8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 19:24
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
Zowel de 12700K als de 13900K zijn 2dehands, en dan is een 13900K maar €100 duurder dan een 12700K.FrankHe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:38:
[...]
Een Core i9 13900K komt met een vrij stevig prijskaartje wat natuurlijk relatief is, want als je daarmee slechts één systeem nodig hebt in plaat van drie dan is het uiteraard een uitstekende investering. Desalniettemin zal het niet een configuratie zijn die de meeste mensen in dit topic thuis in hun meterkast hebben staan.
De 13900K is zuiniger, maar ik zou mezelf voor de gek houden als ik zeg dat ik die €100 er gegarandeerd uit ga halen in de komende jaren
Als je inderdaad naar het actuele verbruik kijkt, en dus naar de efficientie, dan is er de afgelopen jaren wel een enorme stap gemaakt.Onder zuinigheid versta ik niet alleen idle verbruik, hoewel dit ontegenzeggelijk het punt is waarop de grootste besparing is te behalen bij een systeem dat 365 dagen per jaar aan staat, bij zuinig denk ik ook aan een matig piekverbruik van bijvoorbeeld ruim onder de 100 Watt. In vergelijking met één of twee decennia geleden zijn computers tegenwoordig uitermate krachtig en ze verwerken nu in enkele seconden waar een computer twintig jaar geleden met gemak meerdere minuten voor nodig had. In dat licht vind ik het geen enkel probleem als iets een keer vijf seconden duurt in plaats van een halve seconde. Een thuisserver doet wat dat betreft doorgaans geen hele kritische dingen.
Van m'n laptop verwacht ik dat die snel is, daar doe ik immers mijn werk op, de thuisserver hoeft van mij lang niet zo rap te zijn.
Ik had 3 server(tjes):
Machine/CPU | c/t | RAM | Idle | Gemiddeld | TDP |
3570K | 4/4 | 16GB | 20W | 40W | 65W |
4570T | 2/4 | 8GB | 3W | 15W | 35W |
J3455 | 4/4 | 8GB | 6W | 10W | 12W |
Nieuwe server:
Machine/CPU | c/t | RAM | Idle | Gemiddeld | PL1/PL2 Max Freq |
13900K | 24/32 | 96GB | 5W | 14W | 80-100W |
De nieuwe server biedt een totaal onvergelijkbaar verbruik, performance en efficientie tov de oude garde:
- Elke E-core van de 13900K is al sneller dan elke oude core
- Het verbruik van een E-core op max 2.5/3.0Ghz is 3W bij 100% belasting: factoren zuiniger dus dan elke core van de oude garde!
- De zgn zuinige (want T CPU) 4570T springt er zelfs zeer negatief uit: die 2 cores vreten bij de minste geringste belasting al 6W per stuk en op zijn max dus een watt of 18.
- Op de J3455 duurde het maken van documentatie (MkDocs Material) ca 60 seconden. Op de 13900K iets van 4 seconden.
- Sommige Machine Learing modellen (ontwikkeling) zijn van 60 minuten naar nog geen 1 minuut run-tijd gegaan: een enorme verbetering natuurlijk als je hierop moet wachten elke keer.
Door het limiteren van de E-cores tot 3Ghz (daarna enorm inefficient) en de P-cores variabel van 3.5-4.5Ghz doet deze server zo'n 110W uit het stopcontact bij volle belasting. Dat komt ongeveer overeen met de optelling van de TDP's van de oude servertjes (65+35+12 = 112W).
Kijk je naar het gemiddelde verbruik, dan is de nieuwe server zuiniger dan de 4570T. En dat met veel, veel meer containers en ook veel zwaardere containers: de zwaarste container start bijv. 100 processen op die ook nog eens druk zijn met elkaar te vertellen dat ze er zijn

Een 24c/32t CPU verbruikt in mijn geval dus gemiddeld minder dan een 2c/4t CPU
Tel je het gemiddelde verbruik op dan ben ik van ca 65W naar 14W gegaan. En die 14W was voorheen 9W, maar toen had ik nog minder containers. Op jaarbasis ca 500kWh besparing.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Zo zie je maar verschillende use-cases.
Ik draai nu al 3 jaar de 5600G als thuisserver. Destijds gemeten dat idle zo'n 15 tot 18W was, wat niet heel bijzonder is, maar die server draait een bak aan containers/taken waardoor het gemiddelde CPU verbruik minstens 10% is met desbetreffend 5-8W nog eens extra. Met uitschieters naar 100% voor langere tijd. Dan is zuinig al lang niet meer hoeveel vermogen iets idle verbruikt, maar hoeveel energie het nodig heeft om zijn workloads te voltooien. Hiervoor heb ik het TDP ook geknepen naar 35W.
De CPUs met monolothic die's springen daar vaak wel het beste uit de test. Idd, zoals Intel doet met de 13900K, of een AMD -G CPU (verkapte laptop chip op 65W TDP). De nieuwe Core Ultra's zijn idle dan helaas ook weer een Watt of 5 slechter dan de 13/14th gen Intel's, en de AMD CPUs met 1 of 2 CCDs zijn helemaal beroerd (20-30W extra). Ik draai nog een 3900X als workstation desktop, maar zelfs die wil ik misschien eens gaan vervangen naar iets wat zuiniger is dan 80W idle. Als die machine 8 uur draait scheelt dat al ruim 233kWh per jaar.
Deze use-case zal vast niet iedereen zo hebben. Ik zie hier ook mensen hun containers afstellen op zo min mogelijk wake-ups/second. Dat probeer ik ook wel, maar aanvankelijk had ik wat backend code in elkaar gezet die makkelijker te schrijven was met een paar timers & polling ipv alles event based te doen
Komt neer op de volgende logica:GioStyle schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:32:
In het verleden wel een server gehad met ECC geheugen, maar nu kies ik bewust zonder. ECC geheugen in een thuisserver is in mijn ogen over de top. Leuk dat je server je data beschermt tegen bitflips, maar als ik mijn data aan het bewerken ben via WiFi op mijn laptop zonder ECC geheugen, dan doet ECC op je servertje niet zoveel als er aan de clientside alsnog wat gebeurt.
Alice: "Mijn server heeft geen ECC."
Bob: "Waarom niet?"
Alice: "Omdat mijn client het ook niet heeft."
Nog eentje:
Bob: "Ik gebruik geen condooms."
Charlie: "Waarom niet?"
Bob: "Omdat mijn vader dat ook niet deed."
Zo werken chains of trust niet. Idealiter wil je alles ECC hebben, true. Als dat niet lukt (bijv. buiten budget, omdat Intel het jarenlang heeft tegengehouden) dan wil je alles zo veilig mogelijk hebben. Vandaar ook het voorbeeld condoom. Dat is geen 100% garantie, maar wel tegen de 100% aan.
Overigens heeft 802.11 forward error correction, en als je dermate veel last hebt van retransmits dan gebruik je op je laptop... wired ie. 802.3
Verder, dat een 13xxx zuiniger is dan ouder spul op nieuwer procedé. Dat is Intel geraden, eindelijk! Wel heel mooi hoor, daar niet van.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Hier idem: 3900X + 2x1440p monitor a 40W per stuk.Hans1990 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:48:
De CPUs met monolothic die's springen daar vaak wel het beste uit de test. Idd, zoals Intel doet met de 13900K, of een AMD -G CPU (verkapte laptop chip op 65W TDP). De nieuwe Core Ultra's zijn idle dan helaas ook weer een Watt of 5 slechter dan de 13/14th gen Intel's, en de AMD CPUs met 1 of 2 CCDs zijn helemaal beroerd (20-30W extra). Ik draai nog een 3900X als workstation desktop, maar zelfs die wil ik misschien eens gaan vervangen naar iets wat zuiniger is dan 80W idle. Als die machine 8 uur draait scheelt dat al ruim 233kWh per jaar.
Ook Raspberry Pi 4 -> 5 is een performance upgrade van 3x, terwijl de power usage dacht ik zelfs minder is. Helaas even geen bron bij de hand, en ik heb hier enkel CM4 + CM5.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Dat is gewoon kosten-batenanalyse met boerenverstand. Wat voegt ECC geheugen in je server in een thuissituatie nu precies toe behalve kosten en hogere stroomverbruik?Jerie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:27:
[...]
Komt neer op de volgende logica:
Alice: "Mijn server heeft geen ECC."
Bob: "Waarom niet?"
Alice: "Omdat mijn client het ook niet heeft."
Nog eentje:
Bob: "Ik gebruik geen condooms."
Charlie: "Waarom niet?"
Bob: "Omdat mijn vader dat ook niet deed."
Zo werken chains of trust niet. Idealiter wil je alles ECC hebben, true. Als dat niet lukt (bijv. buiten budget, omdat Intel het jarenlang heeft tegengehouden) dan wil je alles zo veilig mogelijk hebben. Vandaar ook het voorbeeld condoom. Dat is geen 100% garantie, maar wel tegen de 100% aan.
Overigens heeft 802.11 forward error correction, en als je dermate veel last hebt van retransmits dan gebruik je op je laptop... wired ie. 802.3
Ik gebruik ook geen UPS. Dat is zeker ook een doodzonde?
...maar wel writecache heh want lekker snelGioStyle schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:54:
[...]
Dat is gewoon kosten-batenanalyse met boerenverstand. Wat voegt ECC geheugen in je server in een thuissituatie nu precies toe behalve kosten en hogere stroomverbruik?
Ik gebruik ook geen UPS. Maar wel 2x NVMe met adequate PLP (niet die CoW-achtige meuk van Crucial MX series maar capacitors). Die schrijven snel de write cache weg. En ZIL en L2ARC staan ook op deze NVMe. Nou is 2x overkill, sure, maar ik zou dus of 1x doen, of UPS, en als je allebei niet wilt: prepare to get burned. Minstens de write cache uitzetten.
Je kent al die mensen waarbij de Raspberry Pi's ineens niet meer booten na een power loss toch wel
Uiteindelijk moet je het zelf weten. Al ga je poepen en pissen op je server; wij zullen dat nooit weten. Het punt is dat je het hier deelt. En als iemand domme dingen deelt, krijg je copycats; dus is kritiek er op wat je kunt verwachten.
Hoe zuinig of duur je je server wilt maken is uiteindelijk altijd een afweging, en het spijtige aan deze hele situatie is dat deze artificieel door Intel is gecreëerd.
Dataveiligheid en het voorkomen van silent data corruption van familiephoto's e.d. Neem aan dat ik niet verder hoef uit te leggen waarom je DAT zou willenGioStyle schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:54:
Dat is gewoon kosten-batenanalyse met boerenverstand. Wat voegt ECC geheugen in je server in een thuissituatie nu precies toe behalve kosten en hogere stroomverbruik?
Ja en nee. Dataveiligheid bestaat net zoals andere beveiliging uit verschillende lagen. En elke laag brengt mogelijk vaste & variabele kosten met zich mee. Of dat voor elke laag het waard is zal iedereen voor zichzelf uit moeten maken. Een UPS is een laag met niet insignificante kosten daar je elke ~3-4 jaar een nieuwe accu nodig hebt en veel UPS'en zelf ook ~20W continue verbruiken. Als jij het dat niet waard vind is dat ws geen doodzonde.Ik gebruik ook geen UPS. Dat is zeker ook een doodzonde?
Maar als er door een stroomstoring een disk met familiefotos in je server kapot zou gaan en je er dan achter komt dat al je backups onvolledig of onbruikbaar zijn, en je zou dan het geld er voor over hebben om een data recovery bedrijf in te schakelen om te proberen die familiefotos terug te halen, dan was het ontbreken van een UPS mss eigenlijk wel een doodzonde. Voorkomen is immers beter dan genezen. Je kan een UPS (of ECC of welke andere dataveiligheidslaag) dus ook zien als een verzekeringspremie tegen mogelijke tijd en kosten die je krijgt als alles tegelijk misloopt. Betekent niet dat er met een ECC + UPS geen problemen meer zullen zijn, maar het zijn extra lagen om het risico dat je loopt steeds kleiner te maken.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Intel is inderdaad begonnen met de marktsegmentatie: lekker veel verdienen met ECCJerie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:11:
[...]
Hoe zuinig of duur je je server wilt maken is uiteindelijk altijd een afweging, en het spijtige aan deze hele situatie is dat deze artificieel door Intel is gecreëerd.
Aan de andere kant is het ook een kansberekening en zorgt modernere hardware - waaronder gewoon DDR5 - ook voor het verkleinen van die kans: enkel het transport kan nog mis gaan.
Als ik de logs van onze tering dure servers de afgelopen 5 jaar zou moeten analyseren op ECC fouten, dan ben ik overigens snel klaar: die zijn er niet
SnapRaid heeft de afgelopen tig jaar ook nog nooit een foutmelding gegeven: dus of ik heb geen bit-rot enzo gehad, of het was niet detecteerbaar.
Wat heeft dat met ECC te maken? Daarvoor heb je toch SnapRaid enzo om dat te detecteren? En natuurlijk backups (in de cloud), ook dat helpt natuurlijk wel tegen dit soort onvoorziene zaken. Niemand wil waterlekkage en brand, maar je weet nooit.pimlie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:17:
[...]
Dataveiligheid en het voorkomen van silent data corruption van familiephoto's e.d. Neem aan dat ik niet verder hoef uit te leggen waarom je DAT zou willen
Ook stroomuitval kan onbedoeld dingen kapot maken ja. Al is het maar het moederbord.
Ik denk wel dat de meeste mensen gewoon ECC zouden gebruiken voor een thuisserver als het gewoon "standaard" zou zijn: dus elk mobo, chipset en CPU ondersteunen het. In dat geval zal ECC RAM ook niet de hoofdprijs zijn, het is immers een massa product geworden, en niet iets waar je grof geld voor kan vragen.
Met de komst van DDR5 zouden on-die fouten (silent data corruption) tot het verleden moeten behoren, en blijft enkel het transport nog over. Daar heb ik best wel vertrouwen in, zeker als ik zie dat mensen die een poging hebben gedaan om transport fouten te forceren, toch wel heel grof met de spanningen en de snelheid aan de gang moesten, oftewel iets wat in de praktijk niet snel zal gebeuren in mijn geval.
Dit staat natuurlijk nog los van de laptops en smartphones die helemaal geen ECC hebben, maar wel voor de opslag en bewerking zorgen.
Ik vergelijk ECC op enkel de server wel eens met een huis waar de voordeur op slot zit en de achterdeur gewoon open staat: het is een stukje veiliger, maar meer ook niet.
Omdat die data corruptie ook kan optreden tijdens het schrijven? Je backup job van PC naar server waarbij de data in memory op de server corrupt raakt en corrupt naar de disk gaat. Dat valt niet te detecteren met een parity bit / mirror / filesystem level checksum. Immers is de data uit het RAM perfect weggeschreven, alleen is de data uit het RAM niet de data die ook via het netwerk binnen kwam.Mars Warrior schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:02:
[...]
Wat heeft dat met ECC te maken? Daarvoor heb je toch SnapRaid enzo om dat te detecteren? En natuurlijk backups (in de cloud), ook dat helpt natuurlijk wel tegen dit soort onvoorziene zaken. Niemand wil waterlekkage en brand, maar je weet nooit.
En backups (al dan niet in de cloud) helpen dus ook niet (perse). Zijnde: als je de backup van de server maakt, dan maak je dus een backup van de corrupte data. Alleen als je een "nieuwe" backup maakt vanaf de bron (dus een backup van de PC / laptop / telefoon) zul je beschermd zijn tegen corrupties op een van de (andere) backup locaties.
Ik heb je post nu twee keer gelezen, maar ik kan nog steeds geen inhoudelijk antwoord vinden op mijn vraag.Jerie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:11:
[...]
...maar wel writecache heh want lekker snel
Ik gebruik ook geen UPS. Maar wel 2x NVMe met adequate PLP (niet die CoW-achtige meuk van Crucial MX series maar capacitors). Die schrijven snel de write cache weg. En ZIL en L2ARC staan ook op deze NVMe. Nou is 2x overkill, sure, maar ik zou dus of 1x doen, of UPS, en als je allebei niet wilt: prepare to get burned. Minstens de write cache uitzetten.
Je kent al die mensen waarbij de Raspberry Pi's ineens niet meer booten na een power loss toch welof vroeger, toen mobiele telefoons nog wel 'ns met enige regelmaat zonder batterij kwamen te zitten, wat dan tot data loss kon leiden.
Uiteindelijk moet je het zelf weten. Al ga je poepen en pissen op je server; wij zullen dat nooit weten. Het punt is dat je het hier deelt. En als iemand domme dingen deelt, krijg je copycats; dus is kritiek er op wat je kunt verwachten.
Foto's is wel duidelijk een voorbeeld van "write once, read many." Foto's vallen niet onder data die je dagelijks bewerkt, maar gewoon een keer opslaat en met enige regelmaat leest. In dit type scenario vind ik dat dat de meerpijs van de hardware en hogere stroomverbruik het absoluut niet waard om daarvoor ECC geheugen te gebruiken.pimlie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:17:
[...]
Dataveiligheid en het voorkomen van silent data corruption van familiephoto's e.d. Neem aan dat ik niet verder hoef uit te leggen waarom je DAT zou willen
[...]
[ Voor 21% gewijzigd door GioStyle op 11-02-2025 16:29 ]
Over bitflipping gesproken, op 38C3 werd in presentatie Ten Years of Rowhammer: A Retrospect (and Path to the Future) gevraagd om Rowhammer te testen d.m.v. https://flippyr.am/ op zoveel mogelijk computers.Jerie schreef op maandag 10 februari 2025 @ 17:58:
We hebben het over bitflipping.
The Rowhammer effect flips bits in inaccessible memory locations just by reading the content of nearby memory locations that are attacker-accessible.
Het gaat niet alleen om bewerken, zie de post van @RobertMe. Met filesystems zoals ZFS of SnapRAID kan je jezelf beschermen tegen bitrot / bitflips of de harde schijf zelf door regelmatig scrubs te laten draaien. Maar zoals @RobertMe uitlegt, een parity berekening wordt gedaan door de cpu met data uit het geheugen. En je kan alleen zeker zijn dat de data die van disk naar het geheugen wordt geschreven of andersom exact hetzelfde is als het volledige traject gecontroleerd wordt dmv parity berekeningen. ECC is daar dus een onderdeel van.GioStyle schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:20:
[...]
Foto's is wel duidelijk een voorbeeld van "write once, read many." Foto's vallen niet onder data die je dagelijks bewerkt, maar gewoon een keer opslaat en met enige regelmaat leest. In dit type scenario vind ik dat dat de meerpijs van de hardware en hogere stroomverbruik het absoluut niet waard om daarvoor ECC geheugen te gebruiken.
Jij vroeg welke meerwaarde ECC heeft op een thuisserver, dat leggen we dus bij deze uit. Het is prima dat jij dat vervolgens 'absoluut niet belangrijk vind', maar anderen hier vinden dat dus wel belangrijk en hopelijk kan dat wel gewoon worden gerespecteerd

Vergeet ook niet, toen de D3644 nog volop leverbaar was, was dat zo ongeveer de standaard aanbeveling in dit topic en hoorde je praktisch nooit iemand over wel of niet ECC. Alleen nu Intel zo moeilijk aan het doen is waardoor je perse een workstation grade moederbord moet hebben laait die discussie elke zoveel maanden weer op.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Vanuit mijn werk als data-analist is dat een leuke denkfout/kronkel.pimlie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:37:
[...]
Het gaat niet alleen om bewerken, zie de post van @RobertMe. Met filesystems zoals ZFS of SnapRAID kan je jezelf beschermen tegen bitrot / bitflips of de harde schijf zelf door regelmatig scrubs te laten draaien. Maar zoals @RobertMe uitlegt, een parity berekening wordt gedaan door de cpu met data uit het geheugen. En je kan alleen zeker zijn dat de data die van disk naar het geheugen wordt geschreven of andersom exact hetzelfde is als het volledige traject gecontroleerd wordt dmv parity berekeningen. ECC is daar dus een onderdeel van.
Immers: als SnapRaid in 10 jaar nog NOOIT een parity fout heeft gegeven, wat betekent dat dan?
- Dat bitflips tegelijkertijd zowel op disk als in memory hebben plaatsgevonden en elkaar "opheffen"
- Dat er nooit enige bitflip op zowel disk als memory heeft plaatsgevonden
- Dat SnapRaid / Scrub onbetrouwbaar is en enkel schijnveiligheid biedt (net al ZFS)
Optie 3 lijkt mij de meest waarschijnlijke overigens

Maar misschien heb ik gewoon altijd geboft door Corsair RAM te kopen en deze op een veel lagere snelheid te draaien dan de maximale XMP snelheid. Soms is het lastig aan te tonen waar het aan ligt, en of je bewering daadwerkelijk klopt.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Dat klopt. Wie weet gebruikt SnapRaid Scrub toevallig steeds een stuk RAM dat perfect is, terwijl er een stukje verderop bits als een trampoline heen en weer gaan. Dan wordt ik in dit geval gewoon voor de gek gehoudendcm360 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:12:
Niet observeren is vooral ook niet hetzelfde als dat het niet gebeurt. Persoonlijk heb ik eigenlijk nooit DDR3 of DDR4 zien sneuvelen (wel DDR2, en DDR5 heb ik vooralsnog niet), het meest brakke wat ik tot zover heb gezien is een module die sporadisch (minder dan eens per maand) een bitflip gaf. De kans dat ik daar ooit iets van had gemerkt zonder logging is praktisch 0.
Maar 10 jaar SnapRaid (indirect bewijs) en 5 jaar Servers (2TB RAM / Stuk) geeft bij mij toch wel enig vertrouwen in de kans op ECC fouten.
Dat je een rotte module kunt treffen (net als een disk) staat als een paal boven water. En dat logging dan helpt ook. Maar dat soort dingen haal ik er iha uit door 1-2 dagen testen te draaien voordat ik RAM/Disk daadwerkelijk ga gebruiken.
Als bit-flips daadwerkelijk een alledaags probleem zouden zijn, dan zou alles wel standaard ECC hebben, immers je zou als consument gek worden van je TV, Auto, Smartphone, Laptop en PC vanwege alle fouten en (dodelijke) ongevallen die door RAM veroorzaakt worden.
Vanzelfsprekend vinden we het met zijn allen niet acceptabel als een vliegtuig tgv een bit-flip naar beneden komt, of een kerncentrale boem doet daardoor. Dus blij dat ECC bestaat om dat soort enorme gevolgen te helpen minimalseren, al helpt het hebben van meerdere computers icm voting ook wel in die gevallen
Voor zakelijk gebruik adviseer ik ook altijd ECC. Als de kosten een beperking zijn is dat vaak een AMD systeem: verbruikt meer, maar heeft dus wel ECC support.
Het kromme is dus dat mijn Desktop (ASUS B650E AM5) wel gewoon ECC support heeft.
Een moderne 3.5" HDD specifieert verre van zero error rate. Meestal iets van <10^-15 gelezen bits ofzo (WD Red Plus), dus 1 fout per 10^15 bits => 1 bit per 114TiB. Klinkt niet gek, totdat je dus RAID arrays hebt met bijvoorbeeld 6x 16TiB disks. Die 1x vullen en lezen en je mag dan ~1 fout verwachten. Als je annual workload rating van 550TB/jaar pakt, mag je zelfs 5 fouten per jaar zien. Nieuwe schijf uit doos, alles binnen garantie/fabrikant spec, of ze een goede reputatie hebben of niet. 1 bit per 114TiB is ""100% OK"".
Een paar jaar terug stond ik op het punt om ZFS de deur uit te doen omdat ik het voor thuisgebruik zwaar overkill vond. Mijn plan was om over te stappen op Unraid met een nieuwe 16TiB parity disk. Ik had dan de vrijheid om mijn schijven te upgraden bij dreigende uitval of ruimte tekort. Backups had ik al, weekje downtime vond ik niet zo'n issue. Dat Unraid minder bescherming bood tegen bitrot nam ik voor lief: immers leek bitrot toch maar een mythe?
Nou, een paar weken voordat ik de overstap op de planning had gezet zag ik dat ZFS een 4.5 jaar oude 4TiB schijf uit de pool had gegooid. Deze schijf kon enkele sectoren niet meer lezen tijdens een scrub. Self-tests waren allemaal OK. Ik deed de stoute schoenen aan en gooide de schijf heel naief terug de pool in. Er werd 1.4MiB aan data opnieuw verzilvert, en inmiddels draait alles >2 jaar zonder problemen.
Precies op deze pool stond ook mijn digitale archief met prive foto's, oude projecten, enzovoort. Of Unraid dat had afgevangen weet ik natuurlijk niet. Deze server draait ook zonder ECC, dus of echt de schijf bitrot had of geheugenmodules is ook onbekend. Ik ben ieder geval geen data kwijt vziw. Volgens mij ging de backup er na ook niet plots 1.4MB omhoog.
Beetje het gatenkaas model in de luchtvaart naleven. Iets mag de transport laag (kabel) falen, zolang er maar een detectie mechanisme is om terug te grijpen op een alternatief. Voor ECC RAM betekent dat fouten detecteren en de transfer opnieuw te starten. Voor data on-module heeft dit enkel zin door ook correctiedata toe te voegen. Moderne opslag zit al vol met ECC om op half-brakke magnetische of FLASH media data op te slaan, met de <10E-15 als error-rate bovengrens. Mocht daarna nog iets mis gaan, heb je nog ZFS die pariteit berekeningen kan doen.
Het hele idee van scrubben is tweedelig: 1 om continuiteit te waarborgen. Sommige schijven kunnen een paar seconde er over doen voordat ze timeouts geven. Dan is de gehele pool even onbereikbaar. Een scrub zorgt er voor dat dit tijdens daluren gebeurd en wordt opgepoetst (zo nodig) zonder dat gebruikers er direct last van hebben. Maar ten tweede: het kan schijven ook op tijd detecteren dat een sector moeilijk terug te lezen is, en tijdig de gelegenheid geven om een reallocated sector toe te passen mits de data natuurlijk niet al te ver vergaan is (wat een maandelijke scrub voor kan zijn).
Daarnaast mis je een scenario, via een scrub een bitflip detecteren op disk is 1 mogelijkheid waar ECC bij kan helpen.
De andere is dat je data wegschrijft waarbij er een bitflip plaats vind tijdens het transport tussen de cpu en geheugen waarna de parity (van zfs of snapraid of whatever) dus berekend wordt over de foutieve data met bitflip. Als dit vervolgens naar disk wordt geschreven ga je dus uberhaupt nooit meer kunnen detecteren dat er ooit een fout is opgetreden omdat de data (met bitflip) en parity wel nog overeenkomen. Dus wat dat betreft klopt het dat je dat nog nooit hebt gezien in de afgelopen 10 jaar, want dan kan je simpelweg niet zien
--edit--
Je kan het niet zien tot je elk bestand handmatig controleert of de foto nog compleet rendert en/of je muziek nog afspeelt zonder rare geluids artifacten etc
[ Voor 14% gewijzigd door pimlie op 11-02-2025 18:51 ]
- andru123
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 18:34
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- Mini-box
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones

@mprkooij trouwens, Apple claimt maar 5W idle power voor mac mini, terwijl tweakers test 12W toont.
Ander leuk relatief recent vergelijkbaar voorbeeld hierin is die ZFS bug waarbij bepaalde copy acties de data corrupteerden. Of beter gezegd, bij het lezen werden hele blokken aan 000000 gelezen als ik mij niet vergis, vervolgens werd hier doodleuk de parity over berekend en het hele blok aan 00000 met bijbehorende parity op de disk gezet "niet te detecteren". Of beter gezegd, niet te detecteren door wat toch wel het meest robuuste filesystem zou moeten zijn (checksums, mogelijkheid tot opslaan meerdere kopieën, scrubs, ...). Simpelweg "crap in, parity over de crap, crap en crap parity naar de disk". Dat er "crap in" was weet die niet, en dus kan die ook nooit detecteren dat de crap op de disk staat. Enige vorm van "detectie" waren dus scriptjes die gewoon files byte voor byte deden lezen en zochten naar repetitieve blokken van 00000.pimlie schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:47:
De andere is dat je data wegschrijft waarbij er een bitflip plaats vind tijdens het transport tussen de cpu en geheugen waarna de parity (van zfs of snapraid of whatever) dus berekend wordt over de foutieve data met bitflip. Als dit vervolgens naar disk wordt geschreven ga je dus uberhaupt nooit meer kunnen detecteren dat er ooit een fout is opgetreden omdat de data (met bitflip) en parity wel nog overeenkomen. Dus wat dat betreft klopt het dat je dat nog nooit hebt gezien in de afgelopen 10 jaar, want dan kan je simpelweg niet zien
--edit--
Je kan het niet zien tot je elk bestand handmatig controleert of de foto nog compleet rendert en/of je muziek nog afspeelt zonder rare geluids artifacten etc
En hetzelfde dan dus met ECC, als de data corrupt raakt voordat de parity berekend wordt ben je gewoon f*cked. Enige dat je dan nog kunt stellen is dat als je periodiek succesvol een scrub kunt doen en er verder nooit issues met het systeem zijn dat het onwaarschijnlijk is dat de hardware stuk is en er daardoor bitflips optreden, al dan niet tijdens het schrijven. Waardoor je dus met een enige mate zekerheid kunt zeggen "dat er niks aan de hand is" en je geen corrupte data hebt. Maar "bewijzen" kun je het niet.
Maar zoals ook al gesteld is, o.a. door @GioStyle, als de corruptie optreed op de PC/laptop voordat de data uberhaupt over het netwerk gaat zal ECC, parity en wat nog meer je ook niet redden. Dan wordt ook gewoon de corrupte data ontvangen op de server, daar de parity over berekend, en zo op de disk gezet.
Ook worden de ALU soms meermaals naast elkaar gezet, en dit om 3x de berekening te doen (kan je ook majority-voting doen dan).
absoluut altijd zeker is echt moeilijk, zeker met consumer hardware
We dwalen stilaan af. Er zijn oplossingen voor _met_ ECC en _zonder_ ECC. En ja met ECC is meestal iets minder zuinig/goedkoop
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Ik heb vandaag twee Dell intel X710-DA2 binnen via Ebay.
In mijn Desktop PC, AMD 5600G, doen ze het prima. Zelfs de firmware geüpdatet 6.00 naar 9.50 (09-2024).
Nu wil ik er een in mijn server stoppen. Maar de server gaat 2 sec aan en dan weer uit.
Als tie dan toch langer aan blijft, gaat de FAN staps gewijs naar 100% CPU en geen post.
Powerled blink wel 3x snel achter elkaar.
Ik heb beide 16x sloten en beide kaarten geprobeerd maar hetzelfde probleem.
Tevens ook de bios gereset gaan defaults.
Lijkt wel een rare compatibiliteitsissue.
Ik dacht mogelijk een voedingsissue omdat alles wordt gevoed uit een picopsu.
Ik heb alle vier HD's los gemaakt maar geen verschil.
Iemand nog een idee?
[ Voor 2% gewijzigd door vDorst op 12-02-2025 15:29 . Reden: Firmware versie ]
Was dit niet iets van 15 jaar geleden? Toen heb ik zoiets wel meegemaakt op FreeBSD. Destijds had ik een database met checksums op filesystem niveau. MD5 IIRC. Zelfs CRC32 zou hiervoor nog moeten werken.RobertMe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:14:
Enige vorm van "detectie" waren dus scriptjes die gewoon files byte voor byte deden lezen en zochten naar repetitieve blokken van 00000.
Wil je bitflips zien, gebruik dan even een Usenet server. Het is niet voor niets dat we op userspace niveau parity files meeleveren (PAR2).
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- Mini-box
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Het standaard argument voor ECC is een filesystem met scrub (bijv. zfs, maar waarschijnlijk ook BTRFS): als je scrubt ga je alle datablokken na voor silent corruption en met de checksums die je hebt herstel je defecte data. Als die berekening mis gaat dan zit je goede data te vervangen met kapotte data. De data die je met een scrub raakt is alles, dus de kans is dat je niet eens doorhebt dat je data corrupt gemaakt is. Als je er na 2 jaar achter komt dat de babyfotos defect zijn dan is een backup herstellen al een stuk moeilijker (je hebt immers al 2 jaar aan kapotte foto lopen te backuppen). Gebruik je iets als Ext4 dan speelt dit minder omdat je daar geen scrubs kunt doen (alhoewel MDADM het wel weer kan en dan nog minder mogelijkheden tot herstel heeft).GioStyle schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:54:
[...]
Het is hypothetisch, maar als iemand die wel eens kapotte dimms heeft gehad (gelukkig met memtest gevonden) ben ik iets zuiniger op mijn data.
Gelukkig is ECC ook mogelijk met reguliere dimms: Intel N100/200/305 serie doet in-band ECC. Een deel van je reguliere geheugen wordt als ECC ingezet (dus mijn 32Gb dimm blijft 28Gb van over oid). Dus geen Xeon, redelijk laag verbuik (ben nog aan het bouwen & testen, dus nog geen harde getallen) en toch ZFS kunnen gebruiken zonder het gevaar van corruptie die ik pas na jaren zie.
Met als kanttekening dat het dan niet ECC zoals het traditioneel is en je dus aan schijnveiligheid doet.latka schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 02:02:
Gelukkig is ECC ook mogelijk met reguliere dimms: Intel N100/200/305 serie doet in-band ECC. Een deel van je reguliere geheugen wordt als ECC ingezet (dus mijn 32Gb dimm blijft 28Gb van over oid). Dus geen Xeon, redelijk laag verbuik (ben nog aan het bouwen & testen, dus nog geen harde getallen) en toch ZFS kunnen gebruiken zonder het gevaar van corruptie die ik pas na jaren zie.

Nope, was veeel recenter. Even gezocht, en (denk): https://github.com/openzfs/zfs/issues/15526 . November 2023 dus. Gevonden met ZFS 2.2, maar niet heus, want het kon ook op 2.1 voorkomen en had te maken met ik meen de glibc versie (die deed iets dat ZFS niet leuk vond, en toevallig opviel bij de distros die dus rolling / bleeding edge zijn).Jerie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 00:06:
[...]
Was dit niet iets van 15 jaar geleden? Toen heb ik zoiets wel meegemaakt op FreeBSD. Destijds had ik een database met checksums op filesystem niveau. MD5 IIRC. Zelfs CRC32 zou hiervoor nog moeten werken.
En dan werkt het wel. De extra PCI kaart vervangen met een andere kaart (1gbit kaartje) en dan werkt het nogsteeds.
Nu draait het al een nacht goed en ASPM is ook actief op deze kaart.
Iets waar ik anders ook problemen mee had met deze server.
Maar het blijft raar, ik ga verder proberen uit te zoeken wat het is.
Of het geen fakes zijn. Dat kan ik niet zeggen. Ik weet dat bij de Intel kaarten dat wel een probleem is.
Maar bij de Dell varianten heb ik dat nog niet echt gehoord.
Als je informatie hebt hoe dat te checken dan hoor ik dat graag.
Deze kaarten komen uit Amerika van een seller met gemiddeld ratings.
Date code van deze kaarten mid 2018 tevens de SFP+ modules die erbij zaten waren ook van dat jaar.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Je kunt met SnapRaid toch gewoon Ext4 scrubben? Daar heb je geen BTRFS of ZFS voor nodig.latka schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 02:02:
[...]
Het standaard argument voor ECC is een filesystem met scrub (bijv. zfs, maar waarschijnlijk ook BTRFS): als je scrubt ga je alle datablokken na voor silent corruption en met de checksums die je hebt herstel je defecte data. Als die berekening mis gaat dan zit je goede data te vervangen met kapotte data. De data die je met een scrub raakt is alles, dus de kans is dat je niet eens doorhebt dat je data corrupt gemaakt is. Als je er na 2 jaar achter komt dat de babyfotos defect zijn dan is een backup herstellen al een stuk moeilijker (je hebt immers al 2 jaar aan kapotte foto lopen te backuppen). Gebruik je iets als Ext4 dan speelt dit minder omdat je daar geen scrubs kunt doen (alhoewel MDADM het wel weer kan en dan nog minder mogelijkheden tot herstel heeft).
BTRFS vreet overigens CPU als je op zo'n schijf Docker of een database zet: dan moet je COW uitzetten...
SnapRaid doet ook geen automatische fix: deze meld fouten (naar het schijnt, nog nooit gehad immers) die je dan met een fix commando moet herstellen.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Dat was inderdaad een prachtige tijd op het werk: sommige systeembeheerders beschouwden ZFS als onfeilbaar namelijk, een soort God of Data.RobertMe schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 06:45:
[...]
Nope, was veeel recenter. Even gezocht, en (denk): https://github.com/openzfs/zfs/issues/15526 . November 2023 dus. Gevonden met ZFS 2.2, maar niet heus, want het kon ook op 2.1 voorkomen en had te maken met ik meen de glibc versie (die deed iets dat ZFS niet leuk vond, en toevallig opviel bij de distros die dus rolling / bleeding edge zijn).
Dat vertelden ze daarvoor ook altijd tegen de directie: Een server zonder ZFS onderhouden wij niet.
Afijn. De directie vond er natuurlijk wat van dat dingen kapot waren, want dat kon toch niet?
Off-site backups konden gelukkig alles oplossen, al was het dus wel heel veel werk om elk bestand te controleren, immers ZFS vond alles in orde

Ook ZFS is software, en kan dus fouten bevatten, al is het maar door wijzigingen in een library. Het is en blijft mensenwerk, en we weten bijna zeker dat alle software fouten bevat, ook al kennen we de fouten niet.
Mars Warrior schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:53:
[...]
Dat was inderdaad een prachtige tijd op het werk: sommige systeembeheerders beschouwden ZFS als onfeilbaar namelijk, een soort God of Data.
Dat vertelden ze daarvoor ook altijd tegen de directie: Een server zonder ZFS onderhouden wij niet.
Afijn. De directie vond er natuurlijk wat van dat dingen kapot waren, want dat kon toch niet?
Off-site backups konden gelukkig alles oplossen, al was het dus wel heel veel werk om elk bestand te controleren, immers ZFS vond alles in orde![]()
Ook ZFS is software, en kan dus fouten bevatten, al is het maar door wijzigingen in een library. Het is en blijft mensenwerk, en we weten bijna zeker dat alle software fouten bevat, ook al kennen we de fouten niet.
Maar dan was het ook niet heel slim om iets van (redelijke) bleeding edge te draaien op een productie omgeving. Volgens mij was dit namelijk niet een issue dat voorkwam op "stabiele" distros (dus niet op Debian / Ubuntu LTS / ...), maar op Gentoo, Arch, etc.. En op het moment dat je die distros draait weet je ook dat je een proefkonijn bent. Daarom draai ik ook Debian op mijn servertje, zelfbouw router, VPS, .... Terwijl ik Arch op mijn PC / laptop heb. Wil op die systemen gewoon iets hebben dat stabiel is. En ja, dan loopt de software soms maar een jaar (of twee) achter.
Nu kan ik me niet meer herinneren of dit gefixed is in ZFS of dat ik er door een nieuwe server geen last meer van had. Na even gezocht te hebben lijkt het alsof het probleem nog steeds bestaat: https://github.com/openzfs/zfs/issues/4638
Nah, het issue staat nog open. Laatste comment(s) in 2020. Het kan dus ook zijn dat het (onbewust) is opgelost intussen en niemand meer heeft gecomment dat het niet meer optreedt.pimlie schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 11:53:
Na even gezocht te hebben lijkt het alsof het probleem nog steeds bestaat: https://github.com/openzfs/zfs/issues/4638
En die laatste comment lezende is het mogelijk ook hardware gerelateerd. In de zin van dat die een dure HBA, geflast in IT mode, vervangen heeft door een simpele PCIe SATA controller en het probleem weg was.
Maar ik heb dit inderdaad ook wel eens gelezen. Zelf pas ik dan weer geen spindown toe. Of nouja, het systeem met HDDs zet ik alleen on-demand aan. En on-demand is maximaal een keer of 2 per week. Dus ook nog een spindown levert waarschijnlijk niet veel op. En al helemaal niet in combinatie met lange scrubs die over meerdere boots heen gaan (scrub duurt denk ik effectief ~24 uur, dus als het systeem 6 uur aan staat per boot is die al 4 boots bezig met scrubben).
En dit issue is natuurlijk geen silent data corruptie, waar het allemaal mee begon. ZFS errort, semi onterecht, maar de data is intact. Hoogstens dat er dus een error gelogt blijft totdat een scrub aantoont dat alles weer / nog prima te lezen is.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
RobertMe schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:09:
[...]
offtopic:
Maar dan was het ook niet heel slim om iets van (redelijke) bleeding edge te draaien op een productie omgeving. Volgens mij was dit namelijk niet een issue dat voorkwam op "stabiele" distros (dus niet op Debian / Ubuntu LTS / ...), maar op Gentoo, Arch, etc.. En op het moment dat je die distros draait weet je ook dat je een proefkonijn bent. Daarom draai ik ook Debian op mijn servertje, zelfbouw router, VPS, .... Terwijl ik Arch op mijn PC / laptop heb. Wil op die systemen gewoon iets hebben dat stabiel is. En ja, dan loopt de software soms maar een jaar (of twee) achter.
Dat krijg je als het OS onbelangrijk is, zolang er maar ZFS op draait. En dan gaan ontwikkelaars dit soort dingen doen. Lekker ieder zijn eigen OS, ook in productie omdat het toch allemaal zo lekker draait...
Nope. Echte ECC, als in 72 bits aan data ipv. 64bits. Die extra bits zitten niet in een andere chip, maar ge-colocate bij de reguliere data. Is voornamelijk een performance ding, maar een N300 CPU heb je niet voor de performance...GioStyle schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 02:47:
[...]
Met als kanttekening dat het dan niet ECC zoals het traditioneel is en je dus aan schijnveiligheid doet.
Dit is dus niet de ECC van DDR5, maar tussen de geheugencontroller op de CPU en het geheugen: iedere memory access wordt gesplitst in 2x access, maar dat is transparant voor de bovenliggende lagen.
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- Mini-box
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
bijv. via een stickervDorst schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:13:
Of het geen fakes zijn.
Of (hi res) foto delen, altijd leuk.
Dus PCIe slot werkt maar niet met die kaart? De kaart vereist x8 slot, je bord heeft allen maar 1 x16 slot. Mischien zijn er Bios beperkingen op die slot?
I see. Ik gebruik zelf nog geen DDR5 modules, maar ik weet dat die modules standaard een soort ECC hebben, maar dat het minder effectief is dan een DDR4 module met ECC.latka schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:43:
[...]
Nope. Echte ECC, als in 72 bits aan data ipv. 64bits. Die extra bits zitten niet in een andere chip, maar ge-colocate bij de reguliere data. Is voornamelijk een performance ding, maar een N300 CPU heb je niet voor de performance...
Dit is dus niet de ECC van DDR5, maar tussen de geheugencontroller op de CPU en het geheugen: iedere memory access wordt gesplitst in 2x access, maar dat is transparant voor de bovenliggende lagen.
Hmm, bij OEMs zoals Dell werkt dat niet. Enkel bij Intel.andru123 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:46:
[...]
bijv. via een sticker
Of (hi res) foto delen, altijd leuk.
Dus PCIe slot werkt maar niet met die kaart? De kaart vereist x8 slot, je bord heeft allen maar 1 x16 slot. Mischien zijn er Bios beperkingen op die slot?
Daarnaast werkt Yottamark niet meer; de nieuwere varianten hebben BraidyID. Dat werkt wel.
Counterfeits kunnen dus een Yottamark van een host donor krijgen (bijvoorbeeld eentje die stuk is). Zo maken ze ook Frankenstein NICs. Daarnaast heb je qua OEM ook Huawei.
Wat ook nog wel kan helpen bij performance van (computers met) 10 gbit NICs is een repaste.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Het is on-die ECC, dus fouten in de module worden afgevangen en gecorrigeerd, maar het transport van/naar CPU niet. Maar daar zit vziw nu juist de kleinste kans op fouten. Daar hebben mensen dus bijv de spanning naar 0.9V moeten verlagen om fouten te forceren.GioStyle schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:43:
[...]
I see. Ik gebruik zelf nog geen DDR5 modules, maar ik weet dat die modules standaard een soort ECC hebben, maar dat het minder effectief is dan een DDR4 module met ECC.
Nu heeft mijn huidige server 4 HDD's, dit wil ik graag zo houden. Een mogelijkheid zou zijn om er een externe HDD enclosure naast te zetten. Zou de USB interface (10gbs) voldoende snel zijn?
Ik draai nu alles in ubuntu met docker containers, ik wil dit veranderen naar proxmox met HA os en docker containers voor de rest.
nu heb ik nog geen firewall in mijn server, dit wil ik er dan wel in. dus PFsense via proxmox
Zoek de specs van de HDDs op en tel die bij elkaar op?PheraX schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:00:
Nu heeft mijn huidige server 4 HDD's, dit wil ik graag zo houden. Een mogelijkheid zou zijn om er een externe HDD enclosure naast te zetten. Zou de USB interface (10gbs) voldoende snel zijn?
En daarnaast ligt het natuurlijk ook aan hoe je de HDDs gebruikt. Als het JBOD is (of mergerfs?) dan resulteert één lees-/schrijfactie tot het gebruik van één HDD en heb je aan de snelheid van één HDD voldoende. Als het RAID0 / stripe (of RAID10 / stripe of mirrors) of RAID5/6 / RAIDZ1/RAIDZ2 is dan worden voor één lees-/schrijfactie wel meerdere of alle HDDs aangesproken en moet de USB interface dus sneller zijn dan alle HDDs tezamen ("moet", om geen bottleneck te vormen).
Ik zie niet goed wat je met PfSense wilt? PfSense is een volledig router "OS" (/distro). Als je alleen op zoek bent naar een firewall, dan zit die in Proxmox ingebakken. En als je een "zelfbouw router" wilt, i.p.v. de door de provider geleverde router (of zelf geplaatste zelfstandige router) dan noem het ook gewoon als zodanig, dat je een (zelfbouw) router wilt virtualiseren. Maar dan moet je wel ook rekening houden met de nadelen die daar aan plakken (extra complexiteit in opzet, niet even de server kunnen rebooten omdat dan de router down is en je geen internet hebt zolang, ...).Ik draai nu alles in ubuntu met docker containers, ik wil dit veranderen naar proxmox met HA os en docker containers voor de rest.
nu heb ik nog geen firewall in mijn server, dit wil ik er dan wel in. dus PFsense via proxmox
Bedankt voor je reactie. Ik doelde inderdaad om PFSense als router te gebruiken. Ik draai nu een edgerouter X en die zou dan eventueel weg kunnen.RobertMe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:28:
[...]
Ik zie niet goed wat je met PfSense wilt? PfSense is een volledig router "OS" (/distro). Als je alleen op zoek bent naar een firewall, dan zit die in Proxmox ingebakken. En als je een "zelfbouw router" wilt, i.p.v. de door de provider geleverde router (of zelf geplaatste zelfstandige router) dan noem het ook gewoon als zodanig, dat je een (zelfbouw) router wilt virtualiseren. Maar dan moet je wel ook rekening houden met de nadelen die daar aan plakken (extra complexiteit in opzet, niet even de server kunnen rebooten omdat dan de router down is en je geen internet hebt zolang, ...).
Ik had er nog niet over nagedacht dat als alles via dit systeem loopt dat de het internet dan plat ligt, wat natuurlijk niet perse erg is. Updates en upgrades doe ik altijd in de avond als mijn gezin slaapt.
Het scheelt ook een netwerk console (alle switches en APs zijn unifi) en maakt de setup zoveel minder complex. Wat voor mij vooral de doorslag gaf was ik mijn PC kan gebruiken terwijl de homeserver er weer eens uit ligt.
Voordeel van de door jouw als voorbeeld gebruikte machine is dat - in geval van glasvezel - de modem van de internetprovider eruit kan. Scheelt een watt of 5-10.
[ Voor 24% gewijzigd door moepie op 13-02-2025 12:37 ]
Kan? Ja, mogelijk. Maar als het glasvezel via XGS-PON is mag je wel €100+ uitgeven aan een SFP+ XGS-PON module. En als het AON is mag je nu een paar tientjes uitgeven aan een "gewone" BiDi SFP+ module en vast later deze vervangen door een XGS-PON module. En die investering zal lastig terug te verdienen zijn.moepie schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:51:
Voordeel van de door jouw als voorbeeld gebruikte machine is dat - in geval van glasvezel - de modem van de internetprovider eruit kan. Scheelt een watt of 5-10.
En dat nog los van dat het wel kan, maar niet zonder "risico's" is. Zo heeft Delta al eens per ongeluk het profiel voor de SFP+ modules stuk gemaakt, dat resulteerde in ~2 uur downtime voor alle gebruikers daarvan. En bij wijzigingen in het abonnement / de snelheid moet je eerst weer de originele ONT aansluiten, die uit het systeem is gehaald (/vervangen door de eigen ONT). Dus mag je de klantenservice bellen om het pon-id van de originele ONT door te geven, en nadat deze vervolgens geactiveerd is (en de wijziging actief is) kun je weer terug wisselen naar de eigen ONT, maar niet zonder weer de klantenservice te bellen en weer het pon-id van de eigen ONT door te geven.
Dus ja, het kan, maar zal zo nu en dan extra werk opleveren en mogelijk zo nu en dan niet werken doordat het simpelweg niet officieel ondersteund is en dus door een configuratiewijziging aan de provider kant stuk kan gaan. (En je desnoods dus weer de originele ONT moet aansluiten, en dus weer de klantenservice bellen om pon-id door te geven).
(het is geen "distro" maar een OS.)RobertMe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:28:
Ik zie niet goed wat je met PfSense wilt? PfSense is een volledig router "OS" (/distro). Als je alleen op zoek bent naar een firewall, dan zit die in Proxmox ingebakken. En als je een "zelfbouw router" wilt, i.p.v. de door de provider geleverde router (of zelf geplaatste zelfstandige router) dan noem het ook gewoon als zodanig, dat je een (zelfbouw) router wilt virtualiseren. Maar dan moet je wel ook rekening houden met de nadelen die daar aan plakken (extra complexiteit in opzet, niet even de server kunnen rebooten omdat dan de router down is en je geen internet hebt zolang, ...).
Het staat toch echt duidelijk aangegeven: men wil PfSense in een VM op PfSense draaien. Een firewall is altijd een router, maar een router niet per definitie een firewall. PfSense en OPNsense zijn veel meer dan routers.
Je kunt verder prima een firewall VM op je (zuinige) Proxmox server zetten. Onderhoud kan gewoon tijdens daluren. Ik zou dan voor OPNsense gaan. Zit een Nederlands bedrijf achter (Deciso); die doen niet zo sneu qua licenties zoals NetGate dat doet.
De SFP+ die ik heb uit Zuid-Korea (Zaram, dacht ik) werkt prima. Helaas was Odido zo debiel dat het ze 1-2 weken kostte het over te zetten, dat krijg je met zo'n budgetprovider.
[ Voor 6% gewijzigd door Jerie op 13-02-2025 15:54 ]
Klopt, ik ben er zelf ook nooit aan begonnen. De nokia modem van caiway is hier in huis effectief een mediaconverter die dubbel NAT veroorzaakt. Best prut, maar het is me de moeite en kosten niet waard.RobertMe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:52:
Dus ja, het kan, maar zal zo nu en dan extra werk opleveren...
Al die mini-PCs met SFPs erin zijn leuk om te zien, maar te duur en te veel werk om goed toe te passen. Dan kan je beter een entry model N100 mini-PC nemen met een grote SSD erin.
Daarnaast vraag ik me sterk af of die consolidatie zoveel lager energieverbruik oplevert dat het opweegt tegen alle moeite en extra complexiteit.
Mijn totale netwerk verbruik zakt 's nachts onder de 30 watt. In totaal voor de Nokia glasvezelmodem, Unify Cloud Gateway Ultra, 5 switches en 2 access points. Ik wilde een nieuwe N100 mini-pc kopen, maar kreeg vervolgens een Lenovo desktop een i5-9400 kado, met een nieuwe SSD doet maar 14 watt. Niet de 4 watt die sommigen hier halen, maar ik betaalde dan ook maar een fractie van wat de fanaten hier uitgeven.
[ Voor 40% gewijzigd door moepie op 13-02-2025 16:08 ]
Zoveel moeite is het niet. Het moeilijkste was in mijn geval het wachten op Odido. Daardoor ging ik aan mezelf twijfelen. Onnodig. Als ze het over hebben gezet, dan merk je dat welmoepie schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:48:
Daarnaast vraag ik me sterk af of die consolidatie zoveel lager energieverbruik oplevert dat het opweegt tegen alle moeite.
Het beste tegenargument is de ~100 EUR voor de Zaram SFP+. Dat is fair enough, een prima kritiekpunt.
Het scheelt verder 2 NICs (waarvan 1x 10 gbit), en dat moet altijd elektriciteit schelen. Dat zou mensen hier toch aan moeten spreken? Je haalt het er na ongeveer 4 jaar denk ik wel uit.
Wat je ook zou kunnen doen is de SFP+ in je switch stoppen, en dan vanaf daar met VLAN werken. Dan zou je een redundante router in kunnen stellen. Bijvoorbeeld eentje die verder geen additionele software draait. Ofwel iets via een ander netwerk zoals kabel, DSL, of iets van Klip & Klaar. Die laatste kost immers slechts 25 EUR/maand, en dan heb je een redundant netwerk dat zelfs werkt wanneer Proxmox host het niet doet. Tenzij je dat ook via Proxmox wilt laten lopen.
Uiteindelijk is een Proxmox host altijd een SPOF tenzij je er weer twee neemt maar dat is dan weer bestwel duur en kost elektriciteit. Ik zou het bij eentje houden, maar als je het zou willen zou je je firewall VM kunnen syncen dan met CARP failover doen. Binnen een bedrijfskritische infra zou ik dat zeker doen! Zo'n Huawei of Nokia ONT kan ook stuk heh, of moet misschien ook wel rebooten (al meegemaakt).
Ik ben wel benieuwd in het verschil. Op dit moment is het abonnement hier 400MB en ik meet:Jerie schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:08:
[...]
Zoveel moeite is het niet. Het moeilijkste was in mijn geval het wachten op Odido. Daardoor ging ik aan mezelf twijfelen. Onnodig. Als ze het over hebben gezet, dan merk je dat wel
:strip_exif()/f/image/cDwITVlKKbRaolkfNIQuzx6q.png?f=user_large)
FreeBSD is het OS. PfSense en OPNSense zijn twee distributies van FreeBSD met een berg extra tooling gericht op "firewall & router".
Mijn PC is geen router, maar draait wel een firewall op (nftables, de opvolger van iptables) /flauwEen firewall is altijd een router, maar een router niet per definitie een firewall.
Maar daarnaast bestaan er bij mijn weten ook in enterprise prima firewall appliances die je bv tussen "modem" en router plaatst. Dus nee, ook op hardware vlak is een firewall niet perse een router.
Nouja, in het zelfbouw router topic is mijn ervaring toch meer dat diegenen die PfSense / OPNSense / ... op Proxmox draaien er uiteindelijk toch ook wel vaak vanaf stappen omdat het niet zo praktisch is, zoals dus met onderhoud. Zelf heb ik er een losse TopTon voor staan. Maar daar draait gewoon Debian op, ingericht als router (& firewall is ook actief er opJe kunt verder prima een firewall VM op je (zuinige) Proxmox server zetten. Onderhoud kan gewoon tijdens daluren.
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- Mini-box
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Datzelfde geld wat mij betreft ook voor DHCP en DNS servers: het mag wel 1 applicatie/docker container zijn (AdGuard bijv), maar dan niet enkel op een centrale server. Daarvoor heb ik ook nog wat RPI's die lekker onafhankelijk hun werk doen, en als er 1 uitvalt, dat de andere nog DHCP aanvragen beantwoordt.RobertMe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:18:
[...]
Nouja, in het zelfbouw router topic is mijn ervaring toch meer dat diegenen die PfSense / OPNSense / ... op Proxmox draaien er uiteindelijk toch ook wel vaak vanaf stappen omdat het niet zo praktisch is, zoals dus met onderhoud. Zelf heb ik er een losse TopTon voor staan. Maar daar draait gewoon Debian op, ingericht als router (& firewall is ook actief er op). Maar daar draaien ook nog wat andere zaken op die je niet zo snel op een losse router appliance hebt (denk aan een torrent client voor de Linux ISOs
, dan hoeft dat verkeer van seeden niet de hele tijd over het netwerk heen bv).
En die RPI's waren toch al nodig om te voorkomen dat de server met USB/Serial wordt lastiggevallen en zodoende een stuk meer verbruikt dankzij Intel bugs.
Dat zijn geen distributies maar OSen. Het fenomeen distributies kent men bij BSDs niet.RobertMe schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:18:
[...]
FreeBSD is het OS. PfSense en OPNSense zijn twee distributies van FreeBSD met een berg extra tooling gericht op "firewall & router".
Toch route je PCMijn PC is geen router, maar draait wel een firewall op (nftables, de opvolger van iptables) /flauw
Maar daarnaast bestaan er bij mijn weten ook in enterprise prima firewall appliances die je bv tussen "modem" en router plaatst. Dus nee, ook op hardware vlak is een firewall niet perse een router.
Proxmox is gewoon Debian met een extra repo. Zoveel stelt het nou ook weer niet voor.
En firewall route per definitie, tenzij hij enkel een bridge is aan beide kanten OK fair enough. Dat voorbeeld wat je noemt is exact waar ik OPNsense voor gebruik. Namelijk tussen switch (die in dit geval route), en modem (SFP+) module. Een firewall zit namelijk altijd ergens tussen. Wat je bedoeld zijn wellicht die dubbele firewalls met DMZ ertussen. Ook dat kun je virtualiseren. Zelfs switch kun je virtualiseren (open-vswitch). Je mag de SPOF lelijk vinden. Is hij niet. Als je je Proxmox goed instelt op management VLAN heeft niemand ermee te maken.
Het is net zoiets als dat sommigen graag dedicated hardware gebruiken en anderen graag alles op 1 server of workstation of laptop draaien middels VMs of OCI. Allebei kan, allebei heeft voor- en nadelen.
Ik ben juist van EdgeRouter afgestapt omdat ze hun OS niet fatsoenlijk updaten (heel wat minder dan ik met mijn Proxmox doe) en omdat MIPS niet mijn preferentie heeft. Custom OS is Vyatta snapshots (lekker beta testen) of OpenWrt (vind ik geen fijn OS).Nouja, in het zelfbouw router topic is mijn ervaring toch meer dat diegenen die PfSense / OPNSense / ... op Proxmox draaien er uiteindelijk toch ook wel vaak vanaf stappen omdat het niet zo praktisch is, zoals dus met onderhoud. Zelf heb ik er een losse TopTon voor staan. Maar daar draait gewoon Debian op, ingericht als router (& firewall is ook actief er op). Maar daar draaien ook nog wat andere zaken op die je niet zo snel op een losse router appliance hebt (denk aan een torrent client voor de Linux ISOs
, dan hoeft dat verkeer van seeden niet de hele tijd over het netwerk heen bv).
400 mbit saturaten is een eitje. Ping is lastig iets over te zeggen zonder je fysieke lokatie en routing table. Maar ziet er allebei goed uit.moepie schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:15:
[...]
Ik ben wel benieuwd in het verschil. Op dit moment is het abonnement hier 400MB en ik meet:
[Afbeelding]
Ik hoef geen Huawei of TP-link rommel in mijn netwerk. Vaak genoeg gelezen hoe gaar dat spul is qua softwareupdates (en ook diverse malen zelf ondervonden).
En dat is dus wat ze AFAIK in enterprise hebben / gebruikenJerie schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:34:
En firewall route per definitie, tenzij hij enkel een bridge is aan beide kanten OK fair enough.
Een switch kan niet routen, alleen switchen. Tenzij het een layer3 switch is (maar dan zit je weer aan de enterprise kant). En ook dan heeft die niet alle functies die een router heeft (een L3 switch doet nog steeds geen NAT AFAIK, om maar eens wat te noemen).Dat voorbeeld wat je noemt is exact waar ik OPNsense voor gebruik. Namelijk tussen switch (die in dit geval route), en modem (SFP+) module.
Ik had het niet over terug naar een "kant en klare router". Ik doelde op "router PCs" met bare metal PfSense / OPNSense (/OpenWRT / ...) i.p.v. gevirtualiseerd (bv op Proxmox) en daarbij gecombineerd met andere VMs (of LXCs).[...]
Ik ben juist van EdgeRouter afgestapt omdat ze hun OS niet fatsoenlijk updaten (heel wat minder dan ik met mijn Proxmox doe) en omdat MIPS niet mijn preferentie heeft. Custom OS is Vyatta snapshots (lekker beta testen) of OpenWrt (vind ik geen fijn OS).
Zo'n bridge, die zo min mogelijk services draait, is uitstekend voor firewalling, DPI, logging, enz. Vroeger was dat flink duur, tegenwoordig kan het via... VM. Want geen 1995 meer. Dat kan ook prima met OPNsense VM.
Een layer 3 switch is een router Wikipedia: OSI model
NAT is layer 3 (in 1995
En zo'n kant en klare router PC met VMs of OCI. Doe jij die ook wel 'ns de kant en klare PC rebooten? Wat is nou helemaal het verschil tussen Proxmox (Debian met nuts & bolts) plus PCIe passthrough met OPNsense autostart on boot versus wat jij hebt. Het enige grote verschil is wellicht dat ik na een boot mijn FDE moet unlocken en dat is gedoe. Maar OPNsense heeft geen FDE (kan wel in Proxmox, btw), dat is m'n server OS (dat ik ooit nog wil vervangen met TrueNAS).
Gaat morgen m'n Proxmox server stuk dan heb ik backups van hoogstens week oud. Dan pak ik m'n HP MS 10, pas wat dingetjes aan in de VM config in /etc/pve/qemu-server/104.conf, zet SFP+ module in converter die aan andere kant ethernet heeft en woohoo de kinderen kunnen weer Frozen kijken. Vervolgens RMA of reorder. Overkill? Tja, backups heb je toch al nodig.
heb je wellicht nog tips voor een alternatief?
tnx
Ik snap dat dat niet helemaal
Bij een zuinige server hoort. Maar zit een beetje te denken aan een lsi 930x i8 of i16 te kopen.
Was daarom benieuwd of er mensen zijn die een vergelijkbare setup hebben? En wat dit met de c state en het verbruik zal doen.
Mijn systeem zit namelijk in een 19 rack en heeft 24 sloten voor hardeschijven. Het is niet direct de gedacht dit vol te duwen. Maar goed ik had de ruimte zullen we maar zeggen.
En gezien mijn huidige Unraid array vol begint te raken ben ik op zoek naar uitbreiding.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Veel mensen, waaronder ik hebben het bord uit Duitsland gehaald. In NL is het maar af en toe op voorraad. Niet alle Duitse webshops verzenden naar het buitenland, dus daar moet je dan ff op letten.xelnaha schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:53:
@Mars Warrior ik zag dat je een 13900 hebt met een Kontron moederboard. Aangezien ik niet in NL woon is daar nogal lastig aan te komen voor mij.
heb je wellicht nog tips voor een alternatief?
tnx
Geen idee of de NL shops naar het buitenland versturen.
Aangezien het bord in batches wordt gemaakt is het niet altijd bij elke shop op voorraad.
ik zou op huidig systeem kijken of je lage C-states haalt, dan zit het in orde met ASPM voor die extensie-bordjes. Of heb je dat nog niet (ik zie dat je vermeld 'kopen')? hoe sluit je nu alles aan?K!K schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:22:
Zijn er hier ook mensen die een kontron k3843 hebben met daarop een sas expansion?
Ik snap dat dat niet helemaal
Bij een zuinige server hoort. Maar zit een beetje te denken aan een lsi 930x i8 of i16 te kopen.
Was daarom benieuwd of er mensen zijn die een vergelijkbare setup hebben? En wat dit met de c state en het verbruik zal doen.
Mijn systeem zit namelijk in een 19 rack en heeft 24 sloten voor hardeschijven. Het is niet direct de gedacht dit vol te duwen. Maar goed ik had de ruimte zullen we maar zeggen.
En gezien mijn huidige Unraid array vol begint te raken ben ik op zoek naar uitbreiding.
Maar zoals ik aangeef wil ik er een aantal schijven bij gaan zetten. Dus zoek ik een Sas uitbreidingskaart. Dus ik heb er nu nog geen en zoek dus mensen die dit hebben en mij wat meer informatie kunnen geven met betrekking tot verbruik en haalbare c States
Ik doe het graag goed, maar weet niet wat mist er aan:andru123 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 16:29:
@moepie @PheraX en anderen, graag je huidig/verwacht verbruik bijmelden, als het kan, in het kader van zuinigheid.
(het kan natuurlijk ook zijn dat jou opmerking en mijn edit elkaar gekruist hebben)Mijn totale netwerk verbruik zakt 's nachts onder de 30 watt. In totaal voor de Nokia glasvezelmodem, Unify Cloud Gateway Ultra, 5 switches en 2 access points. Ik wilde een nieuwe N100 mini-pc kopen, maar kreeg vervolgens een Lenovo desktop een i5-9400 kado, met een nieuwe SSD doet maar 14 watt. Niet de 4 watt die sommigen hier halen, maar ik betaalde dan ook maar een fractie van wat de fanaten hier uitgeven.
Bedankt voor het delen! Ik heb elders gelezen dat een 93 serie zuiniger is dan de 94 serie al zit er ook weer verschil tussen een 9300 en een 9305.pimlie schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 12:56:
@K!K Geen Kontron moederbord of 930x, maar heb wel ervaring met een 9400-16I op een ander mobo. Deze zorgde als ik me goed herinner voor een verbruiksverhoging van ca 8-9W in idle met 16 aangesloten disks. Kan me de exacte C-states niet meer herinneren, boeide toendertijd eigenlijk ook niet heel erg want dat was een Xeon E3 systeem dat uberhaupt niet zuinig te krijgen was
Vandaar dat ik persoonlijk een voorkeur heb voor een 9305 16i. Echter wil ik en wel overwogen keuze maken gezien het toch weer verbruik toevoegd.
Uiteindelijk na veel lezen hier ook onderstaand geprobeerd en toen wel beeld.
Maar waarom geeft het mobo/cpu geen beeld als er deze heatsink op zit? Snap het eigenlijk niet zo goed.Mirabis schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 20:32:
[...]
Er is beelden huidige Bios R1.2.0. Was het al zat en aan het afbouwen, CPU heatsink eraf gehaald etc. Bleek wel te booten zonder de heatsink geinstalleerd zonder beep etc, dus andere cooler geplaatst en het werkt.
[Afbeelding]
Het betreft een standaard intel koeler die bij de cpu zat.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Kan het zijn dat je een standoff teveel hebt gemonteerd? Dat geeft kortsluiting.jocd schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:26:
Ik heb op basis van de info uit dit forum ook een kontron 3843-B gehaald. Heb er een i3-12100 bij en obv de pdf en mijn serienummer zit ik op bios 2.0. Bij het booten kreeg ik zoals veel anderen geen beeld. Wel een groene constante led op het mobo zonder piepjes. Heb een 4p stekker in het mobo voor de cpu zitten. Geen hdd of sdd nog aangesloten.
Uiteindelijk na veel lezen hier ook onderstaand geprobeerd en toen wel beeld.
[...]
Maar waarom geeft het mobo/cpu geen beeld als er deze heatsink op zit? Snap het eigenlijk niet zo goed.
Het betreft een standaard intel koeler die bij de cpu zat.
Vergeten te vermelden, maar hij ligt gewoon op een kartonnen doos. Maar zou goed kunnen dat de heatsink zelf ergens kortsluit.Mars Warrior schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:20:
[...]
Kan het zijn dat je een standoff teveel hebt gemonteerd? Dat geeft kortsluiting.
Edit: heb je koeler er opnieuw opgezet, nu geen problemen meer. Er zal dus ongetwijfeld iets van de koeler in aanraking zijn geweest met de printplaat vh mobo.
[ Voor 19% gewijzigd door jocd op 15-02-2025 12:30 ]
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- Mini-box
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Ik had eerst een Marvell AQC100 SFP kaartje erin, maar ondanks dat aspm wordt ondersteund, wilde aspm maar niet werken. Nu met de intel X710 is dit wel actief, zelfs in de PCIe 16x slot.
Tevens gaat de CPU nu ook in een lagere Pkg state C7 ipv C3 in de oude situatie.
Kwa stroomverbruik zie ik het niet direct terug. Allebei rond de 11watt idle.
In de pingtijden en iperf zie ik wel verschil.
Met de Marvell chip kon ik wel 9.35 gbit/s halen heen maar ~6gbit/s terug, dit kwam door het hoge CPU verbruik tijdens de test.
Tevens was de pingtijd in idle vaak boven 1-1.5ms, als de cpu belast werd was dit wel beter.
Met de intel lukt beide met maximale lijn rate en laag cpu verbruik en de idle pingtijd is nu 300-500us.
Wisten jullie dat je door de X710 ook via de BIOS kan instellen? Ik zie nu op beide pc's extra bios instellen om de kaart in te stellen zoals of je VFIO wil hebben.
Het instellen van de extra virtuele interfaces voelt voor mij nogal als veel handwerk in Linux (Fedora 41).
Mensen ervaring met tools/networkmanagers die daar beter mee om kunnen gaan?
[ Voor 3% gewijzigd door vDorst op 15-02-2025 22:07 . Reden: Meer info ]
Vandaag wilde ik homeassistant eens proberen te draaien, dus ik dacht pak m'n oude Raspberry Pi erbij en ga eens aan de gang. Maar helaas kreeg ik het niet (meer) gedraaid op de Pi2, dus nu ben ik op zoek naar iets beters.
De Odroid H4 lijkt mij een mooie oplossing als ik het forum zo doorlees. Een grotere (desktop) vorm-factor kan ik ook wel kwijt, maar wat ik zo lees ga je dan qua (idle) verbruik wel alweer een stap omhoog >10W? Een nieuwere Pi5 zou ook kunnen, maar lijkt me minder flexibel / uitbreidbaar?
De Odroid H4 basisvariant lijkt mij geschikt, alleen heeft geen mogelijkheden voor SATA drives. Zouden jullie de H4+ (of zelfs ultra) aanraden gezien de meerprijs? Primair dus voor gebruik als homeassistant server, daarnaast wat Python / data / AI / web projectjes. Ik heb geen plannen om het te gebruiken voor back-ups, mediaserver, etc. Dus volgens mij kan ik met alleen een 256GB NVME SSD al uit de voeten, desnoods prik ik een keer een externe HDD/SSD via USB3 bij, toch?
Dan heb je vast gemist dat @Mars Warrior intussen een 13th gen i9 draait op 5W. Dat is zuiniger dan vele N100 systemen en om en nabij net zo zuinig dan de Odroid H4. Hangt uiteraard wel een prijskaartje aan, en vereist meer tuning (downclocken cores, taken op specifieke cores laten draaien, ...).teunb28 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:33:
Een grotere (desktop) vorm-factor kan ik ook wel kwijt, maar wat ik zo lees ga je dan qua (idle) verbruik wel alweer een stap omhoog >10W?
Ik zou me ook afvragen of een RPi5 zuinig is en daarmee zuiniger dan een Odroid H4. Volgens mij komt veel van de extra performance van de RPis rechtstreeks uit een (veel) hoger stroomverbruik ten opzichte van de oudere modellen.Een nieuwere Pi5 zou ook kunnen, maar lijkt me minder flexibel / uitbreidbaar?
HDDs via USB kan uiteraard, maar is onzuiniger dan SATA. Als je de extra HDDs / SSDs echt niet nodig hebt zou ik waarschijnlijk ook gewoon voor de H4 gaan. Denk je mogelijk later wel SATA nodig te hebben zou ik toch eerder de H4+ overwegen dan uiteindelijk maar voor USB gaan. De Ultra is vervolgens een compleet ander model met een andere CPU en moet je AFAIK echt alleen voor de CPU kiezen.De Odroid H4 basisvariant lijkt mij geschikt, alleen heeft geen mogelijkheden voor SATA drives. Zouden jullie de H4+ (of zelfs ultra) aanraden gezien de meerprijs? Primair dus voor gebruik als homeassistant server, daarnaast wat Python / data / AI / web projectjes. Ik heb geen plannen om het te gebruiken voor back-ups, mediaserver, etc. Dus volgens mij kan ik met alleen een 256GB NVME SSD al uit de voeten, desnoods prik ik een keer een externe HDD/SSD via USB3 bij, toch?
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
Nee, dat is niet zo. Een mATX K3843-B is het zuinigste bord met een volwaardige desktop processor die circa 3 a 4W idle draait. Zie de gepinde posts, ook voor Odroid H4.teunb28 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 22:33:
De Odroid H4 lijkt mij een mooie oplossing als ik het forum zo doorlees. Een grotere (desktop) vorm-factor kan ik ook wel kwijt, maar wat ik zo lees ga je dan qua (idle) verbruik wel alweer een stap omhoog >10W?
Het verbruik is in ieder geval niet bepalend.Een nieuwere Pi5 zou ook kunnen, maar lijkt me minder flexibel / uitbreidbaar?
Gebruik beter geen 3.5" hard disks, wel een SSD. 3.5" hebben een hoog idle verbruik als ze draaien. Je hebt wel een 3.5" disk nodig, voor tijdelijke backup. Dus dat hoort wel degelijk op je lijst.De Odroid H4 basisvariant lijkt mij geschikt, alleen heeft geen mogelijkheden voor SATA drives. Zouden jullie de H4+ (of zelfs ultra) aanraden gezien de meerprijs? Primair dus voor gebruik als homeassistant server, daarnaast wat Python / data / AI / web projectjes. Ik heb geen plannen om het te gebruiken voor back-ups, mediaserver, etc. Dus volgens mij kan ik met alleen een 256GB NVME SSD al uit de voeten, desnoods prik ik een keer een externe HDD/SSD via USB3 bij, toch?
Aansluiten van storage via USB is een stapeling van hardware en protocollen en dat gaat gepaard met hoger verbruik. Tijdelijk aansluiten voor backup is wel geschikt.
Koop beter direct een geschikt model moederbord en vermijd het kerstboom-model, waarbij de boom zo volgehangen wordt dat het origineel niet meer herkenbaar is en je niet een zuinige server hebt. "Native" is zo goed als altijd beter dan allerlei toevoegingen.
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- Mini-box
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Draai je deze setup nog? Ben wel benieuwd wat je zoal in het bios aangepast hebt.Mars Warrior schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 13:57:
De spullen van de server druppelen langzaam binnen, dus de resultaten daarvan laten nog even op zich wachten, maar mijn nieuwe desktop is wel binnen.
# Category Product Prijs Subtotaal 1 Processors AMD Ryzen 9 7900X Boxed € 429,- € 429,- 1 Moederborden ASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI € 339,- € 339,- 1 Behuizingen Fractal Design Node 304 Zwart € 99,- € 99,- 1 Processorkoeling Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B € 62,15 € 62,15 1 Voedingen Corsair RM550x (2021) Zwart € 112,23 € 112,23 1 Solid state drives WD Black SN770 2TB € 164,90 € 164,90 Totaal € 1.206,28
Er zit ook nog 64GB Corsair DDR5-5200 RAM in (was de goedkoopste 64GB set), maar die stond in de lijst van de server
Ik had geen enkele verwachting qua verbruik.
Tot mijn verbazing doet dit idle 16,6W met enkel LAN aangesloten icm Windows 11 Pro in energiebesparingsmodus. Heb wel op het mobo WiFi en RGB enzo uitgezet. Dat scheelt nogal wat Watts.
Met keyboard en muis komt er ca 1W bij, dus 17,6W (wel in de juiste USB poort, want andere poorten doen het verbruik met 7W stijgen!!). Beeldscherm aan/uit maakt vreemd genoeg niets uit. Daar moet ik nog naar kijken...
Volgens Ryzen Master vraagt de CPU Package 3,3W. Dat is best netjes voor een 12-core AMD CPU.
Ik ga nog de curve optimizer draaien (duurt bijna 2 uur) om te kijken of dat nog uitmaakt in idle verbruik. Ik vermoed niet veel. Zie op internet dat dit meer uitmaakt voor het maximum verbruik.
Al met al dus best een zuinig systeem als je dit vergelijkt met de onzuinige Intel systemen. Als AMD nu eens een zuinige chipset weet te maken, dan kan AMD eens mee gaan doen in het sub 5W idle bereik!
In de 65W ECO modus doet deze 12-core maximum 128W AC en levert ca 13% aan multi-core prestaties in met Cinebench 23 tov de standaard 170W modus die een strakke 220W uit het stopcontact trekt.
Voor een server die voornamelijk idle is, is dit totaal geen optie, maar een systeem met een flinke gemiddelde belasting kan zomaar eens met AMD minder verbruiken (in 65W ECO modus), dan een vergelijkbaar Intel systeem.
De 16-core Ryzen 7950X is wat dat betreft nog efficienter: die zet hogere Cinebench cijfers neer in 65W ECO mode dan deze 7900X in 170W mode. Wederom enkel interessant voor systemen die voornamelijk zwaar belast worden.
Mocht de curve optimizer en ander gepruts nog wat opleveren, dan update ik deze post nog wel.
Gezien ik een 14e generatie Intel heb, zijn die Vcore verbeteringen misschien wel een goed idee.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Je kunt toch gewoon vanuit de BIOS updaten?thunder7 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:05:
Heeft iemand, in het kader van Nieuw met Linux, hoe BIOS updaten? ervaring met het vanuit Linux updaten van het bios van een Kontron K3842-Q2x?
Gezien ik een 14e generatie Intel heb, zijn die Vcore verbeteringen misschien wel een goed idee.
Dacht ook dat Kontron al die desktop tooltjes niet meer ondersteund.
Een kant-en-klare mini-PC is onder de 200 euro te krijgen is (en daar zit een windows 11 pro licentie op zodat je hem later makkelijk kan hergebruiken).
Wil je degelijkheid en vind je 2e hands ook prima, dan zijn deze vergelijkbaar zuinig te draaien: v&a aangeboden: 5x Lenovo ThinkCentre M720q Tiny - i5-9400T of v&a aangeboden: Dell Optiplex 3080 SFF | i5 10500 | 16gb DDR4 | 250gb SSD
Ik heb wel gekozen voor een odroid om de volgende redenen:moepie schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:00:
De Odroid H4 is meer dan voldoende voor homeassistant plus wat projectjes, zoniet overkill. Eigenlijk is bijna alles wat courant is al voldoende. De prijs vind ik pittig vergeleken met vergelijkbare complete mini-PCs.
1) AV1 decoding voor Jellyfin
2) M.2 in 4x1 lane PCI-e te splitten (2x SSD, extra NIC en een SATA controller)
3) BIOS redirection naar Serial port
Afhankelijk van je configuratie (en winkel) kan het overigens een stuk goedkoper. Het basis board kost 99 dollar. Als je geen SATA maar een 4x1 splitter voor M.2. doet komt hier nog 20 dollar bij (als je wel sata wil komt er 40 dollar bij).
Een voeding (10 dollar) en een DIMM erbij (vanaf een euro of 20)
Ik heb ook wat mini-PCs gehad, maar loop er tegenaan dat de 1L mini-pcs vaak te klein zijn voor storage en bijv wel NVMe ondersteunen (met 4 lanes) en dan een 1Gbe uplink hebben (40x langzamer dan NVMe op 4 lanes M.2).
Dus mooi dat er keuze is, maar kijk goed wat je wilt gaan draaien want iets als AV1 krijg je er met een update niet zomaar bij op de chip.
AV1 is een GPU feature en is dus niet afhankelijk van het moederbord maar de GPU, in dit geval ingebakken in de CPU. Dus elk N97 bordje / mini-PC zal dan voldoen. En de N100 bordjes / mini-PCs waarschijnlijk ook wel, gezien de N97 en N100 van dezelfde generatie en al zijn.latka schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:05:
[...]
Ik heb wel gekozen voor een odroid om de volgende redenen:
1) AV1 decoding voor Jellyfin
2) M.2 in 4x1 lane PCI-e te splitten (2x SSD, extra NIC en een SATA controller)
3) BIOS redirection naar Serial port
Afhankelijk van je configuratie (en winkel) kan het overigens een stuk goedkoper. Het basis board kost 99 dollar. Als je geen SATA maar een 4x1 splitter voor M.2. doet komt hier nog 20 dollar bij (als je wel sata wil komt er 40 dollar bij).
Een voeding (10 dollar) en een DIMM erbij (vanaf een euro of 20)
Ik heb ook wat mini-PCs gehad, maar loop er tegenaan dat de 1L mini-pcs vaak te klein zijn voor storage en bijv wel NVMe ondersteunen (met 4 lanes) en dan een 1Gbe uplink hebben (40x langzamer dan NVMe op 4 lanes M.2).
Dus mooi dat er keuze is, maar kijk goed wat je wilt gaan draaien want iets als AV1 krijg je er met een update niet zomaar bij op de chip.
Er worden de laatste tijd zoveel mini pc's uitgebracht, mijn handen beginnen te jeuken. Ik ben nog op zoek naar één, ik zou graag een 13th gen Intel processor willen uitproberen voor Intel Quick Sync.
Ik neem aan iets specifiekers? Want Quick Sync zit zo ongeveer overal op. Ook de N5105 die jij op de Odroid H3 hebt, en ik heb op een ander mini PCtje. Alleen is de encoding ondersteuning bepeekt. Ik meen in dat alleen een vaste bitrate of iets dergelijks wordt ondersteund. Dat maakt het "minder optimaal", maar voor mijn beperkte use case good enough (mijn verouderde Asus Transformer, met Linux, kan alleen 720p fatsoenlijk afspelen, maar het scherm is net zo crappyGioStyle schreef op zondag 16 februari 2025 @ 18:09:
ik zou graag een 13th gen Intel processor willen uitproberen voor Intel Quick Sync.
En hetzelfde met AVX. Een instructieset die Intel zelf bedacht heeft rond 2010 en ook al 10+ jaar ondersteund. Alleen ook daarbij weer niet op de Atom achtige CPUs. N5105 niet, maar vanaf de N100 / N97 weer wel.
Vooral het AVX stukje (nodig voor "hardware accelerated" ZFS native encryption bv, maar ook vele andere software lijkt op AVX te leunen voor AES-GCM hardware accelerated toe te passen), en het feit dat mijn mini PCtje maar 8GB gesoldeerd RAM heeft (domme "design" keuze, wilde initieel alleen Home Assistant en aanverwante er op draaien), en maar 1GbE en 2,5GbE wel leuk zou zijn, doet mij ook al langere tijd twijfelen over iets nieuws. Maar dan mogelijk een gewoon systeem (Kontron + ...). Zodat ik ook wat meer development zaken er op kan draaien bv.
Ja, ik gebruik een programma om films/series van streamingsdiensten lokaal op te slaan. Ik heb in het verleden met een Intel i3 9100 gedaan en nu doe ik het met een N5105. Beide processoren staan keihard te stampen met hardware-versnelling aan, maar de verwerkingssnelheid blijft hetzelfde. Mijn hoop is dat een nieuwere versie van Intel Quick Sync de boel wat vlotter verwerkt.
De poster verwees naar M720Q machines van lenovo met 8/9th gen Intel. Die doen geen AV1 (helaas).RobertMe schreef op zondag 16 februari 2025 @ 17:11:
[...]
AV1 is een GPU feature en is dus niet afhankelijk van het moederbord maar de GPU, in dit geval ingebakken in de CPU. Dus elk N97 bordje / mini-PC zal dan voldoen. En de N100 bordjes / mini-PCs waarschijnlijk ook wel, gezien de N97 en N100 van dezelfde generatie en al zijn.
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- Mini-box
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
hoe zie je dat GPU gedeelte van CPU wordt echt gebruikt? In Windows er is aparte graph in Task Manager voor GPU, en ook met Intel tools kan je ook zien hoeveel Watts GPU package gebruikt. Weet je zeker dat al die features werken?GioStyle schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:32:
Beide processoren staan keihard te stampen met hardware-versnelling aan, maar de verwerkingssnelheid blijft hetzelfde. Mijn hoop is dat een nieuwere versie van Intel Quick Sync de boel wat vlotter verwerkt.
Onder Linux heb je intel_gpu_top. Op mijn eigen N5105 systeem zie ik ook wel dat die fors belast wordt. Maar v.w.b. CPU valt het op dat moment volgens mij wel redelijk mee.andru123 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:02:
[...]
hoe zie je dat GPU gedeelte van CPU wordt echt gebruikt? In Windows er is aparte graph in Task Manager voor GPU, en ook met Intel tools kan je ook zien hoeveel Watts GPU package gebruikt. Weet je zeker dat al die features werken?
i3-9100 heb ik het niet mee vergeleken. Die staat er wel letterlijk naast
Ja, ik heb ook een i3-9100, op het bekende Fujitsu (/Kontron) bord. Alleen zitten daar 3 disks in, met als gevolg een verbruik van ~30W idle. Daardoor dat de N5105 erbij is gekomen en uiteindelijk vrijwel alle taken heeft overgenomen en deze nog voornamelijk als NAS / storage bak dienst doet. Alternatief voor een nieuw systeem zou dan ook mogelijk een oude PC "uit de kast trekken" zijn. Maar een uhm, i5-6500 is natuurlijk te oud om echt zuinig te zijn? Als ik die Fujitsu op ~5W kan krijgen zonder disks en ~35W voor <oude PC> met de 3 disks zou dat ook al een leuke optie zijn. Mis ik alleen ECC op storage. Heb in de Fujitsu nu ook ECC RAM zitten.
Edit:
Voor de duidelijkheid, die Fujitsu + i3-9100 staan nu on-demand aan. Dus het is niet 2 systemen die beter in 1 passen. Maar 1 zuinig systeem dat 24/7 draait en een "onzuinig" systeem dat alleen on-demand aan staat.
[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 16-02-2025 20:25 ]
Ik zie tijdens het downloaden geen activiteit van de iGPU in taak manager, maar zodra het programma het bestand in 'processing' heeft gaat Video Decode richting de 30%. Als ik hardware-versnelling uitvink, duurt het ook aanzienlijk langer.andru123 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:02:
[...]
hoe zie je dat GPU gedeelte van CPU wordt echt gebruikt? In Windows er is aparte graph in Task Manager voor GPU, en ook met Intel tools kan je ook zien hoeveel Watts GPU package gebruikt. Weet je zeker dat al die features werken?
- andru123
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- Mini-box
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
@GioStyle alleen maar 30%? Waarom niet 100%.
voor nog betere duidelijkheid, je kan het aan de Inventaris toevoegen, dan hoef je niet elke keer weer uitleggenRobertMe schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:13:
Voor de duidelijkheid, die Fujitsu + i3-9100
[ Voor 31% gewijzigd door andru123 op 17-02-2025 00:12 ]
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Het is niet compleet natuurlijk, maar geeft wel een goed beeld. Onderstaand slechts 2 voorbeelden.
Je ziet dat QuickSync nu niet plotseling tig keer sneller is geworden over een aantal generaties heen!
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| # anton - local backup server CPU TEST FILE BITRATE TIME AVG_FPS AVG_SPEED AVG_WATTS i5-8500 h264_1080p_cpu ribblehead_1080p_h264 18952 kb/s 65.087s 54.10 1.90x N/A i5-8500 h264_1080p ribblehead_1080p_h264 18952 kb/s 15.655s 220.43 7.65x 9.22 i5-8500 h264_4k ribblehead_4k_h264 46881 kb/s 58.902s 58.72 2.06x 9.03 i5-8500 hevc_8bit ribblehead_1080p_hevc_8bit 14947 kb/s 45.228s 76.22 2.66x 10.95 i5-8500 hevc_4k_10bit ribblehead_4k_hevc_10bit 44617 kb/s 177.137s 19.09 .68x 11.86 # i5 13600k + supermicro x13sae-f CPU TEST FILE BITRATE TIME AVG_FPS AVG_SPEED AVG_WATTS i5-13600K h264_1080p_cpu ribblehead_1080p_h264 18952 kb/s 22.594s 154.64 5.45x N/A i5-13600K h264_1080p ribblehead_1080p_h264 18952 kb/s 14.590s 235.77 8.17x i5-13600K h264_4k ribblehead_4k_h264 46881 kb/s 51.045s 67.08 2.37x i5-13600K hevc_8bit ribblehead_1080p_hevc_8bit 14947 kb/s 38.720s 87.02 3.07x i5-13600K hevc_4k_10bit ribblehead_4k_hevc_10bit 44617 kb/s 133.974s 25.60 .89x |
[ Voor 4% gewijzigd door Mars Warrior op 17-02-2025 15:17 ]
Toevallig is dit de eerste comment die bij mij is geladen. Een Odroid H4+, en bij de snelste, h264, 1080p, komt die maar tot 123 fps gemiddeld. Vergelijk dat met de i5-6600T uit de originele gist (166 fps). Dan is een CPU die richting de 10 jaar oud gaat nog steeds beter dan het waarschijnlijk kleupele ding in de N97.Mars Warrior schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:15:
Je ziet dat QuickSync nu niet plotseling tig keer sneller is geworden over een aantal generaties heen!
Dus eens dat de generaties niet perse een groot verschil maken. Maar de tradioneel Atom lineup, met in dit geval de N97, is dus wel substantieel minder dan de gewone Core processoren, zelfs als die Core processor oud is.
de ruwe performance is natuurlijk maar een stuk van het verhaal, hoeveel vermogen verstookte de i5 vs de n97 (onder load en idle)?RobertMe schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:38:
[...]
Toevallig is dit de eerste comment die bij mij is geladen. Een Odroid H4+, en bij de snelste, h264, 1080p, komt die maar tot 123 fps gemiddeld. Vergelijk dat met de i5-6600T uit de originele gist (166 fps). Dan is een CPU die richting de 10 jaar oud gaat nog steeds beter dan het waarschijnlijk kleupele ding in de N97.
Dus eens dat de generaties niet perse een groot verschil maken. Maar de tradioneel Atom lineup, met in dit geval de N97, is dus wel substantieel minder dan de gewone Core processoren, zelfs als die Core processor oud is.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Ik vermoed dat het aantal EU's dat Intel in de Atom lijn stopt gewoon een stuk lager is. Maar dat scheelt dus wel een flink aantal FPSsen. Voor de rest zijn het voornamelijk optimalisaties, en wordt er dus - bij gelijk aantal EU's - niet veel gewonnen.RobertMe schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:38:
[...]
Toevallig is dit de eerste comment die bij mij is geladen. Een Odroid H4+, en bij de snelste, h264, 1080p, komt die maar tot 123 fps gemiddeld. Vergelijk dat met de i5-6600T uit de originele gist (166 fps). Dan is een CPU die richting de 10 jaar oud gaat nog steeds beter dan het waarschijnlijk kleupele ding in de N97.
Hoogstens dat er plotseling een decoder/encoder bijkomt. Dat maakt natuurlijk wel veel uit.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
Sommige mensen zetten het aantal Watts (ik vermoed package power of GPU power?) erbij. En dan doet een moderne CPU het een stuk beter.borft schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:18:
[...]
de ruwe performance is natuurlijk maar een stuk van het verhaal, hoeveel vermogen verstookte de i5 vs de n97 (onder load en idle)?
Da's ook waar, v.w.b. "meer hardware" resulteert ook in "betere performance". Maar als @GioStyle dus echt op zoek is naar performance v.w.b. transcoden is een Core processor dus beter. Niet omdat de EU beter is, maar wel omdat er meer van zijn.Mars Warrior schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:18:
[...]
Ik vermoed dat het aantal EU's dat Intel in de Atom lijn stopt gewoon een stuk lager is. Maar dat scheelt dus wel een flink aantal FPSsen. Voor de rest zijn het voornamelijk optimalisaties, en wordt er dus - bij gelijk aantal EU's - niet veel gewonnen.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Leicke
- Fujitsu
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3643-H
- ASRock DeskMini 310
- Fujitsu D3644-B
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- FSP FSP096-AHAN3
- Barebones
- ASRock
- De laatste generaties gebruiken dus dezelfde iGPU met evenveel EUs en wat andere max freq.
- De hele N serie doet het met andere graphics. Geen idee welke. En vaak dus met minder EUs en lagere max freq.
- De oude garde zijn qua EUs hetzelfde als de N serie, maar wel vaak met een hogere klok.
CPU | iGPU | EUs | Graphics Max Dynamic Frequency |
Intel Core i5-12500 | Intel UHD Graphics 770 | 32 | 1.45 GHz |
Intel Core i7-12700K | Intel UHD Graphics 770 | 32 | 1.50 GHz |
Intel Core i9-12900K | Intel UHD Graphics 770 | 32 | 1.55 GHz |
Intel Core i5-13600K | Intel UHD Graphics 770 | 32 | 1.50 GHz |
Intel Core i7-13700K | Intel UHD Graphics 770 | 32 | 1.60 GHz |
Intel Core i9-13900K | Intel UHD Graphics 770 | 32 | 1.65 GHz |
Intel Processor N100 | Intel UHD Graphics | 24 | 750 MHz |
Intel Processor N200 | Intel UHD Graphics | 32 | 750 MHz |
Intel Core i3-N300 | Intel UHD Graphics | 32 | Not specified |
Intel Processor N97 | Intel UHD Graphics | 24 | 1.20 GHz |
Intel Core i9-11900 | Intel UHD Graphics 750 | 32 | 1.30 GHz |
Intel Core i9-9900K | Intel UHD Graphics 630 | 24 | 1.20 GHz |
Intel Core i7-8700 | Intel UHD Graphics 630 | 24 | 1.20 GHz |
Intel Core i7-7700 | Intel HD Graphics 630 | 24 | 1.15 GHz |
Intel Core i7-6700 | Intel HD Graphics 530 | 24 | 1.15 GHz |
Als ze in de N serie nu ook de UDH 770 hadden gepropt, dan was die dus een stuk rapper geweest. Alleen dan wel de vraag of de TDP niet in de problemen komt, dus of de Max Freq niet een stuk lager zou zijn.