Loading2000 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:27:
Ik heb inmiddels de antwoorden op mijn eerste set van vragen aan de ACM binnen.
Veel standaardantwoorden die inmiddels ook op de website staan.
Ik wacht nog even het antwoord op mijn andere vragen af, maar zal in reactie hierop wel de vervolgvraag stellen...
"Wij kunnen niet voorkomen dat energiebedrijven failliet gaan. Wij moeten ervoor zorgen dat niemand zonder energie komt te zitten. Wanneer de vergunning van de leverancier wordt ingetrokken dan wordt er een procedure in gang gezet om te zorgen dat afnemers niet zonder energie komen te zitten. Dit noemen we een SLR-procedure."
Als de SLR-procedure niet zou worden gevolgd betekent dit dan dat ik zonder energie kom te zitten, dus dat de fysieke levering van energie op dat moment stopt?
Geachte .....,
Hartelijk dank voor uw bericht van 28 oktober 2021. Het is op dit moment erg druk. Onze excuses dat u nu pas antwoord van ons krijgt.
U schrijft dat u een aantal vragen hebt naar aanleiding van het intrekken van de leveringsvergunning van Welkom Energie, en als gevolg daarvan de overname van het klantenbestand door Eneco. Wij zullen uw vragen puntsgewijs beantwoorden, waar mogelijk gebundeld.
1. Waarom heeft de ACM ervoor gekozen de leveringsvergunning van WelkomEnergie in te trekken en niet aan te sturen op een faillissement? Waar kan ik het gemotiveerde besluit om de leveringsovereenkomst in te trekken terugvinden? Als onderdeel van die motivatie is dat WelkomEnergie in financiële problemen verkeert, waarom is er dan nog geen surseance van betaling aangevraagd dan wel verleend? Stelt de ACM dat de rechtspositie van consumenten beter gebaat is bij het intrekken van de leveringsvergunning in plaats van WelkomEnergie failliet te laten gaan? Zo ja, wat is de motivatie daarvoor? Zo nee, waarom heeft de ACM daarvoor gekozen?
Allereerst is het goed om te benoemen dat de vergunning op verzoek van Welkom Energie is ingetrokken, en niet op initiatief van de ACM.
Het faillissement van Welkom Energie is inmiddels ook een feit, maar ook daarbij heeft de ACM geen rol gehad. Dus ook de keuze om wel of geen faillissement of surseance van betaling aan te vragen is niet aan de orde geweest. Wij kunnen niet voorkomen dat energiebedrijven failliet gaan. Wij moeten ervoor zorgen dat niemand zonder energie komt te zitten. In het verleden heeft Nederland voor een vrije energiemarkt gekozen. Dat wil zeggen dat alle bedrijven toegang kunnen krijgen als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen. In een vrije markt kunnen bedrijven failliet gaan.
Het besluit om de vergunning in te trekken kunt u teruglezen op: Intrekking leveringsvergunningen elektriciteit en gas aan kleinverbruikers door Welkom Energie | ACM.nl.
2. De ACM heeft besloten dat Eneco het klantenbestand van WelkomEnergie over mag nemen, maar zegt in dat besluit niet over (de verplichting tot het aangaan van) overeenkomsten met Eneco. De ACM stelt dat Eneco de levering per 1 november overneemt tegen een nieuw contract en tegen nieuwe voorwaarden en dat pas na 30 dagen dat contract opgezegd kan worden. Dit impliceert, althans zo wordt dat door mij opgevat, dat ik geen keuze heb om voor een energieleverancier te kiezen en niet kan onderhandelen over of kan kiezen voor contractvoorwaarden, waarmee mijn contractvrijheid ernstig zou worden ingeperkt.
- Wat is de juridische grondslag hiervoor? Hoe verhoudt zich dat tot hogere wetgeving, waaronder maar niet uitsluitend, Burgerlijk Wetboek boek 6 en Europese verdragen? Is er een juridische grondslag om verplicht een overeenkomst met Eneco aan te gaan tegen voorwaarden waar niet over onderhandeld kan worden dan wel waar ik niet voor kan kiezen?
Wanneer de vergunning van de leverancier wordt ingetrokken dan wordt er een procedure in gang gezet om te zorgen dat afnemers niet zonder energie komen te zitten. Dit noemen we een SLR-procedure. Deze procedure staat in het Besluit leveringszekerheid Gaswet (wetten.nl - Regeling - Besluit leveringszekerheid Gaswet - BWBR0016605 (overheid.nl)) en het Besluit Leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 (wetten.nl - Regeling - Besluit leveringszekerheid Elektriciteitswet 1998 - BWBR0019567 (overheid.nl)).
Onderdeel van deze procedure is dat er een vensterperiode wordt afgekondigd, een soort overgangsperiode, waarin afnemers even niet kunnen overstappen. In deze vensterperiode wordt onderzocht of er een doorstart mogelijk is of kan de curator proberen om de boedel, waaronder het klantenbestand, aan een andere vergunninghouder te verkopen. Welkom Energie is deze gesprekken al gaan voeren vóór de vensterperiode. En zij zijn met Eneco tot afspraken gekomen. Onder de SLR-procedure is dit toegestaan. De overeenkomst tussen Welkom Energie en Eneco wordt gesloten in het kader van de SLR-procedure en wijkt daarmee af van een ‘gewone’ overname, in die zin dat hier geen toestemming nodig is van de afnemer. Wél mag de afnemer kiezen voor een andere leverancier en vanaf 1 november 2021 opzeggen. Omdat in de Gas- en Elektriciteitswet een maximale opzegtermijn van 30 dagen staat, betekent dit dat er vanaf 1 december gestart kan worden met de levering door een andere leverancier.
Specifieke wetgeving gaat hier vóór op algemene wetgeving.
- Wat als ik het aanbod van Eneco niet aanvaard en geen overeenkomst met Eneco af wil sluiten, ook niet voor 30 dagen, en ik hen dat voor ingang van 1 november laat weten?
Voor 1 november is de vensterperiode van kracht en kunt u niet overstappen. Als u na 1 november een overeenkomst afsluit met een andere leverancier, dan kunt u aan Eneco vragen of het mogelijk is om eerder dan 1 december over te stappen. Als Eneco hieraan wil meewerken, dan kunt u eerder overstappen. Maar u kunt dat niet afdwingen. Wettelijk geldt de maximumopzegtermijn van 30 dagen.
- Kan de ACM mij dat verplichten? Op welke wettelijke grondslag is dat gebaseerd?
Ook hierbij verwijzen wij u naar het Besluit Leveringszekerheid.
De maximale opzegtermijn van 30 dagen vindt u terug in artikel 95m, lid 7 van de Elektriciteitswet. Voor gas staat dit in artikel 52b, lid 7 Gaswet.
- Wat als ik nu al een overeenkomst afsluit met een andere leverancier die vanaf aankomende maandag in kan gaan? Wat als ik die overeenkomst inmiddels al heb afgesloten?
Op moment van schrijven door u was het niet mogelijk om een ander contract af te sluiten, omdat de vensterperiode toen nog gold.
Bent u net overgestapt van Welkom Energie naar een andere leverancier? En begint uw nieuwe contract tussen 1 november en 1 december? Dan is de overstap waarschijnlijk doorgegeven door Welkom Energie. In de tussentijd bent u klant van Eneco: mogelijk is dat maar enkele dagen.
Bijvoorbeeld: uw nieuwe contract zou ingaan op 10 november. Dan bent u van 1 november tot 10 november klant bij Eneco. U krijgt een eindafrekening van Welkom Energie voor de periode tot 1 november. En u krijgt een eindafrekening van Eneco voor de periode van 1 tot 10 november.
Check bij uw nieuwe leverancier of Welkom Energie uw overstap heeft doorgegeven. Is dat niet gebeurd? Dan bent u in elk geval tijdens de 30 dagen opzegtermijn klant van Eneco. Daarna kunt u overstappen.
Wilt u meer weten? Neemt u dan gerust nogmaals contact met ons op! Ook vindt u op onze website antwoord op de meeste veelgestelde vragen: Veelgestelde vragen over Welkom Energie | ACM ConsuWijzer.