Franciesco schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:04:
@
water_escape de max compressor snelheid van de 75/6 is 120rps. Dus hij draaide op de max.
Uit de afbeelding die je eerder plaatste kun je berekenen dat er op dat moment ca 8kW warmte opgewekt werd bij -0,7 graden (delta T van ca 6 graden, 1207 l/h). Volgens de datasheets (
Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen") kan de 75/6 in theorie max ongeveer 9,5kW opwekken bij die buitentemperatuur. Dus ook dat zit niet ver van de berekende waarde af en lijkt mij dan ook een verklaring dat je het niet warmer krijgt: de WP kan niet of nauwelijks meer warmte produceren.
De vraag is waarom je zoveel warmteverlies hebt bij die weersomstandigheden. Hoe is de isolatiegraad van dak, wanden en vloer? En hoe staat het met de kierdichtheid en ventilatie? Eerder schreef je dat je veel glas hebt. Ik weet niet wat je ‘veel’ noemt, maar glas is na kozijnen en deuren meestal het slechtst isolerende onderdeel van de buitenschil (óók bij HR++ glas). En of je daar wat aan kunt en wilt doen. En/of de 75/6 dan dus te klein is voor jouw woning.
Overigens heb ik zelf ook een 75/6 icm 130m2 vvw beneden. En verwarm ik de bovenverdieping ook niet of nauwelijks waarbij er bij koud weer zoals laatst rond de 3 graden verschil zit in kamertemperatuur tussen beneden en boven (uitgezonderd de badkamer)*. Voor wat het waard is was het WP verbruik op de koudste dagen van afgelopen weken max ca 18,5kWh per dag bij een kamertemp beneden van 19-19,5 graden.
* mijn verdiepingsvloer is geisoleerd (Rc van ca 2,5)
Dank. Klopt. Hij moet nu weer meer en meer gaan werken om het op temp te houden / de defrosts komen dus weer in grote regelmaat. Ik zie alleen niet veel ruimte om nog verder te isoleren/aanpassingen te doen (betaalbaar om het beter te krijgen denk ik)
Wat achtergrond van het huis: vrijstaande woning, achter enkel weilanden.
-Spauw 10cm, waarvan 6 met rockwool. navullen raden ze af.
- Zeer veel glas 2x schuifpui, 3x zeer grote kamerhoge ramen, voorkant veel ramen in kunststof. Alles vernieuwd naar HR++ , 1 schuifpui. naar +++
- volledige kruipruimte onder benedenverdieping + deel kelder (hier hangt de vvw en sww tank)
- kruipruimte bodemfolie reeds neergelegd, zit ongeveer 5cm piepschuim aan de vloer, wil ik nog opdikken met 8-10 cm.
- Keuken en woonkamer zijn 1 groot verbonden geheel. Zeg 80m2 met vvw.
- Hal (is hoge open vide) met taatsdeur vanuit de woonkamers. Zeg 10m2 met toilet en vvw.
- Bijkeuken aan de keuken met vvw, zeg 5m2.
- daarnaast garage - koud
Boven: Alles is met schuine daken, deze zijn nageisoleerd met Iso Easy 82 mm / Rd waarde 4,5 m2 K/W. Ongeveer 15cm dik.
Alle ramen vervangen naar HR++, op nog enkele na die volgen nog.
- Boven grote overloop aan de vide, met 2 dakramen 10m2
- badkamer 20m2 - radiator, moet ooit vvw worden.
- slaapkamer 1 30m2 airco
- slaapkamer 2 25m2 airco
- slaapkamer 3 20m2 airco
- zolder 80m2 airco (geen dikkere dakisolatie in die laatste schuine stuk. houten vloer, maar met rockwool ertussen (geen idee welke, zat er al)