Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

N8w8 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:48:
@Bose321, inderdaad is dat in dit geval anders, en ja dat is ook wel n beetje contra-intuitief en uitzonderlijk (mag ik hopen).
Ook zijn Fujitsu borden bijzonder zuinig, en die maken simpelweg geen 1200 borden.
Waarom zijn er niet meer fabrikanten die dit soort bordjes bouwen? Gemiddeld bordje uit de pricewatch heeft een absurd hoog stroomverbruik, ook idle, als je het vergelijkt met Fujitsu's.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-09 10:07
Alleen vraag ik mij dan af of een sloot aan SMR-disks wel verstandig is. Ik wil toch we het liefste een parity disk hebben. Mocht er een HDD overlijden dan klinkt het gemak van simpelweg een HDD wisselen en doorgaan beter dan een paar euro per maand besparen. Maar ik vind het wel een lastige kwestie, want zeker met de energieprijzen van nu kan het toch wel wat geld schelen elke maand.

Zijn er helemaal geen (betaalbare) CMR 2.5" disks?

Fanaleds.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 11:26
Bose321 schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:42:
CMR 2.5" stopt aan 2TB
Plus je kan dan geen externe schrijven kopen en ontleden, want dan ben je niet zeker welke schijf je krijgt (meer dan 2TB wel, dan is het zeker SMR...)

Niet echt dus.

SMR en RAID is niet onmogelijk. Het probleem met SMR is vooral veel activiteit (en dan vooral partial rewrites) tegelijk, en dat is tijdens een RAID rebuild wel een puntje. Een rebuild van een array valt nog mee, zolang er niet tegelijk actief data gewijzigd/bijgevoegd wordt. Dan krijg je een waterval effect van rewrites, volle buffers en what not. Vooral bij de file structuur van ZFS is dat een probleem. Het blijft niet aan te raden, en als je toch moet zorgen voor goede backups, why bother.

Moest je het systeem kunnen vertellen dat alle writes, tijdens de rebuild van een array, op SSD's gebufferd worden, zou aanzienlijk kunnen helpen. Host-aware of host-managed drives zouden nog beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:39
IceTeaGX schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:16:
[...]
Vooral bij de file structuur van ZFS is dat een probleem.
Als je een versie gebruikt voordat sequantial resilver & scrub wordt ingevoerd.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 06-12-2021 14:15 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@bwerg, ik weet t ook niet, maar consumenten PC mobo's zijn mss ook gewoon een andere klasse?
Wellicht dat sommige andere industrial borden (bijv hier/hier/hier) ook wel zuinig zijn, alleen zijn die moeilijker te krijgen dan Fujitsu.
Zelf heb ik dit Asus bord, die gaat ook richting industrial en is ook super zuinig (maar die heeft een 6W CPU en DC in, dus mss niet helemaal "eerlijk").

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bwerg schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:06:
Waarom zijn er niet meer fabrikanten die dit soort bordjes bouwen? Gemiddeld bordje uit de pricewatch heeft een absurd hoog stroomverbruik, ook idle, als je het vergelijkt met Fujitsu's.
Het is een kwestie van kennis, inzicht en commerciële prioriteit. A-merken zoals HP, Dell en Fujitsu kijken bij bepaalde modellen wel goed naar zuinigheid om te kunnen voldoen aan milieu-eisen, die gebruiken 11 of 12V voedingen die zuinig zijn. Dat is vergelijkbaar met de adapter en PicoPSU configuratie. ASRock doet het bij sommige modellen redelijk goed, met name voor 10th gen, maar het is nog niet vergelijkbaar met de zuinige modellen van grote merken. 11th gen heeft een slechte reputatie als modellen met een overmatig hoge frequentie ten opzichte van de 14nm. Alder Lake herstelt dat hopelijk, we zullen het zien als de Pentiums en i3's verschijnen volgende maand.

Zuinigheid is niet alleen afhankelijk van een processor en moederbord. Het grootste verbruik ontstaat vaak door opslag en processorbelasting en door besturingsysteem, virtual machines of slecht doordachte/geteste software. De inrichting van een systeem heeft een grote invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:09
Slightly offtopic, maar omdat hier de gebruikers van Fujitsu mobo's zitten, gooi ik hem er toch even in O-)

Ik ben benieuwd naar de output van SurveyDDA.ps1 in Windows op een systeem met een zuinig Fujitsu socket 1151 moederbord. Idealiter van iemand die ook nog extra PCIe NICs gebruikt.

Dit script laat zien of de hardware geschikt is om PCIe devices direct te koppelen (passthrough/DDA) aan een Hyper-V VM. Bedankt alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:09
mrmrmr schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 00:12:
@TheByteBoy

Get-VMHost werkt alleen op een Hyper-V systeem met de betreffende PowerShell module.
Klopt inderdaad, maar het eerste deel van het script laat zien per PCIe device of het device geschikt is voor passthrough (groene tekst) of niet (rode tekst). Get-VMHost doet er in dit geval niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJBanthum
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-07 17:55
Ik probeer toch maar even advies in te winnen hier, jullie weten namelijk nog wel eens wat.

Ik heb kort geleden een build in elkaar gezet die zo'n anderhalve week gedraaid heeft (maar nu dus niet meer ;( ), met de volgende componenten:

- PicoPSU 90 (90W)
- Leicke adapter 120W.
- Fujitsu D3643-H
- i3 9100 (arctic 12 passive erop)
- Crucial CT16G4DFD824A
- Samsung 980 M2 250gb
- Crucial MX500 2TB

Hij is van het weekend uitgevallen, en elke 7 seconden knippert de power LED 4x.
Stroom eraf en erop geeft geen uitkomst; de lampjes gaan direct knipperen en er start niks op.

Wat ik al heb geprobeerd, zonder resultaat:
> Aansluitingen van de pico gecontroleerd en aangedrukt.
> Geheugen in een ander slot (en gecontroleerd of ie goed zat).
> MX500 loskoppelen.

Ik vroeg me af; herkent iemand dit? Heb ik iets verkloot, of is het toch een hardware-issue (of beide :D)?

Extra info:
> Ik heb geen BIOS aanpassingen/updates gedaan. (volgens mij is dat niet nodig, toch?)
> Saillant detail; ik heb het idee dat de pc elke 7 seconden wel probeert op te starten en als ik mijn oor in de kast houdt, hoor ik kort een soort zuigende piep rond de stroomaansluiting op het moederbord (kan het niet beter omschrijven, maar volgens mij is het Engelse 'coil whine' de meest toepasselijke omschrijving). Het is niet veel, maar wel te onderscheiden.

Zou mooi geweest zijn als ik wat reserve onderdelen had om mee te testen, maar helaas. En voordat ik van alles bestel... ;)

[2021-12-15 - OPGELOST]
Zie post verderop. Vervangend moederbord geprobeerd en daarmee start de server weer zoals het hoort; specifieke oorzaak (toch kortsluiting / mobo defect?) niet gevonden.

[ Voor 7% gewijzigd door RJBanthum op 15-12-2021 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Bose321 schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:42:
Alleen vraag ik mij dan af of een sloot aan SMR-disks wel verstandig is. Ik wil toch we het liefste een parity disk hebben. Mocht er een HDD overlijden dan klinkt het gemak van simpelweg een HDD wisselen en doorgaan beter dan een paar euro per maand besparen. Maar ik vind het wel een lastige kwestie, want zeker met de energieprijzen van nu kan het toch wel wat geld schelen elke maand.

unRAID is geen RAID, je kunt het een beetje zien als JBOD + Parity.
SMR disks in unRAID kan prima, enkel zou ik ze NOOIT als Parity gebruiken, als zijnde datadisk is prima. unRAID is sowieso geen snelheidsmonster met schrijven, dat dat met SMR nog lager is maakt unRAID niet zo heel veel uit.
ssd's enkel gebruiken voor de cache pools, TRIM wordt namelijk niet ondersteund op de data array.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bose321
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-09 10:07
geenwindows schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:45:
[...]

unRAID is geen RAID, je kunt het een beetje zien als JBOD + Parity.
SMR disks in unRAID kan prima, enkel zou ik ze NOOIT als Parity gebruiken, als zijnde datadisk is prima. unRAID is sowieso geen snelheidsmonster met schrijven, dat dat met SMR nog lager is maakt unRAID niet zo heel veel uit.
ssd's enkel gebruiken voor de cache pools, TRIM wordt namelijk niet ondersteund op de data array.
Thanks, daar was ik van op de hoogte. Ik ben van plan om gewoon 3.5" drives te gebruiken, voor zowel data als parity. Hooguit nog 2.5" voor data en een 3.5 voor parity.

Fanaleds.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:20
geenwindows schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:45:
[...]

unRAID ....
Ik laat elke nacht mijn ssd's trimmen via een addon, ook die in de array zitten dacht ik..

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
BlaBla1973 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:53:
[...]

Ik laat elke nacht mijn ssd's trimmen via een addon, ook die in de array zitten dacht ik..
die addon heb ik ook, echter doet ie niet de ssd's in de data array.
de addon voert de command "/sbin/fstrim -a -v | logger &> /dev/null" uit, deze commando werkt niet op de Data array.
Ik heb in het verleden een ssd in de data array gehad, deze werd naar verloop van tijd rete traag en een parity sync gaf uiteindelijk een shitload aan errors, in de documentatie van unRAID staat ook dat je geen ssd's in de data array moet gebruiken...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RJBanthum

Je bent op de goede weg met troubleshooten.

In sommige gevallen (zie topic start onder tips) is een update van de BIOS noodzakelijk, bij een recent geproduceerd bord zou dat niet nodig moeten zijn. De voeding kan een zacht geluid maken (coil whine), dat varieert in toonhoogte bij belasting.

Probeer eens het volgende:
• Sluit tijdens het troubleshooten zo weinig mogelijk aan naar gelang je een onderdeel aan het testen bent. Monitor, USB apparaten, toetsenbord, muis, 1 boot SSD/USB stick, geen andere storage.

• Is de reset en aan/uit switch correct aangesloten? Let op de juiste oriëntatie.

• Probeer te booten zonder SSD/HDD/USB stick. Verschijnt er een foutmelding?

• Probeer te booten vanaf een bootable USB stick.

• Probeer met de F12 toets het boot selectiescherm te starten. Is er beeld?

• Met een PicoPSU moet je de adapter loskoppelen van 230V voor een aan/uit reset, wacht 10 seconden voordat de stroom er weer op gaat. De adapter reset zichzelf.

• Is de spanning van de adapter 12V? Dat kun je meten met een multimeter. Multimeters zijn al te koop vanaf 10 euro.

• Hoor je geen piepjes bij het opstarten? Sluit een speakertje aan (jumpers op het moederbord), dat gaat met een 4 pin brede connector.
4 korte piepjes wijzen mogelijk op een geheugen probleem.

• Is de 4pin connector bij de processor correct aangesloten?

• Is de monitor goed aangesloten? Zie je helemaal geen beeld?

• Hoe is de monitor aangesloten? Probeer eens een VGA/DVI of HDMI aansluiting. En een andere monitor.

• Stroom eraf, DIMM eruit halen en opnieuw in een ander slot steken. Let op dat die goed in de socket zit en niet scheef. De klemmen aan de uiteinden moeten zonder forceren rechtop vast te klikken zijn. Stroom er weer op.

• Haal de knoopcelbatterij uit de klem. Als je een multimeter hebt, meet dan of er spanning op staat. Probeer een keer zonder batterij te starten: eerst de 230V stekker eruit en erna weer in, dan opstarten.

• Is het moederbord op de afstandbussen geschroefd? Dat zijn schroefjes die in de gaatjes van de kast gaan, waarop vervolgens het moederbord wordt bevestigd met schroeven die in de bussen gaan.

• Is er ergens een kortsluiting? Bijvoorbeeld een voedingskabeltje dat metaal op het moederbord raakt.

• De processor kan niet goed in de socket zitten. Is de arm van de metalen deksel goed gesloten? Let op: als je de koeler eraf haalt moet je de koelpasta opnieuw aanbrengen. Misschien nieuwe pasta (oude eerst verwijderen in dat geval).

• Kwam het moederbord in originele onbeschadigde verpakking (geen retail verpakking)? Of zag het er uit alsof het al eens is open gemaakt?

Als dit niet helpt, post dan scherpe hoge resolutie foto's van alle aansluitingen, dan kunnen we meekijken. Eventueel ook van de socket zonder de processor erin en de contactzijde van de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJBanthum
@mrmrmr Dank je voor je uitgebreide reactie!
Ik ga die zaken nog eens natrekken. Het vreemde is dat de pc wel een tijdje goed gedraaid heeft, dus ik zou verwachten dat de CPU in ieder geval goed op zijn plek zit.

Het moederbord kwam in een antistatische verpakking, met daaromheen roze bubbeltjesplastic. Omdat het om een OEM-bord gaat dacht ik dat dat op zich normaal was. Klopt dat?

Ik laat het weten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RJBanthum schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:34:
Het moederbord kwam in een antistatische verpakking, met daaromheen roze bubbeltjesplastic. Omdat het om een OEM-bord gaat dacht ik dat dat op zich normaal was. Klopt dat?
De antistatische (blinkende) verpakking had ik ook destijds. Er zit geen retail doos omheen, dat is omdat het geen retail bord is. Ik vroeg het om te controleren of het misschien een geretourneerd bord is.

Soms zijn er rare oorzaken van problemen, dat varieert van het domweg niet aangesloten hebben van een monitor tot een DisplayPort aansluiting die boot problemen veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJBanthum
mrmrmr schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:09:

...

Probeer eens het volgende:
• Sluit tijdens het troubleshooten zo weinig mogelijk aan naar gelang je een onderdeel aan het testen bent. Monitor, USB apparaten, toetsenbord, muis, 1 boot SSD/USB stick, geen andere storage.
Ik heb 1 voor 1 alle aansluitingen losgekoppeld, tot alleen de stroom overbleef. Zelfs met enkel stroom nog geen boot.

• Is de reset en aan/uit switch correct aangesloten? Let op de juiste oriëntatie.
ik heb een foto toegevoegd; ik heb de power sw, reset sw, power led en speaker aangesloten. Ik ben er vrij zeker van deze goed georienteerd aangesloten zitten o.b.v. de + tekens op de pins.

• Probeer te booten zonder SSD/HDD/USB stick. Verschijnt er een foutmelding?

• Probeer te booten vanaf een bootable USB stick.

• Probeer met de F12 toets het boot selectiescherm te starten. Is er beeld?
Deze 3 opties; ik krijg uberhaupt geen beeld. Heb het idee dat de pc niet eens start.

• Met een PicoPSU moet je de adapter loskoppelen van 230V voor een aan/uit reset, wacht 10 seconden voordat de stroom er weer op gaat. De adapter reset zichzelf.

• Is de spanning van de adapter 12V? Dat kun je meten met een multimeter. Multimeters zijn al te koop vanaf 10 euro.
Dit zou ik moeten checken. Ik ga even op zoek naar een multi-meter

• Hoor je geen piepjes bij het opstarten? Sluit een speakertje aan (jumpers op het moederbord), dat gaat met een 4 pin brede connector.
4 korte piepjes wijzen mogelijk op een geheugen probleem.
Geen piepjes. Ik heb de speaker overigens nog niet gehoord, ook niet toen de pc het wel deed. Maar volgens mij komt dat omdat er geen beep gegeven wordt bij succesvolle boot.

• Is de 4pin connector bij de processor correct aangesloten?
Zie foto; de lock zit vastgeklikt.

• Is de monitor goed aangesloten? Zie je helemaal geen beeld?
0 beeld inderdaad. Deze aansluiting werkte wel toen de pc draaide.

• Hoe is de monitor aangesloten? Probeer eens een VGA/DVI of HDMI aansluiting. En een andere monitor.
DVI, maar omdat de pc al niet start zonder aansluitingen vermoed ik niet relevant.

• Stroom eraf, DIMM eruit halen en opnieuw in een ander slot steken. Let op dat die goed in de socket zit en niet scheef. De klemmen aan de uiteinden moeten zonder forceren rechtop vast te klikken zijn. Stroom er weer op.
[b] Ik heb nogmaals de DIMM verplaatst, nu naar slot 3, maar helaas.

• Haal de knoopcelbatterij uit de klem. Als je een multimeter hebt, meet dan of er spanning op staat. Probeer een keer zonder batterij te starten: eerst de 230V stekker eruit en erna weer in, dan opstarten.
Ik moet ff aan een multi-meter zien te komen, die heb ik niet nl. Ik heb wel even de batterij eruit gehaald en 5 min gewacht. Dan weer stroom erop (zonder batterij), maar weer gaat de PowerLED 4x knipperen en geen beeld. Daarna stroom eraf, batterij teruggeplaatst, stroom eraf, maar ook hetzelfde.

• Is het moederbord op de afstandbussen geschroefd? Dat zijn schroefjes die in de gaatjes van de kast gaan, waarop vervolgens het moederbord wordt bevestigd met schroeven die in de bussen gaan.
Yes, die zitten er tussen. Ik heb het moederbord even losgeschroefd om de achterkant te bekijken, ook met het punt hieronder in ogenschouw, maar er zitten eigenlijk nauwelijks uitstekende delen op, zeker niet groter dan de afstandsbusjes. Ik kan me haast niet voorstellen dat ie contact maakt met de behuizing.

• Is er ergens een kortsluiting? Bijvoorbeeld een voedingskabeltje dat metaal op het moederbord raakt.
Zie foto, de kabels lopen eigenlijk vrij. Het is een redelijk cleane build in een grote kast.

• De processor kan niet goed in de socket zitten. Is de arm van de metalen deksel goed gesloten? Let op: als je de koeler eraf haalt moet je de koelpasta opnieuw aanbrengen. Misschien nieuwe pasta (oude eerst verwijderen in dat geval).
Ik heb geen pasta voorhanden, vandaar dat ik dit pas als laatste wil controleren want zodra de koeler eraf is moet ik wachten op nieuwe pasta :P. Maar hoe waarschijnlijk is dit wanneer de pc al een aantal dagen gedraaid heeft? Misschien kan het...

• Kwam het moederbord in originele onbeschadigde verpakking (geen retail verpakking)? Of zag het er uit alsof het al eens is open gemaakt?

Als dit niet helpt, post dan scherpe hoge resolutie foto's van alle aansluitingen, dan kunnen we meekijken. Eventueel ook van de socket zonder de processor erin en de contactzijde van de processor.
Mijn antwoorden in bold ;).
En hierbij een aantal foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhUDh94xPS06ZtuMSGkw5IyFp_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNqUdjYQOf4v98Mk7AJToOgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7n8kIePqiMM5NS0u7o837UG_-EA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fnd0flSYUASsPt0X5Q1XXonM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4a_XuTC4tdoA7FLJeYIp7QF1oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCCMzSP1ARaaWZacUttCIwbg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikkerm
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-09 12:15
RJBanthum schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:59:
[...]

Mijn antwoorden in bold ;).
En hierbij een aantal foto's:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt je ram geheugen ook in de verkeerde slot zitten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik aan de foto's kan zien is dat er links en rechts geen afstandbussen zijn. Misschien kan het moederbord contact maken met de kast, bijvoorbeeld als je de ATX plug erin steekt. Een kortsluiting kan permanente schade veroorzaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noXYqUu1iCNuxJEExTys1VEqtTg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qacPiubWxyCn7M9AIGrv1xLC.jpg?f=fotoalbum_small

Ik zie dat er nog een schroefgat is onder de M.2, zit daar een schroef in? Ik zou die er niet in doen om contact te voorkomen.

Je hebt de speakers aansluiting correct, de andere aansluitingen (reset en power on switch) kan ik niet zien onder deze hoek. Ik heb hetzelfde bord als jij met één 8GB DIMM in hetzelfde slot en dat werkt. Misschien is het anders bij een 16GB, dat weet ik niet.

De 4pin cpu connector is goed, PicoPSU en DIMM zitten goed in de sockets.

Heb je nog een spanningsmeting kunnen doen? Dat kun je eventueel ook doen - als je een vaste hand hebt - op de 12V aansluitpunten van de PicoPSU. Dat mag niet lager dan 11,4V of hoger dan 12,6V zijn. Voorzichtig, maak geen rechtstreeks contact tussen + (kleuren) en - (zwart).

Vergeet niet de knoopcelbatterij terug te plaatsen, moederborden starten meestal niet zonder batterij. De batterij is een CR2032 lithium van KTS.

[ Voor 14% gewijzigd door mrmrmr op 07-12-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJBanthum
Yes, de DIMM is bij het testen van slot 2, naar 3 en nu 4 gegaan.
De batterij zit er weer terug in; heb opnieuw geprobeerd maar nog steeds geen soelaas.

Er zitten inderdaad geen afstandsbusjes (en dus ook geen schroef, onder de M2) onder de schroefgaten vooraan; ik had er niet genoeg. Ik heb even de PSU ontkoppeld (naast dat de adapter natuurlijk al los is, volgens mij is er dan sowieso geen risico op kortsluiting) om even te kijken of contact met de behuizing mogelijk is als ik druk geef. Dat kan inderdaad, maar dan moet ik wel behoorlijk druk zetten; meer dan nodig is om de PSU op het moederbord aan te sluiten. Tijdens de assemblage kreeg de PSU uiteraard geen stroom, en ook tijdens het testen heb ik altijd de stroom ontkoppeld voordat ik connectors loshaalde of vastzette. Dan is er geen risico op kortsluiting toch, of zie ik wat over het hoofd?

Heb nog geen spanningsmeter kunnen bemachtigen. Desnoods bestel ik er 1 want dat komt altijd van pas, dunkt me ;). De 12V aansluitpunten; dat is waar de witte en zwarte draden op de pico gesoldeerd zitten, komend vanaf het achterpaneel, toch? Die zitten wel erg dicht op elkaar; dat wordt wel ff spannend.

Nog een close-up van de front panel connectoren:
(oranje = power sw, blauw = reset sw, groen = power led)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le8-k2VUPya7FZ9IZw4Okv-LD3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9cJgU9zZhV6ZlxR5CNmdRqcY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RJBanthum schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:16:
Tijdens de assemblage kreeg de PSU uiteraard geen stroom, en ook tijdens het testen heb ik altijd de stroom ontkoppeld voordat ik connectors loshaalde of vastzette. Dan is er geen risico op kortsluiting toch, of zie ik wat over het hoofd?
Dan is er geen risico voor kortsluiting op die manier, maar wegens het buigen van het moederbord kunnen er toch breukjes ontstaan in de lijnen op de printplaat.
Heb nog geen spanningsmeter kunnen bemachtigen. Desnoods bestel ik er 1 want dat komt altijd van pas, dunkt me ;). De 12V aansluitpunten; dat is waar de witte en zwarte draden op de pico gesoldeerd zitten, komend vanaf het achterpaneel, toch? Die zitten wel erg dicht op elkaar; dat wordt wel ff spannend.
Klopt, geel is 12V (+), zwart is -. Je kunt ook aan de adapter meten, dan heb je geen risico. Het is wel zo dat als je meet op de PicoPSU die ook mee getest wordt. Het risico van handmatig meten is dat je per ongeluk een brug maakt tussen twee contactpunten, dat is het kortsluitingsgevaar. Eerst oefenen voordat je probeert terwijl er spanning op staat is verstandig.

Een andere manier van meten is via de paperclip trick. Daarvoor wordt de ATX stekker losgehaald en met een kabeltje (bv een stukje UTP draad of een paperclip) wordt contact gemaakt tussen 2 pinnen. Daardoor gaat de PicoPSU aan. Dan kun je een stuk veiliger de spanning meten aan de stekkerkant. Het moederbord is dan niet betrokken.

Maar dan meet je niet onder belasting, dus dat zegt nog weinig over de interactie tussen de voeding en moederbord als hij opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJBanthum
Oke, dat is er 1 om mee te nemen.. Ik durf te zeggen dat ik aardig voorzichtig ben geweest met het plaatsen van de connector, maar het buigen zal inderdaad niet meehelpen.

Even afwachten wat de meting van de PSU zegt; als die goed is is er misschien toch iets met het moederbord gebeurd.
Ik zie dat de soldeertips vanaf de buitenkanten wel goed bereikbaar zijn, dus dat ga ik proberen.

Bedankt overigens voor het meedenken! Wordt gewaardeerd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als de PicoPSU een 4-pin MOLEX connector heeft (volgens mij wel, ik heb dezelfde unit), dan kan je ook je multimeter in de gele/zwarte connector contacten steken. Die bij de 4-pin MOLEX connector is shrouded dus weinig kans op kortsluiting.

Belast voeding testen is inderdaad wel fijn. Sommige slecht gereguleerde voedingen geven hoge spanning onder no-load, maar volgens mij was dat niet het geval bij de Leicke.

[ Voor 8% gewijzigd door Hans1990 op 07-12-2021 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJBanthum
Oh, goeie! Ja, die MOLEX heeft ie inderdaad. Er is een multi-meter onderweg; ik ben benieuwd.

Als de waarden nou buiten de bandbreedte van 11.4 en 12.6 vallen, kan je dan direct al conclusies trekken over de schuldige? Het lijkt me dat zowel de Leicke, de Pico en het moederbord invloed kunnen hebben op die meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
RJBanthum schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:13:
Oh, goeie! Ja, die MOLEX heeft ie inderdaad. Er is een multi-meter onderweg; ik ben benieuwd.

Als de waarden nou buiten de bandbreedte van 11.4 en 12.6 vallen, kan je dan direct al conclusies trekken over de schuldige? Het lijkt me dat zowel de Leicke, de Pico en het moederbord invloed kunnen hebben op die meting.
- PicoPSU 90 (90W)
- Leicke adapter 120W
Heb je niet gewoon je PicoPSU doorgebrand? Je gebruikt een 120W adapter met een 90W PSU.

Wellicht handig om de PSU op donkere plekken/gescheurde elco’s oid te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RJBanthum

@Hans1990 z'n suggestie is een veel veiliger manier om te meten.

De waarden 11,4 en 12,6 volt zijn de formeel gespecificeerde grenzen, het betekent niet dat het buiten die grenzen nooit werkt. Als er een flinke dip plaatsheeft tijdens het opstarten bijvoorbeeld zou ik in eerste instantie de adapter nameten en daarna de adapter+PicoPSU via de paperclip trick.

Heb je ook een energiemeter (zie topicstart)? Als er ergens kortsluiting is zul je dat ook kunnen meten. Bijvoorbeeld als de computer uitgeschakeld is (langdurig aan/uit knop indrukken) zal er een restverbruik zijn. Dat zal te hoog liggen bij een kortsluiting in de voeding (of op het moederbord).

Misschien kun je van iemand een ATX voeding lenen, daarmee kun je kijken of hij dan opstart.

Gaat een aangesloten ventilator draaien bij opstarten? Ventilatoren gebruiken 12V en ze zouden direct moeten draaien totdat er herstart wordt. Je kunt daarnaast ook kijken of power LED's aangaan op de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@renedis De grotere voeding maakt niet uit. De belasting wordt geheel bepaald door de last zelf, hier de computer. In dit geval kan de last niet te groot zijn voor de PicoPSU of de adapter, die zijn beide ruim voldoende bemeten. Zowel de PicoPSU als de adapter hebben bescherming ingebouwd tegen bepaalde soorten overbelasting (zoals een kortsluiting). Dan volgt een reset of powerdown totdat de 230V stekker eruit en erin gaat. Dat kan in theorie een voortdurend herstartende computer veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
renedis schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:31:
[...]

[...]

Heb je niet gewoon je PicoPSU doorgebrand? Je gebruikt een 120W adapter met een 90W PSU.

Wellicht handig om de PSU op donkere plekken/gescheurde elco’s oid te controleren.
Lijkt mij onwaarschijnlijk. Dit model PicoPSU doet geen 12V buck-boost regulatie (er staat bij: "only 12V input"). De PicoPSU geeft de inkomende 12V van de adpter direct door naar EPS en ATX connectoren. De PicoPSU genereert dan enkel nog een stevige ATX 5V/3.3V (en ATX -12V?) rail, die het model in "90W" regio zet.

De zwaardere PicoPSU varianten hebben weliswaar een zwaardere 5V/3.3V uitvoering, wat handig kan zijn voor extra 2.5" schijven, maar voor het draaien van een pittige CPU zou een zwaardere adapter afdoende moeten zijn.

Er zal natuurlijk een limiet zijn hoeveel stroom er door de PCB kan lopen, maar het is geen toeval dat de 12V adapter input en de 12V EPS output kabel letterlijk 2.5mm naast elkaar af zitten op de PCB. En eerlijk gezegd verwacht ik niet bij 10A (=120W bij 12V) al grote problemen. Ik denk dat de bedrading eerder stuk gaat dan de PCB (veel draadisolatie smelt al bij 90-105C, PCB FR4 materiaal gaat pas moeite hebben vanaf 110C, soms pas vanaf 130-160C+).

Dit maakt wel dat een PicoPSU setup afhankelijk is van een goed werkende adapter. Als de adapter een hogere spanning geeft, dan schakelt de PicoPSU bij ~13V automatisch uit.
Bij lagere adapter spanningen dan 12V zal waarschijnlijk het systeem nog wel door werken, totdat het systeem zwaar belast wordt en/of een ondergrens wordt bereikt (bijvoorbeeld op de VRM). Ik vermoed dat de meeste systemen dan crashen of vroegtijdig uitschakelen.

De voeding uitsluiten is dus altijd verstandig. Het liefst wil je inderdaad 12V zien in de bandbreedte die @mrmrmr opgeeft.

[ Voor 9% gewijzigd door Hans1990 op 08-12-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJBanthum
@mrmrmr / @Hans1990

Op nog geen 3 meter van de server lag de oude ATX voeding die er in heeft gezeten nog. Dat ik daar niet aan gedacht heb :D. Er lag ook nog een casefan, die ik even op het mobo heb aangesloten.

De resultaten zijn zowel met de Pico als de ATX hetzelfde:
- Stroom erop -> fan draait 1 seconde en stopt dan -> ik hoor wat coil whine en power Led gaat 4x knipperen. -> Na een seconde of 4 begint ie weer vooraan; de fan gaat weer 1 tel draaien etc.

Het feit dat beide PSUs hetzelfde doen, waarbij ik vrij zeker weet dat de ATX goed is, zou dan de Leicke + Pico vrijwaren van schuld, dunkt me...

Ik vrees dan toch voor het bord, of zou het ook de CPU nog kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:19
RJBanthum schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:41:
@mrmrmr / @Hans1990

Op nog geen 3 meter van de server lag de oude ATX voeding die er in heeft gezeten nog. Dat ik daar niet aan gedacht heb :D. Er lag ook nog een casefan, die ik even op het mobo heb aangesloten.

De resultaten zijn zowel met de Pico als de ATX hetzelfde:
- Stroom erop -> fan draait 1 seconde en stopt dan -> ik hoor wat coil whine en power Led gaat 4x knipperen. -> Na een seconde of 4 begint ie weer vooraan; de fan gaat weer 1 tel draaien etc.

Het feit dat beide PSUs hetzelfde doen, waarbij ik vrij zeker weet dat de ATX goed is, zou dan de Leicke + Pico vrijwaren van schuld, dunkt me...

Ik vrees dan toch voor het bord, of zou het ook de CPU nog kunnen zijn?
Ik heb een paar keer soortgelijke issues gehad:
- defect/ niet goed geplaatst ram
- kortsluiting ivm. geen spacers
- error check in bios, stopte met booten als er geen display of toetsenbord was aangesloten.
- bios instellingen zoals undervolt, overclock die voor instabiliteit zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 09:07
Nou, ik heb eindelijk het energie verbruik van mijn server [https://gathering.tweaker...message/65259948#65259948] gemeten (met dank aan een Shelly plug S en Home Assistant).

Hij verbruikt 0.75 kWh per dag (minimum is 30W, met piekjes naar 40-50W en 80W bij een reboot) dat is ongeveer 60 euro per jaar (5 euro per maand) aan energie. Nou daar kan geen Digital Ocean Droplet of wat dan ook tegenop!

(Er zitten overigens 5 schijven in en hij draait best wel wat services.)

[ Voor 16% gewijzigd door teek2 op 08-12-2021 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 15:41
@RJBanthum

Ik had exact dit gedrag:
Stroom erop -> fan draait 1 seconde en stopt dan -> ik hoor wat coil whine en power Led gaat 4x knipperen. -> Na een seconde of 4 begint ie weer vooraan; de fan gaat weer 1 tel draaien etc.
maar dan zonder knipperend power LED.

Oorzaak: Niet goed aangedrukt geheugen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJBanthum
Dank voor de suggesties @project.bobby en @MariosCube ,

Ik heb geen BIOS settings of clocks aangepast, en zowel met als zonder tobo plus scherm geprobeerd.
Ik heb het geheugen nog een keer verplaatst naar het slot waar hij oorspronkelijk zat toen de server werkte en gecheckt of hij echt goed zat. De witte locks zitten volledig omhoog en de DIMM zit diep genoeg dat er geen spanning meer op de locks zit, of iets dergelijks. Hij zit volgens mij echt goed.

De stroomtoevoer lijkt ook prima (zie foto, snapshot uit een filmpje). Hij haalt de 12V ruim zonder over de 12.25 heen te gaan, alleen schakelt dus direct weer uit.

Dan blijft over dat de DIMM zelf, de CPU of het Moederbord defect is.. helaas de duurste componenten :P maar het is niet anders. Moet maar even bekijken in welke volgorde ik die ga vervangen en testen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3Ao0BZRyYL9SYHrmKrIG1Mhq7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLAMnF7RifFltqaNlY1rqTA3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21-03 10:11
Iemand tips voor een case voor 6x 2.5inch schijven? rond de 100 euro? vind ze lastig te vinden namelijk.

8*250wp Garage 12*290wp Zolder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Vertommen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:50
wetsteyn schreef op woensdag 8 december 2021 @ 21:34:
Iemand tips voor een case voor 6x 2.5inch schijven? rond de 100 euro? vind ze lastig te vinden namelijk.
pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
@wetsteyn
Het is een investering, maar een Fractal is echt een mooie doordachte kast!
Zelf gekozen voor het model met 8 bays en onder de indruk van het hele design.
Boekje wat erbij zat had een duidelijke handleiding hoe de standaard layout aan te passen naar "server" layout. (de extra disk posities)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:39
raymondw schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:25:
@wetsteyn
Een investering? Hoe duur zou een NAS kast mogen zijn dan?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
@CurlyMo
Dat ligt aan je budget en de prijs van de kast.
Heb zelf 7 jaar tegen budget kasten aangekeken en de Fractal is dan een verademing.
Voor mij was de prijs gerekend over (hopelijk weer) 7 jaar dan acceptabel.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 09:07
raymondw schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:56:
@CurlyMo
Dat ligt aan je budget en de prijs van de kast.
Heb zelf 7 jaar tegen budget kasten aangekeken en de Fractal is dan een verademing.
Voor mij was de prijs gerekend over (hopelijk weer) 7 jaar dan acceptabel.
Eens, mijn Fractal Design Define R3 is nu meer dan 11 jaar oud, heeft al 3 verschillende interieurs gezien. Nooit spijt van gehad. Laatst ging wel de power knop kapot (maar dat is niet echt een probleem met een server die ik op het moederbord kan instellen "als er stroom is sta je aan"). Toch bood Fractal Design me een nieuwe R4 power knop en instructies om die te installeren, gratis. Hij was toen ook prijzig (nou ja, wat is 93,50 over 11 jaar) maar ik zou hem zo weer kopen.Al kan hij zo nog weer 11 jaar mee vermoedt ik.

[ Voor 4% gewijzigd door teek2 op 09-12-2021 10:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:57
-

[ Voor 152% gewijzigd door GioStyle op 29-10-2022 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 22:24

zekerpixels

Victory Loves Preparation

eigenlijk is het wel offtopic.

@teek2 Ik heb 2 keer een R5 van Fractal, vindt ikzelf hele mooie behuizingen. 8 drivetrays met dampers en niet zoals met de nieuwere modellen, dat deze niet toolless uitneembaar zijn en extra erbij gekocht moeten worden. Toen ik een aantal jaar geleden mijn pc kocht, was deze al een in R5 geassembleerd, helaas had ik niet de extra accessoires erbij.
Eerst zelf naar gezocht of ik iets kon vinden maar uiteindelijk contact gezocht met Fractal, eigenlijk met de vraag waar ik oa die dempers kan vinden of dat die accessoires doosjes los te koop zijn. (het zijn gewoon rubber ringen, maar kon niet vinden wat paste) Zo is er fractal-design-shop.de vanwaar het verkocht wordt, maar nooit op voorraad is. De klantenservice van Fractal is echt top, er werd gratis een doosje met de bijbehorende accessoires opgestuurd.
Dat is oa. ook de reden dat de server nu ook in een R5 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Laatst online: 12-09 20:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
RJBanthum schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:17:
Dan blijft over dat de DIMM zelf, de CPU of het Moederbord defect is.. helaas de duurste componenten :P maar het is niet anders. Moet maar even bekijken in welke volgorde ik die ga vervangen en testen.
Probeer het geheel nog even buiten de behuizing.

En probeer eens de processor opnieuw te plaatsen en dan de processorkoeler er los op (dus zonder bevestiging).

En dan met 1 mem dimm en ssd niet geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:00
RJBanthum schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:17:
Ik zou eens beginnen met het mobo uit de kast te halen en zo te testen.

edit: net zelfde als direct boven mij dus 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door GoBieN-Be op 09-12-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJBanthum
Ohh, is dat om uit te sluiten dat er nog kortsluiting is met de kast? Thanks voor de suggestie.

Ik heb m eruit gehaald en geprobeerd zonder de m2 erin, en een keer op de manier zoals je voorstelde, Bolletje.
Beide geven geen verandering in het gedrag. Nog steeds gaat de fan een tel draaien en dan springt ie weer uit ... Geen beeld.

De cpu en het slot zien er volgens mij normaal uit.

Iemand zei dat na het verwijderen van de koeler de pasta opnieuw aangebracht moet worden. Ik kan met deze tests (koeler er los op, niet te lang laten draaien als ie wel aanblijft) geen verdere grote schade aanrichten toch?

Kan ik nog andere tests uitvoeren om toch tot uitsluitsel te komen? Of ben ik dan toch aangewezen op vervangende equipment?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zfz03utm_Wa6Iqt4JoZA2v-68ys=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9Z2MfwTFq2P8LO74wxQ8eMM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9IZnWcMmpMxPGbBx5YVBVZ7vOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmzI3nDJ87U9InQLEmVohlSF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0cMJANdr52G2NyrWsseElfDlss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VKsrQYjZFhHTymgxUmpZgnC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_fgXgQO-I_11ll0AGfe1S4P0Gc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7JM7vhXKeXxz88q0IqRLL7i.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby
RJBanthum schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:57:
Ohh, is dat om uit te sluiten dat er nog kortsluiting is met de kast? Thanks voor de suggestie.

Ik heb m eruit gehaald en geprobeerd zonder de m2 erin, en een keer op de manier zoals je voorstelde, Bolletje.
Beide geven geen verandering in het gedrag. Nog steeds gaat de fan een tel draaien en dan springt ie weer uit ... Geen beeld.

De cpu en het slot zien er volgens mij normaal uit.

Iemand zei dat na het verwijderen van de koeler de pasta opnieuw aangebracht moet worden. Ik kan met deze tests (koeler er los op, niet te lang laten draaien als ie wel aanblijft) geen verdere grote schade aanrichten toch?

Kan ik nog andere tests uitvoeren om toch tot uitsluitsel te komen? Of ben ik dan toch aangewezen op vervangende equipment?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Één voor een componenten uitsluiten. Eerstvolgende stap die ik zou doen is een ander RAM stickie proberen waarvan je weet dat die werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:34
RJBanthum schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:57:
Iemand zei dat na het verwijderen van de koeler de pasta opnieuw aangebracht moet worden.
Dat is inderdaad wel beter. Maar uiteraard niet iedere keer als je aan het testen bent :)
Afgaand op jouw foto's zou ik aanbevelen om iets minder koelpasta te gebruiken. Less is more :)
Ik kan met deze tests (koeler er los op, niet te lang laten draaien als ie wel aanblijft) geen verdere grote schade aanrichten toch?
Ook al zijn cpu's er wel tegen beveiligd, er los op zou ik niet doen. Tenzij het nu is om te proberen op te starten.
Component per component wisselen en zo uitsluiten is inderdaad bijna de enige manier. Heb je nog een foto van de spacers in jouw kast? En maak je eens een foto van de achterkant van jouw moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
raymondw schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:25:
@wetsteyn
Zelf gekozen voor het model met 8 bays en onder de indruk van het hele design.
Boekje wat erbij zat had een duidelijke handleiding hoe de standaard layout aan te passen naar "server" layout. (de extra disk posities)
Bedankt voor de ideeën, had gehoopt een minder dure kast.

heb nu het volgende samen gesteld voor Truenas op te draaien met een aantal dockers.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Tray€ 93,-€ 93,-
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 174,-€ 174,-
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 119,79€ 119,79
1KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm Blauw€ 5,10€ 5,10
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,-€ 3,-
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,95€ 5,95
6Externe harde schijvenSeagate Basic 5TB Zilver€ 102,65€ 615,90
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 9,99€ 9,99
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 33,10€ 33,10
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 52,35€ 52,35
1Solid state drivesWD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 500GB€ 54,90€ 54,90
Totaal€ 1.167,08

Mis ik nog dingen of zouden jullie dingen anders doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJBanthum
D-Three schreef op donderdag 9 december 2021 @ 23:05:
[...]

Dat is inderdaad wel beter. Maar uiteraard niet iedere keer als je aan het testen bent :)
Afgaand op jouw foto's zou ik aanbevelen om iets minder koelpasta te gebruiken. Less is more :)

[...]

Component per component wisselen en zo uitsluiten is inderdaad bijna de enige manier. Heb je nog een foto van de spacers in jouw kast? En maak je eens een foto van de achterkant van jouw moederbord?
Haha ja ik vond het ook vrij veel. De pasta was al van te voren aangebracht op de koeler. Als ik er nieuwe op smeer houd ik het bij een dun filmlaagje. (y)

Gaat het om de positie van de spacers of de spacers zelf?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-ynyDEf8y6HGJyXlFMKum5LvW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGgGEJTEJ3tGZbHQzhzgTrBO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UkX8w8y-Q_lj2bUXibyQMynhGY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXtJYcv7X6zfMuG0kBWsBDIk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51cli-NwVboQZgtbDPub1oSG8_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QUNsFX5qx6KoBCo1t2nseQTU.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb de processorvoet bekeken en ik zag geen afwijkingen.

Wat @D-Three waarschijnlijk wilde zien was of er geen afstandbussen op de verkeerde plaats zaten. Dat levert namelijk een contact (mogelijk kortsluiting) op het moederbord waar dat niet hoort. Die zie ik niet.

Ik zie geen probleempunten aan de onderkant van het moederbord. Er zitten ringen op de plaats waar de koeler wordt bevestigd, dat heb ik ook zo. Er ontbreken wel 2 afstandsbussen, maar dat was al geconstateerd. Ik zie wel een paar lichtbruin verkleurde plekken, dat zouden restanten fluxvloeistof kunnen zijn of de vloeistof heeft deze plekken achtergelaten. Dat is niet abnormaal. Ik zie iets wat lijkt op een vingerafdruk. Mijn D3643-H ziet er trouwens anders uit, andere cpu voet, andere geheugenbevestigingen. Het is denk ik in twee verschillende fabrieken geproduceerd.

Koelpasta vervangen is alleen nodig als het is verdroogd of als er nog te weinig op zit. Als er nog ruim voldoende verse pasta op zit zoals hier, hoeft dat niet. Probeer luchtbubbels of open plekken te voorkomen. Overtollige pasta aan de randen mag er af.

Ik heb nog eens de gelegenheid genomen om Debian 11 verbruik te meten zonder extra netwerkkaart. Dat is 0,6W lager, nu dus 3,1W. Het was 3,7W.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 10-12-2021 13:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
wetsteyn schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:58:
Bedankt voor de ideeën, had gehoopt een minder dure kast.

heb nu het volgende samen gesteld voor Truenas op te draaien met een aantal dockers.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Tray€ 93,-€ 93,-
1BehuizingenFractal Design Define R5 Zwart€ 119,79€ 119,79
1KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm Blauw€ 5,10€ 5,10
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 3,-€ 3,-
1KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,95€ 5,95
6Externe harde schijvenSeagate Basic 5TB Zilver€ 102,65€ 615,90
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 9,99€ 9,99
1Geheugen internCrucial CT8G4DFS824A€ 33,10€ 33,10
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 52,35€ 52,35
1Solid state drivesWD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 500GB€ 54,90€ 54,90
Totaal€ 1.167,08

Mis ik nog dingen of zouden jullie dingen anders doen?
Je hebt voor elke drive een SATA kabel nodig. Misschien heb je al kabels, als ze nog uit de tijd zijn van SATA300 of ouder zou ik nieuwe merkkabels gebruiken. Misschien kunnen een paar van die kabels ook korter (30cm)? Ik ken deze kast niet, dus dat weet ik niet.

De schijven genereren enige warmte als ze draaien, maar ik denk niet dat actieve koeling per se nodig is. Het is overbodig als de disks in spindown gaan.

Je hebt 2 stuks SATA splitter kabels nodig voor 6 schijven. De PicoPSU heeft 1 SATA aansluiting en daaraan wordt de splitter kabel gekoppeld, aan het uiteinde kun je de volgende splitterkabel koppelen.

TrueNAS is gebaseerd op FreeBSD, die mist veel van het low power management dat Windows en Debian hebben. Er is ook TrueNAS Scale dat op Debian draait. Dat klinkt op zich goed, maar ik heb geen details, ook niet over de belasting van de processor. Het is nu nog in het release candidate (RC) stadium, dus nog niet af.

De berekening die ik maak is: 30W systeem + 22,5W disks = 52,5W.

De maximale continue belasting is 4A op 12V (48W), met een maximale piek van 7A (84W).
De maximale continue belasting is 6A op 5V (30W), met een maximale piek van 7A (35W). Op 3.3V is de belasting laag.

De voeding moet gezien deze cijfers voldoende zijn. Ik heb zelfs wel eens meerdere 3.5" disks gekoppeld en opgestart, en dat doorstond deze voeding met gemak.

Ik schat het idle verbruik zonder applicaties met alleen Debian 11 op ongeveer 10W. Het kan wat minder gunstig uitvallen als er een belasting is van applicaties.

Reken op een toevoeging van ongeveer 4,5W voor een FreeBSD gebaseerd besturingsysteem ten opzichte van Windows of Debian.

Het kan door het OS en de applicatie uitkomen op ergens tussen 14 en 20W, maar voor een systeem met zoveel opslag is het idle verbruik in elk geval bijzonder laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:34
mrmrmr schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:01:
Wat @D-Three waarschijnlijk wilde zien was of er geen afstandbussen op de verkeerde plaats zaten. Dat levert namelijk een contact (mogelijk kortsluiting) op het moederbord waar dat niet hoort. Die zie ik niet.
Dit dus :)
Ik zie geen probleempunten aan de onderkant van het moederbord. Er zitten ringen op de plaats waar de koeler wordt bevestigd, dat heb ik ook zo. Er ontbreken wel 2 afstandsbussen, maar dat was al geconstateerd
@RJBanthum Ontbrekende afstandsbussen kunnen wel een probleem vormen. Zo had een vriend vele jaren geleden ook nagelaten om in een hoek van een moederbord een afstandsbus te monteren. Om één of andere reden had hij toch in de hoek wat druk uitgeoefend (om waarschijnlijk de atx-stekker te monteren, denk ik), maakt het moederbord kortstondig contact met de case en wou het daarna ook niet meer booten.
offtopic:
Hij heeft het toen zelf hersteld door een mostfet te vervangen. Dezelfde konden we niet vinden maar ook geen andere met gelijkaardige specs en footprint. De nieuwe fet was iets groter. We hebben toen wat geknutseld door een alu-blokje te maken, dat op het moederbord gesoldeerd (met een zware vermogenbout) en nieuwe mosfet met zijn koelvlak daartegen en de pootjes op het moederbord. Het dingen heeft nog jaren gewerkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wetsteyn
mrmrmr schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 08:37:
[...]

Je hebt voor elke drive een SATA kabel nodig. Misschien heb je al kabels, als ze nog uit de tijd zijn van SATA300 of ouder zou ik nieuwe merkkabels gebruiken. Misschien kunnen een paar van die kabels ook korter (30cm)? Ik ken deze kast niet, dus dat weet ik niet.

De schijven genereren enige warmte als ze draaien, maar ik denk niet dat actieve koeling per se nodig is. Het is overbodig als de disks in spindown gaan.

Je hebt 2 stuks SATA splitter kabels nodig voor 6 schijven. De PicoPSU heeft 1 SATA aansluiting en daaraan wordt de splitter kabel gekoppeld, aan het uiteinde kun je de volgende splitterkabel koppelen.

TrueNAS is gebaseerd op FreeBSD, die mist veel van het low power management dat Windows en Debian hebben. Er is ook TrueNAS Scale dat op Debian draait. Dat klinkt op zich goed, maar ik heb geen details, ook niet over de belasting van de processor. Het is nu nog in het release candidate (RC) stadium, dus nog niet af.

De berekening die ik maak is: 30W systeem + 22,5W disks = 52,5W.

De maximale continue belasting is 4A op 12V (48W), met een maximale piek van 7A (84W).
De maximale continue belasting is 6A op 5V (30W), met een maximale piek van 7A (35W). Op 3.3V is de belasting laag.

De voeding moet gezien deze cijfers voldoende zijn. Ik heb zelfs wel eens meerdere 3.5" disks gekoppeld en opgestart, en dat doorstond deze voeding met gemak.

Ik schat het idle verbruik zonder applicaties met alleen Debian 11 op ongeveer 10W. Het kan wat minder gunstig uitvallen als er een belasting is van applicaties.

Reken op een toevoeging van ongeveer 4,5W voor een FreeBSD gebaseerd besturingsysteem ten opzichte van Windows of Debian.

Het kan door het OS en de applicatie uitkomen op ergens tussen 14 en 20W, maar voor een systeem met zoveel opslag is het idle verbruik in elk geval bijzonder laag.
Ik zou denk ook op debian of windows kunnen draaien.
Bedoeling is download/plexserver/nas/ omgeving maken, had het nu met sonarr maar dan blijft hij je disk scannen natuurlijk.
Als Windows zuiniger is is windows ook prima.

Zou een atx voeding niet zuiniger zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wetsteyn schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:15:
Ik zou denk ook op debian of windows kunnen draaien.
Bedoeling is download/plexserver/nas/ omgeving maken, had het nu met sonarr maar dan blijft hij je disk scannen natuurlijk.
Als Windows zuiniger is is windows ook prima.

Zou een atx voeding niet zuiniger zijn?
Ik zou het voor jouw geval niet overwegen want deze voeding is zuiniger. De hardware is optimaal.

Ik weet niet hoe Sonarr scant, als dat niet via de kernel API verloopt ontstaat er een onnodige overhead aan disk I/O. Door de kernel te vragen om berichtgeving over disk acties is zowel de processor als de disk het laagst belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcieNewbee
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-01-2022
Hoi Ik heb wat advies nodig. Zit er aan over te denken om een NAS te bouwen met Enterprise PCIe SSD zoals de intel p4420 schijven maar vraag mij af wat ik er voor nu precies voor nodig heb? Zat te denken aan een minimale capaciteit van 8 ssd’s. Iemand goeie tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
PcieNewbee schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 18:19:
Hoi Ik heb wat advies nodig. Zit er aan over te denken om een NAS te bouwen met Enterprise PCIe SSD zoals de intel p4420 schijven maar vraag mij af wat ik er voor nu precies voor nodig heb? Zat te denken aan een minimale capaciteit van 8 ssd’s. Iemand goeie tips?
Nou ja... enterprise schijven is een groot woord.
De DWPD is onder de 0.5
Hoeveel wil je er naar gaan schrijven? Maar het zou niet mijn eerste keuze zijn als je budget hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@PcieNewbee
Die U.2 drives hebben vooral een hoog verbruik, namelijk 5W in idle en 15W onder belasting (max 29,4W), per stuk. Qua specificaties vallen ze buiten dit topic, het gaat hier vooral om zuinige thuisservers.

offtopic:
Ik zie ze aangeboden worden vanuit China op eBay. Als ze uit het buitenland komen er nog inklaringskosten, verzendkosten en BTW bij. Ik zie ook fake sites die ze voor een belachelijk lage prijs aanbieden (1/10e van de going waarde), waarschijnlijk oplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Vertommen
mrmrmr schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:03:
Ja, 20 pins passen op een 24 pin connector op het moederbord. De PicoPSU-160-XT heeft 24 pins. Met de extra 4 pins wordt o.a. 12V doorgegeven. Dat is nodig voor systemen die veel 12V gebruiken, zoals systemen met meerdere 3.5" disks.
Een SATA voedingsplitter werkt, maar er zijn wel splitters van bedenkelijke kwaliteit. Ik gebruik deze.
De P4 connector voor de processor wordt meegeleverd met de PicoPSU-160-XT.

In de originele adapter kit van Mini-Box zit ook een 4 pin connector (soms "DIN" genoemd) met een 4 pin naar mini-Fit Jr adapterkabel. https://www.mini-box.com/...XT-192W-Adapter-Power-Kit

Bij mini-pc.de zie je dezelfde 4 pin 12V connector. https://www.minipc.de/catalog/il/1727 (deze shop heeft nu geen voorraad)

192W adapter via amazon.nl: https://www.amazon.nl/net...Mini-Fit-JR/dp/B00EHJJ4JS (nog 3 in voorraad)
PicoPSU-160-XT via amazon.nl: https://www.amazon.nl/Pic...ower-Supply/dp/B005TWE6B8
Gratis levering.

Je kunt ook kiezen voor een andere adapter van 120W of meer.
Mijn nieuwe home server is "in produktie" genomen, :)

Ik heb hem geassembleerd op basis van mijn "gezond" verstand en de aanwijzigingen en tips die ik vooral in deze thread heb gevonden. Er staan geen prijzen bij, maar al bij al is het schappelijk gebleven. Sommige dingen heb ik kunnen hergebruiken. Andere dingen heb ik dan weer aangeschaft in de (teleurstellende) black friday week.

De hardware:

moederbord:Asus Prime H410I-Plus/CSM
CPU:Intel Core i3-10105 Boxed
CPU cooler:stock cooler
SSD:Samsung 980 500GB
SSD:Kingston A400 2,5" 120GB
RAM:PNY Performance MD16GSD42666
PSU:Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT
Voeding:LEICKE ULL 156W
HDD:WD Red Plus, 4TB (64MB cache)
Case fan:140 mm case fan (2.52 W +/- 10%)
Case:Fractal Design Array R2 Mini ITX
PCI bracket:Mini-box PCI Bracket
Sata power splitter:DeLOCK SATA 15 pin power > SATA 15 pin power 4x kabel
CPU power adapter:goobay Internes Stroomkabel 8-Pin -> 4-Pin adapter

Ik kom van een 10 jaar oud dual core AMD Zacate systeem met 8GB RAM. In vergelijking daarmee is dit een vliegmasjien, :) . Er staat windows 10, een VPN server en een web server op. Ik gebruik het ook als home network storage. Het oude systeem trok idle iets van een 30 Watt. Dit systeem verbruikt net geen 20 Watt. Ik veronderstel dat ik nog wat bios settings kan tweaken, maar dat staat nog op mijn todo. Het verbruik gaat zowiezo nog een beetje minderen, want de Kingston SSD gaat er nog uit eens alle files overgezet zijn.

Bedankt iedereen voor zijn tips en ideeën, :)

[ Voor 0% gewijzigd door Tom Vertommen op 23-12-2021 09:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

@wetsteyn Om toe voegen op de reactie van mrmrmr, want ik heb het nog niet voorbij zien komen.
Houd er rekening mee dat de 2,5" harde schijven SMR zijn, dat werkt oa. niet lekker met rebuilden in ZFS wat door FreeNAS/TrueNAS wordt gebruikt. Buiten dat verbruikt ZFS/Striped meer energie als bijv de disks in enkele pool zitten, doordat dan alle disks worden aangesproken. itt bijv. UnRAID, waar alleen de aangesproken disk draaid en de overigen in spindown kunnen blijven.

Ik gebruik zelf ook een r5, het volgende gebruik ik zelf en is werkt tot nu toe prima en is afhankelijk wat je al hebt liggen ook goedkoper dan nu op het lijstje staat;
3st sata kabels; https://www.amazon.nl/Cab...ef_=ast_sto_dp&th=1&psc=1
2st sata power; https://www.amazon.nl/Cab...ef_=ast_sto_dp&th=1&psc=1
Verder ken ik de picopsu niet, dus weet niet of het uitkomt. Wellicht heb je ook iets van een sata verlengkabel nodig. 2st https://www.amazon.nl/Cab...ef_=ast_sto_dp&th=1&psc=1 of komen deze beter uit https://www.amazon.nl/Cab...00V6QA65G?ref_=ast_sto_dp Zit je ook gelijk aan de 20euro, zodat het gratis verzenden is.
Sorry van de Amazon linkjes, maar deze kon ik zo snel vinden en Cable Matters staat niet in de pricewatch.

Nog een opmerking over de fans en fancontroller in de r5, deze gebruikt sata voeding en de 3 fans verbruiken samen ongeveer 1W en waarbij bijzonder genoeg de middelste stand is het minst zuinig is. (stand 1 = 70mA, stand2 = 130mA, stand 3 = 100mA op de 12V.)

@Tom Vertommen Uhh, wat je bij casefan beschrijft dat is toch zeker niet het verbruik. 2.5W voor 1 fan, zie hierboven beschrijf ik 3 140mm fans met 1W gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen
@zekerpixels Ik heb het niet nagemeten, maar vond het verbruik terug in de case manual: https://www.fractal-desig.../07/Array-R2-Mini-ITX.pdf. Het is al een oude fan, misschien daarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

@Tom Vertommen Ik niet zo niet hoe ze daarbij komen, als ik een nieuwe fractal silent series opzoek staat er 0.2A op de fan hub. De fans welke ik beschreef zijn fractal dynamic GP-14, staat ook 0,2A op.
12V * 0,2A = 2,4W wellicht is het benodigde vermogen om op gang te komen, nooit op gelet eigenlijk daarom dat het nu zo opviel doordat het zo in het lijstje was benoemt.

Beide fans, de silent en dynamic serie vermelden zijn 1000rpm, maar er hangt nog een fancontroller tussen. Ik heb een tachometer liggen, momentje dan check ik wat het rmp is van de fans welke ik heb gemeten.

Edit: ongeveer tussen de 400 en 600 rpm en die handleiding welke je linkt vermeld ook 600 rpm, dus we kunnen wel zeggen dat je fan geen 2,4W verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen
zekerpixels schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:56:
@Tom Vertommen Ik niet zo niet hoe ze daarbij komen, als ik een nieuwe fractal silent series opzoek staat er 0.2A op de fan hub. De fans welke ik beschreef zijn fractal dynamic GP-14, staat ook 0,2A op.
12V * 0,2A = 2,4W wellicht is het benodigde vermogen om op gang te komen, nooit op gelet eigenlijk daarom dat het nu zo opviel doordat het zo in het lijstje was benoemt.

Beide fans, de silent en dynamic serie vermelden zijn 1000rpm, maar er hangt nog een fancontroller tussen. Ik heb een tachometer liggen, momentje dan check ik wat het rmp is van de fans welke ik heb gemeten.

Edit: ongeveer tussen de 400 en 600 rpm en die handleiding welke je linkt vermeld ook 600 rpm, dus we kunnen wel zeggen dat je fan geen 2,4W verbruikt.
ok, des te beter he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:33
@Tom Vertommen misschien moet je nog kijk naar je instellingen. ik vind 20watt idle voor dit systeem aan de hoge kant. misschien trekken de fan's(cpu+case) toch nog veel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Tom Vertommen

Je kunt twee belangrijke dingen doen: Windows en de BIOS optimaliseren.

Hoe je Windows kunt optimaliseren is hier uitgelegd. Het gaat vooral om het gebruik van Intel drivers.

De BIOS optimaliseren is moeilijker bij dit Asus bord omdat ik niet kan zien welke instellingen er in deze BIOS zitten, ik kan er geen handleiding van vinden. De topic start heeft een aantal algemene tips. Het gaat vooral om ASPM, ALPM, C-states. Een aantal instellingen voor een Gigabyte staat hier en voor ASRock hier.

Uit een 500 series BIOS handleiding haal ik dit (onzeker of het allemaal helpt):
PCI Express Native Power Management: enabled
Native ASPM: enabled (OS controlled)
DMI ASPM Link Control: L0sL1
L1 substrates: L1.1 & L1.2
DMI Link ASPM Control: L0sL1
DMI Gen3 ASPM Control: L0sL1
DMI Gen3 ASPM: L0sL1
PEG - ASPM: ASPM L0sL1
PCI Express Clock Gating: - (NVMe SSD gebruikt hoge snelheid)
Intel SpeedStep: enabled
Intel Speed Shift Technology: enabled
Turbo Mode: disabled
CPU C-states: enabled
SATA Mode Selection: AHCI
Aggressive LPM Support: enabled
SATA6G_1(~6) Hot Plug: disabled
Network Stack: disabled (start niet remote op)
USB Power Delivery in Soft off state (S5): Disabled (power uitschakelen in S5)
LED Lighting: Stealth Mode (uitschakelen)
M.2_2 Configuration: PCIE (geen M.2 SATA)
M.2_3 SATA6G_56 switch: SATA6G_5 & SATA6G_6 (SATA heeft voorrang)
CEC Ready: Enabled (overlapt met andere settings)
Energy Star Ready: Enabled (overlapt met andere settings)
ErP Ready: Enabled (overlapt met andere settings)
Power On By PS/2 Keyboard: disabled
Power On By PCI-E: disabled
Power On By RTC: disabled
Launch CSM: disabled (handleiding klopt niet)
Fast Boot: disabled
Save Changes & Reset

In Windows kun je ongebruikte onderdelen zoals audio uitschakelen. Dat kan beter uitpakken dan uitschakelen in de BIOS, wanneer het onderdeel in low power mode wordt geplaatst door Windows en misschien niet als je dat doet in de BIOS.

Actief koelen met meerdere fans is niet altijd nodig. Als je systeem voldoende koel blijft met alleen de actieve processorkoeling, dan zou ik het daarbij houden tenzij je het systeem én de hard disk urenlang zwaar belast. Zoals eerder gezegd is het verbruik van een ventilator meestal lager dan de specificatie, het gaat dan over een maximum verbruik.

[ Voor 41% gewijzigd door mrmrmr op 14-12-2021 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Vertommen
@mrmrmr in the motherboard manual there is a qr code that links to https://dlcdnets.asus.com...Series_BIOS_EM_WEB_EN.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-08 19:39

Broodje_Aap

Professioneel prutser

mrmrmr schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 07:44:
@Tom Vertommen

Je kunt twee belangrijke dingen doen: Windows en de BIOS optimaliseren.

Hoe je Windows kunt optimaliseren is hier uitgelegd. Het gaat vooral om het gebruik van Intel drivers.

De BIOS optimaliseren is moeilijker bij dit Asus bord omdat ik niet kan zien welke instellingen er in deze BIOS zitten, ik kan er geen handleiding van vinden. De topic start heeft een aantal algemene tips. Het gaat vooral om ASPM, ALPM, C-states. Een aantal instellingen voor een Gigabyte staat hier en voor ASRock hier.

Uit een 500 series BIOS handleiding haal ik dit (onzeker of het allemaal helpt):
PCI Express Native Power Management: enabled
Native ASPM: enabled (OS controlled)
DMI ASPM Link Control: L0sL1
DMI Gen3 ASPM Control: L0sL1
DMI Gen3 ASPM: L0sL1
Intel SpeedStep: enabled
Intel Speed Shift Technology: enabled
Turbo Mode: disabled
CPU C-states: enabled
Aggressive LPM Support: enabled
SATA6G_1(~6) Hot Plug: disabled
Network Stack: disabled (start niet remote op)
USB Power Delivery in Soft off state (S5): Disabled (power uitschakelen in S5)
M.2_2 Configuration: PCIE (geen M.2 SATA)
M.2_3 SATA6G_56 switch: SATA6G_5 & SATA6G_6 (SATA heeft voorrang)
Power On By PS/2 Keyboard: disabled
Power On By PCI-E: disabled
Power On By RTC: disabled
Launch CSM: disabled (handleiding klopt niet)
Fast Boot: disabled
Save Changes & Reset

In Windows kun je ongebruikte onderdelen zoals audio uitschakelen. Dat kan beter uitpakken dan uitschakelen in de BIOS, wanneer het onderdeel in low power mode wordt geplaatst door Windows en misschien niet als je dat doet in de BIOS.

Actief koelen met meerdere fans is niet altijd nodig. Als je systeem voldoende koel blijft met alleen de actieve processorkoeling, dan zou ik het daarbij houden tenzij je het systeem én de hard disk urenlang zwaar belast. Zoals eerder gezegd is het verbruik van een ventilator meestal lager dan de specificatie, het gaat dan over een maximum verbruik.
Is er ook een handleiding voor mijn setup? Ik zit nu op een idle van 37W met unRAID en een paar inactieve Docker containers:

Dit is de kooplijst:

1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 164,95€ 164,95
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (128MB cache)€ 94,90€ 94,90
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 105,90€ 105,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 35,-€ 35,-
1Geheugen internCrucial CT16G4DFRA266€ 62,10€ 62,10
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 97,89€ 97,89
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 59,81€ 59,81
Totaal€ 794,55

Ik heb nog niet veel in de BIOS aangepast dus er zullen vast nog wel wat optimalisaties in te vinden zijn...

Verder ben ik tot op heden zeer blij met het systeem!

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Broodje_Aap De standaard BIOS instellingen zijn al optimaal voor verbruik op de D3642-B, dus je hoeft niets te doen. Hoeveel hard disks heb je en heb je nog iets anders aangesloten via USB of insteekkaarten of zit er nog een UPS voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

mrmrmr schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:38:
@Broodje_Aap De standaard BIOS instellingen zijn al optimaal voor verbruik op de D3642-B, dus je hoeft niets te doen. Hoeveel hard disks heb je en heb je nog iets anders aangesloten via USB of insteekkaarten of zit er nog een UPS voor?
Op dit moment 1 HDD, USB alleen de unRAID boot drive en een netwerkkabel, verder geen insteekkaarten en alles precies zoals op het lijstje staat.

Overigens wel een soort fancontroller die in de Node 804 zelf zit die met een satapower connector aangesloten is voor stroom hierop zitten de 3 case fans aangesloten

[ Voor 14% gewijzigd door Broodje_Aap op 14-12-2021 12:48 . Reden: Toevoeging Fan controller ]

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broodje_Aap schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:45:
Op dit moment 1 HDD, USB alleen de unRAID boot drive en een netwerkkabel, verder geen insteekkaarten en alles precies zoals op het lijstje staat.
Ok, dus er is een USB boot drive. Is dat een USB3 stick of een hard disk of SSD?

Ik heb geen ervaring met het verbruik onder unRAID, maar het is denk ik wel Linux.

Heb je powertop --auto-tune gedraaid? Zie je met top een proces dat de processor gebruikt? Kijk in de topic start onder Software Tweaks, kopje Linux voor optimalisatie settings voor Linux.

Je kunt voor een meting extra services zoals die voor docker stopzetten: systemctl stop docker. Zo kun je zien wat bijdraagt aan het verbruik.

Waarmee heb je het verbruik gemeten? Is het gemeten aan de stekker van de voeding?

Om een vergelijkbare baseline meting te krijgen kun je de hard disk afsluiten (stroom), de SSD demonteren, alle USB afkoppelen, alle ventilatoren afkoppelen. Daarna booten vanaf een Debian 11 live stick (USB2).
Dat zou ongeveer 10W +/-3W moeten zijn zonder Linux optimalisatie en met deze ATX voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

mrmrmr schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:07:
[...]

Ok, dus er is een USB boot drive. Is dat een USB3 stick of een hard disk of SSD?

Ik heb geen ervaring met het verbruik onder unRAID, maar het is denk ik wel Linux.

Heb je powertop --auto-tune gedraaid? Zie je met top een proces dat de processor gebruikt? Kijk in de topic start onder Software Tweaks, kopje Linux voor optimalisatie settings voor Linux.

Je kunt voor een meting extra services zoals die voor docker stopzetten: systemctl stop docker. Zo kun je zien wat bijdraagt aan het verbruik.

Waarmee heb je het verbruik gemeten? Is het gemeten aan de stekker van de voeding?

Om een vergelijkbare baseline meting te krijgen kun je de hard disk afsluiten (stroom), de SSD demonteren, alle USB afkoppelen, alle ventilatoren afkoppelen. Daarna booten vanaf een Debian 11 live stick (USB2).
Dat zou ongeveer 10W +/-3W moeten zijn zonder Linux optimalisatie en met deze ATX voeding.
Het is een USB 3 stick.

Na het draaien van powertop --auto-tune staat de meter nog steeds op 37W met top zie ik 90-100% op ttyd, maar dat is dan vermoedelijk de CLI verbinding die ik open heb staan? De overige is af en toe 0,7-1,5% python3.

Aan en uitzetten van docker containers lijkt geen verschil te maken, misschien als ik de gehele service uitzet wel, maar dat kan op dit moment niet.

Verbruik wordt gemeten met een Wattage meter, geen idee van welk merk het apparaat is, of welk type het is, maar het is in ieder geval een extern apparaat.

Alle overige zaken die je beschrijft ben ik op dit moment niet toe in staat of kan ik op dit moment niet uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ok, ik heb het aangepast aan deze handleiding.

BCLK Spread Spectrum: Disabled
Asus Multicore Enhancement: Disabled - enforce all limits
DRAM Odd Ratio Mode: Disabled (gebruik standaard JEDEC)
CPU SVID Support: Enabled
PCH DMI ASPS Control: Enabled
ASPM: L0sL1
CPU Power Management Control
Boot performance mode: Max Battery
Intel SpeedStep: Enabled
Intel Speed Shift Technology: Enabled
Turbo Mode: Disabled
CPU C-states: Enabled
(alle C-states op enabled)
Package C State Support: C10 of CPU Default
PCH configuration
PCIe speed: Gen3 (voor een PCIe 3 NVMe)
PCH Storage Configuration
Aggressive LPM Support: Enabled
SATA6G_1(Gray) SATA6G_6(Gray): Enabled (alleen de aangesloten SATA poorten)
SATA6G_1(Gray) SATA6G_6(Gray) Hot Plug: Disabled
Thunderbolt(TM) Support: Disabled
Legacy USB Support: Enabled
XHCI Hand-Off: Disabled (besturingssysteem krijgt het beheer)
USB Single Port Control: (test of uitschakelen verschil maakt in verbruik)
Network Stack: Disabled (start niet remote op)
Hyper M.2X16: Disabled
HD Audio: Enabled
Intel LAN: Enabled
USB Power Deliver in Soft Off state (S5): Disabled (power uitschakelen in S5)
APM Configuration
Power On By PS/2 Keyboard: Disabled
Power On By PCI-E: Disabled
Power On By RTC: Disabled
Launch CSM: Disabled (handleiding klopt niet)
Tool Menu: Aura Off
Asus User Profile: (bewaar de BIOS settings in een profiel)
Save Changes & Reset

Alle instellingen zijn een inschatting op basis van de handleiding, het is ongetest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

mrmrmr schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:05:
[...]

Kun je de output van top posten? Bijvoorbeeld een screenshot of character output tussen mono tags.
top - 14:07:04 up 39 min, 0 users, load average: 0.00, 0.01, 0.02
Tasks: 241 total, 1 running, 240 sleeping, 0 stopped, 0 zombie
%Cpu(s): 0.2 us, 0.1 sy, 0.0 ni, 99.8 id, 0.0 wa, 0.0 hi, 0.0 si, 0.0 st
MiB Mem : 15763.0 total, 13966.2 free, 617.0 used, 1179.7 buff/cache
MiB Swap: 0.0 total, 0.0 free, 0.0 used. 14112.4 avail Mem

PID USER PR NI VIRT RES SHR S %CPU %MEM TIME+ COMMAND
3965 root 20 0 1157128 40568 22092 S 0.7 0.3 0:01.86 containerd
3947 root 20 0 1253136 74816 43180 S 0.3 0.5 0:01.11 dockerd
4874 root 20 0 386176 291332 41256 S 0.3 1.8 0:14.25 python3
1 root 20 0 2472 1840 1720 S 0.0 0.0 0:14.65 init
2 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 kthreadd
3 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 rcu_gp
4 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 rcu_par_gp
5 root 20 0 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.03 kworker/0:0-events
6 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 kworker/0:0H
8 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 mm_percpu_wq
9 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.01 ksoftirqd/0
10 root 20 0 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.51 rcu_sched
11 root rt 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 migration/0
12 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 cpuhp/0
13 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 cpuhp/1
14 root rt 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.13 migration/1
15 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 ksoftirqd/1
16 root 20 0 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.01 kworker/1:0-mm_percpu_wq
17 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 kworker/1:0H-events_highpri
18 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 cpuhp/2
19 root rt 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.13 migration/2
20 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.02 ksoftirqd/2
21 root 20 0 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 kworker/2:0-events
22 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 kworker/2:0H-events_highpri
23 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 cpuhp/3
24 root rt 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.13 migration/3
25 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 ksoftirqd/3
27 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 kworker/3:0H-kblockd
28 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 cpuhp/4
29 root rt 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.13 migration/4
30 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.02 ksoftirqd/4
31 root 20 0 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.05 kworker/4:0-mm_percpu_wq
32 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 kworker/4:0H-kblockd
33 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 cpuhp/5
34 root rt 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.13 migration/5
35 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 ksoftirqd/5
37 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 kworker/5:0H-kblockd
38 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 kdevtmpfs
39 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 netns
55 root 20 0 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.05 kworker/5:1-mm_percpu_wq
60 root 20 0 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.02 kworker/3:1-mm_percpu_wq
320 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 oom_reaper
321 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 writeback
323 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.03 kcompactd0
324 root 25 5 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 ksmd
325 root 39 19 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.05 khugepaged
356 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 kintegrityd
358 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 kblockd
359 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 blkcg_punt_bio
609 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 ata_sff
631 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 edac-poller
635 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 devfreq_wq
747 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 kworker/1:1H-kblockd
784 root 20 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 kswapd0
788 root 0 -20 0 0 0 I 0.0 0.0 0:00.00 kthrotld
799 root -51 0 0 0 0 S 0.0 0.0 0:00.00 irq/123-ae

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broodje_Aap schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:39:
Het is een USB 3 stick.

Na het draaien van powertop --auto-tune staat de meter nog steeds op 37W met top zie ik 90-100% op ttyd, maar dat is dan vermoedelijk de CLI verbinding die ik open heb staan? De overige is af en toe 0,7-1,5% python3.

Aan en uitzetten van docker containers lijkt geen verschil te maken, misschien als ik de gehele service uitzet wel, maar dat kan op dit moment niet.

Verbruik wordt gemeten met een Wattage meter, geen idee van welk merk het apparaat is, of welk type het is, maar het is in ieder geval een extern apparaat.

Alle overige zaken die je beschrijft ben ik op dit moment niet toe in staat of kan ik op dit moment niet uitvoeren.
Achter %Cpu(s): zie je het totaalverbruik. Ik denk dat ttyd een losgeslagen proces is dat veel te veel processortijd eist met 90-100%. Dat is misschien een oorzaak van het hoger dan verwachtte verbruik. Normaal is er minder dan 0,3% cpu in idle onder Linux.

Ik gebruik meestal SSH2 (OpenSSH, sshd) om een remote verbinding (command line, shell) te leggen. Die is erg efficiënt, verbruikt heel weinig. Je kunt vanuit Windows bijvoorbeeld Putty gebruiken.

Sommige oude AC energiemeters meten verbruik op een verkeerde manier. Als de power factor laag is, geven dat soort meters een te hoog verbruik aan. Stel dat de pf 0.5 is, dan meet zo'n foute meter grofweg twee keer te hoog. In de topic start staan een paar betrouwbare energiemeters.
De power factor is 1 als er geen vervorming is van de wisselstroom sinusoïde, maar bij lage belasting kan het sterk afwijken.

USB3 verbruikt meestal meer dan USB2. USB2 sticks zijn daardoor beter als boot stick op een zuinige server. Ze zijn wel trager, maar als het alleen wordt gebruikt om het besturingssysteem te laden maakt dat weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

mrmrmr schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:12:
[...]

Achter %Cpu(s): zie je het totaalverbruik. Ik denk dat ttyd een losgeslagen proces is dat veel te veel processortijd eist met 90-100%. Dat is misschien een oorzaak van het hoger dan verwachtte verbruik. Normaal is er minder dan 0,3% cpu in idle onder Linux.

Ik gebruik meestal SSH2 (OpenSSH, sshd) om een remote verbinding (command line, shell) te leggen. Die is erg efficiënt, verbruikt heel weinig. Je kunt vanuit Windows bijvoorbeeld Putty gebruiken.

Sommige oude AC energiemeters meten verbruik op een verkeerde manier. Als de power factor laag is, geven dat soort meters een te hoog verbruik aan. Stel dat de pf 0.5 is, dan meet zo'n foute meter grofweg twee keer te hoog. In de topic start staan een paar betrouwbare energiemeters.
De power factor is 1 als er geen vervorming is van de wisselstroom sinusoïde, maar bij lage belasting kan het sterk afwijken.

USB3 verbruikt meestal meer dan USB2. USB2 sticks zijn daardoor beter als boot stick op een zuinige server. Ze zijn wel trager, maar als het alleen wordt gebruikt om het besturingssysteem te laden maakt dat weinig uit.
De energiemeter geen een constante Power Factor van 1.00 aan. Na een reboot van der server blijft deze nog steeds hangen op 37W, zonder dat ik een proces ttyd op 100% zie hangen. unRAID heeft een webgui die ik gebruik, waarop je ook de CLI kan gebruiken, hierin heb ik top command gedaan, zoals in de eerste post is te zien.

unRAID gebruikt de USB als boot drive, maar schrijft er wel nog data naar weg. Weet niet in hoeverre een USB2 stick hierin verandering kan maken qua snelheid, maar dat is mogelijk nog het proberen waard. Denk echter niet dat dat een drastische verandering gaat brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zou ik terug gaan naar de baseline test zoals ik in een eerder bericht noemde.

De 37W van nu is een stuk meer dan verwacht met een ATX voeding, een zwaardere processor en 3.5" hard disk. Misschien meet je iets anders mee, zoals een monitor.

Power factor 1 is normaal bij moderne ATX voedingen, die hebben daar power factor correction (PFC) voor aan boord. Bij een bepaalt laag verbruik zal het wel onder 1 komen.

[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 14-12-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• project.bobby
Broodje_Aap schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:20:
[...]

De energiemeter geen een constante Power Factor van 1.00 aan. Na een reboot van der server blijft deze nog steeds hangen op 37W, zonder dat ik een proces ttyd op 100% zie hangen. unRAID heeft een webgui die ik gebruik, waarop je ook de CLI kan gebruiken, hierin heb ik top command gedaan, zoals in de eerste post is te zien.

unRAID gebruikt de USB als boot drive, maar schrijft er wel nog data naar weg. Weet niet in hoeverre een USB2 stick hierin verandering kan maken qua snelheid, maar dat is mogelijk nog het proberen waard. Denk echter niet dat dat een drastische verandering gaat brengen...
Unraid laat de disk misschien niet in spindown/idle gaan als het de enige disk in je array is. Je kan kijken wat er gebeurd als je je array stopt en even wacht tot alles idle is.

Ik heb ook weleens foutieve metingen gehad via een stekkerdoos/verlengsnoer. Misschien ander stopcontact te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eijckron
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-07 18:54
@Broodje_Aap Probeer eens onderdelen los te koppelen zoals fan controller en harddisk om te zien of dat verschil maakt.

Ik zou voor dit systeem max 15-20W verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Broodje_Aap Er is nog een mogelijke verklaring: sommige energiemeters tonen het maximale verbruik (W), huidige verbruik (W) en totale verbruik over een tijd (Wh). Kan het zijn dat 37W de maximale waarde is? Soms is het verschil nauwelijks te zien. Er wordt soms ook een VA of VAR waarde gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

@Broodje_Aap Wat mij het eerst opvalt is dat het verbruik hooger is dan ik zou verwachten, hoe heb je dit precies gemeten? Hoe meet je het vermogen en wat is de cpu belasting op dat moment.

Ik gebruikt ook UnRAID maar dan met een i3-9100, Fujitsu D3644-B, HBA en 8 3,5" harde schijven, welke net geen 30W idle verbruikt, daarbij heb jij nog een efficientere voeding.
zekerpixels in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
Ik heb een aantal dingen gedaan om het verbuikt lager te krijgen;
- powertop en vergeet dan niet in de go file dat die bij iedere boot een auto tune uitvoerd.
https://forums.unraid.net...onsumption-with-powertop/
- plugin tips and tweaks de cpu scaling govenor op power save gezet.
- disks op een spindown van 1 uur

[ Voor 4% gewijzigd door zekerpixels op 15-12-2021 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
project.bobby schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 16:42:
Ik heb inmiddels wat resultaten binnen nav. nieuwe voeding aangesloten op de 10600k met asrock z590m-itx.
Flexguru 250w : ~13 watt.
Corsair 860i : ~18 watt.
Corsair 650sfx: ~19 watt.
Waarom wordt Corsair 550 dan als enige aanbevolen? Ik dacht altijd hoe minder hoe zuiniger. Misschien die 550 is echt een uitzondering qua techniek. Maar zullen mensen liever ~300W voedingen kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

project.bobby schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:54:
[...]

Unraid laat de disk misschien niet in spindown/idle gaan als het de enige disk in je array is. Je kan kijken wat er gebeurd als je je array stopt en even wacht tot alles idle is.

Ik heb ook weleens foutieve metingen gehad via een stekkerdoos/verlengsnoer. Misschien ander stopcontact te proberen?
De Powermeter zit direct in het stopcontact, de server zit in een stekkerdoos, waarbij de stekkerdoos in de powermeter zit.
eijckron schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 22:14:
@Broodje_Aap Probeer eens onderdelen los te koppelen zoals fan controller en harddisk om te zien of dat verschil maakt.

Ik zou voor dit systeem max 15-20W verwachten.
Ik ga kijken wat het effect is als ik de fan controller los koppel. Daar zitten nu de 3 case fans op aangesloten, dus dat zal hopelijk wel iets moeten doen met het Wattage.
mrmrmr schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:10:
@Broodje_Aap Er is nog een mogelijke verklaring: sommige energiemeters tonen het maximale verbruik (W), huidige verbruik (W) en totale verbruik over een tijd (Wh). Kan het zijn dat 37W de maximale waarde is? Soms is het verschil nauwelijks te zien. Er wordt soms ook een VA of VAR waarde gegeven.
Nee dat is niet zo, want ik zie het Wattage direct veranderen als ik iets anders aanzet in het stekkerblok.
zekerpixels schreef op woensdag 15 december 2021 @ 00:12:
@Broodje_Aap Wat mij het eerst opvalt is dat het verbruik hooger is dan ik zou verwachten, hoe heb je dit precies gemeten? Hoe meet je het vermogen en wat is de cpu belasting op dat moment.

Ik gebruikt ook UnRAID maar dan met een i3-9100, Fujitsu D3644-B, HBA en 8 3,5" harde schijven, welke net geen 30W idle verbruikt, daarbij heb jij nog een efficientere voeding.
Ik heb een aantal dingen gedaan om het verbuikt lager te krijgen;
- powertop en vergeet dan niet in de go file dat die bij iedere boot een auto tune uitvoerd.
https://forums.unraid.net...onsumption-with-powertop/
- plugin tips and tweaks de cpu scaling govenor op power save gezet.
- disks op een spindown van 1 uur
Powertop staat ook in de GO file bij mij, dus alles staat nu standaard op "good".
Met tips and tweaks stond de cpu scaling power standaard al op power save, teruggezet naar performance en weer naar power save en zie de Watt meter nu constant verspringen van 34-37W. Misschien komt dat ook omdat ik net de HDD in spindown heb gezet...

Ik wil dus nu in ieder geval gaan kijken wat het effect is als ik de fan controller disconnect met het systeem. En als dat geen aanzienlijk effect heeft dan ook de HDD en anders over naar de baseline test...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
andru123 schreef op woensdag 15 december 2021 @ 04:18:
[...]

Waarom wordt Corsair 550 dan als enige aanbevolen? Ik dacht altijd hoe minder hoe zuiniger. Misschien die 550 is echt een uitzondering qua techniek. Maar zullen mensen liever ~300W voedingen kiezen?
De Corsair RM550x 2021 550W wordt aanbevolen omdat we van die voeding weten dat die zuiniger is dan andere ATX voedingen. Andere ATX voedingen zullen onderling verschillen hebben, maar bij 10W zitten ze meestal al op minder dan 50% efficiëntie (d.w.z. 5W overhead bij 10W belasting aan de stekker). Meestal geldt inderdaad dat hoe kleiner de voeding is, hoe meer naar links het efficiëntie optimum opschuift, maar er zijn altijd uitzonderingen, zoals bij deze RM550x 2021 voeding ten opzichte van kleinere ATX/SFX voedingen. Andere voedingen uit dezelfde RMx reeks, bijvoorbeeld de 750W versie doet lang niet zo goed, dus daar gaat deze regel nog wel op.

In het vorige topic was een oudere tamelijk dure voeding opgenomen maar die haalde het niet bij deze nieuwere RM550x 2021. Een ATX voeding is vooral nodig als het opstartvermogen te hoog ligt (meer dan ongeveer 150W) of het idle vermogen hoger ligt dan 40W. Dan heeft een PicoPSU met adapter weinig voordeel meer. Hoe lager de idle belasting, hoe groter het verschil. Bij 40W is het verschil met een doorsnee ATX voeding misschien een paar procentpunten, bij 10W kan het al 50% zijn.

Het verschil tussen 12V adapters en enkele ATX voedingen kun je in deze weblog bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Na het ontkoppelen van de Fan controller (de satapower connector losgetrokken) geeft de Powermeter nog steeds 37W aan, dus vermoed dat het dan toch de powermeter is die de mist in gaat... Ik ga de brennenstuhl aanschaffen en hopen dat die een betere meting geeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
@Broodje_Aap
Probeer de meter eens met iets anders dan je server
Led lampje oid (4 a 12w)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

raymondw schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:24:
@Broodje_Aap
Probeer de meter eens met iets anders dan je server
Led lampje oid (4 a 12w)?
Met mijn Hue Lightstrip+ geeft die 7W aan.

En dan staat de strip op een helderheid van 66%

[ Voor 9% gewijzigd door Broodje_Aap op 15-12-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
Broodje_Aap schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:25:
[...]
Met mijn Hue Lightstrip+ geeft die 7W aan.

En dan staat de strip op een helderheid van 66%
Dat word verder tweaken
Heb geen Intel systeem, maar bij mijn AMD was het disablen van SATA poorten een redelijke impact.
(als test om te kijken hoever je komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

raymondw schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:40:
[...]

Dat word verder tweaken
Heb geen Intel systeem, maar bij mijn AMD was het disablen van SATA poorten een redelijke impact.
(als test om te kijken hoever je komt)
Ik dacht dat @mrmrmr zei dat het moederbord al standaard op de zuinigste instellingen staan, waarmee je indirect zou zeggen dat het niet nodig is om handmatige de SATA poorten uit te schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
Broodje_Aap schreef op woensdag 15 december 2021 @ 14:47:
[...]
Ik dacht dat @mrmrmr zei dat het moederbord al standaard op de zuinigste instellingen staan, waarmee je indirect zou zeggen dat het niet nodig is om handmatige de SATA poorten uit te schakelen?
Aan je reacties te zien kom je niet lager dan 37w
Dan zou je kunnen overwegen om andere dingen te testen.
Mijn advies is dan om bv de SATA poorten eens uit te zetten, aangezien dit bij mij aardig hielp.
Het is alleen maar meedenken aangezien de "standaard" opties niet brengen wat er verwacht word.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RJBanthum
@mrmrmr / @D-Three en alle anderen die hebben meegedacht: dank jullie wel! Mijn server is weer aan de praat! :D

Ter referentie voor mensen die misschien hetzelfde tegenkomen; het moederbord was toch de veroorzaker. Ik vrees dat daar toch kortsluiting is ontstaan. Ik heb het niet specifiek meer kunnen achterhalen, aan het moederbord zelf zie ik geen verschil met het vervangende bord dat ik nu gebruik (al weet ik ook niet waar ik naar moet zoeken om kortsluiting te constateren).

Afijn, ik heb er nu afstandsbussen tussen gedaan en met het nieuwe mobo draait ie weer 8-). Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Niet online
Soms is niet eens kortsluiting het probleem geweest (dat kan enkel schade toebrengen als het systeem van spanning is voorzien).
Het gebrek aan afstandsbussen kan ook teveel buiging aan het moederbord geven als je RAM installeert, de ATX stekker inplugt of lostrekt (de PicoPSU zit vaak ook stevig ingeklemd), enz. Het is dan zeker mogelijk om met flinke buiging een (intern) koperspoor te beschadigen, wat tot wisselende storingen kan leiden.. En daar zie of ruik je niets aan.

Dit is alsnog een willlekeurige gok, maar fijn om te horen dat een ander moederbord het heeft opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJBanthum
Ja, dat heb ik waarschijnlijk toch onderschat. Altijd busjes vanaf nu :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zekerpixels

zekerpixels

Ik heb toch nog besloten de voeding een upgrade te geven. Dus waar hebben we het over, UnRAID met een Intel Core i3-9100, Fujitsu D3644-B, HBA, 2x2,5"ssd en 8x3,5"hdd, voor een totale opslagcapaciteit van 60TB RAW.

Met de schijven in spindown en een aantal dockers in gebruik, is het verbruik nu, ... 23W.
De upgrade van CX450M (29W) naar RM550x (23W) heeft dus 6W bespaard. Ik had een besparing van 14% (4W) verwacht, dus eigenlijk heel blij dat blijkt dat het meer is, met een besparing van wel 20,5%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

zekerpixels schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:55:
Ik heb toch nog besloten de voeding een upgrade te geven. Dus waar hebben we het over, UnRAID met een Intel Core i3-9100, Fujitsu D3644-B, HBA, 2x2,5"ssd en 8x3,5"hdd, voor een totale opslagcapaciteit van 60TB RAW.

Met de schijven in spindown en een aantal dockers in gebruik, is het verbruik nu, ... 23W.
De upgrade van CX450M (29W) naar RM550x (23W) heeft dus 6W bespaard. Ik had een besparing van 14% (4W) verwacht, dus eigenlijk heel blij dat blijkt dat het meer is, met een besparing van wel 20,5%.
Ik vind het dan toch tamelijk bijzonder hoe jij dan zo'n laag verbruik hebt met unRAID terwijl je aanzienlijk meer schijven dan ik heb... Kan toch niet zijn dat het verschil in CPU 12-14W meer in verbruik is?

Verder heb ik nog geen tijd gehad om verder onderzoek te doen waarom mijn server zoveel meer verstookt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Broodje_Aap schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 09:02:
[...]

Ik vind het dan toch tamelijk bijzonder hoe jij dan zo'n laag verbruik hebt met unRAID terwijl je aanzienlijk meer schijven dan ik heb... Kan toch niet zijn dat het verschil in CPU 12-14W meer in verbruik is?

Verder heb ik nog geen tijd gehad om verder onderzoek te doen waarom mijn server zoveel meer verstookt....
Unraid is geen raid. Derhalve kan je afzonderlijke uitschakelen totdat je die gebruikt.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwizh
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-08 20:06
Beste mensen! Allereerst bedankt voor jullie inzichten. Dankzij jullie heb ik een mooie nieuwe zuinige server kunnen bouwen. De server is voorzien van een Intel Core i5 8500 op een Fujitsu D3643-H met 2 keer 16GB Crucial 2666 uDIMM geheugen.

In mijn vorige server draaide ik ESXi met een Dell Perc H200 in IT mode, welke ik via passthrough meegaf aan een FreeNAS VM. Toen ik eenmaal deze HBA over wilde zetten naar mijn nieuwe server, wilde hij niet doorbooten. Hij bleef hangen op het Fujitsu logo (BIOS splash screen). Online kwam ik er achter dat hier een mod voor is. Je kunt met een stukje isolatietape 2 PCI-e pinnetjes afdekken, waardoor het moederbord bepaalde signalen negeert en netjes doorboot. Online veel succes verhalen, maar mij is het helaas nog niet gelukt. Heeft iemand misschien een suggestie wat ik kan proberen?

De mod waar ik het over had: http://yannickdekoeijer.b...6-sas-raidcontroller.html

Mijn tape mod: https://imgur.com/a/XGIaAmA

Alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Nu online
@Qwizh De tape mod lijkt het te doen bij mensen

Gezien de reacties etc zou ik een andere kaart ff gebruiken om het slot te testen. Je weet maar nooit....
Andere optie die ik lees is testen met 1 dimm in het systeem. Lijkt mij een goeie om even te proberen.

Evt zou je kunnen kijken of eer een recentere IT firmware is, evt flashen in een ander systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwizh
Dankjewel voor je reactie @raymondw ! 1 dimm heeft niet geholpen helaas, dit had ik al getest. Ik heb hem in mijn eigen PC gestoken en die boot netjes door. Windows herkent hem ook als H200 adapter. Mijn PC is voorzien van een Ryzen 3600 op een Crosshair VII Hero. Mogelijk ligt het aan het moederbord. Een IT firmware update zou de moeite waard kunnen zijn. Hier zal ik me even in moeten verdiepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Qwizh Moderne moederborden ondersteunen alleen nog UEFI.

Zo'n storage controller is speciaal omdat het vanuit de BIOS van het moederbord een menu opent.

Welke firmware/BIOS/UEFI versies staan erop? Dat zou je kunnen zien op je oude systeem.

Er zijn mensen die nog problemen rapporteren na de masking tape truuk: http://yannickdekoeijer.b...1100#c5942302302097683234

De D3643-H heeft twee lange PCIe slots die je zou kunnen proberen. Zowel met als zonder tape.

Verder ben ik het eens met wat @raymondw schreef. Ik zou het proberen te booten met 1 geheugen stick en die per bootpoging verplaatsen naar elke van de 4 slots zonder masking tape. Wel stroom eraf halen en de gebruikelijk anti-statische voorzorgsmaatregelen nemen (geen wollen trui dragen, raak aarde aan).

Als laatste zou ik proberen de firmware/BIOS/UEFI te updaten. Dat kan wel negatieve gevolgen hebben voor de kaart als dat misgaat. Je hebt precies de juiste compatible software nodig.

Een paar andere draadjes met info:
https://techmattr.wordpre...-dell-perc-h200-and-h310/
https://www.reddit.com/r/...0_to_it_mode_w_uefi_bios/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwizh
@mrmrmr @raymondw heel erg bedankt voor jullie hulp! Met forumbrowsing ben ik er inderdaad achtergekomen dat het probleem lag bij de BIOS van de kaart. Door de volgende post ben ik er achtergekomen dat de BIOS van de kaart afgehaald kan worden: https://www.truenas.com/c...the-fw.60861/#post-432639.

Door deze commando's uit te voeren via FreeDOS bootte m'n server meteen door. Bedankt!
Pagina: 1 ... 4 ... 114 Laatste