De landelijke Nederlandse politiek 2021 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 55 Laatste
Acties:
  • 191.128 views

Onderwerpen

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Bean77 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:35:
[...]

Inderdaad, wat is nou een discussie over voltooid leven waard om een formatie te laten klappen terwijl er veel belangrijkere dossiers zijn.
Ik denk dat een persoon als Ouwehand meer dan gefrustreerd gaat raken de komende jaren. Ze zullen wel iets meer gaan doen op gebied van klimaat, maar kan mij voorstellen dat dit nog steeds veel te weinig is in de ogen van de echte klimaat fanatiekelingen. wetenschappers met wetenschappelijke onderbouwingen voor hun mening dat we als land er veel te min voor doen.
Fixed it for you. Je sneert nu naar Ouwehand/PvdD, maar er is meer wetenschappelijke steun voor haar kritiek op het huidige natuur/miliebeleid dan dat de VVD of CDA wetenschappelijke steun heeft voor hun inactiviteit op dat gebied. Klimaat is geen mening, maar wetenschap. Behandel het ook zo dan.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:01
Herman schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:35:
[...]

Het doen afnemen van de staatschuld tot aan de Coronacrisis. Hierdoor kon tijdens de Coronacrisis belangrijke steunpakketten gevormd worden zonder dat de staatsschuld uit de klauwen loopt.
De aanpak van de Coronacrisis.

To name a few :)
Precies dit, bedrijven worden gesponsord zodat er geld is. In de tussentijd loopt de zorg en het onderwijs leeg, kunnen veel mensen geen huis meer kopen, maar de staatsschuld is inderdaad de goede kant op gegaan.

[removed]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
polthemol schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:15:
[...]

niet alleen D66 hoor. Wat dacht je van een CDA dan, die met hun hele 'christelijke' niet verder komen dan wat 'Caïn en Abel'-broedermoorden om de zoveel tijd.

D66 had de sleutel in handen om bewegingen te forceren door gewoon niet mee te doen aan formeren, dan had je VVD en CDA in een minderheidskabinet kunnen dwingen. Nu? Helemaal niets.
De angst is dat er dan over rechts toch iets in elkaar geknutseld zou kunnen worden met bv PVV en JA21 als je echt de boel forceert.
hoevenpe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:17:
Medisch ethische kwesties als voltooid leven zijn hiermee van tafel, Kaag weet dat die voor Segers onacceptabel zijn.
Met Jan Paternotte in de gelederen is zelfbeschikking over je eigen lichaam toch niet zo'n groot goed meer, dus waarom ze nou liepen te klagen over CU... :?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
[...]

Inderdaad, wat is nou een discussie over voltooid leven waard om een formatie te laten klappen terwijl er veel belangrijkere dossiers zijn.
Ik denk dat een persoon als Ouwehand meer dan gefrustreerd gaat raken de komende jaren. Ze zullen wel iets meer gaan doen op gebied van klimaat, maar kan mij voorstellen dat dit nog steeds veel te weinig is in de ogen van de echte klimaat fanatiekelingen.
Vandaar dat ik ook zei: mits ze het kunnen framen dat CU en CDA hierop de formatie laten klappen. Gewoon vanaf dag 1 zeggen we zetten die thema's niet in het regeerakkoord.

Dan kan een CU daarmee akkoord gaan of het laten klappen. D66 kan prima aangeven het gewoon aan de kamer over te willen laten.

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:21

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

RobinHood schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:36:
[...]
Gewoon je poot net zo stijf houden als de rest heeft gedaan, zelfs GL en PvdA is het gelukt.
Ik weet niet of GL nu zo blij is. Ik denk dat ze meer impact hadden kunnen maken door elkaar los te laten. Dan was er nu waarschijnlijk al een kabinet geweest en kon Klaver als minister de groene agenda bestieren. Nu hebben beide partijen, GL en PvdA, niets...

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
[...]
Ik kan niet zeggen dat ik er trots op ben, de inconsistentie was tekenend en er zaten een hoop grote fouten in.

Toont toch weer aan dat de standaarden bij mensen in een crisis omlaag gaan, het is al gauw goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:38:
[...]

De angst is dat er dan over rechts toch iets in elkaar geknutseld zou kunnen worden met bv PVV en JA21 als je echt de boel forceert.
Laat VVD en CDA dat maar eens doen. Dan kunnen ze daarna nooit meer volhouden het redelijk alternatief te zijn.

En erg lang zou dat kabinet het toch niet volhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03:18
[...]

Het doen afnemen van de staatschuld tot aan de Coronacrisis. Hierdoor kon tijdens de Coronacrisis belangrijke steunpakketten gevormd worden zonder dat de staatsschuld uit de klauwen loopt.

Wie hebben de rekening daarvoor betaald?

Ik kan ook zeggen dat ik goed gedaan heb door extra af te lossen op mijn hypotheek. Maar dat is niet goed als dat ten kosten is gegaan van de staat van onderhoud van mijn huis en van mijn kinderen.
  • Wajong
  • Sociale advocatuur
  • GGZ
  • Jeugdzorg

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Herman schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:28:
Sjonge... wat een grafstemming hier :P

Ben ik de enige die best blij is dat (gelet op de huidige omstandigheden) het huidige kabinet mogelijk een vervolg krijgt? Gelet op de grote uitdagingen, deden ze het m.i. niet eens zo verkeerd :)

Op BNR hadden ze het er vanochtend over dat Kaag wellicht compensatie gekregen moet hebben voor deze stap. Daar werd gespeculeerd over een model á la Israël. Dus geen Rutte 4 maar een kabinet Rutte/Kaag waarbij Rutte de eerste twee jaar de MP is en vervolgens Kaag?
Daar zijn wel een paar redenen voor te bedenken. ;)

Op persoonlijke noot zou ik als 29 jarige met een drs. titel, toch ook enig uitzicht willen hebben dat ik de komende jaren een huis voor mezelf zou kunnen krijgen. Verder is er nog iets dat het klimaat heet waar na alweer een decennium aan traineren, misschien eens wat aan gedaan zou moeten worden.

Op een meer algemene noot heb ik er ook een serieus probleem mee dat onze premier, blijkbaar weinig interesse toont in het respecteren of behoud van de democratische spelregels of zich zelfs maar wat aan lijkt te trekken van stukjes papier zoals De Nederlandse Grondwet. En ik heb dus ook een probleem met iedereen die hier zomaar overheen stapt en in een kabinet met zo'n premier gaat zitten...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Philip Ross schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:38:
[...]

Vandaar dat ik ook zei: mits ze het kunnen framen dat CU en CDA hierop de formatie laten klappen. Gewoon vanaf dag 1 zeggen we zetten die thema's niet in het regeerakkoord.

Dan kan een CU daarmee akkoord gaan of het laten klappen. D66 kan prima aangeven het gewoon aan de kamer over te willen laten.
En op welke wijze is dat een bedreiging voor CU en CDA? Er is een conservatieve meerderheid in de kamer, dus D66 trekt dan aan het kortste eindje.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Philip Ross
  • Nu online
Erhnam schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:39:
[...]

Ik weet niet of GL nu zo blij is. Ik denk dat ze meer impact hadden kunnen maken door elkaar los te laten. Dan was er nu waarschijnlijk al een kabinet geweest en kon Klaver als minister de groene agenda bestieren. Nu hebben beide partijen, GL en PvdA, niets...
Toch stijgen PvdA en GroenLinks in de peilingen. Denk dat de meeste stemmers er nog steeds achter staan.

Als je als enige partij aanschuift krijg je echt niks gedaan maar wel de zwarte piet toegeschoven

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Philip Ross schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:40:
[...]

Laat VVD en CDA dat maar eens doen. Dan kunnen ze daarna nooit meer volhouden het redelijk alternatief te zijn.

En erg lang zou dat kabinet het toch niet volhouden.
Ze zullen langer formeren dan zitten denk ik. De indirecte politieke onschendbaarheid vinden ze ook niet zo heel erg.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]
Als ze elkaar los hadden gelaten had Klaver helemaal niets kunnen doen omdat hij dan zo'n minderheid was geweest in het kabinet dat hij niets te zeggen had gehad. Dan had ie wat wisselgeld gekregen en voor de rest moest ie met rechts meestemmen. En dat terwijl we als Nederland toch ook een heel stuk links hebben gestemd en dat die dus ook zeker vertegenwoordigd hadden moeten zijn.

[removed]

• Philip Ross
  • Nu online
Cyberpope schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:41:
[...]

En op welke wijze is dat een bedreiging voor CU en CDA? Er is een conservatieve meerderheid in de kamer, dus D66 trekt dan aan het kortste eindje.
Nou, toch is het CU die het angstvallig niet aan de kamer wil overlaten elke keer. Dus denk dat je je daarin vergist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
*knip*
Het is stil rond VVD en CDA hier, omdat die partijen ook wijselijk hun klep houden. De afgelopen 6+ maanden heb je sowieso nauwelijks iets gehoord over de VVD en wat zij nou willen.
*knip*
In de verkiezingscampagne kwam er ook weinig inhoudelijks uit de VVD. Hun verkiezingspotjes waren een PR campagne voor de persoon Rutte. ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

HvdBent schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:33:
[...]

Dat zou een hele goede kunnen zijn, Rutte is imo end of life, en een wat saaiere premier (a la Kaag/Merkel) zou Nederland goed doen.
Zouden we Merkel niet kunnen importeren?

"Willst du verdergehen mit baas sein uber ein land? Du kan Niederland leiden!" :+

Misschien kan ze in de partij van Omtzigt ofzo, christendemocraten onder elkaar.
[...]

Tja, maar wat hadden ze gekregen?

Vergeet niet dat zeker GL nog vrij ideaal is, het is heel leuk als ze 5 windmolens meer mogen neerzetten, maar als dat samengaat met het door laten gaan van de Rutte doctrine en afbraak, kun je die partij ook opdoeken.

PvdA idem dito, Rutte 2 is een mooi voorbeeld.

Je stemt links omdat je dingen veranderd wil zien, niet dat dingen lekker doorblijven pruttelen.

People as things, that’s where it starts.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Het doen afnemen van de staatschuld tot aan de Coronacrisis.
En daarbij kan je de vraag stellen wat dit heeft gekost en of het netto effect positief is voor de Nederlander. Daar durf ik op dit moment niet direct een antwoord op te geven, dat behoeft meer analyse dan enkel te kijken naar de hoogte van de staatsschuld en de ontwikkeling daarvan.
Hierdoor kon tijdens de Coronacrisis belangrijke steunpakketten gevormd worden zonder dat de staatsschuld uit de klauwen loopt.
De initiele aanpak van de Coronacrisis kan ik je nog deels in volgen maar de vraag is of we zo succesvol zijn geweest in de aanpak. Zeker in de latere fase van Corona zijn er keuzes geweest die op zijn minst twijfelachtig zijn geweest zonder direct diep in te gaan op de algehele aanpak. Vertrouwen in het beleid is niet geweldig en consequent dalende, onderbouwingen ontbreken, informatieverschaffing is niet conform wetgeving. Nu concluderen dat deze aanpak succesvol is lijkt me te kort dag.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Herman

FP ProMod
redwing schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:38:
[...]

Precies dit, bedrijven worden gesponsord zodat er geld is. In de tussentijd loopt de zorg en het onderwijs leeg, kunnen veel mensen geen huis meer kopen, maar de staatsschuld is inderdaad de goede kant op gegaan.
Dankzij de steunpakketten konden bedrijven hun werknemers in dienst houden. Sterker nog, dit is een voorwaarde om bepaalde steun te krijgen. Bovendien was het een compensatie van een deel van de geleden schade. Bedrijven zijn er niet beter op geworden. Dus de de staatsteun was niet alleen ten behoeve van de bedrijven maar juist ook voor de 'gewone' werknemer :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:27
HvdBent schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:37:
[...]

Ik denk dat de Klimaatfanatiekelingen het helaas bij het rechte eind gaan hebben, en we straks een factor 10 groter probleem hebben dan de toeslagenaffaire. Als je weet wat het gaat kosten om onze economie (de zuidas en Rotterdam) boven water te gaan houden......
Het is wat het is. Bovendien het is natuurlijk niet dat het kabinet niks gaat doen. Gewoon kiezen voor echte oplossingen ipv Nederland volbouwen met windmolens. Kies gewoon om een extra kerncentrale (of 2 als dat nodig is) bij te bouwen.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Philip Ross schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:41:
Toch stijgen PvdA en GroenLinks in de peilingen. Denk dat de meeste stemmers er nog steeds achter staan.

Als je als enige partij aanschuift krijg je echt niks gedaan maar wel de zwarte piet toegeschoven
Het prestigieuze ministerschap van klimaat gaat zo aan Klaver voorbij, daarmee ook de goed betaalde functie na afloop. Geen lucratieve transfer naar de Premier League van de mooie baantjes, hij had genoeg te winnen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Philip Ross
  • Nu online
Bean77 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:47:
[...]

Het is wat het is. Bovendien het is natuurlijk niet dat het kabinet niks gaat doen. Gewoon kiezen voor echte oplossingen ipv Nederland volbouwen met windmolens. Kies gewoon om een extra kerncentrale (of 2 als dat nodig is) bij te bouwen.
Lees het kernenergie topic eens door. Dat weet je hoe belachelijk deze opmerking klinkt.

En verwacht je nu echte oplossingen van het kabinet dat biomassa gesubsidieerd heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 14:25
Voor mij is het meer dat we miljarden aan bedrijven geven (met goede reden), maar het blijkbaar te moeilijk is om in datzelfde tempo (of überhaupt) wat aan de zorg, onderwijs, toeslagenouders, Groningen etc to geven.

Past wel bij het kabinet tho I guess.

En natuurlijk dat ze ongestraft mogen doorregeren nu. Urgenda en Co bereid je maar voor op meer rechtzaken

[ Voor 26% gewijzigd door Basekid op 30-09-2021 12:49 ]

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Ben ik de enige die best blij is dat (gelet op de huidige omstandigheden) het huidige kabinet mogelijk een vervolg krijgt? Gelet op de grote uitdagingen, deden ze het m.i. niet eens zo verkeerd :)

Op BNR hadden ze het er vanochtend over dat Kaag wellicht compensatie gekregen moet hebben voor deze stap. Daar werd gespeculeerd over een model á la Israël. Dus geen Rutte 4 maar een kabinet Rutte/Kaag waarbij Rutte de eerste twee jaar de MP is en vervolgens Kaag?
Tja ik kan hier ook niet zo mee zitten. Zoiezo heb ik liever stabiliteit en dat je politiek gezien geleidelijk opschuift dan van links naar rechts en weer terug.

Verder heeft de politiek (en in zekere zin het volk) dit zichzelf aangedaan, die wil niet met die, die en die zijn uitgesloten, die willen alleen samen.
Met 5001 keuzes op links en weinig (fatsoenlijke) keuze op rechts zal de VVD altijd wel een grote partij blijven. Alleen Rutte.. die zie ik inderdaad wel z'n laatste ronde als MP ingaan. Dat hij in maart op het randje niet stopte was volgens mij ook alleen maar omdat Rutte zo'n beetje de VVD was en Rutte de VVD. Ik ga er toch van uit dat ze daar de komende tijd weer hard aan de slag gaan om nieuwe gezichten te presenteren. Want er hangt nu wel iets te veel vuiligheid aan de huidige bewindslieden voor een volgende verkiezing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 15:22
Ik denk dat Nederland een lastig land is om door de coronacrisis te leiden, er is geen land met zulke eigenwijze mensen als hier. Iedereen is bondscoach en iedereen weet het beter.... Ik zie liever wat meer Duitse degelijkheid en het slikken van tegenslagen. Ook in Duitsland gaan zaken verkeerd, maar daar buitelen mensen niet op dag 1 over elkaar om elkaar de schuld te geven, daar wachten ze een goed onderzoek af voor ze conclusies trekken (en die zullen over de overstromingen zeker niet mals zijn, maar toch)

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:51
[...]

Het is stil rond VVD en CDA hier, omdat die partijen ook wijselijk hun klep houden. De afgelopen 6+ maanden heb je sowieso nauwelijks iets gehoord over de VVD en wat zij nou willen.

Het is niet zo dat ik respect voor de VVD heb, maar ze hebben dit wel weer verdomd slim aangepakt. Gewoon achterover leunen, niks zeggen, en mensen gaan je vanzelf proberen te pleasen zo blijkt.
Het voelt wel alsof de andere partijen deze tactiek in de schoot van de VVD hebben geworpen. De VVD zat in een degelijke onderhandelingspositie en verschillende partijen sloten de VVD of Rutte persoonlijk uit. Ja, nou, vertel het dan maar.

Daar is niets zinnigs uitgekomen. Ja, dan sta je voor lul.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
hoevenpe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:47:
[...]

Het prestigieuze ministerschap van klimaat gaat zo aan Klaver voorbij, daarmee ook de goed betaalde functie na afloop. Geen lucratieve transfer naar de Premier League van de mooie baantjes, hij had genoeg te winnen.
Op persoonlijk vlak ja. Maar kan je je voorstellen dat de man ook idealen heeft of enig moreel besef? Misschien doet hij wat hij denkt dat het beste if voor GL en Nederland en niet voor zichzelf?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:29
Herman schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:46:
[...]

Dankzij de steunpakketten konden bedrijven hun werknemers in dienst houden. Sterker nog, dit is een voorwaarde om bepaalde steun te krijgen. Bovendien was het een compensatie van een deel van de geleden schade. Bedrijven zijn er niet beter op geworden. Dus de de staatsteun was niet alleen ten behoeve van de bedrijven maar juist ook voor de 'gewone' werknemer :)
een lijstje van de BS van de afgelopen jaren:

compleet vervagen van normen en waarden qua lobbyen/corruptie: Rutte laat lekker iemand zitten die al maanden weet een nieuw baantje te hebben, er worden geen regels opgesteld en Rutte zegt 'ik zie het probleem niet zo....'

stikstofcrisis 100% verwaarloost, valt me vooral tegen van CDA die denken de boeren te helpen door maar gewoon niks te doen

klimaatproblematiek compleet onvoldoende aandacht en geld geven

uithollen van de zorg

onderwijs hard achteruit laten gaan

toeslagenaffaire (en dan 'verantwoordelijkheid nemen' door 1 maand voornl tijd af te treden)

complete wooncrisis veroorzaken (al is dat zo'n groot issue met veel aspecten dat niemand het antwoord lijkt te hebben)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 23:00
DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:07:
Wat een ongelofelijke afgang. Maar ik ben er niet rauwig over. Dit kabinet zal geen lang leven toegedicht zijn met al het gedoe, de waarschijnlijk aardig verziekte sfeer en er komt een hele rits aan parlementaire enquêtes over de voorgaande kabinetten Rutte. :z
Tot nu toe hebben we 3 Rutte's gehad met allemaal gedoe waardoor het eigenlijk geen lang leven beschoren zou moeten zijn en waarvan Rutte 3 nu wel de kroon spant met het aantal maanden extra bonus. Dus ik heb wat moeite om dit enthousiasme te delen dat het dit keer een kort leven beschoren zou zijn (en zou helpen om er dan als nog wat anders voor elkaar te krijgen na weer nieuwe verkiezingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:44:
Sowieso gaan verkiezingen niets veranderen, sterker, ze gaan net voor iedereen lastiger maken.
Dat heet nou contradictio in terminis ;)
Als D66 zich nu terugtrekt, krijgen we 6 maanden vertraging met als enige resultaat dat er een nieuwe formatie komt waarbij zich waarschijnlijk NOG een extra partij moet melden aan de tafel om op 75+1 zetels te komen. Aan die tafel zit dan ook D66 weer. Je schiet er echt niets mee op.
Onwaarschijnlijk. Als de trend die je nu ziet ook in verkiezingen zou terugkomen heb je ineens een heel ander speelveld. Een CDA dat nog eens gehalveerd zou zijn zal niet in de regering stappen. D66 zal ook niet staan te trappelen. GL en vooral BBB zouden winnen. Wat zal dat een gezellige formatie worden :)

• HvdBent
Fr33z schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:51:
[...]

compleet vervagen van normen en waarden qua lobbyen/corruptie: Rutte laat lekker iemand zitten die al maanden weet een nieuw baantje te hebben, er worden geen regels opgesteld en Rutte zegt 'ik zie het probleem niet zo....'

stikstofcrisis 100% verwaarloost, valt me vooral tegen van CDA die denken de boeren te helpen door maar gewoon niks te doen

uithollen van de zorg

toeslagenaffaire (en dan 'verantwoordelijkheid nemen' door 1 maand voornl tijd af te treden)

complete wooncrisis veroorzaken (al is dat zo'n groot issue met veel aspecten dat niemand het antwoord lijkt te hebben)
Ik denk dat de wooncrisis niet alleen aan de politiek ligt, de markt in nederland is verkeerd, en daarnaast is er een schreeuwend ruimtegebrek. Ik denk dat we er niet aan ontkomen om meer hoogbouw toe te passen, maar daar moet dan ook een robuust openbaar vervoer voor beschikbaar zijn. Ik ben eerder voor verdubbeling van het spoor dan voor meer rijstroken langs Amelisweerd. (Zou het liefste zien dat we een S bahn systeem zoals rond Munchen krijgen waar de "metro" tot 40 km buiten de (rand) stad komt en om de 7 minuten rijdt, dagkaartje? 7 euro.....

• redwing
Herman schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:46:
[...]

Die steun zorgde er vooral voor dat het bedrijfsleven door kon draaien. Bedrijven zijn er dus wel degelijk beter door geworden, een hele hoop bedrijven heeft zelfs gewoon winst kunnen draaien in deze periode. Iets wat ze zonder steun niet hadden kunnen doen.
En dat kan inderdaad niet zonder de werknemer ook enigszins te beschermen. Maar als het echt om de werknemer ging, dan was er al lang gewerkt om de werkdruk en salaris van de zorg/onderwijs op zo'n peil te krijgen dat het ook weer een baan is die mensen willen. Voorlopig hebben die amper meer gekregen dan een applaus en zie je de tekorten alleen maar oplopen.

De echte problemen worden al jaren niet aangepakt en in de meeste gevallen alleen maar verergerd (woningtekort oplossen door iedereen meer beschikbaar geld te geven |:( )

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:23:
[...]

Ja en dit zijn dus een hoop woorden die uiteindelijk bar weinig zeggen. Want we zien nu al een decennium het patroon van geforceerde, en soms ronduit krampachtige controle dat telkens eindigt als ze weer publiekelijk aan de schandpaal worden genageld. En de tijd van weer een bewindspersoon opofferen omdat er weer een lijk uit de kast viel, is ook wel voorbij na afgelopen lente.

Ondertussen krijgen we alleen al een volwaardige enquête over hoe de belastingdienst wel heel veel mensen zonder enig bewijs, tot fraudeur heeft bestempeld en ze heeft geruïneerd. En dat kon maar jaren en jaren doorgaan. En opvallend veel van die mensen lijken dus niet een traditioneel Nederlandse achternaam zoals "de Boer" of "de Jong" te hebben gehad. Ik wens de VVD daar lekker veel succes mee om dat te gaan beheersen. :z
En je weet zeker dat je die enquêtes ook gaat krijgen?

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:38:
[...]

dat is een angst waar men mee bezig gaat blijven. De enige manier om je niet te laten gijzelen is door per definitie niet in te gaan op welke eis dan ook. Het dreigement 'ja maar als jij niet wil, gaan we met afdeling bat shit crazy praten!' zegt veel over de verzender, als ontvanger zou je daar niets mee moeten doen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Philip Ross schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:49:
[...]

Op persoonlijk vlak ja. Maar kan je je voorstellen dat de man ook idealen heeft of enig moreel besef? Misschien doet hij wat hij denkt dat het beste if voor GL en Nederland en niet voor zichzelf?
Wat? Een politicus met idealen en misschien zelfs moreel besef?

Die het beste met het land voor heeft, en niet alleen maar meedoet voor zelfverrijking?

Sluit hem op! Sluit hem op!

Serieuzer:
Het is serieus triest dat dit uberhaubt als argument wordt gebruikt. Je bent godnondeju politicus om het land wat beter te maken, daarom stemmen mensen op jou en je partij. Niet om over 10 jaar lekker te gaan zakkenvullen bij een of ander bureautje.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:15

ManiacsHouse

Scheisse!

[...]

Die steunpakketten waren er zonder dat ook wel gekomen. En het afnemen van de staatsschuld ten koste van wat? Van een bepaalde groep mensen ja... Iets met bezuinigingen op onderwijs, zorg etc etc
Aanpak coronacrisis hebben ze verder een flink zooitje van gemaakt.
Virtuozzo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:57:
[...]

Een hele enge die ook door mijn gedachten speelt. In hoeverre gaan ze dit in de onderhandelingen neerleggen. Dat men elkaar de hand boven het hoofd gaat houden en zorgt dat de enquête(s) gewoon niet gaan plaatsvinden. Hebben ze daar mogelijkheden voor?

[ Voor 26% gewijzigd door ManiacsHouse op 30-09-2021 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:12
Fr33z schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:51:
[...]

uithollen van de zorg

Dut kun je niet allemaal op Rutte-III afschuiven.

Er zit ook een hoop ellende uit de kabinetten Rutte-I en -II bij en zelfs nog ouder bij... Het non-beleid rond stikstof is al vrij oud. De verhuurdersheffing was Ruttte-I (met ondertekening van VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie, ere wie ere toekomt). Het afschuiven delegeren van zorgtaken naar gemeenten.

Regeren is vooruitschuiven

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
D-e-n schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:50:
Dat is namelijk ook wat er in Rusland gebeurt. Nu maakt Poetin het natuurlijk veel en veel bonter maar het principe blijft hetzelfde: iemand flikt iets en komt er ook na verkiezingen mee weg.
Dat is een bizarre vergelijking. Alsof je in Rusland iets te kiezen zou hebben.

Nou moet ik wel toegeven dat ik vooral bij Rutte vaak aan een citaat uit de sovjet tijd moet denken:
Zij weten dat ze liegen.
Wij weten dat ze liegen.
Zij weten dat wij weten dat ze liegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09 17:14
T-MOB schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:00:
[...]

Dut kun je niet allemaal op Rutte-III afschuiven.

Er zit ook een hoop ellende uit de kabinetten Rutte-I en -II bij en zelfs nog ouder bij... Het non-beleid rond stikstof is al vrij oud. De verhuurdersheffing was Ruttte-I (met ondertekening van VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie, ere wie ere toekomt). Het afschuiven delegeren van zorgtaken naar gemeenten.
Ellende die dus lang en breed bekend was, maar waar de afgelopen 10 jaar onder leiding van Rutte voor gekozen is niets mee te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tuttel op 30-09-2021 13:02 ]

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 14:25
Volkskrant geeft aan dat D66 wel met een flink eisenpakket komt aanzetten. Maarja, het blijft dan toch 3 vs 1 denk ik....

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
gekkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:52:
[...]

Tot nu toe hebben we 3 Rutte's gehad met allemaal gedoe waardoor het eigenlijk geen lang leven beschoren zou moeten zijn en waarvan Rutte 3 nu wel de kroon spant met het aantal maanden extra bonus. Dus ik heb wat moeite om dit enthousiasme te delen dat het dit keer een kort leven beschoren zou zijn (en zou helpen om er dan als nog wat anders voor elkaar te krijgen na weer nieuwe verkiezingen).
Misschien, maar er is afgelopen lente wel iets gebeurd met Rutte. Het bleef namelijk eens plakken. Het zal ook alleen maar doorgaan en er zit nog veel meer aan te komen. En steeds meer mensen zullen zich onderhand ook wel beseffen dat al die kabinetten Rutte, heel wat hebben veroorzaakt. Het grootste probleem is denk ik ook de abjecte incompetentie van de PvdA om zich op te werpen als het echte alternatief waar mensen zich achter kunnen scharen. Want dat hoort hier hun rol te zijn.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Lanfear89
  • Niet online
Philip Ross schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:49:
[...]
Dat is leuk, maar als je daarmee altijd aan de zijlijn blijft staan moet je misschien eens na gaan denken over wat je aan het doen bent. Binnen de politiek is vasthouden an al je idealen gewoon niet handig. Zeker in Nederland waar je veel moet onderhandelen (bedankt versplitterde *knip* doe eens niet partijtjes..) moet je soms wat opgeven om een ander punt binnen te slepen. Als je de luxepositie hebt waar wel regelmatig een absolute meerderheid voor jouw factie reeel is is het een ander verhaal, maar met het eindeloze polderen hier niet praktisch

Doe je dat niet, dan heb je grote kans om zo'n eeuwige oppositiepartij te worden als nu de PVV en vermoedelijk FVD, veel commentaar leveren maar niks gedaan krijgen.

[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 30-09-2021 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Virtuozzo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:57:
[...]

Dat is serieus een grote angst van mij. Wat nou als ze onderhands eventjes besluiten geen enquetes aan te nemen, gezien volgens mij ook alle partijen die in R3 zaten schuldig zijn.

Dan hebben we alleen de aardgas-enquete, en die komt pas eind 2023 eruit rollen is de verwachting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Na ruim 28 weken kleuterklasje spelen en een motie van afkeuring klopt Kaag zichzelf op de borst voor vernieuwing :F een ander programma :'( nieuwe politiek 8)7 nieuw elan :X wat moet leiden tot vernieuwing :? van de politieke cultuur ;(

Maar niets van dit alles maakt uit, want de verkiezingen duren nog jaren en tegen die tijd is een klein toneelstukje in de grote poppenkast genoeg om gewoon weer zetels te veroveren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
T-MOB schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:00:
[...]
De verhuurdersheffing was Ruttte-I (met ondertekening van VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie, ere wie ere toekomt).
Het punt is natuurlijk dat dat nog steeds bestaat. Het had in de crisisjaren een functie, vandaar ook de brede steun toen, maar het is daarna nooit meer afgeschaft met alle gevolgen op de woningmarkt van dien. Dat is wel degelijk Rutte en consorten aan te rekenen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
D66 gaat wel even af hoor. VVD en CDA houden voet bij stuk, D66 wilt kosten wat kost regering (ohnee, verantwoordelijkheid nemen) en gaat dan maar mee met een doorstart van een kabinet waarvan ze eerst allemaal naar huis gestuurd zijn.

Lekker gewerkt jongens. Kan me goed voorstellen dat de D66 achterban nu niet zo blij is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
Lanfear89 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:02:
[...]

Dat is leuk, maar als je daarmee altijd aan de zijlijn blijft staan moet je misschien eens na gaan denken over wat je aan het doen bent. Binnen de politiek is vasthouden an al je idealen gewoon niet handig. Zeker in Nederland waar je veel moet onderhandelen (bedankt versplitterde kutpartijtjes..) moet je soms wat opgeven om een ander punt binnen te slepen. Als je de luxepositie hebt waar wel regelmatig een absolute meerderheid voor jouw factie reeel is is het een ander verhaal, maar met het eindeloze polderen hier niet praktisch

Doe je dat niet, dan heb je grote kans om zo'n eeuwige oppositiepartij te worden als nu de PVV en vermoedelijk FVD, veel commentaar leveren maar niks gedaan krijgen.
Onderhandelen heeft alleen zin als je ook weg durft te lopen. Anders krijg je enkel wat kruimels.

Het alternatief van meedoen is oppositie, en als je daarmee meer zetels kan winnen kan je eventueel 4 jaar later sterker onderhandelen.

Meedoen om het meedoen schiet niemand wat mee op. Bedenk dat GL en PvdA niet eens inhoudelijk mochten onderhandelen he. Er werd gewoon gezegd dat ze niet allebei mochten. Wat moet je daar dan mee.

• Lanfear89
  • Niet online
De_Bastaard schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:04:
Lekker gewerkt jongens. Kan me goed voorstellen dat de D66 achterban nu niet zo blij is.
Mwah, ik ben straks al lang blij als er iets van een regering is, voor mijn part was het een halve 'regering van nationale eenheid' geworden, zolang er maar iets is wat even door kan en je van deze achterlijke impasse af bent. Al dat kleuterklas gedoe van de afgelopen weken bleh, daar raak ik m'n vertrouwen in de politiek van kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

anandus schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:02:
[...]

Het punt is natuurlijk dat dat nog steeds bestaat. Het had in de crisisjaren een functie, vandaar ook de brede steun toen, maar het is daarna nooit meer afgeschaft met alle gevolgen op de woningmarkt van dien. Dat is wel degelijk Rutte en consorten aan te rekenen.
Welke crisisjaren? Dit is/was gewoon puur afromen. En volgens mij iets met het deels betalen van de rekening van Vestia. Dat laatste weet ik niet zeker overigens. Maar daar waar de banken door de overheid (eigenlijk door ons zelf) na wanbeleid uit de stront werden getrokken, mochten nu de huurders dit bekostigen met huurverhoging.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Lanfear89 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:09:
[...]

Mwah, ik ben straks al lang blij als er iets van een regering is, voor mijn part was het een halve 'regering van nationale eenheid' geworden, zolang er maar iets is wat even door kan en je van deze achterlijke impasse af bent. Al dat kleuterklas gedoe van de afgelopen weken bleh, daar raak ik m'n vertrouwen in de politiek van kwijt.
Mwah is dat zo? Ik heb liever dat ze lang lopen de kleuteren ipv op dezelfde voet verder gaan. Vooralsnog verwacht ik weinig goede maatregelen v.w.b. de problemen die nu op tafel liggen.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Was het maar zo, dan zou het woonprotest nog wel eens tot heel andere verhoudingen kunnen gaan leiden.

De realiteit is dat de verkoop van sociale huurwoningen al heel lang ook door CDA en PVDA is gesteund. Verhuurdersheffing dito. De VVD is er als enige trots op, dat dan weer wel.

• Lanfear89
  • Niet online
Philip Ross schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:05:
[...]

Onderhandelen heeft alleen zin als je ook weg durft te lopen. Anders krijg je enkel wat kruimels.
Ja klopt, zolang je maar niet altijd weg loopt omdat je te vast zit aan je principes. Ik bedoelde bij mijn eerdere verhaal dat je niet 10 standpunten kan hebben en ze allemaal als breekpunt en niet onderhandelbaar beschouwt.

Verwijderd

TheekAzzaBreek schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:13:
[...]

Was het maar zo, dan zou het woonprotest nog wel eens tot heel andere verhoudingen kunnen gaan leiden.

De realiteit is dat de verkoop van sociale huurwoningen al heel lang ook door CDA en PVDA is gesteund. Verhuurdersheffing dito. De VVD is er als enige trots op, dat dan weer wel.
Gelukkig zijn er partijen die wel iets doen met voortschrijdend inzicht.

• Philip Ross
  • Nu online
Lanfear89 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:15:
[...]

Ja klopt, zolang je maar niet altijd weg loopt omdat je te vast zit aan je principes. Ik bedoelde bij mijn eerdere verhaal dat je niet 10 standpunten kan hebben en ze allemaal als breekpunt en niet onderhandelbaar beschouwt.
Natuurlijk kan dat niet. Maar als er geweigerd wordt inhoudelijk te praten omdat ze als enige eis hebben samen te mogen onderhandelen (en samen standpunten aan te dragen) dan houdt het op.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:27

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
VVD en het CDA komen dus als winnaar uit deze ronde. Dan nu eens zien wie de beste punten uit de formatieronde kan slepen en of een paar hete aardappels niet doorgerolt worden.

Kaag had de motie van wantrouwen moeten steunen tegen Rutte. Dat heeft ze niet gedaan en Rutte heeft lang gewacht tot hij Kaag voor deze keuze kon zetten.

Dus geen progressief beleid met linkse partijen, maar dezelfde lijn de komende jaren. Jammer, op een gegeven moment is het land wel toe aan iets anders.

De vraag is wel hoe stabiel gaat de coalitie zijn, maar dat ligt ook wat er aan elkaar gegund wordt in de formatieronde.

Tweakers Discord

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:51
ManiacsHouse schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:11:
[...]

Welke crisisjaren? Dit is/was gewoon puur afromen. En volgens mij iets met het deels betalen van de rekening van Vestia. Dat laatste weet ik niet zeker overigens. Maar daar waar de banken door de overheid (eigenlijk door ons zelf) na wanbeleid uit de stront werden getrokken, mochten nu de huurders dit bekostigen met huurverhoging.
Het is gebruikt om de banken overeind te houden. Vestia en Rochdale kwamen daarbij heel goed van pas als excuus, want "zie je wat die doen van onze huurtoeslag?"

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

_JGC_ schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:21:
[...]

Het is gebruikt om de banken overeind te houden. Vestia en Rochdale kwamen daarbij heel goed van pas als excuus, want "zie je wat die doen van onze huurtoeslag?"
Verhuurdersheffing is er ook alleen maar voor de woningen van corporaties tot de max huurtoeslaggrens (wist ik niet tot vandaag...). Drie keer raden welke deel van de bevolking dat uiteindelijk mag betalen... :/

• Lanfear89
  • Niet online
Philip Ross schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:18:
[...]
Natuurlijk kan dat niet. Maar als er geweigerd wordt inhoudelijk te praten omdat ze als enige eis hebben samen te mogen onderhandelen (en samen standpunten aan te dragen) dan houdt het op.
Mja, ik snap wel waar het vandaan komt. Doordat je met allebei moet onderhandelen hebben ze natuurlijk meer slagkracht dan nodig is voor een meerderheid, een soort van bedwongen vijfde wiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

De_Bastaard schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:04:
D66 gaat wel even af hoor. VVD en CDA houden voet bij stuk, D66 wilt kosten wat kost regering (ohnee, verantwoordelijkheid nemen) en gaat dan maar mee met een doorstart van een kabinet waarvan ze eerst allemaal naar huis gestuurd zijn.

D66 en hun "nieuwe leiderschap" zijn nu hun bestaansrecht wel kwijt. Geen nieuw leiderschap, geen poot stijf durven houden....gewoon voortzetting van de status quo (en ondertussen een heleboel kiezers keihard bedrogen, maar dat is politici natuurlijk niet vreemd).

Jammer, ik had op beter gehoopt, op iets anders.
"Onze wens is dat het komende kabinet progressiever, genereuzer, opener, menselijker zal zijn. We doen het goed of we doen het niet."
Lol.....we doen het goed of niet....hangt af van wat je definitie van goed is....

[ Voor 13% gewijzigd door dr.lowtune op 30-09-2021 13:35 ]

• Philip Ross
  • Nu online
Lanfear89 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:30:
[...]

Mja, ik snap wel waar het vandaan komt. Doordat je met allebei moet onderhandelen hebben ze natuurlijk meer slagkracht dan nodig is voor een meerderheid, een soort van bedwongen vijfde wiel.
Maar die twee gaven aan als 1 groep te onderhandelen.

Waarom dan niet gewoon inhoudelijk proberen en kijken of er een akkoord te maken valt?

• gekkie
DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:02:
[...]
Misschien, maar er is afgelopen lente wel iets gebeurd met Rutte. Het bleef namelijk eens plakken. Het zal ook alleen maar doorgaan en er zit nog veel meer aan te komen.
In zijn ogen heeft hij een nieuw mandaat van zowel de kiezer, immers de grootste en hij persoonlijk de meeste stemmen. En daar naast een mandaat van de andere partijen in een coalitie, die ook wisten wat er allemaal nog ging komen. Geen verrassingen of nieuws aldaar. Daarnaast hangt het natuurlijk geheel opportunistisch van de peilingen af en die staan voorlopig voor alle overgebleven coalitie kandidaten nou niet echt op een klinkende winst.
Dus met iedere keer wat hij weer gaat overleven met wat er nog komt en wat partijen toch weer gaan accepteren, wordt hij weer meer gelegitimeerd.
En steeds meer mensen zullen zich onderhand ook wel beseffen dat al die kabinetten Rutte, heel wat hebben veroorzaakt.
Als dat zo zou zijn, dan had ik een andere verkiezingsuitslag verwacht en niet wat VVD, Wilders, FvD bij elkaar gesprokkeld hebben.
Het grootste probleem is denk ik ook de abjecte incompetentie van de PvdA om zich op te werpen als het echte alternatief waar mensen zich achter kunnen scharen. Want dat hoort hier hun rol te zijn.
De PvdA heeft zich zelf al enige decennia geleden verlamd samen met de vakbonden, bijvb door het niet zowel in woord als in daad te hebben over bepaalde zaken die voor hun wat meer klassieke doelgroep best van belang zijn in de veranderde wereld. Dat zou niet moeten betekenen dat je bijvb per se aan oude arbeidsverhouding zou moeten vasthouden, maar wel hoe je een nieuwe situatie dan qua sociale waarborgen op hetzelfde niveau terug kunt krijgen. En eigenlijk geldt dat voor mij voor alle thema's bij de PvdA, weinig nieuwe ideeën over nieuw ontstane situaties. Hetzelfde geldt voor asiel en migratie, werk binnen de EU en het oostblok (ja dat is onderhand een gelopen race, maar ook daar is het niet gelukt om er iets beters van te maken ondanks regeringsdeelname (en ja daar zijn grote krachten zoals de EU in het spel, maar toch).

• HvdBent
dr.lowtune schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:30:
[...]

D66 en hun "nieuwe leiderschap" zijn nu hun bestaansrecht wel kwijt. Geen nieuw leiderschap, geen poot stijf durven houden....gewoon voortzetting van de status quo (en ondertussen een heleboel kiezers keihard bedrogen, maar dat is politici natuurlijk niet vreemd).

Jammer, ik had op beter gehoopt, op iets anders.

[...]

Lol.....we doen het goed of niet....hangt af van wat je definitie van goed is....
Je kunt proberen een olietanker te stoppen door van de brug te stappen en er voor gaan liggen. je kunt ook proberen vanaf de brug te sturen. Dat zal meer uithoudingsvermogen eisen, maar is uiteindelijk vaker effectief.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Roozzz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:15:
Door met de huidige coalitie is toch wel de ultieme fuck you.
Behoorlijk ja maar dat gaat hem dus misschien wel worden.

Heel veel zure oude wijn in nog oudere zakken.

• Lanfear89
  • Niet online
Philip Ross schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:31:
[...]

Waarom dan niet gewoon inhoudelijk proberen en kijken of er een akkoord te maken valt?
Omdat als ze als 1 groep er in gaan, meer slagkracht hebben (want groter aandeel) en dus meer eisen kunnen stellen. Als ze echt zo goed samen zijn en zo ook op willen treden moeten ze gewoon fuseren, nu was er geen onderscheid meer tussen die twee.
Maar het kan ook gewoon een poging zijn geweest van de andere partijen om ze toch tegen elkaar uit te kunnen spelen, waarbij GL en PvdA de rug recht hebben kunnen houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Philip Ross schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:31:
[...]

Heel simpel, samen zijn ze te sterk en kunnen ze teveel bepalen naar de zin van het VVD. Vandaar ook dat er niet eens inhoudelijk gekeken is, want dan zou het VVD toe moeten geven dat ze daar eigenlijk wel uit zouden kunnen komen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06:22
tweakduke schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:18:
VVD en het CDA komen dus als winnaar uit deze ronde. Dan nu eens zien wie de beste punten uit de formatieronde kan slepen en of een paar hete aardappels niet doorgerolt worden.

Kaag had de motie van wantrouwen moeten steunen tegen Rutte. Dat heeft ze niet gedaan en Rutte heeft lang gewacht tot hij Kaag voor deze keuze kon zetten.
Ik ben er niet van overtuigd dat de onderhandelingen tot succes gaan leiden. Het is duidelijk dat D66 gigantische concessies gaat eisen van VVD en CDA, al was het alleen al om wille van het feit dat zij wél over hun schaduw heen wilden stappen.

Maar de partij die de grootste concessies zal moeten doen is CU. Er is geen enkele kans dat D66 akkoord gaat met een verlengd moratorium op besluiten over rechten omtrent waardige levenseinden. Er zal heel weinig tot minder dan niets te halen zijn voor CU aan de onderhandelingstafel. En, de vraag is of dat acceptabel is voor ze. Het kan zijn dat ze hun plichtsbesef voelen en vervullen. Maar dan zullen de kroonjuwelen wel de hofvijver in moeten.
Dus geen progressief beleid met linkse partijen, maar dezelfde lijn de komende jaren. Jammer, op een gegeven moment is het land wel toe aan iets anders.

De vraag is wel hoe stabiel gaat de coalitie zijn, maar dat ligt ook wat er aan elkaar gegund wordt in de formatieronde.
Als dit leidt tot een coalitie - dan ben ik inderdaad bang voor 4 jaar stagnatie. Of, zoveel minder natuurlijk.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-09 14:49
Dat mensen hier in trappen.. Lekker lang moeilijk doen en dan is iedereen straks blij dat we weer een nieuw kabinet hebben, nieuw als in.... gewoon weer verder gaan zoals het was vóór de verkiezingen. Maar o, oh oh wat was het toch moeilijk om dit voor elkaar te krijgen..

Durf dan eerlijk te zijn en stop met het houden van verkiezingen.

[ Voor 0% gewijzigd door Malandro op 30-09-2021 13:40 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
HvdBent schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:31:
Ik verbaas me over alle bashes op D66 en de stilte rond de VVD en het CDA. Die hebben IMO meer uit te leggen dan D66. Met alles wat de afgelopen jaren is misgegaan heeft D66 als enige laten zien dat ze bij verantwoordelijkheid zelf opzij stappen, anderen moesten weggestuurd worden.
Ik zit niet te wachten op een voortzetting van het huidige kabinet, omdat ik niet geloof dat de VVD ooit groen wordt (ondanks dat een VVD corrivee een van de eerste milieuministers was) en het CDA boeren uit gaat kopen.
D66 heeft zich openlijk afgezet jegens Rutte en zijn manier van wheelen and dealen. Als je dan zelf geen haar beter blijkt te zijn (integendeel) en gewoon weer met degene die je zo bekritiseerde aan tafel gaat zitten (en vergeet niet: de VVD is één van de weinige partijen die door D66 niet zijn uitgesloten) dan kun je een beetje commentaar verwachten.

En welke D66'er heeft er nu precies zijn verantwoordelijkheid gepakt en is volledig van het politieke toneel verdwenen? Ik zie ze niet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Nu online
Lanfear89 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:38:
[...]

Omdat als ze als 1 groep er in gaan, meer slagkracht hebben (want groter aandeel) en dus meer eisen kunnen stellen. Als ze echt zo goed samen zijn en zo ook op willen treden moeten ze gewoon fuseren, nu was er geen onderscheid meer tussen die twee.
Maar het kan ook gewoon een poging zijn geweest van de andere partijen om ze toch tegen elkaar uit te kunnen spelen, waarbij GL en PvdA de rug recht hebben kunnen houden.
Lees de reactie van @redwing

Ze durfden gewoon niet aan inhoudelijk te gaan praten. Dat is dan toch gewoon de schuld van VVD/CDA.

Fuseren is gewoon onzin. En dat samen onderhandelen was om het voor de andere partijen makkelijker te maken.

Maar die weigeren gewoon om ook maar ergens inhoudelijk over te praten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Voor de VVD was het ook niet zo heel lastig... die wilden verder met de bestaande coalitie. Hetzelfde gold voor CDA en (na een eenmalige uitglijder van Segers) ook voor de CU.

Het was enkel D66 die "wat anders" wilde. Dus hebben ze Kaag de sleutel gegeven en gezegd "kom maar met een alternatief". Het enige waar zij mee kwam was de combi PvdA/GL die door de rest van de huidige coalitie niet gepruimd werd. En D66 mocht dat telkens uitleggen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
ManiacsHouse schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:59:
Een hele enge die ook door mijn gedachten speelt. In hoeverre gaan ze dit in de onderhandelingen neerleggen. Dat men elkaar de hand boven het hoofd gaat houden en zorgt dat de enquête(s) gewoon niet gaan plaatsvinden. Hebben ze daar mogelijkheden voor?
Nee.

De enquête over de toeslagenaffaire komt er gewoon, dat besluit is al genomen. En als het al zou kunnen: de verontwaardiging over de affaire is zo groot en zo breed dat blokkeren van de enquête een hoop stemmen gaat kosten.

Wat nog wel zou kunnen is afzwakken: reikwijdte beperken, minder getuigen oproepen, conclusies vaag houden, dat soort dingen. Dan hou je nog steeds een electoraal risico, maar minder.
En een grote kans dat nog meer mensen definitief de politiek de rug toekeren.

• gekkie
HvdBent schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:31:
Ik verbaas me over alle bashes op D66 en de stilte rond de VVD en het CDA.
Voor een hoop mensen hier is de VVD onderhand wel bekend en min of meer afgeschreven in de huidige vorm en personele bezetting, idem voor het CDA. Bij D66 hadden sommigen misschien nog enige hoop door de woorden .. nu zijn we beland bij de daden (of gebrek daar aan), dus dan verbaast de focus van het commentaar me niet zo.
Die hebben IMO meer uit te leggen dan D66. Met alles wat de afgelopen jaren is misgegaan heeft D66 als enige laten zien dat ze bij verantwoordelijkheid zelf opzij stappen, anderen moesten weggestuurd worden.
Meh, bijvb de rol vergeten van de sinds kort tot stas bevorderde van Weyenberg in zijn aanvallen op Leijten, Omtzigt en Azarkan, aangaande het vragen aan bureau wetgeving wat eventuele mogelijkheden zouden kunnen zijn om ambtenaren en bewindslieden te vervolgen ?
Dat zou toevallig niet verband kunnen houden met ene Menno Snel, die niet zo snel bleek met het onderkennen en enigszins voortvarend handelen in de gehele toeslagenaffaire en daar ook zelf vrij lang is blijven zitten (met een gebrekkige informatie voorziening richting kamer) ?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:27

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Helixes schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:39:
[...]

Ik ben er niet van overtuigd dat de onderhandelingen tot succes gaan leiden. Het is duidelijk dat D66 gigantische concessies gaat eisen van VVD en CDA, al was het alleen al om wille van het feit dat zij wél over hun schaduw heen wilden stappen.

Maar de partij die de grootste concessies zal moeten doen is CU. Er is geen enkele kans dat D66 akkoord gaat met een verlengd moratorium op besluiten over rechten omtrent waardige levenseinden. Er zal heel weinig tot minder dan niets te halen zijn voor CU aan de onderhandelingstafel. En, de vraag is of dat acceptabel is voor ze. Het kan zijn dat ze hun plichtsbesef voelen en vervullen. Maar dan zullen de kroonjuwelen wel de hofvijver in moeten.

[...]

Als dit leidt tot een coalitie - dan ben ik inderdaad bang voor 4 jaar stagnatie. Of, zoveel minder natuurlijk.
Het eerste deel van jouw post gaat leiden tot het laatste deel van jouw post.

Men wil regeren en er komt dus uiteindelijk een akkoord met weinig grote plannen, anders moet er teveel concessies worden gedaan op andere punten.

Typisch dus de opzet van Rutte.

Tweakers Discord

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:38
Duidelijk: D66 heeft geknipperd met de ogen, Kaag heeft als diplomaat de deur niet dicht durven te gooien en daarom in de onderhandelingen (te?) veel moeten toegeven, en VVD/CDA hebben heerlijk uit de wind hun spelletje kunnen spelen. Jammer.

Vooral jammer omdat het kabinet heeft moeten aftreden vanwege de toeslagaffaire, daarna nog veel kabinetsleden het veld hebben moeten ruimen, en straks komen die weer doodleuk terug. Blijkbaar maakt het allemaal niet meer uit als je een motie van wantrouwen aan je broek krijgt. Allemaal spel voor de buhne?

Bovendien zijn bij de formatie van Rutte-3 veel zaken naar voren geschoven, die nu weer terug op het bordje komen te liggen van Rutte-4. Dat zal ongetwijfeld veel wrijving geven tussen de coalitiepartijen. Ik moet nog maar zien hoe lang de onderhandelingen voor een regeerakkoord gaan duren, en hoe stabiel de zaak daarna is.

Ik ben benieuwd wat de plannen zullen worden voor de klimaatmaatregelen en verdeling van de lasten daarvan, de stikstofproblematiek, de zorg, het onderwijs, de woningmarkt, veiligheid, de belastingsparadijs-toestanden, noem maar op. Maar ik ben niet optimistisch.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Bean77
Philip Ross schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:48:
[...]

Lees het kernenergie topic eens door. Dat weet je hoe belachelijk deze opmerking klinkt.

En verwacht je nu echte oplossingen van het kabinet dat biomassa gesubsidieerd heeft?
Ik vind kernenergie een van de oplossingen ja

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Basekid schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:01:
Volkskrant geeft aan dat D66 wel met een flink eisenpakket komt aanzetten. Maarja, het blijft dan toch 3 vs 1 denk ik....
Dat eisenpakket is bij voorbaat kansloos. Segers heeft heel D66 bij hun euh... Meloenen. :P Want als D66 wederom met een hoop eisen komt dan overspeelt Kaag voor de zoveelste keer haar hand en worden het dus alsnog nieuwe verkiezingen.

Volvotips.com

• HvdBent
gekkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:50:
[...]

Voor een hoop mensen hier is de VVD onderhand wel bekend en min of meer afgeschreven in de huidige vorm en personele bezetting, idem voor het CDA. Bij D66 hadden sommigen misschien nog enige hoop door de woorden .. nu zijn we beland bij de daden (of gebrek daar aan), dus dan verbaast de focus van het commentaar me niet zo.

[...]

Meh, bijvb de rol vergeten van de sinds kort tot stas bevorderde van Weyenberg in zijn aanvallen op Leijten, Omtzigt en Azarkan, aangaande het vragen aan bureau wetgeving wat eventuele mogelijkheden zouden kunnen zijn om ambtenaren en bewindslieden te vervolgen ?
Dat zou toevallig niet verband kunnen houden met ene Menno Snel, die niet zo snel bleek met het onderkennen en enigszins voortvarend handelen in de gehele toeslagenaffaire en daar ook zelf vrij lang is blijven zitten (met een gebrekkige informatie voorziening richting kamer) ?
Ik ben aan de ene kant optimist (hoop op verandering) maar ook realist, D66 zal een deel van de regering zijn, en dus een beperkte invloed hebben. Zoals eerder aangegeven geloof ik meer in een rol op de brug dan zwemmen voor de tanker die tegengehouden moet worden. Ik snap na de zaken die gepasseerd zijn dat het geen goed gevoel zou geven als D66 meteen had aangegeven door te gaan met deze coalitie. Nee ze willen anders, maar als de anderen de poot stijf houden kan je uiteindelijk niet anders dan toch weer meedoen. Het glas is half vol in mijn opinie....

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:52
polthemol schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:21:
[...]

daar ben ik het niet mee eens. Er is wel iets veranderd: zelfs met het beleidsmatig en structureel schenden van de rechten van je eigen burgers kun je prima weg komen als partij en er zelfs nog meer zetels mee scoren ook.

Dit is hetzelfde als de bankencrisis: toen leerden banken dat ze werkelijk alles konden maken zonder enige afstraffing te ontvangen.

Er ligt heel veel huiswerk voor heel veel kiezers, maar ik betwijfel of dat gemaakt gaat worden.
Het interesseert VVD kiezers echt bijzonder weinig wat er allemaal tijdens Rutte 1/2/3 is gebeurd qua schandalen kan ik uit eigen ervaring zeggen. Heb een paar fanatieke VVD stemmers in mijn omgeving zitten en het boeit ze echt heel weinig. Als de belastingen maar weer met 0,1% minder worden, zijn ze alweer dik tevreden. Triest maar waar.

Ja, meer van hetzelfde! Meer gezinnen kapot maken met toeslagenaffaires! Meer legitiem gekozen mensen functie elders! Meer bonnetjes van Teeven! Nog meer leenstelsel! Nog meer woningentekort! Nog meer klimaat negeren! Meer meer meer! Wat een keigaaf kabinet gaat Rutte 4 worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Robkazoe op 30-09-2021 13:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 12:51

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Ik denk dat een persoon als Ouwehand meer dan gefrustreerd gaat raken de komende jaren. Ze zullen wel iets meer gaan doen op gebied van klimaat, maar kan mij voorstellen dat dit nog steeds veel te weinig is in de ogen van de echte klimaat fanatiekelingen.
"klimaatfanatiekelingen"

Dat klinkt dan weer negatief, terwijl zij de enigen zijn die zien wat er op ons afkomt. Een klimaatfanaticus zou het nieuwe normaal moeten zijn. Naja, een paar natuurrampen later, hopelijk in dichtbevolkte gebieden in Europese/Amerikaanse/Chinese bevolkingcentra en de ogen gaan wellicht eindelijk open.

Dit dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Philip Ross schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:48:
[...]
Dat is wel een beetje vals he. Het subsidiëren van Biomassa werd ook gesteund door GL, PVDA en anderen. Pas de laatste tijd komen ze er allemaal op terug. In provincies en gemeentes met Groenlinks die de klimaat portefeuille heeft, word juist ingezet door hen op Biomassa.

Om dat op de het kabinet af te schuiven is wel erg makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04:26
Ik verbaas me een beetje over de reacties, alsof dit "nieuwe" kabinet als een verrassing komt. Afgaande op de verkiezingsuitslag was dit toch wel een beetje te voorspellen? Of hadden mensen echt verwacht dat linkse partijen ineens wat in de melk te brokkelen hadden? Of dat er ineens een hele andere coalitie zou komen. VVD/D66/CDA hadden bij de uitslag al 73 zetels samen.

Ben benieuwd hoelang het kabinet het vol gaat houden deze keer. Enigszins een misser van GL en PvdA om als Siamese tweeling te willen werken. Ik snap waarom ze het deden, maar als ze afzonderlijk het hadden geprobeerd had wellicht 1 van de 2 in ieder geval wat kunnen bijsturen op bepaalde zaken. Misschien niet helemaal zoals de achterban zou zien, maar vermoedelijk zou het klimaat hoger op de prio-lijst staan i.p.v. wat we de komende kabinetsperiode weer mogen aanschouwen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:21

Dido

heforshe

Robkazoe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:55:
Ja, meer van hetzelfde! Meer gezinnen kapot maken met toeslagenaffaires! Meer legitiem gekozen mensen functie elders! Meer bonnetjes van Teeven! Nog meer leenstelsel! Nog meer woningentekort! Nog meer klimaat negeren! Meer meer meer! Wat een keigaaf kabinet gaat Rutte 4 worden.
Toch hoor ik dat gekmakend vaak: "ach, het gaat eigenlijk best goed onder Rutte", en vervolgens stemt men weer voor de status quo.

Het onderscheid dat mensen (vanuit zelfbehoud?) niet durven te maken is het verschil tussen "het gaat goed in Nederland" en "het gaat klote, maar ik ben (nog) buiten schot gebleven, dus ik heb nergens last van".

Als je kijkt naar de verdubbelde dakloosheid, de toeslagenaffaire, de groei van de voedselbanken, enz, enz, dan is gewoon niet vol te houden dat het goed gaat met Nederland. En dan wordt de opmerking "Rutte doet het best goed" inderdaad erg wrang omdat het aantoont dat degene die het zegt echt alleen naar de eigen situatie kijkt (en zich dan nog niet eens beseft hoe wankel die situatie stiekem is!)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:02:
[...]

Misschien, maar er is afgelopen lente wel iets gebeurd met Rutte. Het bleef namelijk eens plakken. Het zal ook alleen maar doorgaan en er zit nog veel meer aan te komen. En steeds meer mensen zullen zich onderhand ook wel beseffen dat al die kabinetten Rutte, heel wat hebben veroorzaakt.
Nothing a little marketing and mythology can't solve.

Dat is pijnlijk maar het is keer op keer al gebleken.

Met de beste wil van de wereld zie ik niet hoe de toeslagenaffaire inmiddels niet van Mark af gegleden is. To be fair, het is niet enkel zijn creatie. Hij is slechts de uitvoerder van het achterliggende dogma, en als hij daadwerkelijk vervangen wordt is er geen enkele garantie dat zijn vervanger een andere koers in slaat, dat is tenslotte een product van diezelfde VVD.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

• Philip Ross
  • Nu online
PWM schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:00:
[...]

Dat is wel een beetje vals he. Het subsidiëren van Biomassa werd ook gesteund door GL, PVDA en anderen. Pas de laatste tijd komen ze er allemaal op terug. In provincies en gemeentes met Groenlinks die de klimaat portefeuille heeft, word juist ingezet door hen op Biomassa.

Om dat op de het kabinet af te schuiven is wel erg makkelijk.
Hey was slechts 1 punt. Maar dit kabinet heeft op geen enkel moment echte oplossingen voor geen enkel probleem gehad. Niet klimaat, niet stikstof, niet Groningen, niet toeslagen, niet corona, niet corruptie.
Bean77 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:53:
[...]

Fijn voor jou. Dat mag je vinden. Dat maakt het echter nog niet waar. Ga dat topic eens doorlezen en kijk naar de feiten. Onderbouwde ononderbouwde meningen hebben we hier niets aan.

• gekkie
HvdBent schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:54:
[...]
Ik ben aan de ene kant optimist (hoop op verandering) maar ook realist, D66 zal een deel van de regering zijn, en dus een beperkte invloed hebben. Zoals eerder aangegeven geloof ik meer in een rol op de brug dan zwemmen voor de tanker die tegengehouden moet worden. Ik snap na de zaken die gepasseerd zijn dat het geen goed gevoel zou geven als D66 meteen had aangegeven door te gaan met deze coalitie. Nee ze willen anders, maar als de anderen de poot stijf houden kan je uiteindelijk niet anders dan toch weer meedoen. Het glas is half vol in mijn opinie....
Als ik van hun bewindslieden en dus ook met de insteek van sommige kamerleden een hoge pet op zou hebben, dan had ik ook nog wel een half vol glas kunnen zien, momenteel lukt dat me ook niet bij D66 (naast dat het bij de VVD en het CDA dus ook niet lukte).

Is bij jou de balans van wat bewindslieden in de afgelopen termijn hebben gedaan voor het D66 deel dan veel beter dan bij VVD en CDA ?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Even iets luchtigs tussendoor:

Afbeeldingslocatie: https://image.gscdn.nl/image/11471a0503_31C92ED9-C2BD-4FE3-8904-ABA82FB70B53.jpeg?w=600&s=04a2d699e35e084994da1df3d80e4c37

:+

Volvotips.com

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Robkazoe
MC_Sparkles schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:01:
Ik verbaas me een beetje over de reacties, alsof dit "nieuwe" kabinet als een verrassing komt. Afgaande op de verkiezingsuitslag was dit toch wel een beetje te voorspellen? Of hadden mensen echt verwacht dat linkse partijen ineens wat in de melk te brokkelen hadden? Of dat er ineens een hele andere coalitie zou komen. VVD/D66/CDA hadden bij de uitslag al 73 zetels samen.

Ben benieuwd hoelang het kabinet het vol gaat houden deze keer. Enigszins een misser van GL en PvdA om als Siamese tweeling te willen werken. Ik snap waarom ze het deden, maar als ze afzonderlijk het hadden geprobeerd had wellicht 1 van de 2 in ieder geval wat kunnen bijsturen op bepaalde zaken. Misschien niet helemaal zoals de achterban zou zien, maar vermoedelijk zou het klimaat hoger op de prio-lijst staan i.p.v. wat we de komende kabinetsperiode weer mogen aanschouwen.
Sorry maar wat mij betreft hebben PvdA en GL het gewoon goed gedaan. En dat zeg ik als persoon die nooit op die partijen zal en ga stemmen. Elkaar vasthouden zodat je een progressief blok kan vormen zodat je wat in de melk te brokkelen hebt. Doe je dat niet, dan delf je het onderspit tegen Mark Rutte en halveer je na de verkiezingen. Het is echt volledig de schuld van D'66 dat zij nu buitenspel staan. Kaag heeft echt blunder na blunder na blunder gemaakt en daardoor zal ze moeten slikken dat ze het zonder het PvdA/GL moet doen. Doet ze dat niet? Herverkiezingen en zal D'66 haar winst kwijtraken en dan komen die zetels weer terug bij PvdA/GL/PvdD. En dat laatste gaat toch wel gebeuren, we moeten er nu alleen even 4 jaar op wachten.

• MC_Sparkles
Robkazoe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:07:
[...]

Sorry maar wat mij betreft hebben PvdA en GL het gewoon goed gedaan. En dat zeg ik als persoon die nooit op die partijen zal en ga stemmen. Elkaar vasthouden zodat je een progressief blok kan vormen zodat je wat in de melk te brokkelen hebt. Doe je dat niet, dan delf je het onderspit tegen Mark Rutte en halveer je na de verkiezingen. Het is echt volledig de schuld van D'66 dat zij nu buitenspel staan. Kaag heeft echt blunder na blunder na blunder gemaakt en daardoor zal ze moeten slikken dat ze het zonder het PvdA/GL moet doen. Doet ze dat niet? Herverkiezingen en zal D'66 haar winst kwijtraken en dan komen die zetels weer terug bij PvdA/GL/PvdD. En dat laatste gaat toch wel gebeuren, we moeten er nu alleen even 4 jaar op wachten.
Ik snap het ook waarom ze het gedaan hebben, maar nu heeft geen van beiden iets te vertellen en gaan "we" op dezelfde voet verder. Een progressief blok was absoluut beter, maar GL had bijv. voor Nederland veel kunnen betekenen m.b.t. het klimaat. Nu moeten we blij zijn als er überhaupt stappen gemaakt worden, terwijl GL mogelijk veel meer had kunnen afdwingen. Nogmaals ik snap waarom ze het zo gedaan hebben en ze worden door Teflon Mark gehalveerd bij de volgende verkiezingen, maar we hadden misschien wel een kabinet dat wel prioriteit geeft aan het klimaat.

edit: @Vrietje thanks, heb het even goed neergezet :)

iRacing Profiel

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 18:31
MC_Sparkles schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:18:
[...]

Ik snap het ook waarom ze het gedaan hebben, maar nu heeft geen van beiden iets te vertellen en gaan "we" op dezelfde voet verder. Een progressief blok was absoluut beter, maar GL had bijv. voor Nederland veel kunnen betekenen m.b.t. het klimaat. Nu moeten we blij zijn als er überhaupt stappen gemaakt worden, terwijl GL mogelijk veel meer had kunnen afdwingen. Nogmaals ik snap waarom ze het zo gedaan en hebben en ze worden door Teflon Mark gehalveerd bij de volgende verkiezingen, maar we hadden misschien wel een kabinet dat wel prioriteit geeft aan het kabinet.
Een kabinet dat prioriteit aan het kabinet heeft zijn Rutte 1,2 en 3 al geweest.😉

Plus onderschat de wrok van Rutte niet, ik denk dat ie met het PvdA wel wilde maar niet GroenLinks omdat Ze de vorige keer niet wilde. Is ook de enige reden waarom hij niet meer met wilders wilt samenwerken omdat die zijn eerste kabinet heeft laten klappen.

• Robkazoe
MC_Sparkles schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:18:
[...]

Ik snap het ook waarom ze het gedaan hebben, maar nu heeft geen van beiden iets te vertellen en gaan "we" op dezelfde voet verder. Een progressief blok was absoluut beter, maar GL had bijv. voor Nederland veel kunnen betekenen m.b.t. het klimaat. Nu moeten we blij zijn als er überhaupt stappen gemaakt worden, terwijl GL mogelijk veel meer had kunnen afdwingen. Nogmaals ik snap waarom ze het zo gedaan en hebben en ze worden door Teflon Mark gehalveerd bij de volgende verkiezingen, maar we hadden misschien wel een kabinet dat wel prioriteit geeft aan het kabinet.
Met jouw manier krijg je een kruimel van Mark en mag je voor de rest je bek dicht houden tijdens het formeren. Want dan zegt Mark: Jesse, je hebt je 3 miljard euro voor wat klimaatdingetjes gehad. Veel plezier ermee. Wacht je even buiten met je 8 zeteltjes, want we gaan nu even de rest verdelen.

• MC_Sparkles
Robkazoe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:22:
[...]

Met jouw manier krijg je een kruimel van Mark en mag je voor de rest je bek dicht houden tijdens het formeren. Want dan zegt Mark: Jesse, je hebt je 3 miljard euro voor wat klimaatdingetjes gehad. Veel plezier ermee. Wacht je even buiten met je 8 zeteltjes, want we gaan nu even de rest verdelen.
Misschien wel, maar nu moeten ze sowieso hun bek dicht houden en hebben ze 0 miljard.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
Bean77 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:53:
[...]

Je weet dat de bouw van zo'n ding 10 jaar kost.
Als je een tijd machine hebt en je kan de bouw 10 jaar geleden starten dan is het de oplossing.
Helaas kunnen we NU niet meer 10 jaar wachten we moet NU de uitstoot verlagen en dan is Kernenergie niet de oplossing. Bestaande kernenergie is prima voor de transitie of voor toekomstige dekking maar voor NU is het absoluut niet de oplossing.

Het klinkt allemaal makkelijk oplossing de schreeuwers maar zoals gewoonlijk als je even kritisch kijkt is het allemaal niet zo simpel. En zullen windmolens en zonnepanelen de meerderheid van de transitie zijn.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Robkazoe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:22:
Wacht je even buiten met je 8 zeteltjes, want we gaan nu even de rest verdelen.
Op basis van een magere 8 zetels is er ook niet veel te halen, de VVD is meer dan 4x zo groot.
Wat heeft Segers met 5 zetels voor substantieel beleid weten te realiseren?

Vandaar ook de gedachte van het blok met de PvdA, maar dat had alleen kunnen werken als die echt een gezamenlijke fractie en ploeg bewindslieden hadden geleverd. Zie je de onderlinge spanning voor je: wie mag de vicepremier leveren?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
hoevenpe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:30:
[...]

Op basis van een magere 8 zetels is er ook niet veel te halen, de VVD is meer dan 4x zo groot.
Wat heeft Segers met 5 zetels voor substantieel beleid weten te realiseren?
Het in stand houden van de status quo en een moratorium op medisch-etische kwesties. Daarvoor gaan de handjes wel op elkaar bij de CU-kiezers.
Vandaag ook de gedachte van het blok met de PvdA, maar dat had alleen kunnen werken als die echt een gezamenlijke fractie en ploeg bewindslieden hadden geleverd. Zie je de onderlinge spanning voor je: wie mag de vicepremier leveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
tweakduke schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:18:

Het regeerakkoord ligt al maanden in een kist, het gaat enkel om het theater voor de poppetjes. Maar dat was al duidelijk.

Enfin, tegen de tijd van die motie zat D66 al lang en breed in de machtspolitieke verbinding, die transitie zat zo rond de tijd van het vertrek van Pechtold en de onderhandelingen instrumentatie werving & marketing.

De vraag van stabiliteit, het antwoord is command & control. Er zal niets overgelaten worden aan toeval of tegenstanders. Willen we weten welke vorm dat zal nemen, dan hoeven we enkel naar het leidend voorbeeld te kijken, de Tories.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
MC_Sparkles schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:01:
Ik snap waarom ze het deden, maar als ze afzonderlijk het hadden geprobeerd had wellicht 1 van de 2 in ieder geval wat kunnen bijsturen op bepaalde zaken.
En dan bij volgende verkiezingen hun kiezers naar de buurman weg zien lekken. Best een hoge prijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is waanzin. Ze zijn nu gewoon een kabinet aan het formeren, wat zelfs maanden vóór de formatie al gevallen is. Hier gaat niets goeds uitkomen. Het is gewoon haast gedoemd om binnenkort voor de tweede keer te vallen, in de kuilen die zelf heeft gegraven tijdens de vorige regeerperiode (want die liggen er allemaal nog gewoon).

Met andere woorden "we erkennen dat het niet goed was, maar gaan gewoon door hoor". :) Dit krijgen ze niet heel lang meer verkocht. Dit is namelijk geen "verantwoordelijkheid nemen", maar "verantwoordelijkheid ontwijken". Het zou me niets verbazen als júist PvdA en GL hier de beste kaarten in handen krijgen voor de toekomst. D66 is einde oefening als deze poppenkast mislukt. Daar gaat de zwarte piet dan heen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Vrietje schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:21:
[...]

Een kabinet dat prioriteit aan het kabinet heeft zijn Rutte 1,2 en 3 al geweest.😉

Plus onderschat de wrok van Rutte niet, ik denk dat ie met het PvdA wel wilde maar niet GroenLinks omdat Ze de vorige keer niet wilde. Is ook de enige reden waarom hij niet meer met wilders wilt samenwerken omdat die zijn eerste kabinet heeft laten klappen.
Het is een klein geheim, het gif van Mark is groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
Verwijderd schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:37:
Met andere woorden "we erkennen dat het niet goed was, maar gaan gewoon door hoor". :) Dit krijgen ze niet heel lang meer verkocht. Dit is namelijk geen "verantwoordelijkheid nemen", maar "verantwoordelijkheid ontwijken". Het zou me niets verbazen als júist PvdA en GL hier de beste kaarten in handen krijgen voor de toekomst. D66 is einde oefening als deze poppenkast mislukt. Daar gaat de zwarte piet dan heen. :)
De realiteit is echter dat ze het heel goed verkocht krijgen. Rutte stijgt met zijn VVD alleen maar in de peilingen. Iedereen roept nu wel dat het allemaal een probleem is, maar de peilingen laten zien dat er dus nagenoeg geen probleem is. CDA krijgt extra tijd nu om hun verlies in de peilingen terug te dringen. Weet men over 3 jaar nog wel wie OmTzigT is? d66 heeft de tijd om te werken aan een eerlijker verhaal dan linkse kiezers in de maling te nemen met leugens over nieuw leiderschap.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 12:51

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Dido schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:02:
[...]

Toch hoor ik dat gekmakend vaak: "ach, het gaat eigenlijk best goed onder Rutte", en vervolgens stemt men weer voor de status quo.
Dat komt omdat team Rutte, min of meer gesteund door PVV en FVD het telkens weer uitermate goed lukt om de bevolking angst voor links aan te praten. Zonder dat links ooit echt enige macht heeft gehad de afgelopen decennia is de frame dat het onder links allemaal nóg kutter gaat worden, dus daarom kun je beter blijven stemmen op de partij die de hoofdverantwoordelijkheid draagt voor de huidige kutte situatie. Het gaat helemáál niet goed namelijk.

Dit dus.

• MC_Sparkles
TheekAzzaBreek schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:35:
[...]

En dan bij volgende verkiezingen hun kiezers naar de buurman weg zien lekken. Best een hoge prijs.
Eens, maar nu is GL ook bijna de helft van de zetels kwijt zonder in het kabinet gezeten te hebben. Het blijft een lastige kwestie. Maar we gaan zien wat de komende periode ons gaat brengen.

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 26 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de politieke aspecten omtrent corona beleid hebben het volgende topic: De politieke aspecten van Corona