Zoals zovelen ben ik ook aan het kijken naar een warmtepomp. Ben dit forum al een hele tijd aan het volgen, daardoor heb ik volgens mij al een redelijk beeld van de mogelijkheden en aandachtspunten. Maar voordat ik tot een aanschaf overga zou ik graag jullie advies om te voorkomen dat ik iets over het hoofd zie.
Wij hebben een vrijstaande woning, bouwjaar 1994, met een woonoppervlak van 190m2. Verwarming en warm water is dmv CV ketel (Nefit Topline 2007). Helaas hebben we geen vloerverwarming maar alleen radiatoren, 7 radiatoren op de benedenverdieping en 6 radiatoren op de bovenverdieping. Het gemiddelde gasverbruik over de afgelopen 8 jaar is 1375m3 / jaar. Met de welbekende Koevlaas methode zou dit neerkomen op een warmteverlies van 6,7kW.
Sinds we een slimme meter hebben log ik elke dag ons gasverbruik op mindergas.nl. Met de data van 2020/2021 heb ik onderstaande overzicht van ons gasverbruik als functie van de buitentemperatuur gemaakt. Dit geeft bij -10°C buitentemperatuur een geschat gasverbruik van 17,2m3/dag, wat bij een HR rendement van 96% op de bovenwaarde (9,769 kWh/m3) neerkomt op een warmtevraag van 17,2*9,769*0,96 = 161kWh/dag. Oftewel 161/24 = 6,7kW, wat exact overeenkomt met Koevlaas.
Een warmtepomp met een vermogen van 7kW bij -10°C zou hiermee de warmtevraag moeten kunnen dekken.
Omdat we geen vloerverwarming hebben is mijn grootste zorg of we met een voldoende lage aanvoertemperatuur de warmte kwijt kunnen in de woning. Hiervoor heb ik afgelopen winter een aantal testen gedaan, o.a. met een verlaging van de aanvoertemperatuur naar 50°C. De woning blijft dan prima op temperatuur. Echter was de minimale buitentemperatuur tijdens deze periode rond het vriespunt, en geeft deze methode voor het testen van de warmteafgifte maar beperkte informatie.
Daarom heb ik met een andere methode geprobeerd om de warmteafgifte te testen, die ook bij hogere buitentemperaturen informatie geeft over de warmteafgifte bij lage aanvoertemperatuur. Hiervoor heb ik de CV ketel op het minimale vermogen gezet, voor onze ketel is dit 7,1kW. Vervolgens heb ik de thermostaat fors omhoog gezet (25°C), zodat de CV ketel gedurende lange tijd op 7,1kW gaat stoken en lees ik gedurende een aantal uren af wat de aanvoertemperatuur van de CV ketel doet. Zie onderstaande grafiek voor het resultaat.
Het gasverbruik tijdens het stoken was 0,76m3/uur wat overeenkomt met de ingestelde 7,1kW. De aanvoertemperatuur loopt naar 38°C (afgelezen op de CV ketel). Met een DIY radiator ventilator met temperatuur sensor kan ik tevens de radiator temperatuur uitlezen. De radiator temperatuur liep hierbij op naar 35°C.
Dit zou betekenen dat met een warmtepomp van 7kW, de aanvoertemperatuur niet boven de 40°C komt en hiermee de woning prima geschikt zou moeten zijn voor verwarming met een warmtepomp. Het verbaasde me dat met alleen radiatoren, de warmteafgifte toch voldoende lijkt te zijn bij lage aanvoertemperatuur. Mocht ik iets over het hoofd hebben gezien en is mijn conclusie niet juist, dan hoor ik het graag.
Ik verwacht binnenkort een offerte voor installatie van een Daikin Altherma 3 R 8kW warmtepomp met 3kW backup heater en een 230 liter warm water tank. Graag had ik jullie advies mbt deze warmtepomp en geschiktheid voor onze woning.