Klopt. Mitsubishi en Panasonic hebben uitgebreide databoeken online staan. Toshiba heeft ook uitgebreide databoeken beschikbaar, maar die zijn online niet zomaar te vinden (als je die van de huidige generatie Estia wilt hebben, PM maar even)Fantastic_fox schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 06:57:
@Blihi thnx wederom, die type namen is idd om gek van te worden:-)
Goed idee, want een Ta van 40 met een Tr van 20 is voor een warmtepomp ook niet ideaal. Beter is dan 32/28, maar daarvoor moet je veel meer water verpompen, dus het debiet/de pompsnelheid moet dan omhoog.Ik ga eens wat testen met lage temp hoge pompsnelheid.
Ik heb zelf twee hele seizoenen zo getest. En nu met het aankomende prijsplafond is dat nog rendabel ook. Dus: CV op 40 graden (of nog lager, ik had hem op 35 staan) en dan vooral meten. Dagelijks meten wat je gasverbruik is en dagelijks de gemiddelde buitentemperatuur (die kun je ook bij het KNMI downloaden van het dichtstbijzijnde weerstation).Ik neem aan dat het voor een goed idee wel echt wat kouder moet zijn als wat we nu hebben qua weer toch?
Die combinatie geeft heel precies weer wat je warmtevraag is over een heel seizoen en dan ga je zoeken naar de best passende warmtepomp.
[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 23-09-2022 07:37 ]