Wanneer komt deze bbg op de fp?
Ze zijn nog niet veel te koop, maar de nieuwe Intel N100/200/305 procesoren lijken heel goede kandidaten voor een zuinig en redelijk krachtige thuisserver.
@Trunksmd
Ze zijn er kennelijk al een tijd in China, maar het probleem is dat het doel waar je die processoren voor koopt misschien niet wordt gehaald. Dat is het woordje "zuinig". Het is natuurlijk vooral nuttig als het volledig wordt ontwikkeld tot zuinig eindproduct en er niet wordt gestopt na het behalen van het punt waarop "het werkt".
Dus het wachten is op fabrikanten die daar wel wat aandacht aan besteden. De 3 die in pricewatch staan (2x ASRock en Asus) hebben helaas ook alle drie een Realtek chip. Dat zou theoretisch zuinigheid in de weg kunnen staan als die een belemmering vormen voor package C state 8 of 10 en op 2/3 blijven hangen. pcie apparaten kunnen voor zo'n belemmering zorgen, denk dan aan de M.2/NVMe controller, pcie slots (hier: geen), en andere on board pcie devices. Een Intel netwerkchip heeft dat euvel doorgaans niet.
Ze zijn er kennelijk al een tijd in China, maar het probleem is dat het doel waar je die processoren voor koopt misschien niet wordt gehaald. Dat is het woordje "zuinig". Het is natuurlijk vooral nuttig als het volledig wordt ontwikkeld tot zuinig eindproduct en er niet wordt gestopt na het behalen van het punt waarop "het werkt".
Dus het wachten is op fabrikanten die daar wel wat aandacht aan besteden. De 3 die in pricewatch staan (2x ASRock en Asus) hebben helaas ook alle drie een Realtek chip. Dat zou theoretisch zuinigheid in de weg kunnen staan als die een belemmering vormen voor package C state 8 of 10 en op 2/3 blijven hangen. pcie apparaten kunnen voor zo'n belemmering zorgen, denk dan aan de M.2/NVMe controller, pcie slots (hier: geen), en andere on board pcie devices. Een Intel netwerkchip heeft dat euvel doorgaans niet.
review: Desktop Best Buy Guide - Juli 2023
Helaas toch een Realtek NIC...
"We hebben besloten het gebruiksdoel niet te veel toe te spitsen op niches, maar een vervanging voor een nas te maken." Misschien zou het dan ook een NAS moeten heten?
"We hebben besloten het gebruiksdoel niet te veel toe te spitsen op niches, maar een vervanging voor een nas te maken." Misschien zou het dan ook een NAS moeten heten?
[ Voor 32% gewijzigd door |sWORDs| op 03-07-2023 11:36 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Wat is het nadeel van een realtek NIC?|sWORDs| schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:34:
review: Desktop Best Buy Guide - Juli 2023
Intel NIC's gaan schijnbaar wat beter samen met sommige Linux distro's/drivers.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Vooral BSD (FreeNAS, OPNSense/PFSense) en ESXi. Maar sowieso zijn het betere NICs, Realtek is ok voor een desktop, maar niet voor een server.D4NG3R schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:02:
[...]
Intel NIC's gaan schijnbaar wat beter samen met sommige Linux distro's/drivers.
[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 03-07-2023 18:35 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Sommige Realtek chips of implementaties hebben als bijwerking dat de package C state te laag blijft: PC2/PC3 in plaats van PC8/PC10.
Vandaar de voorkeur voor bepaalde Intel chips. Met name de single NIC chips van Intel zoals I210, I211, I219-LM zijn tamelijk zuinig.
Bij netwerken geldt dat hoe sneller de verbinding is, hoe hoger het verbruik wordt. 100 Mbps is zuiniger dan 1Gbps en 1Gbps is veel zuiniger dan 2,5Gbps. 10Gbps kan evenveel verbruiken als een hele computer met hard disks. Ondersteuning voor EEE is ook belangrijk, de swich moet het ook ondersteunen. EEE zorgt ervoor dat de lengte van de kabel wordt gemeten. Een korte kabel heeft veel minder energie nodig dan een lange kabel.
Vandaar de voorkeur voor bepaalde Intel chips. Met name de single NIC chips van Intel zoals I210, I211, I219-LM zijn tamelijk zuinig.
Bij netwerken geldt dat hoe sneller de verbinding is, hoe hoger het verbruik wordt. 100 Mbps is zuiniger dan 1Gbps en 1Gbps is veel zuiniger dan 2,5Gbps. 10Gbps kan evenveel verbruiken als een hele computer met hard disks. Ondersteuning voor EEE is ook belangrijk, de swich moet het ook ondersteunen. EEE zorgt ervoor dat de lengte van de kabel wordt gemeten. Een korte kabel heeft veel minder energie nodig dan een lange kabel.
Ik begin ook altijd te wtijfelen als ik nieuwe hardware of nieuwe computer koop.Soms moet je dingen gaan afvinken omdat er gewoonweg een snellere versie kunt krijgen in het wild denk aan geheugen videokaarten en processoren.Met denkend in je hoofd wat je echt nodig hebt.daardoor moet je een overweging maken wat je echt nodig hebt en aan de hand daarvan nieuwe spullen kopen.Men kan met de huidige hardware wat in de webshops te koop staan vele configuraties maken en daarom is het zo lastig,zal het een ryzen worden of toch intel een amd videokaart of toch nvidia.Tevens jezelf afvragend of je het wel allemaal nodig hebt.keuzes keuzes keuzes.PCD schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 14:23:
Bedankt voor jouw reactie @GewoonWatSpulle. Bij een NUC mis ik uitbreidings mogelijkheden zoals pcie slots voor toevoegen/aanpassen netwerk/usb. Het upgraden van cpu kan niet en ram is beperkt. Dat soort dingetjes. En ik vind ze duur in vergelijking met laptops.
Wat ik wil is exact wat je voorstelt. Voor domotica gebruikte ik een pi die nu mijn zelfbouw thuis baterij beheerd.
HomeAssistant kan nu in een docker of VM in proxmox.
NAS heb ik nog (DS215&212) Die gaan zonder aplicaties enkel als FTP fungeren is mijn idee.
Ik heb:
HP Proliant ML110 G6 rond die fungeert als proxmox backup.
Lenovo Thinkcenter E73
Asus rack server RS120
Verder nog een heleboel random pc's en laptops waarvan ik het mobo als nuc zou kunnen maken.
Aan ssd/hdd's en usb behuizingen en netwerk switches is ook geen gebrek.
Het punt is dat al die losse apparaten nogal wat electriciteit verbruiken dus ik wil het verkleinen. Nu ik een betere internet verbinding heb wordt het weer leuk en wil ik mijn sites zelf gaan hosten, media downloaden dmv Docker, vpn, Experimenteer VM's, nextcloud en dat soort zaken.
Dan kan ik mijn hosting, media, google cloud etc abbonementen eruit doen zodat er weer wat voor de energie rekening is te rechtvaardigen.
Vandaar mijn neus richting een "normale PC" want de huidige hobbydoos (i5-3330 uit 2012) is een enorme kast waar veel spul in kan en dat bevalt goed en doet het nog goed.
De configuratie die ik op de korrel heb om te kopen is niet de zuinigste, snelste maar ik denk prima ter vervanging van het inwendige van de oude hobby doos. Geen DDR5 want in mijn geval denk ik aankomende jaren prima met 128gb ddr4 te kunnen vermaken.
De keuze voor de juiste cpu em mobo (chipset, shared pci lanes, brakke realtek drivers, Spectre grapjes waardoor de cpu wordt beperkt etc) vind ik enorm lastig.
Na een half jaar heb ik nog niet de knoop durven doorhakken. Vandaar mijn vraag hier. De geheugen prijzen zijn goed op dit moment en ik gok dat de bodem bijna is bereikt dus de bestel knop gaat steeds meer jeuken.
Maar misschien toch een AMD en DDR5 of wellicht... Het is een cirkel.
[ Voor 5% gewijzigd door rjmno1 op 19-07-2023 13:40 ]
Dit topic is gesloten.