Blihi schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 09:03:
[...]
Een keer met de tuinslang? Het hangt er een beetje vanaf waar het ding staat, maar meer dan een keer afspuiten met een tuinslang is niet nodig.
[...]
Dat doet de monitoring hier vanzelf.
[...]
Naar een printplaat kijken? Serieus? Doe je dat met al je apparaten?
[...]
Voor een leek iets minder eenvoudig misschien, maar zeker niet iets waar je een onderhoudscontract voor nodig hebt.
[...]
Want? Die veranderen niet uit zichzelf hoor.
[...]
ook hiervoor is echt geen onderhoudscontract nodig. Als je al twijfelt aan de dichtheid van het koelmiddel gedeelte zou ik gewoon eens in de zoveel jaar iemand laten komen om dat even te controleren. En lekkage CV zijdig kom je hopelijk wel snel genoeg zelf achter.
Sommige geven dingen liever uit handen.
Ik geef alleen een algemene opsomming, niet alles hoeft van toepassing te zijn… Maar zo kan ik op elke reactie wel een disclaimer vermelden.
De meeste mensen zijn trouwens niet zoals hier op Tweakers: Goed geïnformeerd, technische onderlegd etc.
Dat de meeste service monteurs slecht onderhoud uitvoeren betekent niet dat onderhoud gelijk onzin is.
Natuurlijk werkt een warmtepomp ook zonder onderhoud, maar met goed onderhoud kun je problemen vroegtijdig ontdekken en de klant hierover informeren. Het is aan de klant zelf wat hij er vervolgens mee doet.
Ook zit in een onderhoudscontract service/storingsdienst inbegrepen, wel zo handig als er ook snel actie ondernomen moet worden.
Zeker met weinig voorraad en levertijden is dat in deze tijden de overweging waard.
Niet iedereen heeft een complete EBS (Energiebewakingsysteem) in hun warmtepomp.
Je apparatuur staat toch buiten ipv binnen, ik heb wel eens verschroeide connectoren gezien etc, het is werkelijk 2 tellen.
Indien van toepassing kun je instellingen nog fine tune of wijzigen indien wenselijk.
Genoeg gebruikers welke overal aanzitten zonder dat ze er verstand van hebben.
Dat kan ook, sommige installaties zijn wel logboek plichtig dus ook onderhoudsplichtig.
Uiteindelijk moet iedereen gewoon zelf de overweging maken, wat voor de ene onzin is hoeft voor de andere geen onzin te wezen.
Alleen contracten van €350,- is natuurlijk de grootste onzin zoals iemand tijdje terug aanhaalden.