Ankona schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:56:
Waarom gaan mensen ervan uit dat iedereen enkel met de eigen portemonnee stemt?
Ik stem al jaren met een voorkeur voor rechts liberaal. Eigenlijk is er geen een partij die voor mij 100% voldoet maar vaak kom ik bij de VVD uit. (laatste keer niet maar dat doet er niet perse toe - vaak ben ik dus een vvd stemmer en van de grote partijen voel ik mij daar dus ook het beste thuis)
En dat is niet omdat ik mijn eigen financiele positie daarmee probeer te optimaliseren. Dat ik nu met ons gezin ruim boven 3 keer modaal zit en het gewoon goed heb speelt geen rol, die politieke oriëntatie had ik ook tijdens mijn studie en in de eerste jaren dat ik werkte.
Ik kan niet per se over jouw politieke geloofsbelijdenis spreken, maar het lijkt er wel op dat veel mensen die zo in het leven staan overtuigd zijn geraakt door het adagium dat je succes aan jezelf te danken hebt. Met de mogelijke denkfout dat omdat zij succesvol zijn dat ze dat dus wel aan zichzelf te danken zullen hebben. Met de logische conclusie dat mensen die het slechter af hebben dat dan blijkbaar ook wel zouden hebben verdiend.
Ik wil niet per se zeggen dat die mensen met de portomonnee stemmen, nee. Maar het is natuurlijk wel rete
convenient allemaal.
Ik kan er gewoon niet bij dat alles maar genivelleerd zou moeten worden. Niemand hoeft het slecht te hebben maar wie zijn best doet en of wat geluk heeft mag het best beter hebben. Daar heb ik geen problemen mee. Sterker nog, dat zou juist moeten motiveren om als je kansen hebt er ook voor te gaan, daar wordt de maatschappij als geheel ook beter van. Dat principe telt voor mij sterker dan dat ik mijn eigen situatie doorreken en zou zien dat ik met vage toeslagen, subsidies en kortingen mogelijk bij de plannen van een andere partij maandelijks een paar tientjes meer over zou houden.
Tja, de factor
geluk. Ik ben blij dat we het met elkaar eens zijn dat je een dosis geluk nodig hebt om het te maken in deze maatschappij, naast de factor talent. Iedereen krijgt een setje dobbelstenen, en je mag zeker een aantal keer gooien. Of iedereen even vaak mag gooien (Bijlmerboi vs Bloemendaalboi) en of die dobbelstenen evenveel ogen hebben laat ik even daar. Maar goed, er is die factor geluk.
Dat betekent dat sommige mensen (in de ruimte van de vrije markt) succes zullen vinden, en dat ondersteunt inderdaad de economie in zijn bredere zin. Meer, dan wanneer je mensen de kans dat succes te vinden niet geeft.
De vraag is alleen wat je gaat doen met het economische resultaat van die vrije markt. Ga je toestaan dat die mensen die het geluk vinden de rijkdom te accumuleren? Ga je die, als het stutten van de nationale economie je doel was, de rijkdom herverdelen? Schept het feit dat de infrastructuur en omgeving waarin je dat succes hebt kunnen bereiken een verplichting aan die mensen die met de dobbelsteen hebben gegooid, en niet op 2x6 zijn geëindigd? Schept dat een verplichting aan mensen die steeds een getal tussen de 2 en 5 gooien? Het is natuurlijk ook makkelijker in je eigen lot te geloven als dat toevallig het winnende lot is.
En dan is er nog de situatie dat wanneer sommige mensen meer kans hebben op geluk dat ten koste gaat van de economische situatie. Immers, het optimale talent van de volgende generatie heeft veel minder kans door te breken wanneer je rijkdom laat accumuleren (wederom, Bijlmerboi vs Bloemendaalboi). Als de optimale economische uitkomst je ultieme doel is, dan zul je op enig moment móéten niveleren.
Dat zijn ingewikkelde vragen, en de antwoorden die je vind kunnen er to leiden dat je niet per se stemt "voor je eigen portomonnee". Ik denk trouwens ook dat de antwoorden die de VVD lijkt te willen geven op die vragen - wanneer je doorvraagt - best hol zijn. Maar, dat is mijn mening. Zie discussie tussen Rutte en Jetten over de jubelton.
EDIT:
Ik zie dat je nog gereageerd hebt voor mijn reactie:
Ankona schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:30:
[...]
Gelijke kansen zou idd het ultieme doel moeten zijn. Wat mij enorm stoort is de focus op ageren tegen de extra kansen voor rijken.
Ik zou liever de focus hebben bij de kansen voor de massa. Zorg ervoor dat die goed zijn. Dat er voor rijken nog extra kansen zijn daar wordt niemand slechter van. Weg met die afgunst. Verspeel daar je energie niet aan. Die rijken zijn straks wel de werkgevers die zorgen voor werk voor jouw kinderen.
Nivelleren mag in mijn ogen dus nooit een doel zijn. Je moet de baseline verhogen. De kansen voor iedereen zo groot mogelijk maken. Maar ongelijkheid zul je altijd houden. (en ik denk dat dat juist goed is)
Maar. Wat maakt deze klasse "de rijken" geschikt cq het geschikst om op te treden als "de werkgevers". In een meritocratie is er niemand inherent geschikter dan de volgende persoon. Ik weet niet of het economische resultaat het grootst is wanneer we "de werkgevers" niet recruteren uit wat jij de massa noemt. Een deel daarvan zal zeker uit de geprivilegeerde "de rijken" klasse komen, zeker. Maar, inherent, is er niets speciaals aan hen.
Ik begrijp dat je graag pleit tegen de meritocratie. Ik heb geen idee wat je daarmee precies voorstelt. Een oligocratie? Een plutocratie? Hoe ziet je ideaalbeeld er precies uit, al dan niet zoals uitgevoerd door de VVD?
[
Voor 20% gewijzigd door
Helixes op 14-12-2021 11:02
]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000