• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
*fixed
Warques schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:39:
[...]

Heel eerlijk, nadat ik het geplaatst had, twijfelde ik een beetje of ik het moest delen. Ik wil het graag delen zodat iedereen er van op de hoogte is, begrijp me niet verkeerd, maar ik weet niet of dit 'gevoelige info' is en ik er door in problemen kan komen oid :S

Strekking van t verhaal; de rechtsbijstand geeft aan dat de overstap naar een andere partij echt niet eerder dan 1 december mocht omdat het in strijd met de wet is. ACM gaat waarschuwingen uitdelen bij leveranciers die het wel gedaan hebben, maar over de consumenten word niks gezegd
Interessant... gaat de ACM dan ook gedupeerde vergoeden die, die woekerprijzen niet kon ophoesten?

Ik vind het wel heel simpel van de ACM; "ja succes met jullie leverancier, jullie zitten er verplicht 30 dagen aan vast, ongeacht het tarief".

In theorie had Eneco ook 5 euro per kwh en 10 euro per m3 gas kunnen vragen zonder hiervoor op de vingers getikt te kunnen worden (overigens vind ik die ex-WE tarieven van Eneco al zo voelen... maar goed).

[ Voor 77% gewijzigd door ArcticWolf op 11-11-2021 22:15 ]

• Paul3.2
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-10-2023
lochtejans schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:02:
Voor 18 november moet ik de meterstanden aan Eneco doorgeven, van de week nog een herinnering gehad. Als ik op 17 november de meterstanden doorgeef, met welke standen wordt de afrekening met WE opgemaakt? Ik heb trouwens een ferrarismeter.
Vervolgens stap ik 26 november over naar Vattenfall.
Net vandaag meterstanden ingevuld. de stand wordt vervolgens als 1 nov stand gebruikt volgens email eneco.

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 13:38
Harmen schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:59:
Heb een brief gekregen van rechtsbijstand, lijkt wel een copy and paste actie.
Wat ik vreemd vind is dat je als klant geen vrije keuze hebt, maar gelijk voor 30 dagen vast zit aan Eneco.
Wordt per 25 november klant bij Vattenfall, 14 dagen bedenk tijd. Waarom is er geen optie dat je gelijk weg kan? Heb voor nu iig het laatste voorschot gestorneerd, verwacht dat we weinig terug gaan zien van de voorschotten en welkomst geschenken. (meterstand heb ik op 1 nov doorgegeven)
Even vattenfall bellen dat je per direct over wil en het wordt allemaal geregeld. Afmelden doet Vattenfall en ben je meteen klaar om te gaan.

Hier overigens 211 euro terug te krijgen. Heb laatste maand gestorneerd die er nog af zou gaan a 156 euro dus speel bijna quitte. Welkomstbonus daargelaten.

• Donder21
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-03-2022
Stuurt Eneco een bevestiging van de (doorgegeven) meterstanden? Ik heb nooit een bevestigingsmail ontvangen. Wel belangrijk aangezien deze waarschijnlijk ook naar WE gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
Ambianz schreef op donderdag 11 november 2021 @ 23:17:
[...]

Even vattenfall bellen dat je per direct over wil en het wordt allemaal geregeld. Afmelden doet Vattenfall en ben je meteen klaar om te gaan.
Heb ik een paar keer geprobeerd echter Vattenfall blijft 14 dagen aanhouden dus 18 november in mijn geval. Of is er iets veranderd ?

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
lochtejans schreef op donderdag 11 november 2021 @ 22:02:
Voor 18 november moet ik de meterstanden aan Eneco doorgeven, van de week nog een herinnering gehad. Als ik op 17 november de meterstanden doorgeef, met welke standen wordt de afrekening met WE opgemaakt? Ik heb trouwens een ferrarismeter.
Vervolgens stap ik 26 november over naar Vattenfall.
zelfde vraag en zelfde antwoord...

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 14:09

elsinga

=8-)

Hier ook de eindafrekening van Eneco ontvangen voor de levering op 1 november (ik zit per 2 november bij Powerpeers op basis van een al in augustus afgesloten contract). Ze denken €4,77 te kunnen afschrijven van mijn bankrekening voor 10kWh en 0m3 gas, maar ik heb geen machtiging verleend. Ik ga alleen voor de 4.77 geen stennis maken.

Wat me opvalt is dat Eneco op de afrekening elke kWh neerzet voor €0.26948, maar dat dat kennelijk zonder alle overheidskosten/energiebelasting/netbeheerkosten is, die wordt later nog berekend. Zo lijkt het dus nog een beetje betaalbaar, maar is dat het niet.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-09 15:09
ook de eindafrekening gehad. had zelf berekend dat ik 300 euro te veel had betaald (daar is de stornering laatste maand al van af) maar bleek 500 euro te zijn.

dat is dan nog ex de welkomsbonus die op 0 is gezet natuurlijk.. Pak het maar als leergeld i guess :( een kale kip is niet meer te plukken. note to self -> maandbedrag minimaliseren in de toekomst

:/ :/ :/

oh en eneco (is al opgezegd) stuurde gisteren een mail dat ze mijn maandtermijn van 600 euro omlaag zetten naar 400 omdat ze zien dat ik ook energie op wek met zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 17:24
Crysania schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:42:
ook de eindafrekening gehad. had zelf berekend dat ik 300 euro te veel had betaald (daar is de stornering laatste maand al van af) maar bleek 500 euro te zijn.

dat is dan nog ex de welkomsbonus die op 0 is gezet natuurlijk.. Pak het maar als leergeld i guess :( een kale kip is niet meer te plukken. note to self -> maandbedrag minimaliseren in de toekomst

oh en eneco (is al opgezegd) stuurde gisteren een mail dat ze mijn maandtermijn van 600 euro omlaag zetten naar 400 omdat ze zien dat ik ook energie op wek met zonnepanelen
Bijzonder dat mensen het er maar bij laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
Joyous-P schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:51:
[...]

wat kan ik nog doen dan? als er nog aanknopingspunten zijn kan ik wat doen.

Enige wat ik zie wat iemand doet is die MOI waar ik totaal niet in geloof. als ik een positief antwoord daar op zie ga ik het ook najagen maar lijkt mij een dood spoor.

andere dingen die ik nog kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
Crysania schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:53:
[...]andere dingen die ik nog kan doen?
Ik snap je punt heel goed en dat is waar het zo vervelend is. Stel dat ik een rekening krijg en nog 500 euro moet betalen, wat zou er allemaal gebeuren als ik dat niet doe?

Waarom zou jij dezelfde middelen niet in kunnen/mogen zetten? Omdat je een kleine schuldeiser bent? Alle klanten bij elkaar is geen kleine schuldeiser meer.

Ik heb via de Rabobank gevraagd alle incasso's terug te boeken en wacht ook op het resultaat hiervan.

[ Voor 9% gewijzigd door Joyous-P op 12-11-2021 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Patavorene schreef op donderdag 11 november 2021 @ 20:48:
[...]

30-11-2021.
Dus wel balen, want zou zeggen dat ik gewoon 11/12e deel recht heb op die welkomstbonus.
`
Ik zou de welkomstbonus volledig verrekenen met het openstaande saldo en dus maar 10 euro betalen.
De vraag is namelijk of je wel of geen recht hebt op de welkomstbonus. Het kan de consument niet worden tegenworpen dat door faillissement het onmogelijk is het contract uit te dienen. Dat ligt wat mij betreft in de risicosfeer van de energiemaatschappij. Men kan niet enkel verwijzen naar de bepalingen in de actievoorwaarden want daar mee wordt bedoeld als de consument het contract voortijdig eindigt.

Je kunt een beroep doen op het recht van verrekening en dat de curator laten weten. Dan is het afwachten of men uberhaupt tzt voor het bedrag van de welkomstbonus de incasso gaat voortzetten. (misschien wel buitengerechtelijk om wat druk uit te voeren, maar zeker niet de gang naar de kantonrechter ivm kostenrisico).

In vergelijkbaar geval met het faillissement van Energieflex heb ik die verrekening ook gedaan en uiteindelijk met het incassobureau overeengekomen dat ik 10/12 deel van de welkomstbonus mocht verrekenen. Het is nog de vraag of ik niet recht heb op 12/12 deel maar die discussie heb ik niet willen toetsen door de rechter en had ik de zaak voor te laten komen als het incassobureau het daarop had laten aankomen, maar ook dat betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Crysania schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:42:

Bij mij staat 10x maandbedrag berekend op de eindnota, terwijl ik laatste maand gestorneerd heb. Hebben ze oktober bij ook berekend op de eindnota?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Joyous-P schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:51:
[...]

Heb jij, of iemand anders al een claim neergelegd bij WE?
Via
https://okkerse-schop.nl/indienen-van-uw-vordering/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
Medione1210 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:02:
[...]

Bij mij staat 10x maandbedrag berekend op de eindnota, terwijl ik laatste maand gestorneerd heb. Hebben ze oktober bij ook berekend op de eindnota?
ja klopt die staat er nog bij. had ik er zelf al afgetrokken. anders was het dus nog meer idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 18:28

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Ik kreeg nu ineens een mail van Eneco... Ze hadden "goed nieuws"...
Vorige week vrijdag hebben we u gemaild over uw nieuwe termijnbedrag. In de berekening van dit termijnbedrag was nog geen rekening gehouden met de teruglevering van uw zonnepanelen. Wij hebben een nieuwe berekening gemaakt waarin de teruglevering wel is meegenomen.

Uw nieuwe termijnbedrag inclusief teruglevering is € 212
We schrijven bovenstaand termijnbedrag maandelijks via automatische incasso af van het bij ons bekende rekeningnummer. Rond 27 november 2021 schrijven we voor het eerst het termijnbedrag van de maand november af.
Toevallig nadat ik van de week een overstap naar ANWB-energie in gang heb gezet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sikking
  • Laatst online: 04-02-2024
eindnota WE binnen.

Welkomstkorting
Zie je op de afrekening geen welkomstkorting, terwijl je wel een overeenkomst met welkomstkorting hebt afgesloten? Dit kan bijvoorbeeld een van de volgende oorzaken hebben;
-Je bent vóór het einde van je leveringsovereenkomst overgestapt naar een andere leverancier.
-Je hebt een ‘spoedlevering’ aangevraagd. Wij zijn op jouw verzoek bij aanvang van de levering binnen 30 dagen na aanvraag gestart met leveren.
-Bij twee of meer facturen heeft een stornering plaatsgevonden en/of hebben wij herinneringen verzonden.
-Er is momenteel sprake van een betalingsachterstand.
-Je neemt geen stroom én gas af bij ons, maar slechts één van beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomgun
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 13:03
Nu ook al semi dreigende sms'jes (telefoonnummers zijn dus ook bij Eneco bekend) vanuit Eneco. Terwijl eerder de 18e als uiterste datum is gecommuniceerd.
Let op: we hebben je meterstanden van jouw adres met huisnummer: XX nog niet ontvangen. Geef je standen vandaag nog door via eneco.nl/meterstanden en gebruik jouw opnamekenmerk: XXXXXXXXX. Wanneer je geen standen doorgeeft, maakt Welkom Energie je eindafrekening op basis van geschatte standen. Groet, Eneco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:36
sikking schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:26:
eindnota WE binnen.

Welkomstkorting
Zie je op de afrekening geen welkomstkorting, terwijl je wel een overeenkomst met welkomstkorting hebt afgesloten? Dit kan bijvoorbeeld een van de volgende oorzaken hebben;
-Je bent vóór het einde van je leveringsovereenkomst overgestapt naar een andere leverancier.
-Je hebt een ‘spoedlevering’ aangevraagd. Wij zijn op jouw verzoek bij aanvang van de levering binnen 30 dagen na aanvraag gestart met leveren.
-Bij twee of meer facturen heeft een stornering plaatsgevonden en/of hebben wij herinneringen verzonden.
Dat is interessant, ik dacht in de voorwaarden gelezen te hebben dat het vervallen van de welkomstkorting al bij 1 stornering of herinnering zou zijn. Ik heb alleen de laatste maand gestorneerd en zou dus nog in aanmerking komen voor de welkomstkorting.

Deze daadwerkelijk ontvangen is een ander verhaal natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:28
elsinga schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:39:

Wat me opvalt is dat Eneco op de afrekening elke kWh neerzet voor €0.26948, maar dat dat kennelijk zonder alle overheidskosten/energiebelasting/netbeheerkosten is, die wordt later nog berekend. Zo lijkt het dus nog een beetje betaalbaar, maar is dat het niet.
Dat is volgens mij juist zoals het hoort te zijn, eerste de kale prijs en dan de overheidsheffingen en andere kosten apart op de factuur.

Zie ook bijvoorbeeld deze uitleg van Pricewise over de opbouw van een factuur. https://www.pricewise.nl/energieprijzen/energierekening/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnaada
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-10-2023
eindnota WE binnen.

Welkomstkorting
Oh dan krijg ik het sowieso niet meer. 🥲

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 18:19
eindnota WE binnen.

Welkomstkorting
Wat een grapjassen. Niemand gaat die krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
In de voorwaarden staat dat bij voortijdige beëindiging de welkomst bonus vervalt. Ik denk dat alle contracten voortijdig beëindigd zijn (door WE zelf). Heb zelf wel een claim bij de curator ingediend. Op basis van die claim ga ik verrekenen met wat ze nog denken van mij te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:06
Diepie schreef op donderdag 11 november 2021 @ 17:01:
[...]

Ik kom om precies te zijn 13 dagen te kort om het hele jaar bij WE te zitten. Over het kwijtraken van de vergunning en daardoor geen aanspraak op de bonus zie ik niet in de voorwaarden staan. Ze zoeken het maar uit, ik hou mijn bonus in op de eindafrekening.
14 dagen, precies goed voor het recht hebben op je welkomstbonus volgens de Gedragscode Consument en Energieleverancier 2020.

Die is ook door Welkom Energie ondertekend. Heb je nog een extra poot om op te staan, mocht het er op aan komen :)
8.9
De leverancier handelt overeenkomstig vigerende wet- en regelgeving, waaronder de Richtsnoeren Redelijke Opzegvergoedingen Vergunninghouders. Op basis van deze regelgeving brengt de bestaande leverancier bij een overstap naar een andere leverancier geen opzegvergoeding in rekening bij een consument indien de overstapdatum 2 weken of korter voor de eindecontractdatum van zijn geldende leveringsovereenkomst valt. Aanvullend daarop betaalt de bestaande leverancier de eventueel uit te keren cashback of andere eenmalige beloning indien de overstapdatum 2 weken of korter voor de eindecontractdatum van zijn geldende leveringsovereenkomst valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
thomgun schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:28:
Nu ook al semi dreigende sms'jes (telefoonnummers zijn dus ook bij Eneco bekend) vanuit Eneco. Terwijl eerder de 18e als uiterste datum is gecommuniceerd.

[...]
uh, waarom stuurt Eneco een SMS voor de eindstand die geldt voor de eindafrekening van WelkomEnergie?
Daar heeft Eneco toch niets mee van doen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area51©
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 08-09 10:08
Kees-Jan schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:11:
[...]

uh, waarom stuurt Eneco een SMS voor de eindstand die geldt voor de eindafrekening van WelkomEnergie?
Indirect natuurlijk wel. Alles wat nog onder WE wordt afgerekend krijgen zij niet betaald. Ik geef mijn meterstanden pas op de 17e door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

thomgun schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:28:

[...]
Dat is bijzonder, zou ik daar een screenshot van mogen? Ik verzamel vreemde zaken rondom deze case.

Ik blijf bij mijn standpunt dat mijn WE contract door Eneco over is genomen en de voorwaarden door voortgezet moeten worden.
Dit maakt de case sterker.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Area51© schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:15:
[...]

Indirect natuurlijk wel. Alles wat nog onder WE wordt afgerekend krijgen zij niet betaald. Ik geef mijn meterstanden pas op de 17e door.
Indirect ook niet. Tenzij er "ergens" tóch een casuaal "verband" blijkt te bestaan (overname van WE door Eneco die afgeketst is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
eindnota WE binnen.

Welkomstkorting
Als je hebt gestorneerd na faillissement (= einde contract) of beëindiging leveringsovereenkomst zou de welkomstkorting veilig zijn.
Het is een welkomstkorting: die is bij het begin voor je gereserveerd. Je hebt er recht op.
Ik zou nu, na het faillissement als de wiedeweerga storneren als die hele korting niet uitgekeerd wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Bruin Poeper op 12-11-2021 10:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Loading2000
  • Laatst online: 17-08 08:05
Ik heb inmiddels de antwoorden op mijn eerste set van vragen aan de ACM binnen.
Veel standaardantwoorden die inmiddels ook op de website staan.
Ik wacht nog even het antwoord op mijn andere vragen af, maar zal in reactie hierop wel de vervolgvraag stellen...

"Wij kunnen niet voorkomen dat energiebedrijven failliet gaan. Wij moeten ervoor zorgen dat niemand zonder energie komt te zitten. Wanneer de vergunning van de leverancier wordt ingetrokken dan wordt er een procedure in gang gezet om te zorgen dat afnemers niet zonder energie komen te zitten. Dit noemen we een SLR-procedure."

Als de SLR-procedure niet zou worden gevolgd betekent dit dan dat ik zonder energie kom te zitten, dus dat de fysieke levering van energie op dat moment stopt?

Geachte .....,

Hartelijk dank voor uw bericht van 28 oktober 2021. Het is op dit moment erg druk. Onze excuses dat u nu pas antwoord van ons krijgt.

U schrijft dat u een aantal vragen hebt naar aanleiding van het intrekken van de leveringsvergunning van Welkom Energie, en als gevolg daarvan de overname van het klantenbestand door Eneco. Wij zullen uw vragen puntsgewijs beantwoorden, waar mogelijk gebundeld.

1. Waarom heeft de ACM ervoor gekozen de leveringsvergunning van WelkomEnergie in te trekken en niet aan te sturen op een faillissement? Waar kan ik het gemotiveerde besluit om de leveringsovereenkomst in te trekken terugvinden? Als onderdeel van die motivatie is dat WelkomEnergie in financiële problemen verkeert, waarom is er dan nog geen surseance van betaling aangevraagd dan wel verleend? Stelt de ACM dat de rechtspositie van consumenten beter gebaat is bij het intrekken van de leveringsvergunning in plaats van WelkomEnergie failliet te laten gaan? Zo ja, wat is de motivatie daarvoor? Zo nee, waarom heeft de ACM daarvoor gekozen?

Allereerst is het goed om te benoemen dat de vergunning op verzoek van Welkom Energie is ingetrokken, en niet op initiatief van de ACM.

Het faillissement van Welkom Energie is inmiddels ook een feit, maar ook daarbij heeft de ACM geen rol gehad. Dus ook de keuze om wel of geen faillissement of surseance van betaling aan te vragen is niet aan de orde geweest. Wij kunnen niet voorkomen dat energiebedrijven failliet gaan. Wij moeten ervoor zorgen dat niemand zonder energie komt te zitten. In het verleden heeft Nederland voor een vrije energiemarkt gekozen. Dat wil zeggen dat alle bedrijven toegang kunnen krijgen als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. In een vrije markt kunnen bedrijven failliet gaan.

Het besluit om de vergunning in te trekken kunt u teruglezen op: Intrekking leveringsvergunningen elektriciteit en gas aan kleinverbruikers door Welkom Energie | ACM.nl.

2. De ACM heeft besloten dat Eneco het klantenbestand van WelkomEnergie over mag nemen, maar zegt in dat besluit niet over (de verplichting tot het aangaan van) overeenkomsten met Eneco. De ACM stelt dat Eneco de levering per 1 november overneemt tegen een nieuw contract en tegen nieuwe voorwaarden en dat pas na 30 dagen dat contract opgezegd kan worden. Dit impliceert, althans zo wordt dat door mij opgevat, dat ik geen keuze heb om voor een energieleverancier te kiezen en niet kan onderhandelen over of kan kiezen voor contractvoorwaarden, waarmee mijn contractvrijheid ernstig zou worden ingeperkt.

- Wat is de juridische grondslag hiervoor? Hoe verhoudt zich dat tot hogere wetgeving, waaronder maar niet uitsluitend, Burgerlijk Wetboek boek 6 en Europese verdragen? Is er een juridische grondslag om verplicht een overeenkomst met Eneco aan te gaan tegen voorwaarden waar niet over onderhandeld kan worden dan wel waar ik niet voor kan kiezen?

Wanneer de vergunning van de leverancier wordt ingetrokken dan wordt er een procedure in gang gezet om te zorgen dat afnemers niet zonder energie komen te zitten. Dit noemen we een SLR-procedure. Deze procedure staat in het Besluit leveringszekerheid Gaswet (wetten.nl - Regeling - Besluit leveringszekerheid Gaswet - BWBR0016605 (overheid.nl)) en het Besluit Leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 (wetten.nl - Regeling - Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 - BWBR0019567 (overheid.nl)).

Onderdeel van deze procedure is dat er een vensterperiode wordt afgekondigd, een soort overgangsperiode, waarin afnemers even niet kunnen overstappen. In deze vensterperiode wordt onderzocht of er een doorstart mogelijk is of kan de curator proberen om de boedel, waaronder het klantenbestand, aan een andere vergunninghouder te verkopen. Welkom Energie is deze gesprekken al gaan voeren vóór de vensterperiode. En zij zijn met Eneco tot afspraken gekomen. Onder de SLR-procedure is dit toegestaan. De overeenkomst tussen Welkom Energie en Eneco wordt gesloten in het kader van de SLR-procedure en wijkt daarmee af van een ‘gewone’ overname, in die zin dat hier geen toestemming nodig is van de afnemer. Wél mag de afnemer kiezen voor een andere leverancier en vanaf 1 november 2021 opzeggen. Omdat in de Gas- en Elektriciteitswet een maximale opzegtermijn van 30 dagen staat, betekent dit dat er vanaf 1 december gestart kan worden met de levering door een andere leverancier.

Specifieke wetgeving gaat hier vóór op algemene wetgeving.

- Wat als ik het aanbod van Eneco niet aanvaard en geen overeenkomst met Eneco af wil sluiten, ook niet voor 30 dagen, en ik hen dat voor ingang van 1 november laat weten?

Voor 1 november is de vensterperiode van kracht en kunt u niet overstappen. Als u na 1 november een overeenkomst afsluit met een andere leverancier, dan kunt u aan Eneco vragen of het mogelijk is om eerder dan 1 december over te stappen. Als Eneco hieraan wil meewerken, dan kunt u eerder overstappen. Maar u kunt dat niet afdwingen. Wettelijk geldt de maximumopzegtermijn van 30 dagen.

- Kan de ACM mij dat verplichten? Op welke wettelijke grondslag is dat gebaseerd?

Ook hierbij verwijzen wij u naar het Besluit Leveringszekerheid.

De maximale opzegtermijn van 30 dagen vindt u terug in artikel 95m, lid 7 van de Elektriciteitswet. Voor gas staat dit in artikel 52b, lid 7 Gaswet.

- Wat als ik nu al een overeenkomst afsluit met een andere leverancier die vanaf aankomende maandag in kan gaan? Wat als ik die overeenkomst inmiddels al heb afgesloten?
Op moment van schrijven door u was het niet mogelijk om een ander contract af te sluiten, omdat de vensterperiode toen nog gold.
Bent u net overgestapt van Welkom Energie naar een andere leverancier? En begint uw nieuwe contract tussen 1 november en 1 december? Dan is de overstap waarschijnlijk doorgegeven door Welkom Energie. In de tussentijd bent u klant van Eneco: mogelijk is dat maar enkele dagen.

Bijvoorbeeld: uw nieuwe contract zou ingaan op 10 november. Dan bent u van 1 november tot 10 november klant bij Eneco. U krijgt een eindafrekening van Welkom Energie voor de periode tot 1 november. En u krijgt een eindafrekening van Eneco voor de periode van 1 tot 10 november.

Check bij uw nieuwe leverancier of Welkom Energie uw overstap heeft doorgegeven. Is dat niet gebeurd? Dan bent u in elk geval tijdens de 30 dagen opzegtermijn klant van Eneco. Daarna kunt u overstappen.

Wilt u meer weten? Neemt u dan gerust nogmaals contact met ons op! Ook vindt u op onze website antwoord op de meeste veelgestelde vragen: Veelgestelde vragen over Welkom Energie | ACM ConsuWijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efgeede
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-01-2022
Kleinverbruikers, leveranciers en netbeheerders moeten erop kunnen vertrouwen dat kleinverbruikers alleen wisselen van leverancier als zij daarmee hebben ingestemd. Bedrijven die energie willen leveren aan kleinverbruikers moeten hiervoor een vergunning hebben van de ACM. Energieleveranciers moeten bijvoorbeeld aantonen dat ze tegen redelijke prijzen en voorwaarden energie kunnen leveren en dat het bedrijf goed georganiseerd is, zodat geen problemen kunnen ontstaan. Zo zorgt de ACM ervoor dat energieleveranciers zich aan de wet houden en eerlijk zaken doen.

Tekst geknipt uit

https://www.acm.nl/nl/pub...e-boete-voor-energie-ienv

wat verwijst naar de gehele tekst

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBROT:2021:5691

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroepoekoe
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
Loading2000 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:27:
Omdat in de Gas- en Elektriciteitswet een maximale opzegtermijn van 30 dagen staat, betekent dit dat er vanaf 1 december gestart kan worden met de levering door een andere leverancier.
Dit is ook wat Eneco tegen mij zei, en Vattenfall wist mij ook geen beter antwoord te geven. Vandaar dat ik per 01-12 ben overgestapt.

En toch zie ik op dit forum behoorlijk wat users met een contract dat voor 1 december ingaat. Dat is dus ook met goedkeuring van een nieuwe leverancier gebeurd.

Betekent dit dan dat straks mensen een dubbele contract moeten betalen? Of dat hun nieuwe contract opgeschoven wordt (kan dat überhaupt?) en levering dus toch per 1 december geschiedt? Anders klopt er toch helemaal niets van dit verhaal, of snap ik het gewoon niet?

[ Voor 18% gewijzigd door Kroepoekoe op 12-11-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Kroepoekoe schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:38:
[...]

Dit is ook wat Eneco tegen mij zei, en Vattenfall wist mij ook geen beter antwoord te geven. Vandaar dat ik per 01-12 ben overgestapt.

En toch zie ik op dit forum behoorlijk wat users met een contract dat voor 1 december ingaat. Dat is dus ook met goedkeuring van een nieuwe leverancier gebeurd.

Betekent dit dan dat straks mensen een dubbele contract moeten betalen? Of dat hun nieuwe contract opgeschoven wordt (kan dat überhaupt)? Anders klopt er toch helemaal niets van dit verhaal, of snap ik het gewoon niet?
De 30 dagen is een maximum waar van afgeweken kan worden.

Ik heb een eindafrekening ontvangen van Eneco. Geen "dubbele" kosten of "opzegvergoeding" (staat ook niks over in het "contract" met Enenco). Ik kan er dus vanuit gaan dat Eneco de overstap binnen de 30 dagen akkoord heeft bevonden ook al heb ik niet expliciet aan Eneco vooraf gevraagd O-)

[ Voor 3% gewijzigd door pdukers op 12-11-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 23:04
LiquidSmoke schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:35:
[...]

Dat is interessant, ik dacht in de voorwaarden gelezen te hebben dat het vervallen van de welkomstkorting al bij 1 stornering of herinnering zou zijn. Ik heb alleen de laatste maand gestorneerd en zou dus nog in aanmerking komen voor de welkomstkorting.

Deze daadwerkelijk ontvangen is een ander verhaal natuurlijk ;)
In mijn voorwaarden staat:
De klant verliest het recht op uitbetaling van de actie bij meer dan één betalingsherinnering, aanmaning en/of stornering per jaar.
Je kon alleen de laatste maand storneren, dus dat zou geen probleem op moeten leveren (tenzij je eerder al een termijn had gestorneerd). De MOI wordt hier niet genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 11-09 09:36
asvogel schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:47:
[...]

In mijn voorwaarden staat:

[...]

Je kon alleen de laatste maand storneren, dus dat zou geen probleem op moeten leveren (tenzij je eerder al een termijn had gestorneerd). De MOI wordt hier niet genoemd.
Inderdaad; meer dan één.

MOI staat hier niet genoemd maar als dat gehonoreerd word dan word dat gewoon een stornering toch? Dan komen we vanzelf op 'meer dan één'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:26

MieJuul

3970Wp

Ik moet m'n meterstanden ook nog doorgeven, doe ik de 17de.
Maar vooruitlopend even een vraag aan degene die al een eindafrekening hebben gekregen:
Met welke tarieven wordt er gerekend?
Zijn dat gewoon de tarieven zoals destijds overeen gekomen is met WE bij het afsluiten van het contract?

Hier trouwens ook de SMS gehad vanmorgen aangaande de nog toe te zenden standen.....

[ Voor 13% gewijzigd door MieJuul op 12-11-2021 11:10 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MissM1966
  • Laatst online: 17-12-2021
Kroepoekoe schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:38:
[...]

Betekent dit dan dat straks mensen een dubbele contract moeten betalen? Of dat hun nieuwe contract opgeschoven wordt (kan dat überhaupt?) en levering dus toch per 1 december geschiedt? Anders klopt er toch helemaal niets van dit verhaal, of snap ik het gewoon niet?
Vanmorgen Vattenfall geapptAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ6sh0aLKtMAe3HaRb5t_iBpjdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZUgwAOj8Nol4b37gJMseDo2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cybje
  • Laatst online: 07:25

Cybje

First Post!

Ik zou denk ik voor de zekerheid even checken of het een typefoutje is, of dat de datum verkeerd in hun administratie staat. Zou wel zuur zijn als het echt pas 2022 wordt. Voorkomen is beter dan genezen bij de administratie van grote bedrijven 8)

Wat ruist er door het struikgewas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mnaada
Dat is over een jaar dus pas. 🤣🙈

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MissM1966
Mnaada schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:52:
[...]
Dat is over een jaar dus pas. 🤣🙈
Jezus, gewoon overheen gelezen. Gelijk weer in de app geklommen 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MissM1966
Cybje schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:12:
[...]

Ik zou denk ik voor de zekerheid even checken of het een typefoutje is, of dat de datum verkeerd in hun administratie staat. Zou wel zuur zijn als het echt pas 2022 wordt. Voorkomen is beter dan genezen bij de administratie van grote bedrijven 8)
Absoluut!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kamerlingh O
  • Laatst online: 12-12-2021
Ik kreeg van ING zojuist een bericht over mijn MOI’s van 28 oktober, met de boodschap;

“Medewerking incassant
Voor dit onderzoek gaan wij informatie opvragen bij de incassant. U krijgt van ons een reactie zodra wij de uitkomst van het onderzoek hebben ontvangen. Deze reactie kan ook bestaan uit het bijschrijven van het incassobedrag op uw Betaalrekening.”

Ik heb ING net gebeld omdat er in de bevestigingsemail na aanmelding (27/10) werd vermeld dat wij binnen 14 dagen reactie zouden krijgen. Dat we reactie hebben gekregen klopt dus, maar alleen met het bericht dat ze het gaan onderzoeken 8)7 .

De dame aan de telefoon vertelde mij dat ze binnen 30 dagen na de MOI uitsluitsel geven. Maw; wij moeten wachten tot 27/11.

Dan weten jullie het ook even!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• abalone
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Kees-Jan schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:11:
[...]

Jawel, want eindstand WE = beginstand Eneco.

Als je 2x de meterstanden moet doorgeven (eind WE en begin Eneco) dan kan er theoretisch verschil tussen zitten, en dat oplossen is vrij nutteloos en kost veel tijd.

Het is normaal dat de nieuwe leverancier de meterstanden op moment van overstap doorgeeft aan de oude leverancier voor het maken van de eindafrekening. Dat is voor iedereen makkelijker.

[ Voor 4% gewijzigd door abalone op 12-11-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroepoekoe
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-11-2024
pdukers schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:44:
[...]

De 30 dagen is een maximum waar van afgeweken kan worden.
"betekent dit dat er vanaf 1 december gestart kan worden met de levering door een andere leverancier."

1 december klinkt absoluut, waar dus weer niet van afgeweken kan worden.
Interessant. Laat je ook weten wat hun nieuwe reactie is? d:)b

Dat ze weten van het bestaan van deze berichten lijkt mij indicatief dat ze toch 2021 bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Laatst online: 15-09 09:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHeYK_D_VQev68TBn1yC-nxJ7mQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DEaI2cJUPsmSg3ajipbNmGwz.png?f=user_large

Ik ga dus gewoon 160 euro welkomstkorting bij de curator vorderen, of in ieder geval naar rato. Ik heb zo'n 10 maanden van mijn contract uitgediend, ben bereid om de laatste 2 maanden ook nog uit te dienen en ik heb nooit akkoord gegeven voor vroegtijdige beëindiging. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Efgeede
  • Laatst online: 14-01-2022
Curator.
Afgelopen zondag via de link op de site terecht gekomen van de curator. Vordering ingediend inclusief bijlage (jaarrekening okt 2020 -okt 2021 / 625 euro te ontvangen)
Op verzenden gedrukt.
Echter tot op heden geen reactie / berichtje via de mail inzake ontvangst.

Hiernaar gevraagd via het reguliere mailadres eergisteren.
Ook geen reactie !!!!!

Hebben andere mensen hier dat ook ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MissM1966
[...]

Interessant. Laat je ook weten wat hun nieuwe reactie is? d:)b

Dat ze weten van het bestaan van deze berichten lijkt mij indicatief dat ze toch 2021

Alles okAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPgfET9AiFO_qDW4w2vvcCinw6Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNKLssLDnaOFYdTx894HXMw8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door MissM1966 op 12-11-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 06:34
Hier ook de eindafrekening ontvangen €-33…

Mijn eigen berekening mbv hier eerder geplaatst excel bestand klopt dus van geen meter… Hoop ergens dat de MOI nu wordt afgekeurd…
Heb wel de laatste maand gestorneerd, €100… Ben benieuwd of ik hier nog iets van zal horen. Vind t wel prima zo, volgende week donderdag weg bij Eneco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mnaada
Ik wil ook mijn eindafrekening. :'( Ik blijf geduldig wachten. Lijkt me gek als ik moet betalen want mijn contract liep vanaf juni 2020, ik moet sowieso afgelopen zomer meer hebben betaald dan hebben uitgegeven lijkt me (betaalde 80 euro per maand). Ik heb met mijn domme hoofd laatst (vlak voor de stekker eruit ging) die maandrekeningen allemaal verwijderd, ja vraag me niet waarom dus weet ook niet wat ik heb verbruikt.

[ Voor 86% gewijzigd door Mnaada op 12-11-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 13:02
Exterminator schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:10:

… Hoop ergens dat de MOI nu wordt afgekeurd…
Ik hoop dat je dat alleen voor jezelf hoopt?
Ik krijg net van ING bericht dat ze de 5 ingediende MOI's gaan onderzoeken. Als ik daar niets van terug zie ga ik voor ruim €600,= (ex-bonus) de boot in heb ik uitgerekend. Gelukkig kon de laatste termijn gestorneerd worden, anders was het nog droeviger geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
R0181 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:47:
[...]

Ik krijg net van ING bericht dat ze de 5 ingediende MOI's gaan onderzoeken. Als ik daar niets van terug zie ga ik voor ruim €600,= (ex-bonus) de boot in heb ik uitgerekend. Gelukkig kon de laatste termijn gestorneerd worden, anders was het nog droeviger geweest.
en deze maand....

ik zit nu tm woensdag 268euro.
dat zou normaliter 132 euro zijn (tot vandaag bijgewerkt, enelogic)

ik denk dat nov mij 500 euro gaat kosten ipv 240 veer de eerste helft

vanaf de 18e bij vattenfall gelukkig.

ik ga niet zeggen wat ik van eneco vind want dat word toch gemod of gebanned :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Rofdof schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:06:
[...]

ik ga niet zeggen wat ik van eneco vind want dat word toch gemod of gebanned :X
Ik ben wel (ondanks alles) blij dat Eneco een zo goede app heeft, waar het verbruik incl de tarieven zo duidelijk in beeld zijn gebracht, zelfs per uur. Die app scheelt mij een hoop geld, normaal staat de CV de hele dag aan op 20,5° tot ±23.15 uur, nu schakel ik hem een paar uur aan en dan weer uren uit, de temperatuur zakt gelukkig nog niet zo snel. Als ik dat niet zou doen, zou ik zo rond de €15 tot €20 per dag alleen al aan gas kwijt zijn, nu zo'n beetje de helft. Per 3-12 zit ik bij Engie voor het nog goedkope tarief tot 1-1, daarna kijk ik wel waar ik het goedkoopste terecht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patavorene
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 20:56
MeTooPV schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:53:
In de voorwaarden staat dat bij voortijdige beëindiging de welkomst bonus vervalt. Ik denk dat alle contracten voortijdig beëindigd zijn (door WE zelf). Heb zelf wel een claim bij de curator ingediend. Op basis van die claim ga ik verrekenen met wat ze nog denken van mij te krijgen.
En die claim kan je gewoon op de website indienen? En blokkeer je dan de incasso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
Patavorene schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:23:
[...]

En die claim kan je gewoon op de website indienen? En blokkeer je dan de incasso?
https://okkerse-schop.nl/indienen-van-uw-vordering/

Incasso zal je zelf moeten blokkeren of storneren.

[ Voor 10% gewijzigd door R0181 op 12-11-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HANSXDA65
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:50
Mnaada schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:41:
Ik wil ook mijn eindafrekening. :'( Ik blijf geduldig wachten. Lijkt me gek als ik moet betalen want mijn contract liep vanaf juni 2020, ik moet sowieso afgelopen zomer meer hebben betaald dan hebben uitgegeven lijkt me (betaalde 80 euro per maand). Ik heb met mijn domme hoofd laatst (vlak voor de stekker eruit ging) die maandrekeningen allemaal verwijderd, ja vraag me niet waarom dus weet ook niet wat ik heb verbruikt.
Heb je ook geen eindafrekening van je vorige leverancier? Heb je in ieder geval de beginstand en met een beetje mazzel kan je zelfs nog op de website van je vorige leverancier terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PJW9779
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09-2022
Loading2000 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:27:
Ik heb inmiddels de antwoorden op mijn eerste set van vragen aan de ACM binnen.
Veel standaardantwoorden die inmiddels ook op de website staan.
Ik wacht nog even het antwoord op mijn andere vragen af, maar zal in reactie hierop wel de vervolgvraag stellen...

"Wij kunnen niet voorkomen dat energiebedrijven failliet gaan. Wij moeten ervoor zorgen dat niemand zonder energie komt te zitten. Wanneer de vergunning van de leverancier wordt ingetrokken dan wordt er een procedure in gang gezet om te zorgen dat afnemers niet zonder energie komen te zitten. Dit noemen we een SLR-procedure."

Als de SLR-procedure niet zou worden gevolgd betekent dit dan dat ik zonder energie kom te zitten, dus dat de fysieke levering van energie op dat moment stopt?

Geachte .....,

Hartelijk dank voor uw bericht van 28 oktober 2021. Het is op dit moment erg druk. Onze excuses dat u nu pas antwoord van ons krijgt.

U schrijft dat u een aantal vragen hebt naar aanleiding van het intrekken van de leveringsvergunning van Welkom Energie, en als gevolg daarvan de overname van het klantenbestand door Eneco. Wij zullen uw vragen puntsgewijs beantwoorden, waar mogelijk gebundeld.

1. Waarom heeft de ACM ervoor gekozen de leveringsvergunning van WelkomEnergie in te trekken en niet aan te sturen op een faillissement? Waar kan ik het gemotiveerde besluit om de leveringsovereenkomst in te trekken terugvinden? Als onderdeel van die motivatie is dat WelkomEnergie in financiële problemen verkeert, waarom is er dan nog geen surseance van betaling aangevraagd dan wel verleend? Stelt de ACM dat de rechtspositie van consumenten beter gebaat is bij het intrekken van de leveringsvergunning in plaats van WelkomEnergie failliet te laten gaan? Zo ja, wat is de motivatie daarvoor? Zo nee, waarom heeft de ACM daarvoor gekozen?

Allereerst is het goed om te benoemen dat de vergunning op verzoek van Welkom Energie is ingetrokken, en niet op initiatief van de ACM.

Het faillissement van Welkom Energie is inmiddels ook een feit, maar ook daarbij heeft de ACM geen rol gehad. Dus ook de keuze om wel of geen faillissement of surseance van betaling aan te vragen is niet aan de orde geweest. Wij kunnen niet voorkomen dat energiebedrijven failliet gaan. Wij moeten ervoor zorgen dat niemand zonder energie komt te zitten. In het verleden heeft Nederland voor een vrije energiemarkt gekozen. Dat wil zeggen dat alle bedrijven toegang kunnen krijgen als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. In een vrije markt kunnen bedrijven failliet gaan.

Het besluit om de vergunning in te trekken kunt u teruglezen op: Intrekking leveringsvergunningen elektriciteit en gas aan kleinverbruikers door Welkom Energie | ACM.nl.

2. De ACM heeft besloten dat Eneco het klantenbestand van WelkomEnergie over mag nemen, maar zegt in dat besluit niet over (de verplichting tot het aangaan van) overeenkomsten met Eneco. De ACM stelt dat Eneco de levering per 1 november overneemt tegen een nieuw contract en tegen nieuwe voorwaarden en dat pas na 30 dagen dat contract opgezegd kan worden. Dit impliceert, althans zo wordt dat door mij opgevat, dat ik geen keuze heb om voor een energieleverancier te kiezen en niet kan onderhandelen over of kan kiezen voor contractvoorwaarden, waarmee mijn contractvrijheid ernstig zou worden ingeperkt.

- Wat is de juridische grondslag hiervoor? Hoe verhoudt zich dat tot hogere wetgeving, waaronder maar niet uitsluitend, Burgerlijk Wetboek boek 6 en Europese verdragen? Is er een juridische grondslag om verplicht een overeenkomst met Eneco aan te gaan tegen voorwaarden waar niet over onderhandeld kan worden dan wel waar ik niet voor kan kiezen?

Wanneer de vergunning van de leverancier wordt ingetrokken dan wordt er een procedure in gang gezet om te zorgen dat afnemers niet zonder energie komen te zitten. Dit noemen we een SLR-procedure. Deze procedure staat in het Besluit leveringszekerheid Gaswet (wetten.nl - Regeling - Besluit leveringszekerheid Gaswet - BWBR0016605 (overheid.nl)) en het Besluit Leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 (wetten.nl - Regeling - Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 - BWBR0019567 (overheid.nl)).

Onderdeel van deze procedure is dat er een vensterperiode wordt afgekondigd, een soort overgangsperiode, waarin afnemers even niet kunnen overstappen. In deze vensterperiode wordt onderzocht of er een doorstart mogelijk is of kan de curator proberen om de boedel, waaronder het klantenbestand, aan een andere vergunninghouder te verkopen. Welkom Energie is deze gesprekken al gaan voeren vóór de vensterperiode. En zij zijn met Eneco tot afspraken gekomen. Onder de SLR-procedure is dit toegestaan. De overeenkomst tussen Welkom Energie en Eneco wordt gesloten in het kader van de SLR-procedure en wijkt daarmee af van een ‘gewone’ overname, in die zin dat hier geen toestemming nodig is van de afnemer. Wél mag de afnemer kiezen voor een andere leverancier en vanaf 1 november 2021 opzeggen. Omdat in de Gas- en Elektriciteitswet een maximale opzegtermijn van 30 dagen staat, betekent dit dat er vanaf 1 december gestart kan worden met de levering door een andere leverancier.

Specifieke wetgeving gaat hier vóór op algemene wetgeving.

- Wat als ik het aanbod van Eneco niet aanvaard en geen overeenkomst met Eneco af wil sluiten, ook niet voor 30 dagen, en ik hen dat voor ingang van 1 november laat weten?

Voor 1 november is de vensterperiode van kracht en kunt u niet overstappen. Als u na 1 november een overeenkomst afsluit met een andere leverancier, dan kunt u aan Eneco vragen of het mogelijk is om eerder dan 1 december over te stappen. Als Eneco hieraan wil meewerken, dan kunt u eerder overstappen. Maar u kunt dat niet afdwingen. Wettelijk geldt de maximumopzegtermijn van 30 dagen.

- Kan de ACM mij dat verplichten? Op welke wettelijke grondslag is dat gebaseerd?

Ook hierbij verwijzen wij u naar het Besluit Leveringszekerheid.

De maximale opzegtermijn van 30 dagen vindt u terug in artikel 95m, lid 7 van de Elektriciteitswet. Voor gas staat dit in artikel 52b, lid 7 Gaswet.

- Wat als ik nu al een overeenkomst afsluit met een andere leverancier die vanaf aankomende maandag in kan gaan? Wat als ik die overeenkomst inmiddels al heb afgesloten?
Op moment van schrijven door u was het niet mogelijk om een ander contract af te sluiten, omdat de vensterperiode toen nog gold.
Bent u net overgestapt van Welkom Energie naar een andere leverancier? En begint uw nieuwe contract tussen 1 november en 1 december? Dan is de overstap waarschijnlijk doorgegeven door Welkom Energie. In de tussentijd bent u klant van Eneco: mogelijk is dat maar enkele dagen.

Bijvoorbeeld: uw nieuwe contract zou ingaan op 10 november. Dan bent u van 1 november tot 10 november klant bij Eneco. U krijgt een eindafrekening van Welkom Energie voor de periode tot 1 november. En u krijgt een eindafrekening van Eneco voor de periode van 1 tot 10 november.

Check bij uw nieuwe leverancier of Welkom Energie uw overstap heeft doorgegeven. Is dat niet gebeurd? Dan bent u in elk geval tijdens de 30 dagen opzegtermijn klant van Eneco. Daarna kunt u overstappen.

Wilt u meer weten? Neemt u dan gerust nogmaals contact met ons op! Ook vindt u op onze website antwoord op de meeste veelgestelde vragen: Veelgestelde vragen over Welkom Energie | ACM ConsuWijzer.
"Nieuwe contracten met nieuwe voorwaarden".
De ACM gaat niet in op de Europees-rechtelijke consumentenbescherming van 14 dagen bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HANSXDA65
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:50
PJW9779 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:38:
[...]

"Nieuwe contracten met nieuwe voorwaarden".
De ACM gaat niet in op de Europees-rechtelijke consumentenbescherming van 14 dagen bedenktijd.
Zullen ze wel zeggen dat ze zich netjes er aan gehouden hebben ...... alleen niet gecommuniceerd >:) Half oktober achter de schermen alles besproken en eind oktober geeffectueerd. Voila exact 14 dagen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
HANSXDA65 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:41:
[...]
Zullen ze wel zeggen dat ze zich netjes er aan gehouden hebben ...... alleen niet gecommuniceerd >:) Half oktober achter de schermen alles besproken en eind oktober geeffectueerd. Voila exact 14 dagen _/-\o_
Eehhmm, de 'nieuwe contracten met nieuwe voorwaarden' zijn per 1 november ingegaan, ook al heb ik nog niets ontvangen anders dan een aankondiging met de zin
"U heeft bij ons een vrij opzegbaar contract, waarbij we de leveringstarieven tot 1 maart 2022 voor u hebben vastgezet."
en
"Zoals wettelijk bepaald geldt in november een overgangsperiode, waarin u het contract kunt opzeggen met een opzegtermijn van 30 dagen. Vanaf 1 december 2021 kunt u uw contract opzeggen met een opzegtermijn van 9 dagen. Als u opzegt, maken we een eindnota."
Met de wettelijke 14 dagen bedenktijd kan ik dus per 1 november van het contract af.
Daarover zwijgen ACM en Eneco.

Ik denk dat ik uiterlijk Zondag a.s. even een pro forma opzegging doe aan Eneco.

[ Voor 3% gewijzigd door PJW9779 op 12-11-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertEnergie
  • Laatst online: 22-08-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkzCd34eTUMO9_mt12jwfuyCLjg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LsKFzpoRLryzOEQwmzPIQ2yh.jpg?f=user_large

nou mensen, dit is mijn schade ...... 547 Euro, daarbovenop komt dan nog de verhoogde kosten voor huidige stroom en gas

Stornering van laatste termijn is niet in deze berekening verwerkt

[ Voor 22% gewijzigd door BertEnergie op 12-11-2021 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omdatikhetzeg
  • Laatst online: 27-08 23:37
Gezien de indrukwekkende hoeveelheid kennis die hier aanwezig is op het forum, was ik benieuwd naar jullie mening over het volgende:
De curator raad storneren nadrukkelijk af. Gelukkig weten velen beter en ook juristen van de rechtsbijstandsverzekeringen gaven aan dit zeker wél te doen indien men verwacht tegoed te hebben.
Ik acht de informatie die de curator geeft misleidend. Hoort deze niet neutraal te zijn? Ook al weten we dat dat in de praktijk niet zo is, op papier is dit toch wel vereist?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ble1wQAalYf0wRuoFizr2er6VuE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HDJXWep26eaqOygrCaeVaHzG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOBQmwdrJa0LTYPL3V7dohASuDA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tS5BPku96KE7qc9Is36SFzCI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
R0181 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:23:
[...]

Ik ben wel (ondanks alles) blij dat Eneco een zo goede app heeft, waar het verbruik incl de tarieven zo duidelijk in beeld zijn gebracht, zelfs per uur. Die app scheelt mij een hoop geld, normaal staat de CV de hele dag aan op 20,5° tot ±23.15 uur, nu schakel ik hem een paar uur aan en dan weer uren uit, de temperatuur zakt gelukkig nog niet zo snel. Als ik dat niet zou doen, zou ik zo rond de €15 tot €20 per dag alleen al aan gas kwijt zijn, nu zo'n beetje de helft. Per 3-12 zit ik bij Engie voor het nog goedkope tarief tot 1-1, daarna kijk ik wel waar ik het goedkoopste terecht kan.
Klinkt alsof je thermostaat niet goed werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertEnergie
  • Laatst online: 22-08-2023
Omdatikhetzeg schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:12:
Gezien de indrukwekkende hoeveelheid kennis die hier aanwezig is op het forum, was ik benieuwd naar jullie mening over het volgende:
De curator raad storneren nadrukkelijk af. Gelukkig weten velen beter en ook juristen van de rechtsbijstandsverzekeringen gaven aan dit zeker wél te doen indien men verwacht tegoed te hebben.
Ik acht de informatie die de curator geeft misleidend. Hoort deze niet neutraal te zijn? Ook al weten we dat dat in de praktijk niet zo is, op papier is dit toch wel vereist?[Afbeelding]

[Afbeelding]
vanuit het standpunt van de curator begrijp ik het wel, kan extra werk opleveren en evt lastig om geld te innen maar kijk naar mijn geval, ik heb 277 euro in ieder geval tegoed van WE, ik heb ze al geholpen met de eerste 64 Euro, dus in mijn geval is het niet lastig voor hun, indien WE nog geld zou moeten ontvangen kan dit voor hen lastiger zijn

De curator moet de belangen dienen voor de schuldeisers en dat hoeft niet per definitie neutraal te zijn

[ Voor 3% gewijzigd door BertEnergie op 12-11-2021 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PJW9779
Omdatikhetzeg schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:12:
Ik acht de informatie die de curator geeft misleidend. Hoort deze niet neutraal te zijn? Ook al weten we dat dat in de praktijk niet zo is, op papier is dit toch wel vereist?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, aan die indruk kon ik mij ook al niet onttrekken.
Maar de curator streeft de belangen van de schuldeisers na. Daar horen de ex-WE-klanten óók bij, maar er is een rangorde.
De informatie van de curator is enigszins gekleurd.

Maar - zoals hier eerder gezegd - de curator heeft het over betalingsverplichtingen tegenover daadwerkelijk geleverde energie. Een stornerering is niet een ontkenning van een evt. betalingsverplichting, maar terudraaien van de betaling omdat je het niet eens bent met de afschrijving. Dat laatste staat ook op je bankoverzicht.
Daarnaast blijkt pas bij de eindnota of er nog betalingsverplichtingen zijn. En zo ja dan zal nog moeten blijken of je daar tegenover niet nog vorderingen hebt die je kunt verrekenen, zoals de 'welkomstpremie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

storneren lijkt me geen probleem als je er redelijk zeker van bent dat je daadwerkelijke verbruikskosten al lager liggen dan wat je in de vorige periodes hebt betaald (aka je hebt een overschot betaald).

Als je echter achter loopt op de kosten en je betaald de laatste periode niet dan ben je gewoon wanbetaler en komt de curator dat (idd met evt extra kosten) gewoon bij je vorderen.

Evt welkomsbonus mag je hierin niet rekenen want het is nog maar de vraag of je aan al die voorwaarden voldaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterminator
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 06:34
R0181 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 15:47:
[...]

Klopt, ik heb een MOI van €400 geraden excl een stornering van €100. Geen zin in teveel gedoe achteraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immow
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-07 12:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wX0TBQLeoksOOpKqsevVXBx_sUI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/98CtnT0ZTNdqEHs9fhGDmKTe.gif?f=user_large

Dit betekend dat ik nog 134,- moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loading2000
  • Laatst online: 17-08 08:05
Immow schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:35:
[Afbeelding]

Nee, dit krijg je nog maar krijg je toch niet.
Het eerste zijn de kosten, daaronder wat je al hebt betaald en dat is voor WE -134 en voor jou +134 en wss 0,niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
superduper schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:29:
storneren lijkt me geen probleem als je er redelijk zeker van bent dat je daadwerkelijke verbruikskosten al lager liggen dan wat je in de vorige periodes hebt betaald (aka je hebt een overschot betaald).

Als je echter achter loopt op de kosten en je betaald de laatste periode niet dan ben je gewoon wanbetaler en komt de curator dat (idd met evt extra kosten) gewoon bij je vorderen.

Evt welkomsbonus mag je hierin niet rekenen want het is nog maar de vraag of je aan al die voorwaarden voldaan hebt.
Als je gewoon de eindafrekening betaalt - mits die klopt na alle verrekeningen - dan is er niets aan de hand.
En in een eerder commentaar hier is al duidelijk gemaakt dat je gewoon recht hebt op de welkomstbonus.
En let wel : jij hebt het contract niet beëindigt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
[Afbeelding]

Nee, die zou je terug krijgen en kun je dus nu claimen bij de curator. Nog te verhogen met de welkomstbonus waar je gewoon recht op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snarfie31
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-09 16:52
*knip* Ongerelateerde linkdumps zijn niet de bedoeling.

[ Voor 88% gewijzigd door Yorinn op 12-11-2021 18:57 ]

14 x Suntech STP285 (-87 graden OOZ) - 2 x Bisol BMU250 (180 graden Z) - Omnik 4.0 TL - Soladin 600 - Airco Daikin Comfora FTXP-M35 - RXP35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[Afbeelding]

Je kan hier een claim indienen: https://www.claimsagent.nl/nl/Claims/CreateNew/19115

Je krijgt dan ook emails met verslagen toegestuurd.

[ Voor 5% gewijzigd door Soldaatje op 12-11-2021 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

Harmen schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:59:
Heb een brief gekregen van rechtsbijstand, lijkt wel een copy and paste actie.
Wat ik vreemd vind is dat je als klant geen vrije keuze hebt, maar gelijk voor 30 dagen vast zit aan Eneco.
Wordt per 25 november klant bij Vattenfall, 14 dagen bedenk tijd. Waarom is er geen optie dat je gelijk weg kan? Heb voor nu iig het laatste voorschot gestorneerd, verwacht dat we weinig terug gaan zien van de voorschotten en welkomst geschenken. (meterstand heb ik op 1 nov doorgegeven)
Welke rechtsbijstand?

Ik heb van DAS een brief ontvangen, exact hetzelfde verhaal als wat ACM meld, maar geen onderbouwing naar wetteksten ofzo. Ik ga daar nog om vragen.
Naast dat ik teleurgesteld ben in de ACM, ook in de rechtsbijstand.
Maar ik krijg steeds meer het geval dat het gewoon zo in de wet is geborgd, dat ondermijnd mijn vertrouwen in de wet.

Ik snap bijvoorbeeld nog steeds niet op welke basis Eneco éénzijdig een overeenkomst (contract) met ons af kan sluiten.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immow
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-07 12:54
Soldaatje schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:06:
[...]

Je kan hier een claim indienen: https://www.claimsagent.nl/nl/Claims/CreateNew/19115

Je krijgt dan ook emails met verslagen toegestuurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EB8WBULYYIsCXkcxYS-6y0YcbI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/WgoJMOqHd2vxPEcWmhM4L0VV.gif?f=user_large

Wat moet ik hier precies claimen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:10

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

T-8one schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:26:
[...]

Welke rechtsbijstand?

Ik heb van DAS een brief ontvangen, exact hetzelfde verhaal als wat ACM meld, maar geen onderbouwing naar wetteksten ofzo. Ik ga daar nog om vragen.
Maar ik krijg steeds meer het geval dat het gewoon zo in de wet is geborgd, dat ondermijnd mijn vertrouwen in de wet.

Ik snap bijvoorbeeld nog steeds niet op welke basis Eneco éénzijdig een overeenkomst (contract) met ons af kan sluiten.
Interpolis, Achmea rechtsbijstand... naja iig het proberen waard. Hoe meer mensen dit in schakelen hoe beter. Maar even zien wat er komen gaat. Hoop dat ze Eneco kunnen aanpakken, hun prijzen kloppen van geen kant. 8)7

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Immow schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:29:
[...]

[Afbeelding]

Wat moet ik hier precies claimen dan?
De eerste is goed, goederen of diensten. En dan het bedrag invullen wat je wil claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
BertEnergie schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:16:
[...]
vanuit het standpunt van de curator begrijp ik het wel, kan extra werk opleveren en evt lastig om geld te innen maar kijk naar mijn geval, ik heb 277 euro in ieder geval tegoed van WE, ik heb ze al geholpen met de eerste 64 Euro, dus in mijn geval is het niet lastig voor hun, indien WE nog geld zou moeten ontvangen kan dit voor hen lastiger zijn

De curator moet de belangen dienen voor de schuldeisers en dat hoeft niet per definitie neutraal te zijn
Ik denk dat het ook is omdat je nog steeds kan storneren en als de eindafrekeningen zijn opgemaakt en verstuurd en er gaat achteraf nog een maandincasso vanaf vanwege een late stornering, dat het een beetje onoverzichtelijk wordt voor de curator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:24
BertEnergie schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:16:
[...]

Maar als jij nog geld krijgt (ook nog na het incasso) ben je ook een schuldeiser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
Balthasar88 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:24:
[...]

Deze mail ontving ik gisteren ook, nadat ik een half uur met klantenservice aan de telefoon had gehangen om die medewerker te laten begrijpen dat ik alleen voor de levering op 1/11 Eneco zou betalen, omdat ik in sept een overstap per 2/11 had geregeld en dat ik niet van plan ben om het voorschot van €224 te betalen voor 1 dag afname elektriciteit en gas. Dat begreep ze, zei ze. Ze vroeg nog naar mijn IBAN en maar ik zei dat die niet noodzakelijk is. Als ze nu gewoon de eindnota opmaken, betaal ik die dag en zijn we klaar.

Uiteindelijk past ze daarna mijn betaalwijze aan naar acceptgiro, zonder erbij te zeggen dat dat dus €2,50 kost (kwam ik zojuist achter). Vervolgens log ik in en zie ineens wel mijn verbruik van die ene dag. Stuur voor de zekerheid dus maar een mail met verzoek om eindnota, mededeling dat ik geen voorschot van €224 voor 1 dag ga betalen en vraag om een schriftelijke reactie. Enige dat ik vanochtend ontvang is een mail met mijn nieuwe termijnbedrag van €224 en of ik die per Ideal wil voldoen :( |:( 8)7 Dacht dan log ik nog maar eens in en zie dat ik nu niet meer bij de verbruiksgegevens kan, termijnbedrag niet kan aanpassen en mijn IBAN gewoon staat vermeld...

Deze mail is dus een standaardreactie, waarna ik mijn verbazing en ergernis hierover heb terug gemaild en blijdschap dat ik weer word bevestigd in mijn keuze jaren geleden nooit meer wat met Eneco te maken te willen hebben nadat er bijna €4000 diende te worden bijbetaald. U bent gewaarschuwd!
Hier gaat Eneco wel héél grof over de lijn. Reden temeer daar geen zaken mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
T-8one schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:26:
[...]

Welke rechtsbijstand?

Aan de dienstverlening van DAS heb je doorgaans niet zo veel.
De juridische aspecten van WE-Eneco zijn al een aantal malen op diverse plekken besproken.
Voor jouw laatste vraag : zie o.a. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69401438

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJW9779
abalone schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:44:
[...]

Jawel, want eindstand WE = beginstand Eneco.

Als je 2x de meterstanden moet doorgeven (eind WE en begin Eneco) dan kan er theoretisch verschil tussen zitten, en dat oplossen is vrij nutteloos en kost veel tijd.

Het is normaal dat de nieuwe leverancier de meterstanden op moment van overstap doorgeeft aan de oude leverancier voor het maken van de eindafrekening. Dat is voor iedereen makkelijker.
@Kees-Jan

Nee, zoals Kees-Jan al aangeeft : Eneco stuurt een bericht met de eindstand die geldt voor de eindafrekening van WelkomEnergie. Ik vermoed dat hij de Jaarafrekening bedoelt.
De Jaarafrekening is van juli.
Ik heb in ieder geval de standen van Eneco doorgekregen van 8 augustus. Daarover heb ik hen vragen gesteld, waarop ik nog geen antwoord heb ontvangen.
Voor WE zit ik dus nog te wachten op een afrekening over augustus-oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 19:54
Balthasar88 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:24:
[...]

Deze mail is dus een standaardreactie, waarna ik mijn verbazing en ergernis hierover heb terug gemaild en blijdschap dat ik weer word bevestigd in mijn keuze jaren geleden nooit meer wat met Eneco te maken te willen hebben nadat er bijna €4000 diende te worden bijbetaald. U bent gewaarschuwd!
En die 4000 euro was destijds ook onterecht?
Hadden ze geschat verbruik berekend of iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk026
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-01 09:02
Iedere cent die ik ooit aan WE heb betaald, is gestorneerd. Er zal dus een eindafrekening komen voor de energie de WE enkele maanden geleverd heeft.

Echter, ik loop mijn welkomsbonus mis en WE heeft contractbreuk gepleegd waardoor ik te maken heb met hogere stroomprijzen.

Ik wil het bedrag dat ik teveel gestorneerd heb dus in onderpand houden.

Wat kan ik daartoe het beste doen? Moet ik een vordering indienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
pk026 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:01:
Iedere cent die ik ooit aan WE heb betaald, is gestorneerd. Er zal dus een eindafrekening komen voor de energie de WE enkele maanden geleverd heeft.
Ik geloof dat je de eerste bent, heb je alles terug gekregen? Zo ja, dan zou ik met de eindafrekening afwachten en het te betalen bedrag min de welkombonus overmaken.

Vordering indienen kan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:49
Ook hier de eindafrekening binnen. Volgens WE moet ik 27,32 euro bijbetalen, dat is exclusief het storneren van de laatste betaling van 102,95. Dus in totaal heeft WE op papier nog 130,27 euro van mij tegoed. Daar tegenover staat de welkomst bonus van 210 euro waarvan ik 8/12e uitgediend heb. Omgerekend dus 140 euro aan welkomstbonus misgelopen. Streept op zich mooi weg tegen elkaar.

Hoe voorkom ik dat ze dat geld alsnog gaan afschrijven en waar maak ik duidelijk dat ik van mening ben dat we dat tegen elkaar weg kunnen strepen? Het is niet echt een vordering voor claimsagent lijkt mij.

Overigens mag ik van geluk spreken dat het verschil tussen aanbetaling en verbruik zo klein is. Los van de schade door nu over te moeten stappen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:24

Echter, ik loop mijn welkomsbonus mis en WE heeft contractbreuk gepleegd waardoor ik te maken heb met hogere stroomprijzen.

Als je 2 maanden of meer hebt gestorneerd dan vervalt je recht op de welkomstbonus volgens de voorwaarden van de welkomst bonus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoopbles
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 09:22
Ik heb de eindafrekening ook binnen. 892 euro terug te ontvangen waarbij welkomstbonus op 0 staat en kleine 2.000 kWh teruggeleverde stroom tegen 5,7 cent verrekend is, die ik nog had kunnen salderen.
Dure les, ik verwacht niks meer terug te krijgen. Laatste hoop heb ik op MOI bij ABN gevestigd, maar ook hier is de hoop groot maar verwachting klein. Laatste incasso wel gestorneerd.
Ik zal de vordering indienen bij de curator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S7E-Vigi
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-09-2024
jongetje schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:38:
[...]

Als je 2 maanden of meer hebt gestorneerd dan vervalt je recht op de welkomstbonus volgens de voorwaarden van de welkomst bonus...
Klopt maar aangezien de kans groot is dat je geen cent gaat zien van WE verspil ik graag die bonus om maar wat geld (1 maand) terug te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberdyne
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02-09 10:37

Hoe heb je voor elkaar gekregen om alles te laten storneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• katip2000
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 28-07 18:35
Bij mij is de schade 600 euro (gemiste bonus van 210 euro niet mee gerekend). Met de kosten van nieuwe energieprijzen reken ik ongeveer 1500 euro schade. En als bonus krijg ik ook gezeik van de terugstorting.

Dat is mijn schade. Hebben jullie enige idee hoeveel de oprichters, bestuurders van WE daadwerkelijk kwijt zijn aan hun miscalculatie.

Naar mij weten zij alleen een tussenpersoon tussen producent en gebruikers. Ze hebben niets in hun bezit. Je kan dit zelfs vanuit je huis gaan doen. Alle software, support en marketing kun je inhuren. Ik zie geen risico`s.

Je richt een nv op. Met de garanties uit je eigen middelen sluit je je eerste energie contract af met de energieproducent. Vervolgens werf je klanten door middel van veel bonussen. Zodra de betalingen van de klant binnenkomt, betaal je eerst je garanties af. Dan laat je de molen draaien. Als het uit balans raakt trek je handen van af zonder verlies. Als het goed gaat, verkoop je klantenbestand aan een grote jonge.

[ Voor 6% gewijzigd door katip2000 op 13-11-2021 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:38:
[...]

Dat vind ik kort door de bocht. Wanneer je hebt gestorneerd nadat Welkom energie had aangekondigd stoppen te leveren, heb je immers totdat moment aan je betaalverplichting voldaan.

En ik snap dat dit haaks staat op de mening van de curator, maar het is in het belang van de boedel om de voorwaarden van de bonus zo strikt als mogelijk uit te leggen. Dat wil nog niet zeggen dat het waar is.

[ Voor 19% gewijzigd door -DarkShadow- op 13-11-2021 11:33 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
-DarkShadow- schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:29:
[...]

Dat vind ik kort door de bocht. Wanneer je hebt gestorneerd nadat Welkom energie had aangekondigd stoppen te leveren, heb je immers totdat moment aan je betaalverplichting voldaan.
Juridisch zal dat echter niet zo zijn verwacht ik, immers je storneert de bedragen, waardoor die betalingen nooit hebben plaatsgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Kreeg ook net mijn afrekening. Krijg 496 euro terug... Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 14:09

elsinga

=8-)

Scoopbles schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:41:
Ik heb de eindafrekening ook binnen. 892 euro terug te ontvangen waarbij welkomstbonus op 0 staat en kleine 2.000 kWh teruggeleverde stroom tegen 5,7 cent verrekend is, die ik nog had kunnen salderen.
WE heeft dus de terug geleverde stroom *niet* meegerekend bij de eindafrekening? Dus saldering niet gedaan? Of gaat het om meer terug geleverd na saldering?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
katip2000 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:11:

Je richt een nv op. Met de garanties uit je eigen middelen sluit je je eerste energie contract af met de energieproducent. Vervolgens werf je klanten door middel van veel bonussen. Zodra de betalingen van de klant binnenkomt, betaal je eerst je garanties af. Dan laat je de molen draaien. Als het uit balans raakt trek je handen van af zonder verlies. Als het goed gaat, verkoop je klantenbestand aan een grote jonge.
Daar is niets specifieks energiemarkt aan.

Het is zowat de basis van ons kapitalistisch stelsel. Alle winsten afromen naar privé en de verliezen in de BV laten voor de samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
elsinga schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:14:
[...]

WE heeft dus de terug geleverde stroom *niet* meegerekend bij de eindafrekening? Dus saldering niet gedaan? Of gaat het om meer terug geleverd na saldering?
Salderen doen ze wel, maar al het meer opgewekte wordt verrekend tegen die 5,7 cent. Dit is natuurlijk nadelig voor mensen die na de winter overgegaan zijn met WE, die zullen immers een groot deel van de opwek zien verdampen omdat juist de maanden waarin je normaliter veel verbruik hebt dat je later kan salderen er nu net aankomen, terwijl de maanden dat je veel overschot hebt juist de laatste 6-7 maand betrof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 14:57
Hoe heb je dit gedaan? Via een MOI?

Hier ook de eindafrekening gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgPRnxaPOlAL4fctEEsG35FDjIg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L0bkBoLYIvkMIYnmF1pec3jL.png?f=user_large

:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

miena21 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:29:
[...]
Hoe heb je dit gedaan? Via een MOI?

Hier ook de eindafrekening gekregen:

[Afbeelding]

:F
Das iig een stuk beter dan dat je geld terug moet krijgen van een failliete partij.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoopbles
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 09:22
elsinga schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:14:
[...]

Het gaat in dit geval om meer teruggeleverd, de rest is gesaldeerd. Ik heb dus een negatief stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:30:
[...]

Das iig een stuk beter dan dat je geld terug moet krijgen van een failliete partij.
Ik ben het met je eens dat het er krom staat, dwz een negatief bedrag ontvangen = bedrag betalen, maar er wordt bedoeld dat WE bijna 1000 euro aan de klant zou moeten teruggeven. Zie ook andere posts mbt de WE eindafrekening die wel de hele factuur deelden. Vandaar ook die smiley.

[ Voor 8% gewijzigd door pdukers op 13-11-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 16:08
Hier zouden we eigenlijk ook +/- 500 euro terugkrijgen van WE waarbij er eigenlijk nog 210 euro bij had gekomen door de welkomstbonus. Jammer maar helaas.. wel het laatste maandbedrag gestorneert omdat ik niet verwacht dat die eindafrekening ook uitbetaald word.

Daarnaast verbaas ik mij er wel over hoe blij mensen hier aan het vertellen zijn dat ze dus eigenlijk te weinig betaald hebben en dan ook nog claimen recht te hebben op een gedeelte van de welkomstbonus terwijl daarvan bekend was dat die pas bij het uitdienen van het contract(12 maanden..) zou komen. Natuurlijk erg vervelend dat ze failliet zijn en dat het gevolgen heeft maar dat betekend naar mijn idee niet, dat je ineens recht hebt om meer te krijgen(energie) dan waarvoor je betaald hebt.
Pagina: 1 ... 31 ... 93 Laatste

Let op:
Wat nadrukkelijk NIET de bedoeling is:
De welbekende "ja ik ook"-reacties. Ook meldingen dat je je eindafrekening (van Eneco) hebt of je MOI is goedgekeurd, vallen hieronder. Deze worden zonder pardon verwijderd.
• Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Welkom Energie of andere partijen.
Slowchat. Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox. Wil je reageren op meerdere reacties, doe dit dan (het liefst) in één post. Zo blijft het topic overzichterlijker.
• Gooien met 'modder'.
• Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
• Algemene discussie over (andere) faillissementen
• Geen discussies over overstappen enz. Die mag in Overstappen naar een nieuwe energieleverancier worden gevoerd.
• (Algemene) discussie over de energiemarkt mag in Energie - crisis & actualiteit worden gevoerd.
• Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.

Wat wij WEL graag zien:
• Houd de discussie hier netjes.
• Reageer beargumenteerd.
• Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.

Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Feedback op individuele moderaties hoort per DM naar de betreffende moderator. Hier is het beiden offtopic.