Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
YES schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:17:
@Glashelder @Medione1210 en @Lan Mandragoran bedankt voor jullie reacties.
Ik heb gemaild naar Welkom Energie en de curator en die geven aan dat ik geen openstaande bedragen heb staan bij hun en dat de eindafrekening nog volgt..

Mochten ze dan alsnog komen met dat ik moet betalen dan laat ik ze nogmaals weten dat de factuur niet klopt.
Uit de reactie van de curator leid ik af dat hij een verschil maakt (wil maken) tussen correct betaalde (dus niet gestorneerde) termijnen en de eindafrekening (betaalde termijnen - verbruik).
In dat geval gaat hij met mij een probleem krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelis M
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-02-2022
Alle posters dank voor de tips. Ik heb ook maar een MOI (melding onterechte incasso) gedaan bij de RABO bank. Zal de uitkomst hier melden.
Eigenlijk zou iedere gedupeerde van Welkom Energie dit moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:34
YES schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:17:
@Glashelder @Medione1210 en @Lan Mandragoran bedankt voor jullie reacties.
Ik heb gemaild naar Welkom Energie en de curator en die geven aan dat ik geen openstaande bedragen heb staan bij hun en dat de eindafrekening nog volgt..

Mochten ze dan alsnog komen met dat ik moet betalen dan laat ik ze nogmaals weten dat de factuur niet klopt.
Maar je had toch juist te veel betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Cornelis M schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:02:
Alle posters dank voor de tips. Ik heb ook maar een MOI (melding onterechte incasso) gedaan bij de RABO bank. Zal de uitkomst hier melden.
Eigenlijk zou iedere gedupeerde van Welkom Energie dit moeten doen.
De reacties over MOI zijn nogal verspreid in de fora.
Gisteren met ASN gebeld. Men stond op het standpunt dat je zélf een machtiging aan WE hebt gegeven en dat dus geen sprake was van onterechte incasso.
Ik moest er een juridische discussie van maken en vragen naar de huisjurist om er enige beweging in te krijgen.

Overigens zijn de WE-rekeningen vanwege het faillissement geblokkeerd. Alleen de curator bepaalt wat er op die rekeningen gebeurt, en die zal uiteraard willen voorkomen dat die rekeningen leeglopen vanwege een vloedgolf van MOI-procedures.

Ik vraag mij af of het voor mij de moeite is, omdat ik maar 3 termijnen aan WE heb betaald waarvan ik er al 1 heb gestorneerd. Dus ik verwacht dat ik ongeveer quitte speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
*knip* Offtopic.

[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 09-11-2021 19:43 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornelis M
Ik lees berichten van posters over ‘problemen met curator’ etc. vanwege storneringen. Hoezo dan problemen? Ik begrijp het niet, wie kan mij dat uitleggen?
Ik ben als consument niet beschermd door de ACM (vuil spel bij gijzeling door Eneco). Ik probeer al mijn voorschot betalingen terug te krijgen, dus daarom ook MOI. De curator mag mij natuurlijk een afrekening sturen van mijn werkelijke verbruik tot aan faillissement en ik zal dit dan (als het klopt volgens de toen geldende leveringsvoorwaarden) direct overmaken. Pas dan weet ik dat ik niets teveel heb betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:16
Cornelis M schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:19:
Ik lees berichten van posters over ‘problemen met curator’ etc. vanwege storneringen. Hoezo dan problemen? Ik begrijp het niet, wie kan mij dat uitleggen?
Ik ben als consument niet beschermd door de ACM (vuil spel bij gijzeling door Eneco). Ik probeer al mijn voorschot betalingen terug te krijgen, dus daarom ook MOI. De curator mag mij natuurlijk een afrekening sturen van mijn werkelijke verbruik tot aan faillissement en ik zal dit dan (als het klopt volgens de toen geldende leveringsvoorwaarden) direct overmaken. Pas dan weet ik dat ik niets teveel heb betaald.
Maar als de incasso geldig is, is MOI geen middel om die betalingen terug te krijgen. Dat je "teveel" hebt betaald, maakt een incasso niet ongeldig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cornelis M
@iBugged, ik snap dat ook wel. Maar ik las hier op het forum dat er eigenlijk geen rechtsgeldige incassomachtiging is en Welkom Energie die wel zou moeten kunnen overleggen. Dus die met mijn handtekening en een website met een vinkje is dat niet. Naar wat ik uit alle informatie op het forum, oa ook afkomstig va n de consumentenbond, is dat de incasso’s gedoogd worden en iedereen (ook de banken) het allemaal best vinden. Ja, ook ik, prima incasso voor iets wat ik afneem. Daar wil ik ook voor betalen. Maar bij deze case wordt je belazerd als consument en overgeleverd aan de wolven. Wellicht flauw, maar als dan er ergens blijkbaar een juridisch gaatje zit, gebruik van maken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PJW9779
iBugged schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 18:30:
[...]

Maar als de incasso geldig is, is MOI geen middel om die betalingen terug te krijgen. Dat je "teveel" hebt betaald, maakt een incasso niet ongeldig.
Dat is maar zeer de vraag.
De grondslag voor de incassomachtiging is immers het energiecontract en de daaruit voorvloeiende wederzijdse verplichtingen.

De machtiging tot incasso van het maandelijkse voorschot is slechts één kant van van het energiecontract, nl. de betalingsvorm.
De andere kant is de leveringsverplichting van de leverancier.
En daarnaast het feit dat het maandelijks voorschot bestaat uit de betaling voor de geschatte, gedurende het meetjaar variabel te leveren energie + een deel betaling voor het verschil tussen de geschatte en de uiteindelijk daadwerkelijk geleverde energie. E.e.a. te verrekenen via de Jaarafrekening.

In het geval van WE is de grondslag voor de incassomachtiging, nl. het energiecontract, dus weggevallen.
De leverancier komt zijn leveringsverplichting niet langer na.
Daarnaast is via de incassomachtiging door de leverancier mogelijk méér geïncasseerd dan gerechtvaardigd is door de levering van energie. Hetgeen nog moet blijken uit de eindafrekening.

De incasso's moeten achteraf dus als (ten dele) onterecht worden geoordeeld.
Dat is ook specifiek waarop de Melding Onterechte Incasso (MOI) ziet.

Realitycheck, zoals hierboven gezegd :
Overigens zijn de WE-rekeningen vanwege het faillissement geblokkeerd. Alleen de curator bepaalt wat er op die rekeningen gebeurt, en die zal uiteraard willen voorkomen dat die rekeningen leeglopen vanwege een vloedgolf van MOI-procedures.

[ Voor 9% gewijzigd door PJW9779 op 10-11-2021 00:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:22
Wie kan me helpen?

Het gaat om het kopje vaste kosten elektriciteit;
- Vermindering energie belasting; -1,5 euro per dag
- Netbeheerkosten 0,68cent per dag.

Zijn dan mijn vaste kosten -0,82 cent per dag dus krijg ik elke dag geld toe voor elektriciteiten betreffend vaste lasten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 15:20
Ik heb nog steeds geen mail van Eneco gehad met de gegevens van de mijn Eneco omgeving. Die zou ik eigenlijk al op maandag moeten hebben gehad.

Hebben anderen al wel die mail gehad?

Ah zie nu op de FAQ van Eneco dat het eind deze week is i.p.v. de eerder gecommuniceerde maandag.

[ Voor 21% gewijzigd door Skidmarks op 09-11-2021 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:43
Skidmarks schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:28:
Ik heb nog steeds geen mail van Eneco gehad met de gegevens van de mijn Eneco omgeving. Die zou ik eigenlijk al op maandag moeten hebben gehad.

Ah zie nu op de FAQ van Eneco dat het eind deze week is i.p.v. de eerder gecommuniceerde maandag.
Je weet dat je gewoon via de Eneco app alles kan zien? Verbruik, contract, tarieven, alles?
App downloaden, starten, account maken met behulp van mailadres (dat bekend was bij Welkom) en je postcode en huisnr. En klaar...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 13:02
Barre73 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:33:
[...]

Je weet dat je gewoon via de Eneco app alles kan zien? Verbruik, contract, tarieven, alles?
App downloaden, starten, account maken met behulp van mailadres (dat bekend was bij Welkom) en je postcode en huisnr. En klaar...
Wat ik op die (best mooie) app te zien krijg qua verbruikte energie en tarief wordt ik niet bepaald vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Nope, ik zie nog steeds m'n oude melding (toen ik maart 2021 wegging bij Eneco).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Loading2000
  • Laatst online: 17-08 08:05
Ik heb inmiddels antwoord op mijn eerste brief aan Eneco van 29 oktober, en inmiddels ook terug geantwoord. Het antwoord van Eneco is wel summier.

Geachte heer de Groot,

Op 29 oktober jongstleden ontving ik van u een e-mail waarin u veronderstelt dat ik vanaf 1 november klant bij Eneco ben.
Ik wil u er uitdrukkelijk op wijzen dat dit niet het geval is, alle voorwaarden hiervoor ontbreken. Ik ben geen klant bij Eneco en ik heb ook niet de intentie klant bij Eneco te worden.

U heeft mij geen aanbod voor een overeenkomst gedaan en ik heb geen aanbod voor een overeenkomst aanvaard. Er is geen overeenkomst tussen ons tot stand gekomen en ik heb ook niet de intentie om een overeenkomst met Eneco af te sluiten.

Verder wil ik u erop wijzen dat het niet mogelijk is om met ingang van 1 november energie aan mij te leveren. Ik heb op genoemde datum namelijk al een overeenkomst voor de levering van elektriciteit en gas met een andere energieleverancier.

Ik verzoek u dan ook uw pogingen om met mij een overeenkomst aan te gaan te staken, mij geen aanbod voor een overeenkomst te sturen en alle gegevens die u van mij in bezit heeft per ommegaande te verwijderen.
Hiervan ontvang ik graag een bevestiging.

Zie bijgevoegde brief.

Met vriendelijke groet,

----

Beste mevrouw, heer  ....,

Bedankt voor uw bericht. Helaas is dit in samenwerking met het ACM en dus een verplichting tot 1 december. Vanaf dan kunt u zelf beslissen het contract op te zeggen en weg te gaan.
Excuses

Met vriendelijke groet,

---

Geachte heer/mevrouw ....,

Uw antwoord verbaast mij aangezien de ACM aangeeft dat de overname van het klantenbestand van WelkomEnergie door Eneco een proces was waar de ACM niet direct bij betrokken was, behalve het geven van toestemming door middel van een concentratiebesluit aan een ander bedrijf van Eneco om het klantenbestand van WelkomEnergie over te nemen conform art. 27 lid 1 sub b Mededingingswet. De concentratie conform dat concentratiebesluit behelst een fusie, hetgeen zou betekenen dat Eneco en WelkomEnergie fuseren waardoor zowel het klantenbestand als de bijbehorende leveringsovereenkomsten door de gefuseerde organisatie worden overgenomen. Graag verneem ik van u of dat inderdaad het geval is.

Dus of Eneco Consumenten B.V., en niet Eneco Services B.V., heeft het klantenbestand inclusief leveringsovereenkomsten conform art. 27 lid 1 sub b Mededingingswet van WelkomEnergie en met toestemming van de ACM overgenomen, of Eneco Consumenten B.V., en niet Eneco Services B.V., heeft alleen het klantenbestand van WelkomEnergie overgekocht zonder leveringsovereenkomsten en zonder dat de ACM daar een concentratiebesluit over genomen heeft, waardoor er ook geen nieuwe overeenkomst tot stand gekomen is. Graag verneem ik van u welke van de hierboven geschetste situaties het geval is.

Aangezien u de veronderstelde verplichting tot 1 december ook betreurt, althans dat maak ik op uit uw beschrijving van de situatie met de kwalificatie helaas, ga ik er vanuit dat u er geen bezwaar tegen heeft dat ik sinds 1 november mijn energie geleverd krijg van een andere energieleverancier. U heeft daar in mijn eerdere e-mail al kennis van kunnen nemen, u heeft dit ook niet weersproken en u heeft daar ook geen bezwaar tegen geuit.

In afwachting op de antwoorden op mijn vragen verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Barre73 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:33:
[...]

Nee dat wist ik niet, bedankt dit werkt inderdaad. Vreemd dat Eneco dan niet even een mail kan sturen als dit al eigenlijk werkt.

Dat maandbudget wat ze voorspellen voor verbruik in de app is wel hoog zeg. Stap later deze maand over maar zal natuurlijk wel moeten bij betalen voor zo’n wintermaand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:31
geishin schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:19:
[...]

Ik werd vanmorgen gebeld door de ACM, ze wisten niet zeker of de contracten wel/niet overgenomen zijn en of dat nou wel of niet moest. Wordt er vanmiddag weer over teruggebeld. De vriendelijke meneer aan de telefoon vond de hele tijdslijn ook wat verwarrend en gaf ruiterlijk toe dat ze weinig ervaring hebben met dit soort zaken bij ACM.
@geishin super bedankt voor je inzet! Heb je toevallig al wat terug gehoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
[...]

Ik werd vanmorgen gebeld door de ACM, ze wisten niet zeker of de contracten wel/niet overgenomen zijn en of dat nou wel of niet moest. Wordt er vanmiddag weer over teruggebeld. De vriendelijke meneer aan de telefoon vond de hele tijdslijn ook wat verwarrend en gaf ruiterlijk toe dat ze weinig ervaring hebben met dit soort zaken bij ACM.
Dan gaan ze dan nu rap meer ervaring mee krijgen... Enstroga is er nu ook mee opgehouden, DGB zal er ook wel mee ophouden binnenkort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:43
R0181 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:49:
[...]

Wat ik op die (best mooie) app te zien krijgt qua verbruikte energie en tarief wordt ik niet bepaald vrolijk van.
Ik ook niet maar dat was het punt niet.. hij werkt wel goed.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
[...]

Ja dat snap ik wel. Die hebben ook maar 1 scenario in de regelgeving verwerkt en dit wijkt af.

Ik ben sowieso wel benieuwd of de ACM eigenlijk wist ten tijde van die concentratiemelding op de 15e dat ze met een pre-pack te maken hadden of dachten dat ze met een normale fusie te maken hadden. De ACM was hier in ieder geval niet in de regierol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Loading2000 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 21:17:
Ik heb inmiddels antwoord op mijn eerste brief aan Eneco van 29 oktober, en inmiddels ook terug geantwoord. Het antwoord van Eneco is wel summier.
Zelf ben ik geen gedupeerde maar ik lees hier wel met interesse mee. Al die correspondentie met artikelen en sub dit en dat zijn allemaal leuk, maar als de nieuwe leverancier je accepteert als klant kun je inmiddels toch gewoon overstappen? Of heb ik dat verkeerd begrepen? (Misschien gaat het om het principe om je ongenoegen te uiten, maar als je nu weg kunt zou ik daar energie in steken…)

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
Ugchel schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:40:
[...]

Zelf ben ik geen gedupeerde maar ik lees hier wel met interesse mee. Al die correspondentie met artikelen en sub dit en dat zijn allemaal leuk, maar als de nieuwe leverancier je accepteert als klant kun je inmiddels toch gewoon overstappen? Of heb ik dat verkeerd begrepen? (Misschien gaat het om het principe om je ongenoegen te uiten, maar als je nu weg kunt zou ik daar energie in steken…)
Nou ja, dat hoop ik allemaal wel. Tot nu toe heb ik geen bericht gehad dat het anders is, maar je weet nooit hoe het in de EDSN staat. Het is dan ook meer om mij in te dekken mocht Eneco later toch van mening zijn dat ze een vordering op mij hebben. Het is mij ook wel om het principe te doen, maar daarvoor kan je beter een WOB-verzoek/bezwaarschrift indienen bij de ACM dan medewerkers van klantenservices bezig houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:26
BaBoK schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 20:22:
Wie kan me helpen?

Het gaat om het kopje vaste kosten elektriciteit;
- Vermindering energie belasting; -1,5 euro per dag
- Netbeheerkosten 0,68cent per dag.

Zijn dan mijn vaste kosten -0,82 cent per dag dus krijg ik elke dag geld toe voor elektriciteiten betreffend vaste lasten?
Ja, als dat de enige vaste kosten zijn wel. Normaal gesproken heb je ook nog vaste leveringskosten.
De vermindering energiebelasting is een jaarlijks opnieuw bepaald bedrag wat je aan korting voor de elektriciteit krijgt.
Hierdoor lijkt je voorschot vaak superlaag, terwijl het in realiteit dus +557 euro is op jaarbasis, volgend jaar zelfs +825 euro.

Het lastige van het lage voorschot is bijv dat mensen heel weinig denken te betalen en zodoende niet snel geneigd zijn om geld aan verduurzaming (bijv zonnepanelen) te spenderen, hoewel dat wel honderden euro’s per jaar kan opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ugchel schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 23:40:
[...]

Tenzij we succesvol kunnen beargumenteren dat het een normale overname betreft, waarbij Eneco de contracten van Welkom Energie moet respecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Ik verwacht eigenlijk weinig van rechtzaken waarbij eneco gehouden kan worden aan de contracten van welkom energie.
Maar wat ik mij wel afvraag is of ze de welkom klanten de hoogste tarieven van de markt geven terwijl de prijzen in de modelcontracten de helft zijn en waarbij door de 30 dagen regel het voor heel veel mensen onmogelijk was om eerder over te stappen.

Mijn data is verwerkt t/m zondag en ik zit nu al op 127 euro (ipv 64 euro). en dan moet ik nog tot de 18e....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:09

elsinga

=8-)

Ik heb ook nog steeds geen contract van Eneco gekregen, wel een mail met voorschotbedrag, tarieven en voorwaarden. Wellicht omdat ik per 2-11 een andere leverancier heb.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
elsinga schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:58:
[...]

Ik heb ook nog steeds geen contract van Eneco gekregen, wel een mail met voorschotbedrag, tarieven en voorwaarden. Wellicht omdat ik per 2-11 een andere leverancier heb.
Ik heb per 5-11 een andere leverancier (vattenfall) maar ik heb óók de mail van Eneco gekregen met hun "bijzondere" tarieven. Ik heb die mail gearchiveerd. :D

Wel aardig dat Eneco er van uit gaat dat de ex-WE klanten gewoon tot 1 december moeten blijven, terwijl een groot aantal van de posters in dit topic gewoon eerder overstapt :+

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
[...]

Ik vermoed dat ze die mail beschouwen als “het contract”. Of dat juridisch stand houdt… geen idee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mcell
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 12:58
Mede dankzij dit topic en het overstap topic, via Oxxio een modelcontract af kunnen sluiten dit weekend. Tot mijn verbazing is dat de dag na aanvragen ingegaan (ipv 1 dec zoals in de originele aanvraag stond) tegen de 1 juli tarieven.

Zojuist in de Eneco inlog omgeving ook mijn eindnota gezien, dus ik ga ervan uit dat alles nu geregeld. Als ik sommige verhalen hier lees, dan realiseer ik mij dat ik tot dusver enorm veel geluk heb gehad. Los van de legaliteit van de hele situatie, bloedt mijn hart voor alle gezinnen waar een korte termijn verdubbeling van de energielasten betekent dat er straks een minder feestelijke december maand is.

Bedankt aan iedereen in dit topic en succes voor degene die nog aan Eneco vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-09 13:48
Vraag is een beetje heeft Eneco een contract gestuurd of niet, imho is het op basis van algemene voorwaarden een contractvoorstel.

Ik heb aangegeven dat ik het contractvoorstel niet accepteer. Dus ben benieuwd wat er uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mxxx
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 19:15
Ik lees dat veel mensen een modelcontract/flexibel contract afsluiten die direct ingaat.
Echter als ik bel zegt bijvoorbeeld Innova dat ik als ex welkom energie klant verplicht vast zit aan het wurgcontract van Eneco tot 1 dec...

Alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mxxx schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:00:
Ik lees dat veel mensen een modelcontract/flexibel contract afsluiten die direct ingaat.
Echter als ik bel zegt bijvoorbeeld Innova dat ik als ex welkom energie klant verplicht vast zit aan het wurgcontract van Eneco tot 1 dec...

Alvast bedankt.
Misschien domme vraag, maar wat als je niet zegt dat je ex-welkom bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthouse
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-05 09:58

Alvast bedankt.
Dat ervaar ik hier ook. Ik heb zelfs 2 maal met Eneco gebeld om te vragen wat de consequenties zijn als ik per direct weet over te stappen, maar ze willen/kunnen mij daar geen antwoord op geven. Enige wat ze aangeven is dat ik verder dan moet nagaan bij mijn nieuwe leverancier of dit kan. Mijn vermoeden is dus dat het zonder boete o.i.d. kan gezien de rare afhandeling als ex-Welkom klant, maar dit staat niet op de Welkom Energie site danwel de Eneco pagina voor ex-Welkom klanten....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PrideoftheSouth
  • Laatst online: 22-09-2023

Alvast bedankt.
Bij Vattenfall begrepen ze dat ik zsm weg wil bij Eneco, en werkten ze daar prima aan mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
PrideoftheSouth schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:07:
[...]

Bij Vattenfall begrepen ze dat ik zsm weg wil bij Eneco, en werkten ze daar prima aan mee.
Dat gaat nu niet meer op lijkt het, ik kreeg de volgende reactie:
Goedemorgen, als eerste sorry voor mijn late reactie. Het is momenteel erg druk. Ik begrijp dat je graag het contract bij ons dan eerder in wilt laten gaan. . . Ik mag je contracr alleen niet eerder in laten gaan. Dit is in het begin perongeluk bij de eerste klanten die contact opnamen wel gebeurt. Deze hebben geluk gehad. Maar dit is niet de bedoeling omdat wij met de annuleringsperiode zitten. Ik mag daarom de datum niet voor je aanpassen. Het zal bij ons starten op 20 november.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrideoftheSouth
LiquidSmoke schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:11:
[...]

Dat gaat nu niet meer op lijkt het, ik kreeg de volgende reactie:

[...]
Dat is toch nog steeds eerder dan 1-12? Ze kunnen je alleen niet gebruik laten maken van de "verhuis-optie". En dat begrijp ik ook wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
PrideoftheSouth schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:13:
[...]

Dat is toch nog steeds eerder dan 1-12? Ze kunnen je alleen niet gebruik laten maken van de "verhuis-optie". En dat begrijp ik ook wel...
Houd Vattenfall nu 1-12 aan dan? Ik was eerst met Oxxio en Engie bezig maar die konden ook niet eerder. Vattenfall gaf de 20e aan en dit scheelt toch weer 10 dagen dure energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrideoftheSouth
LiquidSmoke schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:24:
[...]

Houd Vattenfall nu 1-12 aan dan? Ik was eerst met Oxxio en Engie bezig maar die konden ook niet eerder. Vattenfall gaf de 20e aan en dit scheelt toch weer 10 dagen dure energie.
Nee, Vattenfall houdt de eerst mogelijke datum aan. Dat was gisteren voor mij 23-11, dat zal dus vandaag per 24-11 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:19
Reactie Vattenfall via Whatsapp:
Op dit moment kan ik je een modelcontract aanbieden dat met variabele kosten zijn, maar dat wel na de wettelijke bedenktijd kan worden gestart. Dit houdt in dat het op z'n vroegst 26 november kan laten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HuHu schreef op woensdag 10 november 2021 @ 08:35:
[...]

Tenzij we succesvol kunnen beargumenteren dat het een normale overname betreft, waarbij Eneco de contracten van Welkom Energie moet respecteren.
Dat lijkt niet het geval.

Inmiddels heeft EDSN de pagina van hun website verwijderd maar alles lijkt via de leveringszekerheid procedure te zijn gegaan. Dat is in geen normale overname.

Verdwenen pagina op website EDSN: https://webcache.googleus...&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

Uitleg over leveringszekerheidprocedure (hier wordt alleen het marktproces beschreven en wordt niet ingegaan op contractvoorwaarden):

https://www.acm.nl/nl/ond...d-en-intrekken-vergunning
https://www.nedu.nl/wp-co...veringszekerheid-v6.0.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:59
Misschien een vreemde gedachtensprong, maar als WE al vanaf begin november bezig was met het 'overdragen van het klantenbestand', dus eigenlijk al wist dat ze wilden/ moesten stoppen met leveren van energie (dat dus de ACM het 'contract' intrekt), had men daar niet gewoon Open over moeten zijn en klanten direct informeren dat dit eraan zat te komen, zodat klanten in elk geval dan nog zelf kunnen overstappen met die 14 dagen bedenktijd en natuurlijk zonder boete? Zeker als daarbij ook was aangegeven dat de tarieven bij de verplichte overgang aan de top zouden zitten.
Laat van die 90.000 klanten dan eens 50.000 klanten netjes overgestapt zijn n.a.v. die informatie, dan had je een dingen voorkomen:
1. Alle klanten moeten verplicht over naar 1 leverancier die daar een slaatje uit kan slaan
2. Niet alle klanten hoeven deze top-prijzen te bepalen
3. Je legt verantwoordelijkheid (deels) bij de klant zelf, als die er dan toch voor kiest te blijven zitten en af te wachten is er ook geen echte reden tot klagen over tarieven, omdat dat vooraf bekend was.

Communicatie is hier het sleutelwoord in het hele proces. Openheid geven van zaken, in plaats van alles achter gesloten deuren te proberen op te lossen.
Het is echt niet dat op 27-11 'ineens' duidelijk werd dat het niet lukte, de solvabiliteit was al nihiel:
https://www.vastelastenbo...-solvabiliteitsproblemen/

Dus eigenlijk is het een gevalletje nalatigheid van Overheid, Controle instanties (ACM) en de energieleverancier zelf waardoor men in deze ellende terecht is gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geishin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 11:32
GENETX schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:36:
[...]

@geishin super bedankt voor je inzet! Heb je toevallig al wat terug gehoord?
Ja gister einde middag hebben ze mij gebeld.

Niet heel veel wijzer geworden wat betreft 1) procesverloop en 2) de vraag of leveringsovereenkomst nou wel/niet overgenomen is en obv waarvan.

Voor een beter overzicht van de tijdslijn verwezen ze me door naar dit artikel op energeia https://energeia.nl/energ...om-energie-was-voorbereid

Verder meldde hij dat de leveringsovereenkomst niet onder het klantenbestand viel, maar kon daar geen verdere onderbouwing voor geven anders dan: dat hij het zo begreep uit de berichtgeving (bijv. dat de curator had gezegd dat er geen interesse was voor overname) en navraag bij z'n collega heeft gedaan.

Wat wel interessant was, was zijn antwoord op mijn vraag of de ACM nagevraagd heeft bij Eneco wat Eneco eigenlijk vanaf 1 november met de klanten van WE zouden doen. Hij gaf aan dat de rol van de ACM daarin heel beperkt is: het enige waar ze naar kijken is de leveringszekerheid en er moet een contract voor onbepaalde tijd aangeboden worden. Voor welke prijzen dat is, daar kijkt de ACM helemaal niet meer naar. Volgens de meneer die ik aan de lijn had, hebben ze daar ook helemaal geen wettelijke bevoegdheid toe.

Ik trok het in het extreme en vroeg: Dus stel dat Eneco ons een contract voor zou schotelen voor EUR 10 per m3 en EUR 5 per kWh, dan zouden jullie daar helemaal niets aan kunnen doen -> Antwoord: Nee, daar kunnen wij dan niks mee, want aanbieders zijn vrij hun eigen prijzen te bepalen.

Daarover even verder gesproken en ook de situatie van Enstroga besproken. Die klanten worden nu herverdeeld over de aanbieders. De meneer aan de telefoon gaf aan dat aangezien de ACM verder geen rol speelt tegen welke voorwaarden die herverdeling plaatsvindt, het zo kan zijn dat de ene klant naar aanbieder X gaat tegen voorwaarden Y en de andere klant gaat naar aanbieder B tegen voorwaarden C
8)7

Wat mij betreft zit daar echt wel een gigantisch hiaat in de bevoegdheid van de ACM die ze of zelf niet willen pakken of echt opgenomen moet worden in de wet- en regelgeving.
Ik ben sowieso wel benieuwd of de ACM eigenlijk wist ten tijde van die concentratiemelding op de 15e dat ze met een pre-pack te maken hadden of dachten dat ze met een normale fusie te maken hadden. De ACM was hier in ieder geval niet in de regierol.
@sambalbaj Dit beeld ontstaat bij mij ook (zie hierboven), ik vraag me af of de ACM deze rol niet kan pakken of niet heeft willen pakken.

[ Voor 8% gewijzigd door geishin op 10-11-2021 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

jbdeiman schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:07:
Misschien een vreemde gedachtensprong, maar als WE al vanaf begin november bezig was met het 'overdragen van het klantenbestand', dus eigenlijk al wist dat ze wilden/ moesten stoppen met leveren van energie (dat dus de ACM het 'contract' intrekt), had men daar niet gewoon Open over moeten zijn en klanten direct informeren dat dit eraan zat te komen, zodat klanten in elk geval dan nog zelf kunnen overstappen met die 14 dagen bedenktijd en natuurlijk zonder boete?
En dan melden aan de mensen die voor 5 euro per jaar overstappen dat ze hun 150 euro welkomsbonus en teveel betaalde voorschot nooit meer terug gaan zien?

Denk niet dat dat een heel succesvol plan is.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

[...] Bij het overzetten van deze gegevens wordt zorgvuldig gemonitord, zodat de overstap naar Eneco Energie zo efficiënt en effectief mogelijk verloopt. [...]
Ook mooi hoe dit inzage geeft in een puur administratieve verdeling van de energiemarkt (voor wie zou denken dat een andere leverancier van een fysiek product ergens een omzetting van een aansluiting betreft).

d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ch1992!
  • Laatst online: 19-11-2021
Ik heb zojuist ANWB Energie gebeld om te kijken of mijn nieuwe contract (aangegaan op 5 november) eerder gestart kon worden dan 1 december. Dit is mogelijk; de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen moet wel nageleefd worden dus op 19 november start ANWB Energie met de levering.
Actie: bel je nieuwe leverancier en vraag/zet druk op een spoedige overgang. Het scheelt je uiteindelijk vele euro's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbdeiman
YakuzA schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:17:
[...]

En dan melden aan de mensen die voor 5 euro per jaar overstappen dat ze hun 150 euro welkomsbonus en teveel betaalde voorschot nooit meer terug gaan zien?

Denk niet dat dat een heel succesvol plan is.
Dat wist je dan toch al, want het faillissement zat eraan te komen. Mijns insziens is er willens en wetens 'stil gehouden' door partijen dat dit eraan zat te komen. Met als gevolg: Iedereen verwacht dat het goed zit, en zit er nog als de partij uit de markt wordt gezet en later failliet wordt verklaart.
Dan moeten alle 90.000 klanten naar 1 partij worden overgezet, onder nieuwe voorwaarden. M.a.w. de consument wordt niet beschermd en heeft geen keuze, omdat men geen openheid van zaken geeft totdat het te laat is.
Die welkomstbonus zien we sowieso niets van terug, ook nu niet dus daar nu moeilijk over doen is natuurlijk onzin. Wat je bereikt is dat:
- Mensen zich spreiden over andere leveranciers
- Er een kleinere groep overblijft die wellicht wel over te nemen is tegen niet deze extreme tarieven, dus de onderhandeling wordt anders. (simpel gezegd: 90.000 klanten met 2 euro verlies overnemen, of 20.000 klanten met 2 euro verlies overnemen, scheelt 140.000 euro zeg maar)

Juist die geslotenheid, alles achter gesloten deuren doen maakt dat het zoveel frustratie oplevert, omdat je simpelweg geen keuze krijgt. De markt is toch vrijgegeven, iedereen moet toch keuzevrijheid, dan geldt dat op dit moment dus ook en kan je niet zeggen (terwijl men al een ruime maand met Eneco in gesprek was over overname van het klantenbestand) 'helaas pindakaas', nu ben ik failliet en door de regels mogen jullie lekker een maandje topprijzen betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
ch1992! schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:19:
Ik heb zojuist ANWB Energie gebeld om te kijken of mijn nieuwe contract (aangegaan op 5 november) eerder gestart kon worden dan 1 december. Dit is mogelijk; de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen moet wel nageleefd worden dus op 19 november start ANWB Energie met de levering.
Actie: bel je nieuwe leverancier en vraag/zet druk op een spoedige overgang. Het scheelt je uiteindelijk vele euro's.
I kreeg nu NET een aanbod van Vattenfall via Whatsapp:
Het contract zou officieel inderdaad per 26 november kunnen starten, wel raad ik je aan om eventueel het advies van Eneco aan te houden door 1 december aan te houden, zodat je kosteloos mag overstappen. 😊
Vooral dat laatste is ietwat eng, hoezo kosteloos? Krijg je een boete als je eerdere overstapt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrideoftheSouth
LaTiNo156 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:23:
[...]

[...]

Vooral dat laatste is ietwat eng, hoezo kosteloos? Krijg je een boete als je eerdere overstapt?
Daar wordt door Eneco mee gedreigd (ze zouden contractueel het recht hebben om boete in rekening te brengen). Inmiddels zijn er wat mensen overgestapt, en lijkt de soep niet zo heet te worden gegeten als die opgediend wordt. Maar zekerheid daarover hebben we nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammie75
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik ben helemaal nieuw op dit forum maar volg het onderwerp al een paar dagen. Ik ben nog niet overgestapt van eneco omdat ik onzeker ben en er niet veel keus is wat nu het beste is om te doen de komende maanden. Heeft iemand een advies naar welke leverancier over te stappen? En is iemand bekend met Frankenergie?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ch1992!
Sammie75 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:27:
Ik ben helemaal nieuw op dit forum maar volg het onderwerp al een paar dagen. Ik ben nog niet overgestapt van eneco omdat ik onzeker ben en er niet veel keus is wat nu het beste is om te doen de komende maanden. Heeft iemand een advies naar welke leverancier over te stappen? En is iemand bekend met Frankenergie?

Alvast bedankt voor jullie reactie
Ik ben heel dus overgestapt op ANWB Energie om het feit dat het maandelijks opzegbaar is en ze open zijn over hun prijzen. Ze geven aan de energie te verkopen tegen inkoopsprijzen (zullen vast wel ergens iets aan verdienen).
Maandelijks opzegbaar is voor mij nu erg belangrijk gelet op de berichtgeving dat komend voorjaar de prijzen weer wat 'normaler' worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• awwexl
LaTiNo156 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:23:
[...]

[...]

Laat Eneco maar eens aantonen waar in hun “contract” de boete is opgenomen. Precies: die is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
PrideoftheSouth schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:26:
[...]

Daar wordt door Eneco mee gedreigd (ze zouden contractueel het recht hebben om boete in rekening te brengen). Inmiddels zijn er wat mensen overgestapt, en lijkt de soep niet zo heet te worden gegeten als die opgediend wordt. Maar zekerheid daarover hebben we nog niet.
Ja, het zou dus kunnen dat ze met een boeten komen, dan is de vraag hoe hoog die zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrideoftheSouth
LaTiNo156 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:31:
[...]

Ja, het zou dus kunnen dat ze met een boeten komen, dan is de vraag hoe hoog die zal zijn...
Die is relatief laag als je nieuwe contract pas de 26e ingaat, want je "contractbreuk" is beperkt tot een dag of 5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonaldPK
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-06-2023
Ik zit inmiddels al bij Vattenfall (ik had geluk) en in Mijn Eneco staat een eindnota t/m 04-11 (€41 8)7 ). Ik zie in de specificaties nergens een boete staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ch1992! schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:19:
Thanks voor de tip, heb net hetzelfde gedaan, van 9 december naar 23 november.

Ik krijg net wel een email dat ik mijn eerste voorschot per ideal moet betalen, dat zeiden ze niet aan de telefoon:
Beste Soldaatje,

Jouw nieuwe energiecontract bij ANWB Energie gaat op dinsdag 23 november in. Voordat dit zo ver is, moet je jouw eerste maandbedrag als voorschot betalen via iDeal. Doe dit ook eenmalig als je al een automatische incasso afgegeven hebt.

Op deze manier controleren we namelijk ook meteen jouw persoonlijke- en betaalgegevens. Wanneer deze betaling gelukt is, leveren we je vanaf de afgesproken datum groene energie uit Nederland voor de kostprijs. Je vindt de factuur (PDF) van jouw eerste maandbedrag in de bijlage.
Betaal voorschot via iDeal
Automatische incasso?

Betaal je met automatische incasso? Dan innen we jouw maandbedrag na het handmatig betalen van dit eerste voorschot voortaan automatisch. Je hoeft hier verder niets meer voor te doen. Wil je een automatische incasso instellen? Log dan hier in op Mijn ANWB Energie of in de app en machtig ons.
Heb je vragen over ANWB Energie?

Dan helpen we je graag. Kijk op ANWB Energie voor veelgestelde vragen en hoe je contact met ons op kan nemen.

Met vriendelijke groet,
ANWB Energie

[ Voor 50% gewijzigd door Soldaatje op 10-11-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awwexl
RonaldPK schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:36:
[...]

Ik zit inmiddels al bij Vattenfall (ik had geluk) en in Mijn Eneco staat een eindnota t/m 04-11 (€41 8)7 ). Ik zie in de specificaties nergens een boete staan.
Ik zit tot 17 nov. bij Eneco. Tot nu toe ben ik gemiddeld 16 euro per dag bij ze kwijt. Niet best. Overigens wel een huishouden met drie kleine kinderen.

[ Voor 6% gewijzigd door awwexl op 10-11-2021 12:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skidmarks
PrideoftheSouth schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:26:
[...]

Nee, Eneco kan geen boete opleggen want er is geen vast contract. Ze kunnen de overstap wel blokkeren maar dat doen ze in de praktijk niet.

Zie antwoord van ACM:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ULewGBU.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:En hier weer de (bijna) dagelijkse reminder:

Discussie over overstappen, andere leveranciers en hun tarieven hoort in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier thuis, in dit topic is het offtopic.
Ook discussie over een eventuele eerdere overstap naar een andere leverancier hoort daar.

Let daar een beetje op bij het posten.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
[...]

Niemand heeft nog een contract gekregen, alleen "contractvoorwaarden", maar geen overeenkomst.
Dit zullen ze beschouwen als het contract, want toegespitst op de ex-WE klanten, maar er staat nergens contract of leveringsovereenkomst, alleen contractvoorwaarden. Geen NAW, geen EAN, geen ingangsdatum etc.

Overigens zou ik mij om de opzegboete niet zo'n zorgen maken, die is € 50 (art. 4 Voorwaardenoverzicht Eneco), dus zeg 3 a 5 dagen aan energie. Maar goed, opzeggen impliceert ook dat je erkent dat er een contract is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
Het antwoord van Vattenfall op mijn vraag over de opzegtermijn
Dat is dus onduidelijk of er dan een boete berekend wordt door Eneco. Hierdoor wordt bij eerdere overname ook duidelijk bij de klant aangegeven dat mocht er een boete komen, die niet door ons wordt vergoed. Vanaf 1 december ben je vrij om over te stappen. Dit heeft Eneco ook gecommuniceerd. En ja het is erg onduidelijk geweest, waardoor er eerder een bepaald proces aangehouden werd, waardoor klanten direct konden overstappen, dat uiteindelijk niet de bedoeling bleek te zijn en zijn hier dan ook op dat moment direct mee gestopt en het juiste proces aangehouden. Dus als jij de overname datum van 1 december aanhoudt, hoef jij je geen zorgen te maken.

[ Voor 181% gewijzigd door Yorinn op 10-11-2021 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

Loading2000 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:56:
[...]

Niemand heeft nog een contract gekregen, alleen "contractvoorwaarden", maar geen overeenkomst.
Dit zullen ze beschouwen als het contract, want toegespitst op de ex-WE klanten, maar er staat nergens contract of leveringsovereenkomst, alleen contractvoorwaarden. Geen NAW, geen EAN, geen ingangsdatum etc.

Overigens zou ik mij om de opzegboete niet zo'n zorgen maken, die is € 50 (art. 4 Voorwaardenoverzicht Eneco), dus zeg 3 a 5 dagen aan energie. Maar goed, opzeggen impliceert ook dat je erkent dat er een contract is.
Ik ben indd van mening dat Eneco de SLR (soort van noodleverancier in geval van faillissement) is, dus niet mijn leverancier.
Maar ik heb toch voor de zekerheid vanaf 28-11 een contract bij Oxxio, ik heb twijfels of ik m'n gelijk ga krijgen in deze. In het geval dat Eneco de SLR is, lijkt er jurisprudentie te bestaan dat de SLR je vrijheid om weg te gaan niet mag beperken.
https://www.uitspraken.nl...ecli-nl-rbgro-2010-bn7295

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LiquidSmoke
Loading2000 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:56:
[...]

Tsja, als ze direct de contracten met de hoge tarieven uitgestuurd hadden was de heisa nóg groter geweest.

Nu word er een contract geimpliceerd maar in de praktijk is er nooit getekend en is er dus geen contract afgesloten, ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken voor de mensen die weigeren te betalen.

Voorbereidingstijd is er voldoende geweest lijkt mij nav het hele pre-pack gebeuren, alle overgezette klanten hadden prima op 31 oktober een nieuwe contract of voorstel daartoe kunnen ontvangen.
Ik ben indd van mening dat Eneco de SLR (soort van noodleverancier in geval van faillissement) is, dus niet mijn leverancier.
Maar ik heb toch voor de zekerheid vanaf 28-11 een contract bij Oxxio, ik heb twijfels of ik m'n gelijk ga krijgen in deze. In het geval dat Eneco de SLR is, lijkt er jurisprudentie te bestaan dat de SLR je vrijheid om weg te gaan niet mag beperken.
Eneco nam de klanten toch al over voor het faillissement? Geld de SLR dan nog?

[ Voor 21% gewijzigd door LiquidSmoke op 10-11-2021 13:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rikvb
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-06 07:47
Ik heb inmiddels mijn eindnota binnen van eneco. Ik ben daar van 1 tot 2 november klant geweest en ben ze blijkbaar ruim 10 euro schuldig. Heb verder nergens op gereageerd qua mails van hun, maar me gewoon per 2 november ergens anders aangemeld (datum vervroegd e.d.). Dacht ik meld het even hier gezien de angst die bij sommigen nog leeft over dit onderwerp. Had ergens ook niet anders verwacht, een commercieel bedrijf als Eneco zit ook niet te wachten op indivuele rechtzaken/disputen/lange mailwisselingen met losse klanten, dan is je marge zo weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
rikvb schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:19:
Ik heb inmiddels mijn eindnota binnen van eneco. Ik ben daar van 1 tot 2 november klant geweest en ben ze blijkbaar ruim 10 euro schuldig. Heb verder nergens op gereageerd qua mails van hun, maar me gewoon per 2 november ergens anders aangemeld (datum vervroegd e.d.). Dacht ik meld het even hier gezien de angst die bij sommigen nog leeft over dit onderwerp. Had ergens ook niet anders verwacht, een commercieel bedrijf als Eneco zit ook niet te wachten op indivuele rechtzaken/disputen/lange mailwisselingen met losse klanten, dan is je marge zo weg.
eneco heeft via twitter al meermaals aangegeven dat ze geen boetes gaan uitdelen.
Ze zeggen alleen dat ze twijfels hebben of contracten die voor 1 december ingaan ook daadwerkelijk doorgevoerd zullen gaan worden door de netbeheerder.

Alleen verwacht ik niet dat netbeheerders die gaan blokkeren, die snappen ook wel dat er dan een shitstorm losbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:09
Ik heb zelf een slimme meter thuis. Maar ongeveer 2 maanden geleden had ik de slimme functionaliteit uit laten zetten door liander aangezien ik zelf de meter uitlees via de P1 aansluiting.

Weet iemand hoe het nu zit met meterstanden doorgeven?
Ik ga zelf vanaf morgen 11 november naar vattenfall. De meterstanden op 12 november zal ik doorgeven aan vattenfall. Maar hoe wilt eneco weten wat ik tussen 1 - 12 november precies heb verbruikt??

Misschien was ik de afgelopen 2 weken wel op vakantie en heb ik helemaal niks verbruikt(gas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:28

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Met dank aan de tip hier zojuist overgestapt naar ANWB-Energie. over 30 dagen gaat deze in.
Prijzen lijken fair, scheelt bijna 30ct voor gas en daarnaast nog een beetje minder qua stroom.

Stroom jaarverbruik 3170kWh Gas jaarverbruik 1295m3
Stroomtarief per kWh €0,35771 Gastarief per m3 €1,51793

Maandelijks opzegbaar dus een stuk beter als tot maart de absurde prijzen van Eneco betalen of een jaar ergens anders vast te zitten.

Overigens vorige maand al wat aanpassingen in huis gedaan, verwarmingsbuizen op zolder en overloop geisoleerd, Tado op 14 graden in de nacht en 18 graden overdag ingesteld, geofencing aan zodat deze uit gaan als we allemaal van huis zijn, tapwater naar 60 en verwarmingswater naar 50 graden, timer met 5 minuten voor het douchen, radiatorfolie en wat plaids voor 's avonds op de bank :) Uiteraard overal LED lampen (Hue) en geen RTX3090 maar een 6800xt met lichte undervolt in de pc ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Tweakriez op 10-11-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:28
Serefsiz schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:31:
Ik heb zelf een slimme meter thuis. Maar ongeveer 2 maanden geleden had ik de slimme functionaliteit uit laten zetten door liander aangezien ik zelf de meter uitlees via de P1 aansluiting.

Ik ga zelf vanaf morgen 11 november naar vattenfall. De meterstanden op 12 november zal ik doorgeven aan vattenfall. Maar hoe wilt eneco weten wat ik tussen 1 - 12 november precies heb verbruikt??

Misschien was ik de afgelopen 2 weken wel op vakantie en heb ik helemaal niks verbruikt(gas).
Ik zou daar gewoon eerlijk in zijn, wil je echt voor die paar euro's het (waarschijnlijk kleine) risico lopen dat je tegen de lamp loopt door wat frauduleuze acties uit te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:16
geishin schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:15:
[...]
Wat wel interessant was, was zijn antwoord op mijn vraag of de ACM nagevraagd heeft bij Eneco wat Eneco eigenlijk vanaf 1 november met de klanten van WE zouden doen. Hij gaf aan dat de rol van de ACM daarin heel beperkt is: het enige waar ze naar kijken is de leveringszekerheid en er moet een contract voor onbepaalde tijd aangeboden worden. Voor welke prijzen dat is, daar kijkt de ACM helemaal niet meer naar. Volgens de meneer die ik aan de lijn had, hebben ze daar ook helemaal geen wettelijke bevoegdheid toe.

Ik trok het in het extreme en vroeg: Dus stel dat Eneco ons een contract voor zou schotelen voor EUR 10 per m3 en EUR 5 per kWh, dan zouden jullie daar helemaal niets aan kunnen doen -> Antwoord: Nee, daar kunnen wij dan niks mee, want aanbieders zijn vrij hun eigen prijzen te bepalen.

[...]
Bizar dat iemand van de ACM dit zo durft te stellen, ik kan bijna niet geloven dat dit waar is.

Bij elke tariefwijziging is elke leverancier verplicht de nieuwe tarieven in te dienen bij de ACM. Dat indienen gebeurt nu in ieder geval nog steeds. Uit het verleden kan ik me herinneren dat naar aanleiding van de controles hier op er regelmatig diverse leveranciers naar Den Haag mochten komen om voor een commissie hun tarieven te komen verdedigen.

Als ze inmiddels stilzwijgend gestopt zijn met het controleren van al die ingediende tarieven en leveranciers komen dat te weten zou dat ook dit soort kwalijke gevolgen kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:13
Serefsiz schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:31:

Wat @Dennism zegt, vooral ook omdat ze hem "administratief uitzetten" Dat wil zeggen, ze ontvangen de gegevens nog wel, maar sturen deze niet door naar de energie bedrijven. Of ze hem opslaan en eventueel bewaren en hoe lang weet niet, maar ga er maar van uit dat als je sjoemelt, ze ineens alles wel opgeslagen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:28
Melkunie schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:58:
[...]

Bizar dat iemand van de ACM dit zo durft te stellen, ik kan bijna niet geloven dat dit waar is.

Bij elke tariefwijziging is elke leverancier verplicht de nieuwe tarieven in te dienen bij de ACM. Dat indienen gebeurt nu in ieder geval nog steeds. Uit het verleden kan ik me herinneren dat naar aanleiding van de controles hier op er regelmatig diverse leveranciers naar Den Haag mochten komen om voor een commissie hun tarieven te komen verdedigen.

Als ze inmiddels stilzwijgend gestopt zijn met het controleren van al die ingediende tarieven en leveranciers komen dat te weten zou dat ook dit soort kwalijke gevolgen kunnen hebben.
Mogelijk dat de ACM daar niet direct iets mee kan, maar in de wet die deze overgang bij het intrekken van een vergunning regelt staat wel dat er een 'eerlijk' tarief gerekend moet worden. Wat dat exact is zal uiteindelijk alleen een rechter over kunnen oordelen, maar een prijs van €10 per m3 zal dat momenteel niet zijn. Of het tarief van Eneco 'eerlijk' is, zal uiteraard over gediscussieerd kunnen worden. Ik was eerst bijv. ook van mening dat de tarieven van Eneco vrij hoog waren, totdat er in dit topic een linkje werd gedeeld waaruit bleek dat eind oktober de inkoopprijs van een m3 gas inclusief belastingen op +- €1,66 zat, met dat gegeven vond ik het tarief redelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
LiquidSmoke schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:13:
[...]

Eneco nam de klanten toch al over voor het faillissement? Geld de SLR dan nog?
Nee, de klanten zijn overgenomen op 1 november (hoewel we op 30 oktober al een mail kregen), terwijl het faillissement op 29 oktober is uitgesproken. De toestemming om dat klantenbestand over te nemen is van 25 oktober, voor het faillissement. De daadwerkelijk overdracht zal ergens tussen de 25e en de 30e hebben gelegen vermoed ik. Dat klantenbestand is trouwens overgedragen om de SLR-procedure uit te kunnen voeren....vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serefsiz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:09
Nivado schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:01:
[...]

Wat @Dennism zegt, vooral ook omdat ze hem "administratief uitzetten" Dat wil zeggen, ze ontvangen de gegevens nog wel, maar sturen deze niet door naar de energie bedrijven. Of ze hem opslaan en eventueel bewaren en hoe lang weet niet, maar ga er maar van uit dat als je sjoemelt, ze ineens alles wel opgeslagen hebben.
Klopt ben ik ook niet van plan. Maar als ze niet weten wat ik heb verbruikt kan het ook zomaar zijn dat ze hoger gaan inschatten. Nu scheelt het dat ik de echte waardes op mijn server heb staan(Of ze dat vertrouwen is ook maar de vraag).

Ik was gewoon benieuwd hoe ze te werken gaan om het te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
T-8one schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:11:
[...]

Echter is in deze uitspraak de SLR-procedure niet in werking getreden maar de leveringsovereenkomst tussentijds opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PrideoftheSouth schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:32:
[...]

Die is relatief laag als je nieuwe contract pas de 26e ingaat, want je "contractbreuk" is beperkt tot een dag of 5.
Er is geen sprake van een boete als je eerder dan 1 dec overstapt van Eneco naar een andere leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthouse
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-05 09:58
De volgende reactie kreeg ik van Eneco toen ik vanochtend een mail stuurde over het overstappen:

"Beste mevrouw, heer ....,

Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u ons vraagt om meer informatie over uw geplande overstap naar een andere leverancier. Graag geef ik u meer duidelijkheid.

Begrijpelijk dat u wenst te weten hoe het zit met de geplande overstap. Tussen 1 november 2021 en de gekozen overstapdatum bent u klant bij Eneco. Heeft u 1 november 2021 gekozen als overstapdatum of wenst u meer informatie over de details van uw overstap? Dan adviseren wij om contact op te nemen met de nieuwe leverancier."

Als ex-Welkom klant kun je dus per direct overstappen zonder opzegtermijn o.i.d. Tot je de nieuwe datum met je nieuwe leverancier overeen bent gekomen krijg je dus vanuit Eneco energie geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrideoftheSouth
Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:30:
[...]

Er is geen sprake van een boete als je eerder dan 1 dec overstapt van Eneco naar een andere leverancier.
Ik durf dat nog niet met die zekerheid te stellen, maar het lijkt er inderdaad op dat er geen boetes opgelegd worden... zoals ik zelfal in mijn posts hiervoor aangaf. Geen idee of dat komt door de angst voor reputatieschade, of vanwege het feit dat die boetes juridisch geen stand zullen houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geishin
[...]

Ik heb het gesprek teruggeluisterd en het wordt toch echt gezegd. Hij benadrukt dat als er een leveringsvergunning wordt ingetrokken de taak van de ACM is om de leveringszekerheid te garanderen EN het nieuwe contract moet een opzegtermijn hebben van 30 dagen. Dat ze verder geen taak hebben om de goedkoopste te vinden of in te grijpen in de marktprocessen en te zeggen "hey die overname kan niet doorgaan omdat de tarieven die Eneco in rekening brengt buitensporig zijn" daar dus ook niet de tools/wettelijke basis voor hebben. Hij geeft nog aan dat verder voor me uit te willen zoeken, dat heb ik maar gelaten.

Misschien dat ze ook een taak hebben om prijzen in de gaten te houden, maar dat is ten aanzien van het intrekken van de vergunning van WE en de herverdeling van klanten naar Eneco in ieder geval niet gedaan.

[ Voor 5% gewijzigd door geishin op 10-11-2021 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Loading2000
geishin schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:56:
[...]
Ik heb het gesprek teruggeluisterd en het wordt toch echt gezegd. Hij benadrukt dat als er een leveringsvergunning wordt ingetrokken de taak van de ACM is om de leveringszekerheid te garanderen EN het nieuwe contract moet een opzegtermijn hebben van 30 dagen. Dat ze verder geen taak hebben om de goedkoopste te vinden of in te grijpen in de marktprocessen en te zeggen "hey die overname kan niet doorgaan omdat de tarieven die Eneco in rekening brengt buitensporig zijn" daar dus ook niet de tools/wettelijke basis voor hebben. Hij geeft nog aan dat verder voor me uit te willen zoeken, dat heb ik maar gelaten.

Misschien dat ze ook een taak hebben om prijzen in de gaten te houden, maar dat is ten aanzien van het intrekken van de vergunning van WE en de herverdeling van klanten naar Eneco in ieder geval niet gedaan.
De ACM is er dus om te garanderen dat energieleveranciers hun geld krijgen maar letten niet op de prijzen of beschermen de consument. Ze grijpen namelijk wel degelijk in in de markt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3dKTXICChWEOH9Gb_GpIL0_NA8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yftPnGMO8WYym7m4gFSFsT6G.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PrideoftheSouth schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:52:
[...]

Ik durf dat nog niet met die zekerheid te stellen, maar het lijkt er inderdaad op dat er geen boetes opgelegd worden... zoals ik zelfal in mijn posts hiervoor aangaf. Geen idee of dat komt door de angst voor reputatieschade, of vanwege het feit dat die boetes juridisch geen stand zullen houden.
Ik kan het wel met zekerheid aangeven.

Heeft niets met reputatieschade of juridisch stand houden te maken. Er is vanuit Eneco nooit gesproken over een boete.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 13:02
jbdeiman schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:22:
[...]
Juist die geslotenheid, alles achter gesloten deuren doen maakt dat het zoveel frustratie oplevert, omdat je simpelweg geen keuze krijgt. De markt is toch vrijgegeven, iedereen moet toch keuzevrijheid, dan geldt dat op dit moment dus ook en kan je niet zeggen (terwijl men al een ruime maand met Eneco in gesprek was over overname van het klantenbestand) 'helaas pindakaas', nu ben ik failliet en door de regels mogen jullie lekker een maandje topprijzen betalen.
Als Welkom dat aankomende faillisement eerder aan de klanten zou hebben meegedeeld, zou er massaal nog een maand extra gestorneerd zijn door veel Welkom slachtoffers. Die datum (27-10) zal wel zorgvuldig zijn gekozen omdat incasso's maar tot 56 dagen terug gestorneerd kunnen worden en daardoor dus alleen het laatstbetaalde termijnbedrag van september kon worden teruggeboekt. Dit terugboeken vooral voor diegenen die net als ik veel te veel in de maanden daarvoor betaald hebben via de voorschotten.

[ Voor 11% gewijzigd door R0181 op 10-11-2021 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:16
geishin schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:56:
[...]

Bedenk net dat het zou kunnen dat hier twee losstaande processen door elkaar lopen die het gesprek kunnen verklaren en elkaar niet uit hoeven te sluiten.
Even hypothetisch:
  • Voor de leveringszekerheid doen de tarieven dan verder niet ter zake.
  • Los daar van, Eneco heeft wel nieuwe tarieven voor een bepaalde contractsvorm gestart. In dit geval zijn dat de oud-Welkom klanten. Deze tarieven zouden ze dan via een losstaande route alsnog in moeten dienen via het reguliere, doorlopende proces.
  • Stel dat ze voor Welkomklanten die €10 per kuub uit jouw voorbeeld hadden gerekend was daar dan vanuit proces 'leveringszekerheid' geen enkele toetsing of controle op geweest, maar alsnog wel uit het proces 'reguliere tariefcontrole'. Dat zou betekenen dat ze in op het matje mogen komen bij ACM om hun zaak te bepleiten om vervolgens op de vingers getikt te worden. ACM zou dan met terugwerkende kracht andere tarieven kunnen gaan bepalen.
Past dit theoretische verhaal nog in de bewoordingen van de medewerker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ch1992!
Soldaatje schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:43:
[...]

Thanks voor de tip, heb net hetzelfde gedaan, van 9 december naar 23 november.

Ik krijg net wel een email dat ik mijn eerste voorschot per ideal moet betalen, dat zeiden ze niet aan de telefoon:

[...]
Klopt, dat hebben ze bij mij telefonisch wel aangegeven. Op die manier zijn ze verzekerd van een eerste betaling + de mogelijkheid om wat gegevens te controleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb m'n eindnota van Welkom Energie ontvangen. Heb in 1 jaar €149 teveel betaald en heb recht op 220 welkombonus, dus ik hoor €369 terug te krijgen. Heb nog wel 125 gestorneerd maar dat zie ik niet terug in de eindnota. Kreeg onderstaande mail erbij:
In de bijlage ontvangt u van ons de eindafrekening. Op het voorblad van de factuur staat een samenvatting van de rekening, de pagina’s erna vertellen exact wat uw verbruik is geweest en wat het heeft gekost. U heeft de afgelopen periode minder verbruikt dan waar u eerder, via de termijnbedragen, voor betaald heeft.

Het is op dit moment onbekend of en zo ja wanneer u het teveel betaalde bedrag van ons ontvangt. Als gevolg van het faillissement zijn namelijk alle huidige schulden “bevroren”, zodat schuldeisers de betaling van deze vordering niet kunnen afdwingen. De curator zal de komende tijd nodig hebben om in kaart te brengen wie er allemaal geld tegoed hebben van Welkom Energie. Nadat dit is vastgesteld, zal beoordeeld worden of de vorderingen van de openstaande schuldeisers in de toekomst (gedeeltelijk) voldaan kunnen worden. Dat zal enige tijd in beslag nemen.

Met vriendelijke groet,

Welkom Energie
Ben dus blij dat ik in ieder geval 125 gestorneerd heb, de rest kan ik naar fluiten natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
stin00 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:17:
Ik heb m'n eindnota van Welkom Energie ontvangen. Heb in 1 jaar €149 teveel betaald en heb recht op 220 welkombonus, dus ik hoor €369 terug te krijgen. Heb nog wel 125 gestorneerd maar dat zie ik niet terug in de eindnota. Kreeg onderstaande mail erbij:

[...]

Ben dus blij dat ik in ieder geval 125 gestorneerd heb, de rest kan ik naar fluiten natuurlijk :+
Ik had eigenlijk verwacht dat ze de eindnota pas zouden sturen 56 dagen na de laatste incasso datum. Zodat alle storneringen er al in verwerkt zijn. Ik heb mijn eind afrekening nog niet gekregen.

Zat je al dicht tegen de einddatum van je contract bij welkom energie aan? Ik zat nog midden in het jaar zeg maar. Misschien dat ze een bepaalde volgorde aan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Skidmarks schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:24:
[...]

Ik had eigenlijk verwacht dat ze de eindnota pas zouden sturen 56 dagen na de laatste incasso datum. Zodat alle storneringen er al in verwerkt zijn. Ik heb mijn eind afrekening nog niet gekregen.

Zat je al dicht tegen de einddatum van je contract bij welkom energie aan? Ik zat nog midden in het jaar zeg maar. Misschien dat ze een bepaalde volgorde aan houden.
Ja mijn contract liep tot 2 oktober ofzo - ik was dus al weg voordat de toko failliet ging. Heb alleen helaas de pech dat de eindafrekening wat lang op zich liet wachten, al is mijn verlies wel een stukje lager dan van de meesten hier. Maar blijft toch jammer om bijna 250 piek mis te lopen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geishin
Melkunie schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:02:
[...]

Bedenk net dat het zou kunnen dat hier twee losstaande processen door elkaar lopen die het gesprek kunnen verklaren en elkaar niet uit hoeven te sluiten.
Even hypothetisch:
  • Voor de leveringszekerheid doen de tarieven dan verder niet ter zake.
  • Los daar van, Eneco heeft wel nieuwe tarieven voor een bepaalde contractsvorm gestart. In dit geval zijn dat de oud-Welkom klanten. Deze tarieven zouden ze dan via een losstaande route alsnog in moeten dienen via het reguliere, doorlopende proces.
  • Stel dat ze voor Welkomklanten die €10 per kuub uit jouw voorbeeld hadden gerekend was daar dan vanuit proces 'leveringszekerheid' geen enkele toetsing of controle op geweest, maar alsnog wel uit het proces 'reguliere tariefcontrole'. Dat zou betekenen dat ze in op het matje mogen komen bij ACM om hun zaak te bepleiten om vervolgens op de vingers getikt te worden. ACM zou dan met terugwerkende kracht andere tarieven kunnen gaan bepalen.
Past dit theoretische verhaal nog in de bewoordingen van de medewerker?
Ja dat denk ik wel, overigens heeft Eneco ook het modelcontract bijgewerkt en worden dezelfde tarieven in rekening gebracht als in het contract voor de oud-WE klanten. Dus ik verwacht dat het proces van prijzen indienen en toetsen ondertussen ook doorlopen is.

Als je kijkt naar de wijzigingen in de prijzen bij andere aanbieders de afgelopen 10 dagen kan je wel stellen dat de prijs van Eneco ondertussen wel marktconform is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
R0181 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:02:
[...]

Als Welkom dat aankomende faillisement eerder aan de klanten zou hebben meegedeeld, zou er massaal nog een maand extra gestorneerd zijn door veel Welkom slachtoffers. Die datum (27-10) zal wel zorgvuldig zijn gekozen omdat incasso's maar tot 56 dagen terug gestorneerd kunnen worden en daardoor dus alleen het laatstbetaalde termijnbedrag van september kon worden teruggeboekt. Dit terugboeken vooral voor diegenen die net als ik veel te veel in de maanden daarvoor betaald hebben via de voorschotten.
Dat weet ik, maar dat wil niet zeggen dat ik dat een goede/ nette manier van handelen vind. Openheid van zaken lijkt mij best wel gewenst als het op dit soort zaken aankomt. Zo is het ook gek dat er best een aantal mensen nog naar WE toe zijn gegaan in de periode dat ze eigenlijk al met zekerheid wisten dat ze zouden stoppen. Dit soort zaken moet niet kunnen in mijn optiek, want het geeft een verkeerd gevoel van 'veiligheid' en als consument kan je in deze situaties geen kant op.

Lekker dan, als garagehouder een tweedehands auto verkopen met garantie en dan de volgende dag de boel dichtgooien, want failliet. Als klant ben je dan ook in de aap gelogeerd, dat lijkt mij niet een goede manier van werken. Daarnaast is het consumentenvertrouwen historisch al laag, moet je dan ook nog dit soort praktijken gaan krijgen, er is straks helemaal geen vertrouwen in de economie, en ook niet in bedrijven. Die worden door de overheid (Waar het historisch ook al slecht is qua vertrouwen) de hand boven het hoofd gehouden, en zo kom je dadelijk in een situatie terecht waar je bijna niet uit komt. Men is niet bezig vertrouwen te winnen, maar puur en alleen maar het laatste beetje geld eruit persen aan alle kanten, degene die er beter van worden:
- Bedrijven en overheid, m.a.w. de plekken waar al lekker (veel) geld zit.

Waar ik in elk geval op doel/ heen wil:
Men moet bezig zijn (vind ik een overheidstaak) met voorkomen van dergelijke situaties, want dat het eraan zat te komen is in tijdslijnen best wel terug te vinden. Hoezo grijpt de ACM dan niet eerder in, hoezo worden de gedupeerden pas op het laatste moment op de hoogte gebracht en hoezo accepteert WE gewoon nog nieuwe klanten tot aan de laatste dag?
Voorkomen is op alle fronten beter dan genezen, maar op alle vlakken moet het eerst mis gaan en dan gaan we (tegen enorme kosten) corrigeren. En omdat we het te ingewikkeld vinden met elkaar om de zere plekken te compenseren, compenseren we gewoon generiek, zodat ook mensen die nog lekker een vast contract hebben tegen het vastgestelde tarief net zoveel korting krijgen als de mensen die er wel last van hebben. Meer en meer wordt duidelijk dat men het gewoon niet onder controle heeft en dat controlerende instanties het niet kunnen uitvoeren, dus gebeurt het maar niet, met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

[...]

Ik heb ook met ze gebeld, en ze beweren telefonisch indd die controle niet te doen. Het is een beetje vaag, ik heb via de mail nog een vraag uitstaan daarover, kijken of ze dan met een beter antwoord komen.
Er is ook dit nieuwsbericht waarin wel degelijk wordt bevestigd dat ze controles doen:
https://www.acm.nl/nl/pub...mumtarieven-elektriciteit

Het staat zelfs op hun website:
https://www.acm.nl/nl/ond...n-energie/energietarieven

Ik krijg vooral het idee dat de mensen die het woord voeren niet goed ingelicht zijn.

Ik kwam trouwens ook nog dit bericht tegen:
https://www.energie-neder...-rapport-vangnetregeling/

Ik kan niet zo goed achterhalen of dat vangnet nou wel of niet is afgeschaft, maar het lijkt te zijn afgeschaft. Misschien dat daarom de controles op een lager pitje zijn gezet, na lobby vanuit energie-nederland.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geishin
Rofdof schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:25:
[...]

eneco heeft via twitter al meermaals aangegeven dat ze geen boetes gaan uitdelen.
Ze zeggen alleen dat ze twijfels hebben of contracten die voor 1 december ingaan ook daadwerkelijk doorgevoerd zullen gaan worden door de netbeheerder.

Alleen verwacht ik niet dat netbeheerders die gaan blokkeren, die snappen ook wel dat er dan een shitstorm losbreekt.
Zie onder andere dit twitterdraadje: https://twitter.com/Eneco/status/1458402692032835587

Iemand in staat om dit goed vast te leggen mocht Eneco opeens de tweets verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shynta
  • Laatst online: 05-12-2022
Hallo allemaal..
Ik ben nieuw hier en ook 1 van de 90.000 🥴

Wat ik me afvraag is of jullie de slimme meter gewoon uit laten lezen door Eneco.
Of dat je de standen zelf doorgeeft.

En zo ja of nee waarom dan?

Aan de ene kant voelt het niet goed ofzo maar geen idee waarom. 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertEnergie
  • Laatst online: 22-08-2023
Shynta schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:23:
Hallo allemaal..

Wat ik me afvraag is of jullie de slimme meter gewoon uit laten lezen door Eneco.

gewoon laten uitlezen, als ze gaan schatten ben je mogelijk slechter uit, ik ben sinds 3 november weg bij Eneco en heb de afrekening al, geen boetes oid en afrekenen naar verbruik

[ Voor 10% gewijzigd door BertEnergie op 10-11-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shynta
BertEnergie schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:26:
[...]

gewoon laten uitlezen, als ze gaan schatten ben je mogelijk slechter uit, ik ben sinds 3 november weg bij Eneco en heb de afrekening al, geen boetes oid en afrekenen naar verbruik
ja dat is ook misschien wel zo. Schiet je ook niks mee op.
Heb inmiddels toestemming gegeven.
Ga per de 23e naar Vattenfall dus ben benieuwd….
Bedankt voor je snelle antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Laatst online: 03-12-2024
Shynta schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:23:
Hallo allemaal..

Standaard wordt je meter al uitgelezen(als je dat niet zelf hebt laten stopzetten). Eneco vraagt nu alleen of ze iedere dag mogen uitlezen.
Lees ook https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/uitlezen hoe je uitlezen helemaal kan uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shynta
Medione1210 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:16:
[...]

Standaard wordt je meter al uitgelezen(als je dat niet zelf hebt laten stopzetten). Eneco vraagt nu alleen of ze iedere dag mogen uitlezen.
Lees ook https://www.liander.nl/consument/slimme_meter/uitlezen hoe je uitlezen helemaal kan uitzetten.
Ow 😳
Maar ik zie in de app helemaal geen gegevens.
Zie je dat nooit dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
stin00 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:27:
[...]

Ja mijn contract liep tot 2 oktober ofzo - ik was dus al weg voordat de toko failliet ging. Heb alleen helaas de pech dat de eindafrekening wat lang op zich liet wachten, al is mijn verlies wel een stukje lager dan van de meesten hier. Maar blijft toch jammer om bijna 250 piek mis te lopen..
een "piek" is bargoens voor "gulden", je mist nu een factor 2,20371 :+ O-)

zie: https://voorbeginners.info/bargoens/geld.htm

[ Voor 5% gewijzigd door Kees-Jan op 10-11-2021 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
Kees-Jan schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:32:
[...]

een "piek" is bargoens voor "gulden", je mist nu een factor 2,20371 :+ O-)
Ik heb me laten vertellen dat het nu, na bijna 20 jaar, nog maar iets van factor 1,3 is en wellicht zelfs minder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan-NL
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 11:43
Op 1 november heb ik mij via het toen nog actieve webformulier voor het variabele tarief/modelcontract van Vattenfall aangemeld. Ik heb hierbij aangevinkt dat ik geen energieleverancier had (immers WE mocht vanaf dat moment niet leveren en van Eneco had ik nog geen contract gezien).
Op 2 november bericht van Vattenfall gehad dat zij de levering per dat moment hebben aangevangen.

Nu reeds een eindafrekening gehad voor 1 november van Eneco. Overigens klopt het 1m3 gasverbruik niet, want de gaskraan was dichtgedraaid ivm verbouwing.
Geen boete in rekening gebracht.

De eindafrekening (en daarmee meterstanden) van WE zijn ze me nog verschuldigd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sva0mSt2RxeL3WwHFjpUKScCSSE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CYSBsDvFujzhdrHxXzcJsmZ1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Jonathan-NL op 10-11-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
S7E-Vigi schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:35:
[...]

Ik heb me laten vertellen dat het nu, na bijna 20 jaar, nog maar iets van factor 1,3 is en wellicht zelfs minder :P
met die €uro worden we al 20 jaar genaaid. De inflatie is daardoor alleen maar harder gestegen, dunkt me?!

maar goed, dás niet het onderwerp van dit topic... :O

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skidmarks
Jonathan-NL schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:37:
Op 1 november heb ik mij via het toen nog actieve webformulier voor het variabele tarief/modelcontract van Vattenfall aangemeld. Ik heb hierbij aangevinkt dat ik geen energieleverancier had (immers WE mocht vanaf dat moment niet leveren en van Eneco had ik nog geen contract gezien).
Op 2 november bericht van Vattenfall gehad dat zij de levering per dat moment hebben aangevangen.

Nu reeds een eindafrekening gehad voor 1 november van Eneco. Overigens klopt het 1m3 gasverbruik niet, want de gaskraan was dichtgedraaid ivm verbouwing.
Geen boete in rekening gebracht.

De eindafrekening (en daarmee meterstanden) van WE zijn ze me nog verschuldigd.[Afbeelding]
Achteraf gezien heb je de beste keuze gemaakt op dat moment als een van de weinigen denk ik. Alhoewel een nog betere keuze was om niet bij Welkom Energie te gaan ;) maar we hebben geen glazen bol helaas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
Zojuist de eindafrekening ontvangen van WE, circa 500 euro tegoed van ze.
Toch geen spijt dat ik nog één maand heb kunnen storneren á 140 euro.

Die andere 360 euro is leergeld zeg maar ;w

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Pagina: 1 ... 29 ... 93 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.