Om hier nog even op in te haken, je stipt hier de uitdaging van netwerk aan (het gaat niet om de verslaggever, maar de columnist en de redacteur) en de machine (toepassingen disproportioneel signaal + narratief)..ScorpionSquad schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:59:
[...]
Inmiddels zijn ingangen en informatie helaas niet meer afdoende. Tenminste, als ik af ga op persoonlijke ervaring met een journalistiek contact binnen de divisie misdaad en criminaliteit (en dan zeker niet de minste speler, team van een misdaadjournalist die ons een paar maanden geleden ontvallen is).
Je vecht tegen verschillende muurtjes (ergens doet het me denken aan de schotjes van Roxanne van Iperen bij zomergasten) en het is een heel werk voordat je die in kaart hebt gebracht, en ze zijn verschillend per individu. Ik ben niet in staat deze te herkennen en vervolgens tegelijkertijd gericht af te breken in een directe conversatie. En zelfs als dat zou lukken, dan is de vertaling naar de rest van de journalistieke organisatie op zich nog een grotere uitdaging, vanwege dominantie van bepaald narratief en het feit dat de pers tegenwoordig winst moet maken.
Maargoed, dat weet jij volgens mij veel gedetailleerder en preciezer te omschrijven dan ik.
Dat eerste, zoiets kost om op te bouwen. Maar het tweede, daar blijven media kwetsbaar in (en het individu kan daar rol in hebben - zo was er eens een dakloze die het script voor een feestelijke Prinsjesdag wist te verpesten met het kanaliseren van narratief economisch daklozen, frappant verhaal, inmiddels een onderwerp van wandelgangen).
Het is absoluut een moeras, maar het blijft een dynamiek van mensen.
Laat ik het dan zo stellen: het publiek debat. In het Nederlandse is dat grotendeels de TV van de talkshow - het blijft het leidende mechanisme, en de columnist die zijn of haar merk verkoopt.Overigens, het is eenmaal aan bod gekomen in de 'journalistiek', zie punt 4 in deze link: https://www.ewmagazine.nl...unt-voor-docenten-680496/. Daar heb ik de naam van Eric Balemans gevonden. Peter Duisenberg is andere naam die daar naar boven komt en inmiddels (helaas, wmb) een zeer invloedrijke positie heeft voor het Nederlandse hoger onderwijs als voorzitter van de VSNU.
Ik moet je dan toch teleurstellen. De lezer doet dat niet. Ietwat bot gesteld, het vraagt huiswerk en een systeem 1/2 wisseling (Kahneman) - en er is geen mediapersoon meer die nog prikkels introduceert om dat voor de lezer te verzorgen (zit niet meer in het curriculum).In het algemeen lijkt het er op dat het vooral verslaggevend is. Ook het reformatorisch dagblad, (of all places...) heeft er een artikel aan gewijd: https://www.rd.nl/artikel...trinatie-in-het-onderwijs
Het is echter, zonder uitzondering, niet voorzien van duiding, achtergrond of toetsing. Van een RD te begrijpen, maar toch. Dat zit me niet lekker. Zeker als we vervolgens een ronduit subversief, destructief item bij HP de tijd tegen komen, van de handen van Roelof Bouwman en Kirsten Munk. De link mag je wat dat aangaat zelf opzoeken of om vragen in een DM, want ik ga niet nog eens publiciteit genereren voor die pagina. Het artikel draagt Hans Labohm aan als valide bron omtrent klimaat, maar het meest angstaanjagend vind ik de laatste alinea's:
[...]
Eerlijk gezegd vind ik het bizar dat de methodiek en de beoogde resultaten ervan zo openbaar op straat liggen, en dat er voor zover ik kan vinden geen duidelijke tegenreactie is geweest. Ik twijfel of ik het bovenstaande kan posten zonder fatsoenlijk counter-narratief, maar vooruit. Ik vertrouw erop dat de lezer hier doorheen kan prikken.
Eerder kwam er een bericht voorbij van @Number10 met wat huiswerk van twee sessies vergelijken. Ik betwijfel of veel mensen dat gedaan hebben. Tegenwoordig moet het hapklaar op korte afstand geserveerd worden.
Maak niet de aanname. Er zijn pijnlijke redenen waarom het allemaal zo openbaar op straat ligt, en zo weinig moeilijk herleidbaar is (dat ene meldpunt is in draaiboek overhandigd twee voor overlijden aan een gezamenlijke sponsor VVD / FvD,
En daar wringt de schoen. Publiek debat functioneert, onderhevig aan geïnsgigeerde verschuivingen gedragslijnen & vorming, al veertig jaar niet meer. Je loopt hier tegen een toepassing Cultural Engineering aan die mechanisme heeft binnen ABDUP maar oorsprong van bruine hemden.
Wat de focus in deze van misbruik vorming aangaat, ik ben benieuwd hoe het topic Onderwijs zal verlopen: Het Nederlandse onderwijsbeleid: problemen en achtergronden
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.