Number10 schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:48:
[...]
Als je dat denkt, dan heb je achteraf altijd gelijk. Ik zeg niet dat het gemakkelijk is, maar dat het mogelijk een deel van de oplossing zou kunnen zijn. Ik zou niemand aan de beleidszijde in een toeslagenschandaal willen storten uiteraard. Het kan wellicht minder desastreus maar wel duidelijk of tijdig en hoeft dus niet om straffen of financiële gevolgen te gaan uiteraard.
[...]
Maar dat is hetzelfde waar ik mee begon. Asymmetrie. Alleen jouw voorgestelde oplossing is anders.
Ik zeg ook niet dat je geen gelijk hebt, alleen dat de uitvoering ervan gewoon onmogelijk is.
Absoluut niet. Ik zou eerder pleiten voor een verplichtte wachttijd zodat situaties als (de schijn van) belangenverstrengeling minder snel kunnen optreden. De Appa is juist een wezenlijke bescherming van het democratisch bestel.
De regelmatig terugkerende discussie over wachtgeld kent vergelijkingen met de regelmatig terugkerende discussie over 'zetelroof' (wat dus niet bestaat). Intuïtief zou je misschien genegen zijn om te denken dat een vertrekkend Kamerlid ook de zetel moet opgeven, maar dat zou
artikel 67 lid 3 Gw ondermijnen. Zo moet je dus eerst weten waarom wachtgeld bestaat voor je de discussie voert over het afschaffen ervan.
Zo ingewikkeld zijn regels en wetgeving nu ook eenmaal, wat voor de een goed is heeft een slechte uitwerking op een ander.
Belangenverstrengeling is nooit volledig te voorkomen ook niet met wachttijden. Er zijn daarnaast ook wel andere oplossingen voor te vinden, afhankelijk van de portefeuille of functie die iemand heeft. Waarom zou je daarvoor zoveel jaar iemand moeten doorbetalen?
Vergeet niet dat het mes aan twee kanten snijdt, er zijn genoeg voorbeelden waarvan mensen enkele maanden in een functie zitten en dan door eigen toedoen of omstandigheden moeten vertrekken. Maar ze krijgen wel lekker twee jaar of zelfs meer geld uitgekeerd terwijl ze niets bijdragen aan de samenleving. Ze kunnen in die tijd ook gewoon vrijwilligerswerk doen of de straten schoonvegen.
De overheid wil wel mensen die een uitkering krijgen verplichten bij te dragen aan de samenleving, maar hoeven dat zelf niet te doen.
htca schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:48:
[...]
Echt oneens, afbreuk risico is al enorm en afschaffen van het wachtgeld zorgt er andersom ook voor dat de mensen die je graag zou willen hebben, het laten afweten. Als er ergens een plek is waar je buiten je schuld zonder werk kan komen te zitten, is dat de politiek. Nog los van het feit dat je de mensen in de politiek nogal wat vraagt, namelijk "altijd" aanstaan. Kamerlid, minister, maar ook gedeputeerden, wethouders en burgemeesters zijn dat niet van 9.00 tot 17.00 maar gedurende de ambstperiode 24/7/365. En politiek is een roeping, ik ken maar weinig politici die niet door idealen gedreven in de bankjes zitten. Equivalent zouden ze in het bedrijfsleven meer verdienen en ook meer rechten hebben.
Met andere woorden zoals je het zegt is de politiek een corrupte omgeving waar bewindslieden zonder enig reden of toedoen dus zomaar ontslagen kunnen worden?
Waarom moeten mensen in de politiek een uitkering krijgen wanneer ze door hun eigen toedoen ontslagen worden? Je doet net of het zo eenvoudig is om iemand in de politiek te ontslaan en dat het voor een werknemer heel erg ingewikkeld is. Het grote verschil in het bedrijfsleven is dat wanneer je niet of slecht functioneert dat je kunt vertrekken, in de politiek echter is dit allemaal makkelijk te verbloemen en schaart men zich gewoon achter anderen of men zegt gewoon dat men er geen herinnering meer aan heeft.
Het harde werken en het altijd klaarstaan hoort bij hun baan, net zoals andere banen dat hebben. Dat wil echter niet zeggen dat ze dat ook allemaal doen. Het continue kijken op de mobiele telefoon tijden Kamerdebatten, helemaal niet opletten of gewoon helemaal niet komen opdragen is niet zo heel vreemd voor bepaalde Kamerleden.
Bij hardwerkend politici heb ik helemaal geen probleem dat die een salaris verhoging krijgen of meer vergoedingen als dit de kwaliteit bevordert. Dit kan makkelijk betaald worden van al dat wachtgeld wat onterecht uitgekeerd wordt.
[
Voor 30% gewijzigd door
Andyk125 op 26-10-2021 14:50
]