Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 238 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.939 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Gary199 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:00:
spouwanker heeft andere frequentie dan steen. steen/massa "doodt" de trilling, spouwanker zou als een gemankeerde stemvork kunnen werken of als een 1-snarig muziekinstrument.
Dit is echt onzin. Of zit hier een chat-Bard achter.. >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Jaap19 op 27-02-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
koevlaas2 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:04:
[...]

Ventileer je dan niet ? Door natuurlijke ventilatie kreeg ik het koud op de bank en nu met WTW niet meer.
Ik zou me kunnen voorstellen dat het de gebruikelijke luchtcirculatie betreft aangewakkerd door de ventilatoren of fancoils in bijv. de geweldige Jaga.
Mensen die het weten beweren dat warme lucht opstijgt en bij afkoeling weer naar beneden dondert. Het schijnt, dat je daar vooral last van hebt bij niet geisoleerde muren.
WTW, is dat women to women ?
Met vrouwen op de bank zou ik het ook niet meer koud hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Jaap19 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:05:
[...]

Nee, Gary199

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Jaap19 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:05:
[...]

Vraag het een geluidstechnicus, die praat je bij zonder ook maar in de buurt van onzin te hoeven komen en om het nog wat spannender te maken: onder omstandigheden kan er bij voldoende lengte zelfs sprake zijn van interferentie..

[ Voor 17% gewijzigd door Gary199 op 27-02-2023 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@Gary199 't Gaat er niet om dat zo'n anker geluid maakt an sich, maar dat deze de muren koppelt (het wordt dus één muur) en daarmee ook het geluid.

Zo zijn er ook weleens problemen met rijtjeshuizen waarbij de spouwmuren middels ankers aan elkaar vastzitten. Geluid van huis A kan dan weleens heel goed hoorbaar zijn huis B of zelfs huis C.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:06:
@Gary199 't Gaat er niet om dat zo'n anker geluid maakt an sich, maar dat deze de muren koppelt (het wordt dus één muur) en daarmee ook het geluid.

Zo zijn er ook weleens problemen met rijtjeshuizen waarbij de spouwmuren middels ankers aan elkaar vastzitten. Geluid van huis A kan dan weleens heel goed hoorbaar zijn huis B of zelfs huis C.
Geluidstechnisch i.i.g. niet. 1 muur van 20cm dikte houdt meer geluid tegen dan 2 van 10 cm.
Glas gaat op dezelfde wijze met geluid om.
1 glasplaat van 10mm dikte houdt meer geluid tegen dan 2 van 5 met een spouw
Zie conform verklaringen van glas. Ik heb het niet bedacht.
Een spouwanker koppelt, voegt niets samen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
killer2 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:45:
[...]

@Ronald.42 Zou je mij een DM kunnen sturen, ik sta ook op het punt dezelfde te kopen en wat even benieuwd of ie bevalt en hoe je hem hebt aangesloten :)
Hij bevalt, ik heb zelfs vrijdag 17 februari nog 1 besteld en die is afgelopen woensdag geleverd.

Ik draai met dat ding op een 1000 liter buffer, hij kijkt alleen naar de buffer temperatuur en zorgt dat die op het juiste nivo blijft.
Secundaire pompen zorgen dat die warmte over de woning verdeeld worden.

Die ik onlangs besteld heb komt zonder buffer op een combinatie van vloerverwarming en radiatoren.
Geen idee nog hoe dat gaat draaien daar kom ik pas volgende winter achter.

Maar vooralsnog ben ik tevreden over de cop en het geluid buiten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apocalyps895
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 20:57
In middels draait mijn WP (yutaki) nu 2 maanden (iets vertraging in de renovatie maar er is inmiddels verwarming) met dank aan @koevlaas2 die een paar keer helemaal naar de Achterhoek is gekomen voor assistentie.

Inmiddels heb ik het eea nu ingeregeld dat hij redelijk optimaal draait. Nu merk ik wel dat de waterpomp constant draait, de settings standaard of thermo off hebben geen effect. Is dit erg dat deze de hele tijd draait?

Daarnaast merk ik dat de standaard mee geleverde thermostaat van Hitatchi bijzonder werkt. Ik heb deze op 19 graden staan. Vanaf 19.5 gaat de WP aan en verwarmd de ruimte tot ongeveer 20.8 dus bijna 2 graden meer dan de ingestelde 19 waardoor de WP ongeveer 4 a 5 uur met koude dagen aan staat. Heeft iemand ervaring hiermee? (In de maand januari een COP van ~ 3,75 op basis van de energie data uit de WP zelf)

Ik weet dat er ook een normale thermostaat kan verbinden aan de WP ik weet niet of er goede suggesties zijn voor een "normale" (draadloze?) thermostaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:22
Wat een verschil in comfort idd! Nu in een moderne, vrij nieuwe vakantiewoning met vvw en type C ventilatie, geef mij maar 't comfort van mijn jaren 50 woning met radiatoren en type D ventilatie met WTW.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Heb nog een aardige site gevonden en die bevestigt wat ik met mijn L/L al constateerde (minimale bezuiniging op energiekosten). Ik verdien een L/W met een investering van €15.000,- echt niet terug met mijn gasverbruik van 950m3 per jaar uit het verleden. Zelfs zonder houtkachel met 1400m3 niet. Hybride pas na zo'n 12,5 jaar, full electric meer dan 20 jaar. https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Ik twijfel na maanden zoeken naar een installateur en rekenen of ik nu maar niet gewoon een nieuwe Intergas ketel ga hangen. Zou het graag anders doen maar het kan gewoon niet uit economisch gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
MotorBeast schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:09:
Heb nog een aardige site gevonden en die bevestigt wat ik met mijn L/L al constateerde (minimale bezuiniging op energiekosten). Ik verdien een L/W met een investering van €15.000,- echt niet terug met mijn gasverbruik van 950m3 per jaar uit het verleden. Zelfs zonder houtkachel met 1400m3 niet. Hybride pas na zo'n 12,5 jaar, full electric meer dan 20 jaar. https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Ik twijfel na maanden zoeken naar een installateur en rekenen of ik nu maar niet gewoon een nieuwe Intergas ketel ga hangen. Zou het graag anders doen maar het kan gewoon niet uit economisch gezien.
Er wordt gerekend met een gasprijs van 0.59 per m3 met 0% stijgend per jaar. Persoonlijk geloof ik daar niet zo in.

Vastrechttarief stijgt niet, er zit geen factor voor onderhoud in. Dit soort sommetjes kan je zelf ook wel, en beter

[ Voor 6% gewijzigd door Jaap19 op 27-02-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:35
@MotorBeast , bij mij klopt er geen bal van. Ik zou meer geld kwijt zijn per jaar en de investering nooit terug verdienen. Terwijl ik nu elk jaar terug krijg ipv betalen. Zie wel dat de gasprijs niet in te voeren is en daar een waarde voor staat, waar ik geen gas meer voor kan kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:49

Dat kunnen wel meer dingen niet als je ze terug wilt verdienen. Die nieuwe ketel haal je er ook niet uit, al is hij ook veel goedkoper. Mijn oude Elga had ik er, mede dankzij de subsidie, overigens wel binnen een paar jaar uit. De investering die ik nu heb gedaan om de laatste <300m3 kwijt te raken ga ik echter nooit een keer terugverdienen en is economisch gezien dus zwaar onverantwoord, maar alleen al het feit dat ik nu helemaal niet meer bijdraag aan dat drama in Groningen maakt het voor mij iedere euro waard.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Dapdodo schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:16:
@MotorBeast , bij mij klopt er geen bal van. Ik zou meer geld kwijt zijn per jaar en de investering nooit terug verdienen. Terwijl ik nu elk jaar terug krijg ipv betalen. Zie wel dat de gasprijs niet in te voeren is en daar een waarde voor staat, waar ik geen gas meer voor kan kopen.
Dat zag ik ook, site werkt niet goed. Je kan eerst aangeven dat je nog gas blijft gebruiken voor gas, dan de gasprijs aanpassen en dan weer aangeven dat je elektrisch kookt. Dan rekent hij wel met die aangepaste gasprijs.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Aziraphale schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:22:
[...]

Dat kunnen wel meer dingen niet als je ze terug wilt verdienen. Die nieuwe ketel haal je er ook niet uit, al is hij ook veel goedkoper. Mijn oude Elga had ik er, mede dankzij de subsidie, overigens wel binnen een paar jaar uit. De investering die ik nu heb gedaan om de laatste <300m3 kwijt te raken ga ik echter nooit een keer terugverdienen en is economisch gezien dus zwaar onverantwoord, maar alleen al het feit dat ik nu helemaal niet meer bijdraag aan dat drama in Groningen maakt het voor mij iedere euro waard.
Ik snap je punt. Ik stook ook met L/L vanwege klimaat maar het moet wel leuk blijven. Ik hoef er echt niet rijk van te worden maar ik ben niet zo groen en rijk dat ik er dik geld op kan/wil toegeven. Ik ga er nog eens goed over nadenken maar als mijn ketel nu instort moet ik iets. Vandaag sprak ik een installateur en die geeft ook aan dat levertijden nu meer dan 1 jaar zijn bij zo'n beetje alle grote merken. Hij adviseerde me met mijn gasverbruik overigens ook een HR Ketel te hangen. Levert zowel WP als Ketels.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 27-02-2023 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MotorBeast schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:32:
[...]

Ik snap je punt. Ik stook ook met L/L vanwege klimaat maar het moet wel leuk blijven. Ik hoef er echt niet rijk van te worden maar ik ben niet zo groen en rijk dat ik er dik geld op kan/wil toegeven. Ik ga er nog eens goed over nadenken maar als mijn ketel nu instort moet ik iets. Vandaag sprak ik een installateur en die geeft ook aan dat levertijden nu meer dan 1 jaar zijn bij zo'n beetje alle grote merken.
Je kan dus sowieso beter 't instorten van de CV voor zijn. Als je daar bang voor bent beter z.s.m. die warmtepomp gaan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
blb4 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:35:
[...]

Je kan dus sowieso beter 't instorten van de CV voor zijn. Als je daar bang voor bent beter z.s.m. die warmtepomp gaan installeren.
Als ik dat al zou willen......niet te leveren etc etc. Maar dat heb ik hier al vaker gemeld dus laten we die riedel maar achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:49
[...]

Ik snap je punt. Ik stook ook met L/L vanwege klimaat maar het moet wel leuk blijven. Ik hoef er echt niet rijk van te worden maar ik ben niet zo groen dat ik er dik geld op kan/wil toegeven. Ik ga er nog eens goed over nadenken maar als mijn ketel nu instort moet ik iets. Vandaag sprak ik een installateur en die geeft ook aan dat levertijden nu meer dan 1 jaar zijn bij zo'n beetje alle grote merken.
Dat laatste is inderdaad doffe ellende momenteel. En ik snap ook wel dat het leuk moet blijven - de 23% prijsstijging van Nibe ten opzichte van de orderdatum vond ik ook niet echt grappig meer...

Ik zou zelf met dat verbruik direct voor een monoblock gaan en dan eventueel toch uit Duitsland oid halen en zelf gaan installeren

[ Voor 8% gewijzigd door Aziraphale op 27-02-2023 20:46 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Aziraphale schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:22:
[...]

Ik ga dan ook uit van de kosten en besparingen van mijn gehele verduurzamings- & comfortverbeteringsproject en niet van alle individuele stappen. Er zijn stappen bij de een enorm (financieel) rendement (b.v. zonnepanelen) bij maar ook stappen die alleen maar geld kosten maar wel een enorme comfortverbetering (b.v. markiezen). Alle maatregelen samen hebben mij vanaf 2011 t/m nu € 50.000 gekost en die heb ik in 2030 terugverdiend. Per jaar is de besparing nu € 3.800 t.o.v. de situatie in 2008-2010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
[...]

Ik snap je punt. Ik stook ook met L/L vanwege klimaat maar het moet wel leuk blijven. Ik hoef er echt niet rijk van te worden maar ik ben niet zo groen dat ik er dik geld op kan/wil toegeven. Ik ga er nog eens goed over nadenken maar als mijn ketel nu instort moet ik iets. Vandaag sprak ik een installateur en die geeft ook aan dat levertijden nu meer dan 1 jaar zijn bij zo'n beetje alle grote merken.
Ik kan je beredenering goed volgen, en denk ook dat het een gezonde gedachtegang is. De terugverdientijd o.b.v. de huidige "laten installeren" prijzen is gewoon een beetje kansloos. En dat geldt alleen maar meer op het moment dat je (zoals jij) al een lage stookkosten hebt vanwege goede isolatie e.d.
En als je dan zoveel moet uitgeven, kun je je afvragen of dat wel groen is. Immers kon je anders datzelfde geld voor een ander (goed/nuttig) doel gebruiken. En in jouw situatie, omdat je al een L/L -oplossing hebt, maakt dat alleen nog maar meer zo.

Succes met de afwegingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
blb4 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:45:
[...]

Ik ga dan ook uit van de kosten en besparingen van mijn gehele verduurzamings- & comfortverbeteringsproject en niet van alle individuele stappen. Er zijn stappen bij de een enorm (financieel) rendement (b.v. zonnepanelen) bij maar ook stappen die alleen maar geld kosten maar wel een enorme comfortverbetering (b.v. markiezen). Alle maatregelen samen hebben mij vanaf 2011 t/m nu € 50.000 gekost en die heb ik in 2030 terugverdiend. Per jaar is de besparing nu € 3.800 t.o.v. de situatie in 2008-2010.
Als ik netto €12.000,- kwijt ben aan een WP (ga ik volgens mij al niet meer redden die prijs :N ) kan ik tegen de huidige prijzen zo'n 9230m3 gas verstoken. Dat is voor mij 10 jaar stoken.

Ik heb reeds 10 jaar geleden al mijn huis geisoleerd, afgifte vergroot en getuned en daarom stook ik dus ook zo weinig. Kom van 2000m3 per jaar toen ik hier 20 jaar geleden kwam wonen.

WP gaat met de huidige prijzen en vraag zichzelf ben ik bang totaal uit de markt prijzen. Dit terwijl voor de meerderheid van de kopers de prijzen 2 jaar geleden al teveel van het goede waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:54
MotorBeast schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:57:
[...]

Als ik netto €12.000,- kwijt ben aan een WP (ga ik volgens mij al niet meer redden die prijs :N ) kan ik tegen de huidige prijzen zo'n 9230m3 gas verstoken. Dat is voor mij 10 jaar stoken.

Ik heb reeds 10 jaar geleden al mijn huis geisoleerd, afgifte vergroot en getuned en daarom stook ik dus ook zo weinig. Kom van 2000m3 per jaar toen ik hier 20 jaar geleden kwam wonen.

WP gaat met de huidige prijzen en vraag zichzelf ben ik bang totaal uit de markt prijzen. Dit terwijl voor de meerderheid van de kopers de prijzen 2 jaar geleden al teveel van het goede waren.
Ja een aantal collega's bij mij die hun 15jr oude CV ook voor een CV nog snel vervangen. €15.000 voor een warmtepomp om 1.500 kuub gas te besparen (jaarverbruik gas) gaat je gewoon een heel stuk meer geld kosten dan gewoon een nieuwe CV te laten plaatsen.
De meesten koken al elektrisch, maar van het gas af wilde iedereen maar gaat nu toch niet meer doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Whiskey48 op 27-02-2023 21:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
[...]

Ik heb reeds 10 jaar geleden al mijn huis geïsoleerd, afgifte vergroot en getuned en daarom stook ik dus ook zo weinig. Kom van 2000m3 per jaar toen ik hier 20 jaar geleden kwam wonen.

Dat is dus waarom je m.i. alle maatregelen samen moet nemen in een berekening. Als je eerst 't laag hangende fruit doet (lage investeringskosten, hoog rendement) kom je op een bepaalt moment nooit meer aan een financieel rendement van de laatste stappen (hoge investeringskosten, laag of zelfs negatief rendement).

Reken de boel eens door vanaf dat je 10 jaar geleden bent gaan investeren en besparen.

Wij zaten in 2008-2010 met 2400 m³ gas- en 7000 kWh elektriciteitsverbruik per jaar. Afgelopen jaar nog geen 750 m³ en (zonder EV) 4000 kWh welke volledig door PV gedekt.

Als ik alleen de WP reken (extreem lage kosten; zelf aangelegd, € 4.100 met aftrek van de subsidie) dan is de terugverdientijd daarvan zelfs voor mij 12 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3u5iX1NYCaK2qdV3GFlVjKmQy8o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RwgA9SyKnfIHbF3OizDfaTK9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfgPyCP0zKvTCFYiOoECANjaedk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yhkNC3vt4FXtrZX5bTzVzktI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door blb4 op 27-02-2023 21:24 . Reden: kostenplaatje & besparingsplaatjes toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:13

Als Je niet wil, geef dat gewoon toe and jezelf en de generatie na je, maar verspil geen energie aan bevestiging na bevestiging zoeken voor je eigen (on) gelijk.

Die berekening is op zo veel gebieden lek dat je het toch niet serieus kan nemen. Zet ‘t dan op z’n minst zelf in excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
[...]

Die 12k is ruim. Ik geef nu iets meer dan 10 uit om ruim het dubbele aan gas te vervangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:51

Superbeagle

Always smile

Whiskey48 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:01:
[...]

Ja een aantal collega's bij mij die hun 15jr oude CV ook voor een CV nog snel vervangen. €15.000 voor een warmtepomp om 1.500 kuub gas te besparen (jaarverbruik gas) gaat je gewoon een heel stuk meer geld kosten dan gewoon een nieuwe CV te laten plaatsen.
De meesten koken al elektrisch, maar van het gas af wilde iedereen maar gaat nu toch niet meer doen.
En als genoeg mensen dat doen dan kakt de vraag vanzelf in geheel volgens de economische principes.

Ik gok dat de markt over een jaar of twee in evenwicht komt.

offtopic:
@Ronald.42 welkom terug uit de Tweakers gevangenis d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Superbeagle op 27-02-2023 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15-09 15:19
overhyped schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:14:
[...]

Die 12k is ruim. Ik geef nu iets meer dan 10 uit om ruim het dubbele aan gas te vervangen.
Hmm ik zie toch best wat offertes langs komen die ruim over die 12k heen gaan, durf alleen even niet te zeggen of dat netto (na subsidie) is. Maar het zal idd ook wel goedkoper kunnen mag ik hopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
De tegel weghalen heeft niet/nauwelijks geholpen tegen de lage resonantie in huis. Het is ook niet veel meer maar met name nog hoorbaar binnen als de ventilator of compressor langzamer gaat draaien heb ik het idee. Morgen even een beetje loggen.

Zaterdag dus maar de veertjes eronder en mocht dat nog steeds niet werken dan helaas maar verder naar voren de tuin in met Terrendis leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199

De kwaliteit van de berekening door deze site is net zo goed als de kwaliteit/realiteit die je er zelf in stopt met reele cijfers
Echter, hybride kan de berekening tot 75% voor de WP. Dat zou best eens 85% kunnen zijn afhankelijk van woning etc. En die Eur 15.000,- voor hybride is veel te veel. Stop de tijd in het zoeken en vinden van iemand die ook nog gewoon mens is en enig ondernemersfatsoen bezit. Ik heb gekocht wat ik noodzakelijk vond met enige extra's aan meters. Had ook Eur 1.000,- goedkoper gekund. Netto investering na subsidie Eur 2.750,- is Eur 4.200,- Elektrisch + f-gassen Eur 1.200,- inbegrepen.
Rest zelf gedaan. Probeer fot's te krijgen van een paar installaties hier en inventariseer wat/hoe moet gebeuren. Een ondernemers maakt een ondernemersplan en alles wat daar onder behoort te hangen. Maak een behoeften lijst onderdelen, bouwplan, montageplan en regel wat hulp linksom of rechtsom.
Denk niet dat alle zelf-installateurs hier alle technici zijn met 2 rechterhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:25
Whiskey48 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:01:
[...]

Zou mij ook niet verbazen dat beleidsmakers zich gaan herzien in de all-electric toekomst. Zeker nu het uitbreiden van het stroomnet echt inzichtelijk begint te worden. En het feit dat nl een van de beste gasnetten ter wereld heeft waar enorm veel MWH getransporteerd kan worden.
Als je gaat doorrekenen is gas helemaal zo slecht nog niet (zie de huidige NMB discussie warmtepompen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
Technician- schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:42:
[...]

Zou mij ook niet verbazen dat beleidsmakers zich gaan herzien in de all-electric toekomst. Zeker nu het uitbreiden van het stroomnet echt inzichtelijk begint te worden. En het feit dat nl een van de beste gasnetten ter wereld heeft waar enorm veel MWH getransporteerd kan worden.
Als je gaat doorrekenen is gas helemaal zo slecht nog niet (zie de huidige NMB discussie warmtepompen).
Het is beroerd dat 't beleid van de overheid zo enorm achterloopt. Het is al jaren duidelijk dat de toekomst all-electric is, 't is vele malen efficiënter en minder vervuilend. 't grootste probleem is dat elke omschakeling tijd kost en dat als je dat je sneller wil dat extra geld kost. De weg vooruit is z.s.m. enorme wind- & zonneparken bijbouwen waardoor elektriciteit veruit de voordeligste energievorm wordt. Dan komt de rest vanzelf (en wordt de terugverdientijd van WP's ook weer korter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:40
overhyped schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:14:
[...]

Kan je vertellen hoe je dat doet? Welke WP, welke installateur, hoeveel subsidie, etc? Ik kom niet onder de €20k om van 2000 m3 gas af te komen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nico_GTR
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-08 10:15
Nou de Wolf CHA 7 kW draait. Droogproces voor de dekvloer in gang gezet, temperatuur in huis is langzaam aan het stijgen. Super!

275 liter warm water boiler.
200 liter buffervat verwarming.
Vloerverwarming onder.

Vloer geïsoleerd met 22 cm PIR en 5 cm tempex.
Spouwmuur isolatie en de rest moet nog.

We zijn nog niet klaar maar het voelt als een enorme overwinning.

Oh ja investering van 15.000 voor subsidies. En 25k aan isolatie en vloerverwarming en tegels etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Nico_GTR op 27-02-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:58:
[...]

Het is beroerd dat 't beleid van de overheid zo enorm achterloopt. Het is al jaren duidelijk dat de toekomst all-electric is, 't is vele malen efficiënter en minder vervuilend. 't grootste probleem is dat elke omschakeling tijd kost en dat als je dat je sneller wil dat extra geld kost. De weg vooruit is z.s.m. enorme wind- & zonneparken bijbouwen waardoor elektriciteit veruit de voordeligste energievorm wordt. Dan komt de rest vanzelf (en wordt de terugverdientijd van WP's ook weer korter).
Laten we de inflatie miet vergeten, de overheden hebben die nodig voor het financieren van alle idioot megalomane plannen. De particulier kan meeliften met de afbetaling van zijn investeringen. Probeer gemeentelijk geld te lenen voor verduurzaming. Gas zal duur blijven en duurder worden al was dat ook alleen maar door verhoging van de energiebelasting. De overheid zal genadeloos zijn met de energiebelasting om de aanleg van transportnetten etc etc te helpen financieren.
Ook de defensie uitgaven gaat erg veel geld kosten evenals de wederopbouw van het uitgeleefde Groningen. Ook dat moet betaald.De USA hebben enorme schulden opgebouwd en defensie kost meer geld dan ooit . Ook daar zal de inflatie zijn afbetalingswerk moeten doen. Lonen zullen nog een aantal jaren fors blijven stijgen.
Dus: meeliften met de massa. Wordt/blijft het toch te veel, er zijn een hoop cv-ketels te koop met weinig draaiuren voor weinig geld.
WP + panelen is een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:38
RichieB schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:59:
[...]

Kan je vertellen hoe je dat doet? Welke WP, welke installateur, hoeveel subsidie, etc? Ik kom niet onder de €20k om van 2000 m3 gas af te komen.
Hij installeert hem zelf waarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico_GTR
Insert12 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:18:
[...]

Hij installeert hem zelf waarschijnlijk.
Heb ik ook gedaan, weet nog steeds niet of ik het kan aanraden. Wel super leerzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
Nico_GTR schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:21:
[...]

Heb ik ook gedaan, weet nog steeds niet of ik het kan aanraden. Wel super leerzaam.
Lol zo voel ik hem ook een beetje momenteel ;) Van de eerste leer je iig een hele hoop dingen die je bij de tweede direct anders/goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Technician- schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:42:
[...]

En waar komt al dat gas vandaan ? Bijgemengd waterstof ? Zal niet goedkoop worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico_GTR
Evanrvb schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:35:
[...]

Lol zo voel ik hem ook een beetje momenteel ;) Van de eerste leer je iig een hele hoop dingen die je bij de tweede direct anders/goed doet.
Dat, volgende keer begin ik helemaal anders. Komt nog wel eens een zonneboiler bij denk ik. Dan nog maar eens kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
Corne-P schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:46:
[...]

https://xn--zhler-plattfo...23-inklusive-1-Einbausatz

Dat is degene die ik besteld heb.
Uit het bestelnummer kan ik ook weinig halen; S-KMP-MC302-1,5-130-1EBS

[...]

Dat is het hem juist. Ik weet niet of hij überhaupt uitleesbaar is. Ik hoop het wel anders heb ik er 1 gekocht waar ik geen zak aan heb :/
Het is er 1 met typenummer 303W702DB.

De laatste paar cijfers moet ik uit het display halen. Ik twijfel om die al op te starten aangezien hij nu nog volledig nieuw en ongebruikt is. Retourneren ben ik sowieso al te laat mee maar eventueel te koop aanbieden is een stuk handiger als hij nog helemaal nieuw is een de verzegeling van de batterij er nog tussen zit.
Aangezien er hier een hele hoop Kamstrup eigenaren bij zitten hoopte ik wat wijzer te worden zonder de boel op te starten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
blb4 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:12:
[...]

Dat is dus waarom je m.i. alle maatregelen samen moet nemen in een berekening. Als je eerst 't laag hangende fruit doet (lage investeringskosten, hoog rendement) kom je op een bepaalt moment nooit meer aan een financieel rendement van de laatste stappen (hoge investeringskosten, laag of zelfs negatief rendement).

Reken de boel eens door vanaf dat je 10 jaar geleden bent gaan investeren en besparen.

Wij zaten in 2008-2010 met 2400 m³ gas- en 7000 kWh elektriciteitsverbruik per jaar. Afgelopen jaar nog geen 750 m³ en (zonder EV) 4000 kWh welke volledig door PV gedekt.

Als ik alleen de WP reken (extreem lage kosten; zelf aangelegd, € 4.100 met aftrek van de subsidie) dan is de terugverdientijd daarvan zelfs voor mij 12 jaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik word wel een beetje moe van al die "leg het dan zelf aan" adviezen. Leuk dat jullie dat zelf doen, mooi dat dan je terugverdien termijn korter is, maar er zijn mensen zoals ik met voldoende zelfkennis die weten dat dat gaat aflopen met een drama. Verder heb ik absoluut geen zin in gezeur als ik dat al zou doen met garantie ellende. Iets van ieder zijn vak en expertise. Daarom verdient een ieder zijn brood in de expertise waar hij goed in is. Daar is heel onze economie op gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Gary199 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 21:34:
[...]

De kwaliteit van de berekening door deze site is net zo goed als de kwaliteit/realiteit die je er zelf in stopt met reele cijfers
Echter, hybride kan de berekening tot 75% voor de WP. Dat zou best eens 85% kunnen zijn afhankelijk van woning etc. En die Eur 15.000,- voor hybride is veel te veel. Stop de tijd in het zoeken en vinden van iemand die ook nog gewoon mens is en enig ondernemersfatsoen bezit. Ik heb gekocht wat ik noodzakelijk vond met enige extra's aan meters. Had ook Eur 1.000,- goedkoper gekund. Netto investering na subsidie Eur 2.750,- is Eur 4.200,- Elektrisch + f-gassen Eur 1.200,- inbegrepen.
Rest zelf gedaan. Probeer fot's te krijgen van een paar installaties hier en inventariseer wat/hoe moet gebeuren. Een ondernemers maakt een ondernemersplan en alles wat daar onder behoort te hangen. Maak een behoeften lijst onderdelen, bouwplan, montageplan en regel wat hulp linksom of rechtsom.
Denk niet dat alle zelf-installateurs hier alle technici zijn met 2 rechterhanden.
15 is voor full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Gary199 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:36:
[...]

En waar komt al dat gas vandaan ? Bijgemengd waterstof ? Zal niet goedkoop worden ?
Nee stroom wordt goedkoop als straks Nederland op stroom draait ( auto's, Wp's etc etc) met een netwerk wat overbelast is, zwaar op moet worden geinvesteerd en Den Haag toch altijd weer een melkkoe nodig heeft. Links om, rechts om, we zijn altijd de l..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MotorBeast schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:57:
[...]

Ik word wel een beetje moe van al die "leg het dan zelf aan" adviezen. Leuk dat jullie dat zelf doen, mooi dat dan je terugverdien termijn korter is, maar er zijn mensen zoals ik met voldoende zelfkennis die weten dat dat gaat aflopen met een drama. Verder heb ik absoluut geen zin in gezeur als ik dat al zou doen met garantie ellende. Iets van ieder zijn vak en expertise. Daarom verdient een ieder zijn brood in de expertise waar hij goed in is. Daar is heel onze economie op gebaseerd.
Ik zeg niet dat je 't zelf moet doen, ik geef aan dat zelfs als je 't zelf doet de terugverdientijd van alleen 't vervangen van de CV door een WP (uitgaande dat je de CV nog 15 jaar oid kan laten hangen) 12 jaar is. Als je 't laat doen kom je dus op nog veel langere terugverdientijden.

Wat ik wilde aangeven is dat je je hele verduurzamings/gasloos/bespaarproject als 1 geheel moet zien en dat je dan voor 't geheel m.i. op acceptabele getallen uitkomt. Maar als 't je alleen om een economisch plaatje gaat en je elke maatregel apart wil beoordelen dan kan 't niet uit. Als je daarop blijft wachten komt er vanzelf weer een moment waarop je te laat bent. Een paar jaar geleden kon je nog voor onder de € 8k een warmtepomp laten installeren, je had 't toen moeten laten doen ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
blb4 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 00:12:
[...]

Ik zeg niet dat je 't zelf moet doen, ik geef aan dat zelfs als je 't zelf doet de terugverdientijd van alleen 't vervangen van de CV door een WP (uitgaande dat je de CV nog 15 jaar oid kan laten hangen) 12 jaar is. Als je 't laat doen kom je dus op nog veel langere terugverdientijden.

Wat ik wilde aangeven is dat je je hele verduurzamings/gasloos/bespaarproject als 1 geheel moet zien en dat je dan voor 't geheel m.i. op acceptabele getallen uitkomt. Maar als 't je alleen om een economisch plaatje gaat en je elke maatregel apart wil beoordelen dan kan 't niet uit. Als je daarop blijft wachten komt er vanzelf weer een moment waarop je te laat bent. Een paar jaar geleden kon je nog voor onder de € 8k een warmtepomp laten installeren, je had 't toen moeten laten doen ;) .
Toen ik mijn L/L liet plaatsen, 3 jaar geleden was L/W 12k exclusief toen lagere subsidie. Netto zo'n 10k. Nog een bak geld. L/W is mooi bij verbruiken denk ik van meer dan 2000m3 gas, daaronder krijg ik er steeds meer vraagtekens bij. En vergis je niet, de gemiddelde Nederlander heeft echt niet dit soort bedragen op de plank liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 28-02-2023 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MotorBeast schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 00:15:
[...]

Toen ik mijn L/L liet plaatsen, 3 jaar geleden 12k exclusief toen lagere subsidie. Netto zo'n 10k. Nog een bak geld. L/W is mooi bij verbruiken denk ik van meer dan 2000m3 gas, daaronder krijg ik er steeds meer vraagtekens bij. En vergis je niet, de gemiddelde Nederlander heeft echt niet dit soort bedragen op de plank liggen.
Daar vergis ik me niet in, dat realiseer ik me terdege. De hele energietransitie is vooral een financieringskwestie. Daar komt wel steeds meer aandacht voor maar nog lang niet genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Maar vanaf 2026 ben je verplicht om minimaal hybride te nemen.
Dus je bent elke ± 15 jaar je ketel + warmtepomp aan het vervangen.
Dus afhankelijk van de situatie is hybride geen eens aantrekkelijk.

Je speelt waarschijnlijk met een warmtepomp breakeven. Maar normaliter ben je zo’n €1500,- kwijt voor een ketel, dus nu in het ergste geval ben je €1500,- kwijt voor een warmtepomp.

We moeten dat hele idee van terugverdientijd gewoon los laten, als het uiteindelijk (omgerekend) maar niet meer kost als een ketel.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MotorBeast schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 00:15:
[...]

Toen ik mijn L/L liet plaatsen, 3 jaar geleden 12k exclusief toen lagere subsidie. Netto zo'n 10k. Nog een bak geld. L/W is mooi bij verbruiken denk ik van meer dan 2000m3 gas, daaronder krijg ik er steeds meer vraagtekens bij. En vergis je niet, de gemiddelde Nederlander heeft echt niet dit soort bedragen op de plank liggen.
Deze groep mensen hebben veelal geen koophuis, dus dat wordt vanuit de verhuurder/beheerder geregeld.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:51

Superbeagle

Always smile

Nico_GTR schreef op maandag 27 februari 2023 @ 23:04:
[...]

Dat, volgende keer begin ik helemaal anders. Komt nog wel eens een zonneboiler bij denk ik. Dan nog maar eens kijken
En @Evanrvb Hebben jullie een overzicht van wat je een tweede keer anders zou doen? Ik maak graag gebruik van de opgebouwde kennis ipv het wiel opnieuw uitvinden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
DutchWing schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 00:45:

Je speelt waarschijnlijk met een warmtepomp breakeven. Maar normaliter ben je zo’n €1500,- kwijt voor een ketel, dus nu in het ergste geval ben je €1500,- kwijt voor een warmtepomp.

We moeten dat hele idee van terugverdientijd gewoon los laten, als het uiteindelijk (omgerekend) maar niet meer kost als een ketel.
Dan reken je enkel de boiler als meerprijs?

Vergeet ook niet dat we nogal wat krappe zolders met houten verdiepingsvloeren hebben in Nederland. Daar kan nu nog net een ketel hangen, een wp met boiler is echt een no-go op zulke plekken.
DutchWing schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 00:52:
[...]

Deze groep mensen hebben veelal geen koophuis, dus dat wordt vanuit de verhuurder/beheerder geregeld.
Daar vergis je je enorm in vermoed ik zo maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:34

backupdevice

No Risk , Full Push

[...]

11Kw Hitachi WP met 300 liter boiler. Inclusief installie en waterzijdig inregelen enzo, 16k . Daar gaat nog ongeveer 3k subsidie vanaf. Dus 13K om 2000m3 te vervangen .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
[...]

12 kwh Vaillant split unit, na subsidie iets boven de 10k. In aller eerlijkheid: ik had al een WPB, dus ik moet er 2k bij optellen.

De overige verduurzaming en verbetering van het huis reken ik niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

Mitsubishi ecodan van 4 kW voor vervanging van 1500 m3 gas, anticiperend op veel extra isoleren.
- WP inkoop 3500,- in Spanje
- buitenunit en f-gassen installatie , aanleg in tuin en inwerkingstelling laten doen voor 2500,-
- subsidie 2700,-
- doorstroomverwarmer 375,-
- CV aansluiten, warmwater en elektra heb ik zelf gedaan, erg niet-spannend. Qua elektra zul je inderdaad wel wat extra kwijt zijn als je er niet voor opgeleid bent.

Als je besluit om dus een doorstroomverwarmer ipv een boiler te nemen bespaar je ontzettend veel extra installatiewerk, apparaatkosten, ruimte, hoofdbrekens, legionella dingen, etc.

Bij mij was het, met alleen radiatoren, CV eruit, gas weg, en 2 aansluitingen maken op de huidige 28 mm aanvoer en retour. Meer niet, oh ja , een vuilafscheider er tussen proppen.

En nu betaal ik nog 150,- per wintermaand ongeveer, terwijl ik vroeger 200,- gedurende 12 maanden lang betaalde. Dit gaat nog minder worden als ik verder ga met isolatie en andere besparingen zoals een dwtw. Die tellen niet mee bij de wp investering natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door joezzt op 28-02-2023 08:32 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 17:30
Corne-P schreef op maandag 27 februari 2023 @ 14:46:
[...]

https://xn--zhler-plattfo...23-inklusive-1-Einbausatz

Dat is degene die ik besteld heb.
Uit het bestelnummer kan ik ook weinig halen; S-KMP-MC302-1,5-130-1EBS

[...]

Dat is het hem juist. Ik weet niet of hij überhaupt uitleesbaar is. Ik hoop het wel anders heb ik er 1 gekocht waar ik geen zak aan heb :/
Kun je het niet gewoon navragen bij de webwinkel?

Of registreren bij Kamstrup, dan weet je ook of deze draadloos is of niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Zwartoog op 28-02-2023 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 101% gewijzigd door teacher op 01-03-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Weet iemand toevallig hoe het ontdooien wordt gestart? Is dit op basis van gemeten temperatuur? Of met een vaste interval of een vast moment tijdens een run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
DutchWing schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 00:45:

Zodra de vergelijking WP<-> Gasketel niet meer gemaakt kan worden verdwijnt vanzelf de kreet "terug verdienen".
Met een WP verdien je ook niets terug, je krijgt warmte terug. Met autorijden sec verdien je ook niets terug, tenzij je gaat vergelijken met OV en dan is een auto slecht af in de vergelijking als het puur om de kosten gaat.

Wat er in de huidige maatschappij prive te verdienen valt kan met minder consumptie.
Voor een verw.monteur Eur 96,- incl. btw per uur betalen is absolute BS
De monteur zelf gaat met E 16,- netto naar huis. Om 16.00 in de middag stoppen we met werken en daar moet de economie het mee doen. Job Time is niet meer Shop Time en bakkie doen en mobiel doen de rest van het verloop.Van je Eur 16,- per uur een WP installeren gaat hem niet worden

Denk dat er een groot warmtenet wordt uitgerold met verplichte deelname hoewel met de bouwnormen je straks ook zonder kunt. Dan is er niets meer te tweaken en de echte verdienste daarmee anders dan Isoleren en Afgifte vergroten is toch al dubieus en meer gericht op comfort.

Gisteren en vannacht hier een en al defrosts (16st) De COP lag rond de 3.0 met een Ta van 38*C De beslissing is genomen, extra laag dubbel glas plus een aantal T33 en 4 extra panelen waarmee dat aantal op 20 komt.
Totaal investering plm. E 3.500.- en daarmede valt deze deur in het slot.
De laatste 10-20% ook nog "ophalen" kost 80% van de investeringen en loont niet.

Op de keper beschouwd heeft @Motorbeast het gelijk grotendeels aan zijn kant. Een ander heeft gemakkelijk praten. Als hij zich met zelf doen zich op zijn minst ongemakkelijk voelt dan is dat zo. Dan past anderen en mij ook geen oordeel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
leonlwd schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:58:
Weet iemand toevallig hoe het ontdooien wordt gestart? Is dit op basis van gemeten temperatuur? Of met een vaste interval of een vast moment tijdens een run?
Op basis van verdampertemperatuur gaat ie z'n ontdooicyclus inzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evanrvb
Superbeagle schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 04:49:
[...]

En @Evanrvb Hebben jullie een overzicht van wat je een tweede keer anders zou doen? Ik maak graag gebruik van de opgebouwde kennis ipv het wiel opnieuw uitvinden. :)
Ik heb niet persé een lijstje. Het gaat met name om handigheidjes en dingen die je de eerste keer moet uitzoeken hoe het zit qua aanschaffen, aansluiten, instellen etc.

De volgende keer sluit ik de WP iig direct aan met flexibele RVS slang, dit was enorm prutsen zonder en gaf trillingen door. Ook zou ik de volgende keer een zwaardere fundering maken om de WP op te zetten.

Ook zou ik achteraf gezien de WP nu direct voor in de tuin gezet hebben. Nu staat die tegen het huis omdat dat iets minder opvalt en ik dan geen lange Terrendis slang nodig heb, maar nu ben ik aan het prutsen om hem stil te krijgen en moet die wellicht alsnog naar voren de tuin in. Mijn advies is om hem dus maar direct zo ver mogelijk weg te zetten als je toch de optie hebt. (Dit was stiekem ook al wel als advies gegeven door een aantal tweakers, maar mijn vrouw wilde hem liever hier en ik dacht ik kan het iig eerst proberen voordat ik een grondleiding ga kopen ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

leonlwd schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:58:
Afhankelijk van merk en type.
Via Google kwam ik op het volgende:
https://www.han.nl/projec...ezen-van-de-verdamper.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Superbeagle schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 04:49:
[...]

Kijk even op mijn topic voor mijn ervaring. Zoals ik aangaf bij lessons learned zou ik niet heel veel anders doen. Een 2de keer zou wel ongelofelijke hoeveelheden tijd schelen door alle kennis en ervaring die ik nu heb.

Er zijn een paar kleine dingen die op 't geheel verwaarloosbaar zijn zoals een paar koppelingen/fittingen over omdat ik 't toch iets anders heb aangesloten dan eerst gedacht en ik zou nog een extra 3-wegklep hebben gebruikt om een defrost alleen op de buffertank te kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
blb4 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:14:
[...]

Kijk even op mijn topic voor mijn ervaring. Zoals ik aangaf bij lessons learned zou ik niet heel veel anders doen. Een 2de keer zou wel ongelofelijke hoeveelheden tijd schelen door alle kennis en ervaring die ik nu heb.

Er zijn een paar kleine dingen die op 't geheel verwaarloosbaar zijn zoals een paar koppelingen/fittingen over omdat ik 't toch iets anders heb aangesloten dan eerst gedacht en ik zou nog een extra 3-wegklep hebben gebruikt om een defrost alleen op de buffertank te kunnen doen.
Bedankt voor de link. Ik zie dat jij ook alleen radiatoren als afgifte hebt. Ik ga het eens doorlezen en misschien stel ik je nog wat vragen in je topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
DutchWing schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:00:
[...]

Afhankelijk van merk en type.
Via Google kwam ik op het volgende:
https://www.han.nl/projec...ezen-van-de-verdamper.pdf
Het betreft de SUZ-SWM80 VA.

We testen nu met de schoorsteenkap er af sinds gister. In data al duidelijk te zien dat hij hele andere temperaturen meet tov een unit met kap.

Probeer nu te achterhalen waarom er zoveel units kapot gaan en of dat wellicht met te veel of te weinig ontdooien te maken kan hebben. Zag namelijk veel minder ijs op de aanzuigende kant zitten vanmorgen tov die van een huis verderop waar de kap er nog op zit en e achterkant van de binnenunit een grote ijsplaat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
leonlwd schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:12:
[...]

We testen nu met de schoorsteenkap er af sinds gister. In data al duidelijk te zien dat hij hele andere temperaturen meet tov een unit met kap.

Probeer nu te achterhalen waarom er zoveel units kapot gaan en of dat wellicht met te veel of te weinig ontdooien te maken kan hebben. Zag namelijk veel minder ijs op de aanzuigende kant zitten vanmorgen tov die van een huis verderop waar de kap er nog op zit en e achterkant van de binnenunit een grote ijsplaat was.
Tjsa, probeer maar eens zo'n 2600m3 lucht per uur door die openingen te krijgen. Dan zul je vanzelf zien dat deze openingen te klein zijn en een probleem vormen. Bovendien is de volledige zijkant (daar zit ook nog een stuk van de verdamper) ook nog eens dicht. Als gevolg daarvan moet de compressor meer werk verzetten en gaat je verbruik de lucht in. Bovendien kan het vocht dat vrij komt bij een ontdooicyclus niet goed weg uit deze kap waardoor in een goede koude week de hele binnenkant een grote ijsplaat wordt. Als gevolg daarvan komt er overal in de buitenunit condens en gaat de elektronica er aan.

Zo'n dag als vandaag zal qua vocht niet zo'n probleem zijn. Het vocht wat in de nacht ophoopt in de kast zal overdag wel weer verdwijnen zodra de zon er op komt. Een koud weekje zoals we in december hadden zorgt voor meer problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gary199
[...]

Precies dit heb ik onlangs gedaan. Water in het B-vat is meestal plm. 34*C en de Retour een graadje hoger. De Ta is dan 37 of 38*C
Bij een defrost door de Aanvoer wordt de temp. in vloer en radiatoren zo maar < 30*C
Dat kan beter. Een aftakking van de Aanvoer loopt nu als bypass naar Retour net voor B-vat via een 3-W klep. Op deze 3-W klep is ook de reguliere Retour aangesloten.
Een relais zorgt op basis van het defrostsignaal van de WP voor omschakeling van de klep waardoor het koude "defrostwater" niet de vloer in gaat maar rechtstreeks door het 100L buffervat de Retour in naar de WP.
Dat scheelt 5*C warmer water de vloer in direct na een defrost, iets als een voortzetting op basis van "waar waren we ook alweer gebleven".
De extra pomp is uit het systeem gehaald. De WP is onwetend gehouden van de aanwezigheid van het B-vat dat continue gevoed wordt waardoor het tijdelijk niet meer willen opstarten van de WP, na een stop en (te) warm water in het B-vat, iets dat bijv. kan gebeuren als het B-vat parallel op de aanvoer is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Gary199 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:53:
[...]

Precies dit heb ik onlangs gedaan. Water in het B-vat is meestal plm. 34*C en de Retour een graadje hoger. De Ta is dan 37 of 38*C
Bij een defrost door de Aanvoer wordt de temp. in vloer en radiatoren zo maar < 30*C
Dat kan beter. Een aftakking van de Aanvoer loopt nu als bypass naar Retour net voor B-vat via een 3-W klep. Op deze 3-W klep is ook de reguliere Retour aangesloten.
Een relais zorgt op basis van het defrostsignaal van de WP voor omschakeling van de klep waardoor het koude "defrostwater" niet de vloer in gaat maar rechtstreeks door het 100L buffervat de Retour in naar de WP.
Dat scheelt 5*C warmer water de vloer in direct na een defrost, iets als een voortzetting op basis van "waar waren we ook alweer gebleven".
De extra pomp is uit het systeem gehaald.
Met de bypass net voor het B-vat bedoel je dan denk ik achter het vat gezien vanaf de WP? (anders draait het water rond in een klein rondje) En je buffervat zit gewoon in serie aangesloten in de retour? Wellicht obvious de vragen maar ik probeer het even scherp te krijgen aangezien ik niet uitsluit dat het bij mij ook zo ingesteld moet worden.

Je onderste zin is een beetje een raadsel :p maar volgens mij schrijf je dat je geen problemen hebt met je buffervat en opstarten van de WP ivm dat het B-vat in serie zit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
[...]

ik zou nog een extra 3-wegklep hebben gebruikt om een defrost alleen op de buffertank te kunnen doen.
Wat is de redenering daarachter? Voor een defrost heb je een bepaalde hoeveelheid energie nodig (uitgedrukt in Joule of kWh). Het maakt niet uit of je die alleen uit de buffer haalt, of uit je hele systeem. Je hebt dezelfde energie nodig.

Als je alleen die buffer gebruikt ga je die dus veel verder afkoelen, dan wanneer je het hele systeem gebruikt (en dan ga ik ervan uit dat die buffer groot genoeg is om in zijn eentje de minimale systeeminhoud te garanderen). Je WP moet dus bij het opstarten weer veel harder werken om de gevraagde Ta te halen en in het ergste geval kan de WP dat helemaal niet, omdat je meer vermogen nodig hebt dan de WP kan leveren.

Ofwel, je stuurt nog steeds te koud water de vloer in, alleen nu niet tijdens de defrost, maar na de defrost.

Al met al heb je dus extra energieverbruik voor de 3-weg klep, dus mijns inziens ben je alleen maar slechter uit op deze manier.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:42:
[...]

Als je alleen die buffer gebruikt ga je die dus veel verder afkoelen, dan wanneer je het hele systeem gebruikt (en dan ga ik ervan uit dat die buffer groot genoeg is om in zijn eentje de minimale systeeminhoud te garanderen). Je WP moet dus bij het opstarten weer veel harder werken om de gevraagde Ta te halen en in het ergste geval kan de WP dat helemaal niet, omdat je meer vermogen nodig hebt dan de WP kan leveren.

Ofwel, je stuurt nog steeds te koud water de vloer in, alleen nu niet tijdens de defrost, maar na de defrost.

Al met al heb je dus extra energieverbruik voor de 3-weg klep, dus mijns inziens ben je alleen maar slechter uit op deze manier.
@blb4 Daarnaast gaan de defrosts alleen maar meer tijd innemen, omdat de bufferinhoud binnen de kortste keren koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@Blihi, @verkeerslicht, ik ben zeker niet ontevreden met hoe ‘t nu werkt (met bypass naar de buffer waardoor tijdens defrost een groot deel van de flow direct over de buffer loopt en maar een deel door de radiatoren), het enige nadeel is toch nog wat stromingsgeluid tijdens een defrost. Dat zou met een driewegklep voorkomen worden. De vraag is dan idd of 51 liter buffer (van zo’n 33 ⁰C) voldoende is voor de Defrost. Ik zou ‘t wel willen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
blb4 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:07:
@Blihi, @verkeerslicht, ik ben zeker niet ontevreden met hoe ‘t nu werkt (met bypass naar de buffer waardoor tijdens defrost een groot deel van de flow direct over de buffer loopt en maar een deel door de radiatoren), het enige nadeel is toch nog wat stromingsgeluid tijdens een defrost. Dat zou met een driewegklep voorkomen worden. De vraag is dan idd of 51 liter buffer (van zo’n 33 ⁰C) voldoende is voor de Defrost. Ik zou ‘t wel willen testen.
Hoe zit zo'n bypass dan? Mijn Toshiba stuurt de pomp niet harder aan tijdens een defrost, dus die bypass zal ofwel altijd open staan ofwel altijd dicht. Ik zie niet in hoe die bypass een verschil maakt.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Blihi schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:11:
[...]

Hoe zit zo'n bypass dan? Mijn Toshiba stuurt de pomp niet harder aan tijdens een defrost, dus die bypass zal ofwel altijd open staan ofwel altijd dicht. Ik zie niet in hoe die bypass een verschil maakt.
Als de Flow gelijk is tijdens defrost dan zal 't idd niet werken. M’n Panasonic WP gooit de pompsnelheid in overdrive tijdens een defrost. De oorspronkelijke gedachte voor die bypass was dat deze open zou gaan als de naregeling veel radiatoren dicht zou zetten. Maar met een paar radiatoren altijd open (gang, badkamer, keuken, 2WC's) is er altijd genoeg minimale flow om de WP niet in error te laten gaan. Nu werkt hij dus tijdens defrosts. Mijn schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kwgc2nJXGqtaLu40yznB84l5Gdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5whQtlq3lXEDdikNLPXxiVpc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door blb4 op 28-02-2023 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
[...]

Ik kan dat wel :X

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
En voor hoeveel koevlazen kun je inmiddels werk aannemen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Evanrvb schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:56:
[...]

Met de bypass net voor het B-vat bedoel je dan denk ik achter het vat gezien vanaf de WP? (anders draait het water rond in een klein rondje) En je buffervat zit gewoon in serie aangesloten in de retour? Wellicht obvious de vragen maar ik probeer het even scherp te krijgen aangezien ik niet uitsluit dat het bij mij ook zo ingesteld moet worden.

Je onderste zin is een beetje een raadsel :p maar volgens mij schrijf je dat je geen problemen hebt met je buffervat en opstarten van de WP ivm dat het B-vat in serie zit?
De aftakking vanaf de Aanvoer loopt naar een 3-weg klep die op de Retour zit direct voor het B-vat. De aftakking op de Aanvoer is plm. 1m vanaf de WP.
Het is i.d.d. een korte lus door het B-vat maar de 100L inhoud daarvan is voldoende. Leiding inhoud + radiatoren zal plm. 70L zijn.

B-vat parallel aangesloten op de aanvoer leidt nogal eens tot het niet willen opstarten van de WP na een onderbreking omdat vaak de temp van het B-vat hoger is dan A en R omdat het B-vat geisoleerd is en de pomp bij onderbreking door de WP niet draait.
Meer dan eens meegemaakt. ( was idd een beetje kort omschreven )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:53
Afas schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:19:
[...]

En voor hoeveel koevlazen kun je inmiddels werk aannemen? :+
Vrijwel niet want ik ben nog bezig de winter weg te werken en dat zijn er nog wel meer dan 10.
Maar er zit wel vooruitgang in, de dagen worden weer langer en ook beter weer buiten.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Blihi schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:42:
[...]

Wat is de redenering daarachter? Voor een defrost heb je een bepaalde hoeveelheid energie nodig (uitgedrukt in Joule of kWh). Het maakt niet uit of je die alleen uit de buffer haalt, of uit je hele systeem. Je hebt dezelfde energie nodig.

Dit spoort niet met wat er in werkelijkheid gebeurt. En of de te gebruiken energie nu in Joules uitgedrukt wordt of iets anders is weinig relevant.
De gemaakte keuze is i.m.h.o. een zeer doordachte move, geen koud water de vloer/radiatoren in maar de inhoud van het B.vat daarvoor gebruiken. De warme inhoud van het B-vat verhoogt dan ook niet het onnodig oppoken van de Ta.

Van mijn kant heb ik het 1 en ander uitvoerig getest en was ook tot dezelfde conclusie/idee gekomen.
B-vat parallel in de aanvoer kost meer energie en de extra pomp kan met deze constructie er zeker ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Gary199 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:24:
[...]

De aftakking vanaf de Aanvoer loopt naar een 3-weg klep die op de Retour zit direct voor het B-vat. De aftakking op de Aanvoer is plm. 1m vanaf de WP.
Het is i.d.d. een korte lus door het B-vat maar de 100L inhoud daarvan is voldoende. Leiding inhoud + radiatoren zal plm. 70L zijn.

B-vat parallel aangesloten op de aanvoer leidt nogal eens tot het niet willen opstarten van de WP na een onderbreking omdat vaak de temp van het B-vat hoger is dan A en R omdat het B-vat geisoleerd is en de pomp bij onderbreking door de WP niet draait.
Meer dan eens meegemaakt. ( was idd een beetje kort omschreven )
Het is mij nog steeds niet duidelijk of je nou voor vanaf je afgiftesysteem of vanaf je WP bedoelt. Zoals in het plaatje getekend verwacht ik? of bedoel je echt voor vanaf de WP gezien, dus de oranje lijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpx9YgGN07cwUjHKKzRpWEbS8B8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOv2skgB6QvtkdRVZudUY7g4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Gary199 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:31:
[...]

Dit spoort niet met wat er in werkelijkheid gebeurt. En of de te gebruiken energie nu in Joules uitgedrukt wordt of iets anders is weinig relevant.
De gemaakte keuze is i.m.h.o. een zeer doordachte move, geen koud water de vloer/radiatoren in maar de inhoud van het B.vat daarvoor gebruiken. De warme inhoud van het B-vat verhoogt dan ook niet het onnodig oppoken van de Ta.

Van mijn kant heb ik het 1 en ander uitvoerig getest en was ook tot dezelfde conclusie/idee gekomen.
B-vat parallel in de aanvoer kost meer energie en de extra pomp kan met deze constructie er zeker ook uit.
Heeft te maken met de "wet van behoud van energie" Wikipedia: Wet van behoud van energie

En je kunt dan wel een 'zeer doordachte move' gemaakt hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat je goed gedacht hebt. @Blihi heeft gewoon gelijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:45:
[...]

@blb4 Daarnaast gaan de defrosts alleen maar meer tijd innemen, omdat de bufferinhoud binnen de kortste keren koud is.
Dit is wel een heel algemene aanname als niet de weg te nemen kou en niet de systeeminhoud en inhoud B-vat tot op de liter in het geding wordt gebracht.
De stelligheid doet onderzoek missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Evanrvb schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:39:
[...]

Het is mij nog steeds niet duidelijk of je nou voor vanaf je afgiftesysteem of vanaf je WP bedoelt. Zoals in het plaatje getekend verwacht ik? of bedoel je echt voor vanaf de WP gezien, dus de oranje lijn?

[Afbeelding]
Naar de aansluiting waar 3-weg staat ( rechts dus )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Jaap19 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:39:
[...]

Heeft te maken met de "wet van behoud van energie" Wikipedia: Wet van behoud van energie

En je kunt dan wel een 'zeer doordachte move' gemaakt hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat je goed gedacht hebt. @Blihi heeft gewoon gelijk _/-\o_
Er komt meer voor kijken dan internet tekst overnemen. Ik heb dat getest m.b.v. Kamstrup plus tijdopname en registratie vloertemp,opname verloop Ta plus een COP-berekening op basis van meetgegevens.
Meer hoef ik niet te weten.
Wie er nu verder om de 1 of andere reden ook nog gelijk hebben is prima, doch verandert niets aan mijn meetgegevens en visuele waarneming.
Zodra jullie meetgegevens etc hebben van een dergelijke opstelling etc. kan er vergeleken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Gary199 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:52:
[...]

Er komt meer voor kijken dan internet tekst overnemen. Ik heb dat getest m.b.v. Kamstrup plus tijdopname en registratie vloertemp,opname verloop Ta plus een COP-berekening op basis van meetgegevens.
Meer hoef ik niet te weten.
Wie er nu verder om de 1 of andere reden ook nog gelijk hebben is prima, doch verandert niets aan mijn meetgegevens en visuele waarneming.
Zodra jullie meetgegevens etc hebben van een dergelijke opstelling etc. kan er vergeleken worden.
Nou, aan de wet van behoud van energie twijfel ik niet. En zolang je het hebt over 'kou wegnemen' heeft discussie geen zin :w

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
@killer2 ik heb even een vlug schetsje gemaakt van hoe het hier nu ongeveer zit.
Er mist hier en daar nog wel een dingetje (papier is te klein en ik kan niet tekenen) in de schets maar het gaat om het idee.

Bijgaande ook nog wat foto's van hoe het hier en daar zit.

Ik heb vanaf september tot nu ongeveer 2600kwh gebruikt. Daar is ook een deel van naar het voorverwarmen van het water van de wpb gegaan dus niet puur verwarmen woning. Het aandeel van de pompjes/besturing zit hier niet bij en zal ook nog wel een paar kwh zijn.

Het schema soorte van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKRqR5g_pZINFpQDiSINjYHT1io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJ4kqE6QnWjYtF6ELoOPgsgw.jpg?f=fotoalbum_large

De warmtepomp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CPJ-aoUx6BJjNTNMjeIXfrL4F8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7X9WCoZ9KD3txASGLrol7gxv.jpg?f=fotoalbum_large

Buffervat met pompjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfcF8pm_WUmyuBFLBN3I49F8CfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQXp4BYF9qOH4ROWpV3brVtD.jpg?f=fotoalbum_large

Besturing
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Cg178telqO1CWrf4T0JT0MvTLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2TcyVgdPNaKutaoxomZaHpN.jpg?f=fotoalbum_large

De wpb (waar eens de cv ketel hing)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-KB83AeRMNpUuRaa1BtaF14BYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcj60ZlyQy5nNRCjU7RlS1c1.jpg?f=fotoalbum_large

Wisselaar en flow switch voorverwarmen tapwater (afwerkpuntjes)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9mgTFWWtS1dy6IuGE3ZUKD1Xyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhpZ9j6xb4lFSTdXQ73JRykZ.jpg?f=fotoalbum_large

De hout cv (lamp licht groen stroom aanwezig lamp fel groen pomp draait en lamp rood buffer zit vol)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp_OpEEiMDqttt5lp60PPsm6uLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jtybX21mJoIeoTjwWhfp9YKr.jpg?f=fotoalbum_large

Pomp vloerverwarming woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hH8uyWntLuSabbcTNmmZir9YGfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jx5Op6kno676nyliWbqedYZq.jpg?f=fotoalbum_large

En pomp hout cv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7I7bhm-fjFyt9FSuN0BhxQQxqt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TetKIEP7dMiKK6kd1P4qHtH.jpg?f=fotoalbum_large

Normaal was hier ruim 10 kuub hout verstoken en toen we hier net kwamen wonen 3000m3 gas.
Maar met alle isolatie werkzaamheden is die 3000m3 niet representatief.
Die 10m3 hout was van de laatste 12 jaar en is wel een aardig vergelijk op hoeveelheid energie.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
hier stond een offtopic bericht

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 01-03-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:51

Carboy54

Duurzaamheid coach

gelieve ontopic te blijven.

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 01-03-2023 20:55 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Jaap19 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:58:
[...]

Nou, aan de wet van behoud van energie twijfel ik niet. En zolang je het hebt over 'kou wegnemen' heeft discussie geen zin :w
Niemand hier twijfelt aan de Wet behoud van Energie, maar soms maakt het uit waar die energie zich bevindt en welke weg en via welke volgorde die Energie gaat.
En energie 2x van plaats doen veranderen kost minimaal 2x energie.
( als je toch over een 5Watt 3-weg klep valt )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-09 19:44

Jan2023

KISS

En ik maar denken dat je het voor het milieu doet.
;)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:39
Ronald.42 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:51:
@killer2 ik heb even een vlug schetsje gemaakt van hoe het hier nu ongeveer zit.
Er mist hier en daar nog wel een dingetje (papier is te klein en ik kan niet tekenen) in de schets maar het gaat om het idee.

Ik heb vanaf september tot nu ongeveer 2600kwh gebruikt. Daar is ook een deel van naar het voorverwarmen van het water van de wpb gegaan dus niet puur verwarmen woning. Het aandeel van de pompjes/besturing zit hier niet bij en zal ook nog wel een paar kwh zijn.

Het schema soorte van

[Afbeelding]

De warmtepomp
[Afbeelding]

Buffervat met pompjes.
[Afbeelding]

Besturing
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De hout cv (lamp licht groen stroom aanwezig lamp fel groen pomp draait en lamp rood buffer zit vol)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En pomp hout cv
[Afbeelding]

Normaal was hier ruim 10 kuub hout verstoken en toen we hier net kwamen wonen 3000m3 gas.
Die 10m3 hout was van de laatste 12 jaar en is wel een aardig vergelijk op hoeveelheid energie.
Mooi schema, maar ik snap alleen niet hoe je de WPB warm krijgt.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Modbreak:weer offtopic. Je hebt mail

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 01-03-2023 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
blb4 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 15:07:
Testen kan nooit kwaad. Ik stel me alleen voor dat die 51L dermate snel in temperatuur afneemt dat de defrost merkbaar langer kan duren. En dat zou alleen maar nadelig zijn.
Wat voor voordeel heb je op het oog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Jan2023 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:03:
[...]

En ik maar denken dat je het voor het milieu doet.
;)
Klopt. Ik voel me echt totaal niet schuldig met al jarenlang een geisoleerd huis/zonnepanelen, getunede HR Ketel en L/L waar sommige nu pas beginnen. ;) Het moet wel leuk blijven. Heb meer kosten in het leven.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 28-02-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Jojan265 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:09:
[...]

Mooi schema, maar ik snap alleen niet hoe je de WPB warm krijgt.
Het is een warmtepompboiler die maakt zelf het water warm.
Alleen in dit geval wordt het drinkwater nog verwarmt van ergens tussen de 5 en 10 graden tot ongeveer 32 graden als de warmtepomp de buffer van 1000 liter verwarmt of tot krap 60 graden als de houtkachel aan staat.
Die houtkachel heeft nog weinig gedaan afgelopen maanden denk een half kuubje hout tot nu toe.
Heb hem de laatste dagen weer wat meer aan omdat ik het hout kwijt moet. Ligt voor een muur die ik dit jaar wil isoleren vandaar.

Dit is meer omdat het kan, niet beslist omdat het moet. al hebben we nu wel wat meer ruimte met warm water die 150liter wpb is wat aan de krappe kant voor ons gebruik soms.

Extra groot duo bad vullen en dan nog 2 man douchen redden we net wel net niet.
Als iedereen een beetje oplet zou het wat beter gaan maar ja alles met een timer en op de liter is ook zo wat.
En met deze constructie hebben we geen last, is ook gewoon leuk om zo wat om te knoeien met wisselaartjes en pompjes.

Er valt zeker veel meer uit de warmtepomp te halen.
Afscheid nemen van de houtcv en daarmee het 60 graden water.
Dan kan de mengverdeler vervallen en dan vloerverwarming in de keuken.
Dan kan de wp wel 5 tot10 graden terug denk ik afhankelijk van het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Gary199 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:40:
[...]

Dit is wel een heel algemene aanname als niet de weg te nemen kou en niet de systeeminhoud en inhoud B-vat tot op de liter in het geding wordt gebracht.
De stelligheid doet onderzoek missen.
Uiteraard speelt de inhoud van het buffervat hierin een rol. Toevallig zag ik dat die bij blb4 51L is. Dat is doorgaans lager dan de systeeminhoud zonder buffervat. En niet alleen dat. Een buffervat is alleen maar water. Radiatoren hebben ook nog massa in de vorm van staal. Die massa doet ook mee tijdens de defrost.
Uiteraard, als je bekant alles dichtdraait dan kan de systeeminhoud wel erg klein worden. Maar dat is per definitie geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ronald.42 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 17:51:

Het schema soorte van

[Afbeelding]

De warmtepomp
[Afbeelding]

Buffervat met pompjes.
[Afbeelding]

Besturing
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En pomp hout cv
[Afbeelding]

Als techneut ga je van je installatie wel kwijlen.

Maarr , ik zie een vloerverwarmings mengverdeler met een pomp.
Is dat niet nadelig?
Of is dat vanwege je backup de houtkachel die een veel hogere temperatuur levert?

EDIT:
zag het net hier boven staan , je houtkachel die 60 graden levert.
Te vroeg geroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Jan2023 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:29:
[...]

Maarr , ik zie een vloerverwarmings mengverdeler met een pomp.
Is dat niet nadelig?
Of is dat vanwege je backup de houtkachel die een veel hogere temperatuur levert?
Correct ik zit met die 60 graden uit de hout cv.
En als ik rechtstreeks op de buffer zou zitten dan zou ik met een thermomixventiel wel met de juiste temp richting de woning kunnen.
Maar ik gebruik dezelfde leiding van de buffer naar het huis als van de houtkachel naar de buffer, dus dat gaat niet.

Voordeel is dan weer dat als de houtcv brand die pomp het warme water dan ook naar alle afnemers brengt en staat alles dicht dan gaat het richting buffer.

Op het moment dat er dan weer warmte vraag uit de woning komt en de houtcv is uit wordt eerst de buffer leeg getrokken tot 33 graden en dan komt de warmtepomp bij.

Daardoor heb ik ook die extra klep voor de vloerverwarming anders word de bovenbalk ook langzaam 60 graden en dat wil ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald.42 op 28-02-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:27:
[...]

Uiteraard speelt de inhoud van het buffervat hierin een rol. Toevallig zag ik dat die bij blb4 51L is. Dat is doorgaans lager dan de systeeminhoud zonder buffervat. En niet alleen dat. Een buffervat is alleen maar water. Radiatoren hebben ook nog massa in de vorm van staal. Die massa doet ook mee tijdens de defrost.
Uiteraard, als je bekant alles dichtdraait dan kan de systeeminhoud wel erg klein worden. Maar dat is per definitie geen goed idee.
Het B-vat dient het "vuile werk" op te knappen, niet om de ganse dag op zijn temp te "blijven zitten".
De koude-val in de kamer tijdens defrosts was merkbaar. Bleek het systeem door en door "verkleumd" te zijn en was het B-vat ik meen 4-5 graden warmer dan de rest.
Dat is nu omgedraaid in die zin, dat de 100L van het B-vat de defrosts geheel omvangen en daarna geleidelijk weer met retour-water wordt verwarmd. Het "op en af gaan" van defrosts en weer bijtrekken van de algehele temp gaat nu aanzienlijk geleidelijker met eveneens dus geleidelijker temperatuur verloop.
De resp. up en down pieken zijn afgevlakt en dat is wat een WP het best "bevalt".
Het zou voor het eerst zijn dat dit soort door metingen geschouderde ervaringen geen discussie oproepen met Wikipedia in de hand.
Mijn boodschap is eenvoudig: het is beter te gaan meten. Boekenwijsheid is het begin, niet het einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:39
Gary199 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:43:
[...]

Het B-vat dient het "vuile werk" op te knappen, niet om de ganse dag op zijn temp te "blijven zitten".
De koude-val in de kamer tijdens defrosts was merkbaar. Bleek het systeem door en door "verkleumd" te zijn en was het B-vat ik meen 4-5 graden warmer dan de rest.
Dat is nu omgedraaid in die zin, dat de 100L van het B-vat de defrosts geheel omvangen en daarna geleidelijk weer met retour-water wordt verwarmd. Het "op en af gaan" van defrosts en weer bijtrekken van de algehele temp gaat nu aanzienlijk geleidelijker met eveneens dus geleidelijker temperatuur verloop.
De resp. up en down pieken zijn afgevlakt en dat is wat een WP het best "bevalt".
Het zou voor het eerst zijn dat dit soort door metingen geschouderde ervaringen geen discussie oproepen met Wikipedia in de hand.
Mijn boodschap is eenvoudig: het is beter te gaan meten. Boekenwijsheid is het begin, niet het einde.
Had je dit ook al tijdens de vele defrosts in de week van 18 december? Tijdens die periode, zou je er met jouw metingen misschien achter kunnen komen, dat je buffer net te klein is........

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Jan2023 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:29:
Valt mee. Ben zelf een enorme techneut, maar heb met deze installatie twee grote problemen:
  1. Buitenunit staat verkeerd om, tegen een dichte schutting te blazen.
  2. Installatie is veel te complex. Als de ontwerper hiervan ooit om wat voor reden dan ook het onderhoud niet meer kan doen, vinden je nabestaanden of de nieuwe eigenaren van je woning nooit meer een installateur die hieraan zijn vingers gaat branden.
Voor verwarmingssystemen geldt wat mij betreft altijd het KISS-principe!

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 28-02-2023 19:15 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Andrehj schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 19:13:
[...]

Valt mee. Ben zelf een enorme techneut, maar heb met deze installatie twee grote problemen:
  1. Buitenunit staat verkeerd om, tegen een dichte schutting te blazen.
  2. Installatie is veel te complex. Als de ontwerper hiervan ooit om wat voor reden dan ook het onderhoud niet meer kan doen, vinden je nabestaanden of de nieuwe eigenaren van je woning nooit meer een installateur die hieraan zijn vingers gaat branden.
Voor verwarmingssystemen geldt wat mij betreft altijd het KISS-principe!
Zo zie je maar dat we hier van elkaar kunnen leren.
8)

En ja , het schrijven van een handleiding zal niet eenvoudig zijn ,-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
leonlwd schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:12:
[...]

Ik snap niet dat ze het bij jullie nog steeds niet snappen. Volgens mij in dit topic ook al 10-tallen keren aangegeven dat die kap het probleem is.

Bekend met "the duck test" :?

"If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."

Geef die maar eens door aan de installateur :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Pagina: 1 ... 238 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.