want de vrije markt doet per definitie niet aan corruptie?DeKever schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:36:
[...]
Ik vind het onterecht dat je stelt dat ik het beeld van een "onbetrouwbare overheid" schets. Ik heb het over een natuurwet. Schaarste kan je centraal verdelen (publieke voorziening) of bij opbod toewijzen (vrije markt). Of de overheid onbetrouwbaar is heeft daar niet zoveel mee te maken.
Oh ik snap het al, je valt over corruptie. Ik noem dat alleen omdat ik erop wil wijzen dat eerlijk delen in de praktijk niet altijd eerlijk delen is. Zowel vrije markt als publieke voorzieningen hebben nadelen.
Daarbij: economie een natuurwet noemen, gaat me heel wat bruggen te ver. Dat is het namelijk niet.
je ziet de percentages terug lopen, al zegt dat ook weinig tot niets. Er komen wel nieuwe ladingen bezuinigingen aan in het onderwijs, de studiebeurs/leningdrama's hebben we al gehad enz. Maar ook dat wil nog niets zeggen, want ik kan heel slechte dingen moedwillig en beleidsmatig gewoon duur laten worden.Kwestie van perceptie denk ik. Je kunt best betogen dat er te weinig geld naar het onderwijs gaat. Het woord "inhakken" vind ik persoonlijk wat overdreven. De uitgaven aan het onderwijs als percentage vh bbp zijn bijvoorbeeld contstant te noemen. En verder denk ik dat de wens om het onderwijs te privatiseren in geen enkel programma staat, en dus een interpretatie van jouw kant is van het huidige beleid. Maar misschien kan jij mij dit aanwijzen dat het beleid is?
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/80509ned
We weten dat er best veel hervormingen zijn doorgevoerd en dat het onderwijs in Nederland ook gretig gebruik maakte van 'nieuwe onderwijsmethodieken', aangeleverd door externe consultants (denk aan oa. Onderwijs voor een nieuwe tijd). Dus het aandeel van onderwijs tov. BBP is dan geen sterk cijfer om dat te onderzoeken.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien