Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:33:
Of je bedoelde met normaal gebruik een server/computer die je iedere dag boot?
Ja. Het was een experiment om te zien of het lukte, niet om toe te passen bij een normale server.

Hard disks bereiken niet allemaal tegelijk het maximum verbruik, dat betekent dat als het een voor een start (afhankelijk van het moederbord), het verbruik binnen de perken blijft.

Voorkomen moet worden dat allerlei maximum pieken samenvallen en dat de voeding buiten de specificaties komt, bijvoorbeeld de processor zwaar belasten en dan ook disks tegelijkertijd opspinnen. De processor draait voluit (niet in turbo denk ik) tijdens opstarten, en dan spinnen ook disks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:31
@mrmrmr dat is mij reeds bekend. Daarom dat ik al het e.e.a. aan het consolideren ben (ook richting docker containers). En eventueel kan/wil overstappen naar Proxmox.

Probleem blijft, hoe ik als leek kan bepalen (op voorhand) of hardware zuinig is ja of te nee?
Ik weet best wat van computer hardware af, al is mijn laatst zelfbebouwde PC ook alweer enkele jaren geleden. Maar ik kan op voorhand heel lastig bepalen of (en vooral waarom) bepaalde hardware zuinigere is dan andere.

In dit topic lees ik dus heel veel over kontron, dus ik doe dan even de aanname dat dit generiek als zuinig wordt gezien. Echter is dit gewoon niet leverbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door prekz op 21-02-2023 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@prekz
Zie dit bericht voor een overzicht van Duitse leveranciers.

Je kan ook bij een Nederlandse leverancier vragen of ze kunnen leveren, met name een shop die voorheen ook de Fujitsu D3643-B in het assortiment hadden. Bijvoorbeeld Megekko, Azerty, SiComputers, Allekabels of reichelt.nl.

Edit: en kijk voor alternatieven onder de knop gepinde posts rechtsboven.

[ Voor 19% gewijzigd door mrmrmr op 21-02-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mrmrmr schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:15:
@prekz Linux als virtualisatie host is zuiniger dan VMWare. VMWare verbruikt continu, dat doet Linux niet.
Komt dat niet met name doordat ESXi een wat beperkte hardware ondersteuning heeft?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:31
mrmrmr schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:06:
@prekz
Zie dit bericht voor een overzicht van Duitse leveranciers.

Je kan ook bij een Nederlandse leverancier vragen of ze kunnen leveren, met name een shop die voorheen ook de Fujitsu D3643-B in het assortiment hadden. Bijvoorbeeld Megekko, Azerty, SiComputers, Allekabels of reichelt.nl.

Edit: en kijk voor alternatieven onder de knop gepinde posts rechtsboven.
Dank!
Functie van de gepinde post kende ik nog niet |:( er gaat even een wereld open haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Raven schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:32:
[...]
Komt dat niet met name doordat ESXi een wat beperkte hardware ondersteuning heeft?
Neen vooral omdat de insteek van ESXi is om VM's te virtualiseren, en dus niet zo een "fancy" OS is om alle energie mgmt functies zo diep te kunnen gebruiken als standaard unix/linux distro's + readyness voor sneller te schedulen van VM's.

@mrmrmr ik heb nu voor het eerst ook eens powertop autotune willen draaien, maar daar lijkt iets niet goed te gaan.

root@nas:/home/bart# powertop --auto-tune
modprobe cpufreq_stats failedLoaded 0 prior measurements
Cannot load from file /var/cache/powertop/saved_parameters.powertop
File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only
RAPL device for cpu 0
RAPL Using PowerCap Sysfs : Domain Mask f
RAPL device for cpu 0
RAPL Using PowerCap Sysfs : Domain Mask f
Devfreq not enabled
glob returned GLOB_ABORTED
Cannot load from file /var/cache/powertop/saved_parameters.powertop
File will be loaded after taking minimum number of measurement(s) with battery only
Leaving PowerTOP

Ik zie ook geen "wauw" verschil in verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 01:49:
@Mars Warrior wat was de temperatuur van VRMs? Ik lees dat kan beperkende factoor zijn, misschien een heatsink er op plakken?
Geen idee qua temperaturen. Er zitten wel gaten in het mobo om een heatsink op te monteren, maar deze versie van het Kontron bord heeft dat dus niet.

De BIOS van Kontron is ook kaal: dus geen mogelijkheden voor over/undervolten, geheugeninstellingen of andere zaken. Alles is default en conform standaarden. Daar moet je het mee doen 8)

Ik weet ook niet of er een tooltje onder Linux is waarmee ik VRM temps kan uitlezen. Zal eens naar CPU-X kijken (vergelijkbaar met CPU-Z onder Windows).

Ik heb nog wel ff op internet lopen neuzen tav VRMs. Het is inderdaad normaal dat deze geschakeld worden. Grafische kaarten doen dit ook om het verliesvermogen in de hand te houden.

Dit is een mosfet op een X570 bord. Deze is het meest efficiënt rond de 12A. Daarboven beginnen de verliezen aardig op te tellen.

Je kunt dus met een groot aantal van deze dingen zo een 15W verlies hebben. Vandaar dat borden met heel veel VRMs van nature niet zuinig zijn. Tenzij ze natuurlijk een slimme aansturing bevatten die delen van de VRMs in en uitschakelen afhankelijk van de belasting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8PiwDTnd12zBMGIZ1kBpEnK2ys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Pt5CwfHerjdOs5NLqZ6HFWi.png?f=fotoalbum_large

Je ziet bij testen van moederborden vaak terug hoe efficiënt alles is: daar is vaak een flink verschil in het aantal watts uit het stopcontact bij volledige belasting van de CPU.

Het Kontron K3843-B bord is het zuinigst onder de 75W. Daarna tot 125W redelijk stabiel, en begint aardige verliezen te vertonen boven die 125W.

Bij geringe belasting, of zelfs bij 100% single core zul je in het sub 75W bereik zitten.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HyperBart Deze powertop meldingen zijn normaal, je mag ze negeren.

Draai powertop zonder parameters om te zien wat er gebeurd is. Je mag hier de tabs posten, dan kan iedereen meekijken. Kijk ook in dmesg of i915 driver goed wordt geladen.

Over welk bord gaat het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om nog even terug te komen op de knikjes in het vermogen: ik lees in de datasheet van de MP2960 controller die het K3843-B bord gebruikt dat deze APS (Automatic Phase Shedding) ondersteund: oftewel afhankelijk van de load worden er fasen op of afgeschakeld.

Dit is programmeerbaar. Dus je kunt er als mobo fabrikant voor kiezen om slechts een paar stapjes te implementeren. Verder kan de controller zelf bepalen - afhankelijk van de belasting - om vol voor de 7 fasen te gaan. Het minimum bij lage belasting is 1 fase.

De specs van de VRMs zelf kan ik ff niet vinden. Als ik uitga van wat ik wel kan vinden dan zit je snel op ca 1W verlies per VRM. Stel dat het bord van 1-fase naar 7-fase schakelt, dan komen er 6 bij. Als die ca 1W per fase verliezen, dan is het verschil van 7W in die stap bij 85W cTDP al snel verklaart 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
mrmrmr schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:42:
@HyperBart Deze powertop meldingen zijn normaal, je mag ze negeren.

Draai powertop zonder parameters om te zien wat er gebeurd is. Je mag hier de tabs posten, dan kan iedereen meekijken. Kijk ook in dmesg of i915 driver goed wordt geladen.

Over welk bord gaat het?
Betreft het bekende Fujitsu D3644-B bordje icm i3 9100 (inventaris in mijn profiel voor verdere details).
Heb voor ik de autotune deed ook nog een HTML rapportje getrokken, da's wel leuk zeg, dan zie je ook wat autotune wil gaan doen (via die good bad tunables)

PowerTOP 2.14     Overview   Idle stats   Frequency stats   Device stats   Tunables   WakeUp

Pkg(HW)  |            Core(HW) |            CPU(OS) 0
                    |                     | C0 active  14.0%
                    |                     | POLL        0.0%    0.0 ms
                    |                     | C1          1.3%    0.1 ms
C2 (pc2)   19.1%    |                     |
C3 (pc3)   24.8%    | C3 (cc3)    0.8%    | C3          0.9%    0.2 ms
C6 (pc6)    0.0%    | C6 (cc6)    4.3%    | C6          4.7%    0.6 ms
C7 (pc7)    0.0%    | C7 (cc7)   67.9%    | C7s         0.0%    0.0 ms
C8 (pc8)    0.0%    |                     | C8         40.4%    2.2 ms
C9 (pc9)    0.0%    |                     | C9          0.0%    0.0 ms
C10 (pc10)  0.0%    |                     |
                    |                     | C10        28.7%    6.9 ms
                    |                     | C1E         7.8%    0.3 ms

|            Core(HW) |            CPU(OS) 1
                    |                     | C0 active  14.6%
                    |                     | POLL        0.1%    0.0 ms
                    |                     | C1          1.3%    0.1 ms
                    |                     |
                    | C3 (cc3)    1.0%    | C3          1.0%    0.3 ms
                    | C6 (cc6)    5.0%    | C6          5.4%    0.5 ms
                    | C7 (cc7)   64.5%    | C7s         0.4%    0.8 ms
                    |                     | C8         22.5%    2.1 ms
                    |                     | C9          0.0%    0.0 ms
                    |                     |
                    |                     | C10        42.4%    9.6 ms
                    |                     | C1E         6.3%    0.2 ms

|            Core(HW) |            CPU(OS) 2
                    |                     | C0 active   9.8%
                    |                     | C1          2.0%    0.1 ms
                    |                     |
                    | C3 (cc3)    0.2%    | C3          0.2%    0.1 ms
                    | C6 (cc6)    5.2%    | C6          5.5%    0.6 ms
                    | C7 (cc7)   71.3%    | C7s         0.0%    0.0 ms
                    |                     | C8         25.6%    2.2 ms
                    |                     | C9          0.0%    0.0 ms
                    |                     |
                    |                     | C10        46.5%    8.3 ms
                    |                     | C1E         6.7%    0.2 ms

|            Core(HW) |            CPU(OS) 3
                    |                     | C0 active  14.9%
                    |                     | C1          2.6%    0.1 ms
                    |                     |
                    | C3 (cc3)    0.7%    | C3          0.8%    0.2 ms
                    | C6 (cc6)    5.8%    | C6          6.2%    0.7 ms
                    | C7 (cc7)   59.7%    | C7s         0.2%    0.3 ms
                    |                     | C8         28.5%    2.0 ms
                    |                     | C9          0.8%    2.6 ms
                    |                     |
                    |                     | C10        31.2%    5.9 ms
                    |                     | C1E        12.7%    0.3 ms

|             GPU     |
                    |                     |
                    | Powered On  2.1%    |
                    | RC6        97.9%    |
                    | RC6p        0.0%    |
                    | RC6pp       0.0%    |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |

PowerTOP 2.14     Overview   Idle stats   Frequency stats   Device stats   Tunables   WakeUp

>> Good          Enable SATA link power management for host4
   Good          Enable SATA link power management for host5
   Good          Enable SATA link power management for host3
   Good          Enable SATA link power management for host1
   Good          Enable SATA link power management for host6
   Good          Enable SATA link power management for host2
   Good          NMI watchdog should be turned off
   Good          VM writeback timeout
   Good          Runtime PM for I2C Adapter i2c-0 (SMBus I801 adapter at efa0)
   Good          Runtime PM for I2C Adapter i2c-1 (i915 gmbus dpb)
   Good          Autosuspend for USB device xHCI Host Controller [usb2]
   Good          Autosuspend for USB device Back-UPS RS 550GI FW:857.L3 .I USB FW:L3   [American Power Conversion]
   Good          Runtime PM for I2C Adapter i2c-3 (i915 gmbus misc)
   Good          Runtime PM for I2C Adapter i2c-4 (i915 gmbus dpd)
   Good          Autosuspend for USB device xHCI Host Controller [usb1]
   Good          Runtime PM for I2C Adapter i2c-2 (i915 gmbus dpc)
   Good          Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH PCI Express Root Port #21
   Good          Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Point-LP LPC Controller
   Good          Runtime PM for port ata5 of PCI device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Good          Runtime PM for port ata6 of PCI device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Good          Runtime PM for port ata3 of PCI device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Good          Runtime PM for port ata4 of PCI device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Good          Runtime PM for port ata1 of PCI device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Good          Runtime PM for port ata2 of PCI device: Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Good          Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH SATA AHCI Controller
   Good          Runtime PM for disk sdf
   Good          Runtime PM for disk sdg
   Good          Runtime PM for disk sde
   Good          Runtime PM for disk sdb
   Good          Runtime PM for disk sdc
   Good          Runtime PM for disk sda
   Good          Runtime PM for PCI Device Broadcom / LSI SAS2008 PCI-Express Fusion-MPT SAS-2 [Falcon]
   Good          Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH SMBus Controller
   Good          Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH USB 3.1 xHCI Host Controller
   Good          Runtime PM for PCI Device Intel Corporation CoffeeLake-S GT2 [UHD Graphics 630]
   Good          Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Ethernet Connection (7) I219-LM
   Good          Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH Shared SRAM
   Good          Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH PCI Express Root Port #9
   Good          Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH Thermal Controller
   Good          Runtime PM for PCI Device Intel Corporation 8th Gen Core 4-core Desktop Processor Host Bridge/DRAM Registers [Coffee Lake S]
   Good          Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH SPI Controller
   Good          Runtime PM for disk sdd
   Good          Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH PCI Express Root Port #17
   Good          Runtime PM for PCI Device Kingston Technology Company, Inc. A2000 NVMe SSD
   Good          Runtime PM for PCI Device Intel Corporation Cannon Lake PCH HECI Controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@HyperBart Misschien heb je iets aangesloten dat voorkomt dat de computer in een hoge package C state kan komen. Misschien is dat de LSI SAS2008 storage controller? Je zou package C state 8 moeten kunnen halen.

Ik zie ook "USB device Back-UPS RS 550GI". Je inventaris toont 6x WD Ultrastar DC HC520 12TB.

Vergelijk met een Fujitsu D3643-H: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3" en JasperE in "Het grote zuinige server topic - deel 3" (Fujitsu D3644-B)

Verder draait er waarschijnlijk iets dat tamelijk veel processorvermogen vraagt omdat de C state van de cores maar beperkt C10 hebben bereikt. Met de command line opdracht top kun je kijken wat dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
mrmrmr schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:18:
@HyperBart Misschien heb je iets aangesloten dat voorkomt dat de computer in een hoge package C state kan komen. Misschien is dat de LSI SAS2008 storage controller? Je zou package C state 8 moeten kunnen halen.
Goed punt, we zullen het binnenkort weten als ik 'm er uit heb getrokken :*)
Ik zie ook "USB device Back-UPS RS 550GI".
Correct, dat is de UPS van APC.
Je inventaris toont 6x WD Ultrastar DC HC520 12TB.
Ja, dat kan qua type net wel even wat verschillen. Dit zijn 6 drives die uit WD MyBooks komen (zogenaamd shucken van drives). Lekker goedkoop en dezelfde kwaliteit drives. d:)b
Vergelijk met een Fujitsu D3643-H: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 3" en JasperE in "Het grote zuinige server topic - deel 3" (Fujitsu D3644-B)

Verder draait er waarschijnlijk iets dat tamelijk veel processorvermogen vraagt omdat de C state van de cores maar beperkt C10 hebben bereikt. Met de command line opdracht top kun je kijken wat dat is.
Ja, ik meende nog even te antwoorden op je posts een paar posts terug ivm VM's en containers.
Ik doe wel heel wat monitoring van het huis, laadpaal, InfluxDB, zonnepanelen en consoorten. Waarom? Omdat ik het leuk vind, en ja die loggen wel "chatty". Ik denk dat ik van bv de zonnepanelen en huismeters iedere seconde de waardes log.

Netdata draait hier ook en die kachelt ook continu redelijk vaak, zie hieronder, je mag even raden wanneer ik netdata heb afgeschoten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2uAJOhQon-s5uNSNo9YlBv9gzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oIjhZsTK3VlXmMGRGOrMlVk8.png?f=fotoalbum_large

En dit is dan powertop, is dat nu beter?

|                     | C0 active   2.9%
                    |                     | C1          0.4%    0.2 ms
C2 (pc2)    8.0%    |                     |
C3 (pc3)   56.7%    | C3 (cc3)    0.2%    | C3          0.2%    0.2 ms
C6 (pc6)    0.0%    | C6 (cc6)    2.8%    | C6          3.0%    0.6 ms
C7 (pc7)    0.0%    | C7 (cc7)   84.7%    | C7s         0.0%    0.7 ms
C8 (pc8)    0.0%    |                     | C8         25.4%    2.2 ms
C9 (pc9)    0.0%    |                     | C9          0.1%    5.4 ms
                    |                     | C10        60.2%    9.4 ms
                    |                     | C1E         5.1%    0.3 ms

|                     | C0 active   2.9%
                    |                     | C1          0.2%    0.1 ms
                    |                     |
                    | C3 (cc3)    0.2%    | C3          0.2%    0.2 ms
                    | C6 (cc6)    2.9%    | C6          3.2%    0.6 ms
                    | C7 (cc7)   84.1%    | C7s         0.0%    0.0 ms
                    |                     | C8         23.8%    2.2 ms
                    |                     | C9          0.1%    4.7 ms
                    |                     |
                    |                     | C10        61.2%    8.7 ms
                    |                     | C1E         5.8%    0.3 ms

|                     | C0 active   3.6%
                    |                     |
                    | C3 (cc3)    0.1%    | C3          0.2%    0.1 ms
                    | C6 (cc6)    2.6%    | C6          2.8%    0.6 ms
                    | C7 (cc7)   83.9%    | C7s         0.0%    0.2 ms
                    |                     | C8         24.5%    2.2 ms
                    |                     | C9          0.1%    4.4 ms
                    |                     |
                    |                     | C10        60.2%    8.7 ms
                    |                     | C1E         5.9%    0.4 ms

|                     | C0 active   2.3%
                    |                     |
                    | C3 (cc3)    0.2%    | C3          0.3%    0.2 ms
                    | C6 (cc6)    4.2%    | C6          4.5%    0.6 ms
                    | C7 (cc7)   84.2%    | C7s         0.0%    0.2 ms
                    |                     | C8         31.2%    2.0 ms
                    |                     | C9          2.2%    3.1 ms
                    |                     |
                    |                     | C10        52.0%    6.1 ms
                    |                     | C1E         4.1%    0.3 ms

|             GPU     |
                    |                     |
                    | Powered On  0.0%    |
                    | RC6       100.0%    |
                    | RC6p        0.0%    |
                    | RC6pp       0.0%    |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |

Je zegt ook C10 beperkt, ik lees 60%, dan denk ik, 60% van de tijd gaat ie naar de laagste state, dat klinkt toch heel goed?

[ Voor 54% gewijzigd door HyperBart op 21-02-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Na wat kloten, zoeken en lezen is het gelukt om de maximale frequenties voor de intel p-state driver te kunnen wijzigen in Ubuntu / Linux 5.15.

Dit moet via per-cpu policies blijkt.

Als ik de max voor alle 20 cores op 3GHz zet en de x264 benchmark draai dan ziet turbostat een package power van ca 67W. De benchmark waardes blijken ook dicht in de buurt te zitten van de 65W cTDP waarmee ik eerder heb getest.

Op 4GHz voor de P-cores en 3.8GHz voor de E-cores zit ik rond de 105W cTDP waardes *O*

Kortom: dit lijkt te werken, dus die ga ik de komende dagen maar eens testen _/-\o_

Alleen nog geen idee hoe ik dit bij opstarten zet. Instellingen zullen wel weg zijn dan neem ik aan.
De beschikbare tooltjes die dit kunnen crashen met dbus errors. Dus of er is wat kapot door al het experimenteren, of ze kunnen niet met Alder Lake omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mars Warrior wordt benchmark resultaat lager na de frequentie beperkingen?
Je hebt wel een K processor, dus moet zeker mogelijk undervolten met bijv. Intel Extreme Tuning of ThrottleStop, als de BIOS dit staat niet toe.
Volgens deze review VRM thermal throttling is een mogelijke verklaring voor de limiet van de benchmark. Ik zou toch eens in Windows partitie booten, benchmark draaien en dan kijken of VRM de oorzak is.

Bij mij undervolten mislukt, met offset van -0.04V, als PC monitor uit gaat (en CPU in low power state), dan opeens gaat de hele PC uit (emergency power off). Dus blijkbaar -0.04V is te veel voor i3-12100 in low power. In de huidige BIOS versie kan ik geen adaptive offset voor verschillende power levels zetten - misschien het is niet mogelijk op B660 of non-k CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Zeau, hier zijn we weer. @mrmrmr

Na hier even geinformeerd te zijn, zonet de procedure uitgevoerd (gewoon, clonezilla, clone device, initramfs wordt ook goed gezet, afgesloten, SATA afgekoppeld, booten, alles klaar).

Met disks in spindown en powertop --autotune zit ik nu met 2 servers (deze server + een ESXi, beide een Fujitsu D3644-B en i3 9100) op een bewonderenswaardige (vind ik toch) 26W voor de 2 servers (tesamen).

Ik vind dat best netjes. 8)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-9300 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 0,-€ 0,-
6Interne harde schijvenWD Ultrastar DC HC520 (SATA, 4Kn, SE), 12TB€ 310,26€ 1.861,56
1BehuizingenFractal Design Define XL (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master V Series V550€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 123,42€ 123,42
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 61,52€ 61,52
1UPS en stekkerdozenAPC Back-UPS Pro 550 VA€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.046,50

[ Voor 77% gewijzigd door HyperBart op 21-02-2023 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:44:

Ja, ik meende nog even te antwoorden op je posts een paar posts terug ivm VM's en containers.
Ik doe wel heel wat monitoring van het huis, laadpaal, InfluxDB, zonnepanelen en consoorten. Waarom? Omdat ik het leuk vind, en ja die loggen wel "chatty". Ik denk dat ik van bv de zonnepanelen en huismeters iedere seconde de waardes log.
Dat is denk ik vaker dan je kunt zien in een grafiek. Als je dat kan reduceren naar wat je kunt waarnemen, dan verlies je geen functionaliteit maar het kost wel minder energie.
Netdata draait hier ook en die kachelt ook continu redelijk vaak, zie hieronder, je mag even raden wanneer ik netdata heb afgeschoten ;)
Dat is een fors verschil, het was 28 tot 26 en nu 52 tot 61%. Maar dat kan ook nog wel beter hoop ik.
En dit is dan powertop, is dat nu beter?
De package C state nog niet.
Je zegt ook C10 beperkt, ik lees 60%, dan denk ik, 60% van de tijd gaat ie naar de laagste state, dat klinkt toch heel goed?
Mijn server draait dicht bij 99% C10. Ik heb alleen standaard Debian logging aan staan en services die gewoon wachten totdat er wat te doen is. Er is wel wat log processing, maar dat is niet voortdurend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
mrmrmr schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:54:
[...]

Dat is denk ik vaker dan je kunt zien in een grafiek. Als je dat kan reduceren naar wat je kunt waarnemen, dan verlies je geen functionaliteit maar het kost wel minder energie.

[...]

Dat is een fors verschil, het was 28 tot 26 en nu 52 tot 61%. Maar dat kan ook nog wel beter hoop ik.

[...]

De package C state nog niet.

[...]

Mijn server draait dicht bij 99% C10. Ik heb alleen standaard Debian logging aan staan en services die gewoon wachten totdat er wat te doen is. Er is wel wat log processing, maar dat is niet voortdurend.
Ohja, en na mijn acties nog even een powertop.

@mrmrmr : welke waarde (zou je even kunnen markeren) kijk je naar en zeg je van "dit is een verbetering"? Helemaal rechts, des te hoger de C states in nummering en percentage des te beter. Maar zie jij nu zoveel verschil?

|                     | C0 active   1.4%
C2 (pc2)    8.7%    |                     |
C3 (pc3)    1.9%    | C3 (cc3)    0.1%    | C3          0.1%    0.2 ms
C6 (pc6)    1.7%    | C6 (cc6)    1.6%    | C6          1.7%    0.7 ms
C7 (pc7)   62.1%    | C7 (cc7)   90.1%    | C7s         0.0%    0.0 ms
C8 (pc8)    0.0%    |                     | C8         12.3%    2.4 ms
C9 (pc9)    0.0%    |                     | C9          0.0%    0.0 ms
                    |                     | C10        78.4%   12.5 ms
                    |                     | C1E         4.7%    0.4 ms

|                     | C0 active   1.3%
                    |                     |
                    | C3 (cc3)    0.1%    | C3          0.1%    0.2 ms
                    | C6 (cc6)    1.5%    | C6          1.6%    0.7 ms
                    | C7 (cc7)   91.3%    | C7s         0.0%    0.2 ms
                    |                     | C8         10.9%    2.3 ms
                    |                     | C9          0.2%    4.5 ms
                    |                     |
                    |                     | C10        80.7%   13.1 ms
                    |                     | C1E         3.9%    0.3 ms

|                     | C0 active   3.7%
                    |                     |
                    | C6 (cc6)    1.0%    | C6          1.0%    0.6 ms
                    | C7 (cc7)   90.1%    | C7s         0.0%    0.7 ms
                    |                     | C8         10.4%    2.4 ms
                    |                     | C9          0.1%    4.6 ms
                    |                     |
                    |                     | C10        80.1%   13.3 ms
                    |                     | C1E         3.9%    0.4 ms

|                     | C0 active   1.4%
                    |                     | C1          0.4%    0.2 ms
                    |                     |
                    | C6 (cc6)    1.6%    | C6          1.8%    0.6 ms
                    | C7 (cc7)   88.0%    | C7s         0.0%    0.4 ms
                    |                     | C8         18.9%    2.4 ms
                    |                     | C9          1.4%    4.7 ms
                    |                     |
                    |                     | C10        68.5%    9.3 ms
                    |                     | C1E         6.3%    0.4 ms

|             GPU     |
                    |                     |
                    | Powered On  0.0%    |
                    | RC6       100.0%    |
                    | RC6p        0.0%    |
                    | RC6pp       0.0%    |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 21-02-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Package C7 is het nog niet helemaal. Je kunt om te testen aspm forceren met pcie_aspm=force op de grub kernel command line (Debian: /etc/default/grub). Na deze wijziging moet die worden verwerkt en geactiveerd in de boot image. Onder Debian/Ubuntu kan dat met de opdracht update-grub.

Dat is een test, want iets in het systeem claimt dat het geen moderne ASPM instelling ondersteund. Stabiliteit is niet gegarandeerd als je ASPM forceert.

Edit: Rechter kolom: cpu cores C state: C10. Staat nu op 68,5 tot 80,7%. Hoe hoger, hoe beter. De middelste kolom is al goed. Links is de package, die zou ik proberen naar C8 of C10 te krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door mrmrmr op 21-02-2023 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-09 13:48
Kan iemand mij op weg helpen met hdparm?

Ik heb de settings uit de starpost toegepast
code:
1
(hdparm -S 240 /dev/sda
, maar ik merk dat mijn schijf hier niets mee doet. Ik zou verwachten dat de schijf na 20 minuten in spindown gaat, maar deze waarde lijkt genegeerd te worden. Ook krijg ik de melding dat APM niet ondersteund wordt op mijn schijf. Wanneer ik
code:
1
hdparm -Y /dev/sda
uitvoer, gaat de schijf wel netjes in spindown en blijft ook in spindown totdat ik via SMB de folder benader. Zelfs na een nacht wachten gaat deze niet meer in spindown. In iotop zie ik dat er verder geen activiteit is naar de schijf zelf, alleen naar de SSD, maar dat is conform de verwachting.

De drive is gemount, er staat 1 folder op met 1 txt bestand dat ik gebruikt heb om SMB testen, verder is de schijf leeg. Er draait voor zo ver ik weet en kan nagaan, niets wat de schijf wakker zou kunnen houden.
Ook heb ik
code:
1
hdparm -B 10 /dev/sda
gedaan om de powersaving van de schijf zelf wat agressiever in te stellen, maar ook dat heeft geen resultaat.

In het BIOS staat Sata Hot-Plug uit, verder heb ik daar op schijf/sata gebied geen aanpassingen gedaan.

Aangezien de schijf zo ongeveer net zo veel energie lust als de rest van het systeem wil ik dit wel graag gefixt hebben voor ik er meer zaken aan toe kan voegen. Iemand een zetje in de juiste richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:40
gastje01 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 10:53:
Kan iemand mij op weg helpen met hdparm?

Ik heb de settings uit de starpost toegepast
code:
1
(hdparm -S 240 /dev/sda
, maar ik merk dat mijn schijf hier niets mee doet. Ik zou verwachten dat de schijf na 20 minuten in spindown gaat, maar deze waarde lijkt genegeerd te worden. Ook krijg ik de melding dat APM niet ondersteund wordt op mijn schijf. Wanneer ik
code:
1
hdparm -Y /dev/sda
uitvoer, gaat de schijf wel netjes in spindown en blijft ook in spindown totdat ik via SMB de folder benader. Zelfs na een nacht wachten gaat deze niet meer in spindown. In iotop zie ik dat er verder geen activiteit is naar de schijf zelf, alleen naar de SSD, maar dat is conform de verwachting.

De drive is gemount, er staat 1 folder op met 1 txt bestand dat ik gebruikt heb om SMB testen, verder is de schijf leeg. Er draait voor zo ver ik weet en kan nagaan, niets wat de schijf wakker zou kunnen houden.
Ook heb ik
code:
1
hdparm -B 10 /dev/sda
gedaan om de powersaving van de schijf zelf wat agressiever in te stellen, maar ook dat heeft geen resultaat.

In het BIOS staat Sata Hot-Plug uit, verder heb ik daar op schijf/sata gebied geen aanpassingen gedaan.

Aangezien de schijf zo ongeveer net zo veel energie lust als de rest van het systeem wil ik dit wel graag gefixt hebben voor ik er meer zaken aan toe kan voegen. Iemand een zetje in de juiste richting?
Kan het zijn dat er een SMART check is die je schijf wakker houdt of maakt? Daar heb ik zelf met TrueNAS problemen mee gehad, het werkte pas toen ik alles gerelateerd aan SMART uitzette.

Doe daarnaast misschien ook een 'lsof' zodat je kan zien of er misschien toch files open staan op je schijf.

Nog een gedachte: je weet zeker dat je swap partitie niet op die schijf staat?

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
citruspers schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:00:
[...]

Kan het zijn dat er een SMART check is die je schijf wakker houdt of maakt? Daar heb ik zelf met TrueNAS problemen mee gehad, het werkte pas toen ik alles gerelateerd aan SMART uitzette.
Dan zou ik dit met iotop of top moeten zien toch? Vind het voornamelijk bijzonder dat wanneer ik 'm handmatig in spindown zet, dit wel goed gaat, zou ie dan niet ook wakker moeten worden?
Doe daarnaast misschien ook een 'lsof' zodat je kan zien of er misschien toch files open staan op je schijf.
Heb ik gedaan, staat niks open, want behalve de txt die ik heb aangemaakt staat er letterlijk niets op de schijf
Nog een gedachte: je weet zeker dat je swap partitie niet op die schijf staat?
Yes, weet ik zeker, ik heb namelijk eerst Debian geïnstalleerd op de nvme SSD en de schijf later pas toegevoegd en er maar 1 partitie op gemaakt.

ext4lazyinit is het ook niet (meer), dat proces is afgerond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HotSpot79
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-09 20:36
Ik had ook hdd's die continu actief bleven op mijn debian setup. Uiteindelijk was dat het udisks2 service. Die heb ik 'ge-masked', zodat deze niet meer actief is. Het gnome disk utility werkt dan niet meer. Maar deze service bleef elk 30min een poll doen naar de beschikbare disks.

Uiteindelijk gevonden door zowel de syslog en de hd-idle log te bekijken, om te zien of er werd geschreven/actie werd gedaan etc.

Ook is het mounten van een hdd belangrijk. Je moet daarbij de noatime optie meegeven, anders zal telkens als er ook maar iets met die disk gedaan wordt (behalve lezen/schrijven) ook een time-stamp weggeschreven worden dat er zogenaamd 'access' is geweest.

Suc6 ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@gastje01, zo'n SMART poll doet ie n paar keer per uur(?), maar 1 zo'n poll duurt maar n fractie van n seconde, dat lijkt me moelijk te zien in top oid. Mss kan je t zien aan de logbestand tijd (/var/lib/smartmontools).
Je kan de poll interval trouwens veranderen in /etc/default/smartmontools (in Debian althans, daarmee kan je iig smartd een --interval parameter meegeven).
Zelf heb ik ook dit issue gehad, en ook met udisks, dus dat zouden ook mijn suggesties zijn.
Kwestie van gewoon uitzetten/verwijderen, dan merk je meteen of dat het oplost of niet.
Evt kan je schijf gebruik nog debuggen met /proc/sys/vm/block_dump, dat is best wel trefzeker alleen lastig in gebruik (moet je maar Googlen).

[ Voor 13% gewijzigd door N8w8 op 22-02-2023 13:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gastje01
Ik ben naar wat googlen volgens mij wel tot een oplossing gekomen. Ik ben in ieder geval niet de enige met dit 'probleem'. De Seagate schijven lijken zich niet veel van de hdparm settings aan te trekken en hebben geen APM omdat ze hun eigen systeem gebruiken.

Deze link doorlopen en hd-idle installeren heeft voor mij geholpen. Ik zie dat de drive nu netjes in spindown gaat na de ingestelde interval. Ik merk dat na een uurtje in spindown het verbruik nog ietsje zakt, maar dat kan ook de meet onnauwkeurigheid van mijn ZigBee plugje zijn.

Doel bereikt, wie weet heeft iemand er nog iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een tijdje terug (1, 2 maanden) heb ik hier verschillende posts geschreven over mijn Chinese mini PC met Intel N5105. Dit systeem had onder Debian met backported (5.19 denk ik) kernel een stabiel verbruik van laag in de 2W. Met Proxmox echter was dit verbruik zeer onstabiel en ging het continu op en neer tussen de 2W en 4W, 5W. Mijn uiteindelijke conclusie was toen dat dit kwam door de i915 firmware voor de GPU. Als ik deze firmware file deed verplaatsen was het verbruik weer continu laag.

Ik heb nu een tijd niks meer met dit systeem gedaan / niet meer hiernaar gekeken. Maar intussen heb ik deze opnieuw opgetuigd (Debian Bookworm met ZFS on root). Intussen ook weer firmwares geïnstalleerd, en dit gedrag zie ik nog steeds. Installeer ik firmware-misc-nonfree is de grafiek van het verbruik een grote zigzag lijn. Intussen ook eens naar powertop gekeken en vergeleken met en zonder de firmware. En wat opvalt bij de Frequency stats tab is dat zonder de firmware alle 4 de cores een frequentie uitgedrukt in MHz hebben, continu. Zeg 7xxMHz, 8xxMHz, met soms wat uitschieters naar 11xxMHz voor 1 core. Met de driver geïnstalleerd / ingeladen echter is de frequentie echter zeer regelmatig in de GHz, 1,6GHz, tot 2GHz. En dan ook niet eens tijdelijk een core, maar alle vier de cores die op een (veel) hogere frequentie draaien.

En naar mijn idee is dit gedrag dat vaker omschreven is in dit topic bij de nieuwere Intel systemen, dat het verbruik totaal niet stabiel is en/doordat de CPU niet goed idle gaat en continu wordt "wakker gemaakt". Dus is hier intussen toevallig al een oplossing voor voorhanden? En/of weet niemand of het daarbij altijd / vaker gingen om een Jasper Lake of Ice Lake CPU (met build in graphics). Waarbij ik Ice Lake erbij haal omdat die de "icl" firmware file wilt (/doet) inladen, dus Jasper Lake en Ice Lake zullen vast dezelfde GPU bevatten.

Overigens is deze vergelijking gedaan met cpufrequtils geïnstalleerd en bevestigd gebruik van de powersave governor; consoleblank=60 toegepast; en uiteraard powertop --auto-tune uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:59
andru123 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 06:41:
Update: na un-install, re-install zijn die onbekende devices weg. Yay.
@mrmrmr Deze 2 zijn onbekende devices:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
 Get-WmiObject Win32_PNPEntity | where { $_.Status -ne "OK" }

__GENUS                     : 2
__CLASS                     : Win32_PnPEntity
__SUPERCLASS                : CIM_LogicalDevice
__DYNASTY                   : CIM_ManagedSystemElement
__RELPATH                   : Win32_PnPEntity.DeviceID="PCI\\VEN_8086&DEV_7AA3&SUBSYS_86941043&REV_11\\3&11583659&0&FC"
__PROPERTY_COUNT            : 26
__DERIVATION                : {CIM_LogicalDevice, CIM_LogicalElement, CIM_ManagedSystemElement}
__SERVER                    : ASUS-W11
__NAMESPACE                 : root\cimv2
__PATH                      : \\ASUS-W11\root\cimv2:Win32_PnPEntity.DeviceID="PCI\\VEN_8086&DEV_7AA3&SUBSYS_86941043&RE
                              V_11\\3&11583659&0&FC"
Availability                :
Caption                     : SM Bus Controller
ClassGuid                   :
CompatibleID                : {PCI\VEN_8086&DEV_7AA3&REV_11, PCI\VEN_8086&DEV_7AA3, PCI\VEN_8086&CC_0C0500,
                              PCI\VEN_8086&CC_0C05...}
ConfigManagerErrorCode      : 28
ConfigManagerUserConfig     : False
CreationClassName           : Win32_PnPEntity
Description                 : SM Bus Controller
DeviceID                    : PCI\VEN_8086&DEV_7AA3&SUBSYS_86941043&REV_11\3&11583659&0&FC
ErrorCleared                :
ErrorDescription            :
HardwareID                  : {PCI\VEN_8086&DEV_7AA3&SUBSYS_86941043&REV_11, PCI\VEN_8086&DEV_7AA3&SUBSYS_86941043,
                              PCI\VEN_8086&DEV_7AA3&CC_0C0500, PCI\VEN_8086&DEV_7AA3&CC_0C05}
InstallDate                 :
LastErrorCode               :
Manufacturer                :
Name                        : SM Bus Controller
PNPClass                    :
PNPDeviceID                 : PCI\VEN_8086&DEV_7AA3&SUBSYS_86941043&REV_11\3&11583659&0&FC
PowerManagementCapabilities :
PowerManagementSupported    :
Present                     : True
Service                     :
Status                      : Error
StatusInfo                  :
SystemCreationClassName     : Win32_ComputerSystem
SystemName                  : ASUS-W11
PSComputerName              : ASUS-W11

__GENUS                     : 2
__CLASS                     : Win32_PnPEntity
__SUPERCLASS                : CIM_LogicalDevice
__DYNASTY                   : CIM_ManagedSystemElement
__RELPATH                   : Win32_PnPEntity.DeviceID="PCI\\VEN_8086&DEV_7AA4&SUBSYS_86941043&REV_11\\3&11583659&0&FD"
__PROPERTY_COUNT            : 26
__DERIVATION                : {CIM_LogicalDevice, CIM_LogicalElement, CIM_ManagedSystemElement}
__SERVER                    : ASUS-W11
__NAMESPACE                 : root\cimv2
__PATH                      : \\ASUS-W11\root\cimv2:Win32_PnPEntity.DeviceID="PCI\\VEN_8086&DEV_7AA4&SUBSYS_86941043&RE
                              V_11\\3&11583659&0&FD"
Availability                :
Caption                     : PCI Device
ClassGuid                   :
CompatibleID                : {PCI\VEN_8086&DEV_7AA4&REV_11, PCI\VEN_8086&DEV_7AA4, PCI\VEN_8086&CC_0C8000,
                              PCI\VEN_8086&CC_0C80...}
ConfigManagerErrorCode      : 28
ConfigManagerUserConfig     : False
CreationClassName           : Win32_PnPEntity
Description                 : PCI Device
DeviceID                    : PCI\VEN_8086&DEV_7AA4&SUBSYS_86941043&REV_11\3&11583659&0&FD
ErrorCleared                :
ErrorDescription            :
HardwareID                  : {PCI\VEN_8086&DEV_7AA4&SUBSYS_86941043&REV_11, PCI\VEN_8086&DEV_7AA4&SUBSYS_86941043,
                              PCI\VEN_8086&DEV_7AA4&CC_0C8000, PCI\VEN_8086&DEV_7AA4&CC_0C80}
InstallDate                 :
LastErrorCode               :
Manufacturer                :
Name                        : PCI Device
PNPClass                    :
PNPDeviceID                 : PCI\VEN_8086&DEV_7AA4&SUBSYS_86941043&REV_11\3&11583659&0&FD
PowerManagementCapabilities :
PowerManagementSupported    :
Present                     : True
Service                     :
Status                      : Error
StatusInfo                  :
SystemCreationClassName     : Win32_ComputerSystem
SystemName                  : ASUS-W11
PSComputerName              : ASUS-W11

@Mich Kan je op je W11 deze commando uitvoeren?
code:
1
Dism /online /Get-Drivers /Format:Table

Ik krijg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
C:\>Dism /online /Get-Drivers /Format:Table

Deployment Image Servicing and Management tool
Version: 10.0.22621.1

Image Version: 10.0.22621.1265

Obtaining list of 3rd party drivers from the driver store...

Driver packages listing:

-------------- | ------------------------------------------ | ----- | ------------------------------ | --------------------------- | ---------- | ---------------
Published Name | Original File Name                         | Inbox | Class Name                     | Provider Name               | Date       | Version
-------------- | ------------------------------------------ | ----- | ------------------------------ | --------------------------- | ---------- | ---------------
oem0.inf       | prnms009.inf                               | No    | Printer                        | Microsoft                   | 6/21/2006  | 10.0.22621.1
oem1.inf       | unifhid.inf                                | No    | HIDClass                       | Logitech                    | 8/24/2021  | 1.10.80.0
oem10.inf      | intcdaud.inf                               | No    | MEDIA                          | Intel(R) Corporation        | 7/29/2021  | 10.27.0.11
oem11.inf      | mewmiprov.inf                              | No    | SoftwareComponent              | Intel                       | 7/22/2021  | 2130.1.15.0
oem12.inf      | dal.inf                                    | No    | SoftwareComponent              | Intel                       | 1/21/2021  | 1.41.2021.121
oem13.inf      | pnpxrtr.inf                                | No    | Network Infrastructure Devices | Microsoft                   | 5/13/2010  | 1.0.0.2
oem14.inf      | rog-strix-b660-i-gaming-wifi-asus-1620.inf | No    | Firmware                       | ASUSTeK COMPUTER INC.       | 8/12/2022  | 10.1.2.1620
oem15.inf      | e2f.inf                                    | No    | Net                            | Intel                       | 3/5/2022   | 1.1.3.28
oem16.inf      | iigd_dch.inf                               | No    | Display                        | Intel Corporation           | 7/29/2022  | 31.0.101.3302
oem17.inf      | cui_dch.inf                                | No    | SoftwareComponent              | Intel Corporation           | 7/29/2022  | 31.0.101.3302
oem18.inf      | igcc_dch.inf                               | No    | SoftwareComponent              | Intel Corporation           | 7/29/2022  | 31.0.101.3302
oem19.inf      | mshdadac.inf                               | No    | MEDIA                          | Intel Corporation           | 7/29/2022  | 31.0.101.3302
oem2.inf       | heci.inf                                   | No    | System                         | Intel                       | 7/27/2021  | 2131.1.4.0
oem20.inf      | hdbusext.inf                               | No    | Extension                      | Intel Corporation           | 7/29/2022  | 31.0.101.3302
oem21.inf      | intcdaud.inf                               | No    | MEDIA                          | Intel(R) Corporation        | 11/21/2021 | 11.2.0.10
oem22.inf      | netwtw04.inf                               | No    | net                            | Intel                       | 2/20/2022  | 19.51.40.1
oem23.inf      | netwtw06.inf                               | No    | net                            | Intel                       | 1/13/2022  | 20.70.30.1
oem24.inf      | netwtw08.inf                               | No    | net                            | Intel                       | 7/19/2022  | 22.160.0.3
oem25.inf      | netwtw6e.inf                               | No    | net                            | Intel                       | 7/19/2022  | 22.160.0.3
oem26.inf      | piecomponent.inf                           | No    | SoftwareComponent              | Intel Corporation           | 6/19/2022  | 22.1160.0.1
oem27.inf      | pieextension.inf                           | No    | Extension                      | Intel Corporation           | 7/12/2022  | 22.1160.0.2
oem3.inf       | iigd_dch.inf                               | No    | Display                        | Intel Corporation           | 7/29/2022  | 31.0.101.3302
oem30.inf      | e1d68x64.inf                               | No    | Net                            | Intel                       | 9/29/2020  | 12.19.0.16
oem31.inf      | hdx_asusext_avo_rtk.inf                    | No    | Extension                      | Realtek Semiconductor Corp. | 9/13/2022  | 6.0.9411.1
oem32.inf      | cui_dch.inf                                | No    | SoftwareComponent              | Intel Corporation           | 10/13/2021 | 30.0.101.1002
oem33.inf      | igcc_dch.inf                               | No    | SoftwareComponent              | Intel Corporation           | 10/13/2021 | 30.0.101.1002
oem34.inf      | realtekapo.inf                             | No    | SoftwareComponent              | Realtek                     | 7/26/2022  | 11.0.6000.1062
oem35.inf      | realtekasio.inf                            | No    | SoftwareComponent              | Realtek                     | 3/24/2021  | 1.0.0.8
oem36.inf      | intcdaud.inf                               | No    | MEDIA                          | Intel(R) Corporation        | 7/29/2021  | 11.1.0.19
oem37.inf      | alderlakesystem.inf                        | No    | System                         | INTEL                       | 7/18/1968  | 10.1.45.4
oem38.inf      | gna.inf                                    | No    | System                         | Intel Corporation           | 9/14/2021  | 3.0.0.1400
oem39.inf      | ibtusb.inf                                 | No    | Bluetooth                      | Intel Corporation           | 7/8/2022   | 22.160.0.3
oem4.inf       | cui_dch.inf                                | No    | SoftwareComponent              | Intel Corporation           | 2/3/2022   | 30.0.101.1371
oem40.inf      | ibtusb.inf                                 | No    | Bluetooth                      | Intel Corporation           | 7/8/2022   | 22.160.0.3
oem41.inf      | ibtusb.inf                                 | No    | Bluetooth                      | Intel Corporation           | 7/8/2022   | 22.160.0.3
oem42.inf      | ibtusb.inf                                 | No    | Bluetooth                      | Intel Corporation           | 7/8/2022   | 22.160.0.3
oem43.inf      | ibtusb.inf                                 | No    | Bluetooth                      | Intel Corporation           | 5/23/2022  | 20.100.10.9
oem44.inf      | ibtusb.inf                                 | No    | Bluetooth                      | Intel Corporation           | 7/8/2022   | 22.160.0.3
oem45.inf      | ibtusb.inf                                 | No    | Bluetooth                      | Intel Corporation           | 5/23/2022  | 20.100.10.9
oem46.inf      | ibtusb.inf                                 | No    | Bluetooth                      | Intel Corporation           | 7/8/2022   | 22.160.0.3
oem47.inf      | ibtusb.inf                                 | No    | Bluetooth                      | Intel Corporation           | 7/8/2022   | 22.160.0.3
oem48.inf      | ibtusb.inf                                 | No    | Bluetooth                      | Intel Corporation           | 7/8/2022   | 22.160.0.3
oem49.inf      | heci.inf                                   | No    | System                         | Intel                       | 6/7/2021   | 2124.100.0.1096
oem5.inf       | igcc_dch.inf                               | No    | SoftwareComponent              | Intel Corporation           | 2/3/2022   | 30.0.101.1371
oem50.inf      | mewmiprov.inf                              | No    | SoftwareComponent              | Intel                       | 7/1/2021   | 2127.1.10.0
oem51.inf      | e2fn.inf                                   | No    | Net                            | Intel                       | 9/21/2022  | 2.1.2.3
oem52.inf      | realtekhsa.inf                             | No    | SoftwareComponent              | Realtek                     | 9/6/2022   | 11.0.6000.279
oem53.inf      | realtekservice.inf                         | No    | SoftwareComponent              | Realtek                     | 9/13/2022  | 1.0.560.0
oem54.inf      | a-volutenh3aposwc.inf                      | No    | SoftwareComponent              | A-Volute                    | 7/11/2022  | 3.5.3.0
oem55.inf      | dtsapo4dapasusextensionpkg.inf             | No    | Extension                      | DTS                         | 8/17/2022  | 1.11.6.0
oem56.inf      | dtsapo4ultraasusextensionpkg.inf           | No    | Extension                      | DTS                         | 8/17/2022  | 1.11.6.0
oem57.inf      | avolutess3ext.inf                          | No    | Extension                      | A-Volute                    | 7/13/2022  | 1.3.18.0
oem58.inf      | avolutess3vad.inf                          | No    | MEDIA                          | Nahimic                     | 6/7/2022   | 1.0.3.0
oem6.inf       | mshdadac.inf                               | No    | MEDIA                          | Intel Corporation           | 2/3/2022   | 30.0.101.1371
oem7.inf       | hdxasus.inf                                | No    | MEDIA                          | Realtek Semiconductor Corp. | 9/13/2022  | 6.0.9411.1
oem8.inf       | hdxasustc.inf                              | No    | MEDIA                          | Realtek Semiconductor Corp. | 9/13/2022  | 6.0.9411.1
oem9.inf       | intcdaud.inf                               | No    | MEDIA                          | Intel(R) Corporation        | 7/29/2021  | 10.26.0.11
Nee dat kan ik helaas niet. Heb geen Windows meer draaien en dat gaat ook niet gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mich schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 10:35:
Uiteindelijk heb ik PL1 en PL2 op 45W ingesteld. Dit is het vermogen waarbij de single core op zijn maximale waarde zat.
Ga je niet meer met undervolten experimenteren? PL1 op 45W is vrij laag voor i5 eigenlijk, zelfs voor mijn i3 ga ik voor 55-60 - anders wat was de nut in i5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
andru123 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:23:
[...]

Ga je niet meer met undervolten experimenteren? PL1 op 45W is vrij laag voor i5 eigenlijk, zelfs voor mijn i3 ga ik voor 55-60 - anders wat was de nut in i5 ?
Het aantal cores ging het mij vooral om. PL1 en 2 kunnen altijd nog omhoog als processen er om vragen. Undervolten geloof ik wel. Ik hoef niet perce tegen het randje van de minimale stabiliteit aan te zitten. Ik vind het nog leuk (en vooral leerzaam) om uit te zoeken wat mijn systeem uit pckg10 houdt en dan ga ik over tot de orde van de dag ;)
Mijn systeem kan <5W draaien en daar ben ik al dik tevreden mee.

Er komt nog een netwerkkaart bij met 2 porten en ik hoop dat hij dan ook nog <5 is.

[ Voor 5% gewijzigd door Mich op 22-02-2023 20:11 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!
Ik heb weer een rijtje grafiekjes weten te maken :D

Ik wilde zien wat het effect is als je de frequenties van de P en E-cores beperkt:
  • Kan dat (ja dus)
  • Welke performance zie je dan
  • Welk verbruik zie je dan
  • En hoe komt dit overeen met de eerdere cTDP testen
  • En wat zegt dit over de specificatie van de 12700K, namelijk een 125W/190W TDP CPU. De basisfrequentie van deze CPU is 3.6 / 2.7 GHz en de boost ligt bij 5.0 / 3.8Ghz (P/E-cores)
Alles met als doel om straks per docker container het max. vermogen in te kunnen stellen om een zo zuinig mogelijke server te hebben waarbij interactieve containers maximale performance kunnen laten zien, en de achtergrondtaken (zoals backup) zo energie efficiënt kunnen worden uitgevoerd.

Noot vooraf:
Het Kontron bord lijkt last te hebben van VRM throtteling. De VRMs zijn niet gekoeld, ondanks dat in de documentatie wel heatsinks zichtbaar zijn en het mobo ook gaten hiervoor heeft om deze te monteren. Het lijkt er nu heel sterk op dat alles boven de 150W problemen geeft. Dat betekent dat de 4.5Ghz metingen in de grafieken niet serieus genomen moeten worden!

In eerdere grafieken zag je al dat er een max zit rond de 165W TDP. Die heb ik nu ook gezien met deze testen.

Testverantwoording:
  • Er zijn 42 testen uitgevoerd. Hierbij zijn de P-cores ingesteld op 1.5 - 4.5Ghz en de E-cores ingesteld op 1-3.5Ghz. Beiden in stapjes van 0.5Ghz. Vandaar 6*7 = 42 tests.
  • De phoronix benchmark pts/x264 is gebruikt. Daarbij wordt een 4K film 3 keer omgezet, en het gemiddelde en de afwijking berekend. Als de afwijking ruim binnen de 1% valt is de test voor mij geldig.
  • Met perf stat wordt de energie van zowel package als cpu gemeten over de gehele benchmark.
  • turbostat wordt gebruikt om het package power en de CPU temperatuur weer te geven tijdens de test.
Grafiek 1: de x264 benchmark
De x264 benchmark schaalt netjes - bijna lineair - met de toegenomen P en E-core frequenties.
Valt verder niks van te zeggen. De tweede 4.5Ghz meting bevat mogelijk een foutje overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIw_Ps3t2Q7aO7eDpC46DNnl8T0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6yxYMzl9H6NLImU4uO32itBa.png?f=fotoalbum_large

Grafiek 2: de benodigde energie CPU Package
Performance is 1, maar de benodigde energie is een tweede punt.

Je ziet hier heel duidelijk dat de E-cores bij toenemende frequentie steeds inefficiënter worden, waarbij de 3.5Ghz waarde een enorme piek geeft. Dat was door Chips and Cheese ook al gezien: van 3Ghz naar 3.5Ghz kan zomaar 30-50% meer energie kosten!

Besef dat de E-cores pas goed zichtbaar zijn als de frequentie (en dus het verbruik) van de P-cores afneemt.

Observaties:
  • De stappen van 4.5Ghz naar 4Ghz naar 3.5Ghz is groter dan de lagere stappen. Je ziet dat vanaf 3.5Ghz en lager er ook een knoop ontstaat bij de 3Ghz van de E-cores. Allemaal heel logisch als je beseft dat de basisfrequentie van de CPU 3.6Ghz is...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d82J3sSpFems-ecTkZKy5O2KrYg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HB5O8SduW7JrXBrMZrj1VpxB.png?f=fotoalbum_large

Grafiek 3: Aantal Joules per x264 score
Een behoorlijk chaotische grafiek.

Observaties:
  • De laagste frequenties van de P-cores doen het uitzonderlijk slecht. De 1.5Ghz grafiek verbruikt met toenemende E-core frequenties ruim het meeste aantal joules.
  • De 3.5Ghz lijn blijkt erg efficiënt te zijn, zeker bij de 3GHz E-core frequentie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PfsWPiaF6gH5DzC_xatxONXq2Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TFRkN7b0jSigO5egzwubl8n1.png?f=fotoalbum_large

Grafiek 4: Piek wattage uit stopcontact per x264 score
Mijn favoriete grafiek: Hier gaat het immers om. Zo weinig mogelijk wattjes uit het stopcontact trekken!

Observaties:
  • Wederom zie je een flink verschil tussen de 3.5Ghz - 4.5Ghz lijnen. Daaronder lopen de lijnen een stuk dichter bij elkaar, of zelfs over elkaar heen.
  • Het beste punt met 3.3W per x264 score zit op de 3.5Ghz/3.0Ghz lijn.
  • De E-cores op 3.5Ghz laten wederom zien hoe vreselijk inefficiënt ze dan worden. Verbruik gaat naar 4.5W per x264 score. Dat is ca 40% meer dan het optimum bij 3Ghz E-cores.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZdA34Ccurm2SrvQis4gpmgV904=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ssa4o6sV0B3XvtHAUinsYV7i.png?f=fotoalbum_large

De 3.3W score is een bekende uit eerdere metingen die met cTDP aan het spelen waren. Dat was namelijk rond een cTDP van 75W!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhfxO7If_z2aH4T-Ay5NqkGG0fw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OxrELtnzhpdfgpseMHzmVOcB.png?f=fotoalbum_large

Grafiek 5: Gemeten package watts, ~TDP dus
De grafiek geeft de door turbostat gemeten waardes weer.

Observaties:
  • Wederom de grotere gaten tussen de 3.5-4.5Ghz lijnen
  • De enorme sprong bij de 3.5Ghz van de E-cores.
  • En verder zie je dat het optimum bij een TDP van 77W ligt bij een P-core van 3.5Ghz en E-core van 3Ghz.
    De 3.5Ghz is net onder de basisfrequentie van 3.6Ghz. Zouden we verder de E-cores op hun max laten draaien van 3.8Ghz dan komen we zomaar uit op een TDP van 125W 8)
Het verlagen van de E-core naar max 3Ghz geeft dus een belachelijk verschil naar ca 80W TDP :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cDI-od6suALxBpNPeUIJAt0ZAbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4j8eLLd65NFdDD5gzguXFbNS.png?f=fotoalbum_large

Het performance verschil is nog geen 3%, namelijk van 33,78 fps naar 34,75 fps.

Grafiek 5: Gemeten watts uit het stopcontact

Als laatste de grafiek die het vermogen uit het stopcontact weergeeft.

Observaties:
  • Ook hier de duidelijke knik bij 3Ghz
  • Wederom de grotere verschillen tussen 3.5Ghz en 4.5Ghz lijnen. Dit komt deels door de turbo, en deels doordat de VRM's bijschakelen en je al een 7W extra kwijt bent.
  • De 3.5Ghz/3Ghz combi doet 111W uit het stopcontact. Bij 3.5Ghz/3.5Ghz is dat al ruim 150W. Wederom ca 36% meer vermogen voor 3% meer performance.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnZKsxmzmLseze3kB5F8ZJhoeVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q3fT1iPbxVbQzRYms3RVbM6Y.png?f=fotoalbum_large

TLDR;
De testen laten zien dat de 12700K netjes op zijn 125W TDP uitkomt met zijn basisfrequentie van 3.6Ghz/3.8Ghz. Deze kan echter makkelijk naar de 80W TDP als je de E-cores op max 3Ghz laat draaien. Toevallig of niet: die 3Ghz zit net iets hoger dan de basisfrequentie van de E-cores van 2.7Ghz!

De CPU draait het meest efficiënt op zijn basisfrequentie van 3.6Ghz. De turbo tot 5Ghz van de P-cores kost onevenredig veel vermogen. Dat is niks vreemds. Het absurde verbruik van de E-cores ("efficiency") is natuurlijk wel vreemd. Intel heeft werkelijk alles uit de kast gehaald om maar goede cijfers neer te zetten in de benchmarks.
Draaien we ook de E-cores rond de basisfrequentie van 2.7Ghz - in dit geval 3Ghz - dan laten ze zien dat ze best wel efficiënt zijn.

Als ik alle 42 testen plat sla, dan heb ik enkel 'aangetoond' dat de CPU efficiënt draait zolang je de turbo's niet gebruikt O-)
Een toch wel schokkende ontdekking natuurlijk...

In deze pts/x264 benchmark ligt de performance bij 3.5Ghz/3Ghz op ca 80% van het maximum. Je levert dus 20% in bij deze benchmark bij een vermindering van ruim 50% in verbruik. Het max verbruik bij 5.0Ghz/3.8Ghz zat rond de 230W, en met de zuinige instelling rond de 111W.

Het per core kunnen instellen van de maximale frequentie biedt voor mij de mogelijkheid om daadwerkelijk per docker container eea in te stellen. Dat moet ik nog wel testen, maar dit ziet er alvast goed uit!

Ik ben dan dus niet afhankelijk van een ingestelde cTDP en multi-core belasting om te zorgen dat de cores maximaal efficiënt draaien.

Het hebben van 8 P-cores is dus achteraf gezien erg fijn, want dit biedt meer keus om zeg 4 cores zuinig te laten draaien op 3.5Ghz, 2 cores nog zuiniger zo rond de 2Ghz (geeft in de pts/x264 test de allerlaagste W/x264 van 2,6), en 2 maximaal te laten boosten voor het interactieve werk.

De 4 E-cores kunnen dan ingezet worden voor langdurige achtergrondtaken.

De daadwerkelijke opbrengst in kWh op jaarbasis blijft gissen natuurlijk O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Mars Warrior op 23-02-2023 14:56 . Reden: Kleine toevoegingen ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:50
Net een mooie deal kunnen sluiten voor i3 7100 met een Asus h110i-plus en 8 gig ram. Volgens een Duitse gebruiker moet je dan toch op 6w uit kunnen komen.
Dus we gaan het zien. Nu nog een mooie PSU. En vroeg mij af of de Ram550X 2018 model net zo efficiënt is als het 2021 model. Want iemand in de buurt heeft zijn 2018 model te koop staan.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:50
Thx, dan mag hij daar lekker blijven. Toch maar even op zoek naar een pico😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mars Warrior Halveren van verbruik bij zware load is een mooi resultaat.
dus de frequentie beperkingen vergelijkbaar effect hebben als undervolten, zo te zien, of zelfs grotere effect. Is er een reden om aparte limieten per core zetten, het OS scheduler gaat toch een willekeurige processor uit de pool kiezen?
Kan je ook met andere benchmark proberen, gewoon default settings en jouw gekozen limieten, naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andru123 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 02:11:
@Mars Warrior Halveren van verbruik bij zware load is een mooi resultaat.
dus de frequentie beperkingen vergelijkbaar effect hebben als undervolten, zo te zien, of zelfs grotere effect. Is er een reden om aparte limieten per core zetten, het OS scheduler gaat toch een willekeurige processor uit de pool kiezen?
De turbo kost inderdaad erg veel vermogen 8)

Ik ga Docker gebruiken. Daar kan ik per container resources aan vastknopen. Door per container een andere 'set' aan te bieden kan ik dus per container snelle en langzame CPU's koppelen.
Kan je ook met andere benchmark proberen, gewoon default settings en jouw gekozen limieten, naast elkaar.
De pts/x264 is de enige die schaalt naar vermogen. De rest niet. Dus dat heeft weinig zin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:02
Is er ergens nog een recente BBG voor een zuinige server beschikbaar? Ik zie nogal uiteenlopende builds.
Mijn SuperMicro X9SCM-F met Xeon E3 is nu bijna 10 jaar oud. Er zitten ongeveer 8 disks in en een paar controllers, en verbruikt mij te veel elektriciteit. Ik gok dat hij ongeveer 80-100w verbruikt.

Eigenlijk zoek ik een chipset/CPU en aanbevolen PSU voor 2 HDD's en een handjevol SSD's. Remote interface control is een pré maar geen harde eis. Zou in dit scenario een picoPSU aan te bevelen zijn? Anders heb ik nog een Seasonic Gold 360W G-series liggen die weliswaar een paar jaar oud is, maar slechts 2-3 maanden gebruikt is.

Bijvoorbeeld;
- Intel Core i3 13100F
- Supermicro X13SAE (helaas wel belachelijk duur), een ASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI of andere uiterste een bord met een H610 chipset ASRock H610M-HDV. Veel van de modernere chipsets hebben features die slechts veel stroom verbruiken, zoals WiFi dus neig ik naar een wat meer instap chipset. Of raden jullie dat af? Dat supermicro bord verbruikt voor iPMI wel stroom, echter begreep ik dat dat ongeveer 5 watt is, en dat vind ik wel acceptabel voor het gemak.
- 32G geheugen afhankelijk van het moederbord

Ik weet nog niet of ik Windows of ESXi wil draaien maar het liefst is het bakje geschikt voor beiden. Het zou tevens mooi zijn als een en ander uit de doos al redelijk zuinig is, want ik heb geen behoefte om na aanschaf en installatie nog urenlang te tweaken om het stroomverbruik enkele watts naar beneden te proberen te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door fonsoy op 24-02-2023 15:28 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik was nog benieuwd naar wat de E-cores nu toevoegen,dus heb nog wat testen gedaan met enkel de P-cores: 1, 2, 4 en 8 cores.

Grafiek 1: vermogen
Hieronder het aantal watts AC.
Je ziet dat de 4-core bij 5Ghz een knik heeft. Dat komt doordat de VRMs opschakelen. De 6 en 8-core hebben wederom problemen bij de 5Ghz om door te schalen. Komt mogelijk ook door de VRMs.

Tav de E-cores:
  • Bij 3.5Ghz en 8 cores zie je 100W AC. Met de E-cores op 3Ghz was dat 111W AC. Dat is een verschil van 11W, dus bijna 3W per E-core.
  • Op 3.5Ghz was dit 151W AC. 51W verschil en bijna 13W per E-core!
En de P-cores:
  • Bij 3.5Ghz hebben de P-cores een TDP van ca 8.5W, wat zich vertaalt naar ca 11W AC. Bij 5Ghz is dit zomaar een TDP van 19.25W per core en 23,5W AC!
  • De stap van 3.5Ghz naar 5Ghz betekent in alle gevallen ca een verdubbeling in vermogen!
  • Het 'springerige' gedrag zie je hier goed bij de 1-core test: die kan ff naar de 50W gaan. Als je de TDP enkel zou beperken naar 65W dan kan deze core dit nog steeds doen. Het beperken op frequentie naar bijv 3.5Ghz zorgt voor een halvering in het vermogen, ook bij een enkele core.
    Natuurlijk kun je ook de turbo uitzetten - heeft zelfde effect - maar ik wil dus kunnen kiezen per applicatie!
  • Het verder beperken van een enkele core heeft niet heel veel zin meer zoals je ziet.
  • De TDP (Package power) van een enkele core bij 1.5Ghz is overigens 1.5W!. En bij 8 cores is dit 18W.
  • In idle zit ik rond de 5-6W met alles aangesloten. Als op 1.5Ghz 1 core 1.5W TDP heeft en 16W AC nodig heeft wordt er dus nog 7.5W AC bijgeschakeld aan allerhande logica/controllers. Bij 8 cores is dit 37 - 18 - 6 = 13W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzwuGaOIYOhKDTXGewUgah252Ik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wenv0goOogJGu3EZVHkWmvUl.png?f=fotoalbum_large

Grafiek 2: Joules Cores
Ik ging ervan uit dat onafhankelijk van het aantal cores, de benodigde energie gelijk is. Maar dat is dus niet zo. Een enkele core gebruikt een stuk meer. De anderen zitten redelijk op 1 lijn. Geen idee waarom. Ik meet immers de core energy, niet de package energy...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqhpYKyUBHTfU03a0kowP8clpzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uBK2QNdgQV8BJ5aSHdL08M8z.png?f=fotoalbum_large

Grafiek 3: Core Scaling
En de laatste: hoe schalen de cores als je er meer toevoegt. Geen enkele CPU schaalt 100%. Je ziet hier dat de 2 en 4 core het nog redelijk doen, maar bij 6 en 8 cores zakt dit behoorlijk af, zeker naar de 5Ghz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0leh8VbNuH9K0sdTlwcgTLYi8A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zxjsp01XEKPMb1GHBlKYOKPH.png?f=fotoalbum_large

Dat was het zo'n beetje! Ik heb nu voldoende inzicht in verbruik om er wat mee te gaan doen!

De E-cores op 3Ghz doen dus 3W AC en zijn daarmee best aantrekkelijk om achtergrond werk te doen. Besef wel dat een P-core op 3Ghz ook maar 6W AC doet en vaak ruim 2x sneller is. De E-cores zijn dus niet de heilige graal tav zuinigheid.

Ook blijft het zo dat meer cores een hogere efficiëntie geven als het gaat om het uitvoeren van deze x264 benchmark. Chips and Cheese heeft wel laten zien dat hetzelfde gezien wordt met de 7zip benchmark, dus ik vermoed dat dit voor alle applicaties wel van toepassing is.

Afgaande op de x264 test en het aantal Joules en piek wattage AC is deze 12700K heet meest efficiënt als zowel zijn 8 P-cores als 4 E-cores op maximaal 2Ghz draaien. Dat is een frequentie die je ook vaak ziet bij grote servers met heel veel cores. Geen idee of dat toeval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 09:23
@Mars Warrior +1 hoor maar.. waarom in godsnaam zoveel tijd hierin stoppen?
Je conclusie, Turbo mode uit, geldt ook voor i8100 etc. Dat staat ook in Deel 2.

Verder zou je OS prima in staat moeten zijn workloads te verdelen over E en P. Waarom heb je de wens dat manueel en zelfs per container in te stellen?

Ik moet er niet aan denken hoor..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 20:49:
@Mars Warrior +1 hoor maar.. waarom in godsnaam zoveel tijd hierin stoppen?
Je conclusie, Turbo mode uit, geldt ook voor i8100 etc. Dat staat ook in Deel 2.
Ik was nieuwsgierig, en moest voor het werk ook veel doen met wachttijden, dus ik dacht ik vul die tijd met wat nuttigs, althans iets nuttiger dan niks doen 8)

Verder is meten = weten. Ik had niet verwacht bijv dat de turbo mode een factor 2 scheelt in watt ac.
En ik doe ook interactieve dingen op de server. En dan scheelt de turbo mode aardig wat wachttijd. Dus ik wil van twee walletjes eten. En snel, èn zuinig. En dat ga ik doen door een setje cores op 5GHz te laten lopen en de rest zeer waarschijnlijk ergens tussen 2 en 3.5GHz.

Ik heb ook nog stress-ng gebruikt om met loads van 1-5% dingen te meten met verschillende frequenties. Maar dat was meer van hetzelfde: lagere frequenties zijn een stuk zuiniger.
Verder zou je OS prima in staat moeten zijn workloads te verdelen over E en P. Waarom heb je de wens dat manueel en zelfs per container in te stellen?
Zie hierboven. Enkel voor zuinig/snel onderscheid. Het zullen dus 2 cpu sets worden. De est mag Linux inderdaad gaan regelen.

Daarnaast heb ik op de huidige ie kleine (dual core) server nogal last van wat containers die de hele server kunnen platleggen. Daardoor valt de proxy uit. Dus ik moet sowieso iets met resources doen in docker om dat soort dingen te voorkomen.
Ik moet er niet aan denken hoor..
Ik kijk in het begin altijd heel breed - divergent denken - om vervolgens als ik meer weet de dingen weer sterk te versimpelen - convergent denken.

Behalve de turbo van de CPU weet ik nu ook het gedrag van het Kontron moederbord (VRMs en TDP problematiek) en de RM550X voeding. Ook heb ik weer wat tooltjes leren kennen onder Linux :9

En ik ben erachter gekomen dat Linux kernel 6.1 zuiniger is dan 5.15 en 5.19 in idle met enkel netwerk aangesloten en met alles aangesloten juist onzuiniger :D

Vandaag is Ubuntu 22.04.2 uitgekomen met kernel 5.19, dus ik ben mooi op tijd klaar met testen. Ik ga een re-install doen en dan eea inrichten met wat tooltjes en natuurlijk Docker en Docker compose.

Het wordt dus lekker simpel met een enkele compose file waarin alle containers, volumes en netwerken zijn gedefinieerd. Schijven met ext4, mergerfs en snapraid. Backups met crashplan.

Ik moet nog wel op zoek naar een redelijk nauwkeurige Zigbee power meter om alles in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-09 15:20
Ik heb op dit moment een odroid c4 draaien. Ik wil wat krachtigers hebben. Nu heb ik ook nog een pentium g4400 liggen met 2x8gb ddr3 geheugen. Dit systeem verbruikt zo’n 25watt met een 256gb Samsung ssd.

Een odroid doet maar 4 watt. Ik wil er dus een beetje tussen in zitten. Is zo’n t620 of T630 dat een middenmoter? Of is die qua performance even snel als een odroid c4? Of kan ik beter gewoon die pentium g4400 gaan tweaken? Is daarmee 12 watt ongeveer haalbaar?

[ Voor 11% gewijzigd door Possible op 25-02-2023 08:11 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@fonsoy, geen ervaring mee maar ipv IPMI zou je ook vPro (AMT) moeten kunnen gebruiken voor remote control. Dat zit oa in Q chipsets zoals bij dit mobo van €210, en heeft verder geen extra verbruikende chips nodig.
Wel moet je dan een CPU met vPro nemen, zoals i5-12500 (stuk duurder dan die i3 maar ook sneller).
Het zit ook in W en R chipsets maar die mobo's zijn vziw veel duurder.
Vlgs mij is dat eerder in dit topic (of een vorige editie) ook wel voorbij gekomen, dat iemand dat met enige moeite mooi werkend had gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is eindelijk gelukt Windows 11 op ~5.6W in idle te krijgen, bijna evenveel als de Linux op 5.6W.
De oorzak was USB poorten. Ik had meeste poorten op disabled in BIOS - tegen het advies in de topic start.
(Asus B660 Bios laat elke poort individueel uitschaakelen).
Toen ik USB 3.2 poorten enabled in BIOS, ging het idle verbruik in Windows 11 van 7,5 naar 5,9W, nadat ik de USB mouse eruit trek.
Opvallend dat in Linux USB BIOS setting maakt niets uit - blijkbaar powertop ongeacht van BIOS alles op low power zet.
Ook zie ik dat sommige USB 3.2 poorten verbruiken meer met draadlooze USB kb/mouse (+2-4W). Precies als @mrmrmr zegt.
Er zijn ook verschillen in verbruik tussen USB 3.2 poorten. Op B660-i moederbord staan 4 USB groepen
  • 3.2 achterkant - Asmedia ASM1074
  • 2.0 achterkant - ?
  • 3.2 voorkant - Asmedia ASM1543
  • 2.0 internal - ?
Alle USB 3.2 poorten op de achterkant trekken extra 2-4W met draadloze KB/mouse (alleen als PC en USB device actief is). USB 3.2 poorten op de voorkant verbruiken minder, even veel als USB 2.0 poorten op de achterkant. Dat gebeurt in Windows en Linux.

Edit: ik was te vroeg met conclusie.
PC blijft idle op 8W tenzij ik USB dongle in en uit de 3.2 poort doe. Pas dan gaat PC naar 5.5W idle. Echt bizar. Ik ga niet elke herstaart USB in-out doen. Ga ik verder uitzoeken..

[ Voor 23% gewijzigd door andru123 op 25-02-2023 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:50:Heb de Intel 670P 2TB SSD in het tweede M.2 slot gestoken.
Nu komt de CPU Package in C8. Voorheen was dit C6.
via $ sudo lspci -vvv zie ik nu dat substates L.1.1 en L1.2 een '+' hebben. Daar stond een '-' achter toen de SSD in het eerste M.2 slot zat (naast de CPU)
Echter er zijn momenten van een seconde of 5 dat dit niet gebeurt en dan zie ik waarden van 3.4-3.8W _/-\o_
Ik heb op mijn B660-i getest met SSD in M.2_1. Maakt geen verschil: L1.1 blijft met ‘+’, en linux gaat rond 5.5W idlen. (zelfs iets minder : 5.3W, maar dat is niet zeker). Dus deze probleem komt voor op bepaalde Kontron bord, maar niet op Asus B660-i.
Voor deze test moest ik de heatsink van M.2_1 slot verwijderen (SSD met heatsink past net niet):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OJRu21BidWw-G_hodoZnK-ap_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oaEuzMzJ5qCsuGmc7hzxyr3A.jpg?f=user_large
Onder de heatsink zit de chipset. Eigenlijk schlecht designkeuze, omdat SSD op 38’ zit, terwijl chipset niet hoger dan 24’ gaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhzJ_MyQ6RSSKZSKGKlVS9Fhi7c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YPadBcIyEs2krIHbd0ToNLmd.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOaFsC0OVhmHfb_EOaQXpDSjLaM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ILroFzZmbLoWqdP3JNzYjd12.jpg?f=user_large

[ Voor 37% gewijzigd door andru123 op 25-02-2023 03:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:55

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Hallo, eerste post in dit topic. Dacht eigenlijk aan de hand van de componenten in de startpost een systeempje samen te klikken, a la BBG. Maar lijkt er op dat die wat verouderd is, voor de meeste aanbevolen componenten staan geen prijzen meer in de Pricewatch.

Op zich geen probleem, zie een schat aan informatie staan die wel gaat helpen om wat samen te stellen. Maar voor ik dat doe, zijn er nog recente voorbeelden van complete systemen die anno 2023 leverbaar zijn? Het topic zit inmiddels op 3342 reacties dus ik kan niet echt alles na gaan lezen. :)

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:59
@Jazzy Kijk eens naar de gepinde posts, dat is al een mooie filter :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Jazzy welke type systeem wil je? Er zijn 2 “recente” categorien, zo blijkt het: NUC-achtige barebones (odroid, topton, ..) met een celeron (~2-4W idle), of zelfbouw met standard componenten, met de laatste CPU generatie (~3-6W idle).
Voorbeeld: Mich in "Het grote zuinige server topic - deel 3" i5-13500 - 4.8W idle
Mars Warrior in "Het grote zuinige server topic - deel 3" i7-12700K op 3W idle (met deze systeem Mars Warrior in "Het grote zuinige server topic - deel 3" - staat niet gepind, trouwens, @Mars Warrior - misschien kan je post updaten en pinnen met allerlaatste resultaten)

odroid voorbeeld: GioStyle in "Het grote zuinige server topic - deel 3" - idle ~2W (ook niet gepinned, lijk het)

Er zijn ook veel andere voorbeelden in gepinde posts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@fonsoy Seasonic 360 is een prima voeding, maar er zijn moderne voedingen die zuiniger zijn bij lage belasting. Ik heb toevallig mijn oude Seasonic 360 vergeleken met Corsair hier andru123 in "Het grote zuinige server topic - deel 3" Als je boven 20W idle gaat zitten, dan Seasonic is ook prima, een nieuwe voeding misschien niet investering waard. Maar als je toch wilt onder 15W proberen, dan wordt het interressant.
Over IPMI. Elke moderne intel CPU heeft Intel ME - niet uitschaakelbaar. Niet zo uitgebreid als IPMI, maar wel zit standaard in elke CPU. Volgende stap is vPro met zijn eigen beheer laag, en dan IPMI. (IPMI is trouwens “deprecated” bij Intel - staat op hun website). Ik zie weinig nut zelf - tenzij je server is ergens ver verstopt. Je gaat niet elke dag op afstand met de BIOS spelen, toch?
IPMI verbruik is niet makkelijk apart te meten, een voorbeeld: Mars Warrior in "Het grote zuinige server topic - deel 3" Als voor je +-10W geen probleem is, dan IPMI is prima. Zoek maar voor IPMI in de topic, er waren uitgebreide discussies over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:06
Ik moet nog wel op zoek naar een redelijk nauwkeurige Zigbee power meter om alles in de gaten te houden.
Waarom specifiek zigbee? Ik ben ook op zoek, stuk of 5 veschillende plugs geprobeerd, maar alleen Wifi tot nu toe. Als je een goede vind, geef een seintje, aub. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-09 16:49
andru123 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 18:05:
[...]

Waarom specifiek zigbee? Ik ben ook op zoek, stuk of 5 veschillende plugs geprobeerd, maar alleen Wifi tot nu toe. Als je een goede vind, geef een seintje, aub. :)
Ik ben heel tevreden over mijn SONOFF POW Origin 16A.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
N8w8 schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 22:51:
@fonsoy, geen ervaring mee maar ipv IPMI zou je ook vPro (AMT) moeten kunnen gebruiken voor remote control. Dat zit oa in Q chipsets zoals bij dit mobo van €210, en heeft verder geen extra verbruikende chips nodig.
Wel moet je dan een CPU met vPro nemen, zoals i5-12500 (stuk duurder dan die i3 maar ook sneller).
Het zit ook in W en R chipsets maar die mobo's zijn vziw veel duurder.
Vlgs mij is dat eerder in dit topic (of een vorige editie) ook wel voorbij gekomen, dat iemand dat met enige moeite mooi werkend had gekregen.
Fijn dit advies. Ik denk inderdaad dat de Q670 i.c.m. een i5 eerst eens verder ga bekijken. Ik zie dat vPro geen remote console biedt, dus een OS remote installeren of kijken op welke vage BIOS melding het systeem hangt zit er niet meer in. Echter is dit wel wat ingegeven door mijn bestaande SuperMicro bord die nogal kieskeurig is op bepaalde zaken. Een gewoon huis-tuin-keuken moederbord is hopelijk wat minder kieskeurig O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fonsoy schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 22:52:
[...]
Fijn dit advies. Ik denk inderdaad dat de Q670 i.c.m. een i5 eerst eens verder ga bekijken. Ik zie dat vPro geen remote console biedt, dus een OS remote installeren of kijken op welke vage BIOS melding het systeem hangt zit er niet meer in. Echter is dit wel wat ingegeven door mijn bestaande SuperMicro bord die nogal kieskeurig is op bepaalde zaken. Een gewoon huis-tuin-keuken moederbord is hopelijk wat minder kieskeurig O-)
Stroomverbruik van 15-22W idle klinkt niet hoopvol voor dit bord :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@fonsoy, nogmaals zelf geen ervaring mee, maar ik zie bijv hier, dat je daarmee wel degelijk remote KVM (een "echte" grafische console via VNC) kan krijgen.
Maar wellicht hebben niet alle vPro systemen deze functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
Mars Warrior schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 23:09:
[...]

Stroomverbruik van 15-22W idle klinkt niet hoopvol voor dit bord :(
Dankjewel!

Dat is inderdaad niet acceptabel. Conform advies in dit topic ga ik zoeken naar een Kontron Q670 modelletje. Bijvoorbeeld de Kontron K3842-Q. Wel vrij slecht verkrijgbaar helaas. Nog even doorzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HotSpot79
Op vele positieve ervaring met een Odroid H3 heb ik ook eentje gekocht. Deze zojuist met een SATA SSD aangesloten, ASPM in de bios op enabled voor PCIe1,2 en 5 slot, debian bookworm erop powertop gedraaid etc.

Netjes 2-3W, maar met powertop zie ik dat de CPU voor de helft (50%) in C3 verblijft en voor 50% in C10. Zie screenshot. Iemand een idee waarom?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IHkSSGkJdyhbTjMsa-IVQc1hC3o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UsYV4GvWtCpt2J5FJI5UtzQ5.png?f=fotoalbum_large

Tevens zie ik ook geen cpu frequencies veranderen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNEjSwy7ZEA8BzV14nwBXQGJC3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/De6NwcP3od2g6Xl7gMrrju4Q.png?f=fotoalbum_large

Verwacht dat dit te maken heeft met wat verkeerde bios instellingen of nog niet alle benodigde pakketen geïnstalleerd?

[ Voor 32% gewijzigd door HotSpot79 op 27-02-2023 14:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik heb mijn server inmiddels geupgrade naar Ubuntu 20.04.2 met Linux kernel 5.19.x

Het betreft deze configuratie:

#CategoryProductPrijs PWBetaald
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 379,-€ 325,-
1MoederbordenKontron K3843-B€ 210,-€ 210,-
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 64,95€ 64,95
3Externe harde schijvenSeagate Expansion+ Portable Drive 4TB Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Kotetsu Mark II Rev.B€ 44,90€ 44,90
1Geheugen intern (helft)Corsair Vengeance CMK64GX5M2B5200C40€ 239,90€ 119,95
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 123,21€ 105,-
1Solid state drivesSolidigm 670p 2TB€ 146,01€ 140,55
Totaal€ 1010,35

Ik heb de Intel 670P 2TB SSD in het tweede M.2 slot gestoken. Dan doet ASPM het tenminste.
CPU komt nu in Package C10. Dat was met Ubuntu 22.04.1 nog tot maximaal Package C8. En daarvoor was was dit C6 met de SSD in het 1ste slot. Ik zie alleen van C8 naar C10 geen wijziging in verbruik...

Onder Windows 11 is het een flipperkast: daar zag ik op het laagst een waarde van 5.2W voorbij komen op mijn Energy Monitor 3000.

Met Ubuntu Desktop zijn de metingen als volgt:

Ubuntu 20.04.2 / Kernel 5.19Ubuntu 20.04.2 / Kernel 6.1.12
Alles aangesloten:6.5 W6.5 W
Aleen LAN3.4 - 4.0 W2.6 - 3.4 W

Best netjes voor een RM550X ATX voeding, zeker icm Kernel 6.1.12 _/-\o_

Ik hou het vooralsnog op de standaard Ubuntu kernel, dus 5.19. Kernel 6.2 komt uit met Ubuntu 20.04.3 in augustus van dit jaar. Het mixen van kernel en Ubuntu geeft af en toe problemen met tooltjes, dus die ene watt mis ik dan maar ff tot augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mocht er nog iemand op zoek zijn naar een zuinig Intel systeem als server :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e5ymQ3uCcTGKC1jIOISt3znkNnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4aKbN3TFB7GHLcTmGcOynPXr.png?f=fotoalbum_large

De zogenaamde "Efficiency" cores waarvan de 13900KS er 16 heeft draaien nu max op 4.2Ghz, dus nog een stuk hoger dan de 3.8Ghz voor de 12700K die ik in mijn server heb zitten. Die zullen dus nog een stuk meer stroom zuipen :D

Hopelijk gaat Intel ooit weer echt efficiënte CPU's maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het Halo-model volcontinu belasten in een thuisserver is inderdaad realistisch toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:20:
Het Halo-model volcontinu belasten in een thuisserver is inderdaad realistisch toch?
Niet wat wij hier onder een zuinige server verstaan nee. Maar ook hier komen geregeld vragen langs om een server die continue 100W verbruikt te vervangen.

Ik ken ook mensen met een 13700K en 13900K in hun server met gemiddelde belastingen van 30-50%. Die dingen pakken dus geen 100W maar richting de 200W 8)

Maar die doen andere dingen met hun servers dan de meeste mensen hier.

Voor dat soort systemen zou ik ook nooit een Intel aanbevelen, maar voor een AMD gaan. In de grafiek hierboven zie je ook dat een 16-core AMD nog niet de helft gebruikt...

In idle is Intel (behalve deze 13900KS dan) nog steeds onverslaanbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Mijn vraag is vooral: wat wil je ermee, en vooral wat wil je ermee in dit topic? De focus van dit topic lijkt vooral minimalisatie van absoluut stroomverbruik te zijn, en dat is nooit het segment van halo-modellen geweest. Als iemand op zoek is naar meer performance dan wat je krijgt uit de mid-range modellen die het beste scoren op performance/watt (5700X / bijbehorende Intel-tegenhanger), is stroomverbruik blijkbaar geen beperking meer. Mijn thuisserver met 3700X er in vind ik zelfs al niet meer echt hier passen, want ik ben al zeer bewust bezig met verbruik (met bijbehorende kosten) inruilen tegen features die ik graag wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:27
-

[ Voor 99% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GioStyle schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:53:
[...]
Zo weinig mogelijk stroomverbruik is altijd goed, maar efficiëntie is ook belangrijk...
Dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen met mijn post, maar dat is er niet zo lekker uitgekomen :+
Ik laat een aparte server één taak uitvoeren.

Build 1: Intel i3 8100 + simpel Asrock m-itx moederbord, één 8GB geheugenreepje, 256GB nvme ssd, PicoPSU 90W. Verbruik: 60W

Build 2: HP Elitedesk 800 G5 mini (i3 9100, één 8GB geheugenreepje, 256GB nvme ssd), voedingsadapter 90W. Verbruik: 45W

Build 3: Odroid H3 met 2x 8GB geheugenmodules, 256GB nvme, 12V2A voedingsadapter. Verbruik: 20W.

Bovenstaande builds doen/deden allemaal precies dezelfde taak op maximale snelheid, maar de taken werden niet sneller/langzamer afgerond, alle builds waren tegelijk met die ene taak klaar. Build 1 en 2 zijn door de relatief hoge stroomverbruik allang weg, heb alleen build 3 over.
Met al het testen (en de grafiekjes) van zowel mijn 12 core Ryzen 7900X (Desktop) als mijn 12 core Intel 12700K (server) heb ik een met het verlagen van cTDP en/of verlagen van de maximale CPU frequenties een poging gedaan om van "Build 1" een "Build 3" te maken :*)

Het is me alleen niet gelukt om dezelfde performance te halen met het maximaliseren van de efficientie :X

Maar al met al met 20% minder performance, en dus ca 20% meer tijd om de taak uit te voeren zag ik wel vaak een halvering of meer in het verbruik (Joule, kWh). En met die kennis kan ik nu deze CPU nu zo efficient mogelijk inzetten 8)

Met ca 3-4W idle was het systeem voor "geen werk te doen" al maximaal geoptimaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:34
Zuinig is relatief volgens de basis waarmee je vergelijkt.
Ik heb een server gebouwd met een Ryzen 5800X, IPMI, 64GB RAM en 10x SSD erin. Die server verbruikt gemiddeld zo'n 60W vermogen in normale toestand.
Dat is veel, maar dat is veel zuiniger dan zijn voorganger met dual Intel Xeon en 250W gemiddeld vermogen.
Ik ga in de toekomst wel nog proberen de SSD storage wat meer te consolideren.
Maar de aanschafprijs moet ook te rechtvaardigen zijn tegenover de kostprijs. En door mijn zonnepanelen heb ik daar minder aanleiding toe.

Mijn firewall begint wat problematisch te worden. Ik heb daarom nu een Topton met N5100 processor besteld bij Ali. Daar wil ik OPNsense op gaan zetten.
Ik zal moeten onderzoeken wat de zuinigste optie zal zijn:
1) Proxmox (linux) op de Topton, met powertop zo zuinig mogelijk krijgen. Daarop dan OPNsense in een VM.
2) OPNsense bare metal op de TopTon, maar de basis is dan FreeBSD, en zuinig krijgen is meer een uitdaging begrijp ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HotSpot79 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:39:
Op vele positieve ervaring met een Odroid H3 heb ik ook eentje gekocht. Deze zojuist met een SATA SSD aangesloten, ASPM in de bios op enabled voor PCIe1,2 en 5 slot, debian bookworm erop powertop gedraaid etc.

Netjes 2-3W, maar met powertop zie ik dat de CPU voor de helft (50%) in C3 verblijft en voor 50% in C10. Zie screenshot. Iemand een idee waarom?
Dit is een server met weinig processorcapaciteit. Je zult dus al snel effect zien van een belasting op de server. Als C8/C10 niet gehaald zou worden zou dat duiden op een ASPM probleem. Maar voor een beperkte cpu is dit normaal. Je kan achterhalen waar dit aan ligt met tools zoals top en diepgaander strace.

Als je logt, zorg dan dat je niet te vaak logt. Elke seconde loggen bijvoorbeeld voor zonnepanelen is veel te vaak. Elke 5 minuten is voldoende. Je ziet een hoge frequentie toch niet terug in een grafiek.

Als je dit ziet op een server met bijvoorbeeld een i3 of i5 processor, dan laat mij dat vermoeden dat er iets de server te zwaar belast. Denk bijvoorbeeld aan overmatige polling of logging. Pollen is steeds opnieuw kijken of er iets veranderd is. Als dat veel te vaak gebeurt is het typisch een "strakke lus" of tight loop. Als een programmeur dat bijvoorbeeld doet door domweg steeds op de hard disk te kijken, dat is dat belastend. Als een programmeur dat doet door een kernel functie te gebruiken met duidelijke afbakening van wat interessant is, dan is dat veel beter. Onder Windows heet dit WaitForObject, wat een juistere benaming is dan polling. Een en ander kan verbeterd worden de afbakening te verkleinen (bijvoorbeeld een bepaald bestand of plek) en door de frequentie te verlagen, zoals bij logging. De meeste standaard tools onder Linux bufferen logs. Slecht geprogrammeerde software doet dat niet. Maar je kan er dus ook zelf iets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
mrmrmr schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:06:
[...]

Dit is een server met weinig processorcapaciteit. Je zult dus al snel effect zien van een belasting op de server. Als C8/C10 niet gehaald zou worden zou dat duiden op een ASPM probleem. Maar voor een beperkte cpu is dit normaal. Je kan achterhalen waar dit aan ligt met tools zoals top en diepgaander strace.

Als je logt, zorg dan dat je niet te vaak logt. Elke seconde loggen bijvoorbeeld voor zonnepanelen is veel te vaak. Elke 5 minuten is voldoende. Je ziet een hoge frequentie toch niet terug in een grafiek.

Als je dit ziet op een server met bijvoorbeeld een i3 of i5 processor, dan laat mij dat vermoeden dat er iets de server te zwaar belast. Denk bijvoorbeeld aan overmatige polling of logging. Pollen is steeds opnieuw kijken of er iets veranderd is. Als dat veel te vaak gebeurt is het typisch een "strakke lus" of tight loop. Als een programmeur dat bijvoorbeeld doet door domweg steeds op de hard disk te kijken, dat is dat belastend. Als een programmeur dat doet door een kernel functie te gebruiken met duidelijke afbakening van wat interessant is, dan is dat veel beter. Onder Windows heet dit WaitForObject, wat een juistere benaming is dan polling. Een en ander kan verbeterd worden de afbakening te verkleinen (bijvoorbeeld een bepaald bestand of plek) en door de frequentie te verlagen, zoals bij logging. De meeste standaard tools onder Linux bufferen logs. Slecht geprogrammeerde software doet dat niet. Maar je kan er dus ook zelf iets aan doen.
Dit is direct na een fresh install van Debian Bookworm, verder geen enkele belasting. Ik had dan verwacht dat zelfs een n6005 meer in C10 zou staan dan 50%-50%. In de bios heb ik de turbo performance mode wel uitgezet.

Als ik de h3+ meer ga belasten zou ik dit snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@GioStyle als odroid zoveel zuiniger dan alle i3 combinaties die hier aanbevolen zijn, mischien moeten wij de aanbevelingen te herzien dan?
Maar het hangt van de “taak”, denk ik. Als de taak niet CPU intens is, dan wel de odroid is best. Maar voor een CPU intens taak, twijfel ik dat i3 dezelfde tijd neemt als odroid. Het moet veel sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Mars Warrior schreef op maandag 27 februari 2023 @ 18:38:
[...]

Dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen met mijn post, maar dat is er niet zo lekker uitgekomen :+

[...]

Met al het testen (en de grafiekjes) van zowel mijn 12 core Ryzen 7900X (Desktop) als mijn 12 core Intel 12700K (server) heb ik een met het verlagen van cTDP en/of verlagen van de maximale CPU frequenties een poging gedaan om van "Build 1" een "Build 3" te maken :*)

Het is me alleen niet gelukt om dezelfde performance te halen met het maximaliseren van de efficientie :X

Maar al met al met 20% minder performance, en dus ca 20% meer tijd om de taak uit te voeren zag ik wel vaak een halvering of meer in het verbruik (Joule, kWh). En met die kennis kan ik nu deze CPU nu zo efficient mogelijk inzetten 8)

Met ca 3-4W idle was het systeem voor "geen werk te doen" al maximaal geoptimaliseerd.
Mijn punt komt echter blijkbaar ook niet over. Je kan inderdaad een 12700K pakken en die zo efficiënt mogelijk proberen te maken, maar waarom begin je niet met bijvoorbeeld een veel goedkopere 13500 die out-of-the-box al meer in de richting van efficiënte kloksnelheden zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HotSpot79 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 19:34:
[...]

Dit is direct na een fresh install van Debian Bookworm, verder geen enkele belasting. Ik had dan verwacht dat zelfs een n6005 meer in C10 zou staan dan 50%-50%. In de bios heb ik de turbo performance mode wel uitgezet.

Als ik de h3+ meer ga belasten zou ik dit snappen.
Het duurt een tijdje voordat een server tot rust komt.

Je hebt een M.2 NVMe neem ik aan. Welk merk en type? Misschien is die bezig met iets op de achtergrond.

Is het een GUI of command line installatie? Wat zegt top en zie je activiteit met strace? Bij GUI kan er ook achtergrondactiviteit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:37:
[...]
Mijn punt komt echter blijkbaar ook niet over. Je kan inderdaad een 12700K pakken en die zo efficiënt mogelijk proberen te maken, maar waarom begin je niet met bijvoorbeeld een veel goedkopere 13500 die out-of-the-box al meer in de richting van efficiënte kloksnelheden zit?
Als dat had gekunt, had ik een 13500 genomen. Maar het Kontron bord ondersteund geen 13gen :(

En de 12700K (125/190W) was goedkoper dan de 12700 (65/180W), dus vandaar.

Raar natuurlijk, maar een Ryzen 7900X (170W) was ook stuk goedkoper dan de gewone 7900 (65W) die ik eigenlijk wilde. Dus daarom zit in mijn desktop een 7900X in 65W ECO mode :X

De 12700K gaat op frequentie (per core) gelimiteerd worden en niet op TDP, zodat ik meer vrijheid heb en in het ene geval kan kiezen voor extra zuinigheid en in andere gevallen voor sterke performance.

Een 12100/400/600 zou voor nu ook voldoende zijn geweest om 3 servers te consolideren, maar gezien toekomstige uitbreidingen had ik mogelijk moeten upgraden binnen een paar jaar. Daar had ik geen zin in. Ding moet gewoon weer 10 jaar meegaan.

Ik kan nu 2 P-cores instellen op een TDP van (samen) 5W die rondjes rent om een oude “zuinige” dual core server met een TDP van 35W. Dat alleen al is een leuke verbetering.

Als deze server zeg €60 / jaar minder verbruikt, dan heb ik in 10 jaar €600 “verdiend” tov het houden van de huidige omgeving met 3 servers. Niet helemaal reeel waarschijnlijk omdat die servers dan 20 jaar oud zijn en waarschijnlijk allang kapot, maar toch…

[ Voor 8% gewijzigd door Mars Warrior op 27-02-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior, Mich, etc. hebben bewezen dat je kan ook met de high-end processoren van laatste generatie een zuinig(ste) thuis server bouwen, waar idle verbruik zo laag is als met kleinere processoren. Je hoeft niet meer per se een i3 of celeron kopen. Zo’n systeem kan je ook als een (high end) desktop gebruiken - je hoeft niet meer een aparte PC kopen.
dcm360 schreef
ik ben al zeer bewust bezig met verbruik (met bijbehorende kosten) inruilen tegen features die ik graag wil.
Met systeem van Mars ruilt je het idle verbruik niet in. Toch heb de mogelijkheid om alle features gebruiken.

Heb je ooit geprobeerd met een Toyota Aygo 1.0 l 3-cilnder een vrachtwagen inhalen op snelweg ? Het is niet de prettige ervaring. Je duwt “pedal to the metal” en… er gebeurt niks :) Laaangzaaaam ga je voorbij de vrachtwagen. Kan ook gevaarlijk zijn.
Nou stel dat je een auto hebt die zo zuinig als een Aygo is, maar toch kan - als het nodig - heel snel gaan? Voor iets meer geld. Dat zou ideaal zijn, toch? Helaas bestaan zo’n autos niet.

[ Voor 29% gewijzigd door andru123 op 28-02-2023 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

andru123 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 00:57:
Met systeem van Mars ruilt je het idle verbruik niet in. Toch heb de mogelijkheid om alle features gebruiken.
Toch ontbreken er voor mij vrij zeer belangrijke features zoals ECC, PCIe-bifurcation en voldoende sata-poorten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
mrmrmr schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:26:
[...]

Het duurt een tijdje voordat een server tot rust komt.

Je hebt een M.2 NVMe neem ik aan. Welk merk en type? Misschien is die bezig met iets op de achtergrond.

Is het een GUI of command line installatie? Wat zegt top en zie je activiteit met strace? Bij GUI kan er ook achtergrondactiviteit zijn.
Idd, bij een reboot (had ook nog wat irrelevante bios setting veranderd) lijkt hij nu wel netjes naar alleen C10 state te gaan. Wat er is veranderd nu weet ik niet. Maar goed lijkt dus ook opgelost.

Ik heb gebruik trouwens een SATA SSD, geen M2. De M2 wil gebruiken voor 6x SATA ports om een 8 bay NAS te gaan bouwen. Straks wil ik van emmc gaan booten en de 8x SATA ports gebruiken voor 8x 2.5" HDD/SSD. SSD heeft alleen zin als ik ook sneller netwerk heb (de NIC is nu nog 1gbs, omdat ik nog geen multi gig switch heb). :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:46:
[...]

Toch ontbreken er voor mij vrij zeer belangrijke features zoals ECC, PCIe-bifurcation en voldoende sata-poorten ;)
Die heb ik dan weer nooit nodig gehad _/-\o_

Maar dat vereist of een AMD systeem (mijn desktop heeft deze dingen wel, behalve veel sata poorten dan) of een dure W680 chipset als je bij Intel wilt blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Krijg nou wat. Kontron ondersteund nu "plotseling" wel 13-gen op de K3843-B/Q series _/-\o_

Goed nieuws dus voor degene die nu nog zo'n bord willen aanschaffen.

Er lijkt op 14 februari een update te zijn geweest van de documentatie, maar toen had ik mijn spullen allang binnen helaas, anders was ik wel voor een 13500 gegaan :P

Noot:

Ik zie alleen nog geen nieuwe BIOS op de FTP server van Kontron. Laatste is nog steeds 1.4 van vorig jaar. Dus dat gaat nog steeds niet werken met je 13gen CPU erin. Er is ook maar een klein deel van de documentatie bijgewerkt naar 12/13gen...

Je kunt de BIOS ook niet zonder CPU flashen, dus ze zullen de borden dan ook met de nieuwe BIOS moeten uitleveren, anders heb je ook nog eens een 12gen CPU nodig voor de upgrade.

[ Voor 41% gewijzigd door Mars Warrior op 28-02-2023 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tenzij support voor 13e gen zat al in de huidige Bios alleen de documentatie was niet bijgewerkt ;)
Toch heb je een K versie gekregen, die van een betere bin komt, beter over-underclockbaar. (Jammer dat je kan niet undervolten, zo’n mogelijkheid zou ik verwachten van een zuinige bord. De VRM controller mp2960 lijkt wel programmeerbaar, dus in principe mogelijk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20-09 18:59
ik ben op zoek naar een energiezuinige home server.HTPC.
Heeft iemand gegevens over HP EliteDesk 800 35W G3 met i7-7700T of i5-6500T CPU, en SSD.
Ik heb die refurbished gezien, zou die krachtig genoeg zijn voor volgende toepassingen:
Home Assistant, PiHole, NAS, HTPC (Kodi en/of Plex, radarr, sonarr), Manjaro KDE Linux
2 schermen, TV en occasioneel een monitor voor als ik niet op mijn laptop werk.
Ik veronderstel dat het HTPC gedeelte de meeste resources zal vragen ??
Wat met het energiegebruik ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xenir
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-09 23:03
mbbs1024 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:43:
ik ben op zoek naar een energiezuinige home server.HTPC.
Heeft iemand gegevens over HP EliteDesk 800 35W G3 met i7-7700T of i5-6500T CPU, en SSD.
..
De zoekfunctie al gebruikt? De i5 levert mij al een aantal resultaten op in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
Ik heb gezocht, voor mijn server behoeften zal die wel voldoen, maar ik vindt nergens of die ook geschikt is als HTPC, het is de bedoeling om beide toepassingen te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mbbs1024 HP heeft voor zakelijke computers vaak een testrapport beschikbaar, bijvoorbeeld voor EnergyStar. Maar deze is in nogal veel varianten te verkrijgen, de juiste naamsaanduiding is belangrijk.

De voeding is voor die tijd ok, 89% 'gemiddeld'. Het is een EPS, ofwel External Power Supply, een losse adapter. Dat is meestal gunstig voor het idle verbruik.

In de handleiding staat iets over long idle: 8W voor de HP EliteDesk 800 35W G3 Desktop Mini Business PC, niet bijzonder tegenwoordig. Andere modellen uit dezelfde serie verbruiken meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Een van mijn schijven in mijn NAS is defect (denk ik). Nu wil ik deze vervangen.

Is deze shuckable:
uitvoering: Seagate Expansion Portable Drive (2021) 5TB Zwart

Er zit nu ook een 2,5" 5TB schijf in. De schijf heeft 49.706 draaiuren. Ik heb er nog een zelfde soort HDD in met ongeveer hetzelfde aantal uren, dus nu hopen dat die ook niet snel kapot gaat.
Daarnaast zitten er nog 2x 3,5" WD Red schijven in met 3TB, die hebben beide al ruim 61K draaiuren.

De schijf die vermoedelijk defect is gaf een paar dagen terug melding van bad sectors. Vandaag kreeg ik deze mails:
Er is een UNC-fout gedetecteerd op Schijf 4 van DS920+. Ongeacht dat het systeem goed werkt, raden we u aan om uw gegevens te back-uppen om gegevensintegriteit te garanderen. Ga naar Opslagbeheer > HDD/SSD > HDD/SSD > Integriteitsinformatie > S.M.A.R.T. en voer een Uitgebreide test uit en raadpleeg de aanbevolen acties in het testresultaat.
Er is een I/O-fout opgetreden in Schijf 4 op NAS, maar de schijf werkt nu correct na verschillende pogingen. De fout is mogelijk veroorzaakt door slechte sectoren. Wij raden u aan om uw gegevens onmiddellijk te back-uppen om gegevensintegriteit te garanderen. Ga vervolgens naar Opslagbeheer > HDD/SSD > HDD/SSD > Integriteitsinformatie > S.M.A.R.T. om de Uitgebreide test uit te voeren en raadpleeg vervolgens de testresultaten voor de aanbevolen acties.
Toen heb ik die uitgebreide test gestart, en toen kreeg ik deze mail:
Schijf 4 op DS920+ is ernstig beschadigd en is defect. Maak onmiddellijk een back-up van uw gegevens en vervang vervolgens de schijf.

Schijfinformatie
Merk: Seagate
Model: ST5000LM000-2AN170
Capaciteit: 4.5 TB

S.M.A.R.T.-status: Mislukt
Telling herverbindingen schijf: 0
Telling heridentificatiepogingen schijf: 0
Ik ga na vandaag een week op vakantie, wat is wijsheid? De NAS uitzetten en de schijf bij thuiskomst vervangen of de NAS aan laten staan en de schijf bij thuiskomst vervangen?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-07 17:57
Nu moet ik alleen nog op zoek naar een zuinige netwerkkaart om bij te plaatsen, dan kan hij ook gaan fungeren als router. Mijn nieuwe uitdaging wordt om proxmox te installeren en werkend te maken.
Ik heb er laatst een gevonden, het blijkt dat de Realtek RTL8125B 2.5GbE super-zuinig is: https://www.guru3d.com/ne...ow-power-consumption.html Kijk wel uit dat je een kaart koopt met een 'enkele' netwerk poort, anders krijg je er namelijk een ASMedia ASM1806 PCIe switch chip bij, die zijn niet zo zuinig.
uitvoering: Raidsonic ICY BOX PCIe controller card hier schijnt een 8125B-enkel in te zitten.

Be more, use Linux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maffen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:52
miicker schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:26:
Een van mijn schijven in mijn NAS is defect (denk ik). Nu wil ik deze vervangen.

Is deze shuckable:
uitvoering: Seagate Expansion Portable Drive (2021) 5TB Zwart
Hey! Ik heb er een maandje geleden 3 gekocht en deze zijn perfect shuckable. Enigste opmerking is dat ze 15mm hoog zijn, dus passen niet in alle enclosures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
@mrmrmr
Bedankt voor je reaktie.
Ik had op het werk goede ervaringen met HP business line systemen.

Denk je dat het systeem krachtig genoeg is als (HTPC (Plex/Kodi) waar ook als achtergrond lichtere dingen draaien zoals Home Assistant en download dingen, of zou ik daarvoor beter naar een wat recenter systeem uitkijken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotSpot79
Maffen schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:35:
[...]

Hey! Ik heb er een maandje geleden 3 gekocht en deze zijn perfect shuckable. Enigste opmerking is dat ze 15mm hoog zijn, dus passen niet in alle enclosures.
Bedankt voor de headsup. Ik was van plan om een aantal van deze te kopen, maar nu zie ik dat mijn enclosure maar tot max 9.5mm gaat.

Dus deze gaan dus niet passen. @Maffen weet je een goed alternatief?

Thanks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 101% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
Hier n review van nieuwe Corsair RMx-SHIFT voedingen.
Kijk zelf maar naar alle details, maar wat er voor mij iig uit springt:
Afbeeldingslocatie: https://www.tweakpc.de/hardware/tests/netzteile/corsair_rmx_shift_rm750x_rm850x_rm1000x/i/850/eff230v100.png
Afbeeldingslocatie: https://www.tweakpc.de/hardware/tests/netzteile/corsair_rmx_2021_550_750_1000/i/550/eff230v100.png
Dus onder ca 17,5W load zou RM850x-SHIFT efficienter zijn dan RM550x-2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
miicker schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:26:
Ik ga na vandaag een week op vakantie, wat is wijsheid? De NAS uitzetten en de schijf bij thuiskomst vervangen of de NAS aan laten staan en de schijf bij thuiskomst vervangen?
Ik zou nu niet liggen klooien net voor je vakantie.
Bestel je spullen en wanneer je terugkomt ga je even met rust en fysieke toegang tot je machine aan de slag.

Maar uiteraard is dit geen groot probleem want je hebt een backup van je data, toch O-) ? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Na de hardware komt altijd de software 8)

Ik heb flink lopen snijden in de hoeveelheid containers. Denk dat ik van ca 80 naar 30 terug kan. Dat scheelt al een hoop. Verder de meeste healthchecks naar 1 minuut gezet (vooralsnog).

Er zit nog wat teveel logging in door bugs die (hopelijk) snel hersteld worden door de ontwikkelaars. Het verbruik zou dan nog iets moeten afnemen.

En als je dat dan allemaal doet en er draaien ca 15 containers dan zie je dit als package power: meestal onder of rond de 1W, met soms wat kleine piekjes. Het limiteren van de frequenties doet zijn werk :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJOyKvw8IRZb4Uw3hDYseZDhz9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pcohpkzs2JDC6GlB2orYSDhg.png?f=fotoalbum_large

Monitoring (door Telegraf) is nu elke 10 seconden. Dat is nog wat veel, maar goed om voorlopig ff in de gaten te houden. Die kan later naar 60 seconden om inzicht in energievreters te houden!

Verbruik uit het stopcontact varieert met deze belasting tussen de 4 en 8W AC met aangesloten netwerkkabel, toetsenbord, muis en monitor in slaap.

Dat zal nog wel wat meer worden, want de zwaarste verbruikers heb ik er nog niet opgezet :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GioStyle schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:50:
@Mars Warrior

Als je wil dat je containers gebruiken maken van health checks, dan moet je dat toch expliciet aangeven? Dus standaard staat dat uit?
“Helaas” zie ik dat steeds meer containers health checks hebben ingebouwd, dus zelfs als ik in de docker compose file niks opgeef zie ik ze als “healthy” in Portainer. In de logging zie ik dan vaak dat er een curl oodracht wordt gegeven op een /health endpoint.

In dat geval kan ik enkel het interval vergroten.

Andere container bouwers zijn netter: die geven aan dat er een /health endpoint is, maar dat je die zelf moet opgeven in je docker compose. Doe ie dat niet, dan geen health checks!

Een ander punt zijn statistieken. Mooie functie, maar als je hem niet gebruikt dan hoeven die ook niet verzameld te worden. De ene container doet dat, de andere niet.

Telegraf heeft een prometheus plugin waarmee je die /metrics endpoints kunt scrapen. Dat doe ik nu 1x per minuut. Is zat om inzicht in gebruik van een container te krijgen. Bovendien is dit een stuk efficiënter dan logfiles parsen om statistieken te verzamelen.
Voorheen werd dit parsen en omzetten door aparte containers gedaan. Dat is nu door gebruik van andere software (Caddy ipv Nginx bijv) niet altijd meer nodig.

De nieuwe server wordt dus echt wel een stuk(je) zuiniger dan de oude _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@N8w8 Interessant. Wat betreft het toepassingebied is dat gelimiteerd tot een systeem dat bij opstarten veel vermogen nodig heeft en daarna ruim onder 35W (actief) idle blijft.

@mbbs1024 Dat is een vraag die iemand anders met kennis over deze software kan beantwoorden.

@campr112 Realtek geeft in 8125B documentatie voor 100m netwerkkabel 947.5mW en voor 'typisch' 636.2mW. Vermoedelijk met EEE actief. Het typisch verbruik ligt niet ver van de genoemde 700mW. Dat lijkt tamelijk laag voor 2.5 Gbps, maar hoe pakt dat uit op Windows en op Linux in de praktijk met deze chip op een netwerkkaart? Is er gemeten met een netwerkkabel tussen 2x 8125B poorten? Of met een gewone switch?

Intel geeft voor i225 een verbruik aan van 1.3W voor 2.5 Gbps en 900mW (Intel vergeet de 'm' in 'mW' op de spec sheet) voor 1 Gbps. Dat laatste is behoorlijk hoger dan een i210 of i211 die met EEE 200mW verbruikt bij een idle link op 1 Gbps. Intel is ook niet duidelijk over de meetomstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@N8w8 bedankt. Wist ik niet dat “het is bekend dat semi-passive voeding best met de ventilator naar boven gericht” wordt geïnstalleerd.

Mensen met RM550x - hoe zit het bij jullie?
Ik heb mijn gewoon op standard manier geplaatst - met ventilator naar beneden (intake). Moet ik hem omdraaien? De ventilator gaat bijna nooit aan.

[ Voor 4% gewijzigd door andru123 op 04-03-2023 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 24-09 12:53
N8w8 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:43:

Dus onder ca 17,5W load zou RM850x-SHIFT efficienter zijn dan RM550x-2021.
De prijs van deze voeding maakt hem minder efficient.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
-

[ Voor 100% gewijzigd door GioStyle op 09-03-2023 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GioStyle schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:06:
[...]

Zou je mij specifiek kunnen uitleggen hoe en waar ik deze logging kan zien?
In Portainer moet je als eerste zien dat de container "healthy/unhealthy" is en niet gewoon "running":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9EEtNfFl39jgOLjUY6eQe6_qLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pJktlqDP1hfiaika0exQ4ksd.png?f=fotoalbum_large

Verder draai ik nog interactief, dus ik heb 1 terminal open waar ik de logging van ALLE containers zie, dan zie ik in 1 oogopslag wat er gebeurt. Elke container heeft een andere kleur, dus dat is best makkelijk kijken...

Voor het vpn-portal (wireguard ui) zie ik dan dat deze een GET doet op /health endpoint:
code:
1
2
3
4
vpn-portal    | {"time":"2023-03-04T12:05:33.786280245+01:00","id":"","remote_ip":"127.0.0.1","host":"127.0.0.1:5000","method":"GET","uri":"/_health","user_agent":"Wget","status":200,"error":"","latency":15255,"latency_human":"15.255µs","bytes_in":0,"bytes_out":2}
vpn-portal    | {"time":"2023-03-04T12:06:33.876104437+01:00","id":"","remote_ip":"127.0.0.1","host":"127.0.0.1:5000","method":"GET","uri":"/_health","user_agent":"Wget","status":200,"error":"","latency":20071,"latency_human":"20.071µs","bytes_in":0,"bytes_out":2}
vpn-portal    | {"time":"2023-03-04T12:07:33.956426519+01:00","id":"","remote_ip":"127.0.0.1","host":"127.0.0.1:5000","method":"GET","uri":"/_health","user_agent":"Wget","status":200,"error":"","latency":13416,"latency_human":"13.416µs","bytes_in":0,"bytes_out":2}
vpn-portal    | {"time":"2023-03-04T12:08:33.986795151+01:00","id":"","remote_ip":"127.0.0.1","host":"127.0.0.1:5000","method":"GET","uri":"/_health","user_agent":"Wget","status":200,"error":"","latency":14216,"latency_human":"14.216µs","bytes_in":0,"bytes_out":2}

In de compose file staat hier NIETS over, dus ik heb niks aangezet.
De standaard health check zag ik elke 30s voorbijkomen, die heb ik nu op 60s gezet:

code:
1
2
    healthcheck:
      interval: 60s

En verder monitor ik bij elke toevoeging het verbruik. Dan zie je plotseling zo'n ettertje die denkt dat-ie ongestraft 1W kan gebruiken en het idle CPU Package verbruik daarmee naar 2W duwt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmuCbVVr0-L3MYVRx9CdX8EhfjM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z39yjLH2nvxoSRNOcuOT2tzc.png?f=fotoalbum_large

Het was ff zoeken, maar ook dat is weer opgelost zoals je aan het einde van de grafiek ziet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
campr112 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:52:
[...]

Ik heb er laatst een gevonden, het blijkt dat de Realtek RTL8125B 2.5GbE super-zuinig is: https://www.guru3d.com/ne...ow-power-consumption.html Kijk wel uit dat je een kaart koopt met een 'enkele' netwerk poort, anders krijg je er namelijk een ASMedia ASM1806 PCIe switch chip bij, die zijn niet zo zuinig.
uitvoering: Raidsonic ICY BOX PCIe controller card hier schijnt een 8125B-enkel in te zitten.
Thanks voor de tip.

Ik heb nu een broadcom bcm7520-p2 gekocht. Maar mijn systeem komt niet meer verder dan pkgc2 (14.3W) :X

De kaart zelf heeft volgens de manual support voor ASPM en d03+ state enzo. Dat zie ik ook allemaal terug via het llpci commando. Ik heb Windows erop gezet maar ook hier geen succes. Wel gek dat een kaart die zegt alles te ondersteunen toch alles omver kan schoppen. Ik denk dat hij retour afzender gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
[-

[ Voor 99% gewijzigd door Mich op 04-03-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mich jammer dat je geen link naar product post. Ik neem aan dat het over dit gaat uitvoering: Broadcom BCM5720-2P
Wel, blijkbaar niet de zuinigste keuze.
wat was de keuze criteria? Er zijn (goedkopere) alternatieven met intel chips, bijv. 82571 of i340 of i350 …
Pagina: 1 ... 34 ... 115 Laatste