Terugverdientijd hangt af van waarmee je het vergelijkt. Dus als de gasprijs in 2022 sterk stijgt gaat mijn terugverdientijd veel korter worden. En ga er maar van uit dat de gasprijs niet meer lager wordt dan in 2021 en belastingen op gas steeds hoger worden.
Dus terugverdientijden worden alleen maar korter.
Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.
Inderdaad, zie nieuwbouw.Me Albert schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:56:
Ik verbaas mij er altijd over dat mensen wel een terugverdientijd willen weten van hun WP maar niet van hun gasCV , TV of auto.
Terugverdientijd hangt af van waarmee je het vergelijkt. Dus als de gasprijs in 2022 sterk stijgt gaat mijn terugverdientijd veel korter worden. En ga er maar van uit dat de gasprijs niet meer lager wordt dan in 2021 en belastingen op gas steeds hoger worden.
Men geeft kapitalen uit aan keukens, vloeren, tegels, tuinen, tripple glas, wtw, name it en vervolgens mag de WP geen geld kosten of is COP ineens heilig.
Kijk, laat ik voorop stellen dat wij bij de bouw van onze woning en ons leven de economie ook wel sponsoren, maar wij plakken niet overal en tvt stempel op. Bepaalde keuzes zijn en blijven persoonlijk en hebben geen tvt.
Ok, interessant. Zoals ik al zei: het lijkt erop, maar ik ga het een poosje in de gaten houden.Andrehj schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:38:
[...]
Dat doet die van mij zeker wel. Gisteren had ik geen warmtevraag, alleen DHW. Dan staat er netjes in het dagrapport (wat ik uit Melcloud vis) dat ik wel verbruik had voor verwarmen, maar geen opwek. Dat verbruik is het standby-verbruik.
Ik heb geen Melcloud, alleen de info die op het display staat en (in meer detail) via de Procon uitgelezen wordt. Kan natuurlijk zijn dat Melcloud iets anders laat zien dan het display?
Voor het idee: december geeft hij aan 120 kWh SWW en 412 kWh Verwarmen. Dat is 532 kWh totaal. Mijn kwh-meter geeft voor december 539 kWh. Lijkt dus dat de som van SWW + Verwarmen te laag geschat wordt, รณf dat het standby-verbruik niet meegenomen wordt.
Kijk ik echter naar de logging van de afgelopen 3 dagen, dan zie ik:
Procon SWW | kwh SWW | Procon verwarmen | kwh verwarmen |
3,14 | 3,18 | 4,79 | 4,75 |
2,29 | 2,28 | 5,39 | 5,41 |
4,07 | 4,10 | 3,99 | 3,98 |
Dat lijkt op het eerste gezicht akelig vergelijkbaar.
Ik laat het nu eens een paar weken lopen en zal dan nog wel een keer een plaatje posten. Dan heb ik ook meer data zodat er een betere uitspraak te doen is over nauwkeurigheid of stom toeval dat de getallen zo op elkaar lijken.
De katte ut,n boom kiekn en nuchter bliemn denknGrolsch schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:02:
[...]
Inderdaad, zie nieuwbouw.
Men geeft kapitalen uit aan keukens, vloeren, tegels, tuinen, tripple glas, wtw, name it en vervolgens mag de WP geen geld kosten of is COP ineens heilig.
Kijk, laat ik voorop stellen dat wij mijn de bouw van onze woning en ons leven de economie ook wel sponsoren, maar wij plakken niet overal en tvt stempel op. Bepaalde keuzes zijn en blijven persoonlijk en hebben geen tvt.
Nuchter bliefn valt nich met in Twenteapepannetje schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:27:
[...]
De katte ut,n boom kiekn en nuchter bliemn denkn
Subsidies zijn flink gestegen, van gemiddeld 20% van de totale installatiekosten naar 30%.
PV: 3080Wp 35ยฐ Z + 5600Wp 5ยฐ Z + 3210Wp 20ยฐ OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Ik vraag me af hoe webshops hiermee omgaan.
Ik heb hem december besteld en betaald, maar hij is nog niet geleverd en inbedrijf gesteld.
De webshop heeft eigen monteurs welke langs komen als de WP hangt en stellen hem dan inbedrijf (vacumeren ed). Ik neem aan dat ik hier een verklaring van krijg waarna ik de subsidie kan aanvragen.
Ook voor de garantie is de lange levertijd wel een dingetje. In principe gaat deze in na inbedrijfstellen en niet op de factuur datum.
Maar wat geef je bij Remeha op, want op het moment van aanschaf was er een cashback actie, alleen kan je deze nog niet aanvragen omdat je geen serienummer hebt. Hier zou de factuurdatum gelden, maar dat is weer tegenstrijdig met de garantie ingangsdatum
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35ยฐZuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Kan je hem niet terug sturen en weer bestellen. Als het een vaste leverancier is van je is er wel wat te regelen lijkt mePietje555 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:37:
Zo, de Remeha Elga Ace van โฌ1800,- naar โฌ 2700,- gegaan.
Ik vraag me af hoe webshops hiermee omgaan.
Ik heb hem december besteld en betaald, maar hij is nog niet geleverd en inbedrijf gesteld.
De webshop heeft eigen monteurs welke langs komen als de WP hangt en stellen hem dan inbedrijf (vacumeren ed). Ik neem aan dat ik hier een verklaring van krijg waarna ik de subsidie kan aanvragen.
Ook voor de garantie is de lange levertijd wel een dingetje. In principe gaat deze in na inbedrijfstellen en niet op de factuur datum.
Maar wat geef je bij Remeha op, want op het moment van aanschaf was er een cashback actie, alleen kan je deze nog niet aanvragen omdat je geen serienummer hebt. Hier zou de factuurdatum gelden, maar dat is weer tegenstrijdig met de garantie ingangsdatum
Meeste kans voor in installateur in het Oosten. Die kunnen nog wel eens in Duitsland iets vinden.
Kost je wel meer kilometer vergoeding.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35ยฐZuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
De subsidie gaat uit van inbedrijfstel datum en niet van de factuur datum. Ik moet daar dus een bewijs van krijgen. Ik denk dat dat geen probleem is.
De garantie is wel een dingetje want dat is voor de webshop een nieuw boekjaar. Ik zal ze nog eens bellen. Misschien is een factuur mogelijk welke reeds betaald is. Niemand heeft voorzien dat de levertijden zo lang zouden worden dat er zo'n groot gat tussen betalen en leveren ontstaat. Normaal is een week geen probleem voor mij met garantie, maar nu wordt het toch wel belangrijk.
Pietje555 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:37:
Zo, de Remeha Elga Ace van โฌ1800,- naar โฌ 2700,- gegaan.
[...]
Typo wellicht over de prijsstijging?Pietje555 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:45:
@Adriaan71 Ik heb hem nog niet binnen, en de Elga is โฌ 500,- in prijs gestegen.
[...]
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Volgens mij is het minder moeilijk dan je denkt.Pietje555 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:45:
@Adriaan71 Ik heb hem nog niet binnen, en de Elga is โฌ 500,- in prijs gestegen.
De subsidie gaat uit van inbedrijfstel datum en niet van de factuur datum. Ik moet daar dus een bewijs van krijgen. Ik denk dat dat geen probleem is.
De garantie is wel een dingetje want dat is voor de webshop een nieuw boekjaar. Ik zal ze nog eens bellen. Misschien is een factuur mogelijk welke reeds betaald is. Niemand heeft voorzien dat de levertijden zo lang zouden worden dat er zo'n groot gat tussen betalen en leveren ontstaat. Normaal is een week geen probleem voor mij met garantie, maar nu wordt het toch wel belangrijk.
Als alles staat en werkt bij je zou de installateur een factuur moeten geven met de juiste datum van installeren.
Garantie heb je vanaf moment dat hij staat en die garantie is op je product. Maakt niet uit of hij nu of over een jaar duurder is of niet. Hoe die shop het doet is niet jou probleem. Als iets binnen garantie vervangen moet worden dan dienen ze dat gewoon te doen.
[ Voor 5% gewijzigd door Plenkske op 03-01-2022 11:45 ]
Totaal verwarmbare oppervlakte woning: 220mยฒ
Benedenverdieping en badkamer 130mยฒ altijd open met instelling 22ยฐ, overige bovenverdieping 90mยฒ zonder verwarming tussen 19-21ยฐ.
:strip_exif()/f/image/zSlAdvy4OKMsUBgSZHRVrV4l.jpg?f=fotoalbum_large)
Locatie, Oosten van Limburg, Belgiรซ.
Dit zou een niet representatieve geschatte 6Kwh/mยฒ zijn als ik schat op een jaarverbruik voor verwarming van +- 1300 Kwh.
Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15ยฐ; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H
Op termijn wil ik onze huidige gasinstallatie vervangen door een warmtepomp. De variabelen in een notendop: vrijstaand, ~350m2 GO, bouwjaar 1905, beperkte isolatie (dak geisoleerd, lege spouwmuren), gasverbruik 4-5.000m3.
Divide and conquer.
Wat meer detail zou handig zijn, en als je er al langer woont zou je ook meer precies kunnen aangeven hoeveel gas nu, en misschien ook waarvoor. Mogelijk een aparte SWW wp. met 2 x subsidie (of zelfs 3, afhankelijk hoe je cv systeem nu is ingericht.)
Klinkt ook als iets in het buitengebied, mijn buren hebben een grond gebonden (WW) wp van 40+ kWh, meen een Nibe
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Nog wat meer details: 1 CV ketel (Valliant 70kW) voor verwarming en tapwater (CV vult boiler vat via warmtewisselaar). Draait nu op 40% capaciteit, en dat gaat goed. Max uitvoer temp. 65 graden. Wil eigenlijk iets meer ruimtes gaan verwarmen en hogere kamertemperatuur. Dus voor gasverbruik kunnen we uitgaan van 5.000 m3. Ik woon er nog niet heel lang, dus heb nog geen accuraat beeld, maar wel goede inschatting op basis van huidig verbruik tot nu toe en extrapolatie met graaddagen.Naalroc schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:36:
En wordt dat nu allemaal verwarmd en van warm water voorzien door 1 CV ketel?
Wat meer detail zou handig zijn, en als je er al langer woont zou je ook meer precies kunnen aangeven hoeveel gas nu, en misschien ook waarvoor. Mogelijk een aparte SWW wp. met 2 x subsidie (of zelfs 3, afhankelijk hoe je cv systeem nu is ingericht.)
Klinkt ook als iets in het buitengebied, mijn buren hebben een grond gebonden (WW) wp van 40+ kWh, meen een Nibe
Is gewoon in een wijk, niet buitengebied.
Zijn daar nu al oplossingen voor, of beter om bijvoorbeeld een paar jaar te wachten op innovaties die meer op dit soort situaties zijn gericht.
[ Voor 17% gewijzigd door wimpie op 03-01-2022 13:47 ]
Divide and conquer.
dat is geen probleem om een warmtepomp voor te nemen. met zon verbruik heb je dat zo terugverdiend als je kijkt waar de gasprijzen heengaan.wimpie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:43:
[...]
Zijn daar nu al oplossingen voor, of beter om bijvoorbeeld een paar jaar te wachten op innovaties die meer op dit soort situaties zijn gericht.
jouw huidige CV is op het criminele af overgedimensioneerd. helemaal gezien je al tanks gebruikt.
mogleijk moet je wel wat investeren in het opwaarderen van je afgiftesysteem en als eerste je spouwisolatie laten doen. je afgiftesysteem moet je zo laag mogelijk zien te krijgen in temperatuur. dus radiatoren opwaarderen en/of fans plaatsen en andere oplossingen om de effcientie omhoog te krijgen. dat zal een onderneming zijn maar het zal je zeker goed geld gaan besparen als je het eenmaal aan het lopen hebt. ik zou zien of je de temperatuur van je afgiftesysteem onder de 40c kan krijgen.
[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 03-01-2022 14:13 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Wat voor afgiftesysteem heb je nu? Ik zou iig de spouwmuren vol laten spuiten met EPS, die stap kost 1 dag en heb je extreem snel terugverdiend.wimpie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:43:
[...]
Nog wat meer details: 1 CV ketel (Valliant 70kW) voor verwarming en tapwater (CV vult boiler vat via warmtewisselaar). Draait nu op 40% capaciteit, en dat gaat goed. Max uitvoer temp. 65 graden. Wil eigenlijk iets meer ruimtes gaan verwarmen en hogere kamertemperatuur. Dus voor gasverbruik kunnen we uitgaan van 5.000 m3. Ik woon er nog niet heel lang, dus heb nog geen accuraat beeld, maar wel goede inschatting op basis van huidig verbruik tot nu toe en extrapolatie met graaddagen.
Ik zou ook alvast bekijken of en waar je het afgiftesysteem kan opsplitsen in meerdere kringen. Meer kleinere warmtepompen hebben een veel beter rendement dan รฉรฉn hele grote.
[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 03-01-2022 14:08 ]
All-electric.
Dat is vaak nog niet zo eenvoudig heb ik zelf ondervonden (boerderij van 1914). De spouw moet namelijk geheel schoon zijn en hij moet afgesloten zijn. Bij mij zijn het binnenmuurtjes die tegen het balkenplafond stoppen. Als je dit met EPS korrels volspuit ligt je huis of de straat vol met korrels.RonJ schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:07:
[...]
Ik zou iig de spouwmuren vol laten spuiten met EPS, die stap kost 1 dag en heb je extreem snel terugverdiend.
Bij mij wilde ze het niet doen.
Daarnaast zijn deze oude buitenmuren vaak erg poreus (met kalk gevoegd). Deze hebben de ventilatie aan de binnenzijde nodig omdat ze anders vocht doorslaan. Dit gaat via de EPS korrels ook je binnen wand aantasten omdat dan een luchtspleet ontbreekt.
Oplossing is alle binnenwanden afbreken dampremmende folie plaatsen en opnieuw beginnen met PIR isolatieplaten en metalstud wand ervoor.
of gewoon eerst even iemand langs laten komen die er verstand van heeft en advies geeft. nogmaals: niet iedereen heeft jouw situatie.Pietje555 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:35:
[...]
Dat is vaak nog niet zo eenvoudig heb ik zelf ondervonden (boerderij van 1914). De spouw moet namelijk geheel schoon zijn en hij moet afgesloten zijn. Bij mij zijn het binnenmuurtjes die tegen het balkenplafond stoppen. Als je dit met EPS korrels volspuit ligt je huis of de straat vol met korrels.
Daarnaast zijn deze oude buitenmuren vaak erg poreus (met kalk gevoegd). Deze hebben de ventilatie aan de binnenzijde nodig omdat ze anders vocht doorslaan. Dit gaat via de EPS korrels ook je binnen wand aantasten omdat dan een luchtspleet ontbreekt.
Oplossing is alle binnenwanden afbreken dampremmende folie plaatsen en opnieuw beginnen met PIR isolatieplaten en metalstud wand ervoor.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Heel herkenbaar.Pietje555 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:35:
[...]
Dat is vaak nog niet zo eenvoudig heb ik zelf ondervonden (boerderij van 1914). De spouw moet namelijk geheel schoon zijn en hij moet afgesloten zijn. Bij mij zijn het binnenmuurtjes die tegen het balkenplafond stoppen. Als je dit met EPS korrels volspuit ligt je huis of de straat vol met korrels.
2 bedrijven hier gehad, 2x weggegaan na inspectie van de 'spouw' of wat het ook is.
Boerderij uit 1930, oude stal nu woonruimte.
Vloerverwarming en 3dubbel glas, maar koude muren in de winter.
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Ik snap die gedachte an sich wel. Voor veel mensen staat CV ketel gelijk aan warmte en is een warmtepomp maar iets "extra's". Men rekent immers ook niet met de terugverdientijd van andere primaire zaken in huis.Me Albert schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:56:
Ik verbaas mij er altijd over dat mensen wel een terugverdientijd willen weten van hun WP maar niet van hun gasCV , TV of auto.
n=1 maar ik ken meerdere mensen die daarom ook op creatieve wijze (namelijk gasaansluiting buiten de woning laten plaatsen) toch gas+cvketel in hun nieuwbouwwoning hebben gekregen vanwege de in hun ogen lange terugverdientijd van de warmtepomp in combinatie met horrorverhalen hier en daar.
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Het is natuurlijk wel dat je de investering in je hypotheek moet zien te krijgen en daardoor zijn dit soort oplossingen soms nodig om toch het huis te kunnen bouwen.
Maar je moet toch aan je EPC eisen voldoen en een WP is gewoon de snelste slag met een paar PV paneeltjes om te voldoen.
Daarnaast is de hoeveelheid benodigde warmte niet veel bij een huidige nieuwebouw woning. Probleem blijft het tapwater wat relatief veel geld kost als je van comfort houdt.
En nu gaan de prijzen van de warmtepompen met zelfde bedragen omhoog ??Emacee schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:41:
De lijst met ISDE-subsidies is bijgewerkt en te downloaden (pdf)
Subsidies zijn flink gestegen, van gemiddeld 20% van de totale installatiekosten naar 30%.
zie bijvoorbeeld Remeha met de Elga?
En is hun Cash back actie van EUR 400 nu ook verdwenen van de Remeha website?
[ Voor 11% gewijzigd door sky_walker op 03-01-2022 15:15 ]
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
40% van 70 kW is 28 kW.wimpie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:43:
Nog wat meer details: 1 CV ketel (Valliant 70kW) voor verwarming en tapwater (CV vult boiler vat via warmtewisselaar). Draait nu op 40% capaciteit, en dat gaat goed. Max uitvoer temp. 65 graden. Wil eigenlijk iets meer ruimtes gaan verwarmen en hogere kamertemperatuur. Dus voor gasverbruik kunnen we uitgaan van 5.000 m3. Ik woon er nog niet heel lang, dus heb nog geen accuraat beeld, maar wel goede inschatting op basis van huidig verbruik tot nu toe en extrapolatie met graaddagen.
Op basis van 5000 m3 heb je 24 kW WP nodig.
Bij zware vorst (-10ยฐC) kan de COP naar 2 gaan, je zult dus minimaal 12 kW elektrisch moeten kunnen aanbieden. Dat wordt met een 3x25A aansluiting al te krap. Je zult dus naar een zwaardere hoofdaansluiting moeten.
Maar je grootste probleem is je watertemperatuur. 65ยฐC ga je met een WP gewoon niet redden.
Je moet beginnen met isoleren. Die warmtebehoefte moet gewoon naar beneden. Gezien je bouwjaar zou ik een compleet nieuwe schil om de keet heen bouwen. Dus rondom de huidige buitenmuren isoleren en dan voorzien van stuclaag of steenstrips. Kun je ook mooi combineren met geintegreerde zonwering en 3-voudig glas. Dan een nieuw dak erop, en je warmtebehoefte gaat maal 1/3.
Pas als je dat allemaal voor elkaar hebt (en liefst ook overal vloerverwarming hebt aangelegd) kun je naar een warmtepomp gaan kijken.
Nog een reden om bij die isolatie te beginnen:
Over een paar jaar betaal je in de winter 50 ct/kWh (daar gaan de prijzen nu ook al heen, sommige aanbieders zitten er al boven). Die kun je dan door de afgebouwde salderingsregeling niet meer compenseren met PV-opwek in de zomer, dus die moet je gewoon betalen.
Jouw woning heeft een jaarlijkse energiebehoefte van 5000*8 = 40.000 kWh. Dat delend door een COP van 3 (even aannemend dat je met je watertemperatuur naar 45 a 50 ยฐC terug kan, wat nog maar te bezien is), geeft een stroomverbruik van je WP voor 13.333 kWh. Maal 50 cent is โฌ 6700.
Die isolatie ga je dus makkelijk terugverdienen, en dan heb je ook nog gratis een veel comfortabeler huis.
[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 03-01-2022 15:41 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De reden dat mensen terugverdientijden willen weten is eigenlijk wat je zelf al zegt: waarmee kan je het vergelijken. Ook hangt het inderdaad af van bepaalde prijzen. Maar dat is altijd. Niemand kan inschatten wat elke variabele doet over X maanden/jaren. Dus je moet bij het berekenen van de terugverdientijd uitgaan van de huidige prijzen.Me Albert schreef op zondag 2 januari 2022 @ 22:56:
Dus waarom willen mensen, denk ik, de TVT weten van hun WP:
Bij een relatief grote investering ga je rekenen. Dat kan grofweg of in detail, maar ik zou in ieder geval wel even een rekensom maken. Je hebt meerdere opties om je huis en je water te verwarmen. Die kan je met elkaar vergelijken qua prijs van aanleg, onderhoud en verbruik.
Daarnaast komt nog bij hoeveel is comfort en ruimte (bv. over het algemeen kost een WP je meer plek dan een ketel) je waard. En hoeveel "het milieu" als in je bent energiezuiniger bezig.
Wij hebben bij het aanschaffen van een lucht/lucht warmtepomp vooral comfort hoog laten meetellen. De terugverdientijd heb ik niet eens berekend.
En waarom dan niet van een TV:
Het is een relatief kleine investering en je hebt niet zo heel veel variabelen om te vergelijken. Je kan natuurlijk in detail gaan kijken: grootte van scherm, type van scherm, verbruik etc. etc. maar je moet denk ik de TV wel heel veel aan hebben om dat eruit te halen.
Uiteindelijk willen de meeste toch een TV hebben met mooi beeld en die er qua uiterlijk ook nog redelijk mooi uit ziet.
Ik denk dat sommige ook wel gaan rekenen aan een auto. Wederom een relatief grote investering met best veel variabelen om een som te kunnen maken. Vaak heb je dan bepaalde auto's op het oog en ga je die vergelijken.
En dan heb je nog heel veel spullen in huis waar je niet aan gaat rekenen omdat je ze koopt met de gedachte dat je het toch wel nodig hebt, je het graag wil of mooi vind. Denk aan alles rondom een keuken, badkamer, vloeren, meubels etc.
Bij een TV of auto speelt dat natuurlijk ook mee.
Heel veel van die dingen zijn het snelste terug te verdienen door ze niet te kopen
Ik quote alleen deze post, maar bedankt voor alle adviezen. Tendens van veel reacties is wel 'geld besparen' (zoals veel topics hier), maar dat is niet het doel. Uiteraard is minder maandelijkse kosten prima, maar niet mijn doel.Andrehj schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:30:
[...]
40% van 70 kW is 28 kW.
Op basis van 5000 m3 heb je 24 kW WP nodig.
Bij zware vorst (-10ยฐC) kan de COP naar 2 gaan, je zult dus minimaal 12 kW elektrisch moeten kunnen aanbieden. Dat wordt met een 3x25A aansluiting al te krap. Je zult dus naar een zwaardere hoofdaansluiting moeten.
Maar je grootste probleem is je watertemperatuur. 65ยฐC ga je met een WP gewoon niet redden.
Je moet beginnen met isoleren. Die warmtebehoefte moet gewoon naar beneden. Gezien je bouwjaar zou ik een compleet nieuwe schil om de keet heen bouwen. Dus rondom de huidige buitenmuren isoleren en dan voorzien van stuclaag of steenstrips. Kun je ook mooi combineren met geintegreerde zonwering en 3-voudig glas. Dan een nieuw dak erop, en je warmtebehoefte gaat maal 1/3.
Pas als je dat allemaal voor elkaar hebt (en liefst ook overal vloerverwarming hebt aangelegd) kun je naar een warmtepomp gaan kijken.
Nog een reden om bij die isolatie te beginnen:
Over een paar jaar betaal je in de winter 50 ct/kWh (daar gaan de prijzen nu ook al heen, sommige aanbieders zitten er al boven). Die kun je dan door de afgebouwde salderingsregeling niet meer compenseren met PV-opwek in de zomer, dus die moet je gewoon betalen.
Jouw woning heeft een jaarlijkse energiebehoefte van 5000*8 = 40.000 kWh. Dat delend door een COP van 3 (even aannemend dat je met je watertemperatuur naar 45 a 50 ยฐC terug kan, wat nog maar te bezien is), geeft een stroomverbruik van je WP voor 13.333 kWh. Maal 50 cent is โฌ 6700.![]()
Die isolatie ga je dus makkelijk terugverdienen, en dan heb je ook nog gratis een veel comfortabeler huis.
Maar blijkbaar zijn er dus wel warmtepompen die voldoende vermogen leveren voor huidige vermogens/warmtevraag? (dus zonder nadere isolatie).
Het betreft een mooi landhuis, daar ga ik geen voorzetmuren of strips, zonweringen etc. op zetten. Ik wil het graag in huidige aanbeeld houden. Daarom specifiek de vraag of er installaties zijn die dit warm krijgen/houden.
Je tip van 65 graden is nog wel heel valide, ik ga de boel op 55 graden max uitvoer zetten en kijken of het comfortabel blijft. Dit is denk ik de max van een warmtepomp setup? Zoiets bv
Divide and conquer.
For the record: Je mag tegenwoordig geen gas meer bij nieuwbouw.Pietje555 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:53:
Voor een nieuwbouw woning zou ik geen gas meer nemen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Wat is je doel dan? Voor het milieu hoef je het niet te doen, want met jouw hoge watertemperatuur is het rendement van een WP dusdanig slecht dat de totale CO2-uitstoot lager is als je gewoon op gas blijft stoken.wimpie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:05:
[...]
Ik quote alleen deze post, maar bedankt voor alle adviezen. Tendens van veel reacties is wel 'geld besparen' (zoals veel topics hier), maar dat is niet het doel. Uiteraard is minder maandelijkse kosten prima, maar niet mijn doel.
Jouw WP gaat echt niet in de winter op zonnestroom draaien. In de praktijk wordt er gewoon een gas- (of kolen)centrale een tandje harder gezet.
Als je voor het milieu iets wil doen moet je je warmte/energievraag verlagen. Dus isoleren of kleiner gaan wonen.
Uiteraard kan dat, er worden gewoon meerdere in cascade gezet (bij jou zou ik gokken op 2x een Mitsubishi Zubadan van 11 of 14 kW).Maar blijkbaar zijn er dus wel warmtepompen die voldoende vermogen leveren voor huidige vermogens/warmtevraag? (dus zonder nadere isolatie).
Je moet alleen zorgen voor een extra zware stroomaansluiting (zeker 3x40 A, afhankelijk van je andere wensen misschien nog wel hoger) wat ook nog eens minimaal 800 euro per jaar extra kost.
Kun je niet isoleren van binnenuit? In combinatie met triple glas? Dat gaat ook al helpen.Het betreft een mooi landhuis, daar ga ik geen voorzetmuren of strips, zonweringen etc. op zetten. Ik wil het graag in huidige aanbeeld houden. Daarom specifiek de vraag of er installaties zijn die dit warm krijgen/houden.
Veel warmtepompen kunnen ook dat bij -10 al niet meer halen.Je tip van 65 graden is nog wel heel valide, ik ga de boel op 55 graden max uitvoer zetten en kijken of het comfortabel blijft. Dit is denk ik de max van een warmtepomp setup?
Ga maar uit van max 50 graden bij -10. Je weet dus pas of dit haalbaar is als je buiten ook idd een gemiddelde etmaaltemperatuur van -10 hebt. Of we dat deze winter meemaken is maar de vraag.
Verder blijft het rendement dan, zoals al besproken, uitgesproken slecht.
Heb je al overwogen om je afgiftesysteem aan te passen (overal vloerverwarming aanleggen, of wandverwarming? Of met ventilators je radiatoren boosten)?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat betreft de temperatuur van je wp, ik zou zeer zeker uitgaan van een max verwarmingswater van 45 ยฐC, zelfs dat is aan de hoge kant.
Overigens, mijn wp is 14 kWh, maar Mitsubishi heeft zeker een zwaardere in het programma,dat is de 23 kWh unit ZHR-230Y-D SET.
Isoleren kun je ook van binnen uit: mijn voorgevel is nog origineel en massief en van 1807, daarom heb ik binnen een voorzetwand geplaatst met 100mm PUR platen tegen die voorzetwand, en nog een luchtspouw aangehouden
[ Voor 10% gewijzigd door Naalroc op 03-01-2022 16:34 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Zoals anderen ook aangeven, waarom zou je het wel willenwimpie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:05:
[...]
Ik quote alleen deze post, maar bedankt voor alle adviezen. Tendens van veel reacties is wel 'geld besparen' (zoals veel topics hier), maar dat is niet het doel. Uiteraard is minder maandelijkse kosten prima, maar niet mijn doel.
Maar blijkbaar zijn er dus wel warmtepompen die voldoende vermogen leveren voor huidige vermogens/warmtevraag? (dus zonder nadere isolatie).
Het betreft een mooi landhuis, daar ga ik geen voorzetmuren of strips, zonweringen etc. op zetten. Ik wil het graag in huidige aanbeeld houden. Daarom specifiek de vraag of er installaties zijn die dit warm krijgen/houden.
Je tip van 65 graden is nog wel heel valide, ik ga de boel op 55 graden max uitvoer zetten en kijken of het comfortabel blijft. Dit is denk ik de max van een warmtepomp setup? Zoiets bv
Wat natuurlijk kan is een aantal Zubadan's naar keuze in cascade zetten (de klassieke SHW140YAA die @Naalroc ook heeft bijvoorbeeld, dat zijn wel de krachtpatsers).
Ik zou er dan 2 pakken, geven bij Tbuiten -15 nog steeds 13KW per stuk bij Ta 55.
Maar ik ben nog steeds benieuwd waarom je het zou willen, meer kosten, minder rendement, meer geluid.
als aanpassen van gebouw niet wenselijk is moet je maximaal inzetten op afgifte. dus VEEL afgifte om de watertemperatuur omlaag te krijgen. dus dat betekent je huidige verwamingssysteem eruit mieteren en gewoon in 1x goed doen. dus maximaal inzetten op jaga's of T33 radiatoren over flinke lengtes en werken met centrale verdelers om elke radiator goed te kunnen voeden en afregelen. als je dit een beetje tactvol aanpakt kan je rustig onder de 40 graden komen qua stooktemperatuur.wimpie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:05:
[...]
Situatie:
- Eenpersoons huishouden, vrijstaande woning van 1990 die voor die tijd ruim boven de norm geรฏsoleerd is.
- Intergas combi ketel voor verwarming BG middels vloerverwarming en tapwater
- Sporadisch gebruik van traditionele radiatoren in slaapkamers
- Vloerverwarming, 6 groepen 14mm buis hoh 10cm via een open verdeler met pomp
- Gaskachel in de woonkamer voor af en toe bijverwarmen
- Gasverbuik 1500m3 waarvan naar schatting 1300m3 voor verwarming
Gezien de huidige gasprijzen en de behoefte te verduurzamen het volgende in gedachten na diverse topics te hebben gelezen en info te hebben ingewonnen.
- Vloerverwarming loskoppelen van de combi ketel, verdeler vervangen door en gesloten verdeler
- Monoblock WP van 5 kW plaatsen en rechtstreeks aansluiten op de VV verdeler
Hiermee hoop ik een grote hap uit de energierekening te halen (dit gecombineerd met het plaatsen van zonnepanelen) met minimale investering. Aangezien de gaskachel nog gewenst is, is het afsluiten van de gasaansluiting nog niet aan de orde. De combi ketel kan dan ook nog prima ingezet worden voor het tapwater en sporadisch gebruik van de radiatoren in de slaapkamers.
Mocht dit naar behoren functioneren dan kan later alsnog worden uitgebreid met een boiler voor SWW en een passende oplossing voor de radiatoren om de gasaansluiting weg te doen.
Graag verneem ik of hiermee laagdrempelig een goede basisstap wordt gemaakt in het duurzaam verwarmen van de woning of zie ik dingen over het hoofd? Daarnaast vragen die ik heb:
- Gezien de populariteit en backupheater zit ik te denken aan de Panasonic WH-MDC05J3E5, voldoet het vermogen, ook om deze later te combineren met een boilervat. Of zijn er betere alternatieven?
- Ik zou graag de combi ketel nog parallel willen aansluiten met de vloerverdeler voor het geval dat.. Hiervoor zat ik te denken aan een driewegklep in de aanvoer om te schakelen tussen WP / CV maar moet er nog wat in de retour komen om geen ongewenste stroming te krijgen? CV circuit moet primair in gebruik blijven voor de radiatoren.
Toevallig bieden ze dat in Spanje precies zo aan, goed voor 23kW. 2x SHW140YHA op de nieuwe binnenunit ERSC-VM2D: https://www.ecoclimagroup...-shw230yha-ersc-vm2d.htmlGrolsch schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:19:
[...]
Zoals anderen ook aangeven, waarom zou je het wel willen
Wat natuurlijk kan is een aantal Zubadan's naar keuze in cascade zetten (de klassieke SHW140YAA die @Naalroc ook heeft bijvoorbeeld, dat zijn wel de krachtpatsers).
Ik zou er dan 2 pakken, geven bij Tbuiten -15 nog steeds 13KW per stuk bij Ta 55.
Maar ik ben nog steeds benieuwd waarom je het zou willen, meer kosten, minder rendement, meer geluid.
Klopt, terechte opmerking.koevlaas2 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:08:
[...]
For the record: Je mag tegenwoordig geen gas meer bij nieuwbouw.
Maar veel projecten liggen al langer op de plank en vallen nog onder een oudere vergunning.
Maar ik zou zelfs bij een grote renovatie ook niet meer voor gas gaan ook al mag dat dan nog.
Renoveren is niet alleen huisje mooi maken, maar ook de basis goed uitvoeren zoals isoleren en kozijnen vervangen.
Stiekem denken we er wel eens over wat we met het deel van mijn schoonouders gaan doen (niet dat we ze door wensen hoor), maar het zijn hier ook voorzet binnenmuurtjes, kleden op het plafond en tegels nog op de lemen aangestampte grond. Maar je mag niets aan de buitenzijde veranderen.
Toch zou ik altijd proberen om voor all-electric te gaan, maar dat betekent een nieuwbouwwoning binnen de oude muren bouwen ondanks ik gewoon ook gas mag gebruiken en niet aan enige BENG norm hoef te houden.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 19:38
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Een Zubadan van 23 kW bestaat ook hoor.Grolsch schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:19:
[...]
Zoals anderen ook aangeven, waarom zou je het wel willen
Edit: Of een mooie Chinook.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
WP kunnen ook mooi in cascadekoevlaas2 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:54:
[...]
Een Zubadan van 23 kW bestaat ook hoor.
Via een buffervat kan dat mooi, maar vereist wel een installateur met kennis.
koevlaas2 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:01:
[...]
Via een buffervat kan dat mooi, maar vereist wel een installateur met kennis.
Met het oog op de aanvoer temp neem ik aan? Daar ben ik me bewust van en wil ik ondervangen door de aanvoer temp van de CV laag te zetten (die overigens al op 45 staat). Maar hoe kan ik het best tussen deze twee circuits switchen, middels een drieweg klep / kogelkraan in de aanvoer zoals voorgesteld? Deze ook toepassen in de retour?Proton_ schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:48:
@ipoffice Als je de vloerverwarming ook nog op gas wil kunnen draaien, moet je ook een mengverdeler houden.
Waar ik vervolgens de onzin uit moet halen of helemaal negeer en het op mijn eigen manier doeAdriaan71 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:13:
[...]
n Goeie leveranciers levert een hele goeie duidelijke werkschema aan.
We kennen jekoevlaas2 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:54:
[...]
Waar ik vervolgens de onzin uit moet halen of helemaal negeer en het op mijn eigen manier doe

[ Voor 9% gewijzigd door Adriaan71 op 03-01-2022 18:02 ]
Inderdaad, kan je er ook meteen Airco's op aansluiten voor de warme zomerskoevlaas2 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:54:
[...]
Een Zubadan van 23 kW bestaat ook hoor.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Nog mooier idd, een VRF gelijktijdig verwarmen van het zwembad en koelen.PentaClover schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:14:
[...]
Inderdaad, kan je er ook meteen Airco's op aansluiten voor de warme zomers
Wel even de portemonnee trekken.
Ach als je zonder met je ogen te knipperen 5000 m3 Gas verstookt, dan zal dat laatste niet zo'n probleem zijnkoevlaas2 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:17:
[...]
Nog mooier idd, een VRF gelijktijdig verwarmen van het zwembad en koelen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
zegt diegene die nog nooit de prijzen van VRF heeft gezien.PentaClover schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:20:
[...]Ach als je zonder met je ogen te knipperen 5000 m3 Gas verstookt, dan zal dat laatste niet zo'n probleem zijn

Dat is een incorrecte aanname van jeflippy schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:23:
[...]
zegt diegene die nog nooit de prijzen van VRF heeft gezien.
Recent nieuwe Pana monobloc en WPB neergezet, leidingwerk en elektra is aangesloten, (deze combi had ik in mijn vorige huis ook, dus installatie is niet zo spannend)
alleen subsidie vereist nu dat het inbedrijfstellen door een bedrijf is gedaan... Iemand ervaringen mee? (gaat om regio Groningen, als dat uitmaakt)
Boiler lijkt me toch wel uitgesloten van die regel.... Iemand bekend met die regels?
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Mijn FTC6 uit oktober 2020 heeft versie 1000 erop staan (code 190 geeft 1000) Heeft het nut om zo'n apparaat naar een hogere versie te brengen? (wordt dit alleen maar gedaan bij problemen bijvoorbeeld?)
ThaDude zit in de ICT en nieuwe software jeukt altijd
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Geen zwembadkoevlaas2 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:17:
[...]
Nog mooier idd, een VRF gelijktijdig verwarmen van het zwembad en koelen.
Divide and conquer.
Hey,duderuud schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:07:
[...]
Ik dacht al eens iets te zien van afwijking kamersensor ja.
Aangepast en voila, thermostaat geeft nu goede temperatuur aan๐๐ป
Waar heb je deze instelling nu gevonden op de binnen-unit? Ik kan het boekje helaas niet meer vinden na een opruim-bui van de wederhelft..

Daar blijken nogmaals toch genoeg trucs voor te zijn. Denk aan aansluiting buitenshuis laten opleveren of even een brief sturen naar de gemeente (zeker in een dorp zijn die lijntjes veel korter). In mijn familiekring zijn er meer mensen bezig, of recent klaar, met nieuwbouw en als het onderling ergens over gaat is het wel "hoe kom ik gewoon aan gas" of hoe slim ze wel niet zijn t.o.v. de rest van Nederland door een CV ketel te hebben "geen gezeur, niet moeilijk, altijd warm, veel veel goedkoper".koevlaas2 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:08:
[...]
For the record: Je mag tegenwoordig geen gas meer bij nieuwbouw.
Bijna iedereen lukt dit ook tenzij het gaat om een geheel nieuwe projectmatige wijk, dan wilt de netbeheerder er uiteraard niet aan.
Dat ik voor mijn 80'er jaren woning een monoblok warmtepomp overweeg/ ga nemen is daarom erg controversieel. Laatst vaderlief over de vloer gehad die mij even vertelde dat ik er goed spijt van ga krijgen omdat "als je nadenkt verwarmen op stroom altijd duurder is", "je je huis nooit meer lekker warm krijgt" en zijn hulp niet kan verwachten
3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89
Over welke regels heb je het nu? In principe mag je van alles zelf installeren. Alleen voor sommige zaken heb je wel een vergunning of certificaat nodig. Bijvoorbeeld als je met koudemiddel wil werken, dan moet je een STEK-monteur zijn om de leidingen te controleren/afpersen, de WP (bij)vullen etc. Bij een warmtepompboiler is dat vaak niet nodig omdat men dan bedoeld dat de WP en boiler bij elkaar in 1 apparaat zitten. Je hoeft dan alleen de stroom, water en lucht aan te sluiten.Gieliovd520 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:56:
Wat mij niet duidelijk wordt, is of een WP boiler ook net als een WP voor ruimte verwarming moet worden geรฏnstalleerd door een bevoegd installateur, of dat je een boiler wel zelf kunt doen.
Boiler lijkt me toch wel uitgesloten van die regel.... Iemand bekend met die regels?
Ter info, voor een VRV oplossing met buitenunit uit 2 delen zodat er tijdens een defrost toch doorverwarmd kan worden met een capaciteit van ~25 kW bij -10oC van bijv Daikin met een HT hydrobox en voor warmwater 500l opslag tanks, en bijvoorbeeld 8 airco binnen units, ben je aan materiaal zo'n โฌ 49000,- kwijt, dat is zonder installatie en leiding werk etc. dus zoals @koevlaas2 en @flippy al aangaven, geen goedkope oplossing.wimpie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:17:
[...]
Geen zwembad. Airco's erop aansluiten is wel een mooi idee - neem ik mee.
Dit is precies hoe wij het ook gedaan hebben, en draai zo inmiddels al 2 jaar na tevredenheid:)ipoffice schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:29:
Allen, graag ontvang ik een deskundige blik op onderstaande situatie en oplosrichting die ik in gedachten heb.
Situatie:
- Eenpersoons huishouden, vrijstaande woning van 1990 die voor die tijd ruim boven de norm geรฏsoleerd is.
- Intergas combi ketel voor verwarming BG middels vloerverwarming en tapwater
- Sporadisch gebruik van traditionele radiatoren in slaapkamers
- Vloerverwarming, 6 groepen 14mm buis hoh 10cm via een open verdeler met pomp
- Gaskachel in de woonkamer voor af en toe bijverwarmen
- Gasverbuik 1500m3 waarvan naar schatting 1300m3 voor verwarming
Gezien de huidige gasprijzen en de behoefte te verduurzamen het volgende in gedachten na diverse topics te hebben gelezen en info te hebben ingewonnen.
- Vloerverwarming loskoppelen van de combi ketel, verdeler vervangen door en gesloten verdeler
- Monoblock WP van 5 kW plaatsen en rechtstreeks aansluiten op de VV verdeler
Hiermee hoop ik een grote hap uit de energierekening te halen (dit gecombineerd met het plaatsen van zonnepanelen) met minimale investering. Aangezien de gaskachel nog gewenst is, is het afsluiten van de gasaansluiting nog niet aan de orde. De combi ketel kan dan ook nog prima ingezet worden voor het tapwater en sporadisch gebruik van de radiatoren in de slaapkamers.
Mocht dit naar behoren functioneren dan kan later alsnog worden uitgebreid met een boiler voor SWW en een passende oplossing voor de radiatoren om de gasaansluiting weg te doen.
Graag verneem ik of hiermee laagdrempelig een goede basisstap wordt gemaakt in het duurzaam verwarmen van de woning of zie ik dingen over het hoofd? Daarnaast vragen die ik heb:
- Gezien de populariteit en backupheater zit ik te denken aan de Panasonic WH-MDC05J3E5, voldoet het vermogen, ook om deze later te combineren met een boilervat. Of zijn er betere alternatieven?
- Ik zou graag de combi ketel nog parallel willen aansluiten met de vloerverdeler voor het geval dat.. Hiervoor zat ik te denken aan een driewegklep in de aanvoer om te schakelen tussen WP / CV maar moet er nog wat in de retour komen om geen ongewenste stroming te krijgen? CV circuit moet primair in gebruik blijven voor de radiatoren.
ik heb wel met vlinderkleppen een bypass erin gezet zodat we, mocht dat oooit nodig zijn nog steeds met de CV ketel kunnen vijverwarmen. Dit is echter nog nooit nodig geweest (zelfs niet vorig jaar met -10)
Bij installatie kijk ik daar nooit naar, het apparaat werkt zoals gekocht en als ik 'm inbedrijf stel dat werkt het doorgaans gewoon goed. Neemt niet weg dat mensen er dingen aan gaan veranderen zoals @ocaj laatst en dat er dan problemen aan het licht komen.ThaDude schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:20:
@koevlaas2 hoe kijk jij aan tegen die firmware update voor de Ecodan FTC6 controller? Kan jij vertellen hoe bij installatie bepaald wordt welke firmware versie erop komt/moet?
Mijn FTC6 uit oktober 2020 heeft versie 1000 erop staan (code 190 geeft 1000) Heeft het nut om zo'n apparaat naar een hogere versie te brengen? (wordt dit alleen maar gedaan bij problemen bijvoorbeeld?)
ThaDude zit in de ICT en nieuwe software jeukt altijd![]()
Ik heb 1x een aantal zubadans moeten updaten ivm een fabrieksperikel.
Haha heerlijk he...silverball schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:45:
[...]
Daar blijken nogmaals toch genoeg trucs voor te zijn. Denk aan aansluiting buitenshuis laten opleveren of even een brief sturen naar de gemeente (zeker in een dorp zijn die lijntjes veel korter). In mijn familiekring zijn er meer mensen bezig, of recent klaar, met nieuwbouw en als het onderling ergens over gaat is het wel "hoe kom ik gewoon aan gas" of hoe slim ze wel niet zijn t.o.v. de rest van Nederland door een CV ketel te hebben "geen gezeur, niet moeilijk, altijd warm, veel veel goedkoper".
Bijna iedereen lukt dit ook tenzij het gaat om een geheel nieuwe projectmatige wijk, dan wilt de netbeheerder er uiteraard niet aan.
Dat ik voor mijn 80'er jaren woning een monoblok warmtepomp overweeg/ ga nemen is daarom erg controversieel. Laatst vaderlief over de vloer gehad die mij even vertelde dat ik er goed spijt van ga krijgen omdat "als je nadenkt verwarmen op stroom altijd duurder is", "je je huis nooit meer lekker warm krijgt" en zijn hulp niet kan verwachten
Hier zelfde situatie gehad 5 jaar terug.. inmiddels praten ze wel anders
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ik wil het zwembad gaan verwarmen met een WP i.p.v. een gasketel. Dat heeft meerdere voordelen t.o.v. een zwembad WP. namelijk, de subsidie, ik kan hem aansluiten op de bestaande warmte wisselaar en als ik dezelfde koop als waarmee ik nu het huis verwarm, heb ik een backup WP.
Maar ik kan er helaas weinig over vinden. Probleem lijkt me bijvoorbeeld de doorvoer van de warmtewisselaar.
- Proton_
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Na heel wat lees en zoekwerk hebben we 2 opties uitgekozen:
1) Split unit met losse warmtepomp boiler (150l)
2) Split unit met geintegreerde watervoorziening (170l)
Behalve de kosten (de 2e optie is een stuk goedkoper vanwege subsidies), zijn er nog redenen waarom we voor de ene of de andere zouden kiezen?
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45ยฐ, 2870Wp W 45ยฐ, 820Wp Z 10ยฐ, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Jullie hebben ook het HTV circuit actief gelaten voor ruimten met radiatoren? Switch je zowel de aanvoer als retour van de VV tussen WP en CV?Gamer dรฉnis schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:40:
[...]
Dit is precies hoe wij het ook gedaan hebben, en draai zo inmiddels al 2 jaar na tevredenheid:)
ik heb wel met vlinderkleppen een bypass erin gezet zodat we, mocht dat oooit nodig zijn nog steeds met de CV ketel kunnen vijverwarmen. Dit is echter nog nooit nodig geweest (zelfs niet vorig jaar met -10)
Realiseer met dat het HTV circuit parallel actief houden voor de radiatoren in normaal gebruik wellicht wat complex gaat worden (goede scheiding met LTV/WP circuit, eigen buffervat voor het LTV circuit etc.). Dus overweeg om het hele circuit in normaal gebruik via de WP te doen en enkel een driewegkraan in de aanvoer om tussen beiden te schakelen.
Verder zit ik nog wat de stoeien met het in te zetten vermogen van de WP, zoals aangegeven is het jaarlijkse gasverbruik circa 1300m3, vrijstaande woning 1990, oppervlakte VV 60m2, radiatoren op slaapkamers sporadisch aan.
- O.b.v. gasverbruik: 1300/1650*8= 6,3kW
- O.b.v. GO 60*84= 5kW
Mij lijkt het verstandig om een 7kW versie te nemen, ook om eventueel de radiatoren nog wat aan te kunnen zetten en mogelijk later een SWW boiler te installeren. Wat is jullie advies o.b.v. ervaring?
Op de warmtewisselaar staat 40kW 34.000 kcal 136.000Btu/h
het kan zijn dat je de platenwisselaar moet vervangen voor een wat potenter model of gewoon een 2e ernaast zetten. maar het is echt geen probleem. zelfs in amerika zijn warmtepompen daarvoor de norm.woger schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:12:
Zijn er mensen die een WP gebruiken voor het verwarmen van het zwembad?
Ik wil het zwembad gaan verwarmen met een WP i.p.v. een gasketel. Dat heeft meerdere voordelen t.o.v. een zwembad WP. namelijk, de subsidie, ik kan hem aansluiten op de bestaande warmte wisselaar en als ik dezelfde koop als waarmee ik nu het huis verwarm, heb ik een backup WP.
Maar ik kan er helaas weinig over vinden. Probleem lijkt me bijvoorbeeld de doorvoer van de warmtewisselaar.
en bij welke temperaturen haalt hij dat?woger schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:11:
@Proton_
Op de warmtewisselaar staat 40kW 34.000 kcal 136.000Btu/h
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 04-01-2022 16:17 ]
kijk eerst eens op welke temperaturen je momenteel stookt. als je geen modelnummers hebt of zoiets waar je de dataheet mee kan opvragen moet je beetje proefondervindelijk te werk gaan.woger schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:18:
[...]
Er staat op Max temperature 130 C maar ik weet niet of de afgifte dan bij die temperatuur geldt..
[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 04-01-2022 16:19 ]
Moet ik hiervoor een constructeur laten rekenen of maak ik me druk om niks?
Look behind you! A three headed monkey!
is de vloer van hout of beton?MrScratch schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:22:
Heeft er iemand wel eens zitten rekenen aan de vloerbelasting ivm plaatsen van een Boilervat en CV-buffervat? Ik ben voornemens op mijn 2e verdieping van mijn woning uit 2005 een 300L boiler en 200L CV-buffervat te plaatsen. Maar dat is samen toch 500+ kg op de verdiepingsvloer. Ik ben van plan deze in de buurt van de buitenmuur aan te plaatsen, met het 1e vat aan de ene muur en het andere vat aan de andere muur. Hopelijk zorgt dit voor een betere verdeling van de belasting, maar evengoed is het best een gewicht.
https://www.toppy.nl/prod...SXbIPQXdpaw0aAviJEALw_wcB
Als ik de WP op 40 graden zou laten draaien zou ie dus ongeveer 8kW moeten doen.
Ik heb nooit gestookt met de gasketel, dus ik zou het niet weten, helaas.flippy schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:19:
[...]
kijk eerst eens op welke temperaturen je momenteel stookt. als je geen modelnummers hebt of zoiets waar je de dataheet mee kan opvragen moet je beetje proefondervindelijk te werk gaan.

Beton. Dat had ik er wel eens bij mogen zetten inderdaad.
dan is het geen probleem.MrScratch schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:26:
[...]
Beton. Dat had ik er wel eens bij mogen zetten inderdaad.
ik zou er dan 2 achter elkaar zetten en/of vervangen voor een veel grotere maat. ze zijn immers niet geweldig duur relatief gezien. elke graad dat je WP minder heet hoeft te stoken gaat je verbruik ~2% omlaag. dus als je van 40 naar 25C kan (ik noem maar een nummer) kan dat wel wat opleveren. meer wisselaar = meer beter. in de meest ideale situatie is je retour van de wisselaar op dezelfde temepratuur als je zwembadwater. dus als je de ruimte hebt om nog zon HF75 erachter/voor te plempen zou ik gewoon dat doen. je kan ze gewoon doorlussen.woger schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:24:
Ik heb nooit gestookt met de gasketel, dus ik zou het niet weten, helaas.
[ Voor 63% gewijzigd door flippy op 04-01-2022 16:36 ]
Als ik het mij goed herinner kun je 450kg/m2 makkelijk plaatsen op beton.MrScratch schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:22:
Heeft er iemand wel eens zitten rekenen aan de vloerbelasting ivm plaatsen van een Boilervat en CV-buffervat? Ik ben voornemens op mijn 2e verdieping met betonvloer van mijn woning uit 2005 een 300L boiler en 200L CV-buffervat te plaatsen. Maar dat is samen toch 500+ kg op de verdiepingsvloer. Ik ben van plan deze in de buurt van de buitenmuur aan te plaatsen, met het 1e vat aan de ene muur en het andere vat aan de andere muur. Hopelijk zorgt dit voor een betere verdeling van de belasting, maar evengoed is het best een gewicht.
Aangezien je 'm aan de buitenmuur (draagmuur?) zet heb je nog meer marge.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45ยฐ, 2870Wp W 45ยฐ, 820Wp Z 10ยฐ, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Wat gebruik je eigenlijk als referentie om exact (bijvoorbeeld) 21 graden te meten? Theoretisch kan de Madoka wel exact kloppen en het andere instrument waarmee je meer niet.
Ik had al een afwijking van -1 graden in de binnenuit staan. Maar met een IR thermometer zou hij nog - 0,5 graden verder mogen.
Afwijking van 1.5 graden is echter aardig veel als je er vanuit gaat dsr het 21,0 is huis is en het daadwerkelijk rondom 19,5 schommelt..
[ Voor 41% gewijzigd door Noord27 op 04-01-2022 17:19 ]
Bijplaatsen wordt moeilijk, misschien parallel, maar zelfs dat wordt lastig. Er staat bij dat ie voor zwembaden tot 135 kuub is en de mijne is 42 kuub, dus hij is redelijk oversized. Ik denk dat ik de huidige gebruik en een jaartje ga testen. Mocht het niet lekker werken, kan ik de wisselaar altijd nog vervangen.
Wat voor een leidingwerk moet ik dan nog aanleggen? Ik dacht aan 20mm kunststof leidingen, maar is bijvoorbeeld een drukvat nodig? Het leidingwerk zal ongeveer 15m zijn.
- Proton_
Vervangen is duurder dan aanvullen.
Een aparte zwembadwarmtepomp is ook niet bijster duur trouwens en scheelt een wisselaar dus hoger rendement.
Er zit ook verschil tussen warmhouden en opstoken
[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 04-01-2022 16:53 ]
Oke, maar een 300L vat heeft doorsnede van 55cm, dus een radius van 27.5cm en dat is maar 0.24m2. Dus dat is een belasting van 1400kg/m2. Dat is ruim 3x de door jou genoemde belasting. Hmmm, ik wordt hier toch wat onzeker van.DaWizza schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:39:
[...]
Als ik het mij goed herinner kun je 450kg/m2 makkelijk plaatsen op beton.
Aangezien je 'm aan de buitenmuur (draagmuur?) zet heb je nog meer marge.
Bij een zwembad warmtepomp zit de wissselaar in de WP en pomp je het zwembad water door de WP. Dan moet ik ook met PVC buizen e.d. gaan werken. Bovendien heb ik dan geen backupProton_ schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:52:
@woger eerst kijken hoe ver je komt klinkt als een plan
Vervangen is duurder dan aanvullen.
Een aparte zwembadwarmtepomp is ook niet bijster duur trouwens en scheelt een wisselaar dus hoger rendement.
Er zit ook verschil tussen warmhouden en opstoken
Je kan de krachten verdelen door het op een plaat te zetten.MrScratch schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:54:
[...]
Oke, maar een 300L vat heeft doorsnede van 55cm, dus een radius van 27.5cm en dat is maar 0.24m2. Dus dat is een belasting van 1400kg/m2. Dat is ruim 3x de door jou genoemde belasting. Hmmm, ik wordt hier toch wat onzeker van.
Heb je geen bouwtekeningen van het huis. Daar zou op moeten staan wat de draagkracht is van de vloer,
je moet niet kijken naar waar die voor geschikt is. je moet kijken naar de vermogensafgifte die je kan halen. en bij lagere temperaturen is die afgifte gewoon veel lager.woger schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:45:
@flippy
Bijplaatsen wordt moeilijk, misschien parallel, maar zelfs dat wordt lastig. Er staat bij dat ie voor zwembaden tot 135 kuub is en de mijne is 42 kuub, dus hij is redelijk oversized. Ik denk dat ik de huidige gebruik en een jaartje ga testen. Mocht het niet lekker werken, kan ik de wisselaar altijd nog vervangen.
Wat voor een leidingwerk moet ik dan nog aanleggen? Ik dacht aan 20mm kunststof leidingen, maar is bijvoorbeeld een drukvat nodig? Het leidingwerk zal ongeveer 15m zijn.
20mm is te weinig. ik zou echt 32mm uponor aanleggen als basis. als je onder de grond gaat moet je 32/110 terrendis gebruiken
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 04-01-2022 16:58 ]
Aansluiting is 1inch dus 25mm uponor zou dan genoeg moeten zijn volgens mij.flippy schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:57:
[...]
je moet niet kijken naar waar die voor geschikt is. je moet kijken naar de vermogensafgifte die je kan halen. en bij lagere temperaturen is die afgifte gewoon veel lager.
20mm is te weinig. ik zou echt 32mm uponor aanleggen als basis. als je onder de grond gaat moet je 32/110 terrendis gebruiken
32 dus.woger schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:00:
[...]
Aansluiting is 1inch dus 25mm uponor zou dan genoeg moeten zijn volgens mij.
Probeer svp niet voor een dubbeltje op de eerste rang te gaan zitten, liever in 1x goed.woger schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:00:
[...]
Aansluiting is 1inch dus 25mm uponor zou dan genoeg moeten zijn volgens mij.
25mm als je daar nog wat koppelingen tussen doet neemt de weerstand snel toe.
Dat kan vast wel goedkoper.PentaClover schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:54:
[...]
Ter info, voor een VRV oplossing met buitenunit uit 2 delen zodat er tijdens een defrost toch doorverwarmd kan worden met een capaciteit van ~25 kW bij -10oC van bijv Daikin met een HT hydrobox en voor warmwater 500l opslag tanks, en bijvoorbeeld 8 airco binnen units, ben je aan materiaal zo'n โฌ 49000,- kwijt, dat is zonder installatie en leiding werk etc. dus zoals @koevlaas2 en @flippy al aangaven, geen goedkope oplossing.
Ik heb een 400 liter + 120 liter buffer naast elkaar staan en gaat al 4,5 jaar goed.MrScratch schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:54:
[...]
Oke, maar een 300L vat heeft doorsnede van 55cm, dus een radius van 27.5cm en dat is maar 0.24m2. Dus dat is een belasting van 1400kg/m2. Dat is ruim 3x de door jou genoemde belasting. Hmmm, ik wordt hier toch wat onzeker van.
Wel door laten rekenen destijds, staat op 1e verdieping.
Gewoon uponor, als t maar geschikt is voor chloorhoudend water.woger schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:55:
[...]
Bij een zwembad warmtepomp zit de wissselaar in de WP en pomp je het zwembad water door de WP. Dan moet ik ook met PVC buizen e.d. gaan werken. Bovendien heb ik dan geen backup
Driewegkranen handbediend erbij,schakel je handmatig van zwembad naar verwarming, die paarlen chloorhoudend kan prima de cv in. Andersom is wellicht minder leuk, maar zou t invloed hebben op je zwemwater?
Let op, geen ijzer delen in je cv, dan kun je beter de wisselaar als back-up gaan gebruiken, minder efficiรซnt, maar voor nood wat boeit dat.
Met oud en nieuw staan er altijd overal minimaal 12 man op t balkon vuurwerk te kijken, 12x80kg, niemand maakt zich druk....Grolsch schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:12:
[...]
Ik heb een 400 liter + 120 liter buffer naast elkaar staan en gaat al 4,5 jaar goed.
Tot voor kort stond de thermostaat altijd op 21,5 of zelfs 22C. Veel warmer dan we normaal ingesteld hebben.Noord27 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:45:
@duderuud
Wat gebruik je eigenlijk als referentie om exact (bijvoorbeeld) 21 graden te meten? Theoretisch kan de Madoka wel exact kloppen en het andere instrument waarmee je meer niet.
Ik had al een afwijking van -1 graden in de binnenuit staan. Maar met een IR thermometer zou hij nog - 0,5 graden verder mogen.
Afwijking van 1.5 graden is echter aardig veel als je er vanuit gaat dsr het 21,0 is huis is en het daadwerkelijk rondom 19,5 schommelt..
Daarom heb ik een temperatuur metertje gekocht om te zien of het wel klopte.
En die losse meter bevestigd ons vermoeden, 1,5C te hoge temperatuur.
Helaas is het een groot collectief bouwproject. Kan de contructie-info downloaden, is 1850 paginas met tekeningen en constructieberekingen. Ik kan het niet vinden. Ik zie wel vaak 24cm breedplaatvloer genoemd worden, maar niet wat de belasting daarvan is.woger schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:56:
[...]
Je kan de krachten verdelen door het op een plaat te zetten.
Heb je geen bouwtekeningen van het huis. Daar zou op moeten staan wat de draagkracht is van de vloer,
Oke, dat geeft wel iets van comfort. Op een frame plaatsen kan ook zoals eerder genoemd.Grolsch schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 17:12:
[...]
Ik heb een 400 liter + 120 liter buffer naast elkaar staan en gaat al 4,5 jaar goed.
Ik kijk nog wel eens op de Amerikaanse website Ecorenovator (ook een forum) en vond daar deze post: https://ecorenovator.org/forum/showthread.php?p=64339
In de 5e bijdrage zie je een link naar een pdf document waarin een Engelsman volledig omschrijft, hoe die zelf een hele WP heeft gebouwd. Weliswaar met gekochte componenten (compressor, warmtewisselaars, etc.).
Ondanks het feit dat hij een capilair als "expansieventiel" gebruikt, haalt hij toch een COP van 4 (weliswaar met bodemwarmte). Dat lijkt me niet slecht en er is nog wel wat ruimte voor verbeteringen die hij zelf ook omschrijft.
Voor de echte hobbyisten is dit een leuke optie voor weinig geld.....
Zwerius Kriegsman
Als jij 100 kg weegt, hoe groot zijn je voeten dan?MrScratch schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:54:
[...]
Dat vind ik wel erg kort door de bocht.
Die vaten wegen samen echt geen 500 kg, maar hebben ook nog een leeggewicht. Uitgaande van stalen vaten moet je daar in totaal ook zeker wel 200 kg voor rekenen. Er komt dus een pieklast van zo'n 700 kg op die vloer.
Als dat toevallig vlak naast een trapgat is, waar de vloer toch al verzwakt is, dan is dat veel te veel om er zomaar even op te zetten. Daar zou ik zeker even een specialist naar laten kijken.
Dit topic is gesloten.