Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-06 17:49
Murphy78 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:34:
Dan heb ik meer info. De meer gedetailleerde specs in de Tjechische versie geven me meer vertrouwen in die data dan de NL-versie.
Wat zou er in de Tsjechische anders zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:59
T moet toch allemaal niet gekker worden.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:37
@NL-Kasper fluisterbedrijf 60% inschakelen, daarmee krijg je iets langere runs.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16-06 18:30
Technician- schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:01:
[...]

Wat zou er in de Tsjechische anders zijn dan?
Ik zag in die versie voor een ander model (helaas niet opgeslagen) veel uitgebreidere info over COP vs dT, min/max/nominaal vermogen vs dT en compressorfrequentie, etc.

Maar het is niet heel belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL-Kasper
  • Laatst online: 18-06 09:14
mr_evil08 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:01:
@NL-Kasper fluisterbedrijf 60% inschakelen, daarmee krijg je iets langere runs.
Klopt, heb ik standaard aanstaan (dag en nacht). Jammer genoeg bestaat er geen 75% fluistermodus ;). Dat zou in koel-seizoen en herfst nog best handig kunnen zijn. Omdat je toch wel merkt dat hij altijd wat overshoot heeft en dan pas gaat terugregelen.

Maar wellicht is het voor de compressor ook minder goed als hij altijd op minimaal modulatieniveau draait, geen idee.

Naast fluistermodus heb ik trouwens ook het elektrisch element op 1 kW begrensd. Ik gebruik het element alleen voor de Legionella-run, maar die begrenzing scheelt echt een flinke bak stroom! De Split komt met compressor tot zo’n 57 á 58 graden boilertemp, en de legionellarun topt hem met die begrenzing net af boven de 60. Als je hem niet begrenst ben je al gauw 5 kWh extra kwijt per run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:25
5kWh per run bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
Benieuwd naar jullie mening over deze benoemde zaken door een verkoper n.a.v. offerteverzoek voor de Split Plus:

• Verkoper benoemde Vaillant als prima, maar dat hun serie (ook de Split Plus) alweer 4-5 jaar oud is in de basis. Dit o.a. omdat deze R32 gebruikt (klopt). Hij gaf aan dat jongere units als Bosch Nefit en WeHeat efficienter zijn vanwege gebruik van R290. Mijn gedachte: dat propaan toekomstbestendiger is, soit, maar een betere COP lees ik (achteraf) niet terug in hun specs. Verder in vermogen kunnen terugschakelen, mogelijk, dit heb ik niet duidelijk kunnen achterhalen. Ik kan het zelf zo gauw niet vinden. Als GPT raadpleeg dan zegt die dat de Nefit 3400i en 5800i tot 20% kunnen terugschakelen, en Split Plus tot 25%. Dat laatste klopt echter niet; volgens de specsheet is het (teruggerekend) tussen de 33% en 32% bij A2W35 en A735. Die 20% kan ook hallucinatie zijn, maar dit punt, hoewel onzeker, lijkt dus wel in het voordeel van Bosch. Ik heb eerder gelezen dat andere beter moduleren dan Vaillant, het lijkt het enige nadeel van het merk.

Bij WeHeat kan ik het volledige specsheet niet eens bekijken zonder gegevens achter te laten, dus dan krijgen ze mijn geld sowieso niet.

• Verkoper raadde aan om na te denken over een monoblock: deze zou stiller en zuiniger zijn dan split. Mijn gedachte: als ik de 55/8.2 met 55/6 vergelijk zie ik dat de COP van de 8.2 juist iets beter is dan de monoblock. Qua geluid is de 55/6 wel rond de 1 dB stiller. Qua installatiekosten rekende verkoper hetzelfde voor beide, dus dan bekruipt mij het vermoeden dat ze meer winst maken op een monoblock, vanwege de makkelijkere installatie.

• Hij benoemde een liggende boilertank, dit kan handig zijn i.v.m. schuindak. Ruimtetechnisch is dat zeker het geval. Ik heb deze modellen nog niet gezien, maar ik ben geen expert op dit gebied. Is het gebruikelijk? Zijn er nadelen om rekening mee te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Murphy78 Lager moduleren betekent lang niet altijd een hogere COP, dus of lager moduleren zinvol is hangt van je afgifte af.
De rolzuigercompressor in de Plus geldt als iets minder modern dan de scrollcompressor in latere modellen, maar schijnt wel minder te trillen.

Split plus weet ik niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Proton_ op 29-05-2025 14:33 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
Interessante info @Proton_; minder trillen heeft de voorkeur.

Klopt, mijn opmerking over COP en moduleren waren onafhankelijk. Moduleren lijkt mij wel fijn om veel pendelen te voorkomen in de lente/herfst.

Mijn warmteverlies had ik in februari gemeten als 170W/K, dus bij -10 zou ik ~5 kW nodig hebben. Vandaar mijn voorkeur voor de 55/8.2. De 75/8.2 zou iets ruimer bemeten zijn (stiller vanwege minder relatief vermogenvraag?), maar dan ben ik bang voor het pendelen: minimaal vermogen is 3,03 kW voor 75/8.2, vs 2,27 kW voor de 55/8.2,@ A7W35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 20:05
Murphy78 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:31:
• Hij benoemde een liggende boilertank, dit kan handig zijn i.v.m. schuindak. Ruimtetechnisch is dat zeker het geval. Ik heb deze modellen nog niet gezien, maar ik ben geen expert op dit gebied. Is het gebruikelijk? Zijn er nadelen om rekening mee te houden?
Ja. Je hebt in een liggend vat nauwelijks gelaagdheid. Dus meer menging. Je kun dus minder warm water tappen voordat het water in het vat al weer te koud is.
Omdat je WP al eerder weer een SWW-run start, is ook je COP lager.

Het enige (maar wel grote) voordeel van een liggend vat is dat je zo'n vat ergens onder een laag dak kwijt kan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:53
@Technician- Klopt het dat wat de verkoper aan @Murphy78 vertelde?
Split Plus al 4-5 jaar oud?
Het modulatiebereik bij veel warmtepompen is idd. maar 1:3 bij een gegeven AxWy,
hier is zeker nog behoefte aan verbetering.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:58:
@Technician- Klopt het dat wat de verkoper aan @Murphy78 vertelde?
Split Plus al 4-5 jaar oud?
Het modulatiebereik bij veel warmtepompen is idd. maar 1:3 bij een gegeven AxWy,
hier is zeker nog behoefte aan verbetering.
Nee de split plus is uiteraard splinternieuw.

De plus loopt wel al weer een jaar of 5-6 mee.
En je merkt dat de rolcompressor tot vermogen 8 iets minder efficiënt zijn dan de scroll compressoren vanaf de 105.

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 29-05-2025 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Technician- schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:29:
[...]

Nee de split plus is uiteraard splinternieuw.

De plus loopt wel al weer een jaar of 5-6 mee.
En je merkt dat de rolcompressor tot vermogen 8 iets minder efficiënt zijn dan de scroll compressoren vanaf de 105.
Klopt - maar gelukkig ik merk ik niets van de lagere efficiëntie van mijn Arotherm pure.
sCOP = 4,6 - de prijs/prestatie verhouding is voorlopig voldoende

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:13
Kan ik de sensor kabel vr10 gewoon verlengen? Kom nu net een meter te kort naar de zolder :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-06 16:45
pc_slopert schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 20:56:
Kan ik de sensor kabel vr10 gewoon verlengen? Kom nu net een meter te kort naar de zolder :)
Temperatuurkabeltje toch? Geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:28
@Zwartoog uh bij een NTC is juist de weerstand belangrijk voor de meting. Als je die een meter verlengt zal de weerstand en dus de temperatuur ook anders zijn. Echter in verhouding zal het minimaal invloed hebben, de NTC is een x aantal kohm en een meter extra misschien 1ohm erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Nu we het toch over de NTC hebben. Ik wilde die vandaag in het Itho Horizintale vat plaatsen. Maar kom er achter dat die er niet verder in gaat dan 10 cm. De sensor die er af fabriek in zit is lang en plat en gaat er makkelijk in (30 tot 40 cm) die heeft wel 5 draden.

Ik meen dat hier meer gebruikers zijn met een Itho Horizontaal vat. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen? Of kan ik gewoon de Itho sensor gebruiken?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 06:24
ditbenikecht schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:17:
@Zwartoog uh bij een NTC is juist de weerstand belangrijk voor de meting. Als je die een meter verlengt zal de weerstand en dus de temperatuur ook anders zijn. Echter in verhouding zal het minimaal invloed hebben, de NTC is een x aantal kohm en een meter extra misschien 1ohm erbij.
De sensor heeft een weerstand van 2,7 kiloohm bij 25 graden.

De weerstand van 0,75mm2 koperdraad is 0,023 ohm per meter. Keer twee: 46 milliohm. Daar komt dan nog wat overgangsweerstand van het verlengen bij.

Stel dat je op 100 mOhm uit komt, is dat een afwijking van 0,003% bij 25 graden. Dat moet geen probleem zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
marcop23 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 09:14:
[...]

De sensor heeft een weerstand van 2,7 kiloohm bij 25 graden.

De weerstand van 0,75mm2 koperdraad is 0,023 ohm per meter. Keer twee: 46 milliohm. Daar komt dan nog wat overgangsweerstand van het verlengen bij.

Stel dat je op 100 mOhm uit komt, is dat een afwijking van 0,003% bij 25 graden. Dat moet geen probleem zijn :)
Precies :) Voor 1 meter verlenging moet je wel heel erg beunen om een merkbaar foute meting te krijgen. Plus dat die NTC's minder zuiver zijn dan 0,003%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
pc_slopert schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 23:28:
Nu we het toch over de NTC hebben. Ik wilde die vandaag in het Itho Horizintale vat plaatsen. Maar kom er achter dat die er niet verder in gaat dan 10 cm. De sensor die er af fabriek in zit is lang en plat en gaat er makkelijk in (30 tot 40 cm) die heeft wel 5 draden.

Ik meen dat hier meer gebruikers zijn met een Itho Horizontaal vat. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen? Of kan ik gewoon de Itho sensor gebruiken?
5 draden klinkt als een ander type weerstand. Maar je wil die van Vaillant er gewoon bij stoppen denk ik? Is er nog ruimte in die buis?

Ik heb hier ook 2 sensoren in 1 buis zitten, een NTC en een DS18B20. Nu is zo'n sensor zelf erg klein, paar mm. Die beschermhuls eromheen maakt het groot. Voor die DS18B20 heb ik een TO92 model besteld, ingepakt met aluminiumfolie en in de buis erbij gepropt.

Je kunt dus 2 dingen doen: die huls van je NTC vakkundig verwijderen tot je alleen de sensor hebt, of een identieke NTC kopen in mini formaat (weerstandstabel stond op het zakje bij mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Had al geprobeerd de sensor plat te slaan maar die huls is nogal stevig. Twee gaat zeker niet lukken als deze Vr10 al niet past. Kan kijken of de huls er af kan. Waarom heb je twee sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-06 14:39
Iemand bekend met deze melding op een unistor?
F02

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyWU7kIii7abV90DitgUvnJO_DE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5uDaOocGGthXcxPnghl4DfD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-06 15:06
Ik heb een aantal maanden geleden een woning gekocht waar een bestaande Vaillant warmtepompinstallatie aanwezig is, nu het warmer wordt ben ik eens aan het testen of ik dit systeem kan laten koelen, maar ik krijg de koelfunctie niet actief.

De installatie bestaat uit een aroTHERM VWL 85/3, een MEH61 hydraulische module, een VRC700 thermostaat, een VWZ MPS 40 buffervat en een uniSTOR RW300 boiler. Omdat ik het systeem niet zelf heb laten installeren, weet ik niet exact welke onderdelen zijn geplaatst of eventueel ontbreken.

In het installateursmenu van de VRC700 heb ik koelen geactiveerd, de gewenste temperatuur ingesteld en de modus “manueel koelen voor 1 dagen” geselecteerd, maar er verschijnt geen start- of bevestigingsknop.

Op de MEH61 zie ik bij het uitlezen / installateursinstellingen ook geen koelinformatie, enkel dat het aantal koeluren op nul staat. Mijn vermoeden is dat bepaalde componenten ontbreken, zoals een koelklep of de zogenaamde koelstekker die in België vaak weggelaten wordt omwille van EPB.

Iemand ervaring met dit probleem of tips hoe ik kan controleren of alles hardwarematig klaar is voor koeling?

Hartelijk bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGOu5KZkxVjHiqks4D5GGUqoUQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59h0iWeN6AavkQ1vtSAjmVgl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esjay
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16-06 21:27
Hallo,
Ik ben op zoek naar hulp om mijn temperatuur bij koelen wat constanter te houden. Momenteel weet ik niet goed welke settings te wijzigen om deze constant op een lage temperatuur te houden.

Setup:
aroTHERM VWL AS 125/5 (Deze is wss overgedimentioneerd voor mijn woning :( )
Buffervat: 100l
Pompgroep, 2 circuits met mengkraan
Circuit 1: Vloerverwarming
Circuit 2: 4 x Jaga Strada Hybrid
VRC 700
Geïntegreerd met Home Assistant via ebusd

Probleem:
Wanneer ik enkel koel met het circuit met de ventillo's, pendelt de warmtepomp, waardoor mijn gemiddelde koeltemperatuur hoger is dan ik zou kunnen behalen. (SensorData1 S1 = Temp buffervat, Hc2ActualFlowTempDesired = Ta gewenst, SensorData1 S3 = Ta circuit 2)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5oy4JicYLsJvvadCupysErQhNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71nHoKLh4mjAKX7zYN4arjv9.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand van jullie een idee met welke settings ik kan spelen om dit te verbeteren?

Waar ik zelf aan zit te denken, maar ook niet weet hoe te realiseren:
  • Het zou voordeliger zijn dat mijn warmtepomp steeds op minimaal vermogen zou koelen. Dit lijkt rond de 600W te liggen, maar toch lijkt het dat hij soms aan hoger vermogen koelt. Komt dit door compensatie op de buiten temperatuur? Hoe kan ik dit wijzigen en wat zou potentieel impact kunnen zijn op verwarmen in de winter?
  • De mengkranen vind ik ook nogal traag reageren, Ta duikt ver onder de gewenste temperatuur. Zijn er mogelijkheden om deze instellingen te wijzigen? Andere oplossing zou zijn om de kranen zelf gaan aan te sturen.
  • Zijn er mogelijkheden om de buffertemperatuur lager in te stellen dan de gewenste Ta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:06

strandbal

Was het maar zo'n feest.

StefBon schreef op zondag 1 juni 2025 @ 14:16:
Ik heb een aantal maanden geleden een woning gekocht waar een bestaande Vaillant warmtepompinstallatie aanwezig is, nu het warmer wordt ben ik eens aan het testen of ik dit systeem kan laten koelen, maar ik krijg de koelfunctie niet actief.

De installatie bestaat uit een aroTHERM VWL 85/3, een MEH61 hydraulische module, een VRC700 thermostaat, een VWZ MPS 40 buffervat en een uniSTOR RW300 boiler. Omdat ik het systeem niet zelf heb laten installeren, weet ik niet exact welke onderdelen zijn geplaatst of eventueel ontbreken.

In het installateursmenu van de VRC700 heb ik koelen geactiveerd, de gewenste temperatuur ingesteld en de modus “manueel koelen voor 1 dagen” geselecteerd, maar er verschijnt geen start- of bevestigingsknop.

Op de MEH61 zie ik bij het uitlezen / installateursinstellingen ook geen koelinformatie, enkel dat het aantal koeluren op nul staat. Mijn vermoeden is dat bepaalde componenten ontbreken, zoals een koelklep of de zogenaamde koelstekker die in België vaak weggelaten wordt omwille van EPB.

Iemand ervaring met dit probleem of tips hoe ik kan controleren of alles hardwarematig klaar is voor koeling?

Hartelijk bedankt!

[Afbeelding]
Zie je op de display van de unitower wel koelvraag verschijnen? Gaat de waterpomp lopen? Wat is de status die hij daar aangeeft?

Ik heb zelf ook een 85/3, deze heeft wel helaas een niet instelbare hysterese tussen gew aanvoer en gem aanvoer bij koelen, dus als je dauwpunt zodanig ligt dat dit verschil te klein is zal ie niet starten, alleen de waterpomp gaat dan lopen in afwachting tot dat verschil groot genoeg wordt.

Hier stond een dode link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@StefBon kan je ergens op de binnenunit Koeltechniek: Actief oid instellen? Bij de /6 is dat de valkuil nummer 1, misschien ook bij /3 (zoek op 'koelen' in dit topic).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
Proton_ schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:51:
@StefBon kan je ergens op de binnenunit Koeltechniek: Actief oid instellen? Bij de /6 is dat de valkuil nummer 1, misschien ook bij /3 (zoek op 'koelen' in dit topic).
Op mijn VRC700 heb ik de optie om ‘Koelen mogelijk’. Maar op de binnenunit (MEH61) zie ik in de installer settings helemaal niets van koelinstellingen of koeltechniek. Enkel dat het uren koelen op 0 staat.

(Dit had ik inderdaad ook al bij andere personen hier vermeld zien staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
strandbal schreef op zondag 1 juni 2025 @ 15:40:
[...]

Zie je op de display van de unitower wel koelvraag verschijnen? Gaat de waterpomp lopen? Wat is de status die hij daar aangeeft?

Ik heb zelf ook een 85/3, deze heeft wel helaas een niet instelbare hysterese tussen gew aanvoer en gem aanvoer bij koelen, dus als je dauwpunt zodanig ligt dat dit verschil te klein is zal ie niet starten, alleen de waterpomp gaat dan lopen in afwachting tot dat verschil groot genoeg wordt.
Ik raak niet verder dan het scherm in de foto die ik stuurde. Ik heb koelen ook op tijdschema staan, en koelen staat op ‘auto’. Als ik manueel koelen als modus selecteer; zie ik dat ‘SetMode releasecooling’ in ebusd op ‘1’ komt te staan. Maar verder doet de pomp niets. Op de VRC700 zie ik geen koelvraag.

Maar het zomaar eens kunnen dat er nog te weinig koelvraag was gisteren. Maar ik dacht het via manueel koelen alleszins te kunnen forceren, ongeacht de andere instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Wat is op dat moment de status van je wp volgens je binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
strandbal schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:36:
Wat is op dat moment de status van je wp volgens je binnenunit?
Dat kan ik helaas niet bereiken dan, want als ik uit het manueel koelen scherm ga, staat het niet meer in deze modus. Via ebusd blijft de ‘pumpstate’ op uit. Vandaar dat ik dus vermoed dat de pomp ergens niet toelaat om te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Das je thermostaat, ik bedoel je meh regelmodule (met dat display). :) door de twee knoppen bij de i tegelijk in te drukken kun je naar live monitor gaan en zien wat de status van je wp is. Nu bij mij bijvoorbeeld standby (hij staat uit). Als je koelvraag vanuit je vrc wel daar aan komt maar hij vindt dat hij vanwege die hysterese niet hoeft te starten dan staat daar iets anders, wacht vrijgave of zoiets dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
strandbal schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:52:
Das je thermostaat, ik bedoel je meh regelmodule (met dat display). :) door de twee knoppen bij de i tegelijk in te drukken kun je naar live monitor gaan en zien wat de status van je wp is. Nu bij mij bijvoorbeeld standby (hij staat uit). Als je koelvraag vanuit je vrc wel daar aan komt maar hij vindt dat hij vanwege die hysterese niet hoeft te starten dan staat daar iets anders, wacht vrijgave of zoiets dacht ik.
Bedankt!
Net eens gecontroleerd; en dan staat er bij de live monitor ‘standby’ op de MEH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

In dat geval legt je VRC thermostaat de koelvraag daar al niet neer, dan zul je het toch in de thermostaat moeten zoeken. Je hebt een algemene "automatisch koelen" optie, maar ook op je circuit een optie "koelen mogelijk", staat die ook op ja? Ook heb je nog een "koelen vanaf buitentemperatuur" optie, let op dat dat geen harde grens is maar een etmaalgemiddelde!

Overigens heb ik een VRC720 thermostaat op mijn 85/3, dus de benamingen kunnen enigszins afwijken tov een VRC700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
strandbal schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:17:
In dat geval legt je VRC thermostaat de koelvraag daar al niet neer, dan zul je het toch in de thermostaat moeten zoeken. Je hebt een algemene "automatisch koelen" optie, maar ook op je circuit een optie "koelen mogelijk", staat die ook op ja? Ook heb je nog een "koelen vanaf buitentemperatuur" optie, let op dat dat geen harde grens is maar een etmaalgemiddelde!

Overigens heb ik een VRC720 thermostaat op mijn 85/3, dus de benamingen kunnen enigszins afwijken tov een VRC700.
Bedankt, ik had momenteel automatisch koelen afgezet zodat ik er manueel meer controle over had. Nu aan eens op aan gezet. Misschien was het dat wel; maar zou manuele koeling toch dit moeten overruled hebben vermoed ik?

Ik heb momenteel volgende instellingen.
Qua modus staat koelen op ‘auto’ en heb ik een vraagtemperatuur van 22 graden voor de ruimte ingesteld. Ik heb een tijdschema voor koelen overdag gezet van 09u tot 18u, zodat dit maximaal zou gedekt worden door de zonnepanelen.

Dit zijn nu de instellingen.

Koelen mogelijk
Ja
Autom. koeling
Ja
BT koelen starten
24°C
Dauwpuntsbewaking
Ja
Min. voorl. gew. koel
18°C
BT koelen beëindigen
22°C

Het zal komende dagen niet meer zo warm worden buiten, dus het zal allicht wachten worden tot de echte zomer er aan komt om verder te testen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
StefBon schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Bedankt, ik had momenteel automatisch koelen afgezet zodat ik er manueel meer controle over had. Nu aan eens op aan gezet. Misschien was het dat wel; maar zou manuele koeling toch dit moeten overruled hebben vermoed ik?

Ik heb momenteel volgende instellingen.
Qua modus staat koelen op ‘auto’ en heb ik een vraagtemperatuur van 22 graden voor de ruimte ingesteld. Ik heb een tijdschema voor koelen overdag gezet van 09u tot 18u, zodat dit maximaal zou gedekt worden door de zonnepanelen.

Dit zijn nu de instellingen.

Koelen mogelijk
Ja
Autom. koeling
Ja
BT koelen starten
24°C
Dauwpuntsbewaking
Ja
Min. voorl. gew. koel
18°C
BT koelen beëindigen
22°C

Het zal komende dagen niet meer zo warm worden buiten, dus het zal allicht wachten worden tot de echte zomer er aan komt om verder te testen. ;)
mbt koelen kijk even goed of het gaat om een "gemiddelde" of "vanaf" want daar zit behoorlijk verschil in.

Hier gebruik ik deze configuratie (arotherm Plus serie).
BT-uitschakelgrens: 16c. (is CV verwarmen)
Koelen bij buitentemperatuur: 18c.
* Koelen bij buitentemperatuur is een gemiddelde over 24/7.
> (voeler hangt op noord) hoger zetten betekend koelbedrijf wordt niet vrijgegeven hier ondanks thermonstaat dat vraagt.

Ik gebruik manual koelen.
> Binnencompens thermonstaat staat op uitgebreid, en CV circuit koelen op uit(zet ik handmatig aan als er behoefte is).

* Manual koelen wordt niet overruled als de gemiddelde buitentemperatuur te laag is.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
pc_slopert schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:17:
Had al geprobeerd de sensor plat te slaan maar die huls is nogal stevig. Twee gaat zeker niet lukken als deze Vr10 al niet past. Kan kijken of de huls er af kan. Waarom heb je twee sensoren?
Eén voor het systeem van Vaillant zelf, één om te loggen in Domoticz. Nu ik een ebusd adapter heb, hoeft die laatste eigenlijk niet meer apart. Maar ja, het zit erin en het werkte al, dus ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Net geprobeerd dat ntc ding open te krijgen. Dat is dus goed mislukt :) Nu maar op zoek naar een andere oplossing. Ik hoef maar een sensor want de ebus adapter heb ik ook. Dus alleen voor het Vaillant systeem nodig. Zou ik niet gewoon die Itho Daalderop sensor kunnen gebruiken? Heeft 5 draden dus zou er in theorie 2 kunnen gebruiken. Denk dat die Itho sensor op verschillende plaatsen meet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kODhmNMNvtFkd8OuuG7FvT2RoV8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/otO194e4C2BJeD0JAjt56FDj.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o70Leu-bvnrU2-Swk9d5hH5nuFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zltz6VATbUeZTDVRbvhjLHT7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@pc_slopert een 2k7 ntc (= bij 25°C) van een paar millimeter is wel te vinden, maar er zijn verschillende karakteristieken.
Edit Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7qCseZ3j0LRaRlKHUn8da3I1qs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6UtLWYpaPuuW88a7YYuhzxY2.png?f=fotoalbum_large
https://nl.farnell.com/vi...-radial-leaded/dp/3518726

[ Voor 66% gewijzigd door Proton_ op 02-06-2025 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@pc_slopert : zo te zien zitten er 4 verdikkingen en dus misschien wel 4 sensoren in die Itho sensor.

Kun je niet met een universeelmeter de weerstand tussen de verschillende aansluitingen meten?
Op die manier kun je wellicht uitpuzzelen wat erin zit en hoe het aangesloten is.
Het zouden zelfs 4 NTC's kunnen zijn met één gedeelde aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
@gns1l dat zou ik kunnen proberen :) moet ik mezelf er eerst weer even in verdiepen hoe je de weerstand meet met zo'n ding :) doe dat niet dagelijks.

@Proton_ dank voor de info. Ga eerst eens meten en kan dan die ntc evt. bestellen. Neem aan dat die van de link een goede is? Want uit dat overzicht zou ik zelf helaas niet weten welke te kiezen :)

Zou wel mooi zijn als er gewoon een out of the box kabel is die ik hiervoor kan gebruiken. Maar ook wel weer interessant om te zien of ik het zo ook aan de praat krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@pc_slopert: Volgens de Itho handleiding is het een 4 voudige sensor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3GYsalWPepwFNOIkPwRYgbdCyAw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D2mQQeJyXikyW8WFqHVyapd2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/De0uLa6hsYfLisj9zC_YhLtyXCk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZpgjEXMrP3PlZZ4T3W8dX3uC.png?f=user_large

Puzzelen met de connector aansluitingen hoef je niet meer. Maar ik ben ook benieuwd hoe anderen dit opgelost hebben. Kun je niet gewoon de Itho sensor gebruiken?

[ Voor 64% gewijzigd door gns1l op 02-06-2025 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Ja en als je dan verder kijkt in de manual (van de Laadmodule) geven ze aan dat je die duo sensor er uit haalt en dan vervangt voor een andere sensor. Die dan meer op een NTC versie lijkt. Maar kan die niet echt vinden, blijkbaar wordt die bij de Amber WP geleverd. Maar die heb ik niet hè :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
Hier https://gathering.tweaker...message/78653550#78653550 vervangen ze de sensor ook.
Volgens de Unistor handleiding wordt de VR10 als boilertemperatuur gebruikt en is het weerstandsverloop inderdaad ongeveer die van de omcirkelde Vishay sensor.
Je kunt wellicht Carboy54 vragen welke sensor de Amber gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik heb even een brainfreeze… de woonkamertemperatuur is gezakt onder de 19 graden, de wenstemperatuur. De WP staat ingesteld op verwarmen, manueel. Stand “uitgebreid”. Hij zou dus moeten gaan verwarmen nu. Het display geeft aan “geen warmtevraag”, zie afbeelding. Ik kan ook niet de wenstemperatuur (vanuit het hoofdscherm) direct wijzigen… wat doe ik verkeerd of zie ik over het hoofd? De besturingsmodule is wel kort van de stroom geweest door werkzaamheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZufMCHk9Z9XAgjvoOPaXeRBgTOY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EF7zlePUsdV7NJZdsTRpWEd6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Gramser op 03-06-2025 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Nou never mind. Blijkbaar was er even een communicatieglitch tussen WP, besturingsmodule en thermostaat. Een reset van de module werkte niet, maar de warmtepomp zelf even van de stroom deed ‘t hem. Vreemd, maar opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
pc_slopert schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:03:
Net geprobeerd dat ntc ding open te krijgen. Dat is dus goed mislukt :) Nu maar op zoek naar een andere oplossing. Ik hoef maar een sensor want de ebus adapter heb ik ook. Dus alleen voor het Vaillant systeem nodig. Zou ik niet gewoon die Itho Daalderop sensor kunnen gebruiken? Heeft 5 draden dus zou er in theorie 2 kunnen gebruiken. Denk dat die Itho sensor op verschillende plaatsen meet.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Grappig ding. Als je zoekt op "NTC 2k7", dan krijg je een hele reeks aan mini-NTCs. Die passen altijd. Wel even de weerstandstabel vergelijken.

Maar ik ben even kwijt wat je nou wilt. Je kunt een NTC maar door 1 apparaat laten lezen, dus zo'n Daalderop sensor sluit je óf op je Daalderlop aan, óf op je Vaillant. Sowieso moet die Daalderop dezelfde weerstandstabel hebben, anders dan meet hij de temperatuur verkeerd.

Of speelt Daalderop geen rol, maar zoek je een sensor die fysiek in die huls past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Om het Daalderop vat te kunnen gebruiken moet ik een temperatuur-voeler aansluiten op de VWZ AI. Nr. 9 in het schema. In de manual geeft Daalderop aan dat je de sensor die er standaard in zit moet vervangen. Appeltje eitje lijkt het maar helaas past daar niet alles in. Als ik zoek krijg ik veelal sensoren die 6 mm zijn en dat is te dik.

Die weerstand-tabel snap ik nog niet helemaal. Waar moet je naar kijken?

Liefst gebruik ik een kant en klare kabel. Voor de zekerheid heb ik nu wat van die ntc dingen besteld om evt zelf aan een kabel te solderen. Heb ik in ieder geval iets. Maar een hele kabel lijkt me steviger..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvyiz5I81N2jt_StOF3YTKtitxc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/4H5A0kLOrW5C6UevAyvhWJ0F.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JWqf0bJNuVx3UojvXxslw4Tj6Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/otO194e4C2BJeD0JAjt56FDj.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJWHmmT0Ne3iipSKUM7w2Hl_Oio=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zltz6VATbUeZTDVRbvhjLHT7.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
pc_slopert schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:28:
Om het Daalderop vat te kunnen gebruiken moet ik een temperatuur-voeler aansluiten op de VWZ AI. Nr. 9 in het schema. In de manual geeft Daalderop aan dat je de sensor die er standaard in zit moet vervangen. Appeltje eitje lijkt het maar helaas past daar niet alles in. Als ik zoek krijg ik veelal sensoren die 6 mm zijn en dat is te dik.

Die weerstand-tabel snap ik nog niet helemaal. Waar moet je naar kijken?

Liefst gebruik ik een kant en klare kabel. Voor de zekerheid heb ik nu wat van die ntc dingen besteld om evt zelf aan een kabel te solderen. Heb ik in ieder geval iets. Maar een hele kabel lijkt me steviger..

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Weerstandstabel staat op het zakje. Hier een oude foto van mijn sensor:
Zwartoog in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Bij 25 graden is de weerstand 2700 Ohm. De andere temperaturen moeten een vergelijkbare weerstand geven als in die tabel.

Qua onderdeeltje moet je zoiets zoeken. Deze is een paar mm groot, dat zal toch wel passen?
https://www.okaphone.com/artikel.xhtml?id=467261
Ik kan daar alleen de specsheet niet zo snel van vinden, kun je even navragen bij Okaphone of zoeken op het artikelnummer. Kun je kijken of de tabel klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@pc_slopert: De 4 sensoren in de Itho boiler sensor hebben ieder een weerstand van 10kOhm bij 25C.
De Vaillant boilersensor is 2700 Ohm bij 25C.

Het Itho vat heeft door de externe WW en pomp geen gelaagdheid. De 4 sensoren zullen dus ongeveer dezelfde temperatuur hebben. Waarom zouden ze dan niet parallel aangesloten kunnen worden?
Dan kom je uit op 2500 Ohm ipv 2700 Ohm. Dan zal de WP denken dat het 27C is ipv 25C.

Je moet daarvoor B2, 3, 4 en 5 met elkaar doorverbinden. Die draad en B6 wordt dan de nieuwe sensoraansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
@gns1l Dit lijkt me logisch. Ga het gewoon maar eens proberen. Kan altijd nog een andere sensor plaatsen. En als het inderdaad een klein verschil in graden is kan dat wel ergens gecompenseerd worden in de instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
Weet iemand of de myVAILLANT connect app de Ta, flowsnelheid/debiet, en vermogen als functie van tijd kan weergeven? Zichtbaar in een grafiek, net als b.v. Homewizard met energie.

Thermostaat is VRC720.

Zo niet, dan moet ik iets als Kamstrup flow meters overwegen.

[ Voor 22% gewijzigd door Murphy78 op 04-06-2025 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@Murphy78 Tot nu toe wordt dat wat je wil zien niet weergegeven in de consumenten app.
De "grafische" blokjesweergave beperkt zich tot de binnen- en buitentemperatuur
en 'Elektrisch energieverbruik', 'Natuurlijke bron Opbrengst' en de 'Opgewekte warmte'
met een tijdsresolutie van 1 uur (en soms wat vertraging).

De ultieme en onafhankelijke monitoring vind je via deze link.
Ik zelf gebruik 2 x Kamstrup's (wp+wpb) i.c.m. een Raspi en 2 ShellyEM's

[ Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 05-06-2025 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
Murphy78 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:03:
Weet iemand of de myVAILLANT connect app de Ta, flowsnelheid/debiet, en vermogen als functie van tijd kan weergeven? Zichtbaar in een grafiek, net als b.v. Homewizard met energie.

Thermostaat is VRC720.

Zo niet, dan moet ik iets als Kamstrup flow meters overwegen.
Het is wel uit te lezen via ebusd, dus als je niet schuw bent van eigen software (dat heb je ook voor een Kamstrup nodig, toch?), heb je niet per se extra sensoren nodig. Alleen een ebus-uitlezer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvM82
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:45
Ik heb een interessante aanbieding voor een Arotherm 55/6 gekregen voor een all-electric opstelling. Ik vroeg me af of een maximaal thermostaat een goed idee was voor de vloerverwarming, indien de driewegklep in de MEH 97/6 vast komt te zitten net voor een SWW / legionella run? Of zit er al iets van beveiliging ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
Bedankt @dunklefaser en @marcop23. Ik zal kijken of ik de meter kan laten toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@WvM82 het kan nooit kwaad en kost je de kop niet.
Anderzijds heeft de warmtepomp gewoon het vermogen niet om voor grote problemen te zorgen als je alles zonder zoneregeling direct op goede vloerverwarming hebt. 6 kW in 100 m², 15 cm hoh komt op een aanvoer van maximaal 33 graden.
Er is ook een looptijdbegrenzing, na meer dan een (twee?) uur SWW proberen te maken geeft hij het tijdelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvM82
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:45
Proton_ schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 08:24:
@WvM82 het kan nooit kwaad en kost je de kop niet.
Anderzijds heeft de warmtepomp gewoon het vermogen niet om voor grote problemen te zorgen als je alles zonder zoneregeling direct op goede vloerverwarming hebt. 6 kW in 100 m², 15 cm hoh komt op een aanvoer van maximaal 33 graden.
Er is ook een looptijdbegrenzing, na meer dan een (twee?) uur SWW proberen te maken geeft hij het tijdelijk op.
Daar heb je wel een punt met het maximale vermogen. Misschien brengt het ook meer problemen dan het oplost, na een SWW run zit er waarschijnlijk nog warm water in de leidingen en gaat de maximaal thermostaat ingrijpen vermoed ik als die weer op CV bedrijf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Even een korte feedback over aansluiten van warmwater en radiatoren) Ik heb sinds gisteren het iTHo Daalderop vat met de laad Module werkend (warmtewisselaar). Heb gebruik gemaakt van de Temperatuur sensor die vanaf de fabriek in het vat zit. De Arotherm heeft de 240 liter water vrij snel opgewarmd. Lijkt vooralsnog goed te werken. Moet je wel zorgen dat er geen water uit de boiler van de cv-ketel bijgemengd wordt :) anders komt er lauw water uit je kraan... :). Ketel zit er nog en kan na een test periode helemaal weg of indien nodig nog weer gebruikt worden.

Heb nog wel wat vragen:
- Vraag me af wanneer gaat de WP het water verwarmen? Zie nu dat de temperatuur van het water na tijdje de kraan open zetten, enkele graden onder de wens-temperatuur is gezakt. Maar zie geen activiteit dat de WP gaat opwarmen?

- Hoe zou ik nog kunnen checken of temperatuur sensor de juiste waarde aangeeft? Gewoon het water uit de kraan meten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKgZKT4clf32h7S571c9q-USNZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anGphMGDRZOTWoRYlgCHPfw7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@pc_slopert: Meten is lastig, Berekenen is beter te doen.

Dit is een vergelijk van de VR10 met de parallel geschakelde 4-voudige Itho sensor.
Verticaal de temperatuur in graden Celcius. Horizontaal de weerstandswaarde van de sensoren in Ohm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SJ0SImWU61JdfEAT5WY7qpj9hY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h9DrHftvFkvXfoaMpDuAdRZz.png?f=fotoalbum_large

Je ziet hier dat de Itho sensor steeds een iets lagere weerstandswaarde heeft bij een bepaalde temperatuur dan de VR10 zou hebben.
Daardoor zal een iets (1.5-2.5C) te hoge temperatuur aangegeven worden door de besturing van de WP.
Deze temperatuur vind je door vanuit de weerstandswaarde van de Itho verticaal omhoog te gaan naar de VR10 lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:36
Even een vraagje tussen door: de internet module vr940f is deze ook bedraad met mijn router te verbinden of werkt deze enkel via wifi? Kan effe zo snel niet vinden of deze ook bedraad aan te sluiten is.

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Mrwandelfreak Mijn VR940f is alleen bedraad aangesloten met een stekker op de binnenunit van mijn wp (eBus + stroomvoorziening).
De communicatie met de rest van de wereld gaat uitsluitend via WiFi (2,4 GHz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
dunklefaser schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 10:52:
@Mrwandelfreak Mijn VR940f is alleen bedraad aangesloten met een stekker op de binnenunit van mijn wp (eBus + stroomvoorziening).
De communicatie met de rest van de wereld gaat uitsluitend via WiFi (2,4 GHz).
Dank je wel Dunkelfaser.

Laatste vraag aan jou misschien:

Ik krijg een 7 Kw Split-Plus en wil deze aansluiten via een kw-meter van Home Wizard om het stroom verbruik te monitoren. De warmtepomp is 230volt maar ik heb een 3-fase aansluiting thuis.
Dan heb ik toch gewoon een 1-fase kw meter nodig hè?

Buitenunit Arotherm Split-Plus VWL 77
Binnenunit VWL 75
Boiler VIH 300liter en electrische anode

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Mrwandelfreak Ja - 1-fase kWh-meter is voldoende volgens mij - 1 voor de buitenunit en 1 voor de binnenunit/boiler. - Anders vraag het voor de zekerheid aan jouw installateur.

1 x ShellyEM in de meterkast voor mijn Arotherm pure (meet 2 stroomkringen)

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 08-06-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Ik heb het inderdaad effe nagevraagd aan de installateur. 1-fase is goed. En één meter. De buiten en binnenunit zitten op één groep. De boiler heeft geen verwarmings element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Nog even een vraagje over de werking van het warm-water / boiler deel van de Arotherm 75/6 plus. Ik heb nu enkele dagen het waterdeel er aan hangen. Helaas is het water na enkele minuten al lauw. Dat zal (hoop ik) komen doordat er nog water naar of van de oude cv-ketel-boiler loopt en zo mengt met het warme water uit de iTho Daalderop Horizontale watervat. Dat is wel op te lossen door een afsluiter te plaatsen.

Wat mij ook opvalt en dat heeft met de besturing te maken, is dat het water in de boiler(vat) nu van 49 graden nog maar op 32 zit en dat ik niet zie dat de opwarming is gestart? Neem aan dat dit met instellingen te maken heeft? Nu staat het op tijd-gestuurd en wens temperatuur op 52graden. Lijkt me dat de Arotherm als die onder de 52 komt op een bepaald moment toch moet gaan verwarmen? Zie dat nu niet gebeuren. Wat zie ik over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
pc_slopert schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:47:
Nog even een vraagje over de werking van het warm-water / boiler deel van de Arotherm 75/6 plus. Ik heb nu enkele dagen het waterdeel er aan hangen. Helaas is het water na enkele minuten al lauw. Dat zal (hoop ik) komen doordat er nog water naar of van de oude cv-ketel-boiler loopt en zo mengt met het warme water uit de iTho Daalderop Horizontale watervat. Dat is wel op te lossen door een afsluiter te plaatsen.

Wat mij ook opvalt en dat heeft met de besturing te maken, is dat het water in de boiler(vat) nu van 49 graden nog maar op 32 zit en dat ik niet zie dat de opwarming is gestart? Neem aan dat dit met instellingen te maken heeft? Nu staat het op tijd-gestuurd en wens temperatuur op 52graden. Lijkt me dat de Arotherm als die onder de 52 komt op een bepaald moment toch moet gaan verwarmen? Zie dat nu niet gebeuren. Wat zie ik over het hoofd?
Wat is de ingestelde "hyserese boilerlading" op de thermostaat? (installateursmenu - installatieconfiguratie - warm water). Standaard staat die op 5K, staat hij dat bij jou nog steeds?

Start het opwarmen wel als je de "boost warm water"-functie op de thermostaat gebruikt?

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 08-06-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Zo uit mijn hoofd staat die op 10 k denk wat hoog dus :) is daar nog meer wat ik beter kan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
pc_slopert schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:02:
Zo uit mijn hoofd staat die op 10 k denk wat hoog dus :) is daar nog meer wat ik beter kan instellen?
Dat betekent dat hij vanaf 52 - 10 = 42 graden weer op zou moeten warmen. Deze parameter is dan dus niet de oorzaak van het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:57
Mrwandelfreak schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:50:
Ik heb het inderdaad effe nagevraagd aan de installateur. 1-fase is goed. En één meter. De buiten en binnenunit zitten op één groep. De boiler heeft geen verwarmings element.
Nee de binnen en buitenunit moeten een eigen groep. Ieder op een eigen fase.

Edit: je hebt het over een boiler. Dan heb je een all electric binnenunit met elektrisch back up element.

[ Voor 12% gewijzigd door busscherski op 08-06-2025 15:18 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
pc_slopert schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:47:

Elke boiler heeft een element, of in de boiler of binnenunit.
Ivm legionella run.

Het apparaat met element heeft zijn eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Het is geen boiler maar een voorraadvat met aparte laadmodule. Die heeft een pomp en die wordt aan en uit gezet door de driewegklep. Heb nu even warm-water boost gekozen in de app maar zie ook dan niet veel gebeuren. gebruikt nu 31 watt op 29 graden aanvoer. Dat schiet niet op zo :) In het installateurs menu stond het zo:

Weet niet of dit iets zegt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zDW7iUNwrKwW2sw5E9VVh8mHFE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ihSHhEPXWfx8kDfUVSWvfzSv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/An_TSE6ARSsfm7mONY8J5HzBMeg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONAwxu2iWXgEkhW0okaHPrSt.jpg?f=fotoalbum_tile

Heb beide nu op 5 k gezet om te kijken wat dat doet.

Zie dat de WP nu wel op ECO staat heeft dat ook invloed op het water opwarmen?

[ Voor 3% gewijzigd door pc_slopert op 08-06-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Bij "gewenste aanvoertemperatuur" staat 62 graden (52 graden gewenste watertemperatuur plus 10 graden offset). Jouw thermostaat wil dus wel verwarmen, maar iets verhinderd het.

De status op de VWZ AI of andere binnenin binnenunit was "ready" of iets degelijks, toch? Geen statuscode dat ergens op gewacht wordt?

Je kan eventueel de circulatiepomp uit zetten: dat wordt gebruikt als je een ringleiding hebt voor SWW. Maar geen idee of dat invloed heeft op het verwarmen van de boiler, het lijkt me niet.

Draait de boilerlaadpomp van het vat mee op de driewegklep, of op het speciale contact van de Vaillant? Misschien dat daar iets gecontroleerd wordt? Maar nu ben ik hardop aan het speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08:11
pc_slopert schreef op zondag 8 juni 2025 @ 14:02:
Je geeft aan dat het tijdgestuurd is. Als die lage temperatuur buiten de ingestelde tijden valt, gaat hij niet opwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@marcop23
Ik begreep dat je een boilerlaadpomp aansluit op het contact voor de ringleidingpomp.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
busscherski schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:50:
@marcop23
Ik begreep dat je een boilerlaadpomp aansluit op het contact voor de ringleidingpomp.
De "boilerlaadpomp" en "circulatiepomp" (wat jij ringleidingpomp noemt) zijn wel echt twee verschillende dingen in de Vaillant handleiding. Jammer genoeg staat de "boilerlaadpomp" dan weer niet in de voorbeeldschema's, waardoor lastig te zeggen wat precies de bedoeling van dat ding is volgens Vaillant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
marcop23 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:02:
[...]

De "boilerlaadpomp" en "circulatiepomp" (wat jij ringleidingpomp noemt) zijn wel echt twee verschillende dingen in de Vaillant handleiding. Jammer genoeg staat de "boilerlaadpomp" dan weer niet in de voorbeeldschema's, waardoor lastig te zeggen wat precies de bedoeling van dat ding is volgens Vaillant.
Natuurlijk zijn dat andere dingen. Ik heb Vaillant een keer gebeld om te vragen hoe je een boilerlaadpomp aansluit. Antwoord was dat het contact van de tapwater circulatiepomp bekrachtigd wordt tijdens een SWW run. Dus geschikt om een boilerlaadpomp op aan te sluiten. Jammer genoeg was die offerte niet gevallen dus ik heb het niet werkelijk geinstalleerd. Maar het komt overeen met wat @pc_slopert meld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
Mrwandelfreak schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:50:
Je kunt mijn in ziens niet de binnen en buitenunit op 1 groep aansluiten.
De buiten unit is max zo’n 10A en de binnenunit max zo’n 14A. In de binnen unit zit een elektrische naverwarmer die staat ingesteld op 2kW
En die moet meedraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
busscherski schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:15:
[...]

Nee de binnen en buitenunit moeten een eigen groep. Ieder op een eigen fase.

Edit: je hebt het over een boiler. Dan heb je een all electric binnenunit met elektrisch back up element.
Klopt. Dus kan ik het beste dan de buitenunit en binnenunit op aparte groepen zetten?
En klopt het dat ik dan het warm watergebruik niet apart kan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Mrwandelfreak schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:19:
[...]

Klopt. Dus kan ik het beste dan de buitenunit en binnenunit op aparte groepen zetten?
En klopt het dat ik dan het warm watergebruik niet apart kan meten?
Waar heb je dat laatste gelezen?
Volgens mij kan je het warmwatergebruik zonder aparte warmtemeter sowieso niet meten.
Ik heb wel aparte warmtemeters voor sww en cv geïnstalleerd (tweaker hier O-) ).

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 09-06-2025 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
@dunklefaser
Dit is een aanname van mij.
Ik zou het heel fijn vinden als ik de beide kan monitoren via de kw meters van Home Wizzard.

Als de warmtepomp is geïnstalleerd zal ik hier op terug komen en hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:59:
[...]

Waar heb je dat laatste gelezen?
Volgens mij kan je het warmwatergebruik zonder aparte warmtemeter sowieso niet meten.
Ik heb wel aparte warmtemeters voor sww en cv geïnstalleerd (tweaker hier O-) ).
Zijn prima te meten, zie Valliant app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
mr_evil08 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:48:
[...]

Mij kan je niet meer overtuigen, misschien @Mrwandelfreak?
Klein detail: Vaillant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
mr_evil08 schreef op maandag 9 juni 2025 @ 16:48:
[...]

Dat begrijp ik.

Wil het alleen heel graag in de app van Home Wizzard.
Maar als dat niet lukt dan kijk ik wel in de app van Vaillant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Nog steeds aan het stoeien met het Boilervat (lees Itho Daalderop warm water vat met Laadmodule). Gisteren het water wel op de een of ander manier op temperatuur gekregen. Wel had ik het gevoel dat de Warmtepomp veel aan het warmen was en ook nog al random en dus hoog verbruik. Vandaag dus nog maar eens kijken wat er beter kan. Met als resultaat dat ik op dit moment het water alleen maar kouder zie worden :) En ook geen activiteit bespeur dat er weer iets gaat opwarmen... (ook niet met de "Boost" functie aan).

Wat heb ik gedaan:
- nogmaals de manual en alle info gelezen en de verschillende opties proberen te begrijpen.
- gezien de opmerkingen de aansluitingen op de VWZ AI verandert. Dus nu niet de "boiler-pomp" samen met de driewegklep aangesloten. maar de pomp op aansluiting MA1 (x5) nummer 10 in het schema.

- Alles weer aangezet en nog maar eens testen. Gebeurde niet veel...
- toen bedacht dat wellicht de "systeem-code" op een andere setting moet waarbij ik uit het schema denk op te maken dat het dan op 11 moet staan? Helaas gebeurd nog steeds niet veel...
- dan nog de aansluiting van de drie-wegklep aangepast. schakeldraad en Life (L - Bruin) omgewisseld.

- niets, noppes, nada...
Ok, wat kan ik nu nog doen?
- de systeem-code weer terug op 8 zetten
- De pomp (voor de Itho warmtewisselaar) op aansluiting 9 zetten? MA2[X6]
of
- Weer terug naar de eerste opzet, waarbij de driewegklep ook de pomp aanstuurt.

- maakt het trouwens nog iets uit hoe de draden van de temperatuur sensor op de [SP1] aansluiting zitten?

Op de foto's overzicht van de aansluiting op de VWZ AI op de ene foto de oude situatie met alles op de driewegklep. de andere de laatste met de boilerpomp op de MA1 aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcJwuX_3NoC1xwbs8JnKPTgZDhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvB76L2g7xiPDGcOuSAuevGY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0mNnyVhRG_4xDdD061izBFzSXS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEQUCQyZgA2PI6xuzQLSPhMs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Heb je al gekeken wat de statuscode op de VWZ AI is als de thermostaat 62 graden vraagt? Het eerste item in "Live Monitor"? Het lijkt me gek dat die op standby staat terwijl de thermostaat warmte vraagt.

Is de foutcodelijst leeg? In het installateursmenu op de VWZ AI?

[ Voor 14% gewijzigd door marcop23 op 10-06-2025 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Haha, misschien een stomme vraag maar wat is de "Live Monitor"? ik heb de VWZ AI, En de SensoComfort en de Myvaillant app.... Mis ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op maandag 9 juni 2025 @ 21:02:
[...]

Mij kan je niet meer overtuigen, misschien @Mrwandelfreak?
Hier klopt de verbruiksmanager aardig van de arotherm 55/6.
3 cijfers achter de komma kan ik niet meten en dat hoeft van mij ook niet

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 10-06-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
pc_slopert schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:50:
Haha, misschien een stomme vraag maar wat is de "Live Monitor"? ik heb de VWZ AI, En de SensoComfort en de Myvaillant app.... Mis ik nog iets?
Een menu-item in het hoofdmenu op de VWZ AI ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Ok gevonden, deed eigenlijk het meeste via de SensoComfort. Staat nu op stand-by zie ik. Ik zie wel af en toe de drieweg klep schakelen die gaat dan open - en weer dicht. Maar verder gebeurd er weinig meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Nu de (pomp) op MA2 gezet en weer terug op system code 8. Nog steeds op "Manual Boost" maar geen activiteit. Iemand nog een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frN7wDvqpRfc_XYAKTvqYd-XHDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ubdaAhCT0a0eLgiR1ZiTuFT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Nou, na veel geprobeer, uiteindelijk weer zo goed als terug bij de opzet die ik al had. Blijkbaar is het beter tussen de stappen door en na veranderingen via het configratie-menu de WP even uit te zetten. Daarmee verdween in ieder geval de melding Stand By en gaat de pomp weer warmen.
Wat is in de praktijk beter de instelling "Manueel" Of "Tijdgestuurd"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
pc_slopert schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:04:
Ok gevonden, deed eigenlijk het meeste via de SensoComfort. Staat nu op stand-by zie ik. Ik zie wel af en toe de drieweg klep schakelen die gaat dan open - en weer dicht. Maar verder gebeurd er weinig meer..
En de foutcodelijst? Staat daar iets? Op de VWZ AI, in het installateursmenu.

Het is wel opmerkelijk dat de VWZ de driewegklep schakelt maar niet doorzet met verwarmen. De thermostaat wil dus wel, maar de besturing in de VWZ wil nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
@marcop23 Verder geen fouten gevonden. Maar wat ik aangaf na uitzetten van de WP via het menu, was het warmen weer ok. En uiteindelijk heb ik na nog wat proberen nu weer de oude situatie. Dus, op de driewegklep aansluiting ook de pomp voor de boiler.. Systeem code 8 en min of meer de offset en hysterie settings voor de boiler. En stand is nu even manueel. Weet niet of dat beter werkt dan tijd gebonden?
Gisteren was trouwens ook de Legionella bescherming actief. Die heeft echter nooit de 70 graden gehaald.
Dus hoe dat zit snap ik ook niet.
Ga het maar een tijdje aanzien. De "baas in huis" was nog niet helemaal overtuigd en mist de "veel warmere" douche vanuit de cv-ketel. Denk dat het wellicht nog op te lossen is door de boiler wat warmer te houden.

Zou je op de een of andere manier nog kunnen bij verwarmen als tijdens het douchen het water toch te koud wordt? Ergens een soort bij-verwarmer of element inbouwen? Wil wel van het gas af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
@pc_slopert: je doucht maar met een graad of 37. Een boilertemperatuur die tussen de 52 en, zeg, 45 graden varieert, zou ruim voldoende moeten zijn. Ik denk dat de eerste stap is om het nu betrouwbaar werkend te krijgen, en dan verder te kijken naar andere hardware (als dat nog nodig blijkt).

Op "manueel" kan de WP op elk moment de boiler aan schakelen. Dat is vaak niet het zuinigste: de kans is groot dat hij tijdens het douchen ('s ochtends) inschakelt. Dan wek je bijvoorbeeld nog weinig zonnestroom op. Ook is de buitentemperatuur 's ochtends het laagst, dus ook de COP is dan het laagst. Ik zou hem op een tijdprogramma zetten.

Verder is het soms onhandig om de boiler tijdens het douchen in te schakelen, omdat de SWW-run de gelaagdheid om zeep helpt. Maar met een horizontale boiler heb je toch al niet zo veel gelaagdheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
pc_slopert schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:04:
Nu de (pomp) op MA2 gezet en weer terug op system code 8. Nog steeds op "Manual Boost" maar geen activiteit. Iemand nog een idee?

[Afbeelding]
Als je loopt “te hanessen” gaan er bij Vaillant allerlei timers lopen die wel tot 24U kunnen doorlopen.
Dit is niet eens helemaal bekend, maar kan zo zijn dat je bv 5 maal een SWW run start. Dat dan SWW 24 uur geblokkeerd wordt. Er zijn enkele timers die dat kunnen doen.

Beste kun je een dag niks doen.
Het officiële schema van warm water bekijken en precies zo aansluiten incl de juiste systeemcode.

Ps de software voor Vaillant is wel op een gelaagde boiler afgestemd.
De Itho doet mixen bij starten van de SWW pomp.
Weet niet of dat allemaal wel goed gaat met Vaillant, zou er zelf niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
@marcop23 @Technician- Dat van die timers wist ik niet. Dus inderdaad nu maar even wachten. Er niet an beginnen is geen optie want ik heb dat ding nu eenmaal. Wat wel gek is dat, na vanmiddag nog opwarmen de temperatuur ruim 49 graden was en kijk ik nu een uurtje later is die nog maar 38 graden.. Probleem is dus dat die 55 graden nu in ieder geval niet gehaald is en ls die inderdaad tussen 55 en 45 blijft is het verder prima. Maar dat is nu nog niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefBon
Ik heb een Vaillant aroTHERM VWL 85/3 A 230V, ik vermoed dat deze niet kan koelen. Ik woon in België, en ik krijg niets als ik manueel koelen opzet. Op mijn MEH61 zie ik ook geen koelinstellingen.

Dit concludeerde dat ik mogelijk een koelstekker / codeerstekker ontbrak. Ik heb deze besteld, en volgens de installatiehandleiding moet deze in X27.

Volgens de handleiding zou er een printplaat moeten zijn aan de voorzijde (rechts van de 'fan', bovenaan) maar dit heb ik niet bij mijn buitenunit. Ik zie enkel een printplaat langs de rechterzijde als ik deze open maak. Volgens de manual die bij de stekker zat, zou er wel een printplaat langs de voorzijde zitten (bij 'B') maar deze heb ik niet.

Ook op het draadschema zie ik nergens vermelding van X27. Is deze dan toch niet aanwezig op mijn unit?

Is hier iemand die toevallig zou weten waar deze in mijn unit zou zitten?

Hartelijk bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmQAKQvEiQd0KY26mMP16fXahIE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r883FYC2YcAZ7MKBsorc22KS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9dvebVHZalmQyOocGfqQjWCGTs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkPA49y08DW0tcUvXGqobbDH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOwifADRy3OyzmZHcfbDClvhn_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBl507pPGrbEEOJCc65I2UBM.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:01
IceBlue schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:58:
Heeft er iemand ervaring met deze?

https://www.askoma.com/en...ts-for-the-pv-market.html of een gelijkaardig product.

Ik heb een Vaillant Arotherm split VWL 125/5 AS S2 400V die gebruik in combinatie met vloerverwarming, jaga briza en clima canal om te verwarmen en te koelen. En voor warm water maak ik gebruik van een VIH RW 400/3 MR boiler.

Nu in het koel seizoen stop de warmtepomp met koelen als er warm water gemaakt moet worden. Ik heb de boiler zo ingesteld dat er warm water gemaakt kan worden tussen 11u en 21u. Dit maakt dat de wp vaak om 11u stopt met koelen tot +/-12u a 12u30. En dit is vaak de periode in de zomer dat het huis het meeste opwarmt. Ik dacht daarom dat het misschien interessant zou zijn om met de overschot aan energie het water met een weerstand op te warmen zodat de warmtepomp minder vaak moet schakelen tussen koelen en warmen. Terug leveren aan het net (€0,02) levert in BE bijna niets meer op.
Aan de reacties hierop lijkt het weinig gebruikt te worden. Ik ben daarom aan het overwegen om te investeren in een thuis batterij. Dan kan ik op andere tijdstippen water opwarmen en hoeft de warmte pomp niet om te schakelen op warmste punt van de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
Inmiddels weer een aantal dagen verder. En weer wat zaken verder uitgezocht. Heb nu de instelling in het installateurs menu voor verwarmen aangepast van "Eco" naar "Balance" (las dat een andere gebruiker dat ook heeft met soortgelijke opzet zoals ik heb en ook met een iTho Boiler met laadmodule). Heb hem een DM gestuurd maar is al een tijdje off-line.

Die Balance lijkt wel goed te werken want (zeker met een boost) gaat de WP echt goed door met verwarmen, en slaat tijdens het douchen ook aan als de offset is bereikt. Nu is het vat in ieder geval een paar keer goed naar de wens-temperatuur gegaan. En is "de baas" tevreden. En was ook wat langer douchen (vanochtend zelfs 15 minuten) met redelijk temperatuur behoud mogelijk (van 55 naar 40 graden). En ondertussen was de WP al weer aan het bijstoken.

Maar
Wat echter nog steeds niet goed is, is dat ik het gevoel heb dat de warmte-wisselaar (laadpomp) nadat de warmtepomp aanvoer weer af gaat koelen, zichzelf met dat "koudere' water weer lijkt af te koelen. Waardoor dus de temperatuur in het vat (boiler) weer behoorlijk daalt.

Mijn vermoeden is, dat de aansturing van de pomp/ laadmodule die via de zelfde aansluiting als de drie-weg-klep loopt dat als gevolg heeft. Na het warmen bijvoorbeeld naar 58 graden, stopt het warmen, maar gaat volgens mij de aanvoer van warm water dan nog steeds door (klep gaat dan regelmatig nog open). Is dat hoe het werkt? Of heb ik toch ergens een fout in mijn aansluiting waardoor het vat zo snel kan afkoelen (of kan er bijmenging van koud water zijn?).

Zou denken water-temperatuur in het vat bereikt, klep gaat dicht en blijft dicht en opwarmen stopt.

Nu is het vat nog maar 38 graden en er zou al lang gewarmd moeten worden en dan als er geen grbuik is gewoon rond de 55 graden moeten blijven. Maar het aanvoer water is nu 35 graden en 8 watt verbruik. (of kan het ook zijn dat door de hoge buiten temperatuur de warmtepomp nu niet meer gaat warmen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-06 21:08

Seafarer

XXX

IceBlue schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:17:
[...]

Aan de reacties hierop lijkt het weinig gebruikt te worden. Ik ben daarom aan het overwegen om te investeren in een thuis batterij. Dan kan ik op andere tijdstippen water opwarmen en hoeft de warmte pomp niet om te schakelen op warmste punt van de dag.
Water opwarmen met een peper dure batterij? (Zit trouwens geen fatsoenlijk vermogen in om water te verwarmen) Of heb je het anders bedoelt?

Een gewone electrische boiler opladen? (goedkope aanschaf) en daarmee douchen en de wasmachine laden?
Boiler op 60 graden maar als je gaat terug leveren de boiler gewoon doorstoken tot 75 graden zodat de inhoud "groter" is.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Pagina: 1 ... 170 171 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic