Intussen ons best doen in het "wat doe jij eraan om het milieu zoveel mogelijk te ontlasten" en ons vooral schuldig voelen dat we de reclamespotjes van 35 jaar geleden (een beter milieu begint bij jezelf) nog steeds maar niet willen begrijpen idd. Teruglevering van zonnepanelen van particulieren tijdelijk stopzetten omdat het het stroomnet belast, ons bont en blauw betalen voor de energierekening, want het is uiteraard volstrekt logisch dat alles aan de klant doorberekend wordt, immers, de rekening moet toch betaald worden en energiemaatschappijen zijn geen liefdadigheidsinstellingen...Tegelijkertijd worden boodschappen duurder, benzine, de huur, alles wordt duurder, want dat is allemaal de normaalste zaak van de wereld en dáár hoort onze sympathie dus te liggen: bij het bedrijfsleven, bij productie, bij efficientie,bij de logica dat alles duurder wordt en bij het systeem voeden (terwijl dat laatste in dienst zou moeten staan voor ons) en ons minimum uurloon gaat eindelijk eens omhoog met wel 80 cent!! Op een werkmaand is dat wel 35,20 euro meer!!!
Dat een groenlinkser in de gemeenteraad hiermee ingestemd heeft, vind ik echt onbegrijpelijk. Ik weet niet precies hoeveel GroenLinks op landelijk niveau verschilt van gemeente-niveau, maar ik vind (zoals iemand eerder ook al zei) dat het toch een verlenging van de originele partijstandpunten moet zijn, en daar hoort dit gewoon écht niet bij.
En dan de bezuiniging op de zorg.....Die begrijp ik dus ook niet.
Eén ding wat me echt enorm stoort, en ik maak het nu in levende lijve mee: iemand die nu een GGZ traject afneemt bijvoorbeeld voor ADHD-diagnose of cognitieve gedragstherapie of eender welk GGZ-traject (áls je er al tussenkomt door de extreme wachtlijsten), is 385 euro eigen risico kwijt en wanneer de behandeling over het nieuwe jaar doorgaat dan kan dat gewoon. Nu is het echter zo dat vóór 31-12-2021 álle dossiers afgesloten MOETEN worden, en als je behandeling doorgaat in het nieuwe jaar en je dossier geheropend moet worden, moet je dus gewoon weer 385 euro eigen risico betalen in dat nieuwe jaar waar dit eerst niet zo was. Ze verzinnen altijd iets nieuws, echt, dat hele zorgverzekering-gebeuren moet écht op de schop.
In ons geval: huisarts adviseerde een GGZ-traject begin van het jaar, maar we hadden 72 weken wachttijd, dus zijn we naar andere zorginstanties gaan kijken waar we wél terecht konden. Dit is uiteindelijk een kleiner instelling, waarbij we geholpen konden worden. Maar nu hebben we van dat bedrijfje de mededeling gekregen dat zij te klein zijn om automatisch een contract bij een grote zorgverzekeraar (CZ, VGZ etc) te krijgen, dus als we verder willen gaan na 31 december, moeten we eerst toestemming gaan vragen bij onze zorgverzekering (CZ), en áls we die al krijgen moeten we weer 385 euro eigen risico betalen.
We mogen van geluk spreken dat vóórdat het dossier op 31-12 wordt afgesloten, er wel een diagnoseuitspraak komt.
Waanzin.
Dus wat je vanaf nu gaat krijgen is dat:
a) kleine zorginstellingen weggedrukt worden door de grotere instellingen/bedrijven omdat de zorgverzekeraars kieskeuriger zijn met contracten maken
b) je continu toestemming moet vragen voor kleinere instellingen, omdat bij de grotere instellingen een wachtlijst is van heb-ik-jou-daar (en wachtlijstbemiddeling inmiddels ook een wassen neus is, been there done that)
c) door de lange behandelplannen (omdat ze het zo druk hebben) je zorg tot in het volgende jaar kan voortduren en je dus 2x 385 euro eigen risico moet lappen
d) steeds meer mensen geen zorg krijgen die ze hard nodig hebben
Dus iedere keer als ik Rutte hoor opscheppen over dat we zo'n goeie zorg hebben en door blijft pochen met glorie uit het verleden, word ik kwader en kwader.
Nou val ik nog nét in de categorie dat ik 1 zorgtraject (buiten tandarts e.d. om) wel nog kan betalen dus voor mij is het gelukkig nog klagen op gezonde been (voor hoe lang nog?), maar ik wil het niet eens hebben over de financieel minder bedeelde mensen die dringend hulp nodig hebben voor hun mentale zorg (paniekstoornissen, angststoornissen of andere gevallen), die zelfs een tandartsbezoek niet eens kunnen betalen.
Zorg is een verdienmodel waarin:
- de échte zorgmedewerkers uitgebuit blijven worden; het is voor hen een roeping (je laat niet zomaar iemand stikken) en daar wordt gretig misbruik van gemaakt
- zorgverzekeraars steeds meer geld binnenharken voor minder leveringen en zich continu verschuilen achter kleine lettertjes, en het kastje-naar-muur-systeem verder faciliteert: continu (digitale) barrieres opwerpen, en mensen van het ene addendum naar het andere verwijzen waar niemand meer wijs uit komt
- alleen goed bedeelden nog gezondheid kunnen kopen
Intussen worden wij geconditioneerd om continu naar elkaar te wijzen, want die ongevaccineerden/obese personen/<vul hier een andere zondebok in> kosten de zorg veel geld...
Maar nee, we mogen/kunnen niemand de schuld geven he, want het is de markt die vraag en aanbod beheerst