Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:02
Mijn server draait met 6x SATA SSD's van 1TB, 2x SATA SSD's van 500GB en 2x NVMe SSD's van 1TB ;)
Nooit geen HDD's meer voor mij.

[ Voor 11% gewijzigd door GoBieN-Be op 27-05-2023 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GoBieN-Be schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 00:10:
Mijn server draait met 6x SATA SSD's van 1TB, 2x SATA SSD's van 500GB en 2x NVMe SSD's van 1TB ;)
Nooit geen HDD's meer voor mij.
ik denk dat een 8TB ssd veel zuiniger zou zijn ;) (en nu goedkoper ook..)
Ik heb fout gemaakt half jaar geleden op “aanbieding” 4TB SSD voor 240$ gekocht. Nog niet in gebruik genomen. Als ik nu een SSD koop, ga ik zeker voor niks minder dan 8TB (of 4TB m.2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:00
Laat die fabrikanten met hun overschotten maar lekker 16TB/32TB nvme ssd's maken... :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Een NAS van SSD's?
* Raven denkt aan

Damn :9~

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 20:36
Jeppa3000 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 23:43:
[...]

Is dat dezehttps://azerty.nl/product...&utm_medium=cpc&utm_term=? Nogal aan de prijzige kant. Ik ga eens kijken of ik kan uitvinden of het in een Node 304 zou passen.
Icybox IB-2280SSK Backplane voor 8 x 2,5-inch SATA/SAS harde schijf

https://amzn.eu/d/7IhkZX3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De prijzen van grote SSD's zijn flink gedaald. Ik zou het houden bij het maximum van wat on board beschikbaar is. Add-on controllers trekken veel stroom als ze de volle bandbreedte geven en andere goedkopere controllers splitten de beschikbare bandbreedte.

10th/11th gen Intkl is geloof ik de laatste generatie waar 6x SATA nog normaal was zonder extra chips. Tegenwoordig komt 4x SATA veel voor. Vaak is er nog een energieslurpende extra controller on board als het 6x of 8x SATA is.

Samsung QVO 8TB kost nu € 388, minder dan de helft dan bij de introductie. Typisch een "drive" voor massa-opslag. Ik heb 4TB versies in gebruik. Destijds was 8TB te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:23
Iemand een idee hoe de Intel bordjes zich verhouden tot de AMD bordjes (d.w.z B450 of B550)?

Er is het nodige te vinden over de CPU's. Maar ik heb tot nu toe eigenlijk niks kunnen vinden over chipsets en systemboards.

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Airw0lf Het korte antwoord is: AMD (platform en cpu) verbruikt vrijwel zeker meer dan Intel. Denk dan aan een factor 2 bij zuinige systemen. Vandaard dat Intel veel gebruikt wordt voor zuinige servers. ARM kan ook zuinig zijn, dat laat Apple zien.

De laatste metingen van Tweakers van Intel processoren onder idle kunnen niet juist zijn, want wij meten voor een heel systeem al veel minder. Ik vermoed dat die metingen niet geoptimaliseerd zijn (denk aan instellingen in het BIOS, besturingssysteem en software die op de achtergrond actief is). Windows begint met een virusscan of gaat het bestandssysteem indexeren zonder te vragen (ook: Cortana, etc).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
avion schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:41:
iemand toevallig een NAS gemaakt van enkel SSD's? Die 870 QVO's zien er niet al te slecht uit :P
Dit is ook een leuke 4Tb SSD aanbieding (180 euro)
https://www.amazon.de/-/n...b%2Ccomputers%2C57&sr=1-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
mrmrmr schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 15:39:
@Airw0lf Het korte antwoord is: AMD (platform en cpu) verbruikt vrijwel zeker meer dan Intel. Denk dan aan een factor 2 bij zuinige systemen. Vandaar dat Intel veel gebruikt wordt voor zuinige servers.
Dat Intel zuiniger is na optimalisatie wil ik wel van je aannemen.
Maar of dat een factor twee is... lijkt me een erg groot verschil:
https://www.capframex.com...tween%20Intel%20and%20AMD

[ Voor 4% gewijzigd door Airw0lf op 27-05-2023 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Airw0lf Het gaat over idle verbruik bij zuinige servers, omdat dat de stand waarin servers thuis verreweg de langste tijd in staan, over een jaar gezien. Denk dan aan >98% van de tijd voor een gewone mail/web thuisserver.

Denk daarbij aan 3 of 4W voor een zuinige 8th/9th gen Intel systeem (Fujitsu D3643-H) en het dubbele voor een vergelijkbare AMD uit dezelfde periode.

Het verbruik onder belasting komt thuis voor als er een continue activiteit is. Bijvoorbeeld het verwerken van camerastreambeelden om die te onderzoeken op beweging of herkennen van bewegende elementen. Dat vormt een zware belasting voor een x86 desktop processor. Er zijn aparte processoren voor dat doel.

De test in jouw link is een test onder belasting met onzuinige hardware (gaming/overklok/zware processoren). Het geeft geen bruikbare resultaten voor een zuinige server. Dat is helaas wel vaker het geval omdat testers vooral geïntresseerd zijn in gaming en maximale prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 22:49
mrmrmr schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:17:
De prijzen van grote SSD's zijn flink gedaald. Ik zou het houden bij het maximum van wat on board beschikbaar is. Add-on controllers trekken veel stroom als ze de volle bandbreedte geven en andere goedkopere controllers splitten de beschikbare bandbreedte.

10th/11th gen Intkl is geloof ik de laatste generatie waar 6x SATA nog normaal was zonder extra chips. Tegenwoordig komt 4x SATA veel voor. Vaak is er nog een energieslurpende extra controller on board als het 6x of 8x SATA is.

Samsung QVO 8TB kost nu € 388, minder dan de helft dan bij de introductie. Typisch een "drive" voor massa-opslag. Ik heb 4TB versies in gebruik. Destijds was 8TB te duur.
avion schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:41:
iemand toevallig een NAS gemaakt van enkel SSD's? Die 870 QVO's zien er niet al te slecht uit :P
andru123 schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 00:19:
[...]
ik denk dat een 8TB ssd veel zuiniger zou zijn ;) (en nu goedkoper ook..)
Ik heb fout gemaakt half jaar geleden op “aanbieding” 4TB SSD voor 240$ gekocht. Nog niet in gebruik genomen. Als ik nu een SSD koop, ga ik zeker voor niks minder dan 8TB (of 4TB m.2).
Het is lekker dat Samsung ons betaalbare 8TB geeft. Zowel de QVO als de EVO series zijn prima, want de QLC variant heeft erg veel SLC cache. Dus zeker vanaf 4TB prima.
En de prijzen zijn naar elkaar toe gedaald van de 2 series.

Het grote nadeel van deze Samsung SSDs: je hebt geen goede S.M.A.R.T. monitoring, wat bij andere merken wel standaard is.
Voor Samsung SSDs ben je gewezen op de Samsung Magician software, wat alleen voor Windows beschikbaar is.

Om die reden, als 4TB voldoende is, raad ik aan voor de uitvoering: Transcend SSD230S 4TB te gaan. Net zo of zelfs goedkoper dan Samsung SATA SSDs en volledig TLC, goede specs. Dram cache etc.

Ik heb mijn downloads op een 2TB 870 EVO (prijsverschil met QVO was minimaal) en Jellyfin wist automatisch wat gekeken is. Heb dus nooit meer nodig. En tussen de 500-1200GB in gebruik hooguit.

De rest past op een enkele 4TB (860 EVO), al zorgen dagelijkse (incrementele) snapshots er wel voor dat het langzaam toeneemt. Maar dan nog zat ruimte. Mede dankzij BTRFS compressie (zstd:5) zit ik nog onder de 2TB.

Heb nog een Samsung 4TB als interne backup ((zstd:8) en vorige week de Transcend 4TB aangeschaft als externe/offline backup. Die ga ik inzetten als main drive, de Samsung wordt dan de externe backup. (Want die is ouder).

De lage prijs van de Samsung 8TB is zeker aantrekkelijk, maar ik wacht rustig op wat meer concurrentie, zodat ik uiteindelijk heel langzaam overga op drives die wel goede SMART functionaliteit hebben. Voorlopig groeit mijn data niet zo hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N. Meijer
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-09 22:46
Heb toch nog een picoPSU aangesloten.
Idle ging van 20W naar 11W idle. Gemeten met een homewizzard plug. i.c.m Unraid en 3 dockers (plex, etc).
Een mooie verbetering

Enkel nu geen enkele C states meer. Weet nog niet waarom.
misschien door de Samsung 850 EVO

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-8500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte H370 HD3€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (64MB cache)€ 175,-€ 175,-
4Geheugen internCrucial Ballistix BLS4G4D240FSB€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master MWE Gold 850 - V2 - Full Modular€ 119,-€ 119,-
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 36,47€ 36,47
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 77,93€ 77,93
1Overige componentenFSP 084-DHAN3€ 40,99€ 40,99
Totaal€ 449,39

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@N. Meijer Dat is een kwalitatief goede adapter!

De voeding heeft geen relatie met de beschikbaarheid van C-states. Misschien heb je een nieuwere versie van powertop nodig om C-states weer te geven. Of misschien ontbreekt er non-free firmware (driver).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@N. Meijer leuk resultaat! 10W eraf? Graag de link naar je vorige post toevoegen, ter referentie.
In je lijst staat de oude voeding nog. Graag meetinstrument vermelden.
@Airw0lf AMD systemen komen regelmatig voor, maar niet zo vaak als Intels, er is maar een barebone met 5W verbruik bekend lazybones in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
In mijn mening, kunnen AMD processors vrij zuinig zijn, maar alle moederborden/chipsets voor AMD zijn onzuinig, en dat maakt het eindresultaat slecht.

[ Voor 7% gewijzigd door andru123 op 27-05-2023 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
@mrmrmr | @andru123
Ik begrijp de afweging - als een servertje voor het merendeel van de tijd idle is (d.w.z. letterlijk niks staat te doen) dan is een Intel based systeem zuiniger.

Maar stel dat is niet het geval en een systeem is het merendeel van de tijd daadwerkelijk iets aan het doen (bijvoorbeeld als Proxmox server zonder videokaart), maakt het dan nog veel uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Airw0lf Het hangt van de belasting af. Bij weinig belasting denk ik dat Intel gewoon zuiniger blijft. Eerst zou AMD namelijk de eigen overhead moeten inhalen. Je kunt dus nagaan dat het systeem dan minstens 3x meer dan idle zou moeten verbruiken en waarschijnlijk nog veel meer.

Proxmox zelf is gebaseerd op Debian dat goede low power ondersteuning heeft. Als je VM's wil draaien, dan is het raadzaam die zoveel mogelijk beperkt te houden. Daarmee stapel je de overhead van een compleet besturingssysteem plus een hypervisor, dat zorgt typisch voor meerdere Watts aan extra verbruik. Je kan dat eenvoudig testen door de services die voor VM's en containers zorgen uit te schakelen.

Overigens is de AMD die @andru123 naar verwijst geen normaal desktopsysteem, die heeft geen pcie slots. Dus dat is geen gelijkwaardige vergelijking. Er zijn ook Intel systemen die minder dan 2W idle verbruiken, maar die noem ik niet omdat het daarbij gaat om atom-achtige systemen. Dat zou op zich wel weer vergelijkbaar met de genoemde AMD (iig geen pcie). Er is daar dus nog steeds meer dan een factor 2 verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overspark
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 16:50
mrmrmr schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 11:17:
Hangt van de chipset af. Bijvoorbeeld B660 ondersteunt zelf inderdaad maar 4 SATA poorten, maar Z690 doet er max 8. Maar die zal ook onzuiniger zijn, dus dan is het alsnog de vraag wat minder stroom trekt. Ik ben op zoek naar een gen 12 oplossing die minimaal 10 SATA poorten ondersteunt dus dan kom ik niet onder een extra controller uit. Ik gok dat B660 met extra PCIe controller dan de beste optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N. Meijer
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-09 22:46
@mrmrmr Klopt voeding doet niks met C-states.
Bedacht me zonet dat ik de bios had geupdate.

Daar weer c-states enabled, en nu haal ik weer c3.
Ik denk dat ik zelfs nu rond 8.5w tot 9w zit. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHiR5sW8TLYMiRmewjkMD6mMpr8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MYifn3f4kkUybxSFaldvCU1T.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Overspark Bij Intel heb ik geen verschil gezien in het verbruik, afhankelijk aantal ondersteunde SATA poorten. Er is wel een verschil, maar het verbruik tussen bijvoorbeeld een H chipset en een B chipset is niet terug te vinden in het verbruik van bijvoorbeeld Fujitsu D364x moederborden.

Er zit nog veel meer in de chipset en de processoren dat een verbruik heeft. Denk aan diverse soorten cache geheugen, geheugencontrollers, allerlei soorten netwerkondersteuning, pcie, usb, etc. Ik denk dat daar grote verschillen optreden binnen een groep. En tussen Intel en AMD.

Er zijn van oudsher wel zuinige AMD processoren die minder presteren, bijvoorbeeld een A6. Die werden gebruikt in laptops. AMD kan het wel, al is ook in de categorie laptops te zien dat Intel zuiniger is dan AMD. Destijds was een zuinige AMD flink wat trager.

In de topic start staat een link naar een laptopvergelijkingssite.

De centrale premisse van dit topic - voor ik me hier mee bezig ging houden - was dat desktopprocessoren met volwaardige prestaties ongeveer net zo zuinig konden zijn als een trage instapprocessor. De keuze van de processor hoeft niet fnuikend te zijn voor het verbruik. Intel was daar best goed in in de 6th-11th gen. Bij 10th gen ontspoorde het wel doordat er steeds hoger geklokt werd, maar Intel brengt het verbruik terug door op circa 800 MHz te draaien in idle. Doordat Intel nu standaard "overklokt" met PL's (power limits), is de ratio prestatie versus verbruik nogal slecht geworden. Die ratio is kwadratisch, als je bijvoorbeeld 100W draait zijn de prestaties niet veel beter dan bij 20W minder. Dat is ook al eerder ter sprake gekomen bij 12th gen in dit topic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
1ProcessorsIntel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed€ 129,97€ 129,97
1MoederbordenASRock H510M-ITX/ac€ 99,90€ 99,90
1BehuizingenFractal Design Core 500€ 82,95€ 82,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 139,90€ 139,90
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 78,35€ 78,35
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 36,90€ 36,90
1Solid state drivesWD Red SA500 2,5" 500GB€ 47,90€ 47,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 615,87

Proxmox idle, direct na install. Waardes zijn gemeten met een Shelly Plug S, dus zal minder accuraat zijn bij lagere waardes.

Bij start 20-25 watt
Bios optimalisaties 10 watt.
powertop --autotune 5-6 watt.

Onder load nu rond de 12 watt.

Ik ben happy, ik kwam van 40 watt server af.

Ik vraag me alleen af of powertop --autotune ook zal helpen als je dat doet in de VMs?

[ Voor 78% gewijzigd door DRaakje op 28-05-2023 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
Het grote nadeel van deze Samsung SSDs: je hebt geen goede S.M.A.R.T. monitoring, wat bij andere merken wel standaard is.
Voor Samsung SSDs ben je gewezen op de Samsung Magician software, wat alleen voor Windows beschikbaar is.

Deze ervaring heb ik niet. Over het algemeen us juist de SMART van Samsung beter voor elkaar dan menig andere. Linux smartd onsersteunt deze ssds gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapt.Mobylette
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-09 09:43
g0ulash schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:09:
[...]

Die had ik inderdaad gezien. De G5's gaan voor minimaal 230 euro op marktplaats weg, maar de G4 is nog wel een goede om naar te kijken!
Hoi Julesk, jouw vraag (en de antwoorden) brachten mij op de 600 G4 mini. Heb jij het daar ook over? Volgens een fimpje van ServeTheHome zitten er 2 NVME 2280 slots in (volgens HP ook).

Dat maakt dit een prima Server/NAS/Proxmoxbox(je) als je er 2x NVME SSDs in stopt.

Overigens vind ik de HP Prodesk 600 G4 mini nergens voor weinig, tenzij € 250 weinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Kapt.Mobylette, toen ik op Marktplaats keek stonden er een paar, o.a. met 16GB i5 voor €180.
Nu zie ik er helemaal geen? Maar wel een G5 (nog zuiniger) voor €225.
Dat doet dus vermoeden dat een G4 op MP wel wat goedkoper kan dan €250, alleen is het afwachten wanneer er aanbod is.
edit: Wellicht hebben lezers van dit topic onlangs heel MP leeggekocht? :)

[ Voor 10% gewijzigd door N8w8 op 28-05-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapt.Mobylette
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-09 09:43
N8w8 schreef op zondag 28 mei 2023 @ 14:42:
@Kapt.Mobylette, toen ik op Marktplaats keek stonden er een paar, o.a. met 16GB i5 voor €180.
Nu zie ik er helemaal geen? Maar wel een G5 (nog zuiniger) voor €225.
Dat doet dus vermoeden dat een G4 op MP wel wat goedkoper kan dan €250, alleen is het afwachten wanneer er aanbod is.
Inderdaad, maar even een zoekopdrachtje aanmaken. Ik zag er wel een paar bij opkopers maar die vragen verdorie gewoon 300+ euro-knaken voor die dingen.
edit: Wellicht hebben lezers van dit topic onlangs heel MP leeggekocht? :)
Dat zal het zijn! :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avion
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-06-2024
DRaakje schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:28:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 615,87

Proxmox idle, direct na install. Waardes zijn gemeten met een Shelly Plug S, dus zal minder accuraat zijn bij lagere waardes.

Bij start 20-25 watt

Ik vraag me alleen af of powertop --autotune ook zal helpen als je dat doet in de VMs?
Erg nice! Kan deze setup met de picoPSU ook een 3.5 hdd aan? En wat draai jij momenteel waarmee je slechts 12 watt onder load hebt? :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRaakje
  • Niet online
avion schreef op zondag 28 mei 2023 @ 16:49:
[...]
Kan deze setup met de picoPSU ook een 3.5 hdd aan? En wat draai jij momenteel waarmee je slechts 12 watt onder load hebt? :>
- Debian VM met een stuk of 10 docker containers.
- Pfsense VM
- Container Adguard
- Container dockerized WGEasy

Ik denk dat er nog wel ruimte is voor een 3.5HD, de pieken zijn nooit boven de 45 watt gekomen.

[ Voor 65% gewijzigd door DRaakje op 28-05-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_wave
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-09 00:17
DRaakje schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:28:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 615,87

Bij start 20-25 watt

Interresante config! Heb je meer details over de Bios optimalisaties?
Zou een Intel Pentium Gold i.p.v. een i5 nog lager kunnen gaan? Voor mijn gebruik is een i5 overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@The_wave

Vermoedelijk maakt het niet zo veel uit omdat onder idle de cores in de hoogste C state staan. Omdat een Pentium Gold anders werkt dan de Intel Core kan er toch wel wat verschil zijn tussen deze twee processortypes. Dat hoeft niet in het voordeel van de Pentium uit te pakken.

Intel doet nogal veel aan marketing met al die processornamen, maar intern zijn de verschillen tussen bepaalde modellen niet zo groot en de classificatie is niet een betrouwbare indicatie van wat de processor is.

Zoals @andru123 al schreef kan de WiFi kaart uit zijn behuizing worden gehaald. Wat experimenteren met uitzetten in de BIOS of juist vanuit het besturingssysteem kan ook verschil/voordeel opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik wil ervaring delen met M.2 netwerk adapetrs.
1) IO CREST 2.5 Gigabit Ethernet M.2 M+B Key (amazon)
Helaas, wordt helemaal niet herkend op mijn Asus B660. Ik heb 2 verschillende exemplaren geprobeerd. No luck. Wordt niet gedetecteerd in Windows 11 or Linux Mint.
Ik heb beide M.2 NVME slots op de moederbord geprobeerd. En ook PCIe M.2 adapter. En ook in een M.2 Key M To M.2 Key A/E Adapter Niks. De ethernet lichtjes gaan aan, en blinken af en toe, maar verder niks :(

2) M.2 A+E Key Gigabit Ethernet Module (Realtek) (amazon)
Deze was in het WiFiM.2 slot. Prima herkend door Windows en Linux. :)
Maar: in Windows idle verbruik: 11,5W (+6W). Veel te veel, Windows laat het niet in slaap gaan.
In Linux: idle verbruik: ~6-7W (+1-2W) Valt mee eigelijk. Helaas, als ik powertop drai, hangt Linux. :/

Ah well. Nog verder zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door andru123 op 30-05-2023 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Niet online
The_wave schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 00:16:
[...]
Interresante config! Heb je meer details over de Bios optimalisaties?
Gewoon alle die hier in de topic staan. En daarna nog even een rondje langs alle bios settings en googlen of die veel effect hebben op powerconsumption.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
  • Laatst online: 21:17
andru123 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 02:44:
Ik wil ervaring delen met M.2 netwerk adapetrs.
1) IO CREST 2.5 Gigabit Ethernet M.2 M+B Key (amazon)
Helaas, wordt helemaal niet herkend op mijn Asus B660. Ik heb 2 verschillende exemplaren geprobeerd. No luck. Wordt niet gedetecteerd in Windows 11 or Linux Mint.
Ik heb beide M.2 NVME slots op de moederbord geprobeerd. En ook PCIe M.2 adapter. En ook in een M.2 Key M To M.2 Key A/E Adapter Niks. De ethernet lichtjes gaan aan, en blinken af en toe, maar verder niks :(

2) M.2 A+E Key Gigabit Ethernet Module (Realtek) (amazon)
Deze was in het WiFiM.2 slot. Prima herkend door Windows en Linux. :)
Maar: in Windows idle verbruik: 11,5W (+6W). Veel te veel, Windows laat het niet in slaap gaan.
In Linux: idle verbruik: ~6-7W (+1-2W) Valt mee eigelijk. Helaas, als ik powertop drai, hangt Linux. :/

Ah well. Nog verder zoeken.
Maakt je realtek kaart gebruik van de r8168 driver?
Je zou dit kunnen toevoegen aan je grub configuratie:

pcie_aspm.policy=powersave pcie_aspm=force r8168.aspm=1 r8168.eee_enable=1

Heb je met ethtool in linux gekeken of eee aanstaat? Je kan het met die tool ook forseren om aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met de PicoPSU's van RGeek hier op Aliexpress?

Hier staat zelfs een bij die voor 450 watt geschikt is...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@eheijnen

In deel 2 staat een overzicht van DC-DC voedingen.

Korte samenvatting: grote kans dat die véél minder zuinig is als de PicoPSU. Rgeek koopt in van een fabrikant in China. Helaas gaan die voor een lage prijs en niet voor kwaliteit of zuinigheid.

De "450W" versie is bedoeld voor een systeem met grafische kaart. Het vermogen van voedingen wordt regelmatig overdreven in dergelijke producten.

Technisch moet het wel mogelijk zijn een nog zuinigere DC-DC voeding te maken dan PicoPSU. De 96% DC-DC voeding van Bicker hebben ze niet meer in het assortiment. Wel claimen ze "up to 93%" bij DC160W en DC161W. Ik vraag me wel af hoe de curve dan loopt en of dat ook van toepassing is bij een idle van minder 10W. Ze volgen de trend van enorme prijsstijgingen die we kennen van ATX voedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Thanx @mrmrmr ,
Dat overzicht zou goed staan in de topic-start...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@eheijnen Ik denk dat ik het maar zo laat omdat er niet echt een gelijkwaardig alternatief is voor Mini-Box PicoPSU's. Dat was althans mijn inschatting toen ik het schreef en er is voor zover ik weet niets nieuws dat in aanmerking komt. Zodra er wel een alternatief bekend wordt zou ik het wel vermelden. De prijzen zijn overigens niet zo hoog op Amazon voor PicoPSU's.

Een kloon van MiniBox PicoPSU (merk:"Pico-Box") type Z2-200 die ik zelf gemeten heb blijkt niet zuinig. Daar heb ik ook de PicoPSU-80 en PicoPSU-160XT vergeleken met verschillende adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avion
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-06-2024
In plaats van RAID wil ik twee schijven poolen met mergerfs en on-site backups maken met een 20tb HDD. Heeft er iemand resources voor de beste aanpak hiervoor? Zat zelf te denken aan een usb enclosure voor de HDD met permanente connectie tot de server. ik zou dan iets van een smartplug gebruiken en met een API call de hdd activeren voor een dagelijkse backup, waarschijnlijk met rsync :)

Ik heb eventueel ook nog een sata poort over, maar om de hdd altijd gekoppeld te hebben lijkt me minder zuinig, zelfs in spin-down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
avion schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:50:
In plaats van RAID wil ik twee schijven poolen met mergerfs en on-site backups maken met een 20tb HDD. Heeft er iemand resources voor de beste aanpak hiervoor? Zat zelf te denken aan een usb enclosure voor de HDD met permanente connectie tot de server. ik zou dan iets van een smartplug gebruiken en met een API call de hdd activeren voor een dagelijkse backup, waarschijnlijk met rsync :)

Ik heb eventueel ook nog een sata poort over, maar om de hdd altijd gekoppeld te hebben lijkt me minder zuinig, zelfs in spin-down
Sata is juist zuiniger dan USB.
Je omweg met smartplug, api, snap die moeilijke omweg niet. Sowieso wil je toch een backup drive in je pc? Kan je eventueel snel over als je pool crashed.
En dan een aparte externe drive die je af en toe aansluit.
Als je BTRFS filesystem gebruikt kan je beste de tool btrbk pakken. Heb je snapshots en backup mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@avion, binnenin zo'n smartplug wordt de stroom uiteindelijk geschakeld door een relay.

Als je een LPT port hebt (of andere GPIO), kan je daarmee vlgs mij bijna rechtstreeks een relay besturen. Lijkt me enorm veel simpeler (en mss ook zuiniger/betrouwbaarder) dan met APIs en netwerk en radio's, gewoon rechtstreeks de pinnetjes bedienen.

Meestal heeft men geen parallelle port meer, in dat geval kan het mss nog via COM port, maar niet zo rechtstreeks als LPT vrees ik. Dan moet je ws wat extra onderdelen gebruiken die mss ook iets verbruiken (ja of USB port maar dat verbruikt n stuk meer lijkt mij).

Als je toch al zo met relays aan de gang gaat, werkt het geheel mss wel nog beter/simpeler door de schijf niet via USB maar gewoon via SATA aan te sluiten. En dan met zo'n relay de schijf voeding te schakelen. Ik weet niet of de computer dat leuk vindt, maar SATA hotplug is wel iets dat bestaat iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk, niet zo slecht idee met smartplug. Wifi smartplug verbruikt ~0,5W als zij uit staat, en 1 of 2W aan (relay). Alternatief is de externe USB HDD laten slapen. Maar dan kijk je waarschijnlijk tegen 2-3W aan standby verbruik. Natuurlijk, als de schijf is zuinig is spindown, laten hem aangesloten op SATA is zelfs een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:45
N8w8 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 00:43:
@avion, binnenin zo'n smartplug wordt de stroom uiteindelijk geschakeld door een relay.

Als je een LPT port hebt (of andere GPIO), kan je daarmee vlgs mij bijna rechtstreeks een relay besturen. Lijkt me enorm veel simpeler (en mss ook zuiniger/betrouwbaarder) dan met APIs en netwerk en radio's, gewoon rechtstreeks de pinnetjes bedienen.

Meestal heeft men geen parallelle port meer, in dat geval kan het mss nog via COM port, maar niet zo rechtstreeks als LPT vrees ik. Dan moet je ws wat extra onderdelen gebruiken die mss ook iets verbruiken (ja of USB port maar dat verbruikt n stuk meer lijkt mij).

Als je toch al zo met relays aan de gang gaat, werkt het geheel mss wel nog beter/simpeler door de schijf niet via USB maar gewoon via SATA aan te sluiten. En dan met zo'n relay de schijf voeding te schakelen. Ik weet niet of de computer dat leuk vindt, maar SATA hotplug is wel iets dat bestaat iig.
Je lpt as gpio. Klinkt interessant. Heb je ergens voorbeeld hoe dat werkt? (Niet dat ik nu een pc heb met een lpt poort..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@jvwou123, ik had ooit n knotsgek idee om n gamepad via Arduino aan de LPT te hangen, vooral in dat kader (snelle digitale input) had ik daar eea over uitgezocht.
Daarbij zou de LPT overigens niet echt "general purpose" I/O zijn, want dan is het juist de Arduino die met zijn GPIO het EPP/ECP protocol moet praten.

Uiteindelijk leek me dat overkill dus niet gedaan, maar uit mn hoofd weet ik bijv deze Linux drivers die diverse gamepads kunnen uitlezen (rechtstreeks zonder Arduino ofzo), die dat intern ook doen door de LPT als GPIO te gebruiken. Staat ook wat info bij over hoe aan te sluiten.

Maar voor een simpeler toepassing als dit komt het niet zo nauw lijkt mij. Mijn ervaring met mechanische relays is iig dat het helemaal niet boeit of de schakel puls precies op tijd is en precies zo lang duurt.
Weet zo snel geen goeie voorbeelden maar hier/hier/hier vind ik zo snel wat dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@N8w8 Is het verbruik van lpt lager dan COM denk je? Ik kan me voorstellen omdat COM een regelbare baud snelheid heeft dat het verbruik ook lager kan worden. Vanaf 300 baud denk ik, maar 9600 is misschien meer standaard.

Bij LPT kun je gewoon data naar de poort sturen (op userlevel) herinner ik me van DOS tijden. Er is weinig in te stellen, al kunnen sommige lpt poorten twee kanten op communiceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@mrmrmr, verbruik geen idee, maar hier wat gedachten daaromtrent.

LPT is 0 tot +5V (of soms +3,3V) en COM is -15 tot +15V, kan me voorstellen dat dat wel in het nadeel werkt van COM, om dat te moeten kunnen verzenden en ontvangen.
Daarom is het ook makkelijker voor LPT om rechtstreekser te communiceren met andere chips die zelf ook vaak 5V praten, bij COM heb je eerder n extra interface chipje nodig.

Nou is een (mechanische) relay geen chip en kan dat wel wat meer hebben, dus ja mss kan je in theorie wel wat COM control pinnetjes misbruiken om het toch voor mekaar te krijgen, maar lijkt me toch wat fragieler. Bijv misschien doet je BIOS of OS default wel iets ongewensts voordat je de controle hebt.

Anderzijds lijkt me een moderne LPT interface (die zoveel Mbit kan met ook hardware interrupts en buffers etc) aan de computer logica kant weer n stuk zwaarder dan COM.
Nadeel van LPT is ook als je dat niet op je mobo hebt (duh), dan moet je mss een hele PCIe kaart erbij nemen, dat zal ook wel wat verbruiken lijkt mij.
Genoeg (ook nieuwe) mobo's hebben LPT, dus als je het wilt kan je het krijgen.
Alleen is er weinig behoefte aan dus laten ze die vaak weg, terwijl COM er veel vaker nog op zit.

En ja de IEEE1284 standaarden SPP/EPP/ECP voorzien allemaal ook in bidirectioneel communiceren, maar daarvoor moet datgene wat je aan de port hangt ook die standaard volgen natuurlijk.
Wil je het los daarvan echt als GPIO input gebruiken, weet ik niet zo snel, maar dat zal wel wat beperkter zijn.
Output daarentegen was oorspronkelijk het primaire doel van die port, dus dat schijnt prima te gaan.

Tsja ik heb nog een hele zwik (rommelige) aantekeningen/datasheets hierover mocht iemand interesse hebben, alleen niet zozeer GPIO maar vooral SPP/EPP/ECP, en ik dacht het is al offtopic genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mux heb de COM ports (PS/2 ports eigenlijk) gedeeltelijk weg gesoldeerd, volgens hem was verbruik 25 mA.
Als je de zuinige server wil ook gebruiken om iets te bedienen zonder een extra RPi of usb dongle, het is toch iets relevant.

[ Voor 19% gewijzigd door andru123 op 31-05-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kontron K3843-B is momenteel niet verkrijgbaar.

Kontron K3842-Q2 en Kontron K3842-Q zijn momenteel wel verkrijgbaar.

Dit zijn long lifecycle boards, dus ze komen wel weer terug als ze er even niet meer zijn en er vraag naar is. De fabriek in Duitsland produceert naar vraag van voornamelijk bedrijven.

Een overzicht van Duitse aanbieders:
https://www.heise.de/prei...oards&hloc=at&hloc=de&in=

Er zijn er waarschijnlijk wel meer te vinden met Google search.

Ook al zouden deze borden 12th en 13th gen ondersteunen, voor 13th gen is een v2 BIOS nodig die er nog niet is. Het kan lang duren voordat v2 downloadbaar is!

[ Voor 14% gewijzigd door mrmrmr op 01-06-2023 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 11:42

ST10©DE

Dus.............

Ok, ik heb mijn projectje ook weer opgestart. Ik kwam toen op 11W. Ik heb nu een kale Debian install geprobeerd en een Proxmox.

Met Debian (Bullseye, stable) kwam ik tot 7.8W, Proxmox heeft een verbruik van slechts 6.4W.

Proxmox is toch gebaseerd op Debian? Hoe krijg ik een kale Debian op het niveau van Proxmox?

Edit: met Debian Testing (Bookworm) kom ik op 6.2 W!

[ Voor 8% gewijzigd door ST10©DE op 02-06-2023 11:11 ]

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ST10©DE schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:35:
Ok, ik heb mijn projectje ook weer opgestart. Ik kwam toen op 11W. Ik heb nu een kale Debian install geprobeerd en een Proxmox.

Met Debian kwam ik tot 7.8W, Proxmox heeft een verbruik van slechts 6.4W.

Proxmox is toch gebaseerd op Debian? Hoe krijg ik een kale Debian op het niveau van Proxmox?
Proxmox gebruikt een nieuwere kernel / niet de kernel van Debian, maar van Ubuntu. Als je bij Debian een nieuwere kernel pakt (of upgrade naar bookworm O-) ) heb je best kans dat het verbruik (een stuk) lager is en waarachijnlijk ook iets lager dan van Proxmox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ST10©DE Misschien mis je een driver in de vorm van non-free-firmware, of een nieuwere kernel, of een nieuwere versie van powertop. Die 3 zijn soms nodig voor de beste resultaten bij recentere hardware. Ik denk dat je gerust al Debian Bookworm kan upgraden. Die verschijnt volgens de laatste aankondiging uit april van Paul Gevers op 10 juni.

Zou je jouw nieuwe metingen ook kunnen toevoegen aan jouw het gepinde bericht? Dat zijn de resultaten in 1 bericht zichtbaar voor mensen die op de knop gepinde berichten drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-09 11:42

ST10©DE

Dus.............

mrmrmr schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:52:
@ST10©DE Misschien mis je een driver in de vorm van non-free-firmware, of een nieuwere kernel, of een nieuwere versie van powertop. Die 3 zijn soms nodig voor de beste resultaten bij recentere hardware. Ik denk dat je gerust al Debian Bookworm kan upgraden. Die verschijnt volgens de laatste aankondiging uit april van Paul Gevers op 10 juni.

Zou je jouw nieuwe metingen ook kunnen toevoegen aan jouw het gepinde bericht? Dat zijn de resultaten in 1 bericht zichtbaar voor mensen die op de knop gepinde berichten drukken.
Is het bericht te oud om te kunnen wijzigen?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@andru123 0% mag ook, maar dan doet die (als het zo zou werken via de methode die Microsoft het zich voorstelt) het niet meer. Feitelijk gebruik Windows een bepaalde bij de processor passende minimum frequentie, bijvoorbeeld 800 MHz.

Met andere woorden: de controls in de interface zijn niet zoals het echt werkt achter de schermen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jazco2nd
Wellicht een idee om de first post te updaten.
Geen enkel genoemd moederbord daar en CPU is te koop. Al een tijdje.. verder is het wel een sterke bron van informatie dus beetje jammer dat het hierdoor outdated lijkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:59
Na aanleiding van mijn eerdere post waarbij ik opzoek was/ben naar een simpele energiezuinige NAS, hink ik een beetje op 2 gedachten. Het ding hoeft niets meer te kunnen dan enkel SMB (althans dat bedenk ik nu :P) en zal het grootste deel van de dag in standby/spindown staan.

Enerzijds kan ik kiezen voor makkelijk; de Odroid HC4. Heeft 2x Sata, is voor zo ver ik kan vinden (iemand real-world data?) behoorlijk zuinig en volstaat voor mijn doel.

Aan de andere kant zou ik hiervoor nog een (2e) Odroid H3 kunnen scoren. Kostentechnisch iets minder voordelig. Memory heb ik nog, dan zou ik enkel een SSD extra aan moeten schaffen (Tegen over een SD kaarje). In ruil hier voor krijg ik wel 2x 2.5 Gbit (thuisnetwerk is nog 1 Gbps) en meer power mocht in in de toekomst nog zaken willen toevoegen.

Qua verbruik twijfel ik een beetje, het lijkt in spindown niet veel verschil te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Odroid H3, want x86. Dan ben je veel flexibeler qua OS en veel langer ondersteuning vanuit bijvoorbeeld Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 09:39:
Wellicht een idee om de first post te updaten.
Geen enkel genoemd moederbord daar en CPU is te koop. Al een tijdje.. verder is het wel een sterke bron van informatie dus beetje jammer dat het hierdoor outdated lijkt..
We hebben sinds de start van de topic te maken met leveranciers die zuinigheid kennelijk niet meer zo belangrijk vinden de jaren ervoor, dat is een belangrijke reden waarom er weinig verkrijgbaar materiaal staat. Een andere reden is dat Kontron op bestelling produceert en er hiaten ontstaan in beschikbaarheid.

Ik heb pas weer gekeken of ik nog andere zuinige 12th/13th gen borden kon vinden, maar helaas, veel daarvan verbruiken omstreeks 15 tot 21W (forum hardwareluxx.de). Of dat aan gebrekkige optimalisatie ligt is mij niet duidelijk.

Voor nu doen we het via de gepinde posts, dat wordt duidelijk genoemd in het begin van de TS. Als iemand een specifiek idee heeft over het opnemen van een bepaald model in de topic start, neem even contact op via een DM (direct mail). Dat werkt via het tekstwolkje in het accountvakje rechtsboven. Een belangrijke voorwaarde is dat er betrouwbare metingen moeten zijn gedaan in standaardomstandigheden met een meter die nauwkeurig is voor lage metingen, en het liefst meer dan 1 meting. En uiteraard moet het echt zuinig en aanbevelenswaardig zijn. Waar bijvoorbeeld een atom-achtige processor 2,2W verbruikte, moet een recenter model moederbord (Chinees C-merk?) niet twee keer zoveel verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 20:37
Kapt.Mobylette schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:58:
[...]

Hoi Julesk, jouw vraag (en de antwoorden) brachten mij op de 600 G4 mini. Heb jij het daar ook over? Volgens een fimpje van ServeTheHome zitten er 2 NVME 2280 slots in (volgens HP ook).

Dat maakt dit een prima Server/NAS/Proxmoxbox(je) als je er 2x NVME SSDs in stopt.

Overigens vind ik de HP Prodesk 600 G4 mini nergens voor weinig, tenzij € 250 weinig is.
Beetje late reactie, maar daar had ik het inderdaad over. Al merk ik ook dat er vrij weinig aanbod is en het aanbod dat is er, is vrij duur. Ik vind 250€ ook niet weinig. Ik zou echt maximaal daar klaar voor willen zijn.

Ik heb ook nog gekeken naar de allergoedkoopste Intel NUCs. Wel een minder krachtige CPU, maar ik denk dat het voor mezelf voldoende is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GioStyle
Ik heb in het verleden de HP EliteDesk 800 G5 mini gehad. Deze had ook twee aansluitingen voor nvme ssd's.

@mrmrmr

Ik vind jouw posts altijd inhoudelijk waardevol, maar ik snap werkelijk waar niet waar je de energie vandaan haalt om elke keer maar een nieuwe Tweaker die hier een vraag neerplempt in de zin van "Hey, ik wil een zuinige server, wat is een zuinige setup?" te behandelen...
mrmrmr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:45:
Ik heb een paar summiere posts met meetwaarden over Odroid gepind. @GioStyle Heb jij nog informatie verbruiksinformatie over Odroid en/of zuinigheidsadviezen?
Ik heb momenteel één Odroid H2+ en drie Odroid H3's en elke setup (afhankelijk van het OS) doet kaal minder dan 3W. Met Windows <3W, met Debian <2W. Als ik een zuinigheidsadvies moet meegeven als iemand voor zo'n build wil gaan: koop vooral een goede (level VI) 12V voedingsadapter. Met zulke lage verbruikcijfers is een efficiënte adapter belangrijk.

Verbruikcijfers houd ik niet meer bij. De laatste tijd heerst bij mij het gevoel dat ik in de 'endgame' zit en dat het 'zuinige server avontuur' voor mij wel afgerond is. Van de week heb ik nog een tweedehandse Odroid H3 aangeschaft die uiteindelijk gaat dienen als mijn router en dan ben ik voor de komende jaren wel klaar. Daarnaast ben ik meerdere malen aangesproken op 'mijn gedrag op het forum' wat ook niet echt motiveert om nog verdere informatie te delen.

Setup:

Moederbord: Odroid H3
Geheugen: 1x Ramaxal 8GB 2666Mhz
SSD: Western Digital SN550 256GB
Voeding: DSA-24PFM-12L (12V2A)
Energiemeter: Voltcraft Energy Logger 4000
Biosversie: JSL-H3_B1.14
Aanpassingen in bios: ASPM enabled voor de nic's en nvme

Laatste versie van Debian Bullseye geïnstalleerd met Root on ZFS, vervolgens een upgrade naar Debian Testing (Bookworm).

Bij de meting is alleen de voedingskabel (duh) aangesloten plus 1 UTP kabel @ 1Gbit. Met 'powertop --auto-tune' kom ik idle uit op: 1,7W. Zonder de UTP kabel kom ik uit op 1,4W.

Ik gebruik voor in bovenstaand setup maar 1 geheugenmodule. Het maakt niet uit in welke slot je de module doet, beiden komen idle op 1,7W uit. Met een tweede geheugenmodule gaat het verbruik tussen de 0,2 en 0,3W omhoog.

[ Voor 24% gewijzigd door GioStyle op 07-06-2023 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:31
mrmrmr schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:45:
Ik heb een paar summiere posts met meetwaarden over Odroid gepind. @GioStyle Heb jij nog informatie verbruiksinformatie over Odroid en/of zuinigheidsadviezen?
Ik heb er ook een, de belangrijkste instelling in bios is ASPM enablen en indien haalbaar voor een 12v 2A adapter te kiezen. Dan kom je rond de 2 watt uit met 1 nvme ssd en 2 sata ssd's na powertop auto-tune.

Met een 15v 4a adapter kwam ik geloof ik rond de 3,5w uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:09:
Ik heb momenteel één Odroid H2+ en drie Odroid H3's en elke setup (afhankelijk van het OS) doet kaal minder dan 3W. Met Windows <3W, met Debian <2W.
Pwoh, < 2W, voor die prijs (als in: goedkoop). Zeker voor tweedehands zul je dan wel het bord + RAM + SSD hebben voor ~€200.
Als ik een zuinigheidsadvies moet meegeven als iemand voor zo'n build wil gaan: koop vooral een goede (level VI) 12V voedingsadapter. Met zulke lage verbruikcijfers is een efficiënte adapter belangrijk.
Tips? :) Vroeger was @mrmrmr fan van Leicke(?), maar de nieuwere modellen zouden minder zuinig zijn / zijn ingehaald door andere merken. * RobertMe heeft laatste tijd wel altijd Leicke gekocht.
Verbruikcijfers houd ik niet meer bij.
Kan ik mij indenken, met (permanente) energiemeting voeg je zo meer dan 10% verbruik toe waarschijnlijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@RobertMe De oude 12V 120W Leicke NT3015 was redelijk zuinig. Niet super, maar het heeft een kenmerkende curve die mij doet vermoeden dat het dezelfde soort chip gebruikt als de zeer zuinige XP Power (wel duurder). De nieuwere versie van de Leicke (nog steeds hetzelfde nummer, maar ander uiterlijk) moest voldoen aan diverse richtlijnen en waarschijnlijk daardoor is het minder zuinig dan het was. Doet het niet slecht, maar het kan beter.

Ik ben vooral onder de indruk van de zuinigheid van XP Power VES120PS12 en FSP096-AHAN3. Er is wel duidelijk een verschraling van het aanbod van zuinige adapters. Bij Farnell staan er veel minder te koop dan voorheen.

@GioStyle Bedankt voor het vermelden van de verbruikscijfers! Die Odroid varianten kunnen we toevoegen aan de topic start.

@project.bobby Daar staat Level VI op (goed teken). Kleinere adapters zoals deze kosten minder en kunnen zuiniger zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 02-06-2023 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• project.bobby
RobertMe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:36:
[...]

Pwoh, < 2W, voor die prijs (als in: goedkoop). Zeker voor tweedehands zul je dan wel het bord + RAM + SSD hebben voor ~€200.

[...]

Tips? :) Vroeger was @mrmrmr fan van Leicke(?), maar de nieuwere modellen zouden minder zuinig zijn / zijn ingehaald door andere merken. * RobertMe heeft laatste tijd wel altijd Leicke gekocht.

[...]

Kan ik mij indenken, met (permanente) energiemeting voeg je zo meer dan 10% verbruik toe waarschijnlijk :P
Dit is exact degene waar ik de 2 watt mee haal:
https://www.sossolutions.nl/12v-2a-power-supply-eu

Odroid h3+ 2A 12V: watt 1,9
Odroid h3+ 4A 15V: watt 2,1
Na ASPM enablen en powertop.

Met 2x 16gb ram (oud spul, volgens mij ddr4 2400 gemaakt voor iMac).

Manjaro/ Debian / proxmox allemaal rond hetzelfde verbruik.

Allemaal met officiële odroid h3+ odroid adapters, gemeten met brennestuhl pm231.

1x 1000mbps netwerk aangesloten en 3 ssd's (1x nvme en 2x sata)

[ Voor 24% gewijzigd door project.bobby op 03-06-2023 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
RobertMe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:36:

Ik gebruik altijd Leicke adapters. Voor één Odroid heb ik een 12V2A voedingsadapter van een oude Ziggo modem gepakt. Bleek een Level VI adapter te zijn en blijkbaar behoorlijk efficiënt. Die Leicke adapters zijn volgens mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_wave
  • Laatst online: 25-09 00:17
Waar ligt eigenlijk de grens tussen een pico PSU en een standaard PSU ?
Ikzelf ben nog niet volledig klaar met de configuratie die ik wil gaan bouwen maar er gaan wel 4x 7200rpm HDDs inzitten die wat vermogen vragen voornamelijk bij opspinnen.

De rest van de configuratie gaat over een Celeron G3900 op een Supermicro X11 bord met 16GB geheugen, m2 ssd als boot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@RobertMe, ik heb zelf de Mean Well GST25E12 12V 2A voeding, die is ook vrij zuinig (81,7% efficient bij 2,5W belasting).
Die GST komt ook in andere spanningen/vermogens, NB er is ook de GS serie maar die was minder zuinig.
Hier nog n meting van iemand anders met een GST40A12.
Vlgs mij ben ik de enige hier die (heeft gezegd dat ie) n GST heeft, wel had @mrmrmr in het vorige topic wat dingen erover gepost.
Nouja voor mij werkt ie prima iig (systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
GioStyle schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:09:
[...]

Van de week heb ik nog een tweedehandse Odroid H3 aangeschaft die uiteindelijk gaat dienen als mijn router en dan ben ik voor de komende jaren wel klaar.
Heb je een dergelijk bordje al eens eerder ingezet als router met pfSense? Is het verbruik dan nog steeds zo laag?

Ik zit hier al een tijdje te overwegen om voor een dergelijke setup te gaan en mijn huidige zelfbouw 10W idle pfSense router met pensioen te laten gaan. Met mijn beperkte kennis van BSD kan ik weinig informatie vinden en bepalen of FreeBSD 14 goede drivers heeft ingebakken voor de Realtek NIC's.

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Bojan023 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:19:
[...]

Heb je een dergelijk bordje al eens eerder ingezet als router met pfSense? Is het verbruik dan nog steeds zo laag?

Ik zit hier al een tijdje te overwegen om voor een dergelijke setup te gaan en mijn huidige zelfbouw 10W idle pfSense router met pensioen te laten gaan. Met mijn beperkte kennis van BSD kan ik weinig informatie vinden en bepalen of FreeBSD 14 goede drivers heeft ingebakken voor de Realtek NIC's.
pfSense is gebaseerd op FreeBSD. FreeBSD staat niet bekend om zijn zuinigheid, omdat de focus meer wordt gelegd op performance. Wil je de onderste uit de kan hebben qua zuinigheid, dan zou je naar OpenWRT (gebaseerd op Linux) of zelfs kijken voor een kale Debian en daarop zelf je router inrichten.

Ik ben vandaag aan het stoeien met OpenWRT op een Odroid H3, momenteel schommelt het verbruik tussen de 4 en 5W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby
Bojan023 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 12:19:
[...]

Mikrotik hex is een erg zuinige router, draait hier rond de 2-3w met alle poorten gevuld. Wel een ander platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:32:
Ik ben vandaag aan het stoeien met OpenWRT op een Odroid H3, momenteel schommelt het verbruik tussen de 4 en 5W.
Met welke kernel en welke kernel draai je op de andere systemen? Ik meen dat een echt recente kernel (dus ook niet de stock kernel van bv Debian Bullseye) een vereiste is. Meen in ieder geval dat ik met mijn Chinese mini-PCtje met N5105 een fors verschil zag tussen Bullseye & Bookworm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mikrotik is 100 mbps, dus alleen voor IoT toepassingen, toch? Voor een “normale” thuisnetwerk dacht ik eerder aan Edgerouter X die volgens Giostyle 2,2W gebruikt.

Trouwens, werkt powertop op OpenWRT?

[ Voor 8% gewijzigd door andru123 op 03-06-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
andru123 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:44:
Mikrotik is 100 mbps, dus alleen voor IoT toepassingen, toch? Voor een “normale” thuisnetwerk dacht ik eerder aan Edgerouter X die volgens Giostyle 2,2W gebruikt.

Ik gebruik idd een EdgeRouterX voor de vervanging van de KPN Experiabox. Ik zal eens een power meting doen.

Maar dat ding werkt super goed. Nog nooit hoeven te rebooten en gebruik em nu al 3-4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
RobertMe schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 15:30:
[...]

Met welke kernel en welke kernel draai je op de andere systemen? Ik meen dat een echt recente kernel (dus ook niet de stock kernel van bv Debian Bullseye) een vereiste is. Meen in ieder geval dat ik met mijn Chinese mini-PCtje met N5105 een fors verschil zag tussen Bullseye & Bookworm.
Ik draai overal met kernel 5.10.0-23-amd64.

Mijn proef met OpenWRT is een beetje tegengevallen. Idle verbruik is 4,2W en alles werkt zo'n beetje, behalve de WAN->LAN snelheiden zijn belabberd. Ik haal 100/200Mbit down/up, terwijl ik met de Egerouter X 890/920Mbit down/up haal... Zit nu nog een beetje te polsen waar het aan ligt...

Volgens mij wel, maar heeft weinig tot geen invloed op het verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:19:
[...]

Ik draai overal met kernel 5.10.0-23-amd64.

Mijn proef met OpenWRT is een beetje tegengevallen. Idle verbruik is 4,2W en alles werkt zo'n beetje, behalve de WAN->LAN snelheiden zijn belabberd. Ik haal 100/200Mbit down/up, terwijl ik met de Egerouter X 890/920Mbit down/up haal... Zit nu nog een beetje te polsen waar het aan ligt...
Even naar het andere topic switchen en gewoon plain Debian gaan draaien? :P Persoonlijk zou ik sowieso geen reden zien voor OpenWRT, voor een x86 systeem zullen er toch betere opties zijn (*Sense dan onzuinig, maar ook Vyata / VyOS waar EdgeOS ook op gebaseerd is, of zelfbouw).

Persoonlijk vond ik het in ieder geval best eenvoudig om alles zelf op te zetten op basis van Debian. systemd-networkd ondersteund best wel veel aan de networking kant (VLANs, ingebakken DHCP server, IPv6 ondersteuning, DHCP Prefix delegation, ...). nftables erbij als firewall en klaar. In de basis is niet meer nodig dan die twee dingetjes. En waarschijnlijk ook het enige dat je überhaupt op OpenWRT kunt doen (gezien de traditionele focus op consumenten hardware met minimaal CPU & RAM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby

Mikrotik heeft hex lite (100mbps) en hex (1000mbps) - de keuze is reuze :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby
andru123 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:06:
[...]

Met min. 6W tegen 2W zoals mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3" zegt, de keuze is inderdaad heel reuze ;)
Hier niet hoor - draait hier ook gewoon rond de 2-3w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
project.bobby schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:46:
Hier niet hoor - draait hier ook gewoon rond de 2-3w.
Is dat de Mikrotik hEX RB750Gr3 of een ander model?

Mikrotik geeft zelf aan max. 5W zonder aangesloten poorten en max. 10W met aangesloten poorten in bovenstaande link.

Wat is het verbruik met 1 en 2 1000Mbps aansluitingen bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• project.bobby
mrmrmr schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:52:
[...]

Is dat de Mikrotik hEX RB750Gr3 of een ander model?

Mikrotik geeft zelf aan max. 5W zonder aangesloten poorten en max. 10W met aangesloten poorten in bovenstaande link.

Wat is het verbruik met 1 en 2 1000Mbps aansluitingen bij jou?
RB750Gr3 inderdaad - zal het even nameten binnenkort

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:45
Mijn mikrotik rb3011 met 1x sfp en 2x 1000mbit heeft volgens een shelly strak 4,9 watt nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Klein update over BIOS en devices enabling/disabling.
Voor mijn tests hier, had ik alle devices in BIOS enabled, behalve Audio en SATA controller.
Nu gebruik ik het systeem als media speler, en heb ik Audio in BIOS enabled. En dan steeg het verbruik met ~1-3W in Windows (nog niet exact gemeten).
Dit is apart, omdat voor alle andere devices, inschakelen in BIOS beter is, omdat Windows het apparaat dan in de energiebesparende modus kan zetten.
Maar blijkbaar niet voor audio. In ieder geval op mijn Asus B660-i moederbord, het uitschakelen van Audio in BIOS het hele audiocircuit uitschakelt (denk ik). Het verbruik is in ieder geval duidelijk minder met Audio uitgeschakeld in BIOS.
Trouwens, als ik in Windows het "HD Audio device" met de rechtermuisknop uitschakel, daalt het verbruik onmiddellijk met een Watt, maar wordt het nooit zo laag als met de Audio in BIOS uitgeschakeld.
Dus generiek advies om alle apparaten in het BIOS in te schakelen, lijkt uitzonderingen te hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik heb Intel i210 M.2 key A+E ethernet adapter gekocht.
Op ali kost was ~25$.
Werkt goed in Windows en linux. Ook met powertop.
Verbruik is - als verwacht - laag.
Met mijn systeem met de kaart in M.2 A slot in linux (zonder monitor, mouse, na powertop):
Idle zonder netwerk kabels: 5.5W
Idle met netwerk kabel in i225 port: 5.8W
Idle met netwerk kabel in i210 kaart port: 5.9W
Idle met netwerk kabel in beide ports: 6.2W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DtCh_mysLx_Rwb-Yb9O1WHvZKCs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AyAAEr28T5hocsZq0UuxRPHD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rd3OmBOOLgxNYuO0lgmj7AX3xF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCLaf4fc0XkbM5naOkImOgiF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgn_ccUOeRkZFOsF2rYsuqvRPFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2RvMbxW7l8Ap3fokY8CUy2x.jpg?f=fotoalbum_tile

Package state in powertop blijft op C8, met 2 kaarten erin.
Iperf test laat ~943 Mbit/s zien in beide richtingen.
@mrmrmr @Mich bedankt voor advies! i210 is zuinig en werkt wel in M.2 slot.

In Windows 11:
(zonder monitor, mouse)
Idle zonder netwerk kabels: 5.6-5.8W
Idle met netwerk kabel in i225 port: 5.8-6.0W
Idle met netwerk kabel in i210 kaart port: 5.9-6.1W
Idle met netwerk kabel in beide ports: 6.4-6.5W

In windows moest ik expliciet “DMA coalescing” enable, anders was iperf3 doorvoer was 700-800 mbps. Ik heb het op 500 uSec gezet, ga nog uitzoeken wat is de optimale waarde.
Toch zie ik verschil in windows met iperf op i210:
- incoming 908 mbps
- outgoing 948 mbps

Met i225 er is geen verschil. Doorvoer blijft op maximaal 949 mbps in beide richtingen.

Nadeel: de kaart zit niet stevig vast in M.2 slot. Aanraken kan het beetje scheef maken, en dan heb je geen connection.
Zo ziet het in M.2 wifi slot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pc2O5t6S6XiDqSR3WdvkmMvjois=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nx7NzOuq5iWuahLehSnE1ARj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPOKic3t55KkU3xXcdkmScYMXaI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0y6wFFQai4UYx4bkVoABwA7D.jpg?f=fotoalbum_tile

Test met andere m.2 adapters.

[ Voor 36% gewijzigd door andru123 op 19-07-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Semi offtopic vraagje, maar ik meen dat het onderwerp hier wel eens langs is gekomen (specifiek door @GioStyle meen ik).
Nanelijk het combineren van adapters. Ik heb het Ziggo modem en de TopTon zelfbouw router bij elkaar hangen, een flink stuk van het stopcontact, en zou deze graag vanaf 1 adapter voeden (beide zijn 12V). Op een Amazon zijn 1000-en-1 van die DC splitter cables te vinden. Alleen zijn deze of ongespecificeerd of doen max 2A (in het midden latende of dat voor of na de split is). Alleen heb ik (maximaal) meer nodig, die TopTon is meen ik 4A max, en Ziggo modem zal ook wel max 2A of 3A zijn. Dus ik moet een voldoende dikke kabel hebben hiervoor met dus 8A aan de "invoer" kant en 4A aan de "uitvoer" kant. Iemand tips daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:15
RobertMe schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:52:
Semi offtopic vraagje, maar ik meen dat het onderwerp hier wel eens langs is gekomen (specifiek door @GioStyle meen ik).
Nanelijk het combineren van adapters. Ik heb het Ziggo modem en de TopTon zelfbouw router bij elkaar hangen, een flink stuk van het stopcontact, en zou deze graag vanaf 1 adapter voeden (beide zijn 12V). Op een Amazon zijn 1000-en-1 van die DC splitter cables te vinden. Alleen zijn deze of ongespecificeerd of doen max 2A (in het midden latende of dat voor of na de split is). Alleen heb ik (maximaal) meer nodig, die TopTon is meen ik 4A max, en Ziggo modem zal ook wel max 2A of 3A zijn. Dus ik moet een voldoende dikke kabel hebben hiervoor met dus 8A aan de "invoer" kant en 4A aan de "uitvoer" kant. Iemand tips daarvoor?
Je zou zelf een kabel in elkaar kunnen knutselen, eventjes de berekening doen geeft dan aan dat je voor 4A 20AWG nodig hebt https://www.omnicalculato...ty:0.0000000168,temp:50!C en voor 8A je 17AWG nodig hebt https://www.omnicalculato...ance:1!m,current:8!ampere. Dan zijn de kabels een meter lang, geen idee of dat te lang is.

En er zijn genoeg 12V connectors los te vinden https://www.amazon.com/12v-connector/s?k=12v+connector. Ik zou zelf voor solderen gaan als dat je aanstaat want die schroefconnectoren zijn een beetje bulky weet ik uit ervaring. Maar als dat je niks lijkt kunnen die ook gewoon.

Voor de split zelf kan je dat ook weer door te solderen doen en dan netjes afwerken met krimpkousen. Als je wago's of wirenuts gebruikt zorg er dan voor dat je deze netjes in een afgesloten doosje opbergt zodat niemand zicht kan bezeren.

Je zou ook voor een behuizing rond een MeanWell PSU kunnen gaan zoals deze: https://www.amazon.nl/-/e...anwell%2Caps%2C84&sr=8-31. Ik heb alleen geen flauw idee wat de efficiëntie van deze dingen is, ik gebruik ze zelf voor kleine projecten maar nog nooit echt doorgemeten. (Ook hier geld dat je ze netjes in een omhuizing weg moet werken, en bij deze extra want er zijn 230V aansluitingen die je theoretisch gezien aan zou kunnen raken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Combineren van afnemers bij adapters levert met name iets op bij wat anders een zeer laag verbruik is. Een vergelijkbare grote adapter is vaak minder zuinig dan een kleine adapter. Heb je bijvoorbeeld 3 stuks 2W systemen, dan kan combineren zinvol zijn omdat het dan op de efficientiecurve meer naar rechts komt te liggen, d.w.z. de efficientie stijgt. Heb je bijvoorbeeld 3x 15W last op 84W adapters, dan helpt het weinig tot niets omdat de efficientie niet of nauwelijks verder toeneemt (misschien nog iets afneemt).

De curve gaat typisch van lage efficientie (bij lage last in Watts) in een boog naar maximum efficientie en daarna weer iets omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Remc0_ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:23:
[...]

Je zou zelf een kabel in elkaar kunnen knutselen, eventjes de berekening doen geeft dan aan dat je voor 4A 20AWG nodig hebt https://www.omnicalculato...ty:0.0000000168,temp:50!C en voor 8A je 17AWG nodig hebt https://www.omnicalculato...ance:1!m,current:8!ampere. Dan zijn de kabels een meter lang, geen idee of dat te lang is.

En er zijn genoeg 12V connectors los te vinden https://www.amazon.com/12v-connector/s?k=12v+connector. Ik zou zelf voor solderen gaan als dat je aanstaat want die schroefconnectoren zijn een beetje bulky weet ik uit ervaring. Maar als dat je niks lijkt kunnen die ook gewoon.

Voor de split zelf kan je dat ook weer door te solderen doen en dan netjes afwerken met krimpkousen. Als je wago's of wirenuts gebruikt zorg er dan voor dat je deze netjes in een afgesloten doosje opbergt zodat niemand zicht kan bezeren.
Hmm, zelf knutselen. Kan wel, maar kans is groot dat ik het dan heel lang op de lange baan schuif :X
Je zou ook voor een behuizing rond een MeanWell PSU kunnen gaan zoals deze: https://www.amazon.nl/-/e...anwell%2Caps%2C84&sr=8-31. Ik heb alleen geen flauw idee wat de efficiëntie van deze dingen is, ik gebruik ze zelf voor kleine projecten maar nog nooit echt doorgemeten. (Ook hier geld dat je ze netjes in een omhuizing weg moet werken, en bij deze extra want er zijn 230V aansluitingen die je theoretisch gezien aan zou kunnen raken.)
IIRC heb ik exact deze een tijd terug gekocht, en geretourneerd. Ding had ik meen 8W verbruio als die alleen op het net was aangesloten (dus niks aan de DC kant). En met DC verbruikers aangesloten liep het verbruik alleen maar op (dus het was geen minimaal verbruik en dat bij afname onder de 8W het verbruik uit het stopcontact rond die 8W bleef. Met een 1W verbruiker aangesloten trok die dus echt 8+1 uit het stopcontact).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:34:
Combineren van afnemers bij adapters levert met name iets op bij wat anders een zeer laag verbruik. Een vergelijkbare grote adapter is vaak minder zuiniger dan een kleine adapter. Heb je bijvoorbeeld 3 stuks 2W systemen, dan kan combineren zinvol zijn omdat het dan op de efficientiecurve meer naar rechts komt te liggen, d.w.z. de efficientie stijgt. Heb je bijvoorbeeld 3x 15W last op 84W adapters, dan helpt het weinig tot niets omdat de efficientie niet of nauwelijks verder toeneemt (misschien nog iets afneemt).

De curve gaat typisch van lage efficientie (bij lage last in Watts) in een boog naar maximum efficientie en daarna weer iets omlaag.
Wat ik gelezen heb (en dus niet zelf gemeten) zou het verbruik van het Ziggo modem (Ubee UBC1318) rond de 8, 9 Watt liggen. Het TopTon systeem doet hetzelfde, dus gecombineerd ~17W. Maar de TopTon zit een veel zwaardere adapter bij in ieder geval, en wil de boel ook niet te licht bemeten. Zit niet te wachten op uitval ondee load :p.
Echter gaat het mij niet (perse) om efficiënte van stroomverbruik (maar uiteraard moet het ook niet veel inefficiëntr worden). Maar om efficiënte in kabelmanagement dus. Boel hangt in de kelder waar de netwerkkabels bij elkaar komen. Maar dat is een meter of drie van stopcontact af. Vervolgens hangt het ook nog eens bovenaan de muur. Dus ik trek liever 1 langere kabel tot de plek van modem en router en vervolgens even splitten (waarbij een kabel met ~20cm na de split ook lang geboeg is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remc0_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19:15
RobertMe schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:52:
[...]

Wat ik gelezen heb (en dus niet zelf gemeten) zou het verbruik van het Ziggo modem (Ubee UBC1318) rond de 8, 9 Watt liggen. Het TopTon systeem doet hetzelfde, dus gecombineerd ~17W. Maar de TopTon zit een veel zwaardere adapter bij in ieder geval, en wil de boel ook niet te licht bemeten. Zit niet te wachten op uitval ondee load :p.
Echter gaat het mij niet (perse) om efficiënte van stroomverbruik (maar uiteraard moet het ook niet veel inefficiëntr worden). Maar om efficiënte in kabelmanagement dus. Boel hangt in de kelder waar de netwerkkabels bij elkaar komen. Maar dat is een meter of drie van stopcontact af. Vervolgens hangt het ook nog eens bovenaan de muur. Dus ik trek liever 1 langere kabel tot de plek van modem en router en vervolgens even splitten (waarbij een kabel met ~20cm na de split ook lang geboeg is).
Als het vooral om kabel management gaat zou dan niet gewoon de 230v aansluiting bij kunnen plaatsen (geen idee hoe makkelijk dat in je kelder gaat). Of iets van een stekker doos plaatsen daar waar modem/router zit. Heb je ook geen langere laag voltage kabel nodig, daar heb je als je weinig verlies wilt ook een flinke voor nodig namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Interessante vraag @RobertMe. Eerst dacht ik - kom op, 17W - je kunt willekeurige koper draden gebruiken, toch. Maar toen begon ik de linkjes lezen en rekenen... en nu ga ik nieuwe draden bestellen :*)
Blijkbaar het verlies kan vrij groot zijn, dat wist ik niet. Goede uitleg is hier. Daar staat ook simpele formule. Volgens mijn berekening elke meter van 20 AWG draad (33.31 Ohm/km) verliest:
bij 1A : 0.067W( 0.03331 * 2 * 1A * 1A)
3A : 0.6W
5A : 1.6W
8A : 4.26W
Voor 18 AWG - het verlies bijna 1,5x minder.

0.06W verdwijnt makkelijk op natuurlijke wijze, denk ik. 4W - als het maar een korte tijd, - wel, maar anders gaat de draad opwarmen.
Ik heb hier 22 AWG of zelfs 24 AWG draden liggen :( Sinds wij in het zuinige server topic zitten, dat is onacceptabel :) Ik ga opletten volgende keer dat ik bestel.
Maar ik denk dat de kwaliteit van de connectoren - en goede schone contact - ook belangrijk is.
Trowens, de 192W adapters dat mini-box verkoopt, hebben 16 AWG draad op DC kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich
andru123 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 05:24:
Ik heb Intel i210 M.2 key A+E ethernet adapter gekocht.
Op ali kost was ~25$.
Werkt goed in Windows en linux. Ook met powertop.
Verbruik is - als verwacht - laag.
Met mijn systeem met de kaart in M.2 A slot in linux (zonder monitor, mouse, na powertop):
Idle zonder netwerk kabels: 5.5W
Idle met netwerk kabel in i225 port: 5.8W
Idle met netwerk kabel in i210 kaart port: 5.9W
Idle met netwerk kabel in beide ports: 6.2W

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Package state in powertop blijft op C8, met 2 kaarten erin.
Iperf test laat ~943 Mbit/s zien in beide richtingen.
@mrmrmr @Mich bedankt voor advies! i210 is zuinig en werkt wel in M.2 slot.

In Windows 11:
(zonder monitor, mouse)
Idle zonder netwerk kabels: 5.6-5.8W
Idle met netwerk kabel in i225 port: 5.8-6.0W
Idle met netwerk kabel in i210 kaart port: 5.9-6.1W
Idle met netwerk kabel in beide ports: 6.4-6.5W

In windows moest ik expliciet “DMA coalescing” enable, anders was iperf3 doorvoer was 700-800 mbps. Ik heb het op 500 uSec gezet, ga nog uitzoeken wat is de optimale waarde.
Toch zie ik verschil in windows met iperf op i210:
- incoming 908 mbps
- outgoing 948 mbps

Met i225 er is geen verschil. Doorvoer blijft op maximaal 949 mbps in beide richtingen.

Nadeel: de kaart zit niet stevig vast in M.2 slot. Aanraken kan het beetje scheef maken, en dan heb je geen connection.
Zo ziet het in M.2 wifi slot:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ziet er goed uit. Zou je je mac adres van je i210 is willen invullen op: https://maclookup.app/search om te zien of het geen namaak intel is. Ik vertrouw niemand op ali :)

edit: Als ik het mac adres invul vanaf de sticker dan is het geen echte intel. Maar of dan echt puur alleen het mac adres verschilt en de rest van de chip niet weet ik niet. Volgens mij zijn er tools om een i210 firmware te bewerken en daarin kan je ook het mac adres aanpasen.

Wat geeft linux aan als je lspci -vvv doet over je i210?

[ Voor 5% gewijzigd door Mich op 10-06-2023 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:11
Mich schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:45:
[...]

Ziet er goed uit. Zou je je mac adres van je i210 is willen invullen op: https://maclookup.app/search om te zien of het geen namaak intel is. Ik vertrouw niemand op ali :)
Zover ik weet gaat het bij de namaak om een namaak kaart, niet de chips. Hooguit een ander soort transceiver maar die hebben geen Mac. Bij dit soort m.2 kaarten is het dan per definitie namaak omdat intel zelf geen m.2 wired network cards gemaakt heeft. Als iemand op Ali i210 chips na kan maken die werken met de intel driver....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
latka schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:32:
Zover ik weet gaat het bij de namaak om een namaak kaart, niet de chips. Hooguit een ander soort transceiver maar die hebben geen Mac. Bij dit soort m.2 kaarten is het dan per definitie namaak omdat intel zelf geen m.2 wired network cards gemaakt heeft. Als iemand op Ali i210 chips na kan maken die werken met de intel driver....
@Mich ja, dat site geeft voor de MAC:
sunweit limited, Shenzhen

Mijn aanname was ook dat het is vrij moeilijk een complexe intel chip namaken, en heeft weinig zin voor 7$ per chip. En ik dacht die complexere intel chips zijn niet in China gemaakt, maar dat weet ik niet. Ik heb wel gelezen dat er hele fabrieken ge-cloned worden, met complete assemblage linies, etc. Of het kan van een slechte batch komen, die afgekeurd was en voor afval bestemd.
De echte Intel netwerk card ziet vrij complex eruit met heleboel electronica op. Wat doet het, geen idee, en waarom op een kleine kaart zo weinig op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:45:
Maar of dan echt puur alleen het mac adres verschilt en de rest van de chip niet weet ik niet. Volgens mij zijn er tools om een i210 firmware te bewerken en daarin kan je ook het mac adres aanpasen.

Wat geeft linux aan als je lspci -vvv doet over je i210?
de MAC adres van de ingeboude ethernet i225 - a036bcadb045 verwijst naar AsusTek. Dus fabrikaant schrijft dat zeker over. Ik denk als deel van "initial flash" toen chip is op de priintplaat gezet.
Volgens deze link, is de MAC adres kan van 2 plekken komen: 1) van EEPROM (als het aanwezig is) 2) van de ROM in the chip zelf. Op mijn printplaat staat een EEPROM chip (Winbond) dus vermoed ik dat de MAC adres vandaar komt. Als er was een manier de flash ROM van i210 chip zelf te lezen, zou ik het graag doen, om te vergelijken wat is in EEPROM en op de chip zelf staat.. Update: om de eeprom en flashROM te lezen, er zijn 2 commandos:
code:
1
2
ethtool -d enp3s0
ethtool -e enp3s0

Op EEPROM staat MAC adres in de eerste bytes. Op nternal geheugen op "Recieve address Low" (0x5400)
Bijde i210 en i225 hebben hetzelfde MAC adres op bijde plekken.

Ik heb 2 adapters output naast elkaar. Er zijn wel verschillen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
03:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I225-V (rev 03)
    Subsystem: ASUSTeK Computer Inc. Ethernet Controller I225-V
    Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+
    Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
    Latency: 0, Cache Line Size: 64 bytes
    Interrupt: pin A routed to IRQ 18
    Region 0: Memory at 81500000 (32-bit, non-prefetchable) [size=1M]
    Region 3: Memory at 81600000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K]
    Capabilities: [40] Power Management version 3
        Flags: PMEClk- DSI+ D1- D2- AuxCurrent=0mA PME(D0+,D1-,D2-,D3hot+,D3cold+)
        Status: D0 NoSoftRst+ PME-Enable- DSel=0 DScale=1 PME-
    Capabilities: [50] MSI: Enable- Count=1/1 Maskable+ 64bit+
        Address: 0000000000000000  Data: 0000
        Masking: 00000000  Pending: 00000000
    Capabilities: [70] MSI-X: Enable+ Count=5 Masked-
        Vector table: BAR=3 offset=00000000
        PBA: BAR=3 offset=00002000
    Capabilities: [a0] Express (v2) Endpoint, MSI 00
        DevCap: MaxPayload 512 bytes, PhantFunc 0, Latency L0s <512ns, L1 <64us
            ExtTag- AttnBtn- AttnInd- PwrInd- RBE+ FLReset+ SlotPowerLimit 0.000W
        DevCtl: CorrErr+ NonFatalErr+ FatalErr+ UnsupReq+
            RlxdOrd+ ExtTag- PhantFunc- AuxPwr- NoSnoop+ FLReset-
            MaxPayload 256 bytes, MaxReadReq 512 bytes
        DevSta: CorrErr- NonFatalErr- FatalErr- UnsupReq- AuxPwr+ TransPend-
        LnkCap: Port #0, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L1, Exit Latency L1 <4us
            ClockPM- Surprise- LLActRep- BwNot- ASPMOptComp+
        LnkCtl: ASPM L1 Enabled; RCB 64 bytes, Disabled- CommClk+
            ExtSynch- ClockPM- AutWidDis- BWInt- AutBWInt-
        LnkSta: Speed 5GT/s (ok), Width x1 (ok)
            TrErr- Train- SlotClk+ DLActive- BWMgmt- ABWMgmt-
        DevCap2: Completion Timeout: Range ABCD, TimeoutDis+ NROPrPrP- LTR+
             10BitTagComp- 10BitTagReq- OBFF Not Supported, ExtFmt- EETLPPrefix-
             EmergencyPowerReduction Not Supported, EmergencyPowerReductionInit-
             FRS- TPHComp- ExtTPHComp-
             AtomicOpsCap: 32bit- 64bit- 128bitCAS-
        DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis- LTR+ OBFF Disabled,
             AtomicOpsCtl: ReqEn-
        LnkCtl2: Target Link Speed: 5GT/s, EnterCompliance- SpeedDis-
             Transmit Margin: Normal Operating Range, EnterModifiedCompliance- ComplianceSOS-
             Compliance De-emphasis: -6dB
        LnkSta2: Current De-emphasis Level: -6dB, EqualizationComplete- EqualizationPhase1-
             EqualizationPhase2- EqualizationPhase3- LinkEqualizationRequest-
             Retimer- 2Retimers- CrosslinkRes: unsupported
    Capabilities: [100 v2] Advanced Error Reporting
        UESta:  DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol-
        UEMsk:  DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol-
        UESvrt: DLP+ SDES+ TLP- FCP+ CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF+ MalfTLP+ ECRC- UnsupReq- ACSViol-
        CESta:  RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr-
        CEMsk:  RxErr- BadTLP- BadDLLP- Rollover- Timeout- AdvNonFatalErr+
        AERCap: First Error Pointer: 00, ECRCGenCap+ ECRCGenEn- ECRCChkCap+ ECRCChkEn-
            MultHdrRecCap- MultHdrRecEn- TLPPfxPres- HdrLogCap-
        HeaderLog: 00000000 00000000 00000000 00000000
    Capabilities: [140 v1] Device Serial Number a0-36-bc-ff-ff-ad-b0-45
    Capabilities: [1c0 v1] Latency Tolerance Reporting
        Max snoop latency: 3145728ns
        Max no snoop latency: 3145728ns
    Capabilities: [1f0 v1] Precision Time Measurement
        PTMCap: Requester:+ Responder:- Root:-
        PTMClockGranularity: 4ns
        PTMControl: Enabled:+ RootSelected:-
        PTMEffectiveGranularity: 4ns
    Capabilities: [1e0 v1] L1 PM Substates
        L1SubCap: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2- ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+
        L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2- ASPM_L1.1+
        L1SubCtl2:
    Kernel driver in use: igc
    Kernel modules: igc

04:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation I210 Gigabit Network Connection (rev 03)
    Control: I/O- Mem+ BusMaster+ SpecCycle- MemWINV- VGASnoop- ParErr- Stepping- SERR- FastB2B- DisINTx+
    Status: Cap+ 66MHz- UDF- FastB2B- ParErr- DEVSEL=fast >TAbort- <TAbort- <MAbort- >SERR- <PERR- INTx-
    Interrupt: pin A routed to IRQ 19
    Region 0: Memory at 81300000 (32-bit, non-prefetchable) [size=1M]
    Region 3: Memory at 81400000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K]
    Expansion ROM at 81200000 [disabled] [size=1M]
        LnkCap: Port #0, Speed 2.5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <2us, L1 <16us
        LnkSta: Speed 2.5GT/s (ok), Width x1 (ok)
        DevCap2: Completion Timeout: Range ABCD, TimeoutDis+ NROPrPrP- LTR-
        DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis- LTR- OBFF Disabled,
        LnkCtl2: Target Link Speed: 2.5GT/s, EnterCompliance- SpeedDis-
             Transmit Margin: Normal Operating Range, EnterModifiedCompliance- ComplianceSOS-
        LnkSta2: Current De-emphasis Level: -6dB, EqualizationComplete- EqualizationPhase1-
        UESta:  DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol-
        UEMsk:  DLP- SDES- TLP- FCP- CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF- MalfTLP- ECRC- UnsupReq- ACSViol-
        UESvrt: DLP+ SDES+ TLP- FCP+ CmpltTO- CmpltAbrt- UnxCmplt- RxOF+ MalfTLP+ ECRC- UnsupReq- ACSViol-
    Capabilities: [140 v1] Device Serial Number 1c-fd-08-ff-ff-7a-ad-03
    Capabilities: [1a0 v1] Transaction Processing Hints
        Device specific mode supported
        Steering table in TPH capability structure
    Kernel driver in use: igb
    Kernel modules: igb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
andru123 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 06:09:
[...]

de MAC adres van de ingeboude ethernet i225 - a036bcadb045 verwijst naar AsusTek. Dus fabrikaant schrijft dat zeker over. Ik denk als deel van "initial flash" toen chip is op de priintplaat gezet.
Volgens deze link, is de MAC adres kan van 2 plekken komen: 1) van EEPROM (als het aanwezig is) 2) van de ROM in the chip zelf. Op mijn printplaat staat een EEPROM chip (Winbond) dus vermoed ik dat de MAC adres vandaar komt. Als er was een manier de flash ROM van i210 chip zelf te lezen, zou ik het graag doen, om te vergelijken wat is in EEPROM en op de chip zelf staat.. Update: om de eeprom en flashROM te lezen, er zijn 2 commandos:
code:
1
2
ethtool -d enp3s0
ethtool -e enp3s0

Op EEPROM staat MAC adres in de eerste bytes. Op nternal geheugen op "Recieve address Low" (0x5400)
Bijde i210 en i225 hebben hetzelfde MAC adres op bijde plekken.

Ik heb 2 adapters output naast elkaar. Er zijn wel verschillen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
03:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation Ethernet Controller I225-V (rev 03)
    Subsystem: ASUSTeK Computer Inc. Ethernet Controller I225-V
    Interrupt: pin A routed to IRQ 18
    Region 0: Memory at 81500000 (32-bit, non-prefetchable) [size=1M]
    Region 3: Memory at 81600000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K]
        LnkCap: Port #0, Speed 5GT/s, Width x1, ASPM L1, Exit Latency L1 <4us
        LnkSta: Speed 5GT/s (ok), Width x1 (ok)
        DevCap2: Completion Timeout: Range ABCD, TimeoutDis+ NROPrPrP- LTR+
        DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis- LTR+ OBFF Disabled,
        LnkCtl2: Target Link Speed: 5GT/s, EnterCompliance- SpeedDis-
    Capabilities: [140 v1] Device Serial Number a0-36-bc-ff-ff-ad-b0-45
    Capabilities: [1c0 v1] Latency Tolerance Reporting
        Max snoop latency: 3145728ns
        Max no snoop latency: 3145728ns
    Capabilities: [1f0 v1] Precision Time Measurement
        PTMCap: Requester:+ Responder:- Root:-
        PTMClockGranularity: 4ns
        PTMControl: Enabled:+ RootSelected:-
        PTMEffectiveGranularity: 4ns
    Capabilities: [1e0 v1] L1 PM Substates
        L1SubCap: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2- ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+
        L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2- ASPM_L1.1+
        L1SubCtl2:
    Kernel driver in use: igc
    Kernel modules: igc

04:00.0 Ethernet controller: Intel Corporation I210 Gigabit Network Connection (rev 03)
    Interrupt: pin A routed to IRQ 19
    Region 0: Memory at 81300000 (32-bit, non-prefetchable) [size=1M]
    Region 3: Memory at 81400000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K]
    Expansion ROM at 81200000 [disabled] [size=1M]
        LnkCap: Port #0, Speed 2.5GT/s, Width x1, ASPM L0s L1, Exit Latency L0s <2us, L1 <16us
        LnkSta: Speed 2.5GT/s (ok), Width x1 (ok)
        DevCap2: Completion Timeout: Range ABCD, TimeoutDis+ NROPrPrP- LTR-
        DevCtl2: Completion Timeout: 50us to 50ms, TimeoutDis- LTR- OBFF Disabled,
        LnkCtl2: Target Link Speed: 2.5GT/s, EnterCompliance- SpeedDis-
    Capabilities: [140 v1] Device Serial Number 1c-fd-08-ff-ff-7a-ad-03
    Capabilities: [1a0 v1] Transaction Processing Hints
        Device specific mode supported
        Steering table in TPH capability structure
    Kernel driver in use: igb
    Kernel modules: igb
Ik heb jou i210 vergeleken met mijn i210 en zie eigenlijk geen verschil met je lspci output. Ik denk ook niet dat je perce je mac hoeft aan te passen. Hij heeft de normale snelheid en wordt in linux ook gewoon normaal herkent. Ik lees in de ali recenties dat niet altijd dat kleine beugeltje erbij zit om hem in een COM poort te monteren. Zat die er bij jou wel bij?

Waar zit eigenlijk dat slot op je moederboord waar je hem in doet? Ik heb die volgens mij niet. Of is dat waar je wifi eerst in zat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

latka schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:32:
Bij dit soort m.2 kaarten is het dan per definitie namaak omdat intel zelf geen m.2 wired network cards gemaakt heeft.
Misschien wat offtopic voor dit topic, maar in hoeverre kun je reguliere PCIe-kaarten gebruiken via M.2-->PCIe adapters? Zeg maar iets a la
Afbeeldingslocatie: https://bilder.tragant.de/produkte/orig/62ce8fb3907f07.39091340.jpg
(klik voor productpagina)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Raven schreef op zondag 11 juni 2023 @ 14:12:
[...]

Misschien wat offtopic voor dit topic, maar in hoeverre kun je reguliere PCIe-kaarten gebruiken via M.2-->PCIe adapters? Zeg maar iets a la
[Afbeelding]
(klik voor productpagina)
Dat werkt prima, met deze adapter heb ik een tijdje lang een 10Gb netwerkkaart in mijn server gebruikt. Let er wel op dat deze specifieke adapter dan weer niet in een M.2-slot past voor wifi-kaartjes, maar daarvoor heeft Delock ook adapters. Dan moet je wel een beetje opletten op de beschikbare bandbreedte, met slechts een x1-link maakt het best veel uit welke generatie PCIe de chipset aan het slot verbonden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mich schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:31:
Ik heb jou i210 vergeleken met mijn i210 en zie eigenlijk geen verschil met je lspci output. Ik denk ook niet dat je perce je mac hoeft aan te passen. Hij heeft de normale snelheid en wordt in linux ook gewoon normaal herkent. Ik lees in de ali recenties dat niet altijd dat kleine beugeltje erbij zit om hem in een COM poort te monteren. Zat die er bij jou wel bij?

Waar zit eigenlijk dat slot op je moederboord waar je hem in doet? Ik heb die volgens mij niet. Of is dat waar je wifi eerst in zat?
Ja de beugel zat erbij. De slot is M.2 key A slot, waar WiFi kaart was. Deze “WiFi” slot is vrij common, zit bijna op elke moederbord, inclusief toptons.
@Raven @dcm360 leuke adapter, daarmee kan je mogelijk een willekeurige PCI kaart gebruiken. Vrij prijzig voor 50€, zelfs op ali 15$, er zit geen electronica op, alleen maar draadjes 1-1.
Pagina: 1 ... 42 ... 115 Laatste