De landelijke Nederlandse politiek 2021 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 55 Laatste
Acties:
  • 191.092 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:34
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:03:
Ondertussen heb ik niet het idee dat er nog iemand staat te springen om dit nieuwe kabinet, wat er voor de Kerst zou moeten zijn. Of ik begeef mij in speciale kringen maar dat lijkt me stug.
Het wordt toch oude wijn in nieuwe tweedehands zakken.

Is volkomen irrelevant wanneer de overgang van R3 naar R4 plaatsvindt.

Enige verschil is dat de afkeurende moties voor de bühne iets relevanter worden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:09
@alexbl69 inderdaad. Meer van hetzelfde. Het enige wat een beetje interessant is voor ons is het idee om kinderopvang gratis te maken, maar dat zal wel weer voor alleen de allerlaagste inkomens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:41
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:45:
@alexbl69 inderdaad. Meer van hetzelfde. Het enige wat een beetje interessant is voor ons is het idee om kinderopvang gratis te maken, maar dat zal wel weer voor alleen de allerlaagste inkomens zijn.
Denk dat dat wel breder getrokken wordt. Zal erg goed vallen bij een belangrijk deel van het electoraat van VVD/CDA/D66: de hardwerkende burger.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:52

drooger

Falen is ook een kunst.

En als je kijkt naar wat volgens jou interessant/goed is voor de Nederlandse samenleving?
Hopelijk zit er daar wel wat bij.

Kim Putters (SCP) zei een tijdje terug:
Met mij gaat het goed, maar met ons gaat het slecht
Als dat het geval is, en daar ben ik wel van overtuigd met het groeiende individualisme, dan zou ik vooral sturen op zaken die het voor 'ons' verbeterd en niet zozeer kijken naar zaken die het voor 'mij' verbeterd.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:38
Joris748 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:55:
Denk dat dat wel breder getrokken wordt. Zal erg goed vallen bij een belangrijk deel van het electoraat van VVD/CDA/D66: de hardwerkende burger.
Als de uitgelekte plannen overeenkomen met het regeerakkoord wordt de VVD achterban ook niet blij, om over boeren binnen het CDA en de CU nog maar te zwijgen.

Het hoogst haalbare compromis dus.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
drooger schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:55:
[...]
Als dat het geval is, en daar ben ik wel van overtuigd met het groeiende individualisme, dan zou ik vooral sturen op zaken die het voor 'ons' verbeterd en niet zozeer kijken naar zaken die het voor 'mij' verbeterd.
Een nobel streven, maar kleed de middenklasse lang genoeg uit en het 'ons' gevoel brokkelt hard af. Met een woningmarkt die kapot is, energieprijzen die door het dak gaan, de hoogste inflatie in 40 jaar tijd is het 'ons' gevoel hier een beetje op. De middenklasse mag zorgen voor de mensen die het niet meer redden terwijl de rijken de dans lijken te ontspringen.

Als de kinderopvang daadwerkelijk gratis zou worden (wat ik sterk betwijfel) ben ik daar heel blij om. Voor mij. Die paar honderd netto in de maand wat het scheelt kan ik weer gebruiken om de belachelijk gestegen energieprijzen en boodschappen mee te betalen.

Als ik niet het gevoel had telkens de financiële lasten te mogen dragen in de samenleving zou het 'ons' gevoel een stuk sterker aanwezig zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik lees wat @drooger zegt als: laten we dit kabinet beoordelen op wat ze voor Nederland verbeteren, niet op wat ze individueel gebied voor je doen.
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:15:
[...]
De middenklasse mag zorgen voor de mensen die het niet meer redden terwijl de rijken de dans lijken te ontspringen.
(Algemeen bedoeld, niet persoonlijk):
En dus stemmen we nog een keer VVD/CDA/D66 :) Kijk uit dat je niet verslaafd raakt aan de kruimels.
Dat gezegd, universele kinderopvang lijkt me een prima idee. Zeker als het met gesloten beurs kan.

Het voordeel van R4 is dat ze hun eigen puinhoop mogen opruimen. Het nadeel is dat ze dat niet gaan doen. Het voordeel daarvan is dat ze nog een keer demissionair verder mogen. Maar voor wie is dat een voordeel?

Ik zou R<1 willen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:54

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Proton_ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:39:

Het voordeel van R4 is dat ze hun eigen puinhoop mogen opruimen. Het nadeel is dat ze dat niet gaan doen. Het voordeel daarvan is dat ze nog een keer demissionair verder mogen. Maar voor wie is dat een voordeel?
het grootste voordeel nu is dat een deel van de partijen die de sstructurele puinhopen hebben opgebouwd er nu ook mee zitten. Van heel wat schandalen is het deksel van de beerput gelicht en die blijven dooretteren omdat men nu kan zien hoe partijideologie en marketing wel stemmen kan ronselen, maar geen problemen oplost.

Men moet nu oa oplossen:
- stikstofcrisis
- pfas
- klimaatakkoord (hebben we al jaren geen bal mee gedaan buiten schijnconstructies zoals het energielabel voor woningen): urgendauitspraken is weinig tot niets mee gedaan, fijn je eigen wetboek negeren
- toeslagenaffaire (nog altijd niets voor opgelost)
- zorgpersoneel rent gillend de deur uit (rekening van zoveel jaren lang elk grammetje vet proberen weg te snijden voor de heilige efficiëntie)
- sociale woningbouw / woningbouw is gekaapt door buitenlandse investeerders en eigen woningbouwcorporaties zijn uitgehold

Laat dit maar fijn dooretteren als men eerder weigerde er iets aan te doen. Ik hoop oprecht dat ook een Urgenda dan maar keihard voor de rechtbank wordt uitgevochten, desnoods tot het punt waar de EU Nederland terecht gaat wijzen of for all I care met boetes gaat beginnen. En dat er ook voor alle andere zaken waar de overheid eigen wetboeken maar negeert omdat het de partijagenda niet dient, gewoon rechtzaken worden aangespannen. Nu is het ook hopen dat de eerste kamer kritischer gaat kijken naar wetsvoorstellen en geen koehandel meer bedrijft: slechte wetten gewoon niet erdoor stemmen en retour afzender.

Hebben we nu alleen nog een regering nodig die onder nieuwe bestuurscultuur verstaat 'we gaan eens naar onze eigen wetten handelen' for starters of in de volgende verkiezingen erop wordt afgerekend als ze door gaan met niets doen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Dat zal voornamelijk interessant zijn voor de enorme "fabrieken" die de kinderopvang tegenwoordig is geworden. Meer overheidsgeld pompen in een subsidiesector die nu al personeelstekorten heeft gaat weinig goeds opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:42

JJJ

Wat ik me nog afvraag: de formatie is nog steeds gaande. Een aantal maanden geleden ging het erover dat een minderheidskabinet koste wat kost vermeden wordt door Rutte & co omdat de machtspolitiek anders niet meer goed werkt.

Nu wordt er gezegd dat de formatie voor de kerst rond gaat zijn. Hoe kunnen ze dit zeggen? Ik heb nu niet het idee dat er een progressieve partij klaar staat om geslachtofferd te worden in de aanstaande coalitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 14:42
JJJ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:19:
Wat ik me nog afvraag: de formatie is nog steeds gaande. Een aantal maanden geleden ging het erover dat een minderheidskabinet koste wat kost vermeden wordt door Rutte & co omdat de machtspolitiek anders niet meer goed werkt.

Nu wordt er gezegd dat de formatie voor de kerst rond gaat zijn. Hoe kunnen ze dit zeggen? Ik heb nu niet het idee dat er een progressieve partij klaar staat om geslachtofferd te worden in de aanstaande coalitie.
Ze zijn een meerderheidskabinet aan het formeren van VVD, D66, CDA en CU.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online

Het ideale scenario was inderdaad de aanwezigheid van een progressieve partij om te slachtofferen, men zit er al immers zo lang dat de rekening langzaam aan thuis komen. Aangezien men niet wil werken moet men dan één gek hebben die dat wel wil, die kan kan afgeserveerd worden.

Na analyse van de “Even Tot Hier” uitzending is de kogel door de kerk, er ontstaat perceptieproblematiek die bereik kan aantasten, dus men pakt op waar men een half jaar geleden al was en gaat maar over tot doorstart van meer van hetzelfde als de vorige keer.

Dit vereist een stringente focus op “never waste a crisis”, “shock doctrine wrapped in normal” en “dodge, deny, distract, derail”. Alles wordt gericht op het overtillen van rekeningen naar een volgende periode én escalatie van focus voor het communicatielegioen op de arena van collectieve perceptie niet-machtspolitieke partijen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 18:34
Virtuozzo schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:48:
[...]

Het ideale scenario was inderdaad de aanwezigheid van een progressieve partij om te slachtofferen, men zit er al immers zo lang dat de rekening langzaam aan thuis komen. Aangezien men niet wil werken moet men dan één gek hebben die dat wel wil, die kan kan afgeserveerd worden.

Na analyse van de “Even Tot Hier” uitzending is de kogel door de kerk, er ontstaat perceptieproblematiek die bereik kan aantasten, dus men pakt op waar men een half jaar geleden al was en gaat maar over tot doorstart van meer van hetzelfde als de vorige keer.

Dit vereist een stringente focus op “never waste a crisis”, “shock doctrine wrapped in normal” en “dodge, deny, distract, derail”. Alles wordt gericht op het overtillen van rekeningen naar een volgende periode én escalatie van focus voor het communicatielegioen op de arena van collectieve perceptie niet-machtspolitieke partijen.
Het enige dat ik in deze context niet begrijp is waarom Rutte zo nodig wil blijven zitten. Die zal toch ook begrijpen dat de badkuip een keer overloopt?

Of blijft hij enkel zitten om te pogen de deksel op de beerput te houden?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:28

Seraphin

Meep?

alexbl69 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:20:
[...]

Het enige dat ik in deze context niet begrijp is waarom Rutte zo nodig wil blijven zitten. Die zal toch ook begrijpen dat de badkuip een keer overloopt?

Een mogelijkheid om rekening mee te houden is dat ijdelheid een rol speelt: langstzittende premier van NL ooit.

Daarnaast kan ik me ook goed voorstellen dat de positie van "de macht" in zekere zin verslavend werkt. Zo heel veel alternatieven zijn er voor hem ook weer niet; hij heeft altijd ontkent een Europese positie te ambiëren (en ja ik weet hoe weinig betrouwbaar dergelijke uitspraken zijn, in het bijzonder bij deze persoon), hij staat volgens mij ook niet (meer) lekker op t plaatje in "Europa".

Binnen NL zijn de opties dan beperkt, zéker als je de aanname van ijdelheid / machtshonger doortrekt; vanuit dat perspectief is bv een positie als partner bij de Big4 ook gewoon een matig baantje waarin je (weliswaar goedbetaald) andermans problemen oplost ipv zélf aan de touwtjes trekt.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:20:
[...]

Machtspolitieke functie, duale focus voor zowel intern als extern. Plus, ook een gevolg van de enorme invloed van externe consultatie op de organisatie en besluitvorming van de partij zelf.

Het is eigenlijk net als bij de Republikeinen in de VS. Er kan er maar een zijn, let shit flow up but keep the strong man yours cause you have to bank on marketing until you can introduce your own boy and take over.

Mark is een symboolfunctie die voor interne cohesie vereist is, wat ook extern gericht wordt. Het is een beetje toegepast verslavingsmodel / normalisatie model bij never waste a crisis. En tja, er is ook niets anders meer.

Dat hij zelf wil blijven zitten is een kwestie van legacy / ego bij eigen ontlenen van identiteit aan positie. Klassiek eigenlijk, 7 jaar over geschiedenis doen dus zelf de geschiedenis in willen want je bent onzelfstandig gemaakt, dan moet je toch wat.

Dat hij voor externe consultatie moet blijven zitten, tja, ik ben bang dat het Nederlandse publieke debat niet aan die verkenning wil.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:15:
[...]

Dat zal voornamelijk interessant zijn voor de enorme "fabrieken" die de kinderopvang tegenwoordig is geworden. Meer overheidsgeld pompen in een subsidiesector die nu al personeelstekorten heeft gaat weinig goeds opleveren.
Ik snap sowieso die drang naar gratis kinderopvang niet.

Het staat lijnrecht tegen de klimaatdoelen en juist die gaan hoe dan ook een grote rol spelen de komende jaren. Dat kan niet zonder een kritische blik op het indammen van de wereldbevolking. De kindsubsidies passen daar dan niet in, zeker niet boven het eerste kind. Dat juist de progressieve partijen zowel klimaat als kinderopvang willen botst hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

sambalbaj schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:39:
[...]

Het staat lijnrecht tegen de klimaatdoelen en juist die gaan hoe dan ook een grote rol spelen de komende jaren. Dat kan niet zonder een kritische blik op het indammen van de wereldbevolking. De kindsubsidies passen daar dan niet in, zeker niet boven het eerste kind. Dat juist de progressieve partijen zowel klimaat als kinderopvang willen botst hier.
Daarnaast is het ook verstandiger om in te zetten op minder werken, i.p.v. meer, in het licht van diezelfde klimaatcrisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wij van wc eend.
En natuurlijk is dit het groenste kabinet Rutte ooit als je meer doet dan kicking the can waar de vorige kabinetten Rutte zo behelst in waren. Maar eerder gedwongen gelet op Urgenda uitspraak dan intrinsiek van binnenuit die urgentie voelen. Terwijl met de verduurzamingsbussiness genoeg te verdienen valt. Iets wat de VVD als partij van de grote lobbypartijen garen spint.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Grote zorgen kabinet over Schiphol, aantal vluchten mogelijk fors omlaag

Mogelijk moeten er ingrijpende maatregelen worden genomen om de toekomst van Schiphol veilig te stellen. Juridische adviseurs van het demissionaire kabinet adviseren draconische maatregelen omdat de luchthaven niet voldoet aan stikstofregels en regels op het gebied van geluid en overlast. Ook beschikt de luchthaven niet over een natuurvergunning. Binnen het kabinet zijn er grote zorgen over de kwestie, zo zeggen bronnen tegen de NOS.
surprisedpikachu.jpg

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:10

ManiacsHouse

Scheisse!

Benieuwd met wat voor truukje ze nu weer komen nu er een volgend project is afgeschoten door de rechter.
https://www.nu.nl/binnenl...it-over-amercentrale.html
De rechter vindt het onwenselijk dat de wet het mogelijk maakt dat ooit vergunde stikstofrechten "lukraak" worden ingezet. Dat is volgens de rechter gebeurd bij de Amercentrale, reden waarom die vergunning woensdag is vernietigd.
Want boerderijen opkopen en daarmee de boel afdekken met eerder vergunde stikstof rechten is dus nu een bom onder gelegd...

Too little too late...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Tja. Papieren werkelijkheden zullen op een zeker moment altijd tegen de realiteit oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:04:
[...]

Als de uitgelekte plannen overeenkomen met het regeerakkoord wordt de VVD achterban ook niet blij, om over boeren binnen het CDA en de CU nog maar te zwijgen.

Het hoogst haalbare compromis dus.
De achterban van een VVD is weinig gekend in toetsing of beoordeling op anders dan korte afstand / termijn. Men volgt. Zet er wat crisis bij, wat PR, klaar.

Misschien hard, maar wel waar.

Het CDA is meer interessant. Sociale geografie speelt daar een flinke rol. Misschien meer nog dan Omtzigt.

Een CU, nu ja, ik hoop van niet, maar ik voorzie een stille strijd in hun achterkamers. Simplistisch gesteld, de stromen Segers / Slob.

Maar inderdaad, men heeft geen zondebok kunnen vangen. Dit bleef over. Maar goed, dat was een half jaar geleden reeds vastgezet.

Het wordt primair een media van media mechanismen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dawg schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:41:
[...]

Daarnaast is het ook verstandiger om in te zetten op minder werken, i.p.v. meer, in het licht van diezelfde klimaatcrisis.
Auw.

Auw.

Ik ben het met je eens, maar besef dat achter die deur een gigantische confrontatie ligt met de transitie naar oligarchie.

De heilige graal van productiviteit komt meteen op tafel, en vrijwel niemand in het Nederlandse publieke debat weet eigenlijk nog waar die vandaan komt, waar die op gestoeld is, en met name voor welke - politieke - effecten.

Er ligt dan ook meteen een heel groot probleem met de parade van Pen. Er wordt juist ontzettend hard ingezet om daar gestructureerde segregatiemechanismen bij te integreren (onderwijs, toeslagen, woningmarkt, krediet afhankelijkheid, ontkoppelen financiële voorzieningen van mechanismen als depositie et alii garantstellingen e.d.).

En dan het grootste probleem: burgers die als fout gesteld worden maar de tijd en de bestedingsruimte zouden krijgen om wat meer te kijken? In een kabinetsperiode waar het enkel PR kan en mag zijn? Auw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:44

Lordy79

Vastberaden

drooger schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:55:
[...]
Wie zijn 'wij' dan? Nederland? De EU? De hele wereld?

Ik vind de solidariteit met niet-Nederlanders een beetje doorgeslagen. Dat is een impopulaire mening, maar naar mijn mening help je eerst jezelf, dan je buurman, dan je straat, dan je stad en dan je land en dan de rest.

Maar de andere extreme, namelijk echt individualistisch denken is natuurlijk ook niet goed.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Ik heb begrepen dat maandag het coalitieakkoord wordt gepresenteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Aangeleerde gedragslijn, exact hetzelfde fundament als bij een HRA. Er liggen vier pijlers tegenwoordig:

- atomisering
- productiviteit
- normaliseren omzetmodellen
- normaliseren afwezigheid toetsingsmechanismen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Seraphin schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:54:
[...]

hij heeft altijd ontkent een Europese positie te ambiëren (en ja ik weet hoe weinig betrouwbaar dergelijke uitspraken zijn, in het bijzonder bij deze persoon), hij staat volgens mij ook niet (meer) lekker op t plaatje in "Europa".
Ik denk dat je als premier van Nederland veel meer invloed hebt op Europees beleid dan als eurocommissaris.
Timmermans heeft echt niet heel veel te vertellen. De enige functie die wel interessant zou zijn is voorzitter van de Europese commissie maar na DLD zal dat niet een NL gegeven worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:58:
[...]

Ik vind de solidariteit met niet-Nederlanders een beetje doorgeslagen. Dat is een impopulaire mening, maar naar mijn mening help je eerst jezelf, dan je buurman, dan je straat, dan je stad en dan je land en dan de rest.

Maar de andere extreme, namelijk echt individualistisch denken is natuurlijk ook niet goed.
Het is geen solidariteit 😎 Wel eigen belang. Dit is een discussie die overheerst wordt door narratieven, en allerlei invulling vanuit verschillende politieke hoeken, maar in de kern liggen hier een paar centrale debatten:

- de rol van overheid
- de (cor)relatie collectieve functionaliteit / individuele operabiliteit
- het belang van onderhoud / investering
- de realiteit van verwevenheid
- de beperking van command & control (grotere complexiteit vereist het tegengestelde)

Hier ligt een behoorlijke confrontatie, maar niet een van ordening - al is er veel afgebroken, de basis van onze ordening - nationaal en Europees - is nog altijd geworteld in de mechanismen, structuren en concepten die ons onze enorme welvaartsopbouw en stabiliteit geleverd hebben. Probleem is echter wel dat heel veel van politieke en ideologische narratieven daar nog maar weinig overeenkomst mee hebben / willen (en überhaupt weinig op realiteit gebaseerd zijn).

Het is veel meer een probleem van partijpolitiek (primair rechts / pseudo-rechts waar men een 180 graden draai gemaakt heeft t.a.v. politieke economie én ideologie in die tijd van opbouw), en een probleem van aangeleerd geloofsgedrag binnen sociaal-economische weefsels.

Dat eerste, dat is een flinke dobber, dat tweede, dat hoeft echt geen probleem te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 08-12-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:05:
[...]

Ik denk dat je als premier van Nederland veel meer invloed hebt op Europees beleid dan als eurocommissaris.
Timmermans heeft echt niet heel veel te vertellen. De enige functie die wel interessant zou zijn is voorzitter van de Europese commissie maar na DLD zal dat niet een NL gegeven worden .
Het is een separate discussie, maar de soft power van Nederland op Europese niveaus is - ten gevolge van eigen handelen - steeds meer beperkt aan het worden. Het poppetje maakt nauwelijks nog iets uit, nu de rest van Europe de private fiscale hefbomen en het stoken zat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
help je eerst jezelf, dan je buurman, dan je straat, dan je stad en dan je land en dan de rest.
Ik help mezelf met een gezonde staat die dingen beter regelt dan ik voor mezelf zou kunnen - van vuilnis tot zorg en handhaving.

Bovendien heb ik individueel (vooralsnog) geen hulp nodig en voel ik ook geen entitlement ofzo :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Virtuozzo schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:10:
[...]
Het is een separate discussie, maar de soft power van Nederland op Europese niveaus is - ten gevolge van eigen handelen - steeds meer beperkt aan het worden.
Dat ben ik met je eens en het maakt ook niet heel veel uit of er een VVD, D66, CDA of pak-m-beet PvdA premier naar toe gaat.
Maar voor de persoon Mark Rutte is het m.i. interessanter om premier van NL te zijn dan eurocommissaris van -ik noem maar wat- mededinging.
En dat was de vraag: waarom wil Mark Rutte premier blijven?
En het antwoord is zoals jij ook al schreef: er zijn niet zoveel alternatieven en zeker geen alternatieven 'omhoog'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Proton_ schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:13:
[...]

Ik help mezelf met een gezonde staat die dingen beter regelt dan ik voor mezelf zou kunnen - van vuilnis tot zorg en handhaving.

Bovendien heb ik individueel (vooralsnog) geen hulp nodig en voel ik ook geen entitlement ofzo :)
Tuurlijk, ben ik met je eens en de staat moet goed functioneren, hebben we allemaal belang bij. Maar wat mij stoort is dat er ook Europese solidariteit is.
De staat moet zich primair op haar burgers richten en niet op andere landen.
Nu zie ik @Virtuozzo meteen weer belerend schrijven dat het in het belang van Nederland is om de EU bij elkaar te houden en die arme Grieken geholpen moeten worden omdat ze anders nog meer in de armen van de Chinezen of Russen worden gedreven... En daar heeft ie helaas ook wel gelijk in.

Er zijn gewoon weeffouten in de EU waaronder de Euro. Dat kun je m.i. beter een keer met pijn oplossen IPV het laten voortduren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
He leuk, stokpaardjes:
Het kabinet vreest voor een gedwongen inkrimping van Schiphol, omdat de luchthaven wordt gezien als een belangrijke motor voor de economie en het vestigingsklimaat.
Maar of het feitelijk klopt? Advies van vijf (!) jaar geleden:
Schiphol en de haven van Rotterdam zijn niet langer de motor van de Nederlandse economie, zegt de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur. Daarom pleit de Raad ervoor om het zogenoemde mainportbeleid tegen het licht te houden. Dat houdt in dat de overheid zijn aandacht en investeringen minder moet concentreren op de behoeftes van de haven en luchthaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

Laten we beginnen met de inwoners van Nederland, al dan niet voorzien van Nederlands paspoort of id-bewijs.
Of als je het nog kleiner wilt hebben, met mensen die niet in je eigen bubbel zitten.
Toch is er nog steeds een meerderheid van 63 procent niet enthousiast over de toekomst van Nederland. Zij maken zich voornamelijk zorgen over de verruwing van de omgangsvormen, het vluchtelingenprobleem en de stand van gezondheidszorg.
Bron: https://www.bnr.nl/nieuws...r-over-stand-van-het-land

Dat is toch echt iets dat je imho niet oplost door te blijven volgen, in de vrij logische, denkwijze die jij schetst waarbij je van lokaal naar globaal gaat.
Ik denk dat je dan een eiland-effect krijgt waarbij de mensen waarmee het goed gaat het wel best vinden zo, want in hun bubbel gaat het goed.
Eigenlijk zoals het nu ook is.
En als de meerderheid dat prima vindt, oké, maar volgens mij wil de meerderheid toch wel verandering hierin.

Heel gek schertsend, als iedere Nederlander 1% van zijn spaarrekening zou kunnen opofferen om geen armoede meer te hebben in Nederland, hoeveel Nederlanders zouden dan bereid zijn om het te doen?

Of misschien actueler, hoeveel Nederlanders zijn bereid om wat minder sociale contacten te hebben om zo ergere maatregelen niet nodig te hebben?

Ik heb er zelf wel moeite mee, want met de huidige regering word ik ook argwanend.
Als je een "supergaaf" land wil hebben en houden, dan zal je in mijn ogen toch soms ook moeten kiezen voor zaken die beter zijn voor onze samenleving (waar je indirect ook weer van profiteert), ook al is dat iets meer in je eigen nadeel.
En in welke vorm dat dan is, zoals bijv. bestaanszekerheid bieden, daar is natuurlijk volledig over te discussiëren.

Een beter Nederland ga je niet krijgen omdat een partij jou iets meer loon of spaargeld geeft, dat zit toch echt in andere partijpunten.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
ManiacsHouse schreef op woensdag 8 december 2021 @ 18:20:
[...]

Benieuwd met wat voor truukje ze nu weer komen nu er een volgend project is afgeschoten door de rechter.
https://www.nu.nl/binnenl...it-over-amercentrale.html

[...]

Want boerderijen opkopen en daarmee de boel afdekken met eerder vergunde stikstof rechten is dus nu een bom onder gelegd...

Too little too late...
Wellicht een Programma Aanpak Schiphol (PAS)? Ik kan het even niet plaatsen, maar ergens komt die afkorting me bekend van voor. O-)

On a more serious note, zal wel weer een combinatie van pappen, nathouden, geitenpaadjes en het probleem voor ons uitschuiven worden, net zoals we met de landbouw doen. Ondertussen wordt het probleem steeds groter en onhoudbaarder, maar après nous, le déluge. En aan het eind is het probleem zo groot dat je zegt van "maar het is niet realistisch om ons nu nog aan de regels te gaan houden, dat zou te ingrijpend zijn". Ook dat zie je nu al met het stikstofprobleem waar er voor gepleit wordt om maar natuurgebieden te schrappen. Alleen jammer dat dat geitenpaadje niet mag van Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

drooger schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:29:
[...]
Laten we beginnen met de inwoners van Nederland, al dan niet voorzien van Nederlands paspoort of id-bewijs.
Of als je het nog kleiner wilt hebben, met mensen die niet in je eigen bubbel zitten.
Prima idee maar voordat je dat doet graag de illegale mensen uitzetten. (Weet ik, is niet uitvoerbaar)
Dat is toch echt iets dat je imho niet oplost door te blijven volgen, in de vrij logische, denkwijze die jij schetst waarbij je van lokaal naar globaal gaat.
In mijn religie is het een deugd om 10pct van het inkomen weg te schenken aan arme mensen. En de regel is dat je daar begint met de buren, etc.
Dat vind ik een uitstekende methode..
Heel gek schertsend, als iedere Nederlander 1% van zijn spaarrekening zou kunnen opofferen om geen armoede meer te hebben in Nederland, hoeveel Nederlanders zouden dan bereid zijn om het te doen?
Een hoop zullen zeggen: ik betaal die 1pct al in de vorm van box-3 belasting. En ze hebben gelijk.
Het probleem is dat er een jaar later weer nieuwe armen zullen zijn. Een deel door hun eigen schuld, een ander deel door pech / calamiteit waar ze niks aan kunnen doen.
Nee, nogmaals, ik geloof veel meer in lokale hulp en mensen die het financieel heel goed hebben zouden m.i. het beste een gezin kunnen zoeken die ze 1-op-1 helpen ipv nog meer belasting heffen, etc. Overigens kun je ook helpen op vele andere manieren dan alleen geld.
Of misschien actueler, hoeveel Nederlanders zijn bereid om wat minder sociale contacten te hebben om zo ergere maatregelen niet nodig te hebben?
Dat vind ik wel een goed voorbeeld want iedereen kan dit doen of laten en het kost geen geld.
Maar vergeet niet dat deze situatie al bijna 2 jaar duurt en er niet oneindig lang verwacht kan worden dat men de sociale contacten beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:17:
[...]

Tuurlijk, ben ik met je eens en de staat moet goed functioneren, hebben we allemaal belang bij. Maar wat mij stoort is dat er ook Europese solidariteit is.
Nu zie ik @Virtuozzo meteen weer belerend schrijven dat het in het belang van Nederland is om de EU bij elkaar te houden en die arme Grieken geholpen moeten worden omdat ze anders nog meer in de armen van de Chinezen of Russen worden gedreven... En daar heeft ie helaas ook wel gelijk in.

Er zijn gewoon weeffouten in de EU waaronder de Euro. Dat kun je m.i. beter een keer met pijn oplossen IPV het laten voortduren.
Ik zou niet zeggen dat het weeffouten zijn. Er ligt een progressie van ontwikkeling die
1) versneld, vervolgens
2) geblokkeerd en toen
3) gekaapt is geworden.

Daar wringt de schoen.

Nu na Brexit zijn correcties mogelijk. Sterker nog, de onvermijdelijkheid daarvan is een van de hoofdreden en van het forceren van Brexit. Nederland staat daarbij langzaam alleen, en daar ligt een waarschuwing, neofeodaal corporatisme denkt in zero sum.

Simplistisch gesteld zijn er twee deuren:

- het forceren van status quo regressie. Dit is waar Den Haag staat trouwens, naast Hongarije e.d. en de transnationale lobbies.
- het navigeren in correcties. Niet-autoritaristisch Europa, eenvoudig gezegd.

Nu ja, het eerste wordt politiek voorgesteld als revisie. Dat is gewoon het Thatcher draaiboek (pijnlijk, destructief). Maar revisie is niet hetzelfde als correctie.

Wat dat aangaat is de COVID crisis een flink probleem voor de soft power van Den Haag. Het exceptionalisme zakt door de grond. De mechanismen scheppen louter schadelast. De rest van Europa prikt juist in deze crisis er nog meer doorheen dan daarvoor bij alle onderzoeken en publicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Lordy79 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:45:
[...]

Prima idee maar voordat je dat doet graag de illegale mensen uitzetten. (Weet ik, is niet uitvoerbaar)
Spreek er eens met Cohen over 😎 Dat was de laatste politicus die een warempel uitvoerbaar plan had, dusdanig dan welke toetsing er ook op losgelaten werd het steeds pijnlijker werd (et legde bloot de intentie tot gebruik van problematiek bij het aanwezige beleid). Het is niet zonder reden dat hij zo grondig afgeserveerd werd.
[...]

In mijn religie is het een deugd om 10pct van het inkomen weg te schenken aan arme mensen. En de regel is dat je daar begint met de buren, etc.
Dat vind ik een uitstekende methode..

[...]

Een hoop zullen zeggen: ik betaal die 1pct al in de vorm van box-3 belasting. En ze hebben gelijk.
Het probleem is dat er een jaar later weer nieuwe armen zullen zijn. Een deel door hun eigen schuld, een ander deel door pech / calamiteit waar ze niks aan kunnen doen.
Nee, nogmaals, ik geloof veel meer in lokale hulp en mensen die het financieel heel goed hebben zouden m.i. het beste een gezin kunnen zoeken die ze 1-op-1 helpen ipv nog meer belasting heffen, etc. Overigens kun je ook helpen op vele andere manieren dan alleen geld.
Het een sluit het ander niet uit. Maar wat wij doen is een langzame herordening naar charity constructs bij decentralisatie. Lang verhaal kort, de onderzoeksbasis daarvan is gebruik van gedachtegoed om sociaal-economische weefsels te ontwrichten ten gunste van fiscale hefbomen.

Wij investeren in segregatie, gentrificatie en zo meer en dus is er wederom trendmatigheid waar de richting van de trend omgepoold is geworden.

Hier zit een uitdaging van perspectief. We zijn gewend geraakt om binaire kaders en lineaire relaties als gegeven aan te nemen. Terwijl de correlaties altijd anders blijken te liggen.
[...]

Dat vind ik wel een goed voorbeeld want iedereen kan dit doen of laten en het kost geen geld.
Maar vergeet niet dat deze situatie al bijna 2 jaar duurt en er niet oneindig lang verwacht kan worden dat men de sociale contacten beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:19
NMH schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:24:
[...]

He leuk, stokpaardjes:

[...]
Maar gelukkig was er redding in zicht.
In de provincie was een nieuwe luchthaven gebouwd waarnaar wat vluchten verplicht werden overgeheveld zodat Schiphol weer verder kon. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
NMH schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:29:
[...]

Wellicht een Programma Aanpak Schiphol (PAS)? Ik kan het even niet plaatsen, maar ergens komt die afkorting me bekend van voor. O-)

On a more serious note, zal wel weer een combinatie van pappen, nathouden, geitenpaadjes en het probleem voor ons uitschuiven worden, net zoals we met de landbouw doen. Ondertussen wordt het probleem steeds groter en onhoudbaarder, maar après nous, le déluge. En aan het eind is het probleem zo groot dat je zegt van "maar het is niet realistisch om ons nu nog aan de regels te gaan houden, dat zou te ingrijpend zijn". Ook dat zie je nu al met het stikstofprobleem waar er voor gepleit wordt om maar natuurgebieden te schrappen. Alleen jammer dat dat geitenpaadje niet mag van Europa.
Programma Omvangrijke Expansieve Transitie Schiphol
POETS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
D-dark schreef op woensdag 8 december 2021 @ 23:10:
[...]

Maar gelukkig was er redding in zicht.
In de provincie was een nieuwe luchthaven gebouwd waarnaar wat vluchten verplicht werden overgeheveld zodat Schiphol weer verder kon. ;)
“Als het niet hier kan, dan spreiden we de boel toch? Ruimte zat elders! We maken er een gedistribueerd omzetmodel van!”

… ik kan het me nog herinneren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Lordy79 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:17:
[...]

Omdat we als land geen reet meer in te brengen hebben op het wereld toneel en mensen dat eens tussen hun oren moeten krijgen. Dus dat we als europeese burgers samen moeten optrekken om nog iets zinnigs te kunnen zeggen op het wereld toneel. Daarom zijn we in het verleden ook van dorp, stad, stadstaat, gewest, provincie, rijk naar land gegaan. Omdat je overheid gelijke trend moet houden aan de omvang van handel en kapitaal.

Met de huidige technologie en mobiliteit is je buurman net zo ver weg als de gemiddelde Griek.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

1. gratis kinderopvang voorkomt dat het krijgen van kinderen een luxeartikel gaat worden. Het is in feite een subsidie die vanuit de overheid komt omdat salarissen voor veel mensen te karig zijn.

2. kinderen staan niet tegenover klimaatdoelen. Dit is een narratief wat al veelvuldig overhoop is gehaald in het klimaattopic. De TLDR: de wereldbevolking zal vanzelf minder worden vanaf dat er meer welvaart is, veel Europese landen hebben al vergrijzing, dus de aantallen inwoners groeien nog, maar dat heeft te maken met het feit dat mensen steeds ouder worden, er zit dus 'lag' op de sterfte so to say.
Daarbij: bij kinderen weten we niet wat de klimaatimpact is: als ze gaan leven zoals wij leven dan is die impact er. Als ze hun levensstijl aanpassen dan is die impact er mogelijk niet.

@Lordy79 er zijn wel meer belastingen nodig, echter (en ik denk dayt dat ook is wat jij bedoeld) moeten die niet van de middenklasse komen. We faciliteren nu veel bedrijven die geen ene moer bijdragen aan ons land (Amazon, de bergen datacenters, enz). Er zal ook van overheidswegen prima gesneden moeten worden in het 'corporate socialism'. Shell is hier een sterk voorbeeld van: zij vangen heel wat subsidie voor hun greenwashing. Wat geen oplossing is, is wat jij voorstelt: het laten dobberen op een morele overtuiging dat we x percentage afstaan aan anderen op basis van vrijwilligheid. Dat is gewoon libertarisch denken en dat zal voor geen ene meter werken als het standalone is (*waardering heb ik er voor als mensen dat doen binnen onze maatschappij, dat spreekt voor zich, maar het is geen vervanging voor belasting heffen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
polthemol schreef op donderdag 9 december 2021 @ 08:52:
[...]
1. gratis kinderopvang voorkomt dat het krijgen van kinderen een luxeartikel gaat worden. Het is in feite een subsidie die vanuit de overheid komt omdat salarissen voor veel mensen te karig zijn.
Heb je het idee dat een kind nu een luxeartikel is? Ik kan helaas geen onderbouwende cijfers vinden over type gezinnen en hoeveelheid kinderen o.b.v. inkomen, maar ik heb sterk het idee dat lagere inkomen gezinnen vaak groter zijn dan hoog inkomen gezinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:11:
[...]
Heb je het idee dat een kind nu een luxeartikel is?
niet wat ik zeg. Maar dat kan het wel worden als elke vorm van bijdragen/toeslagen voor kinderen geschrapt zou worden. Het is onderdeel van nivellering immers.

Men wil ook dat mensen zoveel mogelijk uren blijven draaien ('goed voor de economie!'), dus dan zul je iets moeten doen voor als er kinderen zijn. Meer inkomen (daar zijn veel bedrijvne niet zo goed in) of kinderopvang regelen.

Doe je die zaken niet, dan gaat het krijgen van kinderen iets van luxe worden ja.
Ik kan helaas geen onderbouwende cijfers vinden over type gezinnen en hoeveelheid kinderen o.b.v. inkomen, maar ik heb sterk het idee dat lagere inkomen gezinnen vaak groter zijn dan hoog inkomen gezinnen.
zonder cijfers kan ik niets met dat idee. Maar goed, mogelijk, als die relatie er al is, kun je het ook nog zoeken op het punt van anti-conceptie, waarvoor men ook mag betalen (vrije toegang tot anti-conceptie, verlaagt het aantal zwangerschappen). Maar dan nog is de vraag: is dit relevant? Want als dat een probleem is, ben je in feite aan het pleiten voor een al dan niet indirecte limiet op het aantal kinderen en dan kom je weer terug op het punt 'luxeartikel'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
polthemol schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:20:
[...]

zonder cijfers kan ik niets met dat idee. Maar goed, mogelijk, als die relatie er al is, kun je het ook nog zoeken op het punt van anti-conceptie, waarvoor men ook mag betalen (vrije toegang tot anti-conceptie, verlaagt het aantal zwangerschappen). Maar dan nog is de vraag: is dit relevant? Want als dat een probleem is, ben je in feite aan het pleiten voor een al dan niet indirecte limiet op het aantal kinderen en dan kom je weer terug op het punt 'luxeartikel'.
@Piet_Piraat7
Ik kan in CBS statline geen doorsnede vinden van gezinsgrootte en inkomen, maar wel een maatwerk tabel:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...naar-kenmerken-huishouden
Leef je uit met je excel-fu :p
Wel groepen samengevoegd tot "twee of meer kinderen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@boxlessness :D ik vond ook wat halve statistieken, maar ik kan helaas tussen mijn werk door niet even rustig hier voor zitten. Ik heb eerder wel een filmpje gezien van Kurzgesagt (YouTube kanaal met wetenschap eenvoudig uitgelegd) over de relatie tussen welvaart en aantal kinderen. Dat was wereldwijd gericht en niet op Nederland uiteraard, maar de conclusie in een notendop; des te welvarender des te minder kinderen per gezin. Vandaar dat ik vraagtekens zet bij een kind als luxeartikel. Ja, dat kan het worden als alle toeslagen worden geschrapt. Als, als.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:49:
@boxlessness :D ik vond ook wat halve statistieken, maar ik kan helaas tussen mijn werk door niet even rustig hier voor zitten. Ik heb eerder wel een filmpje gezien van Kurzgesagt (YouTube kanaal met wetenschap eenvoudig uitgelegd) over de relatie tussen welvaart en aantal kinderen. Dat was wereldwijd gericht en niet op Nederland uiteraard, maar de conclusie in een notendop; des te welvarender des te minder kinderen per gezin. Vandaar dat ik vraagtekens zet bij een kind als luxeartikel. Ja, dat kan het worden als alle toeslagen worden geschrapt. Als, als.
Maar dat is niet wat ik beweerde, dat een kind een luxeartikel is nu. Wel dat wanneer het punt van hierboven ergens werd uitgevoerd (dus schrappen van kindergerelateerde zaken of bv. kinderopvang (denk even trouwens aan de toeslagaffaire, die zou je hiermee meteen oplossen voor in de toekomst ;) ) dat kinderen krijgen een luxeartikel gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Piet_Piraat7 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:49:
Heb hetzelfde probleem :p Vind het wel interessant om een grafiekje te kleien van dit onderwerp, maar die tabel in de link is niet helemaal triviaal dat ik die in 10 minuten heb gemaakt.
Ik ken dat filmpje ook van Kurtgesagt, en ook op TED heb ik daar eens een presentatie van gezien.

Wat betreft jullie discussie, ik ben van mening dat de gratis opvang WEL een goed idee is. Dat populatiebeperking in de context van klimaat een goed idee is daar ga ik in mee. Maar door er een financiele "straf" aan te hangen door opvang duur te maken leg je de rekening neer bij het kind. Het kind dat er geen keuze in heeft gehad om geboren te worden.
Ik ben namelijk van mening dat opvang een belangrijke rol kan spelen in de ontwikkeling van het kind plus dat het een controlemechanisme is om te zien of de thuissituatie goed is.
Ik geloof niet dat mensen kinderen als "luxe-artikel" zien, en met hun volle verstand vooraf het rekensommetje maken. Dus door er een negatieve financiele prikkel aan te hangen leg je eigenlijk de rekening neer bij het kind, niet de ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@boxlessness ik ben ook van mening dat gratis kinderopvang een goed idee is :) maar dat komt ook vooral omdat mijn kleine een rib uit mijn lijf kost elke maand op de opvang. Daarbij deel ik de mening dat kinderopvangkosten geen dealbreaker zou mogen zijn voor het wel of niet krijgen van kinderen, ik betwijfel alleen of dat nu zo is (of zou worden).

[ Voor 11% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 09-12-2021 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 23:59
200 miljoen overmaken naar toeslagaffairemensen: na meer dan een jaar nog niets. 150 miljoen voor een schilderij: binnen een dag geregeld. En Rutte maar zetels scoren. Naïeve me just cannot compute.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rene44 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:35:
200 miljoen overmaken naar toeslagaffairemensen: na meer dan een jaar nog niets. 150 miljoen voor een schilderij: binnen een dag geregeld. En Rutte maar zetels scoren. Naïeve me just cannot compute.
Hoewel ik met je eens ben dat het belachelijk is dat het zo lang duut, is dit natuurlijk wel een beetje goedkoop.

1 factuur van 150 miljoen is makkelijker te voldoen dan 10.000 facturen die misschien tussen de 2000 en 200.000 liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene44
MikeyMan schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:38:
[...]

Hoewel ik met je eens ben dat het belachelijk is dat het zo lang duut, is dit natuurlijk wel een beetje goedkoop.

1 factuur van 150 miljoen is makkelijker te voldoen dan 10.000 facturen die misschien tussen de 2000 en 200.000 liggen.
Correct me if im wrong maar het was een vast bedrag van 30k voor een groep mensen die voor 80-90% al bekend was. En niemand of weinig hebben daadwerkelijk dat geld gezien. De coronasteun voor 600000 ondernemers was binnen 8 weken geregeld en binnen 12 weken uitbetaald. Ik ben zelf uitvoerend ambtenaar; hoewel het een grote groep is zou en had dit allang geregeld moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rene44 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:42:
[...]

Correct me if im wrong maar het was een vast bedrag van 30k voor een groep mensen die voor 80-90% al bekend was. En niemand of weinig hebben daadwerkelijk dat geld gezien. De coronasteun voor 600000 ondernemers was binnen 8 weken geregeld en binnen 12 weken uitbetaald. Ik ben zelf uitvoerend ambtenaar; hoewel het een grote groep is zou en had dit allang geregeld moeten zijn.
Eerste wel, laatste niet.

Dat is het probleem: ze wisten en weten niet wie deze groep is. In onze gemeente stroomde de claims dat mensen slachtoffer van deze affaire binnen nadat de 30k was afgekondigd. We gingen in 1 maand tijd van 6 mensen naar de 43. En dat is twijfelachtig op zijn minst.

Tel daarbij de zeer slechte dossiervoering aan zijde van de overheid en je hebt je probleem te pakken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
[...]

En dat is dan de beeldvorming: "Wat ze zeuren ze nu, ze hebben toch allang 30k gehad?"

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

een groot gedeelte is met die 30K alleen maar verder in de problemen gekomen omdat deurwaarders zagen dat er weer wat te halen was, waardoor ze nog altijd in dezelfde ellende zitten, alleen nu ook ontdaan van hun compensatie.

De bedragen waar het bij veel om gaat zijn vele malen groter, om maar te zwijgen over schade die niet te herstellen is (denk aan kinderen die zijn weggehaald door jeugdzorg). Die 30K was dus maar wat zakgeld zodat de politieke schade mee ging vallen (er waren verkiezingen in aantocht, remember ;) Dit was een heel snel en makkelijk iets om te roepen). Het is ook geen genoegdoening of oplossing voor de schade, hetgeen de overheid zelf ook al stelde.

Al is het wel tenenkrommend dat men eerder voor wat prestige gaat en daar grif de beurs voor trekt, dan capabel genoeg is om energie te steken in deze dossiers, vooral gezien men zo beducht was eerst dat toeslagenslachftoffers een paar euro te veel zouden kunnen krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door polthemol op 09-12-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Rene44 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:35:
Het schilderij is in principe een goede belegging al zal de staat t schilderij natuurlijk nooit verkopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene44
polthemol schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:53:
[...]

een groot gedeelte is met die 30K alleen maar verder in de problemen gekomen omdat deurwaarders zagen dat er weer wat te halen was, waardoor ze nog altijd in dezelfde ellende zitten, alleen nu ook ontdaan van hun compensatie.

De bedragen waar het bij veel om gaat zijn vele malen groter, om maar te zwijgen over schade die niet te herstellen is (denk aan kinderen die zijn weggehaald door jeugdzorg). Die 30K was dus maar wat zakgeld zodat de politieke schade mee ging vallen (er waren verkiezingen in aantocht, remember ;) Dit was een heel snel en makkelijk iets om te roepen). Het is ook geen genoegdoening of oplossing voor de schade, hetgeen de overheid zelf ook al stelde.

Al is het wel tenenkrommend dat men eerder voor wat prestige gaat en daar grif de beurs voor trekt, dan capabel genoeg is om energie te steken in deze dossiers, vooral gezien men zo beducht was eerst dat toeslagenslachftoffers een paar euro te veel zouden kunnen krijgen.
Oh, natuurlijk was het een publiek doekje voor het bloeden, waar elke 1ste lijns schuldhulpverlener had kunnen zeggen dat het een veel groter blik met wormen zou openen. Niet in de laatste plaats die achterlijke preferente positie van de belastingdienst zelf!

Maar na meer dan een jaar, diverse doorzaagmomenten in de 2e kamer zou je toch iets van uitvoering mogen verwachten. Als ik dan zie hoe rap die 150 miljoen even vrijgezet en betaald wordt voor een goddamn schilderij, daar zakt mijn ambtenaarlijke broek van af. Elke gemeente verzuipt in oplopende kosten jeugd, nu ook weer IT - er is (na anderhalf jaar coronabeleid om massaal thuis te werken) te weinig capaciteit om thuis te werken - maar 150 miljoen voor een schilderij, no problem! Ik kan er niet bij.
Lordy79 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:00:
[...]

Het schilderij is in principe een goede belegging al zal de staat t schilderij natuurlijk nooit verkopen.
En ik moet mensen uitleggen dat ze geen extra kwartiertje hulp in de huishouding mogen hebben of hulp met hun kinderen, want ik moet een wet zo goedkoop mogelijk uitvoeren, waardoor ze extra lang moeten revalideren, wat weer extra zorgkosten oplevert, wat weer hogere premies geeft en ook langere uitval van hun arbeidscapaciteit.

Omdat mensen in het rijksmuseum naar een schilderij van 150 miljoen moeten kunnen kijken. Dat belegingsargument is kul want het wordt nooit meer verkocht.

Het spijt me en misschien ligt het helemaal aan mij, maar ik kan dat niet verwerken.

[ Voor 18% gewijzigd door Rene44 op 09-12-2021 11:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Rene44 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:03:
[...]

Oh, natuurlijk was het een publiek doekje voor het bloeden, waar elke 1ste lijns schuldhulpverlener had kunnen zeggen dat het een veel groter blik met wormen zou openen. Niet in de laatste plaats die achterlijke preferente positie van de belastingdienst zelf!

Maar na meer dan een jaar, diverse doorzaagmomenten in de 2e kamer zou je toch iets van uitvoering mogen verwachten. Als ik dan zie hoe rap die 150 miljoen even vrijgezet en betaald wordt voor een goddamn schilderij, daar zakt mijn ambtenaarlijke broek van af. Elke gemeente verzuipt in oplopende kosten jeugd, nu ook weer IT - er is (na anderhalf jaar coronabeleid om massaal thuis te werken) te weinig capaciteit om thuis te werken - maar 150 miljoen voor een schilderij, no problem! Ik kan er niet bij.
Beide zijn hetzelfde: image en prestige :)

30K geven snel aan elke gedupeerde: image
een schilderij van 'de grootste schilder die Nederland heeft voortgebracht' terughalen voor een 150miljoen? Image en prestige

Stel je n uvoor dat je problemen daadwerkelijk moet oplossen, dat vereist inzicht, kunde en bovenal effectieve arbeid. Dat doen we liever niet, liever makkelijk scoren met wat PR-acties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Investeren in het welzijn van je inwoners (zou in deze context bijna het woord onderdanen weer gebruiken 8)7) is ook een goede belegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wie besluit er eigenlijk dat de overheid 150 miljoen euro uitgeeft aan een oud schilderijtje? Het kabinet is demissionair, voor dezelfde prijs koop je een JSF straaljager, dus ik mag toch hopen dat hier over gestemd is in de Tweede Kamer? Of heeft de minister dit zelf bepaald? Of gewoon een ambtenaar ergens op een ministerie? En hoe weten we dat er niet iemand een paar miljoen ergens op een bankrekening in Panama voor heeft gekregen?
Waarom vindt er geen veiling plaats door de verkoper? Is dat omdat ze weten dat geen enkele andere miljardair gek genoeg is om ook maar in de buurt van die 150 miljoen euro te gaan bieden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rene44 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:03:
En ik moet mensen uitleggen dat ze geen extra kwartiertje hulp in de huishouding mogen hebben of hulp met hun kinderen, want ik moet een wet zo goedkoop mogelijk uitvoeren, waardoor ze extra lang moeten revalideren, wat weer extra zorgkosten oplevert, wat weer hogere premies geeft en ook langere uitval van hun arbeidscapaciteit.

Omdat mensen in het rijksmuseum naar een schilderij van 150 miljoen moeten kunnen kijken. Dat belegingsargument is kul want het wordt nooit meer verkocht.

Het spijt me en misschien ligt het helemaal aan mij, maar ik kan dat niet verwerken.
Dat moet je echt ander werk gaan doen. Sorry dat ik het zeg "collega" maar als ambtenaar zou je moeten weten dat je dit niet tot een zero-sum kunt reduceren. En al helemaal niet incidenteel geld vergelijken met structureel geld. (1x schilderij, versus decennia lang die 15 minuten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

RemcoDelft schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:17:
Wie besluit er eigenlijk dat de overheid 150 miljoen euro uitgeeft aan een oud schilderijtje? Het kabinet is demissionair, voor dezelfde prijs koop je een JSF straaljager, dus ik mag toch hopen dat hier over gestemd is in de Tweede Kamer? Of heeft de minister dit zelf bepaald? Of gewoon een ambtenaar ergens op een ministerie? En hoe weten we dat er niet iemand een paar miljoen ergens op een bankrekening in Panama voor heeft gekregen?
Waarom vindt er geen veiling plaats door de verkoper? Is dat omdat ze weten dat geen enkele andere miljardair gek genoeg is om ook maar in de buurt van die 150 miljoen euro te gaan bieden?
2de en 1ste kamer besluit dit, want aanpassing van de begroting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:38
[...]

Ik vind niet dat de overheid in dit soort dingen moet beleggen met ons belastingsgeld, maar dat moet gebruiken voor operationele overheidskosten en investeringen voor onze maatschappij. Het argument dat de aankoop kan leiden tot extra inkomsten bij een expositie is een sterker argument (hetzij IMO nog steeds zwak, vergeleken bij ander investeringen in de cultuursector, zeker in coronatijden) dan dat het schilderij meer waard kan worden in de toekomst.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:06
RemcoDelft schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:17:
Van wat ik er van begreep komt een deel van het bedrag ook uit privaat geld. De mensen daarachter zullen ongetwijfeld hun invloed op de overheid gebruikt hebben om ze mee te laten betalen.

Persoonlijk vind ik het niet verkeerd dat we miljoenen in ons erfgoed steken. Wel vind ik het jammer dat dit in één schilderij gaat zitten en zie ik het geld liever gaan naar bijvoorbeeld het behoud van oude gebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:38
ErikT738 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 13:14:
[...]

Van wat ik er van begreep komt een deel van het bedrag ook uit privaat geld. De mensen daarachter zullen ongetwijfeld hun invloed op de overheid gebruikt hebben om ze mee te laten betalen.

Persoonlijk vind ik het niet verkeerd dat we miljoenen in ons erfgoed steken. Wel vind ik het jammer dat dit in één schilderij gaat zitten en zie ik het geld liever gaan naar bijvoorbeeld het behoud van oude gebouwen.
Ik zie nog liever dat het naar ondersteuning van de cultuursector in deze coronatijden gaat, anders zit je straks met een uitgeklede cultuursector, maar wel een mooi schilderij in het Rijksmuseum. Dan ga ik liever voor een betere verdeling. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:06
@Coffeemonster Tja, de cultuursector... Aan de ene kant ben ik het helemaal met je eens, aan de andere kant kan ik lang niet alles wat daaruit voort komt echt waarderen (als het allemaal heel wazig en conceptueel wordt bijvoorbeeld). Dan heb ik toch liever dat het in iets tastbaars wordt gestoken. Sowieso zou corona-steun niet uit het potje voor Nederlands erfgoed moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

De cultuursector is heel breed.
Als je kijkt; een groot deel van de broedplaatsen / begin carriere plekken voor muzikanten (i.e. kroegen met podium) hebben het nu wel heel erg zwaar.
Het is de vraag in hoeverre die 1) kunnen blijven bestaan, en 2) De kleine lokale cultuur zo kunnen blijven ondersteunen.

Hier lokaal kijken zijn de ketens voor rock/metal, indie/pop, en hip-hop allemaal flink beschadigd. Het is maar net de vraag wat overblijft.
Op de theater/dans kant heb ik weinig zicht, maar die lijken het ook niet zo goed te doen.
Zelfde geld eigenlijk voor de wat kunstzinnigere bioscoop.
Hell, ook lang-lopende jaarlijkse (lokale en landelijke) festivals hebben het moeilijk en gaan misschien kapot. Een deel daarvan zijn ook niet direct te vervangen.

Ik weet niet heel goed hoe je kan zorgen als overheid dat er geen grote gaten slaan in de aanwas.
Maar, wat je wel kan doen is zorgen dat de infrastructuur blijft bestaan zodat de mogelijkheid er na corona in ieder geval is om de cultuur te uiten.
Van (toegegeven ook niet voor mij) conceptuele kunst, tot een levenslied-festival.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:38
https://nos.nl/artikel/24...volgende-week-presentatie

Nou daar gaan ze dan het “nieuwe” elan.
Opvallend is dat er dus over rekeningrijden gesproken wordt.

Maar als dat net zo vaart loopt als de tol voor vrachtwagens dan hoeven ons er nog niet druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:30

Wimo.

Shake and Bake!

Vrietje schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:39:

Maar als dat net zo vaart loopt als de tol voor vrachtwagens dan hoeven ons er nog niet druk over te maken.
Eerst even 500m overmaken naar een willekeurige incapabele IT partij om een tracker te bouwen. Komt wel goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
Wimo. schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:49:
[...]

Eerst even 500m overmaken naar een willekeurige incapabele IT partij om een tracker te bouwen. Komt wel goed...
Precies ja ipv gewoon een implementatie te pakken van 1 van de bestaande Europese systemen.
Want ja via gps ofzo is natuurlijk goedkoper dan met portalen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Vrietje schreef op donderdag 9 december 2021 @ 20:39:

Niet zo verbazingwekkend.
Er komen steeds meer electrische auto's en daardoor minder inkomsten op brandstof accijnzen.
Dat levert 2 mogelijke strategieën op.

1 Het verhogen van de motorrijtuigenbelasting
2 Een Km heffing waarnaar je naar gebruik betaald.

Bij 1 krijg je het terechte commentaar ik rijd nauwelijks dus waarom moet ik een fortuin betalen.
Blijft over 2 waarin je de accijnzen op brandstof vervangt door een km heffing en daardoor gebruik van de wegen belast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:10

ManiacsHouse

Scheisse!

Piet_Piraat7 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:15:
@boxlessness ik ben ook van mening dat gratis kinderopvang een goed idee is :) maar dat komt ook vooral omdat mijn kleine een rib uit mijn lijf kost elke maand op de opvang. Daarbij deel ik de mening dat kinderopvangkosten geen dealbreaker zou mogen zijn voor het wel of niet krijgen van kinderen, ik betwijfel alleen of dat nu zo is (of zou worden).
Wat ik zo lees aan reacties van diverse stichtingen etc van ouders staan ze te juichen. Want beter voor het kind (daar kun je een hele discussie over houden, maar ik zat vroeger niet in een kinderopvang en ben er echt niet ongelukkig(er) van geworden. Ik ging gewoon naar huis en wauw 1 van mijn ouders was thuis om voor zijn/haar bloedeigen kinderen te zorgen. Speelde heerlijk buiten met buurtvriendjes of klasgenoten waar ik mee afsprak Wat dat betreft lijken kinderen weldegelijk luxe artikelen voor een aantal mensen) en ja dan kunnen we meer gaan werken en dat gaan we zeker ook doen... ;w Sorry hoor, dan neem geen kinderen ofzo... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
D-dark schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:23:
[...]

Niet zo verbazingwekkend.
Er komen steeds meer electrische auto's en daardoor minder inkomsten op brandstof accijnzen.
Dat levert 2 mogelijke strategieën op.

1 Het verhogen van de motorrijtuigenbelasting
2 Een Km heffing waarnaar je naar gebruik betaald.

Bij 1 krijg je het terechte commentaar ik rijd nauwelijks dus waarom moet ik een fortuin betalen.
Blijft over 2 waarin je de accijnzen op brandstof vervangt door een km heffing en daardoor gebruik van de wegen belast.
Maar goed dit plan gaat dus ook over auto's die accijns betalen via brandstof. Als je het als vervanging wilt doen dan moeten de accijns weg of dit alleen voor niet brandstof auto's. Beide gaan niet gebeuren.
Electrische autos zouden daarin tegen wel MRB kunnen gaan betalen omdat ze gewoon vaak zwaar zijn en dus meer slijtage aan de weg zouden veroorzaken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Vrietje schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:47:
[...]

Maar goed dit plan gaat dus ook over auto's die accijns betalen via brandstof. Als je het als vervanging wilt doen dan moeten de accijns weg of dit alleen voor niet brandstof auto's. Beide gaan niet gebeuren.
Electrische autos zouden daarin tegen wel MRB kunnen gaan betalen omdat ze gewoon vaak zwaar zijn en dus meer slijtage aan de weg zouden veroorzaken. 8)7
Klopt, maar dat is de hybride situatie waarin we zitten.
We hebben nu het probleem dat er in de grensplaatsen behoorlijk wat weglekt naar het buitenland voor tanken en dat het aantal electrische auto's procentueel gezien significant toeneemt.
Door de accijnzen te verlagen en een component rekeningrijden intevoeren houd je de inkomsten gelijk.

Volgende stap is dan voor electrische auto's de helft van de motorrijtuigenbelasting in te voeren en een gelijke kilometerheffing.

In de toekomst krijg je dan dat iedereen weer motorrijtuigenbelasting betaald en een kilometerheffing als vervanging van de accijnzen.

Botweg gezegd is er een bepaald bedrag in de begroting opgenomen voor accijnzen op brandstof en wil je die inkomsten op gelijke hoogte houden bij een slinkend aantal brandstofvoertuigen dan moet je ofwel steeds verder verhogen waardoor de brandstof kosten te hoog worden of naar het buitenland om te tanken steeds aantrekkelijker wordt. Enige conclusie is dan overschakelen op een systeem waar de electrische auto's hun deel van de kosten gaan opbrengen. Dan blijft er behalve rekeningrijden of verdere verhoging van de motorrijtuigenbelasting weinig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
ManiacsHouse schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:34:
[...]

Wat ik zo lees aan reacties van diverse stichtingen etc van ouders staan ze te juichen. Want beter voor het kind (daar kun je een hele discussie over houden, maar ik zat vroeger niet in een kinderopvang en ben er echt niet ongelukkig(er) van geworden. Ik ging gewoon naar huis en wauw 1 van mijn ouders was thuis om voor zijn/haar bloedeigen kinderen te zorgen. Speelde heerlijk buiten met buurtvriendjes of klasgenoten waar ik mee afsprak Wat dat betreft lijken kinderen weldegelijk luxe artikelen voor een aantal mensen) en ja dan kunnen we meer gaan werken en dat gaan we zeker ook doen... ;w Sorry hoor, dan neem geen kinderen ofzo... -O-
Ik sta ook te juichen. Niet om mijn kind vaker naar de kinderopvang te doen (ze gaat 2 dagen in de week) maar om andere financiële tegenvallers eventueel op te kunnen vangen. Uit uitgelekte stukken zou kinderopvang "voor een deel" gratis worden. Maar dat kan van alles betekenen. Voor een deel van de mensen? Voor een deel van de week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
ManiacsHouse schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:34:
[...]

Het is eerder een luxe om thuis te kunnen blijven voor de kinderen. Mijn moeder hoefde ook niet te werken om rond te kunnen komen. Keerzijde was dat mijn vader in 3 ploegen moest werken.

Mocht kinderopvang gratis worden, dan zou dat voor ons in ieder geval geen reden zijn om meer gaan te werken. Misschien wel minder. In de praktijk werk ik nu 1 dag per week om voor de overige dagen kinderopvang te kunnen betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 10-12-2021 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 06:39:
Uit uitgelekte stukken zou kinderopvang "voor een deel" gratis worden. Maar dat kan van alles betekenen.
There ain't no such thing as a free lunch... ;)

Het geld klotst tegen de spreekwoordelijke plinten, tientallen miljarden extra zonder dat duidelijk is wie en hoe we dat gaat betalen. VVD stokpaardjes als begrotingsdiscipline, 'vroem-partij' (hallo rekeningrijden), minder migratie en kritisch over Brussel lijken (in ieder geval in de beeldvorming) overboord te zijn gegooid. GroenLinks en PvdA hadden zo mee kunnen doen, vrij naar Wiegel: Sinterklaas bestaat en hij staat daar bij het torentje...

Benieuwd hoe de achterban gaat reageren, waarschijnlijk komen ze er weer mee weg maar net als bij PvdA en CDA kan het opeens hard gaan. Opvallend is dat nieuwkomers inmiddels vergelijkbaar potentieel hebben als de gevestigde orde:
Het blijft een vreemde ervaring om aan de ene kant te zien dat er veel mensen zijn, die niet meer de partij verkiezen, die ze bijna 9 maanden geleden gekozen hebben. En aan de andere kant te zien dat de bewegingen tussen partijen van week tot week klein zijn. Alsof men Annemaria Koekoek speelt en men durft ook niet te bewegen.

Via het antwoord op de vraag welke partijen men een kans geeft is goed te zien wat de potentiële volatiliteit is onder het electoraat. Uit dit overzicht blijkt dat BBB als derde genoemd wordt met 19%. Maar dat ook Volt en JA21 scores halen die in de buurt liggen van de middelgrote partijen, die al lang aan de verkiezingen meedoen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxFgDMwqPHp6zwl714fQ1GpwTAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yw6tJUjcsz7lh3LIrF4tXSHv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
@hoevenpe ik sta ook te kijken van rekening rijden, maar misschien was er geen ontkomen meer aan.

Verder reageert de achterban blijkbaar ook niet of nauwelijks op schandalen zoals de toeslagen affaire :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 07:57:
@hoevenpe ik sta ook te kijken van rekening rijden, maar misschien was er geen ontkomen meer aan.

Verder reageert de achterban blijkbaar ook niet of nauwelijks op schandalen zoals de toeslagen affaire :')
Wellicht dat ze inzien dat ze dit trucje niet jarenlang kunnen blijven doen:
Bijna 500 miljoen euro van het extra geld is bedoeld om de dalende inkomsten uit brandstofauto’s te compenseren. U leest het goed.

Begrotingsgat
De reden is dat Financiën met een gat in de begroting zit. Doordat er steeds meer elektrisch wordt gereden, wordt er minder fossiele brandstof getankt. Dat betekent dat er minder accijns binnenkomt. Dit gat wordt met deze miljoenen gedicht. Het is duidelijk dat van dit enorme bedrag geen enkele extra elektrische auto de weg op gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door drooger op 10-12-2021 08:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 07:57:
ik sta ook te kijken van rekening rijden, maar misschien was er geen ontkomen meer aan.

De gemiddelde hoogopgeleide goedverdienende kiezer heeft twee auto's voor de deur en geen vinkje in het dossier bij de belastingdienst... ;)

Rekeningrijden is alleen om de accijnsopbrengst in het EV tijdperk veilig te stellen: de automobilist die op eigen duurzame zonnestroom laadt is alleen zo extra te belasten. Tot zover het 'vervuiler betaald' argument van de hoge brandstofprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
hoevenpe schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:04:
[...]

De gemiddelde hoogopgeleide goedverdienende kiezer heeft twee auto's voor de deur en geen vinkje in het dossier bij de belastingdienst... ;)

Rekeningrijden is alleen om de accijnsopbrengst in het EV tijdperk veilig te stellen: de automobilist die op eigen duurzame zonnestroom laadt is alleen zo extra te belasten. Tot zover het 'vervuiler betaald' argument van de hoge brandstofprijs.
er zit wel een zekere redelijkheid in het rekeningrijden: hoe meer je de wegen gebruikt, hoe meer je betaald. Dat effect kon eerst deels via accijnzen op benzine en wegenbelasting naar gelang gewicht, maar me dunkt dat dit een elegantere oplossing is.

Maar goed, dat de VVD draait mag geen verrassing heten. Tenminste, dat ze draaien met hun partijprogramma, er is nog een groot verschil met wat men effectief doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ik kan me niet voorstellen dat dit waanzinnige plan verder komt dan de tekentafel. Let wel; het is een plan om voorbereidingen te treffen..... door een volgend kabinet.

Verder zullen er wel de nodige privacyclubs (terecht) bezwaren hebben dus nee ik denk (en hoop) dat dit een vroegtijdige dood gaat sterven.

Als je VVD-stemmer was moet je je vooral afvragen wat Mark allemaal wil doen om zo'n typisch D66-plan goed te keuren.

[ Voor 16% gewijzigd door RodeStabilo op 10-12-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:43

Cyphax

Moderator LNX
RodeStabilo schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:51:
Ik kan me niet voorstellen dat dit waanzinnige plan verder komt dan de tekentafel. Let wel; het is een plan om voorbereidingen te treffen..... door een volgend kabinet.

Verder zullen er wel de nodige privacyclubs (terecht) bezwaren hebben dus nee ik denk (en hoop) dat dit een vroegtijdige dood gaat sterven.

Als je VVD-stemmer was moet je je vooral afvragen wat Mark allemaal wil doen om zo'n typisch D66-plan goed te keuren.
Ik zou Rutte er nieteens op vertrouwen dat ie hier een euro in wil steken. Ik zie dit komende kabinet al wel vallen omdat VVD zegt "oh nee toch niet", met nieuwe verkiezingen (en weer VVD-winst) tot gevolg. Dat heeft 'm tot dusverre nog niet echt windeieren gelegd (voor wat betreft het ontvangen van stemmen althans).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
polthemol schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:24:
er zit wel een zekere redelijkheid in het rekeningrijden: hoe meer je de wegen gebruikt, hoe meer je betaald. Dat effect kon eerst deels via accijnzen op benzine en wegenbelasting naar gelang gewicht, maar me dunkt dat dit een elegantere oplossing is.
Dat suggereert dat ze tegelijkertijd de wegenbelasting afschaffen, dat lees ik tot nu toe nergens terug... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
hoevenpe schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:06:
[...]

Dat suggereert dat ze tegelijkertijd de wegenbelasting afschaffen, dat lees ik tot nu toe nergens terug... ;)
ik neem aan dat als dat al een optie is, dit een lopend iets gaat zijn. Je zit nu met een gat in je begroting, je hebt hiervoor een nog niet-bestaand systeem nodig, dan ga je de reguliere wegenbelasting nooit kunnen afvoeren.

Maar goed, ik volg je wel dat when push comes to shove het zoiets als het kwartje van Kok gaat worden waarschijnlijk :P Nemen is makkelijk, geven niet zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseman77
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:31

Baseman77

We move

Niet alleen de toeslagenaffaire is een gigantische puinhoop, ook de compensatieregeling hiervan is een drama.
Mede mogelijk gemaakt door de politiek overigens, zelfs Leijten en Omzigt helpen niet met hun goede bedoelingen.
De toeslagenaffaire ontstond doordat gezinnen voor de kleinste foutjes genadeloos werden afgestraft en al hun kinderopvangtoeslagen moesten terugbetalen. Nu is de pendule volledig de andere kant op geslagen: bij de minste aanleiding heb je al recht op riante compensatie, zelfs als je wel degelijk de boel bedonderd hebt. De kosten lopen inmiddels op tot 5,5 miljard euro, elf keer zo veel als vorig jaar nog was begroot.
https://decorrespondent.n...iep/781314790113-098def69

[ Voor 54% gewijzigd door Baseman77 op 10-12-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:30

Wimo.

Shake and Bake!

Baseman77 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:19:
Niet alleen de toeslagenaffaire is een gigantische puinhoop, ook de compensatieregeling hiervan is een drama.
Mede mogelijk gemaakt door de politiek overigens, zelfs Leijten en Omzigt helpen niet met hun goede bedoelingen.

[...]

Uiteraard was dit te verwachten. Het hele systeem is ooit ingericht om fraudeurs op te sporen. Het is nu gewoon graaien voor iedereen zonder enige vorm van controle. De NOW regeling was ook een mooi voorbeeld van gratisch geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Wimo. schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:28:
[...]

Uiteraard was dit te verwachten. Het hele systeem is ooit ingericht om fraudeurs op te sporen. Het is nu gewoon graaien voor iedereen zonder enige vorm van controle. De NOW regeling was ook een mooi voorbeeld van gratisch geld.
slechte dossiersvorming, geen idee hebben wat het probleem daadwerkelijk is, politieke tijden waarin goodwill en draagvlak belangrijk is en vooral een snelle fix die weinig werk/moeite kost. Waarom zijn we verbaasd? Dit zag je van mijlenver aankomen. Het originele voorstel van de SP/Omtzigt had dat kunnen voorkomen (volledig stilleggen van wat schuldeisers mogen doen tijdens onderzoek, met een ambtenaar een compleet dossier doorspitten samen met slachtoffer en aftikken wat er moet gebeuren). We hebben ondertussen helpdesken, expertisecenters, hulpdiensten en quasi blanco cheques, in plaats van dat men iets doet oplossen koopt men het wel af met belastinggeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
Baseman77 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:19:

[...]

Tja, zo kunnen ze straks wel zeggen dat al die controles toch echt nodig zijn! Terwijl uiteindelijk ze de middenweg zouden moeten pakken. Zo ook met deze compensatie, het is oorspronkelijk fout gegaan doordat er een zwarte lijst was waardoor mensen te snel als fraudeur werden aangewezen. Dan moet de regeling toch alleen voor de mensen op die lijst gelden? En dan kan het best zijn dat er meer mensen zijn met problemen door de belastingdienst, maar daarvoor moet je het normale proces gebruiken (met evt. wijzigingen om de grootste problemen op te lossen).

Want nu duurt het veel te lang voordat de echte gedupeerden hun geld hebben omdat er steeds meer mensen aansluiten en kost het ook nog eens veel meer omdat je de scope van de compensatie steeds groter maakt.

Al moet ik wel zeggen dat ik liever zie dat er een paar miljard teveel naar de compensatie gaat dan dat er nog meer gezinnen in de problemen komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De kern van dit probleem lijkt de gebrekkige dossiervorming te zijn, waardoor ook achteraf niet terug te vinden is waarom het vinkje opzet/grove schuld er staat en dus geen (automatische?) ingangstoets voor compensatie te maken is. Gegeven deze situatie moet er dus een enorm leger mensen ingeschakeld worden...
Het enige Kamerlid dat de afgelopen maanden tijdens debatten steevast wijst op de enorme risico’s van overcompensatie is Pieter Omtzigt, ook een van de Kamerleden die de toeslagenaffaire aanzwengelde.
Het niet serieus oppakken maar versimpelen van problemen zodat je kan doen alsof je het oplost en daarmee tijd wint en het probleem groter maakt is een terugkerend thema, zowel bij de regeringspartijen als bij het electoraat. Bijvoorbeeld de jubelton, PAS etc.

Zie ook het verschuilen achter en afwachten van onderzoeken zolang het versimpelen niet lukt.
Ik heb het idee dat alles aangegrepen wordt om maar niet werkelijk te hoeven regeren.

Zouden we misschien een grotere overheid nodig hebben, om de complexe werkelijkheid recht te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
Proton_ schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:45:
De kern van dit probleem lijkt de gebrekkige dossiervorming te zijn, waardoor ook achteraf niet terug te vinden is waarom het vinkje opzet/grove schuld er staat en dus geen (automatische?) ingangstoets voor compensatie te maken is. Gegeven deze situatie moet er dus een enorm leger mensen ingeschakeld worden...

[...]
Het niet serieus oppakken maar versimpelen van problemen zodat je kan doen alsof je het oplost en daarmee tijd wint en het probleem groter maakt is een terugkerend thema, zowel bij de regeringspartijen als bij het electoraat. Bijvoorbeeld de jubelton, PAS etc.

Zie ook het verschuilen achter en afwachten van onderzoeken zolang het versimpelen niet lukt.
Ik heb het idee dat alles aangegrepen wordt om maar niet werkelijk te hoeven regeren.

Zouden we misschien een grotere overheid nodig hebben, om de complexe werkelijkheid recht te doen?
Nee, de overheid zou dingen gewoon niet steeds complexer moeten maken. Dat is toch echt iets wat ze zelf doen. Als je overal 100% controle over wil hebben kost het controleren meer dan wat het oplevert. Als ze al beginnen met een afweging van hoeveel controle nu echt zinvol is zou dat al een hoop schelen.

Net als nu met de afhandeling van de toeslagenaffaire. Voorlopig lopen de compensaties en de kosten aardig gelijk op. Als ze echter vanaf het begin de scope gelijk hadden gehouden, dus alleen de zwarte-lijst mensen, hadden ze die met minder controle kunnen compenseren. En dan zullen een aantal mensen teveel krijgen, maar de kosten daarvan vallen in het niet bij de kosten van de controles die ze nu hebben.

En als je dan helemaal naar de kern van het probleem gaat kom je uit bij het veel te ingewikkelde toeslagenstelsel. Bij elke wijziging wordt iedereen die er op achteruit gaat gecompenseerd met een uitzondering :? Daarmee maak je het steeds complexer en heb je ook steeds meer controle nodig.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:22
polthemol schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:24:
[...]

Daar ben ik het mee oneens, want via rekeningrijden straf je mensen die wel van de auto gebruik moeten maken om hun werk te doen. Ik als kantoormedewerker kan al ruim anderhalf jaar onafgebroken thuiswerken zonder enig probleem, maar iemand die ploegendienst draait in de zorg heeft geen enkele keus dan op specifieke tijden aanwezig te zijn op een specifieke locatie. Rekeningrijden is daarmee gewoon een lastenverhoging voor deze groep en dat kan ik vanuit links perspectief niet goedkeuren.

Dat argument geldt overigens deels ook voor de bestaande accijnzen, daar ben ik me van bewust. Een betere oplossing zou dan wellicht iets zijn in de trant van hogere aanschafbelasting op duurdere of zwaardere autos.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
GreatDictator schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:25:
[...]

Daar ben ik het mee oneens, want via rekeningrijden straf je mensen die wel van de auto gebruik moeten maken om hun werk te doen. Ik als kantoormedewerker kan al ruim anderhalf jaar onafgebroken thuiswerken zonder enig probleem, maar iemand die ploegendienst draait in de zorg heeft geen enkele keus dan op specifieke tijden aanwezig te zijn op een specifieke locatie. Rekeningrijden is daarmee gewoon een lastenverhoging voor deze groep en dat kan ik vanuit links perspectief niet goedkeuren.
Het vervoersvraagstuk wordt te vaak met de roe en te weinig met de wortel gestuurd. Of, met de verkeerde wortel (we hebben veel nieuw asfalt). Het Nederlandse spoor is na de oorlog nauwelijks uitgebreid en heeft geen tred gehouden met de uitbreiding van woongebieden en populatie. Sinds Amsterdam ZO bouwen we VINEX wijken zonder metro/sneltram verbindingen meteen aan te leggen. Huizenprijzen zijn dusdanig dat in de buurt van treinstations wonen voor velen niet mogelijk is. Kilometerregelingen zijn niet te combineren met de auto (ik had graag naar de P+R gereden bijv, en dan het grootste deel per trein gedaan, maar ik kan maar voor 1 vergoeding krijgen). OV prijzen zijn sowieso heel hoog (niet competitief met mijn oudere en goedkope kleine autootje). Denk daarnaast aan spreidingsbeleid: waarom gaan overheidsdiensten niet naar de provincie ipv naar de Randstad? Zorg dat mensen 1. in een uur verder kunnen komen en 2. er meer binnen die cirkel van een uur te doen is, ongeacht woonlocatie.

Zorg dat metro/trein/bus competitief op prijs en snelheid is, ipv geld weggieten aan infra als rekeningrijden (kan dan net zo makkelijk met brandstofaccijnzen?). Steek dat geld in rails! En steek asfaltgeld in rails!

[ Voor 7% gewijzigd door Brent op 10-12-2021 11:34 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@redwing ik geloof niet dat we het echt oneens zijn, meer simpel=meer beter, maar je moet wel de consequenties van versimpeling overzien en daar is in deze voorbeelden geen sprake van. Zoals ik het begrijp is er nooit sprake geweest van een eenduidige zwarte lijst, dwz er was sprake van scope creep maar er was dan ook geen scope om mee te beginnen. En dat oplossen is niet te versimpelen :)
Tijdens het puinruimen neemt de complexiteit dus toe.

Het bestaansrecht van het toeslagenstelsel is ook weer een gevolg van de consequentie van versimpeling.
En simpele alles-of-niets regelingen zijn zelden wenselijk, of dat nou aan de strafkant of aan de compensatiekant zit.

Net als bij engineering is het ontzettend moeilijk om dingen simpel te houden.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 10-12-2021 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het grote probleem van rekening rijden is niet zozeer dat het geld kost, maar wat je er voor krijgt. Ik rij zakelijk en wil graag (extra) betalen voor de weg als ik maar niet in de file sta. Echter, omdat het wegennet een overheidsvoorziening is moet ik wel betalen, maar heeft de overheid geen prestatieverplichting om voldoende wegcapaciteit te realiseren om files te voorkomen. Dat is nogal krom.

Ik zie wel iets in het privatiseren van snelwegen met een wettelijke file-vrij prestatieverplichting. Zoiets als de NS ook heeft als de vertraging langer dan X minuten is. Staat er file dan geld terug keer twee.

Of ziets als energieleveranciers hebben: als de stroom uitvalt dan zijn ze aansprakelijk voor de schade. Bij mij file bestaat de schade dan uit de gemiste inkomsten tegen uurtarief voor de duur dat ik in de file sta.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@ari3 je kent de Brever-wet niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

GreatDictator schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:25:
[...]

Dat argument geldt overigens deels ook voor de bestaande accijnzen, daar ben ik me van bewust. Een betere oplossing zou dan wellicht iets zijn in de trant van hogere aanschafbelasting op duurdere of zwaardere autos.
Het is een puzzelstuk waarbij je heel snel uitkomt bij volkshuisvesting, want als ze betaalbaar dichterbij het werk konden wonen is het niet zo'n issue.
Dan is het je eigen keuze om meer te betalen voor verder weg wonen van je werk.

Maar kijk ook naar hoe linkse partijen het rekeningrijden willen benaderen, is dat meer conform jouw wensen?
Het is imo meer hoe het geïmplementeerd wordt waar de schoen gaat wringen, niet het concept zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
ari3 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:35:
Het grote probleem van rekening rijden is niet zozeer dat het geld kost, maar wat je er voor krijgt. Ik rij zakelijk en wil graag (extra) betalen voor de weg als ik maar niet in de file sta. Echter, omdat het wegennet een overheidsvoorziening is moet ik wel betalen, maar heeft de overheid geen prestatieverplichting om voldoende wegcapaciteit te realiseren om files te voorkomen. Dat is nogal krom.

Ik zie wel iets in het privatiseren van snelwegen met een wettelijke file-vrij prestatieverplichting. Zoiets als de NS ook heeft als de vertraging langer dan X minuten is. Staat er file dan geld terug keer twee.

Of ziets als energieleveranciers hebben: als de stroom uitvalt dan zijn ze aansprakelijk voor de schade. Bij mij file bestaat de schade dan uit de gemiste inkomsten tegen uurtarief voor de duur dat ik in de file sta.
https://decorrespondent.n...uit/884707489050-f0774bdc

en publieke infrastructuur privatiseren? Als je daarin nog gelooft heb je toch heel wat jaren ellende gemist. Een stuk weg is per definitie monopolistisch, dus privatisering lost zoiets niet op.

Dan het punt: je eist extra service? Voor wat? Die wegenbelasting is simpelweg om asfalt te betalen, that's it. Wat je er voor krijgt is dus gewoonweg weg met alle bijbehorende infrastructuur.

Wil men van de files af, minder asfalt, meer investeren in de beschikbaarheid en betaalbaarheid van OV en ultiem zoveel mogelijk wagens van de weg weren (maar dat is dan weer niet wat mensen willen :) ).

@GreatDictator er zijn veel kosten verbonden aan rijden, ook milieuschade die nooit wordt meegenomen. Vanuit links perspectief (als je dat al zo wil indelen): OV is the way. Rekeningrijden is een eerlijk systeem, zo eerlijk als je het kunt krijgen. Dat wil niet zeggen dat andere vervoerszaken geen aandacht behoeven, dat spreekt voor zich

[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 10-12-2021 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
polthemol schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:47:
[...]

Wil men van de files af, minder asfalt, meer investeren in de beschikbaarheid en betaalbaarheid van OV en ultiem zoveel mogelijk wagens van de weg weren (maar dat is dan weer niet wat mensen willen :) ).
Als we het over zaken als prestatieverplichting hebben: how about een verplichting dat elk huis binnen 5 minuten fietsen een lightrail verbinding moet hebben, en binnen 15 minuten een spoorstation, en 9/10 random punten gekozen binnen een straal van 100km binnen het uur met OV moet kunnen bereiken. Daar ben ik bereid een onbeperkt budget beschikbaar voor te stellen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1 ... 47 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de politieke aspecten omtrent corona beleid hebben het volgende topic: De politieke aspecten van Corona