to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ik heb een Lenovo M83 tiny pc (pricewatch: Lenovo ThinkCentre M83 Tiny 10E90002MH maar dan met 8gb ram en ssd) staan als HTPC. Dat ding draait best prima en staat stiekem eigenlijk 24/7 aan.
Het verbruik is best redelijk, namelijk 34 watt als hij flink bezig is en draait idle of met een beetje spotify en torrent client 10-14 watt.
Mijn vraag:
Is het haalbaar om het ding uit te breiden tot simpele thuis nas door wat schijven aan de USB poorten te hangen? Of is het niet eens de moeite waard om dat te onderzoeken en moet ik gewoon een fatsoenlijke mobo met genoeg sata poorten halen?
Ook zie ik op het mobo een m-sata connector die nog niet gesoldeerd zit. Is die eventueel bruikbaar?
https://cdn11.bigcommerce..._02806.1487630599.JPG?c=2
USB enclosures zijn prima te gebruiken.Heilige Kaas schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:59:
Ik heb even een korte vraag, als advies.
Ik heb een Lenovo M83 tiny pc (pricewatch: Lenovo ThinkCentre M83 Tiny 10E90002MH maar dan met 8gb ram en ssd) staan als HTPC. Dat ding draait best prima en staat stiekem eigenlijk 24/7 aan.
Het verbruik is best redelijk, namelijk 34 watt als hij flink bezig is en draait idle of met een beetje spotify en torrent client 10-14 watt.
Mijn vraag:
Is het haalbaar om het ding uit te breiden tot simpele thuis nas door wat schijven aan de USB poorten te hangen? Of is het niet eens de moeite waard om dat te onderzoeken en moet ik gewoon een fatsoenlijke mobo met genoeg sata poorten halen?
Ook zie ik op het mobo een m-sata connector die nog niet gesoldeerd zit. Is die eventueel bruikbaar?
Ik heb 2x 2.5 inch USB enclosures aan m'n mini pc hangen en dat werkt prima om backups (time machine) of NVR beelden naar weg te schrijven.
Qua real life performance merk ik met deze setup geen verschil met mn vorige waar ik 3.5 inch sata hdds had. Maar ik heb dan ook niet zoveel data om op te slaan en weinig performance nodig voor wat ik er mee doe.
Ik zag dat @zekerpixels ook een mooie server met 8 schijven en een HBA draait die een stuk zuiniger is dan die van mij. Waar kan dit aan liggen en welke HBA gebruk je, zekerpixels? Ik zie nu dat je dezelfde HBA gebruikt als ik, de LSI 9211-8i (H200 is een rebrand). Deze verbruikt tussen de 5 en 15 watt. Dit betekent dus dat mijn schijven zeer veel energie verbruiken of dat ESXi inefficient met de resources omgaat. Heeft iemand tips?
Alvast bedankt en advies wordt gewaardeerd
Volledige specs:
Intel Core i5 8500
Fujitsu D3643-H
2* 16GB Crucial 2666 uDIMM
Corsair RM550x 2021
3 case fans
3* 3TB WD Red Plus
Dell PERC H200 (IT mode zonder BIOS)
VM's:
pfSense met 2 cores 2GB RAM
2 Ubuntu Docker hosts met een stuk of 10 dockers die de hele dag niets staan te doen - 4 cores en 2 cores, bij elkaar 12GB RAM
FreeNAS VM met 2 cores en 6GB RAM
[ Voor 19% gewijzigd door Qwizh op 18-12-2021 13:35 . Reden: Aanvulling VM's ]
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:46 ]
Ik heb het een en ander geprobeerd te testen:
- Normaal verbruik zonder spindown: 70 watt
- Alle VM's uit met de HBA en HDD's aangesloten: 60 watt
- VM's aan, disks in spindown: 50 watt
- Met alleen de HBA losgekoppeld heb ik het nog niet kunnen testen.
- Zonder HDD's, zonder HBA, VM's uit: ~22 watt (echt idle dus).
Wellicht valt er nog wat tweaken, en anders zal ik moeten overwegen te wisselen van OS of me er bij neerleggen. Alvast bedankt in ieder geval!
Overigens, ik heb de Brennenstuhl PM231E. Wanneer ik deze gebruik voor de wattagemetingen staat de power factor op ongeveer 55. Weet iemand wat dit inhoudt? Kan er niet zo veel over vinden. Bedankt!
[ Voor 12% gewijzigd door Qwizh op 18-12-2021 21:16 ]
De harddisks heb ik gemeten, zekerpixels in "Het grote zuinige server topic - deel 3" Ook zijn normaal bij mijn de hhds in spindown, doordat wat continue wordt gebruikt op een cache ssd staat, wat waarschijnlijk ook scheelt in verbruik van de HBA.
ESXi ben ik niet bekend mee, bij draait er UnRAID headless verder heb ik alleen een bios update en powertop uitgevoerd.
Ik het vorige deel kwam ik de volgende post tegen, ter vergelijkting dezelftde cpu en moederbord,
mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
Rayures in "Het grote zuinige server topic - deel 2"
De controller staat voor +-15w
ESXi staat niet echt bekend voor zuinige modi, als je echt zuinig wil zijn word het een andere oplossing.
Je noemt het VMware netwerk als positief punt, maar bedenk ook dat zo'n btje elke dikke switch tegenwoordig op een *nix OS draait.
De meeste grote cloudproviders draaien op *nix OS'en voor virtualisatie.
Zakelijk : Ja, service en support is belangrijk : VMware
Prive : Geen service en geen support, dan zou ik gaan voor een andere oplossing.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
@raymondw welke Linux distro met welke virtualisatiemethode zou geschikt zijn volgens jou om pfSense veilig aan m'n netwerk edge te kunnen hangen? Welke methodiek wordt er dan gebruikt voor het scheiden van de WAN en LAN kant en hoe kan ik de pfSense LAN interface goed trunken naar de rest van het systeem?
Alvast bedankt!
Een andere distro is XCPng, die gebruikt Xen, en heeft wat andere mogelijkheden, ik begreep dat die ook wat meer (dan Proxmox) op VMware lijkt.
Mijn indruk is dat Xen in potentie betere isolatie heeft en stabieler is dan KVM, dus als je VMware draaide en QEMU niet zag zitten vanwege overwegingen in die richting, is XCPng mss ook wel het checken waard. Al zal Proxmox vast niet voor niks zo populair zijn.
@Qwizh Als je specifiek pfSense nodig hebt voor zijn uitgebreidere firewall dan zit je inderdaad aan een KVM vast. Als je enkel een router zoekt, dan werkt OpenWRT ook prima in een LXC container.N8w8 schreef op zondag 19 december 2021 @ 06:32:
@Qwizh, ik heb er zelf nul ervaring mee, maar de Proxmox VE distro is erg populair, waardoor die vanzelf vaak zal worden aangeraden. Die gebruikt KVM (en kan ook containers, maar je wil pfSense toch niet in n container draaien).
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik zat te denken aan een proxmon cluster met meerdere nodes die al dan niet meedraaien naar gelang de behoefte. (Werkdagen meerdere vm's met iso's draaien (virtuele a10 device bijv)
En containers tbv syslog, radius, etc )
En tevens 24/7 *sense, HA, Plex etc.
Nu zit ik te denken aan een aantal optiplex 3050's of thinkcentre's of iets in die lijn
Of zou het toch verstandiger zijn los zelf te bouwen?
Liefst wel in een redelijk kleine cases ivm plaatsing in de meterkast.
[ Voor 4% gewijzigd door IThengelo op 19-12-2021 12:44 ]
Ik heb hiervoor ESXi en Proxmox gebruikt voor mijn pfSense router. Ik heb die WAN/LAN scheiding toen opgelost door PCI-e passthrough van WAN NIC naar de VM. Op die wijze heeft de hypervisor geen benul dat er een WAN netwerk of netwerkkaart is, en zou dat buiten dus kernel-level hacks veilig moeten zijn (uiteindelijk is op de hypervisor van alles mogelijk).Qwizh schreef op zondag 19 december 2021 @ 00:24:
@zekerpixels bedankt voor je inzichten!
@raymondw welke Linux distro met welke virtualisatiemethode zou geschikt zijn volgens jou om pfSense veilig aan m'n netwerk edge te kunnen hangen? Welke methodiek wordt er dan gebruikt voor het scheiden van de WAN en LAN kant en hoe kan ik de pfSense LAN interface goed trunken naar de rest van het systeem?
Alvast bedankt!
Ik draai nu vanwege meterkast/serverkast fysieke beperkingen weer 2 losse bakken, waarbij Proxmox op mijn nieuwe server en pfSense native van een USB stick (for the time being).
Hoe het trunken en beheren van VLANs in Proxmox gaat weet ik niet. Ik heb laatst wel 2 VLAN-capable switches gekocht maar nog niet ingesteld. Ik kan wel zien dat je meerdere networks kan aanmaken in Proxmox, waaronder die VLAN aware zijn en evt. ook VLAN tag toewijzen. Enfin, zoals ik al zei, wil ik nog eens induiken maar nog niet alles voor uitgezocht..
Ik moet zeggen dat ik Proxmox wel een verademing vond tov ESXi, omdat het gewoon een Debian machine is waar je zonder beperkingen naar toe kan SSH'en. Bij ESXi is mijn ervaring dat je niets in de hypervisor kan en moet zowat alles eerst via een VM. In Proxmox draai ik enkele zaken in de hypervisor, zoals ZFS, samba, Docker (netwerk infra), enz.
Waarom zou je Proxmox gaan uitbreiden met ZFS, docker, samba, ...? Voor de duidelijkheid, ik ben bijlange geen expert, ik leer het zelf nog allemaal. Het is dus echt een vraag
on-topic:
Ik heb net TLP uit gezet. Af en toe zag ik ext4-fs fouten verschijnen in de shell en een check via fsck bleek inderdaad een heleboel fouten aan het licht te brengen op mijn dataschijf. Of dit effectief dataverlies heeft veroorzaakt is mij op dit moment nog niet duidelijk. Daar maak ik mij niet teveel zorgen in, ik heb nog een backup. Wat me wel zorgen baart is dat het reeds de 2de maal is dat dit voor komt. Waarschijnlijk is het geen probleem van de schijf want de S.M.A.R.T. waardes zien er goed uit. Na wat inlezen, vermoed ik dat het iets te maken heeft met de stroom besparende maatregelen. Wat precies weet ik niet dus voorlopig staat nu alles uit en blijven de drives spinnen. Ik zou moeten kunnen achterhalen hoe ik het kan uit lokken of beter testen.
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 12:21
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
Zal ook beetje kennis en/of voorkeur zijn. Want waarom zou je LXC willen als je Docker hebt. Ik heb niks in LXC’s draaienCurlyMo schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:24:
@D-Three Proxmox ondersteunt ook ZFS. Waarom zou je KVM willen als je LXC hebt. Ik heb niks in KVM’s draaien.
Ik heb van oorsprong VM’s als Docker container draaien dus. Lekker makkelijk met docker compose.
Proxmox raad dat af. Die hebben liever dat je een VM gebruikt om Docker te draaien 😵💫
Hele andere filosofie dus. Niks mis mee, maar voor mij beetje teveel van het goede.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Als je Docker op Proxmox gaat draaien ontgaat het nut van Proxmox mij. Proxmox is dan wel Debian, maar de toepassing is als hypervisor om "VMs" te draaien (zij het via LXC of KVM). Dat het wordt afgeraden om Docker, of eender welke software, op Proxmox te installeren lijkt mij dan ook niet meer dan logisch. Bij ESXi ga/kun je toch ook geen software rechtstreeks installeren, waarom zou je dat bij Proxmox dan wel doen?Mars Warrior schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:00:
[...]
Zal ook beetje kennis en/of voorkeur zijn. Want waarom zou je LXC willen als je Docker hebt. Ik heb niks in LXC’s draaien![]()
Ik heb van oorsprong VM’s als Docker container draaien dus. Lekker makkelijk met docker compose.
Proxmox raad dat af. Die hebben liever dat je een VM gebruikt om Docker te draaien 😵💫
Hele andere filosofie dus. Niks mis mee, maar voor mij beetje teveel van het goede.
Enige software die ik in Proxmox heb geïnstalleerd is telegraf (InfluxDB & Grafana draaien wél in een LXC container), en een ZFS snapshot (& replicate) tool. Verder is mijn Proxmox installatie clean.
Wil je puur Docker containers draaien kun je IMO beter een distro pakken die daar op gericht is (wellicht Rancher?) of eender welke server achtige Linux distro (Ubuntu server, Debian server/minimal, ...).
Wellicht kan ik hierin ook wat naief zijn, omdat ik met name voor de bekendheid en het gebruiksgemak van Docker ben gegaan. Een half dozijn aan docker-compose files en een paar mappen aan configuratie/data files tuigt mijn hele self-hosted infrastructuur op/af. Ik draai thuis een mix van Docker containers op de hypervisor en in een Ubuntu Server VM. Enkele containers wil ik naar mijn router verhuizen, zoals PiHole.
Als je geen VMs gebruikt heb je heel Proxmox/ESXi/etc. idd niet nodig. Het liefst minimaliseer ik het aantal VMs ook, vanwege de overhead die elk los OS toevoegt. M.i. is overhead en security een overweging die je thuis nog kan maken. Bvb een firewall moet zeker secuur zijn, en op een bare-metal box na, is m.i. een pfSense VM met PCI-e passthrough een goede optie.
Met diezelfde motivatie valt er wat voor te zeggen om ZFS+Samba op een TrueNAS VM te zetten, zeker omdat Samba eens een kritiek lek heeft gehad. Echter expose ik Samba niet op mijn router en heb ik thuis goede controle over de aangesloten netwerk apparatuur. Ik zie dan weinig gevaar om Samba direct op de hypervisor te draaien.
Vandaag heb ik een Optiplex 3020 op de kop getikt vanwege de behoefte mijn firewall op separate hardware te kunnen draaien. Nu heb ik vanwege flexibiliteit ervoor gekozen deze op Proxmox te virtualiseren zodat ik de hardware tevens voor klein grut kan inzetten indien nodig.
Nu ben ik aan het proberen het idle-verbruik omlaag te brengen:
- 1x i3 4150 (3,5Ghz dualcore)
- Intel H81 mobo met onboard RTL8111/8168/8411 -nic
- 1x 2,5inch hdd (oude 750GB samsung uit 2013)
- 1x 8GB DDR3L
- 1x extra HP intel i210AT
- powertop --autotune runt na startup
- governor naar powersave gezet
Nu wil ik ook nog de monitor/gpu in standby zetten, ik kom hier echter niet helemaal uit. Mijn gedachte is dat het nu niet werkt omdat ik geen drop in wattage zie na boot. Tijdens bios-boot trekt de pc 35W, zakt tijdens OS-boot naar 18W en blijft uiteindelijk hangen rond 16W. De consoleblank=15 parameter is wat ik graag wil zetten, maar ik zie dus geen wijziging na 15 seconden in wattage.
Nu had ik deze instelling aangepast in /etc/default/grub, echter is proxmox in UEFI -modus geïnstalleerd en daardoor gebruik ik geen grub heb ik inmiddels geleerd. Nu is dus de vraag, hoe en waar pas ik deze parameter aan? Ik ben al een paar uur aan het zoeken en durf niet zomaar te rommelen in boot parameters etc zonder dat ik begrijp hoe dit zou moeten werken.
Zijn er anderen die dit hebben doorgevoerd icm UEFI-boot? Of kan ik beter een traditionele bios-boot doen middels een herinstallatie?
Verder, er zit op dit moment een 255Watt 80 plus Gold PSU in meen ik, zou het plaatsen van een PicoPSU hier nog flink verbruik schelen (zowieso vraag ik me af of een pico hier op zou werken gezien de bijzondere atx -aansluiting)?

Welke stappen zijn het nog waard te overwegen gezien het "oude" platform?
Heb je een PCI slot, waar je evt SATA extenders op kan zetten? Heb je wel plek in je kast? Kast ziet er niet uit alsof het PCI's slots heeft.Heilige Kaas schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 23:59:
Ik heb even een korte vraag, als advies.
Mijn vraag:
Overigens heb ik ook een dergelijke HTPC, maar die gaat uit om 22hrs (scheduled task), en weer aan om 6u smorgen (bios timer). Scheelt al gauw een derde tov 24/7 draaien.
Zoiets als dit dus pricewatch: Delock 4 port SATA PCI Express Card
Ik lees dat er ook USB3 -> Sata extenders zijn, misschien is dat een optie voor je.
[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 20-12-2021 09:52 ]
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
De voeding heeft 12V en 12VSB lijnen voor zover ik kon vinden. Dus geen 3.3V of 5V, voor zover nodig worden die door het moederbord gemaakt. Waarschijnlijk heb je een aparte voedingskabel voor hard disks. Een PicoPSU lijkt daarom niet nodig. Wel een 12V voeding. Als je een goede kwaliteit AC/DC adapter hebt kun je die misschien gebruiken, dan moeten er wel 8p en 4p kabels aan worden gesoldeerd. Of het helpt hangt af van de vraag hoe efficiënt de voeding nu is en daar heb ik geen gegevens over bij minder dan 16W belasting. Ik denk niet dat ik zelf nu nog zou investeren in dergelijke oude hardware.
Ik neem aan dat je nu vanuit UEFI de Linux kernel laadt, maar ik weet niet op welke manier dat gebeurt bij jouw Linux variant. Misschien kun je kernel parameters opgeven? Ik denk dat grub als boot loader handiger is bij het gebruik van parameters. Dat is makkelijker dan het aanpassen van de kernel image.
In het algemeen zijn deze Intel desktop platforms met Pentium Gold of i3 het zuinigst :
1. Specifieke moederborden (zie commentaar een stukje verder)
2. 10th gen met 400 series low end moederbord
3.a. Coffee Lake
3.b. Kaby Lake
4. Skylake
Oudere desktop systemen zijn doorgaans een stuk minder zuinig.
Wat betreft specifieke moederborden is de Fujitsu D3643 / 3642-B / 3644-B Coffee Lake serie is het zuinigst in idle en daarna komt Fujitsu D3417-B2 (Skylake).
Op 7 januari kondigt Intel nieuwe Alder Lake Pentium Gold en i3 aan. Het is afwachten hoe die het doet.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 133,06 | € 133,06 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 107,25 | € 107,25 |
2 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Compute 2,5" (5400rpm), 4TB | € 108,55 | € 217,10 |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IM-1 Pocket | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Kabels | Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart | € 5,95 | € 5,95 |
1 | Geheugen intern | Transcend JetRam JM3200HLG-8G | € 33,- | € 33,- |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 90 | € 39,- | € 39,- |
1 | Solid state drives | Transcend SSD370 (Premium) 32GB | € 32,14 | € 32,14 |
Totaal | € 637,40 |
Als AC/DC adapter gebruik ik de Leicke 120W adapter. Na updaten van BIOS en aanzetten van HW P-states levert een standaard Debian Bullseye install (zonder muis,tb,monitor) een verbruik van 8,5W op. Met powertop --auto-tune daalt het verbruik naar 5,0W en als alle disks in standby zijn is het verbruik 3,7W. Het niet aansluiten van de power-led levert nog een kleine 0,1W extra beparing op.
Echter gebruikt powertop (nog) de 'min_power' setting voor ALPM, wat met sommige disks issues heeft. De instelling 'med_power_with_dipm' is daarom wenselijk. (zie https://lore.kernel.org/l...50-2-hdegoede@redhat.com/ )
Dit aanzetten (en ook het configuren spindown-timer voor disks) kan makkelijk via een udev rule:
Zet in /etc/udev/rules.d/power_save.rules
1
2
| ACTION=="add", SUBSYSTEM=="scsi_host", KERNEL=="host*", ATTR{link_power_management_policy}="med_power_with_dipm" ACTION=="add|change", KERNEL=="sd[a-z]", ATTRS{queue/rotational}=="1", RUN+="/usr/sbin/hdparm -B 128 -S 242 /dev/%k" |
Na een herstart levert dit exact het gelijke verbruik op als een powertop --auto-tune. Bovenstaande 2 regels zijn blijkbaar genoeg om alle besparingen te realiseren.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
De med_power_with_dipm instelling zit in kernels 4.15 en later.
Ik gebruik zelf min_power met een Samsung 860 EVO 250GB SATA SSD. Zo stelt powertop --auto-tune het in.
# cat /sys/class/scsi_host/host*/link_power_management_policy
min_power
min_power
min_power
min_power
min_power
min_power
volledig pad:
/sys/class/scsi_host/host0/link_power_management_policy
/sys/class/scsi_host/host1/link_power_management_policy
/sys/class/scsi_host/host2/link_power_management_policy
/sys/class/scsi_host/host3/link_power_management_policy
/sys/class/scsi_host/host4/link_power_management_policy
/sys/class/scsi_host/host5/link_power_management_policy
Ik laat het zo, want er is geen probleem met deze Samsung 860 EVO 250GB SATA SSD.
powertop --auto-tune (Debian 11.2 powertop 2.11) zet de instellingen zo en het rapporteert "bad" als med_power_with_dipm is ingesteld. Maar het is natuurlijk niet echt slecht.
Er is een bug report voor powertop. powertop 2.14.1 wordt getest in testing/unstable. De status is onbekend.
Ik ben er eindelijk toe gekomen de configuratie aan te passen. Ik begrijp niet goed waarom, maar de link naar de bios handleiding in mijn user manual linkt naar een verkeerde of toch in ieder geval serieus out-of-date handleiding. Sommige dingen vond ik dus niet terug, maar veel dingen wel. De data van de Kingston SSD heb ik overgekopieerd. Die heb ik er dus ook uit gehaald, samen met de case fan. In windows heb ik een aantal dingen aangepast, zoals fan control op silent gezet en hier en daar power management opties zo zuinig mogelijk ingesteld. Die windows settings en de hardware changes hebben niet het grote verschil gemaakt. Het zijn vooral de bios aanpassingen die het grootste verschil gemaakt hebben. Voor de changes kwam ik idle net onder de 20 watt uit (18, 19...het schommelde een beetje). nu is dat gezakt naar 8 watt,mrmrmr schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:40:
[...]
Ok, ik heb het aangepast aan deze handleiding.
BCLK Spread Spectrum: Disabled
Asus Multicore Enhancement: Disabled - enforce all limits
DRAM Odd Ratio Mode: Disabled (gebruik standaard JEDEC)
CPU SVID Support: Enabled
PCH DMI ASPS Control: Enabled
ASPM: L0sL1
L1 substrates: L1.1 & L1.2
PCI Express Clock Gating: - (NVMe SSD gebruikt hoge snelheid)
DMI Link ASPM Control: L0sL1
PEG - ASPM: ASPM L0sL1
CPU Power Management Control
Boot performance mode: Max Battery
Intel SpeedStep: Enabled
Intel Speed Shift Technology: Enabled
Turbo Mode: Disabled
CPU C-states: Enabled
(alle C-states op enabled)
Package C State Support: C10 of CPU Default
PCH configuration
PCIe speed: Gen3 (voor een PCIe 3 NVMe)
PCH Storage Configuration
SATA Mode Selection: AHCI
Aggressive LPM Support: Enabled
SATA6G_1(Gray) SATA6G_6(Gray): Enabled (alleen de aangesloten SATA poorten)
SATA6G_1(Gray) SATA6G_6(Gray) Hot Plug: Disabled
Thunderbolt(TM) Support: Disabled
Legacy USB Support: Enabled
XHCI Hand-Off: Disabled (besturingssysteem krijgt het beheer)
USB Single Port Control: (test of uitschakelen verschil maakt in verbruik)
Network Stack: Disabled (start niet remote op)
Hyper M.2X16: Disabled
HD Audio: Enabled
Intel LAN: Enabled
USB Power Deliver in Soft Off state (S5): Disabled (power uitschakelen in S5)
LED Lighting: Stealth Mode (uitschakelen)
APM Configuration
CEC Ready: Enabled (overlapt met andere settings)
Energy Star Ready: Enabled (overlapt met andere settings)
ErP Ready: Enabled (overlapt met andere settings)
Power On By PS/2 Keyboard: Disabled
Power On By PCI-E: Disabled
Power On By RTC: Disabled
Launch CSM: Disabled (handleiding klopt niet)
Tool Menu: Aura Off
Asus User Profile: (bewaar de BIOS settings in een profiel)
Save Changes & Reset
Alle instellingen zijn een inschatting op basis van de handleiding, het is ongetest.
Ik ga het zo laten; hier kan ik mee leven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WK67EDI6uLcDwBBJAQ0IXwvy.jpg?f=user_large)
danku
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Dat is een mooi en maximaal resultaat voor jouw 10th gen Asus systeem met een 3.5" hard disk.Tom Vertommen schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:54:
nu is dat gezakt naar 8 watt,![]()
Ik ga het zo laten; hier kan ik mee leven.
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:47 ]
Uszka in "Fujitsu D3417-B2 zwart scherm na memory upgrade"
Aangezien het een vrij specefieke vraag waar hier meer mensen ervaring mee hebben.
Ik ben mijn esx en truenas server aan het samenvoegen, en hiervoor heb ik voor mijn D3417-B2 extra geheugen aangeschaft.
2 bankjes van 32 gb ecc ram namelijk:
pricewatch: Hynix HMA84GR7MFR4N-UH
Mijn fout is alleen dat ik niet naar de CPU gekeken heb, mijn aanname is dat het moederbord prima de reepjes van 32gb slikt.
Mijn vraag:
Maar nu blijkt de CPU geen ecc en mogelijk geen bankjes van 32gb te slikken.
Nu ben ik mij aan het orienteren voor een Xeon CPU
https://ark.intel.com/con...v6-8m-cache-3-00-ghz.html
Ik google mij wezenloos maar ik krijg nergens mijn vinger achter wat de maximum geheugen grootte mag zijn van deze cpu.
de totale config:
1 | Processors | Intel Pentium G4600 Boxed | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | Fujitsu D3417-B2 | € 139,50 | € 139,50 |
5 | Interne harde schijven | WD Red WD30EFRX, 3TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Controllers | IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x | € 84,64 | € 84,64 |
1 | Behuizingen | Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX | € 0,- | € 0,- |
1 | Netwerkadapters | HP NC360T PCI-E twee-poorts Gigabit serveradapter (412648-B21) | € 43,16 | € 43,16 |
1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Huntkey Jumper 300G | € 0,- | € 0,- |
2 | Solid state drives | Intel DC S3520 2,5" 150GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 267,30 |
[ Voor 63% gewijzigd door Valkyre op 23-12-2021 16:18 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ja, je hebt gelijk, ik heb het aangepast.GioStyle schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:31:
Asus, geen ASRock... En dat is een compliment voor Asus denk ik. Die maken over het algemeen niet zo'n zuinige borden.
Ik zou graag eens een meetresultaat zien in de standaardconfiguratie zoals genoemd in het begin van de topic start.
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:48 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
pricewatch: Samsung M391A2K43BB1-CTD
Dat is 2666 MT/s JEDEC geheugen, dus iets te snel, maar het zou terug moeten vallen naar 2400 MT/s dat past bij de Pentium G4600 processor. Een kit is beter dan 2 losse DIMMs, maar die zijn zo te zien niet meer beschikbaar.
Als je iets anders kiest, let dan op dat het breed verkocht geheugen is en dat het geen XMP geheugen is. Het moet standaard JEDEC settings ondersteunen. JEDEC is de organisatie die ervoor zorgt dat geheugen gestandaardiseerd is. XMP wordt gebruikt voor overklokken en gaming, dat kun je het beste niet kiezen. Het is vaak moeilijk om er achter te komen welke JEDEC settings worden ondersteund. HWiNFO64 toont een volledig overzicht van alle JEDEC settings. Soms kun je online een screenshot vinden van een bepaald type geheugen.
Dit is een overzicht van 16GB ECC unbuffered geheugen: https://tweakers.net/gehe..._wjwt9wNfFaCCpdtjnCTWdf0A
Zoals @GioStyle schreef heeft is het Hynix HMA84GR7MFR4N-UH geheugen registered en niet geschikt voor dit type moederbord, registered geheugen wordt vooral in grote (rack) servers toegepast, meestal energieslurpende types. Ouder registered ECC geheugen wordt vaak spotgoedkoop aangeboden, vooral omdat bijna niemand het nog nodig heeft. De lage prijs is dan wel erg aantrekkelijk, maar je kunt er niets mee.
Onwijs bedankt voor het meedenken! Ik heb in overleg het geheugen (marktplaats) terug gestuurd. Ik wil eigenlijk wel naar 64gb gaan.mrmrmr schreef op donderdag 23 december 2021 @ 18:11:
@Valkyre De Pentium G4600 ondersteunt 32GB unbuffered ECC, je hebt geen Xeon nodig. Het beste is 2x16GB geheugen. Bijvoorbeeld 2 van deze 16GB DIMMs:
pricewatch: Samsung M391A2K43BB1-CTD
Dat is 2666 MT/s JEDEC geheugen, dus iets te snel, maar het zou terug moeten vallen naar 2400 MT/s dat past bij de Pentium G4600 processor. Een kit is beter dan 2 losse DIMMs, maar die zijn zo te zien niet meer beschikbaar.
Als je iets anders kiest, let dan op dat het breed verkocht geheugen is en dat het geen XMP geheugen is. Het moet standaard JEDEC settings ondersteunen. JEDEC is de organisatie die ervoor zorgt dat geheugen gestandaardiseerd is. XMP wordt gebruikt voor overklokken en gaming, dat kun je het beste niet kiezen. Het is vaak moeilijk om er achter te komen welke JEDEC settings worden ondersteund. HWiNFO64 toont een volledig overzicht van alle JEDEC settings. Soms kun je online een screenshot vinden van een bepaald type geheugen.
Dit is een overzicht van 16GB ECC unbuffered geheugen: https://tweakers.net/gehe..._wjwt9wNfFaCCpdtjnCTWdf0A
Zoals @GioStyle schreef heeft is het Hynix HMA84GR7MFR4N-UH geheugen registered en niet geschikt voor dit type moederbord, registered geheugen wordt vooral in grote (rack) servers toegepast, meestal energieslurpende types. Ouder registered ECC geheugen wordt vaak spotgoedkoop aangeboden, vooral omdat bijna niemand het nog nodig heeft. De lage prijs is dan wel erg aantrekkelijk, maar je kunt er niets mee.
Dan kan ik
2x 32gb aanschaffen (mits betaalbaar enz.) of is het overduidelijk dat de combi can mobo en cpu niet werkt?
Of nog 3 x 16gb aanschaffen.
Uiteindelijk word het ook een beetje een financiële afweging 32 Gb is een beetje het minimum wat ik nodig heb voor mijn use case.
Deze valt dan volgens mij ook binnen de specs:
pricewatch: Kingston KSM26ED8/16ME
[ Voor 3% gewijzigd door Valkyre op 24-12-2021 13:05 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Als je Linux draait, dan heb je daar vaak maar weinig geheugen voor nodig, het kan soms zelfs met 512MB voor bijvoorbeeld een mail server of 1GB voor een webserver met php. Sommige applicaties/services onder Windows claimen gewoon zoveel mogelijk beschikbaar geheugen als cache, die kunnen ook met veel minder toe. Als je maar 1 gebruiker hebt is een grote cache niet effectief. Sommige caches houden data niet dagen- of wekenlang vast. Je kan dan vaak ook vooruit met een kleine cache voor alleen het cachen binnen sessies.
In het begin had ik inderdaad een iets andere hardware configuratie. Ik heb dan maar eens een paar metingen gedaan met een paar andere hardware setups. Ik vrees wel dat de verschillen nogal klein zijn voor de nauwkeurigheid van mijn Profile verbruiksmeter. Ik heb elke keer na het verwijderen van een SSD of HDD de relevante SATA poort gedisabled. Ik heb ook elke keer 5 minuten gewacht na het opstarten alvorensmrmrmr schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:25:
[...]
Ik zou graag eens een meetresultaat zien in de standaardconfiguratie zoals genoemd in het begin van de topic start.
de verbuiksmeter te bekijken. Het OS is Windows 10 en OpenVPN server en Wildfly zijn opgestart.
Setup 1
Inclusief een PCI Express 3.0 x4 M.2 SSD, twee 3.5'' hard disks, een 2,5'' SATA SSD, de case fan en de Sata power splitter.Idle: 13W
Moederbord | Asus Prime H410I-Plus/CSM |
Processor | Intel Core i3-10105 Boxed |
Geheugen | PNY Performance MD16GSD42666 |
PCI Express 3.0 x4 M.2 SSD | Samsung 980 500GB |
2,5'' SATA SSD | Kingston A400 2,5" 120GB |
Harde schijf | WD Red Plus, 4TB (64MB cache) |
Harde schijf | WD Green WD20EARX, 2TB |
CPU cooler | Stock cooler |
Case fan | 140 mm case fan (2.52 W +/- 10%) |
PCI bracket | Mini-box PCI Bracket |
Sata power splitter | DeLOCK SATA 15 pin power > SATA 15 pin power 4x kabel |
CPU power adapter | goobay Internes Stroomkabel 8-Pin -> 4-Pin adapter |
Setup 2
Inclusief een PCI Express 3.0 x4 M.2 SSD, twee 3.5'' hard disks, een 2,5'' SATA SSD en de Sata power splitter.Idle: 12W
2,5'' SATA SSD | Kingston A400 2,5" 120GB |
Setup 3
Inclusief een PCI Express 3.0 x4 M.2 SSD, twee 3.5'' hard disks en de Sata power splitter.Idle: 12W
Setup 4
Inclusief een PCI Express 3.0 x4 M.2 SSD en een 3.5'' hard disk.Idle: 8W
De WD Green WD20EARX, 2TB en/of de DeLOCK SATA 15 pin power > SATA 15 pin power 4x kabel maken blijkbaar het grootste verschil.
[ Voor 4% gewijzigd door Tom Vertommen op 24-12-2021 18:50 . Reden: Ik was de PCI Express 3.4 x4 M.2 SSD (Samsung 980 500GB) vergeten ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Bedankt voor je reactie! Heb je ook een meting met SSD en zonder hard disk? Dat geeft nauwkeuriger aan wat het minimum verbruik is in idle. SSD's verbruiken in idle heel weinig, 3.5" hard disks verbruiken in idle 3W of meer.
Setup 5
Inclusief een PCI Express 3.0 x4 M.2 SSD.Idle: 6W
Mijn Profile verbruiksmeter blijft voor het overgrote deel van de tijd staan op 6 watt, maar soms verspringt hij naar 8 of 9 en zelfs naar 0. Ik vrees dat dit gewoon te weinig is voor dit toestel.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Springen naar 0 kan niet kloppen inderdaad, sommige (oude) meters kunnen niet beneden een aantal Watts nauwkeurig meten. Als het echt 6W was, dan zou dat uitzonderlijk laag zijn geweest voor 10th gen desktop.
Niettemin interessant.
Een jaar geleden had @D.I.N.G het bovenstaande gevonden voor €25 euro. Hoewel ik 2 dagen daarvoor mijn eigen energie zuinige server had gebouwd kon ik het niet laten om twee T620's te kopen. Het waren 2 verschillende revisies: de ene had een mSATA en M.2 interface, bij de ander ontbrak de mSATA interface. Met wat SMD soldeerwerk kun je de interface zo weer terug plaatsen, of een mPCIe naar SATA adapter gebruiken op de slot voor de WiFi. Beide T620's kwamen met een 16GB SSD en 4GB RAM en heb ik verder geüpgraded naar 256GB SSD opslag en 2x4GB RAM werkgeheugen per systeem (plus bios upgrade).D.I.N.G schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:19:
[...]
Dankjewel voor de tip.
Ik heb een HP T620 op de kop getikt voor €24,95. Volgens de webwinkel was het de dualcore versie met een 8 GB SSD maar ik heb de quadcore ontvangen met een 16 GB SDD.
Ik heb Openmediavault erop geïnstalleerd en een 4 TB extern harde schijf aangesloten op een USB3 poort. Het kastje gaat dienst doen als download bak en serveert media aan een kodi speler.
Indien iemand anders is geïnteresseerd: https://www.salemedia.nl/...e-series-thin-client.html
Ik heb een vriend blij kunnen maken met het systeem zonder mSATA interface (6W: Ubuntu Server 20.04 LTS, Powertop autotune, Samba, Transmission, Mopidy, MiniDLNA, OpenVPN). Hij is nog steeds erg blij met z'n energiezuinige servertje. Mijn eigen T620 heb ik gebruikt voor alles en nog wat. Doordat ik de boot storage in de M.2 slot had geplaatst had ik dus nog een vrije mSATA poort over. Een jaar later ben ik vandaag eindelijk begonnen aan wat ik vorig jaar van van plan was: de T620 modden met een 2.5" HDD
De mSATA naar SATA interface wordt verzorgd door een Delock 95240. Kon zo snel niet een monteerbare passende adapter vinden met SATA stroomvoorziening, dus heb ik de benodigde 5V afgetapt van de unpopulated fan header. Heb daar een twee polige 0,75mm² klemschroefblok op gesoldeerd voor 5V en ground. De fan header is through hole, maar de ground hole was gevuld met plakkerige zooi wat waarschijnlijk geen tin was. Uiteindelijk maar een 1mm boortje gebruikt om door de ground hole te komen. Blijkbaar ben ik niet de enigste die hier tegen aan liep. De mSATA modder die ik eerder noemde gebruikt 5V van de fan header maar ground van de interne USB poort. De female SATA power connector heb ik gesalvaged uit wat kabels van een modulaire voeding. De buitenste pinnen / kabel aders voor 12V en 3,3V heb ik verwijderd. De middelste aders heb ik laten zitten, welke de 5V is omringt door twee keer ground. De twee grounds heb ik aan elkaar gelust. Vervolgens heb ik de 5V en ground aders bevestigd aan de gesoldeerde klemschroefblok.
Als laatste moest ik de bevestigingsplaat voor de 2.5" HDD maken. Nu zat ik eraan te denken om fancy te doen met 3D printen, maar een oude laptop HDD caddy gebruiken was net zo makkelijk. Door midden knippen, spiegelen, aftekenen, op maat knippen en de gaten boren. 3mm breed voor de bracket zijde, 2mm voor de schroef zijde. Heb voor de zekerheid nog de onderkant afgeplakt met kapton tape.
WIP afbeeldingen
![]() | ![]() |
Eindresultaat onderaan is nog een beetje bijgewerkt qua afwerking en kabel lengtes.
Hardware en BIOS na modificatie
Manufacturer | Hewlett-Packard |
Product Name | HP t620 Quard Core TC |
SKU Number | G6F35AT#ABB |
System Board ID | 21B4 |
BIOS Revision1 | L40 v02.19 |
BIOS Date1 | 02/19/2019 |
Processor Type | AMD GX-415GA SOC with Radeon(tm) HD Graphics |
Processor Speed | 15000 MHz |
Memory Size2 | 8192 MB DDR3 / 1600 MT/s / Single Channel |
# | Category | Product |
1 | PC's | HP t620 Flexible G6F35AT |
2 | Geheugen intern2 | Samsung M471B5173DB0-YK0 |
1 | Solid state drives3 | Crucial MX500 m.2 250GB |
1 | Interne harde schijven4 | WD Blue Mobile PC Drive (8MB cache, 9,5mm), 1TB |
(1) BIOS is geüpgraded naar L40 v02.19 versie. HP vermeld onder SP115305 een nieuwe versie met release date 31 juli 2021, maar deze heeft alleen wijzigen in de flasher software.
(2) Samsung M471B5173DB0-YK0 (4GB DDR3L-1600 SODIMM) uit andere T620 bij geplaatst in de vrije tweede SODIMM slot voor 8GB RAM totaal. De twee modules zijn dus identiek, maar de T620 doet sowieso niet aan dual channel. Het systeem werkt overigens ook met DDR3-1333. Hoeft dus geen DDR3L te zijn.
(3) Crucial CT250MX500SSD4 (250GB 80mm M.2 TLC SATA-600) geplaatst in de vrije M.2 SATA slot voor gebruik als bootdrive.
(4) Western Digital WD10JPVX (1TB 2.5" 5.400 RPM SATA-600) geplaatst in de mSATA poort. Voorheen bezet door een SanDisk SDSA6DM-016G (16GB mSATA MLC SATA-600).
Verbruik
Stroomverbruik gemeten met een PM321. OS is Ubuntu Server 20.04 LTS, geheel up to date. Geen andere software geïnstalleerd, behalve OpenSSH server + Powertop. Hardware volgens bovenstaande lijst. Geen randapparatuur aangesloten zoals invoerapparatuur en schermen. Alleen de voeding en ethernet kabel.
Opnameomstandigheden | Energieverbruik |
Idle 5 min na boot, geen powertop | 6,9W |
Idle 5 min na boot, met powertop --auto-tune | 5,7W |
Eindresultaat
De gemodificeerde T620 met 8GB RAM, 250GB SSD, 1TB HDD en kale Ubuntu Server 20.04 installatie met powertop --auto-tune komt uit op 5.7W

:strip_exif()/f/image/jX09cQnVnzY2gThC6GWA7ZCY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 69% gewijzigd door snoopdoge90 op 30-12-2021 02:25 ]
Bedankt voor deze info! Na het overlijden van 1x PI3B en 2x een Pi4B (allen met SSD, echt de PI defect) is wil ik een betrouwbaarder systeempje voor Home Assistant met addons als InfluxDB, Grafana, NodeRed, etc.project.bobby schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:45:
Het is niet een heel krachtig systeem, maar ik wilde het toch nog even delen - voor mensen die een zuinig systeempje nodig hebben voor docker oid.
Om Home Assistant fysiek los te trekken van mijn thuislab heb ik een Mele Quieter 2 gekocht.
Deze: https://www.mele.cn/PCHD28/124-en.html
Maar dan de versie met 4gb ram en 64 emmc.
Specificaties:
Intel Celeron J4125 met 4GB single channel RAM
Met 64GB Emmc onboard storage (type onbekend).
Netwerkverkeer is actief, 1000mbit
Geen toetsenbord of beeldscherm aangesloten.
Gemeten met een Brennestuhl PM 231 e
Zonder peripherals of monitor (kaal):
Windows idle: 2 watt
Ubuntu idle: 2.2 watt
Home assistant idle na eerste installatie zonder peripherals; 1.4 watt (!).
Home Assistant in productie met onderstaande peripherals & apps: 2 watt.
Conbee II Zigbee Usb stick,
Aotec 5 Usb stick,
P1 - USB kabel,
Netwerk 1000mbit actief
4 apps actief: Unify network, Wireguard, DuckDNS, buienradar
Voor Home Assistant is dat volgens mij nog steeds overkill, hangt op 1%CPU en <10% Ram in gebruik.
Inmiddels sata m2 schijfje erin gezet. Dat voegt +2w toe aan het verbruik.
Kingston SA400M8/240G A400 SSD
Update:
Ik heb weer een aantal testjes gedaan met een SSD gekoppeld via een externe enclosure (Ugreen B07D2BHVBD).
Unraid array online:
Ubiquiti NVR continue schrijven naar M2 sata dis (WD Red Sata m2. disk 1 TB)
MX500 1 TB Time Machine back-up aan het wegschrijven is 6,3 watt.
Deze combinatie idled op 4,3 W met powerfactor tussen de 60 en 70.
Deze Mele Quieter 2 lijkt me geschikt. Prijs valt wel wat tegen voor een HA OS servertje.. Ik ga denk ik voor de goedkopere N4020 versie. Die CPU heeft 2 cores minder, maar HA gebruikt toch maar 1 thread (Python). Single thread performance is vergelijkbaar tussen de CPU's. Daarentegen gebruik ik wel add-ons, maar het is mij niet duidelijk of die dan wel aparte threads kunnen draaien.
Vergelijking N4020 en J4125
Voor als je koopt - prijzen zakken regelmatig voor een flash deal met 30-40 euro en stijgen dan weer.MWDKing schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:41:
[...]
Bedankt voor deze info! Na het overlijden van 1x PI3B en 2x een Pi4B (allen met SSD, echt de PI defect) is wil ik een betrouwbaarder systeempje voor Home Assistant met addons als InfluxDB, Grafana, NodeRed, etc.
Deze Mele Quieter 2 lijkt me geschikt. Prijs valt wel wat tegen voor een HA OS servertje.. Ik ga denk ik voor de goedkopere N4020 versie. Die CPU heeft 2 cores minder, maar HA gebruikt toch maar 1 thread (Python). Single thread performance is vergelijkbaar tussen de CPU's. Daarentegen gebruik ik wel add-ons, maar het is mij niet duidelijk of die dan wel aparte threads kunnen draaien.
Vergelijking N4020 en J4125
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 12:21
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
HA core maakt gebruik van multi threading (Python Thread component), dus gebruikt zeker meer dan 1 core!MWDKing schreef op woensdag 29 december 2021 @ 22:41:
[...]
Bedankt voor deze info! Na het overlijden van 1x PI3B en 2x een Pi4B (allen met SSD, echt de PI defect) is wil ik een betrouwbaarder systeempje voor Home Assistant met addons als InfluxDB, Grafana, NodeRed, etc.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
De tests heb ik gedaan met de verbruiksmeter: Olympia EKM 2000 Er valt voor zo ver ik kan zien vrij weinig over dit ding te vinden. Weet jij toevallig of dit ding accurate wattages levert? Ik ben geen elektroguru dus vandaar dat ik het hier even vraag. Als je denkt dat het aan de verbruiksmeter ligt, dan ben ik bereid om de Brennenstuhl aan te schaffen.
"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik zie dat deze Olympia EKM 2000 meter reviews heeft uit 2008, dus ik denk dat het een oud type is. Ik zou hem daarom vervangen door een meter genoemd in de topic start of in het energiemetertopic.
Een te hoog aangegeven verbruik is een indicatie van foute meter. Sommige slechte energiemeters houden helemaal geen rekening met de power factor, waardoor het verbruik (veel) te hoog wordt aangegeven. Dat fenomeen wordt ook aangehaald in deze review.
Zojuist de Brennenstuhl binnen gekregen, aangesloten en wat blijkt, met alle containers en schijven aan het draaien +- 16W... Dan weet ik wat in mijn verhaal de boosdoener was...mrmrmr schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:35:
@Broodje_Aap
Ik zie dat deze Olympia EKM 2000 meter reviews heeft uit 2008, dus ik denk dat het een oud type is. Ik zou hem daarom vervangen door een meter genoemd in de topic start of in het energiemetertopic.
Een te hoog aangegeven verbruik is een indicatie van foute meter. Sommige slechte energiemeters houden helemaal geen rekening met de power factor, waardoor het verbruik (veel) te hoog wordt aangegeven. Dat fenomeen wordt ook aangehaald in deze review.

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Dat is een Alder Lake-U processor bedoeld voor laptops. Die heeft een lage normale frequentie van 1 GHz. Alleen bij voldoende koeling in een geschikte behuizing kan die tot 4,4 GHz pieken.
Ik heb ooit eens een Core 2 Duo desktop moederbord gekocht met een laptop chipset, maar Asus vergat het SODIMM geheugen te testen en ondersteuning was niet bestaand, het heeft nooit betrouwbaar gewerkt.
Desktop hebben doorgaans '-S' processoren. Hiervoor was de Pentium G7400 3,7GHz gelekt. De prijs is USD 64 of € 56,68 exclusief BTW, € 68,58 inclusief Nederlandse BTW. Wat voor soort prijs het is staat er niet bij (wholesale? MSRP?).
Het blijft een 2 core/4 thread processor, met meer cache geheugen dan voorgaande energiezuinige generaties. Hij heeft een 45W TDP rating. Ik verwacht dat de prestaties weer incrementeel hoger liggen dan de voorgaande generaties. Deze keer kan dat omdat de maximum snelheid in theorie geen energieverbruik nadeel zal hebben in het gebruik door gebruik van Intel-7 (10nm) in plaats van 14nm.
Ik weet niet of de Celeron G6900 3,4 GHz een goed en zuinig alternatief zal zijn, die is flink goedkoper met 42 USD.
/i/2004862848.png)
Wat mij opvalt is dat er tot 8x SATA mogelijk is met H670 en dat B660 en H610 het moeten doen met maar 4x SATA.
nieuws: Intel introduceert 22 nieuwe Alder Lake-cpu's en H670-, B660- en H610-chipsets
mijn keuze qua moederbord zal ongetwijfeld verkeerd zijn geweest, maar toen ik hem gekocht heb was 2.5gbe een vereiste van mijn kant en de keuze was niet bepaald reuze op dat moment.
mijn verbruik met disks down en geen vm's en dockers die draaien is alsnog zo'n 50 watt..
Start ik de dockers dan komt er amper iets bij, misschien wel 2 of 3 watt. Maar start ik mijn windows vm dan komt er rustig 20 watt bij... Met alle disks gestart (idle) etc zit ik op zo'n 90 watt totaal.
powertop --auto-tune doet niet heel veel moet ik zeggen.. ik weet ook niet echt of dat wel helemaal lekker werkt.. Als ik plaatjes vergelijk met anderen heb ik het gevoel dat het niet echt iets doet bij mijn server.
1 | Processors | Intel Core i5-11600 Boxed | € 229,- | € 229,- |
1 | Moederborden | Gigabyte B560M Aorus ELITE | € 108,95 | € 108,95 |
4 | Interne harde schijven | WD Gold, 4TB | € 159,90 | € 639,60 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Node 804 | € 108,90 | € 108,90 |
1 | Netwerkadapters | Intel Pro/1000 PT Dual Port | € 62,- | € 62,- |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Phantom | € 26,- | € 26,- |
1 | Geheugen intern | HyperX Fury black HX432C16FB3/16 | € 99,- | € 99,- |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 11 500W CM | € 73,16 | € 73,16 |
2 | Solid state drives | Gigabyte NVMe SSD 512GB | € 51,85 | € 103,70 |
2 | Solid state drives | Intel DC S3610 2,5" 200GB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 1.450,31 |
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006
[ Voor 145% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:49 ]
haha vast een niet al te geweldige 1.. die hadden we nog liggen (was al blij dat ik uberhaupt 1 had).GioStyle schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:30:
@furian88
Niet geheel onbelangrijk: met welke verbruiksmeter meet je?
En ik als ik zo naar je hardwarelijstje kijk.. Je hebt wel je best gedaan om de minst zuinige hardware uit te kiezen...
M12 plug-in consumption meter van elro
[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:48 ]
bingo, jij mag niet meer radenGioStyle schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:43:
[...]
Je schijven doen 6,9W per stuk. (27,6W in totaal). Je netwerkwerkadapter (Intel Pro PT Dual adapter) 5W, je Intel's doen 7W in gebruik per stuk. Dat tikt allemaal wel aan, ik denk dat 50W/90W best wel realistisch is met jouw hardware.
Welk OS draai je? Ik gok op Unraid.
Misschien even de hele post lezen, staat er allemaal bij..GioStyle schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:43:
[...]
Je schijven doen 6,9W per stuk. (27,6W in totaal). Je netwerkwerkadapter (Intel Pro PT Dual adapter) 5W, je Intel's doen 7W in gebruik per stuk. Dat tikt allemaal wel aan, ik denk dat 50W/90W best wel realistisch is met jouw hardware.
Welk OS draai je? Ik gok op Unraid.
De 11th gen is niet super zuinig in idle.
De datacenter SSDs zijn wel actief? Die verbruiken ook 0.6W per stuk.
Een 2.5GbE NIC verbruik ook significant meer dan een 1GbE NIC..
Maar om dan op 50W al te komen is wel erg hoog. Slechte power meter zou kunnen.
Je zou in autotop nog eens kunnen kijken of de CPU zijn laagste idle C state wel haalt op de cores en power package. Zo niet even in de BIOS grasduinen of er een optie voor te vinden is die iets over de C states rept. Soms zijn die op consumenten/"gamer" borden niet aangezet omdat het de latency iets kan verhogen.
Als ik post zie van @furian88 dan is unraid niet zuiniger?
C-states en dergelijke heb ik volgens mij allemaal prima aangezet. Ik zal morgen eens een screenshot plaatsen van powertop.. ik had het idee dat hij niet alles in power save mode zet zeg maar.Hans1990 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:24:
[...]
Misschien even de hele post lezen, staat er allemaal bij..
De 11th gen is niet super zuinig in idle.
De datacenter SSDs zijn wel actief? Die verbruiken ook 0.6W per stuk.
Een 2.5GbE NIC verbruik ook significant meer dan een 1GbE NIC..
Maar om dan op 50W al te komen is wel erg hoog. Slechte power meter zou kunnen.
Je zou in autotop nog eens kunnen kijken of de CPU zijn laagste idle C state wel haalt op de cores en power. Zo niet even in de BIOS grasduinen of er een optie voor te vinden is die iets over de C states rept. Soms zijn die op consumenten/"gamer" borden niet aangezet omdat het de latency iets kan verhogen.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Demontage van de SSD's en die vervangen door 1 Samsung QVO 2TB SATA. Die heeft een laag idle verbruik en een gunstige prijs per GB.
De schijven zoveel mogelijk in spindown houden.
De oude PT netwerkkaart vervangen door een of meer I210/I211 Gbit kaarten.
De BIOS volledig optimaliseren voor verbruik. Oude hardware voorkomen dat een computer hogere C-states kan bereiken. Met powertop kun je zien welke C-States worden bereikt. Er zijn nog meer power saving instellingen voor o.a. SATA, PCIe, USB. Die zijn net zo belangrijk voor het eindresultaat.
Zit er misschien ook nog een grafische kaart in? Radiatoren? Onnodige ventilatoren? Allemaal verwijderen.
Als oude server hardware wordt toegepast is dat vaak in aanschaf goedkoop (soms gratis), maar als je daarna nagaat dat er hoge verbruikskosten zijn, zul je zien dat goedkoop soms duurkoop is met 10 euro per Watt over een economische levensduur van 5 jaar. Het is soms voordeliger nieuwe zuinige hardware aan te schaffen. Het gaat niet alleen over het eigenverbruik van het onderdeel, maar ook om de invloed die het heeft op energiebesparende functies in andere onderdelen.
De Elro M12 energiemeter is een oud ontwerp en meet onnauwkeurig, ik zou die ook vervangen door een moderne meter. Zie de topic start voor suggesties.
Als je screenshots post van powertop (good/bad, c-states en frequenties), dan kunnen we meekijken.
[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 06-01-2022 02:31 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Server zuinigheidsinstellingen. Ongetest!
Smart Fan 6: instellen zodat ventilatoren zo weinig mogelijk rpm hebben bij lage temperatuur. Het is niet nodig om electronica op minder dan 40 graden te houden. Maximum is 60 tot 80 graden voor algemene electronica, voor disks kijk in de spec sheet. De processor mag 100 graden worden, het zal automatisch terugschakelen.
CPU Clock Ratio: mag omlaag
IGP Ratio: auto
CPU Over Temperature Protection: verlaag om de koeling te ontzien
FCLK Frequency for Early Power On : 400 MHz (verminderd het verbruik tijdens op starten iets)
Hyper-Threading Technology: enabled
No. of CPU Cores Enabled: auto
Intel(R) Speed Shift Technology (Intel ® Speed Shift Technology): auto
CPU Thermal Monitor: auto (dit doet de processor zelf)
CPU EIST Function: enabled
Race To Halt (RTH) (Note) / Energy Efficient Turbo: enabled
Intel(R) Turbo Boost Technology: auto of disabled om maximum verbruik te beperken
Intel(R) Turbo Boost Max Technology 3.0: disabled
CPU Flex Ratio Override: disabled
Frequency Clipping TVB: enabled
Voltage reduction initiated TVB: enabled
CPU Enhanced Halt (C1E): enabled
C3 State Support: enabled
C6/C7 State Support: enabled
C8 State Support: enabled
C10 State Support: enabled
Package C State Limit: enabled
CPU Power Performance: niet laten toenemen (2e keus: auto)
Turbo Power Limits: auto (processor regelt het)
Power Limit TDP (Watts) / Power Limit Time: auto of beperk vermogen als je het maximum verbruik wilt beperken
Core Current Limit (Amps): auto of beperk stroom als je het maximum verbruik wilt beperken
Turbo Per Core Limit Control: auto
Extreme Memory Profile (X.M.P.): disabled (gebruik JEDEC-SPD settings op standaard processor snelheid)
System Memory Multiplier: auto
Gear Mode: disabled
Memory Enhancement Settings: normal
SPD Info: actief moet DDR4-3200 of lager zijn.
Vcore Voltage Mode/CPU Vcore/Dynamic Vcore(DVID)/BCLK Adaptive Voltage/CPU
Graphics Voltage (VAXG)/DRAM Voltage (CH A/B)/CPU VCCIO/CPU VCCIO2/CPU System
Agent Voltage/VCCPLL OC/VCC18PCH/VCC1V8P: probeer 1.2V in te stellen in plaats van 1.35, verlaag de DDR4 snelheid als dat niet meteen lukt, bijvoorbeeld naar DDR4-2666. Of dat kan kun je controleren met de SPD info. Het geheugen gebruikt standaard DDR4-2400 op 1.2V (JEDEC standaard).
Platform Power Management: enabled (dit is ASPM)
PEG ASPM: enabled
PCH ASPM: enabled
DMI ASPM: enabled
Power On By Keyboard: disabled (kan ook via powertop worden ingesteld)
Power On By Mouse: disabled (kan ook via powertop worden ingesteld)
ErP: enabled
Soft-Off by PWR-BTTN: Delay 4 Sec. (voor veiligheid in MSDOS mode)
Resume by Alarm: disabled
Power Loading: disabled
RC6(Render Standby): enabled
AC BACK: always off (uit blijft uit)
Initial Display Output: IGFX
Internal Graphics: enabled
DVMT Pre-Allocated: 64M
DVMT Total Gfx Mem: 128MB (het is een server)
Aperture Size: 128MB
OnBoard LAN Controller: disabled (als die niet strikt nodig is, gebruik beter 1 Gbit Intel I210/I211)
Audio Controller: disable als het niet via het OS kan
Above 4G Decoding: disabled (voorkomt beeldproblemen)
IOAPIC 24-119 Entries: disabled, enabled als het nodig is
Legacy USB Support: disabled
XHCI Hand-off: enabled (zou niet nodig moeten zijn bij een recent OS)
Network Stack: disabled
SATA Mode Selection: AHCI
Aggressive LPM Support: enabled
Port 0/1/2/3/4/5: test uitzetten van ongebruikte poorten, zou weinig uit moeten maken wegens andere instellingen
SATA Port 0/1/2/3/4/5 DevSlp: enabled
Hot plug: disabled
Configured as eSATA: disabled
3DMark01 Enhancement: disabled
CPU PCIe Link Speed: beperk tot Gen2 of indien nodig Gen3. Gen4 is ongunstig.
PCH PCIe Link Speed: beperk tot Gen2 of indien nodig Gen3. Gen4 is ongunstig.
CPU Vcore/CPU VCCSA/DRAM Channel A/B Voltage/+3.3V/+5V/+12V/CPU VAXG: controleer of de spanning normaal is
NetWork Stack Driver Support: disabled
CSM Support: disabled
Save Profiles: bewaar het profiel als energiezuinig
https://www.asrock.com/news/index.asp?iD=4802
Beste leuke dingen! 4 DIMM slots in een ITX doos was vroeger iets waar ik alleen maar van kon dromen, maar met DDR4 en 16/32GB DIMMS is dat ook een beetje passé. Je kan immers vrij makkelijk 32GB+ in 1 node kwijt.
Nu nog even afwachten wat het verbruik gaat doen!
Even niets...
Die 80+ Bronze-voeding van 500W klinkt mij niet als de zuinigste optie voor een server vrees ik. Maar absoluut mooi dat er ontwikkelingen blijven in dit formaat.FireDrunk schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:01:
ASRock heeft nieuwe Barebones aangekondigd: nieuws: ASRock introduceert op Mini-ITX gebaseerde DeskMeet-barebones voor In...
<knip>
Nu nog even afwachten wat het verbruik gaat doen!
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Vanwege de Intel NIC zijn deze op eerste gezicht interessant (maar onbewezen):
ASRock H610M-HDV/M.2
ASRock H610M-ITX/ac
Beide hebben I219V netwerk chips. 6 fasen.
Dit had wel wat minder kunnen zijn:
• de ITX heeft een extra 15W 5V LED aansluiting.
• 24W 12V chassis waterpomp aansluiting
• 12W 12V chassis fan aansluiting voor de HDV/M.2
• 24W 12V cpu waterpomp aansluiting nog een voor de HDV/M.2
Deze spanningen door de voeding zouden moeten worden geleverd, ik weet niet of het ook met extra electronica komt zoals condensatoren.
Vergelijking
Uiteindelijk heeft de ITX de beste papieren van de ASRock H610/B660 modellen denk ik. Afwachten of het ook in de praktijk vergelijkbaar is met de 10th gen voorlopers.
Maar goed.. alles bij elkaar telt natuurlijk wel op, en kan zodoende wel een Watt schelen.
De 80Plus PSU labels zeggen overigens ook weinig over het idle verbruik van de voeding. Die specificatie is enkel bedoeld voor de efficientie bij bepaalde belastingen (10% (Titanium only), 20%, 50%, 100%), en de eis >0.9 power-factor @ 100%. Het is helaas geen onderdeel van het One Watt Initiative..
Echter 20% van 500W is al 100W, wat ver boven het idle verbruik van een zuinige server ligt. Onder 20% is alles undefined. Gezien dat 80Plus Bronze slechts 81% rendement verlangt bij 20% load, dan zal dat voor nog lagere vermogens al niet veel gunstiger zijn vrees ik. Het bord lijkt wel ATX-compatible.. de MB form factor is alleen aangepast aan de kast. Wat ik tot zover zie zou je er dus gewoon een PicoPSU in moeten kunnen zetten.
Wat wel scheelt is dat het AMD variant geen chipset heeft, en gebruik maakt van de I/O op de AMD SOC. Dat zal wel de reden zijn dat er 1 SATA poort minder is op het AM4 bord. Bij Intel zit er wel een chipset bij, die natuurlijk extra idle power vreet.
Maar echte ervaringen/metingen moeten maar uitwijzen waar de cijfers in absolute zin op uitkomen. Ik heb echter wel redelijk lage idle verbruik (5-8W) voor eerdere ASRock barebones gezien zonder AMD chipset.. dus dat kan hoopvol zijn.
[ Voor 7% gewijzigd door Hans1990 op 06-01-2022 15:42 ]
Ik ga kijken wanneer ik dit eens langs kan lopen allemaal, ik heb het voor de makkelijkheid maar even uitgeprintmrmrmr schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 02:09:
Gigabyte B560M Aorus Elite
Server zuinigheidsinstellingen. Ongetest!
Smart Fan 6: instellen zodat ventilatoren zo weinig mogelijk rpm hebben bij lage temperatuur. Het is niet nodig om electronica op minder dan 40 graden te houden. Maximum is 60 tot 80 graden voor algemene electronica, voor disks kijk in de spec sheet. De processor mag 100 graden worden, het zal automatisch terugschakelen.
Voor de rest even een reeks powertop screenshots.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik zie veel wakeups per seconde. Ter vergelijking, ik heb er momenteel 17 in Debian 11. Bij jou zal het wel iets te maken hebben met kvm, qemu en Plex.
Bij deze powertop versie wordt niet aangegeven wat de frequentie is onder Frequency stats . Je kunt misschien met watch -n.1 "grep \"^[c]pu MHz\" /proc/cpuinfo" zien wat de frequentie is. Als Idle 100% betekent dat de frequentie 100% is tijdens idle, dan is dat een verklaring voor een hoog idle verbruik. De processor zou voor een laag idle verbruik in de powersave stand moeten draaien. De standaard in Linux is tegenwoordig de intel_pstate driver, daarmee zorgt de processor zelf voor de frequentie op basis van power standen.
De "Idle stats" tab zag ik er niet bij staan, die toont hoeveel tijd de processor/package/core/gpu doorbrengt in bepaalde states. Dat geeft ook iets over de belasting van de processor cores.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Het is verschil is niet groot meestal. In theorie is minder hardware beter, maar dat hoeft niet in de praktijk zo uit te pakken.Wallie Wallie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:53:
Is het verschil in verbruik tussen 1x 16GB geheugenbankje i.p.v. 2x 8GB geheugenbankjes te verwaarlozen of de moeite waard?
Geheugenfabrikanten geven typisch te weinig informatie. Soms kun je met goed zoeken metingen vinden. Het blijkt dat oudere DDR4's meer kunnen verbruiken dan nieuwere. De ontwerpen worden na de introductie energiezuiniger. Daarom zijn oude DIMM's soms niet zo'n goede keuze. DIMM's die bedoeld zijn voor overklokken, gaming of performance zullen bijna zeker meer verbruiken dan standaard JEDEC op 1,2V. Vermijd XMP zoveel mogelijk. DIMM's hebben een eigen stroomvoorziening aan boord en de kwaliteit daarvan heeft ook wat invloed, maar de kwaliteit van de geheugenchips zelf zijn het meest bepalend voor het totaalverbruik. Standaard JEDEC geheugen met een DDR4-xxxx classificatie passend bij de processor is meestal een goede keuze. Lager mag ook, bijvoorbeeld bij Alder Lake kun je kiezen voor DDR4-3200 JEDEC (geen XMP), maar misschien is moderne DDR4-2666 van een goede chip en modulefabrikant wel zuiniger. Dat is mij nog niet duidelijk.
DDR5 zou weliswaar zuiniger moeten kunnen door een iets lagere spanning (1,1V in plaats van 1,2V), maar de eerste modules die zijn getest op verbruik laten een enorm verbruik zien, twee keer een compleet zuinig 9th gen systeem. Dat was dan ook een vroege gaming/performance module. In theorie zou een DDR5 module met lage JEDEC snelheid en geen XMP van een goede fabrikant zuiniger moeten kunnen zijn dan een DDR4 module met vergelijkbare JEDEC snelheid. DDR5 ondersteunt met 1 module dual channel. Het is nog afwachten of DDR5 net zo zuinig kan zijn als bijvoorbeeld DDR4-2666.
ik heb de windows vm eens uitgezet. Verschil is duidelijk aanwezig.. ik denk dat het grootste probleem wellicht is geweest met deze vm dat het voorheen een fysieke installatie was. ik zal eens een nieuwe windows vm uitrollen. kijken of dat verschil maakt.mrmrmr schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:03:
@furian88
Ik zie veel wakeups per seconde. Ter vergelijking, ik heb er momenteel 17 in Debian 11. Bij jou zal het wel iets te maken hebben met kvm, qemu en Plex.
Bij deze powertop versie wordt niet aangegeven wat de frequentie is onder Frequency stats . Je kunt misschien met watch -n.1 "grep \"^[c]pu MHz\" /proc/cpuinfo" zien wat de frequentie is. Als Idle 100% betekent dat de frequentie 100% is tijdens idle, dan is dat een verklaring voor een hoog idle verbruik. De processor zou voor een laag idle verbruik in de powersave stand moeten draaien. De standaard in Linux is tegenwoordig de intel_pstate driver, daarmee zorgt de processor zelf voor de frequentie op basis van power standen.
De "Idle stats" tab zag ik er niet bij staan, die toont hoeveel tijd de processor/package/core/gpu doorbrengt in bepaalde states. Dat geeft ook iets over de belasting van de processor cores.
![]() | ![]() | ![]() |
Ik heb een Prodesk 600 Mini G2 op de kop getikt (via m'n werk). Deze PC heeft een Intel(R) Core(TM) i5-6500T processor en 16GB werkgeheugen. Nu heb ik er als test even Promox VE op de 256GB NVME disk geïnstalleerd en zou er nog 2,5" Sata disk in kunnen stoppen. Ik wil hem eigenlijk inzetten als docker host, MineCraft server (eventuele nog een andere game server) en storage voor wat prive zaken (maar ook films en series). Maar ik vraag me nu af of mijn setup wel het meest handige is, is de 256GB uberhaupt wel voldoende en of ik de 2,5" disk nou als SSD of als 4 of 5TB HDD moet inzetten.
Momenteel heb ik een Synology DS716+II met 2x 6TB in RAID 1, hierop draaien de dockers momenteel.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
In plaats van C7 verwacht ik C10. Dat kan ook aan een verouderde tool liggen. Powertop geeft het wel aan als het goed is. Wat zegt powertop "Idle stats" tab?
Deze watch -n2 "grep \"^[c]pu MHz\" /proc/cpuinfo" opdracht ververst veel trager: 1x per 2 seconden, dat voorkomt dat de frequentie oploopt door te snel opvragen.
Ik denk dat bij jouw systeem 1200 of 1300 MHz de normaalstand is voor idle. Bij 9th gen is dat 1200 MHz. Onder Windows is 800 MHz haalbaar onder idle. Onder Linux beslist de processor zelf en daardoor wordt het al snel hoger dan 800 MHz.
Bij jouw systeem zou het Ideaal zijn om alle of zoveel mogelijk cores op 1200 of 1300 te krijgen.
Deze opdracht geeft aan of powersave is ingeschakeld voor cores:
cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_available_governors
Bij de powersave commando krijg ik terug: performance powersavemrmrmr schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:47:
@furian88
In plaats van C7 verwacht ik C10. Dat kan ook aan een verouderde tool liggen. Powertop geeft het wel aan als het goed is. Wat zegt powertop "Idle stats" tab?
Deze watch -n2 "grep \"^[c]pu MHz\" /proc/cpuinfo" opdracht ververst veel trager: 1x per 2 seconden, dat voorkomt dat de frequentie oploopt door te snel opvragen.
Ik denk dat bij jouw systeem 1200 of 1300 MHz de normaalstand is voor idle. Bij 9th gen is dat 1200 MHz. Onder Windows is 800 MHz haalbaar onder idle. Onder Linux beslist de processor zelf en daardoor wordt het al snel hoger dan 800 MHz.
Bij jouw systeem zou het Ideaal zijn om alle of zoveel mogelijk cores op 1200 of 1300 te krijgen.
Deze opdracht geeft aan of powersave is ingeschakeld voor cores:
cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_available_governors
de idle stats pagina:
:strip_exif()/f/image/cmQ1nYfLHWpb2IbFXeqjwFmB.jpg?f=fotoalbum_large)
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Heb je ook de output van cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor als dat werkt? De output geeft per processorcore aan of powersave is ingeschakeld.
@Ankh
Ik heb geen antwoord op je vraag of 256 GB opslag voldoende is voor die specifieke toepassingen maar misschien iemand anders wel.
Ik draai Linux servers meestal met veel minder: 20 GB voor web en mail op internet (VPS), zonder GUI. Mijn keuze voor fysiek is een 250GB SSD. Maar voor andere doeleinden kan dat te krap zijn.
Die geeft netjes powersave aan, ik heb al eens vaker gelezen dat ik sowieso opties mis bij de mogelijkheid om power save in te schakelen. Dit zou ook iets te maken hebben met de Intel_P state driver ofzomrmrmr schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:08:
@furian88 Ik zie dat alleen ACPI C-states beschikbaar zijn. Of dat klopt weet ik niet, maar het is wel een indicatie dat er iets niet goed loopt. Misschien niet de juiste driver. De frequenties had ik al gezien.
Heb je ook de output van cat /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor als dat werkt? De output geeft per processorcore aan of powersave is ingeschakeld.
:strip_exif()/f/image/8PzY28LqAZqCUTnKQOlitsGE.jpg?f=fotoalbum_large)
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik weet dat het bord geen IPMI heeft en dus niet wordt ondersteund door ESXi maar misschien is er een workaround? Het gaat mij er om dat ik handmatig even kan checken of de temperatuur niet te hoog oploopt.
ik heb eens de volledige array uitgezet. zelfs dan houdt ik nog 1050 wakups/second..mrmrmr schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:09:
De nieuwere p-state driver heeft minder opties omdat het alles overlaat aan de processor zelf. De oude opties zijn niet meer van toepassing, dus dat is als verwacht. De powersave instelling is goed voor zuinige systemen. De processor schaalt vanzelf de frequentie op als er meer vraag naar is, dat doet Windows ook.
Heb hetzelfde opgemerkt met een Win10/11 VM.furian88 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:20:
ik heb de windows vm eens uitgezet. Verschil is duidelijk aanwezig.. ik denk dat het grootste probleem wellicht is geweest met deze vm dat het voorheen een fysieke installatie was. ik zal eens een nieuwe windows vm uitrollen. kijken of dat verschil maakt.
Schone installatie verbruikte bijna 10w.... en dat was alleen Windows.
Draai nu Server'19 met desktop en die zit rond de 4w, inc services die ik wil draaien.
Sinds kort heb ik 1000/1000 glasvezel, en daar haal ik gewoon strak 110MB/s mee.
Dat zorgt er voor dat tijdens grote downloads, en stevige uitpak sessies, de load van mijn machine oploopt tot ruim 12. De disk array (ZFS Pool van 6*14TB), staat dan dus met ~300MB/s iets uit te pakken, terwijl er dus ook nog nieuwe data binnenkomt.
In sommige gevallen zorgt dat er dus voor dat de downloadsnelheid inkakt tot ~60MB/s omdat mijn CPU gewoon echt niet snel genoeg is.
Toch jammer
Even niets...
Dat snap ik, dat was ook niet zo zeer mijn punt. Ik vroeg mij meer af, of een single server (met 2 losse disken, NVME + HDD) voldoende is voor deze taken. De docker / gameserver gedeelte is back-up niet noodzakelijk. Maar voor de prive data wel.mrmrmr schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:08:
@Ankh
Ik heb geen antwoord op je vraag of 256 GB opslag voldoende is voor die specifieke toepassingen maar misschien iemand anders wel.
Ik draai Linux servers meestal met veel minder: 20 GB voor web en mail op internet (VPS), zonder GUI. Mijn keuze voor fysiek is een 250GB SSD. Maar voor andere doeleinden kan dat te krap zijn.
Mijn Synology heeft RAID 1, dus ben ik gedekt ten aanzien van een schijf uitval. Als de NAS kapot gaat dan kan ik terugvallen op een back-up buiten de deur (Azure/Amazon etc).
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik denk dat snelheid terugloopt wegens een andere reden, bijvoorbeeld omdat de bron/Internet niet snel genoeg is of omdat de opslag niet snel genoeg is. Downloaden op SSD en daarna verplaatsen zou dat kunnen oplossen.
Soms comprimeer/decomprimeer ik terabytes aan kleine en grote bestanden op een Pentium G4600 3,6 GHz op hard disks. Dat doet niets met de LAN netwerksnelheid (op een SSD) omdat het uitpakken met lagere prioriteit gebeurt en het niet 100% cpu kan pakken.
@Ankh Ik maak backups via USB3, tijdelijk aangesloten. RAID pas ik niet toe voor thuis. Het is soms wel nuttig voor professionele systemen waarbij in de risicoberekening de baten groter zijn dan de kosten. RAID is vanwege het redundantie aspect niet zuinig. Thuis heb ik geen personeelskostenrisico.
Een load van 12 betekent dat er 12 processen tegelijkertijd iets kunnen doen en dus niet wachten op IO of andere interrupts. Een load van 12 betekent vrij letterlijk dat die 12 cores kan/wilt belasten. Een load is ook in fracties, een load van .5 betekent dat 1 core de helft van de tijd duimen aan het draaien is en andere cores 100% van de tijd duimen staan te draaien. (Of 25% door 2 cores wordt gedaan etc).mrmrmr schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:00:
Maar bij 12% load op 4 cores is dat niet aan de orde. Een i7 bijvoorbeeld lost zo'n probleem niet op.
Even niets...
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Dan zou de prioriteit moeten worden aangepast naar onder dat van andere processen. Dat kan onder Windows en Linux. Dan duurt de (de-)compressie iets langer maar dan lijden andere processen er niet onder. Compressiesoftware moet er standaard rekening mee houden dat ze veel minder dan 100% pakken.
Zo ziet dat er ongeveer uit dusmrmrmr schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:22:
@FireDrunk
Dan zou de prioriteit moeten worden aangepast naar onder dat van andere processen. Dat kan onder Windows en Linux. Dan duurt de (de-)compressie iets langer maar dan lijden andere processen er niet onder. Compressiesoftware moet er standaard rekening mee houden dat ze veel minder dan 100% pakken.
/f/image/e0vQti4tUqimPWTqoO7zvSjJ.png?f=fotoalbum_large)
Heb nu een ionice ingesteld via sabnzbd. We gaan zien of het helpt
Even niets...
Ben niet z'n expert als sommige anderen hier maar ik kijk er niet van op dat het verbruik wat hoger te zien aan je componenten lijst. Begint al bij het gekozen platform en je sloot aan storage. Waarvan ook nog is 4x3.5" WD Golds, die al 2x zoveel verbruiken als de WD Red Pro. Maar 90 watt hoog in idle is wellicht teveel?furian88 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:11:
Nu weet ik dat het hier om zuinige servers gaat.. maar wie weet kan ik nog wat tips krijgen
mijn keuze qua moederbord zal ongetwijfeld verkeerd zijn geweest, maar toen ik hem gekocht heb was 2.5gbe een vereiste van mijn kant en de keuze was niet bepaald reuze op dat moment.
mijn verbruik met disks down en geen vm's en dockers die draaien is alsnog zo'n 50 watt..
Start ik de dockers dan komt er amper iets bij, misschien wel 2 of 3 watt. Maar start ik mijn windows vm dan komt er rustig 20 watt bij... Met alle disks gestart (idle) etc zit ik op zo'n 90 watt totaal.
powertop --auto-tune doet niet heel veel moet ik zeggen.. ik weet ook niet echt of dat wel helemaal lekker werkt.. Als ik plaatjes vergelijk met anderen heb ik het gevoel dat het niet echt iets doet bij mijn server.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i5-11600 Boxed € 229,- € 229,- 1 Moederborden Gigabyte B560M Aorus ELITE € 108,95 € 108,95 4 Interne harde schijven WD Gold, 4TB € 159,90 € 639,60 1 Behuizingen Fractal Design Node 804 € 108,90 € 108,90 1 Netwerkadapters Intel Pro/1000 PT Dual Port € 62,- € 62,- 1 Processorkoeling Gelid Solutions Phantom € 26,- € 26,- 1 Geheugen intern HyperX Fury black HX432C16FB3/16 € 99,- € 99,- 1 Voedingen be quiet! Pure Power 11 500W CM € 73,16 € 73,16 2 Solid state drives Gigabyte NVMe SSD 512GB € 51,85 € 103,70 2 Solid state drives Intel DC S3610 2,5" 200GB € 0,- € 0,- Totaal € 1.450,31
Denk niet dat er veel te redden valt met de huidige setup, maar denk bijv. aan BIOS en firmware upgrades wat ook nog wel eens een verbetering kan opleveren.
Welke meter gebruik je om het vermogen te meten? Er zijn een hoop onnauwkeurige meters op de markt. Wellicht ook oude meters die geen rekening houden met de power factor.
Wat betreft je VM's, kan van alles zijn. Zelfs iets knulligs zoals te weining memory aan je guests toewijzen waardoor de pagefile bezig blijft, aka de HDD blijft spinnen?
Wat zegt powertop zelf? Een 'sudo powertop' geeft de output. Wat is de voor en na van een --auto-tune? Laatste moet je overigens op elke boot uitvoeren, maar dat wist je waarschijnlijk al.
Oeps, m'n tab liep een paar dagen achter
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Er staat niets in over wanneer ze beschikbaar komen. Wel staat er dat ze bedoeld voor processoren tot 16 cores en 24 threads. Dat komt overeen met de huidige topmodellen zoals de Alder Lake i9-12900K. Dat was eerder ook al het geval met de bekende Fujitsu D3644-B en de i9. Genoemd worden verder: DDR4 en DDR5, 2x2.5Gb en 1Gb LAN, PCIe 4.0 en 5.0, 16 lanes.
De huidige 9th gen lijn heeft serverborden, gewone borden en ook een aantal AMD en ITX borden. Die zou nog 2 jaar (2022 en 2023) beschikbaar blijven volgens een reseller. De serverborden, AMD en ITX borden met non-Intel netwerkchip zijn waarschijnlijk niet zo zuinig. Onder de gewone borden vallen de Fujitsu D3643-H, D3642-B en D3644-B. Die zouden opvolgers krijgen, maar afwachten is wat precies. Er bestaat wel een roadmap die beschermd is met een wachtwoord.
Nog een ouder Heise.de forum bericht over Alder Lake beschikbaarheid : https://www.heise.de/foru...-B/posting-38786310/show/
Het doel van de server wordt voornamelijk om een aantal Docker containers (Home Assistant, Usenet zaken, dus ook bijvoorbeeld ZIPs unpacken) te draaien en als Plex server. Hij zal dus niet vaak helemaal idle zijn, maar toch is het fijn als het zo zuinig mogelijk is.
Ik heb hiernaast een Synology die ik voorlopig als NAS blijf gebruiken, maar mocht ik dat ooit willen verplaatsen zou het fijn zijn als ik niet alles opnieuw moet kopen.
Dit is de voorlopige lijst:
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Boxed | € 133,06 | € 133,06 |
1 | Moederborden | Fujitsu D3643-H | € 111,77 | € 111,77 |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IM-1 Pocket | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G4DFRA266 | € 62,87 | € 62,87 |
1 | Voedingen | Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit | € 75,35 | € 75,35 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 250GB | € 47,70 | € 47,70 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 500,65 |
Een paar vragen:
- Ik heb nu 1 stick RAM gepakt, maar dan maak je geen gebruik van Dual Channel. Is het voordeel daarvan het extra stroomgebruik niet waard?
- Volgens mij moet de PicoPSU 90W genoeg zijn voor deze setup? Mocht ik ooit als NAS willen draaien en schijven toevoegen is een conventionele (ATX) voeding nodig?
- Gezien de taken die ik doe, zou passieve koeling volstaan? Of moet ik juist nog koeling toevoegen aan de case?
- Zijn er nog andere dingen die ik overduidelijk gemist heb?
[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:48 ]
Situatie:
Afgelopen zomer heb ik een homeserver in elkaar gezet voor het maken van backups, streamen van lokale media, het draaien van een Minecraft server, en om wat aan te hobbyen met docker containers en VMs. Aangezien ik in een klein appartement woon en geen zolder of meterkast heb waar ik een grote server kan verstoppen moest de server redelijk compact zijn (compact genoeg om in een IKEA KALLAX kast te passen). Door deze eisen vielen de mATX Fujitsu moederborden helaas af en de ITX Fujitsu D3474-B was voor mijn doeleinden te beperkt door het gebrek aan SATA aansluitingen.
Uiteindelijk viel mijn oog op de Gigabyte C246N-WU2 door een post in het forum van onze oosterburen waarmee redelijk lage verbruikswaarden behaald werden. Daarnaast zat alles op het bord wat je kunt wensen voor een server: 4 SATA aansluitingen (uit te breiden tot 8 via een miniSAS HD connector), 1 M.2 Slot, ECC support, en Dual Intel NICs.
Metingen
Op basis van dit bord heb ik het volgende systeem samengesteld, bestaand uit deels gebruikte en deels nieuwe onderdelen. De harde schijven had ik al eerder aangeschaft voor mijn vorige NAS en zijn destijds niet op zuinigheid gekozen. Ik draai normaliter UNRAID als OS, maar voor de verbruikstesten heb ik Ubuntu 21.10 gebruikt om de resultaten beter vergelijkbaar te maken met andere systemen uit dit topic.Voor de verbruiksmetingen heb ik alleen de basis-config gemeten (zonder HDD’s, case fans, randapparatuur, etc.) om een beter beeld te geven waar dit platform toe in staat is. Ubuntu stond op “Power Saver”, Powertop was uitgevoerd met de --auto-tune command en in de BIOS waren onnodige zaken als audio, WoL, en Turbo Boost uitgezet en waren de c-states allemaal enabled. Alle resultaten zijn 30 min of langer na opstart van het systeem gemeten over een tijdsspanne van ~ 15 min (in idle). Als verbruiksmeter heb ik de ELV Energy Master Basic 2 gebruikt die werd aangeraden uit de TS.
Basis Config
# | Category | Product |
1 | Moederborden | Gigabyte C246N-WU2 |
1 | Processors | Intel Core i3-9100 Tray |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock Slim 2 |
1 | Geheugen intern | Samsung M391A1K43BB2-CTD |
1 | Solid state drives | Samsung 870 Evo 1TB |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU-150-XT |
1 | Computer accessoires | Leicke ULL Power Supply 120 W |
Metingen met PicoPSU
Omschrijving | Gebruikelijk Verbruik (W) | Minimum (W) | Maximum (W) |
Géén Randapparatuur (idle, C10) | 4,5 | 3,2 | 7,3 |
Beeldscherm in Slaapstand + Ethernet (idle, C10) | ~ 5 á 8* | 3,2 | 11,8 |
Note: Zie "Edit" onderin deze post! |
*Wat me opviel is dat het verbruik meer schommelde toen de ethernetkabel was aangesloten, dus wellicht was het systeem iets aan het doen/updaten op de achtergrond.
Metingen met ATX PSU
Nu ben ik door de recente posts over de nieuwe Corsair RM550x (2021) nieuwsgierig geraakt naar de capaciteiten van een moderne ATX voeding bij lage belasting. In het eerder genoemde Duitse forum had een eigenaar van de Gigabyte C246N-WU2 ook erg efficiënte resultaten behaald i.c.m. deze voeding. Nu heb ik dit weekend via V&A een tweedehands Corsair RM550x (2021) voor een zacht prijsje voorbij zien komen en heb ik de gok maar gewaagd. De volgende metingen zijn gedaan met dezelfde instellingen en methodiek als hierboven, maar ditmaal is de PicoPSU + Leicke Adapter vervangen door de Corsair RM550x (2021):Omschrijving | Gebruikelijk Verbruik (W) | Minimum (W) | Maximum (W) |
Géén Randapparatuur (idle, C10) | 4,7 | 4,6 | 6,1 |
Beeldscherm in Slaapstand + Ethernet (idle, C10) | 5,3 | 5,1 | 7,5 |
Al met al ben ik erg onder de indruk door de Corsair. De picoPSU is nog enkele tiende watt zuiniger, maar het ontloopt elkaar niet veel. Verder viel het me op dat het verbruik met de Corsair stabieler leek, waar het met de pico + leicke wat meer op en neer schommelde. Hierbij moet ik vermelden dat ik de PicoPSU + Leicke Adapter destijds ook tweedehands heb gekocht via V&A, dus wellicht dat deze al wat versleten is? Mijn Leicke adapter ziet er ook anders uit dan degene die nu wordt verkocht via amazon (die van mij heeft een geribbelde structuur). Voor nu laat ik Corsair in de server zitten, met het oog op eventuele toekomstige uitbreidingen in HDDs.
Edit:
Op verzoek van @mrmrmr heb ik de extra meetresultaten die ik later heb uitgevoerd toegevoegd aan deze post:
Metingen met PicoPSU - Poging #2
Omschrijving | Verbruikt (W) |
Géén Randapparatuur (idle, C10) [#1] | 4,5 |
Géén Randapparatuur (idle, C10) [#2] | 4,5 |
Beeldscherm in Slaapstand + Ethernet (idle, C10) [#1] | 8,0 |
Beeldscherm in Slaapstand + Ethernet (idle, C10) [#2] | 8,2 |
Volgens @mrmrmr bestaat er een kans dat mijn Leicke adapter een ouder inefficiënter model is dan degene die nu vaak wordt aangeraden:
In een latere post heb ik nog wat metingen van het sluipverbruik van mijn Leicke gedaan, waaruit blijkt dat dit inderdaad hoger is dan bij nieuwere modellen. Mijn bevindingen voor het systeem met PicoPSU + Leicke adapter zijn dus niet helemaal representatief voor wat er met een moderne adapter mogelijks is.mrmrmr schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:21:
@RAW_ Bedankt voor de uitgebreide tests. Dat is voor mij een onbekende Leicke versie. Het label ziet er wel herkenbaar uit, maar de geribbelde achterkant niet. Misschien een exemplaar ouder dan 4 jaar, zoals 10 tot 20 jaar? Ik zou op 2007 gokken.
Ik vermoed dat de resultaten met de Corsair ATX voedingen verder wel accuraat zijn. Zeker omdat op het Duitse forum een vergelijkbaar verbruik van 6W werd behaald in een systeem met dezelfde Gigabyte C246N-WU2 en Corsair RM550x (2021) i.c.m. een i3 CPU en SATA SSD. Deze user had tijdens zijn meting nog een draadloze muis + toetsenbord en actieve monitor aangesloten op zijn server.
[ Voor 14% gewijzigd door RAW_ op 10-01-2022 15:33 . Reden: Extra meetresultaten toegevoed + verantwoording resultaten. ]
Bedankt voor je duidelijke & snelle antwoorden! Ik twijfel nog als future-proof een RM550x te nemen ipv de Pico, het scheelt qua kosten niet veel en als ik de resultaten van @RAW_ hierboven mag geloven qua gebruik ook minimaal. En als ik dan nog ooit wel NAS functionaliteit wil dan zit ik niet met een onbruikbare voeding.GioStyle schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:00:
1.) Single channel of dual channel geheugen merk je bij een server niets qua snelheid. Algemeen geldt: hoe minder componenten hoe zuiniger.
2.) Ja, voor deze setup is een PicoPSU 90W genoeg. Op het moment dat je meerdere 3.5" schijven gaat aansluiten dan moet je al snel naar een ATX voeding toe.
3.) Ja, denk het wel. Heb hem zelf ook passief gekoeld, maar wel extra case fans in gebruik.
4.) Niet dat ik weet.
Leuke kast heb je uitgezocht!
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Een nieuwe Leicke is minder zuinig dan een Leicke adapter van 3 of 4 jaar geleden. Zie deze blogpost voor foto's en het verschil in uiterlijk van beide versies, daarmee kun je zien welke versie je hebt.
De verbruiksstabiliteit is in de eerste plaats afhankelijk van het besturingssysteem en de processen. Een adapter werkt "digitaal" en die kan reageren op veranderingen en een nieuw optimum zoeken. ATX voedingen zijn vaak analoog, die doen dat niet, ze hebben ook veel grotere buffers waardoor ze stabieler lijken, maar ze verbruiken mede daardoor ook meer.
Voedingen zijn verbruiksartikelen, een oude voeding kan het minder goed gaan doen. Maar dat zie je meestal niet aan verbruikscijfers.
Nee, ik heb die command met elke herstart per direct uitgevoerd en daarbij ook gecontroleerd of alle values op "good" stonden. Bij al mijn testen zat de core voor minimaal 95% in de c10-state.mrmrmr schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:54:
Ik verwacht toch wel een significant verschil bij die belasting, bv. 25%. Misschien draaide er iets of was een bepaalde optimalisatie niet actief. powertop --auto-tune moet bij elke herstart opnieuw worden gedraaid.
Ik zal wel een paar foto's van mijn adapter posten:mrmrmr schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:54:
Een nieuwe Leicke is minder zuinig dan een Leicke adapter van 3 of 4 jaar geleden. Zie deze blogpost voor foto's en het verschil in uiterlijk van beide versies, daarmee kun je zien welke versie je hebt.
:strip_exif()/f/image/RMH5vrxcsdicQdgVUVOaOmSy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jia1tFb3NcnIlAtDh7nUD6j7.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit #1:
Mijn Leicke ziet er dus anders uit dan de versie die nu verkocht wordt op Amazon. Daarnaast lijkt de mijne ook niet op de versie uit de blogpost. Het type-nummer en EAN-code lijken wel overeen te komen met de versie die nu verkocht wordt. Vreemd dit...
Edit #2:
Ik was vanochtend vroeg wakker, dus ik heb nog een reeks testen gedaan met de PicoPSU + Leicke om te dubbelchecken of mijn eerder geplaatste resultaten consistent zijn. Ik heb elke test 2x gedaan volgens hetzelfde stappenplan als voorheen:
- Server aangezet.
- In de instellingen "Power Saver" aangezet + check for updates op "Never" gezet.
- "sudo powertop --auto-tune" in de terminal uitgevoerd.
- Server 30 min in idle laten staan.
- Voor elke config +/- 15 min aan verbruiksdata verzameld.
Metingen met PicoPSU - Poging #2
Omschrijving | Verbruikt (W) | Minimum (W) | Maximum (W) |
Géén Randapparatuur (idle, C10) [#1] | 4,5 | 1,7 | 8,9 |
Géén Randapparatuur (idle, C10) [#2] | 4,5 | 4,3 | 6,0 |
Beeldscherm in Slaapstand + Ethernet (idle, C10) [#1] | 8,0 | 7,6 | 10,7 |
Beeldscherm in Slaapstand + Ethernet (idle, C10) [#2] | 8,2 | 7,5 | 10,4 |
Ik krijg nog steeds vergelijkbare resultaten en merk dat het verbruik nog steeds wel (korte) pieken & dalen heeft. In de eerste test had ik nog een splitsseconde een meting van 1,7 W, maar ik betwijfel of dat correct is. Ik vermoed dat mijn versie van de Leicke adapter toch niet zo goed is of wellicht zelfs defect/versleten is.
Ik heb de powertop output nog hier beneden geplaatst:
powertop powertop output van setup met PicoPSU + Leicke Adapter | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 59% gewijzigd door RAW_ op 10-01-2022 10:18 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Barebones
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Adapters met een oud ontwerp kunnen een eigenverbruik hebben zoals ATX voedingen dat hebben. Daaronder versta is het verbruik bij een nullast. Dat heb ik gemeten in de adapter test. De meeste moderne zuinige adapters verbruiken nauwelijks iets bij nullast. Oudere ontwerpen verbruiken wel iets.
Fabrikant Leicke heeft de eigenaardige gewoonte om hetzelfde versienummer NT03015 (etc.) te hergebruiken. En kennelijk ook dezelfde EAN. Maar de inhoud is niet noodzakelijk gelijk, zoals bij de laatste 2 versies, de huidige versie is duidelijk minder zuinig dan die verkrijgbaar in ~2017. Bij de laatste versie hebben ze er wel een ander (lang) nummer op gezet. Waarschijnlijk een cerificatie-eis.
De "MIN" waarden op mijn ELV Master Basic 2 gebruik ik niet omdat dat er eenmalig gemeten zou kunnen zijn, bijvoorbeeld nog voordat er volledig opgestart is. Het gaat vooral om het normale idle verbruik. Bij een stabiel besturingssysteem gebruik ik de actuele waarde die de basis is. Onder Debian is het zo stabiel dat dat geen probleem is. Onder sommige versies van Linux kan het onrustig op en neer springen.
Mijn schatting maakte ik aan de hand van de metingen die ik zelf heb gedaan en die van Duitse testers die met professionele apparatuur hebben gemeten. Ik zie dan een behoorlijk verschil in efficiëntieprocentpunten, afhankelijk van hoe laag er wordt belast. Doordat ik 12V heb gemeten voor adapters (zonder PicoPSU) en de Duitse testers vermoedelijk hebben gemeten over alle spanningen bij bepaalde belastingen, valt de laatste minder goed uit en de adapter iets beter dan achter de PicoPSU (enkele procentpunten minder efficient). Dus er zit wel een onzekerheid in door verschillende meetmethoden. Het hangt ook sterk af van wat de last is.
Bij deze AsusGigabyte zijn de powertop settings goed zo te zien. De 800 MHz in idle is laag. Goede C10 waarden.
Jouw eerste bericht over deze AsusGigabyte is gepind. Kun je de nieuwe metingen ook toevoegen aan dat bericht? Dan kan iedereen die gepinde posts bekijkt het gemakkelijk terugvinden.
Graag gedaan! Jullie bedankt voor dit topic en alle tips, het is zeker van pas gekomen met het bouwen van mijn server.mrmrmr schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:21:
@RAW_ Bedankt voor de uitgebreide tests. Dat is voor mij een onbekende Leicke versie. Het label ziet er wel herkenbaar uit, maar de geribbelde achterkant niet. Misschien een exemplaar ouder dan 4 jaar, zoals 10 tot 20 jaar? Ik zou op 2007 gokken.
Ik heb de verbruiksmeter en Leicke er weer even bij gepakt en nu komt de aap uit de mouw:Adapters met een oud ontwerp kunnen een eigenverbruik hebben zoals ATX voedingen dat hebben. (...) Oudere ontwerpen verbruiken wel iets.
- Adapter los: 0,4W
- Adapter in PicoPSU (los): 0,9W
- Adapter in PicoPSU (op uitstaande server aangesloten): 1,7W
Ik denk dat je gelijk hebt en dat dit een verouderd model is met andere componenten, waarvan het typenummer is gerecycled. Hinderlijk als fabrikanten dat doen, maakt het shoppen voor een SSD tegenwoordig ook al lastiger dan nodig.
Ik zal de post zo updaten. Één correctie, het is een Gigabyte moederbord, geen Asus.Bij deze Asus zijn de powertop settings goed zo te zien. De 800 MHz in idle is laag. Goede C10 waarden.
Jouw eerste bericht over deze Asus is gepind. Kun je de nieuwe metingen ook toevoegen aan dat bericht? Dan kan iedereen die gepinde posts bekijkt het gemakkelijk terugvinden.
[ Voor 3% gewijzigd door RAW_ op 10-01-2022 15:44 . Reden: Corsair ook nog even gemeten. ]
Grootste issue lijkt (met mijn beperkte kennis) dat, vergelijkbaar met Furian88, mijn c-states allen *_ACPI 'zijn'. En dat ik max c3 zie (ook vergelijkbaar met het screenshot van Furian88). Het gekke is dat als ik in de BIOS c-states cap op c2 dat het dan max tot c2 gaat, maar als ik hem cap op c10 het max tot c3 gaat. Wellicht een hardware beperking? Dit alles in een verse Ubuntu install, met powertop autotuned. Vandaag ga ik aan de slag met windows, een omgeving die ik iets beter ken.
Ik meet nu 18,2watt gemiddeld (idle).
De hardware die ik gebruik;
MSI z690-a DDR4 (wegens gebrek aan H610)
Intel i3-12100T
16GB Corsair
BeQuiet PurePower11 400W
Crucial P2 250GB M.2 SSD
Noctua NH-L9i-17xx
Zie je in PowerTOP ook echt dat C3 de laagste C-State is? Of bedoelde je dat je max C3 in het BIOS kon kiezen?Sjorsl820 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:53:
Gister heb ik wat onderdelen binnnengekregen voor een homeserver. Met een Brennenstuhl meter heb ik het verbruik kunnen monitoren. Ook heb ik een eerste aantal BIOS en software optimalisaties uitgevoerd, maar nog maar heel beperkt.
Grootste issue lijkt (met mijn beperkte kennis) dat, vergelijkbaar met Furian88, mijn c-states allen *_ACPI 'zijn'. En dat ik max c3 zie (ook vergelijkbaar met het screenshot van Furian88). Het gekke is dat als ik in de BIOS c-states cap op c2 dat het dan max tot c2 gaat, maar als ik hem cap op c10 het max tot c3 gaat. Wellicht een hardware beperking? Dit alles in een verse Ubuntu install, met powertop autotuned. Vandaag ga ik aan de slag met windows, een omgeving die ik iets beter ken.
Ik meet nu 18,2watt gemiddeld (idle).
De hardware die ik gebruik;
MSI z690-a DDR4 (wegens gebrek aan H610)
Intel i3-12100T
16GB Corsair
BeQuiet PurePower11 400W
Crucial P2 250GB M.2 SSD
Noctua NH-L9i-17xx
Even niets...
In de BIOS kan ik kiezen tot C10, en in PowerTop laat hij max C3 zien.FireDrunk schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:43:
[...]
Zie je in PowerTOP ook echt dat C3 de laagste C-State is? Of bedoelde je dat je max C3 in het BIOS kon kiezen?
BIOS - PowerTop
Auto - C2
C2 - C2
C3 - C3
C7 - C3
C10 - C3
Kan je eens zonder de SSD, met een Live USB stickje booten? Misschien dat ASPM van de NVMe drive de CPU wakker houdt.Sjorsl820 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:51:
[...]
In de BIOS kan ik kiezen tot C10, en in PowerTop laat hij max C3 zien.
BIOS - PowerTop
Auto - C2
C2 - C2
C3 - C3
C7 - C3
C10 - C3
Of zit er nog meer hardware ingeprikt?
Even niets...