Hallo,
Ik heb in november een warmtepompsysteem van Vaillant laten plaatsen, en heb onderstaand de inleidende tekst, enkele vragen over de instelling hiervan.
Voor de warmtepomp is er een kolenkachel (woon in Polen), verbruik ca. 7,5 ton steenkool per jaar, inclusief het hele jaar warm water voorziening.
Ik noem de prijs in złoty’s, aangezien ik hier het inkomen van złoty’s heb.
Dit was aan jaarlijkse kosten ca. 850,00 złoty (= ca. € 185,00) per ton, op jaarbasis dus ca. 6.400,00 złoty (ca. € 1.405,00)
Ik heb per 19-11-2021 zonnepanelen laten installeren met een vermogen van 9,625 kW voor een totaalprijs van 35.000,00 złoty (= ca. € 7.700,00)
En per 23-11-2021 een warmtepomp systeem van Vaillant.
Het warmtepomp systeem bestaat uit:
- warmtepomp type: VWL 125/6 A
- hydraulic station type: VWZ MEH 97/6
- scheidingswarmtewisselaar VWZ MWT 150
- buffervat 100 liter
- buitentemperatuur meter (m.i. vaillant, weet type nummer niet)
- 310 liter boiler warm water (bestaand, alleen anode vervangen)
- sensoNET
- MultiMATIC VRC 720
Voor de totaalprijs van 43.600,00 złoty ( = ca. € 9.580,00), inclusief installatie en ingebruikname.
Alles is ingesteld, na installatie door een onafhankelijke installateur, door een monteur van Vaillant zelf.
We verwarmen 2 huizen.
1- het huis waar we permanent verblijven, oppervlakte ca. 180 m2, benedenverdieping vloerverwarming, boven radiatoren.
De bovenverdieping, is 1 grote slaapkamer, waar voor mij de temperatuur niet boven de
17-18 graden hoeft.
2- Het “gastenverblijf”, oppervlakte ca. 150 m2, geen bovenverdieping, alles vloerverwarming.
Hier staat ook de warmtepomp, die via ondergrondse leidingen ons huis verwarmt.
Deze leidingen heb ik 4 jaar geleden opgegraven om deze (zeer) goed te isoleren.
Dit nadat ik heb geconstateerd dat er boven deze leidingen de sneeuw niet erg lang bleef liggen.
Er is mij verteld dat we zowel ons huis als het gastenverblijf continu moeten verwarmen om het pendelen van de warmtepomp te voorkomen.
Is dit werkelijk nodig??
Afgenomen stroomverbruik is in de eerste dagen enorm, tot wel 105 kW, inclusief warm water.
COP ligt rond de 1,89, mi.. dus m.i. veel te laag met een dagtemperatuur van rond de 4-5 graden en nachttemperatuur van -1,5 graden.
In excel diverse schema’s gemaakt met verbruik, kosten, COP, etc.
Prijs stroom hier is 0,7852 złoty ( = ca. € 0,173) per kW.
Paar nachten wakker gelegen met de gedachte van de stroomrekening die ik nu ga krijgen.
Als het verbruik per dag rond de 100 kW blijft, de pomp 5 maanden draait, kan ik een totaalrekening verwachten van rond de 12.000,00 złoty (= ca. € 2.640,00)
Dan moet ik nog 7 maanden water verwarmen.
Nu weet ik niet hoe e.e.a. goed in te stellen betreffende het waterpompsysteem.
Eerst maar eens begonnen om de pompen bij de vloerverwarming (Grundfos Alpha 2; 25-40-180) in te stellen op hoogste curve.
Hierna de hoofdpomp die naar ons huis gaat (Grundfos Alpha 2; 25-60-180) in te stellen op AUTO-ADAPT.
Dit heeft volgens mij niet veel uitgehaald.
Veel tijd gestoken in zoeken op het internet hoe nu de warmtepomp in te stellen.
Zenuwachtig aangezien ik hier nog nooit mee te maken heb gehad, het installateur niveau maar eens bekeken.
Wat ik tot nu toe heb gedaan:
1- 03-12-2021 stooklijn stond op 0,8, deze op 0,6 gezet
2- 04-12-2021 naar 0,5
3- 06-12-2021 naar 0,3
4- 06-12-2021 minimum temperatuur stond op 35 graden, deze op 30 graden gezet.
5- 06-12-2021 Bivalentiep. Verw. stond op 0 graden, deze op -7 graden gezet,
Bivalentiep. WW stond al op -7 graden
De vloerverwarming thermostaat in ons huis staat nu geheel open, radiatoren boven ook.
Beneden lekker warm, ca. 22 graden, boven ca. 19 graden.
De vloerverwarming thermostaat in gastenverblijf staat op 30 graden, ik verwarm daar maar de helft, temperatuur ongeveer 18 graden.
Het verbruik is sinds gisteren gelukkig aardig afgenomen.
Wat mij opvalt is dat op de app van Vaillant, te zien is dat de aanvoertemperatuur VF1, fluctueert van minimaal 25 graden tot maximaal 35 graden.
Is het niet beter om deze maar een verschil van ca. 5 graden te geven.
Zo ja, hoe kan ik dit instellen?
Wanneer iemand mij kan vertellen hoe ik nog meer kan instellen om het verbruik naar beneden te krijgen, hoor ik dit graag.