Hoi allemaal, ik ben op zoek naar een additionele / nieuwe NAS voor mijn thuis. Ik heb nu een DS215j, en is voor mijn use case niet meer sterk genoeg.
Ik wil hem gaan gebruiken voor backuppen van mijn bedrijfsdata (websites en dergelijke) maar ook als thuis server, vandaar dat ik hier ben. Plex voor mijn media (vooral muziek voor vervanging van mijn iTunes match abbo), home netwerk dingen zoals PiHole/AdGaurd, Surveillance Station voor mijn camera's ed, Home Assistant voor mijn automatische gordijnen, en nog meer wat home servers te bieden hebben. Ik heb mijn oog eerst laten vallen op een Synology, maar schijnbaar zijn die een volledig onbegrijpelijke weg van vendor lock in ingeslagen, waardoor ik genoodzaakt ben om of een oudere versie te gebruiken (een DS224+), een ander merk (UGreen) of een eigen gemaakte server.
Ik ben nu op een leeftijd gekomen dat ik eigenlijk niet zoveel zin meer heb om constant te tinkeren, wel leuk om te doen, maar simpelweg geen tijd en energie meer om dat naast mijn huidige leven ook nog eens te gaan doen. Als het gewoon werkt, eventueel na een eventuele eerste setup, ben ik gewoon tevreden. Synology geeft me in die sense dat, de DS215j is altijd heel betrouwbaar geweest, sporadische connectivity issues, en een eenmalige hardware disk error die ik door middel van duplicate schijven (2 schijnven in de NAS die dezelfde data houden) makkelijk en snel opgelost waren. Ik weiger om aan de vendor lock in mee te werken, dus dan blijft de 224+ de enige Synology optie voor mij, waar ik wel bij moet zeggen dat het vermoedelijk wel een prima kastje is voor mijn use case. UGreen heb ik ook gevonden, en ziet er in eerste instantie ook goed uit, echter laat de software daar nog steken van tov Synology, en daarbij is het ook een Chinees bedrijf, wat in principe niet slecht hoeft te zijn, maar ik toch liever dat probeer te vermijden. Maar qua hardware stukken beter dan Synology en niet die achterlijke vendor lock in.
Echter met het onderzoek wat ik heb gedaan kwam ik uit op Reddit waarbij een user heel stellig zei dat alle pre built totale crap is. Slechte hardware, en de software wordt onnodig de hemel in geprijsd. Hij stelt dat Unraid eigenlijk hetzelfde doet qua software en dat een self built oplossing ten eerste veel meer bang for your buck geeft en daarnaast ook veel goedkoper in gebruik, onderhoud en eventuele upgrades.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik begrijp dat ik hier misschien wel een beetje in een biased topic zit maar desondanks zou ik toch graag jullie mening willen hebben.
[
Voor 7% gewijzigd door
dbs1 op 20-07-2025 09:01
]