Wat ik ook geprobeerd heb, op diverse systemen, van AMD tot recente Intel CPU's, ondanks dat ik een Coral heb, of OpenVivo gebruik, FFMpeg (en het detect proces) blijft maar veel CPU vragen voor mijn Frigate installaties. Ik krijg de boel met 10 camera's niet onder de 50W...Quad schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 23:49:
Frigate verbruikt sowieso weinig CPU omdat ik een coral TPU gebruik.
Host CPU is een i5 10th gen trouwens.
Benieuwd naar je bevindingen over deze.HellStorm666 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:10:
Aoostar WTR Max is besteld
Plan voor nu:
1x SSD voor OS
2x NVMe 2TB in mirror voor Fast Storage
5x 14TB in Raid-Z1 of MargerFS met SnapRAID voor storage
1x 14TB als PBS en backup van foto's (1x per dag)
En dan 1x per week de oude NAS laten opspinnen voor een backup van de backup disk.
Gezien PMS ook Proxmox adviseert en ik daar al bekend mee ben, die maar weer gebruiken.
Rechtstreeks aangekocht op de Aoostar store? En als dat zo is van waaruit doen ze dan verzending om geen invoertaksen te hebben?
Inderdaad rechtstreeks bij Aoostar vandaan.StefaanDG schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:21:
[...]
Benieuwd naar je bevindingen over deze.
Rechtstreeks aangekocht op de Aoostar store? En als dat zo is van waaruit doen ze dan verzending om geen invoertaksen te hebben?
Wordt verzonden vanuit de fabriek in China, dus komt nog tax overheen. Zou wel vrijgesteld moeten zijn van invoerkosten.
Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1
Bedankt, tintelt bij mij ook om er eentje te bestellen 🙂 Schijven heb ik reeds, zou dus alleen RAM en om te beginnen 2 MVMe's moeten bestellen en dan ben ik net iets boven 1000€ helemaal bij.
'k daarbij aan deze, maar niet zeker over het ECC geheugen want op de website staat "Does not support Laptop sodimm 2*48,96GB RAM, but support 96GBDDR5 ECC SODIMM RAM" en dat is verwarrend.
Zou er wel eens willen zien wat powertop over deze zegt, want idle zou deze toch nog iets lager moeten kunnen denk ik.
'k daarbij aan deze, maar niet zeker over het ECC geheugen want op de website staat "Does not support Laptop sodimm 2*48,96GB RAM, but support 96GBDDR5 ECC SODIMM RAM" en dat is verwarrend.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
2 | Geheugen intern | Crucial CT32G48C40S5T | € 79,64 | € 159,28 |
2 | SSD's | Patriot Viper VP4300 2TB | € 139,90 | € 279,80 |
Totaal | € 439,08 |
Zou er wel eens willen zien wat powertop over deze zegt, want idle zou deze toch nog iets lager moeten kunnen denk ik.
Inderdaad, de Coral wordt gebruikt om inference te doen, maar om de frames in het juiste formaat aan te kunnen leveren voor inference moet ffmpeg je streams nog altijd transcoden. Tenzij je dat anders geconfigureerd hebt, gebeurt dat gewoon op de CPU.Polyphemus schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:12:
[...]
Wat ik ook geprobeerd heb, op diverse systemen, van AMD tot recente Intel CPU's, ondanks dat ik een Coral heb, of OpenVivo gebruik, FFMpeg (en het detect proces) blijft maar veel CPU vragen voor mijn Frigate installaties. Ik krijg de boel met 10 camera's niet onder de 50W...
ben van plan om zelf eens wat thuishosting te doen op een systeem. Denk aan Jellyfin met alle arr programmas (radarr, sonarr, jellyseerr, lidarr etc.), thuiscloud en wat home automation. Heb thuis van de oude pc nog een case, een rm850x voeding en een koeler liggen. Die kan ik later nog aanpassen als ik precies weet hoeveel schijven ik kwijt wil etc. voor nu gewoon voor een leuk bedragje starten met wat ik al heb liggen.
is dit wat?
is dit wat?
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-12600K Boxed | € 160,99 | € 160,99 |
1 | Moederborden | MSI PRO H610M-G DDR4 | € 68,80 | € 68,80 |
1 | Interne harde schijven | WD Red Plus, 4TB (256MB cache) | € 104,- | € 104,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3600C18 | € 58,90 | € 58,90 |
Totaal | € 392,69 |
Ik wil een energiezuinige homeserver bouwen, maar ik twijfel een beetje over hoeveel er mogelijk is met 'slechts' een mini PC met een N150 (Aoostar of Beelink bijv). Ik wil de homeserver gebruiken voor:
Netwerkopslag
Home assistant
Jellyfin+arr
NVR voor 2 beveiligingscameras
Octoprint met een webcam.
Gaat dit zonder problemen werken of is dit te zwaar, en moet ik kijken naar iets zwaarders (en zoja, wat dan?)
Netwerkopslag
Home assistant
Jellyfin+arr
Gaat dit zonder problemen werken of is dit te zwaar, en moet ik kijken naar iets zwaarders (en zoja, wat dan?)
Ik heb een N5105 systeem, dat is de voorloper van de voorloper (N100) van die N150. Home Assistant met "bijzaken" (Zigbee, ZWave, DSMR Reader, ...) + SyncThing + Vikunja + Paperless + ... is an zich geen probleem. Mijn enige issue dat ik een systeem heb met gesoldeerd RAM en dat maar 8GB is, en dat zit intussen vol. Enige waar ik in jou geval iets van twijfels bij zou hebben is NVR. Maar ook dat zal reuze meevallen.Sytheon schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:27:
Ik wil een energiezuinige homeserver bouwen, maar ik twijfel een beetje over hoeveel er mogelijk is met 'slechts' een mini PC met een N150 (Aoostar of Beelink bijv). Ik wil de homeserver gebruiken voor:
Netwerkopslag
Home assistant
Jellyfin+arr
Echter hebben dit soort systemen wel in totaliteit wat beperkingen. Zoals het aantal PCIe lanes bv. Waardoor bv een NVME drive maar aan 1 of 2 lanes hangt i.p.v. zoals je zou verwachten 4, met als gevolg uiteraard een lagere snelheid. En mijn N5105 heeft nog wat dingen waar die "bewust" kreupel in is, maar dat is met de N100 al "opgelost" (/beperking verwijderd door Intel), zoals geen AVX instructieset en wat beperkingen in video encoding van de iGPU. Maar zoals geschreven zal dat bij de N100 wel "werken" en bij de N150 vast ook als zijnde opvolger.
Mijn grootste "probleem" is dat ze vaak niet zo heel zuinig zijn en de limitatie van de N150 met max 1x NVME en 2x SATA. De beperking van maximaal 16GB ram. Als je meer in dit topic leest zijn er veel setups die een stuk zuiniger zijn en krachtiger zijn als het moet.Sytheon schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:27:
Netwerkopslag
Home assistant
Jellyfin+arr
Oke, dank voor het advies. Dan ga ik eerst eens neuzen in dit topic. Zou ik iets moeten zoeken in de richting van een I3 12100 of is dat overdreven? Ik zal sowieso eerst eens verder rondneuzen in dit topic.
- andru123
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 13:12
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Voor K CPU heb je ook een CPU cooler nodig. CPU is prima, tenzij je voor hetzelfde bedrag (+ cooler) kan een vergelijkbaar 13 of 14 gen CPU vinden, boxed non-K model komt met goed Intel cooler.doebbalapoent11 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:09:
ben van plan om zelf eens wat thuishosting te doen op een systeem.
…
Zoek in dit topic voor H610 chipset, zie hoe zuinig die kan zijn. Bijv. 8W systeem Sjorsl820 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"
[ Voor 9% gewijzigd door andru123 op 07-07-2025 21:06 ]
Die custom setups zijn dan vaak wel een orde van grote duurder. Dat is natuurlijk ook onderdeel van de afweging.Goof2000 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:36:
[...]
Mijn grootste "probleem" is dat ze vaak niet zo heel zuinig zijn en de limitatie van de N150 met max 1x NVME en 2x SATA. De beperking van maximaal 16GB ram. Als je meer in dit topic leest zijn er veel setups die een stuk zuiniger zijn en krachtiger zijn als het moet.
Zoals ik hier al zo vaak heb geschreven. Voor ~150 euro had ik nu mijn N5105 mini PCtje. En het enige echte nadeel is dat ik 8GB gesoldeerd RAM heb en dat nu vol zit. De verdere beperking zijn in bepaalde mate "irritant" maar meer "technisch" dan "praktisch" (ja, de SSD haalt niet de volle snelheid, ja ZFS encryptie is niet "hardware accelerated", ja video encoding heeft wat nadeeltjes. Maar ik "merk er niks van". Video encoding doe ik niet meer. En iets langzamere I/O merk ik niet). En dat op een systeem dat ~4W gebruikt, bij daadwerkelijk gebruik, met een Zigbee stick en een ZWave stick aangesloten. En een Kontron bord met PicoPSU kan ook zo zuinig zijn, maar dan betaal je wel al net zo veel alleen voor het moederbord dan ik voor het hele systeem betaalde (en die prijs was incl. een SSD. Die ik wel meteen vervangen heb en dus "meerprijs", maar ook bij een zelfbouw systeem moet je natuurlijk een SSD kopen). Het ligt dus ook nogal aan wat je nodig hebt etc.
Ga je vervolgens kijken naar systemen die al 8 - 10W gebruiken (zoals vaak het geval is bij de N100 systemen en mogelijk ook de N150) dan is dat inderdaad niet meer heel zuinig en kan zelfbouw zeker zuiniger of net zo zuinig. Maar dan betaal je wel (veel) meer. Ook als je voor goedkopere opties gaat (geen duur Kontron bord maar gewoon een Asus / Gigabyte / ...), want die CPU betaal je ook al (ruim) 100 euro voor. En als je lage eisen hebt (bij mij begon het voornamelijk met "los Home Assistant systeem") is zo'n low power CPU echt wel voldoende. Totdat ik "alles" er op ging draaien en het Fujitsu systeem, met 3,5" HDDs en dus onzuinig, uit ging. Waarbij RAM gebruik de bottleneck is geworden, niet de CPU.
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
Die laatste 2 horen niet bij de categorie zuinige servers. Ik ken er maar een vergelijkbare die wel zuinig kan zijn: Odroid. En misschien (ongemeten!) industriele borden van Kontron met Nxxx processoren (K3921-N of K3921-H mSTX) of de nieuwe K4021-U.Sytheon schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:27:
Ik wil een energiezuinige homeserver bouwen, maar ik twijfel een beetje over hoeveel er mogelijk is met 'slechts' een mini PC met een N150 (Aoostar of Beelink bijv).
Er wordt vaak gedacht dat een kleine PC ook een klein verbruik heeft en dat een lager geclassificeerde processor ook een klein verbruik heeft. Dat is allebei niet echt waar. Van veel grotere invloed is de kwaliteit van het moederbord en bijvoorbeeld ook een i5-13500 kan relatief zuinig zijn. Dat komt doordat Intel al jaren onder de knie heeft hoe ze een processor met cores die niets doen in een low power stand kunnen zetten. Een grote desktop processor kan bijna evenveel verbruiken als een i3.
Helaas zijn er een aantal fabrikanten die niet (meer) kijken naar zuinigheid in die kleine systemen. Dat is dom, want dat kost weer extra koeling, extra verbruik, en maakt ze lawaaiig. De wat oudere DeskMini was nog wel zuinig en van Chinese el cheapo systeempjes hoef je geen inspanning op het gebied van verbruik te verwachten. Die kijken vooral naar prijs, prijs en prijs.
Je kan dan ook gerust naar oudere zuinige systemen kijken, ook tweedehands. Nieuwer is al circa 8 jaar niet meer gelijk aan beter.
Onder de knop gepinde posts kun je gemeten systemen terugvinden.
Opslag op een SSD is voor geen enkel desktopsysteem een probleem. Als je beelden wil analyseren kost dat wel processorkracht en dus energie, met name als je dat 24x7 doet. Een systeem gebaseerd op een zuinige ARM processor is voor dat doel ook een alternatief. Die heeft als voordeel dat het minder energie verbruikt dan x86. Vandaar dat je ARM vaak terugvind in een NVR apparaat (Network Video Recorder).NVR voor 2 beveiligingscameras
Als je 2dehands gaat kijken hier op tweakers naar bv optiplex mff machines dan kan je tussen de 100 - 200 euro al veel moois vinden. Ik heb thuis nu 4 optiplex mff 3060 i5 en 1 intel nuc 7de generatie.Sytheon schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:27:
Netwerkopslag
Home assistant
Jellyfin+arr
Ik heb net een optiplex 3060 ingesteld met 32GB ram als test omgeving voor mijn docker containers. Aankoop was 90 euro voor de optiplex, 67 euro voor corsair 32GB ram en SSD had ik nog liggen. Je kan 1 nvme kwijt en een gewone ssd.
Verbruik is rond de 7 watt idle wat wel meer is dan verwacht want mijn andere optiplex verbruikt rond de 5-6 watt maar ander memory en ssd erin. De 3080 mff raad ik je niet aan want de fan maakt een pak meer geluid.
Dat is een heleboel nuttige informatie. Ik ga er eens rustig doorheen. De bedoeling is inderdaad dat het niet al te duur wordt, had 200-300 als richtpunt.
Hier heb je een voorbeeld van een optiplex 3060 mff te koop op tweakers.Sytheon schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:46:
Dat is een heleboel nuttige informatie. Ik ga er eens rustig doorheen. De bedoeling is inderdaad dat het niet al te duur wordt, had 200-300 als richtpunt.
v&a aangeboden: Dell Optiplex 3060 met Home Assistant
Voordeel is ook dat er een licentie van windows ingebakken zit dus je kan windows ook draaien.
Zelf draai ik alma linux met enkel docker containers. Ik draai home assistant ook in docker.
Je hebt ook van die mini pc's van lenovo, HP, fujitsu die ook een heel laag verbruik hebben.
Nadeel is dat je er geen 3.5 inch HDD in kwijt kan. Je hebt ook de SFF small factor modellen en daar kan wel een 3.5 HDD in maar deze toestellen zijn wat groter en iets minder zuinig;
Ik heb vandaag je script gedraaid. Ik loop echter tegen een probleem aan.pimlie schreef op zondag 26 januari 2025 @ 20:56:
@Mars Warrior Had vandaag eindelijk weer tijd voor dat scriptje, kwam ook omdat het een beetje uit de hand gelopen was want er kwam zoveel meer bij kijken als je het echt een beetje goed wilde doen. Niet alle features zullen zinvol zijn, en er zullen vast wel nog wat bugjes in zitten her en der. Zie hier: https://codeberg.org/pimlie/rapl_profiler
De kleuren in de grafiek is de som van de afgeleidde van voorgaande P-code/E-core waarden. Ik ben vrij zeker dat dit nog wat verdere tuning nodig heeft (of mss zelfs user configureerbaar) voor bv jouw K processor waar de verschillende waarschijnlijk groter zijn (stuur je resultaten maar door als dat nodig is).
Hieronder een profiel van mijn 14500T. Bestaat uit 1107 individuele runs, duurt bijna 2 uur maar wel mooie details daardoor. Snap zelf in dit grafiekje niet waarom bij de hoogste P en E-core frequencies het verbruik veel hoger dan de maximale 35W is terwijl bij lage E-core frequencies de cpu wel gewoon steevast max 35W doet (het zwarte plateau). Het lijkt een meet of verwerkingsfout, maar heb zo 123 nog niets kunnen vinden.
[Afbeelding]
En dit van mijn 12500T (deze moet ik nog een keer opnieuw doen, zitten wat rare artefacten in waarschijnlijk veroorzaakt door andere processen)
[Afbeelding]
Na elke run krijg ik de melding: " Warning: Received empty workload result ". Dit resulteert er in dat hij de bogo ops niet opslaat in de .csv file. De bogo ops krijg ik na elke run wel telkens op mijn scherm te zien.
Nu weet ik niet of de bogo ops ook terug komt in het maken van de grafiek want ook hier krijg ik een fout:
code:
1
2
3
4
5
| sudo gnuplot -e "f='results.dat'" profile_graph.gpi function $drv_xy(x, y) << EOD ^ "profile_graph.gpi" line 15: invalid command |
Kan jij me misschien verder helpen met waar het mis gaat?
edit: ik ben een beetje door je code heen geggaan en ik zie hoe en waar je het wegschrijft. Als ik dat bij mijzelf probeer dan slaat hij het resultaat ook niet op.
code:
1
| sudo stress-ng --cpu 0 --taskset 1-6 --cpu-load 100 --metrics --timeout 7 > test |
Als ik iets willekeurigs doe zoals lspci > test. Schrijft hij het wel netjes in de file.
edit2: ik ben geen linux export maar als ik hem weg schrijf met 2> ipv > dan werkt hij wel.
[ Voor 8% gewijzigd door Mich op 08-07-2025 12:56 ]
Goedemorgen,
Ik heb momenteel de volgende server:
Maar dit gebruikt bij niet teveel belasting rond de 150 watt, dit wil ik graag verminderen door te upgraden.
Ik wil hierbij de LSI SAS kaart eruit laten en direct 8 sata op het moederbord aansluiten en het liefst ook de 64 GB ram behouden, zou iemand een aanbeveling kunnen doen?
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Xeon E5-2650L v2 Tray | € 0,- | € 0,- |
1 | Moederborden | ASUS Sabertooth X79 | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Sparkle Intel ARC 380 ELF | € 118,01 | € 118,01 |
1 | USB/Opslag-controllers | LSI SAS 9211-8i (SAS9211-8I/SGL) | € 199,- | € 199,- |
8 | Geheugen intern | Dataram 8GB DDR3 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | EVGA 750G Gold | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 317,01 |
Maar dit gebruikt bij niet teveel belasting rond de 150 watt, dit wil ik graag verminderen door te upgraden.
Ik wil hierbij de LSI SAS kaart eruit laten en direct 8 sata op het moederbord aansluiten en het liefst ook de 64 GB ram behouden, zou iemand een aanbeveling kunnen doen?
8700K@5Ghz Asus Prime Z370-a EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC Black Edition GAMING
Geheugen behouden gaat hem niet wordenxFlamed schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:26:
Goedemorgen,
# Categorie Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Xeon E5-2650L v2 Tray € 0,- € 0,- 1 Moederborden ASUS Sabertooth X79 € 0,- € 0,- 1 Videokaarten Sparkle Intel ARC 380 ELF € 118,01 € 118,01 1 USB/Opslag-controllers LSI SAS 9211-8i (SAS9211-8I/SGL) € 199,- € 199,- 8 Geheugen intern Dataram 8GB DDR3 € 0,- € 0,- 1 Voedingen EVGA 750G Gold € 0,- € 0,- Totaal € 317,01
Je moet gewoon opnieuw beginnen. Wat is je budget en wat ga je er op draaien.
Ik draai momenteel proxmox met daarop het volgende:Mich schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:35:
[...]
Geheugen behouden gaat hem niet worden![]()
Je moet gewoon opnieuw beginnen. Wat is je budget en wat ga je er op draaien.
- Truenas
- Alpine docker host
-Jellyfin server met transcoding
- Unifi controller
- Twingate host
Budget is rond de 300 euro, 32GB ram is volgens mij wel nodig want momenteel is ongeveer 26 GB in gebruik
Ik bedoelde ook trouwens niet dat ik dezelfde ram set wil behouden, maar alleen 64GB
[ Voor 11% gewijzigd door xFlamed op 08-07-2025 13:43 ]
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
@xFlamed welke HDDs wil je behouden? Meeste modernere moederborden hebben 4 tot 6 SATA connectors.
1W 24/7 cost 3€ per jaar. 150W cost 450€ per jaar. Budget van 300 is vrij krap, tenzij je 2de hands gaat.
1W 24/7 cost 3€ per jaar. 150W cost 450€ per jaar. Budget van 300 is vrij krap, tenzij je 2de hands gaat.
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 20:28
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
Dat valt qua belasting mee zo te zien. De meeste dingen kunnen ook gewoon op Ubuntu + Docker draaien. Scheelt weer een berg VM's en dus memoryxFlamed schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:08:
[...]
Ik draai momenteel proxmox met daarop het volgende:
- Truenas
- Alpine docker host
-Jellyfin server met transcoding
- Unifi controller
- Twingate host
Budget is rond de 300 euro, 32GB ram is volgens mij wel nodig want momenteel is ongeveer 26 GB in gebruik
Ik bedoelde ook trouwens niet dat ik dezelfde ram set wil behouden, maar alleen 64GB
Budget klinkt niet hoog, als je de besparing op kWh's meerekent. Die 150W is al snel €350 per jaar. Meer dan je hele budget. Of zijn dat zonnepanelen / budget van iemand anders?
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik dacht dat een budget van 300 euro voor een Moederbord cpu en ram goed te doen was, HBA vervangen is niet per se nodig. Of bespaard dit veel stroom?
2e hands is geen probleem en ik heb momenteel 8 stuks 6TB schijvenandru123 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:55:
@xFlamed welke HDDs wil je behouden? Meeste modernere moederborden hebben 4 tot 6 SATA connectors.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Die LSI SAS 9211-8i is op zich een stokoud beestje met PCIe 2.0. Het verbruik echter is niet extreem gezien de oudheid: zo rond de 6-14W afhankelijk van het aantal aangesloten HDDs.xFlamed schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:06:
Ik dacht dat een budget van 300 euro voor een Moederbord cpu en ram goed te doen was, HBA vervangen is niet per se nodig. Of bespaard dit veel stroom?
Als je beseft dat een zuinige server idle 3W verbruikt, dan is het weer een enorme toename in verbruik
Als die 8 schijven continue draaien, dan zit je al snel op een "idle" verbruik van 50W, afhankelijk van de efficientie van je voeding bij dat verbruik.
Echt zuinig gaat het dus niet worden met zoveel schijven. Soms loont het zelfs om schijven met hogere capaciteit aan te schaffen. Dat is beetje afhankelijk van hoeveel jaar je meerekent qua besparing op verbruik.
Bij 4 schijven (dat is wat de meeste moederborden nu ondersteunen) heb je ok geen LSI controller meer nodig en zakt je verbruik flink, aangenomen dat de schijven nooit in sleep gaan.
Met een modern mobo + CPU + SSD + goede voeding moet je idle onder de 5W kunnen uitkomen. Alle andere hardware komt daar dan bovenop.
Ik begrijp wat je zegt, ik laat deze machine wel lopen tot hij ermee ophoudt, thanks voor de input.Mars Warrior schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:20:
[...]
Die LSI SAS 9211-8i is op zich een stokoud beestje met PCIe 2.0. Het verbruik echter is niet extreem gezien de oudheid: zo rond de 6-14W afhankelijk van het aantal aangesloten HDDs.
Als je beseft dat een zuinige server idle 3W verbruikt, dan is het weer een enorme toename in verbruik![]()
Als die 8 schijven continue draaien, dan zit je al snel op een "idle" verbruik van 50W, afhankelijk van de efficientie van je voeding bij dat verbruik.
Echt zuinig gaat het dus niet worden met zoveel schijven. Soms loont het zelfs om schijven met hogere capaciteit aan te schaffen. Dat is beetje afhankelijk van hoeveel jaar je meerekent qua besparing op verbruik.
Bij 4 schijven (dat is wat de meeste moederborden nu ondersteunen) heb je ok geen LSI controller meer nodig en zakt je verbruik flink, aangenomen dat de schijven nooit in sleep gaan.
Met een modern mobo + CPU + SSD + goede voeding moet je idle onder de 5W kunnen uitkomen. Alle andere hardware komt daar dan bovenop.
Ik heb nog wel een mini pc met intel 9xxx cpu en 32 GB ram, zou het helpen dat ik de proxmox omzet naar een bare metal Truenas en compute tasks op de mini pc doe?
[ Voor 6% gewijzigd door xFlamed op 08-07-2025 14:28 ]
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Het is een dapper beestje dat deze nog steeds draait. Mijn vorige server was uit 2011 en in 2023 vervangen. De kosten (ca €1.000) verdien ik in circa 5-6 jaar terug. Aangezien ik gemiddeld 10 jaar doe met de hardware was dit een goede investering.xFlamed schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:24:
[...]
Ik begrijp wat je zegt, ik laat deze machine wel lopen tot hij ermee ophoudt, thanks voor de input.
Ik heb nog wel een mini pc met intel 9xxx cpu en 32 GB ram, zou het helpen dat ik de proxmox omzet naar een bare metal Truenas en compute tasks op de mini pc doe?
Met een kostenpost van €350 / jaar aan stroom zou ik het wel weten. Dat is namelijk 50% van het totale verbruik hier.
Ik had overigens totaal 3 van die oude beestjes draaien. Ik was daar altijd erg tevreden over, maar ben blij dat ze nu allemaal uit staan. De nieuwe server is namelijk zowel zuiniger als efficienter: dezelfde taken kosten dus ook nog eens een klap minder kWhs en worden sneller uitgevoerd.
En ik vond het risico op uitval te groot worden: je bouwt niet ff weer alles op.
Is er dan op korte termijn winst te behalen als ik de schijven en de LSI kaart behoudt en dan alleen CPU,MB en RAM vervang? En wat zou daar je advies in zijn?Mars Warrior schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:39:
[...]
Het is een dapper beestje dat deze nog steeds draait. Mijn vorige server was uit 2011 en in 2023 vervangen. De kosten (ca €1.000) verdien ik in circa 5-6 jaar terug. Aangezien ik gemiddeld 10 jaar doe met de hardware was dit een goede investering.
Met een kostenpost van €350 / jaar aan stroom zou ik het wel weten. Dat is namelijk 50% van het totale verbruik hier.
Ik had overigens totaal 3 van die oude beestjes draaien. Ik was daar altijd erg tevreden over, maar ben blij dat ze nu allemaal uit staan. De nieuwe server is namelijk zowel zuiniger als efficienter: dezelfde taken kosten dus ook nog eens een klap minder kWhs en worden sneller uitgevoerd.
En ik vond het risico op uitval te groot worden: je bouwt niet ff weer alles op.
Ik heb nog een i9900k processor. Is die op enige manier zuinig te krijgen? Of beter inruilen voor iets minder fors?
Undervolten/underclocken lijkt mij
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Een Fujitsu 3643-B/3642-B eronder zetten. Staat voor een lage prijs te koop op ebay.de.Animal schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:05:
Ik heb nog een i9900k processor. Is die op enige manier zuinig te krijgen? Of beter inruilen voor iets minder fors?
De Fujitsu Esprimo 94+ is een compleet systeem, als het een 8th/9th gen processor bevat zou je die misschien kunnen vervangen (vooraf controleren of de cpu wordt ondersteund). De 94+ geeft de efficientie aan van de voeding. Het is een niet-standaard voeding zoals gebruikelijk bij A-merken, verdere DC-DC omzetting vind plaats op het moederbord.
De processor zal onder last meer verbruiken, maar in idle zal het verschil beperkt zijn. Deze processoren hebben dezelfde lage frequentie (800 MHz) voor idle. Er zijn wel meer cores (8 ) dan bijvoorbeeld een i3-8100 (4).
[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 09-07-2025 18:39 ]
idd, de max zegt weinig over idle/standby. Mijn intel 14th gen is ook een heethoofd bij volle load, en toch ook een zuinig ding in idle.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Wat mrmrmr al zegt. Je moet dan controleren of die i9 9900K wordt ondersteund door een HP / Dell / Fujitsu moederbord.Animal schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:05:
Of zoiets als dit van MP halen en die 9900K verkopen. Wel iets mindere processor maar wellicht ook helemaal prima voor jouw gebruik.
https://www.marktplaats.n...mini-pc-i5-16gb-ram-256gb
Bij deze kan je wellicht je 9900K in proberen en swappen.
https://www.marktplaats.n...58-i5-9400t-8gb-256gb-ssd
[ Voor 15% gewijzigd door Bontje Blauw op 09-07-2025 18:33 ]
COTE!
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Die kleine doosjes hebben allemaal “T” CPU’s erin zitten, dus koeling voor Max 35W. Daar gaat een 65W 9900K niet blij van worden.Bontje Blauw schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:31:
[...]
Wat mrmrmr al zegt. Je moet dan controleren of die i9 9900K wordt ondersteund door een HP / Dell / Fujitsu moederbord.
Of zoiets als dit van MP halen en die 9900K verkopen. Wel iets mindere processor maar wellicht ook helemaal prima voor jouw gebruik.
https://www.marktplaats.n...mini-pc-i5-16gb-ram-256gb
Bij deze kan je wellicht je 9900K in proberen en swappen.
https://www.marktplaats.n...58-i5-9400t-8gb-256gb-ssd
Idle is zo’n Fujitsu lekker zuinig hoor, maar onder belasting is de fan duidelijk hoorbaar. Ik werd er helemaal simpel van in ieder geval.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Vervangen door een grote fan met lage rpm of extra stil (uitvoering: Noctua NF-P12 redux-1700 PWM, 120mm) als het echt nodig is. De processor is het enige dat echt koeling nodig heeft als je geen 3.5" hard disks gebruikt. Alleen een boxed cpu koeler toepassen kan ook al voldoende zijn afhankelijk van het type kast.Mars Warrior schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:38:
Idle is zo’n Fujitsu lekker zuinig hoor, maar onder belasting is de fan duidelijk hoorbaar. Ik werd er helemaal simpel van in ieder geval.
Oh, ik kan niet wachten om over een paar jaar zo'n mini pc op te pikken met 24 cores voor een habbekrats.
@Mich Misschien is dit topic niet de juiste plek om te debuggen, kan je anders een issue aanmaken op codeberg?
Je zou deze lijn kunnen proberen uit te commenten en evt de WORKLOAD_LOGFILE var echo'en, dan kan je zelf in de workload log file kijken. Het lijkt me sterk dat het probleem is dat een stdout redirect niet werkt, waarschijnlijk is jouw output anders dan verwacht.
Daarbij ga ik er overigens vanuit dat je de phoronix test suite hebt geinstalleerd en dat de WORKLOAD_X264_DIR correct is en bestaat?
Je zou deze lijn kunnen proberen uit te commenten en evt de WORKLOAD_LOGFILE var echo'en, dan kan je zelf in de workload log file kijken. Het lijkt me sterk dat het probleem is dat een stdout redirect niet werkt, waarschijnlijk is jouw output anders dan verwacht.
Daarbij ga ik er overigens vanuit dat je de phoronix test suite hebt geinstalleerd en dat de WORKLOAD_X264_DIR correct is en bestaat?
Allereerst kleine typo gevonden in de start topic @Mars Warrior :
Onder CPU staat een verwijzing naar de Intel i3-13500 terwijl de winkelmand eronder verwijst naar de Core i5-13500
---
Ik ben al wat dagen weer door het topic aan het spitten want ik wil zooo graag een Kontron K3843-B hebben maar ik loop tegen wat issues aan vermoed ik waardoor ik toch op ITX wil blijven.
Het is tijd om mijn oude ITX-NASje te vervangen omdat ik graag bepaalde data weer in mirror wil draaien heb ik meer storage aansluit mogelijkheden nodig.
Daarnaast is vanaf eind volgend jaar ook zonnestroom niks meer waard en kan ik dus beter (zo zuinig mogelijk
) zelf iets meer gaan verbruiken dan terugleveren een groot deel van het jaar.
Eisen:
Ook de sata aansluitingen lijken mij heel weinig ruimte te hebben in een mATX scenario dus ben ik nu uitgekomen op een ASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI
(met tegenzin want ik heb een hekel aan het woord gaming en wifi icm met een moederbord).
Maar het feit dat ik dan wel een ITX board heb met 4xSATA en 2 NVME drives heb (die ik allemaal tegelijk kan gebruiken als het goed is) met 3 jaar garantie terwijl dat bij de Kontron maar 2 jaar is (vind ik wat karig voor een "industrial" moederbord) lijkt dat nu de voorkeur te hebben.
Dus ziet de lijst er nu zo uit:
Ik heb voor een 12th gen Core I3 gekozen omdat ik niet echt goed verschillen kan vinden tussen 12 en 13th gen dus de goedkoopste maar geselecteerd.
Ben nog op zoek naar merk/type 2T NMVE sticks die ik moet hebben of nvme sticks die ik juist moet vermijden.
Onder CPU staat een verwijzing naar de Intel i3-13500 terwijl de winkelmand eronder verwijst naar de Core i5-13500
---
Ik ben al wat dagen weer door het topic aan het spitten want ik wil zooo graag een Kontron K3843-B hebben maar ik loop tegen wat issues aan vermoed ik waardoor ik toch op ITX wil blijven.
Het is tijd om mijn oude ITX-NASje te vervangen omdat ik graag bepaalde data weer in mirror wil draaien heb ik meer storage aansluit mogelijkheden nodig.
Daarnaast is vanaf eind volgend jaar ook zonnestroom niks meer waard en kan ik dus beter (zo zuinig mogelijk
Eisen:
- TrueNAS Scale
- Intel 1700
- DDR5
- 4xSATA (2 disks in mirror en 2 losse SSD)
- 2xM2 NVME (voor een mirror van "belangrijke data" (backup is uiteraard aanwezig)
Ook de sata aansluitingen lijken mij heel weinig ruimte te hebben in een mATX scenario dus ben ik nu uitgekomen op een ASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI
(met tegenzin want ik heb een hekel aan het woord gaming en wifi icm met een moederbord).
Maar het feit dat ik dan wel een ITX board heb met 4xSATA en 2 NVME drives heb (die ik allemaal tegelijk kan gebruiken als het goed is) met 3 jaar garantie terwijl dat bij de Kontron maar 2 jaar is (vind ik wat karig voor een "industrial" moederbord) lijkt dat nu de voorkeur te hebben.
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-12100 Boxed | € 107,58 | € 107,58 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI | € 179,99 | € 179,99 |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IPC 2U-2404S | € 146,79 | € 146,79 |
1 | Geheugen intern | Crucial CT16G48C40U5 | € 41,12 | € 41,12 |
Totaal | € 475,48 |
Ik heb voor een 12th gen Core I3 gekozen omdat ik niet echt goed verschillen kan vinden tussen 12 en 13th gen dus de goedkoopste maar geselecteerd.
Ben nog op zoek naar merk/type 2T NMVE sticks die ik moet hebben of nvme sticks die ik juist moet vermijden.
Member of the Ukraine IT Army
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
FixedNIK0 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:45:
Allereerst kleine typo gevonden in de start topic @Mars Warrior :
Onder CPU staat een verwijzing naar de Intel i3-13500 terwijl de winkelmand eronder verwijst naar de Core i5-13500![]()
---
Onderin, dus de x100 CPU's zijn eigenlijk allemaal rebrands van Intel. Gewoon 4-cores dus.Ik ben al wat dagen weer door het topic aan het spitten want ik wil zooo graag een Kontron K3843-B hebben maar ik loop tegen wat issues aan vermoed ik waardoor ik toch op ITX wil blijven.
Daarnaast is vanaf eind volgend jaar ook zonnestroom niks meer waard en kan ik dus beter (zo zuinig mogelijk) zelf iets meer gaan verbruiken dan terugleveren een groot deel van het jaar.
Eisen:De Kontron K3843-B leek de ideale kandidaat ware het niet dat ik een Inter-Tech IPC 2U-2404S case heb waarbij ik met de CPU op de Kontron wsnl onder de disktray uitkom en een hele speciale 1U cpu-cooler moet aanschaffen (Dynatron Q3) waarmee ik die paar watt stroom besparingskosten vervolgens kwijt ben aan een dure cooler tov een standaard cooler van Intel.
- TrueNAS Scale
- Intel 1700
- DDR5
- 4xSATA (2 disks in mirror en 2 losse SSD)
- 2xM2 NVME (voor een mirror van "belangrijke data" (backup is uiteraard aanwezig)
# Categorie Product Prijs Subtotaal 1 Processors Intel Core i3-12100 Boxed € 107,58 € 107,58 1 Moederborden ASUS ROG Strix B760-I GAMING WIFI € 179,99 € 179,99 1 Behuizingen Inter-Tech IPC 2U-2404S € 146,79 € 146,79 1 Geheugen intern Crucial CT16G48C40U5 € 41,12 € 41,12 Totaal € 475,48
Pas als je hoger komt, dus in de x400/x500 series, dan zie je dat 13/14gen meer cores biedt. Dat kunnen P-Cores zijn, maar voornamelijk E-Cores.
Die E-cores kunnen je operationele kWhs flink omlaag brengen als je docker containers (geen k*s svp) gebruikt die ruim voldoende hebben aan E-cores. Ik klok de E-cores ook nog eens een stuk(je) lager (3Ghz ipv 3.8Ghz) omdat Intel de E-cores ook veels te hoog laat klokken: ze worden boven de 3Ghz een stuk inefficienter.
Van de 49 containers die ik draai, draaien de meesten op E-cores. Slechts een aantal interactieve containers zijn toegewezen aan de P-cores. Die P-cores draaien ook lager (3.5-4Ghz ipv 5Ghz) om het operationele verbruik te beperken. Het verlies aan performance is niet/nauwelijks meetbaar/merkbaar.
Mogelijk het overwegen waard. Of je de extra kosten van zo'n duurdere CPU eruit haalt durf ik niet te beweren: dat hangt af van de belasting en het aantal jaren dat jij een server laat meegaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 11-07-2025 14:13 ]
Ik heb wel een scheiding aangebracht in workloads.
Heb ook nog een H310 deskmini draaien als proxmox host waar ik m'n containers en VMs heb draaien.
Mijn huidige NAS heeft een Core i3-6100, dit is puur een NASje voor "erbij" waar ik geen gekke dingen op doe.
Waarschijnlijk zou die nog op een Pentium of Celeron kunnen draaien maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst misschien een VM met daarop wat containers verschuif naar TrueNAS vandaar een Core-I3 die dat wel aankan. (truenas kan nu ook rechtstreeks containers doen maar weet nog niet of dat ik eco-systeem in wil)
Heb ook nog een H310 deskmini draaien als proxmox host waar ik m'n containers en VMs heb draaien.
Mijn huidige NAS heeft een Core i3-6100, dit is puur een NASje voor "erbij" waar ik geen gekke dingen op doe.
Waarschijnlijk zou die nog op een Pentium of Celeron kunnen draaien maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst misschien een VM met daarop wat containers verschuif naar TrueNAS vandaar een Core-I3 die dat wel aankan. (truenas kan nu ook rechtstreeks containers doen maar weet nog niet of dat ik eco-systeem in wil)
[ Voor 4% gewijzigd door NIK0 op 11-07-2025 14:33 ]
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Truenas gebruikt standaard Kubernetes en dus Helm charts. K*s is per definitie niet zuinig door de vele checks of containers/pods nog wel draaien. Zelfs idle gebruikte k*s (dus zonder containers) meer dan mijn hele server met 49 actieve docker containers.NIK0 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:26:
Ik heb wel een scheiding aangebracht in workloads.
Dit is puur een NASje voor "erbij" waar ik geen gekke dingen op doe.
Een simpele docker compose is alles wat je nodig hebt. Het schijnt wel te kunnen via omwegen.
Volgens mij hebben ze Kubernetes support al laten vallen zelfs:Mars Warrior schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:33:
[...]
Truenas gebruikt standaard Kubernetes en dus Helm charts. K*s is per definitie niet zuinig door de vele checks of containers/pods nog wel draaien. Zelfs idle gebruikte k*s (dus zonder containers) meer dan mijn hele server met 49 actieve docker containers.
Een simpele docker compose is alles wat je nodig hebt. Het schijnt wel te kunnen via omwegen.
https://truecharts.org/news/scale-deprecation/
excuus en back ontopic:
mochten er nog zaken zijn waar ik rekening mee moet houden qua M2 nvme drives hoor ik het graag !
[ Voor 9% gewijzigd door NIK0 op 11-07-2025 14:38 ]
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Vervelend voor de mensen die zoveel werk erin hebben gestoken, maar fijn voor de zuinige server aanhangers!NIK0 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:35:
[...]
Volgens mij hebben ze Kubernetes support al laten vallen zelfs:
https://truecharts.org/news/scale-deprecation/
De keuze gaat denk ik voornamelijk om een laag idle verbruik (milliWatts). Tweakers test dit ook in diverse M2 reviews. Het kan per merk/type verschillen.excuus en back ontopic:
mochten er nog zaken zijn waar ik rekening mee moet houden qua M2 nvme drives hoor ik het graag !
Je zult dus zelf ff moeten kijken wat WD, Lexar en Samsung nu leveren. PCIe 4 is ruim voldoende voor een gemiddelde thuisserver. Ik heb zelfs nog een PCIe 3 drive in mijn server zitten. Wel 2TB, want 1TB is mij iets te snel vol als je flink wat containers draait.
Ik heb inmiddels ook mn twijfels of die Asus gaat passen in die case omdat ze zo'n mooie vaste IO shield eromheen hebben zitten vraag ik me af of er nog ruimte is voor m'n noctua fans.. het is zijn allemaal standaard maten maar ja..
:strip_exif()/f/image/BlWxzUqlrCd4YtI7rW2PPoTJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BlWxzUqlrCd4YtI7rW2PPoTJ.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/35zdfJ7YPaKlGMiApJjXs5P6.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door NIK0 op 11-07-2025 15:59 ]
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Als er verbeterde versie komt, graag ook hier posten, wil ik ook ooit proberen. Past wel in dit topic volgens mij.pimlie schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:56:
@Mich Misschien is dit topic niet de juiste plek om te debuggen, kan je anders een issue aanmaken op codeberg?
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
@NIK0 dit lijkt als die passen al niet echt hier ook. Wil je die kleine (inneficiente waarschijnlijk) lawaaimakers blijven gebruiken? Je hebt zo veel ruimte over de lege slots om een goede efficiënte en stille 120mm ventilator te monteren.
WiFi kaart is verwijderbaar
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@NIK0 De wettelijke garantie in Nederland noemt geen termijn. Het gaat om de gebruikelijke levensduur. In Duitsland is de wettelijke garantie wel beperkt tot 2 jaar. Fabrieksgarantie is soms een wassen neus. Veel fabrikanten wimpelen zoveel mogelijk af (zie de gesmolten connector voor grafische kaarten affaire, wat toch een ontwerpfout is). Over Asus support kun je vele verhalen online terugvinden van klanten met een echte klacht die niet geholpen worden. Als het per se Asus moet zijn kun je kijken naar long lifetime modellen die bedoeld zijn voor zakelijk gebruik (Corporate Stable Model, CSM). Met name de modellen voor desktops. In hoeverre die zuinig zijn weet ik niet, maar het is in ieder geval goed voor verbruik dat er niet allerlei extra ic's voor ongebruikte functies op het bord aanwezig zijn.
Ik zou een 19" kast niet als uitgangspunt nemen. Een rack kast heeft diverse energieslurpende elementen: kleine ventilatoren op hoge snelheid, horizontale layout in plaats vertikaal heeft minder natuurlijke ventilatie. Soms is er ook een onzuinige of niet standaard voeding. Een gewone dichte towerkast (eventueel op de zijkant of in desktop vorm) kun je voorzien van 120mm fans die veel zuiniger draaien.
Wat betreft zonnepanelen: helaas is het zo dat zelfs met zonnepanelen zonder buffer (batterij) nog vaak stroom van het net wordt gehaald, zeker in de seizoenen met lage zonnestand. Als salderen in 2027 verdwijnt kun je dat straks niet meer verrekenen, dus dat tikt direct aan.
Ik zou een 19" kast niet als uitgangspunt nemen. Een rack kast heeft diverse energieslurpende elementen: kleine ventilatoren op hoge snelheid, horizontale layout in plaats vertikaal heeft minder natuurlijke ventilatie. Soms is er ook een onzuinige of niet standaard voeding. Een gewone dichte towerkast (eventueel op de zijkant of in desktop vorm) kun je voorzien van 120mm fans die veel zuiniger draaien.
Wat betreft zonnepanelen: helaas is het zo dat zelfs met zonnepanelen zonder buffer (batterij) nog vaak stroom van het net wordt gehaald, zeker in de seizoenen met lage zonnestand. Als salderen in 2027 verdwijnt kun je dat straks niet meer verrekenen, dus dat tikt direct aan.
De fans zijn gelukkig geruisloos maar wellicht wel het overwegen waard om ze te vervangen voor 1 grote fan inderdaad.andru123 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:13:
@NIK0 dit lijkt als die passen al niet echt hier ook. Wil je die kleine (inneficiente waarschijnlijk) lawaaimakers blijven gebruiken? Je hebt zo veel ruimte over de lege slots om een goede efficiënte en stille 120mm ventilator te monteren.
De wifi module kan eruit..dat wist ik niet
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Je kunt die module dacht ik ook uitzetten in de bios of via een driver. Dat laatste heb ik in W11 gedaan.NIK0 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:57:
[...]
De fans zijn gelukkig geruisloos maar wellicht wel het overwegen waard om ze te vervangen voor 1 grote fan inderdaad.
De wifi module kan eruit..dat wist ik nietdat scheelt weer, schroefje zit er raar uit maar kan ook de foto zijn..
Ik heb de AMD versie van dat bord namelijk.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
WiFi zit deels in de chipset, maar de losse WiFi/Bluetooth module kan er inderdaad uit. Er zijn vaak gesoldeerde chips aanwezig op het bord voor extra SATA poorten, USB en dergelijke. De Intel chipset is zuiniger voor SATA en USB. Een bord zonder toeters en bellen kan daardoor zuiniger zijn, in ieder geval zijn er dan minder obstakels om tot een zuinig ontwerp te komen.NIK0 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:57:
[...]
De fans zijn gelukkig geruisloos maar wellicht wel het overwegen waard om ze te vervangen voor 1 grote fan inderdaad.
De wifi module kan eruit..dat wist ik nietdat scheelt weer, schroefje zit er raar uit maar kan ook de foto zijn..
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Module verwijderen scheelt bij mij 0,5W tegen uitzetten in BIOS of WindowsMars Warrior schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:03:
[...]
Je kunt die module dacht ik ook uitzetten in de bios of via een driver. Dat laatste heb ik in W11 gedaan.
Ik heb de AMD versie van dat bord namelijk.
Ik heb een IT winkel om de hoek zitten dat is mijn aanspreekpunt in geval van garantie niet Asus support..het hoeft geen Asus te zijn maar ik wil graag op ITX blijven met 2xM2 en 4 SATA en een beetje zuinig moederbord en dan is de keuze opeens niet zo groot meer..mrmrmr schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:45:
@NIK0 De wettelijke garantie in Nederland noemt geen termijn. Het gaat om de gebruikelijke levensduur. In Duitsland is de wettelijke garantie wel beperkt tot 2 jaar. Fabrieksgarantie is soms een wassen neus. Veel fabrikanten wimpelen zoveel mogelijk af (zie de gesmolten connector voor grafische kaarten affaire, wat toch een ontwerpfout is). Over Asus support kun je vele verhalen online terugvinden van klanten met een echte klacht die niet geholpen worden. Als het per se Asus moet zijn kun je kijken naar long lifetime modellen die bedoeld zijn voor zakelijk gebruik (Corporate Stable Model, CSM). Met name de modellen voor desktops. In hoeverre die zuinig zijn weet ik niet, maar het is in ieder geval goed voor verbruik dat er niet allerlei extra ic's voor ongebruikte functies op het bord aanwezig zijn.
De 19" kast heb ik al jaren (het is dus geen nieuwe aanschaf) omdat ik al heel veel dingen in een ingekort 19" rekje vlak achter me heb staan (backup servertje, switches, firewall, bekabeling e.d)
De kast staat letterlijk schuin achter me en ik hoor helemaal niks (heb natuurlijk ook alle fans destijds vervangen en die is geruisloos nu). Ja een pc kast was wellicht beter geweest maar het zij zo.
Salderen: 100% eens maar alles wat ik niet in een accu stop gaat door het putje dus ik heb liever dat ik tussen april en september er zelf van gebruik maak en dat ik dan in de wintermaanden en 's nachts iets meer betaal.. dat accepteer ik..
EDIT: Ik heb niet super veel ervaring met Asus borden, mijn backupservertje is een oude Asus TUF Gryphon Z87 uit 2014 (!!!) die eerst fungeerde als mijn dagelijkse pc (die heb ik dus bijna 10 jaar elke dag aan en uit gehad ) en die werkt nog steeds en is meer dan voldoende om te dienen als m'n backup-servertje die nu alleen nog in het weekend een aantal uren draait
[ Voor 9% gewijzigd door NIK0 op 12-07-2025 10:46 ]
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Ik denk erover om dan airco te nemen: 1 buitenunit en 3 binnenunits. Met een flinke COP zou dat 600-1000W zijn die mijn zonnepanelen mogen leveren als de zon volop schijnt. Beter dat, dan betalen voor terugleveren.NIK0 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:31:
[...]
Salderen: 100% eens maar alles wat ik niet in een accu stop gaat door het putje dus ik heb liever dat ik tussen april en september er zelf van gebruik maak en dat ik dan in de wintermaanden en 's nachts iets meer betaal.. het zij zo..
In de lente/herfst/winter wordt het dan kijken wat er nog overblijft om "gratis" te verwarmen met de airco...
Blij dat ik dan een zuinige server heb, dan blijft er lekker veel over.
Worden rare tijden: iedereen die zijn stroom maximaal tracht op te maken in de zomer
Maar wie weet worden accu's plotseling wel goedkoper, al zou dat niet kloppen met een toegenomen vraag.
Er komen wel steeds meer merken op de markt dus dat zou een race to the bottom kunnen worden. Als het financieel geen zin heeft beginnen de meeste er niet aan..Mars Warrior schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:38:
[...]
Maar wie weet worden accu's plotseling wel goedkoper, al zou dat niet kloppen met een toegenomen vraag.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Op dit moment verdient men zich suf als ik kijk naar de werkelijke prijs van de accu’s die d’r in zitten. Bij een prijs van € 1000 aan accu’s wordt het pakket voor 2 tot € 2500 verkocht.NIK0 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:43:
[...]
Er komen wel steeds meer merken op de markt dus dat zou een race to the bottom kunnen worden. Als het financieel geen zin heeft beginnen de meeste er niet aan..
Dus ja, dan springen er vele op deze lucratieve markt!
Ik verwacht ook wel dat mensen anders gaan kijken naar zuinige componenten en de prijzen daarvan. Als alles straks een stuk goedkoper wordt kan het wel eens efficiënter zijn om één of twee zonnepanelen erbij te gooien.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Mars Warrior schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:00:
Ik verwacht ook wel dat mensen anders gaan kijken naar zuinige componenten en de prijzen daarvan. Als alles straks een stuk goedkoper wordt kan het wel eens efficiënter zijn om één of twee zonnepanelen erbij te gooien.
offtopic:
Er wordt door energiebedrijven een bedrag gevraagd voor terugleveren en er zijn bedrijven die dat al hebben vastgelegd in contracten met een looptijd na 2026, meer panelen kan daardoor ongunstig uitpakken. Vooral als je over staffelgrenzen heen gaat.
Vanwege de hoge prijs en lange terugverdientijd heb ik geen energieopslag.
Er wordt door energiebedrijven een bedrag gevraagd voor terugleveren en er zijn bedrijven die dat al hebben vastgelegd in contracten met een looptijd na 2026, meer panelen kan daardoor ongunstig uitpakken. Vooral als je over staffelgrenzen heen gaat.
Vanwege de hoge prijs en lange terugverdientijd heb ik geen energieopslag.
Ik vind het fijn om zuinige spullen te gebruiken. Ik zie dat mensen in andere topics dat hun opslag hen ook een goed gevoel geeft. Maar daar hoor ik nog niet bij wegens de hoge kosten. Een relatief klein buffer kan afhankelijk van de toekomstige regelingen misschien wel voordelig uitpakken. Fases worden al verrekend.
Als je 20W minder verbruikt kan dat over een gebruiksperiode van 5 jaar € 300 (20W * €3 * 5jr) opleveren, het is flink gunstiger dan de terugverdientijd van opslag. Misschien omdat veel mensen letten op de kWh prijs zijn de andere prijzen, bijvoorbeeld de leveringskosten omhoog gegaan, en zijn sinds een tijd terugleverkosten toegevoegd.
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
@NIK0 wat verbruikt je systeem op dit moment? Het is goed als je inventaris in je profiel creëert, of wenslijst, het duurt maar paar minuten.
Mijn Asus bord is ingezet als media center. Het verbruik is ~9-10W idle, Win11, omdat ik heb audio chip aangezet in bios (+2-3W) en ik heb die vervelende windows USB bug (+1,5W).
Mijn Asus bord is ingezet als media center. Het verbruik is ~9-10W idle, Win11, omdat ik heb audio chip aangezet in bios (+2-3W) en ik heb die vervelende windows USB bug (+1,5W).
[ Voor 39% gewijzigd door andru123 op 11-07-2025 21:57 ]
Ik heb nog niks gekocht dus dat weet ik nog nietandru123 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:52:
@NIK0 wat verbruikt je systeem op dit moment? Het is goed als je inventaris in je profiel creert, of wenslijst, het duurt maar paar minuten.
Mijn huidige NASje is een oude ASRock H170M-ITX maar die is al zo dusdanig oud en niet echt courant meer dus daar heb je niet zo veel aan qua verbruik stats denk ik..(zal het nog even nakijken als ik eraan toekom) en is dat dan inclusief disken/SSD of alleen de interne componenten?
Kan me niet herinneren dat ik een verbruik stukje heb gezien bij het aanmaken van een inventaris maar wsnl bedoel je dat het verbruik er los bij vermelden als je een inventaris post?
[ Voor 16% gewijzigd door NIK0 op 11-07-2025 22:03 ]
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Inventaris maakt het zo veel makkelijker om het systeem te beoordelen, of advies te geven. Verbruik kan altijd in de opmerkingen feld.
Ik wil een NAS/Media server/Media player/Home Assistant/PI-hole/Arr suite PC gaan bouwen, en er ook voor zorgen dat die niet teveel stroom gaat slurpen, omdat hij toch 24/7 zal aan staan.
Ik heb een aantal 1 en 1.5T disks, een SSD, een DVD writer en een 250W ATX voeding voorhanden.
De voeding heeft wel maar 2 SATA voedingsconnectoren, daar zal ik dus met een splitter moeten gaan werken.
De disks zou ik wel niet konstant laten draaien, een aantal ervan zullen als backup gebruikt worden.
Als kast zou ik gaan voor https://www.fractal-desig...s/cases/define/define-r5/
Omdat ik daar al mijn disks in kwijt kan, en er ook flexibiliteit is voor ATX, micro ATX of mini ITX moederborden.
Voor de keuze van CPU en moederbord, zie ik echter door het bos de bomen niet staan, en had ik graag gebruik gemaakt van jullie low power setup ervaring.
Voor Plex is de minimum CPU, een core i5, met minstens een passmark van 2000, maar gezien er naast Plex ook nog andere dingen zullen draaien, zou ik toch naar een passmark van 4000 willen gaan.
De CPU moet transcoding en VM ondersteunen, en een geintegreerde GPU hebben, omdat een externe video kaart waarschijnlijk meer stroom zal nodig hebben, en om media conten af te spelen is er dacht ik ook niet echt een performante GPU nodig.
Voor het moederbord zou ik liefst eentje met 6 SATA interfaces hebben, waarschijnlijk zal dit makkelijker te vinden zijn bij ATX moederborden.
Ik heb een aantal 1 en 1.5T disks, een SSD, een DVD writer en een 250W ATX voeding voorhanden.
De voeding heeft wel maar 2 SATA voedingsconnectoren, daar zal ik dus met een splitter moeten gaan werken.
De disks zou ik wel niet konstant laten draaien, een aantal ervan zullen als backup gebruikt worden.
Als kast zou ik gaan voor https://www.fractal-desig...s/cases/define/define-r5/
Omdat ik daar al mijn disks in kwijt kan, en er ook flexibiliteit is voor ATX, micro ATX of mini ITX moederborden.
Voor de keuze van CPU en moederbord, zie ik echter door het bos de bomen niet staan, en had ik graag gebruik gemaakt van jullie low power setup ervaring.
Voor Plex is de minimum CPU, een core i5, met minstens een passmark van 2000, maar gezien er naast Plex ook nog andere dingen zullen draaien, zou ik toch naar een passmark van 4000 willen gaan.
De CPU moet transcoding en VM ondersteunen, en een geintegreerde GPU hebben, omdat een externe video kaart waarschijnlijk meer stroom zal nodig hebben, en om media conten af te spelen is er dacht ik ook niet echt een performante GPU nodig.
Voor het moederbord zou ik liefst eentje met 6 SATA interfaces hebben, waarschijnlijk zal dit makkelijker te vinden zijn bij ATX moederborden.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@mbbs1024 hard disks van 1 en 1.5TB zijn waarschijnlijk omstreeks 10-20 jaar oud en die hebben geen waarde meer. Het is verstandig om data op zo weinig mogelijk mechanische datadragers te plaatsen. Dus zo weinig mogelijk hard disks. 4x SATA is tegenwoordig de standaard voor desktop chipsets op mATX, 2x SATA voor N100 en verwanten op ITX/STX.
Intel desktop processoren zijn zuinig en ze hebben ingebouwde ondersteuning voor transcoden, maar als je iets anders wil dan wat Intel Quick Sync video te bieden heeft kan het wel processorkracht (en dus tijdelijk hoger verbruik) gaan kosten.
In plaats van VM kun je het beste zoveel mogelijk consolideren onder een Linux besturingssysteem, bijvoorbeeld in containers. Een teveel aan monitoring kost energie. Bijvoorbeeld het loggen van een bepaalde metriek eens per seconde terwijl de weergave een resolutie heeft van 15 minuten.
De kast heb ik ook. Helaas werd die geleverd met een defecte USB poorten. Afgezien daarvan prima, met veel lucht erin zonder aangesloten fans, makkelijke koeling. Vrijwel stil (alleen een Intel boxed cooler).
Onder de knop gepinde posts kun je gemeten systemen terugvinden. Kijk ook eens naar wat ouder materiaal, nieuwer is niet altijd beter als het om zuinigheid gaat. Vanaf Skylake kunnen moederborden zuinig zijn. Bijvoorbeeld systemen van Fujitsu of Dell, desktop tower of thin client.
Intel desktop processoren zijn zuinig en ze hebben ingebouwde ondersteuning voor transcoden, maar als je iets anders wil dan wat Intel Quick Sync video te bieden heeft kan het wel processorkracht (en dus tijdelijk hoger verbruik) gaan kosten.
In plaats van VM kun je het beste zoveel mogelijk consolideren onder een Linux besturingssysteem, bijvoorbeeld in containers. Een teveel aan monitoring kost energie. Bijvoorbeeld het loggen van een bepaalde metriek eens per seconde terwijl de weergave een resolutie heeft van 15 minuten.
De kast heb ik ook. Helaas werd die geleverd met een defecte USB poorten. Afgezien daarvan prima, met veel lucht erin zonder aangesloten fans, makkelijke koeling. Vrijwel stil (alleen een Intel boxed cooler).
Onder de knop gepinde posts kun je gemeten systemen terugvinden. Kijk ook eens naar wat ouder materiaal, nieuwer is niet altijd beter als het om zuinigheid gaat. Vanaf Skylake kunnen moederborden zuinig zijn. Bijvoorbeeld systemen van Fujitsu of Dell, desktop tower of thin client.
[ Voor 10% gewijzigd door mrmrmr op 15-07-2025 01:17 ]
Bedankt alvast voor je antwoord.
De bedoeling is om als basis een Linux OS te gebruiken, en dat te gebruiken om media op mijn TV te spelen.
De Arr suite kan ook rechtstreeks op dit OS draaien zonder VM of containers, heb ik ook al op mijn laptop geprobeerd.
Home Assistant moet in een VM draaien, omdat er anders geen addons mogelijk zijn, op mijn laptop draai ik dat soms in Virtualbox om nieuwe dingen te testen alvorens ik het op mijn pi zet, maar die pi is nog 32 bit, en wordt binnenkort niet meer ondersteund, vandaar dat ik HA op die server wil gaan zetten.
Welke VM software zou je aanraden, die het minst overhead geeft ?
Die core i5 met min passmark van 2000 komt uit de requirements van Plex, maar ik zie dat de meeste CPUs daar al flink boven zitten, Zou een N100 dat aankunnen ?
De bedoeling is om als basis een Linux OS te gebruiken, en dat te gebruiken om media op mijn TV te spelen.
De Arr suite kan ook rechtstreeks op dit OS draaien zonder VM of containers, heb ik ook al op mijn laptop geprobeerd.
Home Assistant moet in een VM draaien, omdat er anders geen addons mogelijk zijn, op mijn laptop draai ik dat soms in Virtualbox om nieuwe dingen te testen alvorens ik het op mijn pi zet, maar die pi is nog 32 bit, en wordt binnenkort niet meer ondersteund, vandaar dat ik HA op die server wil gaan zetten.
Welke VM software zou je aanraden, die het minst overhead geeft ?
Die core i5 met min passmark van 2000 komt uit de requirements van Plex, maar ik zie dat de meeste CPUs daar al flink boven zitten, Zou een N100 dat aankunnen ?
@mbbs1024 als vm software zou ik docker aanraden.
Een volledige vm kost stroom. Dus als je zuinig wilt zijn: containers. En de bekendste containersoftware: docker.
Een volledige vm kost stroom. Dus als je zuinig wilt zijn: containers. En de bekendste containersoftware: docker.
Bij gebruik van docker, kan je geen HA addons gebruiken, en heb je ook geen supervisor, docker valt dus helaas afjvwou123 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 07:28:
@mbbs1024 als vm software zou ik docker aanraden.
Ondertussen heb ik wat met chatgpt gestoeid, en geopteerd voor een intel core i5 13500T, omdat een N100 niet krachtig genoeg zou zijn om alles tegelijk te draaien, en waarschijnlijk een bottleneck zou hebben ivm transcoding en i/o
Het probleem is nu om een daarbij passend motherboard te vinden, liefst met 6 SATA aansluitingen, maar de door chatgpt voorgestelde borden zijn niet meer leverbaar.
Volgens chatgpt heeft MSI de beste low power bios tuning mogelijkheden, klopt dat ?
Welk MB zouden jullie aanraden ?
Het probleem is nu om een daarbij passend motherboard te vinden, liefst met 6 SATA aansluitingen, maar de door chatgpt voorgestelde borden zijn niet meer leverbaar.
Volgens chatgpt heeft MSI de beste low power bios tuning mogelijkheden, klopt dat ?
ChatGPT snapt het weer eens niet ;-) Transcoding op een N100 (en overige Intel CPUs) loopt via Quicksync. Op die 13500T en N100 zit ongeveer dezelfde GPU (generatie loopt gelijk, die van de 13500T heeft iets meer shaders enzo). Voor video encoding zijn ze vrijwel vergelijkbaar. Ik doe op een N305 (iets meer cpu cores) makkelijk 4k AV1 encoding.mbbs1024 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:08:
Ondertussen heb ik wat met chatgpt gestoeid, en geopteerd voor een intel core i5 13500T, omdat een N100 niet krachtig genoeg zou zijn om alles tegelijk te draaien, en waarschijnlijk een bottleneck zou hebben ivm transcoding en i/o
Over de I/O bandwidth. Zoals @mrmrmr als schreef kun je je 1Tb diskjes beter inleveren voor een grotere modererne schijf. Dat scheelt heel veel in het verbruikt. De i/o beperking zit erin dat een N100 cpu maar 9 pci-e lanes heeft. Vaak gaan er al 1 of 2 op naar netwerk poorten. Als je kijkt naar een Odroid h4 serie dan heb je 4x sata en dan nog 1x4 (of 4x1 met een adapter) over voor bijv. een extra netwerk kaart of controller (zelfs 4 als je dus die adapter erbij haalt). een 13500T is zeker sneller, maar in de praktijk niet zuiniger dan een 13500 (zonder T) maar wel veel duurder.
Dus als het echt moet met de oude schijven dan kan dat zeker wel (bijv. met een m.2 naar sata controller).
Ik zie geen issue's waarom een N100 niet zou draaien? Ik draai op dit moment een Larkbox X met proxmox en daaronder de vm's:mbbs1024 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:08:
- Homeassistant
- Webserver linux met daarbij emby
- Windows Server 2019 machine waarbij ik af en toe een RPA botje af trapt.
Let op, ik draai geen 4k of hoger. Gewoon 1080P. Wellicht dat het dan wel mis gaat bij 4K.
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Addons zijn ook maar gewoon Docker containers (wel speciaal gebouwd voor HAOS / supervisor). En het is niet alsof addons iets kunnen dat je niet zelf kunt. Alleen vereist het wellicht iets meer kennis / tijd. Het is dus niet dat je niet zonder HAOS kunt, maar dat je niet zonder wilt.mbbs1024 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:59:
[...]
Bij gebruik van docker, kan je geen HA addons gebruiken, en heb je ook geen supervisor, docker valt dus helaas af
* RobertMe draait HA, Zigbee2mqtt, Mosquito, Influx, speech to phrase, piper, ..., gewoon als losse Docker containers, sommige niet eens op hetzelfde systeem. En daarnaast ook zaken die niks met HA te maken hebben maar er wel als addon zijn (UniFi controller op mijn VPS incl andere sites, Traefik als reverse proxy incl SSL, en weet ik welke zaken er nog als "addon" zijn maar niks met HA te maken hebben. Owja, Vaultwarden is er ook als addon, draai ik ook separaat).
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Zoals gezegd: HA addons zijn gewoon Docker containers die je ook perfect in een docker compose kan gooien. Veel addons hebben niet eens iets met HA te maken, maar maak je op die manier wel afhankelijk van HA.mbbs1024 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 14:59:
[...]
Bij gebruik van docker, kan je geen HA addons gebruiken, en heb je ook geen supervisor, docker valt dus helaas af
Maar dat is een keuze
ChatGPT kan vaak best dingen goed samenvatten en overzicht/inzicht verschaffen, maar snapt weinig van een zuinige server. Vaak moet je kennis hebben om dit om te keren. Het aanraden van een 13500T is complete flauwekul. Waarschijnlijk als je had doorgevraagd dat je de PL1/PL2 op elke mobo kan instellen, dus dat een T versie onzin is had je waarschijnlijk HE-LE-MAAL in het gelijkt gesteld geworden door ChatGPT.mbbs1024 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 15:08:
Een modern mobo heeft max. 4 SATA aansluitingen. Meer niet. Dat is gewoon de praktijk.
De combi MSI en zuinig is ook niet echt de praktijk. Een Kontron mobo heeft juist weinig BIOS instellingen, maar is out-of-the-box gewoon één van de zuinigste moederborden. Daarmee is (kaal) 3-4W in idle haalbaar (met RAM en SSD, maar zonder schijven, geen VMs).
Dus een Kontron mobo, een gewone Intel CPU (13/14500), zuinige SSD, DDR5 RAM en zo min mogelijk schijven is de ideale combi. Als de schijven die eraan hangen dan ook nog gewoon in slaap mogen gaan, dan kun je een behoorlijk zuinig systeem bouwen.
Als je dan HA op de E-cores weet te zetten, dan bespaar je ook op de operationele stroomkosten. E-cores zijn snel zat om heel HA te draaien. Dat doe ik hier zelfs op afgeknepen E-cores (max 3Ghz). Ik gebruik wel Docker waarmee ik de E-cores aan een container kan toewijzen. Geen idee hoe dat werkt als je HA in een VM wilt draaien.
Bedankt voor de info, ik ga Kontron eens bekijken.
Het is ook niet de bedoeling dat al die disks konstant draaien, ik denk eraan om een SSD en een HD aktief te gaan gebruiken, en de rest als een soort offline backup, die wel in de kast zit, maar enkel aktief is om de aktieve date op een backup te zetten, of om het aanbod van media content te roteren van passief naar aktief.
Het zal dus af en toe stekkertjes versteken worden als het nodig is, want mobo's met meer dan 4 SATA aansluitingen zijn blijkbaar een zeldzaamheid geworden
De keuze om HA OS te gaan gebruiken ipv in docker komt omdat ik momenteel nog totaal geen ervaring heb met docker, het lijkt me daarom een stuk makkelijker om dat volledig met supervisor en addons te gebruiken, maar zeker interessant om daar wat mee te gaan experimenteren.
Momenteel doe ik nog geen 4K, maar waarschijnlijk in de toekomst wel, daarom wil ik toch mijn systeem future proof hebben, en niet het risico lopen dat ik volgend jaar of zo, met een N100 CPU tegen de limieten aanloop.
De opmerking ivm T of gewone CPU is ook wel interessant, de T versie is idd een stuk duurder en moeilijker verkrijgbaar. De redenering van Chatgpt was dat die ook in idle minder zou verbruiken dan de normale versiem omdat die dan lager in klokfrekwentie zou schakelen dan de normale versie, maar bij belasting toch ongeveer 85% processor capaciteit zou hebben dan de normale versie, maar geen idee of dat veel of weinig scheelt in verbruik.
Maar als ik jullie opmerkingen lees, kan je evengoed op het mobo het vermogen beperken ???
Wat is het verschil tussen een 13 en 14500 cpu in verbruik ? Een 14500 zal waarschijnlijk wel meer processing power hebben, maar welke impact heeft dat op het verbruik bij lage bezettig ?
Zou je dan eerder naar een 14500 gaan ?
Het is ook niet de bedoeling dat al die disks konstant draaien, ik denk eraan om een SSD en een HD aktief te gaan gebruiken, en de rest als een soort offline backup, die wel in de kast zit, maar enkel aktief is om de aktieve date op een backup te zetten, of om het aanbod van media content te roteren van passief naar aktief.
Het zal dus af en toe stekkertjes versteken worden als het nodig is, want mobo's met meer dan 4 SATA aansluitingen zijn blijkbaar een zeldzaamheid geworden
De keuze om HA OS te gaan gebruiken ipv in docker komt omdat ik momenteel nog totaal geen ervaring heb met docker, het lijkt me daarom een stuk makkelijker om dat volledig met supervisor en addons te gebruiken, maar zeker interessant om daar wat mee te gaan experimenteren.
Momenteel doe ik nog geen 4K, maar waarschijnlijk in de toekomst wel, daarom wil ik toch mijn systeem future proof hebben, en niet het risico lopen dat ik volgend jaar of zo, met een N100 CPU tegen de limieten aanloop.
De opmerking ivm T of gewone CPU is ook wel interessant, de T versie is idd een stuk duurder en moeilijker verkrijgbaar. De redenering van Chatgpt was dat die ook in idle minder zou verbruiken dan de normale versiem omdat die dan lager in klokfrekwentie zou schakelen dan de normale versie, maar bij belasting toch ongeveer 85% processor capaciteit zou hebben dan de normale versie, maar geen idee of dat veel of weinig scheelt in verbruik.
Maar als ik jullie opmerkingen lees, kan je evengoed op het mobo het vermogen beperken ???
Wat is het verschil tussen een 13 en 14500 cpu in verbruik ? Een 14500 zal waarschijnlijk wel meer processing power hebben, maar welke impact heeft dat op het verbruik bij lage bezettig ?
Waar heb je meer dan 4 SATA-aansluitingen voor nodig?mbbs1024 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:13:
Bedankt voor de info, ik ga Kontron eens bekijken.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
Als ik niet alle disks aktief hou, eigenlijk niet, als ik backups ga maken, zal ik dan af en toe eens stekkertjes moeten versteken, en de disks aansluiten waar ik een backup wil naar schrijven.Videopac schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:16:
[...]
Waar heb je meer dan 4 SATA-aansluitingen voor nodig?
Heeft dan ook misschien een voordeel dat malware niet aan de niet aktieve disks kan, moest het systeem geinfecteerd geraken, en dat er minder stroomverbruik is.
Welke diskconfiguratie heb je in gedachten? Je zou je “back-up” (bewust tussen haakjes) ook via USB aan kunnen sluiten.mbbs1024 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:48:
[...]
Als ik niet alle disks aktief hou, eigenlijk niet, als ik backups ga maken, zal ik dan af en toe eens stekkertjes moeten versteken, en de disks aansluiten waar ik een backup wil naar schrijven.
Heeft dan ook misschien een voordeel dat malware niet aan de niet aktieve disks kan, moest het systeem geinfecteerd geraken, en dat er minder stroomverbruik is.
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Na een recente test met 140mm-ventilatoren (review: 28 casefans van 140mm - Budgetventilator blaast bijna premium weg) was ik benieuwd welke ventilatoren het meest energiezuinig zijn.
Voor mij is de zuinigste ventilator degene die een maximaal luchtvolume kan verplaatsen met minimaal energieverbruik.
Dus berekende ik snel de CFM per watt, in verschillende standen (17, 20, 25dB en 100%). Dan heb ik op de stilste stand (17dB) gesorteerd.
De waarden in de tabel zijn "CFM per watt".
(Bijv., Deepcool FD14 ARGB kan 236 cubic feet per minuut verplaatsen met 1W van energie, terwijl Lian Li Uni Fan SL-INF kan maar 28 cubic feet met 1W uitblazen.)
Update:
- Ik kan de uitschieters niet verklaren. De Deepcool FD14 ARGB presteert bijvoorbeeld veel beter dan de Deepcool FD14. Het moet dezelfde ventilator zijn, met extra leds. Er zijn misschien kleine meetfouten, of de geteste modellen verschillen aanzienlijk
- misschien is het niet helemaal eerlijk om ze zo te vergelijken. Een betere test zou zijn om elke ventilator hetzelfde vermogen te geven en vervolgens te meten hoeveel lucht ze kunnen verplaatsen.
In ieder geval, ik zou de Lian Li ventilatoren voor een zuinige server vermijden
Voor mij is de zuinigste ventilator degene die een maximaal luchtvolume kan verplaatsen met minimaal energieverbruik.
Dus berekende ik snel de CFM per watt, in verschillende standen (17, 20, 25dB en 100%). Dan heb ik op de stilste stand (17dB) gesorteerd.
De waarden in de tabel zijn "CFM per watt".
(Bijv., Deepcool FD14 ARGB kan 236 cubic feet per minuut verplaatsen met 1W van energie, terwijl Lian Li Uni Fan SL-INF kan maar 28 cubic feet met 1W uitblazen.)
Ventilator | 17db | 20db | 25db | 100% RPM |
---|---|---|---|---|
DeepCool FD14 ARGB | 236 | 191 | 117 | 34 |
Be quiet Silent Wings 4 PWM high-speed | 210 | 153 | 120 | 39 |
Phanteks M25G2-140 Regular | 199 | 168 | 136 | 24 |
Phanteks M25G2-140 RGB Reverse | 192 | 195 | 160 | 23 |
Noctua NF-A14 PWM chromax.black.swap | 186 | 177 | 141 | 51 |
Corsair RS140 Max | 177 | 166 | 136 | 30 |
Arctic P14 PWM PST | 175 | 166 | 123 | 44 |
Be Quiet Pure Wings 3 140 PWM High Speed | 175 | 151 | 114 | 23 |
Corsair AF140 RGB Elite | 174 | 158 | 134 | 28 |
Noctua NF-A14x25 G2 PWM | 174 | 142 | 104 | 25 |
Phanteks D30-140 | 169 | 138 | 107 | 26 |
Arctic F14 PWM PST CO | 153 | 152 | 135 | 53 |
Thermaltake CT140 | 152 | 143 | 123 | 33 |
Thermaltake Toughfan 14 Pro | 150 | 131 | 108 | 21 |
DeepCool FD14 | 146 | 141 | 112 | 33 |
Thermaltake Toughfan 14 | 138 | 124 | 112 | 20 |
Arctic P14 PWM PST CO | 130 | 136 | 121 | 50 |
APNX FP1-140 PWM ARGB | 127 | 113 | 90 | 15 |
Arctic P14 Max | 123 | 105 | 84 | 19 |
Be quiet Light Wings LX PWM high-speed | 121 | 105 | 74 | 14 |
Lian Li Uni Fan AL140 V2 | 117 | 98 | 68 | 29 |
Thermalright TL-C14S ARGB | 112 | 92 | 67 | 30 |
Be quiet Silent Wings Pro 4 (Medium) | 101 | 98 | 86 | 86 |
Fractal Design Aspect 14 | 99 | 92 | 75 | 33 |
Cooler Master MasterFan MF140 Halo² | 55 | 55 | 50 | 34 |
Lian Li Uni Fan SL-INF 140 RGB | 28 | 29 | 27 | 14 |
Update:
- Ik kan de uitschieters niet verklaren. De Deepcool FD14 ARGB presteert bijvoorbeeld veel beter dan de Deepcool FD14. Het moet dezelfde ventilator zijn, met extra leds. Er zijn misschien kleine meetfouten, of de geteste modellen verschillen aanzienlijk
- misschien is het niet helemaal eerlijk om ze zo te vergelijken. Een betere test zou zijn om elke ventilator hetzelfde vermogen te geven en vervolgens te meten hoeveel lucht ze kunnen verplaatsen.
In ieder geval, ik zou de Lian Li ventilatoren voor een zuinige server vermijden
[ Voor 7% gewijzigd door andru123 op 16-07-2025 18:53 ]
Mijn proxmox host begint uit zijn specs te groeien. Ik heb nog een Fujitsu D3642-B bord uit 2019 draaien. Ooit begonnen met de bekende Pentium en 16gb als specs. Intussen draait er een I7 9700T en is geheugen naar 4x16gb uitgebreid.
Dit bord ondersteund officieel 4x16gb geheugen, echter de CPU en chipset kunnen volgens de specs maximaal 128gb addresseren.
Heeft iemand dit bordje, of vergelijkbare met Q370 chipset, al eens voorzien van 4x32gb geheugen en werkt dat stabiel?
Dit bord ondersteund officieel 4x16gb geheugen, echter de CPU en chipset kunnen volgens de specs maximaal 128gb addresseren.
Heeft iemand dit bordje, of vergelijkbare met Q370 chipset, al eens voorzien van 4x32gb geheugen en werkt dat stabiel?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik heb een aantal interne 3.5' disks van 1.5 GB.Videopac schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:55:
[...]
Welke diskconfiguratie heb je in gedachten? Je zou je “back-up” (bewust tussen haakjes) ook via USB aan kunnen sluiten.
Ondertussen heb ik ook de Kontron borden bekeken, maar het lijkt erop dat die enkel display port hebben, en geen HDMI, en ik wil het systeem net op mijn TV aansluiten als media player.
Welke andere low power borden raden jullie aan ?
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Dat kan met een DisplayPort->HDMI adapterkabel.mbbs1024 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:26:
geen HDMI, en ik wil het systeem net op mijn TV aansluiten als media player.
Het is wel eenrichtingsverkeer van de bron naar de tv. HDMI ARC (Audio Return Channel) kun je met zo'n kabel niet gebruiken.
Maar ARC lijkt me sowieso onzinnig? Ik heb nog nooit gehoord van iemand die het geluid van de TV (gewoon lineaire TV of apps op de TV of andere externe bronnen) wilt ontvangen op zijn PC. Uiteraard wel gewoon geluid van op de PC versturen naar de TV, maar dan kan zonder ARC.mrmrmr schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:35:
[...]
Dat kan met een DisplayPort->HDMI adapterkabel.
Het is wel eenrichtingsverkeer van de bron naar de tv. HDMI ARC (Audio Return Channel) kun je met zo'n kabel niet gebruiken.
Interessanter is dan of CEC (Consumer Electronics Control, waarmee de TV bv de PC zou kunnen aan zetten, of de knoppen van afstandsbediening door de PC ontvangen worden) werkt. Dat is wel tweewegs. Maar (de meeste) PCs ondersteunen sowieso geen CEC "van zichzelf". Daarvoor bestaan wel USB adaptertjes (ik heb er ooit een gekocht van Pulse-Eight), die plaats je dan tussen 2 HDMI kabels in (met extra USB kabel naar de PC). En zal met zo'n verloopkabel ook prima werken. Immers heb je dan nog steeds HDMI - HDMI van CEC adapter naar TV (en DP - HDMI tussen PC en CEC adapter).
Een Odroid H4+ kan een optie zijn.mbbs1024 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:26:
[...]
Ik heb een aantal interne 3.5' disks van 1.5 GB.
Ondertussen heb ik ook de Kontron borden bekeken, maar het lijkt erop dat die enkel display port hebben, en geen HDMI, en ik wil het systeem net op mijn TV aansluiten als media player.
Welke andere low power borden raden jullie aan ?
Gebruik je die dvd-writer nog?
Zoals eerder door anderen aangegeven: je schijven zijn klein en oud: overweeg 2 nieuwe 8-12-16 Tb schijven in RAID1 te configureren en eventueel een derde schijf (of je set kleine schijfjes in een usb kabinet) als soort-van back-up.
[ Voor 3% gewijzigd door Videopac op 16-07-2025 11:09 ]
dit moet een typo zijn toch? if not dan kan je al je schijven vervangen door een (micro) sd kaartjembbs1024 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:26:
[...]
Ik heb een aantal interne 3.5' disks van 1.5 GB.
Oops inderdaad, het moet 1.5 TB zijn.borft schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 11:42:
[...]
dit moet een typo zijn toch? if not dan kan je al je schijven vervangen door een (micro) sd kaartje
Nieuw ding binnen, die ik wil inzetten als server.

GMKtec K6. AMD 7840HS 8c/16t, 32GB ddr5, 1TB (Crucial P3) ssd, 2x 2.5Gb lan (Realtek), usb 4.0.
Energieverbruik schommelde eerst rond de 9W op de desktop idle.
Ondertussen AMD Andrenalin drivers geïnstalleerd, AMD Chipset drivers, alle Windows updates binnen, energieprofiel gewijzigd (20% min cpu, 100% max) en in bios performance profiel naar balanced gezet.
Hiermee ongeveer 6,8 tot 7,2 watt idle , met een scherm aangesloten. Zonder scherm zie ik meer 6,2 watt. Verbonden met internet, via netwerkkabel. WiFi en BT nog niet uitgeschakeld. Windows 11 (waar die standaard mee kwam)
Gemeten met een Tom-Tec EMC4128 met CS5460C-ISZ van Cirrus Logic. Bij mijn Voltcraft 4000 is tijdje geleden de zekering van ontploft.
Als je gaat stressen (van de cpu) gaat het naar 86 watt. Maar je hebt dan ook wel wat compute power voorhanden. Cinebench R23 multi score van rond de 16.000.
De K6 komt geleverd met een 19V/6,32A (120 watt) voeding van GVE (GVE GM122-1900632-F)
Ik heb ook voeding via de usb 4.0 poort geprobeerd, met een Anker GaN 65W. Pc start daarmee wel op, kom ook in Windows, maar dan valt die al snel uit. Kan dus zijn dat 65W te weinig is, of het is wat anders.

GMKtec K6. AMD 7840HS 8c/16t, 32GB ddr5, 1TB (Crucial P3) ssd, 2x 2.5Gb lan (Realtek), usb 4.0.
Ondertussen AMD Andrenalin drivers geïnstalleerd, AMD Chipset drivers, alle Windows updates binnen, energieprofiel gewijzigd (20% min cpu, 100% max) en in bios performance profiel naar balanced gezet.
Hiermee ongeveer 6,8 tot 7,2 watt idle , met een scherm aangesloten. Zonder scherm zie ik meer 6,2 watt. Verbonden met internet, via netwerkkabel. WiFi en BT nog niet uitgeschakeld. Windows 11 (waar die standaard mee kwam)
Gemeten met een Tom-Tec EMC4128 met CS5460C-ISZ van Cirrus Logic. Bij mijn Voltcraft 4000 is tijdje geleden de zekering van ontploft.
Als je gaat stressen (van de cpu) gaat het naar 86 watt. Maar je hebt dan ook wel wat compute power voorhanden. Cinebench R23 multi score van rond de 16.000.
De K6 komt geleverd met een 19V/6,32A (120 watt) voeding van GVE (GVE GM122-1900632-F)
Ik heb ook voeding via de usb 4.0 poort geprobeerd, met een Anker GaN 65W. Pc start daarmee wel op, kom ook in Windows, maar dan valt die al snel uit. Kan dus zijn dat 65W te weinig is, of het is wat anders.
[ Voor 4% gewijzigd door Bolletje op 16-07-2025 20:49 ]
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
USB-C PD protocollen zijn niet op een manier door verschillende onderdelen geïmplementeerd. Die USB-C laders zijn bestemd voor het laden van laptops, en kunnen on the fly van ene mode naar andere wisselen (bijv van 9V naar 20V), maar in de tussentijd er is onderbreking. Geen probleem voor een laptop, maar wel voor de desktop. Of toch inderdaad meer dan 65W piek vermogen is gevraagd bij opstarten, en dan gaat de adapter uit.
Ja even onderzoeken waar het aan ligt. Was meer om te proberen. Ik heb ook een 100 watt powerbank geprobeerd (die 20V5A kan), zelfde issue.andru123 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:41:
USB-C PD protocollen zijn niet op een manier door verschillende onderdelen geïmplementeerd. Die USB-C laders zijn bestemd voor het laden van laptops, en kunnen on the fly van ene mode naar andere wisselen (bijv van 9V naar 20V), maar in de tussentijd er is onderbreking. Geen probleem voor een laptop, maar wel voor de desktop. Of toch inderdaad meer dan 65W piek vermogen is gevraagd bij opstarten, en dan gaat de adapter uit.
Ik heb nog een andere mini PC met usb-c 12V in (is puur usb-c formfactor, doet geen data of video) daar werkt de GaN oplader wel.
Ben je toevallig nog van plan om Linux er op te zetten? Benieuwd of/hoeveel verschil dat maakt (niet geoptimaliseerde Windows zal sowieso niet absoluut zuinig zijn met achtergrondtaken etc).Bolletje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:06:
[Afbeelding]
Verder niet perse heel zuinig. Maar wel relatief goedkoop voor wat je krijgt (~300 wat ik zo snel op Ali zie, niet verder gekeken of dat met/zonder RAM & SSD is). Ga je zelf bouwen ben je waarschijnlijk al ~300 kwijt voor zo'n CPU + een moederbord, en heb je nog geen kast, voeding, ... (en evt ook geen RAM & SSD afhankelijk van of dat er al in zit). En het is nu ook weer niet onzuinig natuurlijk (N100 systeempjes verbruiken toch vaak 8W zoiets, dus onzuiniger en veel minder oempf).
Ben eigenlijk wel benieuwd of het mogelijk is om een AMD 8700G met underclocken/-volten tot een zuinige server is te temmen met net dat beetje extra power om mee te experimenteren op de niet-idle momenten.
Ik zie daar vrijwel niets over in dit topic, en dat is ook niet zo gek daar intel nog altijd de beste idle-prestaties levert. Ik ben van plan dit uit te gaan proberen, voor zover ik heb begrepen heb ik daarvoor wel de B650 chipset nodig, want met de A620 chipset valt weinig te doen met underclock/-volten.
Heeft iemand van jullie al ervaring met de monolitische chips van AMD en/of tips? Ik zal het eindresultaat hier zeker gaan delen net als in deel 2 van dit topic bij m'n vorige build.
Ik zie daar vrijwel niets over in dit topic, en dat is ook niet zo gek daar intel nog altijd de beste idle-prestaties levert. Ik ben van plan dit uit te gaan proberen, voor zover ik heb begrepen heb ik daarvoor wel de B650 chipset nodig, want met de A620 chipset valt weinig te doen met underclock/-volten.
Heeft iemand van jullie al ervaring met de monolitische chips van AMD en/of tips? Ik zal het eindresultaat hier zeker gaan delen net als in deel 2 van dit topic bij m'n vorige build.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@roedi06 Met underclocken/undervolten kun je vermoedelijk niet meerdere Watts bij lage idle belasting winnen. AMD's desktop chipset verbruikt typisch meer dan een zuinig Intel moederbord+cpu.
Je kan een laptopachtig platform kiezen. Die worden soms ook in een NUC-achtige behuizing aangeboden.
De site notebookcheck.net doet tests waarbij ze het idle verbruik meten. In hun database heeft de laagst gemeten AMD processor (een Ryzen 5 PRO 7640HS) een gemiddeld idle verbruik van 4W. De best gemeten Intel processor (een Intel Core Ultra 7 256V) heeft een gemiddeld idle verbruik van 2,5W. Er is ook nog een J4125 met een idle verbruik van 1,9W.
AMD RDNA 4 is monolithisch in de zin dat het niet is samengesteld uit chiplets. Ik weet niet of ze de chipset ook samenvoegen (SoC). Hier staat een review van de 8700G met metingen van het gemiddelde idle verbruik in een Minisforum MS-A1.
Je kan een laptopachtig platform kiezen. Die worden soms ook in een NUC-achtige behuizing aangeboden.
De site notebookcheck.net doet tests waarbij ze het idle verbruik meten. In hun database heeft de laagst gemeten AMD processor (een Ryzen 5 PRO 7640HS) een gemiddeld idle verbruik van 4W. De best gemeten Intel processor (een Intel Core Ultra 7 256V) heeft een gemiddeld idle verbruik van 2,5W. Er is ook nog een J4125 met een idle verbruik van 1,9W.
AMD RDNA 4 is monolithisch in de zin dat het niet is samengesteld uit chiplets. Ik weet niet of ze de chipset ook samenvoegen (SoC). Hier staat een review van de 8700G met metingen van het gemiddelde idle verbruik in een Minisforum MS-A1.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Met undervolten kun je wel wat van de CPU afsnoepen, maar het mobo/chipset blijven flink wat vermogen opnemen. Daar doe je met undervolten van de CPU niks aan.roedi06 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 23:21:
Ben eigenlijk wel benieuwd of het mogelijk is om een AMD 8700G met underclocken/-volten tot een zuinige server is te temmen met net dat beetje extra power om mee te experimenteren op de niet-idle momenten.
AMD systemen ziten vaak rond de 10-20W in idle, waar een Intel combi met gemak onder de 5W uitkomt.
Ben benieuwd waar jij uiteindelijk op uitkomt.
Zelfde vraag als @RobertMe Ga je er linux opzetten. Ik had zelf een K8 in gedachten, bijna dezelfde als die jij nu post. Ik was/ben benieuwd of dat goed gaat. (start met LinuxBolletje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 20:06:
[Afbeelding]
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Ik heb op ubuntu microk8s geprobeerd. Maar met een load van een half, en 700MB extra memory vond ik hem weer niet zo 'micro' eigenlijk.Loft schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:05:
[...]
Zelfde vraag als @RobertMe Ga je er linux opzetten. Ik had zelf een K8 in gedachten, bijna dezelfde als die jij nu post. Ik was/ben benieuwd of dat goed gaat. (start met Linux)
En k8s was voor mij wat overdreven (ondanks dat zelf wel CKA/CKAD heb), heb ik er portainer opgezet. Werkt eenvoudiger, en is wat makkelijker.
Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler
Is dit probleem specifiek voor zigbee usb dongles of alle usb apparaten? Ik dacht alle usb apparaten?andru123 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 01:44:
@dwizsel je hebt zigbee usb adapter en toch behaalt C10? Huh, ik dacht dat onmogelijk was.
Ik zou met windows proberen, dan weet je of het aan de hw ligt, of toch de driver/os.
Je kan ook de voeding info toevoegen. Tip: maak het inventaris aan, dan hoeft je dat maar een keer te doen. Dat kan in paar minuten.
Volgens mij bedoelt @Loft K8 als een modelnummer PC, en dat zou ook best kunnen kloppen._Apache_ schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:24:
[...]
Ik heb op ubuntu microk8s geprobeerd. Maar met een load van een half, en 700MB extra memory vond ik hem weer niet zo 'micro' eigenlijk.
En k8s was voor mij wat overdreven (ondanks dat zelf wel CKA/CKAD heb), heb ik er portainer opgezet. Werkt eenvoudiger, en is wat makkelijker.
K8s als in Kubernetes als software gebruiken is inderdaad al veelvuldig in dit topic voorbij gekomen dat (alle varianten) niet heel zuinig zijn. En voor een thuis situatie gewoon Docker (of Podman) ook "goed genoeg" werkt (en een berg aan complexiteit scheelt IMO).
Ik zag toevallig deze week nog iets voorbij komen dat dit alleen zou gelden voor "Full Speed USB", oftewel USB 1.x. En dat komt tegenwoordig nog steeds vaak voor bij seriele adapters (zoals bij USB sticks, maar vast ook de P1 lezers op USB, ZWave adapters, etc etc etc).jocd schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 15:50:
[...]
Is dit probleem specifiek voor zigbee usb dongles of alle usb apparaten? Ik dacht alle usb apparaten?
Welk 1700 socket moederbord kan je als zuinige server/media player inzetten ?
Iemand raadde me Kontron aan, maar die hebben geen HDMI interface, en er een Display-port naar HDMI omzetter tussenzetten doe ik liever niet.
Iemand raadde me Kontron aan, maar die hebben geen HDMI interface, en er een Display-port naar HDMI omzetter tussenzetten doe ik liever niet.
Ik doelde inderdaad op die versie van GMKtec.RobertMe schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:30:
[...]
Volgens mij bedoelt @Loft K8 als een modelnummer PC, en dat zou ook best kunnen kloppen.
K8s als in Kubernetes als software gebruiken is inderdaad al veelvuldig in dit topic voorbij gekomen dat (alle varianten) niet heel zuinig zijn. En voor een thuis situatie gewoon Docker (of Podman) ook "goed genoeg" werkt (en een berg aan complexiteit scheelt IMO).
Sorry als dat niet duidelijk was
Ik zie ook dat ik nog wat beter moet rond kijken. Ik wil graag 2x DP of 2x HDMI als uitgang
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Loft schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:32:
Ik zie ook dat ik nog wat beter moet rond kijken. Ik wil graag 2x DP of 2x HDMI als uitgang
offtopic:
DP kun je aan 1 voldoende hebben, en dan daisy chainen.
Maar video aansluitingen lijken mij hier offtopic
Servers draaien als het goed is zonder display aangesloten.
DP kun je aan 1 voldoende hebben, en dan daisy chainen.
Maar video aansluitingen lijken mij hier offtopic
Ah, dat valt me tegen, als dat zoveel is.Mars Warrior schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:39:
[...]
Met undervolten kun je wel wat van de CPU afsnoepen, maar het mobo/chipset blijven flink wat vermogen opnemen. Daar doe je met undervolten van de CPU niks aan.
AMD systemen ziten vaak rond de 10-20W in idle, waar een Intel combi met gemak onder de 5W uitkomt.
Ben benieuwd waar jij uiteindelijk op uitkomt.
Jammer, want ik kom van (vind ik), the ultimate build met 4.7W idle, met een i3-9100f. Ik mis alleen wat power om ook af en toe wat LLM/AI spul uit te proberen zonder veel in te boeten op idle draw. Had gehoopt dat de 8700g daar mogelijk wat te bieden had.. Misschien moet ik dan toch maar weer voor Intel gaan.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Het kan meevallen natuurlijjk. Hangt sterk af van het moederbord. Wie weet kom jij wel onder de 10W uit.roedi06 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 17:57:
[...]
Ah, dat valt me tegen, als dat zoveel is.
Jammer, want ik kom van (vind ik), the ultimate build met 4.7W idle, met een i3-9100f. Ik mis alleen wat power om ook af en toe wat LLM/AI spul uit te proberen zonder veel in te boeten op idle draw. Had gehoopt dat de 8700g daar mogelijk wat te bieden had.. Misschien moet ik dan toch maar weer voor Intel gaan.
Dat een i3-9100f mooi onder de 5W komt was voor die tijd erg goed. Tegenwoordig haal je dat ook met een 12700K of 13900K
Dat is very nice, dat zet me aan het denken. Heb me net ingelezen op de 13700 (non K/F). Welk moederbord is het meest geschikt daarvoor, efficiency wise?Mars Warrior schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:23:
[...]
Het kan meevallen natuurlijjk. Hangt sterk af van het moederbord. Wie weet kom jij wel onder de 10W uit.
Dat een i3-9100f mooi onder de 5W komt was voor die tijd erg goed. Tegenwoordig haal je dat ook met een 12700K of 13900K