[BBG][H2 2023] Thuisserver

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 13.047 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:20
Aangezien het reeds van november 2021 geleden is dat we nog eens een thuisserver in de BBG behandeld hebben, hebben we beslist om deze nog eens te vernieuwen. De insteek is vooral om een energiezuinig systeem te voorzien die 24u/7d zo min mogelijk dure stroom slurpt.

Ik ben begonnen met zoeken in deze review:
review: Intel 12th Gen 'Alder Lake' - Core i9 12900K, i7 12700K en i5 12600K
De voorlaatste tabel op die pagina geeft aan dat de uitvoering: AMD Ryzen 7 5700G Boxed een van de meest efficiënte is. Hij lijkt mij alleen nogal duur in vergelijking met de Celeron die we in 2021 gekozen hebben.

In deze review werd de uitvoering: AMD Ryzen 5 5500 Boxed ook getest die voor bijna de helft van de prijs even efficiënt is dan de 5700g.

In het blauwe kamp lijkt de uitvoering: Intel Core i3-12100 Boxed mij wel een alternatief, al is die weer de helft duurder, 20% minder efficiënt en dus vooral enkel in de absolute zin een lager idle verbruik, lager verbruik onder load en dus ook lagere temperatuur en minder lawaai als voordeel.

Rest ons nog de Celerons op 1200 socket zoals de uitvoering: Intel Celeron G5905 Tray of op de 1700 socket als de uitvoering: Intel Celeron G6900 Tray. In deze review blijkt de laatste bijvoorbeeld in multicore benchmarks maar de helft te scoren van een i3-10100 uit 2020. Niet dat de multicore benchmarks zo belangrijk zijn voor onze thuisserver, het lijkt mij toch wat te gortig om anno 2023 aan te bevelen.

En zo kom ik dus terug uit bij een ITX systeem op basis van de AMD Ryzen 5500. Klein kastje, laag vermogen voeding en een 1TB ssd erbij en je hebt een mooi systeempje :)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5500 Boxed€ 99,-€ 99,-
1MoederbordenASRock A520M-ITX/ac€ 99,90€ 99,90
1BehuizingenFractal Design Define Nano S Zwart€ 71,-€ 71,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 39,90€ 39,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,-€ 59,-
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 38,72€ 38,72
Totaal€ 407,52

(Compatibiliteit van de processor, moederbord en geheugen heb ik niet gecheckt)
De kast kan eventueel ook nog iets goedkoper.

Heeft iemand nog andere opmerkingen? Valt eventueel toch een Intel Celeron systeem aanbevelen?
Graag jullie input :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:46
Het lijkt me voor een thuis server wel handig als de cpu een interne gpu heeft, die ontbreekt bij de Ryzen 5500. Dan kom je eerder uit bij een Intel of AMD 5600G.
Verder ontbreekt het beeld van wat je met je thuis server gaat doen. Een 1Tb SSD is overkill voor domotica, maar lijkt me weinig voor het streamen van films en als backup opslag van je desktop en/of laptop.
Energieverbruik is vooral van belang als je server 24/7 aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDR
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-06 14:09

vDR

Bij een thuisserver denk ik aan Homeassistant & ook aan NVR zoals Blue Iris. Dan lijkt me een onboard met h265 encoding ( intel dus ) ook niet onmisbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:27
Zo’n ASRock bord en de ATX voeding zijn niet heel efficient. Liefst een PicoPSU / power brick oplossing.

Ik kom voor dit bedrag al snel bij een Deskmini:
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Tray€ 112,76€ 112,76
1BarebonesASRock DeskMini B660€ 226,63€ 226,63
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-3200C22S-16GRS€ 33,13€ 33,13
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 53,90€ 53,90
Totaal€ 426,42

Kom je op 9W tot 12W in idle met wat bios keuzes. Het kan geloof ik nog zuiniger met een 2,5” ssd.

Alternatief is een Fujitsu bord, maar die zijn slecht verkrijgbaar in de reguliere webshops voor BBG spullen.

Wellicht dat @mrmrmr nog wat tips kan geven voor deze BBG.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Malantur Ik ben het eens met @Djarune.

AMD is appels met appels vergeleken flink onzuiniger dan Intel, helaas. Dat is al jaren zo.

Zoals @Djarune zegt, een Fujitsu D3843-B is goed (extreem zuinig, kwalitatief goed materiaal, 24x7) maar in Nederland niet verkrijgbaar. Wel in Duitsland in webshops. Dus dat valt af. Misschien wel noemen in de tekst (review). Zuinige server topic.

Veel 12th gen Intel is niet zo zuinig meer als voorheen bij 10th gen en 8th/9th gen. Dat komt vooral door de inzet van Intel op fabrieksoverklokken en performance. De processoren gebruiken een te hoge frequentie en de verhouding opbrengst en verbruik is niet lineair maar exponentieel. Moederborden moeten meer vermogen leveren en zijn daarmee onzuiniger dan voorgaande generaties.

Er zijn grofweg een paar soorten thuisservers: servers die de hele dag bijna niets doen en servers die de hele dag downloaden/uploaden of camerabeelden processen. Blue Iris die @vDR noemt is niet zuinig en dat wordt het ook niet, zelfs niet met een speciaal bordje voor de processing.

Dus ik denk dat je die typen moet splitsen, die hebben aparte hardware eisen. De servers die de hele dag niets doen (behalve als de eigenaren thuis op de bank zitten en een film willen kijken) zijn gebaat bij een lage idle. Dat is het allerbelangrijkste, het verbruik onder belasting is van bijna van geen belang, dat valt weg in het geheel. Dat komt doordat de actieve tijd gering is ten opzichte van de idle tijd. Een andere optie is de server op afstand aan en uit te zetten (WoL, etc).

Voor lichte servers met Atom-achtige processor kan ook een besparing worden bereikt. Die kunnen rond 2W idle verbruiken, mits de fabrikant er moeite voor heeft gedaan.

Bij servers die wel wat doen, en de hele dag door, hebben belang bij een goede performance per Watt in het middengebied (dus níet onder maximale load). Data daarvoor is schaars.

Daarnaast kunnen servers qua inrichting en instellingen vaak sterk worden verbeterd. Bijvoorbeeld van 3.5" naar 2.5" of van kleine 3.5" disks naar een grote 3.5" disk. Virtualisatie vermijden/minimaliseren en op Linux draaien. Gebruik van containers in plaats van VM's. Minimaliseren van de overhead van monitoring en batch processing. Low power drivers en instellingen optimaliseren.

Edit: kijk ook eens onder de gepinde posts van het zuinige server topic.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 29-04-2023 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:26
Als je laag verbruik wenst, en toch enigszins aanvaardbare prestaties, is Ryzen 4000 dan geen optie?

Ik heb hier wat testdata (uit de processor-BBG van een jaar geleden) van bijvoorbeeld de Ryzen 3 4100
(ca. € 70) waarvan het verbruik toch laag is (zie grafieken onderaan, het idle-verbruik van enkel de CPU is
ruim 2W), terwijl prestaties een stuk beter zijn dan bij Celerons (ca. 9% beter dan i3-10100)

Nu is het probleem dat daar geen igpu is ingebouwd, dus je hebt sowieso een videokaart of een andere oplossing nodig om beeld te krijgen. Mogelijks is de Ryzen 3 4300G (ca. € 90) dus interessanter, die heeft wel een igpu ingebouwd. Jammer genoeg kan ik daarvan niet zo gauw het stroomverbruik terugvinden. Iemand die kan terugvinden of het verbruik van de 4300G in de buurt komt van de 4100?

Indien ja, dan zou ik het systeem hieronder voorstellen:

1ProcessorsAMD Ryzen 3 4300G Boxed€ 84,75€ 84,75
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 159,50€ 159,50
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-3200C22S-16GRS€ 33,13€ 33,13
1Solid state drivesWD Green SSD 2,5" (2022) 1TB€ 47,19€ 47,19
Totaal€ 324,57

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cAgMgdl06x23Mtv4g_q4-Tlxfs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P6lkcVijXYdvDkCcTrqS7Xp0.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUQJd61ioB_KLSEy_t0dmunEUiY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3uEnC0ixj6cujABnsdRDjGVO.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Je hebt thuisservers en thuisservers. Deze Tweakers - Eerste Homeserver / BuildServer en QubesOS systeem +/- € 1000 - zijn op zoek naar een krachtige server, maar iemand die wat home automation met HomeAssistant/Domoticz doet, een eenvoudige back-up oplossing zoekt, en misschien wat video wil afspelen op zijn/haar TV kan met een stuk minder toe. Ik zou geneigd zijn om voor de eerste use case een systeem te nemen waar stroomverbruik wat hoger is zoals ik hier poste, en voor de tweede use case volstaat een small board computer zoals de Odroid of de Raspberry Pi met een USB SATA SSD voor opslag, die duiken flink onder x86 systemen qua stroomgebruik.

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 29-04-2023 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Nog een topic met een denkrichting voor een licht servertje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-06 16:10
Als het doel is om een zo zuinig mogelijke server te hebben, dan is stroomverbruik de doorslaggevende factor. En aangezien domotica/thuis-nas niet veel doet, zal het in de rusttoestand meestal blijven staan. Met dat in gedachten zie ik de volgende categorieën:
System-in-a-box:
- 2-10 W “embedded” systemen - zoals raspberry pi, odroid, (sommige) toptons of NUC's. Deze zijn bij uitbreiding zeer beperkt.

Echte PC, gebouwd met “off the shelf” (en moderne) componenten. Ik zie 3 groepen:
  1. 2,5 W server gebaseerd op Kontron moederbord en Intel CPU. i3-12100, i7-12700. Dit is de beste keuze.
  2. 5 - 8 W servers. Er zijn maar een paar moederborden ( Asrock H470 (5W), Asus B660-i en i3-12100 (5,5 W), Asus B760-i en i5-13500 (5 W), Asrock H510 (8 W), Asrock H510 (5W)
  3. 10 W en meer. In principe alle andere moederbord/CPU-combinaties verbruiken 10 W of meer in idle. Maakt niet uit of het Intel of AMD is. de meesten gebruiken 12-20W.
Zoals je ziet, zit er 10W verschil tussen de zuinigste combi en (bijna) al het andere. 10W bij 24/7/365 is 40€ per jaar.

De mensen van "zuinige server" forum hebben geweldig werk verricht met het uitzoeken en configureren van groep 1 combi:
Je kunt een volwaardige PC draaien met zo weinig verbruik als een Raspberry Pi (2,5W in idle). En je kunt elke processor gebruiken - Celeron, i3, i5, i7, maakt niet uit - met gegarandeerd idle 2,5-3W. Geen enkele andere systeem kan dat niveau bereiken.
(En je kunt van die server een game-installatie maken door simpelweg een videokaart toe te voegen, als je dat later wilt)

Er zijn wel andere overwegingen:
- microATX of miniITX
- aantal m.2 slots (en snelheid)
- aantal SATA
- DDR 5 of 4

Ik neem aan dat je gaat de aanbevolen BBG echt samenstellen? Dan kan je ook makkelijk het verbruik meten. Als niet, dan de combinaties van hierboven zijn wel getest en gemeten.

Ik zou zeker een Kontron met Intel aanbevelen. Ik zelf heb voor een Asus B660-i gekozen vanwege mini-ITX.

[ Voor 12% gewijzigd door andru123 op 30-04-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
En zo kom ik dus terug uit bij een ITX systeem op basis van de AMD Ryzen 5500. Klein kastje, laag vermogen voeding en een 1TB ssd erbij en je hebt een mooi systeempje :)
# Category Product Prijs Subtotaal
1 Processors AMD Ryzen 5 5500 Boxed € 99,- € 99,-
1 Moederborden ASRock A520M-ITX/ac € 99,90 € 99,90
1 Behuizingen Fractal Design Define Nano S Zwart € 71,- € 71,-
1 Geheugen intern Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 € 39,90 € 39,90
1 Voedingen be quiet! Pure Power 11 400W € 59,- € 59,-
1 Solid state drives WD Blue SN570 1TB € 38,72 € 38,72
Totaal € 407,52

(Compatibiliteit van de processor, moederbord en geheugen heb ik niet gecheckt)
De kast kan eventueel ook nog iets goedkoper.

Heeft iemand nog andere opmerkingen? Valt eventueel toch een Intel Celeron systeem aanbevelen?
Graag jullie input :)
ik vraag me af wat / waarom er nu juist voor deze behuizing is gekozen, ik snap ergens wel dat men liever wat ruimte heeft en dat het alternatief dat ik ga noemen, ook zo zijn nadelen heeft maar dit moederbord heeft 4 sata poorten dus zou ik (als het even kon) ook graag 4 hdds kunnen aansluiten...

dat brengt mijn dus bij deze behuizing... uitvoering: Inter-Tech IPC SC-4100 en met een cpu koeler als uitvoering: Noctua NH-L9a-AM4 en de dan lastige keuze tussen een flex-atx voeding of een pico.... die laatste zal ongetwijfeld zuiniger zijn maar met het power budget van de 5600g (die werd voorgesteld) wordt dat misschien toch wat lastig.

het bovenstaande natuurlijk met in overweging nemende dat @andru123 hierboven wel een punt heeft...
itx boven mATX maakt je systeem doorgaans wel een stukje duurder... en zaken als voldoende koeling ook wat lastiger.

____
martyw schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:35:
Je hebt thuisservers en thuisservers. Deze Tweakers - Eerste Homeserver / BuildServer en QubesOS systeem +/- € 1000 - zijn op zoek naar een krachtige server, maar iemand die wat home automation met HomeAssistant/Domoticz doet, een eenvoudige back-up oplossing zoekt, en misschien wat video wil afspelen op zijn/haar TV kan met een stuk minder toe. Ik zou geneigd zijn om voor de eerste use case een systeem te nemen waar stroomverbruik wat hoger is zoals ik hier poste, en voor de tweede use case volstaat een small board computer zoals de Odroid of de Raspberry Pi met een USB SATA SSD voor opslag, die duiken flink onder x86 systemen qua stroomgebruik.
even helemaal los nog van het feit dat dat een raspberry pi nauwelijks fatsoenlijk verkrijgbaar is is het ook nog eens een bijzonder slechte keuze, de pi heeft namelijk helemaal geen fatsoenlijke chipset met opslag oplossing..

zou er een raspi bestaan met een fatsoenlijke chipset die op zijn minst een sata nvme disk native zou ondersteunen dan zou ik misschien nog overwegen daar eens naar te kijken maar voor het overige is het eigenlijk gewoon goedkope rommel ... niet bedoeld voor serieus gebruik ...

als alternatief daarop zou ik hebben gezegd dat je mischien iets zou kunnen kiezen als een rock64 PRO die heeft deze zaken wél en heeft ook nog eens een extra pci-e slot waardoor je zou kunnen kiezen voor, extra storage (raid controler) of betere netwerk (10ge lan) of wellicht nog iets waaraan ik niet gedacht ben... probleem is dat die in nederland niet verkocht wordt en je die dus ook niet zou moeten aanraden.

topton heef overigens ook een geweldig nas moederbordje in een 4 itx formfactor met 6x sata quadcore celeron cpu met ddr4 en een optie tot 4x 2,5ge dan hoe fje dus eigenlijk alleen maar te voorzien in behuizing voeding en ram... maar ook daarvoor geld weer dat import misschien niet je meest favoriete aanbeveling zou moeten zijn... ook al lees ik goede verhalen op ons forum...

dat gezegt hebbende denk ik dat er, waar je ook kijkt, betere alternatieven zijn dan de pi... desnoods in de hoek van de gereviseerde thin clients (in onze pw).

[ Voor 39% gewijzigd door i-chat op 01-05-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
i-chat schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:05:

even helemaal los nog van het feit dat dat een raspberry pi nauwelijks fatsoenlijk verkrijgbaar is is het ook nog eens een bijzonder slechte keuze, de pi heeft namelijk helemaal geen fatsoenlijke chipset met opslag oplossing..

zou er een raspi bestaan met een fatsoenlijke chipset die op zijn minst een sata nvme disk native zou ondersteunen dan zou ik misschien nog overwegen daar eens naar te kijken maar voor het overige is het eigenlijk gewoon goedkope rommel ... niet bedoeld voor serieus gebruik ...

als alternatief daarop zou ik hebben gezegd dat je mischien iets zou kunnen kiezen als een rock64 PRO die heeft deze zaken wél en heeft ook nog eens een extra pci-e slot waardoor je zou kunnen kiezen voor, extra storage (raid controler) of betere netwerk (10ge lan) of wellicht nog iets waaraan ik niet gedacht ben... probleem is dat die in nederland niet verkocht wordt en je die dus ook niet zou moeten aanraden.

topton heef overigens ook een geweldig nas moederbordje in een 4 itx formfactor met 6x sata quadcore celeron cpu met ddr4 en een optie tot 4x 2,5ge dan hoe fje dus eigenlijk alleen maar te voorzien in behuizing voeding en ram... maar ook daarvoor geld weer dat import misschien niet je meest favoriete aanbeveling zou moeten zijn... ook al lees ik goede verhalen op ons forum...

dat gezegt hebbende denk ik dat er, waar je ook kijkt, betere alternatieven zijn dan de pi... desnoods in de hoek van de gereviseerde thin clients (in onze pw).
Zelf heb ik een Pi met een USB-A naar SATA adapter en een goedkope SSD draaien om mijn slimme meter uit te lezen, er draait een Pi-Hole op, en hij dient als backup servertje voor wat fotos en wat documenten. Daar voldoet een oplossing als dit prima voor - in normale tijden ben je dan voor ruim €100 klaar. Maar als je hogere eisen stelt zou ik ook wat anders kiezen. En je hebt gelijk, door de problematische leverbaarheid is de Pi nu niet de beste oplossing, maar er zijn alternatieven - zoals de Odroids.

@Malantur: wat is het doel van deze BBG server? We hebben in de discussie al gezien dat er geen 'one size fits all' oplossing lijkt te bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Zelf heb ik een Pi met een USB-A naar SATA adapter en een goedkope SSD
Ik snap wat je bedoelt maar tegelijkertijd is dat tocht gewoon hobby om de hobby

Van een bbg verwacht ik persoonlijk toch nét wat meer

Een celeron nuc achtig iets met 2 of 3 dockers of een nasje met meer dan een usbstick aan data
Of misschien wel een machine die de backbone (netwerk opslag) biedt voor al je raspi’s

Laten we zeggen alles dat meer kan en/of beter danwel goedkoper is dan een nas (waar ook nog services op draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAncientDovah
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13-06 10:48

TheAncientDovah

Meester in de kunsten van...

Gaat ECC ook een overweging zijn bij het opzetten van de server BBG? Voor servers die voornamelijk dienen voor opslag van bestanden en gebruik maken van het ZFS bestandssysteem is dit namelijk erg aanbevolen. Waarschijnlijk maakt het de prijs van het BBG systeem wel een stuk hoger.

Een tijdje terug heb ik namelijk zelf naar gekeken en ik kwam op iets in deze richting uit:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 229,-€ 229,-
1MoederbordenASUS Prime X670-P€ 259,65€ 259,65
4Interne harde schijvenSeagate IronWolf NAS HDD, 4TB€ 82,88€ 331,52
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 128,41€ 128,41
1Geheugen internKingston ValueRAM Server Premier KSM48E40BD8KM-32HM€ 146,82€ 146,82
1VoedingenSeasonic Prime Fanless PX-450€ 179,90€ 179,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.329,20

[ Voor 81% gewijzigd door TheAncientDovah op 01-05-2023 20:37 ]

Meester in de kunsten van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
TheAncientDovah schreef op maandag 1 mei 2023 @ 20:36:
Gaat ECC ook een overweging zijn bij het opzetten van de server BBG? Voor servers die voornamelijk dienen voor opslag van bestanden en gebruik maken van het ZFS bestandssysteem is dit namelijk erg aanbevolen. Waarschijnlijk maakt het de prijs van het BBG systeem wel een stuk hoger.
Absoluut 100% mee eens, al moet ik wel heel eerlijk zeggen, dat ik in deze configuratie me afvraag of het 't wel waard zou zijn.

A -> om ZFS te kiezen met maar 4 storage drives (en dan ook nog maar 4tb elk
B -> of je in zo'n geval de meerwaarde van het platform dan niet net zo goed had kunnen steken in wat extra error controle (bijv double partiy in plaats van ecc).

Een tijdje terug heb ik namelijk zelf naar gekeken en ik kwam op iets in deze richting uit:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 229,-€ 229,-
1MoederbordenASUS Prime X670-P€ 259,65€ 259,65
4Interne harde schijvenSeagate IronWolf NAS HDD, 4TB€ 82,88€ 331,52
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 128,41€ 128,41
1Geheugen internKingston ValueRAM Server Premier KSM48E40BD8KM-32HM€ 146,82€ 146,82
1VoedingenSeasonic Prime Fanless PX-450€ 179,90€ 179,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.329,20

[/quote]
ik zie deze lijst en ik vraag me dan oprecht af waarom je in godensnaam voor deze setup zou kiezen.

enkele opmerkingen...
-> een 65watt cpu die met het grootste gemak nog een heel eindje kan undervolten en dus minder zal gaan verbruiken,
-> maar 4 schijven en een behuizing waarin dat aantal ook niet eindeloos kan worden uitgebreid .

dus mijn vraag is dan direct wat voor workload gaat deze server met maar 6 cores draaien dat er zo'n zware voeding in zou moeten. zelfs als je er plex op zou gaan draaien met een flinke workload heb je vermoedelijk aan een 1630 oid al genoeg... voor encoding mischien niet het neusje van de zalm maar met een powerbudget van 75w zou je voor dit hele systeem uitkomen op zo'n 250~300w als je inderdaad een extra gpu gaat toevoegen. je zit dan weliswaar NET boven het gezonde budget voor een pico-psu maar ik zou toch wel op zoek gaan naar iets magerders.

volgende vraag is toch wel waarom op je servertje nu al naar ZEN4 kiezen, welk nut rechtvaardigd dat prijsverschil zowel voor moederbord, ram (ddr5), als cpu?

ga je voor een wat grotere setup met 6 of meer schrijven en ook nog zaken als read en write caching, wordt het een echte vette docker host met van alles en nóg meer dan zou ik die cpu al upgraden naar een 8 (of meer) core en inderdaad alles uit de kast trekken. maar zoals deze staat zou ik dat goed lekker in mijn zak houden...

ik kom dan voor de upgrade set uit op een:

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700G Boxed€ 188,80€ 188,80
1MoederbordenASRock A520M-ITX/ac€ 99,90€ 99,90
2Geheugen internKingston KSM26ES8/16HC€ 44,69€ 89,38
Totaal€ 431,98

met dus 8 ipv 6 cores, EN een APU zodat die discrete gpu ook achterwege kan blijven en je eventueel nog een nvme host controler kunt toevoegen of wellicht een 10ge netwerk adapter.

een mooie middenweg tussen jouw voorstel en dat van TS. en dus MET ECC (just in case).

en als nóg meer budget optie: de overweging om terug te vallen op de 5600G (6core) (+/- 130eur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-03 01:41

PCD

Fazer 600

Dit topic is krek wak sogt. Hi folks!

Ik ben verhuist en heb nu een t-mobile 1GB glas lijntje.
Ik kwam van een oud krakkemikkig adsl lijntje.
Dus ik kan eindelijk los gaan.
Ik heb een aantal oude meuk machientjes (2012) die behoorlijk staan te zweten en dus nogal wat energie slurpen. Dus tijd voor iets nieuws. Echter, de keuze is reuze.
Ik heb NUC's overwogen maar die hebben te weinig uitbreiding mogelijkheden. Dan maar iets minder zuinig. Er kan altijd nog een nucje bij voor de meest belangrijke dingen ofzo.

Wat ik wil is alles onder proxmox laten draaien. Virtuele machines om te experimenteren zonder daarna, als het stuk is de hele machine opnieuw te installeren.
HomeAssistant gaat er op, camera opslag en NAS fuctionaliteiten. Ik wil eindelijk eens met Docker aan de slag wat tot op heden nooit goed is gelukt.

Na veel puzzelen, twijfelen, wikken en wegen and repeat, kom ik nog geen klap verder maar heb nu deze configuratie op de korrel en ben benieuwd naar jullie meningen en advies want wellicht kan het slimmer.
Ik gebruik de huidige behuizing, voeding en ssd/hdd's.

1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 191,92€ 191,92
1MoederbordenASRock H670 PG Riptide€ 125,59€ 125,59
1Geheugen internCrucial CT2K32G4DFD832A€ 125,50€ 125,50
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 148,-€ 148,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 591,01

[ Voor 24% gewijzigd door PCD op 03-05-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:04
@PCD wat versta je onder meuk machientjes die staan te zweten? En wat mis je aan uitbreid mogelijkheden van een NUC? Want ik hoor je NAS functionaliteit zeggen maar is het niet handiger om daar een dedicated oplossing voor te nemen die gewoon werkt en dan een leuke hobby server er naast zetten?

1BarebonesIntel NUC 12 Pro Kit NUC12WSKi3 (EU-stroomkabel)€ 306,96€ 306,96
1Geheugen internMushkin Essentials MES4S320NF32GX2€ 114,90€ 114,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 2TB€ 97,90€ 97,90
Totaal€ 519,76

Heb je gelijk een compacte behuizing, 2.5G netwerk en nieuwe voeding erbij en voor je opslag iets in de categorie:

1NASSynology DiskStation DS220j (zonder harde schijven)€ 177,90€ 177,90
1NASSynology DiskStation DS420j (zonder harde schijven)€ 296,80€ 296,80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
@Malantur wat is de functionele definitie van thuisserver waar je naar op zoek bent? De vorige was een domotica server, is dat nog steeds het uitgangspunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCD

PCD

Fazer 600

Bedankt voor jouw reactie @GewoonWatSpulle. Bij een NUC mis ik uitbreidings mogelijkheden zoals pcie slots voor toevoegen/aanpassen netwerk/usb. Het upgraden van cpu kan niet en ram is beperkt. Dat soort dingetjes. En ik vind ze duur in vergelijking met laptops.
Wat ik wil is exact wat je voorstelt. Voor domotica gebruikte ik een pi die nu mijn zelfbouw thuis baterij beheerd.
HomeAssistant kan nu in een docker of VM in proxmox.
NAS heb ik nog (DS215&212) Die gaan zonder aplicaties enkel als FTP fungeren is mijn idee.
Ik heb:
HP Proliant ML110 G6 rond die fungeert als proxmox backup.
Lenovo Thinkcenter E73
Asus rack server RS120
Verder nog een heleboel random pc's en laptops waarvan ik het mobo als nuc zou kunnen maken.
Aan ssd/hdd's en usb behuizingen en netwerk switches is ook geen gebrek.

Het punt is dat al die losse apparaten nogal wat electriciteit verbruiken dus ik wil het verkleinen. Nu ik een betere internet verbinding heb wordt het weer leuk en wil ik mijn sites zelf gaan hosten, media downloaden dmv Docker, vpn, Experimenteer VM's, nextcloud en dat soort zaken.
Dan kan ik mijn hosting, media, google cloud etc abbonementen eruit doen zodat er weer wat voor de energie rekening is te rechtvaardigen.

Vandaar mijn neus richting een "normale PC" want de huidige hobbydoos (i5-3330 uit 2012) is een enorme kast waar veel spul in kan en dat bevalt goed en doet het nog goed.
De configuratie die ik op de korrel heb om te kopen is niet de zuinigste, snelste maar ik denk prima ter vervanging van het inwendige van de oude hobby doos. Geen DDR5 want in mijn geval denk ik aankomende jaren prima met 128gb ddr4 te kunnen vermaken.
De keuze voor de juiste cpu em mobo (chipset, shared pci lanes, brakke realtek drivers, Spectre grapjes waardoor de cpu wordt beperkt etc) vind ik enorm lastig.

Na een half jaar heb ik nog niet de knoop durven doorhakken. Vandaar mijn vraag hier. De geheugen prijzen zijn goed op dit moment en ik gok dat de bodem bijna is bereikt dus de bestel knop gaat steeds meer jeuken.
Maar misschien toch een AMD en DDR5 of wellicht... Het is een cirkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-06 12:10
Veel mensen gebruiken deze zuinige servers voor een plex media server, emby of anderen. Plex ondersteunt officieel niet hardware transcoding met een amd grafische kaart. Ik weet niet hoe goed een amd based server hiermee werkt. Bij Intel heb je zelfs met een N5105 Celeron bijvoorbeeld meer dan genoeg.
Misschien iets om mee rekening te houden in deze guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
@PCD als ik je lijstje oude meuk zie dan denk ik dat een i3 12100 of 13100 ook al ruim voldoende is om alle PC's bij elkaar te vervangen en nog steeds een berg capaciteit over heeft. Maar ik denk dat het topic Het grote zuinige server topic - deel 3 misschien beter geschikt is voor je vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-06 23:14

D4NG3R

kiwi

:)

Gezien het bij voorbaat al hoge-Tweakers gehalte van een thuisserver, is het juist geen goed idee om juist ook een mooie bak te maken gebaseerd op informatie/feedback uit Het grote zuinige server topic - deel 3 ?

Sluit ook direct aan op de, voor velen nog altijd, dure situatie op de energiemarkt / stukje milieubewustzijn. :)

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 05-05-2023 14:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCD

PCD

Fazer 600

Dat topic volg ik maar durf mijn situatie daar niet los te laten en iedereen te laten schrikken :-p
Het gaat mij niet om de watt's tot het minimum te beperken dus leek het mij beter om juist hier te vragen :-)
Ik kies bewust voor een Intel 12 gen en niet voor de 13 ivm het verbruik en prijs. De 12 is eigenlijk al teveel maar oudere cpu's zijn ook nog prijzig dus de stap is niet zo groot, en het is een socket 1700 waar over een aantal jaar als nog een andere cpu in kan.

Ik gebruik deze sites om compatibility etc. te checken: https://pcpartpicker.com/list/gVHLzf en https://linux-hardware.org/

[ Voor 18% gewijzigd door PCD op 05-05-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:20
@ iedereen: bedankt voor de input tot nu toe.
GewoonWatSpulle schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 19:21:
@Malantur wat is de functionele definitie van thuisserver waar je naar op zoek bent? De vorige was een domotica server, is dat nog steeds het uitgangspunt?
Het is inderdaad een moeilijke. Mijn uitgangspunt was eigenlijk gewoon dat de thuisserver/ NAS in de Poll BBG-systemen 10,2% van de stemmen kreeg terwijl we deze al sinds 2021 niet meer behandeld hebben. Verder ben ik dan uitgegaan van een update van die oude BBG, maar eigenlijk is mijn uitgangspunt om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken ipv een niche product.

Ik ben zelf niet zo thuis in de materie, maar als ik het zo lees zijn dit de meest gebruikte scenario's:
  • Home video stream server
  • DIY NAS / backup / camera storage
  • Domotica
Waarbij ik mij voor de eerste afvraag of dit nog veel gedaan wordt door vele hedendaagse steamdiensten (Netflix, Prime, Disney+, ...)?
En bij het laatste zie ik in het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 topic dat je dit kan installeren op de RPi, ODroid, NUC of Asus Tinkerboard, maar dat vind ik te weinig spannend voor de BBG.

Eigenlijk neig ik dus vooral naar de zelfbouw NAS. Groep 1 en 2 ligt dicht bij elkaar op de videoacceleratie na vermoed ik? Met de juiste optionele videokaart kunnen we dan 2 vliegen in 1 BBG vangen :)
andru123 schreef op zondag 30 april 2023 @ 20:10:
Als het doel is om een zo zuinig mogelijke server te hebben, dan is stroomverbruik de doorslaggevende factor. En aangezien domotica/thuis-nas niet veel doet, zal het in de rusttoestand meestal blijven staan. Met dat in gedachten zie ik de volgende categorieën:
System-in-a-box:
- 2-10 W “embedded” systemen - zoals raspberry pi, odroid, (sommige) toptons of NUC's. Deze zijn bij uitbreiding zeer beperkt.
Zoals hierboven dus gezegd vind ik die RPi en dergelijke te weinig spannend om een BBG van te schrijven. NUC kan eventueel nog omdat er nog wat geheugen en opslag bij gekozen kan worden. Maar een echte NAS met 4 3,5" drives zie ik in deze categorie niet gebeuren :p
Echte PC, gebouwd met “off the shelf” (en moderne) componenten. Ik zie 3 groepen:
  1. 2,5 W server gebaseerd op Kontron moederbord en Intel CPU. i3-12100, i7-12700. Dit is de beste keuze.
  2. 5 - 8 W servers. Er zijn maar een paar moederborden ( Asrock H470 (5W), Asus B660-i en i3-12100 (5,5 W), Asus B760-i en i5-13500 (5 W), Asrock H510 (8 W), Asrock H510 (5W)
  3. 10 W en meer. In principe alle andere moederbord/CPU-combinaties verbruiken 10 W of meer in idle. Maakt niet uit of het Intel of AMD is. de meesten gebruiken 12-20W.
Zoals je ziet, zit er 10W verschil tussen de zuinigste combi en (bijna) al het andere. 10W bij 24/7/365 is 40€ per jaar.

De mensen van "zuinige server" forum hebben geweldig werk verricht met het uitzoeken en configureren van groep 1 combi:
Je kunt een volwaardige PC draaien met zo weinig verbruik als een Raspberry Pi (2,5W in idle). En je kunt elke processor gebruiken - Celeron, i3, i5, i7, maakt niet uit - met gegarandeerd idle 2,5-3W. Geen enkele andere systeem kan dat niveau bereiken.
Dat laatste vind ik dus al wel een interessantere piste :) Inderdaad een heel uitgebreide post over de combinatie van Kontron K3843-B + i3 12100. Al is het bordje niet meer beschikbaar in onze pricewatch, alleen wel via die duitse prijsvergelijker voor een dikke 200 euro.
Ik neem aan dat je gaat de aanbevolen BBG echt samenstellen? Dan kan je ook makkelijk het verbruik meten. Als niet, dan de combinaties van hierboven zijn wel getest en gemeten.
Dat is in principe wel de bedoeling maar de focus ligt niet meteen op performance, wel eerder het verbruik en geluid. Nu weet ik niet of de redactie het ziet zitten om te investeren in een Kontron moederbord om enkel maar eens een verbruik- en geluid benchmark te draaien.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
@Malantur met een losse videokaart blaas je het budget al snel op

Als jij zegt thuisserver / nas dan zou ik met goed verkrijgbare spullen uitkomen op iets als:

#CategoryProductRedenSubtotaal
1BehuizingenInter-Tech IPC SC-41004× 3,5"€ 82,90
1VoedingenFSP FlexGURU 250W1U/FlexATX behuizinig€ 67,06
1MoederbordenASUS PRIME H610I-PLUS D4-CSMVoorzien van 4× SATA + m.2€ 115,95
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxedcpubenchmarks.net: G5900 vs. 12100€ 135,13
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR32N22D8/16 (retail)1× 16GB later uitbreidbaar€ 36,66
1Solid state drivesWD Green SSD M.2 (2022) 480GBIets voor het OS, wat containers etc.€ 29,90
1VentilatorsNoctua NF-R8 redux 1800 PWM, 80mmMeegeleverde fan is so-so€ 12,90
Totaal€ 480,50

Argumenten
  • Behuizing lekker compact en 4× SATA
  • Moederbord voorzien van PCIe slot voor latere 2.5/10G netwerk mogelijkheden of wifi*
  • Geheugen later uitbreidbaar naar 32GB
  • m.2 SSD is voor het OS maar bied ook genoeg ruimte voor wat andere software.
* misschien vreemd voor een server maar voor een thuisserver qua plaatsing soms wel ideaal

De rest van de storage is dan uit te breiden met allerhande 2.5" en 3.5" SATA opslag media.

budget cuts of luxe opties
1ProcessorsIntel Core i5-13500 BoxedVan 12100 4x P-core naar 6× P-core én 8× E-core€ 262,01
1ProcessorsIntel Celeron G6900 Boxedcpubenchmarks.net: G5900 vs. G6900€ 69,53
1MoederbordenGigabyte B760I AORUS PRO DDR42.5G netwerk + extra m.2 slot€ 199,-
1Usb-sticksSamsung FIT Plus 128GB ZwartOS stick, m.2 cache/app slot over€ 18,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i BruinStiller€ 44,90
1Geheugen internMushkin Essentials MES4U320NF32GX264GB in 2×32GB vorm€ 114,90
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR32N22S6/88GB kan ook een mooi startpunt zijn€ 19,63
1VoedingenSeasonic OEM SS-400L1U 400W 80+ GoldMeer power, fan stop€ 115,30
1Solid state drivesWD Red SA500 M.2 2TBCache drive?€ 148,47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-06 10:31
Malantur schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:17:
@ iedereen: bedankt voor de input tot nu toe.

[...]

Het is inderdaad een moeilijke. Mijn uitgangspunt was eigenlijk gewoon dat de thuisserver/ NAS in de Poll BBG-systemen 10,2% van de stemmen kreeg terwijl we deze al sinds 2021 niet meer behandeld hebben. Verder ben ik dan uitgegaan van een update van die oude BBG, maar eigenlijk is mijn uitgangspunt om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken ipv een niche product.

Ik ben zelf niet zo thuis in de materie, maar als ik het zo lees zijn dit de meest gebruikte scenario's:
  • Home video stream server
  • DIY NAS / backup / camera storage
  • Domotica
Waarbij ik mij voor de eerste afvraag of dit nog veel gedaan wordt door vele hedendaagse steamdiensten (Netflix, Prime, Disney+, ...)?
En bij het laatste zie ik in het Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 topic dat je dit kan installeren op de RPi, ODroid, NUC of Asus Tinkerboard, maar dat vind ik te weinig spannend voor de BBG.

Eigenlijk neig ik dus vooral naar de zelfbouw NAS. Groep 1 en 2 ligt dicht bij elkaar op de videoacceleratie na vermoed ik? Met de juiste optionele videokaart kunnen we dan 2 vliegen in 1 BBG vangen :)

[...]

Zoals hierboven dus gezegd vind ik die RPi en dergelijke te weinig spannend om een BBG van te schrijven. NUC kan eventueel nog omdat er nog wat geheugen en opslag bij gekozen kan worden. Maar een echte NAS met 4 3,5" drives zie ik in deze categorie niet gebeuren :p

[...]

Dat laatste vind ik dus al wel een interessantere piste :) Inderdaad een heel uitgebreide post over de combinatie van Kontron K3843-B + i3 12100. Al is het bordje niet meer beschikbaar in onze pricewatch, alleen wel via die duitse prijsvergelijker voor een dikke 200 euro.

[...]

Dat is in principe wel de bedoeling maar de focus ligt niet meteen op performance, wel eerder het verbruik en geluid. Nu weet ik niet of de redactie het ziet zitten om te investeren in een Kontron moederbord om enkel maar eens een verbruik- en geluid benchmark te draaien.
Ik denk dat je de belangrijkste usecases wel heb benoemd. En ja, ondanks alle streamingdiensten gebruik ik nog steeds veel eigen media. Muziek is altijd wel te krijgen via Spotify of gelijkwaardig, maar dat is nog alles behalve het geval bij films. Dus naast mijn diverse abonnementen ook nog gewoon media op mijn eigen server.

Wat betreft de videokaart, die zou ik optioneel meenemen of niet meenemen. Integrated graphics natuurlijk prima, maar het veelgebruikte plex heeft gpu hardcoding nog steeds alleen maar met een betaald abonnement. En als je plex in een virtual machine draait is hardware encoding sowieso een uitdaging.

Dus vooral een idle zuinige maar voldoende krachtige cpu om een paar beperkte streams te encoden, zou ik voorstellen.

Ik denk wel dat het verstandig is om wat energie te steken in data redundancy. Backups etc. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat je zraid moet draaien, maar vind het voor een servertje wel een must om te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Ik vind de @GewoonWatSpulle voorstellen een goed begin, met een kastje en voeding waar wel een videokaart in/bij past en een hoop opslagruimte kom je op iets als
1ProcessorsIntel Core i5-13400 Boxed€ 231,63€ 231,63
1MoederbordenMSI Pro B760M-P DDR4€ 99,90€ 99,90
1BehuizingenKolink Satellite€ 40,99€ 40,99
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,-€ 31,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 65,55€ 65,55
1VoedingenSeasonic G12 GC-550€ 64,90€ 64,90
2Solid state drivesLexar NM620 2TB€ 94,90€ 189,80
4Solid state drivesSamsung 870 QVO 4TB€ 229,60€ 918,40
Totaal€ 1.642,17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
@martyw alleen past dat moederbord niet, kijk dan naar een Fractal Node

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
GewoonWatSpulle schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 07:47:
@martyw alleen past dat moederbord niet, kijk dan naar een Fractal Node
Is toch beide m-ATX?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
Helaas, het is meer dan ITX maar geen volledige mATX dat is namelijk maximaal 9.6" × 9.6" en de Kolink Satellite heeft ruimte voor 22.6cm × 18cm, jouw mATX voorstel is 243.84mm × 243.84mm.

En mocht je SATA SSD's of 2.5" HDD's overwegen kijk dan ook naar de Fractal Design Core 500 en een Icy Dock 5.25" bay met 4× of 6× 2.5" hotswap bays, moet je mogelijk wel een PCIe kaart of m.2 naar 2× of 4× SATA hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door GewoonWatSpulle op 06-05-2023 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCD

PCD

Fazer 600

Ik heb toch maar een NUC besteld. Daar is ook genoeg aan en in te knopen en om uit te breiden, snel zat en kan ook zuinig zijn. Geen verwisselbare cpu maar deze kan prima een paar jaar in de meterkast bungelen.
Dank voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
@GewoonWatSpulle - 4 of 6x 2,5inc...

als ik in de PW kijk zie ik verdraaid weinig meer dan 1tb schijven die niet verziekt zijn door SMR.

of je zou moeten kiezen voor sata ssd's maar helaas zijn die krengen nog steeds een factor 2~5 duurder dan hdd's kortom dan ben je snel blut.

4tb cmr schijven doen ongeveer 90~100 per stuk: daar kop je op zijn best 2tb ssd's voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
@i-chat klopt maar @martyw gaf aan diep in de buidel te tasten met 4TB SSD's, ik zou persoonlijk ook eerder voor een RAID-1 2× 8-18TB en SSD cache gaan. Het was slechts een suggestie voor het pad van de 2.5" SSD/HDD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Waar ik vooral flink van baal met die intertech kastjes is dat er zo verd…. Weinig ruimte is voor cpu koelers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik zie hier een paar keer de combinatie 5700G en ECC UDIMMs langskomen, maar helaas gaat dat niet werken. ECC werkt alleen op PRO APUs, zoals de uitvoering: AMD Ryzen 7 PRO 5750G Tray. Je zal dan dus een videokaart moeten toevoegen in combinatie met een CPU, of voor intel CPU met ECC-ondersteuning moeten kiezen. Allebei niet zo heel goedkoop. overigens zijn er ook videokaarten die maar een 1x link nodig hebben, zoals de uitvoering: ASUS GeForce GT 730 (GT730-4H-SL-2GD5). Als er een 4x link over is kan je ook nog naar de uitvoering: MSI GeForce GT 1030 2GHD4 LP OC kijken

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

i-chat schreef op maandag 8 mei 2023 @ 10:58:
Waar ik vooral flink van baal met die intertech kastjes is dat er zo verd…. Weinig ruimte is voor cpu koelers
Ik heb zelf wel eens een NAS in elkaar gezet met de SC-4100. Ze zijn inderdaad wat krapjes, maar een low profile koeler zoals de uitvoering: Arctic Freezer 11 LP of uitvoering: Noctua NH-L9a-AM4 (of relevante variant voor jouw processorvoetje) gaat nog wel passen. (net) Het is vooral nogal proppen met de bedrading. Ik wou dat er SATA kabels van 10 cm zouden zijn. Idem voor PSU-bedrading die je nergens kwijt kan.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
k wou dat er SATA kabels van 10 cm zouden zijn die zijn er ook, je moet soms even zoeken,

wat betreft die LP cpu coolers, past de fan er dan nog wel op, of krijg je dan pasive koeling, ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd dacht dat de afmetingen zonder fan waren?
Ik zie hier een paar keer de combinatie 5700G en ECC .........
Goed opgemerkt, dat is me volledig ontschoten :$ - voor dat prijsverschil kun je inderdaad maar 2 dingen doen. toch maar voor intel gaan, OF ECC als vereiste laten vallen.

persoonlijk ben ik niet zo'n fan van die nieuwe big-little-strategie. maar misschien ligt dat ook wel gewoon aan mij.

wat betreft die TCO (hieronder) helemaal mee eens, maar daar wil ik wel aan toevoegen dat 'wij tweakers' nog wel eens geneigd zijn om ervan uit te gaan dat 5 jaar leven dus ook moet betekenenn dat het ding over 5 jaar nog steeds als 'rete snel' moet worden ervaren. en dat er dus minimaal een 20core cpu moet in een systeempje dat niet meer doet dan een paar torrents, een docker met home-asistant misschien nog iets als pi-hole en als laatste natuurlijk de reguliere nas- en back-up taken.

[ Voor 80% gewijzigd door i-chat op 08-05-2023 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Malantur Een kleine opmerking t.a.v. aanschafprijs en zuinigheid. Men moet een inschatting maken van de use case en dan de TCO berekenen. Dat is per situatie weer anders, maar ik zou in het artikel wel aandacht aan besteden. Soms is een duurder onderdeel over de gebruikstijd goedkoper omdat het minder stroom gebruikt. Ik zou uitgaan van een levensduur van 5 jaar. Dat is denk ik wel een redelijke termijn voor een thuisserver.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

i-chat schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:09:
k wou dat er SATA kabels van 10 cm zouden zijn die zijn er ook, je moet soms even zoeken,

wat betreft die LP cpu coolers, past de fan er dan nog wel op, of krijg je dan pasive koeling, ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd dacht dat de afmetingen zonder fan waren?
Ik had zelf de indruk dat het wel zou kunnen, maar bij nader inzien gaat het helaas niet passen inderdaad. Volgens de specs van de SC-4100 is de maximum CPU cooler hoogte 35mm. De Noctua zou heel misschien nog wel passen met zijn 37mm, maar ik durf het niet meer met zekerheid te zeggen.

[ Voor 57% gewijzigd door ocf81 op 08-05-2023 17:27 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

i-chat schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:09:
wat betreft die TCO (hieronder) helemaal mee eens, maar daar wil ik wel aan toevoegen dat 'wij tweakers' nog wel eens geneigd zijn om ervan uit te gaan dat 5 jaar leven dus ook moet betekenenn dat het ding over 5 jaar nog steeds als 'rete snel' moet worden ervaren. en dat er dus minimaal een 20core cpu moet in een systeempje dat niet meer doet dan een paar torrents, een docker met home-asistant misschien nog iets als pi-hole en als laatste natuurlijk de reguliere nas- en back-up taken.
Mensen overschatten schromelijk hoe veel rekenkracht men nodig heeft. RAM is daarentegen wel iets waar je zo veel mogelijk van wil hebben. De kans dat je uit je RAM loopt is veel groter dan dat je zonder rekenkracht komt te zitten.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Ik had zelf de indruk dat het wel zou kunnen, maar bij nader inzien gaat het helaas niet passen inderdaad. Volgens de specs van de SC-4100 is de maximum CPU cooler hoogte 35mm. De Noctua zou heel misschien nog wel passen met zijn 37mm, maar ik durf het niet meer met zekerheid te zeggen.
eventueel zou je dan dus de fan achterwege moeten laten en het verbruik van de cpu flink moeten terugschroeven. op zich had tweakers.net daar een vrij goed artikel over begin dit jaar. (hoe te undervolten zonder (al te veel) performance te verliezen.

je noemt trouwens de 785pro als ecc alternatief, maar de 5600x en 5700x werken kennelijk ook met ecc (zonder officiële ondersteuning dus wel echt voor tweakers)

ik ben dus wel benieuwd naar mensen die die chips daadwerkelijk kunnen of willen testen met een aanzienlijk lager powerbudget.

zit je alleen nog met een gpu - beetje pech en je hele pc boot niet eens zonder,

je zou wel voor een 10th gen 6core intel (met igp) kunnen kiezen. en dan heb je een cpu voor socket1200 @ 35w tdp perfect in zo'n kastje dus - maar OOK geen ECC support - das dan wel weer jammer .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

i-chat schreef op maandag 8 mei 2023 @ 20:31:
[...]

eventueel zou je dan dus de fan achterwege moeten laten en het verbruik van de cpu flink moeten terugschroeven. op zich had tweakers.net daar een vrij goed artikel over begin dit jaar. (hoe te undervolten zonder (al te veel) performance te verliezen.

je noemt trouwens de 785pro als ecc alternatief, maar de 5600x en 5700x werken kennelijk ook met ecc (zonder officiële ondersteuning dus wel echt voor tweakers)

ik ben dus wel benieuwd naar mensen die die chips daadwerkelijk kunnen of willen testen met een aanzienlijk lager powerbudget.

zit je alleen nog met een gpu - beetje pech en je hele pc boot niet eens zonder,

je zou wel voor een 10th gen 6core intel (met igp) kunnen kiezen. en dan heb je een cpu voor socket1200 @ 35w tdp perfect in zo'n kastje dus - maar OOK geen ECC support - das dan wel weer jammer .
Ja, ik maakte het verschil tussen APU en CPU ook expres. Maar misschien had ik daar wat uitgebreider bij moeten stilstaan. Overigens wordt ECC voor een 5700X wel officieel ondersteund, mits het moederbord dat doet. AMD lijkt hierin een beetje willekeurig wel of niet deze mogelijkheid te vermelden in de spec sheets. Maar het ondersteunen van ECC op deze manier gebeurt natuurlijk al sinds Zen 1.

Eerlijk gezegd zou ik bij een kast als de SC-4100 persoonlijk voor een bordje zoals de uitvoering: Asrock Rack X570D4I-2T of iets zoals de uitvoering: Supermicro X11SDV-8C+-TLN2F gaan. Maar helaas zijn de moederborden in deze categorie in de laatste ~4 jaar van ca. €500 à €600 per exemplaar naar €800 tot €1500 gegaan dat ligt ver buiten de range die voor dit topic is voorgesteld. Helaas ziezie je in de pricewatch ook niet heel veel van dit soort borden. Op www.geizhals.eu kan je vaak wat meer vertegenwoordigers in deze categorie vinden.

Een andere kant is de mogelijkheid voor een ITX bord met N6005 of N305 CPU en geïntegreerde koeler. In het verleden was ASRock hier koning. Helaas lijkt ASRock deze markt nu achter zich te laten en ik heb nog geen goed alternatief gevonden.

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 08-05-2023 21:15 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Voor dit soort kastjes zou een mobile chip natuurlijk ook gewoon geweldig zijn genoeg 4,6 of 8core chips die prima op een itxbord passen.

Nu die er niet zijn zou je dus of helemaal onder in de markt zitten of absolute highend

En dan overstappen naar een mATX cube is ook geen optie

Voor zover die er al zijn zie ik er geen enkele bij
Met bijvoorbeeld 3x 5inc bays voor een hdd rack of beter nog een kast waar ze al inzit

En dan is het ook nog eens zo dat maar weinig kasten zich lenen voor een oplossing met de dremmel

Je zou bijna overwegen om een ucf formfactor bord te pakken met een m.2 -> sata adapter

Maar dat is dan gelijk ook de lelijkste optie ooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Wat ik met sommige van mijn servers heb gedaan is een 4x 2½ inch dock in een 5¼ inch bay proppen. Maar dat is nog steeds geen goedkope aangelegenheid.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80910

Ik zou wellicht een webserver thuis willen draaien. Ikzelf zat te denken aan een i7, 64GB geheugen. Ruimte voor in ieder geval een ssd en een paar hdds, wat voor een prijs heeft die ongeveer zonder hdds, maar wel met voeding / behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:58
@Malantur ik denk als je wilt gaan vergelijken dat je verschillende price ranges moet gaan vergelijken, zoals dat in de BBG voor mobiele telefoons ook is.

Zoals je aangeeft gebruiken veel mensen een thuisserver als NAS, HA, PiHole, backup, camera's, etc. Voor de vergelijking ook interessant om bijv. een uitvoering: Synology DiskStation DS220+ (zonder harde schijven) of uitvoering: Synology DiskStation DS723+ mee te nemen. Gezien deze dat ook supporten en zuinig zijn.

Wellicht heb je qua hardware net wat minder, maar wel goede software/support en dus wat minder zelf hobby/opensource nodig om bepaalde zaken te draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Gynnad op 09-05-2023 20:52 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Anoniem: 80910 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:17:
Ik zou wellicht een webserver thuis willen draaien. Ikzelf zat te denken aan een i7, 64GB geheugen. Ruimte voor in ieder geval een ssd en een paar hdds, wat voor een prijs heeft die ongeveer zonder hdds, maar wel met voeding / behuizing.
Dit lijkt me meer in scope voor een apart topic. Maar ik vraag me wel af of je 64GiB nodig hebt als je echt alleen maar een webserver wil hosten. Waar heb je dan zo veel geheugen voor nodig?

edit: ik bedoel overigens niet te zeggen dat het onzinnig is. Maar web hosting is nu niet de meest veeleisende taak.

[ Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 10-05-2023 11:44 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
we hebben het een paar keer gehad over mini-itx builds met de nas-/ hostswap behuizinkjes van inter-tech. ik denk dat ik met deze build een aardig compromis heb gevonden om een soort middenweg te vinden tussen for the cheaps, maar toch met (alle) de meeste features die je een 'echte' homeserver zonder budget zou willen.

ik had in beginsel een build van 500 voor ogen omdat dat een beetje het standaard bedrag is voor BBG's (basis pc) en wanneer je de cpu en ram vervangt door non-pro en non-ECC is dat ook mogelijk, maar aangezien het verlangen naar ECC bij opslag systeempjes voor heel veel tweakers groot is, ben ik toch tot deze setup gekomen... **

ten opzichte van de mini-itx bordjes met vastgesoldeerde celerons en pentiums biedt deze setup vooral.
• 6 cores (12 threads) in plaats van (4/4)
• ondersteuning tot maximaal 32gb ECC geheugen (een limitatie van dit moederbord) maar met maar 6cores is dat vermoedelijk wel genoeg. bovendien geldt deze limiet ook voor ongeveer alle bordjes met cpu onboard...

1ProcessorsAMD Ryzen 5 Pro 4650G Tray€ 111,-€ 111,-
1MoederbordenASRock A320M-ITX€ 86,38€ 86,38
1BehuizingenInter-Tech IPC SC-4100€ 91,60€ 91,60
1ProcessorkoelingAkasa AK-CC1109BP01€ 29,55€ 29,55
2Geheugen internKingston KSM32ED8/16HD€ 42,35€ 84,70
1VoedingenInter-Tech AP-MFATX25P8€ 50,90€ 50,90
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 49,90€ 49,90
Totaal€ 504,03

** zeker niet het nieuwste spul maar daarmee zou ik het willen adveteren als een 'pro-lowbudget'.

edit:
@ocf81 gefixt, tnx, verkeerd gekeken / geklikt denk ik

*** mocht de redactie hier iets mee willen, dan ben ik vooral heel benieuwd hoeveel under-volt er mogelijk is in zulke kleine behuizingen, als je bij wijze van de performance maximaal 5% (benchmark) laat zakken, wat wordt dan het uiteindelijke stroomverbruik. en wat doet dat met de temperaturen (in zo'n belachelijk klein kastje).

[ Voor 6% gewijzigd door i-chat op 10-05-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@i-chat Waarom geheugen dat op 2666 MT/s draait? Zou zoiets als uitvoering: Kingston KSM32ED8/16HD niet beter zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door ocf81 op 10-05-2023 14:07 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-05 17:24
Is Inter-Tech AP-MFATX25P8 niet een beetje een herrie maker ? Zo'n klein fannetje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
svennd schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:33:
Is Inter-Tech AP-MFATX25P8 niet een beetje een herrie maker ? Zo'n klein fannetje ?
met zo'n klein kastje kun je hem volgens mij wel zo'n beetje overal zetten, maar als ie inderdaad naast je tv staat, of naast je bed, dan wel..

je zou eventueel een pico-psu oid kunnen gebruiken, dat maakt zelfs wat meer ruimte vrij in de cas of met een betje modding ruime voro een extra fan...

waar ik een beetje mee zit in zo'n geval, is dat wanneer zaken als powerbudget en undervolts niet goed gaan je maar heel weinig ruimte hebt voor speling, zou er gewoon een verd...mde 35watt cpu inzetten dan kon je met iedere 90w variant wel weg.. maar nu zou je een 120 of zelfs 150w versie moeten kiezen gewoon voor het geval dat je system zijn tuning verliest en terug schiet naar defaults.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ocf81 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:21:
[...]

Dit lijkt me meer in scope voor een apart topic. Maar ik vraag me wel af of je 64GiB nodig hebt als je echt alleen maar een webserver wil hosten. Waar heb je dan zo veel geheugen voor nodig?

edit: ik bedoel overigens niet te zeggen dat het onzinnig is. Maar web hosting is nu niet de meest veeleisende taak.
Ik ben nu bezig met binary search met json objecten en heb als ik veel objecten heb, veel geheugen / swap ruimte nodig om lijsten te maken voor binary search. Wil misschien die lijsten in een tmpfs filesysteem bewaren, dan is meer altijd beter. Voor 100.000 objecten zouden de lijsten ongeveer 10 MB kosten per stuk, voor 1 miljoen al 100 MB per lijst. Ik heb denk ik gemiddeld tussen de 3 en 8 lijsten nodig per class (object type). Ik wil misschien domeinnamen gaan crawlen en als ik dan door tel en 500 miljoen domeinnamen van gemiddeld 255 tekens kom je aan 118 GB / lijst. Nu zal 128 tekens gemiddeld zijn, wellicht minder maar goed das dus 64 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
@Anoniem: 80910 dit klinkt behoorlijk out-of-scope voor een 'thuis'-servertje en meer als een development/aplication server, al vraag ik me ook direct af of je niet beter af zou zijn met een klein clustertje, wanneer je 50 of 100 gb aan losse objecten doorzoekbaar wilt maken lijkt me dat (wellicht) iets dat je veel beter distributed kunt doen? niet dat ik verwacht dat je er nu makkelijk aan zult kunnen komen, maar zou je dan niet beter af zijn met een stuk of 10 raspberry pi's dan dan een enkele octa-core i7 oid. mits je er natuurlijk een paar kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@i-chat ja klopt, vorig jaar over gelezen in een van mijn informatica boeken van vroeger en ben nu bezig met de implementatie ervan. Het wordt wel mooi en lezen is rete snel. Alleen schrijven ga ik naar 1x per dag/week/maand doen aangezien die alle objecten van een bepaald type moet inlezen en daarvan genereerd ie een aantal simpele lijsten. Ik zat zelf misschien te denken aan een compute machine. Even lijsten maken, downloaden en uit met die instance. Kijk een paar honderd duizend objecten is te doen, maar meer eigenlijk niet. Het heeft waarschijnlijk toch swap nodig maar het is een snel process. En dat alles voor op alfabetisch gesorteerde lijstjes. Het gaat seeken door het bestand. Wellicht kan ik het beter categoriseren en per categorie uitvoeren. Maar ik wil het gaan testen binnenkort. Dingen zoals unique name enzo moet ook gaan werken. Wel een leuk project. Als het lukt krijgen we Google search snelheden, maarja misschien alleen geselecteerde domeinnamen indexeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

svennd schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 16:33:
Ik zou me eerder zorgen maken over de heatsink. Dat lijkt me verdacht veel op een rebrand van een Dynatron A-18.

[ Voor 11% gewijzigd door ocf81 op 10-05-2023 20:16 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Anoniem: 80910 Wat je hier beschrijft lijkt toch wel verdacht veel op iets dat je middels een verdeel-en-heers oplossing parallel kan maken. En als je dat kan, kan je het ook vast ook weer opdelen over nodes. Dit lijkt me bij uitstek iets voor een gedistribueerde relationele database.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ocf81 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 20:23:
@Anoniem: 80910 Wat je hier beschrijft lijkt toch wel verdacht veel op iets dat je middels een verdeel-en-heers oplossing parallel kan maken. En als je dat kan, kan je het ook vast ook weer opdelen over nodes. Dit lijkt me bij uitstek iets voor een gedistribueerde relationele database.
Ik weet zo niet wat een redelijk gedistribueerd database maandelijks gaat kosten, maar sql inserts zijn langzaam. En ik moet echt de compleet gesorteerde lijsten hebben van 1 of 2 object properties. Dat is op dit moment zo bedacht: allemaal inlezen en filteren op die properties, alle lijsten genereren, volgende class. Als ik dat splits op char, kun je 255 threads starten, met allemaal 1 char om te sorteren. Echter heb ik nog steeds de complete lijst nodig, en zullen met absolute paden bijvoorbeeld allemaal in dezelfde thread worden uitgevoerd, hetzelfde zou bijvoorbeeld gelden voor www. En heb ik daarom nog niet geïmplementeerd. Ga nu uit van max. 500.000 objecten van dezelfde class. Dit zou +/- 100 MB per lijst zijn * 8 verschillende lijsten, zo'n 1 GB geheugen zou dat moeten kosten. Dit schaalt linear. Het is een soort mongodb maar dan als json objecten. Dus 64 GB = 250 miljoen records van dezelfde class. Zit me net te bedenken dat ik dan class.thread als class kan gebruiken en kan ik per thread een find doen, waarvan er dan 1 uitkomt. Mooi dat een mismatch snel is. :)

Moet ik alleen voor php pcntl aan de praat krijgen en dat samen met Apache. Als ik php compile om de .so van pcntl te creëren kan ik die dan copieren na de andere php versie met Apache fpm ? Want als ik php compileer heb ik geen apache2, en als ik apache2 heb, heb ik geen pcntl momenteel

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 80910 op 10-05-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svennd
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-05 17:24
Ik had graag deze build gedeeld als mini nas/server die eventueel nog onder de kast kan om wat emulatie te draaien + wat docker containers. Ik wou deze case omdat er nog 2x 3'5 schijven inkunnen dus dan kan ik eenvoudig een RAID1 draaien.

Geen ervaring met de DeskMeet, maar ze lijken wel leuk. Mogelijk niet ideaal voor BBG, maar kijk we blijven proberen 8)

1ProcessorsAMD Ryzen 3 4300G Boxed€ 84,-€ 84,-
1BarebonesASRock DeskMeet X300€ 198,05€ 198,05
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 57,04€ 57,04
Totaal€ 408,99

Eventueel uitbreidingen : krachtigere CPU, GPU, 2 x ruime hdd (2x10TB :9), eventueel kan een wifi kaartje in.

Intel alternatief is ietsie duurder :)
1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 132,08€ 132,08
1BarebonesASRock DeskMeet B660€ 249,-€ 249,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 57,04€ 57,04
Totaal€ 508,02

[ Voor 27% gewijzigd door svennd op 15-05-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Iets wat overigens wel een op- of afweging zal zijn; Ik doe de aanname dat veel Tweakers o.a. een mediaserver op hun thuisservertje (willen) draaien.

Plex en AMD gaan in dat geval niet bijster lekker samen, uit ervaring kan ik in ieder geval vertellen dat ik het in unRAID (Linux, geen idee welke versie/kernel het destijds was) niet voor elkaar kreeg met een HD5450 en R5 230 (of 240). Intel QuickSync op een i5 4460 koste 5 minuten om werkend te krijgen.
( Helaas is die generatie QuickSync kwalitatief geen hoogvlieger :') )

Zoals ze zelf ook al aangeven op hun hardware-accelerated streaming pagina:
Note: Our hardware-transcoding system has technical support for many dedicated AMD graphics cards, but we haven’t done official, full testing on those. Support for AMD GPUs is provided “as is” and your mileage may vary. It is recommended that you use Intel Quick Sync Video or a dedicated NVIDIA GPU.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 15-05-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Bedankt voor alle input!

Het ging behoorlijk alle kanten op, dus ik heb even zitten turven en zelfbouw met socket AM4 was de populairste optie. Om eerlijk te zijn vind ik 'koop een NUC' of 'koop een DeskMini/DeskMeet' ook een beetje te simpel voor een BBG, daar kunnen we zelf weinig waarde aan toevoegen.

Dan kom ik op onderstaand lijstje. 500 euro excl schijven lijkt me prima, dan kunnen mensen zelf Reds/Ironwolfs in de gewenste capaciteit en hoeveelheid uitzoeken.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 Pro 4650G Tray€ 116,-€ 116,-
1MoederbordenASRock A520M-ITX/ac€ 101,95€ 101,95
1VentilatorsNoctua NF-R8 redux 1800 PWM, 80mm€ 12,90€ 12,90
1Geheugen internKingston KSM32ED8/16HD€ 47,02€ 47,02
1VoedingenFSP FlexGURU 250W€ 67,06€ 67,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 486,43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tomas Hochstenbach schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:24:
Bedankt voor alle input!

Het ging behoorlijk alle kanten op, dus ik heb even zitten turven en zelfbouw met socket AM4 was de populairste optie. Om eerlijk te zijn vind ik 'koop een NUC' of 'koop een DeskMini/DeskMeet' ook een beetje te simpel voor een BBG, daar kunnen we zelf weinig waarde aan toevoegen.

Dan kom ik op onderstaand lijstje. 500 euro excl schijven lijkt me prima, dan kunnen mensen zelf Reds/Ironwolfs in de gewenste capaciteit en hoeveelheid uitzoeken.

1VentilatorsNoctua NF-R8 redux 1800 PWM, 80mm€ 12,90€ 12,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 486,43
Lijkt me een prima systeem, als je er nog een CPU koeler bij doet die in de SC-4100 past. Als dat de uitvoering: Akasa AK-CC1109BP01 wordt, dan denk ik dat de geluidsreductie die redux ventilator je bezorgt de laatste van je zorgen is.

Als het toch stil moet zijn en je een andere heatsink dan de Akasa of vergelijkbare Dynatron/Inter-Tech A18 wil is het wellicht toch beter om nog eens te kijken naar een andere kast. Helaas wordt alles dan waarschijnlijk weer duurder -O-

Je kan ook avontuurlijk zijn en de uitvoering: Noctua NH-L9a-AM4 tóch proberen. Misschien dat het stiekem wel past. Maar de specs van de SC-4100 zeggen dat dit niet gaat passen.

Overigens zou ik zeker wel het advies erbij zetten om eventueel kortere SATA kabels erbij te kopen. Het is anders echt proppen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Nu online

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@ocf81 Goed gespot. Vreemd dat er 40mm in de Pricewatch staan (en ook in veel andere bronnen), maar slechts 35mm op de website van Inter-Tech. Zou dat misschien achteraf zijn aangepast?

10cm SATA kabels gaat wel lukken denk ik: categorie: Kabels

Qua andere kasten zou de uitvoering: Silverstone DS380 een optie zijn, of als beperking tot 2,5" HDD/SSD geen probleem is een uitvoering: Fractal Design Ridge Zwart. In beide zou de stock koeler (of eventueel de Noctua) gewoon passen, als je de meerprijs van een extra koeler bij de SC-4100 meeneemt valt het prijsverschil dan wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het gaat om het tray model van de 4650G, dus zonder stock koeler.

Wellicht zou een top-down koeler zonder fan uitkomst bieden, aan de andere kant betwijfel ik of een 4650G met alleen maar een 80mm exhaust blazer echt vrolijk wordt voorbij idle..

Dat inter-tech kastje is echt gemaakt voor bordjes als deze: uitvoering: ASRock J5040-ITX

Bied de net (0.4L) iets grotere broer wellicht uitkomst? uitvoering: Inter-Tech IPC SC-4004

Staat tot 43mm toe voor de CPU fan. Kom je in ieder geval met o.a. de eerder genoemde Noctua uit. En bied daarnaast ook direct de optie om achter een 120mm fan te plaatsen.

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 16-05-2023 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Tomas Hochstenbach schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:26:
@ocf81 Goed gespot. Vreemd dat er 40mm in de Pricewatch staan (en ook in veel andere bronnen), maar slechts 35mm op de website van Inter-Tech. Zou dat misschien achteraf zijn aangepast?
De NAS die ik ermee gebouwd heb was een cadeautje voor een vriend en ik heb oude componenten gebruikt die nog op de plank lagen. Het is inmiddels bijna 1½ jaar geleden dat ik die kast van binnen heb gezien. Helaas heb ik de kast dus niet meer in mijn bezit, dus ik kan het niet voor je nameten, en ik weet het ook niet meer 100% zeker. Dus dan houdt ik mij aan de spec sheet. Maar ik denk dat de noctua wel past, doch met zeer weinig ruimte voor luchttoevoer.
Ik moet mezelf even corrigeren omtrent de kabels. |:( Maar goed, beter nu dan later. Excuses voor de verwarring. Het waren vooral PSU-kabels die lastig weg te werken zijn. Misschien is het handiger om bij het bouwen te kijken hoe veel je over hebt en dan daarop de onderdelen aan te passen? Het nadeel van de compactheid is dat een beetje extra al snel te veel wordt. Het is dus ook sterk afhankelijk van de positie van de aansluitingen op het moederbord.
Tomas Hochstenbach schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:26:
Qua andere kasten zou de uitvoering: Silverstone DS380 een optie zijn, of als beperking tot 2,5" HDD/SSD geen probleem is een uitvoering: Fractal Design Ridge Zwart. In beide zou de stock koeler (of eventueel de Noctua) gewoon passen, als je de meerprijs van een extra koeler bij de SC-4100 meeneemt valt het prijsverschil dan wel mee.
Wat @D4NG3R zegt klopt. De Tray versie heeft geen koeler. ik denk dat voor €5 deze wel op V&A te vinden is.
De 4004 is helaas niet goed leverbaar (meer?) Anders zou ik direct daarheen hebben gewezen. (is net wat hoger)

Ik denk dat anders een uitvoering: Fractal Design Node 304 Zwart nog wel een goed alternatief is. Kost slechts een paar tientjes meer. De drive cages zijn wel intern, maar niet heel lastig te demonteren. Je verliest helaas wel de hot-swap mogelijkheid. Misschien is dat, gezien het budget, dan een noodzakelijk kwaad.

Bij een andere kast passen ook wel goedkopere koelers. Gelid maakt aardige koelers voor weinig als je niet gaat overklokken.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Nu online

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
D4NG3R schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:45:
[...]

Het gaat om het tray model van de 4650G, dus zonder stock koeler.
Scherp :+
D4NG3R schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:45:
Bied de net (0.4L) iets grotere broer wellicht uitkomst? uitvoering: Inter-Tech IPC SC-4004

Staat tot 43mm toe voor de CPU fan. Kom je in ieder geval met o.a. de eerder genoemde Noctua uit. En bied daarnaast ook direct de optie om achter een 120mm fan te plaatsen.
Lijkt me een ideale oplossing zo op het eerste gezicht.
ocf81 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:13:
[...]

De 4004 is helaas niet goed leverbaar (meer?) Anders zou ik direct daarheen hebben gewezen. (is net wat hoger)
Dat lijkt op het eerste gezicht zo te zijn ja, maar er staat nog een hoop stock in Duitsland. Dat Nederlandse shops (op Alternate na) dat niet doorkoppelen zal wel met de geringe populariteit te maken hebben, maar dat zal vast veranderen als we 'm in de BBG stoppen.

Dit doen dan?
1BehuizingenInter-Tech IPC SC-4004€ 88,90€ 88,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 44,90€ 44,90
1VentilatorsNoctua NF-P12 redux-1300 PWM, 120mm€ 13,86€ 13,86
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 45,96€ 45,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 525,65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Lijkt me wel oké.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06 18:53

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mij niet, Realtek hoort niet in een server thuis (al helemaal niet als je BSD of ESXi wil gebruiken) en in 2023 is 2.5Gbit toch wel iets wat je in een server zou verwachten. Misschien budget iets omhoog en:
uitvoering: ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax

Echter is de originele prijs al hoger (433 zonder mem/disk vs 419) dan een nog kleinere (1,4l maar geen ruimte voor spinning disks), zuinigere en snellere optie met 4x 2.5Gbit: |sWORDs| in "Zuinige ESXi Server"

De vorige BBG had tenminste een Intel® I219V.

[ Voor 119% gewijzigd door |sWORDs| op 16-05-2023 17:01 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

|sWORDs| schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:11:
Mij niet, Realtek hoort niet in een server thuis. Misschien budget iets omhoog en:
Meer betalen zodat je een beruchte Intel I225-V krijgt? Dat is op zich een keuze, maar ik weet niet of ik die zou aanraden met alle verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

dcm360 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:21:
[...]

Meer betalen zodat je een beruchte Intel I225-V krijgt? Dat is op zich een keuze, maar ik weet niet of ik die zou aanraden met alle verhalen.
Maar dan wel voor Realtek kiezen? Ik zie met AM4 ITX geen andere Intel NIC optie dan deze met 225 en de problemen met 225 zijn toch ook al wel opgelost?

[ Voor 16% gewijzigd door |sWORDs| op 16-05-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

|sWORDs| schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:11:
Mij niet, Realtek hoort niet in een server thuis (al helemaal niet als je BSD of ESXi wil gebruiken) en in 2023 is 2.5Gbit toch wel iets wat je in een server zou verwachten. Misschien budget iets omhoog en:

Echter is de originele prijs al hoger (433 zonder mem/disk vs 419) dan een nog kleinere (maar geen ruimte voor spinning disks), zuinigere en snellere optie met 4x 2.5Gbit: |sWORDs| in "Zuinige ESXi Server"

De vorige BBG had tenminste een Intel® I219V.
Dat moederbord past niet in de kast als je de SATA aansluitingen wil gebruiken. Je moet een bord kiezen waar de aansluitingen niet haaks op het bord staan.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

ocf81 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:34:
[...]

Dat moederbord past niet in de kast als je de SATA aansluitingen wil gebruiken. Je moet een bord kiezen waar de aansluitingen niet haaks op het bord staan.
B450?
uitvoering: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac

Gigabyte X570SI AORUS PRO AX en ASUS ROG Strix B550-I Gaming zijn niet beschikbaar in de pricewatch en veel duurder (~200).

[ Voor 17% gewijzigd door |sWORDs| op 16-05-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, dat blijft dan een van de weinige opties.

[edit]
|sWORDs| schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:37:
[...]
Gigabyte X570SI AORUS PRO AX staat niet in de pricewatch en ASUS ROG Strix B550-I Gaming is niet beschikbaar en veel duurder.
Ik weet niet of je nu per se zo'n kap op je IO gedeelte wil. Dat zou in deze kast wel eens de airflow negatief kunnen beïnvloeden.

[ Voor 37% gewijzigd door ocf81 op 16-05-2023 16:46 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• andru123
@Tomas Hochstenbach Tenzij deze eis is geen prioriteit meer:
Malantur schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 14:19:
De insteek is vooral om een energiezuinig systeem te voorzien die 24u/7d zo min mogelijk dure stroom slurpt.
dan AMD systeem is een alternatief. Er zijn meerdere Intel combos dat maar 2-5W in idle verbruiken, maar bijna alle AMDs, helaas, 13W of meer doen (in idle). (Slechts één bij ons bekend "standaard" AMD-systeem trekt 10W, na alle optimalisaties. Een andere minisforum systeem kan binnen 5W blijven).
Het is verbazingwekkend, je tests laten zien dat AMD-processors het zuinigste zijn (in idle), maar helaas hebben we dit op systeemniveau nooit gezien. Het is een raadsel, wij hebben dit meerdere keren in zuinigste server topic besproken, waarschijnlijk komt het door moederbord of manier van het meten. Als je ooit tijd hebt, graag onze opmerkingen over idle metingen bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:38
Ah ik hoopte al dat iemand uit het zuinige server topic hier nog een keer op zou reageren. Ik had nog geen tijd gehad om de juiste linkjes met onderbouwingen er bij te zoeken, maar verbaasde me heel erg dat er nu uit wordt gegaan van een AMD systeem terwijl de insteek was om een systeem samen te stellen dat zo energiezuinig mogelijk is. Voor een systeem dat het grootste gedeelte van de tijd idle draait moet je dan gewoon niet bij AMD zijn. Dat wordt al jarenlang keer op keer bewezen in het zuinige server topic. AMD mag dan tegenwoordig wel veel meer performance per watt weten te bereiken, maar juist als je geen performance nodig hebt (wat bij een gemiddelde thuis server veruit het grootste gedeelte van de tijd is) dan is een intel systeem met het juiste moederbord veel zuiniger te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Laten we wel wezen je hebt zuinig en je hebt zuinig, extreem ver gaan met relatief dure hardware om maar zo min mogelijk te verbruiken zit de gemiddelde gebruiker waarschijnlijk niet op te wachten. Het kan aardig wat jaren kosten om bij wijze 10W minder idle verbruik terug te verdienen als je wel vrolijk >€100 extra tegen het systeem aan moet gooien om dat te bereiken.

Maar de keuze om voor een zuinigere Intel CPU + relatief zuinig moederbord lijkt mij geen moeilijke om te maken voor de BBG, zelfs zonder veel verder te gaan dan de eerder genoemde ~€525 in het lijstje van @Tomas Hochstenbach

[ Voor 32% gewijzigd door D4NG3R op 17-05-2023 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
De vorige BBG is nog verkrijgbaar en niet duur. Van terugverdientijd is geen sprake, het is een stuk goedkoper zelfs.

Verbruik zit hem maar gedeeltelijk in de hardware. Instellingen, besturingssysteem en drivers zijn minstens zo belangrijk. Anders dan soms wordt gedacht hoef je geen trage processor te nemen om een laag verbruik te bereiken, dat kan ook gewoon met een i3.

De idle tests zoals die laatst is gepubliceerd zijn helaas helemaal niet bruikbaar omdat er (o.a.) kennelijk niet is getest met optimalisatie. Een gewone desktop Intel cpu verbruikt geen 5W, eerder 1W. Dat geeft een verkeerde voorstelling van werkelijk verbruik.

Terugverdientijd gaat over een (fiscale/economische) periode van 5 jaar, tegenwoordig moet je weer rekening houden met een beetje renteverlies. Als je 10W bespaart levert dat circa € 150 op. In de praktijk wordt een systeem langer gebruikt, dus dat kun je zien als een vanaf opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seven37
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-05 16:21
Ik ben een leek, maar kijk met veel aandacht mee naar dit topic omdat ik de uitkomst zal kopen. Zoals velen zal ik het ook als media server gebruiken en het verbaast me dat er nu AMD wordt gekozen i.p.v. Intel vanwege quicksync, heeft AMD ook iets vergelijkbaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Qukcksync maakt het makkelijker, maar als je de juiste drivers installeert kan je op linux ook gewoon transcoden met AMD.
Voor de meeste distro's geldt ook dat met wat extra moeite een Realtek netwerkkaart op linux geen onoverkomelijk probleem is. Dat zou op BSD (bijv. TrueNAS Core) echter wel en probleem opleveren.

[ Voor 44% gewijzigd door ocf81 op 17-05-2023 12:49 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
(bijv. TrueNAS Core) echter wel en probleem opleveren.
dan installeer je truenas scale, heb je gelijk docker en KVM als toegevoegde waarde.

bovendien heb je een pci-e poort over die je (omdat je een apu gebruikt) niet nodig hebt voor grafics. je zou er dan natuurlijk een pci-e -> multiple M.2 adapter op kunnen prikken wat zeker een goed idee zou kunnen zijn mar je zou, als je echt niet met realtek (voor thuis) uit de voeten kunt ook en betere (bijv. 10gbit) nic kunnen plaatsen. die keuze ligt dan een beetje bij jezelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@seven37

Nvidia heeft NVENC
AMD heeft VCE en VCN

Qua support zal het geheel liggen aan de gebruikte software en het OS, zie mijn eerdere bericht:
D4NG3R in "[BBG][H2 2023] Thuisserver"

Bij een mITX systeem waar ook maar iets van mediaverwerking plaats gaat vinden wil je bij voorkeur wel een iGPU. Want veel mensen, waaronder ik, willen het PCI-E slot vrijhouden om in de toekomst bijvoorbeeld 10Gbit ethernet toe te voegen.

[ Voor 71% gewijzigd door D4NG3R op 17-05-2023 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Nu online

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Als Intel-optie komen we dan op zoiets uit:
1MoederbordenASUS PRIME H610I-PLUS D4-CSM€ 115,95€ 115,95
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i-17xx€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR32N22D8/16 (retail)€ 37,11€ 37,11
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,82

Al heeft het bordje dat @GewoonWatSpulle had uitgezocht wel een Realtek NIC, als je Intel wil zou je voor uitvoering: ASRock H610M-ITX/ac of uitvoering: Gigabyte H610I DDR4 moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Gezien er meestal ook nog suggesties welke net iets duurder zijn in de BBG's staan; wellicht bij zowel het AMD als Intel lijstje net iets duurdere borden opnoemen welke een 2.5Gbit NIC hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Tomas Hochstenbach schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 15:08:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,82

Al heeft het bordje dat @GewoonWatSpulle had uitgezocht wel een Realtek NIC, als je Intel wil zou je voor uitvoering: ASRock H610M-ITX/ac of uitvoering: Gigabyte H610I DDR4 moeten gaan.
is niet logischer voor Kontron mobo te gaan en PicoPSU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiboj97
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-06 11:16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,82

Ik zou persoonlijk de upgrade naar een i5 de moeite wel waard vinden, die heeft een iris Xe iGPU. Maar ik gebruik vooral mijn thuisserver voor streaming met plex/jellyfin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,82

- De H610 chipset kan in principe zuinig zijn. Er is een voorbeeld - 8W Asrock H610 systeem. Dat is wel micro-ATX. Een mini-ITX versie kan heel anders zijn, maar die zien vrij identiek eruit, dus wel mogelijk ook zuinig. De WiFi card kan makkelijk eruit (scheelt ~0,5W). Verbruik van deze Asus bord is onbekend, helaas. Dus uitvoering: ASRock H610M-ITX/ac kan een betere optie zijn, tenzij je kan beide testen.
- Voor boxed CPU er is geen aparte kooler nodig. Ook behuizing heeft een fan. De Noctua's zijn "nice to have" natuurlijk.
- De voeding is belangrijk. Over de efficientie van FlexGuru op 10W range is weinig bekend. Het kan wel vrij zuinig zijn. (Ik persoonlijk zou voor picoPSU kiezen (maximale efficientie voor ~dezelfde prijs) of, als meer vermogen vereist - Corsair Rm550x (2021) reeks: voor 60$ meer krijg je 10 jaar garantie, stilte (semi-passive fan) en gegarandeerd zuinigste ATX-formaat voeding

Als @mrmrmr zegt, de vorige BBG server heeft nog steeds de beste prijs/verbruik/kwaliteit verhouding ter vergelijking. Die combo verbruikt maar ~4W na alle optimizaties. Dat is eigenlijk ook een mini-ITX bord in een klein behuizing, maar zonder PCIe slot, dus geen videocard mogelijk. Maar, er is wel een extra M.2 A+E slot (voor WiFi of een extra ethernet netwerk card, of extra SATA ports).
De vorige BBG is 2 jaar later blijft de beste optie, lijkt het :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Nu online

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
@andru123 De boxed koeler past niet in de gekozen behuizing (47mm hoog, in de kast past max 43mm). En de RM550x (2021) lijkt niet verkrijgbaar te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
@Tomas Hochstenbach ah dat zie ik, vrij beperkende afmeting eigenlijk.
De hele Corsair Rm..50x (2021) reeks is bijzonder zuinig bij laag vermogen. Helaas zie ik nu dat die duurder geworden laatste weken, dus misschien uit het bereik voor BBG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-06 14:54
Ik zou een i5 in mijn deskmeet b660 willen stoppen.
Zou ik genoeg hebben aan de stock koeler of zou ik voor deze
https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc gaan die tomas aanbeveelt in zijn lijstje

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
Gunth schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:18:
Ik zou een i5 in mijn deskmeet b660 willen stoppen.
Zou ik genoeg hebben aan de stock koeler of zou ik voor deze
https://www.megekko.nl/pr...eakers.net&utm_medium=cpc gaan die tomas aanbeveelt in zijn lijstje
Vraag is vrij off topic, en je kan zelf ook uitzoeken: bij uitvoering: ASRock DeskMeet B660 staat link naar productgegevens. Daar bij specs is 54mm als max cooler hoogte vermeld. Dan kijk naar i5 specs dat je wilt, alle i5 van 13e gen komen met Laminar RM1 die 47 mm hoog is. Past wel.
Standard Intel cooler is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Niet online
Sethro schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:00:
[...]

is niet logischer voor Kontron mobo te gaan en PicoPSU?
kom dan eens met een pricewatch link of als je echt niet beter hebt in ieder geval een nederlandse webshop (en een belgische? als dat lukt).

ik ben even gaan googlen en zie op zich wel interessante opties (bijvoorbeeld met embedded (mobile) ryzens en/of mobile i5's maar in de paar minuten die ik er heb gekeken zag ik in beginsel
A: geen beschikbaarheid,
B: geen prijzen,
C: geen moederbord met voldoende opslag mogelijkheden.

kortom niet echt geschikt voor een BBG in deze vorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjorni
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 08:28
Dat is een socket 1151 moederbord, en ondersteunt niets nieuwers dan een 9e generatie Intel processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb mijn keuze laten vallen op een 700 euro kostende I7 11700. Heb 3 jaar garantie en volop uitbreidingsmogelijkheden. (En het systeem wordt gebouwd en thuisgeleverd voor dat geld)Het moederbord is GigaByte B560M DS3H met 6x sata 2x nvme (versie 3 &4) en ruimte voor
128 GB geheugen. Had niet zo'n groot budget en mijn pc die als server had moeten dienen is 2 dagen geleden na 8 jaar service kapot gegaan. Moederbord heeft wel realtek chip maar ik denk dat ik die wel aan de praat krijg met Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lwc81
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-06 14:36
Anoniem: 80910 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:12:
Ik heb mijn keuze laten vallen op een 700 euro kostende I7 11700. Heb 3 jaar garantie en volop uitbreidingsmogelijkheden. (En het systeem wordt gebouwd en thuisgeleverd voor dat geld)Het moederbord is GigaByte B560M DS3H met 6x sata 2x nvme (versie 3 &4) en ruimte voor
128 GB geheugen. Had niet zo'n groot budget en mijn pc die als server had moeten dienen is 2 dagen geleden na 8 jaar service kapot gegaan. Moederbord heeft wel realtek chip maar ik denk dat ik die wel aan de praat krijg met Debian.
Waar heb je deze gekocht? Thuislevering klinkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lwc81 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:19:
[...]

Waar heb je deze gekocht? Thuislevering klinkt goed!
Computer Galaxy in Zutphen, ik ben er gister door gebeld(had opmerking geplaatst). Hij wordt denk ik morgen of vrijdag geleverd met 64 GB geheugen.

https://www.computergalaxy.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lwc81
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-06 14:36
Anoniem: 80910 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:31:
[...]

Computer Galaxy in Zutphen, ik ben er gister door gebeld(had opmerking geplaatst). Hij wordt denk ik morgen of vrijdag geleverd met 64 GB geheugen.

https://www.computergalaxy.nl/
Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TG040
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-03-2024
Ik ben compleet nieuw in het bouwen van PCs en heb totaal geen verstand van welke onderdelen nodig zijn, wanneer ze compatible zijn en noem maar op - maar ik ben van plan om een NAS te bouwen en heb al twee mogelijke opties.

Optie 1: AMD
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 178,50€ 178,50
1MoederbordenGigabyte B550I AORUS PRO AX€ 185,99€ 185,99
4Interne harde schijvenSeagate IronWolf NAS HDD, 4TB€ 81,75€ 327,-
1BehuizingenSilverstone DS380€ 202,-€ 202,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2400C16€ 19,90€ 19,90
1VoedingenSilverstone SFX Series ST30SF V2.0€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 34,46€ 34,46
Totaal€ 1.027,75

Hier lijkt mij het moederbord en CPU redelijk overkill / prijzig, vandaar dat ik ook heb gekeken naar een Intel variant:

Optie 2: Intel
1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 61,07€ 61,07
1MoederbordenASRock H510M-ITX/ac€ 99,90€ 99,90
1Voedingenbe quiet! SFX POWER 3 300W€ 54,86€ 54,86
Totaal€ 799,19

Ik weet dat de case redelijk prijzig is maar ik vind dit een hele mooie case, met name met de hot swappable bays en veel opslag mogelijkheid. Ik zou graag willen weten of deze lijstjes compleet zijn (mis ik nog onderdelen?) en of dit voor een zuinige NAS zorgen. De NAS zal gebruikt worden voor Plex en een aantal Docker containers (qbit, *arrs, vpn, ...). Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

TG040 schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 10:52:
Ik ben compleet nieuw in het bouwen van PCs en heb totaal geen verstand van welke onderdelen nodig zijn, wanneer ze compatible zijn en noem maar op - maar ik ben van plan om een NAS te bouwen en heb al twee mogelijke opties.

Optie 1: AMD
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 178,50€ 178,50
1MoederbordenGigabyte B550I AORUS PRO AX€ 185,99€ 185,99
1VoedingenSilverstone SFX Series ST30SF V2.0€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 1.027,75

Hier lijkt mij het moederbord en CPU redelijk overkill / prijzig, vandaar dat ik ook heb gekeken naar een Intel variant:

Optie 2: Intel
1ProcessorsIntel Pentium Gold G6400 Boxed€ 61,07€ 61,07
1MoederbordenASRock H510M-ITX/ac€ 99,90€ 99,90
1Voedingenbe quiet! SFX POWER 3 300W€ 54,86€ 54,86
Totaal€ 799,19

Ik weet dat de case redelijk prijzig is maar ik vind dit een hele mooie case, met name met de hot swappable bays en veel opslag mogelijkheid. Ik zou graag willen weten of deze lijstjes compleet zijn (mis ik nog onderdelen?) en of dit voor een zuinige NAS zorgen. De NAS zal gebruikt worden voor Plex en een aantal Docker containers (qbit, *arrs, vpn, ...). Bedankt!
Waarom kijk je naar hardware van 3-4 jaar oud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TG040
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-03-2024
|sWORDs| schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:27:
[...]

Geen specifieke reden behalve prijs. Ik kan me voorstellen dat de nieuwere versies aantal honderd duurder zijn. De vraag die ik dan heb is of er dusdanig groot verschil zit in performance dat de nieuwere versies de hogere prijs waard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@TG040 De 3.5" disks zorgen voor een flinke belasting. De kostprijs om die te laten draaien is hoger dan de waarde.

Daarvoor in de plaats kun je beter 1x 3.5" 18TB Toshiba MG09 disk kiezen of nog beter: SSDs. Backup kan het beste in een subsysteem dat niet altijd aan staat, bijvoorbeeld een USB3 verbonden disk in externe behuizing of SATA port. Daarvoor kun je je oude 4TB disks gebruiken.

De AMD heeft geen zuinige idle, Intel desktop wel en de meeste servers thuis draaien 95% van de tijd idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
|sWORDs| schreef op zaterdag 24 juni 2023 @ 12:27:
[...]

Ik zie 3 redenen waarom je niet voor het laatste nieuwe zou willen gaan:
1. Intel 10th gen moederborden zijn in het algemeen zuiniger dan Intel 12th gen
2. 10th gen is veel goedkoper
3. er is niet meer capaciteit nodig

12th gen voegt capaciteit toe door over te klokken, en dat tegen een kwadratisch hogere energiekost. En er is helemaal geen reden om alsmaar sneller te willen omdat je daar over een netwerk niets tot weinig van merkt.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.