WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Er valt hier veel te lezen over prijzen van apparatuur en diensten buiten mijn posts.DutchWing schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:57:
[...]
Je hebt het elke keer over geldzaken (randzaken voor dit topic) en vervolgens vind je alles onzin, waarom dan de vraag stellen als je het er stelselmatig toch niet mee eens bent?
Expansievat controleer je doormiddel van de voordruk te meten!
Tikken doen beunhazen.
https://www.techniekwebsh...31-QU6EAQYAiABEgLEyfD_BwE
Ben ik daaraan ook schuldig ?
En bijkans iedere domme vraag brengt duidelijkheid door een goed antwoord.
Ik val hier niemand persoonlijk aan.
Grondige analyse is mooi maar erg moeilijk om goed te doen. Ik ben analyticus van professie maar pak het lekker toch praktisch aan: snel beproefde methodes toepassen. Ontdreuningsmatten vindt je op heel veel plaatsen (autoplaatwerk, luidsprekerboxen, gootsteenbak, Vaillant wpds23man schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:01:
[...]
Je auto zit ook vol met ontdreuningsmatten. Maar eerst een grondige analyse is wel handig.

De vraag mbt onderhoudscontract gaat met name ook over verhelpen van eventuele storingen. Als het lekker koud is en dat ding wil niet meer wil je niet 4 weken wachten totdat een installateur even tijd heeft. En het gros van de warmtepompen is door een installateur neergezet. In sommige gevallen is het ook een voorwaarde voor wat langere garantie na 1e jaar bijvoorbeeld (ja zit vast een verdien model component in). Dus naast het feit wat men dan precies moet onderhouden na een jaar of 2 jaar etc is het ook een soort van 'verzekering'. Heel nederland (muv van een paar tweakers) heeft ook altijd een onderhoudscontract op een cv installatie gehad. Wellicht omdat het deels moet maar grotendeels ook om geholpen te worden bij een storing. En als er wat preventief onderhoud kan waarom niet. En als dat wat kost who cares. Wil alleen ff gevoel krijgen bij orde grootte.Blihi schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:03:
[...]
Een keer met de tuinslang? Het hangt er een beetje vanaf waar het ding staat, maar meer dan een keer afspuiten met een tuinslang is niet nodig.
[...]
Dat doet de monitoring hier vanzelf.
[...]
Naar een printplaat kijken? Serieus? Doe je dat met al je apparaten?
[...]
Voor een leek iets minder eenvoudig misschien, maar zeker niet iets waar je een onderhoudscontract voor nodig hebt.
[...]
Want? Die veranderen niet uit zichzelf hoor.
[...]
ook hiervoor is echt geen onderhoudscontract nodig. Als je al twijfelt aan de dichtheid van het koelmiddel gedeelte zou ik gewoon eens in de zoveel jaar iemand laten komen om dat even te controleren. En lekkage CV zijdig kom je hopelijk wel snel genoeg zelf achter.
kijk ff op de website van feenstra.MisterB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:36:
[...]
De vraag mbt onderhoudscontract gaat met name ook over verhelpen van eventuele storingen. Als het lekker koud is en dat ding wil niet meer wil je niet 4 weken wachten totdat een installateur even tijd heeft. En het gros van de warmtepompen is door een installateur neergezet. In sommige gevallen is het ook een voorwaarde voor wat langere garantie na 1e jaar bijvoorbeeld (ja zit vast een verdien model component in). Dus naast het feit wat men dan precies moet onderhouden na een jaar of 2 jaar etc is het ook een soort van 'verzekering'. Heel nederland (muv van een paar tweakers) heeft ook altijd een onderhoudscontract op een cv installatie gehad. Wellicht omdat het deels moet maar grotendeels ook om geholpen te worden bij een storing. En als er wat preventief onderhoud kan waarom niet. En als dat wat kost who cares. Wil alleen ff gevoel krijgen bij orde grootte.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Sommige geven dingen liever uit handen.Blihi schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:03:
[...]
Een keer met de tuinslang? Het hangt er een beetje vanaf waar het ding staat, maar meer dan een keer afspuiten met een tuinslang is niet nodig.
[...]
Dat doet de monitoring hier vanzelf.
[...]
Naar een printplaat kijken? Serieus? Doe je dat met al je apparaten?
[...]
Voor een leek iets minder eenvoudig misschien, maar zeker niet iets waar je een onderhoudscontract voor nodig hebt.
[...]
Want? Die veranderen niet uit zichzelf hoor.
[...]
ook hiervoor is echt geen onderhoudscontract nodig. Als je al twijfelt aan de dichtheid van het koelmiddel gedeelte zou ik gewoon eens in de zoveel jaar iemand laten komen om dat even te controleren. En lekkage CV zijdig kom je hopelijk wel snel genoeg zelf achter.
Ik geef alleen een algemene opsomming, niet alles hoeft van toepassing te zijn… Maar zo kan ik op elke reactie wel een disclaimer vermelden.
De meeste mensen zijn trouwens niet zoals hier op Tweakers: Goed geïnformeerd, technische onderlegd etc.
Dat de meeste service monteurs slecht onderhoud uitvoeren betekent niet dat onderhoud gelijk onzin is.
Natuurlijk werkt een warmtepomp ook zonder onderhoud, maar met goed onderhoud kun je problemen vroegtijdig ontdekken en de klant hierover informeren. Het is aan de klant zelf wat hij er vervolgens mee doet.
Ook zit in een onderhoudscontract service/storingsdienst inbegrepen, wel zo handig als er ook snel actie ondernomen moet worden.
Zeker met weinig voorraad en levertijden is dat in deze tijden de overweging waard.
Niet iedereen heeft een complete EBS (Energiebewakingsysteem) in hun warmtepomp.
Je apparatuur staat toch buiten ipv binnen, ik heb wel eens verschroeide connectoren gezien etc, het is werkelijk 2 tellen.
Indien van toepassing kun je instellingen nog fine tune of wijzigen indien wenselijk.
Genoeg gebruikers welke overal aanzitten zonder dat ze er verstand van hebben.
Dat kan ook, sommige installaties zijn wel logboek plichtig dus ook onderhoudsplichtig.
Uiteindelijk moet iedereen gewoon zelf de overweging maken, wat voor de ene onzin is hoeft voor de andere geen onzin te wezen.
Alleen contracten van €350,- is natuurlijk de grootste onzin zoals iemand tijdje terug aanhaalden.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Vaker gezegd hier, de ventilator van de buitenunit schoonmaken is ook wel erg handig om mee te nemen in je beurtje. Daar gaat zich toch een flinke laag vuil (vliegjes, etc.) op vormen na een tijdje, waardoor onbalans onstaat en de ventilator steeds meer geluid gaat maken.Blihi schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:56:
[...]
Wat zou je willen onderhouden aan die installatie?
Een keer per jaar de filters in je CV leidingen schoon maken (als je die er in hebt zitten) en een keer de stofzuiger door de binnenunit. Verder valt er toch helemaal niets aan te onderhouden.
Bij een airco (L/L WP) heb je nog filters in de binnenunit die je even moet schoonmaken en de condensafvoer die een keer doorgespoeld kan worden, maar ook daar heb je verder geen onderhoud aan de buitenunit.
Een beetje tweaker moet dat wel allemaal prima zelf kunnen.
All-electric.
Ja daar gaat het ook niet omRonJ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:52:
[...]
Vaker gezegd hier, de ventilator van de buitenunit schoonmaken is ook wel erg handig om mee te nemen in je beurtje. Daar gaat zich toch een flinke laag vuil (vliegjes, etc.) op vormen na een tijdje, waardoor onbalans onstaat en de ventilator steeds meer geluid gaat maken.
Een beetje tweaker moet dat wel allemaal prima zelf kunnen.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 17:40 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Fair enough. Bij een ketel kon ik het me nog voorstellen (hoewel ik zelf nooit een onderhoudscontract heb gehad en ook nooit storingen bij zelfgeplaatste ketels. Ik deed het onderhoud zelf wel).MisterB schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 10:36:
[...]
De vraag mbt onderhoudscontract gaat met name ook over verhelpen van eventuele storingen. Als het lekker koud is en dat ding wil niet meer wil je niet 4 weken wachten totdat een installateur even tijd heeft. En het gros van de warmtepompen is door een installateur neergezet. In sommige gevallen is het ook een voorwaarde voor wat langere garantie na 1e jaar bijvoorbeeld (ja zit vast een verdien model component in). Dus naast het feit wat men dan precies moet onderhouden na een jaar of 2 jaar etc is het ook een soort van 'verzekering'. Heel nederland (muv van een paar tweakers) heeft ook altijd een onderhoudscontract op een cv installatie gehad. Wellicht omdat het deels moet maar grotendeels ook om geholpen te worden bij een storing. En als er wat preventief onderhoud kan waarom niet. En als dat wat kost who cares. Wil alleen ff gevoel krijgen bij orde grootte.
Het is dus eigenlijk niet echt een onderhoudscontract, maar een storingsabonnement.
Gelukkig heb ik een backup in de vorm van airco mocht er echt een keer storing zijn die serieus werk eist. En warm water kan altijd met het interne element.
Die contracten worden door veel installateurs gewoon met behulp van bangmakerij aan nietsvermoedende klanten.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
ja of als voorwaarde (onderdeel van de offerte) voor wat langere inititiele garantie op de 'installatie'. Maar een 'storings' abonnement oid (prima om dat zo te noemen - bij feenstra behoort dat bij wat ze onderhouds abbo noemen) heb ik verder geen probleem mee om dat te hebben of daar voor te betalen.Blihi schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:08:
[...]
Fair enough. Bij een ketel kon ik het me nog voorstellen (hoewel ik zelf nooit een onderhoudscontract heb gehad en ook nooit storingen bij zelfgeplaatste ketels. Ik deed het onderhoud zelf wel).
Het is dus eigenlijk niet echt een onderhoudscontract, maar een storingsabonnement.
Gelukkig heb ik een backup in de vorm van airco mocht er echt een keer storing zijn die serieus werk eist. En warm water kan altijd met het interne element.
Die contracten worden door veel installateurs gewoon met behulp van bangmakerij aan nietsvermoedende klanten.
[ Voor 11% gewijzigd door MisterB op 10-02-2023 12:12 ]
Dat is wel zo. 't probleem is dat je zonder onderhoudscontract achterin de rij komt en dat dat van tevoren ook zo wordt benoemd. Voor veel mensen de reden om dus een onderhoudscontract te nemen dat dan dient als storingsabonnement.Blihi schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:08:
[...]
Fair enough. Bij een ketel kon ik het me nog voorstellen (hoewel ik zelf nooit een onderhoudscontract heb gehad en ook nooit storingen bij zelfgeplaatste ketels. Ik deed het onderhoud zelf wel).
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
exactlyblb4 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:12:
[...]
Dat is wel zo. 't probleem is dat je zonder onderhoudscontract achterin de rij komt en dat dat van tevoren ook zo wordt benoemd. Voor veel mensen de reden om dus een onderhoudscontract te nemen dat dan dient als storingsabonnement.
snameroc
Hier heb ik het concept van Vaillant ge-post (halverwege de post).
https://gathering.tweaker...message/66385596#66385596
Met name snelle service en "obsolescence preventie" is belangrijk.
Bij stalen boilers anode vervanging.
M.i. zinvol om direct een 10 jaar contract af te sluiten
Gezien de prijzen van de componenten, is een "all-in" contract een goedkope vorm van verzekering.
En 1x per 2 jaar is gewoon prima zoals Feenstra het ook verwoord.
Ik doe bij familie en vrienden ook elke 2-3 jaar hun ketel onderhouden.
De zelfde frequentie houdt ik gewoon aan voor m’n warmtepomp.
Alleen elk jaar even een doekje over de bemanteling en eventueel de verdamper spoelen.
Dat sommige een onderhoudscontract onzin vinden heeft vooral te maken met hoe de meeste servicemonteurs onderhoud uitvoeren en de bedrijven de boel oplichten.
Maar als je het zelf kan/wilt helemaal prima
[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 10-02-2023 13:06 ]
Die partijen moet je sowieso vermijden welke puur op angst inpraten.Blihi schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:08:
Vaak is de onderhoud/service daar dan ook belabberd.
Dempingsmatten met aluminium die ook voor autos worden gebruikt. Dat is beste om resoneren van de kast te stoppen.RulazZ schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:09:
[...]
Ik ben ook nog wel benieuwd of iemand een antwoord heeft op deze vraag eigenlijk...
Al zijn er voor geluidsisolatie ws betere middelen dan Armaflex?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Sla ik door als ik zeg! dat ik de buitenunit in de Meguiars Deep Crystal Cleaner Wax heb gezetDutchWing schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:57:
Alleen elk jaar even een doekje over de bemanteling en eventueel de verdamper spoelen.
Druppels gieren er vanaf als het regent.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
De ene doet elke zondag zijn auto wassen, de andere zijn warmtepompSpeedyace schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:24:
[...]
Sla ik door als ik zeg! dat ik de buitenunit in de Meguiars Deep Crystal Cleaner Wax heb gezet![]()
Zekee niet. Maar pak voor de verdamper gewoon een boel dasty. Niet zuinig mee omgaan en goed uitspoelen.Speedyace schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:24:
[...]
Sla ik door als ik zeg! dat ik de buitenunit in de Meguiars Deep Crystal Cleaner Wax heb gezet![]()
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 17:40 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik kan gewoon de standaard bestellen (zoiets https://aircohuisbenelux...._medium=cpc&utm_term=2199)
Maar ik zag ook deze (link) Zit je gelijk 5cm hoger. Maar verder zie ik overal de lagere maat, ben dus bang dat het hierdoor misschien juist onstabiel wordt. Iemand hier ervaring mee?
De meesten willen hem zo stil mogelijk hebben, nu komt dat gieren er nog bij!Speedyace schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:24:
[...]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Stabiliteit hangt ook af van de lengte van de bigfoot en van de ondergrond. Bigfoots zijn vrij stijf en op een ongelijke ondergrond gaat het al snel wiebelen.Evanrvb schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:12:
Moet je nog kritisch kijken naar welk merk je pakt voor de bigfoots onder de wamrtepomp als die gewoon buiten op de grond komt te staan?
Ik kan gewoon de standaard bestellen (zoiets https://aircohuisbenelux...._medium=cpc&utm_term=2199)
Maar ik zag ook deze (link) Zit je gelijk 5cm hoger. Maar verder zie ik overal de lagere maat, ben dus bang dat het hierdoor misschien juist onstabiel wordt. Iemand hier ervaring mee?
Bedenk ook dat nogal wat mensen hun bigfoots inwisselen voor veren omdat die bigfoots niet zo goed zijn in trillingsisolatie. Zie ook: Trillingen warmtepomp dempen
Nouuuuuu. Ik heb laatst even de L/L unit van een kapsalon opengemaakt. Filters waren al een drama maar hoe de binnenunit er verder uitziet werd ik ook niet blij van. Lekker joh met oa haarlak wat de binnenunit in wordt gezogen. Daar moet toch echt een bedrijf naartoe omdat dat ding te reinigen. Ik begin er niet aan. Wel thuis doe ik het zelf.Blihi schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:56:
[...]
Wat zou je willen onderhouden aan die installatie?
Een keer per jaar de filters in je CV leidingen schoon maken (als je die er in hebt zitten) en een keer de stofzuiger door de binnenunit. Verder valt er toch helemaal niets aan te onderhouden.
Bij een airco (L/L WP) heb je nog filters in de binnenunit die je even moet schoonmaken en de condensafvoer die een keer doorgespoeld kan worden, maar ook daar heb je verder geen onderhoud aan de buitenunit.
Onderhoud is vind ik afhankelijk van mate van gebruik. Mijn HR Ketel kreeg hier maar 1 per 4 jaar een beurt met 900m3 per jaar. Gaat al 30 jaar goed.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 10-02-2023 15:59 ]
Ik wel. Greed is good!Maasluip schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:21:
[...]
Hoe is het mogelijk dat er zulke prijzen voor warmtepompen gevraagd worden?
Voor de LWD 50 kan ik zo snel geen prijs vinden, maar een LWD 70 moet € 6.348,43 kosten.
Het is toch niet meer dan een veredelde koelkast? Wat zit er allemaal in een warmtepomp dat dat zo duur moet zijn?
Ik snap het echt niet.
Auto ook gedaan maar niet op een zondag hoor, vandaar dat ik de doek in mijn handen had.DutchWing schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:41:
[...]
De ene doet elke zondag zijn auto wassen, de andere zijn warmtepomp
Dan de WP ook maar een wax beurtje.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Hij draait zo mooi met dat kabeltjeNaalroc schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:21:
[...]
De meesten willen hem zo stil mogelijk hebben, nu komt dat gieren er nog bij!![]()
![]()
Dat gaat volgens mij dan wel meestal erover wanneer ze op een dak staan toch? Bij mij staat die gewoon op de grond voor het huis.Jaap19 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:39:
[...]
Stabiliteit hangt ook af van de lengte van de bigfoot en van de ondergrond. Bigfoots zijn vrij stijf en op een ongelijke ondergrond gaat het al snel wiebelen.
Bedenk ook dat nogal wat mensen hun bigfoots inwisselen voor veren omdat die bigfoots niet zo goed zijn in trillingsisolatie. Zie ook: Trillingen warmtepomp dempen
:strip_exif()/f/image/kviWC3Lbfo6cn5wiNIB8yHSk.jpg?f=fotoalbum_large)

Net als je denkt dat je toch alle bijzondere constructies wel gezien hebt, komt er gewoon weer een betere langs...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ok, had ik niet gelezen. Op de grond is het niet snel een probleemEvanrvb schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:21:
[...]
Dat gaat volgens mij dan wel meestal erover wanneer ze op een dak staan toch? Bij mij staat die gewoon op de grond voor het huis.
dat duurde veeeeeeel te lang op de vrijdag om het kwartje te laten vallen bij mij....Andrehj schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:31:
Even overgenomen uit het VVW-verdeler-ombouw-topic. Deze blunder is te vermakelijk om (op de vrijdagmiddag) niet ook in dit topic te vermelden.
[Afbeelding]
![]()
Net als je denkt dat je toch alle bijzondere constructies wel gezien hebt, komt er gewoon weer een betere langs...

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 10-02-2023 17:39 ]
Ik ben bang, dat zijn vloer niet echt warm wordt.flippy schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:35:
[...]
dat duurde veeeeeeel te lang op de vrijdag om het kwartje te laten vallen bij mij....
spoiler:voetventiel staat half dicht
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 17:41 ]
Volgens mij lig je nog steeds te slapen…flippy schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:35:
[...]
dat duurde veeeeeeel te lang op de vrijdag om het kwartje te laten vallen bij mij....
spoiler:voetventiel staat half dicht, veel te weinig flow op deze manier
[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 10-02-2023 18:40 ]
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 00:17
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Is dit niet door vogels veroorzaakt? Er is best een boel verbogen, behalve waar het beschermrooster loopt.Ronald.42 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:11:
In het kader van kwaliteit...
5 jaar oud dacht ik zo ongeveer.
Heb zo nu even niet het merk paraat iets met blue nog wat dacht ik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is wel een aardig groot beestje trouwens zal van het weekend wel eens het merk en de specs erbij vermelden.
En de Made in *****
[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 10-02-2023 18:53 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Kennelijk was het 20 graden bij de verdelerAndrehj schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 17:31:
Even overgenomen uit het VVW-verdeler-ombouw-topic. Deze blunder is te vermakelijk om (op de vrijdagmiddag) niet ook in dit topic te vermelden.
[Afbeelding]
![]()

https://www.installatie.nl/categorie/installatiefouten/
voor de mensen die prutswerk aantrekken en er slecht tegen kunnen dat mensen genaaid worden: pak eerst even een straffe hoeveelheid alcohol voor je gaat kijken.Jaap19 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:03:
Wie nog meer wil smullen van dit soort dingen:
https://www.installatie.nl/categorie/installatiefouten/
ach, ik doe het pas 35/40 jaar zo.Gary199 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 00:25:
[...]
beetje veel he die 1/3 hier. een kwart is al teveel.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Ik ben vaker uitgedaagd.Zwartoog schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 08:53:
[...]
Knappe jongen die 28 mm koper over de knie buigt hoor
Maar eerlijk is eerlijk, meestal in mijn nek met 28....
[ Voor 12% gewijzigd door hrt op 10-02-2023 21:07 ]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Voordruk meten onder druk?DutchWing schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:57:
[...]
Je hebt het elke keer over geldzaken (randzaken voor dit topic) en vervolgens vind je alles onzin, waarom dan de vraag stellen als je het er stelselmatig toch niet mee eens bent?
Expansievat controleer je doormiddel van de voordruk te meten!
Tikken doen beunhazen.
https://www.techniekwebsh...31-QU6EAQYAiABEgLEyfD_BwE
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 17:42 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 17:42 ]
Rechttrekken.dof schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 00:11:
[...]
Buigen is ook een vak; dit vond ik bij het afstrippen van stukje isolatie (had de cv installateur maar even over z'n miskleun met 28mm buis geschoven...)![]()
Enfin, dit ga ik er ook maar even afzagen...
[Afbeelding]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Maar gaat er dan nog water doorheen?Ronald.42 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:14:
[...]
Op zich als je dat eind 28mm koper eerst even uitgloeid met een knappe brander kun je het bijna kneden. Gelijk aan wicu buis
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 17:43 ]
Noodaggregaat, zou ook een oplossing zijn volgens mij. Wat denk jij?flippy schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:36:
[...]
wat stuk gaat in het ergste geval is de wisselaar. dan is het eigenlijk einde machine tenzij je aircoman kan vinden met een cat 1 papiertje en ook op dat nivo werkt. cat 2 installateurs (de lokale gasketelboer die splitjes doet in de zomer) hebben echt niet genoeg kaas gegeten van die werkzaamheden en kunnen doen op het nivo dat het ook goed gebeurt.
meeste andere dingen zoals de flowmeter en pomp zijn plastic en gaan als eerste.
beste is als het vriest en er is een langdurige stroomuitval is om even naar buiten te lopen, paneeltje losmaken (die je toch braaf elk jaar openmaakt om filter te reinigen) en gewoon filter eruit trekken en systeem leeg laten lopen daar en werkschakelaar uitzetten tot de stroom trugkomt. als die tergukomt installatie weer vullen (niet vergeten filter weer erin te doen). ding aanzetten en 30 min wachten zodat carterverwarming zijn werk kan doen voor je de thermostaat aanzet en vraag geeft.
1 stap verder is een hybride omvormer met EPS uitgang (en een accu) kopen voor de zonnepanelen en de warmtepomp op de EPS uitgang zetten zodat die kan doorlopen op de accu bij stroomuitval....
iets meer budgetvriendelijke oplossing is een server UPS op de top tikken voor weinig (zie vraag en aanbod) en die thermostaatsignaal laten onderbreken. dan kan de WP door blijven draaien op de UPS zonder te verwarmen maar blijft de unit wel af en toe de pomp starten.
(ik ben zelf alles aan het voorbereiden voor de EPS versie)
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Thanks, ga ik proberen maar lijkt me nog lastig. Het is voor de flow natuurlijk niet zo'n ramp, maar ik vind het er niet uitzien.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Thanks, maar met brander er op roodgloeiend laten worden en dan buigen is gezien de beschikbare ruimte wat lastig.Ronald.42 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:14:
[...]
Op zich als je dat eind 28mm koper eerst even uitgloeid met een knappe brander kun je het bijna kneden. Gelijk aan wicu buis
Zeker. Al vereist dat wat investeren in wat andere schakelaars en zo.arnnold schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:33:
[...]
Noodaggregaat, zou ook een oplossing zijn volgens mij. Wat denk jij?
Of op mijn knieRonald.42 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:07:
[...]
Dat uitgloeien doe je dan ook ergens buiten of zo.
Als hij rustig afgekoeld is kun je hem alle kanten op buigen.
Dus eerst heetstoken dan rustig afkoelen en daarna heb je een stuk buis dat je zonder moeite in je nek of op je knie kan buigen met beleid.

Maar dat uitgloeien: kun je dat ook gewoon met een standaard soldeerbrander, of moet de vlam heter zijn?
En hoe gaat dat precies?
Kan gewoon met een soldeerbrander, de plek waar je wil buigen rood stoken en langzaam laten afkoelen.Zwartoog schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 08:41:
[...]
Of op mijn knie![]()
Maar dat uitgloeien: kun je dat ook gewoon met een standaard soldeerbrander, of moet de vlam heter zijn?
En hoe gaat dat precies?
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Leuk. Net even getest met oud stukje 22mm Cu buis waar een bocht in zat. Kreeg het met m'n butagas brander niet roodgloeiend maar wel goed heet. En na afkoelen - ~ 10 minuten - inderdaad soepeler en eenvoudig met knie recht te buigen. Nou ja recht? Ongeveer danRonald.42 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 09:00:
[...]
De vlam hoeft niet heter hij moet alleen wel genoeg vermogen hebben om je stukje pijp kersenrood te krijgen.
Daarna laat je het gewoon afkoelen aan de lucht en dan heb je een zacht stuk koper.
Je kunt het ook koelen in water dat maakt bij koper volgens mij niks uit.
Sommige staalsoorten worden harder als je ze af koelde in water.
Probeer gewoon voor de gein eens met een stukje 15mm koper.
Even een stuk van een halve meter, probeer dat even op je knie te buigen om te voelen hoe sterk het is.
Proberen dus, en niet gelijk dubbel knikken.
Dan stook je de middelste 30 cm of zo even kersenrood dan af laten koelen en daarna weer eens proberen op je knie, dan zou je het verschil wel moeten merken.
Werkt ook prima voor die koperen pakkingringen onder bouten en banjo aansluitingen.
Ringetje even rood stoken dan wordt hij weer zacht en dicht daarna makkelijker af.
/f/image/fQOAcI2ExYy4CPiTJpMUzkuZ.png?f=fotoalbum_large)
Handig om al die restant stukken met bochten even fatsoenlijk te krijgen
En de aanleg van een wp met een acetyleen brander er bij, in huis....
https://nos.nl/nieuwsuur/...-aan-installateurs-dreigt
Wat is daar mis mee? Heel veel CV installaties zijn hard gesoldeerd of gelast en tegenwoordig zeker nog in de utiliteitsbouw.Naalroc schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:11:
Vreemde geluiden uit "de branche".
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 17:44 ]
Natuurlijk eerst aftappen, anders meet je de installatiedruk.
[ Voor 40% gewijzigd door DutchWing op 11-02-2023 13:20 ]
Ze willen zelfs de installatietijd verkorten, dus nog meer gestamp en nog meer kans op fouten…Naalroc schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:11:
Vreemde geluiden uit "de branche".

Ze hebben volgens mij echt geen idee wat er allemaal afspeelt in de klimaattechniek.
Maar dan dreigt een volgend probleem: een tekort aan installateurs. Ondernemersorganisatie Techniek Nederland "zet alles op alles om voldoende warmtepompmonteurs op te leiden". Zo komt er in iedere regio een opleidingslocatie. Techniek Nederland wil ook de installatietijd van een warmtepomp halveren, van gemiddeld 32 uur naar 16 uur.
en waar willen ze die instructeurs of het lesmateriaal vandaan halen? de huidige installateurs weten niet eens waar ze mee bezig zijn.DutchWing schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:16:
[...]
Ze willen zelfs de installatietijd verkorten, dus nog meer gestamp en nog meer kans op fouten…
Ze hebben volgens mij echt geen idee wat er allemaal afspeelt in de klimaattechniek.
[...]
Ach, als ze de chemische industrie het land uit jagen, komen we wel helpen.flippy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:26:
[...]
en waar willen ze die instructeurs of het lesmateriaal vandaan halen? de huidige installateurs weten niet eens waar ze mee bezig zijn.
Vast wel een "For dummies" boek die je kunt kopen.flippy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:26:
[...]
en waar willen ze die instructeurs of het lesmateriaal vandaan halen? de huidige installateurs weten niet eens waar ze mee bezig zijn.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Bemoedigend bericht weer voor een consument zoals ik. Project warmtepomp gaat hier nog jaren duren vrees ik.flippy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:26:
[...]
daarom moet je het gewoon zelf doen.MotorBeast schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:41:
Bemoedigend bericht weer voor een consument zoals ik. Project warmtepomp gaat hier nog jaren duren vrees ik.
weekeindje hier op forum rondhangen en je weet meer dan menig installateur.
[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 11-02-2023 13:44 ]
Zoals al vaker gemeld heb......ieder zijn vak. Ik weet zeker dat jij ook niet alles zelf kan. Ik brand mijn vingers niet aan zaken waar ik te weinig kennis/vaardigheden van heb. Ik wil gewoon graag als koper van zo'n ding door een vakbekwame installateur geholpen worden. Niet meer, niet minder. Ik ben consument van zo'n ding, wil geen " Help mijn man is klusser" ster worden.
Tja, zo gaat het nog jaren duren met je WP installatie.MotorBeast schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:49:
[...]
Zoals al vaker gemeld......ieder zijn vak. Ik weet zeker dat jij ook niet alles zelf kan. Ik brand mijn vingers niet aan zaken waar ik te weinig kennis/vaardigheden van heb. Ik wil gewoon graag als koper van zo'n ding door een vakbekwame installateur geholpen worden. Niet meer, niet minder. Ik ben consument van zo'n ding, wil geen " Help mijn man is klusser" ster worden.
Geen familelid of buurman/buurvrouw die een beetje technisch is en wil leren en daarna helpen?
Als iedere installateur die er ook niets van kan - zo worden die hier regelmatig geduid - een warmtepomp kan installeren, waarom zou Piet Patat of Teun de Beun dat dan niet kunnen ?MotorBeast schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:49:
[...]
Zoals al vaker gemeld heb......ieder zijn vak. Ik weet zeker dat jij ook niet alles zelf kan. Ik brand mijn vingers niet aan zaken waar ik te weinig kennis/vaardigheden van heb. Ik wil gewoon graag als koper van zo'n ding door een vakbekwame installateur geholpen worden. Niet meer, niet minder. Ik ben consument van zo'n ding, wil geen " Help mijn man is klusser" ster worden.
Die installateurs - die er niets van kunnen - gaan ook niet allemaal dood omdat ze met hun blote handen 230 beetpakken. Eigenlijk is het meeste werk knippen en plakken op basis van de installatie handleiding. Lezen en letterlijk uitvoeren.
er is een verschil tussen lezen en begrijpen. en vooral dat laatste is waar het aan schort.Gary199 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:36:
Lezen en letterlijk uitvoeren.
afgelopen week nog een 16kW warmtepomp gezien met 22mm staal eraan. gaf constant storingen ondanks dat het was aangesloten exact zoals de handleiding het vertelde....
22 was genoeg want daar zat ook de CV ketel op aangesloten....

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 11-02-2023 14:45 ]
Ik denk dat een beetje DHZer het idd zelf kan. Wel kost 't je heel veel tijd (uitzoeken & installeren) omdat je alles moet uitzoeken en je dingen voor de 1ste x doet. Als je er die tijd voor hebt en er zin in hebt is 't alleen maar leuk en geeft 't veel voldoening.Gary199 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:36:
[...]
Als iedere installateur die er ook niets van kan - zo worden die hier regelmatig geduid - een warmtepomp kan installeren, waarom zou Piet Patat of Teun de Beun dat dan niet kunnen ?
Die installateurs - die er niets van kunnen - gaan ook niet allemaal dood omdat ze met hun blote handen 230 beetpakken. Eigenlijk is het meeste werk knippen en plakken op basis van de installatie handleiding. Lezen en letterlijk uitvoeren.
Het is ontzetten jammer dat er gewoon niet voldoende ervaren installateurs zijn die met liefde voor hun vak & tegen normale uurlonen paraat staan om dit soort installaties te doen. Ik denk dat een hoop DHZers het hadden laten doen als je de arbeid voor zo'n € 2500 incl. BTW had kunnen inkopen.
Hier hangt de 9kW direct aan 2 x 1,5m 28mm staal, de rest van de aanvoer en retour bestaat uit 22mm staal en 26mm kunststof en vervolgens nog 2 x 10m 15mm staal en 30m x 16mm kunststof om 15 radiatoren en 10m2 vloer te verwarmen.flippy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:44:
[...]
er is een verschil tussen lezen en begrijpen. en vooral dat laatste is waar het aan schort.
afgelopen week nog een 16kW warmtepomp gezien met 22mm staal eraan. gaf constant storingen ondanks dat het was aangesloten exact zoals de handleiding het vertelde....
Daar perst de Pana i.i.g. 40L/min door tijdens een defrost en voor de rest 32L/min
Volgens de aanbevelingen/vereisten vraagt een 9kW om => 28mm staal
2 van de 4 installateurs wilden hier direct beginnen om gelijk maar overal 32mm uit te rollen.
Dat was voor mij het startsein om de aanleg dan maar zelf te doen.
Sedert de laatste aanpassing aan het leidingsysteem zie ik regelmatig op de Kamstrup meer dan 10kW vermogen voorbij komen. Alleen de defrosts gooien roet in het eten maar er zijn plannen om ook dat ( gedeeltelijk ) op te lossen
Hier ook alles zelf gedaan. Eerst even goed inlezen en verdiepen in de materie van de WP.blb4 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:48:
[...]
Ik denk dat een beetje DHZer het idd zelf kan. Wel kost 't je heel veel tijd (uitzoeken & installeren) omdat je alles moet uitzoeken en je dingen voor de 1ste x doet. Als de er die tijd voor hebt en er zin in hebt is 't alleen maar leuk en geeft 't veel voldoening.
Het is ontzetten jammer dat er gewoon niet voldoende ervaren installateurs zijn die met liefde voor hun vak & tegen normale uurlonen paraat staan om dit soort installaties te doen. Ik denk dat een hoop DHZers het hadden laten doen als je de arbeid voor zo'n € 2500 incl. BTW had kunnen inkopen.
En mede dankzij de mannen in het Mitsubishi Electric Ecodan forum
1. Zelf een warmtepomp ergens proberen in te kopen en daarbij zelf een installateur zoeken?
2. Een installateur vragen wat hij snelst kan krijgen?
3. Een partij vragen die totaalpakket qua verduurzaming kan aanbieden?
Het viel me al snel op, bij het inregelen van de war, dat de gemeten buitentemperatuur (bij ons) er soms flink naast zat (>10 C). Mijn buitenunit hangt boven een plat dak met dakleer en vanaf circa 13:00 in zon (als 'ie schijnt). Je voelt al aan dat de gemeten temperatuur dan flink kan gaan afwijken.
Zolang de buitenunit draait, valt de afwijking nog wel mee omdat er continu een stroom van verse lucht aangevoerd wordt. Maar toch was er een afwijking van een paar graden mogelijk (tot 5 C). Vooral in het voor- en naseizoen. En in dat voor- en naseizoen stond de buitenunit ook nog wel eens stil (mede door zonne-instraling in huis). Als op dat moment de buitentemperatuur gesampeld wordt (vaker dan eens per 30 min. gaat hier niet), kon de afwijking meer dan 10 graden bedragen. Dan gaat je war het spreekwoordelijke putje in.
Een stukje isolatie boven de temp. sensor hielp al een graad of 5. Maar tevreden was ik nog niet. Dus: een weerhut voor de sensor was de oplossing. Deze heb ik gekocht, niet duur want het hoeft ook niet een KNMI-waardig systeem te worden:
https://www.weerstationko...fa/98111402-tfa-sensorhut
Omdat de sensorhut wel in de zon komt te hangen heb ik er nog wat voor gehangen zodat 'ie altijd in de schaduw hangt. Resultaat (vanaf half november): maximale afwijking tot nu toe < 3 C. Een grote winst.
Boven het bitumendak kan het toch nog wel warm worden en die warme lucht stijgt omhoog, ook langs de sensorhut. Op dat deel van het dak wil ik nog een stuk (~1 m2) isolatie leggen met reflecterende bovenkant, bijvoorbeeld radiatorfolie op een verzwaard frame tegen wegwaaien. En een beetje schuin voor de afwatering.
:strip_exif()/f/image/r7TLu36d1tl8khHikBmAJiy3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OvDuwf0rdTp8HWrQAOXSnRyi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik lees, ik begrijp, maar heb niet de skills om uit te voeren. Ik denk dat ik ondertussen na het vele inlezen WP's kan verkopen en adviseren. Verkopen/adviseren is heel wat anders dan installeren. Net zoals bijvoorbeeld auto's verkopen ook geen auto's repareren is. Huizen verkopen, geen huizen bouwen is. Enz enz.Zo zie ik ook vaak dat vakmannen wel goed zijn in hun vak, maar geen bedrijf kunnen runnen en personeel kunnen aansturen.flippy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:44:
[...]
er is een verschil tussen lezen en begrijpen. en vooral dat laatste is waar het aan schort.
Waar ik me wel aan stoor dat als ik dan een zogenaamde vakman binnen krijg dat ik ondertussen door het vele inlezen en meelezen meer weet dan de vakman.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 11-02-2023 16:45 ]
Een buitensensor behoort op een noordgevel te hangen ver buiten bereik van andere warmtebronnen ( lees ramen, ventilatie afvoeren). Daar ga je in deze opstelling dus nat. Is ook de reden dat een inlaatsensor van je WP totaal niet geschikt is voor een WAR. WAR staat of valt met de plaatsing!Jaap19 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:43:
Even een ander verhaal. Geen vraag maar eerder het deelgenoot maken van het volgende.
Het viel me al snel op, bij het inregelen van de war, dat de gemeten buitentemperatuur (bij ons) er soms flink naast zat (>10 C). Mijn buitenunit hangt boven een plat dak met dakleer en vanaf circa 13:00 in zon (als 'ie schijnt). Je voelt al aan dat de gemeten temperatuur dan flink kan gaan afwijken.
Zolang de buitenunit draait, valt de afwijking nog wel mee omdat er continu een stroom van verse lucht aangevoerd wordt. Maar toch was er een afwijking van een paar graden mogelijk (tot 5 C). Vooral in het voor- en naseizoen. En in dat voor- en naseizoen stond de buitenunit ook nog wel eens stil (mede door zonne-instraling in huis). Als op dat moment de buitentemperatuur gesampeld wordt (vaker dan eens per 30 min. gaat hier niet), kon de afwijking meer dan 10 graden bedragen. Dan gaat je war het spreekwoordelijke putje in.
Een stukje isolatie boven de temp. sensor hielp al een graad of 5. Maar tevreden was ik nog niet. Dus: een weerhut voor de sensor was de oplossing. Deze heb ik gekocht, niet duur want het hoeft ook niet een KNMI-waardig systeem te worden:
https://www.weerstationko...fa/98111402-tfa-sensorhut
Omdat de sensorhut wel in de zon komt te hangen heb ik er nog wat voor gehangen zodat 'ie altijd in de schaduw hangt. Resultaat (vanaf half november): maximale afwijking tot nu toe < 3 C. Een grote winst.
Boven het bitumendak kan het toch nog wel warm worden en die warme lucht stijgt omhoog, ook langs de sensorhut. Op dat deel van het dak wil ik nog een stuk (~1 m2) isolatie leggen met reflecterende bovenkant, bijvoorbeeld radiatorfolie op een verzwaard frame tegen wegwaaien. En een beetje schuin voor de afwatering.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat had ik natuurlijk ook wel bedacht. Maar het sensordraadje was niet langer dan dit. Dan had er 6 meter opgerold in de kast moeten zitten...ds23man schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:49:
[...]
Een buitensensor behoort op een noordgevel te hangen ver buiten bereik van andere warmtebronnen ( lees ramen, ventilatie afvoeren). Daar ga je in deze opstelling dus nat. Is ook de reden dat een inlaatsensor van je WP totaal niet geschikt is voor een WAR. WAR staat of valt met de plaatsing!
Dan is het gewoon een KUT product.Jaap19 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:57:
[...]
Dat had ik natuurlijk ook wel bedacht. Maar het sensordraadje was niet langer dan dit. Dan had er 6 meter opgerold in de kast moeten zitten...
Omdat elke gerenomeerde fabrikant in hier in Europa nooit een WAR buitenvoeler vast aan een ketel/wp monteert met een meter snoer. Net even ingezoomd op je foto's. Airwell? Chinese import....
goed moment om eens een nieuwe skill aan te leren denk ik zo.MotorBeast schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:49:
[...]
denk trouwens dat een programma "help ik heb een expert ingehuurd voor 10k" een stuk erger zal zijn....

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 11-02-2023 17:32 ]
Ik ben ook aan het oriënteren. Ik kijk zelf welk merk, capaciteit en hoeveelheid liter buffervat ik zou willen hebben. Dan stuur ik een 10tal installateurs een mail voor informatie met goede foto's van de locaties, meterkast en leidingplan. Dan ga ik daarna uit van de expertise van de installateur en ga niet verder nadenken.Pieter2 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:27:
Dit jaar wil ik een l/w warmtepomp bestellen. Hebben jullie tips gezien de leveringsproblemen?
1. Zelf een warmtepomp ergens proberen in te kopen en daarbij zelf een installateur zoeken?
2. Een installateur vragen wat hij snelst kan krijgen?
3. Een partij vragen die totaalpakket qua verduurzaming kan aanbieden?
LolWhiskey48 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:31:
[...]
Ik ben ook aan het oriënteren. Ik kijk zelf welk merk, capaciteit en hoeveelheid liter buffervat ik zou willen hebben. Dan stuur ik een 10tal installateurs een mail voor informatie met goede foto's van de locaties, meterkast en leidingplan. Dan ga ik daarna uit van de expertise van de installateur en ga niet verder nadenken.
Oh. Bij Toshiba zit die sensor gewoon aan de buitenunit. Bij Daikin ook. Zal wel Chinese import zijn dan...ds23man schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:25:
[...]
Omdat elke gerenomeerde fabrikant in hier in Europa nooit een WAR buitenvoeler vast aan een ketel/wp monteert met een meter snoer. Net even ingezoomd op je foto's. Airwell? Chinese import....
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Als ik de bouwfoutensite zo eens bekijk zou ik niet eens een "erkende" installateur bij mijn CV ketel willen hebben qua rookgasafvoer... Ga liever dood aan een hoop drank, sigaretten en copieuze maaltijden....flippy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:28:
[...]
goed moment om eens een nieuwe skill aan te leren denk ik zo.
denk trouwens dat een programma "help ik heb een expert ingehuurd voor 10k" een stuk erger zal zijn....
Je begrijpt me verkeerd, ook bij een Vaillant zit er een inlaatsensor op de kast. Maar die wordt NIET gebruikt voor een WAR.Blihi schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:33:
[...]
Oh. Bij Toshiba zit die sensor gewoon aan de buitenunit. Bij Daikin ook. Zal wel Chinese import zijn dan...
Als een systeem op eigen wijze naar voorbeelden is getekend, kan een onderdelenlijst worden opgesteld.flippy schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:28:
[...]
goed moment om eens een nieuwe skill aan te leren denk ik zo.
Uit de tekening samen met de onderdelen gaat blijken welke werkzaamheden gedaan moeten worden en welke verbindingen moeten worden gemaakt. Voor dit alles kan ruim de tijd worden genomen, in elkaar worden gezet en gecontroleerd. In 1e instantie worden geen definitieve verbindingen gemaakt, alles blijft "los" gemonteerd om te zien of alles past en volledig is.
Knelverbindingen niet vastgezet en afdichtingen nog niet aangebracht.
Op deze wijze wordt de gehele installatie opgedeeld in partjes en wordt voorkomen dat er een probleem wordt gestapeld. Op deze wordt ontbrekend inzicht gecompenseerd door overzicht.
Hoe verzin je die tekstGary199 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:42:
[...]
Als een systeem op eigen wijze naar voorbeelden is getekend, kan een onderdelenlijst worden opgesteld.
Uit de tekening samen met de onderdelen gaat blijken welke werkzaamheden gedaan moeten worden en welke verbindingen moeten worden gemaakt. Voor dit alles kan ruim de tijd worden genomen, in elkaar worden gezet en gecontroleerd. In 1e instantie worden geen definitieve verbindingen gemaakt, alles blijft "los" gemonteerd om te zien of alles past en volledig is.
Knelverbindingen niet vastgezet en afdichtingen nog niet aangebracht.
Op deze wijze wordt de gehele installatie opgedeeld in partjes en wordt voorkomen dat er een probleem wordt gestapeld. Op deze wordt ontbrekend inzicht gecompenseerd door overzicht.
En een gemiddelde ketelhanger moet dit begrijpen?

Bij Toshiba en Daikin dus wel. Toshiba heeft niet eens een aansluiting voor een externe WAR sensor.ds23man schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 17:36:
[...]
Je begrijpt me verkeerd, ook bij een Vaillant zit er een inlaatsensor op de kast. Maar die wordt NIET gebruikt voor een WAR.
ChatGPT
Dit topic is gesloten.