Eerste Homeserver / BuildServer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tfggeelen
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-10-2024
Hey iedereen,

Ik ben van plan om mijn Domotica systeem thuis eens een serieuze upgrade te geven maar ik werk dat ik in de wereld van server/miniPC/NUC's door de bomen eerlijk gezegd het bos niet meer zie. Tevens wil ik eens wat van mijn hobby werk meer proffesionaliseren.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op dit nieuwe systeem wil ik verschillende dingen doen (en ik vermoed dat ze qua specificaties wat uit elkaar liggen).

1. Ik wil HomeAssistant erop draaien. (Dat draait nu op een RaspberryPi4 maar die wil ik voor andere projecten vrijspelen. Nu gebruik ik gewoon HomeAssistantOS, daar wil ik vanaf want ik vind het zonde van de resources.
2. Backup. Mijn vriendin begint steeds vaker over dat ze eigenlijk eens wat wil backuppen dus ik wil iets hebben waar we zoiets kunnen plaatsen.
3. Andere services (discord server, Jenkins CI, PiHole etc)
4. Genoeg capaciteit om mijn software compilaties erop uit te kunnen voeren. In mijn vrije tijd ben ik vrij actief bezig met Yocto/OpenEmbedded en dit vraagt qua schijfruimte/RAM nogal wat. Nu doe ik dit op een oude PC maar dit is eerlijk gezegd verre van ideaal. Dus het liefst wil ik op deze server het zware werk laten doen en dan de build artifacts laten hosten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit in mijn hoofd ergens tussen de 500 en 750 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk zelf aan een latere generatie NUC (12 of 13de generatie) met minimaal 16GB geheugen of meer.
Dus o.a. zoiets:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC 13 Pro Kit NUC13ANKi5 (EU-stroomkabel)€ 447,75€ 447,75
1Geheugen internCrucial CT2K16G4SFRA32A€ 62,75€ 62,75
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 84,90€ 84,90
Totaal€ 595,40

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zelf heb ik vooral een beetje lopen kijken naar een Intel NUC, maar ik weet niet of een NUC afdoende zou zijn voor alle bovenstaande eisen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het is bedoeld voor een server die altijd aanstaan, dus minder volume/verbruik in idle, is altijd meegenomen natuurlijk.

Ga je overklokken?
Standaard is prima.

Wat verwacht je van ons?[i]
Wat ik bij geholpen kan worden is:
  • het samenstellen van het hele systeem.
  • Is een NUC een goed idee? Of kan ik beter een volledige server van scratch samenstellen?
  • Hoe weet ik of de performance niet totale overkill is?

[ Voor 33% gewijzigd door tfggeelen op 27-04-2023 23:16 . Reden: Probeerde een pricewatch tabel toe te voegen maar dat eindigde in tranen. ]

Beste antwoord (via tfggeelen op 07-05-2023 18:19)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:24
Als ik het goed begrijp is Yocto/OpenEmbedded een project waar Linux distributies vanuit de source code opgebouwd worden? Dan lijkt me dat de zwaarste taak - ik zou iets nemen met een wat zwaardere CPU dan een NUC heeft - een beetje (desktop) Intel Core i5/AMD Ryzen 5 CPU is toch wel nodig om een Linux kernel binnen aanvaardbare tijd gecompileerd te krijgen
Met een aantal terabytes voor backups (en eens met @Roel1966 - SSD snelheid is voor jouw gebruik niet relevant) kom je bijvoorbeeld op:
1ProcessorsIntel Core i5-13400 Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenMSI Pro B760M-P DDR4€ 99,90€ 99,90
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 61,90€ 61,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,-€ 31,-
1VentilatorsArctic F12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,36€ 5,36
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 65,90€ 65,90
1VoedingenEVGA 500 GD V2€ 59,-€ 59,-
2Solid state drivesLexar NM620 2TB€ 94,90€ 189,80
Totaal€ 731,86

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Jawel een NUC voldoet prima, eigenlijk elke i3T wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik ben zelf niet zo thuis in homeservers maar heb wel enigszins idee ervan wat er qua hardware nodig is, althans ik kijk dan ook b.v. naar een simpele NAS.

Een NUC lijkt mij ook prima geschikt hiervoor maar ik denk dat je ook al ruim voldoende hebt aan een eerdere generatie NUC. Denk zelfs dat een i3 al meer als voldoende is voor puur een homeserver.

Qua ssd zou ik persoonlijk dan meer kiezen voor opslag dan voor snelheid en dan eigenlijk zo'n 980 Pro niet echt zinvol is. Voor ongeveer hetzelfde geld zijn er genoeg 2 TB alternatieven die qua snelheid ruim voldoende zijn voor een homeserver.

Maar goed, er zijn vast Tweakers die hier veel meer thuis in zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Als ik het goed begrijp is Yocto/OpenEmbedded een project waar Linux distributies vanuit de source code opgebouwd worden? Dan lijkt me dat de zwaarste taak - ik zou iets nemen met een wat zwaardere CPU dan een NUC heeft - een beetje (desktop) Intel Core i5/AMD Ryzen 5 CPU is toch wel nodig om een Linux kernel binnen aanvaardbare tijd gecompileerd te krijgen
Met een aantal terabytes voor backups (en eens met @Roel1966 - SSD snelheid is voor jouw gebruik niet relevant) kom je bijvoorbeeld op:
1ProcessorsIntel Core i5-13400 Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenMSI Pro B760M-P DDR4€ 99,90€ 99,90
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 61,90€ 61,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,-€ 31,-
1VentilatorsArctic F12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,36€ 5,36
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 65,90€ 65,90
1VoedingenEVGA 500 GD V2€ 59,-€ 59,-
2Solid state drivesLexar NM620 2TB€ 94,90€ 189,80
Totaal€ 731,86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfggeelen
Thanks voor alle reacties.
Had er inderdaad niet bij stil gestaan dat ik ook gewoon schijfruimte nodig ga hebben, en door het feit dat ik rekenkracht nodig ga hebben is het misschien gewoon handiger als ik inderdaad echt een rekenserver ervan maak (die ook dan HomeAssistant kan draaien) i.p.v. andersom.

Nu @martyw zo over een Intel I5 begint, begin ik me af te vragen of ik dan niet oude onderdelen van mijn game PC erin kan plaatsen, met name het moederbord en de CPU.

Wat denken jullie van dat idee?

1ProcessorsIntel Core i5-4690K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-Z97X-SLI€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 442,92

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:44

Thomg

Aww yiss

Een 4690K is echt veel trager dan een 13400. Gigantisch verschil voor productiviteit.
Het kan wel, maar of je dat wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Wat @Thomg zegt, een moderne i5 is ruim vier keer zo krachtig, je zou zelfs de Intel Core i5-13500 kunnen overwegen, die is nog weer flink krachtiger omdat hij nog meer cores heeft,
(zie voor een ruwe benchmark bv https://www.cpubenchmark....5-13400-vs-Intel-i5-13500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfggeelen
Toont maar weer hoe nuttig het is om hier dingen na te vragen. :)
Denk dat er binnenkort een nieuw topic gaat verschijnen als ik mijn pc ga upgraden.

Maar tof, dan weet ik welke denkrichting ik op moet. Zal eens wat samen gaan stellen en dan hier weer wat zetten. Super bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:35
Als je HomeAssistant er op gaat draaien heb je hem natuurlijk wel 24/7 aan staan en dan gaat energieverbruik en geluid wellicht ook een rol spelen.

De NUC heb je natuurlijk ook met een multicore i5 of i7 en er kan 64G ram in en diverse modellen ondersteunen ook twee ssd’s.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tfggeelen
Zeker goed punt, maar 24/7 zal die sowieso aan blijven staan. Dus qua geluid is het zoals altijd, less is more, maar dat hij geluid maakt als ik de server ook echt gebruik is nog acceptabel.

Stroomverbruik bij idle is ook zoiets, ik zit er een beetje mee dat dat per definitie volgens mij niet te combineren met het beoogde doel. :s
Pagina: 1