Anticiperend op de chaos, die imo eraan komt op 14 oktober, de dag dat ik volgens Microsoft, mijn perfekte hardware in de prullebak moet gooien, heb ik Debian 12 op een oudere Shuttle gezet.
Ik gebruik Windows al sinds 1995, maar ben zeer tevreden over de installatie en werking in Linux.
Tot ik probeerde mijn bios en ME te updaten(Spectre)... En dat is voor een Windows gebruiker hocus pocus.
Op de site van Debian, 'Firmware Updates" kreeg ik enkele mogelijkheden.
Fwupd : uefi dbx geen beschikbare updates.
Flashrom is een ander paar mouwen, dat wordt schoolbank zitten. Voor beginneling zeer steile leercurve, dit schrikt veel windowsgebruikers af.
Prutsen aan het bios is niet zonder risico, daarom mijn vraag, kan mij iemand op de goede weg helpen, is er een programma dat het vuile werk doet, is er ergens een plaats waar die dingen, zoals Flashrom, Uefitool stap voor stap uitgelegd worden voor beginnelingen.
Ik vermoed dat er toch een aantal Windowsgebruikers bij gaan komen rond 14 oktober. Allemaal nieuwelingen, die net als ik tegen die Linuxmuur aanlopen. Gezien de focus op veiligheid in Linux, lijkt het mij normaal om een bios op-datum te houden.
Debian 12 bookworm
64-bit Gnome 43.9 Weyland
Shuttle SZ270R8 rev 1.0
Bios AM 1.11 07/20/2018 (er zijn 3 nieuwere bios)(uCode for ZombieLoad oa)
chipset Intel 200 Series PCH LPC Controller (Z270)
Intel HD Graphics 530
core i3 6100
...
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik gebruik Windows al sinds 1995, maar ben zeer tevreden over de installatie en werking in Linux.
Tot ik probeerde mijn bios en ME te updaten(Spectre)... En dat is voor een Windows gebruiker hocus pocus.
Op de site van Debian, 'Firmware Updates" kreeg ik enkele mogelijkheden.
Fwupd : uefi dbx geen beschikbare updates.
Flashrom is een ander paar mouwen, dat wordt schoolbank zitten. Voor beginneling zeer steile leercurve, dit schrikt veel windowsgebruikers af.
Prutsen aan het bios is niet zonder risico, daarom mijn vraag, kan mij iemand op de goede weg helpen, is er een programma dat het vuile werk doet, is er ergens een plaats waar die dingen, zoals Flashrom, Uefitool stap voor stap uitgelegd worden voor beginnelingen.
Ik vermoed dat er toch een aantal Windowsgebruikers bij gaan komen rond 14 oktober. Allemaal nieuwelingen, die net als ik tegen die Linuxmuur aanlopen. Gezien de focus op veiligheid in Linux, lijkt het mij normaal om een bios op-datum te houden.
Debian 12 bookworm
64-bit Gnome 43.9 Weyland
Shuttle SZ270R8 rev 1.0
Bios AM 1.11 07/20/2018 (er zijn 3 nieuwere bios)(uCode for ZombieLoad oa)
chipset Intel 200 Series PCH LPC Controller (Z270)
Intel HD Graphics 530
core i3 6100
...
Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...