Wolly schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:02:
[...]
De prijzen van het modelcontract, een niche product met prijzen van juli 2021, zijn natuurlijk niet gebaseerd op een toeloop van 90k klanten in een tijd dat de energieprijs op het hoogste punt (ever?) staat. Logisch dus dat Eneco dat niet kan gebruiken in hun aanbod.
Dan hadden ze met de overheid/ instanties in gesprek gemoeten, of moeten zeggen, wij kunnen wel X aantal opvangen en samen met een andere partij ook een X aantal opvangen, tegen redelijke tarieven. De tarieven die ze vragen zijn erg onredelijk, in die zin:
- Je kan geen kant op als consument en zit er verplicht ineens aan vast;
- Zou ik naar ze overstappen zouden ze me met het modelcontract accepteren, maar nu het een verplichting is zeggen ze wel 'ja hoor, kom maar met 90.000 klanten', maar kiezen er dan wel voor dit tegen de hoofdprijs te doen. Er is gewoon geen redelijke afweging geweest, maar voor de gemakkelijkste weg gekozen. Als dat niet kan met 90.000 klanten, hadden ze moeten onderhandelen en niet zoals ze nu doen, de consument te pakken nemen.
LaTiNo156 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:10:
[...]
Uitgaande van de goedheid van de mens (!) zou je kunnen zeggen dat ze extra gas/stroom hebben moeten inkopen om die 90.000 mensen te kunnen leveren, en dat gaat tegen de huidige crazy marktprijzen.
Andere leveranciers hadden ook variabele contracten die ze konden leveren omdat ze al vooraf hadden ingekocht, maar die raken ook op bij een toestroom van nieuwe abonnees waardoor ze ook extra moeten inkopen...tegen de huidige marktprijzen...
Kortom, degenen die direct overstapten naar een concurrent hebben geluk, de trage slakken zoals jij en ik zijn de pineut

Ik wilde wel, maar werd nogal tegengewerkt (ik was er ook redelijk op tijd bij, maar de partijen waarheen ik eerst wilde wilden met geen modelcontract aanbieden per 1 november, omdat we dan 'verplicht een maand aan Eneco vastzaten'.
Ook hier gaat van alles mis in dit hele traject: Consumenten worden niet (goed) geïnformeerd over hun rechten en krijgen alleen te horen dat ze naar Eneco moeten en er een maand aan vast zitten. Je kan toch niet verwachten dat de consument hier alles van weet/ zelf uitzoekt? Als zelfs in de kamer er vragen over gesteld moeten worden omdat e.e.a. schimmig/ volgens vreemde procedures is gedaan, hoe moet de gemiddelde consument daar dan mee om gaan?
[
Voor 37% gewijzigd door
jbdeiman op 09-11-2021 11:17
]