Franciesco schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:41:
Dank voor de reactie @
Proton_!
Dat backup element is te gebruiken voor de centrale verwarming? Tenminste, ik was er altijd vanuit gegaan dat dat het doel was en niet specfiek of alleen SWW. Voor dit laatste zit er in de aroSTOR wp boiler ook al een elektrisch element ingebouwd.
Goeie opmerking over de pomp... Want stel dat de buitenunit het niet meer aan kan of zelfs vast (gevroren) zit, dan zal er in dat laatste geval ook geen circulatie meer zijn in het CV circuit? En heb je inderdaad een extra pomp (binnen) nodig om flow in het CV circuit te krijgen.
Hoe dit dan precies werkt als je de MEH 97/6 wél hebt weet ik eigenlijk ook niet... Het zou mooi zijn als iemand kan toelichten hoe en in welke situaties dat elektrisch element precies zijn werk wel of juist niet kan doen.
Je kan instellen in je regelaar bij je cv en warmwater bereiding waar je bivalentie punt is. Wat inhoud dat als het buiten te koud is waar je pomp aan vermogen te kort komt dat er extra hulpverwarming bijspringt.
Dat is bij een hybide installatie de cv-ketel en bij full electric de verwarming element.
Als een installatie goed gerekend is zal het niet gauw nodig zijn dat deze bij moet springen. Ik heb zelf met mijn hybride systeem het eerst jaar geen gas gebruik omdat ik hem toen bij mijn hybride manager ingesteld had op triVAI.
Daar berekend hij wat de goedkoopste kosten zijn op te stoken met die ingevoerd energie prijzen betreft gas en elektra.
Toen had ik mijn gas prijs zo hoog ingesteld zodat mijn gasketel er nooit zal bijspringen, bewust om te kijken of mijn installatie het zonder ketel kon doen.
Afgelopen februari toen het zal koud was draait mijn pomp zonder problemen en mijn woning was comfortabel warm.
Nu draai ik full electric en heb mijn hybride manager ingesteld op bivalentie punt.
Daarbij heb ik bij cv verwarmen ingesteld op - 15 en mij warmwater bereiding ook op -12 .
Wat dus nu inhoud dat als het kouder wordt de -12 dat het element mee mag gaan verwarmen voor warmwater bereiding.
Heb ik op 53 graden staan voor mijn boiler. Kijken hoe dat gaat. Nog niet mee gemaakt met die kou.
En bij -15 mag het element mee gaan werken voor cv water bereiding. Tot nu toe tot -12 geen enkel probleem gehad zonder element.
Dus het grote voordeel van een verwarmingselement in je binnenunit is toch als je warmte pomp onverhoopt ergens iets te kort komt dat je element kan bijspringen als het nodig zal voor voor cv of warm water bereiding.
Die bivalentie punt kan je dus zelf bepalen waar je deze op zet.
Tevens in het vermogen van je element in te regelen in je binnenunit. Dus hoeft ook niet meteen op vol vermogen te knallen als het nodig is.