Mitsubishi ecodan van 4 kW voor vervanging van 1500 m3 gas, anticiperend op veel extra isoleren.
- WP inkoop 3500,- in Spanje
- buitenunit en f-gassen installatie , aanleg in tuin en inwerkingstelling laten doen voor 2500,-
- subsidie 2700,-
- doorstroomverwarmer 375,-
- CV aansluiten, warmwater en elektra heb ik zelf gedaan, erg niet-spannend. Qua elektra zul je inderdaad wel wat extra kwijt zijn als je er niet voor opgeleid bent.
Als je besluit om dus een doorstroomverwarmer ipv een boiler te nemen bespaar je ontzettend veel extra installatiewerk, apparaatkosten, ruimte, hoofdbrekens, legionella dingen, etc.
Bij mij was het, met alleen radiatoren, CV eruit, gas weg, en 2 aansluitingen maken op de huidige 28 mm aanvoer en retour. Meer niet, oh ja , een vuilafscheider er tussen proppen.
En nu betaal ik nog 150,- per wintermaand ongeveer, terwijl ik vroeger 200,- gedurende 12 maanden lang betaalde. Dit gaat nog minder worden als ik verder ga met isolatie en andere besparingen zoals een dwtw. Die tellen niet mee bij de wp investering natuurlijk.
[
Voor 4% gewijzigd door
joezzt op 28-02-2023 08:32
]
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L