Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 158 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.537.991 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18:13
Fantastic_fox schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 06:57:
@Blihi thnx wederom, die type namen is idd om gek van te worden:-)
Klopt. Mitsubishi en Panasonic hebben uitgebreide databoeken online staan. Toshiba heeft ook uitgebreide databoeken beschikbaar, maar die zijn online niet zomaar te vinden (als je die van de huidige generatie Estia wilt hebben, PM maar even)
Ik ga eens wat testen met lage temp hoge pompsnelheid.
Goed idee, want een Ta van 40 met een Tr van 20 is voor een warmtepomp ook niet ideaal. Beter is dan 32/28, maar daarvoor moet je veel meer water verpompen, dus het debiet/de pompsnelheid moet dan omhoog.
Ik neem aan dat het voor een goed idee wel echt wat kouder moet zijn als wat we nu hebben qua weer toch?
Ik heb zelf twee hele seizoenen zo getest. En nu met het aankomende prijsplafond is dat nog rendabel ook. Dus: CV op 40 graden (of nog lager, ik had hem op 35 staan) en dan vooral meten. Dagelijks meten wat je gasverbruik is en dagelijks de gemiddelde buitentemperatuur (die kun je ook bij het KNMI downloaden van het dichtstbijzijnde weerstation).

Die combinatie geeft heel precies weer wat je warmtevraag is over een heel seizoen en dan ga je zoeken naar de best passende warmtepomp.

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 23-09-2022 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Grolsch schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:26:
De sw75yaa lijkt mij de perfecte kandidaat voor deze woning.
Want die levert 7 kW bij -10 en een Ta van 60?

Volgens het databook niet hoor. Bij -10 is het nominale vermogen nog maar 5.8 kW en dan bij maximaal 55 graden water.

Sterker nog. Deze warmtepomp levert bij geen enkele Ta een vermogen van 7 kW nominaal bij -10 buiten.

[ Voor 13% gewijzigd door Blihi op 23-09-2022 07:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:00
Geen enkele Mitsubishi levert bij temperaturen van -10 gr C en lager nog 60gr.
Maar als je met die temperaturen continu zulke hoge temperaturen nodig hebt, dan heb je een andere uitdaging. Dan moet er eerst wat gedaan worden aan aangifte en isolatie.
Anderzijds: de COP is bij zulke hoge temperaturen dan toch dusdanig om te huilen, dat een simpel COP1 elektrisch kacheltje ook kan helpen in de zeldzame gevallen dat het zo koud zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Precies, dus daarom eerst uitzoeken wat de minimale Ta is waarbij je je huis nog warm houdt (liefst met een zo klein mogelijke delta-T) en dan pas naar het vermogen gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:38
berry76 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:18:
De plaatsing van de bestelde warmtepomp is uitgesteld tot het 2e kwartaal 2023. De communicatie unit en binnenunit zouden niet leverbaar zijn.

Ik heb nog een keer proberen uit te rekenen wat mijn kw verbruik zou worden.

uitgaande van 550 m3 x 9,769 kWh = 5372 kWh
uitgaande van 1650 vollast uren x 4,7 kW (Nbe AMS 10-6) = 7755 kWH x COP 3,2 = 2423 kW geschat jaarverbruik. Of zit ik nu mis? als ik de opmerkingen in de algemene beschouwingen mag geloven zijn de warmtepomp gebruikers de klos met het nieuwe energie plafond?
Je zit mis zoals al genoemd, komt doordat je 2 verschillende rekenmethodes probeert te combineren en de verkeerde kant op rekent. Het ene is namelijk 100% theorie (de vollasturen) en de ander is de praktijk van hoe jij je huis gebruikt (het verbruik in kuubs aardgas).

De makkelijkste manier om dit te berekenen, en die vaak terugkomt is heel simpel: verbuik in kuubs * 2 =~ verbruik in kWh van je warmtepomp. Jij hebt bizar laag verbruik van 550m3 aardgas, dus daar gaat echt nooit meer dan 1200-1300 kWh aan stroom in.

de factor 2 is een resultante van het volgende: 1 kuub aardgas heeft ongeveer 8 kWh thermische energie die echt je woning in gaat (vanwege verliezen in de ketel, slecht afgestelde spullen etc). Dan hebben veel mensen een SCOP van 4, dus kun je 8 /4 = 2 doen. In hoeverre dit voor jouw situatie geldt hangt natuurlijk vooral af van de aanvoertemperatuur, zolang die max ~35C is gaat bovenstaande op. Daarna wordt het enkele procenten slechter per graad die je omhoog moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Denken jullie dat we deze radiator kunnen vervangen door een ventiloconvector? De lengte van de afvoer is kort en losschroeven zal vast ook niet meer lukken. Bij onze andere radiatoren is er wel wat meer plaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qWyCPovVFHZO4tI7bJ_AKJvNnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxASoztxrzOJUT96NuhLO5nt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:31
@Anoniem: 78739
Ze kunnen in de kruipruimte toch een nieuw stuk leiding plaatsen? zoiezo moet het omgoog. ik dacht dat 6-10 cm een beetje de norm was voor de ruimte onder de info.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-06 19:02
Een goede installateur moet hier echt nog wel iets van kunnen maken, ook als er geen kruipruimte is.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

BarryH schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:22:
Ze kunnen in de kruipruimte toch een nieuw stuk leiding plaatsen? zoiezo moet het omgoog. ik dacht dat 6-10 cm een beetje de norm was voor de ruimte onder de info.
Er is geen kruipruimte. Op de plavuizen vloer is onlangs zelfs isolatie en laminaat gelegd :X Vandaar de weinige ruimte, al is dit wel de laagste radiator. De radiatoren volstaan wel om te verwarmen met een WP, de watertemperatuur staat nu op 45 graden en het zou lager kunnen, want de temperatuur van de condensatieketel gaat altijd op en neer *. Ik zou de convectoren later eventueel willen plaatsen om te koelen.

* daar heeft een WP toch geen last van hoop ik?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 23-09-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
Zo te zien is de buis uit de grond een 15 mm pijp. Dan kan die wartel gewoon worden losgedraaid en verlengd naar behoefte, geen enkel probleem, lijkt mij.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naalroc schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:30:
Zo te zien is de buis uit de grond een 15 mm pijp. Dan kan die wartel gewoon worden losgedraaid en verlengd naar behoefte, geen enkel probleem, lijkt mij.
Zo'n geoxideerde wartel losschroeven? Ik durf er nu alvast niet aankomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Waarom vraag je het dan?

De wartel en de knie zijn allebei van messing, te zien aan de kleur oxidatie. De buis daaronder is koper of staal, met een messing knelring, dus dat moet goed loskomen en te herbruiken zijn.
Maar als je er nu niet aan durft te komen, moet je dat vooral niet doen!
bovendien, je wilt koelen door deze leiding: hoe ga je die dan thermisch isoleren om condens te voorkoemen?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:29:
[...]
Er is geen kruipruimte. Op de plavuizen vloer is onlangs zelfs isolatie en laminaat gelegd :X Vandaar de weinige ruimte, al is dit wel de laagste radiator. De radiatoren volstaan wel om te verwarmen met een WP, de watertemperatuur staat nu op 45 graden en het zou lager kunnen, want de temperatuur van de condensatieketel gaat altijd op en neer *. Ik zou de convectoren later eventueel willen plaatsen om te koelen.

* daar heeft een WP toch geen last van hoop ik?
ok, in het ergste geval dus ruimte om buis vrij maken (slopen) en verlengen en weer aanhelen...

over de temperatuur: die gaat altijd op en neer (Want zelfs bij vaste Ta van een WP moet deze opstarten en begint dus met Ta = 20 icm een vaste flow), maar veel minder dan een gasketel omdat - normaliter - het minimumvermogen veel lager ligt. eea ook afhankelijk van de aansturing vanuit de thermostaat.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naalroc schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:37:
Waarom vraag je het dan?

De wartel en de knie zijn allebei van messing, te zien aan de kleur oxidatie. De buis daaronder is koper of staal, met een messing knelring, dus dat moet goed loskomen en te herbruiken zijn.
Maar als je er nu niet aan durft te komen, moet je dat vooral niet doen!
bovendien, je wilt koelen door deze leiding: hoe ga je die dan thermisch isoleren om condens te voorkoemen?
Ik ga het niet losschroeven 'om te proberen', het zou ook beginnen lekken door de druk, dat laat ik wel over aan een vakman als ik beslis om te vervangen. Kan er niet gewoon leidingisolatie omheen? Onderaan ook wat silicone omheen zodat er geen waterdamp via het laminaat naar beneden kan.

Zelfs zonder de radiator te vervangen zouden we kunnen koelen met een watertemperatuur van 16° (bij kamertemperatuur van 24° en vochtigheid van 60%). Als we tijdens de zomer alle radiatoren laten koelen zal het vast wel iets uitmaken, al is het maar een graad, we moeten wat doen met de overtollige zonne-energie.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 23-09-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-06 16:40
@Anoniem: 78739 Denk j echt dat een WP precies 16 gr kan maken?.
Kan zo maar varieren tussen de 18 en 14 graden. Daarnaast wat ga je doen als het 26 gr in huis is. Dan is de dauwpunt temp al 17,5 graad. Als de buitendeur opengaat heb je al condens.
Isoleren is alleen voor warme leidingen. Dampdicht isoleren is wat je bij koelen moet doen. Je gaat je condens in de isolatie onder je laminaat krijgen.
Als je wilt koelen met je WP moet je vloerverwarming hebben zodat je de vloer op 18 gr kan zetten.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pietje555 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:45:
@Anoniem: 78739 Denk j echt dat een WP precies 16 gr kan maken?.
Kan zo maar varieren tussen de 18 en 14 graden. Daarnaast wat ga je doen als het 26 gr in huis is. Dan is de dauwpunt temp al 17,5 graad. Als de buitendeur opengaat heb je al condens.
Isoleren is alleen voor warme leidingen. Dampdicht isoleren is wat je bij koelen moet doen. Je gaat je condens in de isolatie onder je laminaat krijgen.
Als je wilt koelen met je WP moet je vloerverwarming hebben zodat je de vloer op 18 gr kan zetten.
Die 18 graden voor vloerverwarming kan dan toch ook afwijken? In mijn geval is het dan ws. beter om later eventueel een lucht-lucht te voorzien om te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Anoniem: 78739 Klopt, maar een vloer heeft een veel grotere massa. Deze is niet zo gevoelig voor fluctuaties.
Daarnaast is het oppervlak veel groter en je hoeft niet direct de ruimte te koelen, maar alleen de zoninstraling op de vloer.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blihi schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:32:
[...]

Nee, dat Ta 60 onmogelijk is bij een WP waren we al over uit dacht ik ;)
Volgens het databook niet hoor. Bij -10 is het nominale vermogen nog maar 5.8 kW en dan bij maximaal 55 graden water.

Sterker nog. Deze warmtepomp levert bij geen enkele Ta een vermogen van 7 kW nominaal bij -10 buiten.
Nee, niet op nominaal vermogen maar wel op max vermogen, en daar moet je naar kijken.

De SW75YAA levert bij -10 op maximaal vermogen bij Ta 50 graden nog steeds 7,5KW en bij Ta 55 graden 7,3KW zonder element.

Als hij echt Ta 60 nodig heeft, moet hij eerst aan zijn afgifte of isolatie wat gaan doen, dan wordt een WP geen succes.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik ben het niet met je eens dat je naar max vermogen moet kijken. Als de warmtelast echt 7kW continu over een dag is, dan lukt dat dus niet.

Die 7 kW is namelijk exclusief defrost operaties. Als je kijkt naar de daggemiddelden op basis van gasgebruik, dan zul je mee moeten wegen dat er dus enkele periodes meer vermogen gevraagd wordt, dan tijdens andere periodes.

Maar ook daar zie je dus verschillen bij fabrikanten. Toshiba laat alle cijfers inclusief "defrost cycle data" zien, terwijl dat bij Mitsubishi alleen bij 2 graden buitentemperatuur gedaan wordt.

Eigenlijk om gek van te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Grolsch schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:28:
[...]
Nee, dat Ta 60 onmogelijk is bij een WP waren we al over uit dacht ik ;)
Laten we het op 'onwenselijk' houden :)
Als hij echt Ta 60 nodig heeft, moet hij eerst aan zijn afgifte of isolatie wat gaan doen, dan wordt een WP geen succes.
Eens, QFT.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynxspin
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-10-2022
Net een offerte binnen voor een L/W warmtepomp (artotherm 125/6) 20K incl btw (slik). Heb hier al gezien dat dit niet uitzonderlijk is. Na aftrek van de subsidies (Vlaanderen) betekent dit een investering van 17K.

Ik heb ook een prijsindicatie voor een bodem/water warmtepomp van 25K incl BTw. Min subsidies 21K.

Het verschil tussen beide bedraagt dan maar 4K meer. Kies ik dan niet beter voor bodemwarmte?

Geen saldering meer hier dus in de koudste periode kunnen mijn zonnepanelen niet bijdragen. Ik haal met mijn VVW geen 35 graden, eerder 40 Ta. Haal ik met bodem/water dan geen veel betere COP tijdens de donkere maanden en is dat op lange termijn dan niet voordeliger?

Vinden jullie een warmtepomp met het capaciteitstarief en vermoedelijk later nog dynamische elektriciteitsprijzen nog interessant?
Voor de tvt moet je het niet doen zal wel 25 jaar bedragen. Ik zou het eerder doen om van fossiel af te zijn maar wil nu ook niet met mijn geld gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Is geluid nog een issue bij jou? Zo ja, dan is een w/w pomp in het voordeel.
En geen defrosten om rekening mee te houden.
En goedkoper (passief) koelen, als je afgiftesysteem daarvoor geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Lynxspin schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:59:
Ik haal met mijn VVW geen 35 graden, eerder 40 Ta.
Daar gaat iets mis, denk ik.
Dit uitzoeken zodat je met Ta 30 kan gaan stoken zal je met een warmtepomp zo 20% kosten schelen.
Met zo'n klein prijsverschil is een W/W unit een goede optie :)

Zonder de specifieke marktomstandigheden van Vlaanderen te kennen, is een warmtepomp altijd een goed idee als er geen hele gekke dingen gebeuren (zoals een elektraprijs van €0,70/kWh bij een gasprijs van €0,16/kWh :( )

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Kies ik dan niet beter voor bodemwarmte?
nee.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:29
Proton_ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:02:
[...]

Daar gaat iets mis, denk ik.
Dit uitzoeken zodat je met Ta 30 kan gaan stoken zal je met een warmtepomp zo 20% kosten schelen.
Met zo'n klein prijsverschil is een W/W unit een goede optie :)

Zonder de specifieke marktomstandigheden van Vlaanderen te kennen, is een warmtepomp altijd een goed idee als er geen hele gekke dingen gebeuren (zoals een elektraprijs van €0,70/kWh bij een gasprijs van €0,16/kWh :( )
Zou @Lynxspin wellicht bedoelen dat zijn Ta naar de verdeler 40 graden is waarvan vervolgens met een thermostaat op de openverdeler iets van 28 wordt gemaakt? Met 40 brandt ie toch zijn voeten?? Met een gesloten verdeler straks gaat dan die 28 met Ta28 als voorbeeld de vloer in.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Naalroc
Daar heeft de vraagsteller dus niets aan, als je dat niet beargumenteert: als geluid bijvoorbeeld voor hem een heel belangrijk issue is, dan weet jij ook wel dat jouw antwoord onterecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-06 20:37
Net een offerte binnen voor een L/W warmtepomp (artotherm 125/6) 20K incl btw (slik). Heb hier al gezien dat dit niet uitzonderlijk is. Na aftrek van de subsidies (Vlaanderen) betekent dit een investering van 17K.

Ik heb ook een prijsindicatie voor een bodem/water warmtepomp van 25K incl BTw. Min subsidies 21K.

Het verschil tussen beide bedraagt dan maar 4K meer. Kies ik dan niet beter voor bodemwarmte?

Geen saldering meer hier dus in de koudste periode kunnen mijn zonnepanelen niet bijdragen. Ik haal met mijn VVW geen 35 graden, eerder 40 Ta. Haal ik met bodem/water dan geen veel betere COP tijdens de donkere maanden en is dat op lange termijn dan niet voordeliger?

Vinden jullie een warmtepomp met het capaciteitstarief en vermoedelijk later nog dynamische elektriciteitsprijzen nog interessant?
Voor de tvt moet je het niet doen zal wel 25 jaar bedragen. Ik zou het eerder doen om van fossiel af te zijn maar wil nu ook niet met mijn geld gooien.
Is die 25k inclusief boring? Dan een no brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry76
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 26-06 21:27
Fr33z schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 09:26:
[...]

Je zit mis zoals al genoemd, komt doordat je 2 verschillende rekenmethodes probeert te combineren en de verkeerde kant op rekent. Het ene is namelijk 100% theorie (de vollasturen) en de ander is de praktijk van hoe jij je huis gebruikt (het verbruik in kuubs aardgas).

De makkelijkste manier om dit te berekenen, en die vaak terugkomt is heel simpel: verbuik in kuubs * 2 =~ verbruik in kWh van je warmtepomp. Jij hebt bizar laag verbruik van 550m3 aardgas, dus daar gaat echt nooit meer dan 1200-1300 kWh aan stroom in.

de factor 2 is een resultante van het volgende: 1 kuub aardgas heeft ongeveer 8 kWh thermische energie die echt je woning in gaat (vanwege verliezen in de ketel, slecht afgestelde spullen etc). Dan hebben veel mensen een SCOP van 4, dus kun je 8 /4 = 2 doen. In hoeverre dit voor jouw situatie geldt hangt natuurlijk vooral af van de aanvoertemperatuur, zolang die max ~35C is gaat bovenstaande op. Daarna wordt het enkele procenten slechter per graad die je omhoog moet.
Dank je, beneden vloerverwarming en boven radiatoren. Deze radiatoren staan echter nooit aan. Voor de studeer/rommel kamer zit ik aan een infrarood paneel te denken. De slaapkamer heeft een airco en kan dus ook op die manier verwarmt worden indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024

Als het kan boren.

Constante bron temperatuur.
Hoger subsidie , geen geluid en passief koelen wat bijna niks kost.
En hoger COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blihi schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:32:
[...]
Ehm, bij -10 moet je niet kijken naar het nominale vermogen, maar naar het maximale vermogen. En dat is bij deze WP dan rond de 8 kW.
Inderdaad niet bij 60 graden, maar dat wil je sowieso niet bij een warmtepomp.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blihi schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 13:42:
Ik ben het niet met je eens dat je naar max vermogen moet kijken. Als de warmtelast echt 7kW continu over een dag is, dan lukt dat dus niet.

Die 7 kW is namelijk exclusief defrost operaties. Als je kijkt naar de daggemiddelden op basis van gasgebruik, dan zul je mee moeten wegen dat er dus enkele periodes meer vermogen gevraagd wordt, dan tijdens andere periodes.

Maar ook daar zie je dus verschillen bij fabrikanten. Toshiba laat alle cijfers inclusief "defrost cycle data" zien, terwijl dat bij Mitsubishi alleen bij 2 graden buitentemperatuur gedaan wordt.

1. Door defrosts verlies je echt geen 2.5 kW aan WP vermogen. Dat is hooguit 10% rond het vriespunt. (Ver) daaronder weer wat minder.
2. Omdat veel warmtepompfabrikanten daar idd niet voor corrigeren hebben we hier al vaak geschreven dat je voor het bepalen van je WP vermogen de dagelijkse warmtebehoefte bij -10 neemt, en die niet deelt door 24 uur, maar door 22 (of 21.5 als je ook SWW met je WP doet). Die andere twee uur zijn dan voor defrosts. Zo compenseer je daar in die berekening voor.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik vind (uitermate subjectief) dat je in het zeldzame geval van -10 best van max vermogen uit mag gaan.

Noem eens een dag op in de afgelopen 10 jaar dat het etmaal gemiddelde -10 was.

En zelfs dan hebben we nog het 2KW element wat dus 9,5KW maakt voor die ene dag in de 25 jaar dat dit voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blihi schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 06:12:

De formule is: gasverbruik × 9.7 x 90% / SCOP.
Dat geeft het vermogen bij -10 buitentemperatuur.
Dit is helemaal een bijzondere. Welk gasverbruik moet je hiervoor hanteren dan? En wat heeft de sCOP in hemelsnaam met het warmtepompvermogen te maken? (s)COP-cijfers gebruik je om het energieverbruik te bepalen. Niet om het vermogen te bepalen.
Als je niet precies (of helemaal niet...) weet hoe je zaken uitrekent, kun je dit beter niet zo in het forum schrijven, want je brengt anderen er alleen maar mee in verwarring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:58:
[...]

Ik vind (uitermate subjectief) dat je in het zeldzame geval van -10 best van max vermogen uit mag gaan.

Noem eens een dag op in de afgelopen 10 jaar dat het etmaal gemiddelde -10 was.

En zelfs dan hebben we nog het 2KW element wat dus 9,5KW maakt voor die ene dag in de 25 jaar dat dit voorkomt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVHrGOGBvW08Ms8teMBQMMVyQR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I55nc4YixAIqxF6zrkx9A4CK.jpg?f=fotoalbum_large
:X

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Laten we hopen op een Indian Summer. Wel zo goed voor de portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 22:36:
Laten we hopen op een Indian Summer. Wel zo goed voor de portemonnee.
Alleen in Winterswijk.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44O36974Y1TtfBdcAlFxQt1vKfM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xFJluepUDUjgPlwVoge33tm0.jpg?f=fotoalbum_large

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
(Alleen) op zulke momenten ben ik blij dat ik een zubadan heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:15

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

En ik voor erbij een houtkachel :*)

[ Voor 18% gewijzigd door Speedyace op 23-09-2022 22:54 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Die heb ik (gelukkig) ook nog, heerlijke warmte, kan geen WP aan tippen! (Vloeken in de kerk :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 23:18:
[...]

Die heb ik (gelukkig) ook nog, heerlijke warmte, kan geen WP aan tippen! (Vloeken in de kerk :+ )
Maar een airco wel _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:37 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Nominaal vermogen is niks anders dan het maximale vermogen bij continu gebruik waarbij het hoogste rendement wordt gehaald, in dit geval rekenen ze vaak ook met een vaste buitentemperatuur.

Maar warmtepomp fabrikanten werken gewoon met maximaal vermogen bij -10.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Makkievld 2.0
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-06-2024
Nelesss schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:43:
Goedemiddag,

Korte vraag voor wat betreft de Elga i.c.m. Toshiba buitenunit. Ik ben overgestapt van de Honeywell Chronotherm Touch naar de Plugwise Anna. Deze geeft veel informatie waardoor ik de bijbehorende Nefit CV ketel een stuk beter heb kunnen afstellen. Alleen nu loop ik tegen het probleem aan dat een groot gedeelte van de parameters niet instelbaar zijn via de Plugwise Anna. Is dit wel mogelijk met de Remeha eTwist of moet ik toch echt de oude honeywell Chronotherm weer koppelen aan de Elga?

Of is er nog een andere manier om makkelijk de parameters te kunnen wijzigingen?
Ik ben overgestapt van een eTwist naar de Anna. Zelf heb ik ook een Techneco Elga samen met een Nefit ketel. Met de eTwist kreeg ik geen metingen door van de Elga. Nu met de Anna zie ik veel beter wat er met de Elga gebeurd. Hoe heb je de Elga en Nefit met elkaar aangesloten? Opentherm of aan/uit? Bij mij is het aan/uit omdat ik geen EMS opentherm converter er tussen heb hangen.

Zijn er wel mensen die een EMS opentherm converter gebruiken? En wat is je ervaring daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:54
@Makkievld 2.0

Ik heb nog een oude Nefit Ecomline dus dit zou je in theorie werkend kunnen krijgen met een EMS converter + een Nefit Bosch easy control adapter. Dit is mij destijds ook gelukt maar had geen voordelen voor mij aangezien de ecomline een minimum vermogen heeft van 10kw+ en zelfs in de eerste 30 seconden nog verder door piekt bij opstarten. Dus uiteindelijk heb ik er voor gekozen om de Nefit aan te sluiten via aan/uit en heb ik deze volledig terug gedraaid naar 11kw met als maximale aanvoer temperatuur 65 graden.(lagere temperatuur zorgde ervoor dat de cv ketel na 10 minuten gaat pendelen in mijn geval)

Voor wat betreft de Parameters heb ik de chronotherm naast de Elga liggen zodat ik deze nog kan aanpassen waar nodig.

• Blihi
Andrehj schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:00:
[...]

Dit is helemaal een bijzondere. Welk gasverbruik moet je hiervoor hanteren dan? En wat heeft de sCOP in hemelsnaam met het warmtepompvermogen te maken? (s)COP-cijfers gebruik je om het energieverbruik te bepalen. Niet om het vermogen te bepalen.
Als je niet precies (of helemaal niet...) weet hoe je zaken uitrekent, kun je dit beter niet zo in het forum schrijven, want je brengt anderen er alleen maar mee in verwarring.
Thanks, aangepast. Ik haalde even twee threads door elkaar (m3 naar kWh op jaarbasis en m3 per dag naar kW benodigd vermogen)

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19:51
Blihi schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 07:33:
[...]

Thanks, aangepast. Ik haalde even twee threads door elkaar (m3 naar kWh op jaarbasis en m3 per dag naar kW benodigd vermogen)
Volgens mij vergeet je nog wel even door het aantal uren te delen (21,5, 22 of 24 afhankelijk van je situatie).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Ook een airco komt qua beleving niet in de buurt van een houtkachel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die valt niet in de categorie afgelopen 10 jaar ;)

Als het echt zo koud wordt dan wordt het nog spannend bij veel mensen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
H143 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 18:19:
[...]

Inderdaad ik heb een hybride en verwarm alleen m'n douchewater met de ketel de cv gaat 100% met de warmtepomp
Het verbruik is nu 300m3 gas en 3500kwh elektra
Ik kan dus goedkoper 900m3 gebruiken om de woning te verwarmen.

Laat staan de mensen met een full Electric die zijn straks nog duurder uit dan met een cv ketel

Is dit de bedoeling van het kabinet om te verduurzamen? 8)7
Mijn €0,- blijft gewoon 0 want 100% duurder dan 0 is nog steeds 0 *O*

• Makkievld 2.0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xU2L7o-KIWYHhT4MQracoAS1Uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqoKJ8LvN6hooqi65ykQJOGm.jpg?f=fotoalbum_large

Is er iemand die kan uitleggen wat die omcirkelde iconen betekenen op de pomp? Heb alle handleidingen bekeken maar kan het niet vinden.

• Pietje555
Was volgens mij keuze voor moduleren op constante druk of constant debiet
Als je met thermostaat kranen of groepafsluiters werkt moet je constante druk instellen

[ Voor 37% gewijzigd door Pietje555 op 24-09-2022 09:52 ]

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17:15

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

koevlaas2 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:30:
[...]

Mijn €0,- blijft gewoon 0 want 100% duurder dan 0 is nog steeds 0 *O*
@koevlaas2
Zet jij deze vacuüm kleppen wel eens in de warmwaterleiding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UxDXf39Tja9KCI1d41bfFM_1HFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atzXYSbTK4EUQruSE0s8PLj7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPXnO2oNx9iFyIykRxItZdknkLs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TxzPG2GUiCoEm5N8ArZ7lqun.jpg?f=user_large

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• Adriaan71
Makkievld 2.0 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:49:
[Afbeelding]

Is er iemand die kan uitleggen wat die omcirkelde iconen betekenen op de pomp? Heb alle handleidingen bekeken maar kan het niet vinden.
Vloerverwarming constante flow / druk rechter kant dus. Staat ook aangegeven voor vloerverwarming.

Links is eventueel vloerverwarming i.c.m. radiatoren

• Makkievld 2.0
Adriaan71 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:53:
[...]

Vloerverwarming constante flow / druk rechter kant dus. Staat ook aangegeven voor vloerverwarming.

Links is eventueel vloerverwarming i.c.m. radiatoren
Dank je wel. Dan staat het goed. Heb namelijk vloerverwarming i.c.m. radiatoren

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:57
Makkievld 2.0 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 04:40:
[...]

Ik ben overgestapt van een eTwist naar de Anna. Zelf heb ik ook een Techneco Elga samen met een Nefit ketel. Met de eTwist kreeg ik geen metingen door van de Elga. Nu met de Anna zie ik veel beter wat er met de Elga gebeurd. Hoe heb je de Elga en Nefit met elkaar aangesloten? Opentherm of aan/uit? Bij mij is het aan/uit omdat ik geen EMS opentherm converter er tussen heb hangen.

Zijn er wel mensen die een EMS opentherm converter gebruiken? En wat is je ervaring daarmee?
Ja ik had zo’n ems OT dingetje icm Nest gen 3. Werkte goed. Alleen is het OT algoritme in de Nest op vloerverwarming ingesteld, en ging dus allemaal dingen doen die niet lekker met mijn cv ketel (Nefit hr) en afgifte systeem samenwerkten. Daardoor pendelen of niet warm worden, afhankelijk van voorloop temp. Heb mijn nest nu in aan/uit , icm Intergas xtreme 30 cv ketel, en dat lijkt het beste te werken voor lagere Ta (45 graden). Opentherm icm modulerende HR cv ketels en LTV is gewoon teveel “moving parts” die elkaar in de weg gaan zitten en dus lastig te tunen zijn. Ik laat het nu aan de CV ketel over, die is het minste black box.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@olafmol was dat dan ook met Elga of andere L/W warmtepomp erbij?

• olafmol
Proton_ schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 11:39:
@olafmol was dat dan ook met Elga of andere L/W warmtepomp erbij?
Nope, met een cv ketel. Maar ik zou persoonlijk nooit OT gebruiken met een warmtepomp. Gewoon aan/uit, lange en lage runs, weersafhankelijk laten lopen vanuit het warmtepomp programma zelf. Anders wordt het veel te complex weer met allemaal elkaar beïnvloedende componenten.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 08:26:
[...]

Die valt niet in de categorie afgelopen 10 jaar ;)

Als het echt zo koud wordt dan wordt het nog spannend bij veel mensen :)
Bij mij mss ;-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speedyace schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:52:
[...]

@koevlaas2
Zet jij deze vacuüm kleppen wel eens in de warmwaterleiding.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee nooit, hoeft ook niet want het probleem wat jij denkt te kennen bestaat alleen onder specifieke omstandigheden.

Ach je zal misschien gaan scheiden dan maar doodvriezen doe je niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:02:
Denken jullie dat we deze radiator kunnen vervangen door een ventiloconvector? De lengte van de afvoer is kort en losschroeven zal vast ook niet meer lukken. Bij onze andere radiatoren is er wel wat meer plaats.

[Afbeelding]
Die radiator zit zo veel te laag, kan nooit goed werken zo.

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:05
Hallo iedereen. Wij hebben (lang verhaal kort) een warmtepomp welke defect is geraakt. De buiten unit moet vervangen worden. Nu waren wij (na wat commentaar van anderen) dat de plaatsing van de buitenunit niet goed was. De unit staat namelijk in een omheinde omgeving en kan zijn uitgeblazen lucht niet kwijt. Mogelijk een kans om dit te verbeteren dus.

Een korte impressie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehql24T4cXOcDEc_fRWrsex6GF8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DtkudeUlX4J01IgMworVo08j.jpg?f=user_large

Een andere tweaker raadde aan om de buitenunit te verplaatsen naar dicht tegen een van de muren, en een constructie te maken waardoor de lucht omhoog wordt geblazen. Ik ben echter benieuwd of iemand nog een slim idee heeft, voordat we aan de slag gaan. Verplaatsen van de buitenunit moet ik nog overleggen met de installateur, dus ik weet nog niet in hoeverre hier de mogelijkheid voor is.

• Aziraphale
  • Nu online
Waarom kan hij daar zijn lucht niet kwijt? Is het zo'n klein plaatsje en omgeven door hoge muren?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

• jeffreytigch
Aziraphale schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:24:
Waarom kan hij daar zijn lucht niet kwijt? Is het zo'n klein plaatsje en omgeven door hoge muren?
Gedeelte waar hij staat, is ~25m2 en omgeven door schutting/muren. Ik ben een totale leek in natuurkunde, dus ik heb geen idee of het te klein is. :) Ik kan helaas geen cijfers noemen, we hebben de WP nu 1,5 jaar, maar altijd geplaagd met problemen, dus nooit consistente ervaringen
jeffreytigch schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:28:
Gedeelte waar hij staat, is ~25m2 en omgeven door schutting/muren. Ik ben een totale leek in natuurkunde, dus ik heb geen idee of het te klein is. :) Ik kan helaas geen cijfers noemen, we hebben de WP nu 1,5 jaar, maar altijd geplaagd met problemen, dus nooit consistente ervaringen
Het plaatsje is te klein als het daar significant kouder wordt dan in de omgeving. Hoeveel kouder wordt het daar als de WP een dagje draait?
En wat zijn de problemen eigenlijk?

• jeffreytigch
Andrehj schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:53:
[...]

Het plaatsje is te klein als het daar significant kouder wordt dan in de omgeving. Hoeveel kouder wordt het daar als de WP een dagje draait?
En wat zijn de problemen eigenlijk?
Ik zou dan even twee sensoren moeten ophangen (hier en in bijv. De achtertuin) zodra de buitenunit er weer staat (en we geen verplaatsing hebben verzonnen).

Onze COP is/vinden we te laag. Nogmaals, we hebben meer problemen gehad, maar de binnenunit gaf een COP van 2,5 aan, wekelijkse berekening kwam ook niet veel verder dan 3. Beter dan gas, maar onder het gemiddelde. Buiten dat is het een ‘gevoeletje’ na opmerkingen van andere WP gebruikers. Kan best zijn dat ik er te veel in zoek.
jeffreytigch schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 18:43:
Ik zou dan even twee sensoren moeten ophangen (hier en in bijv. De achtertuin) zodra de buitenunit er weer staat (en we geen verplaatsing hebben verzonnen).

Onze COP is/vinden we te laag. Nogmaals, we hebben meer problemen gehad, maar de binnenunit gaf een COP van 2,5 aan, wekelijkse berekening kwam ook niet veel verder dan 3. Beter dan gas, maar onder het gemiddelde. Buiten dat is het een ‘gevoeletje’ na opmerkingen van andere WP gebruikers. Kan best zijn dat ik er te veel in zoek.
COP 3 is zeker erg laag, maar zonder meer info is daar ook niks van te zeggen. Misschien staat je watertemperatuur wel fixed op 55 graden... Wat is er eigenlijk stuk aan die buitenunit dat ie na slechts anderhalf jaar al vervangen moet worden?

25m2 = 5x5 = normaal gesproken ruim voldoende mits er geen dak boven zit

[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 24-09-2022 19:08 ]

• jeffreytigch
Andrehj schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:06:
[...]

COP 3 is zeker erg laag, maar zonder meer info is daar ook niks van te zeggen. Misschien staat je watertemperatuur wel fixed op 55 graden... Wat is er eigenlijk stuk aan die buitenunit dat ie na slechts anderhalf jaar al vervangen moet worden?
De plaat in de condensor zei plof, toen kwamen de gassen in de CV leiding, en het water in de gasleiding.

Ik hou het Nefit WP topic nauw in de gaten (en je had daar volgens mij ook al mij advies gegeven over de VV temperatuur). Zou dus oke moeten zijn, maar ik begin vanaf het begin met inmeten zodra de nieuwe buitenunit er staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Makkievld 2.0 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 09:49:
[Afbeelding]

Links is proportionele druk, rechts is constante druk.

Midden bovenin is ontluchtingsprogramma van de circulatiepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 24-09-2022 19:24 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jeffreytigch schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:12:
[...]

De plaat in de condensor zei plof, toen kwamen de gassen in de CV leiding, en het water in de gasleiding.

Ik hou het Nefit WP topic nauw in de gaten (en je had daar volgens mij ook al mij advies gegeven over de VV temperatuur). Zou dus oke moeten zijn, maar ik begin vanaf het begin met inmeten zodra de nieuwe buitenunit er staat.
Ik had juist ooit van Nibe begrepen dat de platenwisselaar dubbel scheiden moeten wezen.
Dat dit zelfs verplicht is, precies om de reden die jij nu aankaart.

Edit:
Geldt alleen voor R290.

jeffreytigch schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:12:
[...]

Dan is je compressor vast ook stuk dus hele buitenunit totalloss ?
Nefit heb ik weleens meer van gehoord dat er gezeik mee was, vast ook omdat lieden die er geen verstand van hebben meestal met cv ketel warmtepomp merken werken en de juiste installatie is natuurlijk ook belangrijk.

• BarryH
@Makkievld 2.0 hier ook een techneco elga
nog maar 40-100m3 gas. Elga doet al het werk, totdat deze het rond het vriespunt niet meer red.
ik heb beide op een eigen thermostaat, waarbij de gasketel net iets lager staat ingesteld.

• jeffreytigch
koevlaas2 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:36:
[...]

Dan is je compressor vast ook stuk dus hele buitenunit totalloss ?
Nefit heb ik weleens meer van gehoord dat er gezeik mee was, vast ook omdat lieden die er geen verstand van hebben meestal met cv ketel warmtepomp merken werken en de juiste installatie is natuurlijk ook belangrijk.
Precies. Weet niet helemaal wat uiteindelijk de conclusie was van het probleem, maar er hoeven geen aanpassingen (meer) in het ontwerp te komen, dus volgens mij had ik een pechgeval (al had ik ook wat gedoe met de cv installatie dat was aangelegd).

• olafmol
jeffreytigch schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:20:
Hallo iedereen. Wij hebben (lang verhaal kort) een warmtepomp welke defect is geraakt. De buiten unit moet vervangen worden. Nu waren wij (na wat commentaar van anderen) dat de plaatsing van de buitenunit niet goed was. De unit staat namelijk in een omheinde omgeving en kan zijn uitgeblazen lucht niet kwijt. Mogelijk een kans om dit te verbeteren dus.

Een korte impressie:

[Afbeelding]

Een andere tweaker raadde aan om de buitenunit te verplaatsen naar dicht tegen een van de muren, en een constructie te maken waardoor de lucht omhoog wordt geblazen. Ik ben echter benieuwd of iemand nog een slim idee heeft, voordat we aan de slag gaan. Verplaatsen van de buitenunit moet ik nog overleggen met de installateur, dus ik weet nog niet in hoeverre hier de mogelijkheid voor is.
In de installatie instructies staan doorgaans de marges die de buitenunit nodig heeft qua positionering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:35:
[...]

Ik had juist ooit van Nibe begrepen dat de platenwisselaar dubbel scheiden moeten wezen.
Dat dit zelfs verplicht is, precies om de reden die jij nu aankaart.
Bij r290 (propaan) wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:24

thido

Tilburg

Ronald.42 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:41:
Heeft iemand hier toevallig ook ervaring met warp system vloer verwarming?

https://www.warp-systems.nl/systeemkeuze/vloerverwarming/

Ik was vandaag ergens een klusje elektra aan het doen bij iemand die ook wel over wil op een warmte pomp.

Gedeelte vloerverwarming en de keuken heeft bijv een convector put en er zijn boven hoofdzakelijk radiatoren die niet of nauwelijks gebruikt worden.

Aangegeven dat omdat ze toch de keuken ook willen verbouwen over zouden moeten gaan op ook daar vloerverwarming maar komt wat beroerd uit met de betonnen vloer en wat betreft hoogte en het is ook onbekend of en wat voor isolatie er onder dat beton zit.
Dus ik wou dan maar een geïsoleerde vloer erop leggen maar dan zo min mogelijk omhoog..
Toen kwam hij met dit systeem maar ik ken het niet.
@Ramon_1984 heeft onlangs zijn vloer er mee voorzien (in in zijn vorige woning alle wanden). Dienka je vast wel vertellen wat de ervaringen er mee zijn :-)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Voor de F gassen hadden ze dit beter ook kunnen doen dan.
Lekkage en heel je buitenunit is gelijk total loss.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
.....
Aangegeven dat omdat ze toch de keuken ook willen verbouwen over zouden moeten gaan op ook daar vloerverwarming maar komt wat beroerd uit met de betonnen vloer en wat betreft hoogte en het is ook onbekend of en wat voor isolatie er onder dat beton zit.
Dus ik wou dan maar een geïsoleerde vloer erop leggen maar dan zo min mogelijk omhoog..
Ik heb dit systeem in mijn badkamer toegepast, waar de vloer verwarming onvoldoende is gebleken. Ik heb daarbij 1 wand voorzien van het 'tile systeem , en een hellend dakdeel. Werkt heel eenvoudig, en is incl de afwerk laag (stuck) maar 16 mm dik. Nadelen als al opgemerkt: korte leiding lengtes, met buis met een OD van 10 mm, dus korte lussen, en voor de wand natuurlijk het probleem dat je er niets aan kunt ophangen, wat je niet duidelijk hebt gepland bij het aanbrengen. Voor de vloer geldt dit niet, want daarin kun je toch al nooit boren, voor een wand wèl een beperking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:16

Ik was vandaag ergens een klusje elektra aan het doen bij iemand die ook wel over wil op een warmte pomp.

Gedeelte vloerverwarming en de keuken heeft bijv een convector put en er zijn boven hoofdzakelijk radiatoren die niet of nauwelijks gebruikt worden.

Ja ik heb zelf 2 verschillende systemen van WARP in gebruik.
Zie mijn website: https://geen-energiereken...toch-vloerverwarming.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online

Werkt fantastisch mits je de groepen niet lang maakt , bij het 10 mm systeem maximaal 40 meter per groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 19:01

Superbeagle

Always smile

DutchWing schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:23:
[...]

Links is proportionele druk, rechts is constante druk.

Midden bovenin is ontluchtingsprogramma van de circulatiepomp.
@Makkievld 2.0 En Wilo adviseert, in een van de handleidingen die je hebt gelezen :P, bij ‘verschildruk constant’:
Wilo beveelt deze instelling aan voor vloerverwarmingsinstallaties.
En bij ‘verschildruk variabel’:
Wilo raadt deze instelling niet aan bij vloerverwarminginstallaties.
Ik neem aan dat die pomp op jouw verdeler zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Naalroc schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:26:
[...]

Ik heb dit systeem in mijn badkamer toegepast, waar de vloer verwarming onvoldoende is gebleken. Ik heb daarbij 1 wand voorzien van het 'tile systeem , en een hellend dakdeel. Werkt heel eenvoudig, en is incl de afwerk laag (stuck) maar 16 mm dik. Nadelen als al opgemerkt: korte leiding lengtes, met buis met een OD van 10 mm, dus korte lussen, en voor de wand natuurlijk het probleem dat je er niets aan kunt ophangen, wat je niet duidelijk hebt gepland bij het aanbrengen. Voor de vloer geldt dit niet, want daarin kun je toch al nooit boren, voor een wand wèl een beperking.
Hoe werkt dat eigenlijk met ontluchten bij wandverwarming?
Wij zijn ook bezig met de badkamer en ik zit te denken om op de plek waar we handdoeken neer willen hangen een lusje wandverwarming te maken, zodat de handdoeken sneller drogen. Maar hoe krijg je de lucht dan daar uit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:57
@ocaj Water zonder lucht op hoge snelheid erdoor jagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Dapdodo Dank je, klinkt alsof het in de praktijk geen issue is (kwestie van alle andere dingen (vloerverwarming beneden, radiators etc.) dichtzetten en dan moet die pomp van mijn binnenunit de lucht er dus wel uit krijgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ocaj schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:16:
@Dapdodo Dank je, klinkt alsof het in de praktijk geen issue is (kwestie van alle andere dingen (vloerverwarming beneden, radiators etc.) dichtzetten en dan moet die pomp van mijn binnenunit de lucht er dus wel uit krijgen :)
Sommige vullen de slang vooraf, of spoelen hem met een vulslang door is de betere optie.

Anders ga je echt tobben met het lucht eruit te krijgen met wand verwarming.

Zie ook handleiding in wandverwarming:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcrv_cOfgmn7x4y277f_X2OBFsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0P6ftFZrD5oWQguMM1kxD5N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door DutchWing op 25-09-2022 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:55:
[...]

Dunnere slangen, kleinere groeps lengte maken. Minder Watt/m2 dus kijken of je genoeg vermogen hebt voor te verwarmen ruimte. En weinig buffer in je vloer.
Is wel 7.5cm hoh dat compenseert weer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:40 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocaj schreef op zondag 25 september 2022 @ 09:16:
Ik heb hier ook de verdeler van de VVW op zolder een verdieping lager hangen. Ontluchten gaat prima door zoveel mogelijk andere groepen dicht te zetten en dan het water door slechts een paar groepen te laten stromen. Zo kan dat bij wandverwarming ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:26
Ronald.42 schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:38:
Bedankt allemaal voor de reacties over warp.

Ik heb zelf ook nog even verder gekeken.

Lijkt wel een snel te plaatsen systeem met handige rekjes om de slang in te rollen.

Groepslengtes normaal rond de 70 meter nu 40 meter korter is beter.
Dus waar vroeger 1 groep lag komen er nu 2 op dezelfde oppervlakte vloer.

Af te werken met eventueel een anhydriet gietvloer waar ik zelf wel goede ervaringen mee heb.

Je krijgt alleen wel 2 keer zoveel groepen dan met een traditioneel systeem.
En dat gaat bij grote oppervlaktes gruwelijke verdelers op leveren.

Al zag ik onderstaande verdeler met een y-stuk gelijk op de verdeler.
Hier moet je goed rekening houden met gelijke weerstand in de groep bij de twee groepen die op het y-stuk komen denk ik zo...
[Afbeelding]
Twee verdelers op een tactische plek. Anders krijg je langs de kanten een autosnelweg van aan/afvoer. Je moet eerst tig meter naar je slakkenhuis en dan weer tig meter terug.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
In mijn badkamer heb ik 2 van zulke groepen, en die zijn samen gevoegd boven het plafond van de badkamer, en worden gevoed door een (lange) 16 mm aan- afvoer slang. Dit was de logische manier van doen, omdat mijn badkamer voeding door het plafond loopt ( met de badkamer op de bg.) en in de vloeren overal al vvw ligt.
En ontluchten is een simpele zaak zoals hierboven al is aangegeven; trouwens, zo doe je dat met alle andere lussen ook, al liggen die lager dan de verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Uponor Minitec vloerverwarmingsleiding

Net zo iets

https://www.warmevloer.nl...016/10/Uponor_Minitec.pdf

[ Voor 41% gewijzigd door Adriaan71 op 25-09-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 20:56
Wil de l/w warmtepomp plaatsen op het plattedak, met Big Foot welke gebruiken jullie ?, de unit weegt 160 kg, dus meer dan standaard units, en eventueel welke dempers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06 22:27
Ronald.42 schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:38:
Bedankt allemaal voor de reacties over warp.

Ik heb zelf ook nog even verder gekeken.

Lijkt wel een snel te plaatsen systeem met handige rekjes om de slang in te rollen.

Groepslengtes normaal rond de 70 meter nu 40 meter korter is beter.
Dus waar vroeger 1 groep lag komen er nu 2 op dezelfde oppervlakte vloer.

Af te werken met eventueel een anhydriet gietvloer waar ik zelf wel goede ervaringen mee heb.

Je krijgt alleen wel 2 keer zoveel groepen dan met een traditioneel systeem.
En dat gaat bij grote oppervlaktes gruwelijke verdelers op leveren.

Al zag ik onderstaande verdeler met een y-stuk gelijk op de verdeler.
Hier moet je goed rekening houden met gelijke weerstand in de groep bij de twee groepen die op het y-stuk komen denk ik zo...
[Afbeelding]
Kun je ook ongestraft zo'n 10 mm groep op een vrije groep van een verdeler plaatsen die voor de rest een grotere diameter hebben? Wij gaan onze badkamer die nu geen vv heeft verbouwen - na het plaatsen van de warmtepomp en wpboiler - maar had tot nu toe bedacht dat ik dan daar maar elektrische vv zou maken. Echter dat Warp systeem is niet veel dikker en wel veel zuiniger uiteraard als ik hem meepak op de warmtepomp.

Ps betreft verdeler zonder pomp / menging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
jurjen_g schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:13:
[...]

Kun je ook ongestraft zo'n 10 mm groep op een vrije groep van een verdeler plaatsen die voor de rest een grotere diameter hebben? Wij gaan onze badkamer die nu geen vv heeft verbouwen - na het plaatsen van de warmtepomp en wpboiler - maar had tot nu toe bedacht dat ik dan daar maar elektrische vv zou maken. Echter dat Warp systeem is niet veel dikker en wel veel zuiniger uiteraard als ik hem meepak op de warmtepomp.

Ps betreft verdeler zonder pomp / menging
Dat moet zeker kunnen, ik heb dat zo gedaan, maar zoals vermeld, heb ik wèl 2 van die 10 mm slangen parallel, gevoed door 1 aan/afvoerslang.
Maar het gaat evengoed wel, zeer zeker als je flowmeters op je verdeler hebt, dan kan je die instellen naar behoefte; begin dan met de helft van de flow van een 'normale ' groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

brutus26 schreef op zondag 25 september 2022 @ 12:06:
Wil de l/w warmtepomp plaatsen op het plattedak, met Big Foot welke gebruiken jullie ?, de unit weegt 160 kg, dus meer dan standaard units, en eventueel welke dempers
je hebt bigfoots van 1 meter. die gebruik je dan. en ook veren, wel rekning houden dat 1 kant van de machine zwaader is dus je moet 2 verschillende gewichten veren gebruiken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Volgens mij is de vraag naar warmtepompen van de een op andere dag stil gevallen, ik krijg al een paar dagen geen berichten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:08:
Volgens mij is de vraag naar warmtepompen van de een op andere dag stil gevallen, ik krijg al een paar dagen geen berichten meer.
Iedereen is bang geworden 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 11:41 ]

Pagina: 1 ... 158 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.