Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mrmrmr @RobertMe In de topic start staat:
met name de I210 en I211 zijn zuinig. Het verbruik is minder dan 700mW bij een actieve verbinding en minder dan 200mW als Energy Efficient Ethernet (EEE) wordt ondersteund.
Was het ooit gemeten of gewoon op de spec gebaseerd?
Als ik kijk naar https://www.tp-link.com/u...ter/ue306/#specifications hij gebruikt AX88179 chip. In de specs van die chip ( https://www.verical.com/d...ler-ax88179qf-4373666.pdf ) staat dat in active full-duplex 1GBit en super speed USB hij gebruikt ~0.66 W. (0.335A x 1.2V + 0.079 x 3.3V) (Er is ook Green ethernet en EEE, maar dat versta ik niet helemaal, laat maar.) De hele bord is 0,805 W. Dat is echt dicht bij Intel bord. Ook standby waarde.
Now, de vraag is natuurlijk niet aleen de verbruik van de bord zelf, maar ook bijbehorende CPU impact - zoals bekend met Realtek, gaat CPU % omhoog tijdens netwerk transmissie. Dus het is belangrijk ook de hele systeem te meten.
Ik kon aleen maar een paar (niet naukeurige) metengen vinden - bijv. https://www.servethehome....-ethernet-adapter-review/ Hij zegt dat total verbruik is 1.3-1.8 Watt is (wel andere chip en 2,5G netwerk).
Maar als het waar is, waarom dan met (duurdere) PCI kaarten bemooien? Koop een paar USB-to-ETH dongles, die zijn iets flexibeler en overall te hergebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
andru123 schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:59:
Was het ooit gemeten of gewoon op de spec gebaseerd?
Beide. Mijn eigen metingen staan hier: mrmrmr in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Intel's documentatie staat hier: https://www.intel.com/con...oller-i211-datasheet.html

Er is ARP en NS offload en MLD ondersteuning. Hoofdstuk 10.5 bevat verbruikswaarden voor D0 en D3 (ACPI/PCIe low power). Let vooral op EEE.

EEE betekent Energy Efficient Ethernet ofwel 802.3az. De switch moet het ook ondersteunen. Het idee is dat je niet volledig vermogen nodig hebt voor korte netwerkkabels, bij 802.3az wordt het vermogen afgestemd op de lengte van de kabel.

Ik zou zonder meer gaan voor een insteekkaart als dat mogelijk is. Het verbruik is altijd veel lager. Bij USB heb je de overhead van USB plus de netwerkchip/PHY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-06 18:55
Fujitsu D3642-B weer beschikbaar voor 220,-
https://www.redshell.nl/c...rd-intel-socket-1-retail/

Zit er wat betreft efficiëntie nog veel verschil tussen de Fujitsu D3642-B en Fujitsu D3643-H?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:35
In mijn zoektocht om "voor weinig" wat te optimaliseren ben ik aan de slag gegaan met een oude intel Core i3 2120. Vooralsnog zit er 1 Kingston 60GB SSD en 1x 4GB RAM in, ik wil vooral kijken wat er gebeurt wanneer ik met meer load op de machine begin. Wat doet dit volgens PowerTOP en hoe is dat zichtbaar aan het gemeten stroomverbruik.

Ik heb Debian Bullseye geïnstalleerd zonder een desktop environment. In idle verbruikt deze 12,5W bij ongeveer 25 wakeups/second. Als ik stress start waarbij alle threads gebruikt worden, dan stijgt het verbruik naar 30W.

Ik heb een aantal settings hier gevonden toegepast:
in cron:
code:
1
2
@reboot root /usr/sbin/powertop --auto-tune
@reboot root echo powersave | tee /sys/devices/system/cpu/cpu*/cpufreq/scaling_governor

Toegevoegd aan /etc/default/grub:
code:
1
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet acpi_backlight=vendor consoleblank=15"

Ik heb vervolgens docker geïnstalleerd via de docker apt repository. Wanneer er nog geen enkele container actief is, is het aantal wakeups/second omhoog gegaan naar zo'n 180, het idle verbruik blijft dan nog bij 12,5W hangen.

Ik had niet verwacht dat enkel het draaien van docker (systemd) het aantal wakeups/second zoveel zou verhogen, van 25 naar 180. Wat me dan wel meevalt is dat het niet zichtbaar is in het verbruik van zo'n 12,5W.

Package C6 is waar dit ding 't meest in verblijft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
           Pkg(HW)  |            Core(HW) |            CPU(OS) 0   CPU(OS) 2
                    |                     | C0 active   0.0%        0.1%
                    |                     | POLL        0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    |                     | C1          0.0%    0.6 ms  0.0%    1.0 ms
C2 (pc2)    0.5%    |                     | C1E         0.0%    0.1 ms  0.0%    0.2 ms
C3 (pc3)    0.1%    | C3 (cc3)    0.0%    | C3          0.0%    0.0 ms  0.0%    0.3 ms
C6 (pc6)   97.8%    | C6 (cc6)   99.4%    | C6        100.0%  308.3 ms 99.7%   22.2 ms
C7 (pc7)    0.0%    | C7 (cc7)    0.0%    |

|            Core(HW) |            CPU(OS) 1   CPU(OS) 3
                    |                     | C0 active   0.1%        0.2%
                    |                     | C1          0.0%    0.3 ms  0.0%    0.5 ms
                    |                     | C1E         0.0%    0.1 ms  0.1%    0.2 ms
                    | C3 (cc3)    0.1%    | C3          0.1%    0.3 ms  0.0%    0.3 ms
                    | C6 (cc6)   98.6%    | C6         99.7%   22.6 ms 99.5%   13.1 ms
                    | C7 (cc7)    0.0%    |

|             GPU     |
                    |                     |
                    | Powered On  0.2%    |
                    | RC6         0.0%    |
                    | RC6p       99.8%    |
                    | RC6pp       0.0%    |
                    |                     |
                    |                     |

Dit is wat er aan hardware verder in zit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family DRAM Controller (rev 09)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 09)
00:16.0 Communication controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family MEI Controller #1 (rev 04)
00:19.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82579LM Gigabit Network Connection (Lewisville) (rev 04)
00:1a.0 USB controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #2 (rev 04)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family High Definition Audio Controller (rev 04)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 1 (rev b4)
00:1c.2 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 3 (rev b4)
00:1d.0 USB controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #1 (rev 04)
00:1e.0 PCI bridge: Intel Corporation 82801 PCI Bridge (rev a4)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation Q65 Express Chipset LPC Controller (rev 04)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family 6 port Desktop SATA AHCI Controller (rev 04)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family SMBus Controller (rev 04)

Het is de volgende SSD:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
 sudo lshw -class disk
  *-disk                    
       description: ATA Disk
       product: KINGSTON SV300S3
       physical id: 0
       bus info: scsi@0:0.0.0
       logical name: /dev/sda
       version: BBF0
       serial: 50026B7754046826
       size: 55GiB (60GB)
       capabilities: gpt-1.00 partitioned partitioned:gpt
       configuration: ansiversion=5 guid=e4fba16a-bc1e-43a6-b6a6-3fd598c59b62 logicalsectorsize=512 sectorsize=512

Hoe is het huidige verbruik t.o.v. de configuratie? Is hier nog wat in te verbeteren als baseline? Wat ik verder op zou zetten gaat natuurlijk alleen maar meer vragen. Als ik er vanuit ga alleen nog maar docker containers te willen draaien en verder niet, waar zou ik dan nog wat kunnen tweaken met dit als baseline?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Melchuzz schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:10:
Zit er wat betreft efficiëntie nog veel verschil tussen de Fujitsu D3642-B en Fujitsu D3643-H?
Ik vermoed dat er weinig verschil is, maar ik heb geen directe vergelijking gedaan. Het is in principe hetzelfde bord met een andere chipset (Q370) en 6x SATA in plaats van 4x SATA en wat andere verschillen zoals een stick socket, extra 2230 M.2 slot, extra PCIe x1 slot. Uiteraard kost het iets meer energie om 6 drives aan te sturen via de SATA controller in de chipset.

Uit het lage energieverbruik blijkt denk ik dat onderdelen die niet worden gebruikt worden uitgeschakeld, wat energie bespaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik kom weer terug naar dit topic met mijn onderzoek (1, 2, 3, 4, 5, 6 & 7), na een kort uitstapje naar het Proxmox topic (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 & 8). CC: @stormfly & @TheByteBoy

De conclusie van mijn geexperimenteer is dat het zeer schommelende verbruik "van Promox" wordt veroorzaakt door de Intel DMC firmware. Dit heb ik bevestigd door zowel op Debian (stabiel verbruik) het firmware-misc-nonfree package te installeren waar deze firmware in zit (leidt tot schommelend gebruik), als door op Proxmox, die deze firmware bevat "verplicht" (tenzij je trucje uithaalt :9), met het schommelende verbruik, de specifieke firmware file te verwijderen (stabiel verbruik). Alleen vind ik het nogal raar. Al helemaal nogal raar met deze omschrijving van Intel:
Display Microcontroller (DMC)

DMC provides additional graphics low-power idle states. It provides capability to save and restore display registers across these low-power states independently from the OS/Kernel.
bron

Dan lijkt het mij dus dat of die firmware nogal buggy is, of dat Linux op een heel gekke manier omgaat met die power management mogelijkheden van deze DMC firmware.

Concreet vraag ik mij nu af of anderen hier meer kennis / ervaring mee hebben. En of het bv mogelijk is om DMC uit te schakelen met een kernel boot flag of wat dan ook, zodat ik niet een berg hoef te hacken :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RobertMe

Heb je geconstateerd via tracing dat het aan een driver ligt? Er gebeuren allerlei dingen op een Linux systeem.

Als het inderdaad een kernel module is: je kan met een debug kernel nog meer informatie krijgen.

Over welke i915 driver heb je het precies? (zie dmesg) Er is een hele verzameling gpu drivers voor allerlei generaties en die zijn vanaf Skylake erg belangrijk voor energiebesparing. Zonder die driver schiet het verbruik omhoog, want dan is er geen power management meer. Zou het kunnen dat er iets is dat de gpu steeds aanspreekt (vooral als dat zonder noodzaak is) waardoor die steeds uit slaapstand komt? Dan is het niet de oorzaak maar een gevolg.

Wat geeft modinfo -p i915?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mrmrmr schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:17:
@RobertMe

Heb je geconstateerd via tracing dat het aan een driver ligt? Er gebeuren allerlei dingen op een Linux systeem.
Ik heb vanalles geprobeerd met dit als conclusie.
  1. Kale Debian installatie met 6.1 kernel en firmware-linux-free, firmware-realtek, firmware-iwlwifi => stabiel laag verbruik van 2,xW
  2. Diezelfde installatie met pve-kernel-5.19, van Proxmox, inclusief pve-firmware (vervangt alle Debian firmwares) => grillig verbruik tussen de 2 en 6W
  3. Terug naar Debian kernel => nog steeds een grillig verbruik
  4. Terug naar Debian firmware packages => verbruik terug naar stabiele 2,xW
  5. Onderzoekje met dmesg op firmware
  6. Naast firmware-linux-free, firmware-realtek & firmware-iwlwifi ook nog firmware-misc-nonfree geïnstalleerd, deze bevat de Intel i915 gerelateerde firmwares => grillig verbruik
  7. firmware-misc-nonfree weer verwijderd => stabiel verbruik
  8. Kale Proxmox installatie, met de specifieke icl_dmc_... firmware file verwijderd => stabiel verbruik
Een aantal van deze zaken heb ik ook ettelijke uren laten draaien, op een systeem dat verder totaal niet in gebruik was. Gezien kale installatie + geen gebruik (+ minimale Debian installatie, console only, alleen SSH als extra package) lijkt mij uitgesloten dat het achtergrond zaken zijn. (Note: verbruik onder Proxmox is wel ietsie pietsie hoger met de hack. Maar het is wel stabiel. Daar waar een standaard installatie niet stabiel is)
Als het inderdaad een kernel module is: je kan met een debug kernel nog meer informatie krijgen.
Het gaat juist niet om een kernel module an zich, maar om de firmware voor (een onderdeel van?) de iGPU. Het ontbreken van die firmware zorgt er echter wel voor dat de iGPU zijn eigen power management doet i.p.v. dat de kernel / i915 module dat doet.
Over welke i915 driver heb je het precies? (zie dmesg) Er is een hele verzameling gpu drivers voor allerlei generaties en die zijn vanaf Skylake erg belangrijk voor energiebesparing.
De firmware filename verwijst naar icl aka Ice Lake. Of de module nog meer verwijst naar het een of ander durf ik niet te zeggen.
Zonder die driver schiet het verbruik omhoog, want dan is er geen power management meer.
In mijn geval juist andersom :p
Zou het kunnen dat er iets is dat de gpu steeds aanspreekt (vooral als dat zonder noodzaak is) waardoor die steeds uit slaapstand komt? Dan is het niet de oorzaak maar een gevolg.
Neen, zie hierboven. Kaal systeem / verse installatie. Verder niks geïnstalleerd behalve andere kernel en firmwares, en totaal idle.
Wat geeft modinfo -p i915?
Zou ik vanavond moeten kijken. (Test systeem draait niet 24/7 :p).

Vraag terug: jij doet alle tests onder Debian. Maar doe je dat met een standaard Debian installatie, zonder de nonfree repository, en nonfree firmwares, te installeren? (Standaard installatie) Zo ja: dan heb je wellicht hetzelfde. Firmware ontbreekt dus wordt fie niet "ingeladen" in de iGPU en dus kan de kernel geen power management doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@RobertMe Je zou misschien kunnen kijken of er kernel module opties gewijzigd worden dmv de firmware.
Die kan je uitlezen dmv:

Bash:
1
2
3
4
5
export MODULE=<kernel_module>
\ls /sys/module/${MODULE}/parameters/ | while read parameter; do \
  echo -n "Parameter: $parameter --> "; \
  cat /sys/module/${MODULE}/parameters/$parameter; \
done;

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FireDrunk schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:14:
@RobertMe Je zou misschien kunnen kijken of er kernel module opties gewijzigd worden dmv de firmware.
Die kan je uitlezen dmv:

Bash:
1
2
3
4
5
export MODULE=<kernel_module>
\ls /sys/module/${MODULE}/parameters/ | while read parameter; do \
  echo -n "Parameter: $parameter --> "; \
  cat /sys/module/${MODULE}/parameters/$parameter; \
done;
Zo te zien vragen jullie beiden effectief naar hetzelfde? :P

modeset:Use kernel modesetting [KMS] (0=disable, 1=on, -1=force vga console preference [default]) (int)
enable_dc:Enable power-saving display C-states. (-1=auto [default]; 0=disable; 1=up to DC5; 2=up to DC6; 3=up to DC5 with DC3CO; 4=up to DC6 with DC3CO) (int)
enable_fbc:Enable frame buffer compression for power savings (default: -1 (use per-chip default)) (int)
lvds_channel_mode:Specify LVDS channel mode (0=probe BIOS [default], 1=single-channel, 2=dual-channel) (int)                                                          panel_use_ssc:Use Spread Spectrum Clock with panels [LVDS/eDP] (default: auto from VBT) (int)
vbt_sdvo_panel_type:Override/Ignore selection of SDVO panel mode in the VBT (-2=ignore, -1=auto [default], index in VBT BIOS table) (int)                             reset:Attempt GPU resets (0=disabled, 1=full gpu reset, 2=engine reset [default]) (uint)                                                                              vbt_firmware:Load VBT from specified file under /lib/firmware (charp)
error_capture:Record the GPU state following a hang. This information in /sys/class/drm/card<N>/error is vital for triaging and debugging hangs. (bool)
enable_hangcheck:Periodically check GPU activity for detecting hangs. WARNING: Disabling this can cause system wide hangs. (default: true) (bool)                     enable_psr:Enable PSR (0=disabled, 1=enable up to PSR1, 2=enable up to PSR2) Default: -1 (use per-chip default) (int)                                                 psr_safest_params:Replace PSR VBT parameters by the safest and not optimal ones. This is helpful to detect if PSR issues are related to bad values set in  VBT. (0=use VBT parameters, 1=use safest parameters) (bool)
enable_psr2_sel_fetch:Enable PSR2 selective fetch (0=disabled, 1=enabled) Default: 0 (bool)
force_probe:Force probe the driver for specified devices. See CONFIG_DRM_I915_FORCE_PROBE for details. (charp)
disable_power_well:Disable display power wells when possible (-1=auto [default], 0=power wells always on, 1=power wells disabled when possible) (int)                 enable_ips:Enable IPS (default: true) (int)
fastboot:Try to skip unnecessary mode sets at boot time (0=disabled, 1=enabled) Default: -1 (use per-chip default) (int)
load_detect_test:Force-enable the VGA load detect code for testing (default:false). For developers only. (bool)                                                       force_reset_modeset_test:Force a modeset during gpu reset for testing (default:false). For developers only. (bool)
invert_brightness:Invert backlight brightness (-1 force normal, 0 machine defaults, 1 force inversion), please report PCI device ID, subsystem vendor and subsystem device ID to dri-devel@lists.freedesktop.org, if your machine needs it. It will then be included in an upcoming module version. (int)                                   disable_display:Disable display (default: false) (bool)
memtest:Perform a read/write test of all device memory on module load (default: off) (bool)
mmio_debug:Enable the MMIO debug code for the first N failures (default: off). This may negatively affect performance. (int)
verbose_state_checks:Enable verbose logs (ie. WARN_ON()) in case of unexpected hw state conditions. (bool)
nuclear_pageflip:Force enable atomic functionality on platforms that don't have full support yet. (bool)                                                              edp_vswing:Ignore/Override vswing pre-emph table selection from VBT (0=use value from vbt [default], 1=low power swing(200mV),2=default swing(400mV)) (int)
edp_vswing:Ignore/Override vswing pre-emph table selection from VBT (0=use value from vbt [default], 1=low power swing(200mV),2=default swing(400mV)) (int)
enable_guc:Enable GuC load for GuC submission and/or HuC load. Required functionality can be selected using bitmask values. (-1=auto [default], 0=disable, 1=GuC submission, 2=HuC load) (int)
guc_log_level:GuC firmware logging level. Requires GuC to be loaded. (-1=auto [default], 0=disable, 1..4=enable with verbosity min..max) (int)                        guc_firmware_path:GuC firmware path to use instead of the default one (charp)
huc_firmware_path:HuC firmware path to use instead of the default one (charp)      dmc_firmware_path:DMC firmware path to use instead of the default one (charp)      enable_dp_mst:Enable multi-stream transport (MST) for new DisplayPort sinks. (default: true) (bool)                                                                   enable_dpcd_backlight:Enable support for DPCD backlight control(-1=use per-VBT LFP backlight type setting [default], 0=disabled, 1=enable, 2=force VESA interface, 3=force Intel interface) (int)                                                        enable_gvt:Enable support for Intel GVT-g graphics virtualization host support(default:false) (bool)                                                                  request_timeout_ms:Default request/fence/batch buffer expiration timeout. (uint)
lmem_size:Set the lmem size(in MiB) for each region. (default: 0, all memory) (uint)
mitigations:Selectively enable security mitigations for all Intel® GPUs in the system.

auto -- enables all mitigations required for the platform [default]
  off  -- disables all mitigations

Individual mitigations can be enabled by passing a comma-separated string,
e.g. mitigations=residuals to enable only clearing residuals or
mitigations=auto,noresiduals to disable only the clear residual mitigation.
Either '!' or 'no' may be used to switch from enabling the mitigation to

En voor de volledigheid:
Parameter: disable_display --> N
Parameter: disable_power_well --> -1
Parameter: dmc_firmware_path --> (null)
Parameter: edp_vswing --> 0
Parameter: enable_dc --> -1
Parameter: enable_dpcd_backlight --> -1
Parameter: enable_dp_mst --> Y
Parameter: enable_fbc --> -1
Parameter: enable_guc --> -1
Parameter: enable_gvt --> N
Parameter: enable_hangcheck --> Y
Parameter: enable_ips --> 1
Parameter: enable_psr --> -1
Parameter: enable_psr2_sel_fetch --> Y
Parameter: error_capture --> Y
Parameter: fastboot --> -1
Parameter: force_probe -->
Parameter: force_reset_modeset_test --> N
Parameter: guc_firmware_path --> (null)
Parameter: guc_log_level --> -1
Parameter: huc_firmware_path --> (null)
Parameter: invert_brightness --> 0
Parameter: lmem_size --> 0
Parameter: load_detect_test --> N
Parameter: lvds_channel_mode --> 0
Parameter: memtest --> N
Parameter: mitigations --> auto
Parameter: mmio_debug --> 0
Parameter: modeset --> -1
Parameter: nuclear_pageflip --> N
Parameter: panel_use_ssc --> -1
Parameter: psr_safest_params --> N
Parameter: request_timeout_ms --> 20000
Parameter: reset --> 3
Parameter: vbt_firmware --> (null)
Parameter: vbt_sdvo_panel_type --> -1
Parameter: verbose_state_checks --> Y

Lijkt mij dan dat hoogstens met dmc_firmware_path iets te fixen is v.w.b. "gebruik het niet" (of gewoon een ongeldige path opgeven :X).
Blijft alleen de vraag een beetje staan v.w.b. "wat doet het nu precies en waarom is, voor mij, het verbruik hoger als de iGPU zijn power management door Linux wordt aangestuurd" (missende firmware = geen aansturing).
Intussen ben ik dus ook wel benieuwd wat er bij anderen gebeurt. Bv de output van:
root@server:~# dmesg | grep i915                                                   
[...]
[    4.123079] i915 0000:00:02.0: Direct firmware load for i915/icl_dmc_ver1_09.bin failed with error -2
[    4.123091] i915 0000:00:02.0: [drm] Failed to load DMC firmware i915/icl_dmc_ver1_09.bin. Disabling runtime power management.
[    4.123095] i915 0000:00:02.0: [drm] DMC firmware homepage: https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/firmware/linux-firmware.git/tree/i915
[...]

Ter vergelijking mijn Fujitsu bord met i3-9100:
i915 0000:00:02.0: [drm] Finished loading DMC firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin (v1.4)

V.w.b. dat de firmware wel wordt ingeladen. (In dit geval dan de Kaby Lake firmware, het nieuwe systeem de Ice Lake firmware).
Overigens heb ik van het bestaande systeem überhaupt geen verbruiksgegevens en ben ik ook niet heel happig om daar mee gaan te experimenteren. (Want "moet gewoon werken", draait o.a. Home Assistant op die ik niet voor de lol even offline kan/ga halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:35
RobertMe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:57:
Intussen ben ik dus ook wel benieuwd wat er bij anderen gebeurt. Bv de output van:
root@server:~# dmesg | grep i915                                                   
Dit geeft mijn Fujitsu Esprimo D738/E94+ met i3-8100 met Proxmox 7.3 met kernel 5.19, zonder aangesloten scherm.
root@cain:~# dmesg | grep i915
[    3.840487] i915 0000:00:02.0: [drm] VT-d active for gfx access
[    3.840640] i915 0000:00:02.0: vgaarb: deactivate vga console
[    3.840667] i915 0000:00:02.0: [drm] Transparent Hugepage mode 'huge=within_size'
[    3.842356] i915 0000:00:02.0: vgaarb: changed VGA decodes: olddecodes=io+mem,decodes=io+mem:owns=io+mem
[    3.843213] mei_hdcp 0000:00:16.0-b638ab7e-94e2-4ea2-a552-d1c54b627f04: bound 0000:00:02.0 (ops i915_hdcp_component_ops [i915])
[    3.844986] i915 0000:00:02.0: [drm] Finished loading DMC firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin (v1.4)
[    4.114039] i915 0000:00:02.0: [drm] failed to retrieve link info, disabling eDP
[    4.114313] i915 0000:00:02.0: [drm] [ENCODER:104:DDI C/PHY C] is disabled/in DSI mode with an ungated DDI clock, gate it
[    4.114316] i915 0000:00:02.0: [drm] [ENCODER:115:DDI D/PHY D] is disabled/in DSI mode with an ungated DDI clock, gate it
[    4.114319] i915 0000:00:02.0: [drm] [ENCODER:125:DDI E/PHY E] is disabled/in DSI mode with an ungated DDI clock, gate it
[    4.139929] [drm] Initialized i915 1.6.0 20201103 for 0000:00:02.0 on minor 0
[    4.143879] snd_hda_intel 0000:00:1f.3: bound 0000:00:02.0 (ops i915_audio_component_bind_ops [i915])
[    4.176543] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[    4.221312] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[    4.254423] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes

En de parameters van i915:

Identiek aan de dump van @RobertMe

[ Voor 24% gewijzigd door TheByteBoy op 13-12-2022 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:14:
[...]
Ah. Ik heb enkel naar DDR5 5600 gekeken omdat dat native is met Raptor Lake en AM5 dat ook zonder problemen kan aansturen (native 5200, dus lichte overklok).

DDR5 4800 zal voor een server niet heel veel uitmaken, maar op de desktop met video en Affinity moet ik dat nog nakijken.
Zoals je eigenlijk mag verwachten maakt het bij DDR5 - net als bij DDR4 - vanaf een bepaalde snelheid niet/nauwelijks nog uit wat je ervoor terugkrijgt qua performance.

"On average, across our 38-test strong application test suite, we see a relatively constant trend for memory clock. For example, going from DDR5-6000 to DDR5-5200 (800 MT/s lower) will cost you 2.6%. Going to DDR5-4800 instead, 1200 MT/s less, means 3.8% average performance loss. It's important to realize that this is an average depending on your workloads. The differences might be smaller or bigger as outlined in the previous paragraph. As rule of thumb, you can use use "1.5% for each 400 MT/s step."

Tenzij je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ver terugklokt:

"I always wondered what happens when memory is run at excruciatingly slow speeds, but never found the time to test this for DDR4. That's why I also included performance results for DDR5-2400 to DDR5-4400 even though such speeds are unlikely to ever make it to market—the baseline configuration seems to be DDR5-4800. Especially DDR5-2400 shows shockingly bad performance as 30% performance is lost on average, with much higher losses in some applications that make it fall behind the 4c/4t Core i9-9100F; I had to lol. In games, at lower resolutions, performance is even cut in half (!), which at least means we finally have some entertaining frame-time charts."

En uiteindelijk blijven timings belangrijker dan snelheid. Dus standaard DDR5-4800 met strakke timings doen het ook erg goed:

"What's noteworthy is that overall, DDR5-4800 CL30, the tight set of timings, is our second-fastest memory configuration, right behind DDR5-6000 CL36—faster than DDR5-5600 CL36 and everything else. This confirms that just like on DDR4, brute "MHz" aren't the only thing that matters since memory timings are important, too. The same is true for games. CL30 beats all CL36 configurations except for DDR5-6000."

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/ddr5-memory-performance-scaling/images/relative-performance-cpu.png

Het verschil tussen de SPD snelheid van 4800 en de Raptor Lake native snelheid van 5600 scheelt gemiddeld iets van 3,7%. Niet echt schokkend dus...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheByteBoy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:32:
[...]

Dit geeft mijn Fujitsu Esprimo D738/E94+ met i3-8100 met Proxmox 7.3 met kernel 5.19, zonder aangesloten scherm.
[    3.840487] i915 0000:00:02.0: [drm] VT-d active for gfx access
[    3.840640] i915 0000:00:02.0: vgaarb: deactivate vga console
[    3.840667] i915 0000:00:02.0: [drm] Transparent Hugepage mode 'huge=within_size'
[    3.842356] i915 0000:00:02.0: vgaarb: changed VGA decodes: olddecodes=io+mem,decodes=io+mem:owns=io+mem
[    3.843213] mei_hdcp 0000:00:16.0-b638ab7e-94e2-4ea2-a552-d1c54b627f04: bound 0000:00:02.0 (ops i915_hdcp_component_ops [i915])
[    3.844986] i915 0000:00:02.0: [drm] Finished loading DMC firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin (v1.4)
[    4.114039] i915 0000:00:02.0: [drm] failed to retrieve link info, disabling eDP
[    4.114313] i915 0000:00:02.0: [drm] [ENCODER:104:DDI C/PHY C] is disabled/in DSI mode with an ungated DDI clock, gate it
[    4.114316] i915 0000:00:02.0: [drm] [ENCODER:115:DDI D/PHY D] is disabled/in DSI mode with an ungated DDI clock, gate it
[    4.114319] i915 0000:00:02.0: [drm] [ENCODER:125:DDI E/PHY E] is disabled/in DSI mode with an ungated DDI clock, gate it
[    4.139929] [drm] Initialized i915 1.6.0 20201103 for 0000:00:02.0 on minor 0
[    4.143879] snd_hda_intel 0000:00:1f.3: bound 0000:00:02.0 (ops i915_audio_component_bind_ops [i915])
[    4.176543] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[    4.221312] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[    4.254423] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes

En de parameters van i915:

Identiek aan de dump van @RobertMe
Jij hebt dan wel Kaby Lake, dat heb ik niet in deze mini PC (maar Ice Lake dus). Maar jij had dan wel hetzelfde gedrag.
Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurt als je /usr/lib/firmware/i915/kbl_dmc_ver1_04.bin hernoemd en reboot. Of je dan wel een stabiel verbruik hebt. Maar als je het systeem al in gebruik hebt genomen zullen andere zaken waarschijnlijk een (veel) grotere invloed hebben op het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Mars Warrior Ik gebruikte een enkele DDR5 DIMM, waardoor de frequentie op 2400 MHz staat als er 4 slots zijn. 4800 MT/s is volgens specificatie haalbaar door 2 modules. Bij 2 slots gaat de snelheid omhoog, bij 4 omlaag.

Het probleem met traag geheugen is dat de processor moet wachten op data. Maar met een hogere bandbreedte komt een langere latency, dat heft elkaar voor een flink deel op. 12th gen processoren hebben een "gigantische" L3 cache, waardoor in de praktijk je heel weinig merkt van een lage snelheid bandbreedte.

@RobertMe De nonfree driver was in het verleden al nodig (in ieder geval bij non-GUI) Debian installs. K3843-B heb ik getest met i3-12100. De software bestond uit Debian 11 non-GUI install met OpenSSH, daarna een upgrade naar Debian testing, upgrade naar kernel 5.19 uit backports en firmware-nonfree. Dat resulteert uiteindelijk (als het systeem helemaal tot rust is gekomen) in een verbruik van 2,8W. De p-state driver legt het beheer van de frequenties en C-states bij de processor. De frequenties gaan daardoor nogal snel omhoog (vermoedelijk om marketingredenen: tests winnen) in een nogal wild op en neer gaand patroon. Daarom vind ik nog steeds D3643-B met Pentium/i3 beter, die heeft dat probleem niet. Destijds was Intel meer begaan met energieverbruik.

Windows 10/11 heeft een eigen frequentiebeheer, die tamelijk stabiel is in vergelijking met Linux' p-state. Maar toch is het verbruik veel onstabieler dan onder Linux. Windows is tegenwoordig volgeladen met online rommel en telemetrie. Ook na uitschakelen van een flink deel daarvan met de Windows10 Privacy tool is het verbruik onder Windows 11 veel instabieler dan onder Linux. Windows installeert overigens ook ongevraagd weer dingen die je net verwijderd hebt bij een update, en het schendt daarbij ook de ingestelde registry keys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:45:
@RobertMe De nonfree driver was in het verleden al nodig (in ieder geval bij non-GUI) Debian installs. K3843-B heb ik getest met i3-12100. De software bestond uit Debian 11 non-GUI install met OpenSSH, daarna een upgrade naar Debian testing, upgrade naar kernel 5.19 uit backports en firmware-nonfree. Dat resulteert uiteindelijk (als het systeem helemaal tot rust is gekomen) in een verbruik van 2,8W. De p-state driver legt het beheer van de frequenties en C-states bij de processor. De frequenties gaan daardoor nogal snel omhoog (vermoedelijk om marketingredenen: tests winnen) in een nogal wild op en neer gaand patroon. Daarom vind ik nog steeds D3643-B met Pentium/i3 beter, die heeft dat probleem niet. Destijds was Intel meer begaan met energieverbruik.
Maar dan heb je het over de CPU aansturing en eventuele microcode voor de CPU (P-states etc). Terwijl ik het verschil juist merk in het wel of niet aanwezig zijn van de DMC firmware voor de iGPU. Waarbij de iGPU (uiteraard?) onafhankelijk van de CPU wordt aangestuurd en dus "vragen om veel CPU power" alleen de snelheid van CPU zou moeten verhogen en de iGPU echt "idle" kan blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:51:
[...]

Maar dan heb je het over de CPU aansturing en eventuele microcode voor de CPU (P-states etc). Terwijl ik het verschil juist merk in het wel of niet aanwezig zijn van de DMC firmware voor de iGPU. Waarbij de iGPU (uiteraard?) onafhankelijk van de CPU wordt aangestuurd en dus "vragen om veel CPU power" alleen de snelheid van CPU zou moeten verhogen en de iGPU echt "idle" kan blijven.
Zonder de i915 driver (voordat de nonfree firmware is geinstalleerd) is het verbruik flink hoger.

Het gaat om het in slaapstand zetten van zowel de gpu als de monitor. Non-gui kan dat via de consoleblank=15 kernel parameter. RC6 is de state van de gpu. Voor het ingaan van de slaapstand is het verbruik omstreeks ~5,4W, en dat zakt uiteindelijk naar 2,8W in de gpu/monitor-slaapstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:59:
[...]

Zonder de i915 driver (voordat de nonfree firmware is geinstalleerd) is het verbruik flink hoger.
De driver "heb je sowieso" en is ook "free". Het enige wat het nonfree (firmware) package toevoegd is dus exact dat, nonfree firmwares. Waarbij de driver dan wel gebruik gaat maken van de mogelijkheden van de firmware als die is ingeladen.
Het gaat om het in slaapstand zetten van zowel de gpu als de monitor. Non-gui kan dat via de consoleblank=15 kernel parameter. RC6 is de state van de gpu. Voor het ingaan van de slaapstand is het verbruik omstreeks ~5,4W, en dat zakt uiteindelijk naar 2,8W in de gpu/monitor-slaapstand.
Ik merk "dus echt" dat die zonder DMC firmware, en als gevolg daarvan dus "power management door de iGPU zelf" i.p.v. "power management door samenspel van (nonfree) firmware en de driver" een lager verbruik heeft 8)7 En ja, ik snap er ook niks van.
Maar hetzelfde zag @TheByteBoy (blijkbaar met Kaby Lake tegenover Ice Lake bij mij dan) naar mijn idee dus ook. Stabiel laag verbruik onder Debian, terwijl het onder Proxmox grillig is en continu omhoog schiet. Nu weten we natuurlijk (nog?) niet of het bij hem ook door het gebruik van DMC komt bij Proxmox, vs het ontbreken daarvan onder Debian als dat zonder nonfree repo & firmware was. Maar het lijkt dus wel sterk op elkaar.

Ik ga nu in ieder geval nog maar eens kijken of die met DMC over een langere tijd echt niet stabiel laag wordt. Maar volgens mij heb ik hem al uren laten draaien met Proxmox en bleven continu die uitschieters in het verbruik terug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:11:
[...]

De driver "heb je sowieso" en is ook "free". Het enige wat het nonfree (firmware) package toevoegd is dus exact dat, nonfree firmwares. Waarbij de driver dan wel gebruik gaat maken van de mogelijkheden van de firmware als die is ingeladen.
In mijn geval werd de i915 driver niet geladen zonder firmware nonfree. Dat is te zien in dmesg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

mrmrmr schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:45:
@Mars Warrior Ik gebruikte een enkele DDR5 DIMM, waardoor de frequentie op 2400 MHz staat als er 4 slots zijn. 4800 is volgens specificatie haalbaar door 2 modules. Bij 2 slots gaat de snelheid omhoog.
2400MHz = 4800MT/s. Door 2 slots te gebruiken gebruik je ook een 2e geheugenkanaal, maar verandert de snelheid van het geheugen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:39:
[...]

In mijn geval werd de i915 driver niet geladen zonder firmware nonfree. Dat is te zien in dmesg.
In mijn geval lijkt dat dus gewoon goed te gaan. Ook gezien de "Disabling runtime power management.". Maar verder niks over het uitschakelen van de module.

En tijdens boot krijg ik ook een "groter" (of kleiner, zo je wilt :p) beeldscherm. Dus modesetting lijkt ook te werken. En dat zal vast niet het geval zijn als die op een fallback vesa driver zit.

Maar tot nu toe draait die redelijk stabiel op ~2,5W. (Wel een blok 4,xW, maar die was "weg" na een refresh van de plug, dus eerder een meetfout / nieuwe waarde die niet was doorgeven / ...). Maar ik heb nu wel de HDMI kabel uitgetrokken (en daarmee alleen de stroomadapter en ethernet aangesloten). Wellicht dat dat nog uit maakt. (Andere keren stond scherm uiteraard ook uit, of op een andere input. Maar is wel altijd aangesloten geweest).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie net dat de Intel 13400 die ik op het oog heb voor mijn niuewe server in Azie al verkocht wordt. Dus niks pas introductie op de CES 2023.

Ding heeft 4E cores meer dan de 12400. ST performance is 5% hoger, en MT performance 29%. Verder ca 20W meer nodig met de iets hogere clock en 4E cores. Moet dus goed te doen zijn met een PicoPSU!

Hopelijk over een maand ook hier te koop _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/13400-CINEBENCH.jpg

Afbeeldingslocatie: https://cdn.videocardz.com/1/2022/12/13400-CINEBENCH-POWER.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheByteBoy
RobertMe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:36:
[...]

Jij hebt dan wel Kaby Lake, dat heb ik niet in deze mini PC (maar Ice Lake dus). Maar jij had dan wel hetzelfde gedrag.
Je zou eens kunnen proberen wat er gebeurt als je /usr/lib/firmware/i915/kbl_dmc_ver1_04.bin hernoemd en reboot. Of je dan wel een stabiel verbruik hebt.
De D738 is voor nu nog een testbak. Formeel is een i3-8100 Coffee Lake en niet Kaby Lake (7th gen), maar blijkbaar wordt de Kaby Lake firmware geladen. @RobertMe Voor mij maakt de aanpassing niet uit, klik maar op de grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXQV65RRN_QnDCG8dnoM2puT9xw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQDkqfoiBDzfJlzeX4SvDG5s.jpg?f=fotoalbum_medium
Gemiddeld verbruik voor en na de aanpassing is op 0,1W gelijk (tussen rode verticale lijnen is wanneer ik de aanpassing en reboot doe). Bin file wordt niet meer geladen:
[    3.771934] i915 0000:00:02.0: [drm] VT-d active for gfx access
[    3.772150] i915 0000:00:02.0: vgaarb: deactivate vga console
[    3.772176] i915 0000:00:02.0: [drm] Transparent Hugepage mode 'huge=within_size'
[    3.774150] i915 0000:00:02.0: vgaarb: changed VGA decodes: olddecodes=io+mem,decodes=io+mem:owns=io+mem
[    3.775187] mei_hdcp 0000:00:16.0-b638ab7e-94e2-4ea2-a552-d1c54b627f04: bound 0000:00:02.0 (ops i915_hdcp_component_ops [i915])
[    3.775873] i915 0000:00:02.0: Direct firmware load for i915/kbl_dmc_ver1_04.bin failed with error -2
[    3.775876] i915 0000:00:02.0: [drm] Failed to load DMC firmware i915/kbl_dmc_ver1_04.bin. Disabling runtime power management.
[    3.775878] i915 0000:00:02.0: [drm] DMC firmware homepage: https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/firmware/linux-firmware.git/tree/i915
[    4.046542] i915 0000:00:02.0: [drm] failed to retrieve link info, disabling eDP
[    4.078917] [drm] Initialized i915 1.6.0 20201103 for 0000:00:02.0 on minor 0
[    4.082249] snd_hda_intel 0000:00:1f.3: bound 0000:00:02.0 (ops i915_audio_component_bind_ops [i915])
[    4.114691] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[    4.159062] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[    4.189865] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
root@cain:~#
RobertMe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:11:
Maar hetzelfde zag @TheByteBoy (blijkbaar met Kaby Lake tegenover Ice Lake bij mij dan) naar mijn idee dus ook. Stabiel laag verbruik onder Debian, terwijl het onder Proxmox grillig is en continu omhoog schiet. [..]
Ik ga nu in ieder geval nog maar eens kijken of die met DMC over een langere tijd echt niet stabiel laag wordt. Maar volgens mij heb ik hem al uren laten draaien met Proxmox en bleven continu die uitschieters in het verbruik terug komen.
Klopt inderdaad, ik zie precies hetzelfde dan jij.
Die grillige grafiek komt bij mij niet tot rust, ik heb in Home Assistent metingen van dagen achter elkaar en het blijft enorm fluctueren.

[ Voor 41% gewijzigd door TheByteBoy op 14-12-2022 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desert spider
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-06 00:00
Ik heb een probleem met mijn picoPSU, hopelijk weet iemand raad. Let me explain:
In mijn server heb ik bewust gekozen voor een moederbord met PCI-E sloten zodat ik eventueel kan uitbreiden met extra SSD's en een Google Coral. Gezien de Google Coral niet leverbaar is in USB leek mij een Coral PCI-E een mooie oplossing. Hopelijk scheelt het gebrek aan USB ook watts.

Ik heb een mini PCI-e Coral besteld en op aliexpress een adapter mini PCI-e naar PCI-e 4x. Met deze combi boot mijn server niet op. Na veel trail en error ben ik er achter gekomen dat de picoPSU de oorzaak is.

In mijn server heb ik een Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit geplaatst. Zie ook post desert spider in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Met een traditionele voeding start mijn server wel op. De Coral gebruikt enkel 3.3v volgens de spec sheet.

Als ik de specsheet van de picoPSU erbij pak zie ik dat de voeding maximaal 6A kan leveren op de 3.3v lijn. Blijkbaar te weinig bij boot. Het ontkoppelen van al mijn HDD's en SSD's lost het probleem ook niet op.

Zou een oplossing kunnen zijn om een 120 watt picoPSU te plaatsen icm de 84W voeding? Deze heeft 1A extra op de 3.3v lijn. Wat ik meet aan de voeding kant (zonder Coral) komt het start verbruik nooit richting de 84 watt, waardoor ik de voorzichtige aanname heb dat de voeding het probleem niet is.

Tabel combi datasheets picoPSU:

5v3.3v
picoPSU9012015090120150
Max6A6A6A5A6A6A
Peak7A8A8A7A8A8A
1A86%86%86%85%85%85%
3A95%94%94%94%93%93%
5A93%96%96%92%94%94%
7A85%85%
8A93%93%91%91%

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@desert spider

Is de stekker van de adapter stevig aangesloten? Wat staat er op het label van de adapter? Volledig merk en type van de adapter? Een foto is misschien handig.

De Coral Mini PCIe Accelerator heeft volgens de documentatie een plotseling maximum verbruik van 3A en een gemiddeld verbruik van 375 tot 400mW.

Welke pcie adapterkaart heb je precies? Misschien heeft die een (te) hoge inrush current. Zijn er nog andere stroomverbruikers actief?

Wat je nog zou kunnen testen is de PicoPSU ATX stekker met van de een ATX voeding de P4 stekker voor de processor. Zodoende wordt 12V deels ontlast. De ATX voeding moet met de paperclip trick worden gestart.

Ik zou ook een test doen met PL1/PL2/cTDP beperkt tot bijvoorbeeld 10W of 1A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert_x
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:34
@desert spider

een andere verbruiker van 3.3 V is je M2 ssd. Je kan proberen wat er gebeurd als je die vervangt door een sata ssd of desnoods een USB stick. Die gebruiken de 3.3 V lijn niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:50

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ga hier ook weer mee aan de gang...

Ik heb nog 4x uitvoering: Crucial CT16G4DFD824A liggen

Volgens mij zou dat gewoon compatible moeten zijn met:
uitvoering: Fujitsu D3644-B

?

Dan heb ik de eerste winst al te pakken namelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheByteBoy
FreakNL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:36:
Ik ga hier ook weer mee aan de gang...

Ik heb nog 4x uitvoering: Crucial CT16G4DFD824A liggen

Volgens mij zou dat gewoon compatible moeten zijn met:
uitvoering: Fujitsu D3644-B

?

Dan heb ik de eerste winst al te pakken namelijk :)
Als je het geheugen type in de zoek balk van de zuinige server topics gooit, dan zie je dat @mrmrmr dit geheugen een aantal keer heeft aanbevolen en dat diverse collega Tweakers het gebruiken in hun zuinige server. Ik verwacht dus geen probleem. Let wel dat het geen ECC geheugen is, wat wel mogelijk is op het D3644 bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
@Mars Warrior, het gerucht was dat ze voor Raptorlake i5 non-K, Alderlake dies zouden hergebruiken.
Kijk ik naar de 13400 leaks, dan lijkt die idd wel veel op de 12600K (behalve klok/TDP/unlocked).
Dus die is mss ook wel aantrekkelijk afhankelijk van de prijs (2ehands?), als je mobo de klok/TDP kan instellen.
Ja of de 12700 lijkt er ook wel op edit: nee die heeft extra cores/cache

[ Voor 19% gewijzigd door N8w8 op 14-12-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desert spider
mrmrmr schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:37:
@desert spider

Is de stekker van de adapter stevig aangesloten? Wat staat er op het label van de adapter? Volledig merk en type van de adapter? Een foto is misschien handig.
Bedoel je met adapter de picoPSU? Dat is exact deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.mini-box.com/core/media/media.nl?id=18628&c=ACCT127230&h=10HZ-RtAuo9bgZMq5A5MFIXh3oaCstqCFCLyFyZYSL9znsRi
https://www.mini-box.com/picoPSU-90
@desert spider
Welke pcie adapterkaart heb je precies? Misschien heeft die een (te) hoge inrush current.
https://nl.aliexpress.com...ftpP&gatewayAdapt=glo2nld
@desert spider
Zijn er nog andere stroomverbruikers actief?
op 3.3v lijn niet behalve de M2 SSD. Misschien de case led? Al denk ik niet dat de case led 3.3v is.
@desert spider
Wat je nog zou kunnen testen is de PicoPSU ATX stekker met van de een ATX voeding de P4 stekker voor de processor. Zodoende wordt 12V deels ontlast. De ATX voeding moet met de paperclip trick worden gestart.
Getest, werkt helaas niet.
@desert spider
Ik zou ook een test doen met PL1/PL2/cTDP beperkt tot bijvoorbeeld 10W of 1A.
BIOS gaat niet lager dan 65watt.
Albert_x schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:43:
@desert spider
een andere verbruiker van 3.3 V is je M2 ssd. Je kan proberen wat er gebeurd als je die vervangt door een sata ssd of desnoods een USB stick. Die gebruiken de 3.3 V lijn niet.
Het verwijderen van de SSD werkt! De server start op. Ik kan helaas niet vinden wat de startup current is van de SSD. Volgens Tom's Hardware is het gemiddelde verbruik 4 watt. Een dikke 1A.

Als ik het bovenstaande zo bekijk is er geen probleem op de 12v lijn. De 3.3v heeft het helaas te zwaar.

Het sommetje:
3A voor de Coral
1,5A voor de M.2 SSD (aanname)
totaal 4,5A.

Max picoPSU = 5A
Peak = 7A

Toch redt de PSU het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, ik bedoel de zwarte tafeladapter met een 230V stekker en een 12V stekker. Wat staat er op het label? Een foto van het label helpt.

Wat betreft de insteekkaart met mini-pcie adapter, misschien is daar een verbindingsprobleem of bufferprobleem (condensatoren).
Getest, werkt helaas niet.
Dat vermindert het aantal mogelijke redenen.
BIOS gaat niet lager dan 65watt.
Het verwijderen van de SSD werkt! De server start op. Ik kan helaas niet vinden wat de startup current is van de SSD. Volgens Tom's Hardware is het gemiddelde verbruik 4 watt. Een dikke 1A.
Als ik het bovenstaande zo bekijk is er geen probleem op de 12v lijn. De 3.3v heeft het helaas te zwaar.

Het sommetje:
3A voor de Coral
1,5A voor de M.2 SSD (aanname)
totaal 4,5A.

Max picoPSU = 5A
Peak = 7A

Toch redt de PSU het niet...
Dat is vreemd, want de PicoPSU-90 kan normaal gesproken met koeling wel kort boven het labelvermogen leveren. Een hoog verbruik op 3.3V kan de oorzaak zijn, of een plotselinge heel hoge stroomvraag. Of er is iets met de capaciteit of verbinding met de adapter, vandaar dat ik ernaar vroeg.

De stabiliteit is onder andere afhankelijk van de kwaliteit van de verbindingen. Als een verbinding niet goed gemaakt is kan die heet worden en het systeem wordt instabiel. De adapter en de stekker daarvan is een goede om naar te kijken. Blijft de stekker goed zitten, en zit die los of strak? Een foto is ook handig.

Wat je ook kan doen is meten aan de 3.3V pin van de Molex stekker met een multimeter. Valt de spanning binnen de normen (± 5%: 3.135 tot en met 3.465V)? Daarvoor moet je wel een nauwkeurige multimeter hebben.3.1V is te laag.

De BIOS toont soms ook de spanning, maar die kan ook onnauwkeurig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 16-12-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03 15:30
Ik wil mijn server upgraden, omdat ik meer geheugen nodig heb, maar in mijn huidige server het maximum al is bereikt. Nu vraag ik me af hoe deze nieuwe config zich zou verhouden tot mijn huidige qua idle stroomverbruik.
Huidige server:
- Moederbord: Asrock B85M Pro4
- CPU: Intel i5-4460
- Geheugen: 4 modules van 8GB (32GB dus)

Huidige plan voor nieuwe server:
- Moederbord: Asrock B450M Pro4 R2.0
- CPU: AMD Ryzen 7 5700G
- Geheugen: 4 modules van 32GB (128GB) (Waarschijnlijk start ik met 64GB en kijk of dat voldoende is)

Heeft iemand een idee wat deze upgrade zou doen met het verbruik van dit systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Mars Warrior Ik kan nergens idle verbruik van 13400 vinden, behalve pcgamer “low idle power consumption”.
Ik kijk zelf naar nieuwe server, dacht in eerste instantie over i3-i5 op 1200, maar prijzen opeens omhoog gegaan, maakt weinig verschil met 1700 socket en 13000 processoren. (En ik wil beetje spelen met “efficient cores”).
waarom 13400 en niet 13600k dan, als verbruik ongeveer hetzelde is?
@martdj Als je in dit topic zoekt, zie je dat Ryzen kan vrij efficient in idle zijn savale in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desert spider
mrmrmr schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:45:
[...]

Dat is vreemd, want de PicoPSU-90 kan normaal gesproken met koeling wel kort boven het labelvermogen leveren. Een hoog verbruik op 3.3V kan de oorzaak zijn, of een plotselinge heel hoge stroomvraag. Of er is iets met de capaciteit of verbinding met de adapter, vandaar dat ik ernaar vroeg.

De stabiliteit is onder andere afhankelijk van de kwaliteit van de verbindingen. Als een verbinding niet goed gemaakt is kan die heet worden en het systeem wordt instabiel. De adapter en de stekker daarvan is een goede om naar te kijken. Blijft de stekker goed zitten, en zit die los of strak? Een foto is ook handig.

Wat je ook kan doen is meten aan de 3.3V pin van de Molex stekker met een multimeter. Valt de spanning binnen de normen (± 5%: 3.135 tot en met 3.465V)? Daarvoor moet je wel een nauwkeurige multimeter hebben.3.1V is te laag.

De BIOS toont soms ook de spanning, maar die kan ook onnauwkeurig zijn.
Bedankt voor je hulp.
Toch heb ik mij niet gefocust op de voeding, gezien ik mij niet kan voorstellen dat de oorzaak hierin ligt. Ook is het lastig om de 3.3v pin te meten gezien Molex geen 3.3v pin heeft. Wel heeft het mij aan het denken gezet om het adapter board nader te bekijken.
Deze heb ik daarom vandaag doorgemeten. Icm de bekende pinout van PCI-E en mini PCI-E kon ik een redelijk beeld krijgen van de werking. Er zit een voltage regulator op welke van 3.3v 1.5v maakt. Dit omdat Mini PCI-E spec een 1.5v pin heeft en PCI-E niet. De voltage regulator staat altijd aan door een 2k weerstand tussen de 1.5v en ground. Gezien de Coral geen 1.5v gebruikt heb ik de voltage regulator eraf gesoldeerd. Resultaat: Server boot netjes op. Blijkbaar gaf de voltage regulator toch zoveel ruis dat er problemen ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@desert spider

Mooi dat je hebt opgelost! d:)b

Als je een ongebruikelijke 12V adapter hebt gekregen, kan dat zorgen voor een onstabiel signaal. Denk aan spanningsdip, ripple en ontbreken van EM shielding en niet voldoen aan ATX marges. Een goede adapter is de basis van de voeding (adapter+PicoPSU) als geheel. Het is dus zaak dat dat in orde is en dat de verbindingen ook in orde zijn. Ik heb veel adapters getest en er is op dat punt een verschil te maken. FSP heeft tegenwoordig goede 2.5/2.1 barrel stekkers, maar een oud type (bv. onder de naam Fortron) hoeft dat niet te hebben.

Info over de adapter in deze kit helpt misschien ook anderen.

Nieuwsgierig: waar zit de 1.5V voltage regulator op dit bord? Inferieur materiaal of ontwerp zorgen wel vaker voor problemen. Door dit onderdeel weg te halen neemt het verbruik ook weer iets af in low power modes. Als je hier thuis in bent, @mux soldeerde voorheen vaak aan moederborden.

@andru123 Bord: lees board (printplaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
desert spider schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:12:
Icm de bekende pinout van PCI-E en mini PCI-E kon ik een redelijk beeld krijgen van de werking.
Ik heb overal gezocht maar kon miniPCI pinout nergens vinden, heb je de link? @mrmrmr ik denk dat hij niet de moederboard gesoldeerd, maar op PCI-adapter card zelf. @desert spider het helpt enorm als je de adapter foto maakt.

Die adapters kunnen heel schlecht zijn.
Ik gebruik deze adapter voor mijn server, kost 7$. Er zit niks op - geen electronica, behalve een capacitor. De PCI lanes van M.2 gaan direct naar PCI lanes 0 t/m 3 van PCI slot. Werkt prima met Samsung 2TB SSD.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFWHSpayO3feBp39SqBGz8snUss=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iK3PHrDAOl0nkwfp8f2sDAS1.jpg?f=user_large

Voor de 2e drive, kan je gewoon de lijnen van de 2de drive naar PCI lanes 4-7 door trekken? Geen electronica nodig toch.

Maar dan zie ik zoiets als dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_PL1p8BSVV_LWuWNxd2opqlkrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNdCFfpEZRajYfBhO7zZAMGR.jpg?f=fotoalbum_large
Die 170$ kaart bevaat heleboel van electronica onder de heatsink, die mischien niet per se nodig is tenzij je alle extra features van die adapter gebruikt. Maar dat weet ik niet zeker.
Ik kan wel voorstelen dat met 4 M.2 SSDs de 3.3V pin van PCI slot niet genoeg is. Dan heb je een klein DC-DC converter nodig om 12V lane van PCI te tappen.
Ik ben benieuwd hoeveel power Google devices gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door andru123 op 19-12-2022 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

andru123 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:13:
[...]
Maar dan zie ik zoiets verschrikkelijk als dit
[Afbeelding]
Die kaart bevaat heleboel van electronica onder de heatsink, die helemaal niet nodig is en vermoed ik doet helemaal niks. Ik kan niet geloven dat er mensen zijn die 170$ betalen voor deze fake card.
Er staat toch zeer duidelijk in de beschrijving wat de hardware onder de heatsink doet, dus ik ben wel benieuwd hoe jij dat zonder die hardware voor elkaar gaat krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
andru123 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:15:
@Mars Warrior Ik kan nergens idle verbruik van 13400 vinden, behalve pcgamer “low idle power consumption”.
Ik kijk zelf naar nieuwe server, dacht in eerste instantie over i3-i5 op 1200, maar prijzen opeens omhoog gegaan, maakt weinig verschil met 1700 socket en 13000 processoren. (En ik wil beetje spelen met “efficient cores”).
Ik wacht rustig wat info en/of reviews af in januari 2023. Ik neem vooralsnog aan dat de idle waardes niet veel afwijken van de rest van de 13000 serie. Sterker nog, ik verwacht dat idle de niet-K versies het net ff beter doen dan de K versies :Y
waarom 13400 en niet 13600k dan, als verbruik ongeveer hetzelde is?
Een 13400 en 13600K zullen qua idle best wel in elkaars buurt zitten, maar het max vermogen van de 13600K is denk ik toch veels te veel voor een PicoPSU.

Een 13400 heeft een TDP van 65W en doet volgens testen max 85W. Dat is nog goed te doen met een 120/150W PicoPSU.

Ben verder nog wel benieuwd naar de 13500. Die heeft 4 E-cores extra met wederom een TDP van 65W. Bij de 12000 serie is de x500 maar 30-40 euro duurder dan de x400. Als dat ook nu weer zo is, kan de 13500 ook zomaar een interessante CPU zijn voor mijn nieuwe server. Die paar tientjes maken dan ook niet meer uit namelijk op een bedrag van ca €800 8)

Onderstaande lijst bevat nog wat placeholders (de 12400 voor de 13400 en het Asus bord voor het Kontron bord), maar geeft alvast een beeld waar ik aan denk op dit moment :D

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 203,92€ 203,92
1MoederbordenASUS PRO Q670M-C-CSM€ 206,21€ 206,21
1MoederbordenKontron K3843-B€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 74,-€ 74,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF548C38BB-32€ 137,90€ 137,90
1Solid state drivesIntel 670p (ZX1) 2TB€ 161,76€ 161,76
Totaal€ 848,69

De behuizing is overigens de kleinste micro ATX kast die ik kon vinden die niet veel groter is dan mijn bestaande mini ITX kast (Lian Li Q25B), en een viertal 2.5" schijven kan herbergen icm een hoge processorkoeler die zo goed als onhoorbaar is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• luchthaak
  • Registratie: Februari 2015
  • Niet online
Heb het onderstaande aangeschaft om te dienen als HTPC, welk waarschijnlijk 24/7 blijft draaien. Dit als vervanging van mijn oude ASRock AM1H-ITX + Athlon 5350 die iets van 10W trok mbv een laptop adapter (2TB HDD is nu vervangen door 2TB M2 SSD. Behuizing had ik dus al, net als de SSD voor het OS.

De voeding is dus geen Pico PSU, ben een beetje huiverig tov het pruts gehalte / de her en der gesmolten stekkers die rondzwerven op het internet. Een gewone PSU heeft wat meer failsafes dan een Picu. Uitgebreid rond gekeken op https://www.cybenetics.com en https://www.tomshardware.com/ naar welke voedingen op laag vermogen nog enigszins efficient zouden zijn, maar als ik het nu terug kijk zit de RM550x 2018 voeding op uiteindelijk ~45% efficiëntie op 10W en ~72% op 20W.

De koeler kan vast ook beter / zuiniger, ik heb echter een maximale hoogte van 70 mm in mijn kast, liever net wat minder. LED controller is niet uit te zetten zonder extra hardware. Als beter alternatief: ga voor deze uitvoering: Arctic Alpine 17 CO

Draaide met eerste test op Windows 11, luie update over oude installatie die de afgelopen 10 jaar meeging 8)7 . Vervolgens een debloater er over heen gegooid. Daarnaast Pi-hole icm WSL1, en oa Sonarr en NZBget.

Afgelopen maand uitgebreid met de BIOS gerommeld, en wat aanpassingen in Windows gemaakt.

Stroomverbruik wordt gemeten met een Brennenstuhl PM231.

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Tray€ 126,95€ 126,95
1MoederbordenASRock H610M-HDV/M.2€ 90,50€ 90,50
1BehuizingenSilverstone Milo ML04€ 104,90€ 104,90
1ProcessorkoelingZalman CNPS7600RGB€ 17,-€ 17,-
1Geheugen internCrucial CT16G4DFRA32A€ 45,27€ 45,27
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 84,90€ 84,90
1Solid state drivesCrucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial P3 2TB€ 144,90€ 144,90
Totaal€ 614,42

Nu het stroomverbruik van bovenstaande:

BIOS = UEFI 10.01
Een hoop niet consistente resultaten in begin, lager stroom verbruik wanneer actief dan idle (bevestigd met taskmanager met lange polling tijd):
  • Windows Power Plan op performance: 32W
  • Windows Power Plan op power saver (+alle andere settings tot nu toe) 23W (c-states uit!!). (inclusief alle onderstaande kleinverbruikers en undervolting).
  • Alle verschillende C-states, idle stroom verbruik naar ~32W (30+ min idle), afspelen van bv youtube 1080P zorgt voor 28W :o
  • Standaard drivers tov laatste drivers van ASRock / Intel, geen verschil in verbruik idle
  • alle ASPM opties aan geeft winst van 0.8W
@mrmrmr in TS wordt gesproken over de Real Temp voorloper van ThrottleStop voor het monitoren van de c-states. Deze tool is verder uitgebouwd, en nu te vinden onder: download forum basis uitleg

ThrottleStop geeft mooi de c-states aan waarin CPU etc verkeerd. Dit gebruikt om uitgebreid te testen wanneer mijn stroomverbruik stijgt of daalt voor de c-state settings, omdat daar inconsistente resultaten uitkomen. Alle settings afzonderlijk geprobeerd, bv c6 aan en c7 uit en andersom, geen verschil in gedrag idle. Uiteindelijk is alle c-states opties uit het beste voor stroomverbruik 8)7 ... ThrottleStop geeft wel aan dat package stroom verbruik zonder c-states op ~2W zit, en met c-states op 0.7W...

Throttlestop heeft een mooie optie die Windows vast ook aanpast, de speed shift optie. Input kun je laten variëren tussen 1 en 255. bij 255 wordt zoveel mogelijk geprobeerd de GHz op de laagste stand te zetten, ook onder lichte load. Dit helpt met het eerder kunnen aflezen van een zo laag mogelijk wattage / veel stabieler wattage. Na afronden tests niet meer nodig, want TS gebuikt zelf ook iets van 0.5W.

Met ThrottleStop Power boost off, max stroomverbruik op 40W (dus de turbo van CPU wordt dan niet gebruikt. Met Power boost on, 60W max.
Alle voltages die te verlagen zijn, verlaagt met maximum :? van 100mV, scheelt 0.5W idle, ~4W op vol last (zonder Powerboost / Turbo), ThrottleStop tijdscore gelijk.

Kleine verbruikers, in bovenstaande steeds aangesloten:
  • Idle CPU, 820rpm, fancy ledjes :X aan, 1.1W
  • Netwerkkabel ingeplugd kost ~0.6W meer
  • M2 SSD kost ~1.0W meer
  • Remote USB dongle 0.25W, Toetsenbord 0.2W, muis 0.1W.
  • HDMI kabel in standby staande TV 0.1W
  • Effect van Pi-hole draaiend of niet, geen verschil meetbaar bij ~idle
Edit: Vooruitlopend op alle resultaten en settings:
15.3 Watt Idle, waarvan 1 Watt door koeler, 0.25 Watt door remote, en ongeveer 3.4 Watt tov een adapter / picu PSU tov gebruikte 400 Watt voeding (be quiet! Straight Power 10). -> Dus ~11 Watt moet mogelijk zijn

Edit2: c-states problemen hierboven komen uit de RM550x 2018, welke kosteloos is vervangen door Corsair, met een 2021 versie :> , Hiermee draait de HTPC nu steady op 10.4 W _/-\o_ Het moet dus mogelijk zijn om met passieve cooler, en wat andere truuks onder windows op 10W uit te komen. Met linux moet je er onder kunnen duiken!!. (onderstaand vermogen is van de be quiet! Straight Power 10 400W)

Hieronder meer details (na 10 min idle, scherm uit):
23.70W Schone Win 11 install, BIOS defaults
22.95W netwerk kabel eruit
22.30W Power plan -> power saver, 5 min sleep en schijven, HIPM/DIPM enabled via register tweaks
16.45W BIOS:package c-state support > enabled
16.45W BIOS:C6DRAM > enabled
16.40W BIOS:SATA aggressive link power management > enabled
16.60W BIOS:PCI Express Native Control > enabled :/
16.45W BIOS:PCIE ASPM support > L0sL1
15.15W BIOS:PCH PCIE ASPM Support > Auto
15.15W BIOS:DMI ASPM Support > enabled
15.15W BIOS:PCH DMI ASPM Support
15.15W BIOS:PCI Express Native Control > enabled
15.15W BIOS:CPU Core/Cache Voltage -100mV
15.10W BIOS:CPU GT Voltage -100 mV
15.05W BIOS:DRAM Voltage -100 mV
15.05W BIOS:VCCIN AUX Voltage -100mV
15.00W BIOS: +1.05V Proc Voltage -100 mV
14.75W BIOS: +0.82V PCH Voltage -100mV
14.67W BIOS: +1.05V PCH Voltage -100mV
14.60W BIOS:Fan1 Silent mode
14.80W Install remaining drivers… (realtek wellicht het probleem)

Opnieuw geprobeerd met zonder drivers:
15.40W schone install en BIOS als bovenstaand, verder niets
14.95W powersaver mode aan
14.90W extra state naast hipm dipm active
14.65W intel display driver only
14.60W IME driver
14.60W INF driver
15.32W netwerk kabel eraan
15.30W intel lan driver update
15.30W win10 privacy tool+extra win update (geen effect dus om win10 privacy tools te gebruiken)
15.55W win10 +pi-hole etc (zonder realtek drivers!)
14.75W weken later, idle
10.40W 2 maand later, met RM550x 2021
update3: 10.15 W met PCI Express Native Control disabled!

Vergelijk tussen de verschillende PSUs die ik heb getest icm de ASRock AM1H-ITX + Athlon 5350 ivm afwijkend stroom verbruik:

Schone windows 10 install, verder niets:
22.0W Cooler Master 520 Watt (erg oud)
16.1W Corsair RM550x 2018
15.4W be quiet! Straight Power 10 400W
12.0W adapter powered, met 12+ jaar geleden beste adapter op basis advies van mux zn blogs. Thosiba PA-1900-24 19V
10.2W Corsair RM550x 2021
Met bovenstaande kan het dus best zo zijn dat de Corsair RM550x 2021 beter presteerd dan een Picu PSU (kijken naar de adapter die toendertijd gelijkwaardig of beter scoorde dan een Picu PSU)

[ Voor 24% gewijzigd door luchthaak op 05-03-2023 18:34 . Reden: nieuwe PSU ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desert spider
mrmrmr schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:40:
@desert spider

Mooi dat je hebt opgelost! d:)b

Als je een ongebruikelijke 12V adapter hebt gekregen, kan dat zorgen voor een onstabiel signaal. Denk aan spanningsdip, ripple en ontbreken van EM shielding en niet voldoen aan ATX marges. Een goede adapter is de basis van de voeding (adapter+PicoPSU) als geheel. Het is dus zaak dat dat in orde is en dat de verbindingen ook in orde zijn. Ik heb veel adapters getest en er is op dat punt een verschil te maken. FSP heeft tegenwoordig goede 2.5/2.1 barrel stekkers, maar een oud type (bv. onder de naam Fortron) hoeft dat niet te hebben.

Info over de adapter in deze kit helpt misschien ook anderen.
Bijzonder. Ik ging er stiekem vanuit dat ik er vanuit kan gaan dat de voeding goed is. Hoop dat dit ook de conclusie is. Ik heb deze voeding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xl-DlTzbViA3BhySOxHrtDM-zGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQ7WnwjCM1UpCxFINlfMnrkp.jpg?f=fotoalbum_large
mrmrmr schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:40:
@desert spider

Nieuwsgierig: waar zit de 1.5V voltage regulator op dit bord? Inferieur materiaal of ontwerp zorgen wel vaker voor problemen. Door dit onderdeel weg te halen neemt het verbruik ook weer iets af in low power modes. Als je hier thuis in bent, @mux soldeerde voorheen vaak aan moederborden.

@andru123 Bord: lees board (printplaat).
andru123 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:13:
[...]

Ik heb overal gezocht maar kon miniPCI pinout nergens vinden, heb je de link? @mrmrmr ik denk dat hij niet de moederboard gesoldeerd, maar op PCI-adapter card zelf. @desert spider het helpt enorm als je de adapter foto maakt.
Het klopt. Ik heb het adapter board aangepast. Niet het moederbord zelf.

Het volgende adapter board heb ik gebruikt:
https://nl.aliexpress.com...hwXe&gatewayAdapt=glo2nld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRNs_56eQrE0rj6RGkle1DdaMC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ZglTvEMiSyQAkfMaif58IEx.webp?f=fotoalbum_large

Eigenlijk zit er bar weinig op het board. Een led, een voltage regulator en 4 weerstanden.
  • 1 weerstand voor de led
  • 1 tussen ground en 3.3v (in de mega ohm's)
  • 1 tussen ground en 1.5v (doet nu niets meer zonder 1.5v)
  • 1 in de mega ohm's op de 1 van de 3.3v pins
.

Geen idee waarom die laatste weerstand erop zit. Doordat op de Coral alle 3.3v pins gebridged zijn geeft het geen problemen.

De voltage regulator op de foto (boven in) heb ik verwijderd.

De LED doet het ook niet, want deze is verbonden met PIN 44 (LED_WLAN#), welke niet is aangesloten op de Coral

Pinout mini PCI-E:
http://fit-pc.com/downloa...chanical_specs_rev1.2.pdf
Pinout mini PCI-E coral:
https://coral.ai/static/files/Coral-Mini-PCIe-datasheet.pdf
Pinout PCI-E
https://en.wikipedia.org/...ss#PCI_Express_(standard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 10:24
Mars Warrior schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:56:
[...]

Ik wacht rustig wat info en/of reviews af in januari 2023. Ik neem vooralsnog aan dat de idle waardes niet veel afwijken van de rest van de 13000 serie. Sterker nog, ik verwacht dat idle de niet-K versies het net ff beter doen dan de K versies :Y

[...]

Een 13400 en 13600K zullen qua idle best wel in elkaars buurt zitten, maar het max vermogen van de 13600K is denk ik toch veels te veel voor een PicoPSU.

Een 13400 heeft een TDP van 65W en doet volgens testen max 85W. Dat is nog goed te doen met een 120/150W PicoPSU.

Ben verder nog wel benieuwd naar de 13500. Die heeft 4 E-cores extra met wederom een TDP van 65W. Bij de 12000 serie is de x500 maar 30-40 euro duurder dan de x400. Als dat ook nu weer zo is, kan de 13500 ook zomaar een interessante CPU zijn voor mijn nieuwe server. Die paar tientjes maken dan ook niet meer uit namelijk op een bedrag van ca €800 8)

Onderstaande lijst bevat nog wat placeholders (de 12400 voor de 13400 en het Asus bord voor het Kontron bord), maar geeft alvast een beeld waar ik aan denk op dit moment :D

1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 203,92€ 203,92
1MoederbordenASUS PRO Q670M-C-CSM€ 206,21€ 206,21
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 74,-€ 74,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 64,90€ 64,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF548C38BB-32€ 137,90€ 137,90
1Solid state drivesIntel 670p (ZX1) 2TB€ 161,76€ 161,76
Totaal€ 848,69

De behuizing is overigens de kleinste micro ATX kast die ik kon vinden die niet veel groter is dan mijn bestaande mini ITX kast (Lian Li Q25B), en een viertal 2.5" schijven kan herbergen icm een hoge processorkoeler die zo goed als onhoorbaar is.
Wat de kast betreft.. ben zelf (2ehands) voor een Streacom FC9 Silver gegaan. Heb er 5x 2.5" HDDs in gehad op de speciale HDD tray door gewoon gaatjes te boren voor een 3e schijf boven (en 2 hangen aan de onderkant).
Het heeft een optische drive opening, maar die zie ik gewoon als extra ventilatiegat.
Werkt prima. Het passieve koelsysteem is zeer goed. De hele kast is van dik alu en is een koelblok.

Deze kast is zoo plat het oogt veel kleiner dan een staand blok: https://streacom.com/products/fc9-fanless-micro-atx-case/

Inmiddels heb ik nog maar 3 sata SSDs, dus helemaal niet zo'n kast nodig. Maar omdat ik ECC geheugen belangrijk vind is er geen alternatief voor het D3644-B moederbord, mATX. Dus is deze kast prima.

Staat op "de laagste trede" van een trapvormige boekenkast, waarbij de laagste trede grotendeels onder mijn bureau verdwijnt.

Ik had eerst ook zo'n kast als die van jou, zelfde vormgeving ander merk. Heel dun aluminium en scherpe randjes, wel lekker goedkoop. Maar wilde helemaal geen staande PC kast op mn bureau hebben. Dus toen deze voorbij kwam van een handelaar, direct gekocht. Volgens mij wel dik 150 betaald. 2018 of 2019.

Extra voordeel van deze kast is dat je overal ontzettend makkelijk bij komt. Bovenkant heb ik niet eens vastgeschroefd. Is zwaar genoeg en sluit netjes aan. Til het op en je hebt perfect zicht op je moederbord, drives, kabelaansluitingen etc. Gewoon van bovenaf.
Met mn elektrische bureau hoef ik de kast nieteens te verplaatsen. Bureau omhoog en kan zo erin.
Niet dat je dat vaak doet. Tegenwoordig gaan er zo 4 maanden voorbij zonder dat ik omkijk naar de server. Die doet zn werk en onderhoud zichzelf prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 19-12-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:42

_Apache_

For life.

Nvmd

[ Voor 99% gewijzigd door _Apache_ op 19-12-2022 20:25 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:48:
Er staat toch zeer duidelijk in de beschrijving wat de hardware onder de heatsink doet, dus ik ben wel benieuwd hoe jij dat zonder die hardware voor elkaar gaat krijgen.
Inderdaad, ik weet het niet, of dat mogelijk is. Mijn aanname was dat als je kan direkt PCI lanes 0-3 gebruiken, waarom niet alle andere lanes? Ik heb mijn bericht aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Albert_x
mrmrmr schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:45
Heb je dat wel eens geprobeerd met kernel boot optie intel_pstate=no_hwp?
Daarmee krijg ik in ieder geval weer gewoon 800 Mhz en 100% idle te zien in powertop frequency stats.

Van https://www.kernel.org/do...de/kernel-parameters.html
intel_pstate=
no_hwp: Do not enable hardware P state control (HWP) if available.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
desert spider schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:41:
[...]

Bijzonder. Ik ging er stiekem vanuit dat ik er vanuit kan gaan dat de voeding goed is. Hoop dat dit ook de conclusie is. Ik heb deze voeding:
Dit is de FSP084-DHAN3, dat is in mijn opinie een goede betrouwbare voeding met een goede stekker. Zonder meer aanbevelenswaardig. FSP is een respectabel merk. Deze voeding heb ik hier getest op o.a. efficientie.

Je noemde Fortron, en dat zou een heel oude adapter kunnen zijn. Veel erger zou zijn een noname kloon (meestal van Chinese herkomst) zonder EM afscherming, ripple, onstabiel met te ruim zittende stekker

Overigens, de FSP096-DHAN3 is een van de zuinigste voedingen die ik ken. Die ziet er heel anders uit (platter, breder). Onder andere HP heeft die toegepast bij bepaalde producten, en er is een certificaat voor online te vinden die zeer goede efficiency scores toont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Albert_x schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:56:
[...]

Heb je dat wel eens geprobeerd met kernel boot optie intel_pstate=no_hwp?
Daarmee krijg ik in ieder geval weer gewoon 800 Mhz en 100% idle te zien in powertop frequency stats.

Van https://www.kernel.org/do...de/kernel-parameters.html
intel_pstate=
no_hwp: Do not enable hardware P state control (HWP) if available.
@Albert_x Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar het is inderdaad wel interessant om te zien wat het doet. Bij mij is het overigens wel zo goed als 100% idle. Het tonen/opvragen van de frequenties zorgt vermoedelijk al voor een frequentieverhoging met p-state actief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
luchthaak schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:56:
Momenteel draait het op Windows 11, luie update over oude installatie die de afgelopen 10 jaar meeging 8)7 . Vervolgens een debloater er over heen gegooid. Daarnaast Pi-hole icm WSL1, en oa Sonarr en NZBget.
Ik gebruik Windows10 Privacy om zoveel mogelijk taken uit te schakelen, met name telemetrie. Services kunnen tijdens testen op suspend worden gezet, denk bijvoorbeeld aan Windows Search, Defender, Update, Cortana en online content.
@mrmrmr in TS wordt gesproken over de Real Temp voorloper van ThrottleStop voor het monitoren van de c-states. Deze tool is verder uitgebouwd, en nu te vinden onder: download forum basis uitleg
Ik heb ThrottleStop nu in de TS genoemd in plaats van RealTemp (die gaat maar tot C7). Er zijn diverse tools waarmee je C-states kunt weergeven: behalve RealTemp en ThrottleStop 9.5, kan het ook met Windows Performance Monitor, Intel Vtune (vereist registratie), HWiNFO64 kan bij sensors ook C-states weergeven. Wat al deze tools gemeen hebben is dat ze geen van alle gebruiksvriendelijk zijn.
ThrottleStop geeft mooi de c-states aan waarin CPU etc verkeerd. Dit gebruikt om uitgebreid te testen wanneer mijn stroomverbruik stijgt of daalt voor de c-state settings, omdat daar inconsistente resultaten uitkomen. Alle settings afzonderlijk geprobeerd, bv c6 aan en c7 uit en andersom, geen verschil in gedrag idle. Uiteindelijk is alle c-states opties het beste voor stroomverbruik 8)7 ... ThrottleStop geeft wel aan dat package stroom verbruik zonder c-states op ~2W zit, en met c-states op 0.7W...
C-states vormen een stapel, een ervan uitschakelen betekent dat de C-state lager wordt. Het beste is ze allemaal aan te zetten.
Throttlestop heeft een mooie optie die Windows vast ook aanpast, de speed shift optie. Input kun je laten variëren tussen 1 en 255. bij 255 wordt zoveel mogelijk geprobeerd de GHz op de laagste stand te zetten, ook onder lichte load. Dit helpt met het eerder kunnen aflezen van een zo laag mogelijk wattage / veel stabieler wattage.
Nog niet geprobeerd, maar klinkt goed.
Met ThrottleStop Power boost off, max stroomverbruik op 40W (dus de turbo van CPU wordt dan niet gebruikt. Met Power boost on, 60W max.
Alle voltages die te verlagen zijn, verlaagt met maximum :? van 100mV, scheelt 0.5W idle, ~4W op vol last (zonder Powerboost / Turbo), ThrottleStop tijdscore gelijk.
Ja, je kunt net als bij overlocking kijken tot waar jouw processor stabiel blijft. Het kan zijn dat ThrottleStop niet meer werkt na een BIOS update. Het is dan gelockt.
Vanwege de efficiëntie, zal het verbruik idle met een Picu wellicht op iets van 16-17 Watt uitkomen, nog steeds vrij hoog.
15W is (helaas) redelijk normaal voor Alder Lake moederborden. Ik ken maar 1 desktop bord dat zuiniger is: de Kontron K3843-B (en mogelijk wat andere exemplaren uit die moederbordenfamilie).
Nu de vraag, zijn er nog tips en tricks mbt de c-states die ik over het hoofd zie? c-states zijn daadwerkelijk actief. Hoeveel verbetering in verbruik zou je verwachten met de c-states optie? Wellicht zijn er nog andere tips die ik over het hoofd gezien heb met doorworstelen van dit en voorgaande topic?
Package C-States zijn belangrijk. Ook is het zo dat onder Windows het installeren van de Intel grafische driver het verbruik flink doet dalen.

Kijk ook eens naar de overige optimalisatie-instellingen in de topic start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-06 01:10

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Voor degenen die het zuinige ESXi topic niet lezen. Mijn review van CW56-58 (8x 3.1GHz AMD Zen 3 sustained All Core Turbo, 4x Intel 2.5Gbit, 2x PCIe 3.0 x4 M.2) en 10Watt idle onder Windows. (met een betere externe PSU kan daar denk ik nog wel 1.5Watt vanaf):

|sWORDs| in "Zuinige ESXi Server"

@mrmrmr is er iets beters te verkrijgen? 12-19v en minimaal 90W, bij voorkeur 120W. Ik denk dat het een 4.5x3.0mm stekker is.

Heb deze ook nog liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEPR2OqXs2nF91X8d8i7ZYc1Btk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/vTBHxx8xgsu8GZgvJMs1HsxN.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 49% gewijzigd door |sWORDs| op 20-12-2022 17:33 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:11
Ik heb mijn Kontron K3843-B binnengekregen en er de volgende server mee gebouwd:

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 158,95€ 158,95
1MoederbordenKontron K3843-B€ 206,99€ 206,99
2Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 289,00€ 578,00
1BehuizingenFractal Design Pop Air RGB Orange Core€ 115,00€ 115,00
2Geheugen internCrucial CT16G48C40U5 € 65,99€ 129,98
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 105,29€ 105,29
2Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 139,00€ 278,00
Totaal€ 1.574,21

De eerste resultaten zijn veelbelovend: 8.2W. Het volgende is van belang:
  • BIOS: R1.1.0
  • OS: Linux 5.15.74-1-pve #1 SMP PVE 5.15.74-1 (Mon, 14 Nov 2022) (Proxmox). Er draaien nog geen containers of VMs.
  • "powertop --auto-tune" levert een winst op van 1.6W.
  • geen enkel randapparaat aangesloten; wel Ethernet
  • nog geen enkele OS optimalisatie gedaan
  • wel een aantal voor de hand liggende BIOS settings geoptimaliseerd
  • scaling governor is "powersave"
  • CPU blijft iets boven kamertemperatuur
  • 2 van de 3 fans aangesloten
  • HD's in spindown
Het volgende is me opgevallen:
  • Ik heb "consoleblank=300" aan "/etc/kernel/cmdline" toegevoegd maar "cat /sys/module/kernel/parameters/consoleblank" blijft "0" laten zien; ook na reboot.
  • Als het systeem van spanning wordt voorzien, start het ook meteen op; de power switch is niet nodig. Als ik daarna via de cmd line een shutdown doe, moet ik hem wel via de power switch weer aanzetten. @mrmrmr: hoe is dat bij jou?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:57
cville schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:13:
Ik heb mijn Kontron K3843-B binnengekregen en er de volgende server mee gebouwd:

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 158,95€ 158,95
1MoederbordenKontron K3843-B€ 206,99€ 206,99
2Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 289,00€ 578,00
1BehuizingenFractal Design Pop Air RGB Orange Core€ 115,00€ 115,00
2Geheugen internCrucial CT16G48C40U5 € 65,99€ 129,98
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 105,29€ 105,29
2Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 139,00€ 278,00
Totaal€ 1.574,21

De eerste resultaten zijn veelbelovend: 8.2W. Het volgende is van belang:
  • BIOS: R1.1.0
  • OS: Linux 5.15.74-1-pve #1 SMP PVE 5.15.74-1 (Mon, 14 Nov 2022) (Proxmox). Er draaien nog geen containers of VMs.
  • "powertop --auto-tune" levert een winst op van 1.6W.
  • geen enkel randapparaat aangesloten; wel Ethernet
  • nog geen enkele OS optimalisatie gedaan
  • wel een aantal voor de hand liggende BIOS settings geoptimaliseerd
  • scaling governor is "powersave"
  • CPU blijft iets boven kamertemperatuur
  • 2 van de 3 fans aangesloten
  • HD's in spindown
  • Ik heb "consoleblank=300" aan "/etc/kernel/cmdline" toegevoegd maar "cat /sys/module/kernel/parameters/consoleblank" blijft "0" laten zien; ook na reboot.
  • Als het systeem van spanning wordt voorzien, start het ook meteen op; de power switch is niet nodig. Als ik daarna via de cmd line een shutdown doe, moet ik hem wel via de power switch weer aanzetten. @mrmrmr: hoe is dat bij jou?
Mooi resultaat. Toevallig ben ik ook vandaag begonnen met het bouwen van m'n (unraid) server op basis van dit Moederbord:

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 144,-€ 144,-
2Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 289,-€ 578,-
1BehuizingenChieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP€ 58,47€ 58,47
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR48U40BS8-16€ 72,64€ 72,64
1VoedingenSeasonic OEM SS-300SFD 300W 80+ White€ 0,-€ 0,-
2Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 853,11

Zonder iets aangesloten kom ik op een 15W Idle uit. (komt waarschijnlijk door de, tijdelijke, inefficiënte, Seasonic voeding.)

Echter, zodra ik de Toshiba MG09 18TB schijven aansluit schiet m'n Idle verbruik naar +- 35W!! Ook als ik ze in Spindown zet. (Bij schrijven gaat het naar 47W.) Dus hoe heb jij dat voor elkaar gekregen? O-)

Welke BIOS aanpassingen heb jij nog gedaan? Wordt het bij jou ook een NAS? Ik twijfel zelf nog over het gebruik van Unraid, dus ben benieuwd welk OS & VMs jij gaat gebruiken?

Thx voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Witte_200 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:41:
[...]

Mooi resultaat. Toevallig ben ik ook vandaag begonnen met het bouwen van m'n (unraid) server op basis van dit Moederbord:

1ProcessorsIntel Core i3-12100 Boxed€ 144,-€ 144,-
2Interne harde schijvenToshiba MG09 (SATA, Standard, 512e), 18TB€ 289,-€ 578,-
1BehuizingenChieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP€ 58,47€ 58,47
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR48U40BS8-16€ 72,64€ 72,64
1VoedingenSeasonic OEM SS-300SFD 300W 80+ White€ 0,-€ 0,-
2Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 853,11

Zonder iets aangesloten kom ik op een 15W Idle uit. (komt waarschijnlijk door de, tijdelijke, inefficiënte, Seasonic voeding.)

Echter, zodra ik de Toshiba MG09 18TB schijven aansluit schiet m'n Idle verbruik naar +- 35W!! Ook als ik ze in Spindown zet. (Bij schrijven gaat het naar 47W.) Dus hoe heb jij dat voor elkaar gekregen? O-)

Welke BIOS aanpassingen heb jij nog gedaan? Wordt het bij jou ook een NAS? Ik twijfel zelf nog over het gebruik van Unraid, dus ben benieuwd welk OS & VMs jij gaat gebruiken?

Thx voor de info!
Ik zie niet meteen welk OS je hebt gebruikt waarover je nu rapporteert. Bij mij is het Proxmox. Ik ga de server gebruiken als zowel data en functionele backup voor mijn primaire server (zie eerder posts van mij),

Ik kan je helaas op dit moment geen exacte lijst van BIOS aanpassingen geven aangezien deze server in de meterkast staat en ik geen IPMI heb. Maar het zijn de meest logische aanpassingen zoals b.v. de PCI slots en niet gebruikte SATA ports op disabled zetten en de HD audio uit.

Het lijkt me dat je met jouw config toch heel dicht in de buurt van mijn resultaat zou moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Na dit topic bestudeerd te hebben, omdat ik graag een nieuwe zuinige server wil gaan bouwen. Een die wanneer nodig wel echt wat power kan geven, maar in rust wel lekker zuinig is.

Mijn idee wat dit:
1ProcessorsIntel Core i7-12700T Boxed€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 58,50€ 58,50
2Geheugen internKingston ValueRAM KVR48U40BD8-32€ 141,42€ 282,84
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 99,-€ 99,-
2Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 254,99€ 509,98
Totaal€ 950,32

Zou dat nog met een PicoPSU 150w kunnen of is dat teveel gevraagd? (en met misschien nog 2 ssd's erbij?)

De intel core i7 12700T (TDP 35W-99W) is alleen wel knap lastig leverbaar, heeft iemand daar tips voor? De non T versie heeft gelijk een TDP van 65W-180W.

De Intel Core i5-12600 is wel goed leverbaar, maar ook met een TDP van 65W-117W ook al wat minder handig.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:19

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

moederbord zoeken waar je PL1 / PL2 (de TDP en boost niveaus) in BIOS kunt aanpassen?

Zie bv https://www.techpowerup.c...-at-various-power-limits/

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Le Mol schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 19:59:
Na dit topic bestudeerd te hebben, omdat ik graag een nieuwe zuinige server wil gaan bouwen. Een die wanneer nodig wel echt wat power kan geven, maar in rust wel lekker zuinig is.

Mijn idee wat dit:
1ProcessorsIntel Core i7-12700T Boxed€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12S€ 58,50€ 58,50
2Geheugen internKingston ValueRAM KVR48U40BD8-32€ 141,42€ 282,84
1VoedingenCorsair RM550x (2021) Zwart€ 99,-€ 99,-
2Solid state drivesSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 254,99€ 509,98
Totaal€ 950,32

Zou dat nog met een PicoPSU 150w kunnen of is dat teveel gevraagd? (en met misschien nog 2 ssd's erbij?)

De intel core i7 12700T (TDP 35W-99W) is alleen wel knap lastig leverbaar, heeft iemand daar tips voor? De non T versie heeft gelijk een TDP van 65W-180W.

De Intel Core i5-12600 is wel goed leverbaar, maar ook met een TDP van 65W-117W ook al wat minder handig.
Dit MB heeft "Configurable TDP" (pagina 13 en 14). Je kunt dus gewoon een 12700 nemen en de TDP instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Niet online
cville schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:48:
[...]

Dit MB heeft "Configurable TDP" (pagina 13 en 14). Je kunt dus gewoon een 12700 nemen en de TDP instellen.
Werkt dat ook aan de onderkant? Dus de basis TDP omlaag brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Le Mol schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 20:50:
[...]

Werkt dat ook aan de onderkant? Dus de basis TDP omlaag brengen?
Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar dat is volgens mij juist de bedoeling van dit feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:19

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Wat bedoel je precies met basis TDP? Er is een idle gebruik, en er is een boost voor korte (PL1) of langere (PL2) duur. Daartussen is niet echt nog een niveau, toch?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Niet online
Door de verschillende type kernen in de cpu hebben die 12th gen toch 2 waardes voor de TDP? Eentje voor de rust/basis TDP waarde en 1 voor de max waarde of heb ik dat verkeerd begrepen?

[ Voor 3% gewijzigd door Le Mol op 20-12-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
Je zou verbruik limieten ook in Linux moeten kunnen instellen, zie hier voor kernel docs, en Debian heeft powercap-utils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cville schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 18:13:
Ik zet de parameter in de lijst parameters in grub. Het hangt van de Linux distributie af waar dat precies staat. Bij Debian/Ubuntu in /etc/default/grub achter GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT.

Met reboot of shutdown -r herstart de computer. shutdown moet het systeem uitschakelen, inschakelbaar met de power switch. Werkt bij mij hetzelfde als bij jou. Een complete voeding reset is de 230V stekker of een aan/uit schakelaar op een verdeeldoos.

Check in dmesg of de i915 driver wordt geladen. Het kan nodig zijn een additioneel non-free firmware package te installeren Zie topicstart voor details.

Consoleblank heeft 2 effecten: de monitor gaat in slaapstand, en de igpu ook. 300 is 5 minuten. Omdat ik via ssh werk is voor mij 15 seconden ok.

Je kan ook controleren of de package C states op 8 of hoger staat. Soms zorgen onderdelen die geen low power ondersteunen ervoor dat de maximale package C state beperkt blijft tot 2 of 3, dus niet optimaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
|sWORDs| schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:38:
@mrmrmr is er iets beters te verkrijgen? 12-19v en minimaal 90W, bij voorkeur 120W. Ik denk dat het een 4.5x3.0mm stekker is.

Heb deze ook nog liggen:
[Afbeelding]
Lite-On is producent voor diverse A-merken zoals HP, Dell of Lenovo. Dat kan erg zuinig zijn, dat hangt af van het ontwerp die het A-merk wil laten maken. Deze lijkt van Lite-On zelf. Deze voeding is een Level V, niet het zuinigste, maar heel waarschijnlijk kwalitatief beter dan een noname adapter uit China. Level VI is het zuinigst en de huidige standaard.

Als het 12V mag zijn dan zijn er betere of zuinigere adapters. Een adapter met een zuinigheid hoger dan 90% over een wijd bereik zijn meestal prijzig. Test. 19V wordt vaak bij laptops gebruikt, dus daar zijn er meer van, ook tweedehands. Verwacht geen grote verschillen in efficientie in absolute cijfers, soms wel percentueel. Het effect bij adapters is vooral van belang bij belasting onder 10W, vooral bij wat oudere voedingen kan dat hard aflopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
mrmrmr schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:22:
[...]

Ik zet de parameter in de lijst parameters in grub. Het hangt van de Linux distributie af waar dat precies staat. Bij Debian/Ubuntu in /etc/default/grub achter GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT.
Proxmox gebruikt geen GRUB maar "/etc/kernel/cmdline". Bij mijn andere server werkt dit wel (maar heeft geen effect op het verbruik), maar bij deze neemt hij de setting niet over. Vreemd aangezien we het bij beiden over hetzelfde OS en dezelfde versie hebben.
Met reboot of shutdown -r herstart de computer. shutdown moet het systeem uitschakelen, inschakelbaar met de power switch. Werkt bij mij hetzelfde als bij jou. Een complete voeding reset is de 230V stekker of een aan/uit schakelaar op een verdeeldoos.
Ik denk dat er een misverstand is. Bij mij start het systeem onmiddellijk op als ik de stekker erin steek; de power switch raak ik niet aan. Na een shutdown werkt het wel naar behoren.
Check in dmesg of de i915 driver wordt geladen. Het kan nodig zijn een additioneel non-free firmware package te installeren Zie topicstart voor details.
Volgens mij wordt i915 geladen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
root@nea[~] dmesg |grep i915
[  +0.000032] i915 0000:00:02.0: vgaarb: deactivate vga console
[  +0.000803] i915 0000:00:02.0: vgaarb: changed VGA decodes: olddecodes=io+mem,decodes=io+mem:owns=io+mem
[  +0.000128] mei_hdcp 0000:00:16.0-b638ab7e-94e2-4ea2-a552-d1c54b627f04: bound 0000:00:02.0 (ops i915_hdcp_component_ops [i915])
[  +0.000540] i915 0000:00:02.0: [drm] Finished loading DMC firmware i915/adls_dmc_ver2_01.bin (v2.1)
[  +0.017323] i915 0000:00:02.0: [drm] GuC firmware i915/tgl_guc_62.0.0.bin version 62.0 submission:disabled
[  +0.000025] i915 0000:00:02.0: [drm] GuC SLPC: disabled
[  +0.000007] i915 0000:00:02.0: [drm] HuC firmware i915/tgl_huc_7.9.3.bin version 7.9 authenticated:yes
[  +0.015801] [drm] Initialized i915 1.6.0 20201103 for 0000:00:02.0 on minor 0
[  +0.000162] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
[  +0.031536] i915 0000:00:02.0: [drm] Cannot find any crtc or sizes
Consoleblank heeft 2 effecten: de monitor gaat in slaapstand, en de igpu ook. 300 is 5 minuten. Omdat ik via ssh werk is voor mij 15 seconden ok.

Je kan ook controleren of de package C states op 8 of hoger staat. Soms zorgen onderdelen die geen low power ondersteunen ervoor dat de maximale package C state beperkt blijft tot 2 of 3, dus niet optimaal.
Zo te zien komt de package state niet verder dan C3:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
           Pkg(OS)  |            Core(OS) |            CPU(OS) 0   CPU(OS) 1
Powered On  0.0%    | POLL        0.0%    | POLL        0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
C1_ACPI     0.2%    | C1_ACPI     0.1%    | C1_ACPI     0.1%    0.2 ms  0.2%    0.2 ms
C2_ACPI     1.9%    | C2_ACPI     2.1%    | C2_ACPI     2.0%    2.6 ms  2.1%    2.4 ms
C3_ACPI    96.6%    | C3_ACPI    97.4%    | C3_ACPI    97.4%   64.2 ms 97.4%   52.7 ms
RC6pp       0.0%    |                     |

|            Core(OS) |            CPU(OS) 2   CPU(OS) 3
                    | POLL        0.0%    | POLL        0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    | C1_ACPI     0.2%    | C1_ACPI     0.2%    0.3 ms  0.2%    0.3 ms
                    | C2_ACPI     2.0%    | C2_ACPI     2.2%    2.4 ms  1.9%    2.4 ms
                    | C3_ACPI    96.7%    | C3_ACPI    96.1%   83.7 ms 97.3%   86.9 ms
                    |                     |

|            Core(OS) |            CPU(OS) 4   CPU(OS) 5
                    | POLL        0.0%    | POLL        0.0%    0.2 ms  0.0%    0.0 ms
                    | C1_ACPI     0.1%    | C1_ACPI     0.1%    0.2 ms  0.1%    0.3 ms
                    | C2_ACPI     1.9%    | C2_ACPI     2.2%    2.2 ms  1.6%    2.3 ms
                    | C3_ACPI    96.8%    | C3_ACPI    96.2%   96.2 ms 97.4%   75.1 ms
                    |                     |

|            Core(OS) |            CPU(OS) 6   CPU(OS) 7
                    | POLL        0.0%    | POLL        0.0%    0.0 ms  0.0%    0.1 ms
                    | C1_ACPI     0.3%    | C1_ACPI     0.5%    0.6 ms  0.1%    0.2 ms
                    | C2_ACPI     1.7%    | C2_ACPI     2.3%    2.4 ms  1.1%    2.9 ms
                    | C3_ACPI    95.5%    | C3_ACPI    96.0%   47.8 ms 94.9%  121.9 ms
                    |                     |

|             GPU     |
                    | Powered On  0.0%    |
                    | RC6       100.0%    |
                    | RC6p        0.0%    |
                    | RC6pp       0.0%    |
                    |                     |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albert_x
@cville

Ik quote mezelf maar even:
Albert_x schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:06:

Alder Lake wordt pas in kernel 5.19 volledig gesupport [1], en Proxmox 7.2 lijkt nog 5.15 te gebruiken.
Daarnaast wordt Alder Lake pas in Powertop 2.14 herkend, dus ook de gemeten C-state waardes zijn niet betrouwbaar (als ik de code goed lees, worden metingen voor hogere C-states zelfs niet uitgevoerd als de processor niet bekend is).
Als je echt wil weten wat je systeem doet, zou je moeten testen met een nieuwer OS, bijvoorbeeld Debian Sid of Ubuntu 22.10.

[1] https://www.phoronix.com/news/Intel-Idle-Alder-Lake

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Niet online
Proxmox 7.3 is inmiddels ook beschikbaar, die lijk je met kernel 5.19 te kunnen installeren: https://pve.proxmox.com/wiki/Roadmap#Proxmox_VE_7.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Bedankt; ik heb dat bij mijn andere server wel gedaan maar was dit weer vergeten.

Nu wel hoge C-states:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
           Pkg(OS)  |            Core(OS) |            CPU(OS) 0   CPU(OS) 1
Powered On  0.0%    | POLL        0.0%    | POLL        0.0%    0.1 ms  0.0%    0.1 ms
C1E         0.3%    | C1E         0.3%    | C1E         0.2%    0.3 ms  0.3%    0.5 ms
                    |                     |
                    |                     |
RC6         0.0%    | C6          0.0%    | C6          0.0%    0.9 ms  0.0%    0.6 ms
RC6pp       0.0%    |                     |
C8          0.6%    | C8          0.5%    | C8          0.5%    1.9 ms  0.5%    1.6 ms
C10        97.1%    | C10        97.4%    | C10        97.0%   51.4 ms 97.7%   69.1 ms

|            Core(OS) |            CPU(OS) 2   CPU(OS) 3
                    | POLL        0.0%    | POLL        0.0%    0.1 ms  0.0%    0.1 ms
                    | C1E         0.2%    | C1E         0.3%    0.3 ms  0.2%    0.3 ms
                    |                     |
                    |                     |
                    | C6          0.0%    | C6          0.0%    0.4 ms  0.0%    0.7 ms
                    |                     |
                    | C8          0.6%    | C8          0.8%    1.8 ms  0.3%    2.0 ms
                    | C10        97.3%    | C10        98.5%   43.5 ms 96.1%   93.6 ms

|            Core(OS) |            CPU(OS) 4   CPU(OS) 5
                    | POLL        0.0%    | POLL        0.0%    0.0 ms  0.0%    0.1 ms
                    | C1E         0.3%    | C1E         0.2%    0.3 ms  0.3%    0.3 ms
                    |                     |
                    |                     |
                    | C6          0.0%    | C6          0.0%    1.2 ms  0.0%    0.2 ms
                    |                     |
                    | C8          0.7%    | C8          0.4%    1.9 ms  1.0%    1.9 ms
                    | C10        96.1%    | C10        95.1%   56.9 ms 97.2%   34.6 ms

|            Core(OS) |            CPU(OS) 6   CPU(OS) 7
                    | POLL        0.0%    | POLL        0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    | C1E         0.3%    | C1E         0.5%    0.5 ms  0.2%    0.3 ms
                    |                     |
                    |                     |
                    | C6          0.0%    | C6          0.1%    0.9 ms  0.0%    0.6 ms
                    |                     |
                    | C8          0.6%    | C8          0.8%    2.1 ms  0.4%    1.9 ms
                    | C10        97.3%    | C10        97.6%   50.7 ms 97.1%   85.2 ms

|             GPU     |
                    | Powered On  0.0%    |
                    | RC6       100.0%    |
                    | RC6p        0.0%    |
                    | RC6pp       0.0%    |

Ben benieuwd naar de invloed op energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Niet online
Maar zit ik er heel erg naast als ik denk dat de intel core i7 12700T (TDP 35W-99W), bij veelal rustig gebruik veel zuiniger gaat zijn als de intel Core i5-12600 (TDP van 65W-117W), ze scoren op de cpu benchmark in de zelfde orde 21k en 22 k.

Maar het prijsverschil is wel bijna een factor 2, de i5 is een kleine 300 euro en de i7 zit op een kleine 600 euro, misschien mede door de schaarste?

De intel core i7 12700 (65W-180W) kost iets van 100 euro meer met als de intel Core i5-12600, maar hoeveel extra performance zou je hier van over houden als je de TDP terug zet naar 125w? Full-pull gaat die naar 31k op de cpu benchmark. Maar heeft wel E cores op 2.1ghz, die de i5 niet heeft en die heeft alleen cores van minimaal 3.3ghz, voor het rustig aan doen? De i7-12700T heeft die op 1 ghz.

De i9-12900T zou misschien nog een betere mix kunnen zijn, alleen die is echt niet leverbaar…

[ Voor 9% gewijzigd door Le Mol op 21-12-2022 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
cville schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:42:
Ik denk dat er een misverstand is. Bij mij start het systeem onmiddellijk op als ik de stekker erin steek; de power switch raak ik niet aan. Na een shutdown werkt het wel naar behoren.
Dat is normaal, de staat van powerdown gaat verloren.

Nog een opmerking over de command line parameter, bij grub onder Debian moet je eerste de aanpassing actief maken met update-grub. Dus 2 wijzigingen, voordat het werkt. De opstartfase is op zichzelf staand.

Bij Proxmox command line parameters is dat ook zo, daar moet proxmox-boot-tool refresh worden gedraaid.

https://pve.proxmox.com/w...sboot_edit_kernel_cmdline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
mrmrmr schreef op woensdag 21 december 2022 @ 07:46:
[...]

Dat is normaal, de staat van powerdown gaat verloren.
Tenzij ik het verkeerd begrijp zou dit volgens het BIOS manual niet zo moeten zijn. Op pagina 23 onder Power Failure staan de verschillende opties; ik heb hem nu op "Previous State" ingesteld maar kan de volgende keer ook "Disabled" proberen. Ik blijf het vreemd vinden: ik bouw al sinds 1979 systemen en dit is de eerste die meteen aan gaat als ik de stekker in de WCD steek.
Nog een opmerking over de command line parameter, bij grub onder Debian moet je eerste de aanpassing actief maken met update-grub. Dus 2 wijzigingen, voordat het werkt. De opstartfase is op zichzelf staand.

Bij Proxmox command line parameters is dat ook zo, daar moet proxmox-boot-tool refresh worden gedraaid.

https://pve.proxmox.com/w...sboot_edit_kernel_cmdline
Bedankt; dat heb ik vorige keer inderdaad ook gedaan. Het werkt nu.

Na een kernel update gisteren draait het systeem nu op 8.9W gemiddeld/7.8W minimum (HDs in STANDBY). Wat vindt je van dit resultaat voor deze specifieke configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-06 01:10

|sWORDs|

vSphere/ESXi

mrmrmr schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:39:
[...]

Lite-On is producent voor diverse A-merken zoals HP, Dell of Lenovo. Dat kan erg zuinig zijn, dat hangt af van het ontwerp die het A-merk wil laten maken. Deze lijkt van Lite-On zelf. Deze voeding is een Level V, niet het zuinigste, maar heel waarschijnlijk kwalitatief beter dan een noname adapter uit China. Level VI is het zuinigst en de huidige standaard.

Als het 12V mag zijn dan zijn er betere of zuinigere adapters. Een adapter met een zuinigheid hoger dan 90% over een wijd bereik zijn meestal prijzig. Test. 19V wordt vaak bij laptops gebruikt, dus daar zijn er meer van, ook tweedehands. Verwacht geen grote verschillen in efficientie in absolute cijfers, soms wel percentueel. Het effect bij adapters is vooral van belang bij belasting onder 10W, vooral bij wat oudere voedingen kan dat hard aflopen.
Met de Lite-On kom ik ook op 0,021kWh per uur (ESXi met 970MHz usage), laat hem wel zitten omdat ik er meer vertrouwen in heb dat ie niet in rook opgaat. De geteste adapters zijn vaak lastig te vinden en hebben andere connectoren. Bij de specs van het bord staat 12-19v, bij de 35W modus (die ik niet gebruik) staat aanbevolen 19v 7.8A of meer.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 21-12-2022 12:27 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D43m0n
Voor de Debian stable/testing i.c.m. Docker ervaringen onder ons;

ik heb Bullseye onlangs op een Sandy Bridge Core i3 geïnstalleerd om een beeld te krijgen van het aantal wakeups/second zoals gemeten door PowerTOP en hoe het gebruik van Docker dit beïnvloedt. Ik heb de docker engine uit Debian's repository geïnstalleerd, dat is versie 20.10.5. Na zoeken kwam ik erachter waarom er geen poorten van containers op IPv6 beschikbaar waren op Bullseye, in tegenstelling tot mijn NAS die met Ubuntu 20.04 draait waar dit wel werkt. Mijn NAS met Ubuntu draait echter met de docker-ce package uit Dockers repository, dit is versie 20.10.12.

Er is sprake van regressie in de docker release 20.10.5 waardoor IPv6 niet standaard beschikbaar was bij port mapping. In docker release 20.10.6 is dat opgelost.

Al zoekende kom ik erachter dat er een filosofie achter Debian's packaging schuilgaat die ik wel kan volgen en me op zich ook wel aanspreekt. Het zal me niet verbazen dat Debian's packaging filosofie gunstiger uitpakt voor updates/regressie en daarmee ook een grilliger gedrag van alle software door Docker's packaging filosofie kan voorkomen, wat kan leiden tot een gunstiger energieverbruik.

Maar ik zit hier de ene na de andere aanname te doen. Ik blijf 't liefst zo dicht mogelijk bij "pure Debian" packaging style/filosofie. Maar dan zit ik op Bullseye wel met een IPv6 en default port mapping probleem. Nou kan ik gewoon de door Docker gemaakte packages uit hun repository installeren en ben dan klaar, probleem met IPv6 opgelost. Maar dan krijg ik meer en vaker updates die niet perse noodzakelijk zijn van Docker ipv Debian. Ik kan ook kiezen om Debian testing te installeren (Bookworm). Die heeft namelijk release 20.10.21 van docker.io in de repository zitten.

Hoe doen jullie dat met Debian en docker containers? Zijn de ervaringen op testing (Bookworm) i.c.m. debian's docker.io package goed in de zin van "stabiel" en "zuinig"? Of zijn er andere oplossingen te bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D43m0n schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:22:
Voor de Debian stable/testing i.c.m. Docker ervaringen onder ons;

ik heb Bullseye onlangs op een Sandy Bridge Core i3 geïnstalleerd om een beeld te krijgen van het aantal wakeups/second zoals gemeten door PowerTOP en hoe het gebruik van Docker dit beïnvloedt. Ik heb de docker engine uit Debian's repository geïnstalleerd, dat is versie 20.10.5. Na zoeken kwam ik erachter waarom er geen poorten van containers op IPv6 beschikbaar waren op Bullseye, in tegenstelling tot mijn NAS die met Ubuntu 20.04 draait waar dit wel werkt. Mijn NAS met Ubuntu draait echter met de docker-ce package uit Dockers repository, dit is versie 20.10.12.

Er is sprake van regressie in de docker release 20.10.5 waardoor IPv6 niet standaard beschikbaar was bij port mapping. In docker release 20.10.6 is dat opgelost.

Al zoekende kom ik erachter dat er een filosofie achter Debian's packaging schuilgaat die ik wel kan volgen en me op zich ook wel aanspreekt. Het zal me niet verbazen dat Debian's packaging filosofie gunstiger uitpakt voor updates/regressie en daarmee ook een grilliger gedrag van alle software door Docker's packaging filosofie kan voorkomen, wat kan leiden tot een gunstiger energieverbruik.

Maar ik zit hier de ene na de andere aanname te doen. Ik blijf 't liefst zo dicht mogelijk bij "pure Debian" packaging style/filosofie. Maar dan zit ik op Bullseye wel met een IPv6 en default port mapping probleem. Nou kan ik gewoon de door Docker gemaakte packages uit hun repository installeren en ben dan klaar, probleem met IPv6 opgelost. Maar dan krijg ik meer en vaker updates die niet perse noodzakelijk zijn van Docker ipv Debian. Ik kan ook kiezen om Debian testing te installeren (Bookworm). Die heeft namelijk release 20.10.21 van docker.io in de repository zitten.

Hoe doen jullie dat met Debian en docker containers? Zijn de ervaringen op testing (Bookworm) i.c.m. debian's docker.io package goed in de zin van "stabiel" en "zuinig"? Of zijn er andere oplossingen te bedenken?
Ik gebruik onder Ubuntu ook de docker.io packages conform advies van docker zelf. Op zich nog nooit een echt probleem gehad bij een update.

Echter, je kunt met apt-mark hold een package update voorkomen / pauzeren, dus als iets werkt, kun je ook die route nemen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vanwege de upgrade van zowel mijn Desktop als Server heb ik uit nieuwsgierigheid nog eens gekeken naar het gebruik van een enkel latje of twee latjes RAM als het gaat om de performance.

Ik wil namelijk - vanwege de nog steeds dalende DDR5 prijzen - zo efficient mogelijk inkopen, en nog kunnen uitbreiden als dat nodig is. Met miniITX heb je plek voor 2 latjes, dus eigenlijk wil ik zowel de server als desktop in eerste instantie met 1 latje gaan gebruiken van 32GB.

Met DDR4 maakte de performance al weinig uit met 1 of 2 latjes, en voor DDR5 blijkt dat niet anders te zijn!

Mijn Pools is niet zo goed, maar cijfertjes kunnen we allemaal lezen 8)

Vanzelfsprekend zie je bij geheugenintensieve toepassingen een verschil. Bij 7-zip is dit ca 15%, net als bij sommige geheugenintensieve games:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KbZaT9-TSo3ZVHyCT3Nzu60AsU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OFUzdyGAgFjgjLiieci0tiV9.png?f=user_large

Maar bij veel applicaties is het verschil nauwelijks waarneembaar. Meestal ergens tussen de 1 en 5%. Voor mij dus verwaarloosbaar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rphevotKVPS4OPVkYouxwf-owbA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wILoVwoOcF0EaTznbUAUXlUY.png?f=user_large

Uit andere tests blijkt al dat zeer snel of standaard geheugen hetzelfde laat zien: verschil in geheugenintensieve apps, maar verder niet echt schokkend...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGjpAQoVSrEPGuQPzmOF6N8twTY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sIIvocKGnDmlGni3494gg1xK.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmWxK72bajCT74gTXxozakGZIoQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NAnOyexwnG4X7ifTlqJOqzhS.png?f=user_large

Met deze kennis wordt het waarschijnlijk een 2x32GB kitje van het goedkoopste DDR5-4800 RAM: 1 voor de server, en 1 voor de desktop. Als dat alsnog niet genoeg blijkt te zijn, dan kan ik volgend jaar als de DDR5 prijzen mogelijk op DDR4 niveau zitten altijd nog ff wat bijkopen voor weinig :D

In mijn 3 servers zit nu totaal 32GB RAM, waarvan ca 20GB wordt gebruikt (zonder cache) en 28GB met cache. Sommige containers echter zijn RAM gelimiteerd (databases), dus zouden beter draaien als er nog wat GB's bijkomen :Y

De prijzen van miniITX moederborden zijn nog steeds idioot hoog, en geen uitzicht dat deze nog gaan zakken. Een socket 1700 miniITX bord is een stuk duurder zelfs dan het Kontron microATX bord 8)7.

Daarbij komt nog dat het verbruik onbekend is, dus de operationele kosten zijn zeer waarschijnlijk ook nog wat euro's hoger...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cville schreef op woensdag 21 december 2022 @ 12:05:
Na een kernel update gisteren draait het systeem nu op 8.9W gemiddeld/7.8W minimum (HDs in STANDBY). Wat vindt je van dit resultaat voor deze specifieke configuratie?
Moeilijk te zeggen, want ik weet niet wat het spindown verbruik is van de hard disks. Het is wel al goed voor de Alder Lake categorie, omdat veel van dergelijke moederborden rond 15W scoren onder Windows.

Ik zou eens meten in standaard configuratie (zie topic start). Geen hard disks of andere extra's. Wel een SSD.

Ik zou eerst het volgende toepassen:
1. kernel 5.19, eventueel nieuwere versies.
2. non free firmware package, up to date.
3. consoleblank=15 om makkelijk te testen
4. default BIOS. Niets uitzetten, dat kan nadelig zijn.
5. Alleen een exit fan als de hard disks teveel warmte produceren. En een boxed processor fan.

De package state zou C8 of beter moeten zijn. De gpu RC6 en de cores C10. Je laatste overzicht toont dat allemaal.

Kijk of er processen actief zijn met bijvoorbeeld top. Als je dicht bij 0% cpu zit, dan is het klaar voor meten, wel eerst top beeindigen, dat heeft een eigen verbruik.

Bij consoleblank kan het scherm eerst leeg worden gemaakt, maar het blijft nog wel aan. De monitor moet daarna uit gaan, dan is er helemaal geen achtergrondverlichting meer op een LCD monitor. De gpu moet zo in de low power stand zitten. Dat bespaart meerdere Watts.

Als je een GUI gebruikt kan het resultaat anders zijn. Die kant een eigen gpu/monitor regeling hebben, met o.a. xset. Misschien is het verbruik daardoor hoger. Mijn installaties zijn doorgaans command line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:12:
[...]

Wat de kast betreft.. ben zelf (2ehands) voor een Streacom FC9 Silver gegaan. Heb er 5x 2.5" HDDs in gehad op de speciale HDD tray door gewoon gaatjes te boren voor een 3e schijf boven (en 2 hangen aan de onderkant).
Het heeft een optische drive opening, maar die zie ik gewoon als extra ventilatiegat.
Werkt prima. Het passieve koelsysteem is zeer goed. De hele kast is van dik alu en is een koelblok.

Deze kast is zoo plat het oogt veel kleiner dan een staand blok: https://streacom.com/products/fc9-fanless-micro-atx-case/

Inmiddels heb ik nog maar 3 sata SSDs, dus helemaal niet zo'n kast nodig. Maar omdat ik ECC geheugen belangrijk vind is er geen alternatief voor het D3644-B moederbord, mATX. Dus is deze kast prima.

Staat op "de laagste trede" van een trapvormige boekenkast, waarbij de laagste trede grotendeels onder mijn bureau verdwijnt.

Ik had eerst ook zo'n kast als die van jou, zelfde vormgeving ander merk. Heel dun aluminium en scherpe randjes, wel lekker goedkoop. Maar wilde helemaal geen staande PC kast op mn bureau hebben. Dus toen deze voorbij kwam van een handelaar, direct gekocht. Volgens mij wel dik 150 betaald. 2018 of 2019.

Extra voordeel van deze kast is dat je overal ontzettend makkelijk bij komt. Bovenkant heb ik niet eens vastgeschroefd. Is zwaar genoeg en sluit netjes aan. Til het op en je hebt perfect zicht op je moederbord, drives, kabelaansluitingen etc. Gewoon van bovenaf.
Met mn elektrische bureau hoef ik de kast nieteens te verplaatsen. Bureau omhoog en kan zo erin.
Niet dat je dat vaak doet. Tegenwoordig gaan er zo 4 maanden voorbij zonder dat ik omkijk naar de server. Die doet zn werk en onderhoud zichzelf prima.
Dat zijn mooie kasten ja. Ik heb nog een FC1 en heb ook een FC8 gehad. Soms wat gedoe qua inbouw, maar wel mooi spul. Maar ook erg duur als ik nu naar een FC9/FC10 kijk. €300 is niks |:(

Ik heb simpelweg gezocht / gekeken naar een kleine micro ATX kast. Daar zijn ze behoorlijk positief over de SAMA IM01, wat dus identiek is aan de Intertech. Zelfde Chinese spul, maar dan met een ander stikkertje erop.

Het dilemma van een hoge smalle kast of lage, maar brede kast kom ik al jaren niet uit, dus ik doe maar weer wat ik gewend ben: een hoge smalle kast, al is deze kast niet erg hoog. Beetje A4 formaat qua voorkant (H303 x B185) met nog wel een redelijke diepte (D391) omdat de voeding niet voor het moederbord zit (en dus de keuze in CPU koelers beperkt), maar voorin de kast.

Ik weet nog niet of ik een nieuwe voeding neem en of de Nano 160 (Streacom PicoPSU van 160W) voldoende is. Die heb ik nog liggen namelijk. Huidige voeding is een E9-400 van 10 jaar oud. Mtbf is 300.000 uur, dus op zich zou die gemiddeld pas een fout na 34 jaar moeten geven :D Oftewel zou nog best 10 jaar eraan kunnen knopen.

Dat zal meten worden. Als @mrmrmr onder de 3W uitkomt en ik haal met die ATX voeding de 10W niet, dan wordt het wat rekenwerk. 7W is met €0,40 / kWh €24,53 per jaar, dus dan kun je een goede ATX voeding er best snel uit hebben.

Ik hoop echter dat de Nano160 voldoende is voor de 13400/13500 CPU, en anders zal ik de cTDP omlaag moeten schroeven, want die instelling is er niet voor niks in de BIOS 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Niet online
@D43m0n, geen direct antwoord op je vraag maar mss n idee.
Mn Debian desktop heb ik ook graag stabiel, toch upgrade ik die al tijdens de freeze naar testing*, zodra er voor mij geen boeiende bugs meer zijn.
Dat bepaal ik adhv deze buglijst, overigens.
De meeste bugs heb ik toch geen last van, dus upgraden kan vaak al meteen bij de freeze of kort daarna.
Doorgaans worden er vanaf dan vooral bugs gefixt, en komen er weinig meer bij (al is dat absoluut geen zekerheid natuurlijk).

Dit keer is de "soft freeze" (mijn voorkeur) op 12 februari, dus dat duurt toch niet zo lang meer.
Zou ik zoals jij in stable tegen een showstopper issue aanlopen dat in testing gefixt was, dan zou ik mss nu al upgraden (voor de freeze dus); die 2 maanden dat het even wat woeliger is, hoeft ook geen ramp te zijn.
Maar het is ook maar net hoeveel waarde je hecht aan die stabiliteit natuurlijk.

* in sources.list gebruik ik dan natuurlijk geen "testing" maar de codenaam van de testing release

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:28
Priyantha Bleeker schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:50:
[...]

Hi,

Zie jij kans om eens te kijken wat jij in je BIOS hebt ingesteld qua instellingen? En dat zou kunnen delen?
Ik heb een vergelijkbaar apparaatje gekocht, maar dan met de i226-V i.p.v. de i225-V.

Als ik
code:
1
powertop --auto-tune
uitvoer dan gaat die hangen op een gegeven moment, geen idee nog waarom precies, dat zal ik een aparte reply even toelichten met foto's.

Het verbruik wat ik krijg zit ook niet echt in de buurt, ik zit idle op zo'n 7 a 8 watt volgens een Shelly Plug S(is natuurlijk niet het meest nauwkeurig dat snap ik)
Ben jij erachter waarom het hangen onstaat, ik heb hetzelfde. Topton N5105 met i226-V.

Ik ben van plan om het per regel te gaan testen vanuit de powertop html, als jij de oplossing al weet kan je hem mogelijk delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Le Mol
  • Niet online
Via jacob.de heb ik inmiddels een Kontron K3843-B bord kunnen bestellen, die rekenen 13euro verzendkosten naar NL.

En via de us ebay een i7-1200T, voor 370 euro (met de verzend&import kosten erbij), wat het geheel aanzienlijk aantrekkelijker maakt tov de prijs die in de pricewatch staat voor die cpu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
@mrmrmr heb jij of iemand anders, eens zin om mee te denken?

Ik ga zo nog even de bios instellingen nalopen: D43m0n in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

@D43m0n zie jij kans om eens de commandos uit te voeren?
code:
1
apt install linux-cpupower

Mijn nieuwe topton N5105 4 ports "doosje/servertje" komt niet dieper dan een C3 state er staat ook een ACPI tekst bij?

Ik heb hetzelfde gedrag in powertop gezien, alleen laat deze tool het systeem crashen waar alleen een powercycle de status hersteld.

root@pve:~# cpupower monitor
    | Nehalem                   || Mperf              || Idle_Stats
 CPU| C3   | C6   | PC3  | PC6   || C0   | Cx   | Freq  || POLL | C1_A | C2_A | C3_A
   0|  0.00|  0.00|  0.00|  0.00|| 99.94|  0.06|  2794||  0.00|  0.00|  0.00|  0.00
   1|  0.00|  0.00|  0.00|  0.00|| 99.94|  0.06|  2794||  0.00|  0.00|  0.00|  0.00
   2|  0.00|  0.00|  0.00|  0.00|| 99.94|  0.06|  2794||  0.00|  0.00|  0.00|  0.00
   3|  0.00|  0.00|  0.00|  0.00|| 99.94|  0.06|  2794||  0.00|  0.00|  0.00|  0.00
root@pve:~# cpupower monitor -l
Monitor "Nehalem" (4 states) - Might overflow after 922000000 s
C3      [C] -> Processor Core C3
C6      [C] -> Processor Core C6
PC3     [P] -> Processor Package C3
PC6     [P] -> Processor Package C6
Monitor "Mperf" (3 states) - Might overflow after 922000000 s
C0      [T] -> Processor Core not idle
Cx      [T] -> Processor Core in an idle state
Freq    [T] -> Average Frequency (including boost) in MHz
Monitor "Idle_Stats" (4 states) - Might overflow after 4294967295 s
POLL    [T] -> CPUIDLE CORE POLL IDLE
C1_A    [T] -> ACPI FFH MWAIT 0x0
C2_A    [T] -> ACPI FFH MWAIT 0x31
C3_A    [T] -> ACPI FFH MWAIT 0x60

root@pve:~# cpupower frequency-info
analyzing CPU 0:
  driver: intel_pstate
  CPUs which run at the same hardware frequency: 0
  CPUs which need to have their frequency coordinated by software: 0
  maximum transition latency:  Cannot determine or is not supported.
  hardware limits: 800 MHz - 2.90 GHz
  available cpufreq governors: performance powersave
  current policy: frequency should be within 800 MHz and 2.90 GHz.
                  The governor "performance" may decide which speed to use
                  within this range.
  current CPU frequency: Unable to call hardware
  current CPU frequency: 2.00 GHz (asserted by call to kernel)
  boost state support:
    Supported: yes
    Active: yes

Als ik dan vergelijk met mijn oude NUC:

root@pve2:~#  cpupower monitor
 CPU| C3   | C6   | PC3  | PC6   || C0   | Cx   | Freq  || POLL | C1   | C1E  | C3   | C6   | C7s  | C8   | C9   | C10
   0|  0.77| 39.51|  0.80| 43.32|| 15.38| 84.62|   873||  0.00|  1.36|  0.41|  0.48| 43.72|  0.00| 20.80|  0.40| 16.90
   2|  0.77| 39.51|  0.80| 43.32||  8.75| 91.25|   882||  0.00|  0.66|  1.41|  0.85|  8.55|  0.42| 53.84|  0.00| 25.31
   1|  0.59| 29.33|  0.80| 43.32||  6.54| 93.46|   884||  0.00|  0.32|  1.19|  0.62| 11.93|  0.00| 16.67|  0.32| 62.30
   3|  0.59| 29.33|  0.80| 43.32|| 10.64| 89.36|   894||  0.00|  0.01|  0.78|  0.62| 26.50|  0.00| 32.56|  0.00| 28.56

root@pve2:~#  cpupower monitor -l
Monitor "Idle_Stats" (9 states) - Might overflow after 4294967295 s
C1      [T] -> MWAIT 0x00
C1E     [T] -> MWAIT 0x01
C3      [T] -> MWAIT 0x10
C6      [T] -> MWAIT 0x20
C7s     [T] -> MWAIT 0x33
C8      [T] -> MWAIT 0x40
C9      [T] -> MWAIT 0x50
C10     [T] -> MWAIT 0x60

root@pve2:~#  cpupower frequency-info
analyzing CPU 0:
  hardware limits: 400 MHz - 2.90 GHz
  current policy: frequency should be within 400 MHz and 400 MHz.
                  The governor "powersave" may decide which speed to use
                  within this range.
  current CPU frequency: 1.17 GHz (asserted by call to kernel)
  boost state support:

• D43m0n
stormfly schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:45:

code:
1
Ik heb OpenWRT op mijn TopTon staan, geen Debian/Ubuntu. Dat `linux-cpupower` is geen package in OpenWRT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn huidige 3 servers hebben het af en toe best moeilijk met al die docker containers, dus ik dacht toch eens ff kijken naar de performance die ik nu heb als totaal, en wat ik krijg met de beoogde opvolger (13400).

CPU Mark zou zuiver de CPU moeten testen, maar dat is me niet volledig duidelijk, dus wat dit exact zegt over de performance in de praktijk is me ook niet 100% duidelijk 8)

Als ik de getallen van de 3 servers optel kom ik uit op: 10.165. Zelfs een simpele i3-12100 (een 4-core) zou dan al een stuk sneller zijn.

Als je al de Single Thread Rating ziet, dan zie je ff wat er in 10 jaar aan performance bij is gekomen _/-\o_

De 3570K was destijds €220. De 13400 zit volgens de geruchten rond dezelfde prijs. Spotgoedkoop dus :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJ--6K48UY-iIjg1JoiZzkfTWkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZxKwYmUCoiK2UDRWxyQSoWuY.png?f=fotoalbum_large

Met dit soort performance jumps is het mij ook wel duidelijk dat in veel gevallen - geen zware VM's of Docker containers - een simpele Pentium of i3 ruimschoots voldoende is voor een zuinige server!

De 13400 lijkt dus ruim bemeten te zijn volgens deze cijfers, en kan dus weer wat jaartjes mee. Omdat het Kontron bord ook tot 128GB RAM kan worden uitgebreid en de 13400 nog absoluut niet tot de top behoort heeft deze server in ieder geval een stuk meer upgrade mogelijkheden dan de vorige server.

De vorige had al een top CPU, en is in de tijd van 4GB naar 16GB RAM geupgrade (het maximum). Daarom zijn er nog tweedehands een NUC en een Fujitsu SFF kastje bijgekomen in de loop der tijd.

En los van de upgrade, verwacht ik natuurlijk ook dat het stroomverbruik een stuk minder is en dat de nieuwe CPU efficiënter is, oftewel minder kWh's nodig heeft voor hetzelfde werk!

• stormfly

Ik ga zo nog even de bios instellingen nalopen: D43m0n in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

code:
1

Mijn nieuwe topton N5105 4 ports "doosje/servertje" komt niet dieper dan een C3 state er staat ook een ACPI tekst bij?

Ik heb hetzelfde gedrag in powertop gezien, alleen laat deze tool het systeem crashen waar alleen een powercycle de status hersteld.

root@pve:~# cpupower monitor
 CPU| C3   | C6   | PC3  | PC6   || C0   | Cx   | Freq  || POLL | C1_A | C2_A | C3_A
   0|  0.00|  0.00|  0.00|  0.00|| 99.94|  0.06|  2794||  0.00|  0.00|  0.00|  0.00
   1|  0.00|  0.00|  0.00|  0.00|| 99.94|  0.06|  2794||  0.00|  0.00|  0.00|  0.00
   2|  0.00|  0.00|  0.00|  0.00|| 99.94|  0.06|  2794||  0.00|  0.00|  0.00|  0.00
   3|  0.00|  0.00|  0.00|  0.00|| 99.94|  0.06|  2794||  0.00|  0.00|  0.00|  0.00
root@pve:~# cpupower monitor -l
Monitor "Idle_Stats" (4 states) - Might overflow after 4294967295 s
C1_A    [T] -> ACPI FFH MWAIT 0x0
C2_A    [T] -> ACPI FFH MWAIT 0x31
C3_A    [T] -> ACPI FFH MWAIT 0x60

root@pve:~# cpupower frequency-info
analyzing CPU 0:
  hardware limits: 800 MHz - 2.90 GHz
  current policy: frequency should be within 800 MHz and 2.90 GHz.
                  The governor "performance" may decide which speed to use
                  within this range.
  current CPU frequency: 2.00 GHz (asserted by call to kernel)
  boost state support:

Als ik dan vergelijk met mijn oude NUC:

root@pve2:~#  cpupower monitor
 CPU| C3   | C6   | PC3  | PC6   || C0   | Cx   | Freq  || POLL | C1   | C1E  | C3   | C6   | C7s  | C8   | C9   | C10
   0|  0.77| 39.51|  0.80| 43.32|| 15.38| 84.62|   873||  0.00|  1.36|  0.41|  0.48| 43.72|  0.00| 20.80|  0.40| 16.90
   2|  0.77| 39.51|  0.80| 43.32||  8.75| 91.25|   882||  0.00|  0.66|  1.41|  0.85|  8.55|  0.42| 53.84|  0.00| 25.31
   1|  0.59| 29.33|  0.80| 43.32||  6.54| 93.46|   884||  0.00|  0.32|  1.19|  0.62| 11.93|  0.00| 16.67|  0.32| 62.30
   3|  0.59| 29.33|  0.80| 43.32|| 10.64| 89.36|   894||  0.00|  0.01|  0.78|  0.62| 26.50|  0.00| 32.56|  0.00| 28.56

root@pve2:~#  cpupower monitor -l
Monitor "Idle_Stats" (9 states) - Might overflow after 4294967295 s
C1      [T] -> MWAIT 0x00
C1E     [T] -> MWAIT 0x01
C3      [T] -> MWAIT 0x10
C6      [T] -> MWAIT 0x20
C7s     [T] -> MWAIT 0x33
C8      [T] -> MWAIT 0x40
C9      [T] -> MWAIT 0x50
C10     [T] -> MWAIT 0x60

root@pve2:~#  cpupower frequency-info
analyzing CPU 0:
  hardware limits: 400 MHz - 2.90 GHz
  current policy: frequency should be within 400 MHz and 400 MHz.
                  The governor "powersave" may decide which speed to use
                  within this range.
  current CPU frequency: 1.17 GHz (asserted by call to kernel)
  boost state support:

Met een ubuntu live iso kom ik tot de volgende waarden, ook niet dieper dan C3. In de bios staat, zover mijn kennis reikt, alles goed ingesteld.

Pkg(HW)  |            Core(HW) |            CPU(OS) 0
                    |                     | C0 active   0.2%
                    |                     | POLL        0.0%    0.0 ms
                    |                     | C1_ACPI     0.1%    0.3 ms
C2 (pc2)    5.3%    |                     | C2_ACPI     3.0%    3.8 ms
C3 (pc3)   91.5%    | C3 (cc3)    0.0%    | C3_ACPI    96.3%   40.2 ms
C6 (pc6)    0.0%    | C6 (cc6)   99.3%    |
C7 (pc7)    0.0%    | C7 (cc7)   99.2%    |
C8 (pc8)    0.0%    |                     |
C9 (pc9)    0.0%    |                     |
C10 (pc10)  0.0%    |                     |

|            Core(HW) |            CPU(OS) 1
                    |                     | C0 active   0.3%
                    |                     | C1_ACPI     0.1%    0.5 ms
                    |                     | C2_ACPI     1.9%    2.7 ms
                    | C3 (cc3)    0.0%    | C3_ACPI    97.3%   31.9 ms
                    | C6 (cc6)   99.1%    |
                    | C7 (cc7)   98.9%    |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |

|            Core(HW) |            CPU(OS) 2
                    |                     | C1_ACPI     0.2%    1.1 ms
                    |                     | C2_ACPI     1.3%    3.9 ms
                    | C3 (cc3)    0.0%    | C3_ACPI    98.0%   48.1 ms
                    | C6 (cc6)   99.2%    |
                    | C7 (cc7)   99.2%    |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |

|            Core(HW) |            CPU(OS) 3
                    |                     | POLL        0.0%    0.2 ms
                    |                     | C1_ACPI     0.2%    2.1 ms
                    |                     | C2_ACPI     0.7%    3.1 ms
                    | C3 (cc3)    0.0%    | C3_ACPI    98.8%   71.3 ms
                    | C6 (cc6)   99.5%    |
                    | C7 (cc7)   99.5%    |

Voor de volledigheid de andere PVE2 node (intel NUC6i5)

|                     | C0 active  15.7%       15.7%
                    |                     | C1          0.7%    0.1 ms  0.7%    0.1 ms
C2 (pc2)    6.3%    |                     |
C3 (pc3)    2.8%    | C3 (cc3)    3.4%    | C3          3.4%    0.2 ms  3.5%    0.2 ms
C6 (pc6)   16.9%    | C6 (cc6)   40.5%    | C6         36.1%    0.6 ms 48.7%    0.6 ms
C7 (pc7)    0.0%    | C7 (cc7)    3.9%    | C7s         0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
C8 (pc8)    0.0%    |                     | C8         24.9%    1.6 ms 16.3%    1.2 ms
C9 (pc9)    0.0%    |                     | C9          0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    |                     | C10         4.7%    2.7 ms  0.2%    0.4 ms
                    |                     | C1E         2.5%    0.1 ms  2.9%    0.1 ms

|                     | C0 active  17.8%       24.1%
                    |                     | C1          0.9%    0.1 ms  0.6%    0.1 ms
                    |                     |
                    | C3 (cc3)    2.6%    | C3          3.5%    0.2 ms  2.9%    0.2 ms
                    | C6 (cc6)   37.3%    | C6         39.8%    0.6 ms 43.6%    0.6 ms
                    | C7 (cc7)    2.6%    | C7s         0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    |                     | C8         21.0%    1.4 ms 16.1%    1.4 ms
                    |                     | C9          0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    |                     |
                    |                     | C10         1.7%    2.1 ms  0.1%    0.1 ms
                    |                     | C1E         4.4%    0.2 ms  3.1%    0.2 ms

|             GPU     |
                    |                     |
                    | Powered On  2.0%    |
                    | RC6        98.0%    |
                    | RC6p        0.0%    |
                    | RC6pp       0.0%    |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |

https://www.golinuxhub.co...tes-check-cpu-core-linux/
root@pve2:~# cat /sys/module/intel_idle/parameters/max_cstate
9

ubuntu@ubuntu:~$ cat /sys/module/intel_idle/parameters/max_cstate
9

ubuntu@ubuntu:~$ cd /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle
ubuntu@ubuntu:/sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle$ for state in state{0..4} ; do echo c-$state `cat $state/name` `cat $state/latency` ; done
c-state0 POLL 0
c-state1 C1_ACPI 1
c-state2 C2_ACPI 253
c-state3 C3_ACPI 1048
cat: state4/name: No such file or directory
cat: state4/latency: No such file or directory
c-state4
ubuntu@ubuntu:/sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle$

root@pve2:~#  cd /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle
root@pve2:/sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle# for state in state{0..4} ; do echo c-$state `cat $state/name` `cat $state/latency` ; done
c-state0 POLL 0
c-state1 C1 2
c-state2 C1E 10
c-state3 C3 70
c-state4 C6 85

root@pve2:/sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle#  cat /sys/devices/system/cpu/cpuidle/current_driver
intel_idle

ubuntu@ubuntu:/sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle$  cat /sys/devices/system/cpu/cpuidle/current_driver
intel_idle

[ Voor 53% gewijzigd door stormfly op 22-12-2022 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:08:
[...]

Met een ubuntu live iso kom ik tot de volgende waarden, ook niet dieper dan C3. In de bios staat, zover mijn kennis reikt, alles goed ingesteld.

|                     | C1_ACPI     0.1%    0.3 ms
C2 (pc2)    5.3%    |                     | C2_ACPI     3.0%    3.8 ms
C3 (pc3)   91.5%    | C3 (cc3)    0.0%    | C3_ACPI    96.3%   40.2 ms
C6 (pc6)    0.0%    | C6 (cc6)   99.3%    |
C7 (pc7)    0.0%    | C7 (cc7)   99.2%    |
C8 (pc8)    0.0%    |                     |

|                     | C1_ACPI     0.1%    0.5 ms
                    |                     | C2_ACPI     1.9%    2.7 ms
                    | C3 (cc3)    0.0%    | C3_ACPI    97.3%   31.9 ms
                    | C6 (cc6)   99.1%    |
                    | C7 (cc7)   98.9%    |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |

|                     | C1_ACPI     0.2%    1.1 ms
                    |                     | C2_ACPI     1.3%    3.9 ms
                    | C3 (cc3)    0.0%    | C3_ACPI    98.0%   48.1 ms
                    | C6 (cc6)   99.2%    |
                    | C7 (cc7)   99.2%    |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |

|                     | C1_ACPI     0.2%    2.1 ms
                    |                     | C2_ACPI     0.7%    3.1 ms
                    | C3 (cc3)    0.0%    | C3_ACPI    98.8%   71.3 ms
                    | C6 (cc6)   99.5%    |
                    | C7 (cc7)   99.5%    |

Voor de volledigheid de andere PVE2 node (intel NUC6i5)

|                     | C0 active  15.7%       15.7%
                    |                     | C1          0.7%    0.1 ms  0.7%    0.1 ms
C2 (pc2)    6.3%    |                     |
C3 (pc3)    2.8%    | C3 (cc3)    3.4%    | C3          3.4%    0.2 ms  3.5%    0.2 ms
C6 (pc6)   16.9%    | C6 (cc6)   40.5%    | C6         36.1%    0.6 ms 48.7%    0.6 ms
C7 (pc7)    0.0%    | C7 (cc7)    3.9%    | C7s         0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
C8 (pc8)    0.0%    |                     | C8         24.9%    1.6 ms 16.3%    1.2 ms
C9 (pc9)    0.0%    |                     | C9          0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    |                     | C10         4.7%    2.7 ms  0.2%    0.4 ms
                    |                     | C1E         2.5%    0.1 ms  2.9%    0.1 ms

|                     | C0 active  17.8%       24.1%
                    |                     | C1          0.9%    0.1 ms  0.6%    0.1 ms
                    |                     |
                    | C3 (cc3)    2.6%    | C3          3.5%    0.2 ms  2.9%    0.2 ms
                    | C6 (cc6)   37.3%    | C6         39.8%    0.6 ms 43.6%    0.6 ms
                    | C7 (cc7)    2.6%    | C7s         0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    |                     | C8         21.0%    1.4 ms 16.1%    1.4 ms
                    |                     | C9          0.0%    0.0 ms  0.0%    0.0 ms
                    |                     |
                    |                     | C10         1.7%    2.1 ms  0.1%    0.1 ms
                    |                     | C1E         4.4%    0.2 ms  3.1%    0.2 ms

|             GPU     |
                    |                     |
                    | Powered On  2.0%    |
                    | RC6        98.0%    |
                    | RC6p        0.0%    |
                    | RC6pp       0.0%    |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |

https://www.golinuxhub.co...tes-check-cpu-core-linux/
root@pve2:~# cat /sys/module/intel_idle/parameters/max_cstate
9

ubuntu@ubuntu:~$ cat /sys/module/intel_idle/parameters/max_cstate
9

ubuntu@ubuntu:~$ cd /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle
ubuntu@ubuntu:/sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle$ for state in state{0..4} ; do echo c-$state `cat $state/name` `cat $state/latency` ; done
c-state0 POLL 0
c-state1 C1_ACPI 1
c-state2 C2_ACPI 253
c-state3 C3_ACPI 1048
cat: state4/name: No such file or directory
cat: state4/latency: No such file or directory
c-state4
ubuntu@ubuntu:/sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle$

root@pve2:~#  cd /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle
root@pve2:/sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle# for state in state{0..4} ; do echo c-$state `cat $state/name` `cat $state/latency` ; done
c-state0 POLL 0
c-state1 C1 2
c-state2 C1E 10
c-state3 C3 70
c-state4 C6 85

root@pve2:/sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle#  cat /sys/devices/system/cpu/cpuidle/current_driver
intel_idle

ubuntu@ubuntu:/sys/devices/system/cpu/cpu0/cpuidle$  cat /sys/devices/system/cpu/cpuidle/current_driver
intel_idle

Zou dit helpen: vanaalten in "Het grote zuinige server topic - deel 2" ?

Daarin staat dat c3_acpi c8..c10 zou moeten zijn.

• stormfly
Mars Warrior schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:24:
[...]

Zou dit helpen: vanaalten in "Het grote zuinige server topic - deel 2" ?

Daarin staat dat c3_acpi c8..c10 zou moeten zijn.
Ja dat helpt zeker, veel Engelse topics gelezen maar geen Nederlandse 8)

C3_ACPI = zuinig, ik lees hier C8-C10 en in een andere guide C6, anyway lager dan C3. Wat ik dan nog niet kan verklaren is het feit dat het vanaf de liveboot ISO wel meer states worden herkend, maar niet lager dan de "echte C3" in de linker kolom (niet de C3_ACPI).

Ik zal morgen eens testen met een andere RAM module en een andere NVMe.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 22-12-2022 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melchuzz
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21-06 18:55
Le Mol schreef op donderdag 22 december 2022 @ 00:45:
Via jacob.de heb ik inmiddels een Kontron K3843-B bord kunnen bestellen, die rekenen 13euro verzendkosten naar NL.

En via de us ebay een i7-1200T, voor 370 euro (met de verzend&import kosten erbij), wat het geheel aanzienlijk aantrekkelijker maakt tov de prijs die in de pricewatch staat voor die cpu.
Ben heel erg benieuwd wat voor stroom resultaten je uit dit setje gaat halen, zit zelf te twijfelen voor een i3 9100 setje of een 12e gen setje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-06 14:26
*knip* offtopic

[ Voor 80% gewijzigd door br00ky op 23-12-2022 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ik ga zo nog even de bios instellingen nalopen: D43m0n in "Het grote zuinige server topic - deel 3"[
Je hebt een Topton N5105 4 ports. Helaas is er geen support materiaal van de Chinese site voor zover ik kan zien.

In de instellingen voor de cpu en gpu zie ik geen benodigde aanpassingen. Wat er verder nog is: SATA, PCIe, USB. ASPM en andere settings (zie topic start voor meer BIOS optimalisatie). Daarvan zie ik geen plaatjes.

Probeer bij voorkeur een Debian testing installatie op een SSD. Na het installeren van kernel 5.19 of hoger is de nonfree firmware package nodig. Je kunt met dmesg controleren of de i915 driver correct wordt geladen. consoleblank=15 kernel parameter en grub update (zie topic start). Als het goed is moet na een herstart het beeld leeg worden gemaakt en daarna de monitor automatisch uitgaan. Dat zorgt voor de grootste besparing na de cpu. Als je ACPI c-states ziet heb je geen geschikte driver geladen of powertop kent de cpu niet. Zorg dat je de laatste powertop package installeert (bijvoorbeeld uit Debian testing). Eventueel kun je handmatig een package downloaden van Debian of Ubuntu en uitpakken met mc (Midnight Commander).

Vervolgens is het zaak om alle wat los zit eruit te halen (behalve cpu en 1x geheugen stick). Onderdelen die low power niet ondersteunen zorgen voor een lage (C2 meestal) package C-state. Verbind bijvoorbeeld via netwerk/SSH zodat toetsenbord en muis ook kunnen worden losgekoppeld.
Als het de laatste versie van powertop en firmware is, zou een crash erop kunnen wijzen dat er een te oude of in ieder geval niet compatible BIOS/firmware wordt gebruikt. Powertop zou een fout kunnen bevatten, of een van de power mode settings is de aanleiding/trigger (de oorzaak kan dan de hardware/BIOS zijn).

N processoren zijn van zichzelf al zuinig. Dat wordt voornamelijk bereikt doordat er geen uitgebreid power management nodig is op het bord vanwege de lage TDP en ook als er geen pcie slots zijn, en/of minder USB slots.

In het verleden (zie pinned posts in het tweede deel) haalde Atom-achtige processoren tussen 1 en 2W verbruik in kale toestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Melchuzz schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:52:
[...]
Ben heel erg benieuwd wat voor stroom resultaten je uit dit setje gaat halen, zit zelf te twijfelen voor een i3 9100 setje of een 12e gen setje :)
@mrmrmr heeft eerder laten zien dat 12gen (Kontron bord met 12100 CPU) ook de 3W idle kan halen, dus daarvoor hoef je niet perse een 9gen te gaan gebruiken. Prijzen van die oude Kontron bordjes zit inmiddels ook rond de €200.

Vanwege die goede resultaten van het Kontron 12gen bord wacht ik nu op de aankondiging van de "budget" 13gen modellen (13100 / 13400 / 13500) die Intel in Januari gaat aankondigen.

De 13gen modellen zijn een stuk sneller voor dezelfde prijs als de 12gen modellen, dus vandaar. De 13400 is volgens geruchten multi-core ca 60% sneller dan de 12400. Dus ik wacht nog wel een maandje :D

Wie weet zijn de prijzen dan ook nog net wat lager van alle componenten... Laat die dip in de DRAM prijzen die Micron verwacht in de komende 3 maanden door voorraad overschotten maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
mrmrmr schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:13:
[...]

Je hebt een Topton N5105 4 ports. Helaas is er geen support materiaal van de Chinese site voor zover ik kan zien.

In de instellingen voor de cpu en gpu zie ik geen benodigde aanpassingen. Wat er verder nog is: SATA, PCIe, USB. ASPM en andere settings (zie topic start voor meer BIOS optimalisatie). Daarvan zie ik geen plaatjes.

Probeer bij voorkeur een Debian testing installatie op een SSD. Na het installeren van kernel 5.19 of hoger is de nonfree firmware package nodig. Je kunt met dmesg controleren of de i915 driver correct wordt geladen. consoleblank=15 kernel parameter en grub update (zie topic start). Als het goed is moet na een herstart het beeld leeg worden gemaakt en daarna de monitor automatisch uitgaan. Dat zorgt voor de grootste besparing na de cpu. Als je ACPI c-states ziet heb je geen geschikte driver geladen of powertop kent de cpu niet. Zorg dat je de laatste powertop package installeert (bijvoorbeeld uit Debian testing). Eventueel kun je handmatig een package downloaden van Debian of Ubuntu en uitpakken met mc (Midnight Commander).
Ik heb een breaktrough met de C states, ik moet het nog even 1x herhalen en dan zal ik het documenteren hier. De samenvatting is dat de echte diepe Cstates uitgeschakeld zijn default. 4.6 watt geboot vanaf een USB stick met Ubuntu 22.10 O-)

Waarom ik toch kort reageer is over de i915, ik heb eerder getest op mijn oude nuc om de i915 niet te laden. De *.bin file te hernoemen naar *.bak dit had geen merkbaar resultaat. Jij geeft aan dat je de nonfree firmware package moet laden om het maximale resultaat te behalen?

Mogelijk brengt de naam van de package mij op een dwaalspoor 8)7

|                     | C1_ACPI     0.3%    0.6 ms
C2 (pc2)    3.1%    |                     | C2_ACPI     4.9%    3.4 ms
C3 (pc3)    0.0%    | C3 (cc3)    0.0%    | C3_ACPI    94.1%   31.4 ms
C6 (pc6)    0.0%    | C6 (cc6)   98.9%    |
C7 (pc7)    5.3%    | C7 (cc7)   98.8%    |
C8 (pc8)   88.4%    |                     |

|                     | C1_ACPI     0.3%    1.6 ms
                    |                     | C2_ACPI     0.8%    2.7 ms
                    | C3 (cc3)    0.0%    | C3_ACPI    98.3%   64.9 ms
                    | C6 (cc6)   99.1%    |
                    | C7 (cc7)   99.1%    |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |

|                     | C0 active   0.1%
                    |                     | C1_ACPI     0.1%    0.7 ms
                    |                     | C2_ACPI     0.9%    4.5 ms
                    | C3 (cc3)    0.0%    | C3_ACPI    98.7%   44.4 ms
                    | C6 (cc6)   99.5%    |
                    | C7 (cc7)   99.5%    |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |

|                     | C0 active   0.1%
                    |                     | POLL        0.0%    0.1 ms
                    |                     | C1_ACPI     0.0%    0.1 ms
                    |                     | C2_ACPI     0.3%    2.8 ms
                    | C3 (cc3)    0.0%    | C3_ACPI    99.3%   50.3 ms
                    | C6 (cc6)   99.6%    |
                    | C7 (cc7)   99.6%    |
                    |                     |
                    |                     |
                    |                     |

|             GPU     |
                    |                     |
                    | Powered On  0.0%    |
                    | RC6       100.0%    |
                    | RC6p        0.0%    |
                    | RC6pp       0.0%    |

[ Voor 44% gewijzigd door stormfly op 23-12-2022 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er hier mensen die de zelf encryptie (SED) functionaliteit van een SSD gebruiken op hun server?

Veel SSD's ondersteunen dit niet, en als ik zoek hoe je SED moet gebruiken, dan blijkt dat niet altijd even eenvoudig te zijn, en/of bruikbaar op een server (je moet bij starten een wachtwoord invullen).
Ook geven wat reviews aan dat het waardeloos werkt en dat je beter vanuit het OS kunt encrypten/decrypten, dan vanuit firmware op de SSD zelf.

Ook lijkt het vanuit de BIOS ondersteund te moeten worden.

Op mijn huidige 2.5" MX500 SSD's heb ik het nog nooit gebruikt overigens, dus vroeg me af wat ik daar nu mee moet voor mijn nieuwe server. De SSD's die ik op het oog heb hebben het vaak niet namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
mrmrmr schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:14:
@stormfly Debian installeert soms niet de nonfree firmware. Dat zal met bookworm wel zo zijn om het makkelijker te maken.

Wat betreft je test met de NUC: controleer in dmesg of de i915 driver is geladen.
mrmrmr schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:13:
[...]

Hij gaat pas naar lage c-states als je ASPM op auto zet, die is voor 6 porten op disabled ingesteld bij een default bios.

Found it ;-)

PCH-IO > PCIe Config > Root Ports 1,4,5,6,7,8 > ASPM = Auto
PCH-IO > Sata > Disabled (if you are not using a sata drive)

Dat is voor @vanaalten misschien ook nog wel interessant, @Mars Warrior verwees mij naar zijn post.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhw1kfoIAtqCu5cjMNNVMU5BtL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V1oqVcsOTyKDzLTv8JEC7KH9.png?f=fotoalbum_large

Nu even in het i915 hoofdstuk duiken, tnx guys

tags: topton firewall 4 port N5105 N6005 c-states cstates

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:44:
@mrmrmr heeft eerder laten zien dat 12gen (Kontron bord met 12100 CPU) ook de 3W idle kan halen, dus daarvoor hoef je niet perse een 9gen te gaan gebruiken. Prijzen van die oude Kontron bordjes zit inmiddels ook rond de €200.
Dat is wel zo, maar het 3W is er als er vrijwel niets draait omdat de processor zo springerig is en hoog uithaalt. Het verbruik schiet bij het minste of geringste processorgebruik al omhoog. In de praktijk ligt het kWh verbruik dus een stuk hoger dan 3W. Ik moet nog een test doen om te proberen p-state uit te schakelen, om te zien wat dat oplevert. De processor bepaalt de frequenties met Linux p-state.

Dat actief idle verbruik is de reden waarom ik 8th/9th gen met D3643/-42/-44 op dit moment een van beste keuzen vind voor een server. Die blijft laag verbruiken bij een beetje belasting.

De K3843-B's die ik heb gekocht zijn bedoeld als werkstation, die na 20 minuten in slaapstand 1W verbruikt. Daar is het actief idle verbruik niet zo van belang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mrmrmr schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 16:39:
[...]
Dat is wel zo, maar het 3W is er als er vrijwel niets draait omdat de processor zo springerig is en hoog uithaalt. Het verbruik schiet bij het minste of geringste processorgebruik al omhoog. In de praktijk ligt het kWh verbruik dus een stuk hoger dan 3W. Ik moet nog een test doen om te proberen p-state uit te schakelen, om te zien wat dat oplevert. De processor bepaalt de frequenties met Linux p-state.

Dat actief idle verbruik is de reden waarom ik 8th/9th gen met D3643/-42/-44 op dit moment een van beste keuzen vind voor een server. Die blijft laag verbruiken bij een beetje belasting.
Ik heb bij iemand anders al gezien dat 12 en 13gen een soort flipperkast zijn als het gaat om het idle verbruik bekijken. Iemand had zo'n watt meter met logging (dacht 100x seconde), en dan zie je een hele berg spikes. Die spikes waren allemaal wel erg kort, en hadden niet heel veel impact op het gemiddelde verbruik, maar daar kan ik me ook in vergissen.

Nu heb jij dacht ik een 12100 gebruikt die geen E-cores heeft. Ben dus nog steeds erg benieuwd wat een systeem met een aantal van die E-cores doet met wat achtergrond taken.

Anandtech heeft uitgebreid de 12900 getest met zijn P en E-cores.
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/17047/Power%2012900K%20POVRay%20Ramp%20EP.png

Daaruit blijkt dat 1 actieve P-core al 55-60W verbruikt, en een actieve E-core slechts 10W. Alle 8 E-cores verbruiken samen 48W. Dat is dus minder dan 1 actieve P-core :X

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph17047/122765.png

De E-cores zitten qua performance in de buurt van een Skylake 6th gen. Dat verklaart dan ook wel het verbruik van 1 zo'n E-core, want Skylake was best zuinig 8)

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph17047/126863.png
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph17047/126869.png
Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/graphs/graph17047/126882.png

Ik ben nog steeds van plan om dat Kontron bord in te gaan zetten als nieuwe server begin volgend jaar, dus ik ga het in ieder geval meemaken. Het standaard lage idle verbruik helpt natuurlijk wel tov een bord dat al minimaal zeg 10W verbruikt.
De K3843-B's die ik heb gekocht zijn bedoeld als werkstation, die na 20 minuten in slaapstand 1W verbruikt. Daar is het actief idle verbruik niet zo van belang.
Aha. Nee dan maakt het idle verbruik niet zo uit!

Kun je eigenlijk op dat Kontron bord in de BIOS P en/of E-cores uitschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Mars Warrior Ik heb met alleen P-cores getest (i3-12100 heeft er 4 met 8 threads).

De BIOS heeft de optie om het aantal cores te beperken en om het aantal E cores te beperken. Ik weet niet of je het dan zo zou kunnen gebruiken:
Active Processor Cores: 4 [all, 1,2,3,..]
Active Efficient Cores: 4 [all, 1,2,3,..]

of
Active Processor Cores: 1
Active Efficient Cores: 4

In het eerste geval is een E core ook een processorcore. Als er 4 E cores zijn, dan is er geen ruimte meer voor P cores en dan zou je 4 E cores overhouden.

Als het zo niet werkt zou je minstens 1 P core en 4 E cores kunnen hebben. Nul cores is geen optie. Ik weet niet of de settings worden aangepast aan de mogelijkheden van de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mrmrmr schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:57:
@Mars Warrior Ik heb met alleen P-cores getest (i3-12100 heeft er 4 met 8 threads).

De BIOS heeft de optie om het aantal cores te beperken en om het aantal E cores te beperken. Ik weet niet of je het dan zo zou kunnen gebruiken:
Active Processor Cores: 4 [all, 1,2,3,..]
Active Efficient Cores: 4 [all, 1,2,3,..]

of
Active Processor Cores: 1
Active Efficient Cores: 4

In het eerste geval is een E core ook een processorcore. Als er 4 E cores zijn, dan is er geen ruimte meer voor P cores en dan zou je 4 E cores overhouden.

Als het zo niet werkt zou je minstens 1 P core en 4 E cores kunnen hebben. Nul cores is geen optie. Ik weet niet of de settings worden aangepast aan de mogelijkheden van de processor.
Mooi! Beide mogelijkheden zijn voor mij voldoende om wat mee te experimenteren volgend jaar.
Ik dacht dat Anandtech affinity masks heeft gebruikt om testsoftware op enkel de E of P cores of een mix van beide te draaien.

De huidige 3 servers doen totaal > 20W in idle. Dat cijfer wordt al een stuk beter met de nieuwe hardware.

Uiteindelijk gaat het om een zo laag mogelijk totaalverbruik. Ik hoop dat als ik met een paar configuraties van P en E-cores eea 24 uur laat draaien en dan kijk hoeveel kWh verbruikt is, er daadwerkelijk een verschil te zien is, en natuurlijk wat het verschil is tov volledig idle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Niet online
Jacob.de heeft het Kontron moederbord al geleverd, is het gewoon dat het kontron moederbord puur in een antistatische zak geleverd wordt, zonder kontron doos of boekje? (alleen een bruine doos in een jacobs omdoos?)

En hoe gaan jullie om met de 8pins atx aansluiting op het moederbord, samen met een picoPSU? Die heeft alleen een 4pins stekker, die past in de helft van die 8pins connector of moet ik een 8pins stekker er aan maken en de boel doorlussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:38
Le Mol schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:05:
Jacob.de heeft het Kontron moederbord al geleverd, is het gewoon dat het kontron moederbord puur in een antistatische zak geleverd wordt, zonder kontron doos of boekje? (alleen een bruine doos in een jacobs omdoos?)

En hoe gaan jullie om met de 8pins atx aansluiting op het moederbord, samen met een picoPSU? Die heeft alleen een 4pins stekker, die past in de helft van die 8pins connector of moet ik een 8pins stekker er aan maken en de boel doorlussen?
Die van mij kwam ook alleen in een antistatische zak. Het zijn ook niet echt mainstream consumentenspullen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Niet online
Skynett schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:32:
[...]

Die van mij kwam ook alleen in een antistatische zak. Het zijn ook niet echt mainstream consumentenspullen.
Ok top, ik was even bang dat ik een "retourtje" had gekregen ipv een echte nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Le Mol schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:05:
Dat is normaal in deze categorie, het is een semi-industrieel bord gemaakt voor bedrijven die ze integreren in hun producten (bijvoorbeeld in een pinautomaat, een bedieningspaneel, reclameschermen, etc.).
Doorlussen voor 4 pin is niet nodig, aansluiten met clip onder de richel is goed. 8-pin is voor processoren die veel vermogen trekken, daarvoor is extra koperdraad nodig. Als dat nodig is, dan moet je altijd 8 aders gebruiken. Het maximum vermogen is te beperken via cTDP in de BIOS (PL1/PL2). Als je bijvoorbeeld een K processor gebruikt is het noodzakelijk die op de voeding (en vice versa) af te stemmen. Dat soort processoren kunnen pieken van honderden Watts trekken. Een hoog vermogen betekent overigens niet een hoge snelheid, de vermogensopname is veel meer dan de geringe toename in processorkracht vanaf een bepaalt punt.
Pagina: 1 ... 27 ... 109 Laatste