Ik vond dit echt één van de tofste raceweekenden die ik ooit gezien heb. Het begon natuurlijk met Lewis die op vrijdag vriend en vijand verraste met een opgevoerde motor. Hebben ze dus een motor van Bottas geofferd om te onderzoeken hoe hard ze dat ding voor één race op z'n staart kunnen trappen en blijkbaar kan ie wel een weekend mee op 110%. Heel sneaky maar ook slim om op die manier te grens van de regel op te zoeken, zet meteen het weekend op z'n kop, op een baan waar historisch gezien redbull het goed doet nog wel.
Maar Red Bull slaat meteen terug door er achter te komen dat de vleugel van HAM een millimetertje ofzo te ver open kan. Het leuke aan F1 is natuurlijk dat de wedstrijd net zoveel buiten de baan bevochten wordt als op de baan en deze soap tussen kwali en sprint was weer heerlijk om te volgen, en prima beoordeeld door de stewards.
Dan staat Lewis in een hoek gedreven maar onder enorme druk weet hij maximaal gebruik te maken van z'n gloednieuwe motor om ondanks de grid penalty nog een goede uitgangspositie te veroveren. Bottas kaapt pole weg voor Max maar die weet dat de race morgen met Hamilton gereden wordt en niet met Bottas dus dat vindt ie niet erg.
En toen de race! Ik hoop dat Max wereldkampioen wordt maar ik vond het gaaf dat Lewis ondanks de DSQ en penalty zo vroeg in de race Max al op z'n hielen zat. Ik wil die twee het op de baan zien beslissen! En deze race had echt alles, de spanning van Lewis die Max aan het binnenhalen was, tweede rijders die een interessante rol spelen, super toffe strategieën waarin Max de undercut moest zien te voorkomen.
En toen na de pitsstops zat Lewis in Max z'n DRS. Hij kwam de rest van het veld makkelijk voorbij maar Max is natuurlijk buitencategorie in verdedigen, zou het HAM lukken? Ik heb F1 echt nog nooit zo spannend gevonden als op dat moment.
Na een paar fantastische verdedigende acties lijkt het moment daar dat Lewis Max heeft ingehaald, hij zit er al een stukje voor aan de buitenkant. Max remt natuurlijk veel te laat, want hij weet dat ie 'em anders niet gaat houden en gezien is. Maar hij zet daar net geen voet verkeerd, dit is precies op de grens, op het scherpst van de snede.
In die actie komt een heel seizoen samen. Max die op de baan al een paar keer aan Lewis heeft laten weten dat ie onder geen beding een centimeter toe gaat geven, en weet dat Lewis geen DNF kan hebben en dus wel moet wijken. Die race in Oostenrijk met de penaltys voor Norris en Perez, de roep om coureurs te laten racen. De politiek buiten de baan waarin elk team een spel speelt om de stewards te beïnvloeden. Zelfs die race van Vettel en Hamilton toen Hamilton door een penalty van Vettel won en iedereen de pest in had omdat we de race op de baan gevochten willen zien worden.
Natuurlijk mag je niet zo laat remmen dat je de bocht niet eens meer kan halen als je ingehaald wordt, dat is logisch. Iedereen wist dat het de schuld van Rosberg was toen ie in
Oostenrijk 2016 vergat te remmen voor de bocht toen Hamilton ernaast zat. Maar de omstandigheden en de uitkomst was hier precies goed, het kon echt nog nét door de beugel. Echt heel slim gespeeld van Verstappen hier, het psychologische aspect van het racen maximaal uitgebuit.
Dan is het nog even spannend of Lewis z'n banden nog wel goed genoeg zijn maar al snel blijkt dat die motor echt veel te snel is dit weekend. Jammer maar 5 puntjes verliezen is geen drama. Ik ben heel benieuwd hoe Mercedes het de komende tijd gaat spelen. Zal die motor komend weekend weer zo snel afgesteld staan of is het nieuwe er dan wel weer vanaf? Hebben ze een loophole in de regels gevonden en gaan ze elke week vanaf de 6e plek starten om naar voren te rijden? Dat zou wel echt gestoord zijn en totaal niet de bedoeling!
Ik zit te smullen van Toto die dan in de media zit de jammeren dat iedereen de hele tijd zo tegen ze is, de FIA, de stewards, de tegenstanders. Oh oh wat hebben ze het zwaar. Doet me denken aan een voetballer die licht wordt aangetikt maar moord en brand schreeuwt voor een vrije trap. Zelfs al gaat ie die nu niet meer krijgen, misschien weet ie de scheidsrechter voor de volgende keer toch te beïnvloeden. Tis ook niet oprecht, gewoon politiek in de hoop volgende keer een beslissing mee te krijgen. Maar het laat wel zien hoe zenuwachtig en wanhopig ze allemaal zijn bij Mercedes, vooral Toto die al het hele weekend zo emotioneel is. Haha hilarisch.
Laatste drie races gaan echt ongekend spannend worden, man man zo veel zin in!