Energieleverancier Enstroga raakt vergunning kwijt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Topicstarter
Energiebedrijf Enstroga valt ook om, klanten verdeeld over andere leveranciers

Enstroga is na Welkom Energie het tweede energiebedrijf in een maand tijd dat omvalt. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) trekt de leveringsvergunning van de Duitse leverancier in. De klanten worden verdeeld over alle andere energiebedrijven, laat de toezichthouder vanmiddag weten.

Dat Enstroga in zwaar weer verkeerde, bleek afgelopen maand al uit de hondsbrutale brieven die veek klanten ontvingen. Daarin dreigde het energiebedrijf het energiecontract te beëindigen, tenzij klanten een enorme tariefsverhoging zouden accepteren. De ACM kwam daarop in actie en verbood deze praktijk.

Toch ging het bedrijf door met het opzeggen van klanten, waarna de toezichthouder afgelopen week een dwangsom oplegde van 15.000 euro per week. Dit bedrag kon oplopen tot maximaal 45.000 euro.

Nu blijkt dat Enstroga zelf de handdoek in de ring gegooid. De directie heeft de ACM gevraagd de leveringsvergunning in te trekken. Dat doet de toezichthouder per 12 november, vanaf dat moment mag Enstroga klanten geen stroom en gas meer leveren. Vanaf die datum worden alle bestaande contracten, inclusief alle voorwaarden, officieel beëindigd.

Marktaandeel
Het omvallen van Enstroga is overigens beduidend kleiner dan dat van Welkom Energie. De leverancier had slechts enkele honderden klanten. Van 300 klanten is de levering onlangs - tegen de regels van de ACM in - al stopgezet. Slechts 150 huishoudens staan momenteel nog officieel geregistreerd als afnemer. Zij worden verdeeld over alle andere energiebedrijven naar rato van marktaandeel. Dat betekent dat de meeste mensen bij Vattenfall, Essent of Eneco zullen terechtkomen. Daar gaan zij veel hogere tarieven betalen.

Enstroga is een Duits bedrijf dat sinds 2012 bestaat en in meerdere Europese landen actief is, waaronder Nederland en Italië. Het hoofdkantoor staat in Berlijn. In ons land bezit de leverancier een adres in Maastricht.

09-11-2021: Energieleverancier Enstroga vraagt ACM om vergunning in te trekken

[ Voor 79% gewijzigd door Yorinn op 09-11-2021 15:40 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kan meteen al niks meer op hun website, niet meer inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:12
*knip* Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox.

[ Voor 83% gewijzigd door Yorinn op 09-11-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13

Oekol

waka waka hey hey

Tot onze spijt moeten we u mededelen dat ENSTROGA haar handelsactiviteiten in Nederland staakt. ENSTROGA wilde als nieuwe, virtuele leverancier op de Nederlandse markt graag de strijd aangaan met de gevestigde bedrijven. Met behulp van geavanceerde systemen en volledig geautomatiseerde processen wilden we de kosten zo laag mogelijk houden, om vervolgens zo goedkoop mogelijk energie te kunnen leveren. Sinds we in de zomer van 2020 leverde ENSTROGA energie klanten in Nederland. De beginperiode stond in het teken van het verkennen en testen van de markt en de processen en het opbouwen en verbeteren van onze systemen. Het doel was eind dit jaar klant nummer 1000 te verwelkomen, maar helaas heeft dit niet zo mogen zijn. Het was onder de huidige marktomstandigheden in de Nederlandse energiemarkt niet mogelijk om hier als klein bedrijf mee verder te gaan.

Dit is een beslissing die we niet lichtzinnig genomen hebben, maar de recente ontwikkelingen lieten ons geen andere keuze. ENSTROGA heeft de ACM daarom verzocht de leveringsvergunning in te trekken. De klanten van ENSTROGA zullen door de ACM een nieuwe leverancier toegewezen krijgen.

Wanneer u klant bent bij ENSTROGA zal u van ons energie geleverd krijgen tot de datum waarop uw nieuwe leverancier de levering overneemt. U zult hierdoor niet zonder stroom of gas komen te zitten. Totdat uw nieuwe leverancier de levering heeft overgenomen, heeft u als klant te maken met een zogenaamde vensterperiode. Tijdens deze periode levert ENSTROGA u nog energie en overziet de ACM een soepele overgang naar uw nieuwe leverancier. U kunt in deze periode niet zelf overstappen. Na de overname zult u door uw nieuwe leverancier geïnformeerd worden.

We doen ons best u binnen 42 dagen na de beëindiging van uw contract bij ENSTROGA een eindnota op te sturen.

In het geval van een stroomstoring of een gaslek kunt u contact opnemen met het nationaal storingsnummer: 0800-9009. Voor verdere vragen verwijzen wij u door naar de veelgestelde vragen hieronder.

Voor verdere informatie raden we u aan de website van ACM Consuwijzer in de gaten te houden: https://www.consuwijzer.n...m/energiebedrijf-failliet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57381

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:34
Anoniem: 57381 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:53:
Ik weet niet of wat de ACM doet wel in het belang van de consument is. De ACM had wellicht helemaal niet de vergunning moeten verlenen als er onvoldoende dekking was voor prijsfluctuatie. Ik vind het hele handelen van de ACM wel dubieus.

Maar goed, we worden dus verdeeld over andere energiebedrijven. Waarschijnlijk ook tegen de hoofdprijs. Er ontstaan nu een aantal hele bijzondere situaties:

1) Hoe zit dat dan met de AVG / GDPR? Mijn gegevens mogen ze niet zo maar delen met een andere leverancier. Klacht bij de AP is snel gedaan en zal ik niet nalaten.

2) Als ze niet failliet zijn dan kunnen ze mij niet zo maar zonder mijn toestemming bij een andere leverancier onderbrengen zonder dat ik akkoord geef toch? Ik teken niets en heb dus ook geen overeenkomst dan.

3) In geval van faillissement mag de curator de boedel verkopen, dus ook de klanten + contracten. Klanten alleen is helemaal niets. Ik heb eerder meegemaakt dat de curator voor overdracht klantenbestand eerst (conform avg) toestemming vroeg. Als de klanten+contracten verkocht worden dan behoud ik ook mijn rechten.

In mijn optiek heb ik met een nieuwe leverancier straks geen juridische overeenkomst. Ik ga die dan ook niet betalen en wens ze veel succes met incasso zonder contract. Tenzij, ze het contract hebben overgenomen! In dat geval betaal ik de oude prijs.

Zal wel een gevalletjes rechtbank worden....prima!

Overigens: Hoe gaan ze uitrekenen wat ik bij welke leverancier verschuldigd ben? Krijg ik een brief met een verzoek om meterstanden door te geven?
1. Heeft totaal geen nut, want het is uitlegbaar volgens mijns inziens meerdere grondslagen dat jouw gegevens gedeeld worden. Het is bijv een gerechtvaardigd belang dat de energieleverancier voldoet aan het verwerken van jouw persoonsgegevens om het wettelijk bepaalde aanbod aan jou te sturen.

2. Het is wettelijk bepaald dat jij een contract aangeboden moet krijgen en jij moet het ook accepteren, omdat de SLR-procedure in werking treedt.

3. In geval van faillissement treedt ook de SLR-procedure in werking. Dus er kan nu niks van een klantenbestand meer verkocht worden door de curator.

[ Voor 6% gewijzigd door SidewalkSuper op 09-11-2021 16:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:03
Het doel was eind dit jaar klant nummer 1000 te verwelkomen, maar helaas heeft dit niet zo mogen zijn. Het was onder de huidige marktomstandigheden in de Nederlandse energiemarkt niet mogelijk om hier als klein bedrijf mee verder te gaan.
Dat het een kleine speler was wist ik, maar <1000 klanten had ik niet verwacht. Dan snap ik eigenlijk heel goed dat je het niet kan redden in deze markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Normaal worden de klanten van een failliete energieleverancier ondergebracht bij een nieuwe leverancier. Maar aangezien Enstroga al een hoop contracten van klanten eenzijdig had opgezegd, zijn dit eigenlijk geen klanten meer. Dus deze mensen zijn nu al vrij om te gaan waar ze willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:08
Belang van de consument is hier wel een ingewikkelde, het consequent vast houden aan de visie van contract is contract zorgt er voor dat Enstroga binnenkort het faillissement gaat aanvragen waardoor de consument de betaalde voorschotten kwijt is + welkomst bonus etc.. Of dat nu in het belang van de consument is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
abalone schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:09:
Normaal worden de klanten van een failliete energieleverancier ondergebracht bij een nieuwe leverancier. Maar aangezien Enstroga al een hoop contracten van klanten eenzijdig had opgezegd, zijn dit eigenlijk geen klanten meer. Dus deze mensen zijn nu al vrij om te gaan waar ze willen?
Dit geldt ook voor de klanten die Enstroga eenzijdig heeft opgezegd. Wellicht zijn sommige van die klanten al wel naar een nieuw contract bij een andere partij gegaan uit eigen beweging. Dan zal het mogelijk zo zijn dat die klanten daar later geaccepteerd kunnen gaan worden afhankelijk van de datum van aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

Pazo

Mroaw?

Dat ligt aan de datum. Zie: https://www.consuwijzer.n...-om-vergunning-te-trekken
Ik ben niet overgestapt naar een andere energieleverancier.

Klanten die nog niet zijn overgestapt, worden verdeeld over andere energieleveranciers. U krijgt een andere energieleverancier toegewezen.

Ik ben overgestapt. Mijn nieuwe contract ging in voor 9 november.

Dan geldt dit nieuwe energiecontract bij deze andere energieleverancier. U ontvangt elektriciteit en gas van de energieleverancier die u hebt gekozen. U wordt niet verdeeld over andere energieleveranciers.

Ik ben overgestapt. Mijn nieuwe contract gaat in na 8 november.

Klanten van wie het contract nog niet is ingegaan, worden verdeeld over andere energieleveranciers. U krijgt een andere energieleverancier toegewezen tot de afgesproken ingangsdatum van uw nieuwe contract bij de energieleverancier die u hebt gekozen. Gaat uw nieuwe energiecontract bij de energieleverancier die u onlangs heeft gekozen in? Dan wordt u op deze datum automatisch overgezet naar de leverancier van uw keuze en stopt het contract bij de energieleverancier die u kreeg toegewezen

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheppie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-04 20:02
Stukje bij nu over die klanten:
"Alle klanten van Enstroga worden volgens de zogenoemde 'restverdeling' verdeeld over alle andere energieleveranciers", laat de ACM weten. Enstroga had onlangs al de levering aan circa driehonderd klanten stopgezet. "Omdat Enstroga de levering bij deze klanten ten onrechte heeft beëindigd, vallen zij ook onder de regeling."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Volgens het AD worden die ook verdeeld, tenzij ze al een andere aanbieder hebben gevonden, dan mogen ze hier vanaf zien.
De andere 300 huishoudens worden eveneens verdeeld, maar mogen hiervan afzien als ze in de tussentijd al zijn overgestapt naar een andere leverancier.

Velen kregen al een brief van hun lokale netbeheerder met de mededeling dat ze geen energiecontract meer bezaten en dat ze snel een nieuwe leverancier moesten zoeken. De ACM maande hen dat advies op te volgen. De toezichthouder had geen macht om Enstroga te dwingen de klanten terug te nemen.
Ben benieuwd of DBG dan snel zal volgen, die haalden hetzelfde trucje uit als Enstroga.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 09-11-2021 16:15 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:49
Dus Welkom gaat failliet en de 90.000 klanten gaan naar alleen Eneco met een bak gezeik waar je U tegen zegt. Maar als Enstroga failliet gaat, met minder dan 1000 klanten, dan worden die verdeeld over alle leveranciers. Had de ACM de situaties niet beter om kunnen draaien? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Het is voor mij sowieso al een raadsel dat je met zo’n kleine klanten aantal een energiemaatschappij kan oprichten???

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

Pazo

Mroaw?

Possible schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:21:
Het is voor mij sowieso al een raadsel dat je met zo’n kleine klanten aantal een energiemaatschappij kan oprichten???
Aan de ene kant wel, maar aan de andere kant: je moet toch een keer / ergens beginnen?
Zou ook wel een bedrijf willen starten en dan gelijk vanaf dag 1 1000 klanten hebben :)

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Anoniem: 57381 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:20:
[...]

Het is officieel nog niet bekend maar ik verwacht dat 'verdelen', net als bij Welkom betekent dat iedereen naar Eneco gaat en de hoofdprijs door de strot geduwd gaat krijgen.
Nee, dat zal hier niet het geval zijn, al zullen er veel wel naar Eneco gaan, omdat dit een van de 3 grote jongens is. Tenzij er alsnog een partij wordt gevonden die alle klanten wil overnemen, maar daar lijkt het niet op.

Uit het AD artikel:
150 huishoudens staan momenteel nog officieel geregistreerd als afnemer. Zij worden verdeeld over alle andere energiebedrijven naar rato van marktaandeel. In tegenstelling tot bij Welkom Energie - waar Eneco de klanten voorafgaand aan het faillissement overnam - is er nu geen andere leverancier die de klanten vrijwillig wil hebben.

De andere 300 huishoudens worden eveneens verdeeld, maar mogen hiervan afzien als ze in de tussentijd al zijn overgestapt naar een andere leverancier.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennism op 09-11-2021 16:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
dehardstyler schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:19:
Dus Welkom gaat failliet en de 90.000 klanten gaan naar alleen Eneco met een bak gezeik waar je U tegen zegt. Maar als Enstroga failliet gaat, met minder dan 1000 klanten, dan worden die verdeeld over alle leveranciers. Had de ACM de situaties niet beter om kunnen draaien? 8)7
Ik denk eerder dat de energie maatschappijen lering trekken uit de WE casus en hun handen niet meer willen branden aan het overnemen van alle klanten en dus het laten aankomen op de wettelijk vastgelegde verdeling die plaats moet vinden wanneer geen partij bereid is alle klanten over te nemen.

Op zich denk ik ook best logisch als je ziet hoe Eneco afgebrand wordt. Ik zou daar dan ook niet meer zo happig op zijn.

Ik moet zeggen dat ik dit wel een mooie ontwikkeling vind, nu kunnen we immers zien of die tarieven van Eneco echt zo absurd zijn in de huidige markt als mensen doen geloven, of dat de andere energiemaatschappijen met vergelijkbare tarieven komen. Al is het natuurlijk geen 100% eerlijke vergelijking omdat dit om enkele klanten zal gaan en niet om 90.000 in een keer, zoals bij Eneco, waardoor Eneco mogelijk op een zeer ongunstig moment extra contracten heeft moeten afsluiten qua inkoop, terwijl de maatschappijen dat nu niet hoeven te doen, daar is deze impact immers te klein voor.

[ Voor 26% gewijzigd door Dennism op 09-11-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05 21:30
Op de site van Enstroga:

Tot onze spijt moeten we u mededelen dat ENSTROGA haar handelsactiviteiten in Nederland staakt. ENSTROGA wilde als nieuwe, virtuele leverancier op de Nederlandse markt graag de strijd aangaan met de gevestigde bedrijven. Met behulp van geavanceerde systemen en volledig geautomatiseerde processen wilden we de kosten zo laag mogelijk houden, om vervolgens zo goedkoop mogelijk energie te kunnen leveren. Sinds we in de zomer van 2020 leverde ENSTROGA energie klanten in Nederland. De beginperiode stond in het teken van het verkennen en testen van de markt en de processen en het opbouwen en verbeteren van onze systemen. Het doel was eind dit jaar klant nummer 1000 te verwelkomen, maar helaas heeft dit niet zo mogen zijn. Het was onder de huidige marktomstandigheden in de Nederlandse energiemarkt niet mogelijk om hier als klein bedrijf mee verder te gaan.

Dit is een beslissing die we niet lichtzinnig genomen hebben, maar de recente ontwikkelingen lieten ons geen andere keuze. ENSTROGA heeft de ACM daarom verzocht de leveringsvergunning in te trekken. De klanten van ENSTROGA zullen door de ACM een nieuwe leverancier toegewezen krijgen.

Wanneer u klant bent bij ENSTROGA zal u van ons energie geleverd krijgen tot de datum waarop uw nieuwe leverancier de levering overneemt. U zult hierdoor niet zonder stroom of gas komen te zitten. Totdat uw nieuwe leverancier de levering heeft overgenomen, heeft u als klant te maken met een zogenaamde vensterperiode. Tijdens deze periode levert ENSTROGA u nog energie en overziet de ACM een soepele overgang naar uw nieuwe leverancier. U kunt in deze periode niet zelf overstappen. Na de overname zult u door uw nieuwe leverancier geïnformeerd worden.

We doen ons best u binnen 42 dagen na de beëindiging van uw contract bij ENSTROGA een eindnota op te sturen.

In het geval van een stroomstoring of een gaslek kunt u contact opnemen met het nationaal storingsnummer: 0800-9009. Voor verdere vragen verwijzen wij u door naar de veelgestelde vragen hieronder.

Voor verdere informatie raden we u aan de website van ACM Consuwijzer in de gaten te houden:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 15:51

mark-k

AKA markkNL

Dennism schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:25:
[...]

Ik denk eerder dat de energie maatschappijen lering trekken uit de WE casus en hun handen niet meer willen branden aan het overnemen van alle klanten en dus het laten aankomen op de wettelijk vastgelegde verdeling die plaats moet vinden wanneer geen partij bereid is alle klanten over te nemen.

Op zich denk ik ook best logisch als je ziet hoe Eneco afgebrand wordt. Ik zou daar dan ook niet meer zo happig op zijn.
Eneco wordt niet zozeer afgebrand op de constructie (hoewel die ook dubieus is), maar vooral op de schandalige manier waarop men behandeld wordt. Geen nieuw contract, geen informatie over tarieven voordat afname begint, geen fatsoenlijke communicatie of klantenservice, moeilijk doen over overstappen, en achterlijk hoge tarieven rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
mark-k schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:30:
[...]

Eneco wordt niet zozeer afgebrand op de constructie (hoewel die ook dubieus is), maar vooral op de schandalige manier waarop men behandeld wordt. Geen nieuw contract, geen informatie over tarieven voordat afname begint, geen fatsoenlijke communicatie of klantenservice, moeilijk doen over overstappen, en achterlijk hoge tarieven rekenen.
Niet met alle punten oneens, maar met alle respect, moeilijk doen over overstappen is in deze gewoon de wet. Dat ze geen boete rekenen en mensen een afrekening sturen ten tijde van dat ze eigenlijk nog niet over mogen is best oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-05 17:36

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Dennism schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:08:
[...]

Dat het een kleine speler was wist ik, maar <1000 klanten had ik niet verwacht. Dan snap ik eigenlijk heel goed dat je het niet kan redden in deze markt.
Ze hadden dus 300 (eruit gegooid) en 150 (nog geregistreerd) = 450 klanten. Gemiddelde energiekosten per jaar is 1610 euro (Bron: https://www.milieucentraa...gemiddeld-energieverbruik)

Betekent een omzet van ongeveer op 725.000 euro. Met een dwangsom van 45.000 euro hakt dat wel flink erop in.

Het business model zou kunnen; ze wilden alles automatiseren en een lage kostenstrategie aanhangen.

Met deze aantallen klanten zou de klap ook absoluut gezien relatief klein moeten zijn. Het moederbedrijf heeft dus ook geen vet meer op de botten, en ook geen investeerder of financiering kunnen aantrekken.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
mark-k schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:30:
[...]

Ik denk dat het waarom nu even niet zo belangrijk is, je ziet dat in de media Eneco wordt afgebrand en of dat nu terecht of onterecht is, denk ik wel dat dit een wissel trekt op de bereidheid van andere maatschappijen om zo'n stap te zetten (en mogelijk ook al dan niet terecht) ook zo in het nieuws te komen.

Of Eneco terecht wordt afgebrand is denk ik ook nog maar de vraag, immers dat je een variabel contract krijgt is alleen al gunstig, geen informatie over tarieven ben ik met je eens dat het lastig is, echter wel met de kanttekening, hoe realistisch is het om zo kort dag dat allemaal te regelen, je kan immers niet stoppen met leveren. De tarieven waren 3 november volgens mij inzichtelijk in de app, dan hebben we het over 2 dagen, niet prettig, maar imho ook niet onoverkomelijk gezien de situatie. Het moeilijk doen qua overstappen valt volgens mij ook wel mee, volgens mij kan iedereen per 1 december weer weg en vaak zelfs eerder.

Blijft imho over de tarieven, en of die achterlijk hoog zijn is natuurlijk maar de vraag, als Eneco voor deze overname eind oktober extra contracten heeft af moeten sluiten zal dat erg tegenvallen, in het WE topic kan je ergens een berekening vinden van een maatschappij die claimt energie tegen kostprijs te verkopen, en daar lagen de inkoopprijzen voor een m3 gas eind oktober op €1,66 per m3 incl belastingen. Klopt dat, dan zou Eneco een relatief kleine marge maken met die 'absurd hoge prijzen'.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 09-11-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 127% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:10 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dennism
Anoniem: 57381 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:50:
Opvallend is dat er maar 1 echt grote winnaar is..... de overheid! Die haalt een record bedrag aan energie belasting binnen. Hoe meer mensen een hoog tarief betalen, hoe meer inkomsten!
Die volg ik niet direct, immers de belasting op energie is voor zover ik weet niet afhankelijk van de hoogte van de tarieven, maar zijn juist vaste tarieven. Of een m3 gas dus 'kaal' €0,40 kost of €1,30, de energiebelasting + ODE zijn gelijk.

Daarnaast gaat de belasting op energie juist omlaag volgend jaar om te compenseren voor de hogere prijzen net als dat Vermindering energiebelasting 2021. Het enige dat zal stijgen is de BTW, maar dat is geen specifieke belasting op energie en valt m.i. dus ook niet onder de noemer 'energie belasting'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 15:51

mark-k

AKA markkNL

Dennism schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:39:
[...]

Ik denk dat het waarom nu even niet zo belangrijk is, je ziet dat in de media Eneco wordt afgebrand en of dat nu terecht of onterecht is, denk ik wel dat dit een wissel trekt op de bereidheid van andere maatschappijen om zo'n stap te zetten (en mogelijk ook al dan niet terecht) ook zo in het nieuws te komen.

Of Eneco terecht wordt afgebrand is denk ik ook nog maar de vraag, immers dat je een variabel contract krijgt is alleen al gunstig, geen informatie over tarieven ben ik met je eens dat het lastig is, echter wel met de kanttekening, hoe realistisch is het om zo kort dag dat allemaal te regelen, je kan immers niet stoppen met leveren. De tarieven waren 3 november volgens mij inzichtelijk in de app, dan hebben we het over 2 dagen, niet prettig, maar imho ook niet onoverkomelijk gezien de situatie. Het moeilijk doen qua overstappen valt volgens mij ook wel mee, volgens mij kan iedereen per 1 december weer weg en vaak zelfs eerder.

Blijft imho over de tarieven, en of die achterlijk hoog zijn is natuurlijk maar de vraag, als Eneco voor deze overname eind oktober extra contracten heeft af moeten sluiten zal dat erg tegenvallen, in het WE topic kan je ergens een berekening vinden van een maatschappij die claimt energie tegen kostprijs te verkopen, en daar lagen de inkoopprijzen voor een m3 gas eind oktober op €1,66 per m3 incl belastingen. Klopt dat, dan zou Eneco een relatief kleine marge maken met die 'absurd hoge prijzen'.
Ik kreeg pas 5 dagen nadat levering ingegaan was bericht over mijn tarieven. Verder noem ik het inderdaad achterlijk hoog als nieuwe klanten goedkoper een contract kunnen afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:43
gorgi_19 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:36:
[...]

Ze hadden dus 300 (eruit gegooid) en 150 (nog geregistreerd) = 450 klanten. Gemiddelde energiekosten per jaar is 1610 euro (Bron: https://www.milieucentraa...gemiddeld-energieverbruik)

Betekent een omzet van ongeveer op 725.000 euro. Met een dwangsom van 45.000 euro hakt dat wel flink erop in.

Het business model zou kunnen; ze wilden alles automatiseren en een lage kostenstrategie aanhangen.

Met deze aantallen klanten zou de klap ook absoluut gezien relatief klein moeten zijn. Het moederbedrijf heeft dus ook geen vet meer op de botten, en ook geen investeerder of financiering kunnen aantrekken.
Het toont vooral het opportunisme of het totaal gebrek aan geloof in het eigen business model.

Waarom zou je voor een aanloopverlies van een paar ton anders je hele onderneming laten klappen? Een bedrijf in deze sector moet volume maken om winst te maken en dat vergt sowieso kapitaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Van 300 klanten is de levering onlangs - tegen de regels van de ACM in - al stopgezet.
Wat gebeurde er in de praktijk als je als klant de eenzijdige beëindiging van je contract betwist, dus voordat de leverancier failliet gaat?

Als ook de ACM zegt dat dat niet in de haak is heb je best een sterke zaak. Ondertussen wordt fysiek je gas niet afgesloten en in tegenstelling tot een faillissement neem ik aan dat je niet opeens bij een andere leverancier wordt neergezet.

[ Voor 4% gewijzigd door marcieking op 09-11-2021 20:16 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
marcieking schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:09:
[...]

Wat gebeurt er in de praktijk als je als klant de eenzijdige beëindiging van je contract betwist?

Als ook de ACM zegt dat dat niet in de haak is heb je best een sterke zaak. Ondertussen wordt fysiek je gas niet afgesloten en in tegenstelling tot een faillissement neem ik aan dat je niet opeens bij een andere leverancier wordt neergezet.
Ik verwacht eigenlijk dat dit nu niet direct meer van belang is. Ik verwacht immers dat Enstroga, zoals zo'n beetje iedere maatschappij in de voorwaarden opgenomen zal hebben dat het contract eindigt wanneer de vergunning ingetrokken is. Helaas werkt de website niet meer, maar misschien heeft iemand toevallig de voorwaarden nog ergens?

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 09-11-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24
Dennism schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:25:
[...]

Ik verwacht eigenlijk dat dit nu niet direct meer van belang is. Ik verwacht immers dat Enstroga, zoals zo'n beetje iedere maatschappij in de voorwaarden opgenomen zal hebben dat het contract eindigt wanneer de vergunning ingetrokken is. Helaas werkt de website niet meer, maar misschien heeft iemand toevallig de voorwaarden nog ergens?
Dat staat in de algemene leveringsvoorwaarden die echt iedere partij opneemt, wellicht semi verplicht omdat de meeste zaken direct gespiegeld zijn aan de wet en voldoen aan het "doorwerken in het privaatrecht" ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
dehardstyler schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:19:
De ACM was bij Welkom helemaal niet aan zet omdat dit een pre-pack was. Daar had de stille bewindvoerder onder toezicht van een procureur dit in gang gezet.

Enstroga heeft de normale procedure, eerst vergunning intrekken, ACM regels voor verdeling (gaat effectief natuurlijk 1 bedrijf worden vanwege kosten voor de boedel) en binnen een paar dagen een faillissement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Rukapul schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:06:
[...]

Het toont vooral het opportunisme of het totaal gebrek aan geloof in het eigen business model.

Waarom zou je voor een aanloopverlies van een paar ton anders je hele onderneming laten klappen? Een bedrijf in deze sector moet volume maken om winst te maken en dat vergt sowieso kapitaal.
Hetzelfde zou je natuurlijk kunnen zeggen over de klanten.

"Ome henk richt een energiebedrijfje op, kom wij gaan daarbij".
Klantenm hebben op zijn minst ook wel onmderzoeksplicht, of gaan die ook akkoord nav een deurtotdeur verkoper?
komop, 7ton is "niks" in een bedrijf.
Dat betekent dat 7 kermismeisjes al een energiebedrijf kunnen oprichten (ex van een vriend had al ong 100k dmv werken op de kermis)

Het toont ook aan dat heel veel mensen geen enkel onderzoek meer doen en simpelweg bij de eerste "hit" uit hun zoekresultaten gaan shoppen.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
marcieking schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:09:
[...]

Wat gebeurde er in de praktijk als je als klant de eenzijdige beëindiging van je contract betwist, dus voordat de leverancier failliet gaat?

Je krijgt dan brieven van de netbeheerder om snel een nieuwe leverancier te zoeken op straffe van dat ze je gaan afsluiten. De rekening van die periode krijg je vanzelf ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Dus de netbeheerder kiest feitelijk de kant van de energieleverancier boven het oordeel van de ACM? Dat is ergens wel raar, toch?
De energieleverancier claimt een contract te verbreken, maar de ACM zegt dat dat niet zomaar kan op die manier. Vervolgens word je eigenlijk door de netbeheerder gedwongen om de de facto opzegging toch maar te accepteren door een andere leverancier te kiezen.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
marcieking schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:05:
Dus de netbeheerder kiest feitelijk de kant van de energieleverancier boven het oordeel van de ACM? Dat is ergens wel raar, toch?
De energieleverancier claimt een contract te verbreken, maar de ACM zegt dat dat niet zomaar kan op die manier. Vervolgens word je eigenlijk door de netbeheerder gedwongen om de de facto opzegging toch maar te accepteren door een andere leverancier te kiezen.
Ze kiezen geen kant, echter jouw probleem met jouw leverancier is natuurlijk niet het probleem van de netbeheerder. Als jij energie afneemt ben jij verplicht een contract te hebben, het is logisch dat een netbeheerder daarop handelt wanneer jouw aansluiting in hun systemen geen actief contract heeft. Als jouw leverancier dat opzegt (terecht of niet), kun jij 2 paden bewandelen:

1. Een nieuwe leverancier nemen.
2. Een juridische procedure starten tegen jouw leverancier, wanneer jij van mening bent dat je een geldig contract hebt en de netbeheerder dreigt met afsluiten kan je dan met bijv. een kort geding vorderen van de energie leverancier dat ze doorgaat met leveren en dit ook zo aangeven in de systemen van de netbeheerder

Echter in dit geval gaf de ACM zelf het advies al om nadat Enstroga de contracten eenzijdig had opgezegd zelf een andere leverancier te zoeken, ook al gaf de ACM ook aan dat de leverancier dit eigenlijk niet mocht doen. Dat spreekt natuurlijk al boekdelen, de ACM had al prima door dat hoewel wat Enstroga deed juridisch niet correct is, juridische stappen ondernemen niet veel zin zouden hebben vanwege de financiële positie van het bedrijf.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 10-11-2021 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:20
sambalbaj schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:00:
[...]

De ACM was bij Welkom helemaal niet aan zet omdat dit een pre-pack was. Daar had de stille bewindvoerder onder toezicht van een procureur dit in gang gezet.

Enstroga heeft de normale procedure, eerst vergunning intrekken, ACM regels voor verdeling (gaat effectief natuurlijk 1 bedrijf worden vanwege kosten voor de boedel) en binnen een paar dagen een faillissement.
De Enstroga klanten worden verdeeld over de 'grotere' leveranciers (vanaf zo'n 10.000 aansluitingen) en komen dus niet allemaal bij één partij terecht.
Dat niet alle leveranciers hier meegenomen worden zal er mee te maken hebben dat je anders partijen krijgt die 0,75 klant zouden moeten krijgen. En mogelijk nog belangrijker de financiële draagkracht natuurlijk, want dat lijkt wel een dingetje te zijn de laatste weken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Anoniem: 57381 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:50:
Opvallend is dat er maar 1 echt grote winnaar is..... de overheid! Die haalt een record bedrag aan energie belasting binnen. Hoe meer mensen een hoog tarief betalen, hoe meer inkomsten! Die ~400,- is echt maar een heel klein sigaartje uit eigen doos, ze houden er heel veel meer aan over! Dat ben ik straks per maand al extra kwijt......
Energie kost geld. Die compensatie van de overheid gaat mensen ook niet stimuleren om energie te besparen. Trek eens een trui aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:07
Anoniem: 57381 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:42:
Ik constateer dat Enstroga (nog) niet failliet is.....
M.a.w. het bedrijf bestaat nog en is dus aansprakelijk voor de schade.
https://enstroga.nl/
ze linken zelf al wel naar

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/ik-heb-een-probleem/energiebedrijf-failliet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 106% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Anoniem: 57381 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:49:
[...]

ja, ze doen alsof ze failliet zijn maar ze staan niet in het faillissementregister (als Enstroga) en schrijven zelf dat ze hun activiteiten in NL staken.
Wellicht proberen ze de deur dicht te doen zonder faillissement.....
Dat is wel wat ik verwacht dat je doet als je je "activiteiten staakt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Anoniem: 57381 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:51:
[...]

Als je alle rekeningen betaald hebt, kun je je bedrijf ook stoppen zonder faillissement....
Is er verder reden om te denken dat ze failliet zijn? Ze staken hun activiteiten en je moet over naar een ander. Het is niet anders.

[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 26-11-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 103% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Anoniem: 57381 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 10:56:
[...]

Zo stond het wel in de krant ('omvallen'), maar ik denk dus dat ze niet failliet zijn en gewoon de deur dicht willen trekken zonder faillissement. Echter mijn schade door hun handelen is een paar duizend euro (dat wat ik nu meer moet betalen over de resterende contractuele periode). Dus ik denk dat ze daar gewoon voor aansprakelijk zijn.
Ik vermoed dat dit juridisch nog wel eens lastig kan worden, nu de ACM de vergunning heeft ingetrokken. Immers, tenzij Enstroga de voorwaarden behorende bij het contract echt niet op orde heeft betekent zo'n intrekking automatisch ontbinding van het contract.

Maar zelfs al zijn ze wel aansprakelijk, er komt geen geld meer binnen en er zal nog wel geld uitgaan, mochten ze aansprakelijk zijn voor dit soort schades en nog niet failliet gaan, dan gaan ze wel failliet wanneer mensen deze schades gaan claimen. Ik zou er niet te veel hoop in hebben dat je geld terug gaat zien, behouden mogelijk (een deel van) je voorschotten. En dat zou m.i. al onverwacht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Anoniem: 57381 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:10:
[...]

Ze hebben zelf aan de ACM gevraagd om de vergunning in te trekken.... dus ze hebben de situatie zelf veroorzaakt.
Klopt, maar dat lijkt, voor zover ik kan zien, juridisch niets uit te maken. Als de ACM een vergunning intrekt worden de contracten automatisch ontbonden zo lijkt het. Of dat nu op verzoek van de Energieleverancier is of naar aanleiding van onderzoek door bijvoorbeeld de ACM zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Anoniem: 57381 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:10:
[...]

Ze hebben zelf aan de ACM gevraagd om de vergunning in te trekken.... dus ze hebben de situatie zelf veroorzaakt.
tja, dat is verstandig ondernemerschap, daarmee zorgen ze dat de schulden niet verder oplopen. Anders zou het kunnen dat ze daarvoor aansprakelijk worden gesteld.
Nu er geen inkomsten meer zijn, maar nog wel uitgaven, is het natuurlijk wachten op het faillissement. Dan kun je daar heel koppig over blijven doen, maar dat gaat zo wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Erg benieuwd naar je handelingen!
Ik geef het persoonlijk weinig kans, daar het mijns inziens gewoon een soort maas in de wet (mbt aansprakelijkheid) is. Zij mogen om wat voor reden vragen de vergunning in te trekken, de wet voorziet er niet in dat ze dit niet (zonder boete) zouden mogen doen vanuit een (bedrijfs)economisch standpunt.

Gebruikers zoals jij zijn daar gewoon de dupe van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 123% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Het hoeft ook niet niet gehonoreerd te worden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Anoniem: 57381 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:13:
[...]

Ik ben overigens in bezwaar gegaan tegen het besluit van de ACM 8)
Gaat wat ver om het bezwaarschrift hier te posten en die is ook vrij uitgebreid. Komt er op neer dat er aan de kant van Enstroga niet sprake is van KUNNEN maar van WILLEN op grond van financiële motivatie (winst). Maar zoals gezegd, het bezwaar is behoorlijk uitgebreid en geeft een gedegen onderbouwing waarom dat is. Als er nieuws over is, zal ik dat in dit topic laten weten.
Heb je hier nog een update op gehad?

Ook zijn de 42 dagen voorbij die Entroga heeft voor het opmaken van de eindafrekening na het intrekken van de vergunning, is daar verder nog iets over te melden? Hebben ze de boel afgehandeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Anoniem: 57381 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Ik heb nog geen eindafrekening gezien. Maar ik heb ze wel verteld dat ik die zal compenseren met mijn schade. Dus betalen aan Enstroga zal ik echt niet doen. Ze kunnen aan het gas ;-)

Is die 42 dagen waar jij het over hebt een wettelijke bepaling? Hoe kom je bij die 42?

Van de ACM heb ik een ontvangstbevestiging maar ik ben nog in afwachten van vervolg. Goed punt, wellicht moet ik even navraag doen....

Ik heb een voorkeur om de schade met Enstroga in 1x af te dealen. Ik denk dat een faillissementsaanvraag daarvoor de te nemen stap is (zie mijn vorige post hier) . Ik zoek nog altijd mede slachtoffers die daarin mee willen denken. Dus PM me als je interesse hebt.
Zie o.a. https://www.consuwijzer.n...s-mijn-rekening-opgebouwd
Wanneer krijg ik mijn energierekening?
Uw energieleverancier stuurt u de jaarafrekening 1 jaar na de start van uw overeenkomst. Of 1 jaar nadat u uw laatste jaarafrekening kreeg. Is het jaar voorbij? Dan krijgt u binnen 8 weken de jaarafrekening van uw energieleverancier. Een eindafrekening krijgt u binnen 6 weken na het einde van uw contract.

Gebeurt dit niet op tijd? Neem dan contact op met uw energieleverancier. En meld het bij ACM ConsuWijzer.
Ben zelf geen schuldeiser of belanghebbende, dus kan je met het aanvragen van het faillissement niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Anoniem: 57381 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:22:
[...]

Ik lees dat ze binnen 6 weken idd een eindafrekening moeten sturen. Ik zoek eigenlijk waar die regel vandaan komt (welke wet) en wat de gevolgen (kunnen) zijn als ze dat niet doen. Bijvoorbeeld: Als ze te laat zijn, is er dan een juridische grond om niet te betalen?

Maar goed, goede hint, ga er zelf even uitgebreid naar zoeken of dat nog interessante nieuwe mogelijkheden biedt om ze aan te pakken. Thanks!
https://www.acm.nl/sites/...ermijnen-energie-2021.pdf

ACM besluit dat het noemt. Maar sancties als in niet hoeven te betalen zou ik niet snel verwachten. Misschien dat de ACM ze bij genoeg klachten een boete of dwangsom kan opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

Pagina: 1

Let op:
[font size=14]Discussie over overstappen, andere leveranciers en hun tarieven hoort in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier thuis, in dit topic is het offtopic.
Ook discussie over een eventuele eerdere overstap naar een andere leverancier hoort daar.
[/font]

[color=#CC0000]Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:[/color]
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je gestorneerd hebt, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Enstroga.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over andere faillissementen
• Geen posts over overstappen enz. Dit is gewoonweg offtopic.
• Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

[color=green]Wat wij WEL graag zien:[/color]
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Hier is het offtopic.