ik vraag me af wat / waarom er nu juist voor deze behuizing is gekozen, ik snap ergens wel dat men liever wat ruimte heeft en dat het alternatief dat ik ga noemen, ook zo zijn nadelen heeft maar dit moederbord heeft 4 sata poorten dus zou ik (als het even kon) ook graag 4 hdds kunnen aansluiten...En zo kom ik dus terug uit bij een ITX systeem op basis van de AMD Ryzen 5500. Klein kastje, laag vermogen voeding en een 1TB ssd erbij en je hebt een mooi systeempje
# Category Product Prijs Subtotaal
1 Processors AMD Ryzen 5 5500 Boxed € 99,- € 99,-
1 Moederborden ASRock A520M-ITX/ac € 99,90 € 99,90
1 Behuizingen Fractal Design Define Nano S Zwart € 71,- € 71,-
1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 € 39,90 € 39,90
1 Voedingen be quiet! Pure Power 11 400W € 59,- € 59,-
1 Solid state drives WD Blue SN570 1TB € 38,72 € 38,72
Totaal € 407,52
(Compatibiliteit van de processor, moederbord en geheugen heb ik niet gecheckt)
De kast kan eventueel ook nog iets goedkoper.
Heeft iemand nog andere opmerkingen? Valt eventueel toch een Intel Celeron systeem aanbevelen?
Graag jullie input
dat brengt mijn dus bij deze behuizing... uitvoering: Inter-Tech IPC SC-4100 en met een cpu koeler als uitvoering: Noctua NH-L9a-AM4 en de dan lastige keuze tussen een flex-atx voeding of een pico.... die laatste zal ongetwijfeld zuiniger zijn maar met het power budget van de 5600g (die werd voorgesteld) wordt dat misschien toch wat lastig.
het bovenstaande natuurlijk met in overweging nemende dat @andru123 hierboven wel een punt heeft...
itx boven mATX maakt je systeem doorgaans wel een stukje duurder... en zaken als voldoende koeling ook wat lastiger.
____
even helemaal los nog van het feit dat dat een raspberry pi nauwelijks fatsoenlijk verkrijgbaar is is het ook nog eens een bijzonder slechte keuze, de pi heeft namelijk helemaal geen fatsoenlijke chipset met opslag oplossing..martyw schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:35:
Je hebt thuisservers en thuisservers. Deze Tweakers - Eerste Homeserver / BuildServer en QubesOS systeem +/- € 1000 - zijn op zoek naar een krachtige server, maar iemand die wat home automation met HomeAssistant/Domoticz doet, een eenvoudige back-up oplossing zoekt, en misschien wat video wil afspelen op zijn/haar TV kan met een stuk minder toe. Ik zou geneigd zijn om voor de eerste use case een systeem te nemen waar stroomverbruik wat hoger is zoals ik hier poste, en voor de tweede use case volstaat een small board computer zoals de Odroid of de Raspberry Pi met een USB SATA SSD voor opslag, die duiken flink onder x86 systemen qua stroomgebruik.
zou er een raspi bestaan met een fatsoenlijke chipset die op zijn minst een sata nvme disk native zou ondersteunen dan zou ik misschien nog overwegen daar eens naar te kijken maar voor het overige is het eigenlijk gewoon goedkope rommel ... niet bedoeld voor serieus gebruik ...
als alternatief daarop zou ik hebben gezegd dat je mischien iets zou kunnen kiezen als een rock64 PRO die heeft deze zaken wél en heeft ook nog eens een extra pci-e slot waardoor je zou kunnen kiezen voor, extra storage (raid controler) of betere netwerk (10ge lan) of wellicht nog iets waaraan ik niet gedacht ben... probleem is dat die in nederland niet verkocht wordt en je die dus ook niet zou moeten aanraden.
topton heef overigens ook een geweldig nas moederbordje in een 4 itx formfactor met 6x sata quadcore celeron cpu met ddr4 en een optie tot 4x 2,5ge dan hoe fje dus eigenlijk alleen maar te voorzien in behuizing voeding en ram... maar ook daarvoor geld weer dat import misschien niet je meest favoriete aanbeveling zou moeten zijn... ook al lees ik goede verhalen op ons forum...
dat gezegt hebbende denk ik dat er, waar je ook kijkt, betere alternatieven zijn dan de pi... desnoods in de hoek van de gereviseerde thin clients (in onze pw).
[ Voor 39% gewijzigd door i-chat op 01-05-2023 13:16 ]