13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ben geen fan van Atlantic, maar deze krijgt het huis vast wel warm denk ik.kanari3 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:02:
Ik zou graag dit voorstel met jullie waarde forumleden willen delen. Heeft er iemand op of aanmerkingen op dit voorstel wat ik van de installateur heb ontvangen? Doel van het voorstel is om volledig van het gas af te stappen.
Eerst wat aanvullende gegevens.
Vrijstaande woning uit 1994 waar recent de vloer is uitgebroken en gehele begane vloer is voorzien van vloerverwarming (HOH 10) Extra lussen bij ramen (HOH 5). Alle radiatoren zijn hiermee komen te vervallen.
Eerste verdieping wordt verwarmt met Fujitisu split unit kanalensysteem. Geeft overigens fijne warmte af zonder toch door gebruik van grote kanalen (200MM) 2 toevoer, 2 afvoer per ruimte.
Wij hebben afgelopen jaar nog 2200m3 gas verbruikt dit heeft onder andere te maken met een grote verbouwing en het continu laten branden om de woning te drogen nadat deze voorzien is van een nieuwe stuclaag.
Gemiddelde gas verbruik van vorige bewoners was echter 1909m3 per jaar gemeten over een periode van 9 jaar.
Woning is voorzien van zonnepanelen jaaropbrengst ligt rond de 6500 KwH.
Voorstel van de installateur is:
Alfea Excelia binnendeel Tri+ 11
Alfea Excelia buitendeel WOYK112L
Buffervat 100l Cascade UTWCA100
ICM met voor het tapwater:
RVS Boiler 300L WAH300A
Wat vinden jullie van dit voorstel?
De Boiler is een Fujitsu en als ik mij niet vergis is dit een DJG boiler.
Alles in de context van wat de installatie moet kosten ?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 08:24
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
10 meter door de grond (onder de vorstgrens) kan wel met een monoblock, maar de leidingen van een splitunit zijn makkelijker te isoleren (al mag je die weer niet zelf installeren).
Je kunt de warmtepomp misschien met een console aan de wand van het schuurtje monteren, dat is makkelijker dan op het dak of een funderinkje storten en houdt eventueel geluid in je eigen tuin.
Ga je sww met een losse warmtepompboiler doen?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hier ook tussenwoning in de stad met soort van vergelijkbare tuin en buren. Heb om die reden de buitenunit juist niet in de tuin gezet, maar aan de voorzijde (wegkant) van de tussenwoning:marvel27 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:24:
Twee vragen:
1. ik ga mijn jaren 30-tussenwoning flink verbouwen en verduurzamen. Ik verwacht na de verbouwing mijn huis goed warm te krijgen op LTV. We laten een schuimbetonvloer met vvw plaatsen. Ik laat na de verbouwing de cv nog een jaartje stagelopen als warmtepomp om te testen of we het huis goed warm krijgen op lage temperatuur. Als dat het geval is stap ik over op een warmtepomp. Welke voorbereidingen zou ik tijdens de verbouwing al moeten nemen om klaar te zijn voor de warmtepomp om bij de plaatsen niet (al te veel) te hoeven hakken en breken?
2. Zoals gezegd is het een tussenwoning, midden in de stad. Ik zou de buren niet willen lastig vallen met geluidsoverlast van mijn buitenunit. Ik heb een uitbouw met een plat dak, maar ook een schuur met een plat dak, op zo'n 10m van de achtergevel.
[Afbeelding]
Ik begrijp dat een monobloc in dat geval handiger is, doordat ze doorgaans grotere en dus stillere ventilatoren hebben. Is het aan te raden om deze op het platte dak van een schuur te plaatsen? Of houdt die 10m afstand tussen schuur en huis een groot verlies aan rendement in? Kan de unit ook in de schuur geplaatst worden, als de unit genoeg lucht kan aanzuigen (bv. dmv een rooster ofzo)
1. meer achtergrond geluid
2. meeste mensen slapen aan de tuinkant, veel huizen (althans hier) zijn ook zo ingedeeld, zeker omdat dakkapellen makkelijker (geen verguning) aan de achterzijde zitten.
Met mijn vaillant split nul last met de buren, sterker nog ik kan hem zelf niet eens horen boven het achtergrond uit op 3 meter (wel klein beetje bij SWW run)
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
11.8 kWh incl douchen en warm ik ook nog een schuur van 25m2 op.Twan dz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:28:
Puur leuk om te weten en totaal niet vergelijkbaar met anderen. Maar wat is jullie verbruik op dit moment qua ingaande kw's per dag? Zelf zit ik op 16 kwH voor 112 M2
Totaal trouwens 192m2 verwarmd oppervlak
[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 04-11-2021 23:44 ]
120m2 tussenwoning uit 1963Twan dz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:28:
Puur leuk om te weten en totaal niet vergelijkbaar met anderen. Maar wat is jullie verbruik op dit moment qua ingaande kw's per dag? Zelf zit ik op 16 kwH voor 112 M2
20 graden vanaf 07.30h
22 graden tussen 1500 en 23.30h
houten vloeren dus vrij snel opgewarmd met SpeedWarp droogbouw vloerverwarming.
Verwarming dus lekker uit in de nacht.
6 kWh verwarming deze week gemiddeld per dag
3 kWh SWW deze week per dag (zomer was het ca 2-2,5 kWh voor SWW)
al met al geen slecht score voor kosten verwarming!
Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW
Ik weet 1 ding zeker, met de waarde buitentemperatuur doet hij niets, staat bij mij namelijk op 13 graden met de fake sensor, en hij defrost nog gewoon.ArjoK schreef op donderdag 4 november 2021 @ 09:10:
[...]
Regeling zal soorgelijk werken, Het moet op basis van meetbare gegevens en dan is druk van het koudemiddel in de verdamper de key. Setting zal afhankelijk zijn van het soort koudemiddel omdat temperatuur en druk van het koudemiddel gerelateerd zijn aan elkaar. Als het koudemiddel onder 0°C is is er kans op aanvriezing. Afhankelijk van de buitentemperatuur en het luchtdebiet mag het koudemiddel een waarde van x°C onder 0 liggen. Bij mijn WP met R410A is dat 5 barg (ca. 6 bar ≈ -10°C).
Verbruik van de afgelopen vier dagen is rond de 13kWh voor m'n hele woning. De warmtepomp gebruikt daarvan ca. 7-8kWh voor CV en SWW. Gaat hier om 146m2 2-onder-1 kap woning.Twan dz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:28:
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
6kwhTwan dz schreef op donderdag 4 november 2021 @ 23:28:
Nieuwbouw huis 2020 (hoek)
Verwarmd opp is de benden verdieping + douche (80m2) + SWW
WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS
Dit is een made in china merk...wmertens schreef op donderdag 4 november 2021 @ 16:54:
Ik zit met mijn handen in mijn haar. Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt en een Sprsun warmtepomp geplaatst samen met een loodgieter.
De WP lijkt prima te werken. Echter, mijn verwarming doet het niet!
We hebben gekozen voor een 100l buffervat met 4 poorten, waar de warmtepomp aan de ene kant in en uit gaat, en dan aan de andere kant staat de verwarming met een pomp aan de aanvoer naar de CV. Echter, er komt geen warm water boven. De pomp draait, en er is warm water in de leiding tot een meter verder of zo en dan koelt het af. De radiatoren krijgen niets. De afvoer van de CV warmt vreemd genoeg een 30cm op.
De pomp die ik hergebruik is een oudere Grundfos 25-40 180, dus exact dezelfde als ervoor, met dat verschil dat die vroeger op de terugvoer stond en nu dus op de aanvoer.
De warmtepomp vervangt een duo gaskachels die in cascade stonden. Ik had er al een van uitgezet, en ze stonden met elkaar verbonden in een kring ("cascade"). In de gaskachels zaten er ook pompen. Ik heb altijd aangenomen dat die pompen gewoon het water in een kringetje rondstuurden.
Zou het kunnen dat die huidige pomp niet voldoende is voor mijn CV kring? Dat die pompen van de gaskachels wel degelijk hielpen?
Hoe zou ik dit kunnen verifieren? En hoe zou ik de pomp kunnen versterken als dat zo is? Mijn huis is tamelijk groot, zou ik een pomp in serie kunnen zetten?
Bij een kennis ook zoiets geplaats.
Zelfde probleem.
Bleek er geen cv pomp in te zitten, die moest apart ertussen gemonteerd worden.
RTFM?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
http://imgur.com/a/KSXzoec
Gemiddeld 350-400 watt. Maar toch al ruim 6 kwh verbruikt in 7 uur tijd🤣
Klopt. Zelfde als die meeting mdxx modellen. Heb je een extra pomp nodig.Dylantje2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:05:
[...]
Dit is een made in china merk...
Zelfde probleem.
Bleek er geen cv pomp in te zitten, die moest apart ertussen gemonteerd worden.![]()
RTFM?
Die pomp is geplaatst hoorDylantje2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:05:
[...]
Dit is een made in china merk...
Zelfde probleem.
Bleek er geen cv pomp in te zitten, die moest apart ertussen gemonteerd worden.![]()
RTFM?
Ik heb wel nachtverlaging (tussen 22:00-06:00) graadje lager naar 20c. Verbruik tot op nu is 3.2kWh op de meterkast.Twan dz schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:16:
Dan gaat er toch iets fout met mijn kwh meter...
http://imgur.com/a/KSXzoec
Gemiddeld 350-400 watt. Maar toch al ruim 6 kwh verbruikt in 7 uur tijd🤣
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Ik heb het oude model nog aangeschaft (wel een stuk stiller dan de vorige)... De nieuwe modellen gaan maar tot 8kw en ik wilde ook een 300l boiler er bij hebben. Cop 7 is wel erg lekker!!!!koevlaas2 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 20:52:
[...]
Mijn oude Ecodan kwam op een goede dag aan COP 4.41, nu met het nieuwe R32 model zie ik weleens een COP van rond de 7, een nieuw apparaat dat beloofd wel wat voor komende winter.
Hopelijk ook bij jou.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Bij welke fabrikant is dat zo dan? Want in ieder geval bij Mitsubishi zijn de ventilatoren precies gelijk. Ik heb geluid ook nog nooit eerder als argument voor een monoblock voorbij zien komen.marvel27 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 21:24:
Ik begrijp dat een monobloc in dat geval handiger is, doordat ze doorgaans grotere en dus stillere ventilatoren hebben.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Maak eens een schema hoe het aangesloten zat met de gaskachels, en hoe het nu zit. Dus pompen en leidingen etc schematisch tekenen.wmertens schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 07:28:
[...]
Die pomp is geplaatst hoorhet gaat hem echt om de pomp achter het buffervat naar de CV toe. Vroeger werkte die maar de gaskachel had ook een pomp. Misschien dat die gaskachel pomp hielp? Die was echter in een lus geplaatst met een tweede gaskachel, dus ik dacht dat dat niet hielp.
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Vroeger was het zo:
/f/image/VTHpkN6jDPbY4IBRzLBGuOcC.png?f=fotoalbum_large)
H1 en H2 waren gaskachels met ingebouwde motor. Zoals je kan zien waren ze in een kringetje gezet en de CV nam van die kring af. Misschien dus dat die motor hielp.
(Merk op dat die 3weg klep rechts bedoeld was om tussen zwembad ZW en de CV te schakelen maar volgens mij was die volkomen verkeerd geinstalleerd)
Ik had deze winter H1 uitgezet want ik wou testen of een warmtepomp afdoende was. Ik berekende dat dat zou moeten lukken.
Nu hebben we het zo geinstalleerd:
/f/image/CF6OgRQqEGArfU8VSJTKyuwt.png?f=fotoalbum_large)
De pomp rechts geeft dus problemen. De verwarming is een mix van gietijzeren en plaatstalen radiatoren, 19 in totaal, zo'n 500l. Vroeger zat de pomp op de retour maar ik kan me niet bedenken of dat beter was.
[ Voor 5% gewijzigd door wmertens op 05-11-2021 09:17 . Reden: opmerking over 3weg ]
Ze bestaan wel (Ecodan SUZ-SWM, Power Inverter PUD-SWM, Zubadan PUD-SHWM) maar (nog?) niet via de NL importeur Alklima...wervisser schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:22:
Is er enkel een Mitsubishi Power Inverter op R32 en nog geen Zubadan op R32 of kijk ik er helemaal naast?
In bijv. Spanje (climamarket.eu) wel. Maar ik zie ze niet staan in de ISDE apparatenlijst dus subsidie wordt dan weer lastig lijkt me
Ik heb mij qua monoblocks alleen verdiept in de modellen van Panasonic, dus ik zal het argument vooral in dat topic tegengekomen zijn vermoed ik.Andrehj schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:31:
[...]
Bij welke fabrikant is dat zo dan? Want in ieder geval bij Mitsubishi zijn de ventilatoren precies gelijk. Ik heb geluid ook nog nooit eerder als argument voor een monoblock voorbij zien komen.
Maar even snel gegoogeld. Hier wordt dit ook beweerd:
Belangrijk om te weten is dat een monoblock systeem iets stiller is doordat hij een lager toerental draait. Dit komt doordat de ventilator simpelweg groter is.
Bij de ontwikkeling van de serie F2120 lucht/water monoblock warmtepompen heeft NIBE extra veel aandacht besteed aan het minimaliseren van het geluidsniveau. Dit zie je onder meer terug in de buitenunits en de ventilatoren, die in vergelijking met andere lucht/water warmtepompen relatief groot zijn. Dit heeft als voordeel dat de ventilatoren op een lager toerental (en dus stiller) kunnen draaien.
Maar ik ben nog geen harde data tegengekomen.
Dat idee had ik inderdaad ook. Instaladotermica.com heeft ze ook op de lijst staan, maar ik zie hier bij alklima.nl erg weinig.Flail schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:48:
[...]
Ze bestaan wel (Ecodan SUZ-SWM, Power Inverter PUD-SWM, Zubadan PUD-SHWM) maar (nog?) niet via de NL importeur Alklima...
In bijv. Spanje (climamarket.eu) wel. Maar ik zie ze niet staan in de ISDE apparatenlijst dus subsidie wordt dan weer lastig lijkt me
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 08:24
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Met zoveel ijzer kan je ook een magneetfilter overwegen.
Wat doet die inregelklep voor de regelbare magna1?
@marvel27 de grootte van de ventilator is niet inherent aan het monoblock-zijn, maar gewoon een ontwerpkeuze
Hooguit is een voordeel dat een monoblock zwaarder is (door het watercircuit) en daardoor makkelijker te dempen is. Of dat de koudemiddelleidingen, die compressortrillingen kunnen doorgeven, de doos niet verlaten.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zit die pomp verticaal gemonteerd, en met de 'druk' zijde naar boven? zo ja, kan je een ontluchter dan nog boven die pomp plaatsen.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik zit met hetzelfde probleem, m'n uitbouw gaat in het voorjaar pas op de schop door het tekort aan aannemers/drukte op de markt, en wil deze winter wel er warm bij zitten.Ethirty schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:37:
Gekke vraag tussendoor, maar zijn er ook tijdelijke warmtepomp oplossingen? Ben wat alternatieven uit aan het zoeken om het huis warm te houden tot we gaan verbouwen.
Alternatieven zijn met COP 1 wat elektrische kacheltjes aan zetten of de overjarige CV ketel tot leven proberen te wekken.
Ik zat te denken om alvast airco te installeren en die te laten (bij) verwarmen. Heb je toch een warmtepomp met een betere COP dan electrische kacheltjes.
Ook heb ik een mobiele airco, ben benieuwd of die nog wat kan betekenen hierin. De unit in m'n geventileerde berging zetten, en de slang m'n huis in laten lopen
Die eerste link geeft foutieve informatie op prijs (monoblock is vaak goedkoper), prestatie (er hoeft geen verschil te zijn in prestaties, monoblock heeft juist meer transportverliezen) en installatieproces (extra isoleren gaat je niet helpen vorstschade te voorkomen). De tweede link is merk specifiek, maar daar had ook split kunnen staan. Een split kan op precies dezelfde manier stiller worden gemaakt.marvel27 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:00:
[...]
Ik heb mij qua monoblocks alleen verdiept in de modellen van Panasonic, dus ik zal het argument vooral in dat topic tegengekomen zijn vermoed ik.
Maar even snel gegoogeld. Hier wordt dit ook beweerd:
Belangrijk om te weten is dat een monoblock systeem iets stiller is doordat hij een lager toerental draait. Dit komt doordat de ventilator simpelweg groter is.
Bij de ontwikkeling van de serie F2120 lucht/water monoblock warmtepompen heeft NIBE extra veel aandacht besteed aan het minimaliseren van het geluidsniveau. Dit zie je onder meer terug in de buitenunits en de ventilatoren, die in vergelijking met andere lucht/water warmtepompen relatief groot zijn. Dit heeft als voordeel dat de ventilatoren op een lager toerental (en dus stiller) kunnen draaien.
Maar ik ben nog geen harde data tegengekomen.
Ik heb met hetzelfde probleem gezeten. Overal vvw en nooit de juiste vloer temperatuur. Ik ben toen begonnen de cv op een veel lagere temperatuur te zetten dit hielp iets maar het werd nooit goed.d0s schreef op donderdag 4 november 2021 @ 14:07:
Ik ben me door de stijgende gas / GJ prijzen ook aan het oriënteren op een lucht/warmtepomp. Eerste stap is kijken of ik van de stadsverwarming van Vattenfall af kan maar wil toch alvast even toetsen of wat ik in mijn hoofd heb zitten klopt - en vooral of het allemaal wel zo kan.
Ik heb zoveel mogelijk zelf proberen uit te zoeken maar het is voor mij (nog) lastige materie dus ik hoop dat jullie me met een aantal zaken verder op weg kunnen helpen![]()
Het gaat om een nieuwbouwwoning uit 2018 dus ik heb al redelijk wat data beschikbaar.Het bad wordt voor de kleine 5 dagen in de week voor 1/4 gevuld en wij zelf gaan denk ik 1 x per maand een keer in bad. Bad is dan denk ik halfvol. Altijd in de avond.
- 2-onder-1 kap
- Bouwjaar 2018 (EPC 0,4 Dak RC6)
- Oppervlakte 167m2
- 3x25a meterkast
- Mechanische ventilatie met in de woonkamer een CO2 sensor (niet actief)
- 15 zonnepanelen 3400wp
- Stadsverwarming Vattenfall verbruik 45GJ per jaar (omrekenen naar m3 = 45 x 32,68m3 = 1470m3)
- Vloerverwarming in iedere ruimte inclusief zoneregeling
- 2 volwassenen, 1 kind met wens voor een 2e op korte termijn
- Quooker combi plus in de keuken (boiler) op zowel warm als koud (weinig warmwatervraag)
- Ligbad van 248 liter
- 2 wastafel kranen
- 1 regendouche Z Klasse dus 7 l/m
Douchen altijd in de ochtend, beide 10 minuten gemiddeld dus ongeveer 80 liter warm tapwater.
Bad dus veelal 62 liter maar dat zal meer worden als de kleine ouder wordt zeg maar 120 liter.
Per dag dus 200 liter tapwater voor douchen/bad (exclusief de kranen) maar wel verdeeld over de dag.
Vraag 1: Een 190 liter binnenunit/combi boiler van een van de bekendere merken zou voldoende moeten zijn. Of zijn er toch redenen om voor een grotere boiler te gaan?
CV en Vloerverwarming
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er is een transmissieverlies berekening bekend namelijk 11597 Watt.
Als ik de formule van Koevla loslaat op mijn situatie zou ik een warmtepomp nodig hebben van (1470,6 x8 ) / 1650 = 7,13kw
Op basis van deze referentietabel 40 óf 45 (twijfel ventilatie) x 167m2 = 6,68 óf 7,52kW
Vraag 2: Is de keuze voor een warmtepomp van 11 óf 12kW die bij -10 nog 8kW kan leveren hiermee de juiste? Of moet er nog gekeken worden ivm het transmissieverlies?
Vraag 3: Is er een buffervat nodig op basis van het debiet van in totaal 17l/m? Deze kan natuurlijk wijzigen straks door een andere aanvoertemperatuur. Daarnaast wordt niet het volledige debiet benut aangezien op de 1e verdieping de vloerverwarming eigenlijk nooit aan staat.
Ander zorgpunt is dat de h.o.h. afstand grotendeels 20cm is. Hoewel de gespecificeerde aanvoertemperatuur op 45 staat gaat er in de praktijk maximaal 25-30 graden de vloer in. Dit is voldoende om tot 22/23 graden op te warmen.
Frustratiepunt is nu dat de temperatuur van de tegelvloer enorm schommelt tussen de 21 en 24 graden. 21 is koud voor de voeten terwijl 22+ aangenaam is. Als de pomp gaat bijmengen gaat de temperatuur even omhoog en dan wordt het weer comfortabel. Maar bijvoorbeeld ’s avonds is de vloer dan weer vaak te koud. De pomp slaat dan niet aan omdat de temperatuur in de ruimte wel gewoon 22 graden is. De vloertemperatuur wisselt dus erg snel. Mogelijk komt dit door de h.o.h. van 20cm.
Met een constante temperatuur CV vanuit een L/W warmtepomp zou dit probleem niet meer moeten voorkomen.
Vraag 4: Klopt mijn verwachting dat de vloertemperatuur constanter gaat zijn bij een l/w warmtepomp?
De beoogde plek voor de binnenunit/boilervat combi is de technische ruimte waar ook de vloerverwarming verdeler zit.
Wat er moet gebeuren binnenhuis;
- Open verdeler vervangen door een gesloten verdeler
- Aansluiten van verdeler aan de CV aansluiting binnenunit/boiler
- Tapwater leiding aansluiten aan de SWW aansluitingen binnenunit/boiler
Die laatste vormt meteen de grootste uitdaging. De hoofdaansluiting loopt nu vanuit de stadsverwarming unit in de meterkast via de kruipruimte naar o.a. keuken en badkamer. Afstand naar de keuken 3 is meter, badkamer denk ik wel zo’n 6 meter.
Om het hoofdpunt vanuit de meterkast aan te sluiten op de SWW aansluiting op zolder zou ik een van de aanvoer/afvoer leidingen van de CV van de stadsverwarming kunnen hergebruiken (deze worden dan tenslotte toch niet meer gebruikt). Dit zijn 25mm leidingen die door de schacht naar boven lopen. Hier komen dan wel meerdere koppelingen op.
De afstand die het warmte tapwater dan moet afleggen gaat dan zeker 7 meter langer worden. Dit is de afstand van de meterkast tot aan het punt op zolder waar de binnenuit komt te staan.
Vraag 5: Gaan de extra lengte, diameter wisseling en koppelingen een probleem vormen voor SWW?
De volgende stap is het kijken naar elektra en de locatie van de buitenunit. Maar eerst maar eens kijken wat er binnenshuis moet gebeuren en wat de (on)mogelijkheden zijn.
Benieuwd naar jullie aanvullingen en inzichten. Bedankt alvast voor het meedenken!
Nu een Panasonic J5 en bijzonder tevreden. De Ta staat met de huidige temp op 26° En de vloer is altij op de goede temp. Wel veel werk om eerst alles waterzijdig in te regelen en je moet inderdaad eerst gesloten verdelers plaatsen. Ook heb ik de kamergroepen altijd open staan en de andere zitten stappenmotoren op waardoor een groep nooit plotseling aan/uit gezet wordt.
Ik heb geen buffervat geplaatst wat alle installateurs die langsgeweest zijn wel wilden.
Het sww zijn al adviezen over gepasseerd.
Het is een natuurkundig principe dat een (standaard) lu/wa-WP een lager vermogen gaat afgeven als de temperatuur van de buitenlucht daalt. Tot zo ver niets aan de hand.
We zouden voor gebruik als WP juist graag het tegenovergestelde zien, maar helaas de natuurkunde werkt niet altijd zo als wij graag zouden willen.
Het probleem kan worden opgelost door het toevoegen van elektrische verwarmingselementen die met een COP van 1 de resterende benodigde warmte leveren.
Ik heb zelf een Mitsubishi Zubadan. Die heeft een flash injectie systeem, dat er voor zorgt dat het vermogen bij dalende buitentemperatuur niet of nauwelijks inzakt. Uiteraard daalt de COP wel iets, maar lang niet tot 1.
Je zou dus verwachten dat veel meer fabrikanten een dergelijk systeem zouden toepassen. Bij mijn weten doen in elk geval de van oorsprong CV-ketel fabrikanten dat allemaal niet.
Ik dacht dat Panasonic en Daikin wel een soortgelijk systeem hebben als Mitsubishi. Maar is dat echt hetzelfde? Ik kan er op de websites van de betreffende leveranciers niet echt gedetailleerde info over vinden.
Weet iemand welke merken (of misschien alleen voor bepaalde types?) er nog meer een dergelijk flash-injectie systeem toepassen?
Zwerius Kriegsman
Omschrijving Mitsubishi
bron: https://alklima.nl/zubadan-de-revolutionaire-warmtepompHoe werkt de Zubadan-technologie?
In verwarmingsmodus zal de verdampingstemperatuur bij lage buitentemperaturen in de buiten-unit laag zijn. Bij compressie in een conventionele warmtepomp zal de eind-persgastemperatuur (T-eind) te hoog worden. De compressor zal moeten terugregelen waardoor de verwarmingscapaciteit afneemt. De Zubadan maakt het door de unieke flashinjectietechniek mogelijk om in één compressor een tweetrapscompressie te simuleren. De eind-persgastemperatuur zal door de flashinjectie lager zijn en daardoor volledig verwarmingsvermogen kunnen blijven leveren. Drie expansieventielen in combinatie met een unieke poweraccumulator en HIC zorgen voor een regelbaar gas/vloeistofverhouding, welke in de compressor geïnjecteerd wordt.
De Panasonic T-CAP modellen hebben ook "zoiets", maar ze omschrijven / beschrijven het anders
Bron: https://www.aircon.panaso.../happening/aquarea-t-cap/Hoe Aquarea T-CAP zijn prestaties behoudt bij een buitentemperatuur van -20°C.
Dankzij een effectief beheer van het koudemiddel via ons unieke dubbelpijps-warmtewisselaar en bypass kan Aquarea T-CAP stabiele verwarming leveren, zelfs bij -20°C.
Klopt, lijkt niet heel in lijn te zijn met de realiteit. Dat van die vorstschade is nieuw voor mij, of bedoel je in het geval de stroom langdurig eruit ligt?doek55 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:14:
[...]
Die eerste link geeft foutieve informatie op prijs (monoblock is vaak goedkoper), prestatie (er hoeft geen verschil te zijn in prestaties, monoblock heeft juist meer transportverliezen) en installatieproces (extra isoleren gaat je niet helpen vorstschade te voorkomen). De tweede link is merk specifiek, maar daar had ook split kunnen staan. Een split kan op precies dezelfde manier stiller worden gemaakt.
Goed om te weten dat het kan met splits, maar gebeurt het ook? Of klopt het dat de genoemde maatregelen die een positieve impact hebben op het geluid (grotere en dus stillere ventilator, koudemiddelleidingen binnen de omkasting, dikkere cv-leidingen (zie hier onderaan), zwaardere unit dus beter te dempen) voornamelijk van toepassing zijn op monoblocks?
:strip_exif()/f/image/cRz7IZTL0iYEPSk8iPUWieJd.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar da's al beter dan helemaal geen warmte.
Als ik de pomp terug omdraai blijft het blokkeren. Er zijn ook 3 radiatoren die niets geven, en anderen die maar juist aan de randjes geven.
Ik denk dat het 30-50 jaar oude leidingnet roestbrokken heeft die de boel blokkeren. Bij het installeren hebben we het water eerst vervangen+ferrox gedurende een week, dan terug afgelaten en de installatie gedaan, en dan weer gevuld+ferrox. Ik weet niet of dat een goed of slecht idee was.
Ik wou dat ik het water heen en weer kon sturen tot alles vrij komt.
Enige tips over wat te doen in zulke situatie?
Centrifugaalpompen zijn niet zo goed in aanzuigen en beter in persen. Toevallig niet ergens een blokkade zitten tussen de tank en pomp als die op de 'normale' richting gemonteerd zit?wmertens schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:40:
Ik heb een workaround gevonden: als ik de pomp omdraai werkt het wel. Het water komt dan wel aan de verkeerde kant de radiatoren binnen:
[Afbeelding]
Als ik de pomp terug omdraai blijft het blokkeren. Er zijn ook 3 radiatoren die niets geven, en anderen die maar juist aan de randjes geven.
Ik denk dat het 30-50 jaar oude leidingnet roestbrokken heeft die de boel blokkeren. Bij het installeren hebben we het water eerst vervangen+ferrox gedurende een week, dan terug afgelaten en de installatie gedaan, en dan weer gevuld+ferrox. Ik weet niet of dat een goed of slecht idee was.
Het water stroomt hier de verkeerde kant op. Rechtsonder bij de normale afvoer is het het warmst. De flow door deze radiator moet omkeren.wmertens schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:40:
Ik heb een workaround gevonden: als ik de pomp omdraai werkt het wel. Het water komt dan wel aan de verkeerde kant de radiatoren binnen:
[Afbeelding]
Sorry, niet eerst goed gelezen.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
ergens een verkeerdom gemonteerde terugslagklep?wmertens schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:40:
[Afbeelding]
Zwerius Kriegsman
Wat men vaak doet is een grotere compressor nemen, hierdoor kan de WP bij lage buitentemperaturen toch vermogen leveren. Bij hoge buitentemperaturen wordt de compressor begrenst ten gunste van de COP.Zwerius schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:17:
Even een algemene vraag:
Het is een natuurkundig principe dat een (standaard) lu/wa-WP een lager vermogen gaat afgeven als de temperatuur van de buitenlucht daalt. Tot zo ver niets aan de hand.
We zouden voor gebruik als WP juist graag het tegenovergestelde zien, maar helaas de natuurkunde werkt niet altijd zo als wij graag zouden willen.
Het probleem kan worden opgelost door het toevoegen van elektrische verwarmingselementen die met een COP van 1 de resterende benodigde warmte leveren.
Ik heb zelf een Mitsubishi Zubadan. Die heeft een flash injectie systeem, dat er voor zorgt dat het vermogen bij dalende buitentemperatuur niet of nauwelijks inzakt. Uiteraard daalt de COP wel iets, maar lang niet tot 1.
Je zou dus verwachten dat veel meer fabrikanten een dergelijk systeem zouden toepassen. Bij mijn weten doen in elk geval de van oorsprong CV-ketel fabrikanten dat allemaal niet.
Ik dacht dat Panasonic en Daikin wel een soortgelijk systeem hebben als Mitsubishi. Maar is dat echt hetzelfde? Ik kan er op de websites van de betreffende leveranciers niet echt gedetailleerde info over vinden.
Weet iemand welke merken (of misschien alleen voor bepaalde types?) er nog meer een dergelijk flash-injectie systeem toepassen?
Maar ook deze aanpak heeft een nadeel: vanwege de grotere compressor wordt het minimum vermogen, met name bij hoge buitentempersturen weer hoger.
Zo heb ik een Panasonic 9kW wp. Deze wordt ook verkocht als 16kW wp. Maar die 9kW doet bij -10c nog 8,5kW, en zakt dus niet veel in. Die 16kW zakt in tot ca. 9,5kW. Nadeel is dus het hoge minimum vermogen, elektrisch kan de compressor terug naar 850Watt. Maar komt er wel 5kW uit bij hoge temperaturen. Een kleine wp heeft waarschijnlijk bij hoge buitentemperaturen een groter modulatie bereik. Maar kakt weer in bij kou. Het is en blijft zoeken naar een compromis...
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Is inderdaad een patent van Mitsubishi Electric ( US8899058B2 ); loopt af in jaar 2026.Grolsch schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:39:
Bij de Mitsu noemt men dat flash injection, maar zal wel een gepatenteerd verhaal zijn verwacht ik.
Vermoedelijk mogen bepaalde conculega's dit systeem in iets minder effectieve uitvoering gebruiken in een beperkt aantal systemen of alleen in bepaalde regio's tegen betaling.
Zo houdt Mitsubishi de beste performance en verdienen ze er extra aan.
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Gelukkig is de radiator kruislings aangesloten dit zal dus gewoon werken, ik had in mijn badkamer de radiator ook zo, met koelen word ie helemaal koud.wmertens schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:40:
[Afbeelding]
Ik heb gemerkt dat dit ook helpt om de installatie te ontluchten. Een paar maal de stroming richting omkeren en de lucht is overal uit de leidingen weg.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5
Flash injection technologie is echt wel iets anders dan een oversized compressor zoals uitgelegd.Fullpower schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:12:
[...]
Wat men vaak doet is een grotere compressor nemen, hierdoor kan de WP bij lage buitentemperaturen toch vermogen leveren. Bij hoge buitentemperaturen wordt de compressor begrenst ten gunste van de COP.
Maar ook deze aanpak heeft een nadeel: vanwege de grotere compressor wordt het minimum vermogen, met name bij hoge buitentempersturen weer hoger.
Zo heb ik een Panasonic 9kW wp. Deze wordt ook verkocht als 16kW wp. Maar die 9kW doet bij -10c nog 8,5kW, en zakt dus niet veel in. Die 16kW zakt in tot ca. 9,5kW. Nadeel is dus het hoge minimum vermogen, elektrisch kan de compressor terug naar 850Watt. Maar komt er wel 5kW uit bij hoge temperaturen. Een kleine wp heeft waarschijnlijk bij hoge buitentemperaturen een groter modulatie bereik. Maar kakt weer in bij kou. Het is en blijft zoeken naar een compromis...
Bedankt voor de reactie, ik begrijp alleen niet helemaal wat je bedoelt? Hoe zouden jullie het maken in deze situatie. Ik hoop zelf natuurlijk dat het economischer kan worden opgelost. Op deze boiler bijvoorbeeld zit ook geen subside, zou het niet slimmer (economischer) zijn om een WP boiler te plaatsen?koevlaas2 schreef op donderdag 4 november 2021 @ 22:23:
[...]
Ben geen fan van Atlantic, maar deze krijgt het huis vast wel warm denk ik.
De Boiler is een Fujitsu en als ik mij niet vergis is dit een DJG boiler.
Alles in de context van wat de installatie moet kosten ?
Wat ik vergeten was te melden is dat de boiler in de garage geplaatst zal moeten worden omdat er geen manier is om zo een gevaarte boven te krijgen. De transportleidingen (koper) van de verwarming kunnen dan gebruikt worden om het tapwater boven te krijgen waar nu nog de Atag ketel dienst doet. Leidingafstand tot aan de badkamer zal dan +- 12m bedragen.
Hier hebben we een stalen (120kg of zo) boiler gewoon naar de eerste verdieping getild. Met 4 man (twee onder, twee boven) en 8 tactisch geknoopte spanbanden (zodat iedereen twee handvatten had) was ie in een paar minuten boven. Gewoon tree voor tree de trap op.kanari3 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:58:
[...]
Wat ik vergeten was te melden is dat de boiler in de garage geplaatst zal moeten worden omdat er geen manier is om zo een gevaarte boven te krijgen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@kanari3 ik plaats regelmatig 300L DJG boilers en die til je met z'n 2en de trap op naar zolder, weegt maar 58 kG geloof ik maar is vooral onhandig log en heeft geen handvaten.Andrehj schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:09:
[...]
Hier hebben we een stalen (120kg of zo) boiler gewoon naar de eerste verdieping getild. Met 4 man (twee onder, twee boven) en 8 tactisch geknoopte spanbanden (zodat iedereen twee handvatten had) was ie in een paar minuten boven. Gewoon tree voor tree de trap op.
53 KG zelfs maar lees ik net,koevlaas2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:13:
[...]
@kanari3 ik plaats regelmatig 300L DJG boilers en die til je met z'n 2en de trap op naar zolder, weegt maar 58 kG geloof ik maar is vooral onhandig log en heeft geen handvaten.
Type
DJG boiler-rvs-300L-2ww grijs
Merk
De Jong Gorredijk (NL)
Kleur
Grijs
Afmetingen
180,5 x 67,5 x 67,5 cm (hxbxd)
Diameter
67,5 cm
Inhoud
290,5 L (netto)
Energielabel
Energielabel B !!
Gewicht
53 kg
Maar overige setup zouden jullie niet wijzigen? En boiler toch liever plaatsen waar de ketel nu hangt?
Via Melcloud kun je de Ta van een Mitsubishi warmtepomp instellen halve graden. Dat deed ik gisteravond rond 19 uur (Ta naar 25.5), en toen ging de WP in plaats van een stabiele compressorfrequentie te kiezen steeds terugvallen en daarna weer optoeren. Dit instabiele gedrag bleef doorgaan tot de nachtverlaging begon. Zie de rode cirkel.
Vanochtend bij het opstarten precies hetzelfde instabiele gedrag (gele cirkel). Tegen 12 uur was ik het zat en heb de Ta weer op 25 gezet. Direct was het gedrag weer stabiel.
:strip_exif()/f/image/rMjW047tZTvTo2FS0VNwh6rH.jpg?f=fotoalbum_large)
Blijkbaar kan de regeling helemaal niet met die 25.5 °C overweg en probeert ie op de een of andere manier te wisselen tussen 25 en 26?
Ik vind het maar bijzonder. Iemand al eens zoiets gezien?
(Achtergrond: Ik probeer de ideale WAR-curve te vinden, en draai dus met een handmatig ingestelde Ta. En in het koude weer van afgelopen dinsdag, woensdag en donderdag had ik net niet genoeg aan Ta 25. Op donderdag kwam ik aan het eind van de dag 0.3°C te kort op de gewenste binnentemperatuur. Dan is Ta een halve graag omhoog al een flinke stap. Dus via Melcloud dat ingesteld, maar blijkbaar vindt de WP die halve graden maar niets)
Mijn vat had ook geen handvatten, maar die maak je dus zelf met die spanbanden.koevlaas2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:13:
[...]
@kanari3 ik plaats regelmatig 300L DJG boilers en die til je met z'n 2en de trap op naar zolder, weegt maar 58 kG geloof ik maar is vooral onhandig log en heeft geen handvaten.
(Handvatten zijn erg handig als je veel vaten de trap op moet sjouwen
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 05-11-2021 20:25 ]
Met RVS lukt het zonder spanbanden, maar die Titanic van jou is bijna niet te doen.Andrehj schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:20:
[...]
Mijn vat had ook geen handvatten, maar die maak je dus zelf met die spanbanden.
(Handvatten zijn erg handig als je veel vaten de trap op moet sjouwen)
Inderdaad... de bevestigingen van de pomp bevatten een terugslagklep en de loodgieter had het niet door.Zwerius schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:35:
[...]
ergens een verkeerdom gemonteerde terugslagklep?
Nu werkt het prima. Enkel nog de Sprsun temmen, die geeft momenteel te veel warmte en wil niet echt terugschroeven.
Je gaat met war nooit op 0,3 graden kunnen regelen aangezien war alleen naar buitentemperatuur kijkt.Andrehj schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:19:
Mitsubishi FTC6 kan niet omgaan met Ta op halve graden?
Via Melcloud kun je de Ta van een Mitsubishi warmtepomp instellen halve graden. Dat deed ik gisteravond rond 19 uur (Ta naar 25.5), en toen ging de WP in plaats van een stabiele compressorfrequentie te kiezen steeds terugvallen en daarna weer optoeren. Dit instabiele gedrag bleef doorgaan tot de nachtverlaging begon. Zie de rode cirkel.
Vanochtend bij het opstarten precies hetzelfde instabiele gedrag (gele cirkel). Tegen 12 uur was ik het zat en heb de Ta weer op 25 gezet. Direct was het gedrag weer stabiel.
[Afbeelding]
Blijkbaar kan de regeling helemaal niet met die 25.5 °C overweg en probeert ie op de een of andere manier te wisselen tussen 25 en 26?
(Achtergrond: Ik probeer de ideale WAR-curve te vinden, en draai dus met een handmatig ingestelde Ta. En in het koude weer van afgelopen dinsdag, woensdag en donderdag had ik net niet genoeg aan Ta 25. Op donderdag kwam ik aan het eind van de dag 0.3°C te kort op de gewenste binnentemperatuur. Dan is Ta een halve graag omhoog al een flinke stap. Dus via Melcloud dat ingesteld, maar blijkbaar vindt de WP die halve graden maar niets)
5 graden met mist en donker is heel wat anders dan 5 graden met volle bak zon en windstil.
Dus afstellen op minst gunstigste scenario (wind en mist) dus 26 graden bij jou, en dat klokje aan de muur regelt de rest.
Is het wel een inverter dan ?wmertens schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:53:
We hebben de fout gevonden!
[...]
Inderdaad... de bevestigingen van de pomp bevatten een terugslagklep en de loodgieter had het niet door.
Nu werkt het prima. Enkel nog de Sprsun temmen, die geeft momenteel te veel warmte en wil niet echt terugschroeven.
Dat weet ik uiteraard ook wel, maar ik probeer meetpunten te vinden voor de WAR curve. Afgelopen dagen (behalve vandaag) waren daar ideaal voor, namelijk donker en grijs.Grolsch schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:04:
[...]
Je gaat met war nooit op 0,3 graden kunnen regelen aangezien war alleen naar buitentemperatuur kijkt.
5 graden met mist en donker is heel wat anders dan 5 graden met volle bak zon en windstil.
Dus afstellen op minst gunstigste scenario (wind en mist) dus 26 graden bij jou, en dat klokje aan de muur regelt de rest.
Maar het gaat er dus om hoe gek de regeling reageert op een setpoint wat op een halve graad staat.
[ Voor 37% gewijzigd door Grolsch op 05-11-2021 21:16 ]
Hoe zou hij moeten werken? Kan je een WAR-curve instellen? Of een vaste Ta? Of draait ie al op minimum vermogen en heb je gewoon te weinig afgifte?wmertens schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:53:
We hebben de fout gevonden!
Toch wel maar ik denk dat de regeling wat te enthousiast is. Anderszijds was het huis ook gewoon heel koud en heeft ie flink zitten warmen.
Mijn huidige zorg is dat mijn pomp voor de warmtepomp-zijde slechts 1600 l/min levert terwijl het een Magna1 xx-60 is die volgens de curves minimaal 2000 l/min moet kunnen pompen. De Sprsun zou graag nominaal 3000 l/min hebben.
Wees blij dat ie draait, voor nu dan he de rest dat komt nog wel.wmertens schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:18:
[...]
Toch wel maar ik denk dat de regeling wat te enthousiast is. Anderszijds was het huis ook gewoon heel koud en heeft ie flink zitten warmen.
Mijn huidige zorg is dat mijn pomp voor de warmtepomp-zijde slechts 1600 l/min levert terwijl het een Magna1 xx-60 is die volgens de curves minimaal 2000 l/min moet kunnen pompen. De Sprsun zou graag nominaal 3000 l/min hebben.
Ja inderdaad, ik vond het verschrikkelijk stressvol. Dank jekoevlaas2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:19:
[...]
Wees blij dat ie draait, voor nu dan he de rest dat komt nog wel.
Ik weet niet welk type @wmertens heeft, maar de eerste de beste sprsun die ik aanklik heeft wel degelijk een bereik in capaciteit:Grolsch schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:18:
Volgens mij moduleert de sprspun niet, aan / uit, geen inverter.
https://www.sprsunheatpum...-to-water-heat-pumps.html
Het gaat over deze flinke jongen, die moduleert wel: https://www.sprsunheatpum...ir-source-heat-pumps.htmlGrolsch schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:18:
Volgens mij moduleert de sprspun niet, aan / uit, geen inverter.
Daar staan er zeker drie. Welk type heb je?wmertens schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:22:
[...]
Het gaat over deze flinke jongen, die moduleert wel: https://www.sprsunheatpum...ir-source-heat-pumps.html
Minimaal vermogen ruim 5 kW, ik zet de popcorn vast klaar...Andrehj schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:21:
[...]
Ik weet niet welk type @wmertens heeft, maar de eerste de beste sprsun die ik aanklik heeft wel degelijk een bereik in capaciteit:
https://www.sprsunheatpum...-to-water-heat-pumps.html
Als ik het huis hierboven zo zie gaat dat vast goed komen.koevlaas2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:26:
[...]
Minimaal vermogen ruim 5 kW, ik zet de popcorn vast klaar...
Wat een unit
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Het is zelfs nog meer, bij +7 is het minimaal 8.51 kW.... bij Ta 35.koevlaas2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:26:
[...]
@wmertens : Hoeveel vermogen komt hier bij -10 uit? Helaas staan er op die site alleen maar waardes bij +7.
Ook erg opvallend: Dat ding heeft een aansluitwaarde van meer dan 5 kW (elektrisch), maar het is een 1-fase WP... Hoe sluit je zoiets aan? Was de 3-fase variant niet een logischer keus geweest?
[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 05-11-2021 21:32 ]
https://www.j-maskiner.dk...r-Heat-Pump-Monoblock.pdfAndrehj schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:29:
[...]
Het is zelfs nog meer, bij +7 is het minimaal 8.51 kW.... bij Ta 35.
@wmertens : Hoeveel vermogen komt hier bij -10 uit? Helaas staan er op die site alleen maar waardes bij +7.
14.01 bij -7
en
11.39 bij -15
[ Voor 97% gewijzigd door Andrehj op 05-11-2021 21:35 ]
In de zomer kan ik flinke capaciteit gebruiken voor het zwembad.
[ Voor 72% gewijzigd door wmertens op 05-11-2021 21:35 ]
Blijft de vraag hoe je met die aansluitwaarde (van 29A) om bent gegaan. Ben wel benieuwd.wmertens schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:34:
Oeps sorry
In de zomer kan ik flinke capaciteit gebruiken voor het zwembad.
Met 6mm2 draad en een 32A zekering. Max stroom is 29A, nominaal 20A.Andrehj schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:29:
[...]
Ook erg opvallend: Dat ding heeft een aansluitwaarde van meer dan 5 kW (elektrisch), maar het is een 1-fase WP... Hoe sluit je zoiets aan? Was de 3-fase variant niet een logischer keus geweest?
Ik zou ook eerder een 3-fase model genomen hebben, maar deze kreeg ik voor 2500 geleverd...
Als ik CGK060V2 google, komt ali achter mij aan.wmertens schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:36:
[...]
Met 6mm2 draad en een 32A zekering. Max stroom is 29A, nominaal 20A.
Ik zou ook eerder een 3-fase model genomen hebben, maar deze kreeg ik voor 2500 geleverd...
Hoe kom je aan zo'n ding? Besteld uit china?
Ja, ik heb wat zitten zoeken naar Chinese warmtepompen vanwege het prijsverschil en de ogenschijnlijke kwaliteit. Deze was getest door TUV en dat zag er dus goed uit. Heb ze gecontacteerd voor een Europese verdeler en heb dan een nieuwe verkeerd geleverde 1-fase model mogen overnemen voor een prikje.Daannn1987 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:41:
[...]
Als ik CGK060V2 google, komt ali achter mij aan.
Hoe kom je aan zo'n ding? Besteld uit china?
Mijn oorspronkelijk plan was 2 kleinere modellen, parallel, om zo eventuele problemen op te kunnen vangen.
Op Tihange kan je altijd nog COP1 draaien.wmertens schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:45:
[...]
Ja, ik heb wat zitten zoeken naar Chinese warmtepompen vanwege het prijsverschil en de ogenschijnlijke kwaliteit. Deze was getest door TUV en dat zag er dus goed uit. Heb ze gecontacteerd voor een Europese verdeler en heb dan een nieuwe verkeerd geleverde 1-fase model mogen overnemen voor een prikje.
Mijn oorspronkelijk plan was 2 kleinere modellen, parallel, om zo eventuele problemen op te kunnen vangen.
Ik hoop niet dat bij storm de betonband breekt want dan gaat de machine om, ziet er namelijk niet zo sterk uit.
Dat klopt! Het is 'een' andere manier om de vermogenscurve wat vlakker te krijgen. Zodat je geen COP 1 bijstook hoeft te hebben. Ik begreep dat het daar meer over ging.Grolsch schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:46:
[...]
Flash injection technologie is echt wel iets anders dan een oversized compressor zoals uitgelegd.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Oh ja goed punt, moet ik nog nakijken. Het is gewapend beton hoor, zal niet breken. Maar ik zou moeten weten met welke kracht ik moet rekening houden, enige tips? Ik denk dat het frontale oppervlak zo'n 1.5m2 is, hoe moet je dan rekenen?koevlaas2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:09:
[...]
Ik hoop niet dat bij storm de betonband breekt want dan gaat de machine om, ziet er namelijk niet zo sterk uit.
Weet je het zeker gewapend beton, in NL zijn die banden zonder betonijzer.wmertens schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:26:
[...]
Oh ja goed punt, moet ik nog nakijken. Het is gewapend beton hoor, zal niet breken. Maar ik zou moeten weten met welke kracht ik moet rekening houden, enige tips? Ik denk dat het frontale oppervlak zo'n 1.5m2 is, hoe moet je dan rekenen?
Ik zou rekenen met kwadraten, wind kan erg hard tekeer gaan.
Ach, dat valt nog mee in vergelijking met de Samsungkoevlaas2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:26:
[...]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
O ja tuurlijk jouw Chinook ™ sleurt voor 32kW kantoorpersoneel mee en bij weinig productie is dat een blok aan het been.Rimco schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:58:
[...]
Ach, dat valt nog mee in vergelijking met de SamsungDie kan wel ver terugmoduleren, maar dan kakt de COP in. Ik probeer de runs dus met 8-16kW te draaien en dan kan de buffer van 500L weer even vooruit.
Kennen ze bij warmtepompen geen cascade opstellingen ?
Edit:
Even verder terug gezocht.
Dit is een ombouw van cascade naar single unit. Nou, succes !
[ Voor 36% gewijzigd door FD2 op 06-11-2021 03:05 ]
SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West) en Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M
Cascade bestaat wel maar ik ken geen huis die dat anders dan uit liefde voor of als je dubbel subsidie wil nodig heeft.FD2 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 01:59:
Ik zit dit met verbazing te lezen.
Kennen ze bij warmtepompen geen cascade opstellingen ?
Edit:
Even verder terug gezocht.
Dit is een ombouw van cascade naar single unit. Nou, succes !
Nee hoor, het typenummer wat hij aangeeft levert minimaal 8,51KW, een beste knaap.koevlaas2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 21:26:
[...]
Lijkt mij veel te veel, of hij moet een woning hebben van 2000m3 / 600m2 oppervlakte.
Ta >36 lukt het denk ik wel.Grolsch schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 08:01:
[...]
Nee hoor, het typenummer wat hij aangeeft levert minimaal 8,51KW, een beste knaap.
Lijkt mij veel te veel, of hij moet een woning hebben van 2000m3 / 600m2 oppervlakte.
Enige tips over wat te doen in zulke situatie?wmertens schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 16:40:
[Afbeelding]
Heb je je installatie niet doorgespoeld met schoon water. Zeker een vereiste van een oude installatie.
En zeker als hij even leeg gestaan heeft.
[ Voor 10% gewijzigd door Adriaan71 op 06-11-2021 08:15 ]
Geen idee of het hetzelfde fenomeen is, maar toch een plaatje van afgelopen nacht.Andrehj schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:19:
Mitsubishi FTC6 kan niet omgaan met Ta op halve graden?
[Afbeelding]
De Mitsubishi thermostaat standaard ingesteld op 19,5. De onrustige start is een terugkerend fenomeen, maar herstelt spontaan.
:strip_exif()/f/image/O1VEN6xqjzJOLUzmXwT6LL6W.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Jij hebt een andere instelling denk ik. Volgens mij stuur jij op ruimtetemperatuur. Bij mij heeft ie dat onrustige gedrag als ik de wateraanvoertemperatuur (Ta) instel op een halve graad. Volgens mij kan dat alleen via Melcloud, want op de unit zelf kan ik alleen maar hele graden instellen._RRM_ schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:19:
[...]
Geen idee of het hetzelfde fenomeen is, maar toch een plaatje van afgelopen nacht.
De Mitsubishi thermostaat standaard ingesteld op 19,5. De onrustige start is een terugkerend fenomeen, maar herstelt spontaan.
[Afbeelding]
Ik vind vooral die 60cm rubber blokken erg kort voor zo'n enorme WP. Hier staat de Mitsubishi van 1m hoog al op blokken van 1 meter lang (wat sommige mensen dan weer overdreven vinden, maar better safe than sorry).koevlaas2 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:09:
[...]
Zo'n hoge windvanger als die van @wmertens zou ik voorzien van schoren denk ik.
Ik heb nog nooit een betonband met wapening gezien, maar ben natuurlijk ook nooit te oud om te leren.wmertens schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 22:26:
[...]
Oh ja goed punt, moet ik nog nakijken. Het is gewapend beton hoor, zal niet breken. Maar ik zou moeten weten met welke kracht ik moet rekening houden, enige tips? Ik denk dat het frontale oppervlak zo'n 1.5m2 is, hoe moet je dan rekenen?
Zit wel aan het beton geschroeft die bigfootsAndrehj schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:05:
[...]
Ik vind vooral die 60cm rubber blokken erg kort voor zo'n enorme WP. Hier staat de Mitsubishi van 1m hoog al op blokken van 1 meter lang (wat sommige mensen dan weer overdreven vinden, maar better safe than sorry).
Zo'n hoge windvanger als die van @wmertens zou ik voorzien van schoren denk ik.
Wat gebeurt er precies als je de Ta (gemeten door Mitsu) en frequentie analyseertAndrehj schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:57:
[...]
Jij hebt een andere instelling denk ik. Volgens mij stuur jij op ruimtetemperatuur. Bij mij heeft ie dat onrustige gedrag als ik de wateraanvoertemperatuur (Ta) instel op een halve graad. Volgens mij kan dat alleen via Melcloud, want op de unit zelf kan ik alleen maar hele graden instellen.
Bij mij is hij soms ook ff aan het "zoeken" voordat hij stabiel gaat draaien.
De logica die ik ontdek is dat hij met stapjes van 2HZ omhoog gaat, totdat Ta gehaald is, gaat Ta 0,5 graad over setpoint heen, dan keldert de frequentie met 8HZ, en vervolgens gaat hij (indien noodzakelijk) weer met stapjes van 2HZ naar boven tot dat Ta gehaald is.
Hij blijft zo'n 2 minuten op een frequentie "Hangen" om vervolgens met 2HZ te verhogen als Ta in die 2 minuten niet gehaald is.
Soms gaat het redelijk snel dat hij "stabiel" draait, maar soms is hij daar zo een uur mee bezig.
Hij blijft continu de frequentie, en daarmee ook de Ta variëren. Frequentie en Ta stijgen, vallen dan weer terug, en dat blijft dus continu doorgaan (op een avond dus drie uur lang totdat de nachtverlaging inging).Grolsch schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:14:
[...]
Wat gebeurt er precies als je de Ta (gemeten door Mitsu) en frequentie analyseert
Bij mij is hij soms ook ff aan het "zoeken" voordat hij stabiel gaat draaien.
De logica die ik ontdek is dat hij met stapjes van 2HZ omhoog gaat, totdat Ta gehaald is, gaat Ta 0,5 graad over setpoint heen, dan keldert de frequentie met 8HZ, en vervolgens gaat hij (indien noodzakelijk) weer met stapjes van 2HZ naar boven tot dat Ta gehaald is.
Hij blijft zo'n 2 minuten op een frequentie "Hangen" om vervolgens met 2HZ te verhogen als Ta in die 2 minuten niet gehaald is.
Soms gaat het redelijk snel dat hij "stabiel" draait, maar soms is hij daar zo een uur mee bezig.
Zo ziet het er uit op de (hoge resolutie) Ta sensor van de Kamstrup als de WP naar Ta 25.5 moet regelen (in werkelijkheid regelt ie dan naar 25.0, omdat ik de sensoren Ta en Tr 0.5 graden naar beneden gecorrigeerd heb):
:strip_exif()/f/image/ZXcQQBtDfUpxLXugBcK497aM.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar zodra ik het setpoint op 25.0 heb (vanochtend), draait de WP binnen een half uur stabiel:
:strip_exif()/f/image/tJbIyrq6zQHq5zQ1JnGJ85A8.jpg?f=fotoalbum_large)
(hier regelt hij dus naar 24.5 werkelijk, omdat ik mijn sensoren 0.5 graad gecorrigeerd heb).
Mijn conclusie is dat de regeling intern in de WP niet met dat setpoint op 0.5 graden overweg kan.
Jawel hoor, dat noemen ze een latei.Andrehj schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:06:
[...]
Ik heb nog nooit een betonband met wapening gezien, maar ben natuurlijk ook nooit te oud om te leren.
Bedoeld om metselwerk boven een deur of raam te dragen.
Maar idd, niet in een opsluitband (stoeprand)
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Die moet je zelf stortenAndrehj schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:06:
[...]
Ik heb nog nooit een betonband met wapening gezien, maar ben natuurlijk ook nooit te oud om te leren.

Is wat anders dan een betonband. Betonband gebruik je om bestrating op te sluiten en een beton latei leg je in metselwerk om doorzakking te verkopen. Vandaar ook de beton ijzer erin. Een hoeklijn kan ook in metselwerk.Blihi schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 13:58:
Hoe kom je daarbij? https://www.hornbach.nl/s...0-mm/7241987/artikel.html
Gewapende latei...
Zwerius Kriegsman
Ik heb sinds juni 2020 in mijn nieuwbouwhuis 2 Enzavu warmtepompen. Ook ik heb behoorlijk wat opstartproblemen ervaren, al was Jack de Mooij op zich altijd goed bereikbaar om de issues op te lossen. Echter, sinds terugkomst van vakantie, afgelopen augustus, staan beide pompen geheel uit. En ik zou ook niet weten hoe ik deze aan kan zetten. Na lang wachten nog steeds geen antwoord van Enzavu en kwam ik erachter dat de niet meer bestaan of failliet zijn. Alle communicatie verloopt nu via Tsjechische fabrikant Hotjet. Zij geven aan geen Nederlandse partner meer te hebben en alle algemene installatiebureaus of verwarmingsbedrijven willen niet komen omdat ze te druk zijn, omdat ze de installatie niet hebben aangelegd of omdat ze het merk/de techniek niet kennen ....
=> WIE KAN MIJ HELPEN MET EEN OPLOSSING???
Ik zoek een dealer, servicebedrijf of wat dan ook die mijn installatie weer aan de praat krijgt, want zit nu al maanden zonder werkende warmepomp!
Ik hoor graag of lieden hier mij kunnen tippen op een oplossing!
Waarvoor alvast veel dank!
Groet,
Kasper
Dit topic is gesloten.