Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41
rikvb schreef op woensdag 10 november 2021 @ 13:19:
Ik heb inmiddels mijn eindnota binnen van eneco. Ik ben daar van 1 tot 2 november klant geweest en ben ze blijkbaar ruim 10 euro schuldig. Heb verder nergens op gereageerd qua mails van hun, maar me gewoon per 2 november ergens anders aangemeld (datum vervroegd e.d.). Dacht ik meld het even hier gezien de angst die bij sommigen nog leeft over dit onderwerp. Had ergens ook niet anders verwacht, een commercieel bedrijf als Eneco zit ook niet te wachten op indivuele rechtzaken/disputen/lange mailwisselingen met losse klanten, dan is je marge zo weg.
ik ben ook vervroegd over gestapt naar Greenchoice (overstap was al in gang gezet maar datum stond op 1-12). Ben hun zeer dankbaar want het kost ze geld natuurlijk, dus sympathiek dat ze het toch hebben gedaan . Eneco heeft zonder vragen of morren de eindafrekening opgemaakt.
De meterstanden kloppen perfect met wat Domoticz heeft uitgelezen van de slimme meter (stand 00:00 's nachts).
91 euro voor 3 dagen... Kun je nagaan wat het gekost zou hebben als ik de volle maand had moeten blijven, laat staan als ik geen nieuw contract had gehad. Wij zijn echt aan een kleine ramp ontsnapt.

Ik "bespaar" overigens wel 100 euro boete die ik anders aan Welkom had moeten betalen. Maar ik heb nog wel paar honderd tegoed van ze dus faillissement was toch niet echt gewenst (plus dat ik het andere mensen niet gun die echt voor afschuwelijke bedragen de boot in gaan).

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:27

ManiacsHouse

Scheisse!

maxtrash schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:42:
[...]

ik ben ook vervroegd over gestapt naar Greenchoice (overstap was al in gang gezet maar datum stond op 1-12). Ben hun zeer dankbaar want het kost ze geld natuurlijk, dus sympathiek dat ze het toch hebben gedaan . Eneco heeft zonder vragen of morren de eindafrekening opgemaakt.
De meterstanden kloppen perfect met wat Domoticz heeft uitgelezen van de slimme meter (stand 00:00 's nachts).
91 euro voor 3 dagen... Kun je nagaan wat het gekost zou hebben als ik de volle maand had moeten blijven, laat staan als ik geen nieuw contract had gehad. Wij zijn echt aan een kleine ramp ontsnapt.

Ik "bespaar" overigens wel 100 euro boete die ik anders aan Welkom had moeten betalen. Maar ik heb nog wel paar honderd tegoed van ze dus faillissement was toch niet echt gewenst (plus dat ik het andere mensen niet gun die echt voor afschuwelijke bedragen de boot in gaan).
No shit... 3 dagen? Dat is voor een maand ruim € 900... Marktconform my ass... Dit riekt naar oplichterij...
Nou ja oplichterij... Gewoon de lasten afwentelen op de klant/burger... Want niemand doet ze dus wat. Driewerf hoera voor de privatisering en daardoor 'concurrentie' op de markt. _O-

• slelieveld
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-06 22:43
quote]maxtrash schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:42:
[...]
Eneco heeft zonder vragen of morren de eindafrekening opgemaakt.
[/quote]

Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt? Gewoon contract bij nieuwe leverancier? Bellen met eneco? Mailen? Hoe?

[ Voor 21% gewijzigd door slelieveld op 11-11-2021 00:22 ]

• maxtrash
slelieveld schreef op donderdag 11 november 2021 @ 00:21:
quote]maxtrash schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:42:
[...]
Eneco heeft zonder vragen of morren de eindafrekening opgemaakt.
[/quote]

Mag ik vragen hoe je dat gedaan hebt? Gewoon contract bij nieuwe leverancier? Bellen met eneco? Mailen? Hoe?
de nieuwe leverancier geeft de startdatum aan in het een soort systeem waarmee energieleveranciers onderling communiceren en dan gaat het vanzelf. Zoiets is het volgens mij. Heb in ieder geval nooit contact opgenomen met Eneco.

• maxtrash
ManiacsHouse schreef op donderdag 11 november 2021 @ 00:02:
[...]

No shit... 3 dagen? Dat is voor een maand ruim € 900... Marktconform my ass... Dit riekt naar oplichterij...
Nou ja oplichterij... Gewoon de lasten afwentelen op de klant/burger... Want niemand doet ze dus wat. Driewerf hoera voor de privatisering en daardoor 'concurrentie' op de markt. _O-
ik denk dat de inkoopprijzen voor gas nu daadwerkelijk in de buurt liggen van wat ze vragen, alleen zijn er dus leveranciers die het voor minder doen omdat ze langdurigere contracten afsluiten. En mijn verbruik is ook een stuk hoger dan gemiddeld (plm. 3500m3 per jaar)

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
[...]

Wij zitten nu op 240 voor 9 dagen en wij moeten nog 9 dagen. Eneco heeft mij in het verleden ook genaaid.
Ik was overgestapt naar hun en toen hebben ze de verkeerde ean code gepakt. Na een maand had ik het door. Kwam erop neer dat ze de metercode niet wilden aanpassen en ik een nieuw contract moest afsluiten. Je raad het al…. Veel hogere tarieven.

Ik zal daar tzt in een topic om advies vragen.

*knip*

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 11-11-2021 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ries_zuid
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-05-2024
[...]

Hangt natuurlijk af wat je verbruikt heb. Ik ben per 4-11 ook naar een andere energieboer. Afrekening Eneco ontvangen en voor 3 dagen moet ik alles bij elkaar 26 euro aftikken.

• Rvld36
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-09 15:12
ries_zuid schreef op donderdag 11 november 2021 @ 07:31:
[...]

Hangt natuurlijk af wat je verbruikt heb. Ik ben per 4-11 ook naar een andere energieboer. Afrekening Eneco ontvangen en voor 3 dagen moet ik alles bij elkaar 26 euro aftikken.
Hier een afrekening binnen van 1 tot 5 november a 40,- euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:28
[...]

De hoogte van die rekening zal m.i. niets met oplichting te maken hebben, maar zoals @maxtrash zelf al aangeeft, zijn veel hoger dan gemiddeld verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
geishin schreef op woensdag 10 november 2021 @ 16:33:
[...]

Ja dat denk ik wel, overigens heeft Eneco ook het modelcontract bijgewerkt en worden dezelfde tarieven in rekening gebracht als in het contract voor de oud-WE klanten. Dus ik verwacht dat het proces van prijzen indienen en toetsen ondertussen ook doorlopen is.

Als je kijkt naar de wijzigingen in de prijzen bij andere aanbieders de afgelopen 10 dagen kan je wel stellen dat de prijs van Eneco ondertussen wel marktconform is.
De overige energie maatschappijen hadden nog gewoon beschikbare modelcontracten voor een lage prijs. Eneco heeft gewoon gezegd, we nemen alle 90.000 klanten over en kopen het gas in op de spotmarkt en die is inderdaad zo achterlijk hoog. Omdat nu de oude contracten ook bij de andere maatschappijen op zijn, zie je daar ook een abrupte (tijdelijke) stijging vanwege inkoopprijs op de spotmarkt.

Echter, de andere maatschappijen hebben voor 2022 al goedkoper gas ingeslagen, daarom zie je dat de nieuwe variabele prijs van Vattenfall bv. rond de 1,23 euro/m3 ligt.
Eneco daarentegen zegt dat ze niet anders kunnen dan de 1,80 euro/m3 handhaven t/m 2022 :+ kan niet anders concluderen dat we gewoon keihard gepaaid worden door Eneco...

Wat ik mij ook afvraag, blijkbaar had WE nog wel wat gasreserves voor een lagere prijs bij Gasterra... zet die over naar een energiemaatschappij, middel en vul die aan met de spotmarkt prijzen voor de WE klanten en je hebt een iets hoger tarief... maar geen woekertarief.

• Dennism
ArcticWolf schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:12:

Wat ik mij ook afvraag, blijkbaar had WE nog wel wat gasreserves voor een lagere prijs bij Gasterra... zet die over naar een energiemaatschappij, middel en vul die aan met de spotmarkt prijzen voor de WE klanten en je hebt een iets hoger tarief... maar geen woekertarief.
De vraag zal zijn of ze die reserves inderdaad hadden, of dat ze slechts een future hadden, die mogelijk vervallen is vanwege het faillissement.

Daarnaast, als WE die reserves inderdaad had, vallen die in de boedel, die zal je dus niet zomaar even kunnen overzetten, nee, de curator zal die ten gelde willen (en moeten) maken voor het maximale dat hij eruit kan halen voor de boedel.

Is die future inderdaad vervallen en heeft WE dus geen aanspraken meer op die reserves, dan zal de partij die wel aanspraak kan maken op dat gas die ook willen verkopen tegen huidige marktprijzen, die zijn gek als ze dat niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstrhans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-06-2023
Iedereen benoemt hier de €1,80 per m3. En dat is idd hoog...echter het is een all-in prijs. Het tarief voor variabele leveringskosten voor gas is het totaaltarief per m³ gas inclusief regiotoeslag, btw en overheidsheffingen. De regiotoeslag is op basis van gasregio 3. De vaste leveringskosten zijn inclusief btw en exclusief netbeheerkosten. Als ik dan ga vergelijken en zoeken bij misschien goedkopere leveranciers dan kom ik echt niet veel lager uit. Wel iets maar hoogstens op €1,67 (Vattenfall) - 1,71m3 (Frank). Uiteraard is het allemaal heel "transparant" wat de concurrenten doen met inc. of ex. BTW prijzen tonen en andere moeilijk leesbare prijstabellen. Doe ik iets fout dan met het naast elkaar leggen van de tarieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balthasar88
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09-2023
Xanthouse schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:52:
De volgende reactie kreeg ik van Eneco toen ik vanochtend een mail stuurde over het overstappen:

"Beste mevrouw, heer ....,

Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u ons vraagt om meer informatie over uw geplande overstap naar een andere leverancier. Graag geef ik u meer duidelijkheid.

Begrijpelijk dat u wenst te weten hoe het zit met de geplande overstap. Tussen 1 november 2021 en de gekozen overstapdatum bent u klant bij Eneco. Heeft u 1 november 2021 gekozen als overstapdatum of wenst u meer informatie over de details van uw overstap? Dan adviseren wij om contact op te nemen met de nieuwe leverancier."

Als ex-Welkom klant kun je dus per direct overstappen zonder opzegtermijn o.i.d. Tot je de nieuwe datum met je nieuwe leverancier overeen bent gekomen krijg je dus vanuit Eneco energie geleverd.
Deze mail ontving ik gisteren ook, nadat ik een half uur met klantenservice aan de telefoon had gehangen om die medewerker te laten begrijpen dat ik alleen voor de levering op 1/11 Eneco zou betalen, omdat ik in sept een overstap per 2/11 had geregeld en dat ik niet van plan ben om het voorschot van €224 te betalen voor 1 dag afname elektriciteit en gas. Dat begreep ze, zei ze. Ze vroeg nog naar mijn IBAN en maar ik zei dat die niet noodzakelijk is. Als ze nu gewoon de eindnota opmaken, betaal ik die dag en zijn we klaar.

Uiteindelijk past ze daarna mijn betaalwijze aan naar acceptgiro, zonder erbij te zeggen dat dat dus €2,50 kost (kwam ik zojuist achter). Vervolgens log ik in en zie ineens wel mijn verbruik van die ene dag. Stuur voor de zekerheid dus maar een mail met verzoek om eindnota, mededeling dat ik geen voorschot van €224 voor 1 dag ga betalen en vraag om een schriftelijke reactie. Enige dat ik vanochtend ontvang is een mail met mijn nieuwe termijnbedrag van €224 en of ik die per Ideal wil voldoen :( |:( 8)7 Dacht dan log ik nog maar eens in en zie dat ik nu niet meer bij de verbruiksgegevens kan, termijnbedrag niet kan aanpassen en mijn IBAN gewoon staat vermeld...

Deze mail is dus een standaardreactie, waarna ik mijn verbazing en ergernis hierover heb terug gemaild en blijdschap dat ik weer word bevestigd in mijn keuze jaren geleden nooit meer wat met Eneco te maken te willen hebben nadat er bijna €4000 diende te worden bijbetaald. U bent gewaarschuwd!

[ Voor 3% gewijzigd door Balthasar88 op 11-11-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
mstrhans schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:20:
Iedereen benoemt hier de €1,80 per m3. En dat is idd hoog...echter het is een all-in prijs. Het tarief voor variabele leveringskosten voor gas is het totaaltarief per m³ gas inclusief regiotoeslag, btw en overheidsheffingen. De regiotoeslag is op basis van gasregio 3. De vaste leveringskosten zijn inclusief btw en exclusief netbeheerkosten. Als ik dan ga vergelijken en zoeken bij misschien goedkopere leveranciers dan kom ik echt niet veel lager uit. Wel iets maar hoogstens op €1,67 (Vattenfall) - 1,71m3 (Frank). Uiteraard is het allemaal heel "transparant" wat de concurrenten doen met inc. of ex. BTW prijzen tonen en andere moeilijk leesbare prijstabellen. Doe ik iets fout dan met het naast elkaar leggen van de tarieven?
Haal je de tarieven van de vergelijkingssistes? Je moet nu absoluut niet gaan vergelijken, zelfs de vergelijkingswebsites waarschuwen daarvoor.

Variabel tarief van Vattenfall van 01/01/22 - 01/07/22 is 1,23 euro/m3 en is ma/di gecommuniceerd. Dit is incl. alles.

• mstrhans
ArcticWolf schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:25:
[...]

Haal je de tarieven van de vergelijkingssistes? Je moet nu absoluut niet gaan vergelijken, zelfs de vergelijkingswebsites waarschuwen daarvoor.

Variabel tarief van Vattenfall van 01/01/22 - 01/07/22 is 1,23 euro/m3 en is ma/di gecommuniceerd. Dit is incl. alles.
Nee van de vergelijken van Vattenfall website zelf, waar kan ik die tarieven dan vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
mstrhans schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:27:
[...]

Nee van de vergelijken van Vattenfall website zelf, waar kan ik die tarieven dan vinden?
Niet, bellen ;) vragen om een variabel contract voor januari 2022.

• cyberdyne
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-09 10:37
-Junkiexp- schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:17:
Zojuist de eindafrekening ontvangen van WE, circa 500 euro tegoed van ze.
Toch geen spijt dat ik nog één maand heb kunnen storneren á 140 euro.

Die andere 360 euro is leergeld zeg maar ;w
Stond er verder nog iets bij over wanneer je het bedrag dat je tegoed van ze hebt kunt verwachten?

• mstrhans
ArcticWolf schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:28:
[...]

Niet, bellen ;) vragen om een variabel contract voor januari 2022.
modelcontract-november-2021-geldig-vanaf.pdf

Tja, ik zie daarin toch iets meer dan €1,23...of niet? die €1,80 is niet de kale levering van gas terwijl bij Vattenfall dat wel is, toch? Lijkt nog steeds voor mijn gevoel dat appels en peren aan het vergelijken ben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Je moet kijken naar de tarieven die gangbaar waren op 1 november. En toen bood Eneco zelf nog een modelcontract aan met tarieven die de helft lager waren dan ze aan de gedupeerden hebben aangeboden.

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 17:24

Ik geloof dat je de eerste bent die de eindafrekening van WE ontvangen heeft. Waarom zou je die 360 euro niet netjes terugkrijgen?

Ja, dat verhaal dat de grootste schuld als eerste gaat ... maar alle klanten bij elkaar opgeteld is toch ook een flink bedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
Balthasar88 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:24:
[...]

Deze mail ontving ik gisteren ook, nadat ik een half uur met klantenservice aan de telefoon had gehangen om die medewerker te laten begrijpen dat ik alleen voor de levering op 1/11 Eneco zou betalen, omdat ik in sept een overstap per 2/11 had geregeld en dat ik niet van plan ben om het voorschot van €224 te betalen voor 1 dag afname elektriciteit en gas. Dat begreep ze, zei ze. Ze vroeg nog naar mijn IBAN en maar ik zei dat die niet noodzakelijk is. Als ze nu gewoon de eindnota opmaken, betaal ik die dag en zijn we klaar.

Uiteindelijk past ze daarna mijn betaalwijze aan naar acceptgiro, zonder erbij te zeggen dat dat dus €2,50 kost (kwam ik zojuist achter). Vervolgens log ik in en zie ineens wel mijn verbruik van die ene dag. Stuur voor de zekerheid dus maar een mail met verzoek om eindnota, mededeling dat ik geen voorschot van €224 voor 1 dag ga betalen en vraag om een schriftelijke reactie. Enige dat ik vanochtend ontvang is een mail met mijn nieuwe termijnbedrag van €224 en of ik die per Ideal wil voldoen :( |:( 8)7 Dacht dan log ik nog maar eens in en zie dat ik nu niet meer bij de verbruiksgegevens kan, termijnbedrag niet kan aanpassen en mijn IBAN gewoon staat vermeld...

Deze mail is dus een standaardreactie, waarna ik mijn verbazing en ergernis hierover heb terug gemaild en blijdschap dat ik weer word bevestigd in mijn keuze jaren geleden nooit meer wat met Eneco te maken te willen hebben nadat er bijna €4000 diende te worden bijbetaald. U bent gewaarschuwd!
Ik zat nog bij Eneco tot 9 november en begin november was het termijnbedrag(dat er dus eerst wel stond) ineens verdwenen van de website en vandaag heb ik een afrekening ontvangen,waarbij staat dat ze het bedrag van de afrekening op 27 november zullen afschrijven. Ze incasseren dus niet eerst nog een voorschot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09

Maar...
...wanneer liep je contract bij WE af? (Ruim) vóór 1 november, dan?

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
mstrhans schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:34:
[...]

Tja, ik zie daarin toch iets meer dan €1,23...of niet? die €1,80 is niet de kale levering van gas terwijl bij Vattenfall dat wel is, toch? Lijkt nog steeds voor mijn gevoel dat appels en peren aan het vergelijken ben...
Ik zie dat Eneco de vaste netbeheerkosten er blijkbaar in berekend heeft (wel vreemd... want dat kan in theorie helemaal niet).
Maar dat scheelt een 1 a 2 cent per m3 Dan zit je nog steeds met een gat van ruim 50 cent per m3.

Vattenfall; Totaal variabele leveringskosten (0 - 170.000 m3) € 1,239355 + 5,99 en 17 euro.
Bij Eneco is het € 1,80442 + 5,99

Vind het nogal een verschil...

[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 11-11-2021 11:42 ]

• Kees-Jan
Medione1210 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:38:
[...]

Ik zat nog bij Eneco tot 9 november en begin november was het termijnbedrag(dat er dus eerst wel stond) ineens verdwenen van de website en vandaag heb ik een afrekening ontvangen,waarbij staat dat ze het bedrag van de afrekening op 27 november zullen afschrijven.
machtiging (als die er al is; Eneco gaf aan de machtiging van WE te gebruiken) blokkeren.
En uiteraard heb je so-wie-so de mogelijkheid om te storneren, als het bedrag niet overeenkomt met je eindnota.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loading2000
  • Laatst online: 17-08 08:05
[...]

Geldig vanaf 9 november, is dit als je vanaf 9 november een nieuwe overeenkomst aangaat?
Want ik heb andere prijzen van Vattenfall namelijk, ook een modelcontract maar met ingang van 29 oktober?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
Medione1210 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:35:
[...]

Je moet kijken naar de tarieven die gangbaar waren op 1 november. En toen bood Eneco zelf nog een modelcontract aan met tarieven die de helft lager waren dan ze aan de gedupeerden hebben aangeboden.
Dat was mijn mening eerst ook, echter ben ik daar wel op teruggekomen, immers gas voor de modelcontracten van 1/7/2021 tot 31/12/2021 zal Eneco al voor juli ingekocht hebben.

Voor die 90.000 WE klanten zullen ze extra hebben moeten inkopen tegen tarieven eind oktober en dan kom je op heel andere tarieven uit, zoals eerder gemeld via een link in dit topic lagen de kale inkoop prijzen eind oktober op uit mijn hoofd +- €1,06 per m3 op de spotmarkt, daar komt nog +-0,60 aan belastingen bij en dan zit je ineens heel dicht bij die €1,80. Om te kijken of het tarief van Eneco voor de WE klanten dan ook marktconform is kan je denk ik niet vergelijken met modelcontracten, maar moet je kijken naar de spotmarkt prijs eind oktober. Kijk bijv. naar Vattenfall, die kunnen hun model contract nu ook niet meer aanbieden tegen die prijzen van 1 november, dat ligt nu ook flink hoger.

Vandaar dus ook dat ik mijn mening gaandeweg het topic heb bijgesteld in zoverre dat ik vergelijken met modelcontract prijzen vastgesteld in juni niet direct zal aangeven of de tarieven van Eneco marktconform zijn of niet. En kijk je naar andere tarieven van contracten die je nu, op dit moment kan afsluiten, lijken die tarieven, helaas, toch wel redelijk marktconform te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 11-11-2021 12:08 ]

• Loading2000
Daarnet een e-mail naar WelkomEnergie (en de curator) gestuurd met mijn eindstanden van de meter zodat ze de eindafrekening op kunnen maken. Binnen 3 minuten een antwoord dat ik dat aan Eneco moet doorgeven en dat zij de meterstanden van Eneco ontvangen en daarmee de eindafrekening opmaken.

Gelijk aangegeven dat dit niet de bedoeling is en dat die verantwoordelijkheid toch echt bij hun ligt.
Dat gaat nog gezellig worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Medione1210
Dennism schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:05:
[...]

Dat was mijn mening eerst ook, echter ben ik daar wel op teruggekomen, immers gas voor de modelcontracten van 1/7/2021 tot 31/12/2021 zal Eneco al voor juli ingekocht hebben.

Voor die 90.000 WE klanten zullen ze extra hebben moeten inkopen tegen tarieven eind oktober en dan kom je op heel andere tarieven uit, zoals eerder gemeld via een link in dit topic lagen de kale inkoop prijzen eind oktober op uit mijn hoofd +- €1,06 per m3 op de spotmarkt, daar komt nog +-0,60 aan belastingen bij en dan zit je ineens heel dicht bij die €1,80. Om te kijken of het tarief van Eneco voor de WE klanten dan ook marktconform is kan je denk ik niet vergelijken met modelcontracten, maar moet je kijken naar de spotmarkt prijs eind oktober. Kijk bijv. naar Vattenfall, die kunnen hun model contract nu ook niet meer aanbieden tegen die prijzen van 1 november, dat ligt nu ook flink hoger.

Vandaar dus ook dat ik mijn mening gaandeweg het topic heb bijgesteld in zoverre dat ik vergelijken met modelcontract prijzen vastgesteld in juni niet direct zal aangeven of de tarieven van Eneco marktconform zijn of niet. En kijk je naar andere tarieven van contracten die je nu, op dit moment kan afsluiten, lijken die tarieven, helaas, toch wel redelijk marktconform te zijn.
Ik snap wat je zegt, maar feit blijft dat je op 1/11 mode!contracten kun afnemen met gastarieven van minder dan 1 euro. En dat is wat uiteindelijk telt voor de consument.

• mstrhans
Dennism schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:05:
[...]

Mijn vraag is dan ook vooral toekomst gericht. Heeft het wel zin om nu over te stappen? Vergelijk ik wel goed? Wat zijn de verborgen/onduidelijke kosten als ik nu overstap? Is uiteindelijk mijn maandbedrag niet even hoog bij een andere partij als ik de werkelijke afrekening krijg, met alle kosten verzameld? Die onzekerheid zorgt ervoor dat ik nog even afwacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 22:24
Eindafrekening gekregen. Ik moet nog 8,04 bijbetalen aan welkom. Ik had niet gestorneerd.

Ik zat op 8 dagen na een jaar bij Welkom. Ik zou na een jaar 90 euro welkomstpremie krijgen. Die staat als 0 bedrag op de eindafrekening.

Ik denk dat ik die 8,04 maar gewoon betaal en vervolgens een vordering indien van 357/365 * 90 = 88 euro ivm misgelopen welkomstbonus naar rato van het aantal dagen dat ik bij Welkom energie zat. Niet dat ik daar iets van terug verwacht maar toch...

Alles bij elkaar blij dat ik mijn voorschotten zo laag mogelijk heb gehad.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• MrStef85
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-02-2022
Even een vraag: Zojuist een contract afgesloten bij Essent, waarbij staat dat ze per 26-11-2021 kunnen leveren.
Gaat Eneco dan alsnog het termijnbedrag afschrijven (die ik inmiddels wel heb bijgesteld, omdat ik veel minder verbruik)? Of maken ze in de tussentijd een eindnota op?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
mstrhans schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:22:
[...]

Mijn vraag is dan ook vooral toekomst gericht. Heeft het wel zin om nu over te stappen? Vergelijk ik wel goed? Wat zijn de verborgen/onduidelijke kosten als ik nu overstap? Is uiteindelijk mijn maandbedrag niet even hoog bij een andere partij als ik de werkelijke afrekening krijg, met alle kosten verzameld? Die onzekerheid zorgt ervoor dat ik nog even afwacht...
Als je nu weg kan naar een variabel contract met lagere tarieven zou ik het zeker doen (zoals mensen gedaan hebben met Vattenfall, echter lijkt die optie nu weg te zijn), ik zou me echter nu waarschijnlijk niet vastleggen voor een langere termijn.
Echter rondshoppen tussen variabele en per maand opzegbare contracten zou misschien wel eens lucratief kunnen zijn de komende periode.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:27
Loading2000 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:17:
Daarnet een e-mail naar WelkomEnergie (en de curator) gestuurd met mijn eindstanden van de meter zodat ze de eindafrekening op kunnen maken. Binnen 3 minuten een antwoord dat ik dat aan Eneco moet doorgeven en dat zij de meterstanden van Eneco ontvangen en daarmee de eindafrekening opmaken.

Gelijk aangegeven dat dit niet de bedoeling is en dat die verantwoordelijkheid toch echt bij hun ligt.
Dat gaat nog gezellig worden.
Hoe maak ik het mijzelf lastig.....

• Mnaada
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
RaymondD schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:23:
Eindafrekening gekregen. Ik moet nog 8,04 bijbetalen aan welkom. Ik had niet gestorneerd.

Ik zat op 8 dagen na een jaar bij Welkom. Ik zou na een jaar 90 euro welkomstpremie krijgen. Die staat als 0 bedrag op de eindafrekening.

Ik denk dat ik die 8,04 maar gewoon betaal en vervolgens een vordering indien van 357/365 * 90 = 88 euro ivm misgelopen welkomstbonus naar rato van het aantal dagen dat ik bij Welkom energie zat. Niet dat ik daar iets van terug verwacht maar toch...

Alles bij elkaar blij dat ik mijn voorschotten zo laag mogelijk heb gehad.
Hoe werkt dat eigenlijk als je moet betalen? Moeten wij wel betalen? Maar als je nog geld krijgt van WE dan krijg je niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 14:43
[...]

Prijs van Eneco van 1,80 en die van Vattenfall van 1,23 zijn precies hetzelfde opgebouwd. In beide gevallen komen er alleen kosten bij voor vaste levering en voor netbeheer, beiden per maand. En die zijn bij beiden exact hetzelfde namelijk 5,99 en 17,06.
Dus appels en appels...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Leeghoofd21
  • Laatst online: 23:35

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Mnaada schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:48:
[...]

Hoe werkt dat eigenlijk als je moet betalen? Moeten wij wel betalen? Maar als je nog geld krijgt van WE dan krijg je niks?
Je kan het met elkaar verrekenen en dus een vordering indienen voor het restbedrag. Alles wat je betaald is weg en alles wat je nog zou moeten krijgen is waarschijnlijk ook weg.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 14:43
Ja. Want die 1,80 is niet all-in maar exclusief de maandelijkse kosten voor netbeheer en vaste levering. Als ik de opbouw van die 1,80 vergelijk bij Vattenfall kom ik uit op 1,23. Bijna 60 cent verschil..

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• mstrhans
Barre73 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:51:
[...]

Ja. Want die 1,80 is niet all-in maar exclusief de maandelijkse kosten voor netbeheer en vaste levering. Als ik de opbouw van die 1,80 vergelijk bij Vattenfall kom ik uit op 1,23. Bijna 60 cent verschil..
Ik denk wel verkeerde forum topic maar wat zijn dan nog die toeslagen bij Vattenfall van Variabele leveringskosten € 0,714626 en Overheidsheffingen € 0,524729? Komen die er dan niet bovenop de €1,23?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennism
mstrhans schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:57:
[...]

Ik denk wel verkeerde forum topic maar wat zijn dan nog die toeslagen bij Vattenfall van Variabele leveringskosten € 0,714626 en Overheidsheffingen € 0,524729? Komen die er dan niet bovenop de €1,23?
Die bedragen samen zijn die €1,23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mstrhans
Dennism schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:58:
[...]

Die bedragen samen zijn die €1,23
Facepalm!
8)7

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 22:24
Mnaada schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:48:
[...]

Hoe werkt dat eigenlijk als je moet betalen? Moeten wij wel betalen? Maar als je nog geld krijgt van WE dan krijg je niks.
Ze gaan het gewoon van mijn rekening afschrijven via de al lopende machtiging. Ik vind zelf dat ik nog recht heb 88,- welkomspremie (net geen jaar geleverd, naar rato van 90 euro) dus zou het eigenlijk gaan om een vordering van 80,- in plaats van dat ik nog 8 euro zou moeten betalen.

Gezien het om erg lage bedragen gaat en ik niet verwacht dat ze ooit nog iets gaan uitbetalen ga ik er verder geen energie in steken. Ik heb wel wat beters te doen. Die 8 euro mogen ze van mij van mijn rekening afschrijven.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

• Medione1210
RaymondD schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:00:
[...]

Ze gaan het gewoon van mijn rekening afschrijven via de al lopende machtiging. Ik vind zelf dat ik nog recht heb 88,- welkomspremie (net geen jaar geleverd, naar rato van 90 euro) dus zou het eigenlijk gaan om een vordering van 80,- in plaats van dat ik nog 8 euro zou moeten betalen.

Gezien het om erg lage bedragen gaat en ik niet verwacht dat ze ooit nog iets gaan uitbetalen ga ik er verder geen energie in steken. Ik heb wel wat beters te doen. Die 8 euro mogen ze van mij van mijn rekening afschrijven.
Je kan de laatste maand nog storneren en dan proberen te onderhandelen over die bonus. Het onderhandelt met wat makkelijker als ze nog geld van jou te goed denken te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Medione1210 op 11-11-2021 13:23 ]

• Shynta
  • Laatst online: 05-12-2022
Dennism schreef op donderdag 11 november 2021 @ 12:26:
[...]

Als je nu weg kan naar een variabel contract met lagere tarieven zou ik het zeker doen (zoals mensen gedaan hebben met Vattenfall, echter lijkt die optie nu weg te zijn), ik zou me echter nu waarschijnlijk niet vastleggen voor een langere termijn.
Echter rondshoppen tussen variabele en per maand opzegbare contracten zou misschien wel eens lucratief kunnen zijn de komende periode.
Tenzij alle energiemaatschappijen in januari naar 1,80€ gaan. Dan kun je ook geen langdurige contracten meer krijgen voor minder.

Ik heb wel een lange termijn contract genomen.
Het is allemaal een gok op het moment. Omdat je niet weet wat er in januari gebeurt.

• slelieveld
Eneco gesproken en ze geven aan voor de overstappers geen boete te berekenen. Dat is wat mij verteld is althans :-)

• Medione1210
slelieveld schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:47:
Eneco gesproken en ze geven aan voor de overstappers geen boete te berekenen. Dat is wat mij verteld is althans :-)
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69378062

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:29
Ik heb inmiddels ook mijn eindafrekening ontvangen. Mag €780 bijbetalen, welkomstbonus van €200 kan ik naar fluiten en mijn maandtarief gaat van €168 naar €445. Heeft er iemand ergens een geldboompje waar ik aan mag schudden?

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

• Dennism
Diepie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:50:
Ik heb inmiddels ook mijn eindafrekening ontvangen. Mag €780 bijbetalen, welkomstbonus van €200 kan ik naar fluiten en mijn maandtarief gaat van €168 naar €445. Heeft er iemand ergens een geldboompje waar ik aan mag schudden?
Vanaf wanneer tot wanneer liep je contract? €780 bijbetalen is relatief veel, tenzij je contract ook nog over de vorige winter loopt, dan had je echter wel een lekker laag voorschot bedrag staan, wat heel slim is geweest. Immers beter €780 bijbetalen dan €780 euro niet terugkrijgen.

• Diepie
Dennism schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:03:
[...]

Vanaf wanneer tot wanneer liep je contract? €780 bijbetalen is relatief veel, tenzij je contract ook nog over de vorige winter loopt, dan had je echter wel een lekker laag voorschot bedrag staan, wat heel slim is geweest. Immers beter €780 bijbetalen dan €780 euro niet terugkrijgen.
Maandbedrag was inderdaad (te) laag en veel verbruikt en mijn contract is van november 2020, zou deze maand aflopen, dus je hebt gelijk, beter zo dan teveel betaald en niet terug krijgen. Die welkomstbonus is wel zuur, dat is toch een voordeeltje waardoor je een bepaalde leverancier kiest.

• Dennism
Diepie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:08:
[...]

Maandbedrag was inderdaad (te) laag en veel verbruikt en mijn contract is van november 2020, zou deze maand aflopen, dus je hebt gelijk, beter zo dan teveel betaald en niet terug krijgen. Die welkomstbonus is wel zuur, dat is toch een voordeeltje waardoor je een bepaalde leverancier kiest.
Klopt, toch zou ik lekker in de handen knijpen als ik jou was.
Je zou nog kunnen proberen de welkomst bonus te verrekenen met wat je moet betalen en dus €580 overmaken, maar of dat mag in deze, en of daar actie op ondernomen zal worden durf zo niet te zeggen.

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:19
Dennism schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:11:
[...]

Je zou nog kunnen proberen de welkomst bonus te verrekenen met wat je moet betalen en dus €580 overmaken, maar of dat mag in deze, en of daar actie op ondernomen zal worden durf zo niet te zeggen.
Dat is zeker interessant ja. Want je had in principe recht op die bonus, ook al zou die aan het einde van het traject pas worden uitbetaald. Dat geldt ook voor eventueel bijbetalen. Dus waarom zou je dat niet mogen wegstrepen van elkaar?
Dat het contract niet is uitgediend is kul aangezien het door hen is beeindigd.

• awwexl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 09:57
Diepie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:50:
Maar dit is toch te bizar voor woorden? Wel betalen maar wat je van ze tegoed hebt niet ontvangen? Ik zou het er niet bij laten.
Natuurlijk moet je betalen voor je verbruik maar ik zou mooi je welkomstbonus eraf trekken.

• TFHfony
  • Laatst online: 22:43

TFHfony

Professional Weirdo

Dennism schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:11:
[...]

Dan moet je je eerst wel even voor de sluitingstermiijn melden bij de curator als schuldeiser voor die welkomst bonus.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:56
Ik heb eindafrekening vandaag gekregen, moet bijna €400 betalen, op 17 dagen na had ik mijn contract uitgedient, maar de bonus van €200 staat uiteraard op 0... heb incasso geblokkeerd, wacht wel op een herinnering en betaal dan het te betalen bedrag - bonus bedrag. Ze zoeken het maar uit, als ze geen geld voor de bonus hebben, jammer dan, ik heb ook geen geld om de bonus niet te krijgen :)

• Bolle89
  • Laatst online: 16-11-2021
In januari verhuisd, energiecontract afgesloten voor een jaar. Vervolgens zonnepanelen op het dak. Echter hierdoor afgelopen maanden veel te veel betaald en het maandbedrag erg hoog gezet. Ruim 1500 euro zou ik nog terugkrijgen en die welkomstbonus zit hier nog niet bij. De laatste afschrijving heb ik gestorneerd waardoor ik nu nog op 1250 zit.

Er wordt hier gesproken over melding doen bij de curator maar waar kan dat precies?

• Scoopbles
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 09:22
Ik krijg het gevoel dat alle ex-klanten van WE die moeten bijbetalen nu de eindafrekening gepresenteerd krijgen, en ze nog even wachten met klanten die een tegoed hebben op de eindafrekening.
Ben benieuwd hoe snel de curator komt met meer informatie rondom de financiële afwikkeling van ex-klanten die nog een bedrag tegoed hebben, waar ik er 1 van ben :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
Bolle89 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:39:
In januari verhuisd, energiecontract afgesloten voor een jaar. Vervolgens zonnepanelen op het dak. Echter hierdoor afgelopen maanden veel te veel betaald en het maandbedrag erg hoog gezet. Ruim 1500 euro zou ik nog terugkrijgen en die welkomstbonus zit hier nog niet bij. De laatste afschrijving heb ik gestorneerd waardoor ik nu nog op 1250 zit.

Er wordt hier gesproken over melding doen bij de curator maar waar kan dat precies?
https://okkerse-schop.nl/indienen-van-uw-vordering/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
Scoopbles schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:39:
Ik krijg het gevoel dat alle ex-klanten van WE die moeten bijbetalen nu de eindafrekening gepresenteerd krijgen, en ze nog even wachten met klanten die een tegoed hebben op de eindafrekening.
Ben benieuwd hoe snel de curator komt met meer informatie rondom de financiële afwikkeling van ex-klanten die nog een bedrag tegoed hebben, waar ik er 1 van ben :/
Uiteraard gaat de curator eerst proberen nog meer centjes binnen te halen.

Ik zou ook het verbruik betalen minus de bonus (vorderen via bijvengeoemde link) en pas het regent betalen als je echt niet anders meer kan.

[ Voor 12% gewijzigd door Medione1210 op 11-11-2021 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:05
Mijn moeder heeft een tegoed van 150 euro volgens de eindafrekening, waarbij ze de welkomstbonus van 180 euro al op 0 hebben gezet. Aangezien ze failliet zijn vrees ik dat ze beiden nooit uit zullen gaan betalen.

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie1983
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-01 20:15
Ik had vanmorgen de eindafrekening in de mail. Zou nog 717 euro terug krijgen incl. 200 welkomstbonus

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:10

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb een brief gekregen van rechtsbijstand, lijkt wel een copy and paste actie.
Wat ik vreemd vind is dat je als klant geen vrije keuze hebt, maar gelijk voor 30 dagen vast zit aan Eneco.
Wordt per 25 november klant bij Vattenfall, 14 dagen bedenk tijd. Waarom is er geen optie dat je gelijk weg kan? Heb voor nu iig het laatste voorschot gestorneerd, verwacht dat we weinig terug gaan zien van de voorschotten en welkomst geschenken. (meterstand heb ik op 1 nov doorgegeven)

[ Voor 4% gewijzigd door Harmen op 11-11-2021 15:02 ]

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
Medione1210 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:22:
[...]

Je kan de laatste maand nog storneren en dan proberen te onderhandelen over die bonus. Het onderhandelt met wat makkelijker als ze nog geld van jou te goed denken te hebben.
Dat is dus exact wat ik heb gedaan : storneren laatste termijn, en ga doen : eindafrekening afwachten en op basis daarvan zo nodig verrekenen.

• Scoopbles
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 09:22
appie1983 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:56:
[...]

Ik had vanmorgen de eindafrekening in de mail. Zou nog 717 euro terug krijgen incl. 200 welkomstbonus
Je hebt verder geen informatie gekregen over de afwikkeling van dit tegoed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
The_MAN schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:23:
Ik heb eindafrekening vandaag gekregen, moet bijna €400 betalen, op 17 dagen na had ik mijn contract uitgedient, maar de bonus van €200 staat uiteraard op 0... heb incasso geblokkeerd, wacht wel op een herinnering en betaal dan het te betalen bedrag - bonus bedrag. Ze zoeken het maar uit, als ze geen geld voor de bonus hebben, jammer dan, ik heb ook geen geld om de bonus niet te krijgen :)
Je zou ook nog de tariefverhoging tgv. ongevraagde overstap naar Eneco in rekening kunnen brengen over de resterende looptijd die je zou hebben gehad bij WE. C.q. die je nu gaat betalen bij je nieuwe leverancier.
Dus (eindafrekening - bonus - tariefverhoging).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fzim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:21
Scoopbles schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:03:
[...]

Je hebt verder geen informatie gekregen over de afwikkeling van dit tegoed?
Ik heb ook mijn eindafrekening gekregen, heb nog €295 zonder de welkombonus tegoed. In de mail is over de afwikkeling van het tegoed het volgende geschreven:

"Het is op dit moment onbekend of en zo ja wanneer u het teveel betaalde bedrag van ons ontvangt. Als gevolg van het faillissement zijn namelijk alle huidige schulden “bevroren”, zodat schuldeisers de betaling van deze vordering niet kunnen afdwingen. De curator zal de komende tijd nodig hebben om in kaart te brengen wie er allemaal geld tegoed hebben van Welkom Energie. Nadat dit is vastgesteld, zal beoordeeld worden of de vorderingen van de openstaande schuldeisers in de toekomst (gedeeltelijk) voldaan kunnen worden. Dat zal enige tijd in beslag nemen."

Dat klinkt echter niet erg hoopvol.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 14:57
Ik lees hier dat mensen ook nog moeten betalen aan WE.

Deze mensen kunnen zich bij mij melden. Ik krijg ongeveer 1200 van ze namelijk... :-)

Regelen we het zo wel haha

• slelieveld
Iedereen die een eindafrekening kreeg... hadden jullie de slimme meter op "uitlezen" staan? En/of eneco de standen door gegeven?

Ik had de meter op "niet uitlezen" staan en op 5 november de standen aan eneco doorgegeven.

Edit: Ik heb dus nog geen eindafrekening ontvangen van WE.

[ Voor 12% gewijzigd door slelieveld op 11-11-2021 15:18 ]

• Fzim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:21
slelieveld schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:16:
Iedereen die een eindafrekening kreeg... hadden jullie de slimme meter op "uitlezen" staan? En/of eneco de standen door gegeven?

Ik had de meter op "niet uitlezen" staan en op 5 november de standen aan eneco doorgegeven.
Slimme meter staat op uitlezen inderdaad.

• ArcticWolf
  • Niet online
Hopelijk krijg je dan geen problemen met de netbeheerder }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
De eindafrekeningen worden al opgemaakt, echter geld terugkrijgen zal een ander verhaal worden.
Ik zou daar niet heel snel iets verwachten, immers eerst moet de boedel gevuld worden met de mensen die nog moeten betalen, pas daarna kan bekeken worden, als er nog geld over na de preferente schuldeisers, wat de klanten die geld terug krijgen na ratio nog uitgekeerd kunnen krijgen.

Ik zou dat niet heel snel verwachten, als je nu snel bericht krijgt is dat een grotere kans op slecht nieuws, dan wanneer dit nieuws nog even op zich laat wachten.

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 14:57
He kom ... Gedeelde smart. Hoe minder jij betaalt hoe minder kans dat ik nog iets terug zie van mijn deel wat ik tegoed heb van WE. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PJW9779
Net toch maar een pro forma vordering ingediend, anders zou ik mij maar vervelen. :(
Meeste velden op 'PM' gezet, en als toelichting van de vordering :
Crediteur vordert :
* teveel betaalde termijnen contract Welkom Energie
* volledige welkomstbonus contract Welkom Energie
* kosten tariefverhoging t.g.v. ongevraagde gedwongen overname door Eneco

NB:
Crediteur betwist de rechtsgeldigheid van zijn *nieuwe* 'contract' met Eneco, mede vanwege de schending van de consumentenbescherming van de 14 dagen bedenktijd.
Je moet een bijlage mee sturen, anders wordt de vordering niet in behandeling genomen. Sterker nog, je kunt 'em dan helemaal niet versturen.
Dus ik heb mijn WE-contract mee gestuurd

• Efgeede
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-01-2022
Verrekening in een faillissementssituatie

Maar wat nu als uw leverancier failliet gaat? Zoals u weet, zal de curator uw vordering op uw failliete leverancier plaatsen op de lijst van voorlopige erkende schuldeisers en zal u hoogst waarschijnlijk kunnen fluiten naar uw centen. Omgekeerd zal de curator wel bij u aankloppen voor betaling van de nog openstaande factuur van uw failliete leverancier en dient u dus wel aan de failliete leverancier te betalen.

Indien uw schuld aan de failliete leverancier en uw vordering op de failliete leverancier voor datum faillissement is ontstaan, mag u ook in deze situatie tot verrekening overgaan. Als de schuld of de vordering is ontstaan uit handelingen welke vóór de faillietverklaring met de failliete leverancier zijn verricht maar nog niet in rekening zijn gebracht, mag ook tot verrekening worden overgegaan. De hiervoor genoemde eis van opeisbaarheid, geldt bij verrekening in faillissement niet. De rang van uw vordering doet niet af aan uw verrekeningsbevoegdheid. Indien door de verrekening alsnog niet uw gehele vordering is voldaan, dient u uw vordering voor het restant alsnog aan de curator op te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
Diepie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:08:
[...]

Die 'welkomstbonus' betaal je zélf via je maandtermijnen.

• Diepie
PJW9779 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:13:
[...]

Die 'welkomstbonus' betaal je zélf via je maandtermijnen.
Dat begrijp ik, gratis geld bestaat niet. Maar ik verwacht bij de eindafrekening wel een aftrek van deze 'bonus' en dat is nu niet het geval.

• PJW9779
Diepie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:25:
[...]
Dat begrijp ik, gratis geld bestaat niet. Maar ik verwacht bij de eindafrekening wel een aftrek van deze 'bonus' en dat is nu niet het geval.
Exact, daarom moeten de WE-gedupeerden hier even goed op letten als ze de eindafrekening krijgen.
En let wel : als je niet een heel jaar hebt volgemaakt bij WE heb je dus maar een deel van je welkomstbonus 'gespaard'. Maar ik zou wél de volledige bonus in mindering brengen op de eindafrekening, want daar heb je contractueel recht op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
PJW9779 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:34:
[...]

Exact, daarom moeten de WE-gedupeerden hier even goed op letten als ze de eindafrekening krijgen.
En let wel : als je niet een heel jaar hebt volgemaakt bij WE heb je dus maar een deel van je welkomstbonus 'gespaard'. Maar ik zou wél de volledige bonus in mindering brengen op de eindafrekening, want daar heb je contractueel recht op.
In de voorwaarden zal staan dat je recht te hebben op de bonus je het hele jaar bij WE moet zitten. Dan kan iets dus vervalt de bonus.
Daarnaast staat er in de voorwaarden dat bij kwijtraken van de vergunning je ook geen aanspraak kan maken op de bonus.

Dus al heb je moreel gelijk, juridisch heb je geen poot om op te staan

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:50

FaceDown

Storende factor.

jeroenkb schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:40:
[...]

In de voorwaarden zal staan dat je recht te hebben op de bonus je het hele jaar bij WE moet zitten. Dan kan iets dus vervalt de bonus.
Daarnaast staat er in de voorwaarden dat bij kwijtraken van de vergunning je ook geen aanspraak kan maken op de bonus.

Bovendien hebben moreel gezien de mensen die teveel betaald hebben voor hun gebruik voorrang op de mensen die dat niet hebben maar wel graag uit coulance hun bonus zien.

Groetjes, FaceDown.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

En als je gestorneerd hebt ook, staat in de actievoorwaarden dat je geen betalingsachterstand mag hebben.
Veel maakt het niet uit, want we krijgen waarschijnlijk toch niks terug, het zou me in ieder geval zeer verbazen.

• Diepie
FaceDown schreef op donderdag 11 november 2021 @ 16:44:
[...]

Bovendien hebben moreel gezien de mensen die teveel betaald hebben voor hun gebruik voorrang op de mensen die dat niet hebben maar wel graag uit coulance hun bonus zien.
Zoals eerder is aangegeven is die bonus gewoon verwerkt in je maandbedrag. Ik heb dus in feite bovenop mijn verbruik een extra bedrag aan ze gegeven wat ik bij de eindafrekening zou terug ontvangen. Ik zie niet in waarom ik minder recht heb op dat bedrag.

• PJW9779
[...]

Toch wel :
* https://welkom-energie.nl...e-Contractvoorwaarden.pdf
* https://welkom-energie.nl...om-Vergelijk-20190510.pdf

Al kun je stellen dat je door je stornering van de laatste termijn je rje echt op de welkomstkorting hebt verspeeld.

• Diepie
[...]

Ik kom om precies te zijn 13 dagen te kort om het hele jaar bij WE te zitten. Over het kwijtraken van de vergunning en daardoor geen aanspraak op de bonus zie ik niet in de voorwaarden staan. Ze zoeken het maar uit, ik hou mijn bonus in op de eindafrekening.

• Loading2000
Diepie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:01:
[...]

Ik kom om precies te zijn 13 dagen te kort om het hele jaar bij WE te zitten. Over het kwijtraken van de vergunning en daardoor geen aanspraak op de bonus zie ik niet in de voorwaarden staan. Ze zoeken het maar uit, ik hou mijn bonus in op de eindafrekening.
art. 7 van de Actievoorwaarden.

Gelukkig staat in art. 17.1 Algemene Voorwaarden dat je schade ontstaan door WE op hen kan verhalen (kijk even voor de precieze tekst) maar dan moet je dus een vordering bij de curator indienen dan wel verrekenen (maar ook dan moet je een vordering indienen).

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
en zo wordt er met ons omgegaan als consumenten:

https://www.nu.nl/economi...ieleverancier-omvalt.html

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:27

ManiacsHouse

Scheisse!

Het zal wettelijk wel kloppen, maar ik kan niet aan de indruk onttrekken dat hier een soort van spelletje is gespeeld...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Ik denk dat Eneco gewoon ff flink heeft gecashed. 90k klanten die zeg in nov gemiddeld 200 verbruiken normaal. Tarieven verdubbeld. En dan zullen er nog een flink aantal niet overstappen en dus nog langer die aso hoge tarieven hebben.

Eneco zal net als de andere grote jongens een flinke voorraad hebben gehad. Want anders was bijvoorbeeld Vattenfall wel duurder.

En de reden dat ze willen dat je niet zonder leverancier komt te zitten is wel heel erg jaren 90. 5 minuten op internet en je hebt een nieuw contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Rofdof schreef op donderdag 11 november 2021 @ 18:48:
[...]

Ik denk dat Eneco gewoon ff flink heeft gecashed. 90k klanten die zeg in nov gemiddeld 200 verbruiken normaal. Tarieven verdubbeld. En dan zullen er nog een flink aantal niet overstappen en dus nog langer die aso hoge tarieven hebben.

Eneco zal net als de andere grote jongens een flinke voorraad hebben gehad. Want anders was bijvoorbeeld Vattenfall wel duurder.

En de reden dat ze willen dat je niet zonder leverancier komt te zitten is wel heel erg jaren 90. 5 minuten op internet en je hebt een nieuw contract.
Een flinke voorraad hebben is helemaal niet handig voor een energiebedrijf. De prijs kan immers ook omlaag gaan. Er zal ongetwijfeld sprake zijn van behoorlijk maatwerk. Iets dat geen ruimte laat voor 90k nieuwe klanten.

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

ManiacsHouse schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:59:
[...]

Het zal wettelijk wel kloppen, maar ik kan niet aan de indruk onttrekken dat hier een soort van spelletje is gespeeld...
Daar kan tot nog toe niemand mij van overtuigen. Zoek maar eens op de SLR-regeling. Die is ten dele gevolgd, maar waar het Eneco niet uitkwam ook weer niet.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• Patavorene
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 20:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpB85NDsn8xlmCkGWYCbHG_9vDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FiFWFjBXaRvEhMlkmHqgzJRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkt toch dat ik redelijk goed het verbruik had ingeschat van dec t/m nov . Wat zou het mooi zijn als die 150 toch was uitgekeerd 😅

• Kees-Jan
Patavorene schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:24:
[Afbeelding]

Blijkt toch dat ik redelijk goed het verbruik had ingeschat van dec t/m nov . Wat zou het mooi zijn als die 150 toch was uitgekeerd 😅
wat was de einddatum van je contract?

• Patavorene
Kees-Jan schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:25:
[...]

wat was de einddatum van je contract?
30-11-2021.
Dus wel balen, want zou zeggen dat ik gewoon 11/12e deel recht heb op die welkomstbonus.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:16
Patavorene schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:24:
[Afbeelding]

Mm ik had een welkomstkorting van €240,-. Misschien had ik toch niet moeten stoneren als ze die wel gewoon uit gaan betalen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Soldaatje
  • Niet online
Morpheusk schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:56:
[...]

Mm ik had een welkomstkorting van €240,-. Misschien had ik toch niet moeten stoneren als ze die wel gewoon uit gaan betalen.
Zo te zien gaan ze die dus niet uitbetalen. Zo te zien gaat de curator eerst iedereen die nog moet betalen, een laag voorschot hadden, de rekening sturen, daarna pas de schuldeisers.

• Patavorene
Morpheusk schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:56:
[...]

Gaan ze niet uitbetalen lijkt me. Op mijn afrekening staat er 0..

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 13:02
Soldaatje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:59:
[...]

Zo te zien gaan ze die dus niet uitbetalen. Zo te zien gaat de curator eerst iedereen die nog moet betalen, een laag voorschot hadden, de rekening sturen, daarna pas de schuldeisers.
Dat is ook de gebruikelijke procedure bij een faillisement, de curator wil eerst al het geld wat er nog moet worden betaald aan Welkom in kas hebben om daarna te kijken of er nog wat overblijft wat naar de schuldeisers kan,

• Warques
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-08 20:43
-

[ Voor 99% gewijzigd door Warques op 11-11-2021 21:11 ]

• Soldaatje
  • Niet online
Waarom is het weg? Best interessant, blijkbaar is er technisch iets niet goed gegaan dat het toch mogelijk is om binnen de 30 dagen over te kunnen stappen, dat zou geblokkeerd moeten zijn op een of andere manier in de systemen, dat dit niet gebeurd is valt de consument niet te verwijten.

• EeePC
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-08 13:46
Laten we maar hopen dat de andere maatschappijen zich hier niks van aantrekken.... Ik ga hopelijk per 19-11 over naar Powerpeers... De ACM zit toch alleen maar alle consumenten dwars zo?! Ik vind het absurd.

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 13:02
EeePC schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:21:
[...]

Laten we maar hopen dat de andere maatschappijen zich hier niks van aantrekken.... Ik ga hopelijk per 19-11 over naar Powerpeers... De ACM zit toch alleen maar alle consumenten dwars zo?! Ik vind het absurd.
"Energiecontract afsluiten (tijdelijk) niet mogelijk
De energiemarkt is in beweging, de prijzen zijn hoger dan ooit. Dit heeft ertoe geleid dat we nieuwe klanten op dit moment geen contract kunnen aanbieden. Houd onze website in de gaten, zodra de markt en de prijzen stabiliseren hopen we je alsnog te verwelkomen als klant."

Dit staat nu op de Powerpeers website, zoiets stond ook een tijdje op de Welkom-site voordat bekend werd gemaakt dat de vergunning werd ingetrokken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Warques
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 29-08 20:43
Soldaatje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:16:
[...]

Waarom is het weg? Best interessant, blijkbaar is er technisch iets niet goed gegaan dat het toch mogelijk is om binnen de 30 dagen over te kunnen stappen, dat zou geblokkeerd moeten zijn op een of andere manier in de systemen, dat dit niet gebeurd is valt de consument niet te verwijten.
Heel eerlijk, nadat ik het geplaatst had, twijfelde ik een beetje of ik het moest delen. Ik wil het graag delen zodat iedereen er van op de hoogte is, begrijp me niet verkeerd, maar ik weet niet of dit 'gevoelige info' is en ik er door in problemen kan komen oid :S

Strekking van t verhaal; de rechtsbijstand geeft aan dat de overstap naar een andere partij echt niet eerder dan 1 december mocht omdat het in strijd met de wet is. ACM gaat waarschuwingen uitdelen bij leveranciers die het wel gedaan hebben, maar over de consumenten word niks gezegd

[ Voor 17% gewijzigd door Warques op 11-11-2021 21:44 ]

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:28
Voor 18 november moet ik de meterstanden aan Eneco doorgeven, van de week nog een herinnering gehad. Als ik op 17 november de meterstanden doorgeef, met welke standen wordt de afrekening met WE opgemaakt? Ik heb trouwens een ferrarismeter.
Vervolgens stap ik 26 november over naar Vattenfall.
Pagina: 1 ... 30 ... 93 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.