Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:37

M-ThijZ

Riding on Rails

Het valt mij wel tegen hoe weinig de HDD prijzen gezakt zijn in de laatste jaren. In 2019 kocht ik 2x WD MyBook 8TB voor € 138,50 per stuk. Die heb ik toen in mijn 2-bay NAS gestopt (in mirror).

Ik wil daar nu wel een derde of vierde 8TB bij zetten, om naar ZFS RAIDZ of RAIDZ2 te gaan, maar het lukt mij nu niet meer om ze voor deze prijs te vinden.

Of wellicht zo’n Amazon Refurbished schijf: https://www.amazon.nl/HGS...Refurbished/dp/B08Z77QT43?

De beste prijs / TB verhouding voor schijven lijkt nu op 16 TB te zitten. Dat is meer dan genoeg voor mij. Dus ik zou ook een enkele 16 TB kunnen kopen en dan de 2x 8 TB inzetten voor backups van deze schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M-ThijZ schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:31:
Het valt mij wel tegen hoe weinig de HDD prijzen gezakt zijn in de laatste jaren. In 2019 kocht ik 2x WD MyBook 8TB voor € 138,50 per stuk. Die heb ik toen in mijn 2-bay NAS gestopt (in mirror).
HDDs, wat zijn dat?! Is dat een soort van antieke voorloper van de cloud? :+

On a serious note: HDDs zijn voor fabrikanten niet meer zo interessant om te maken voor consumenten. Want het is of SSD, of de opslag is niet nodig (want "cloud"). Daardoor zullen ook de prijzen niet zakken of zelfs stijgen. Enige ontwikkeling zit daar nog aan de bovenkant met grotere capaciteit. En dat is voor consumenten ook weer niet heel interessant (want wie heeft nu 20TB opslag nodig?). Dus houdt je de "hobbyisten" (self hosters of data hoarders) over. "En die betalen toch wel" (in bepaalde mate).

Het is dus eerder verbazingwekkend dat de SSD prijzen ook al langere tijd niet meer echt zakken. De kleinere modellen (500GB, 1TB) blijven toch nodig (OS drive). En de grote zijn 2, 3 jaar terug een tijd flink in prijs gezakt (heb toen 2x 4TB Samsung EVO opgepikt voor 200-250 per stuk, en 8TB kostte meen ik in de 300), maar ook ineens weer heel hard in prijs gestegen en gestabiliseerd op die hoge prijs. Want ook daar is de ontwikkeling voornamelijk gericht op zakelijke / profi toepassingen waardoor geld minder een rol speelt (en energieverbruik ook niet, en het vaak U.2 aansluiting heeft, en...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Door betaalbare SSD’s en cloudopslag gebruik ik mijn NAS ook steeds minder om data naar te verplaatsen die niet meer op mijn laptop past. Ik ben thuis toch de enige gebruiker.

Alle foto’s staan tegenwoordig in Apple Photos. De RAW files had ik voorheen allemaal op mijn NAS, maar het grootste gedeelte staat nu lokaal of op een externe NVMe drive. Het zelfde geldt voor video. Dat werkt een stuk sneller dan vanaf een netwerkschijf.

Offsite backups gaan rechtstreeks vanaf laptops naar Backblaze B2 voor $6/TB per maand en iCloud bewaard ook nog een kopie.

Time Machine backups gaan ook sneller en betrouwbaarder naar een portable SSD. Ik herinner mij nog goed dat dit eerst naar zo’n 3,5” HDD in een behuizing met een losse voeding ging. Die moest je dan eerst apart aanzetten. En naar een netwerkschijf over WiFi was ook de goden verzoeken.

Met deze ontwikkelingen kan een thuisserver in ieder geval een stuk zuiniger. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:53
M-ThijZ schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 23:08:
Door betaalbare SSD’s en cloudopslag gebruik ik mijn NAS ook steeds minder om data naar te verplaatsen die niet meer op mijn laptop past. Ik ben thuis toch de enige gebruiker.

Alle foto’s staan tegenwoordig in Apple Photos. De RAW files had ik voorheen allemaal op mijn NAS, maar het grootste gedeelte staat nu lokaal of op een externe NVMe drive. Het zelfde geldt voor video. Dat werkt een stuk sneller dan vanaf een netwerkschijf.

Offsite backups gaan rechtstreeks vanaf laptops naar Backblaze B2 voor $6/TB per maand en iCloud bewaard ook nog een kopie.

Time Machine backups gaan ook sneller en betrouwbaarder naar een portable SSD. Ik herinner mij nog goed dat dit eerst naar zo’n 3,5” HDD in een behuizing met een losse voeding ging. Die moest je dan eerst apart aanzetten. En naar een netwerkschijf over WiFi was ook de goden verzoeken.

Met deze ontwikkelingen kan een thuisserver in ieder geval een stuk zuiniger. ;)
offtopic:
volledig offtopic, maar Denemarken gaat het chat control voorstel in de EU nieuw leven inblazen met veel scherpere regels. Hierdoor mogen ze ook alle files in de cloud scannen. Ik zou dat persoonlijk niet willen maar die keuze ligt bij een ieder persoonlijk.

The proposed "Chat Control" regulation in the EU, also known as the Regulation to Prevent and Combat Child Sexual Abuse (CSAR), could require service providers, including cloud storage platforms, to scan user content for child sexual abuse material (CSAM). This could involve scanning private messages, files, and other data, potentially impacting services like Google Drive and Dropbox. The regulation is intended to combat child sexual abuse but has faced significant criticism regarding its potential impact on privacy, encryption, and fundamental rights.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 07:59
Ik heb nog even zitten kijken naar een zelfbouw NAS, maar ik kwam al snel tot de conclusie dat met de vereisten:
- Compact (max 19cm breed x 25 cm diep x 30 cm hoog)
- 4 3.5" bays
- min. 1 m2 2280 slot voor OS
- Redelijke processor zodat draaien van wat simpele dockerized applicaties mogelijk is
tegenwoordig vrijwel niet te doen is omdat het al heel snel heel duur wordt, of uberhaupt niet te vinden is (ik had veel moeite om een geschikte behuizing te vinden). Ik heb het daarom maar opgegeven en gewoon maar een aoostar-wtr-pro-amd-ryzen-7-5825u-4-bay-nas-mini-pc gekocht op Aliexpress. Na gebruik van een coupon, koste dat ding 420,- (Inclusief 32GB DDR4 en 1TB SSD). Daar kun je niet tegenop bouwen. Helaas schijnt hij niet erg energie zuinig te zijn (zie bijvoorbeeld deze review), maar dat zij dan maar zo. Ik moet zeggen dat ik er wel tevreden mee ben. Het is een fijne degelijke NAS behuizing, de harde schijven blijven koel genoeg, en de hardware is prima voor mijn doeleinden. Ik heb maar maar gewoon vanilla Ubuntu op draaien zonder software RAID (hardware RAID heeft het ding niet), en gebruik rsync voor die data die ik gerepliceerd wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Meeste zelfbouwcases voor NAS-systemen zullen op een manier wel een ITX-moederbord kwijt willen maken, en dan is 19cm breed al snel onhandig inderdaad (want het moederbord 'plat' leggen is gebruikelijk, en dan zit je al aan 17cm). De Inter-Tech IPC SC-4100 doet dat met weinig marge in een centimeter meer...

Maar, in het zuinige server topic zijn we sowieso altijd benieuwd naar het behaalde verbruik, dus als je de mogelijkheid hebt om een energiemeter aan het stopcontact te zetten bij de Aoostar zien we graag wat je meet.

[ Voor 6% gewijzigd door dcm360 op 12-08-2025 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Mich schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 10:39:
[...]

offtopic:
volledig offtopic, maar Denemarken gaat het chat control voorstel in de EU nieuw leven inblazen met veel scherpere regels. Hierdoor mogen ze ook alle files in de cloud scannen. Ik zou dat persoonlijk niet willen maar die keuze ligt bij een ieder persoonlijk.

The proposed "Chat Control" regulation in the EU, also known as the Regulation to Prevent and Combat Child Sexual Abuse (CSAR), could require service providers, including cloud storage platforms, to scan user content for child sexual abuse material (CSAM). This could involve scanning private messages, files, and other data, potentially impacting services like Google Drive and Dropbox. The regulation is intended to combat child sexual abuse but has faced significant criticism regarding its potential impact on privacy, encryption, and fundamental rights.
offtopic:
Ik maak wel gebruik van Apple Advanced Data Protection (ADP), waardoor het niet mogelijk voor ze is om de inhoud te scannen. Ik heb begrepen dat dit in UK niet meer aangeboden kan worden en dat gebruikers ADP zelf uit moeten zetten om iCloud te kunnen blijven gebruiken. Als dit in Nederland ook gaat gebeuren zal ik daar inderdaad een (lokaal) alternatief voor gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Munchkin schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:21:
Ik heb het daarom maar opgegeven en gewoon maar een aoostar-wtr-pro-amd-ryzen-7-5825u-4-bay-nas-mini-pc gekocht op Aliexpress. Na gebruik van een coupon, koste dat ding 420,-.
Ik wacht nog op die van mij. Ook bij Ome Alie besteld. Moet uit Polen komen, maar ik ben wat sceptisch of die op korte termijn komt. Verkoper heeft al aangegeven dat de levertijd toch langer duurt ... was € 316 na gebruik van coupon (no ram / no ssd).
Helaas schijnt hij niet erg energie zuinig te zijn (zie bijvoorbeeld deze review), maar dat zij dan maar zo.
Hij is toch juist zuiniger vergeleken met de N150 variant in dat artikel? Gemiddeld idle verbruik is 8.7 W (AMD) en 14.3 W (N150).

Of bedoel je vergelen met andere zuinige servers? Ik ben inderdaad wel benieuwd naar je gemeten verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjs021
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:31
Hi allemaal!

Vorige week heb ik mijn TrueNas server geïnstalleerd (blij dat het allemaal werkt :)). Bij idle meet ik een verbruik van 35 watt. Dit na het te hebben gevolgd van de tips rond de bios settings in het volgende topic: https://www.reddit.com/r/..._ws_w680mace_se_14th_gen/

Nu lees ik daar en hier ook over powertop. De een raadt het gebruik van powertop aan, en de ander geeft aan dat het niet geoptimaliseerd is voor TrueNas. Dit kan in gevallen zelfs leiden tot instabiliteit. Mijn vraag - raden jullie dit wel aan? Voornamelijk de sudo powertop --auto-tune functie. Ben een redelijke beginneling als het aankomt op het gebruik van de shell etc.

De componenten van mijn server:
- Asus Pro W680-ACE
- Intel 14500
- 2x DDR5 32gb (ECC)
- 2x SSD 256gb
- 2x NVME 1gb
- 2x Toshiba 18tb (later meer)
- PSU 650watt platinum
- Fans van Noctua - 2x 140mm + 3x 120mm fans + 1x CPU Redux
- Jonsbo N5 case

Server wordt voor nu gebruikt voor:
- Backup van mijn mobiel;
- Plex &
- PiHole

Ben mij aan het inlezen naar verdere mogelijkheden (lokale home assistant + aansturing zonnepanelen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:09
Na jarenlang een Nuc-je met Proxmox te hebben gebruikt, ben ik door dit topic geïnspireerd geraakt om naar een Optiplex (5060 met 8th gen I5) beestje over te stappen. In proxmox had ik eigenlijk maar 2 grote VM's draaien: HAOS en een ubuntu host waar docker op draait. Het voelt voor mij als overkill aan.

Daarom heb ik nu een kale Debian server gemaakt met alleen docker containers er op. Nu zit ik in twijfel hoe ik Home Assistant er op ga zetten:
  1. Home Assistant Operating System
  2. Home Assistant Supervised
  3. Home Assistant Container
De eerste methode heeft als nadeel dat er dan toch een VM moet draaien. De tweede methode ben ik nu voor gegaan, ondanks dat deze methode niet meer officieel wordt ondersteund. De supervisor klaagt nu tegenwoordig ook dat er vreemde/onbekende containers gevonden zijn. Voor de derde optie vind ik jammer dat de supervisor niet meer kan zorgen voor updates, en ik add-ons niet meer heb. Maar ach.. ik wilde toch zelf een Docker host bouwen? :9

Hoe hebben andere een server ingericht met vooral docker containers én home assistant? Of moet ik die paar extra watt voor lief nemen en genieten van het gemak van een VM met HAOS?

Blijft in ieder geval een leuke puzzel om de balans te vinden tussen zuinigheid, gemak en een "standaard" oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:56
ranjo schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:47:

Hoe hebben andere een server ingericht met vooral docker containers én home assistant? Of moet ik die paar extra watt voor lief nemen en genieten van het gemak van een VM met HAOS?
Als Docker je niet vreemd is, dan kan je toch alles in containers draaien? Al die add-ons die je nodig heb, kan je gewoon in containers draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvwou123
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:52
kjs021 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:32:

Nu lees ik daar en hier ook over powertop. De een raadt het gebruik van powertop aan, en de ander geeft aan dat het niet geoptimaliseerd is voor TrueNas. Dit kan in gevallen zelfs leiden tot instabiliteit. Mijn vraag - raden jullie dit wel aan? Voornamelijk de sudo powertop --auto-tune functie. Ben een redelijke beginneling als het aankomt op het gebruik van de shell etc.
Ik zou zeggen: probeer het eens gewoon op de command line intikken
code:
1
sudo powertop --auto-tune
, mocht het niet goed gaan, een herstart en alle wijzigingen van powertop verdwenen.
Mocht het goed werken, dan kun je de powertop —auto-tune toevoegen aan crontab, voor tijdens het starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:30
Na jarenlang een Nuc-je met Proxmox te hebben gebruikt, ben ik door dit topic geïnspireerd geraakt om naar een Optiplex (5060 met 8th gen I5) beestje over te stappen. In proxmox had ik eigenlijk maar 2 grote VM's draaien: HAOS en een ubuntu host waar docker op draait. Het voelt voor mij als overkill aan.

Daarom heb ik nu een kale Debian server gemaakt met alleen docker containers er op. Nu zit ik in twijfel hoe ik Home Assistant er op ga zetten:
  1. Home Assistant Operating System
  2. Home Assistant Supervised
  3. Home Assistant Container
De eerste methode heeft als nadeel dat er dan toch een VM moet draaien. De tweede methode ben ik nu voor gegaan, ondanks dat deze methode niet meer officieel wordt ondersteund. De supervisor klaagt nu tegenwoordig ook dat er vreemde/onbekende containers gevonden zijn. Voor de derde optie vind ik jammer dat de supervisor niet meer kan zorgen voor updates, en ik add-ons niet meer heb. Maar ach.. ik wilde toch zelf een Docker host bouwen? :9

Blijft in ieder geval een leuke puzzel om de balans te vinden tussen zuinigheid, gemak en een "standaard" oplossing.
Ik had heel lang ook een oude zelfbouw nas met een vm in unraid waar home assistant op draaide - uiteindelijk heb ik na wat gedoe met de hypervisor een jaar of 4 geleden home assistant zelfs helemaal los op een j4125 (mele) systeempje gezet wat 2-3 watt gebruikt - zodat home assistant alleen maar een reboot hoeft als 'ie zelf een update nodig heeft en ik het niet per ongeluk kapot maak als ik elders zit te klooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@kjs021 jammer dat je een random reddit post als inspiratie bron gebruikt en niet deze forum. Als je deze topic beetje doorzoek, lijkt dat je bord kan wel zuiniger, maar het is geen zuinig bord.
Zonder inventaris het is ook moeilijk een goede advies te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsvmark
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-08 08:39
Munchkin schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:21:
Ik heb nog even zitten kijken naar een zelfbouw NAS, maar ik kwam al snel tot de conclusie dat met de vereisten:
- Compact (max 19cm breed x 25 cm diep x 30 cm hoog)
- 4 3.5" bays
- min. 1 m2 2280 slot voor OS
- Redelijke processor zodat draaien van wat simpele dockerized applicaties mogelijk is
tegenwoordig vrijwel niet te doen is omdat het al heel snel heel duur wordt, of uberhaupt niet te vinden is (ik had veel moeite om een geschikte behuizing te vinden). Ik heb het daarom maar opgegeven en gewoon maar een aoostar-wtr-pro-amd-ryzen-7-5825u-4-bay-nas-mini-pc gekocht op Aliexpress. Na gebruik van een coupon, koste dat ding 420,- (Inclusief 32GB DDR4 en 1TB SSD). Daar kun je niet tegenop bouwen. Helaas schijnt hij niet erg energie zuinig te zijn (zie bijvoorbeeld deze review), maar dat zij dan maar zo. Ik moet zeggen dat ik er wel tevreden mee ben. Het is een fijne degelijke NAS behuizing, de harde schijven blijven koel genoeg, en de hardware is prima voor mijn doeleinden. Ik heb maar maar gewoon vanilla Ubuntu op draaien zonder software RAID (hardware RAID heeft het ding niet), en gebruik rsync voor die data die ik gerepliceerd wil hebben.
Ik heb sinds een paar weken ook de WTR-PRO AMD en bevalt mij prima. Nog niet de meest zuinige nas/server maar heb daarin ook nog weinig geprobeerd te verbeteren.

Als OS gebruik ik Unraid vanaf usb.
Dat geeft de mogelijkheid om de nvme en sata drives alsvolgt te gebruiken:
2x 2Tb nvme in mirror als cache schijf.
1x nvme gevult met een m.2 Coral TPU voor Frigate
2x 12Tb hd als Array (1 data en 1 parity)
1x 12Tb voor opslag die niet critisch is.

Inmiddels draait hierop:
VM
Home assistant

Docker
Frigate
Immich
Zigbee2mqtt
Plex
Jellyfin
Overseer
ARR-Stack....
NZBGet
Deluge
Pi-hole

Verbruik schommelt nu tussen 20W en 45W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik ben zelf wel fan van HAOS en zou de voorkeur aan een VM geven. Je kunt naar Incus kijken als alternatief voor Proxmox voor het beheer van VMs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:35
HAOS als VM.
Ik pruts al genoeg met dockers containers voor andere zaken.
Mijn HomeAssistant mag plug-and-play zijn, zodat alles altijd werkt zoals bedoeld.
Een aantal maanden geleden postte iemand op het hardwareluxx.de forum verbruikscijfers van twee kleine computers.

HP ProDesk 400 G5 Desktop Mini (7EM44EA#ABD) 1,2W idle
Intel NUC10i3FNK (BXNUC10i3FNK) 1,6W

Dat zijn zeer lage verbruikscijfers. Zo te zien gemeten met een Brennenstuhl, het model lijkt op PM 231 E.

Het zijn 9th en 10th gen systeempjes. Hier en daar tweedehands te koop.

Edit: correctie generatie

• GoBieN-Be
7EM44EA#ABD zou nochtans een i5-9500T model zijn.

• Nomi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:04
Leuk draadje dit! Leuk om te lezen hoe anderen het doen. Na lange tijd Proxmox ben ik nu aan het rondkijken naar alternatieven. Wat ik nodig heb: een VM voor HAOS en containers of iets soortgelijks voor een hoop andere meuk. Ik ben nogal van het zelf doen en niet bang voor de command line en overweeg nu simpelweg Debian met QEMU/KVM, Podman en eventueel LXC. Een gui voor snel overzicht is niettemin soms wel handig, zo kwam ik Cockpit tegen, dat lijkt iets lichter dan het hierboven genoemde Incus. Hebben jullie wellicht nog andere suggesties?
Nomi schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:20:
[...]

Leuk draadje dit! Leuk om te lezen hoe anderen het doen. Na lange tijd Proxmox ben ik nu aan het rondkijken naar alternatieven. Wat ik nodig heb: een VM voor HAOS en containers of iets soortgelijks voor een hoop andere meuk. Ik ben nogal van het zelf doen en niet bang voor de command line en overweeg nu simpelweg Debian met QEMU/KVM, Podman en eventueel LXC. Een gui voor snel overzicht is niettemin soms wel handig, zo kwam ik Cockpit tegen, dat lijkt iets lichter dan het hierboven genoemde Incus. Hebben jullie wellicht nog andere suggesties?
Tsja. Het kan zo simpel zijn als Debian/Ubuntu met Docker en een compose file. En klaar ben je.
Veel ontwikkelaars leveren zo'n compose file aan die per versie ook nog wijzigt (Immich bijv).

Dus aan zo'n manager heb je dan niks.

Podman is een keuze. Is niet altijd compatibel met Docker, dus die gebruik ik dus niet. Zie het nut ook niet van Podman als je docker kunt gebruiken.

Cockpit is een web interface die dingen wat makkelijker maakt. Incus zie ik als iets heel anders: die heeft eigen ideeen over containers enzo.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:58

lasharor

7 december 2004

Als je toch een GUI wilt kan je toch net zo goed proxmox gebruiken? Wat is dan de meerwaarde om alles zelf proberen te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:08:
Podman is een keuze. Is niet altijd compatibel met Docker, dus die gebruik ik dus niet. Zie het nut ook niet van Podman als je docker kunt gebruiken.
De verschillen zouden voornamelijk "filosofisch" moeten zijn. Docker heeft een daemon (dus extra proces) die ook nog eens als root draait (dus extra veiligheidsrisico), en containers draaien standaard als root. Bij Podman werkt het meer als los proces en het starten van een container start ook alleen een/het proces van/voor die container i.p.v..dat er dus een opdracht naar een daemon wordt gestuurd etc. O.a. daardoor dat Podman ook te integreren is met systemd en het starten / stoppen (/ automatisch starten bij boot) ook via systemd geregeld kan worden. Zoek daarvoor maar eens naar quadlet. Dat is een "extensie" op de systemd unit files (die al gebruikt worden voor services, timers (/"cron jobs"), mounts, ...) om Podman containers te beheren. I.p.v. Docker compose, en de geregistreerde containers met een restart policy, heb je dan dus een ini like config file waarin je zaken als het image etc opgeeft. En met een systemctl enable ... zorg je er voor dat een quadlet automatisch opstart bij boot.

En Podman ondersteund als je dat wilt ook een daemon met een Docker compatible API. Dus lijkt daarmee meer op Docker. En Podman werkt net als Docker op basis van de OCI standaard (afgeleid uit wat Docker verzonnen had) en beiden gebruiken dezelfde runtime (runc). Dat Podman niet compatible is met sommige Docker images zou onmogelijk moeten zijn. Want het is letterlijk de dezelfde runtime, en ook Caddy (;)) en andere containers die met de Docker API babbelen kunnen dat bij Podman door dus die extra daemon te starten.

Disclaimer: ik gebruik ook "gewoon" Docker. Maar heb 2 jaar terug naar Podman gekeken om te gebruiken. Maar in combinatie met ZFS had het nogal wat catastrofe bugs. Waaronder het verwijderen van het root filesystem / dataset :X.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 14-08-2025 10:33 ]

lasharor schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:18:
Als je toch een GUI wilt kan je toch net zo goed proxmox gebruiken? Wat is dan de meerwaarde om alles zelf proberen te doen?
Proxmox “vindt” dat je geen docker containers direct mag gebruiken, maar dat je dat in een VM moet doen bijv.

Elk ander OS maakt dat niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:27:
[...]

Proxmox “vindt” dat je geen docker containers direct mag gebruiken, maar dat je dat in een VM moet doen bijv.

Elk ander OS maakt dat niet uit.
ESXi & HyperV vinden dat ook, dat het in een VM moet. Het is dus een appels met peren vergelijking. De vraag begint dus met of je een appel of een peer wilt. En als je dan kiest voor "appel" moet je daarna niet klagen dat het niet kan wat "peer" wel kan.

Proxmox moet je dus gewoon benaderen als een hypervisor (wat het ook is, Proxmox Virtual Environment / Proxmox VE voluit), niet als Debian (met wat extra's). Als je dat doet is het gewoon logisch dat Docker in een LXC of VM hoort. Wil je dat niet moet je gewoon Debian gebruiken en niet kiezen voor een hypervisor. (Of je kiest voor TrueNAS Scale of zo, denk dat die wel een mix van Docker + virtualisatie ondersteund. Maar die marketen de boel ook niet als hypervisor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomi
RobertMe schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:51:
[...]

ESXi & HyperV vinden dat ook, dat het in een VM moet. Het is dus een appels met peren vergelijking. De vraag begint dus met of je een appel of een peer wilt. En als je dan kiest voor "appel" moet je daarna niet klagen dat het niet kan wat "peer" wel kan.

Proxmox moet je dus gewoon benaderen als een hypervisor (wat het ook is, Proxmox Virtual Environment / Proxmox VE voluit), niet als Debian (met wat extra's). Als je dat doet is het gewoon logisch dat Docker in een LXC of VM hoort. Wil je dat niet moet je gewoon Debian gebruiken en niet kiezen voor een hypervisor. (Of je kiest voor TrueNAS Scale of zo, denk dat die wel een mix van Docker + virtualisatie ondersteund. Maar die marketen de boel ook niet als hypervisor).
Precies. Ik wil dus een appel, geen hypervisor :)

Ik had mij nog niet zo goed verdiept in Incus, maar zie nu dat dat ook in het rijtje hypervisors thuishoort. Incus wordt ´t dus niet voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomi
lasharor schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:18:
Omdat het kan?

Ik merk dat ik zoiets als Proxmox steeds meer als overkill ervaar voor wat ik eigenlijk nodig heb. Daarnaast vind ik het leuk om een beetje te snappen hoe het werkt en daarom uit te zoeken hoe ik zelf VM's en zo kan draaien zonder hypervisor.
RobertMe schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:31:
[...]
En Podman ondersteund als je dat wilt ook een daemon met een Docker compatible API. Dus lijkt daarmee meer op Docker. En Podman werkt net als Docker op basis van de OCI standaard (afgeleid uit wat Docker verzonnen had) en beiden gebruiken dezelfde runtime (runc). Dat Podman niet compatible is met sommige Docker images zou onmogelijk moeten zijn. Want het is letterlijk de dezelfde runtime, en ook Caddy (;)) en andere containers die met de Docker API babbelen kunnen dat bij Podman door dus die extra daemon te starten.
Tsja. Als je dus gewoon wilt dat alles werkt conform Docker, dus de Docker API en lage poortnummers dan moet je dus rootfull gaan draaien en een daemon starten voor Podman.

Verder kan het toch gebeuren dat Podman incompatibel is met Docker. Dat komt natuurlijk dat Podman Docker moet volgen om compatibel te blijven, en dat lukt niet altijd als je alles issues van de afgelopen jaren ziet.
Op het werk liepen we bijv. tegen deze aan vorig jaar: "Pulling images from docker into podman via daemon protocol not working due to API incompatibility" :(

Docker dus...

Bij mij draaien veel containers als een bepaalde user (dus niet als root) overigens omdat de ontwikkelaar dat voorschrijft om de eigen data binnen de container te beveiligen.

Het zal qua zuinigheid allemaal niet veel uitmaken. Die Docker daemon doet niet veel, tenzij je de API gebruikt. De meeste CPU tijd gaat toch gewoon in de containers zelf zitten. Het uitzetten van de Health-check kan dan al enorm veel schelen. Ik had containers die elke seconde keken of ze het wel doen. Beetje onzinnig.

Qua gemak blijft het natuurlijk wel een eigen keuze of je een simpele docker compose aftrapt, of dat je liever een GUI gebruikt om je containers te beheren.

Als ik hier de verbruikscijfers zie, dan scheelt het allemaal wel een paar Wattjes, maar is het overall niet schokkend wat Proxmox en andere lagen nu in absolute zin toevoegen aan het verbruik.

• project.bobby
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:30
Nomi schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:20:
[...]

Ik heb goede ervaringen met cockpit icm. Debian als simpel dashboardje om updates op OS te doen en wat systeeminfo te kunnen checken. Zeker een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-08 08:06

TGEN

Hmmmx_

Ik gebruik Debian op een OptiPlex 3070 (9th gen Intel Core, 32 GB RAM), met docker-ce voor Home Assistant, Mosquitto en Gitlab, en native Gitlab Runner (die voor jobs weer Docker containers opstart). Verder is die niet heel erg energy-optimized, maar dat wil ook niet echt met Gitlab erbij.

Bijhouden van versies doe ik handmatig, wanneer ik er zin in heb (heb HA, Mosquitto en Gitlab gepinned in hun respectievelijke Compose files).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilm
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:39

ilm

project.bobby schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 19:31:
[...]

Ik heb goede ervaringen met cockpit icm. Debian als simpel dashboardje om updates op OS te doen en wat systeeminfo te kunnen checken. Zeker een aanrader.
Ik zit volledig op podman en quadlets (debian trixie), templated met ansible. Cockpit heeft ook goede ondersteuning voor podman en systemd, wel zo handig.

Dat is volgens mij ook ineens het grootste voordeel van podman: de systemd integratie (en een 'native' autoupdate voor podman containers). Security / rootless is niet echt een reden om te switchen. Het is dat wat het net ook 'incompatibel' maakt met docker containers (=permissies). Wel altijd te fixen maar dus docker compose kan niet altijd 1-op-1 worden overgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
offtopic:
Aan een ieder met een kontron bord hier. BIOS update 2.19 is uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:58
Mich schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:10:
offtopic:
Aan een ieder met een kontron bord hier. BIOS update 2.19 is uitgebracht.
Ik heb net een PC gebouwd met een Kontron bord.
Weet je wat de impact daarvan is op stroomverbruik, is het interessant om die te gaan flashen ?

Ik ben die pc nu aan het voorbereiden als NAS/mediaplayer/Home Assistant, en heb Debian 13 geinstalleerd, Samba opgezet als NAS funktie, KVM/libvirt geinstalleerd om HA te gaan draaien in de toekomst, docker, en sshd en rustdesk als remote desktop.

Powertop autotune lijkt niet veel te doen, het verschil is 0.5W, ik had verwacht dat dat meer zou doen.
Zonder remote desktop zit ik op 14W (na powertop 13.5W) en als ik remote desktop gebruik, gaat er 2W bij, encryptie en compressie veronderstel ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjvandam
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:53
Na enkele maanden dit forum te volgen, heb ik recent een home server gebouwd. De server gaat voornamelijk gebruikt worden voor netwerk controller (TP Omada), home assistant en aansturen zonnepanelen, file storage en backup en wat development projectjes. Dit alles op Debian 12 met Docker. Ik ga de server ook professioneel gebruiken dus zuinigheid was niet het belangrijkste item maar hoe zuiniger hoe beter. Aangezien ik ECC geheugen wou, heb ik het nieuwe Kontron K3836-R moederbord genomen. Denk nog niet dat er veel ervaringen daarmee zijn hier.

Inventaris is hier te vinden:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14500 Tray€ 227,71€ 227,71
1MoederbordenKontron K3836-R----
1Interne harde schijvenToshiba MG11, SATA , Standard, 24TB€ 399,95€ 399,95
1BehuizingenInter-Tech IPC 3U-30255€ 133,90€ 133,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9x65€ 54,90€ 54,90
1Geheugen internKingston KSM48T40BD8KI-32HA€ 192,-€ 192,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 550W€ 87,99€ 87,99
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 107,90€ 107,90
1Overclockingbe quiet! MC1 Pro€ 14,13€ 14,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.218,48
Eerste metingen met Brennenstuhl PM231E, allemaal gemeten zonder HDD en na powertop --auto-tune (2.15):
- Idle met de i226-LM: Maximum in C3, niet hoger te krijgen, ook niet met force aspm of verschillende scripts. Verbruik van 25-26W.
- Na uitschakelen i226-LM en via de i219-LM. 85% C8: 18-19W.
- Na uitschakelen van alle case fans: 16-17W.

Als ik vergelijk met de rest hier, lijkt het verbruik mij nog steeds vrij hoog voor een kale Debian zonder HDD.
Iemand nog tips or tricks of moet ik het hier mee doen?

Na het lopen van de Omada controller docker, stijgt het verbruik ook meteen met 2-3W. Cpuset vastzetten op de E-cores helpt tot nu tot niet. Ik ga me wat inlezen in de refresh rate van de applicatie. Ik ga ervan uit dat daar wel winst gehaald kan worden.

[ Voor 1% gewijzigd door pjvandam op 18-08-2025 12:06 . Reden: update layout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pjvandam schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 12:04:
Na enkele maanden dit forum te volgen, heb ik recent een home server gebouwd. De server gaat voornamelijk gebruikt worden voor netwerk controller (TP Omada), home assistant en aansturen zonnepanelen, file storage en backup en wat development projectjes. Dit alles op Debian 12 met Docker. Ik ga de server ook professioneel gebruiken dus zuinigheid was niet het belangrijkste item maar hoe zuiniger hoe beter. Aangezien ik ECC geheugen wou, heb ik het nieuwe Kontron K3836-R moederbord genomen. Denk nog niet dat er veel ervaringen daarmee zijn hier.

Inventaris is hier te vinden:
1ProcessorsIntel Core i5-14500 Tray€ 227,71€ 227,71
1MoederbordenKontron K3836-R----
1Interne harde schijvenToshiba MG11, SATA , Standard, 24TB€ 399,95€ 399,95
1BehuizingenInter-Tech IPC 3U-30255€ 133,90€ 133,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9x65€ 54,90€ 54,90
1Geheugen internKingston KSM48T40BD8KI-32HA€ 192,-€ 192,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 550W€ 87,99€ 87,99
1Overclockingbe quiet! MC1 Pro€ 14,13€ 14,13
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.218,48
Eerste metingen met Brennenstuhl PM231E, allemaal gemeten zonder HDD en na powertop --auto-tune (2.15):
- Idle met de i226-LM: Maximum in C3, niet hoger te krijgen, ook niet met force aspm of verschillende scripts. Verbruik van 25-26W.
- Na uitschakelen i226-LM en via de i219-LM. 85% C8: 18-19W.
- Na uitschakelen van alle case fans: 16-17W.

Als ik vergelijk met de rest hier, lijkt het verbruik mij nog steeds vrij hoog voor een kale Debian zonder HDD.
Iemand nog tips or tricks of moet ik het hier mee doen?

Na het lopen van de Omada controller docker, stijgt het verbruik ook meteen met 2-3W. Cpuset vastzetten op de E-cores helpt tot nu tot niet. Ik ga me wat inlezen in de refresh rate van de applicatie. Ik ga ervan uit dat daar wel winst gehaald kan worden.
Ik kon nog niks vinden van dit bord hier op het forum. Verbruik is wel enorm hoog tov andere Kontron borden (3-5W idle), maar geen idee of dat aan de ECC chipset ligt, of aan drivers die niet goed functioneren.

Heeft de Omada controller soms een onnodige health-check? Die kun je uitzetten. Een extra verbruik van 2-3W klinkt als veel. Gebeurt dit ook als je de docker container op 1 E-core vastzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@pjvandam Je bent de eerste die ik zie met metingen van dit moederbord, interessant! Heb je de consoleblank (zie topicstart) kernel parameter actief?

Kun je lspci -vvvv uitvoeren en de output ergens uploaden? Ook het resultaat van alle schermen van powertop --auto-tune is goed voor het begrijpen van hoe en wat.. Het scherm over C-states is lang, dus misschien kun je de terminal wat meer regels ruimte geven onderaan.

het verzamelen van deze gegevens:

Het bord bevat LVDS. Dat is net zoiets als laptops gebruiken om een scherm aan te sturen. Kun je dat in de BIOS uitschakelen? Het kan ook voeding van een gehele monitor bevatten. Dat is een behoorlijk vermogen met een overhead vermoed ik.

De ATX voeding is niet het zuinigst, je mag rekening houden met ruwweg 4,5-7,5W overhead. De 12M 550 voeding is momenteel een wat zuiniger model.

Afbeeldingslocatie: https://www.tweakpc.de/hardware/tests/netzteile/be_quiet_pure_power_12m_atx3_550_650_750/i/550/eff230v100.png
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:26
Ik heb een nieuw in doos een i5-13400 in handen gekregen.
Is denk ik wel iets leuks mee te maken?

Is hier ervaring met bijv. de MSI PRO H610M-G ? Deze heeft een i219-V NIC en een M.2 slot op de chipset. Is er in DDR4 voor € 65,- of DDR5 voor € 94,- te krijgen. Ik vind dat nog wel een fors verschil.
Is DDR5 het overwegen waard ondanks de meerprijs? Met DDR4 kan het low budget blijven.
Verder kom je snel bij de Asus Prime H610M bordjes uit al dan niet de CSM uitvoeringen die er basic uitzien.
Gigabyte heeft veelal Realtek NIC's. Of is dat niet zo bezwaarlijk meer in Proxmox, Linux of Unraid?

Is het in het algemeen beter om een sata SSD met dram cache te hebben voor bijv. Docker containers en het OS? Nvme ssd's hebben dan weer HMB. In de meeste budget bordjes krijg je 1x M.2 en 4x SATA.
Maakt stroomverbruik bij nvme te tunen door de bandwidth te knijpen met libata.force en linkspeed op bijv. 1.5Gbps te zetten?

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bontje Blauw
MSI staat niet bekend als een fabrikant van zuinige moederborden. Van oudsher zijn ASRock, Gigabyte en de laatste jaren ook Asus de merken die het beter doen.

Het verschil tussen DDR4 en DDR5 is dat de eerste op 1,2V draait en de tweede op 1,1V, terwijl bij DDR5 de regulatie (PMIC chip) op de DIMM zelf aanwezig is en via de 5V lijn wordt gevoed. Dat betekent dat het wat zuiniger kan draaien.

Let op dat gaming/overklokgeheugen vaak een veel hogere spanning vereist. Daardoor kan in sommige gevallen het verbruik ook flink stijgen. Oud geheugen wordt vaak overtroffen door nieuwer geheugen. In ieder geval is DDR5-4800 een stuk zuiniger dan DDR4 geheugen uit het vorige decennium dat niet voldoet aan de JEDEC standaard.

Het zuinigste is in het algemeen I210/I211/I219LM 1 Gbps. 2.5 Gbps kost veel meer energie, maar Realtek heeft RTL8125B dat stabieler lijkt te draaien dan Intel's I225/I226. CSM is gewoon Asus' aanduiding voor langdurige ondersteuning.

Consumenten SSD's zijn veruit het zuinigst. Server SSD's hebben vaak geen zuinige stand en die draaien continue voluit, wat onnodig is voor een beperkte aantal clients thuis, het kan op zichzelf meerdere keren het verbruik hebben van een volledige server. Je hebt geen erg snelle SSD nodig voor een thuisserver. Daar merk je niks van aangezien de (vaak extreme) doorvoersnelheid niet het probleem is.

In plaats van actieve redundantie kun je beter voor een goede (cold) backup zorgen. Dat kan door het aansluiten van een grote HDD via USB3 en die kan uit als de backup klaar is.

Je kan het verbruik van geteste systemen zien via de knop gepinde posts rechtsboven. Kontron K3843-B is momenteel het zuinigste capabel systeem (12-14th gen Intel). Intel desktops zijn aanmerkelijk zuiniger dan de AMD tegenhanger.

Ik zie dat Kontron bezig is met de volgende generatie (K4xxx serie?), maar daar zijn nog geen details van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-08 07:47
Ik ben van plan mijn huidige Synology DS918+ te vervangen door een zelfgebouwde NAS. Ik heb al wat geëxperimenteerd met OpenMediaVault (OMV) op een oude laptop en wil nu de volgende stap maken en hardware aankopen.

Ik ben me bewust van de verschillen tussen Synology en een eigen NAS en weet dat het beheer meer tijd kost. Ik vind het leuk om hiermee bezig te zijn, maar hoop niet dat ik na elke update herstelwerkzaamheden moet uitvoeren.

Ik wil de NAS voornamelijk gebruiken voor:

Docker:
Ik draai verschillende docker instanties, zoals AdGuard, Nextcloud (of Owncloud), Heimdall, PhotoPrism (of Immich), Jellyfin, Frigate en Vaultwarden. Ook wil ik nog wat andere applicaties proberen.

Opslag:
4 TB voor foto's en persoonlijke data.
2 TB voor het besturingssysteem en de data van de Docker-containers.

Backup strategie:
Wekelijks: Een back-up naar DS918+.
Maandelijks: Een back-up naar een externe schijf.
Jaarlijks: Een back-up naar Amazon S3 Glacier.

Daarnaast overweeg ik om een 6 TB harde schijf in de NAS te plaatsen om dagelijks een back-up te maken.

Vragen die ik nog heb
1. Ik wil op een verbruik uitkomen (idle) tussen 15 tot 25 watt. Is dit haalbaar met de voorgestelde configuratie?
2. Is mijn back-up strategie aan te raden? Of zijn er betere opties?
3. Kan ik OMV OS en de docker applicatie data op één enkele 2 TB schijf draaien? Of is het aan te raden om een kleine SSD aan te schaffen?
4. Ik twijfel tussen een i3 en een i5 processor. Ook vraag ik me af of een Pico PSU voldoende stroom levert voor I5.
5. Zijn heatsinks nodig voor de SSD's?
6. Zijn er nog andere adviezen of belangrijke overwegingen waar ik aan moet denken?

Hierbij het lijstje:
(Behuizing en case coolers zoek ik nog)
1ProcessorsIntel Core i3-13100 Tray€ 97,38€ 97,38
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 107,10€ 107,10
1MoederbordenASRock B760M-H2/M.2€ 89,40€ 89,40
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 105,90€ 105,90
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Black€ 61,81€ 61,81
1Computer accessoiresLeicke ULL power supply 150W€ 43,08€ 43,08
1ProcessorkoelingArctic Alpine 17 CO€ 10,95€ 10,95
2Geheugen internCrucial CT8G48C40U5€ 23,90€ 47,80
1VoedingenMini-box picoPSU-150-XT€ 63,53€ 63,53
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 214,90€ 214,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 949,75
Dank voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@vanputten80 sinds je veel dockers gaat draaien, je kan profiteren van E-cores, @Mars Warrior en anderen hebben success met aanwijzen van de achtergrond taken op E-cores, dat scheelt ~5 tot 10W. Maar het is niet verijst, kan ook prima op P-cores van i3 of i5 draaien.
Intel stock CPU cooler is goed, dus als je Boxed uitvoering kiest, kan besparen, aparte CPU cooler kost ~30€.
Voor bepaalde taken met beeld verwerken, kan de interne CPU videokaart behoorlijk helpen, dus overweeg de non-F versie van CPU. De ingebouwde videokaart is ook nodig bij initiele setup, tenzij je een aparte videokaart gaat gebruiken.
Dus bijv. i3-13100 boxed (107€). Ik persoonlijk zou voor i5-14400 boxed (150€) kiezen. Leuker om met E-cores te spelen.
Asrock B760 moederborden zijn minder zuinig (10-15W ipv 5-10W idle) dan bijv. Asus of Gigabyte, tenminste de versies die hier zijn getest. Met Kontron bord kan je 2,5-3W idle halen. Of U het verschil in aankoopprijs terugverdient, is aan U te bepalen.
Het is iets zuiniger om een 16Gb module in plaats van twee 8Gb (0,1-0,5W)

[ Voor 12% gewijzigd door andru123 op 20-08-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:45
vooral bij jellyfin transcoding is een igpu van intel een enorme meerwaarde, zeker een variant met interne gpu pakken dus :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomi
Mijn oude servertje uit 2016 met een i3-6100 kon het allemaal niet meer helemaal bijhouden, bovendien was ze niet de zuinigste: ongeveer 25 W idle en al snel 50 tot 60 W wanneer Jellyfin aan het transcoden ging. Tijd dus voor een nieuw servertje.

Niets verrassends als je dit topic volgt:

ProcessorIntel Core i5-13500 Tray
MoederbordKontron K3842-Q2
ProcessorkoelingArctic Freezer 36 CO
GeheugenCrucial CT2K16G48C40U5
Voedingbe quiet! Pure Power 13 M | 550W
Interne SSDLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB

Met Turbo Mode disabled, Debian Trixie, Powertop, zonder scherm en toetsenbord en netwerk op de i226LM meet ik nu idle 7,7 W met af en toe een wattje meer. Daar ben ik best tevreden mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:12
Of moet ik die paar extra watt voor lief nemen en genieten van het gemak van een VM met HAOS?
Dit. Omdat Home Assistant niet echt 'resource hungry' is, is het meerverbruik zeker geen paar extra watt. Dus voor mij is het HAOS in een VM (met zo weinig mogelijk add-on's) en de rest in Docker (Heimdall, Frigate, Jellyfin, Syncthing, ...)
vanputten80 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 05:48:
3. Kan ik OMV OS en de docker applicatie data op één enkele 2 TB schijf draaien? Of is het aan te raden om een kleine SSD aan te schaffen?
Naar mijn gevoel veel te groot. Ik draai OMV op een oude 128GB SATA Samsung SSD en ik heb nog veel plaats over. Want de dockerdata zet ik gewoon op mijn grote 4TB data disk. Dat is trouwens ook de insteek van OMV; het operating systeem en de userdata gescheiden houden van elkaar. Vandaar dat je default het OS filesysteem niet te zien krijgt in de GUI en er dus ook geen shared folders op kan aan maken. Tenzij je de sharerootfs plugin installeert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bontje Blauw
Vandaag wat verbruik testjes gedaan om te kijken wat er te verbeteren valt.
Gemeten met Homewizard energy socket

Hardware:
Dell Inspiron 3470 SFF | i5-8600 | 2x16GB DDR4 Crucial | 200W PSU | Intenso Top 512Mb M.2 SATA | 10TB Seagate Exos X14 HDD | HP i210 NIC | Unraid 7.1.2 op flashdrive USB 2.0 | geen monitor en toetsenbord aangesloten.
NIC in onderste pcie slot op chipset.
Bios -> uitgezet zijn Realtek NIC, Sound, Wifi, front USB + cardreader, Bluetooth, SMART, wake on lan/usb.
Bios -> ASPM=L1, C-states enabled, S4/5 enabled

In BIOS = 31W
Unraid idle SSD + HDD up = 13W
Unraid HDD down = 8W
21-08-25: Unraid + HDD read-check @ 250MB/s + Atomic burn op alle 6 cores @4.1Ghz (corefreq) = 88W (CPU 60C, HDD 43C, Vcore 1,21V)

Uit onderzoek is gebleken in Unraid met powertop:
1. Intenso sata SSD ondersteunt geen DevSlp/HIPM/DIPM: daardoor max C2 pkg(HW)
2. Realtek 8168 onboard NIC met kabel, geen SSD: max. C3 pkg(HW)
3. Intenso SSD er uit: C10 pkg(HW)

Kale Debian13 installatie met alleen een WD green SATA 120GB:
Verbruik in BIOS met alleen een WD green sata SSD = 21W
1. Realtek NIC met kabel: max C3 ~7W
2. Realtek NIC zonder kabel: max C8
3. Realtek uit, HP i210 NIC er in + kabel: C8
4. HP i210 NIC + kabel, geen monitor aangesloten: C10 = 4W

De HP i210 NIC is goed. Ondanks slechte/geen EEE/803.2az ondersteuning Ubiquiti toch hoge C-states mogelijk.

Realtek NIC (r8168) geeft wel aan EEE enabled and active, ook ASPM is enabled. Toch maar max. C3.
Dit is een hardware issue en niet met software te tweaken kennelijk.
De i210 NIC is niet gevoelig voor een gebrekkige endpoint en doet goed werk m.b.t. powermanagement.

Verbruik Debian13 headless met alleen WD green sata SSD en i210 + kabel + powertop --auto-tune = 4W

[ Voor 6% gewijzigd door Bontje Blauw op 22-08-2025 12:32 ]

COTE!

@Bontje Blauw Intenso en dat soort merken bekend van USB sticks ontberen vaak ondersteuning voor low power states. Die zou ik vervangen door een Samsung SSD. Het hoeft geen hoge bandbreedte te hebben of een nieuw type te zijn, oudere SSD's zijn in het algemeen zuiniger in low power dan nieuwe. Een tweedehands M.2 NVMe uit een laptop is een mogelijkheid, bijvoorbeeld een SK Hynix Gold P31.

Realtek is bij de 1 Gbps netwerkchips niet zo goed in ASPM. Je kan proberen ASPM te forceren.
I210/I211/I219LM 1 Gbps ondersteunen ASPM wel goed.

Misschien kan je de USB en cardreader uitschakelen als je die niet nodig hebt.

• Bontje Blauw
mrmrmr schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:52:
@Bontje Blauw Intenso en dat soort merken bekend van USB sticks ontberen vaak ondersteuning voor low power states. Die zou ik vervangen door een Samsung SSD. Het hoeft geen hoge bandbreedte te hebben of een nieuw type te zijn, oudere SSD's zijn in het algemeen zuiniger in low power dan nieuwe. Een tweedehands M.2 NVMe uit een laptop is een mogelijkheid, bijvoorbeeld een SK Hynix Gold P31.

Realtek is bij de 1 Gbps netwerkchips niet zo goed in ASPM. Je kan proberen ASPM te forceren.
I210/I211/I219LM 1 Gbps ondersteunen ASPM wel goed.

Misschien kan je de USB en cardreader uitschakelen als je die niet nodig hebt.
Op deze PC zit alleen een M.2 sata slot geen NVME, maar ik snap wat je bedoelt.
Je noemt de i219V niet. Heeft dat een reden? Want die komt op veel meer borden voor.
(ik heb nog een D3642-B bordje liggen en een i5-13400, maar ik ben er nog niet uit of ik de Dell houd, alle hardware overzet op de D3642-B of een build met de i5-13400 op socket 1700=kostbaarder)

ASPM forceren, autoneg, linkspeed op 100, EEE on, disable WoL, autosuspend en een heleboel tricks heb ik geprobeerd.
Conclusie van ChatGPT :+
The RTL8168/8111 family is notorious for:
Holding the PHY awake to maintain link, even if traffic is zero.
No “deep idle” fallback if EEE isn’t negotiated.
Different revisions behave slightly differently, but none idle cleanly with non-EEE switches.
Intel i21x/i219 NICs, by contrast, will still allow the PCIe side to sleep deeply and manage the PHY better, even without EEE. That’s why homelabbers almost always swap Realtek for Intel if they care about C8–C10.

Your practical options:
Live with C3 idle when Realtek NIC is linked.
(Power draw is maybe +2–3 W over a “good” NIC. If that’s acceptable → nothing more to do.)

Add a cheap Intel NIC (i210/i211) in PCIe:
Works perfectly with UniFi (even without EEE).
Lets CPU hit C8–C10 at 1 Gbps.
Usually saves ~2–5 W at idle.

Insert an unmanaged “green” switch between server and UniFi:
Realtek negotiates EEE with that switch.
The switch uplinks to UniFi (no EEE needed).
Cost: ~€15–20.
Caveat: adds a box + power draw (though small).

Ik heb nog een Zyxel switch die wel EEE ondersteuning heeft. Wil dat nog wel eens proberen om uit te sluiten dat het inderdaad de samenspraak NIC <-> Switch is.
Op een kale Debian installatie is het 4W en 7W bij een slechte EEE handshake.
Dat is 75% meer energieverbruik in een idle situatie.

COTE!

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:43
Ik wil graag een thuisserver inrichten met Docker om minder afhankelijk te worden van clouddiensten. Deze zal als eerste gebruikt worden voor:
  • immich
  • picoreplayer (muziek)
  • jellyfin (video)
Op termijn zal ook Homeassistant hier een plek op krijgen. En heb je eenmaal zo'n ding staan, dan volgen andere functies vanzelf - ik ken mzelf. AI zie ik niet gebeuren, verder wil ik graag dat dit apparaat toekomstbestendig is en ruimte biedt voor uitbreiding in functie en opslag. Ik heb eerst gekeken naar tweedehands HP Elitebooks, Lenovo Tinys etc. Daarbij heb ik toch het gevoel dat de behuizing en hardware me op een gegeven moment gaan beperken. Daarom liever wat meer uitgeven en in 1x goed zitten.

De server komt headless in de meterkast naast de router te staan. Zuinigheid is een pre als de prijs te verantwoorden is. Anders zat ik immers niet in dit topic :+

Ik ben hierop uitgekomen:
1ProcessorsIntel Core i5-14600K Boxed€ 151,90€ 151,90
1MoederbordenASUS Pro B760M-C-CSM€ 108,-€ 108,-
1Interne harde schijvenToshiba MG10-D, SATA, 512e/4Kn, 4TB€ 152,11€ 152,11
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 68,90€ 68,90
1Geheugen internCrucial CT16G48C40U5€ 42,75€ 42,75
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 99,90€ 99,90
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 109,19€ 109,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 732,75
  1. De CPU is ingegeven door de prijsdrop van de laatste dagen, is substantieel goedkoper dan een 13e generatie.
  2. Op een later moment wil ik een tweede HDD toevoegen.
  3. Moederbord geselecteerd op mATX/chipset/ aanwezigheid Intel NIC
  4. Geheugen is de goedkoopste 16gb van een A-merk
Hebben jullie op- of aanmerkingen? Componenten die onlogisch zijn? Alle feedback welkom!
@Stellar, met die HDD gaat het niet heel zuinig worden :p En voor 4TB kun je natuurlijk ook een SSD overwegen, of een 2,5" Seagate (alhoewel die 2 die ik heb gehad binnen 2 jaar gesneuveld waren :X).

• Bontje Blauw
Er staan regelmatig Samsung 4TB SSD's in V&A voor € 120 ~ €200

COTE!

Bontje Blauw schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 12:52:
Op deze PC zit alleen een M.2 sata slot geen NVME, maar ik snap wat je bedoelt.
Je noemt de i219V niet. Heeft dat een reden? Want die komt op veel meer borden voor.
(ik heb nog een D3642-B bordje liggen en een i5-13400, maar ik ben er nog niet uit of ik de Dell houd, alle hardware overzet op de D3642-B of een build met de i5-13400 op socket 1700=kostbaarder)
M.2 SATA is niet meer courant tegenwoordig. Als je NVMe ondersteuning hebt kun je die gebruiken of anders een 2.5" SATA.

I219-V kreeg destijds een slechte reputatie.

D3642-B zal zeker zuiniger zijn dan een willekeurig ander desktop bord. Een ouder product is kan goed zijn voor zuinigheid aangezien de doorvoersnelheden tegenwoordig tot het onzinnige (voor thuisservers althans) worden opgeschroefd. Dat kost veel meer energie dan wenselijk.

• Stellar
@RobertMe ik zag deze Toshiba-serie eerder in dit topic genoemd worden als relatief zuinig voor enterprise-HDD's. Enterprise-SSDs van voldoende omvang worden me helaas te duur, zeker omdat ik niet bij 4tb zal blijven. Welke HDDs zijn dan aan te raden? 2.5" ipv 3.5"?

@Bontje Blauw dat zijn dan tweedehands Samsung 860 QVOs? Daar ben ik toch wat huiverachtig voor ivm betrouwbaarheid.

@andru123 scherp, dank! In mijn hoofd impliceert 'boxed' dat er een koeler bij zit. Niet dus, weer wat geleerd...
Stellar schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:44:
@RobertMe ik zag deze Toshiba-serie eerder in dit topic genoemd worden als relatief zuinig voor enterprise-HDD's. Enterprise-SSDs van voldoende omvang worden me helaas te duur, zeker omdat ik niet bij 4tb zal blijven. Welke HDDs zijn dan aan te raden? 2.5" ipv 3.5"?
Het "probleem" is dat je een (erg / relatief) kleine pakt. Waardoor er "extreem" veel stroom per TB opslag gebruikt wordt. Als je een 16 / 18 / 20 / 22 TB model pakt zal het stroomverbruik niet veel hoger zijn, maar heb je wel 4 tot 5,5 keer zoveel capaciteit en is het verbruik per TB dus ook een stuk lager. En volgens mij ligt het idle verbruik van deze schijven minimaal op 4W? Terwijl zo'n 2,5" schuif ook op USB werkt, dat is maximaal 2,5W, en de schijven zijn volgens mij nog iets zuiniger in maximaal verbruik, laat staan in idle verbruik. Als je aan 4TB (of later evt wat meer) voldoende hebt kun je dus de 2,5" Seagates overwegen (zij zijn volgens mij de enige die ze maken, in grotere capaciteit, en voorheen, en nu waarschijnlijk nog, waren de 2,5" externe HDDs van Seagate nog wat goedkoper dan de officieel interne HDDs. Terwijl er een doodnormale 2,5" HDD met SATA aansluiting in zit en je de behuizing dus kunt open breken en HDD halen. Bij WD kan dit niet, daar zit een USB aansluiting direct op het PCB van de HDD zelf en deze kun je dus niet (via SATA) aansluiten.). Maar zoals ik al aanhaalde, ik heb 2 van die Seagates gehad, en die zijn binnen ~2 jaar overleden. En daarvoor heb ik ook eens een keer een Seagate gehad, en die is ook overleden. Ik koop persoonlijk dus geen Seagate meer.

En alternatief is dan SSDs, daarvan ligt het idle verbruik in de miliwatts. Nog een veelvoud minder dus. Maar hangt uiteraard wel een ander prijskaartje aan. * RobertMe heeft dan weer wel "hier en daar" 4TB Samsung EVOs in gebruik. Meer als "cache" in servertje + router. De "NAS" zitten 3 3,5" HDDs in van resp 18, 20 en 22TB. Maar de NAS staat lang niet altijd aan (meestal 1x overdag per week). 36TB netto opslag en daarnaast nog parity wordt mij namelijk in SSDs ook te gortig :P.

• Stellar
RobertMe schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 20:08:
[...]

Het "probleem" is dat je een (erg / relatief) kleine pakt. Waardoor er "extreem" veel stroom per TB opslag gebruikt wordt. Als je een 16 / 18 / 20 / 22 TB model pakt zal het stroomverbruik niet veel hoger zijn, maar heb je wel 4 tot 5,5 keer zoveel capaciteit en is het verbruik per TB dus ook een stuk lager. En volgens mij ligt het idle verbruik van deze schijven minimaal op 4W? Terwijl zo'n 2,5" schuif ook op USB werkt, dat is maximaal 2,5W, en de schijven zijn volgens mij nog iets zuiniger in maximaal verbruik, laat staan in idle verbruik. Als je aan 4TB (of later evt wat meer) voldoende hebt kun je dus de 2,5" Seagates overwegen (zij zijn volgens mij de enige die ze maken, in grotere capaciteit, en voorheen, en nu waarschijnlijk nog, waren de 2,5" externe HDDs van Seagate nog wat goedkoper dan de officieel interne HDDs. Terwijl er een doodnormale 2,5" HDD met SATA aansluiting in zit en je de behuizing dus kunt open breken en HDD halen. Bij WD kan dit niet, daar zit een USB aansluiting direct op het PCB van de HDD zelf en deze kun je dus niet (via SATA) aansluiten.). Maar zoals ik al aanhaalde, ik heb 2 van die Seagates gehad, en die zijn binnen ~2 jaar overleden. En daarvoor heb ik ook eens een keer een Seagate gehad, en die is ook overleden. Ik koop persoonlijk dus geen Seagate meer.

En alternatief is dan SSDs, daarvan ligt het idle verbruik in de miliwatts. Nog een veelvoud minder dus. Maar hangt uiteraard wel een ander prijskaartje aan. * RobertMe heeft dan weer wel "hier en daar" 4TB Samsung EVOs in gebruik. Meer als "cache" in servertje + router. De "NAS" zitten 3 3,5" HDDs in van resp 18, 20 en 22TB. Maar de NAS staat lang niet altijd aan (meestal 1x overdag per week). 36TB netto opslag en daarnaast nog parity wordt mij namelijk in SSDs ook te gortig :P.
Helder, dank voor je uitgebreide reactie! Dat had ik zelf kunnen/moeten bedenken :+

Toekomstgericht denkend en de lijn volgend van minder watt/TB is een riantere hoeveelheid opslag het waarschijnlijk gewoon waard. Met 2.5" is dat niet goed te doen en met SSDs wordt dat inderdaad wat al te gortig. Voor €70 meer heb ik een 10tb MG10. Op niet al te lange termijn komt er dan een soortgelijke hdd bij om de data naar te kunnen mirroren, dan is het risico van 1 falende schijf alvast ondervangen.

• Bontje Blauw
Stellar schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:44:

@Bontje Blauw dat zijn dan tweedehands Samsung 860 QVOs? Daar ben ik toch wat huiverachtig voor ivm betrouwbaarheid.

@andru123 scherp, dank! In mijn hoofd impliceert 'boxed' dat er een koeler bij zit. Niet dus, weer wat geleerd...
Ik ben daar zelf niet zo huiverig voor. SSD met 70% health bijv. heb ik nog prima zien functioneren.
Maar ik ga dan voor het gemak van uit dat: hot storage op een goede NVME ssd en cold storage op bijv. gebruikte Samsung QVO. Prima voor foto, muziek collectie of films, veelal lezen en weinig schrijven.
Ik vind helemaal naar SSD opslag voor mijzelf nog wel duur, maar voor 2TB nvme a €100 en 2 gebruikte 4TB QVO's á €150/st = €400 voor totaal 10TB.
Beetje 8TB HDD kost €180 en de klapper is de Seagate Barracuda 24TB voor €289. Maar daar ben ik wel huiverig voor, Seagate Barracuda's bedoel ik dan.

Edit: Samsung 4TB QVO nu €247 nieuw

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 21:19
Ik ben een kleine upgrade voor mijn j4105 server en het plannen met i5 13400 (of misschien een 14400) en een ASUS ROG STRIX B760-I. Ik heb hier eerder een post gezien dat dit board vrij energy zuinig kan zijn.

Een case en harder schijven heb ik al, ik ben nog opzoek naar een nvme drive, maakt het uit welke ik neem of zijn bepaalde modellen meer energy zuinig dan anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Bontje Blauw schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 21:15:
[...]

Ik ben daar zelf niet zo huiverig voor. SSD met 70% health bijv. heb ik nog prima zien functioneren.
Dat mag ik hopen van wel ja. Veel meer dan dat 30% van de opgegeven hoeveelheid writes zijn gebruikt moet je niet achter dat getal zoeken. Een SSD die nog niet op een derde van de levensduur zit zou nog prima moeten functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dcm360 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:10:
[...]

Dat mag ik hopen van wel ja. Veel meer dan dat 30% van de opgegeven hoeveelheid writes zijn gebruikt moet je niet achter dat getal zoeken. Een SSD die nog niet op een derde van de levensduur zit zou nog prima moeten functioneren.
niet volgens deze ervaring met oudere SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

andru123 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 04:30:
[...]
niet volgens deze ervaring met oudere SSD.
SSD's kunnen ook stuk voordat ze door de opgegeven levensduur zijn, eigenlijk hebben geen van de SSD's die bij mij gesneuveld zijn de opgegeven levensduur gehaald. Dat neemt niet weg dat je niet op de zenuwen moet gaan zitten omdat dat percentage daalt, dat hoort bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
BJozi schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 20:52:
Ik ben een kleine upgrade voor mijn j4105 server en het plannen met i5 13400 (of misschien een 14400) en een ASUS ROG STRIX B760-I. Ik heb hier eerder een post gezien dat dit board vrij energy zuinig kan zijn.

Een case en harder schijven heb ik al, ik ben nog opzoek naar een nvme drive, maakt het uit welke ik neem of zijn bepaalde modellen meer energy zuinig dan anderen?
Zoek op mijn posts in dit topic. Ik heb deze ook en uitgebreid beschreven hier. Je kan best een goed resultaat halen. Zeker als je graag een micro bord wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
Mich schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 14:07:
[...]

Zoek op mijn posts in dit topic. Ik heb deze ook en uitgebreid beschreven hier. Je kan best een goed resultaat halen. Zeker als je graag een micro bord wil.
Ik was een aantal posts van Niko (volgens mij) tegen gekomen, zal ook eens naar die van jou zoeken!

Ik wil mijn node 304 (m-itxl hergebruiken, samen met psu, een 2x 10tb schijven.

Edit

Hoe zoek ik op jou posts in dit topic, of is dit op een telefoon iets lastiger?

[ Voor 9% gewijzigd door BJozi op 23-08-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BJozi schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:36:
[...]

Ik was een aantal posts van Niko (volgens mij) tegen gekomen, zal ook eens naar die van jou zoeken!

Ik wil mijn node 304 (m-itxl hergebruiken, samen met psu, een 2x 10tb schijven.

Edit

Hoe zoek ik op jou posts in dit topic, of is dit op een telefoon iets lastiger?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
Dank je wel!

Ik zie dat Mich redelijk onder de 10w heeft gehaald, dat is bijna de helft van wat ik met mijn j4105 haal (13-16 watt).

Ik ben wel een beetje nieuwsgierig geworden naar die kontron boarden. Zo zie ik dat de K3836-Q mitx is, 4x sata, m2 en dual lan heeft. Ik kan deze alleen nergens vinden, wss zal deze ook boven 200e uit komen wat ik er ook niet voor over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomi
BJozi schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 17:01:
[...]
Ik ben wel een beetje nieuwsgierig geworden naar die kontron boarden. Zo zie ik dat de K3836-Q mitx is, 4x sata, m2 en dual lan heeft. Ik kan deze alleen nergens vinden, wss zal deze ook boven 200e uit komen wat ik er ook niet voor over heb.
https://www.hardwarewebwi.../intel-s1700/merk/Kontron

Er zijn dus twee versies van de K3842-Q, met als verschil 1x of 2x lan.

[ Voor 7% gewijzigd door Nomi op 23-08-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
Nomi schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:43:
[...]

https://www.hardwarewebwi.../intel-s1700/merk/Kontron

Er zijn dus twee versies van de K3842-Q, met als verschil 1x of 2x lan.
Dit is een ander model met matx form factor, deze past helaas niet in mijn node 304 (mitx). Wel jammer, eigenlijk heb ik het budget er niet voor om ook een ander behuizing te kopen + voeding (ik zag een actueel jonsbo voorbij komen die mooi waren).

Edit

Over voeding gesproken, ik weet niet meer wat ik in mijn node 304 gebruik, wss de voeding die wordt mee geleverd. Dat kan zuiniger lijkt mij, wat zijn mijn opties? Intel 13500 met nu 2 harde schijven die ik naar 4 wil uitbreiden.

[ Voor 18% gewijzigd door BJozi op 23-08-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@bjp en @GioStyle, wat zijn jullie recente ervaringen met de Lexar NM790? Ik zit er aan te denken om deze te kopen als vervanging / uitbreiding, maar dacht "check even het topic", en jullie hadden? hebben? problemen met deze, al dan niet op te lossen met ASPM uit te zetten (en mogelijk na een relatief recente firmware update?).

Na mijn ervaringen met de Kingston A2000: Proxmox lockups door NVME drive? zit ik niet opnieuw te wachten op een SSD met ASPM problemen.
Heb momenteel alleen Samsung NVMEs in gebruik, en de A2000 toch weer, in een ander systeem en met firmware update, maar weet even niet of ik de kernel "fix" (geforceerd geen ASPM) overruled heb (toch weer aan), maar de 980 is toch alweer een PCIe 3 oudje en duur(der), en de 990 Evo Plus is fors onzuiniger (idle volgens Tweakers tests 0,016 vs 0,165 Watt, de Lexar 0,035W).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bontje Blauw
Bontje Blauw schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 00:11:
Vandaag wat verbruik testjes gedaan om te kijken wat er te verbeteren valt.
Gemeten met Homewizard energy socket

Hardware:
Dell Inspiron 3470 SFF | i5-8600 | 2x16GB DDR4 Crucial | 200W PSU | Intenso Top 512Mb M.2 SATA | 10TB Seagate Exos X14 HDD | HP i210 NIC | Unraid 7.1.2 op flashdrive USB 2.0 | geen monitor en toetsenbord aangesloten.
NIC in onderste pcie slot op chipset.
Bios -> uitgezet zijn Realtek NIC, Sound, Wifi, front USB + cardreader, Bluetooth, SMART, wake on lan/usb.
Bios -> ASPM=L1, C-states enabled, S4/5 enabled

In BIOS = 31W
Unraid idle SSD + HDD up = 13W
Unraid HDD down = 8W
21-08-25: Unraid + HDD read-check @ 250MB/s + Atomic burn op alle 6 cores @4.1Ghz (corefreq) = 88W (CPU 60C, HDD 43C, Vcore 1,21V)

Uit onderzoek is gebleken in Unraid met powertop:
1. Intenso sata SSD ondersteunt geen DevSlp/HIPM/DIPM: daardoor max C2 pkg(HW)
2. Realtek 8168 onboard NIC met kabel, geen SSD: max. C3 pkg(HW)
3. Intenso SSD er uit: C10 pkg(HW)

Kale Debian13 installatie met alleen een WD green SATA 120GB:
Verbruik in BIOS met alleen een WD green sata SSD = 21W
1. Realtek NIC met kabel: max C3 ~7W
2. Realtek NIC zonder kabel: max C8
3. Realtek uit, HP i210 NIC er in + kabel: C8
4. HP i210 NIC + kabel, geen monitor aangesloten: C10 = 4W

De HP i210 NIC is goed. Ondanks slechte/geen EEE/803.2az ondersteuning Ubiquiti toch hoge C-states mogelijk.

Realtek NIC (r8168) geeft wel aan EEE enabled and active, ook ASPM is enabled. Toch maar max. C3.
Dit is een hardware issue en niet met software te tweaken kennelijk.
De i210 NIC is niet gevoelig voor een gebrekkige endpoint en doet goed werk m.b.t. powermanagement.

Verbruik Debian13 headless met alleen WD green sata SSD en i210 + kabel + powertop --auto-tune = 4W
Update:
Intenso TOP SSD vervangen door een Samsung 860 Evo -> van max. C2 naar C10
Realtek r8168 (onboard) op Zyxel switch met EEE aan + kabel aangesloten -> van max. C3 naar C10
(De Realtek blijft met een Unifi switch op C3 steken, omdat o.a. Unifi geen IEEE implementatie heeft en geen goede handshake maakt met de Realtek NIC.)
De keten is nu goed: rootport (PCH) <- ASPM -> endpoint (PHY) <- EEE -> netwerk switch.

Oplossing:
regel toegevoegd:
code:
1
append initrd=/bzroot pcie_aspm.policy=powersave pcie_aspm=force

Bios ASPM op auto, niet op L1 vastzetten. Meer controle door het OS.
Upstream root port vinden:
code:
1
2
3
for b in 00:1c.0 00:1c.1 00:1c.2 00:1c.3 00:1c.4 00:1c.5 00:1c.6 00:1c.7; do
  lspci -vv -s $b 2>/dev/null | grep -q 'secondary=01' && echo $b
done

L1 bitje flippen aan beide zijden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
EP=01:00.0 # < ethernet controller
UP=00:1c.0     # <- replace with the one you found

# Read current Link Control words (just to see)
setpci -s $EP CAP_EXP+10.w
setpci -s $UP CAP_EXP+10.w

# Enable L1 bit (bit1) while preserving other bits
for d in $EP $UP; do
  v=$(setpci -s $d CAP_EXP+10.w)
  n=$(printf "%04x" $(( 0x$v | 0x0002 )))
  setpci -s $d CAP_EXP+10.w=$n
done

# Re-check
lspci -vv -s $EP | egrep -i 'LnkCtl|LnkSta|L1Sub'

Resultaat:
Van max. C2 naar C10 pkg(HW) met i210 + kabel, onboard r8168 + kabel, USB flashdrive Unraid + Samsung 860 EVO + Seagate Exos14 HDD. HDMI en toetsenbord niet aangesloten.
C10 states werken nu ook met mijn Unifi UWS Lite 8 PoE of Flex Mini !
Met HDMI beeldscherm aangesloten max. C8

[ Voor 20% gewijzigd door Bontje Blauw op 25-08-2025 11:47 ]

COTE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
RobertMe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:05:
@bjp en @GioStyle, wat zijn jullie recente ervaringen met de Lexar NM790? Ik zit er aan te denken om deze te kopen als vervanging / uitbreiding, maar dacht "check even het topic", en jullie hadden? hebben? problemen met deze, al dan niet op te lossen met ASPM uit te zetten (en mogelijk na een relatief recente firmware update?).
Ik heb de 4TB variant in mijn beide servers zitten. Het werkt, ik heb geen firmware update uitgevoerd, huidige firmwareversie is 12237, alles gaat prima in low-power, maar rebooten kan weleens er voor zorgen dat de ssd niet meer aanspreekbaar is, waardoor ik echt een harde reset moet doen. Dus echt feilloos is de ssd niet, maar het werkt redelijk. In tegenstelling tot de WD Blue SN570 die op een gegeven moment in read only gaat en voor RMA aangemeld moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:54:
[...]

Ik heb de 4TB variant in mijn beide servers zitten. Het werkt, ik heb geen firmware update uitgevoerd, huidige firmwareversie is 12237, alles gaat prima in low-power, maar rebooten kan weleens er voor zorgen dat de ssd niet meer aanspreekbaar is, waardoor ik echt een harde reset moet doen.
Dat die niet "crasht" tijdens gewoon bedrijf valt dan nog mee. Dat had ik met de Kingston A2000, die werd in sleep gezet en (soms) werd die helemaal niet meer wakker waardoor ik het systeem helemaal uit moest zetten (/knop 5s inhouden), een reset werkte daarbij ook niet.
Maar ik meen ook een post van jouw gezien te hebben (vandaag met zoeken) waarin je beschreef dat er bij grotere transfers "iets" gebeurde/mis ging.
In tegenstelling tot de WD Blue SN570 die op een gegeven moment in read only gaat en voor RMA aangemeld moet worden.
Blijft toch bijzonder. Dat NVME drives ogenschijnlijk zo extreem hit en mis zijn. Dat er van verschillende merken toch wel met enige regelmaat issues zijn van vastlopende drives (al dan niet door sleep) tot aan dataverlies. Zelf heb ik Samsung altijd als betrouwbaar gezien, al van de SATA drives. Maar ook daar zijn ze niet feilloos (de 870 EVO is ook het eerste jaar of zo extreem onbetrouwbaar geweest op basis van reviews, binnen maanden uitval/stuk, daarna opgelost en de 2 die ik heb hebben altijd prima gewerkt * klopt af op hout *). En ook de 2 WD Blues SATA modellen werken tot dus ver prima (waarvan een verschillende jaren ingezet voor de Linux ISOs te torrenten, dus ook redelijk veel writes). En de NVME WD Black in mijn PC is tot nu toe ook betrouwbaar. Maar blijkbaar heeft WD dus ook voldoende issues (als ik jou post zo lees).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
RobertMe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 19:35:
[...]

Dat die niet "crasht" tijdens gewoon bedrijf valt dan nog mee. Dat had ik met de Kingston A2000, die werd in sleep gezet en (soms) werd die helemaal niet meer wakker waardoor ik het systeem helemaal uit moest zetten (/knop 5s inhouden), een reset werkte daarbij ook niet.
Maar ik meen ook een post van jouw gezien te hebben (vandaag met zoeken) waarin je beschreef dat er bij grotere transfers "iets" gebeurde/mis ging.
Dat klopt. Mijn data op de eerste server wordt gebackupt naar de tweede server. De initiele zfs send and receive had moeite om te voltooien. De verplaatsing stopte telkens op willekeurige momenten en de tweede server werd onbereikbaar. Ik heb nooit echt de oorzaak kunnen vinden, maar ik vermoed dat het de ssd was. De rest van de snapshots ging prima en elke dag wordt er nog steeds netjes een snapshot verstuurd en ontvangen.

Het is inderdaad hit or miss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BJozi schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 20:28:
[...]

Dit is een ander model met matx form factor, deze past helaas niet in mijn node 304 (mitx). Wel jammer, eigenlijk heb ik het budget er niet voor om ook een ander behuizing te kopen + voeding (ik zag een actueel jonsbo voorbij komen die mooi waren).

Edit

Over voeding gesproken, ik weet niet meer wat ik in mijn node 304 gebruik, wss de voeding die wordt mee geleverd. Dat kan zuiniger lijkt mij, wat zijn mijn opties? Intel 13500 met nu 2 harde schijven die ik naar 4 wil uitbreiden.
er is geen voeding die was meegeleverd met de kast. Het helpt enorm om een inventaris te maken, kost 1 minuut, ook goed voor je eigen geheugen.
Van mijn gevoel, was de node 304 groot genoeg voor een mATX, als je geen ATX voeding gebruikt, maar dan past het mischien toch net niet.
Behuizing is normaal gesproken een klein deel van de kosten. CPU, MB, geheugen kost je al 400, en dan een behuizing zit vaak onder 50-100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 22:06

bjp

RobertMe schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 13:05:

Na mijn ervaringen met de Kingston A2000: Proxmox lockups door NVME drive? zit ik niet opnieuw te wachten op een SSD met ASPM problemen.
Heb momenteel alleen Samsung NVMEs in gebruik, en de A2000 toch weer, in een ander systeem en met firmware update, maar weet even niet of ik de kernel "fix" (geforceerd geen ASPM) overruled heb (toch weer aan), maar de 980 is toch alweer een PCIe 3 oudje en duur(der), en de 990 Evo Plus is fors onzuiniger (idle volgens Tweakers tests 0,016 vs 0,165 Watt, de Lexar 0,035W).
na firmware update nooit meer problemen gehad

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Mars Warrior schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:48:
@RobertMe vergeet de 830 EVO niet. Dat ding verloor af en toe alle data en was vaak ook in 1 keer kapot.

Daarna altijd WD Blacks genomen. Die doen het na jaren nog steeds. De Blue versies nooit gebruikt.
Ik denk wel dat de conclusie te trekken is dat geen enkele fabrikant "immuun" is. En een "neem een Black die werkt altijd" eigenlijk exemplarisch is. Buiten het issue met de A2000 heb ik ook nog nooit issues met een SSD gehad, laat staan data loss (zelfs mijn Intel van ~15 jaar oud van 120GB die toen honderd(en?) euro's kostte werkte nog last time I checked). En dat terwijl ik vrijwel alleen Samsungs heb gehad. En er "toch" meerdere Samsungs met issues zijn. En dan ook de WD Blues die @GioStyle met issues noemt, en ik nu aan een tweede Blue "bezig ben" en beide zonder issues (die tweede is nu ~6 maanden oud, de vorige is ~4 jaar gebruikt).

Issues lijken er dus altijd te zijn met specifieke modellen, evt revisies, en waarschijnlijk ook gekoppeld aan firmware (met de vraag of het altijd een firmware bug was of dat de nieuwe firmware om een hardware issue heen werkt).
En dan ook nog niet vergeten dat fabrikanten er niet vies van zijn om componenten (controllers, NAND) te wijzigen onder een ongewijzigd modelnummer/revisie. Dus je weet niet eens "wat je koopt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Laatst online: 20:11
Inmiddels zoek ik dit forum al de hele dag door en heb hier verschillende tips uitgehaald maar ik loop toch vast. Momenteel heb ik een homelab draaien op een gigabyte B450 mainboard en een ryzen 5 3600 + 32gb geheugen. Daar heb ik 2x een 960 gb SSD inzitten en 4x een 4TB van WD. Dit is overkill en ik wil het graag verkleinen en ook overstappen naar een Intel CPU.
Waar ik naar toe wil is een systeem met een
- Intel CPU
- 32 Gb geheugen
- 2 sloten voor 2* 2Tb nvme (die gaan in een ZFS mirror draaien)
VM's die erop komen te draaien:
Home Assistant, Plex, Vaultwarden, NextCloud, SMB share (Debian), Nginx. Dit in beginsel maar er komt meer bij.

Nu was ik begonnen bij de Beemini NAS alleen die heeft te weinig geheugen. Dus door. Nu lijk ik terecht te komen bij de Mini pc varianten van Lenovo, HP of Dell maar ik loop er tegen aan dat het niet duidelijk is of er 1 of 2 NVME sloten op zitten. Wil voorkomen dat ik een SATA SSD en een NVME SSD naast elkaar zet in RAID. Liefst heb ik in dezelfde type sloten.
Ik kwam ook de Beelink EQ14 Intel® Twin Lake N150 ook tegen. Deze heeft 2 NVME drives en volgens (het uiterst betrouwbare Reddit) zou ik er 32 GB in kunnen zetten. Zelf denk ik dat de N150 net te weinig capaciteit heeft en dat ik beter richting een ietsje snellere CPU kan gaan.

Zijn er hier misschien mensen die een mini-pc op de manier hebben ingezet zoals ik die wil inzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoBieN-Be
Je Ryzen 5 3600 systeem is een pak sneller dan een N150 of zelfs een N305.
Waarom probeer je niet hetgeen je reeds hebt zuinig te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Laatst online: 20:11
GoBieN-Be schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:25:
Je Ryzen 5 3600 systeem is een pak sneller dan een N150 of zelfs een N305.
Waarom probeer je niet hetgeen je reeds hebt zuinig te maken?
Vooral omdat ik dat de migratie makkelijker maak voor mezelf en de oude spullen dan verkoop. Ik heb geen systeem over om data heen te plaatsen.
Opzich moet het kunnen.

Ik zou 2 NVME drives kunnen plaatsen in de NVME sloten, die als 1 raid pool kunnen zetten. Vervolgens de data omzetten van de oude ZFS pool naar de nieuwe en vervolgens de schijven + raidcontroller eruit.
Nadeel is dat ik in datzelfde systeem moet gaan "klussen". Daar zie ik eigenlijk tegen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
haborym schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:31:
Inmiddels zoek ik dit forum al de hele dag door en heb hier verschillende tips uitgehaald maar ik loop toch vast. Momenteel heb ik een homelab draaien op een gigabyte B450 mainboard en een ryzen 5 3600 + 32gb geheugen. Daar heb ik 2x een 960 gb SSD inzitten en 4x een 4TB van WD. Dit is overkill en ik wil het graag verkleinen en ook overstappen naar een Intel CPU.
- Intel CPU
- 32 Gb geheugen
Home Assistant, Plex, Vaultwarden, NextCloud, SMB share (Debian), Nginx. Dit in beginsel maar er komt meer bij.

Nu was ik begonnen bij de Beemini NAS alleen die heeft te weinig geheugen. Dus door. Nu lijk ik terecht te komen bij de Mini pc varianten van Lenovo, HP of Dell maar ik loop er tegen aan dat het niet duidelijk is of er 1 of 2 NVME sloten op zitten. Wil voorkomen dat ik een SATA SSD en een NVME SSD naast elkaar zet in RAID. Liefst heb ik in dezelfde type sloten.
Ik kwam ook de Beelink EQ14 Intel® Twin Lake N150 ook tegen. Deze heeft 2 NVME drives en volgens (het uiterst betrouwbare Reddit) zou ik er 32 GB in kunnen zetten. Zelf denk ik dat de N150 net te weinig capaciteit heeft en dat ik beter richting een ietsje snellere CPU kan gaan.

Zijn er hier misschien mensen die een mini-pc op de manier hebben ingezet zoals ik die wil inzetten?
Ik heb een HP Elitedesk 800 G4 65W mini gehad en daar konden 2 M.2 NVME SSD's in. En met een kleine aanpassing aan de 2.5" metalen bracket dan ook nog een 2.5 SSD of HDD. De Elitedesks hebben Intel netwerkadapter i.t.t. de Prodesk versies. Die G4/G5 zijn voor 8th en 9th gen CPU.

Of een maatje groter naar SFF: https://www.marktplaats.n...5-8600-64gb-ram-256gb-ssd
Heef maar 1 m.2 slot, maar wel Sata poorten en nog PCIe sloten vrij voor bijv. een SSD NVME adapter.
Wel even checken in de documentatie welke 2 M.2 NVME sloten hebben.
Een i5 8th gen is mijn referentie en die is meer dan capabel voor containers en een paar VM's.

Anders kan je globaal uitgaan van 2 x M.2 NVME aanwezig op moederborden met:
B360, B365, H370, Z370, Z390 of B560, H570, Z590, of B660, B760, H670, H770, Z690, Z790, W680 chipsets

COTE!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:09
haborym schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 16:31:
- Intel CPU
- 32 Gb geheugen

Ik heb hier nog een Beelink EQ13 liggen (ook in gebruik :P ) met een N200 cpu erin, die doet 32gb ram (officieel kon hij maar 16 maar 32gb module pakt ie ook gewoon.

heb er vergelijkbare zaken op draaien en dat ding eet uit zijn neus kwa load.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
Ik was een beetje aan het kijken naar verschillende cpu's, ik was van plan met een 13400 te gaan. Echter zie ik nu dat the 14600k ongeveer dezelfde prijs is, deze heeft meer E cores en een Intel UHD Graphics 770 (730 voor de 13400).

Aangezien de prijs ongeveer gelijk is, is het de moeite waar om voor de 14600k te gaan? En bij deze vervolgens turbo uit zetten in mogelijk terug clocken?
1ProcessorsIntel Core i5-13400 Boxed€ 155,13€ 155,13
1ProcessorsIntel Core i5-14400 (SRN46) Boxed€ 154,28€ 154,28
1ProcessorsIntel Core i5-14600K Boxed€ 139,99€ 139,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,40

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BJozi schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 21:45:
Ik was een beetje aan het kijken naar verschillende cpu's, ik was van plan met een 13400 te gaan. Echter zie ik nu dat the 14600k ongeveer dezelfde prijs is, deze heeft meer E cores en een Intel UHD Graphics 770 (730 voor de 13400).

Aangezien de prijs ongeveer gelijk is, is het de moeite waar om voor de 14600k te gaan? En bij deze vervolgens turbo uit zetten in mogelijk terug clocken?
1ProcessorsIntel Core i5-13400 Boxed€ 155,13€ 155,13
1ProcessorsIntel Core i5-14400 (SRN46) Boxed€ 154,28€ 154,28
1ProcessorsIntel Core i5-14600K Boxed€ 139,99€ 139,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 449,40
Volgens mij kwam hier paar dagen terug voorbij dat (deze) K processor geen boxed cooler heeft. Dat heft dan weer een deel van het prijsverschil op (als je die nog los moet kopen en er geen "hebt liggen"). Verder kan ik er niks over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJozi
RobertMe schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 22:02:
[...]

Volgens mij kwam hier paar dagen terug voorbij dat (deze) K processor geen boxed cooler heeft. Dat heft dan weer een deel van het prijsverschil op (als je die nog los moet kopen en er geen "hebt liggen"). Verder kan ik er niks over zeggen.
Klopt, geen van de K cpu's hebben een cooler. Zijn, wat ik kan vinden, cpus voor overclocking en ze worden warm dus zonder cooler verkocht met het idee dat een overclocker die zelf heeft.

Voor een server, met turbo uit, ga ik er van uit dat deze minder snel heel warm zal worden en een normale koeler prima zal zijn?

De 13500, met evenveel cores, is 200e.

edit
ik zal nog eens zoeken op die 14600k maar ook de reacties hierop.

[ Voor 4% gewijzigd door BJozi op 26-08-2025 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
K modellen zijn gewoone CPUs maar met betere kwaliteiten (kunnen op hogere frequenties), uit betere bins. Dus ik verwacht dat K CPU zou iets minder koeling nodig. Op idle alle modellen vallen terug naar 800 Mhz, dus maakt niks uit.
Ik heb in het verleden een i5-12600k gekocht omdat ik moest zowiezo een low profile cooler apart kopen, en op dat moment was de K model het goedkoopst. Anders zou ik gewoon een 13500 kopen, of op dit moment 14400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klein succesverhaaltje:

Ik heb een paar maanden geleden een "AI" server gemaakt van mijn oude NAS hardware (Fujitsu D3644-B, i3-8100, 32GB RAM). Daar had ik mijn 'oude' RTX1070 in gepropt, en haalde toentertijd met een Seasonic Platinum 400W Fanless voeding ~25-30W idle. Niet slecht, ook niet extreem goed.

Die voeding is inmiddels overleden (lang verhaal), en ik heb toen een nieuwe BeQuiet Pure Power 13M (550W) gekocht. Daarmee daalde het verbruik al naar ~23W. Mooie verbetering.

Nu heb ik vandaag het systeem voorzien van een 5060TI 16GB, en het verbruik is gedaald naar een keurige 16.5W idle.

Met de 1070 ging het systeem al niet meer in lagere C-states dan C3, en met de 5060TI nog steeds niet.
Grappig om te zien dat de 5060TI keurig L1 ASPM ondersteund (helaas niet meer).

Toch best gaaf om een AI systeem te hebben wat 'maar' 16W verbruikt :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 15:22:
Nu heb ik vandaag het systeem voorzien van een 5060TI 16GB, en het verbruik is gedaald naar een keurige 16.5W idle.

Met de 1070 ging het systeem al niet meer in lagere C-states dan C3, en met de 5060TI nog steeds niet.
Grappig om te zien dat de 5060TI keurig L1 ASPM ondersteund (helaas niet meer).

Toch best gaaf om een AI systeem te hebben wat 'maar' 16W verbruikt :+
Komt aardig overeen met mijn ervaring: Een 4060/5060Ti verbruikt zo'n 10W in idle. Weliswaar niet in een server, maar in een desktop.
Afhankeijk van C3/C8/C10 komt daar voor het totale systeem nog wat bij.

Wat doe je met het AI systeem eigenlijk? Een 4060 Ti 16GB die hard werkt pakt ook ff 150W extra namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens `nvidia-smi` verbruikt hij zelfs maar 3W idle. Systeem verbruikt 7W idle zonder GPU.
Het hogere verbruik komt volgens mij vooral omdat de GPU dus de CPU 'wakker' houdt qua C-states, niet perse omdat de GPU zelf een hoger verbruik heeft.

Ik gebruik het systeem als speeltuin voor Stable Diffusion en LLM's om aan mijn Home Assistant installatie te knopen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal ik straks eens proberen. Ik gok niet dat een x4 slot de kaart limiteert.

EDIT: Kaart verplaatst naar het andere x16 slot, geen verschil.
De x1 sloten zijn niet open ended, dus daar kan de kaart niet in.

[ Voor 46% gewijzigd door FireDrunk op 28-08-2025 09:12 ]

Even niets...

• pjvandam
@mrmrmr @Mars Warrior Bedankt allebei voor de tips. Had enkele drukke weken privé en op werk maar ben er weer ingedoken.

lspci output: https://pastebin.com/ia9HMDJ6

powertop overview: https://pastebin.com/1f89RJk5
powertop idle: https://pastebin.com/7xBx4my5
powertop frequency: https://pastebin.com/TrNBX9H9
powertop devicestats: https://pastebin.com/2TDBUqBZ
powertop tunables en wakeup: https://pastebin.com/AMLD7FdV

In het bios stond al alles uit dat ik niet gebruikte, inclusief LVDS, audio en turbo boost.

Consoleblank stond aan, scherm gaat ook altijd mooi uit na 15 seconden.

Wat betreft de voeding, heb speciaal deze gekozen wegens eerdere post hier in dit topic dat de 13 versie zuiniger zou zijn bij lagere Wattages dan de 12.

Zit nog steeds rond 18-19W, allemaal gemeten via ssh naar command-line only systeem, zonder GUI.
Gemeten zonder Docker containers.

[ Voor 9% gewijzigd door pjvandam op 28-08-2025 11:56 . Reden: toevoegen reply voeding ]

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een Firebat T8 Plus uit november 2023. Ik ben van plan om de M.2 SSD te vervangen door een 2TB WD SN770M SSD (met een 2242-naar-2230 adapter) en daarnaast wil ik de M.2 wifi-module vervangen door een 2,5Gbit M2 ethernetpoort.

Nu zag ik dat er een BIOS-update beschikbaar is via de officiële website. Op dit moment draai ik versie T8PLUS 0.02 x64 09/26/2023 15:30:13.

Op Reddit kwam ik echter gemengde ervaringen tegen, waaronder meldingen van systemen die onbruikbaar werden na een BIOS-update. Daardoor twijfel ik of ik de update ga uitvoeren.

Heeft iemand hier ervaring mee?

[ Voor 4% gewijzigd door tdn135 op 28-08-2025 11:57 ]

• pjvandam
mrmrmr schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:24:
@pjvandam Voor verkrijgen van belangrijke gegevens in lspci moet je root zijn. Dus sudo voor de opdracht zetten of inloggen als root (su -)
NIeuwe output: https://pastebin.com/ia9HMDJ6
Heb ook mijn originele post aangepast.
pjvandam schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 11:57:
NIeuwe output: https://pastebin.com/ia9HMDJ6
Heb ook mijn originele post aangepast.
I226LM heeft
L1SubCap: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2+ ASPM_L1.1+ L1_PM_Substates+
	  PortCommonModeRestoreTime=55us PortTPowerOnTime=70us
L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2+ PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2- ASPM_L1.1+
	   T_CommonMode=60us LTR1.2_Threshold=136192ns

ASPM L1.2 is uitgeschakeld (-), maar L1.1 staat aan. Dat is misschien wegens eerdere problemen met 226.

Bij de overige onderdelen zie ik geen problemen.
FireDrunk schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 17:56:
Zal ik straks eens proberen. Ik gok niet dat een x4 slot de kaart limiteert.

EDIT: Kaart verplaatst naar het andere x16 slot, geen verschil.
De x1 sloten zijn niet open ended, dus daar kan de kaart niet in.
Huh. Volgens Mich in "Het grote zuinige server topic - deel 3" gaat het alleen over een PEG slot. Zeker alle settings nagelopen na verplaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
mrmrmr schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:12:
[...]

I226LM heeft

ASPM L1.2 is uitgeschakeld (-), maar L1.1 staat aan. Dat is misschien wegens eerdere problemen met 226.

Mogelijk heeft het een relatie, net gereleased kernel v6.16.4 heeft een commit hierover: https://git.kernel.org/pu...9121a7fb95d82ee5404c16919
andru123 schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:29:
[...]

Huh. Volgens Mich in "Het grote zuinige server topic - deel 3" gaat het alleen over een PEG slot. Zeker alle settings nagelopen na verplaatsen?
Welke settings zouden moeten wijzigen?

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich
mrmrmr schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:12:
[...]

I226LM heeft

code:
1
2
3
4
        Capabilities: [1e0 v1] L1 PM Substates
                L1SubCtl1: PCI-PM_L1.2- PCI-PM_L1.1+ ASPM_L1.2- ASPM_L1.1+

Zo staat mijn i226 op Debian 12 nog. Dit weerhoud mijn pc er niet van om 80% in C10 te komen.
@pjvandam Ik zie dat de core frequentie gewoon laag is, daar zit het probleem niet.

Je kan proberen om LVDS toch terug aan te zetten en de low power over te laten aan het OS.

Het nadeel van de server/industrie borden van Kontron is dat de BIOS mogelijk geconfigureerd is voor servergebruik. Hoewel dit duidelijk een model is voor kiosktoepassing. Kiosk wil zeggen voor bijvoorbeeld hangende schermen in bijvoorbeeld een supermarkt. Long lifetime modellen staan standaard op zuinig afgesteld.

Powertop geeft de ACPI C-states weer, wat vreemd is voor een 12th gen processor en Debian 13. In het verleden met Debian 12 kwam dat vaker voor, maar het is niet wat ik had verwacht.

Je kan daardoor niet zien welke C-state wordt behaald. C-state 8 tot 10 is het doel. Ik zag wel dat de powertop die ik al lang geleden zelf gecompileerd heb het beter deed dan de Debian package. De package C-state is duidelijk C8, de C6 "residentie" is wel wat hoog.

Ik tel verder 8x SATA. Dat kost extra ten opzichte van 4x SATA op een K3843-B. Hoeveel precies weet ik niet. Je kan in de BIOS ongebruikte SATA slots uitschakelen. In ieder geval zou ik hot swap uitschakelen.

Er is ook een Synopsys DesignWare Core SuperSpeed USB 3.0 controller aanwezig (dwc3.1).

En er is een designware driver geladen. Een Goodix touchpad?

Ik zou nog eens testen zonder deze SSD. Om die uit te sluiten.

Degenen met een K3843-B/K3842-Q zouden eens een vergelijking kunnen maken met de eigen tunables lijst om te zien waar de verschillen zitten.

We kunnen ook de BIOS settings nalopen en vergelijken met een K384x.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Voor wie niet terugschrikt voor Chinese kwaliteit en Aliexpress garantie: deze mini PC met N305 CPU met 32GB Samsung SODIMM en 2TB 990 EVO Plus SSD met Proxmox 9 in idle minder dan 7w. Dit is met "max battery" bios instellingen, zonder monitor, 1 netwerkpoort in gebruik en na uitschakelen van geluid en sata. Geen hoogvlieger maar toch heel acceptabel voor een 8 core CPU?
Pagina: 1 ... 112 113 Laatste