• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:51
Compizfox schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:41:
[...]

Hoe bedoel je precies?

[...]

Misschien, maar ik denk niet dat dat veel zal opleveren voor het idle-verbruik. Hij zal al van zichzelf moeten downclocken in idle.
Gaming video oplossingen zijn zelden energie zuinig maar je hebt wel beeld nodig en ik gok dat er op het MB geen video uit zit.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

bjp schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:45:
het moederbord is naar mijn vermoeden wel het probleem. Welke voeding heb je? Dat kan er ook toe doen. Andere dingen dan deze componenten? scherm, luidsprekers, ... ?

Disks en RAM kan je hergebruiken.

Geen idee of er een zuinig moederbord is dat deze CPU kan dragen. Is headless/geen video een optie?

heb je powertop gelopen (met auto-tune) en hoe meet je het verbruik? via de UPS blijkbaar, heb je eventueel een betere meet methode/toestel zoals en PM231E?
Voeding moet ik even checken, maar het is in elk geval een normale ATX-voeding.

Dit draait headless, uiteraard. Het is een server, er hangt geen scherm of wat dan ook aan ;)
GoBieN-Be schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:47:
Die 6x 3,5" HDD's zijn wellicht de grootste bijdrager aan het verbruik
Plan even een onderhoudsmomentje in en boot een Live linux ISO zoals Ubuntu terwijl geen HDD's aangesloten zijn.
En meet de spanning met een meter (niet met de UPS) of een slimme stekker.
In die Live linux kan je ook nog powertop installeren en uitvoeren en direct het effect monitoren.

Je kan wel een nieuw mobo/cpu/ram kopen, maar de HDD's zijn het grootste probleem volgens mij. Je kan ze beter vervangen door 1 of 2 grote i.p.v. 6 kleinere.

Een UPS is zelf dikwijls ook een grote verbruiker, meet maar eens het vermogen met niks aangesloten. Er zijn wel types die weinig verbruiken, maar dan minder filtering doen enzo.
Hij draait al Linux ;)

Als ik de schijven laat downspinnen, scheelt dat zo'n 25 W. Wederom wel weer via de UPS gemeten, dat is op dit moment de enige manier. Is een losse meter (veel) nauwkeuriger dan wat de UPS (APC Back-UPS XS 950U) rapporteert?

Minder, maar grotere HDDs heb ik aan gedacht. Ik heb nu 3x 1 TB + 3x 3 TB, in twee RAID-Z1 pools. Ik zou dit kunnen vervangen door 1 pool van 3x 4 TB bv., maar dat zou nog een beste investering zijn (HDDs zijn niet bepaald goedkoop)...

Ik zal ook eens kijken naar de invloed van de UPS.
edwin2021 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:03:
[...]

Gaming video oplossingen zijn zelden energie zuinig maar je hebt wel beeld nodig en ik gok dat er op het MB geen video uit zit.
Ik heb geen gaming-GPU erin zitten hoor ;)

Er zit wel een videouitgang op het moederbord maar die doet niks aangezien de 5600X geen iGPU heeft. Video gaat via een oud VGA-kaartje.

Ik zat zelf eigenlijk te denken aan nieuwe, zuinigere hardware (dus in ieder geval moederbord en CPU, en wellicht ook de PSU).

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Het punt is dat je een live ISO kunt draaien met de HDDs uitgetrokken ;) Spindown is ook maar spindown en nog steeds "aan".
Als ik de schijven laat downspinnen, scheelt dat zo'n 25 W.
Vast niet 100% vergelijkbaar. Maar met 3x 3,5" heb ik volgens mij ~30W verschil tussen spindown en niet. 25W voor 6 disks voelt dan als weinig.
Minder, maar grotere HDDs heb ik aan gedacht. Ik heb nu 3x 1 TB + 3x 3 TB, in twee RAID-Z1 pools. Ik zou dit kunnen vervangen door 1 pool van 3x 4 TB bv., maar dat zou nog een beste investering zijn (HDDs zijn niet bepaald goedkoop)...
2x 8TB in mirror zal zuiniger zijn én een betere performance geven. (En mogelijk ook nog goedkoper? Kleine schijven zijn relatief duur en met 2x 8TB heb je er minder nodig).
Ik zal ook eens kijken naar de invloed van de UPS.
Ik heb een UPS gehad waarbij mijn mini PCtje + "grote bak" uit iets van 40W meen ik uit het stopcontact trokken. Intussen staat er al een hele tijd een nieuwe UPS, deze trekt 8W uit de muur. Hardware verder ongewijzigd. Wat je wilt hebben voor zuinigheid is een via de offline / standby topologie. Of nouja, dat is het zuinigst. Maar dan lever je op andere zaken in. Zoals "geen perfecte sinus" :+ En nouja, spanningsdips of overspanning, bij bepaalde heb je ook constant 230V terwijl iit die wat ik nu heb (APS stekkerblok) vast ook 210V of 250V komt als dat uit het stopcontact komt. Been there. Netspanning an zich. Aan de onderkant knipperende LED lampen en aan de bovenkant een PV die meer uit dan aan staat doordat die continu in de "beveiliging" schiet.

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:06
Er zijn hier berichten (pinned posts) van AMD systemen, trouwens ook van mezelf met een Ryzen 3700X en met een 5600X met een hoop SSD's. Je krijgt deze in idle niet zo zuinig als de Intel tegenhangers, maar zeker wel veel lager dan wat jij hier rapporteert.
Dus ik zou zeker eens een basis meting doen, met Live ISO zonder UPS en zonder schijven. Eventueel dan ook nog eens met powertop en BIOS instellingen optimaal. Dan ga je weten of je het systeem ooit zuinig zal krijgen.

Ik zou trouwens ook testen zonder die oude VGA kaart, die ondersteunt misschien geen PCI-E power management en houd de CPU tegen van in slaapstanden te gaan.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

RobertMe schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 19:40:
[...]
Het punt is dat je een live ISO kunt draaien met de HDDs uitgetrokken ;) Spindown is ook maar spindown en nog steeds "aan".
[...]

Vast niet 100% vergelijkbaar. Maar met 3x 3,5" heb ik volgens mij ~30W verschil tussen spindown en niet. 25W voor 6 disks voelt dan als weinig.
Sure, maar het lijkt me dat de motor van de schijf het overgrote deel van het stroomverbruik van een HDD is. De elektronica zal geen significante stroom trekken.

Als het daarom te doen is heb ik nog steeds de live ISO ook niet zozeer nodig, toch? Ik kan ook prima m'n geïnstalleerde OS opstarten met de HDDs eruitgetrokken.
[...]

2x 8TB in mirror zal zuiniger zijn én een betere performance geven. (En mogelijk ook nog goedkoper? Kleine schijven zijn relatief duur en met 2x 8TB heb je er minder nodig).
Dat is ook een optie inderdaad. Ik heb het even gekeken en het ontloopt elkaar niet veel: 3x 4 TB kost €576, 2x 8 TB €614. In any case, zie ik dat momenteel niet als een goede investering met deze HDD-prijzen.
GoBieN-Be schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:47:
Er zijn hier berichten (pinned posts) van AMD systemen, trouwens ook van mezelf met een Ryzen 3700X en met een 5600X met een hoop SSD's. Je krijgt deze in idle niet zo zuinig als de Intel tegenhangers, maar zeker wel veel lager dan wat jij hier rapporteert.
Dus ik zou zeker eens een basis meting doen, met Live ISO zonder UPS en zonder schijven. Eventueel dan ook nog eens met powertop en BIOS instellingen optimaal. Dan ga je weten of je het systeem ooit zuinig zal krijgen.

Ik zou trouwens ook testen zonder die oude VGA kaart, die ondersteunt misschien geen PCI-E power management en houd de CPU tegen van in slaapstanden te gaan.
Ik zal eens een stroommeter halen en betere metingen doen.

Om eerlijk te zijn heb ik al wel een beetje geaccepteerd dat ik deze hardware waarschijnlijk niet zo zuinig ga krijgen. Ik ben dus nog steeds wel benieuwd naar wat een goed setje low-end (dus zuinige) hardware (moederbord+CPU) zou zijn dat aan mijn eisen voldoet (dus voornamelijk 6 SATA-poorten).

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 10-06-2026 21:53 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1 ... 124 125 Laatste