core i3-10105 Tray€ 103,25€ 103,25
1MoederbordenASRock H470M-HDV/M.2€ 62,99€ 62,99
1Interne harde schijvenHGST DC HC530 (SATA 6Gb/s, 512e SE), 14TB€ 268,95€ 268,95
1Computer accessoiresMeanWell Tafelnetvoeding 12V 60W€ 32,98€ 32,98
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim 2€ 24,35€ 24,35
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 0,-€ 0,-
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 35,43€ 35,43
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 796,90

Softwarekant:
  • Ubuntu 22.04 server, headless
  • enkele docker containers (pihole, nginx proxy manager, LMS) en wat losse services
  • powertop --auto-tune uitgevoerd
  • uefi: cpu turbo uit en wat onboard prul uitgeschakeld daar waar het nut had
Idle verbruik: 6W AC met HD in spindown, 8 à 11W wanneer de disk loopt. Niet slecht voor de beperkte hoeveelheid moeite tot nu toe, met dank aan de vele info in dit topic _/-\o_

De 60W netadapter is krap. De stroombegrenzing grijpt pas in bij 6.5A wat zo'n 78W DC peak power budget geeft. Dat volstaat in de praktijk, tijdens een stresstest kom ik niet hoger dan 52W AC. De turbo boost van de CPU moest uiteraard wel uitgeschakeld worden. Mochten er stabiliteitsissues optreden (so far none) dan ga ik uiteraard eerst een zwaardere netadapter proberen.

Ik ben blij met de keuze voor de helium-filled HGST DC HC530 dataschijf. Impressive dat je met 3 à 5W zo'n pak platters aan 7200RPM kan doen draaien. Schijfjes van 2.5" zijn ongetwijfeld zuiniger, maar ik voel me net wat beter bij de betrouwbaarheid van zo'n datacenter schijf als deze.

Nu is het power management van die HGST wel nog een puntje. Het is mij nog niet gelukt middels hdparm een idle timer van meer dan 17 minuten in te stellen. Nochtans gaat de schijf met lagere waarden wel netjes in spindown, en blijft dan makkelijk uren in spindown (record ca 2 dagen), dus het is echt een hdparm/HGST dingetje. Iemand hier meer ervaring mee?
Welke (package) C-states haal je ? Dit kan je zien in powertop.
Goed resultaat in ieder geval!

@andru123

Ik heb deze voeding: LEICKE ULL 156W Power Supply 12V 13A NT03018 . Voor 4 tientjes te koop op Amazon. Dan zit je zeker weten goed. Ik gebruik die ook met een pico psu 160 xt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

andru123 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 18:44:
[...]
In mijn opinie de hele reeks van Rm550x is de zuinigste ATX voedingen tot 40W. Het verschil is minimaal, kijk voor jezelf:
Het verschil in aanschafprijs is echter niet minimaal, het 750W model lijkt 50% duurder te zijn dan waar het 550W-model ooit voor te krijgen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-06 22:52
Dus de Rm550x is nu EOL? Kan ik hem van mijn wenslijst afhalen :'(

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
RJVG schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:33:
[...]

@jvwou123, bedankt voor de tip. GlusterFS klinkt ook erg interessant. Ik heb even kort the website bekeken maar er zit nog best leven in dit project. in Februari 2023 nog een nieuwe release.

Wat voor nodes heb jij gebruikt en wat is je verbruik? Kun je een spin down van de HDD doen met GLusterFS?
Om eerlijk te zijn: dit draait in een datacenter, dus daar maakt voor mij het verbruik niet uit. En het draait op full flash. Kortom: geen idee of GlusterFS een HDD in spindown kan zetten.

Tot nu toe is het mij niet gelukt om het zo te slopen dat het niet meer draait. Ook door alle nodes uit te zetten (heet ook wel een stroomstoring ;) ), en daarna op een willekeurige volgorde weer aan: en alles staat er weer. heel af en toe moet ik een gluster handmatig herstarten.

Tis een beetje van: ooit gemaakt, werkt prima, en dus: het blijft draaien zoals het draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
audiojunk schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:25:
Dus de Rm550x is nu EOL? Kan ik hem van mijn wenslijst afhalen :'(
Volgens mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3" was het vroeger ook af en toe. Officieel het is niet discontinued. Maar zie ik hem nergens op voorraad, net als andere modellen van de reeks die snel uitverkocht raken. Aan Corsair schrijven met de vraag kan ook helpen.
dcm360 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:13:
Het verschil in aanschafprijs is echter niet minimaal, het 750W model lijkt 50% duurder te zijn dan waar het 550W-model ooit voor te krijgen was.
MSRP van 750W is 129$, nu in prijsvergelijker zie ik het voor 135$. 2 dagen geleden was nog 165$.
MSRP van 550W is 115$. Maar ja, veel duurder dan 90$ een jaar geleden.
Wat is het alternatief dan? Als maar mini-box met een zuinige ATX kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:16:
[...]

Volgens mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3" was het vroeger ook af en toe. Officieel het is niet discontinued. Maar zie ik hem nergens op voorraad, net als andere modellen van de reeks die snel uitverkocht raken. Aan Corsair schrijven met de vraag kan ook helpen.
Dat was in februari. Misschien hebben ze geen interesse meer in 550W voedingen, het gaat weer omhoog met de capaciteiten de laatste tijd.

Amazon.de heeft hem hier, wel even nagaan of het echt de 2021 versie is.

Op de Corsair pagina op Amazon wordt hij niet meer genoemd.

Ik zou die alleen aanschaffen voor systemen die veel vermogen nodig hebben (>160W) en toch onder idle onder de 40W verbruiken. Voor systemen die onder idle meer verbruiken zijn er alternatieven in andere ATX voedingen. Voor systemen met een piek lager dan 160W en een idle lager dan 40W is er Mini-Box PicoPSU-160-XT met 160W adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

andru123 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:16:
[...]

[...]
MSRP van 750W is 129$, nu in prijsvergelijker zie ik het voor 135$. 2 dagen geleden was nog 165$.
MSRP van 550W is 115$. Maar ja, veel duurder dan 90$ een jaar geleden.
Wat is het alternatief dan? Als maar mini-box met een zuinige ATX kwam.
Hangt een beetje af van het verbruik uiteraard. Als ik de volgende set aannames voer:
- Verbruik van 22.5W (test HWI op, ik lees bij de RM750x in het voordeel af bij 25W, en we hebben een iets te lomp systeem voor een picoPSU dus wellicht wel redelijk?)
- Energie kost het prijsplafond (matige deal momenteel)
- We kopen nu los een uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W
- We kopen nu los een uitvoering: Corsair RM750x (2021) Zwart
Dan verdient de RM750x zich terug in 6.5 jaar. Dat is nog wel een aardige gok op de toekomstige energieprijs.

Als ik voor mezelf overigens zou moeten kiezen (de 'dikke' machine hier zit tussen de 50W en 70W) is de RM750x sowieso geen optie als ik bekijk wat ik al heb liggen. Blijkbaar moet ik de Seasonic Focus Gold 450W die net iets minder presteert dan de RM70x vervangen door de SF450 die het in die range beter doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-06 15:36
Mich schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:54:
Welke (package) C-states haal je ? Dit kan je zien in powertop.
Goed resultaat in ieder geval!
Ik kom niet lager dan C9 (73%) met iets van een 550 wakeups/sec. Wanneer ik mijn docker containers stop, kom ik tot 95% C9 met 75 wakeups/sec. We komen dan op 5W AC met de HD in spindown. Ik ga wel nog eens een meter regelen met een betere resolutie :)

Voornaamste is dat ik nu gevoelsmatig 10x meer performance heb dan de Celeron J1800 en dit met minder stroomverbruik (en de Celeron was al behoorlijk zuinig). Erg prettig werken zo :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:48:
[...]
Dat was in februari. Misschien hebben ze geen interesse meer in 550W voedingen, het gaat weer omhoog met de capaciteiten de laatste tijd.

Typenummer is CP-9020197-EU, en dat is volgens Google de 2021 versie. Staat nu wel op tijdelijk niet leverbaar…

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dcm360 je hebt wel een punt, voor systemen die boven 50W zitten (of zelfs boven 25W) is een goedkopere voeding met vergelijkbare efficiëntie (in die range) misschien een betere optie. Corsair heeft zichzelf uit de markt geprijsd, of het is gewoon voorbij voor die reeks.
Als je scheelt niks over volledig modulair, semi-passive fan, 10 jaar garantie, - en voor een server ergens in de kast waarschijnlijk niet (Behalve garantie) - dan zijn er betere keuzes, waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeppa3000
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12-06-2023
Eerste keer dat ik hier post! Ik ben bezig met een NAS samenstellen, en ben opzoek naar een zuinig m-ITX bord waar ik 5 3,5inch HDD's, 1 2,5inch ssd, en een NVMe M2 ssd in kwijt kan. Deze komen dan in een Jonsbo N1/N2 behuizing, wat voor zover ik weet de enige optie is voor zo veel schijven in een m-ITX formaat. Vooralsnog heb ik weinig kunnen vinden. Heeft iemand suggesties? Qua socket denk ik aan LGA 1151, maar 1700 is ook goed. Die lijken alleen nooit 6x SATA te hebben. Als dat probleem op te lossen is met een adapter o.i.d. zou ik ook blij zijn. Ik hoor graag jullie mening, en ben heel dankbaar voor alle informatie die er al in deze thread te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
mrmrmr schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:48:
[...]

Op de Corsair pagina op Amazon wordt hij niet meer genoemd.

Ik zou die alleen aanschaffen voor systemen die veel vermogen nodig hebben (>160W) en toch onder idle onder de 40W verbruiken. Voor systemen die onder idle meer verbruiken zijn er alternatieven in andere ATX voedingen. Voor systemen met een piek lager dan 160W en een idle lager dan 40W is er Mini-Box PicoPSU-160-XT met 160W adapter.
https://www.amazon.de/-/e...BQ2NG/258-6811868-6532955

Deze had ik gevonden, alleen kom ik er niet achter of dit inderdaad de 2021 versie is. Aangezien er geen EAN wordt vermeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airavab
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06 22:19
Ik had hetzelfde probleem dat de RM550X nergens vindbaar was, ook niet tweedehands. Uiteindelijk uit gemakzucht maar gekozen voor de Corsiar RM650X hopende dat deze ongeveer net zo zuinig zou zijn. Ik draai nu 9W idle na nog wat tweaks. Dit is echter toch 2x zoveel als sommigen Pico PSU builds met hetzelfde moederbord. Ik wil echter in de toekomst overstappen op meerdere 3,5 inch schijven en zag dat niet zo zitten met de Pico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
Airavab schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:46:
Ik had hetzelfde probleem dat de RM550X nergens vindbaar was, ook niet tweedehands. Uiteindelijk uit gemakzucht maar gekozen voor de Corsiar RM650X hopende dat deze ongeveer net zo zuinig zou zijn. Ik draai nu 9W idle na nog wat tweaks. Dit is echter toch 2x zoveel als sommigen Pico PSU builds met hetzelfde moederbord. Ik wil echter in de toekomst overstappen op meerdere 3,5 inch schijven en zag dat niet zo zitten met de Pico.
Welke PSU draaide je daarvoor dan en wat was het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Nu heb ik van een oude build nog wat componenten rondslingeren en ben ik de laatste tijd eigenlijk toch meer geinteresseerd om een zelfbouw NAS/Server te gaan maken ivm flexibiliteit en het feit dat ik dan ook dockers wil kunnen draaien.
Is een i7 4770K (die ik nog heb liggen) uberhaupt een goede keuze om vandaag de dag nog te gebruiken qua performance/watt (als ik deze undervolt bijvoorbeeld?
Of is iets als een i5 12400F of i3 12100F een veel zuinigere optie?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Da_maniaC schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:27:
Nu heb ik van een oude build nog wat componenten rondslingeren en ben ik de laatste tijd eigenlijk toch meer geinteresseerd om een zelfbouw NAS/Server te gaan maken ivm flexibiliteit en het feit dat ik dan ook dockers wil kunnen draaien.
Is een i7 4770K (die ik nog heb liggen) uberhaupt een goede keuze om vandaag de dag nog te gebruiken qua performance/watt (als ik deze undervolt bijvoorbeeld?
Dat is Haswell - 4th gen. Het praktische minimum is Skylake (6th gen). Oudere systemen verbruiken typisch teveel omdat ze niet over de low power functies beschikken voor alle onderdelen.
Of is iets als een i5 12400F of i3 12100F een veel zuinigere optie?
Kijk eens naar 10th gen systemen. Die zijn goedkoper en zuiniger dan de meeste 12th gen systemen. Onder de knop "gepinde posts" in deel 2 en 3 kun je voorbeelden vinden.

Let op dat F processoren geen video aan boord hebben, dat is meestal wel nodig voor installatie. Een i3-12100 is geschikt.

Als er weinig opslag nodig is zijn 2.5" disks of SSD geschikt. Het is raadzaam om alleen grote 3.5" disks te gebruiken met een gunstige verbruik/omvang ratio (Watt per 10TB). Zie topic start.

Het gaat niet alleen om hardware, maar ook het besturingssysteem, de inrichting en optimalisatie van software en instellingen. Vermijd VM's en *BSD/VMWare besturingssystemen. Linux, zoals Debian, is heel geschikt en zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
mrmrmr schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:41:

[..]

Let op dat F processoren geen video aan boord hebben, dat is meestal wel nodig voor installatie. Een i3-12100 is geschikt.

[..]

Het gaat niet alleen om hardware, maar ook het besturingssysteem, de inrichting en optimalisatie van software en instellingen. Vermijd VM's en *BSD/VMWare besturingssystemen. Linux, zoals Debian, is heel geschikt en zuinig.
Ik heb door de jaren heen steeds processoren gebruikt zonder video.
Voor de installatie/upgrades heb ik twee PCI-e x1 video kaartjes liggen.
Als de installatie (meestal Debian) afgerond is haal ik die eruit.
Scheelt ook weer een beetje stroom (naast wat prestatiewinst).

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Airw0lf schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:46:
[...]

Ik heb door de jaren heen steeds processoren gebruikt zonder video.
Voor de installatie/upgrades heb ik twee PCI-e x1 video kaartjes liggen.
Als de installatie (meestal Debian) afgerond is haal ik die eruit.
Scheelt ook weer een beetje stroom (naast wat prestatiewinst).
Zijn er geen (leverbare) low-end GPU'\s die idle geen noemenswaardig stroomverbruik hebben? :S
Dit voor het geval dat er systemen zijn die niet zonder GPU willen booten, ooit wel eens gezien ergens.

[ Voor 9% gewijzigd door Raven op 24-05-2023 15:15 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeppa3000
FDMK schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:37:
[...]

https://www.amazon.de/-/e...BQ2NG/258-6811868-6532955

Deze had ik gevonden, alleen kom ik er niet achter of dit inderdaad de 2021 versie is. Aangezien er geen EAN wordt vermeld.
Is dit niet het 2021 model?
https://azerty.nl/product/corsair-rm550x-voeding/4612396

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@Raven, ik weet dat iig deze GPU 2W idle doet, maar die kost nu €190. Kan mss zuiniger met n nog meer lowend model, maar daar weet ik geen reviews van.
Moet je per se een GPU hebben voor boot, dan kan je beter een IGP nemen denk ik.
Lijkt me ook vooral n probleem op AM4, dan kan je alleen APUs kiezen.
Bij AM5/Intel hebben bijna alle CPUs ook IGP opties voor n paar tientjes.
Neemt ook geen extra ruimte in itt een dGPU, behalve wat connectors op de mobo I/O plaat die er meestal toch al op zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Raven schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:04:
[...]

Zijn er geen (leverbare) low-end GPU'\s die idle geen noemenswaardig stroomverbruik hebben? :S
Dit voor het geval dat er systemen zijn die niet zonder GPU willen booten, ooit wel eens gezien ergens.
Ik ken geen grafische kaarten met bijna nul verbruik, ook systemen met een embedded chip verbruiken aanzienlijk meer dan de igpu van Intel. Maar ja, die worden niet toegepast vanwege zuinigheid in grootverbruikende servers.

De kaart hoeft niet te blijven zitten na installatie, en in dat geval is er wel besparing, hoewel ik inschat dat het nauwelijks merkbaar is omdat de igpu van Intel op 0 Hz kan draaien volgens uitleestools. Device state zou dan op helemaal uit (D3cold) moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:42
mrmrmr schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:41:
[...]

Dat is Haswell - 4th gen. Het praktische minimum is Skylake (6th gen). Oudere systemen verbruiken typisch teveel omdat ze niet over de low power functies beschikken voor alle onderdelen.
Heb zelf een i5 4460 op een itx board met 90w pico psu draaiend op 8W idle. Dus < 10W moet lukken met een Haswell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
N8w8 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:01:
@Raven, ik weet dat iig deze GPU 2W idle doet, maar die kost nu €190. Kan mss zuiniger met n nog meer lowend model, maar daar weet ik geen reviews van.
Trouwens, behalve verbruik van Videocard zelf, er is ook invloed op het systeem. Als er een card in PEG slot zit, blijkt dat CPU niet meer naar low power mode kan. Er is een discussie hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HotSpot79 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:12:
[...]

Heb zelf een i5 4460 op een itx board met 90w pico psu draaiend op 8W idle. Dus < 10W moet lukken met een Haswell.
Mooi dat dat gelukt is. Intel had 11 jaar geleden zuinige mini-ITX borden zoals DQ77KB. Maar appels met appels vergeleken (dat valt niet mee, overigens) ligt het verbruik toch nog wel een veelvoud hoger van wat mogelijk is met latere systemen. Intel bedenkt veel van de power saving technieken en lette daar destijds op. Helaas zijn ze al weer vrij snel gestopt met de productie van moederborden. En tegenwoordig hebben ze zuinigheid ook niet meer als belangrijk doel op de agenda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airavab
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-06 22:19
FDMK schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:49:
[...]

Welke PSU draaide je daarvoor dan en wat was het verschil?
Ik heb het systeem enkel met de RM650X gedraaid. Echter als je onder de gepinde posts kijkt zijn er veel min of meer gelijke systemen met lagere waardes. Daarbij kan je nog wel afvragen hoe accuraat mijn Tapo meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
Raven schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 15:04:
[...]

Mja - dit soort passief gekoelde kaartjes:
uitvoering: Biostar GeForce 210 1GB (VN2103NHG6)

De TDP schijnt 10W te zijn - idle stroomverbruik schijnt ongeveer 6W te zijn - bron:
https://www.techpowerup.c...nno3d-geforce-210/28.html

Modellen met een GeForce GT710 zijn beter verkrijgbaar.
Ik kan alleen niks vinden over idle verbruik - de TDP ligt met 19W een stuk hoger.
Maar dat zegt niks over het idle en normale verbruik - laat staan idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 13:37
Ik zit ook naar een upgrade van m'n zelfbouw-NAS te kijken, die momenteel nog best veel stroom verbruikt omdat er een Celeron G1840 in zit die nog niet heel veel aan stroomzuinige dingen doet. Omdat ik in de toekomst ook video transcoding met Jellyfin wil gaan doen was het voor mij een hele zoektocht welke GPU daar het meest voor geschikt is zonder te veel stroom te gebruiken. Uiteindelijk blijkt dat de iGPU in modernere Intel CPU's daar uitstekend geschikt voor is, en dan met name vanaf 12th gen. Dus ik ga een i3-12100 daarvoor inzetten, dat is toch weer een heel stuk zuiniger dan een aparte insteekkaart.

Ik ben ook al een tijdje al m'n 3.5" HDD's aan het uitfaseren en aan het vervangen voor Samsung 970 QVO SSD's, het 4 TB model is al een paar keer onder de 200 euro gekomen met een aanbieding en is uitstekend geschikt voor NAS-achtige toepassingen.

[ Voor 16% gewijzigd door Overspark op 24-05-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Airavab schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:46:
Het kan mogelijk komen door dat je systeem niet lager dan C3 komt, niet de voeding per se. Had je de kans om naar andru123 in "Het grote zuinige server topic - deel 3" te kijken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb aan Corsair geschreven met de vraag over Rm550x, en antwoord gekregen: "unfortunately I dont have any info regarding whether this power supply will be discontinued. I would be more than happy to pass your feedback along" Niet veel. Als meer mensen gaan vraag stellen, misschien gaat Corsair toch overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
mrmrmr schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 16:31:
[...]

Mooi dat dat gelukt is. Intel had 11 jaar geleden zuinige mini-ITX borden zoals DQ77KB. Maar appels met appels vergeleken (dat valt niet mee, overigens) ligt het verbruik toch nog wel een veelvoud hoger van wat mogelijk is met latere systemen. Intel bedenkt veel van de power saving technieken en lette daar destijds op. Helaas zijn ze al weer vrij snel gestopt met de productie van moederborden. En tegenwoordig hebben ze zuinigheid ook niet meer als belangrijk doel op de agenda.
Helemaal eens, maar om nu een grote investering te doen om een hedendaags intel systeem te gebruiken, dan kun je nog heel wat jaartjes vooruit met die I5-4460, zeker als je em maar weinig gebruikt. Ik gebruik em alleen als file backup server, die meestal uit staat (1W). Als de disk op spinnen (3x 10TB WD Red) dan doet ie ongeveer 30-35W. UIteraard bij opspinnen even naar de 80W :'(

Mijn reden dat ik dit vermeld had is dat een 4th gen Intel CPU prima mee kan (als je het al hebt liggen) tov een grote investering....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HotSpot79

Het is met name het moederbord. De meeste merken anders dan Intel Desktop moederborden uit die tijd verbruiken een stuk meer. Als je het vergelijkt met 6th gen chipset: het heeft ongeveer hetzelfde effect als het niet ondersteunen van USB, PCIe en SATA low power. Alsof je FreeBSD of ESXi draait die datzelfde gebrek hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeppa3000 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:47:
Eerste keer dat ik hier post! Ik ben bezig met een NAS samenstellen, en ben opzoek naar een zuinig m-ITX bord waar ik 5 3,5inch HDD's, 1 2,5inch ssd, en een NVMe M2 ssd in kwijt kan. Deze komen dan in een Jonsbo N1/N2 behuizing, wat voor zover ik weet de enige optie is voor zo veel schijven in een m-ITX formaat. Vooralsnog heb ik weinig kunnen vinden. Heeft iemand suggesties? Qua socket denk ik aan LGA 1151, maar 1700 is ook goed. Die lijken alleen nooit 6x SATA te hebben. Als dat probleem op te lossen is met een adapter o.i.d. zou ik ook blij zijn. Ik hoor graag jullie mening, en ben heel dankbaar voor alle informatie die er al in deze thread te vinden is.
ik gebruik uitvoering: Fractal Design Node 304 Wit die plek voor 6 HDDs biedt. (Overkil, er zijn maar ooit 3 slots gebruikt)
uitvoering: Jonsbo N1 is kleiner, en lijkt een interessanter optie :)
6 SATA mb in mini-ITX is zeldzaam. Je hebt maar 1 schijf over, ik zou overvegen consolideren van 5 naar 4, kan altijd later uitbreiden. Het is een zuinige server topic :) Er zijn PCI of M.2 SATA-uitbreiding kaarten (met bijbehorend extra verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeppa3000
andru123 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 01:44:
[...]
ik gebruik uitvoering: Fractal Design Node 304 Wit die plek voor 6 HDDs biedt. (Overkil, er zijn maar ooit 3 slots gebruikt)
6 SATA mb in mini-ITX is zeldzaam. Je hebt maar 1 schijf over, ik zou overvegen consolideren van 5 naar 4, kan altijd later uitbreiden. Het is een zuinige server topic :) Er zijn PCI of M.2 SATA-uitbreiding kaarten (met bijbehorend extra verbruik).
Ah, was de Node 304 vergeten ja! Het is inderdaad het plan om met minder schijven te beginnen, 3 denk ik. Maar ik plan graag vooruit en wil dus de optie hebben voor uitbreiding naar 5 HDD's. In de Jonsbo kun je zelfs nog 2 2.5 ssd's kwijt naast de 5 3,5 inchers, ideaal en hij ziet er ook nog strak uit. Heb je advies voor de PCI/M2 naar SATA kaarten? Heb wat rondgekeken maar over stroomverbruik vind ik nog niks. M'n voorkeur gaat uit naar M2, dan houd ik het PCIE slot over voor een toekomstige 2.5GBe kaart. Het lijkt er tot nu op dat ik toch op een meer performance/gaming ITX uitkom, bijvoorbeeld de Asrock Z690/Z790M. Die lijken een aanvaardbaar verbruik te hebben, 13W idle zag ik hier. Dat is prima aangezien dat al minder is dan de harde schijven gaan gebruiken waarschijnlijk. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Nu online
andru123 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 01:44:
[...]
Hou rekening met warmteontwikkeling: hoe kleiner de kast hoe langer de warmte blijft hangen.
Afhankelijk van de omgevingstemperatuur gaat dit mogelijk ten koste van de levensduur

Die Jonsbo heeft bovendien als nadeel dat de fan aan de voorkant de warme lucht van de disken naar binnen blaast (aanname!). Hierdoor zal, naar verwachting, de temperatuur snel stijgen met mogelijk CPU throttling als gevolg. Al dan niet in combinatie met een fan die steevast op het hoogste toerental draait om op die manier koelere omgevingslucht naar binnen te blazen.

Mogelijke oplossing voor compacte kasten (ter overweging): altijd open laten?!

Just my 0,100 Euro... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 25-05-2023 09:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Airw0lf schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:41:
[...]
Hou rekening met warmteontwikkeling: hoe kleiner de kast hoe langer de warmte blijft hangen.
Afhankelijk van de omgevingstemperatuur gaat dit mogelijk ten koste van de levensduur

Die Jonsbo heeft bovendien als nadeel dat de fan aan de voorkant de warme lucht van de disken naar binnen blaast (aanname!). Hierdoor zal, naar verwachting, de temperatuur snel stijgen met mogelijk CPU throttling als gevolg. Al dan niet in combinatie met een fan die steevast op het hoogste toerental draait om op die manier koelere omgevingslucht naar binnen te blazen.

Mogelijke oplossing voor beide gevallen (ter overweging): kast open laten?!

Om daar aan toe te voegen:
De schijven zitten dicht op elkaar wat ten koste gaat van de ventilatie/koeling met de kans dat daardoor de schijven zich onderling nog eens opwarmen als je 3.5" HDDs gaat gebruiken.

Dezelfde ervaring hier dat met kleine/compacte kasten je snel tegen temperatuur problemen aanloopt. Voor mij daarom graag een wat grotere kast met goede doorstroming en afneembare zijpanelen, voor als het in de zomer boven de 30 graden uit gaat. Persoonlijke & functionele keuze natuurlijk.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 18:25
[b]Overspark in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Ik ben ook al een tijdje al m'n 3.5" HDD's aan het uitfaseren en aan het vervangen voor Samsung 970 QVO SSD's, het 4 TB model is al een paar keer onder de 200 euro gekomen met een aanbieding en is uitstekend geschikt voor NAS-achtige toepassingen.
Ik neem dat je doelt op de 870 QVo, die is eenmaling even rond €200 geweest.

Ook ik ben gebrand op deze schijven omdat ze betaalbaar worden/zijn.

Ik denk dat dit mijn derde nas wordt op Truenas. Heb nu 4x4TB in raid 10 maar het blijkt dat ik maar 3tb benut.
Dus vandaar dat ik over wil 2x4tb SSD.
Maar dan komt de vraag, welke processor. Zou toch wel heel erg graag ECC geheugen willen blijven gebruiken.

En bij intel moet je al snel over naar een Xeon of wordt het toch een AMD 5xxx Pro chip.

[ Voor 25% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 25-05-2023 11:20 ]

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@Dj Neo Ziggy, nieuwe (socket 1700) Intel CPUs hebben allemaal ECC dacht ik, probleem is het moederbord, die moet W/R/C chipset hebben en die zijn duur.
Oude Intel CPUs hebben meestal geen ECC, maar los van Xeon enzo heeft bijv de i3-9100 (quadcore) dat ook. Die kan je op eoa Fujitsu bord prikken (als je die kan vinden) en dan is het alles bij mekaar niet duur en erg zuinig.
Ik had begrepen dat AMD, ECC alleen certificeert op duurdere platforms. Maar voor veel minder geld kan je idd ook ongecertificeerd ECC krijgen. Dan moet je uitzoeken welke combi door derden "gecertificeerd" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeppa3000
Airw0lf schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:41:
[...]

Mogelijke oplossing voor compacte kasten (ter overweging): altijd open laten?!

Hou ik zeker rekening mee. Ben van plan 'm rechtop te zetten, en de fan om te draaien. Zo zuigt ie de warme lucht die natuurlijk opstijgt. Ik denk dat de 0.5cm tussen de HDD's genoeg moet zijn, denk aan custom kabels zodat die de boel niet blokkeren. Anders blijft de Node 304 nog altijd een optie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:51

D4NG3R

kiwi

:)

Uit nieuwschierigheid, hoe zit het momenteel met het stroomverbruik van socket 1700 plankjes?
Overweeg al een tijdje het volgende te bestellen ter vervanging van m'n huidige unRAID (media) server:
1ProcessorsIntel Core i3-12100T Tray€ 171,83€ 171,83
1MoederbordenASUS PRIME H610I-PLUS D4-CSM€ 115,95€ 115,95
2Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (128MB cache)€ 94,40€ 188,80
1BehuizingenInter-Tech IPC SC-4004€ 88,90€ 88,90
1Usb-sticksSandisk Cruzer Blade 32GB Zwart€ 4,62€ 4,62
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock LP€ 42,35€ 42,35
1Ventilatorsbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm€ 9,11€ 9,11
1VoedingenFSP FlexGURU 250W€ 67,06€ 67,06
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 45,71€ 45,71
Totaal€ 734,33

+ uitvoering: G.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXWB welke ik hier nog heb liggen.

Hoe realistisch is m'n hoop om bovenstaande in de toekomst met 4 schijven onder de 10W idle te krijgen? Al dan niet met stilstaande platters.

Heb niet het idee dat de Prime plankjes echt 'prime' kandidaat zijn voor een zuinige server, maar alternatieven lijken allemaal weer meuk als onboard wifi te hebben. Dat zou uiteraard per direct uitgezet worden.

Heb eveneens geen idee of een LP CPU koeler wel naast dat VRM koelblok van Asus gaat passen, maar desnoods zet ik op een van beide een dremel. :+

+ de vraag hoe het zit qua voeding.. Leuk dingetje, langs zien komen in de server BBG, maar een 40mm blazer welke niet onder de 30dB komt? Hmm.

Edit: Wel zo handig het juiste moederbord aan je lijstje toe te voegen.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 25-05-2023 13:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@D4NG3R De USB3 stick heeft een relatief hoog verbruik. Die kun je beter niet toepassen. SSD is beter. Of als het per se een USB stick moet zijn: USB2.

De ATX voeding gaat Watts kosten ten opzichte van PicoPSU met zuinige adapter als het idle laag komt te liggen.

Beter 2x 2.5" 4 of 5TB hard disks. Als de WD hard disk draait kost dat 3W per stuk. Een 2.5" disk van Seagate (4 of 5 TB) verbruikt 0,85W draaien en 0,18W in stilstand. Een grote disk is ook een optie. Een backup disk hoeft niet constant te draaien. Dat kan via een tijdelijk aangesloten SATA console zoals een Sharkoon Quickport.

De processorkoeling mag (semi-)passief als je PL1/PL2 beperkt.

De WiFi module kan misschien worden verwijderd uit de behuizing of anders uitgeschakeld. Dat scheelt in verbruik.

Het geheugen zou je op standaard 1.2V met standaard JEDEC/SPD snelheid moeten draaien om zuinig te zijn. Overklokgeheugen kost energie en soms valt het ver terug met SPD settings (vaak 2133 MHz, geen ramp overigens). Kijk met CPU-Z of een andere tool welke SPD en XMP settings de module heeft. SPD bevat meestal standaard JEDEC settings.

Het OS kan het beste op Linux gebaseerd zijn voor laag verbruik. Ik gebruik meestal Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

mrmrmr schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:01:
@D4NG3R De USB3 stick heeft een relatief hoog verbruik. Die kun je beter niet toepassen. SSD is beter. Of als het per se een USB stick moet zijn: USB2.

[...]

Het OS kan het beste op Linux gebaseerd zijn voor laag verbruik. Ik gebruik meestal Debian.
Komt unRAID op te draaien, dus een stickje is vereist. Hoeft absoluut geen snel ding te zijn (wordt tijdens het booten ingeladen in het geheugen) maar wel betrouwbaar. Ik ga ff op onderzoek uit naar een ander stickje. Niet eens bij stilgestaan dat daar verschil in zou zitten. :)
De ATX voeding gaat Watts kosten ten opzichte van PicoPSU met zuinige adapter als het idle laag komt te liggen.
Maakt het daarbij nog veel uit waar ik naar kijk? Aan/afraders qua merk etc?

Ben al niet zo heel erg thuis in het wereldje van meer reguliere ATX voedingen, laat staan de pico blokjes.
Beter 2x 2.5" 4 of 5TB hard disks. Als de WD hard disk draait kost dat 3W per stuk. Een 2.5" disk van Seagate (4 of 5 TB) verbruikt 0,85W draaien en 0,18W in stilstand. Een grote disk is ook een optie. Een backup disk hoeft niet constant te draaien. Dat kan via een tijdelijk aangesloten SATA console zoals een Sharkoon Quickport.
Ik heb die twee schijven al in m'n huidige server zitten, ik verwacht niet dat de winst van verminderde stroomverbruik opweegt tegen de meerprijs van het vervangen van 2 perfect werkende schijven.

Losse back-up schijven komen er sowieso niet, heb de belangrijke boel al off-site staan.

Ding zal zich vooral bezig houden met het serveren van media via Plex, het draaien van een zooitje Docker containers en er wordt initieel een HomeAssistant VM in de lucht gehouden. Al die systemen draaien overigens op/vanaf de SSD, enkel bij het lezen/wegschrijven van media zullen schijven worden aangeslingerd, en die laat ik met alle liefde ook weer stoppen met draaien na een poosje.
De processorkoeling mag (semi-)passief als je PL1/PL2 beperkt.

De WiFi module kan misschien worden verwijderd uit de behuizing of anders uitgeschakeld. Dat scheelt in verbruik.

Het geheugen zou je op standaard 1.2V met standaard JEDEC/SPD snelheid moeten draaien om zuinig te zijn. Overklokgeheugen kost energie en soms valt het ver terug met SPD settings (vaak 2133 MHz, geen ramp overigens). Kijk met CPU-Z of een andere tool welke SPD en XMP settings de module heeft. SPD bevat meestal standaard JEDEC settings.
Kijk, deze info is voor mij nieuw. Ik ga mij verder verdiepen in die power levels. Passief hoeft van mij niet direct gezien ik liever wel (de koel)performance beschikbaar heb wanneer nodig. Heeft het echter veel zin om nog naar een ander socket 1700 plankje te kijken, of zijn de verschillen vrij minimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Overweeg vooral ook een non-T processor. Als je gaat kijken naar energie-efficiënte BIOS-instellingen en software, dan valt het maximum verbruik sowieso wel te beperken. In idle hoef je om mee te beginnen al geen verschil te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik haal daar uit dat het grote verschil met de T processoren, na tweaken van instellingen, puur het maximumverbruik is? Dat maakt de G7400 gold eventueel ook interessant. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In het algemeen lijken 12th gen moederborden meer te verbruiken dan 10th gen. Zie de gepinde post in het vorige topic en deze voor gemeten borden. Ook van resultaten op fora in het buitenland, bijvoorbeeld hardwareluxx.de is dat te zien. De links staan onderaan de topic start.

Wat @dcm360 al schrijft: 'T' processor is niet nodig, beperken van PL1/PL2 gaat via BIOS instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

mrmrmr schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:44:
In het algemeen lijken 12th gen moederborden meer te verbruiken dan 10th gen. Zie de gepinde post in het vorige topic en deze voor gemeten borden. Ook van resultaten op fora in het buitenland, bijvoorbeeld hardwareluxx.de is dat te zien. De links staan onderaan de topic start.
De afwezigheid van een hardware AV1 decoder op de 10th gen chips is mij een iets te groot gemis, wil juist voorkomen dat ik op korte termijn (weer) softwarematig moet zitten transcoden. _O-
Wat @dcm360 al schrijft: 'T' processor is niet nodig, beperken van PL1/PL2 gaat via BIOS instellingen.
Yes, ik ga mij als ik thuis kom even wat verder verdiepen in het hoe en wat. Beide bedankt voor de aanvulling. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:02:
[...]

Ik neem dat je doelt op de 870 QVo, die is eenmaling even rond €200 geweest.
Momenteel bij Amazon ook in de aanbieding... :

https://www.amazon.nl/dp/...57-4087-adda-5bd576b25987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-06 18:25
Goed gevonden, maar wat het verschil is met deze:
https://www.amazon.nl/Sam...qvo+4tb%2Caps%2C79&sr=8-2

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
Ja geen idee... vraag niet hoe het kan, profiteer ervan... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeppa3000 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:21:
Heb je advies voor de PCI/M2 naar SATA kaarten? Heb wat rondgekeken maar over stroomverbruik vind ik nog niks. M'n voorkeur gaat uit naar M2, dan houd ik het PCIE slot over voor een toekomstige 2.5GBe kaart.
Nee, ik plan niet voor meer dan 4 SATA. Op veel mini-ITX moederborden zit er ook een M.2 key A+E slot (voor WiFi kaart), die prima gebruikt kan worden voor andere uitbreiding kaarten. Op Asus B660 die ik heb, er zijn 2 M.2 (voor SSDs bedoeld), een M.2 met WiFi, PCIe en 12 USB ports. Ik wil een 2de netwerk kaart in een van de 3 M.2 slots plaatsen, vanwege beperking van de PCIe PEG slot.
Het lijkt er tot nu op dat ik toch op een meer performance/gaming ITX uitkom, bijvoorbeeld de Asrock Z690/Z790M. Die lijken een aanvaardbaar verbruik te hebben, 13W idle zag ik hier.
10W te veel in mijn opinie, ik heb die MB terug gebracht. Ik zie geen reden in Z-chipsets tenzij je plan om overclockken. Z-chips verbruiken veel, lijkt het, uit mijn en Mich tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bijvoorbeeld uitvoering: Delock 62961
Ik zou persoonlijk voor deze gaan:
Afbeeldingslocatie: https://bilder.tragant.de/produkte/orig/61f40e26065fb0.86835846.jpg
Er zit geen extra electronica op, blijkbaar kan je een SATA direct in M.2 aansluiten? Dat wist ik niet, ik dacht een controller is altijd nodig. Hier een leuke uitleg trouwens. Er zijn goedkopere versies op ali ook, maar dat is op eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 00:29:
@andru123 Dat kan alleen als het M.2 slot SATA ondersteund. Dat was een aantal jaren terug normaal, maar nu is dat veel minder.
Wow, ik zou het anders nooit weten. Dus mijn B660i staat het niet toe
M.2_1 slot (Key M), type 2260/2280 (supports PCIe 4.0 x4 mode)
en de Z690 mogelijk wel:
1 x Hyper M.2 Socket (M2_2, Key M), supports type 2280 SATA3 6.0 Gb/s & PCIe Gen4x4 (64 Gb/s) modes*
zo veel leer ik hier _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RailHenk87
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19:31
andru123 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 00:19:
Bijvoorbeeld uitvoering: Delock 62961
Ik zou persoonlijk voor deze gaan:
[Afbeelding]
Er zit geen extra electronica op, blijkbaar kan je een SATA direct in M.2 aansluiten? Dat wist ik niet, ik dacht een controller is altijd nodig. Hier een leuke uitleg trouwens. Er zijn goedkopere versies op ali ook, maar dat is op eigen risico.
Je kan zien of iets M.2 SATA of M.2 PCIE is door te kijken naar de connector van het stuk.
Een SATA connector heeft 2 uitsparingen, een PCIE NVME drive heeft er maar eentje.
Bovenaan NVME/PCIE, onderaan is SATA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqgT7b628iEBoaMoAfifbt5LSkY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iNgOkTvzkK3WBkaBU6PlJuZB.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HotSpot79
Jeppa3000 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:21:
[...]

Heb je advies voor de PCI/M2 naar SATA kaarten? Heb wat rondgekeken maar over stroomverbruik vind ik nog niks.
Er zijn twee opties. Een m2 kaartje met een JM585 of een ASM116x. Deze kaartjes hebben 2-6 SATA poorten. Deze verbruiken idle zo 3W.

Het werkt maar er zijn wat nukken mbt power management voor SATA. Ze claimen allebei aspm te ondersteunen maar helemaal vlekkeloos werkt dat niet. Afhankelijk van de firmware versie werkt het beter of slechter.

Maar ik gebruik em wel voor een kleine Odroid H3+ nas met 8x 2.5" ssds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeppa3000
andru123 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:56:
[...]
Nee, ik plan niet voor meer dan 4 SATA. Op veel mini-ITX moederborden zit er ook een M.2 key A+E slot (voor WiFi kaart), die prima gebruikt kan worden voor andere uitbreiding kaarten. Op Asus B660 die ik heb, er zijn 2 M.2 (voor SSDs bedoeld), een M.2 met WiFi, PCIe en 12 USB ports. Ik wil een 2de netwerk kaart in een van de 3 M.2 slots plaatsen, vanwege beperking van de PCIe PEG slot.

[...]
Ik kijk nu naar een Kontron D3674-B, die lijkt erg zuinig in de tests. Enige probleem is de 2 sata poorten. Ik probeer nu uit te vinden of de M2 2230 poort SATA ondersteunt, want daar vind ik ook uitbreidingskaarten voor. Dan zou ik het 2280 slot overhouden voor een snelle NVMe, wat wel een vereiste is voor VM's en/of een cache. Iemand hier een idee? Ik vind niks op de intel H310 spec page of die van het mobo zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

@Jeppa3000 De 2230 is E-key, dus dat is meestal 2 lanes PCIe en USB (precies wat een WLAN+BT kaartje nodig heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeppa3000
dcm360 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:13:
@Jeppa3000 De 2230 is E-key, dus dat is meestal 2 lanes PCIe en USB (precies wat een WLAN+BT kaartje nodig heeft).
Zekers, en een PCIe 3.0 2x lane zou 2.0 Gigabyte/s aan moeten kunnen, meer dan genoeg voor een aantal SATA 3 HDD's. Moet het mobo wel SATA over die lane ondersteunen. Dat zie je wel eens voor 2280 lengte slots, maar kan nergens info vinden over de 2230 slots! Er zijn in ieder geval adapters te vinden in 2230 lengte, dus het is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeppa3000
Ik ben een beetje all over the place met m'n vragen, ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik ben nu aan het kijken of ik 6 SATA SSD's (4TB 870 EVO's waarschijnlijk) aan een PicoPSU kan hangen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
andru123 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:04:
8TB ssd cost evenveel als 2 4TB. Ik zou afwachten en later uitbreiden, als nodig. Prijzen blijven dalen.
Klopt maar 3x 8tb is alsnog vrij prijzig. Ik wil graag een raid5 om als nog enige redundantie te hebben. Dus ik heb nu gekozen voor 3x 4TB en in de toekomst die raid5 verder uit te breiden naar meerdere 4TB, ik denk dat in de toekomst die 4TB SATA SSD erg goedkoop gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 13:37
De 870 bedoelde ik inderdaad! En dank voor de link, ik moest nog 1 HDD vervangen voor een SSD en ik heb toevallig een 5 euro kortingscode voor Amazon, dus dat wordt de goedkoopste 870 QVO 4 TB tot nu toe :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Jeppa3000 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 17:42:
[...]

Zekers, en een PCIe 3.0 2x lane zou 2.0 Gigabyte/s aan moeten kunnen, meer dan genoeg voor een aantal SATA 3 HDD's. Moet het mobo wel SATA over die lane ondersteunen. Dat zie je wel eens voor 2280 lengte slots, maar kan nergens info vinden over de 2230 slots! Er zijn in ieder geval adapters te vinden in 2230 lengte, dus het is mogelijk.
Nouja, direct SATA over een E-key slot zou dus niet moeten kunnen. Maar als je een SATA-controller weet te vinden op een E-key kaartje, kan die uiteraard gewoon werken met de PCIe-lanes (of de USB mogelijkheden) van het E-key slot. Zeker zodra het OS start maakt het maar weinig uit wat er aan welke lanes zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeppa3000
dcm360 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 20:50:
[...]

Nouja, direct SATA over een E-key slot zou dus niet moeten kunnen. Maar als je een SATA-controller weet te vinden op een E-key kaartje, kan die uiteraard gewoon werken met de PCIe-lanes (of de USB mogelijkheden) van het E-key slot. Zeker zodra het OS start maakt het maar weinig uit wat er aan welke lanes zit.
Goed punt! Had niet aan een controller gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeppa3000
HotSpot79 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:52:
[...]

Er zijn twee opties. Een m2 kaartje met een JM585 of een ASM116x. Deze kaartjes hebben 2-6 SATA poorten. Deze verbruiken idle zo 3W.

Het werkt maar er zijn wat nukken mbt power management voor SATA. Ze claimen allebei aspm te ondersteunen maar helemaal vlekkeloos werkt dat niet. Afhankelijk van de firmware versie werkt het beter of slechter.

Maar ik gebruik em wel voor een kleine Odroid H3+ nas met 8x 2.5" ssds.
Ik ben na je comment eens naar de Odroid H3 gaan kijken, en die lijkt ook erg interessant. Hoe heb jij de behuizing opgelost met zoveel schijven? Ik zou er namelijk ook een NAS van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HotSpot79
Jeppa3000 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 21:33:
[...]

Ik ben na je comment eens naar de Odroid H3 gaan kijken, en die lijkt ook erg interessant. Hoe heb jij de behuizing opgelost met zoveel schijven? Ik zou er namelijk ook een NAS van maken.
Ik heb een 8 bay Icybox 8 ssd gekocht. Deze heeft een mooie 2.5inch 8 carrier base voor zowel ssd als de extra dikke 2.5" hdd, zoals de seagate chuckable external storage.

Deze heeft twee sata power connectors die direct te voeden zijn vanaf de H3 als je ssds gebruikt. Indien je hdds gebruikt, dan gaat dat niet. Hdds trekken teveel stroom.

Er zijn wel wat uitdagingen vwb de case van de h3 icm een jm585/asm116x M2 kaart. De SATA connectoren komen aan de onderkant van de h3 uit en hebben een flinke 'hoogte'. Dat moet je wel kwijt kunnen naar de externe Icybox.

Bij mij staat die in de meterkast dus heb er weinig last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avion
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-06-2024
iemand toevallig een NAS gemaakt van enkel SSD's? Die 870 QVO's zien er niet al te slecht uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeppa3000
HotSpot79 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:04:
[...]

Ik heb een 8 bay Icybox 8 ssd gekocht. Deze heeft een mooie 2.5inch 8 carrier base voor zowel ssd als de extra dikke 2.5" hdd, zoals de seagate chuckable external storage.

Deze heeft twee sata power connectors die direct te voeden zijn vanaf de H3 als je ssds gebruikt. Indien je hdds gebruikt, dan gaat dat niet. Hdds trekken teveel stroom.

Er zijn wel wat uitdagingen vwb de case van de h3 icm een jm585/asm116x M2 kaart. De SATA connectoren komen aan de onderkant van de h3 uit en hebben een flinke 'hoogte'. Dat moet je wel kwijt kunnen naar de externe Icybox.

Bij mij staat die in de meterkast dus heb er weinig last van.
Is dat dezehttps://azerty.nl/product...&utm_medium=cpc&utm_term=? Nogal aan de prijzige kant. Ik ga eens kijken of ik kan uitvinden of het in een Node 304 zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:56

Quad

Doof

avion schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:41:
iemand toevallig een NAS gemaakt van enkel SSD's? Die 870 QVO's zien er niet al te slecht uit :P
Mijn virtuele xpenology draait op een 870 QVO 4TB. Goed, nog slechts een aantal weken, maar werkt prima.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Pagina: 1 ... 41 ... 108 Laatste