In zijn ogen heeft hij een nieuw mandaat van zowel de kiezer, immers de grootste en hij persoonlijk de meeste stemmen. En daar naast een mandaat van de andere partijen in een coalitie, die ook wisten wat er allemaal nog ging komen. Geen verrassingen of nieuws aldaar. Daarnaast hangt het natuurlijk geheel opportunistisch van de peilingen af en die staan voorlopig voor alle overgebleven coalitie kandidaten nou niet echt op een klinkende winst.
Dus met iedere keer wat hij weer gaat overleven met wat er nog komt en wat partijen toch weer gaan accepteren, wordt hij weer meer gelegitimeerd.
En steeds meer mensen zullen zich onderhand ook wel beseffen dat al die kabinetten Rutte, heel wat hebben veroorzaakt.
Als dat zo zou zijn, dan had ik een andere verkiezingsuitslag verwacht en niet wat VVD, Wilders, FvD bij elkaar gesprokkeld hebben.
Het grootste probleem is denk ik ook de abjecte incompetentie van de PvdA om zich op te werpen als het echte alternatief waar mensen zich achter kunnen scharen. Want dat hoort hier hun rol te zijn.
De PvdA heeft zich zelf al enige decennia geleden verlamd samen met de vakbonden, bijvb door het niet zowel in woord als in daad te hebben over bepaalde zaken die voor hun wat meer klassieke doelgroep best van belang zijn in de veranderde wereld. Dat zou niet moeten betekenen dat je bijvb per se aan oude arbeidsverhouding zou moeten vasthouden, maar wel hoe je een nieuwe situatie dan qua sociale waarborgen op hetzelfde niveau terug kunt krijgen. En eigenlijk geldt dat voor mij voor alle thema's bij de PvdA, weinig nieuwe ideeën over nieuw ontstane situaties. Hetzelfde geldt voor asiel en migratie, werk binnen de EU en het oostblok (ja dat is onderhand een gelopen race, maar ook daar is het niet gelukt om er iets beters van te maken ondanks regeringsdeelname (en ja daar zijn grote krachten zoals de EU in het spel, maar toch).