Ja gister einde middag hebben ze mij gebeld.
Niet heel veel wijzer geworden wat betreft 1) procesverloop en 2) de vraag of leveringsovereenkomst nou wel/niet overgenomen is en obv waarvan.
Voor een beter overzicht van de tijdslijn verwezen ze me door naar dit artikel op energeia
https://energeia.nl/energ...om-energie-was-voorbereid
Verder meldde hij dat de leveringsovereenkomst niet onder het klantenbestand viel, maar kon daar geen verdere onderbouwing voor geven anders dan: dat hij het zo begreep uit de berichtgeving (bijv. dat de curator had gezegd dat er geen interesse was voor overname) en navraag bij z'n collega heeft gedaan.
Wat wel interessant was, was zijn antwoord op mijn vraag of de ACM nagevraagd heeft bij Eneco wat Eneco eigenlijk vanaf 1 november met de klanten van WE zouden doen. Hij gaf aan dat de rol van de ACM daarin heel beperkt is: het enige waar ze naar kijken is de leveringszekerheid en er moet een contract voor onbepaalde tijd aangeboden worden. Voor welke prijzen dat is, daar kijkt de ACM helemaal niet meer naar. Volgens de meneer die ik aan de lijn had, hebben ze daar ook helemaal geen wettelijke bevoegdheid toe.
Ik trok het in het extreme en vroeg: Dus stel dat Eneco ons een contract voor zou schotelen voor EUR 10 per m3 en EUR 5 per kWh, dan zouden jullie daar helemaal niets aan kunnen doen -> Antwoord: Nee, daar kunnen wij dan niks mee, want aanbieders zijn vrij hun eigen prijzen te bepalen.
Daarover even verder gesproken en ook de situatie van Enstroga besproken. Die klanten worden nu herverdeeld over de aanbieders. De meneer aan de telefoon gaf aan dat aangezien de ACM verder geen rol speelt tegen welke voorwaarden die herverdeling plaatsvindt, het zo kan zijn dat de ene klant naar aanbieder X gaat tegen voorwaarden Y en de andere klant gaat naar aanbieder B tegen voorwaarden C
Wat mij betreft zit daar echt wel een gigantisch hiaat in de bevoegdheid van de ACM die ze of zelf niet willen pakken of echt opgenomen moet worden in de wet- en regelgeving.
Ik ben sowieso wel benieuwd of de ACM eigenlijk wist ten tijde van die concentratiemelding op de 15e dat ze met een pre-pack te maken hadden of dachten dat ze met een normale fusie te maken hadden. De ACM was hier in ieder geval niet in de regierol.
@
sambalbaj Dit beeld ontstaat bij mij ook (zie hierboven), ik vraag me af of de ACM deze rol niet kan pakken of niet heeft willen pakken.
[
Voor 8% gewijzigd door
geishin op 10-11-2021 12:19
]