Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-05 14:02
tobotje schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:45:
Over een paar maanden wordt mijn nieuwe huisje opgeleverd. Het huis wordt opgeleverd met een Vaillant Arotherm SPLIT en een Unitower. Het is een chalet met alles begane grond (woonkamer, 2 slaapkamers, badkamer, inpandige werkhok) en zone vloerverwarming/koeling.
Op de badkamer is een extra elektrische designradiator.
In de huisjes die reeds klaar zijn, is gewoon een radiator in elke kamer geïnstalleerd (Honeywell).

Kan ik, om deze installatie slim te maken het beste gaan voor Honeywell EVO of TADO. Of is er nog een betere optie (Nest?).
Zou het ook een oplossing zijn, om in alle kamers de standaard Honeywell rounded thermostaten handmatig in te stellen, en alleen voor de woonkamer/keuken een Lyrics T6 of een Google Nest aan te sluiten.

Dan hoef ik geen wijzigingen aan te brengen in het standaard systeem (waarschijnlijk met HCE20) en heb ik de woonkamer "slim".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:01

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

tobotje schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:46:
[...]

Zou het ook een oplossing zijn, om in alle kamers de standaard Honeywell rounded thermostaten handmatig in te stellen, en alleen voor de woonkamer/keuken een Lyrics T6 of een Google Nest aan te sluiten.

Dan hoef ik geen wijzigingen aan te brengen in het standaard systeem (waarschijnlijk met HCE20) en heb ik de woonkamer "slim".
Wat wil je met ‘slim’ bereiken, wat verwacht je ervan? Een vloerverwarming reageert traag. Dat is niet te vergelijken met radiatoren die met een flinke gasketel opgestookt worden, waardoor je in een half uurtje de boel een paar graden warmer hebt. Daarom heeft nachtverlaging (in een beetje geïsoleerd huis) ook geen enkele zin met vloerverwarming.

Stel de boel in op een voor jou behaaglijke temperatuur en blijf er daarna vanaf en geniet. :)

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
Hippe Lip schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:19:
[...]

Wat wil je met ‘slim’ bereiken, wat verwacht je ervan? Een vloerverwarming reageert traag. Dat is niet te vergelijken met radiatoren die met een flinke gasketel opgestookt worden, waardoor je in een half uurtje de boel een paar graden warmer hebt. Daarom heeft nachtverlaging (in een beetje geïsoleerd huis) ook geen enkele zin met vloerverwarming.

Stel de boel in op een voor jou behaaglijke temperatuur en blijf er daarna vanaf en geniet. :)
Ik vaak van huis omdat ik vaak ben mijn vriendin of mijn camper ben. Ik vergeet met grote regelmaat de verwarming wat lager te draaien, die dan een aantal dagen voor niets staat te draaien. Daarom vind ik het fijn, om op afstand wat te kunnen regelen. De woonkamer is al voldoende. De overige ruimtes kan ik wel handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@tobotje de standaard vaillant smart oplossing voldoet dan toch ook?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobotje
De aannemer installeert helaas standaard de Honeywell oplossing, en is niet erg flexibel. Overal Honeywell rounded.

De Honeywell touch zou hiermee te combineren zijn, maar deze heeft helaas geen app. Alleen een app voor de woonkamer zou voldoende zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
tobotje schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:40:
De aannemer installeert helaas standaard de Honeywell oplossing, en is niet erg flexibel. Overal Honeywell rounded.

De Honeywell touch zou hiermee te combineren zijn, maar deze heeft helaas geen app. Alleen een app voor de woonkamer zou voldoende zijn.
https://www.vaillant.nl/c...r-sensocomfort-69184.html

https://www.vaillant.nl/c...cten/ambisense-30336.html

https://www.vaillant.nl/c...odule-sensonet-69248.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Op zich een prima thermostaat... maar wel apart op een verder Vaillant standaardoplossing.
Dan krijg je zeker ook geen weersafhankelijke regeling, of wordt dat weer op de tower geregeld? Ik wist niet dat een tower ook opentherm praat :) of wordt het, 1980 stijl, aan/uit?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Proton_ schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:56:
Op zich een prima thermostaat... maar wel apart op een verder Vaillant standaardoplossing.
Dan krijg je zeker ook geen weersafhankelijke regeling, of wordt dat weer op de tower geregeld? Ik wist niet dat een tower ook opentherm praat :) of wordt het, 1980 stijl, aan/uit?
Vraag me af of open therm inderdaad wel kan. Zal morgen eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
Voor zo ver ik weet heb je de keuze uit eBus en eventueel een aan/uit. OpenTherm betwijfel ik.

Wat betreft aan/uit kun je dan net zo goed het contact laten schakelen door een sonoff of iets dergelijks. Meer "slimme" functionaliteit ga je van een aan/uit thermostaat niet krijgen vermoed ik.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Er is wel een losse adapter, maar als je dat geld in een sensonet steekt ben je er ook :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1608730

mirceadublin schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:39:
Goedemorgen,
Ik heb een vraag: ik heb een warmtepomp en heb een naverwarmer MEH 60 geinstalleerd. Echter deze slaat niet aan tot nu toe. Ik twijfel over of hij goed aangesloten is. Concreet: moet ik misschien tussen het aansluitblok vermogen naverwarmer en AI besturingsmodule een schakelrelais installeren? Zo ja hoe ? Is hier iemand bekend mee?!!
Alvast bedankt Mircea
Je zult de VR10 sensor in de MEH60 op VF1 moeten monteren, en het vermogen op de VWZ AI instellen op 2, 4 of 6kW (niet op extern). Als het een aroTHERM plus met VWZ AI plus is, kun je via het testmenu in de vwz de naverwarmer testen op werking.

Voed de VWZ altijd vast en niet via een stopcontact, liefst haal je de stroom uit de MEH60. Aangezien ZH met 230V communiceert kan het zijn dat je de VWZ opblaast op het moment dat beide apparaten niet op dezelfde fasen zijn aangesloten - ziet er leuk uit maar kostbaar grapje.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Een gelukkig nieuwjaar iedereen, op naar weer een gezond jaar met duurzame warmte. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kYFmhDkJK0q6G1JiCCFwKQI7rS4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/GFpVfgiPyPbUX7gA9dKuTR3f.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Dag Allemaal

Leuk om te zien dat hier een volledig forum over bestaat.

Ik probeer zelf ook een beter idee te krijgen van of en wat er misloopt met mijn installatie.

Als ik mijn warmtepomp arotherm split 75 vergelijk met iemand met een daikin, dan zie ik enorme verschillen in verbruik, en ook in piekverbruik.

Zo springt mijn installatie steeds meteen bij opstart naar een verbruik van 3kwh, en dit voor een aantal uur waarna hij meteen weer uitvalt. Dit lijkt te gebeurten ongeacht of het buiten -2 of + 10 is en of er binnen 0.3 graden bij moet of 3 graden. Bij hen zien we eerder een ietwat langere periode maar aan een veel lager piekverbruik, bijv 0.5 a 1kwh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OCoRjurMaD4sNuLbBcqcuLu-9kI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qhFm7WXU6wKMgV9hvMT7thjw.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zf5zyUM2d_mIvR-EE-VU-5jB7Ok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/veQ6mv0ytcXYTKyMdy1TfEa7.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft er iemand hier ervaring mee ? Ik heb ondertussen alles zowat geprobeerd denk ik

Verdere info
Algemeen
E peil: -1
230m2, overal vloerverwarming
Vrc 700:
Bivalentiepunt -8
Aanvoer max 33 graden
Aanvoer min 20 graden
Stooklijn 0.4
Binnenunit instellingen
Beperking vermogen element: 1kw

Maandelijks verbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JO-FWKyOAC7OM1THtxSfYd2kIeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9kdsSyql1IKNjMWqAUqFl5Gg.jpg?f=fotoalbum_large
Onderstaande is mijn aansluiting met de 300L boiler

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K34kwdiTPqs4RiqBLkY1pJvM87o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l77pWByDUj93zWxck7lwqiby.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jorne123 Met een max van 33 graden kan de stooklijn wel naar 0.2.
Maar, dat zal het verschil niet verklaren.
Is hij op dat moment niet bezig met de boiler opwarmen?
Je kunt ook nog uitsluiten dat hij niet in noodbedrijf staat en dat alle sensoren een zinnige waarde geven met het menu op de binnenunit. Draait de fan wel?
Het wordt blijkbaar wel warm genoeg in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-12-2022
@jorne123
wat is je instelling voor kamerbijschakeling: inactief, actief of uitgebreid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
ErikRB schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:16:
@jorne123
wat is je instelling voor kamerbijschakeling: inactief, actief of uitgebreid?
@ErikRB bedankt voor je antwoord. Ik ga ervan uit dat dit hetzelfde is als de binnencompsenatie ? Dit staat op 'thermostaat', de andere opties zijn 'compensatie' en 'geen'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0crFHm2QHLFVwQPGPgfDO0So4Js=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6qpfXfcm4IdwXu8eIuYc6Mc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
Proton_ schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:09:
@jorne123 Met een max van 33 graden kan de stooklijn wel naar 0.2.
Maar, dat zal het verschil niet verklaren.
Is hij op dat moment niet bezig met de boiler opwarmen?
Je kunt ook nog uitsluiten dat hij niet in noodbedrijf staat en dat alle sensoren een zinnige waarde geven met het menu op de binnenunit. Draait de fan wel?
Het wordt blijkbaar wel warm genoeg in huis.
Dag @Proton_ , dank je wel voor je antwoord.

Hij is dan zeker niet bezig met de boiler. Dit bekijk ik ook iedere keer.
Ik heb de aanvoer temperatuur ook al op 27 graden max gehad. Ook dan krijg ik het huis warm, maar hetzelfde probleem lijkt zich ook dan te stellen.

Noodbedrijf temperatuur staat op de standaardwaarde van 25 graden. Het is me niet duidelijk hoe ik dit verder zou kunnen controleren. Ik heb geen instelling hiervan op de binnen unit aangezien er een thermostaat is aangesloten

De fan buiten van de warmtepomp lijkt te draaien.

Ik bezorg zo okk alles wat ik van info uit de binnenunit kan halen. Heb de warmtepomp sinds februari 2021

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tl_NbMBs7z6NNz1mBWybd5XC8xM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MqXARdRuilqT9BJNTSTBU7M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlSWFE8FiF7sSmZWkr-T4SHDbmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sAAil72SMlzYDfifl2HJXxhL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRB
@jorne123
Binnencompensatie inderdaad.

Ik herken je probleem en ik vermoed dat de binnencompensatie instelling op ' thermostaat' er mee te maken heeft. Zeker i.c.m. vloerverwarming. Die instelling zorgt er namelijk voor dat de warmtepomp pas inschakelt als de gemeten waarde op de thermostaat onder de gewenste waarde komt. Met een traag systeem als vloerverwarming (en in jouw geval een goed geïsoleerde woning vermoed ik) duurt dat lang. Dan is al het cv water dusdanig afgekoeld dat de warmtepomp veel vermogen moet leveren om al het cv water weer te verwarmen (groot debiet en grote delta T). Als dat eenmaal is gelukt, schakelt de warmtepomp uit. Dat komt overeen met jouw beschrijving.

Probeer eens de instelling 'compensatie' of 'geen'. Dan zal de warmtepomp constanter en rustiger draaien (als het goed is :) )

[ Voor 9% gewijzigd door ErikRB op 03-01-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:54
ErikRB schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:59:
@jorne123
Kamerbijschakeling is inderdaad hetzelfde als binnencompensatie. Bij mijn Vaillant VRC 720 (sencoCOMFORT) heet het kamerbijschakeling (met de opties inactief/actief/uitgebreid), vandaar.

Ik herken je probleem en ik vermoed dat de binnencompensatie instelling op ' thermostaat' er mee te maken heeft. Zeker i.c.m. vloerverwarming. Die instelling zorgt er namelijk voor dat de warmtepomp pas inschakelt als de gemeten waarde op de thermostaat onder de gewenste waarde komt. Met een traag systeem als vloerverwarming (en in jouw geval een goed geïsoleerde woning vermoed ik) duurt dat lang. Dan is al het cv water dusdanig afgekoeld dat de warmtepomp veel vermogen moet leveren om al het cv water weer te verwarmen (groot debiet en grote delta T). Als dat eenmaal is gelukt, schakelt de warmtepomp uit. Dat komt overeen met jouw beschrijving.

Probeer eens de instelling 'compensatie' of 'geen'. Dan zal de warmtepomp constanter en rustiger draaien (als het goed is :) )
Uit nieuwsgierigheid: als je je kamerthermostaat op die manier "overruled", wat is dan het nut van die kamerthermostaat nog? Hoe weet de warmtepomp dan dat de gewenste temperatuur is bereikt..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
@ErikRB , dank je wel. ik ga de binnencompensatie op compensatie zetten en kijken wat dat geeft

voor de volledigheid hieronder ook nog alle info die uit het systeem kan halen. Ik heb de datums van wanneer ik dit heb genoteerd erbij gezet

Binnenunit - monitoren
datum: 30/12/21 01:36

CV compressor actief
gebouwcircuit waterdruk 1.4 bar
gebouwcircuit doorstroming 1220 l/h
blokkeertijd compressor 0 min
blokkeertijd verwarmingsstaaf 0 min
Aanvoertemp. Gew. 49°C
Huidige aanvoer temp 38.4°C
Energie integraal -180°min -180°min
koel capaciteit 7.7kw
elektrisch vermogen opgenomen 2.9kw
compressor modulation 95.80%
lucht inlaat temp. 11.9°C
Verw. El. Vermogen 0.0kw
Status elektrische anode anode niet aangesloten
buitenlucht temp 11.8°C

Binnenunit - statistieken
datum: 30/12/21 12:28

Draaiuren compressor 2370h
Compressor starts 2015
Draaiuren afgift pomp 3527h
Afgifte pomp starts 717
4 wegklep uren 575h
4 wegkl schakelingen 1755
Bedr. V. ventilator 1 2426h
Starts ventilator 1 3447
EEV stappen 30349
schakelv. VVV warmw. 729
strooomv verw el tot 449kwh
Dr.vr. verw el 91h
schakelv verw el 18
Aantal inschakelbew 22

Binnenunit - installateur niveau - toestel configuratie
datum: 03/01/22 14:48

taal
kontakt data
MA relais Geen
Compressor start op -60° min
Compr. Start koel. Uit 60° min
Compr Hyst CV 7K
Comp. Hyst koel 5K
CV max Delta P 900mbar
Modus WW Eco ECO
Max. Duur blokk tijd 5h
Reset Blok tijd
Vermogensgr verw w 1 kw
stroombegr compressor 16
fluisterbed compr 40%
Zachte modulatie Ja
Koelingstechnologie Actieve Koeling
softwareversie 00 0351.05.17

Thermostaat VRC 700 - systeem status
datum: 30/12/21 01:48

Foutstatus geen fout
Green IQ aan
Waterdruk 1.4 bar
systeemstatus verw.m.
mileuopbrengst 10134 kwh
act kamerl vocht 51%
actueel dauwpunt 10.5°C
Dag temp verwarmen GV 21.5
dagtemp koelen GV 25
nachttemp verw GV 21.5
Dag temp verwarmen Verdiep 19
dagtemp koelen Verdiep 25
nachttemp verw Verdiep 19

Thermostaat VRC 700 - tijdsprogramma's
Gelijkvloers 00:00 - 24:00 ma-zo
Verdiep 00:00 - 24:00 ma-zo
warm water circuit 14:30-17:30 ma-zo

Thermostaat VRC 700 - basinstellingen

offset
kamertempteratuur 0.0K
buitentemperatuur 0.0K
modus
gelijkvloers
verwarmen Dag
koelen uit
Verdiep verwarmen Dag
koelen uit

Thermostaat VRC 700 - installateurniveau - systeemconfiguratie

Foutstatus geen fout
Waterdruk 1.4 bar
systeemstatus verw.m.
Vertraging vorstbev. 8 u
BT continu verw. uit
Regelingen /
adaptieve stooklijn nee
moduswerking conf. Zone 1.
Automat koeling Nee
BT Koelen starten 21°C
Brongeneratie Nee
act kamerl vocht 52%
actueel dauwpunt 11.0°C
Hybride manager bival. P.
Bivalentiep. Verw. -8°C
Bivalentiep. ww. -8°C
Alternatief punt uit
Temp. Noodbedrijf 25°C
Energievoorziening WP uit
Aanv. CV ketel voor inactief
fluisterbedrijf /
Systeem aanvoer temperatuur 31°C
PV buffergeh. Offset 15K om een of andere vreemde reden gaat dit steeds plots terug naar 0
configuratie systeemschema
Systeemschema 8
Config VR71 3
MA VR 71 geen functie
Aanvullende module
Multifunct uitg. 2 n. aangesl
Multifunct uitg. PV
Warmtepomp 1
status verw.m.
act aanvoertemp 39°C
Aanvullende module
Status Standby
act aanvoertemp 39°C
CV-CIRC1
Soort circuit Verwarmen
Status Verwarmen
Gew. Aanvoertemp 29°C
Werk. Temp 29°C
Temp verhoging 0K
BT uitschakelgrens 21°C
Stooklijn 0.4
Min Tempratuur 20°C
Max temperatuur 33°C
Systeem auto off Nacht
Binnencompensatie Thermost --> pas ik aan obv advies @ErikRB
Koelen mogelijk Ja
Dauwpunt bewaking Ja
Min Voorl gew wa koel 18°C
BT koelen beëindigen 5°C
Offset Dauwpunt 2 K
Status ext. Warmteb aan
pompstatus aan
mengklepstatus staat stil
CV-CIRC2
Soort circuit Verwarmen
Status uit
Gew. Aanvoertemp 0°C
Werk. Temp 17°C
Temp verhoging 0K
BT uitschakelgrens 21°C
Stooklijn 0.4
Min Tempratuur 20°C
Max temperatuur 33°C
Systeem auto off Nacht
Koelen mogelijk Ja
Dauwpunt bewaking Ja
BT koelen beëindigen 5°C
Offset Dauwpunt 2 K
Status ext. Warmteb aan
pompstatus uit
mengklepstatus sluit
CV-CIRC3
Soort circuit inactief
Gelijkvloers
Zone geactiveerd Ja
Dagtemp. Verwarmen 21.5°C
nachttemp. Verwarmen 21.5°C
kamertermperatuur 21.5°C
zonetoewijzing VRC700
status zoneklep open
Verdiep
Zone geactiveerd Ja
Dagtemp. Verwarmen 19°C
nachttemp. Verwarmen 19°C
kamertermperatuur 19°C
zonetoewijzing VR91 1
status zoneklep dicht
warmwatercircuit
Boiler actief
Gew. Aanvoertemp 0°C
Warm Water 45°C
Werk. Boilertemp 15°C
Boilerlaadpomp uit
circulatiepomp uit
legionellabev dag uit (staat ondertussen aan)
legionella bev tijd 14:00
hysterese boilerl 10.0K
Boilerlad offset 20K
max boilerlaadt 60min
blok tijd ww-beh 60 min
laadpomp naloopt 5 min
Paral boilerlad uit
Buffertank
boilertemp boven 31°C
Boilertemp beneden ---°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ErikRB ik draai ook op vloerverwarming en uitgebreide ruimtecompensatie, en herken het beeld niet. Na opstarten draait de wp hooguit 2 minuten op 20% en zakt dan naar <5% modulatie (~400We, ~2500Wth) om daar de rest van de dag te blijven.

Misschien dat er te weinig flow is en de retour achterblijft? Al kan ik me niet voorstellen dat dat uren aanhoudt...
Debiet is gemeten OK.
@jorne123
Uren op vol vermogen betekent het óf het hulpelement óf een warmtelek van 7 kW óf een defect.

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 03-01-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jorne123
Warmtepomp 1
status verw.m.
act aanvoertemp 39°C
Aanvullende module
Status Standby
act aanvoertemp 39°C
CV-CIRC1
Soort circuit Verwarmen
Status Verwarmen
Gew. Aanvoertemp 29°C
Werk. Temp 29°C

Aha. Een helder licht heeft je vloerverwarming menggroepen gegeven, zie ook je offerte.
Dat is wat mij betreft een grote no-no. niet zo goed idee.

De stooklijn terugzetten naar 0.2 zal al een hoop schelen, dan wordt er minder gemengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
@Proton_

Dat grote verschil in temperatuur was me ook opgevallen maar kon het niet goed plaatsen.
Deze opzet is voorgesteld door vaillant zelf :)

ik heb zowel jouw tip als die van ErikRB aangepast, de warmtepomp is net aan het draaien, vrolijk 3 kw aan het trekken, zal het bij de volgende run wel zien.

Waar zie jij onderstaande? is dat bij je "compressor modulation" die bij mij op 95.80% stond? Is er een manier om dit te loggen?
Na opstarten draait de wp hooguit 2 minuten op 20% en zakt dan naar <5% modulatie (~400We, ~2500Wth) om daar de rest van de dag te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 30-05 19:51
@Anoniem: 1608730 of @Adriaan71 Ik probeer de komende tijd alvast de electra voor te bereiden voor een AroTherm Split 105/5 400V, kan ik dan zowel de binnen unit als de buiten unit op 1 enkele 3fase aardlek automaat aansluiten en de kabel doorlussen van binnen unit naar buiten unit (of andersom) of moeten ze ieder op een aparte automaat zitten ?
Bij mijn airco heb ik bij de buiten unit een werkschakelaar zitten, als die uitgaat hebben mijn binnen units ook geen spanning aangezien die vanuit de buiten unit worden gevoed, hoe zit dat bij de WP, is het daar niet erg als de binnen unit nog spanning heeft en de buiten unit niet, of is dat juist onwenselijk voor service acties en wil je juist beiden achter 1 werkschakelaar hebben zitten ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jorne123 ik gebruik een ebus stick op een raspberry pi om te loggen, dat is niet zomaar over te nemen :)
Je kunt wat zoeken in dit topic; anderen hebben een home assistant koppeling dat universeler is.

Op zich kan het mengen ook wel aardig werken, bij grote, diverse systemen is het soms niet te voorkomen, maar ik weet nu niet hoe de aanvoertemperatuur van de warmtepomp bepaald wordt (heel andere installatie dan bij mij en ik ben ook maar een hobbyist :) )

Je vloer heeft 29 graden nodig, maar iets bedenkt dat op 30/12 de warmtepomp 49 moet maken.
Dat haalt hij niet (snel), dus gaat hij vol gas. En waarschijnlijk gaat hij weer uit voordat de 49 graden is aangetikt omdat de ruimte op temperatuur is, waardoor de volgende keer weer volgas gestart wordt.

Je kunt in de handleiding kijken wat hierover gezegd wordt:
Regelingen / adaptieve stooklijn nee
Het hulpelement heeft maar 92 uur gedraaid, dat zou gewoon voor legionellapreventie kunnen zijn geweest, dus dat is nog niet meteen zorgwekkend.

Eea afgeleid uit deze data:
Aanvoertemp. Gew. 49°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
PentaClover schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:25:
@Anoniem: 1608730 of @Adriaan71 Ik probeer de komende tijd alvast de electra voor te bereiden voor een AroTherm Split 105/5 400V, kan ik dan zowel de binnen unit als de buiten unit op 1 enkele 3fase aardlek automaat aansluiten en de kabel doorlussen van binnen unit naar buiten unit (of andersom) of moeten ze ieder op een aparte automaat zitten ?
Bij mijn airco heb ik bij de buiten unit een werkschakelaar zitten, als die uitgaat hebben mijn binnen units ook geen spanning aangezien die vanuit de buiten unit worden gevoed, hoe zit dat bij de WP, is het daar niet erg als de binnen unit nog spanning heeft en de buiten unit niet, of is dat juist onwenselijk voor service acties en wil je juist beiden achter 1 werkschakelaar hebben zitten ?
Hebben beiden een eigen automaat nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
jorne123 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:15:
@ErikRB , dank je wel. ik ga de binnencompensatie op compensatie zetten en kijken wat dat geeft

voor de volledigheid hieronder ook nog alle info die uit het systeem kan halen. Ik heb de datums van wanneer ik dit heb genoteerd erbij gezet

Binnenunit - monitoren
datum: 30/12/21 01:36

CV compressor actief
gebouwcircuit waterdruk 1.4 bar
gebouwcircuit doorstroming 1220 l/h
blokkeertijd compressor 0 min
blokkeertijd verwarmingsstaaf 0 min
Aanvoertemp. Gew. 49°C
Energie integraal -180°min -180°min
koel capaciteit 7.7kw
elektrisch vermogen opgenomen 2.9kw
compressor modulation 95.80%
lucht inlaat temp. 11.9°C
Verw. El. Vermogen 0.0kw
Status elektrische anode anode niet aangesloten
buitenlucht temp 11.8°C

Binnenunit - statistieken
datum: 30/12/21 12:28

Draaiuren compressor 2370h
Compressor starts 2015
Draaiuren afgift pomp 3527h
Afgifte pomp starts 717
4 wegklep uren 575h
4 wegkl schakelingen 1755
Bedr. V. ventilator 1 2426h
Starts ventilator 1 3447
EEV stappen 30349
schakelv. VVV warmw. 729
strooomv verw el tot 449kwh
Dr.vr. verw el 91h
schakelv verw el 18
Aantal inschakelbew 22

Binnenunit - installateur niveau - toestel configuratie
datum: 03/01/22 14:48

taal
kontakt data
MA relais Geen
Compressor start op -60° min
Compr. Start koel. Uit 60° min
Compr Hyst CV 7K
Comp. Hyst koel 5K
CV max Delta P 900mbar
Modus WW Eco ECO
Max. Duur blokk tijd 5h
Reset Blok tijd
Vermogensgr verw w 1 kw
stroombegr compressor 16
fluisterbed compr 40%
Zachte modulatie Ja
Koelingstechnologie Actieve Koeling
softwareversie 00 0351.05.17

Thermostaat VRC 700 - systeem status

Foutstatus geen fout
Green IQ aan
Waterdruk 1.4 bar
systeemstatus verw.m.
mileuopbrengst 10134 kwh
act kamerl vocht 51%
actueel dauwpunt 10.5°C
Dag temp verwarmen GV 21.5
dagtemp koelen GV 25
nachttemp verw GV 21.5
Dag temp verwarmen Verdiep 19
dagtemp koelen Verdiep 25
nachttemp verw Verdiep 19

Thermostaat VRC 700 - tijdsprogramma's
Gelijkvloers 00:00 - 24:00 ma-zo
Verdiep 00:00 - 24:00 ma-zo
warm water circuit 14:30-17:30 ma-zo

Thermostaat VRC 700 - basinstellingen

offset
kamertempteratuur 0.0K
buitentemperatuur 0.0K
modus
gelijkvloers
verwarmen Dag
koelen uit
Verdiep verwarmen Dag
koelen uit

Thermostaat VRC 700 - installateurniveau - systeemconfiguratie

Foutstatus geen fout
Waterdruk 1.4 bar
systeemstatus verw.m.
Vertraging vorstbev. 8 u
BT continu verw. uit
Regelingen /
adaptieve stooklijn nee
moduswerking conf. Zone 1.
Automat koeling Nee
BT Koelen starten 21°C
Brongeneratie Nee
act kamerl vocht 52%
actueel dauwpunt 11.0°C
Hybride manager bival. P.
Bivalentiep. Verw. -8°C
Bivalentiep. ww. -8°C
Alternatief punt uit
Temp. Noodbedrijf 25°C
Energievoorziening WP uit
Aanv. CV ketel voor inactief
fluisterbedrijf /
Systeem aanvoer temperatuur 31°C
PV buffergeh. Offset 15K om een of andere vreemde reden gaat dit steeds plots terug naar 0
configuratie systeemschema
Systeemschema 8
Config VR71 3
MA VR 71 geen functie
Aanvullende module
Multifunct uitg. 2 n. aangesl
Multifunct uitg. PV
Warmtepomp 1
status verw.m.
act aanvoertemp 39°C
Aanvullende module
Status Standby
act aanvoertemp 39°C
CV-CIRC1
Soort circuit Verwarmen
Status Verwarmen
Gew. Aanvoertemp 29°C
Werk. Temp 29°C
Temp verhoging 0K
BT uitschakelgrens 21°C
Stooklijn 0.4
Min Tempratuur 20°C
Max temperatuur 33°C
Systeem auto off Nacht
Koelen mogelijk Ja
Dauwpunt bewaking Ja
BT koelen beëindigen 5°C
Offset Dauwpunt 2 K
Status ext. Warmteb aan
pompstatus aan
mengklepstatus staat stil
CV-CIRC2
Soort circuit Verwarmen
Status uit
Gew. Aanvoertemp 0°C
Werk. Temp 17°C
Temp verhoging 0K
BT uitschakelgrens 21°C
Stooklijn 0.4
Min Tempratuur 20°C
Max temperatuur 33°C
Systeem auto off Nacht
Koelen mogelijk Ja
Dauwpunt bewaking Ja
BT koelen beëindigen 5°C
Offset Dauwpunt 2 K
Status ext. Warmteb aan
pompstatus uit
mengklepstatus sluit
CV-CIRC3
Soort circuit inactief
Gelijkvloers
Zone geactiveerd Ja
Dagtemp. Verwarmen 21.5°C
nachttemp. Verwarmen 21.5°C
kamertermperatuur 21.5°C
zonetoewijzing VRC700
status zoneklep open
Verdiep
Zone geactiveerd Ja
Dagtemp. Verwarmen 19°C
nachttemp. Verwarmen 19°C
kamertermperatuur 19°C
zonetoewijzing VR91 1
status zoneklep dicht
warmwatercircuit
Boiler actief
Gew. Aanvoertemp 0°C
Warm Water 45°C
Werk. Boilertemp 15°C
Boilerlaadpomp uit
circulatiepomp uit
legionellabev dag uit (staat ondertussen aan)
legionella bev tijd 14:00
hysterese boilerl 10.0K
Boilerlad offset 20K
max boilerlaadt 60min
blok tijd ww-beh 60 min
laadpomp naloopt 5 min
Paral boilerlad uit
Buffertank
boilertemp boven 31°C
Boilertemp beneden ---°C
toon volledige bericht
Ik draai met een soort gelijk systeem en heb wat andere instellingen staan.

Draai nu op zo'n 500 a 600 watt.

Ik zou het volgende aanpassen.

Gewenste aanvoer temperatuur 27
BT uitschakel grens 13 vind je je vloer te snel afkoelen als wp uit is zet je hen 1 graad hoger.
Stooklijn 0.20 of 0.15
Maximale boilerlading naar 90 minuten. Althans ik ga naar 53 graden op 1/3 onder in vat en paar graden onder nul doet hij er iets langer over dan 60 minuten. Want dan gaat hij uur cv draaien en moet hij weer alles opstoken voor de laatste paar graden voor je SWW vat
Compr Hyst CV heb ik op 4 gezet. Waardoor hij ook wat vlakker is en minder afkoelt het water als hij even uit gaat.

Temperatuur verhoging staat op OK ( wat dat is weet ik niet ) . Moet je even uitzoeken.

En die menggroep snap ik ook niet of gebruik je ook nog hoge temperatuur radiatoren in huis waardoor je hoger moet stoken zodat je dan moet terug mengen voor je VV

Heb trouwens ook wel een hoger verbruik gehad toen het tegen vriespunt ging met hoge vochtigheid. Daar ging hij ook een beetje van stuiteren trouwens. Veel start en stopt.

Maar gewoon vriesweer zonder vocht draait ie als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
OP de vaillant site kan je de installatie beschrijving downloaden. Dar staat precies in wat je waarmee moet aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRB
@Adriaan71
Ik heb een 300 liter boilervat van Vaillant (VIH RW 300/3 MR). I.c.m. een Arotherm Plus VWL 75/6 A, VR71, VRC 720 en VWZ MEH 97/6.

De temperatuursensor zit bij mij bovenin de boiler. Daardoor is de warmwater voorraad beperkt en wordt de 300 liter nauwelijks benut.

Hoe kan ik de sensor verplaatsen naar een lager punt in de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
ErikRB schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:05:
@Adriaan71
Ik heb een 300 liter boilervat van Vaillant (VIH RW 300/3 MR). I.c.m. een Arotherm Plus VWL 75/6 A, VR71, VRC 720 en VWZ MEH 97/6.

De temperatuursensor zit bij mij bovenin de boiler. Daardoor is de warmwater voorraad beperkt en wordt de 300 liter nauwelijks benut.

Hoe kan ik de sensor verplaatsen naar een lager punt in de boiler?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XvW8DuLq4EujF8zPbwx68KVqcU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CwXkb42gNKslI05PLFKah0sd.png?f=fotoalbum_large

Heb zelf een was 300 daar heb je 2 aansluitingen zitten waar je de dompelbuis in kan draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Adriaan71 op 03-01-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Adriaan71 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:57:
[...]
OP de vaillant site kan je de installatie beschrijving downloaden. Dar staat precies in wat je waarmee moet aansluiten.
Daar staat het apart voor de binnenunit en voor de buiten unit in een ander document, dus dan kom je op 2 aardlek automaten, en er staat niets over een werkschakelaar bij de unit zelf, er wordt vanuit gegaan dat de automaten tevens gebruikt worden om de installatie spanningsloos te maken bij service acties.

2 maal een 3 fase kabel vanuit de meterkast gaat wel een uitdaging worden, wat ik zou kunnen doen is in de meterkast 1 3fase 16A aardlek automaat voor bescherming tegen incidenten met de kabel, en dan met een dikke kabel naar de locatie van de binnenunit, daar een klein afsluitbaar din rail kastje hangen met 2x 3fase aardlek automaten, 1 voor de binnen en 1 voor de buiten unit.

De theoretische max van de buitenunit is 7.6 kW, de binnen unit heater wil ik op 3.9 kW begrenzen, dus dan kan dat samen achter een 16A aardlek automaat in de meterkast.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
PentaClover schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:38:
[...]

Daar staat het apart voor de binnenunit en voor de buiten unit in een ander document, dus dan kom je op 2 aardlek automaten, en er staat niets over een werkschakelaar bij de unit zelf, er wordt vanuit gegaan dat de automaten tevens gebruikt worden om de installatie spanningsloos te maken bij service acties.

2 maal een 3 fase kabel vanuit de meterkast gaat wel een uitdaging worden, wat ik zou kunnen doen is in de meterkast 1 3fase 16A aardlek automaat voor bescherming tegen incidenten met de kabel, en dan met een dikke kabel naar de locatie van de binnenunit, daar een klein afsluitbaar din rail kastje hangen met 2x 3fase aardlek automaten, 1 voor de binnen en 1 voor de buiten unit.

De theoretische max van de buitenunit is 7.6 kW, de binnen unit heater wil ik op 3.9 kW begrenzen, dus dan kan dat samen achter een 16A aardlek automaat in de meterkast.
Zo en zo altijd werkschakelaar plaatsen 4 polig. Als je hem in de meterkast uit zet en er wordt aan gewerkt kan iemand hem aanzetten als er nog een stop uit gegaan is.

Hoeveel KW heb je nodig bij -10 En hoe groot is je boiler die je wil verwarmen en naar welke temperatuur wil je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Adriaan71 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:42:
[...]
Zo en zo altijd werkschakelaar plaatsen 4 polig. Als je hem in de meterkast uit zet en er wordt aan gewerkt kan iemand hem aanzetten als er nog een stop uit gegaan is.
Vandaar mijn opmerking over een afsluitbaar dinrail kastje bij de binnen unit, los van het feit dat de automaten dan ook gescheiden zijn van de overige automaten in huis, kan de monteur hem na het uitzetten op slot doen en kan er geen onverlaat "per-ongeluk" de boel aanzetten.
Adriaan71 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:42:
Hoeveel KW heb je nodig bij -10 En hoe groot is je boiler die je wil verwarmen en naar welke temperatuur wil je.
Bij -10oC heb ik 9.7 kW nodig, bij -15 oC heb ik 11.5 kW nodig.
Voor boiler zit ik te denken aan de Unistor exclusive van 300L en ik denk dat ik die op 45oC zal gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou ze op een aparte automaat zetten, het binnendeel mag eventueel ook op een schone groep 1x 230V 16A als je groepen te kort komt. Buitendeel sowieso een schone groep 400V 3x16A. Qua werkschakelaar; de ISSO schrijft hier duidelijk over voor dat er buiten bij de warmtepomp een schakelaar moet zitten, om als monteur zeker te zijn dat het apparaat niet in bedrijf kan komen door visueel controle van de schakelaar. Vaak wordt er binnen ook een werkschakelaar gebruikt (idealiter), maar wordt ook wel eens gewoon via de groepenkast geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Anoniem: 1608730 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:59:
[...]
Zou ze op een aparte automaat zetten, het binnendeel mag eventueel ook op een schone groep 1x 230V 16A als je groepen te kort komt. Buitendeel sowieso een schone groep 400V 3x16A. Qua werkschakelaar; de ISSO schrijft hier duidelijk over voor dat er buiten bij de warmtepomp een schakelaar moet zitten, om als monteur zeker te zijn dat het apparaat niet in bedrijf kan komen door visueel controle van de schakelaar. Vaak wordt er binnen ook een werkschakelaar gebruikt (idealiter), maar wordt ook wel eens gewoon via de groepenkast geschakeld.
Ok, werkschakelaar buiten, dan kan als de automaten naast de binnen unit zitten, de binnenunit spanningsloos gemaakt worden met een automaat, voegt niet zo veel toe om daar dan 10 cm naast nog een werkschakelaar te plaatsen.

Is het zo dat als de buitenunit uit staat/kapot is, de binnenunit nog kan verwarmen op alleen het backup element ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
@Proton_ @ErikRB

Na jullie aanpassingen, heb ik momenteel een verbruik van 500w, een wereld van verschil maar kijken of dit morgen nog zo is.

Wat wel apart is dat het op het gelijkvloers nu blijft verwarmen tot 22.5 graden (and still going) daar waar mijn vraag maar 21.5 is. Verdiep zit nu op de vraag temperatuur en nog steeds bezig.

Als ik de binnencompensatie op het gelijkvloers terug naar 'thermostaat' zet, dan stopt het gelijkvloers met verwarmen.

Jullie enig idee hoe dit net komt/wat de opties bij de binnencompensatie net doen?

De voorstellen van @Adriaan71 verwerk ik morgen na het resultaat van de aanpassingen vandaag voldoende te hebben kunnen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jorne123 Wat is nu de aanvoer gewenst / aanvoer gerealiseerd van de warmtepomp (dus niet de mengcircuits)? Ik vermoed dat die nu gelijk zijn, maar hoog.

Mijn vermoeden:
Op één of andere manier staat de warmtepomp op een erg steile stooklijn (0.6?) waardoor hij water van 40+ graden gaat maken. Dat redt hij niet in de tijd dat het kost om de kamer op temperatuur te brengen, dus moduleert hij niet terug voordat de thermostaat (op standje 'thermostaat') ho zegt.
Nu hij niet meer op 'thermostaat' staat, mag hij langer draaien, haalt hij wel de doeltemperatuur en moduleert hij terug (maar wordt de kamer te warm...).
Zaak is uit te zoeken waar die hoge aanvoertemperatuur van 40+ graden vandaan komt, als alle circuits < 30 vragen (@Anoniem: 1608730 ? :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
@Anoniem: 1608730 Nog een vraag, in de installatie handleiding van de hydro unit staat:
Gebruik een 5-polige netaansluitkabel met een draad doorsnede van 2,5 mm2 en een temperatuurbestendigheid van 90°C.

Weet jij of ik hem ook met 4 mm2 kan aansluiten, of past dat niet in het X300 aansluitblokje ?
En zelfde vraag voor de X200 in de buiten unit.

[ Voor 7% gewijzigd door PentaClover op 03-01-2022 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
Proton_ schreef op maandag 3 januari 2022 @ 22:48:
@jorne123 Wat is nu de aanvoer gewenst / aanvoer gerealiseerd van de warmtepomp (dus niet de mengcircuits)? Ik vermoed dat die nu gelijk zijn, maar hoog.

Mijn vermoeden:
Op één of andere manier staat de warmtepomp op een erg steile stooklijn (0.6?) waardoor hij water van 40+ graden gaat maken. Dat redt hij niet in de tijd dat het kost om de kamer op temperatuur te brengen, dus moduleert hij niet terug voordat de thermostaat (op standje 'thermostaat') ho zegt.
Nu hij niet meer op 'thermostaat' staat, mag hij langer draaien, haalt hij wel de doeltemperatuur en moduleert hij terug (maar wordt de kamer te warm...).
Zaak is uit te zoeken waar die hoge aanvoertemperatuur van 40+ graden vandaan komt, als alle circuits < 30 vragen (@Anoniem: 1608730 ? :) ).
Instellingen op dit moment:
Binnencompensatie op 'compensatie'
De stooklijn staat momenteel op 0.2 (aangepast op jouw aanraden dacht ik :) )
Aanvoer temperatuur gew 28.0 C
Huidige aanvoer temperatuur 28.5 C
Elektrisch vermogen opgenomen 0.4kw
Compressor modulation 24.9%

Denk je best thermostaat of compensatie instelling te gebruiken?

@Anoniem: 1608730 zou jij het verschil tussen de twee opties even kunnen verduidelijken ?

[ Voor 3% gewijzigd door jorne123 op 03-01-2022 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@jorne123
blijkbaar heeft-ie nu (terecht) bedacht dat 28 graden wel genoeg is. Je kunt nu een dag testen met de 'thermostaat' instelling; dan wordt het in ieder geval niet meer te warm in de woonkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRB
@jorne123
Wat is de temperatuurinstelling op de thermostaat? Die kun je lager zetten (bijvoorbeeld op 20C) als het te warm is.

Met de instelling ' compensatie' wordt de stooklijn opgeschoven a.d.h.v. de temperatuurinstelling op de thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
PentaClover schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:09:
@Anoniem: 1608730 Nog een vraag, in de installatie handleiding van de hydro unit staat:
Gebruik een 5-polige netaansluitkabel met een draad doorsnede van 2,5 mm2 en een temperatuurbestendigheid van 90°C.

Weet jij of ik hem ook met 4 mm2 kan aansluiten, of past dat niet in het X300 aansluitblokje ?
En zelfde vraag voor de X200 in de buiten unit.
De binnenunit word geleverd met een hittebestendige kabel welke van de binnenunit naar buiten de in unit reikt, vanaf daar kun je hem aansluiten op een werkchakelaar bijvoorbeeld. Wat er dan tot aan de meterkast ligt kan prima 4mm2 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
BertusB404 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:03:
[...]

De binnenunit word geleverd met een hittebestendige kabel welke van de binnenunit naar buiten de in unit reikt, vanaf daar kun je hem aansluiten op een werkchakelaar bijvoorbeeld. Wat er dan tot aan de meterkast ligt kan prima 4mm2 zijn.
Bedankt, weet je toevallig ook hoelang deze kabel is ?
Weet je toevallig ook of bij de buitenunit op de X200 4mm2 aangesloten kan worden, ik zie trouwens dat daar geen kabel met een temperatuurbestendigheid van 90°C nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
PentaClover schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:34:
[...]

Bedankt, weet je toevallig ook hoelang deze kabel is ?
Weet je toevallig ook of bij de buitenunit op de X200 4mm2 aangesloten kan worden, ik zie trouwens dat daar geen kabel met een temperatuurbestendigheid van 90°C nodig is.
De kabel is niet veel langer dan de binnenunit hoog is. Dus je moet binnen een 20-50cm van de binnenunit wel een werkschakelaar oid plaatsen om vanaf daar door te gaan naar de meterkast.

Wat betreft buitenunit: hier zit hij op 3x2.5mm2 (1 fase) dus of 4mm2 past durf ik je niet te zeggen.
(Ik heb een 75/5 buitenunit en 77/5 binnenunit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
BertusB404 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:53:
[...]
De kabel is niet veel langer dan de binnenunit hoog is. Dus je moet binnen een 20-50cm van de binnenunit wel een werkschakelaar oid plaatsen om vanaf daar door te gaan naar de meterkast.

Wat betreft buitenunit: hier zit hij op 3x2.5mm2 (1 fase) dus of 4mm2 past durf ik je niet te zeggen.
(Ik heb een 75/5 buitenunit en 77/5 binnenunit)
Ah bedankt, dat is wel kort, dan kan ik beter een paar meter 2.5 mm2 mee bestellen voor het geval de 4 mm2 niet past, dan heb ik wat meer flexabiliteit met de locatie van de schakelaars.
(De 4 mm2 die ik wilde bestellen voldoet al aan de 90oC eis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
Proton_ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:10:
@Kleuvert stel je bij vloerkoeling maar niet te veel voor.
Ik ga het van de zomer wel proberen, maar de ervaring van anderen is dat je daar niet veel kWh aan kwijt bent, dat het niet veel vermogen opslurpt, dat de kamer er nauwelijks van afkoelt en dat je bij wat teveel enthousiasme kan dweilen met condens :)

Idem voor de wpb trouwens; die is met 1-2 kWh wel klaar voor de dag. Daar raak je weinig overschot in kwijt :)
Met het juiste contract kan je komend jaar terugleveren voor 30ct/kWh, dat is een beter idee (zie het zonnepanelen topic).
@Proton_ ter info, ik heb vloerkoeling en dit werkt zeer goed. ik hou het huis steeds op een temperatuur tussen 21.5 en 23 graden zelfs in de warmste dagen. Ik heb grote ramen dus wel van belang dat ik de zon zoveel mogelijk buitenhou (als ik dit vergeet is het voor die dag naar de knoppen en warmt het meteen op naar 25 en 26). Snachts kan ik sterk koelen met een laag verbruik gegeven de gedaalde temperatuur

een tip voor wie nog gaat bouwen; vloerverwarming in het plafond (klimaatplafond, heb ik) of op de welfsels/predallen (betonkernactivering). Ik heb dit in de slaapkamer (waar ook een rolluik is), en ik hou makkelijk de temperatuur in hartje zomer op 20 a 20.5 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
Adriaan71 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:48:
[...]

Ik draai met een soort gelijk systeem en heb wat andere instellingen staan.

Draai nu op zo'n 500 a 600 watt.

Ik zou het volgende aanpassen.

Gewenste aanvoer temperatuur 27
BT uitschakel grens 13 vind je je vloer te snel afkoelen als wp uit is zet je hen 1 graad hoger.
Stooklijn 0.20 of 0.15
Maximale boilerlading naar 90 minuten. Althans ik ga naar 53 graden op 1/3 onder in vat en paar graden onder nul doet hij er iets langer over dan 60 minuten. Want dan gaat hij uur cv draaien en moet hij weer alles opstoken voor de laatste paar graden voor je SWW vat
Compr Hyst CV heb ik op 4 gezet. Waardoor hij ook wat vlakker is en minder afkoelt het water als hij even uit gaat.

Temperatuur verhoging staat op OK ( wat dat is weet ik niet ) . Moet je even uitzoeken.

En die menggroep snap ik ook niet of gebruik je ook nog hoge temperatuur radiatoren in huis waardoor je hoger moet stoken zodat je dan moet terug mengen voor je VV

Heb trouwens ook wel een hoger verbruik gehad toen het tegen vriespunt ging met hoge vochtigheid. Daar ging hij ook een beetje van stuiteren trouwens. Veel start en stopt.

Maar gewoon vriesweer zonder vocht draait ie als een zonnetje.
toon volledige bericht
Temperatuur verhoging is 0K (nul K), niet OK
mbt menggroep: nee geen radiatoren. 2 zones (gelijkvloers en verdiep), alles met vloerverwarming, legafstand 10cm behalve in gang 15cm

Vandaag zeer hoog verbruik (terug de standaard 3kw) maar ben nog aan het uitzoeken vanwaar dat komt.

Ben er nog steeds niet over uit of ik bij binnencompensatie nu best kies voor 'thermostaat' of 'compensatie'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertHeijnen
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-01-2023
Hippe Lip schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 05:30:
@GeertHeijnen
1. Als je boiler al op 50/55° zit, waarom zou je dan nog willen naverwarmen?

2. En gebruik je de CV-ketel dan alleen nog maar voor dat allerlaatste beetje naverwarmen? Kostbaar grapje!
Hallo,

Ik wens de temperatuur in het 500ltr te verlagen naar 45gr.. de tapspiraal voor ww naverwarmen met de cv-ketel tot 55gr. Dmv aansluitset zonneboiler zal de ketel alleen inschakelen bij een lage ww temp vanuit het vat.

Op het vat een warmtepomp monoblok Arotherm plus 75/6 aansluiten die alleen op een DT draait met een aanvoer van 45gr.
Mogelijk kan de bijbehorende regeling zelf schakelen als de ketel moet bijspringen.. (liever niet)
Zou ik de warmtepomp over het volledige vat laten draaien of alleen over de bovenste helft?

Hoe adenk jij hierover?
Ik hoor graag van je.

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

GeertHeijnen schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:34:
Ik wens de temperatuur in het 500ltr te verlagen naar 45gr.. de tapspiraal voor ww naverwarmen met de cv-ketel tot 55gr. Dmv aansluitset zonneboiler zal de ketel alleen inschakelen bij een lage ww temp vanuit het vat.
@GeertHeijnen Begrijp ik goed dat je een boiler van vijfhonderd liter hebt? Is dat niet wat overdreven? Een boiler van 200 liter lijkt me al groot? Vergeet niet dat een grotere boiler ook meer stilstandsverliezen heeft.
Als een 200 liter boiler aan de krappe kant is kun je a) het verbruik verminderen (minder lang douchen?) en de boiler een beetje warmer stoken, waardoor de warmte-inhoud ook toeneemt.
Op het vat een warmtepomp monoblok Arotherm plus 75/6 aansluiten die alleen op een DT draait met een aanvoer van 45gr.
Mogelijk kan de bijbehorende regeling zelf schakelen als de ketel moet bijspringen.. (liever niet)
Dat kan ik niet helemaal overzien met deze gegevens.
Vergeet niet dat hoe minder gas je gebruikt, des te duurder een m3 gas kost vanwege de vaste kosten voor gas die door blijven lopen. Een elektrisch element of een wat harder werkende warmtepomp zijn onderaan de streep mogelijk goedkoper. Bovendien heb je ook geen onderhoud van je gasketel meer nodig…
Zou ik de warmtepomp over het volledige vat laten draaien of alleen over de bovenste helft?
Hoe adenk jij hierover?
Ik hoor graag van je.
Ik snap nu even niet wat dit vat doet. Is het een buffervat of een boiler?
En als je de WP nu over alleen de bovenste helft van het vat laat draaien, wat heb je dan aan de onderste helft?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertHeijnen
Hallo,

Betreft een 500ltr hygieneboiler met onderin een spiraal voor zonnepanelen. Deze doet in deze tijd van het jaar niets.
Verder een spiraal voor ww.
Onderhoud aan cv-ketel-wp is geen probleem.

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertHeijnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzu64_Yrw9DOAUXA-opXTk-qRwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jR1HMv2mnr1ZPEzgEPbfNbgQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

GeertHeijnen schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:47:
Hallo,

Betreft een 500ltr hygieneboiler met onderin een spiraal voor zonnepanelen. Deze doet in deze tijd van het jaar niets.
Verder een spiraal voor ww.
Onderhoud aan cv-ketel-wp is geen probleem.

Gr
Dank voor de foto. Een plaatje zegt ook hier meer dan 1000 woorden. 8)

Als er onderin een spiraal zit voor zonnecollectoren (neem ik aan, geen zonnepanelen), dan lijkt het me logisch om de WP alleen de bovenste helft van het vat te laten verwarmen. Anders kunnen die zonnecollectoren straks hun warmte niet kwijt omdat de WP het vat daar al heeft verwarmd? Zonde van de energie en je collectoren zijn dan meteen overbodig.

Als je SWW via een tapspiraal door dat vat loopt, kun je dan wel een legionellaprobleem hebben? De inhoud van die tapspiraal (in liters) is zó weinig en daardoor de doorstroom (lees: verversingssnelheid) zó groot, dat er zich naar mijn mening helemaal geen legionella op kan bouwen. Als die al in de leiding zit, dan krijgt die de tijd niet om zich naar gevaarlijke hoeveelheden te vermenigvuldigen. Voor die tijd is-ie de leiding allang uitgespoeld. Toch? Dit geldt dacht ik voor alle doorstroomtoestellen.
Dus lijkt me dat legionellabestrijding niet aan de orde is.

De enige uitzondering is na langere tijd afwezigheid zoals vakantie. Dan heeft het (beetje) water langere tijd in die spiraal stilgestaan. Dan zul je die eerst even door moeten spoelen voordat je dat warme water voor de douche gebruikt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Als je alleen maar de bovenste helft van het vat altijd warm hebt, gebruik je ook maar een halve spiraal. Ik ben bang dat je dan moet kiezen tussen een onnodig heet vat of lauw douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Proton_ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:48:
Als je alleen maar de bovenste helft van het vat altijd warm hebt, gebruik je ook maar een halve spiraal. Ik ben bang dat je dan moet kiezen tussen een onnodig heet vat of lauw douchen.
Dat klinkt toch vreemd. Zo'n vat is toch gemaakt om onderin voor te verwarmen door zonnecollectoren? Die doen nooit meer dan dat voorverwarmen. Als de WP die onderste helft ook verwarmt, dan kunnen die collectoren toch nooit meer wat toevoegen?

De SWW-spiraal zal het dus idd moeten hebben van de bovenste helft. Als het water daar niet warm genoeg uit komt, dan is de stroomsnelheid misschien te hoog?

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 06-01-2022 09:31 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
Het lijkt na wat me de instellingen te spelen terug wat normaler te werken. Ik post morgen terug een lijst van alle instellingen en monitors

Wat me wel al opviel was volgende

Binnen unit- installateur niveau- sensor werking test
T 1.70 Systeemtemperatuur = -99.0 °C

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ergens een defect / slecht aangesloten ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KgsG_BbuKSQlHi0kPkW89DOjYD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/il2wWDZ48EUTwoDOTRNr4qdv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqtZud0cK8ho0jQdhVTHDtIrQ-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfIJYLbZ7rw1vjzoJS70WBh5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertHeijnen
Proton_ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:48:
Hallo,

Dan is het onderste gedeelte wel altijd al voor verwarmd.. veelal is dit ongeveer 25/30gr gedurende de wintermaanden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@GeertHeijnen Als je nu de ervaring hebt dat je met zo'n temperatuurverdeling lekker kan douchen, dan zal het wel meevallen :)
Worst case zet je er achteraf nog een doorstroomverwarmer achter, dat is ook geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-06 22:56
jorne123 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 01:43:
Het lijkt na wat me de instellingen te spelen terug wat normaler te werken. Ik post morgen terug een lijst van alle instellingen en monitors

Wat me wel al opviel was volgende

Binnen unit- installateur niveau- sensor werking test
T 1.70 Systeemtemperatuur = -99.0 °C

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ergens een defect / slecht aangesloten ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
minimum volgens handleiding is -40, dan zit je met -99 best wel fors naast.
Gezien de temperaturen voelt dit als de grenzen van het gas wat je comprimeert/condenseert. Met dit soort waarden gaat er of in de meting iets niet goed (slechte e-bus aansluiting) of je compressor is lek of iets dergelijks?

Ik heb ook eens gekke getallen had op de display binnen unit, toen had ik mijn monitor tool (ebus adapter) met een te dunne draad aangesloten. Dat gaf sturing binnen het e-bus netwerk. Loop dus alle ebus draden eerst eens na (goed aansluitingen, geen valse contacten, 0.75mm2 draad gebruikt enz.

met betrekking tot de (vermoedelijk) gas temperaturen moet een echte specialist maar antwoord geven.. _/-\o_

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorne123
Dag allemaal

Hierbij een volledig overzicht van de afgelopen dagen

De foto hieronder geeft een summary. Hierbij ook een link naar een excel die een volledige overzicht van alle info die uit de toestellen te halen is, waar het te halen is en dewelke de instellingen zijn.

Er is een zeer sterke verbetering zichtbaar. Met een verbruik, afhankelijk van temperatuur buiten, dat schommelt tussen tussen de 500w en 1200w.

Ik ga ervan uit (maar kan fout zijn) dat dit voornamelijk voortkomt uit de stooklijn van 0.1, die initieel op 0.6 (standaard voorstel van Vaillant) of 0.4 stond, waardoor de warmtepomp een te hoge aanvoertemperatuur ging maken (c40 graden, enkel te vinden in de binnenunit). Dit lijkt te leiden tot een compressor die op 99.9% draait, wat neerkomt op c3kw. Indien de aanvoertemperatuur van de warmtepomp lager is, bijv 28 graden, is het verbruik een 500 a 700w.

Er zijn zeker nog andere factoren die hierin spelen maar de impact van allemaal is me nog niet duidelijk.

Wat me verder nog opvalt
• Klein verschil in aanvoer en afvoer temperatuur aan de collectoren (0.5 tot 1 graad). Goed of slecht?
• Flow 1250l/h. Beter trager of sneller? (ik las ook 1600l/h)
• Een aantal mensen hebben hier ook het fluisterbedrijf ingeschakeld. Is dit aan te raden? Hoe zit dit net?
• Ik las ook dat @Adriaan71 zijn minimale aanvoer temp op 26 graden had, hier wil ook nog eens naar kijken en begrijpen
• -99°C systeemtemperatuur, @ErikRB , ik heb dit nagevraagd en dit zou een sensor zijn die ik niet in mijn installatie heb, nog niet duidelijk of dit echt iets uitmaakt
• Het verdiep lijkt niet net wel niet warm genoeg te geraken. Ga het proberen licht aan te passen door ofwel de stooklijn naar 0.15 (of de temperatuur iets hoger te brengen)

Ik zou zeer geïnteresseerd om de volledige set van setting eens naast een aantal anderen te leggen met een gelijkaardig systeem (en het lijkt me ook interessant voor nieuwe joiners), dus als iemand zich geroepen voelt mag je altijd je eigen settings bijvoegen in de excel sheet😊

Bedankt allemaal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lpks9j5DXRqtcFMjrF3csNutqQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/boOTPO7x77x2N2v3PDzp2ARS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pgeenen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-11-2022
Hoi allemaal. Bedankt voor jullie reactie.

Inmiddels iets gevonden in mijn installatie wat misschien het probleem heeft veroorzaakt.
De temperatuur sensor van het warm water (sanitair) vat van 300l was los met een draadje,
in de VWZ MEH61 binnenmodule. Een af en toe wel/geen contact. Wellicht heb ik hierdoor onvoorspelbaar gedrag gekregen doordat de temp.sensor soms vreemde waarden doorgaf aan het systeem.
Dit heeft sinds dag1 dus nooit correct gezeten.
Alles werkt weer naar behoren, en hopelijk blijft dit zo.

gr.
Peter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fiberduwde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-10-2024
pgeenen schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 14:09:
Hoi allemaal. Bedankt voor jullie reactie.

Inmiddels iets gevonden in mijn installatie wat misschien het probleem heeft veroorzaakt.
De temperatuur sensor van het warm water (sanitair) vat van 300l was los met een draadje,
in de VWZ MEH61 binnenmodule. Een af en toe wel/geen contact. Wellicht heb ik hierdoor onvoorspelbaar gedrag gekregen doordat de temp.sensor soms vreemde waarden doorgaf aan het systeem.
Dit heeft sinds dag1 dus nooit correct gezeten.
Alles werkt weer naar behoren, en hopelijk blijft dit zo.

gr.
Peter
Top diagnose van @Anoniem: 1608730 dus! Zie zijn reactie van maandag 27 december 2021 11:46 :) :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikRB
Adriaan71 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:20:
[...]

[Afbeelding]

Heb zelf een was 300 daar heb je 2 aansluitingen zitten waar je de dompelbuis in kan draaien.
Thanks @Adriaan71 . Het is gelukt. Mijn boiler had overigens geen dompelbuis, maar een houder aan de buitenzijde van het vat, waar de sensor in moet. (zie hier: https://www.vaillant.be/d...00-500-3mr-00-1218257.pdf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:17
oeps, verkeerde topic

[ Voor 97% gewijzigd door Murkmans op 10-01-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
ErikRB schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:49:
[...]

Thanks @Adriaan71 . Het is gelukt. Mijn boiler had overigens geen dompelbuis, maar een houder aan de buitenzijde van het vat, waar de sensor in moet. (zie hier: https://www.vaillant.be/d...00-500-3mr-00-1218257.pdf)
Je zal nu veel meer douchewater hebben.

Als je de voeler zo hoog plaats had je ook wel een kleinere boiler kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:42
Proton_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:15:
@Franciesco op zich wel, maar doe jezelf een plezier en neem soepele kabel met adereindhulzen :)
De thermostaat gaat trouwens op dezelfde ebus. Wel Vaillant(group) specifiek.
Even in dit topic (past misschien beter) ipv het algemene L/W wp topic: wat bedoel je precies met "op dezelfde eBUS"?

In de voorgenomen configuratie zou het gaan om de VWL 75/6 in combinatie met de MEH97/6 + VRC720 thermostaat of om de VWL 75/6 in combinatie met de AI Plus en MEH 60 + VRC720 thermostaat.

Welke datakabels heb ik hiervoor nodig en hoe zouden deze aangesloten moeten worden? Ik krijg dat nog niet helemaal duidelijk uit de handleiding.
En heb je wellicht een link naar een webshop voor de benodigde kabels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
(crosspost)

https://www.elektroproduc...-2x075-mm2-per-meter.html
(niet afgeschermd)

https://www.elektroproduc...-2x075-mm2-per-meter.html
(wel afgeschermd)

Deze kabels zijn geschikt voor buiten (uv+vorst).

Als je de 720 en niet de 720f hebt, zou ik een 5 (of 7) aderige trekken, ook voor de buitensensor+dcf ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:00
Hi allen,

Ik lees nu al een tijdje mee op dit forum en sta op het punt om een knoop door te hakken betreffende het overstappen op een warmtepomp. We hebben onlangs een nieuwe woning aangekocht, waar nog een CV-ketel in hangt uit 2011. Ik zou graag van het gas afwillen en ben daarom opzoek gegaan naar een installateur die een Vaillant kan leveren. Daaruit is het volgende voorstel naar voren gekomen. Nu ben ik erg benieuwd wat jullie hiervan denken, is dit een courante oplossing v.w.b. prijs/prestatie?

Type woning : Hoekwoning (1997)
Gemiddeld gasverbruik : 1300m3 p/jaar
Aantal personen : 3 personen
Afgifte begane grond : Vloerverwarming
Afgifte 1e verdieping : Radiatoren
Type warmtepomp : volledig elektrische
Opstelplek warmtepomp : Plat dak
  • aroTHERM split VWL 75/5 AS
  • Boilet Unistore 300L
Complete all-electric warmtepompinstallatie voor € 13.250,- excl. btw.

Om het verbruik te compenseren worden onderstaande zonnepanelen geadviseerd:

Type PV paneel: Jinko Tiger 350Wp Full black
Oriëntatie dak : Zuid
Daktype: Dakpannen
Aantal panelen: 10 stuks 350 WP
Energie opbrengst in kWh: Circa 2975 kWh/jaar

Prijs PV installatie € 2.290 excl. btw.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik zou wel benieuwd zijn naar de Ta die je de radiatoren in wil hebben - zijn dat al LTV-modellen, of nog gewone radiatoren? Hoe is de woning geïsoleerd? Het risico bestaat dat je een heel grote warmtepomp geadviseerd krijgt terwijl je juist wil dat hij ook ver kan terugmoduleren om lange sessies op een lager vermogen te stoken, om zo de hoogste COP te krijgen.

Ook ben ik wel benieuwd naar de offerte van de zonnepanelen, is deze door dezelfde installateur afgegeven? Het verdient wel aanbeveling om voor zonnepanelen een apart topic te openen, want ook daarover is de Tweakerskennis enorm. We weten bijvoorbeeld niet of er misschien nog meer panelen op kunnen, wat de omvormer is, of er sprake is van schaduw, etc etc.

En: is de meterkast klaar voor deze ingrepen?

Wel gaaf dat je dit gaat doen. Financieel gezien moet ik nog even doorsparen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@iRinze Een opstelling op plat dak is alleen een optie als het van beton is.
Ik blijf het veel geld vinden, maar er kan kraanhuur bij zitten om de boiler op zolder te krijgen ;) dat kunnen we hier slecht beoordelen.

PV is op het eerste gezicht OK, mits je dak met 10 panelen strak vol ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:19
Proton_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:03:
Ik mis informatie over de omvormer. Als je daar geen informatie over hebt gekregen, dan zou ik daar alsnog naar vragen. Op termijn scheelt het best wel of je een omvormer hebt met 98% efficiëntie of meer 95% efficiëntie. Verder met proton eens, als je toch een nieuw systeem aanlegt, leg het dan meteen zo vol mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
En panelen van 350W zijn redelijk mainstream - het is een overweging om, als @iRinze een hogere vraag naar elektriciteit verwacht in de toekomst (airco? elektrisch rijden?) panelen met hopgere Wp neer te leggen, als het dak inderdaad helemaal vol ligt.

Maar eigenlijk zijn dit twee aparte topics, eentje over een warmtepompinstallatie, en eentje over PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Oeps, foutje ....

[ Voor 140% gewijzigd door Hippe Lip op 12-01-2022 11:08 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-06 22:56
iRinze schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:15:
Hi allen,

Ik lees nu al een tijdje mee op dit forum en sta op het punt om een knoop door te hakken betreffende het overstappen op een warmtepomp. We hebben onlangs een nieuwe woning aangekocht, waar nog een CV-ketel in hangt uit 2011. Ik zou graag van het gas afwillen en ben daarom opzoek gegaan naar een installateur die een Vaillant kan leveren. Daaruit is het volgende voorstel naar voren gekomen. Nu ben ik erg benieuwd wat jullie hiervan denken, is dit een courante oplossing v.w.b. prijs/prestatie?

• Boilet Unistore 300L

toon volledige bericht
Ik heb dezelfde WP waarmee ik 1100m3 gas heb opgevangen in een huis uit 1963 en ik daar eigenlijk net te veel vermogen mee. (of te weinig afgifte). Voor een (groter) huis uit 1997 lijkt me dit goed keus. Prijs lijkt me redelijk marktconform. Is zeker niet te duur en tegenwoordig mag je blij zijn als je iemand vindt die offerte maakt.

let op, boven moet je niet teveel verwachten of LTV radiatoren ophangen. Het wordt wel beetje warm maar een kamer op het noorden heb je kans dat een radiator niet genoeg vermogen heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Kird03 op 12-01-2022 13:49 ]

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:00
Dank voor al jullie antwoorden _/-\o_ Ik ga mijn best doen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.
Gramser schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:55:
[...]
Ook ben ik wel benieuwd naar de offerte van de zonnepanelen, is deze door dezelfde installateur afgegeven? Het verdient wel aanbeveling om voor zonnepanelen een apart topic te openen, want ook daarover is de Tweakerskennis enorm. We weten bijvoorbeeld niet of er misschien nog meer panelen op kunnen, wat de omvormer is, of er sprake is van schaduw, etc etc.

En: is de meterkast klaar voor deze ingrepen?

Wel gaaf dat je dit gaat doen. Financieel gezien moet ik nog even doorsparen :).
Op de bovenverdieping zijn geen LTV radiatoren aanwezig. De huidige bewoners hebben de verwarming boven nagenoeg nooit aan en dan is het nog comfortabel. Misschien naïef, maar dat is wel waar ik nu op vaar, aangezien we er nog niet wonen en geen ervaring mee hebben. De woning heeft het energielabel B, voorzien van dak,vloer en muurisolatie. Ook laten we straks alle kozijnen/ramen vervangen voor HR+++ glas.

Ik zal mijn vraag m.b.t. de zonnepanelen in het andere topic zetten :) het is in ieder geval opgenomen door dezelfde installateur. Ze adviseren de Solax X3 4.0 T omvormer voor het gebruik bij de Jinko Tiger panelen. De meterkast is een 3fase groepenkast.
Proton_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:03:
@iRinze Een opstelling op plat dak is alleen een optie als het van beton is.
Ik blijf het veel geld vinden, maar er kan kraanhuur bij zitten om de boiler op zolder te krijgen ;) dat kunnen we hier slecht beoordelen.

Het platdak is volgens mij geen beton. Het is een uitbouw en zo op het eerste gezicht van hout. Hier ga ik nog met ze over in conclaaf :*) thanks. Er is een grote dakkapel aanwezig (schuinaflopend dak) waardoor 10 denk ik wel zo'n beetje het maximaal haalbare is qua panelen.
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:48:
[...]

Ik mis informatie over de omvormer. Als je daar geen informatie over hebt gekregen, dan zou ik daar alsnog naar vragen. Op termijn scheelt het best wel of je een omvormer hebt met 98% efficiëntie of meer 95% efficiëntie. Verder met proton eens, als je toch een nieuw systeem aanlegt, leg het dan meteen zo vol mogelijk.
Het gaat om de Solax X4 4.0 T. Hoe kan ik hiervan zien hoe efficiënt hij is?
Gramser schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:50:
En panelen van 350W zijn redelijk mainstream - het is een overweging om, als @iRinze een hogere vraag naar elektriciteit verwacht in de toekomst (airco? elektrisch rijden?) panelen met hopgere Wp neer te leggen, als het dak inderdaad helemaal vol ligt.

Maar eigenlijk zijn dit twee aparte topics, eentje over een warmtepompinstallatie, en eentje over PV.
Dit is dan inderdaad wel het overwegen waard. De nieuwe auto (ID.4) komt eraan. Dus er zal ook een laadpaal bij huis worden geplaatst. Met een relatief klein beschikbare oppervlakte voor de panelen is het dan wellicht handiger om voor panelen met meer opbrengst te gaan.
Kird03 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:47:
[...]

Ik heb dezelfde WP waarmee ik 1100m3 gas heb opgevangen in een huis uit 1963 en ik daar eigenlijk net te veel vermogen mee. (of te weinig afgifte). Voor een (groter) huis uit 1997 lijkt me dit goed keus. Prijs lijkt me redelijk marktconform. Is zeker niet te duur en tegenwoordig mag je blij zijn als je iemand vindt die offerte maakt.

let op, boven moet je niet teveel verwachten of LTV radiatoren ophangen. Het wordt wel beetje warm maar een kamer op het noorden heb je kans dat een radiator niet genoeg vermogen heeft.
Goed om je ervaringen te lezen, bedankt voor het delen! Dan zou het in onze nieuwe woning ook moeten gaan lukken :) V.w.b. de LTV radiatoren... ik denk dat we dat ook gewoon moeten gaan ervaren en als het niet te doen is, ventilatoren kopen en/of de radiatoren vervangen voor LTV.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
iRinze schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:57:
Het platdak is volgens mij geen beton. Het is een uitbouw en zo op het eerste gezicht van hout. Hier ga ik nog met ze over in conclaaf :*) thanks.
Achtergrond:
Het gaat niet om draagkracht, maar om geluid. Hout is veel lichter en hierdoor geeft het een brom of trillingen makkelijker door. Ook als de warmtepomp buiten onhoorbaar is, kan het binnen hinderlijk worden omdat de kamers zelf als klankkast gaan werken (een kamer van 3x5 met plafond op 2.6 meter heeft resonanties bij 130, 115 en 69 Hz).
Een warmtepomp dan stil krijgen is een onzeker verhaal met veren, betontegels en wat geluk.
Op de grond gemonteerd (of op een betonnen dak) is er voldoende massa om dit met wat simpele rubbervoeten tegen te gaan.
Natuurkunde: massa/veersysteem.

(Vaillant zet er gewoon een kruis doorheen. Installatiehandleiding hoofdstuk 5:
Voorwaarde: Speciaal bij platdakmontage
▶ Monteer het product alleen op gebouwen met massieve constructie en ononderbroken gegoten betonnen plafond.
▶ Monteer het product niet op gebouwen met houten constructie of met een lichte dakconstructie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

iRinze schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:15:
Hi allen,

• Boilet Unistore 300L

toon volledige bericht
Allereerst sorry, tijdje niet meegelezen.

Qua omvormer kan ik SMA van harte aanbevelen; door EEBus integreert dat geweldig met de warmtepomp installatie, en met de Sunny Home Manager kun je met PV/SG-Ready de warmtepomp gaan aansturen op basis van eigen opwekking, wat met de versobering van het salderen gaat helpen om meer zelf te gebruiken - en duurzamer kan toch niet. 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
@Anoniem: 1608730 Kijk, dit zijn slimme tips. Nu weet jij dit, maar zijn dit ook zaken die een adviseur meeneemt als je een offerte vraagt via de Vaillant website? Want dat zou wat mij betreft echt meerwaarde hebben in een installatieproject.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gramser schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:15:
@Anoniem: 1608730 Kijk, dit zijn slimme tips. Nu weet jij dit, maar zijn dit ook zaken die een adviseur meeneemt als je een offerte vraagt via de Vaillant website? Want dat zou wat mij betreft echt meerwaarde hebben in een installatieproject.
Dat zal nogal van de adviseur afhangen. Heb je het dan over een adviseur van Vaillant of een onafhankelijke? Die laatste soort zal, zo verwacht ik, nogal divers zijn. Geen enkele garantie dat echt álles afgewogen wordt.

En als je het over Vaillantadviseurs hebt, moeten die ergens aan voldoen? Hebben die allemaal dezelfde opleiding en wordt er regelmatig getoetst of hun kennis nog bij de tijd is? Er zijn zo veel ontwikkelingen.
Niet dat ik er sceptisch over ben, maar gewoon nieuwsgierig.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nou ja, als je via de Vaillant-website een offerte aanvraagt, gaat die aanvraag naar een installateur die in elk geval Vaillant levert - dat hoeft dan niet "onafhankelijk" te zijn, wat mij betreft.

Iets hierboven had iemand dus ook een PV-voorstel via de adviseur gehad. Geen idee of elke Vaillant-installateur dat zou doen, kan me voorstellen van niet.

Maar vandaar dus mijn vraag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Gramser schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:15:
Nee dat denk ik niet, veel zonnepaneel installateurs denken ook niet mee over het zelf verbruik helaas, waardoor vaak een gpedkope omvormer wordt geselecteerd zonder echt mee te denken met klant wensen en toekomstige situaties. Met PV-ready kun je een zonneboiler maken zonder collectoren, zelfs airco's zouden aangestuurd kunnen worden om enkel met overschot te koelen.

Erg mooie technieken, maar de selectie van een merk/type die dit ondersteund is wel van belang - en helaas is die kennis nog niet erg breed aangezien veel merken/installatiebedrijven enkel naar de toepassing van het product an sich kijken in plaats van het integrale systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Anoniem: 1608730 : is er een Nederlandstalige installatiehandleiding beschikbaar voor de VWZ AI Plus besturingsmodule? Op de Vaillant web-site kan ik deze niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Franciesco schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:41:
@Anoniem: 1608730 : is er een Nederlandstalige installatiehandleiding beschikbaar voor de VWZ AI Plus besturingsmodule? Op de Vaillant web-site kan ik deze niet vinden.
DM jouw mailadres even, dan stuur ik de PDF toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Gramser schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:38:
Nou ja, als je via de Vaillant-website een offerte aanvraagt, gaat die aanvraag naar een installateur die in elk geval Vaillant levert - dat hoeft dan niet "onafhankelijk" te zijn, wat mij betreft.

Maar vandaar dus mijn vraag :)
Dat klopt,maar gaat ook wel eens fout.
De installateur die mij een offerte gaf via Vaillant werkte niet in mijn
regio gaf hij aan.
Misschien ff checken dus als zich iemand meldt.
Momenteel ligt de WP op de plank hier helaas ivm omstandigheden,maar ik
ga in de toekomst zeker hier wat mee doen via een tweaker.

Ik blijf meelezen.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Toch nog een vraag over de hulpverwarming die standaard in de MEH 97/6 zit of optioneel aan te schaffen is als MEH 60 in combinatie met de VWZ AI Plus:

Ik heb de handleidingen doorgenomen, maar ik heb niet duidelijk gekregen wat nu precies de instelmogelijkheden zijn om het elektrische element van die hulpverwarming automatisch wel of juist niet te laten meewerken. Mijn doel van de hulpverwarming is om alleen het CV circuit te ondersteunen wanneer onverhoopt in bepaalde extreme situaties de buitenunit het niet alleen af kan. Dus standaard moet hij eigenlijk niks doen, maar wel automatisch inschakelen in de genoemde "extreme" situatie. Kan dit? En zo ja: wat zijn dan precies de instelparameters?

In de handleiding van de MEH 97/6 lees ik hierover eigenlijk alleen dit:
8.8 Elektrische extra verwarming vrijgeven
De regeling van de elektrische hulpverwarming volgt automatisch
en afhankelijk van de behoefte
. Stel hier aan het bedieningsveld
van de binnenunit het maximumvermogen van
de elektrische hulpverwarming in.
In de systeemthermostaat kunt u kiezen of de elektrische
extra verwarming moet worden ingezet voor het CV-bedrijf,
het warmwaterbedrijf of voor beide.
▶ Activeer de interne elektrische hulpverwarming met een
van de vermogensniveaus.
▶ U kunt de vermogenstrappen van de elektrische hulpverwarming
in de tabellen in de bijlage terugvinden.
Hulpverwarming 5,4 kW bij 230 V (→ Pagina 53)
Hulpverwarming 8,54 kW bij 400 V (→ Pagina 54)
▶ Zorg ervoor dat het maximale vermogen van de elektrische
hulpverwarming het vermogen van de zekering van
het elektrische huissysteem niet overschrijdt.
toon volledige bericht
Hoe moet ik dit "volgt automatisch en afhankelijk van de behoefte" precies zien?
En betekent dit dat indien het element aangesloten en vrijgeschakeld staat er eigenlijk geen verdere (persoonlijke) instellingen mogelijk zijn over wanneer dit element voor het CV gedeelte in actie komt?
@Anoniem: 1608730 ? :)

Overigens las ik ook dit:
F.741 Afgiftesyst. inlaat Temperatuur te
laag
– Tijdens de ontdooiing daalt de retourtemperatuur
onder 13 °C
– Minimaal installatievolume garanderen,
evt. met installatie van een serieretourboiler
– De foutmelding wordt weergegeven
tot de retourtemperatuur boven 20
°C stijgt.
– Elektrische hulpverwarming in bedieningsveld
van het product en in de
systeemthermostaat activeren om de
retourtemperatuur te verhogen. De
compressor is tijdens de foutmelding
geblokkeerd.
Maar deze 13 graden heeft neem ik aan alleen betrekking op een ontdooiingscyclus en niet op het regulier verwarmen.

Voor de volledigheid: de hulpverwarming ga ik niet inzetten voor (legionella run van) SWW omdat ik het warme tapwater via een aparte WP boiler ga regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Franciesco schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:24:
Toch nog een vraag over de hulpverwarming die standaard in de MEH 97/6 zit of optioneel aan te schaffen is als MEH 60 in combinatie met de VWZ AI Plus:

Ik heb de handleidingen doorgenomen, maar ik heb niet duidelijk gekregen wat nu precies de instelmogelijkheden zijn om het elektrische element van die hulpverwarming automatisch wel of juist niet te laten meewerken. Mijn doel van de hulpverwarming is om alleen het CV circuit te ondersteunen wanneer onverhoopt in bepaalde extreme situaties de buitenunit het niet alleen af kan. Dus standaard moet hij eigenlijk niks doen, maar wel automatisch inschakelen in de genoemde "extreme" situatie. Kan dit? En zo ja: wat zijn dan precies de instelparameters?

In de handleiding van de MEH 97/6 lees ik hierover eigenlijk alleen dit:

[...]

Hoe moet ik dit "volgt automatisch en afhankelijk van de behoefte" precies zien?
En betekent dit dat indien het element aangesloten en vrijgeschakeld staat er eigenlijk geen verdere (persoonlijke) instellingen mogelijk zijn over wanneer dit element voor het CV gedeelte in actie komt?
@Anoniem: 1608730 ? :)

Overigens las ik ook dit:

[...]

Maar deze 13 graden heeft neem ik aan alleen betrekking op een ontdooiingscyclus en niet op het regulier verwarmen.

Voor de volledigheid: de hulpverwarming ga ik niet inzetten voor (legionella run van) SWW omdat ik het warme tapwater via een aparte WP boiler ga regelen.
toon volledige bericht
De instelling van je MEH 97/6 of de MEH 60 doe je via je Senco Comfort.

Daar kan je instellen waarvoor de hulpverwarming mag meedraaien en bij welke temperaturen.

Jij moet hem dus instellen bijverwarmer verwarmen .

Omdat je een warmwater gaat regelen via je AroSTOR.

Dan stel je ook je Hybride manager in op bivalantiepunt in.

En dan stel je Bivalantiepunt in bij verwarmen op een bepaalde temperatuur waar jij het belangrijk vond dat de hulpverwarming mee mag gaan draaien.

:)

En als je dan nog de tijdsvenster erbij pakt van de plus voor cv water dan kan je je ook afvragen op welk temperatuur je hem moet instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sC0F1NgZdLced5v4YMAIJDT_XuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b42F7CLOWotuV4QGxIsjDNL6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Adriaan71 op 13-01-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Dank je wel voor je reactie @Adriaan71 !

Bedoel je deze instellingen van de VRC720?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKc7cSBizpJ4y6Rejsg1pBO1Sow=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vrjPp4kQ5KM4H8X8oYBWEXTf.png?f=user_large

Zo ja, dan lijkt het er dus op dat je een bepaalde buitentemperatuur kunt instellen waarbij de hulpververwaming mee helpt en ook een in te stellen temp dat alleen de hulpverwarming moet werken (en de wp niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Franciesco schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:02:
Dank je wel voor je reactie @Adriaan71 !

Bedoel je deze instellingen van de VRC720?

[Afbeelding]

Zo ja, dan lijkt het er dus op dat je een bepaalde buitentemperatuur kunt instellen waarbij de hulpververwaming mee helpt en ook een in te stellen temp dat alleen de hulpverwarming moet werken (en de wp niet).
Jep. Ik heb hem bij mijn split arotherm uit staan voor cv omdat hij afgelopen jaar met -10 nog makkelijk cv water maakte op 38 graden.

Omdat ik mijn SWW vat op 53 graden stook heb ik hem ingesteld voor warm water bij -10. Daar zit een beetje de kantelpunt voor de split bij deze temperaturen.. Dat moet nog blijken en anders stel ik hem iets lager.

Alternatief punt heb ik ook uitstaan. Liever dat pomp draait en spiraal wat meedraait op temperatuur te bereiken dan dat de spiraal alles moet doen bij zulke koude temperaturen.

[ Voor 8% gewijzigd door Adriaan71 op 13-01-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Mooi!
Dat laatste (alternatief punt) klinkt inderdaad logisch: wat de wp nog kan doen, mag hij doen lijkt me. :)

Of het elektrisch element bij mij ooit wat moet gaan doen is nu nog koffiedik kijken. Ik zie het als een soort van extra "verzekering" om het warm te houden.

Andere vraag voor dit topic: kan/mag de AI Plus besturingsmodule op dezelfde (elektra)groep aangesloten worden als de VWL 75/6? Aangezien ik het totale WP stroomverbruik wil gaan monitoren zou het fijn zijn als dat kan, want dan heb ik voor dat deel maar 1 kWh meter nodig. Al lijkt het mij dat het stroomverbruik van de AI Plus klein zal zijn?
Naast de kWh meter voor de VWL 75/6 (en AI Plus) heb ik dan natuurlijk nog wel een (3 fase) kWh meter nodig voor de MEH 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Franciesco met Kerst vroeg je nog hoe ik de warmtepomp op de grondleiding had aangesloten; dit heb ik met de verbindingsset 0010027989 gedaan die voor < €100 te krijgen moet zijn.
https://www.wasco.nl/artikel/0120317

Bij mij delen ze de aardlekautomaat en kWh-meter. Wel een aftakking in een doosje maken, niet in de groepenkast (geen twee aders onder 1 schroefklem) en goede klemmen gebruiken, de buitenunit kan tenslotte langdurig 15A trekken.

Het stroomverbruik van de AI Plus is afhankelijk van wat je er op aansluit aan pompen en kleppen.
Bij mij zit er niets aan (geen idee of de buitenunit of de AI plus de ebus voedt, want dat voedt de thermostaat) maar er wordt niets warm, dus verbruik zal < 2 VA zijn (volgens datasheet) :)

Engelse installatiehandleiding is overigens in de TS te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Bij de split komt de ebus voeding uit de buitenunit lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Proton_ schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 17:49:
@Franciesco met Kerst vroeg je nog hoe ik de warmtepomp op de grondleiding had aangesloten; dit heb ik met de verbindingsset 0010027989 gedaan die voor < €100 te krijgen moet zijn.
https://www.wasco.nl/artikel/0120317

Bij mij delen ze de aardlekautomaat en kWh-meter. Wel een aftakking in een doosje maken, niet in de groepenkast (geen twee aders onder 1 schroefklem) en goede klemmen gebruiken, de buitenunit kan tenslotte langdurig 15A trekken.

Het stroomverbruik van de AI Plus is afhankelijk van wat je er op aansluit aan pompen en kleppen.
Bij mij zit er niets aan (geen idee of de buitenunit of de AI plus de ebus voedt, want dat voedt de thermostaat) maar er wordt niets warm, dus verbruik zal < 2 VA zijn (volgens datasheet) :)

Engelse installatiehandleiding is overigens in de TS te vinden.
Dank! Die Vaillant verbindingsset is inderdaad mooi, maar met €106 incl BTW bij Comwo relatief kostbaar. Ik denk dat ik eerst de terreinleiding binnen wil hebben en dat ik dan bekijk hoe stug etc die is. Als hij lastig netjes direct op de wp aan te sluiten is (wat waarschijnlijk is), dan is die Vaillant optie de moeite/het geld denk ik wel waard. Want hij lijkt goed geisoleerd en praktisch te zijn.

Mooi dat de AI Plus op 1 groep met de VWL75/6 kan. Dat scheelt weer een kWh meter. Behalve de MEH 60 (die op een eigen groep moet) zal ik als het goed is niets extra’s zoals pompen etc hoeven koppelen aan de AI Plus.
Dat is ook meteen nog zo’n twijfelgeval voor de MEH 60: een extra 3 fasen kWh meter aanschaffen en plaatsen voor iets wat ik hopelijk nooit of zelden ga gebruiken… Is dat zinvol vraag ik me af. Datzelfde kun je je misschien überhaupt wel afvragen van die hulpverwarming… moet ik die MEH 60 wel kopen? Twijfel twijfel…

Ik heb inmiddels de NL handleiding van de AI Plus (@Anoniem: 1608730 _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiEtVBnPlNLNHynCJLrNBqsVMfk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zIr1SLmOX85vu7ptD6uAyuIK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:12
Franciesco schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:00:
[...]
Datzelfde kun je je misschien überhaupt wel afvragen van die hulpverwarming… moet ik die MEH 60 wel kopen? Twijfel twijfel…
Ik heb momenteel ook een VWL 75/6 in bestelling staan en sta voor dezelfde keuzes....
Als je inderdaad wel hulpverwarming zou willen (ik ben daar ook nog niet uit...), wat zou voor jou dan de reden zijn om voor een MEH 60+VWZ AI Plus te gaan en niet voor een MEH 97/6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Flail De configuratie die ik in gedachte heb is met een losse WP boiler voor het warme tapwater. De reden hiervoor is dat ik op de plek waar ik de binnenunit voorzie geen plaats heb voor een boiler. En dat daar ook geen waterleidingen liggen.
In de MEH 97/6 zit oa een driewegklep die ik dus niet ga gebruiken. Het ingebouwde expansievat (10 liter) van de MEH 97/6 is te klein voor mijn installatie, dus heeft ook niet echt meerwaarde.
De kosten van de VWZ AI Plus + MEH 60 zijn ca €550 (adviesprijs) lager dan die van de MEH 97/6. Met wat shoppen op internet kom ik op ca €300 verschil.

Waar heb jij de VWL 75/6 in bestelling staan? En voor welke prijs als ik vragen mag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:12
Ah, in die configuratie snap ik 'm @Franciesco. Ik heb een DJG WPS300 boiler staan (paste precies, voor een Vaillant boiler was geen plek), dus voor mij zou de ingebouwde driewegklep juist een voordeel zijn, mooi alles in 1. Expansievat te klein geldt voor mij echter ook. En ik heb dus ook twijfels over nut/noodzaak van de hulpverwarming. Als ik het zonder wil gaan doen wordt een losse driewegklep, VWZ AI en expansievat denk ik een voordeliger alternatief. Hmm...

Ik heb de WP behoorlijk gunstig via mijn werkgever kunnen bestellen bij de Technische Unie. Levertijd is echter onbekend, afwachten maar...

Edit: voor mij is dus eigenlijk de vraag of ik hulpverwarming wil. Ik zou kunnen accepteren dat ik bij -10 een elektrisch kacheltje bijplaats, als blijkt dat de warmtepomp toch te krap gedimensioneerd is.
Legionellaruns zouden volgens mij qua haalbare aanvoertemperatuur ook geen probleem moeten zijn.

Iemand misschien wijze raad? :)

[ Voor 23% gewijzigd door Flail op 14-01-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Mijn gedachtes over de voordelen van de ingebouwde hulpverwarming:

Het grote nadeel wat ik zie aan een elektrisch kacheltje is dat dit alleen in de ruimte waar je hem neerzet effect heeft. Heb je het ingebouwde elektrische element, dan helpt dit overal in huis en houd het b.v. de vloer ook warm(er).

Nog een voordeel wat ik zie aan het ingebouwde elektrische element: deze kan ook helpen bij een defrost cycle. Stel de stroom is meerdere uren uitgevallen bij koud en vochtig weer, en de watertemp in je CV circuit is behoorlijk gezakt, dan kan het water (wanneer de stroomstoring voorbij is) misschien te weinig warmte bevatten voor het uitvoeren van een defrost cycle. Het elektrische element helpt dan.
Misschien is bovenstaande heel hypothetisch, maar op de plek waar ik nu woon heb ik al diverse keren een stroomuitval van meerdere uren gehad...

Ik neig er zelf naar om die hulpverwarming maar gewoon te kopen en de extra kosten voor lief te nemen. Maar zie ook graag de mening van anderen.

P.S.: in bovestaande negeer ik de voordelen bij SWW en een legionella run omdat dat voor mij n.v.t. is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stvos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-06 11:15
Ik heb sinds een aantal maanden een Bulex genia air set in gebruik. Een monoblock afkomstig uit de Vaillant stal en qua settings vrijwel identiek is al Vaillant.

Ik heb daar echter het probleem mee dat deze een continu hoog verbruik heeft (4000watt) en er quasi geen modulatie (100%) plaatsvind. Er zijn al tig monteurs van Vaillant gepasseerd maar ze krijgen het maar niet opgelost.

Hebben jullie enig idee aan welke parameters die zou kunnen liggen? Ik heb oa recent de stooklijn naar 1.1 gezet en de max aanvoertemp naar 27° dat had ik hier in een aantal posts reeds gevonden. Daarbij heb ik ook de kamercompensatie op uitgebreid gezet.
Het resultaat daarvan is dat het toestel vandaag al de ganse dag op 2000 watt draait en hij de ruimte niet warm krijgt waardoor hij ook blijft draaien.
De laatste uren begint hij ook veel te pendelen wat dan resulteert in drops tot 100watt waarnaar hij weer start.

Iemand enig idee, of iemand die mij wil helpen eventueel remote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:42
Adriaan71 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:42:
[...]

Geen discussie mogelijk. Krijgen wat je besteld hebt.
Kird03 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:37:
[...]

niet accepteren!
de 55/3 is de oude zeer luidruchtige (nadruk op zeer!) versie.
de 55/6 is de arotherm plus, welke met propaan werkt, stil en veel betere cop heeft.

succes!
Nog bedankt voor jullie reacties, 55/3 was al snel weer opgehaald en nu moest ik dus wachten tot januari op een 55/6.
Niets weer gehoord natuurlijk dus de installateur maar weer eens gebeld vandaag en die kon me vertellen dat het wel eens lastig kon worden.

Hij heeft afgesproken met de vertegenwoordiger dat hij in januari geleverd zou worden door x bedrijf maar die zeggen nu ineens niet eerder dan mei te kunnen leveren, volgens de vertegenwoordiger hebben ze wel genoeg binnen gekregen de laatste maanden.

Heb hem maar verteld dat ik ze nog een maand geef en anders gaat het hele feest niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Idanue schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 17:59:
[...]

[...]

Nog bedankt voor jullie reacties, 55/3 was al snel weer opgehaald en nu moest ik dus wachten tot januari op een 55/6.
Niets weer gehoord natuurlijk dus de installateur maar weer eens gebeld vandaag en die kon me vertellen dat het wel eens lastig kon worden.

Hij heeft afgesproken met de vertegenwoordiger dat hij in januari geleverd zou worden door x bedrijf maar die zeggen nu ineens niet eerder dan mei te kunnen leveren, volgens de vertegenwoordiger hebben ze wel genoeg binnen gekregen de laatste maanden.

Heb hem maar verteld dat ik ze nog een maand geef en anders gaat het hele feest niet door.
Top dat de oude opgehaald is.

Er zijn levering problemen zoals met veel spullen. Niemand weet wanneer er nieuwen komen.

De split is wel leverbaar sommige modellen . Alleen Plus niet.

Afwachten..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:42
Adriaan71 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 18:06:
[...]

Top dat de oude opgehaald is.

Er zijn levering problemen zoals met veel spullen. Niemand weet wanneer er nieuwen komen.

De split is wel leverbaar sommige modellen . Alleen Plus niet.

Afwachten..
Het wachten kan ik wel mee leven maar de valse beloftes heb ik meer moeite mee.
Zeg dan gewoon dat het wel een half jaar kan duren of als het onverwachts is laat het dan iig even weten maar je hoort gewoon niets tot je er zelf achteraan gaat.
Pagina: 1 ... 9 ... 170 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic