Mwah, negativiteit en positiviteit kun je aan alle kanten in elke discussie wel vinden. Dat ligt meer aan het platform en je kanalen voor nieuws en reacties dan dat het inherent is aan een politieke stroming.
En ja, de gemiddelde Nederlander hoort te veel negatieve discussie maar dat lijkt me niet inherent aan deze specifieke inhoud.
Je kunt je er ook door laten inspireren. Kijken wat je van die private bedrijven kan leren en toe kan passen in het reguliere systeem. Maar ook je uitdagen. Wat maakt dat er een markt is voor die private partijen. Kan het reguliere systeem niet omhoog kijken, zich verbeteren en daarmee die private partijen overbodig maken?
Klinkt mooi, maar veel van deze dingen zijn toch zo klaar als een klontje? Waarom er een markt is is omdat er geld in te verdienen is. Dat dient een individueel belang, geen maatschappelijk belang. Prima, zolang dat maatschappelijk belang niet zodanig geschaad wordt dat we daar als maatschappij iets tegen willen doen.
Wat maakt dat er een markt is voor dure gepatenteerde insuline, voor bijles om examens te halen of voor het doorspelen van informatie over het bieden bij de aankoop van een woning? Omdat mensen het
als individu belangrijk genoeg vinden om ervoor te betalen, en omdat het niet komt aanwaaien. Wat willen we daar als overheid van leren? Dat marktwerking in sommige gevallen maatschappelijk onwenselijk is omdat sommige dingen wel moeten komen aanwaaien. Dat je veel geld kan verdienen aan dure insuline is leuk in een beetje ethische samenleving heb je daar niks aan.
Maar ik zie liever dat bijles niet nodig is en dat het onderwijs zelf van goed niveau is.
Volgens mij vinden degene die "tegen kansen van rijken ageren" en jij daarmee precies hetzelfde, want ik lees hier gewoon de mening van een heel breed politiek spectrum (maar van de grote partijen toch wel het minste de VVD). De negatieve energie is, lijkt mij, helemaal geen kwestie van politieke focus of links en rechts, maar enkel of je te veel geklaag à la twitter leest of niet. Negativiteit kun je overal wel vinden.
En dat er op niveau van landelijke politiek negativiteit komt vanuit "links" als het om deze thema's gaat, dan is dat gewoon omdat die ongelijkheid gewoon al een decennium is wat de klok slaat. Er staan ook genoeg positieve, constructieve voorstellen in partijprogramma's maar bij partijen die nou eenmaal niet het beleid maken komt dat wat minder in het nieuws over de reacties over het daadwerkelijke beleid. Wat heeft een Jesse Klaver aan positieve speculaties over hoe alles heel mooi zou kunnen worden als hij ziet dat het kabinet op dat moment een heel andere kant opvaart?
Als iets beter kan en er is een markt voor. Vooral laten gebeuren (mits anderen er niet slechter van worden)
Dat is het hele punt, dat ergens een markt voor is is helemaal geen indicator voor dat we daar als maatschappij naartoe zouden moeten. Dat is leuk voor OLED-TV's en andere luxe-producten maar niet voor zorg, onderwijs, de woningmarkt en de rechtsspraak.
Dat marktwerking automatisch leidt tot iets maatschappelijk wenselijks is inderdaad de aanname waartegen veel wordt geageerd. En dat jij aan de ene kant vindt dat goed onderwijs breed beschikbaar moet zijn, en aan de andere kant dat we marktwerking lekker zijn gang moeten laten gaan, lijkt me een utopie. Die twee idealen botsen.
[
Voor 7% gewijzigd door
bwerg op 14-12-2021 13:50
]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.