De landelijke Nederlandse politiek 2021 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 55 Laatste
Acties:
  • 191.129 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:37
D-e-n schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:04:
Ik snap wel dat de VVD dit misschien zou willen maar dat nieuwe leiderschap klopt dan dus niet. Schippers is weer meer van hetzelfde, of misschien wel erger. Een wolf in schaapskleren zou ik zeggen.
Dat weten wij, maar het overgrote deel van Nederland zal er met open ogen intrappen...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:54
D-e-n schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:04:
[...]

Ik snap wel dat de VVD dit misschien zou willen maar dat nieuwe leiderschap klopt dan dus niet. Schippers is weer meer van hetzelfde, of misschien wel erger. Een wolf in schaapskleren zou ik zeggen.
Dat is wel zo, maar je kunt het wel spinnen alsof het nieuw leiderschap is. Tenslotte hebben we dan wel ineens een vrouw als premier, wat van zichzelf al hartstikke progressief is.

Dat het geslacht van de premier verder niets zegt over het gevoerde beleid is dan een detail waar we het niet over moeten hebben :)

[ Voor 11% gewijzigd door migchiell op 30-09-2021 10:09 ]

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:00
migchiell schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:07:
[...]

Dat is wel zo, maar je kunt het wel spinnen alsof het nieuw leiderschap is. Tenslotte hebben we dan wel ineens een vrouw als premier, wat van zichzelf al hartstikke progressief is.
Maar dan is Kaag niet de eerste, dat is natuurlijk niet fijn voor de geschiedenis boekjes, het blijft schipperen. :+

• migchiell
gekkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:09:
[...]

Maar dan is Kaag niet de eerste, dat is natuurlijk niet fijn voor de geschiedenis boekjes, het blijft schipperen. :+
Nee Kaag zal dan wel even iets moeten wegslikken, die had haar visitekaartjes al laten drukken denk ik :)

Maar serieus, ik zie Rutte niet opzij stappen, want die wil ook de geschiedenisboeken in (en dan niet als student). Misschien, helemaal vooruitstrevend, een duobaan?

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
RodeStabilo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:20:
[...]

Vergeet niet dat het ook een klap in het gezicht is van de toeslagenouders waar deze situatie door ontstaan is. Er is dus helemaal niets veranderd. Dezelfde personen zitten er nog steeds.
Persoonlijk vind ik dat die affaire juist politiek misbruikt wordt.

Politiek/beleidsmatig is het niets, een peulenschil waarover iemand uitgegleden is. Een foutje in de organisatie waarvan geleerd moet worden.
Het wordt echter niet opgelost voor de betrokkenen. Het gaat om groot leed voor een beperkt aantal slachtoffers. Als een paar van die o zo betrokken politici zelf de beurs trekken is het opgelost. Zo groot is dat financieel niet. (niet dat dat moet, maar om het even in perspectief te zetten. ) Maar in plaats van naar een snelle oplossing voor die mensen toe te werken blaast men het liever op om het politiek te maken. Links en rechts misbruikt die slachtoffers voor de eigen politieke agenda, hoe betrokken ze ook op tv willen lijken.

En die aftreed poppenkast.... Normaal treedt een regering af als er binnen de coalitie scheuren ontstaan die niet te overbruggen zijn. Nu traden ze af om de drol door te slikken zodat ze er na de verkiezingen geen last meer van zouden hebben. De coalitie zelf is er niet door gespleten, het demissionair gaan was juist om een doorstart mogelijk te maken. De politieke rekening is immers betaald.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ankona schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:11:
[...]

Persoonlijk vind ik dat die affaire juist politiek misbruikt wordt. lijken.
Daarmee doe je de situatie wel tekort denk ik. Uiteindelijk moet er iemand verantwoordelijk voor gehouden worden.

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Italia schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:18:
[...]

Lastige is dat het moederbedrijf TATA ook gewoon zal zeggen: “dan halen we het toch weg uit Nederland”.

Je wint er globaal niets mee. Ik denk dat het elders alleen maar méér CO2 oplevert.

Maar dan heeft Nederland zijn straatje schoongeveegd. Dat alle blaadjes over de schutting zijn gegooid in plaats van opgeruimd doet er niet toe.
Dat is een aanname die onjuist lijkt te zijn:
Tata Steel heeft besloten te vergroenen door staal te maken op basis van aardgas en later waterstof. Dat is het minst belastend voor de omgeving van de fabriek in IJmuiden. Da
(Bron)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
RodeStabilo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:13:
[...]

Daarmee doe je de situatie wel tekort denk ik. Uiteindelijk moet er iemand verantwoordelijk voor gehouden worden.
Dat is een afrekencultuur mentaliteit die zelden productief werkt.

Er moet van fouten geleerd worden. Verbeter processen moeten ingezet worden. En bovenal, die paar slachtoffers moeten geholpen worden. Dat er iemands kop voor de buhne af moet is alleen maar omdat anderen daarvan willen profiteren.

alles kan off-topic

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:29

Roozzz

Plus ultra

hoevenpe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:28:
[...]

Over de formatie: is het een vreemde gedachte dat Rutte een stap opzij doet en Edith Schippers voor het premierschap vraagt?
Nee, dat is geen vreemde gedachte. Het kan een sleutel zijn om tot een formatie te komen, zonder echt gezichtsverlies van de VVD (verantwoordelijkheid nemen!) en voor de andere partijen (nieuw leiderschap). Uiteraard een papieren exercitie.

Maar eerlijk gezegd zie ik het niet gebeuren. Mark lijkt nog steeds stevig in het zadel te zitten. Anderzijds hoorde ik gisteren de suggestie van een kabinet zonder Rutte op de radio van Frits Wester. Dus helemaal onbespreekbaar is het kennelijk niet.

If you can see, look. If you can look, observe

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Number10 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:57:
[...]

De Koning is geen partij meer in het proces. Remkes heeft niet dezelfde positie als de Koning had en werkt in opdracht van de Kamer. De vraag is dus of de opdracht wel hierin voorziet.

Als dat niet zo is, het gelegenheidsargument zou zijn dat het de voortgang goed zou doen, en dat argument ook gebruikt wordt door de formateur, dan past dat m.i. in het rijtje zoals het voorbij gaan aan het reglement van orde om een bewindspersoon te ontslaan na wat telefoontjes.
Misschien toch die formatie zonder koning nog eens evalueren.
Die rol was blijkbaar toch meer van invloed dan gedacht, juist door z'n positie.

De regie bij de kamer maakt het proces alleen maar meer politiek en daardoor moeilijker.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Wilke schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:13:
https://nos.nl/artikel/23...t-huidige-coalitie-zitten

"Informateur Remkes wacht op antwoord: ziet D66 doorstart huidige coalitie zitten?"

Het hele frame al compleet gericht op "D66 heeft het gedaan" mocht het niet doorgaan.

Waarom laat de NOS zich hiervoor gebruiken.
En als D66 wel met het oude kabinet doorgaat heeft Kaag politiek zelfmoord gepleegd, dus die zit volledig in de tang..
Slim gespeeld van Rutte

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:28:
[...]

En het maakt ons als land veel gevoeliger van de grillen van de internationale staalmarkt, vergelijkbaar met de afhankelijkheid Russisch gas nu we Groningen sluiten. Dat had met een goede compensatieregeling en verstandig beleid (alleen voor binnenlands gebruik) veel slimmer gekund, maar de overheid/NAM heeft voor de lucratieve export en veel meer opgepompt dan verantwoord was.
Die volg ik niet.

Als de staalprijs omhoog gaat, denk je dan dat Tata binnenlandse afnemers een lagere prijs zal vragen of zo iets? Moeilijk voorstelbaar.

• hoevenpe
TheekAzzaBreek schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:23:
Als de staalprijs omhoog gaat, denk je dan dat Tata binnenlandse afnemers een lagere prijs zal vragen of zo iets? Moeilijk voorstelbaar.
Prijs in eigen valuta, minder transportkosten en vertraging, prioriteit bij levering, etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:22
[...]

Politiek/beleidsmatig is het niets, een peulenschil waarover iemand uitgegleden is. Een foutje in de organisatie waarvan geleerd moet worden.
Het wordt echter niet opgelost voor de betrokkenen. Het gaat om groot leed voor een beperkt aantal slachtoffers. Als een paar van die o zo betrokken politici zelf de beurs trekken is het opgelost. Zo groot is dat financieel niet. (niet dat dat moet, maar om het even in perspectief te zetten. ) Maar in plaats van naar een snelle oplossing voor die mensen toe te werken blaast men het liever op om het politiek te maken. Links en rechts misbruikt die slachtoffers voor de eigen politieke agenda, hoe betrokken ze ook op tv willen lijken.
De toeslagenaffaire heeft pijnlijk blootgelegd wat er politiek en beleidsmatig mis. Je mag het "niets" noemen, maar ik vind, niet informeren van de kamer, onjuist informeren van de kamer, vertragen, burgers de vernieling in helpen, niet niks.

En het is geen incident, kijk maar naar het dossier van de aardbevingsschade in Groningen.
En die aftreed poppenkast.... Normaal treedt een regering af als er binnen de coalitie scheuren ontstaan die niet te overbruggen zijn. Nu traden ze af om de drol door te slikken zodat ze er na de verkiezingen geen last meer van zouden hebben. De coalitie zelf is er niet door gespleten, het demissionair gaan was juist om een doorstart mogelijk te maken. De politieke rekening is immers betaald.
Een regering of bewindslied treedt ook af na een motie van afkeuring of wantrouwen. Mark Rutte en co. laat niet zien dat ze er ook maar iets van geleerd hebben. Hij blijft aangenomen moties naast zich neerleggen en misinformatie van de kamer blijft aan de orde van de dag.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joris748 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:26:
[...]

De toeslagenaffaire heeft pijnlijk blootgelegd wat er politiek en beleidsmatig mis. Je mag het "niets" noemen, maar ik vind, niet informeren van de kamer, onjuist informeren van de kamer, vertragen, burgers de vernieling in helpen, niet niks.

En het is geen incident, kijk maar naar het dossier van de aardbevingsschade in Groningen.

[...]

Een regering of bewindslied treedt ook af na een motie van afkeuring of wantrouwen. Mark Rutte en co. laat niet zien dat ze er ook maar iets van geleerd hebben. Hij blijft aangenomen moties naast zich neerleggen en misinformatie van de kamer blijft aan de orde van de dag.
Volgens mij ben je vergeten dat er nog verkiezingen langs zijn geweest.
Of je wel of geen punt hebt hiermee doet daarmee after the fact niet meer ter zake.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 30-09-2021 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:49
Joris748 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:26:
[...]

Aftreden na een motie van afkeuring is iets unieks hoor. Meestal wordt het naast zich neergelegd (en dat mag ook gewoon). Moties niet aannemen is ook van alle dagen. Tegenwoordig worden er ook zoveel moties aangenomen dat ze ook hun waarde verliezen.

Een motie is niet dwingend, klaar (afgezien van wantrouwen). Ik heb er 0 problemen mee dat moties naast zich neergelegd worden. Wil je dat niet als tweede kamer? Dan neem je een motie van wantrouwen aan. Maar dat gebeurt dus ook niet.

Wil je als kamer dat een motie direct wordt aangenomen, dan dien je maar een wetsvoorstel of wetswijziging in. Er zitten genoeg pijlen in de koker om te gebruiken.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:59
Dido schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:40:
offtopic:
Ben ik de enige die verbaasd is over het kennelijke niveau van het Nederlandse onderwijs als iemand in één betoog vluchtelingen (al dan niet uit "veilige gebieden"), arbeidsmigranten uit Turkije en Marokko, en staatburgers uit onze voormalige kolonies over één kam scheert en identificeert als één en hetzelfde probleem?
Na ja, verbaasd is een groot woord, het is natuurlijk niet anders Brexiteers die dachten dat ze door de grenzen dicht te gooien van de "Paki's" af zouden komen :X
Je kunt er ook iets nuchterder naar kijken.

Hoe lang kunnen we het volhouden een maatschappij cq welvaart in stand te houden die voor haar continuïteit afhankelijk is van blijvende economische groei en een alsmaar groeiende (arbeids-) bevolking?

Persoonlijk heb ik daar nog de meeste moeite mee. 'Echte' vluchtelingen opvangen is met ons lage geboortecijfer niet eens zo'n probleem. Je kunt tienduizenden mensen per jaar opvangen en nog dalen qua bevolkingsaantal.

Maar we dalen niet, we stijgen. Jaar na jaar na jaar. Hoe lang gaan we dat blijven doen?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:27:
[...]

Of je wel of geen punt hebt hiermee doet daarmee after the fact niet meer ter zake.
Het raakt mij niet dus het is prima en we kunnen door. Even de scherven opruimen van het incident! Zolang de media de focus op "incidenten" heeft en de gemiddelde kiezer de rode draad niet kan zien lijkt het allemaal wel prima. Paar hobbels op de weg maar die zijn er altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
[...]

Als het slechts één organisatie was, dan wat het probleem nooit in deze omvang ontstaan.
Het is wel iets lastiger, ook voor de mensen zelf zal er duidelijk moeten worden of men voldoende wordt gecompenseerd, er zal inzicht moeten komen. Dat het zou kunnen om wat ruimhartiger (en sneller) de beurs te trekken als overheid, lijkt me wel helder. Er zullen genoeg gevallen zijn waar evident is dat die eerste 30000 euro nog niet eens een fooi is.
Ik heb nog steeds de indruk dat er in de direct betroffen organisaties in de uitvoering er nog steeds weerstand bestaat en dat is bijzonder spijtig want dat zou betekenen dat de lessen wellicht ook nog niet (goed genoeg) geleerd zijn, maar hopelijk hebben andere meer indirecte betrokken organisaties wel voldoende hun lessen geleerd (rechtspraak) zodat het drama iets minder groot zal in (al is het moeten maken van een rechtsgang op zich al een zeer ongewenste zaak en voor sommigen (waarschijnlijk de meesten het zijn immers zelden grootverdieners met een vaste advocaat en ervaring qua rechtzaken) een zeer hoge drempel).

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 30-09-2021 10:59 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Napo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:40:
[...]

Het raakt mij niet dus het is prima en we kunnen door. Even de scherven opruimen van het incident! Zolang de media de focus op "incidenten" heeft en de gemiddelde kiezer de rode draad niet kan zien lijkt het allemaal wel prima. Paar hobbels op de weg maar die zijn er altijd.
Ja, vind ervan wat je ervan vindt, maar zelfs nu nieuwe verkiezingen houden zal zo'n beetje dezelfde resultaten geven. Het feit dat het lang nu te lang duurt om een regering te vormen begint eindelijk wat uitwerking te hebben op de peilingen.

En eerlijk gezegd; ik heb onlangs mijn partijlidmaatschap opgezegd uit onvrede. Maar weet eerlijk gezegd niet wat ik anders kan doen dan ófwel niet stemmen, ófwel blanco stemmen ófwel op een partij stemmen waar ik me helemaal niet in kan vinden. Daar zal ik de enige ook niet in zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 30-09-2021 10:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 20:02

drooger

Falen is ook een kunst.

alexbl69 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:36:
Hoe lang kunnen we het volhouden een maatschappij cq welvaart in stand te houden die voor haar continuïteit afhankelijk is van blijvende economische groei en een alsmaar groeiende (arbeids-) bevolking?
Naar mijn weten is er maar 1 partij bewust van dat die blijvende economische groei niet mogelijk is en ook in wil zetten op een andere weg, en dat is de PvdD.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• gekkie
MikeyMan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:42:
Maar weet eerlijk gezegd niet wat ik anders kan doen dan ófwel niet stemmen, ófwel blanco stemmen ófwel op een partij stemmen waar ik me helemaal niet in kan vinden. Daar zal ik de enige ook niet in zijn.
Nope, maar niet stemmen of blanco maakt weinig indruk en veranderd de status quo niet.
Voor mij zijn er nog wel partijen waar ik me wel aardig in kan vinden (nooit helemaal, maar dat hoeft ook niet, dat wordt hopelijk wel weer gecompenseerd door andere stemmers die wat anders kiezen), verder verschuift de urgentie van bepaalde thema's wel voor het keuze proces en is ook de persoon waar op voor mij belangrijker geworden dan hij in het verleden was (al was ik al nooit echt een lijsttrekker stemmer, die krijgt er al genoeg).

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:48
alexbl69 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:36:
[...]

Je kunt er ook iets nuchterder naar kijken.

Persoonlijk heb ik daar nog de meeste moeite mee. 'Echte' vluchtelingen opvangen is met ons lage geboortecijfer niet eens zo'n probleem. Je kunt tienduizenden mensen per jaar opvangen en nog dalen qua bevolkingsaantal.

Maar we dalen niet, we stijgen. Jaar na jaar na jaar. Hoe lang gaan we dat blijven doen?
De economische groei is al jaren fictief. Bijdrukken van geld en rentes op 0 of zelfs negatief. Het is nog even geld binnenharken voor de rijken, maar iedereen weet eigenlijk wel dat er een bubble op springen staat. Dan verschuift het electoraal ook het één en ander. Dat weet de VVD en Rutte ook wel. Nog even 4 jaar en dan de oppositie in. Nieuwe leider kweken, etc.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Nou ik ben benieuwd.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gekkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:04:
[...]

Nope, maar niet stemmen of blanco maakt weinig indruk en veranderd de status quo niet.
Voor mij zijn er nog wel partijen waar ik me wel aardig in kan vinden (nooit helemaal, maar dat hoeft ook niet, dat wordt hopelijk wel weer gecompenseerd door andere stemmers die wat anders kiezen), verder verschuift de urgentie van bepaalde thema's wel voor het keuze proces en is ook de persoon waar op voor mij belangrijker geworden dan hij in het verleden was (al was ik al nooit echt een lijsttrekker stemmer, die krijgt er al genoeg).
De status quo veranderen in een richting die niet de mijne is schiet ook niet op. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

[...]

En eerlijk gezegd; ik heb onlangs mijn partijlidmaatschap opgezegd uit onvrede. Maar weet eerlijk gezegd niet wat ik anders kan doen dan ófwel niet stemmen, ófwel blanco stemmen ófwel op een partij stemmen waar ik me helemaal niet in kan vinden. Daar zal ik de enige ook niet in zijn.
Herkenbaar, ik redeneerde als volgt. Ik heb een stevige aversie van de machtspolitieke school (zoals het hier zo mooi benoemd wordt), dat brengt je al snel richting partijen die wel bereid zijn het werk te verrichten en niet alleen maar varen op marketing. Maar of dat nu helemaal paste was ik niet zo zeker van.

Door niet of blanco te stemmen (en het wel beter denken te weten), steun ik effectief alleen maar de huidige situatie. Ik heb niet de illusie dat de partijen zich laten beïnvloeden door minder of juist meer blanco stemmen. Ze zien zichzelf toch wel als gemandateerd door het volk (zelfs met 50% blanco stemmen zie ik dat nog met droge ogen beweerd worden).

Dan denk ik beter te stemmen op een partij waar ik me niet helemaal kan vinden in het programma. Zo'n programma is hoe dan ook al startpunt van de onderhandeling en zal altijd met een stevig snufje nuance in de praktijk gebracht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Is het tijd om de fakkels en hooivorken uit de kast te halen? :+

Door met de huidige coalitie is toch wel de ultieme fuck you.

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
[...]

Ja, vind ervan wat je ervan vindt, maar zelfs nu nieuwe verkiezingen houden zal zo'n beetje dezelfde resultaten geven. Het feit dat het lang nu te lang duurt om een regering te vormen begint eindelijk wat uitwerking te hebben op de peilingen.

Nou zijn peilingen maar peilingen en verkiezingen zowiezo ver weg, maar het lijkt er juist op dat er behoorlijk wat zou veranderen: D66 een flinke tik, CDA een dreun. Dat lijkt ook de reden waarom de formatie zo vast zit: D66 en CDA durven verkiezingen niet aan, de VVD vreest tegen een coalitie met BB en GL aan te lopen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheekAzzaBreek schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:17:
[...]

Nou zijn peilingen maar peilingen en verkiezingen zowiezo ver weg, maar het lijkt er juist op dat er behoorlijk wat zou veranderen: D66 een flinke tik, CDA een dreun. Dat lijkt ook de reden waarom de formatie zo vast zit: D66 en CDA durven verkiezingen niet aan, de VVD vreest tegen een coalitie met BB en GL aan te lopen.
Gerommel in de marge als je het hebt over het formeren van een kabinet.
Maar inderdaad de reden dat D66 nu in de tang zit denk ik.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 17:30

HollovVpo1nt

I like gadgets

Roozzz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:15:
[...]

Is het tijd om de fakkels en hooivorken uit de kast te halen? :+

Door met de huidige coalitie is toch wel de ultieme fuck you.
Nja... zit er wel dik in nadat D66 van de week weer ruimte gaf door te stellen weer open te staan voor samenwerking met CU. Rutte MP, Kaap VP en de club mag weer boeven om zich heen verzamelen.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:17
MikeyMan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:27:
[...]

Dat er verkiezingen zijn geweest maakt iets toch niet meer of minder een probleem? In Rusland zijn er ook verkiezingen en dan blijft Poetin ook zitten. Maar toch lijkt me dat een probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
[...]

Je hoeft niet eens meer met de VVD te regeren om te halveren.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
Brent schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:31:
Je hoeft niet eens meer met de VVD te regeren om te halveren.
Formeren is halveren... 8)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

D-e-n schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:26:
[...]

Dat er verkiezingen zijn geweest maakt iets toch niet meer of minder een probleem? In Rusland zijn er ook verkiezingen en dan blijft Poetin ook zitten. Maar toch lijkt me dat een probleem.
Je wilt de situatie in NL vergelijken met Rusland?

Er was stront aan de knikker, er is gestemd en blijkbaar vond men het en masse niet boeiend genoeg om op iets anders te stemmen.

Kun je er wat van vinden dat ze nu gaan formeren, maar dan heb je als volk de keuze gemaakt.
Het is niet alsof alle poppetjes naar de achtergrond gedreven zijn en nu ineens weer naar voren worden geschoven.

Is dat een probleem? Volgens meer dan 50% van de stemmers blijkbaar niet...

• gekkie
MikeyMan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:10:
[...]
De status quo veranderen in een richting die niet de mijne is schiet ook niet op. :|
Ben dan wel benieuwd wat je dan kennelijk op één vlak de enige acceptabele partij vindt en op alle andere vlakken die de richting kennelijk bepalen dan niet :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

[...]

Sowieso gaan verkiezingen niets veranderen, sterker, ze gaan net voor iedereen lastiger maken. Als D66 zich nu terugtrekt, krijgen we 6 maanden vertraging met als enige resultaat dat er een nieuwe formatie komt waarbij zich waarschijnlijk NOG een extra partij moet melden aan de tafel om op 75+1 zetels te komen. Aan die tafel zit dan ook D66 weer. Je schiet er echt niets mee op.

• migchiell
Kaag vertelt om 12 uur wat D66 ervan vindt

https://www.nu.nl/formati...laring-over-formatie.html

We hebben dus nog 10 minuten voor een poll, wil ik maar zeggen :)

[ Voor 19% gewijzigd door migchiell op 30-09-2021 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
MikeyMan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:42:
[...]
Je wilt de situatie in NL vergelijken met Rusland?
Niet in ernst maar er zijn overeenkomsten.
Er was stront aan de knikker, er is gestemd en blijkbaar vond men het en masse niet boeiend genoeg om op iets anders te stemmen.
Dat is namelijk ook wat er in Rusland gebeurt. Nu maakt Poetin het natuurlijk veel en veel bonter maar het principe blijft hetzelfde: iemand flikt iets en komt er ook na verkiezingen mee weg.
Omdat die stemmers er zelf geen last van ondervinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 07:58

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:42:
ik zou het wel of niet vaststellen van ene probleem niet ophangen aan hoe of wat mensen stemmen.

Op basis van jouw aanname dat meer dan 50% van de stemmers voor dit huidige kabinet zou zijn: D66 heeft heel uitdrukkelijk campagne gevoerd voor een geheel nieuwe stijl. Dus uit die verkiezingspercentages kan ik dan concluderen dat er geen drukvlak is voor de huidige vorm.

@migchiell ik denk dat D66 de aankondiging maakt 'onze principes functie elders'.

[ Voor 7% gewijzigd door polthemol op 30-09-2021 11:52 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
migchiell schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:50:
Hier komen onze wegen weer samen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:18

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

migchiell schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:50:
Kaag vertelt om 12 uur wat D66 ervan vindt

https://www.nu.nl/formati...laring-over-formatie.html

Vreemd om een persverklaring te geven. Als ze zich had aangesloten bij VVD en CDA was er geen verklaring nodig geweest lijkt mij. Kan dus niet anders zijn dan dat D66 zich niet in de optie(s) kan vinden..

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
D-e-n schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:50:
[...]

Niet in ernst maar er zijn overeenkomsten.

[...]

Dat is namelijk ook wat er in Rusland gebeurt. Nu maakt Poetin het natuurlijk veel en veel bonter maar het principe blijft hetzelfde: iemand flikt iets en komt er ook na verkiezingen mee weg.

[...]

Omdat die stemmers er zelf geen last van ondervinden.
Misschien is het preciezer om te zeggen dat Rutte zich, op een geheel Nederlandse manier, autoritair gedraagt. Gek genoeg lijken Nederlanders daarvoor te vallen. Of misschien niet zo heel gek, dat zelfbeeld van een eigengereide inborst is natuurlijk hoofdzakelijk hubris.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 21:14
hoevenpe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:53:
[...]

Hier komen onze wegen weer samen...
Het oude leiderschap was zo slecht nog niet...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

polthemol schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:52:
[...]

ik zou het wel of niet vaststellen van ene probleem niet ophangen aan hoe of wat mensen stemmen.

Op basis van jouw aanname dat meer dan 50% van de stemmers voor dit huidige kabinet zou zijn: D66 heeft heel uitdrukkelijk campagne gevoerd voor een geheel nieuwe stijl. Dus uit die verkiezingspercentages kan ik dan concluderen dat er geen drukvlak is voor de huidige vorm.

@migchiell ik denk dat D66 de aankondiging maakt 'onze principes functie elders'.
Ja en vervolgens is het juist D66 die er een rommeltje van maakt.

Maar je hebt wel een punt. Kiezen voor een partij is niet hetzelfde als kiezen voor een regering.
Feit blijft wel dat de partijen die 'schuldig' zijn bevonden, meer zetels hebben gekregen.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 30-09-2021 12:01 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gekkie schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:44:
[...]

Ben dan wel benieuwd wat je dan kennelijk op één vlak de enige acceptabele partij vindt en op alle andere vlakken die de richting kennelijk bepalen dan niet :).
Nou zo is het niet. Tis meer dat de alternatieven niet echt een baanbrekend alternatief blijken te zijn.

Maar misschien past dit beter in een DM ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 30-09-2021 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
We hebben weer beeld van een deur, spannend...

Leuk detail: het is blijkbaar de Hans van Mierlo kamer.

[ Voor 39% gewijzigd door hoevenpe op 30-09-2021 12:02 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

marcunator schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:54:
[...]

Het oude leiderschap was zo slecht nog niet...
Ik had nooit gedacht dat ik Rob Jetten zo zou missen in de rol die hij had :p

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Kaag is begonnen

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
En we gaan doorrrr!!!

D66 verkiest onderhandelen met VVD/CDA/CU boven nieuwe verkiezingen.

[ Voor 63% gewijzigd door hoevenpe op 30-09-2021 12:04 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
'D66 loopt niet weg voor haar verantwoordelijkheden! We stappen daarom over onze eigen schaduw heen' :O

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Verantwoordelijkheid nemen! Er moet iets gebeuren!

Nieuwe bestuurscultuur? Niet zo heel belangrijk :+

Maar 7 maanden tot er tot inhoudelijke onderhandelingen plaatsvinden, chapeau.

[ Voor 28% gewijzigd door Napo op 30-09-2021 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Met onderhandelen dus

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 20:02

drooger

Falen is ook een kunst.

Klimaatkoploper, weer eentje voor de bullshit-bingo. :)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 20:54
Och wat is dit een droevig resultaat!
We gaan door met dezelfde partijen en beleidspersonen maar we gaan het wel anders doen hoor!

Ongelofelijk en wat mij betreft niet uit te leggen richting de slachtoffers van de toeslagenaffaire!

• PWM
  • Niet online

PWM

polthemol schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:04:
[...]

'D66 loopt niet weg voor haar verantwoordelijkheden! We stappen daarom over onze eigen schaduw heen' :O
En dan noemen ze het CDA pluche plakkers >:) Kaag ziet gewoon dat misschien wel haar enige kans is om vice-premier te worden en verkiest dat boven progressiviteit.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Willen jullie een goede politieke grap horen?
spoiler:
Nieuw leiderschap :')

Wat een ongelofelijke afgang. Maar ik ben er niet rauwig over. Dit kabinet zal geen lang leven toegedicht zijn met al het gedoe, de waarschijnlijk aardig verziekte sfeer en er komt een hele rits aan parlementaire enquêtes over de voorgaande kabinetten Rutte. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Napo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:04:
Verantwoordelijkheid nemen! Er moet iets gebeuren!

Nieuwe bestuurscultuur? Niet zo heel belangrijk :+

Maar 7 maanden tot er tot inhoudelijke onderhandelingen plaatsvinden, chapeau.
We hebben echt alle mogelijke opties verkend. Maar in het landsbelang......

Maar goed, it ain't over till the fat lady sings.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 30-09-2021 12:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Cyberpope schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:56:
Nee, hoor. Gaat gewoon voorzetting huidige kabinet worden. CDA / CU. De rest is theater.
Maar dat heb ik al eerder voorspelt (hoop overigens vurig dat ik ongelijk krijg).
:O :O Hoe voorspelbaar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Virtuozzo
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:54:
[...]

Misschien is het preciezer om te zeggen dat Rutte zich, op een geheel Nederlandse manier, autoritair gedraagt. Gek genoeg lijken Nederlanders daarvoor te vallen. Of misschien niet zo heel gek, dat zelfbeeld van een eigengereide inborst is natuurlijk hoofdzakelijk hubris.
Gek genoeg?

Ik liep vorige week een Duitse kennis tegen het lijf die me even een geschiedenisles gaf - die ik niet aan zag komen. Het was geen prettige les.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Virtuozzo
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:07:
Willen jullie een goede politieke grap horen?
spoiler:
Nieuw leiderschap :')

Wat een ongelofelijke afgang. Maar ik ben er niet rauwig over. Dit kabinet zal geen lang leven toegedicht zijn met al het gedoe, de waarschijnlijk aardig verziekte sfeer en er komt een hele rits aan parlementaire enquêtes over de voorgaande kabinetten Rutte. :z
Voorzichtig met de aanname. Beheersing is juist vergroot. Bereik idem. Never waste a crisis draaiboek om af te rekenen: als je dat niet met ze kan doen, dan zonder ze.

Escalaties.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 17:30

HollovVpo1nt

I like gadgets

Zieke, sadistische, misselijkmakende, mensonterende ontwikkeling in de formatie na 197 dagen. Gewoon door met Rutte III, alsof dat nou zo'n succes van.

[ Voor 5% gewijzigd door HollovVpo1nt op 30-09-2021 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
MikeyMan schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:56:
[...]

Ja en vervolgens is het juist D66 die er een rommeltje van maakt.

Maar je hebt wel een punt. Kiezen voor een partij is niet hetzelfde als kiezen voor een regering.
Feit blijft wel dat de partijen die 'schuldig' zijn bevonden, meer zetels hebben gekregen.
niet alleen D66 hoor. Wat dacht je van een CDA dan, die met hun hele 'christelijke' niet verder komen dan wat 'Caïn en Abel'-broedermoorden om de zoveel tijd.

D66 had de sleutel in handen om bewegingen te forceren door gewoon niet mee te doen aan formeren, dan had je VVD en CDA in een minderheidskabinet kunnen dwingen. Nu? Helemaal niets.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het brekend nieuws is dat er niet gebroken is met het oude kabinet. Glas, plas, was. Alleen in de beeldvorming moet het lijken alsof alle opties op tafel lagen. In feite moesten de persoonlijke verhoudingen tijd krijgen om weer in stand neutraal te gaan na het moment in april.

Kabinet Rutte 3v2 dus, totdat het nogmaals sneuvelt maar dan door de uitkomst van een andere parlementaire enquête. Kan Rutte met de zijdeur en als langstzittende premier als nog de boeken in.

Het lijkt soms wel voorspelbaarder dan een GTST episode.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 18:31
Ja met dit vooroverbuigen denk ik ook niet dat ze die punten gaat krijgen. Ze gaat er lang aan vast houden vvd en cda willen het niet. Ja niet alle punten maar 1 kleintje mag je wel hebben En dan op het moment dat niemand wilt buigen. Gaan we toch maar akkoord. Was bij Rutte 3 ook al.
Je had het zo mooi kunnen schuiven.

Wij hebben consessies gedaan, geaccepteerd om de cu toe toevoegen aan onze voorkeurs progressieve coalitie, maar de vvd en cda lukt het niet om partijbelang te laten varen en te gaan onderhandelen in landsbelang, dus lijkt het ons verstandig om de keizer zich maar over de gang van zaken te laten uitspreken.

Dat had nou in mijn ogen nieuw leiderschap getoond.
Bovendien dit hadden ze 6 maanden geleden al moeten doen. Gewoon met cu gaan praten, zulke eisen op tafel leggen dat je altijd wint. Of ze gaan er mee akkoord of je jaagt de cu van de tafel weg. En dan had je de linkse combi erbij kunnen gaan halen, want ja dat andere gaat niet.
Had misschien ook minder tijd gekost.

• Ankona
Ik ben nu wel heel benieuwd welke rol Kaag in gaat nemen. Heeft ze het lef om weer in het kabinet plaats te nemen?

alles kan off-topic

• hoevenpe
Medisch ethische kwesties als voltooid leven zijn hiermee van tafel, Kaag weet dat die voor Segers onacceptabel zijn.

• Brent
Virtuozzo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:10:
[...]

Gek genoeg?

Ik liep vorige week een Duitse kennis tegen het lijf die me even een geschiedenisles gaf - die ik niet aan zag komen. Het was geen prettige les.
Ben wel benieuwd naar dit precieze lesje :)

Vraag me af wat voor opties Kaag nu eigenlijk heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Ankona schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:15:
Ik ben nu wel heel benieuwd welke rol Kaag in gaat nemen. Heeft ze het lef om weer in het kabinet plaats te nemen?
waarom niet? De premier heeft als lichtend voorbeeld laten zien dat je, ondanks moties, je pas verantwoordelijk bent voor iets als je je zo gedraagt :)

• migchiell
Ankona schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:15:
Twijfel je daaraan?

Ik denk dat ze dat inderdaad gewoon gaat doen.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 18:31
hoevenpe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:17:
Medisch ethische kwesties als voltooid leven zijn hiermee van tafel, Kaag weet dat die voor Segers onacceptabel zijn.
Ja of juist wel om CU weer van de tafel te krijgen.
Je weet niet hoe slinks ze zijn.
vvd en cda schijnen gewoon aangegeven te hebben niet te willen gaan onder handelen met gl en PvdA erbij omdat ze tijdverspilling vonden om met allemaal voorstellen te komen die die 2 partijen van de tafel weg zou jagen.

• ManiacsHouse
  • Laatst online: 08:03

ManiacsHouse

Scheisse!

Echt... Niks veranderd dus... :F ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Waarom zou het vertrouwen in de politiek toch zo laag zijn?

Het is jammer dat ik, zover ik weet, geen D66-kiezers in mijn kring heb, zou graag hun gezichten nu wel willen zien :+

Nieuw leiderschap, fucking D66...

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:02
Ben vooral benieuwd of het medisch ethische toch een breekpunt gaat zijn. Als Kaag het zo speelt dat ze de zwarte piet naar CU/CDA kan schuiven omdat D66 het buiten het akkoord wil houden kan ze eventueel ook afdwingen dat er inhoudelijk met PvdA/GL gesproken moet gaan worden.

Want zij is inhoudelijk gaan praten met CU dus moeten CDA en VVD zich ook over hun blokkade heen zetten en een poging doen...

Maar dat zal wel niet het geval zijn. Dan maar hopen dat D66 in ruil voor het toelaten van CU een hoop inhoudelijke punten terug krijgt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
daar ben ik het niet mee eens. Er is wel iets veranderd: zelfs met het beleidsmatig en structureel schenden van de rechten van je eigen burgers kun je prima weg komen als partij en er zelfs nog meer zetels mee scoren ook.

Dit is hetzelfde als de bankencrisis: toen leerden banken dat ze werkelijk alles konden maken zonder enige afstraffing te ontvangen.

Er ligt heel veel huiswerk voor heel veel kiezers, maar ik betwijfel of dat gemaakt gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Virtuozzo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:11:
[...]

Voorzichtig met de aanname. Beheersing is juist vergroot. Bereik idem. Never waste a crisis draaiboek om af te rekenen: als je dat niet met ze kan doen, dan zonder ze.

Escalaties.
Ja en dit zijn dus een hoop woorden die uiteindelijk bar weinig zeggen. Want we zien nu al een decennium het patroon van geforceerde, en soms ronduit krampachtige controle dat telkens eindigt als ze weer publiekelijk aan de schandpaal worden genageld. En de tijd van weer een bewindspersoon opofferen omdat er weer een lijk uit de kast viel, is ook wel voorbij na afgelopen lente.

Ondertussen krijgen we alleen al een volwaardige enquête over hoe de belastingdienst wel heel veel mensen zonder enig bewijs, tot fraudeur heeft bestempeld en ze heeft geruïneerd. En dat kon maar jaren en jaren doorgaan. En opvallend veel van die mensen lijken dus niet een traditioneel Nederlandse achternaam zoals "de Boer" of "de Jong" te hebben gehad. Ik wens de VVD daar lekker veel succes mee om dat te gaan beheersen. :z

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Ankona
migchiell schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:18:
[...]

Twijfel je daaraan?

Ik denk dat ze dat inderdaad gewoon gaat doen.
Ik ben heel benieuwd. Normaal gesproken zou ze exit zijn en mogelijk ergens een burgemeesterspost als afscheidscadeau krijgen.
Kaag blijft echter zelf nadrukkelijk op de voorgrond opereren. Ondanks haar eigen grote woorden naar Rutte toe een half jaar geleden.

Maar ja, D66 is Kaag en voltooid leven. Dat voltooide leven kunnen ze nu vergeten, Kaag ook afschrijven zou wel iets teveel zijn.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 23:12
Allemaal leuk en aardig dat D66 gedraaid is. Maar dit betekent dan toch ook dat Rutte vertrekt? Segers zou immers nooit meer in een kabinet met Rutte.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 23:22

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Lordy79 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:17:
[...]

Het móet ook betaalbaar blijven. Er is meer dan een klimaatprobleem waar NL sowieso geen significante invloed op heeft.
Oprecht, dit is niets anders dan het herhalen van marketing en beeldvorming. Maarja, het 'illusory truth effect' is helaas iets wat ons allen eigen is. Zolang je het maar vaak genoeg herhaalt wordt het vanzelf waar, blijkt wel. Combineer het met 'framing' en belief bias, en je hebt een heel gevaarlijke psychologische cocktail.

Klimaatverandering is een globaal probleem van elk individu. We komen inmiddels aan op het punt dat het fenomeen gegarandeerd gaat vreten aan de fundamenten van onze samenleving, ongeacht of dat deze samenleving autoritair of democratisch van opzet is.

Maatregelen om de schadelast te beperken en evenredig te distribueren gaan altijd goedkoper zijn dan op de huidige voet doorgaan. We realiseren ons niet hoe kwetsbaar onze samenleving is voor veranderingen in zijn fundamenten. We hebben de keuze tussen het nemen van maatregelen en het herorganiseren richting een samenleving die we nog enigzins vorm kunnen geven, of we kunnen koste wat het kost doorgaan, kop in het zand (is wel lekker koel, geef ik toe), totdat de klap komt en onze zorgvuldig opgebouwde collectieve structuur in elkaar stort zonder dat we in staat zijn om dat nog om te draaien.

Aan jou de keuze. Kies je voor gezonde deelname aan de samenleving, of ga je proberen te profiteren van een destructief systeem, terwijl je je geweten onderdrukt met het religieus herhalen van narratief.

Overigens, voor het 'betaalbaar' gedeelte; het zou een stuk makkelijker zijn voor onze overheid om de benodigde middelen te vinden als deze middelen niet steeds meer geconcentreerd werden bij het topje van het topje van de samenleving. Dat laatste is een idee van neoklassieke doctrine, sterk verbonden met historisch conservatisme. Het is op zijn minst ironisch dat je narratief prolongeert om dat destructieve proces te beschermen, het gaat namelijk volledig in tegen je eigenbelang.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 06:59
Philip Ross schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:20:
Ben vooral benieuwd of het medisch ethische toch een breekpunt gaat zijn. Als Kaag het zo speelt dat ze de zwarte piet naar CU/CDA kan schuiven omdat D66 het buiten het akkoord wil houden kan ze eventueel ook afdwingen dat er inhoudelijk met PvdA/GL gesproken moet gaan worden.

Want zij is inhoudelijk gaan praten met CU dus moeten CDA en VVD zich ook over hun blokkade heen zetten en een poging doen...

Maar dat zal wel niet het geval zijn. Dan maar hopen dat D66 in ruil voor het toelaten van CU een hoop inhoudelijke punten terug krijgt.
Als D66 de coalitieonderhandeling daarop stuk laat lopen krijgt ze de volgende tik.

Vermoed dat de meeste Nederlanders een nieuwe regering belangrijker vinden dan medisch ethische vernieuwing.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

T-MOB schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:23:
Allemaal leuk en aardig dat D66 gedraaid is. Maar dit betekent dan toch ook dat Rutte vertrekt? Segers zou immers nooit meer in een kabinet met Rutte.
Och, gewoon iets medisch-ethisch mompelen en Segers vergeet dat zo.

De CU doet ook alles in ruil voor wat abortussen minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Het verschil is dat Segers een basaal politiek talent beheerst waar Kaag ook niet over beschikt. Het gaat hier om: weten wanneer je vooral iets niet of helemaal niets moet zeggen. :z

Want Kaag heeft zichzelf op spectaculaire wijze zichzelf in deze hoek gemanoeuvreerd en als er iets is dat politici graag doen, dan is het manoeuvreren. En dat is des te pijnlijker voor iemand die zo graag benadrukt dat ze diplomaat was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:24:
Als D66 de coalitieonderhandeling daarop stuk laat lopen krijgt ze de volgende tik.
Na deze draai alsnog nieuwe verkiezingen kost D66 veel zetels...
Ze kan niet anders dan een akkoord sluiten, als het klapt gaat Rutte er met de buit vandoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:25

Herman

FP ProMod
Sjonge... wat een grafstemming hier :P

Ben ik de enige die best blij is dat (gelet op de huidige omstandigheden) het huidige kabinet mogelijk een vervolg krijgt? Gelet op de grote uitdagingen, deden ze het m.i. niet eens zo verkeerd :)

Op BNR hadden ze het er vanochtend over dat Kaag wellicht compensatie gekregen moet hebben voor deze stap. Daar werd gespeculeerd over een model á la Israël. Dus geen Rutte 4 maar een kabinet Rutte/Kaag waarbij Rutte de eerste twee jaar de MP is en vervolgens Kaag?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Virtuozzo
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:17:
[...]

Ben wel benieuwd naar dit precieze lesje :)
Misschien zodra ik hem verwerkt heb.

Vraag me af wat voor opties Kaag nu eigenlijk heeft.
In haar rol blijven. That’s it. Zoals tot nu toe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Herman schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:28:
Ben ik de enige die best blij is dat (gelet op de huidige omstandigheden) het huidige kabinet mogelijk een vervolg krijgt? Gelet op de grote uitdagingen, deden ze het m.i. niet eens zo verkeerd :)
Welke zaken heeft kabinet Rutte III naar jouw mening succesvol aangepakt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-09 15:22
Ik verbaas me over alle bashes op D66 en de stilte rond de VVD en het CDA. Die hebben IMO meer uit te leggen dan D66. Met alles wat de afgelopen jaren is misgegaan heeft D66 als enige laten zien dat ze bij verantwoordelijkheid zelf opzij stappen, anderen moesten weggestuurd worden.
Ik zit niet te wachten op een voortzetting van het huidige kabinet, omdat ik niet geloof dat de VVD ooit groen wordt (ondanks dat een VVD corrivee een van de eerste milieuministers was) en het CDA boeren uit gaat kopen.
Ik wil een progressief pro europees kabinet, waar we de klimaatdoelen mee gaan halen , en op een verantwoorde manier huizen bouwen, en de "handen" arbeid beter gaat waarderen. Ik geloof niet in het weglachen van problemen waar Rutte zo goed in is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Natuurlijk niet, waarom zou hij..... Seegers gaat overigens zelf niet het kabinet in ;-) Die blijft gewoon in de kamer, dus technisch gezien heeft hij gelijk dat hij niet met Rutte in het kabinet zit, als Kaag slim is blijft ze ook in de kamer...

Zo... de impasse voorbij, hub.... formeren en door.

Cogitationis poenam nemo patitur

• HvdBent
Sjonge... wat een grafstemming hier :P

Op BNR hadden ze het er vanochtend over dat Kaag wellicht compensatie gekregen moet hebben voor deze stap. Daar werd gespeculeerd over een model á la Israël. Dus geen Rutte 4 maar een kabinet Rutte/Kaag waarbij Rutte de eerste twee jaar de MP is en vervolgens Kaag?
Dat zou een hele goede kunnen zijn, Rutte is imo end of life, en een wat saaiere premier (a la Kaag/Merkel) zou Nederland goed doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
HvdBent schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:31:
Ik verbaas me over alle bashes op D66 en de stilte rond de VVD en het CDA. Die hebben IMO meer uit te leggen dan D66.
Ik verbaas me daar niet meer over. Op een of andere manier kan Rutte echt alles flikken en het glijdt allemaal maar van hem af. Gladde aal.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

DaniëlWW2 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:23:
[...]

Ja en dit zijn dus een hoop woorden die uiteindelijk bar weinig zeggen. Want we zien nu al een decennium het patroon van geforceerde, en soms ronduit krampachtige controle dat telkens eindigt als ze weer publiekelijk aan de schandpaal worden genageld. En de tijd van weer een bewindspersoon opofferen omdat er weer een lijk uit de kast viel, is ook wel voorbij na afgelopen lente.

Ondertussen krijgen we alleen al een volwaardige enquête over hoe de belastingdienst wel heel veel mensen zonder enig bewijs, tot fraudeur heeft bestempeld en ze heeft geruïneerd. En dat kon maar jaren en jaren doorgaan. En opvallend veel van die mensen lijken dus niet een traditioneel Nederlandse achternaam zoals "de Boer" of "de Jong" te hebben gehad. Ik wens de VVD daar lekker veel succes mee om dat te gaan beheersen. :z
Maar je ziet het ze toch doen?

Ze krijgen een knal voor hun kanis, het rapport op de toeslagaffaire en rapport klem tussen balie en beleid waren erg duidelijk en maakte de kachel aan met VVD beleid. De woningmarkt is 1 op 1 terug te voeren op VVD

Maar ze beheersen het zo dat
1) Ze winnen de verkiezingen
2) Ze runnen een demissionair kabinet als missionair
3) Ze weten de formatie zo te draaien dat zij (weer) gaan bepalen hoe het kabinet eruit gaat zien

En kan je nu al garanderen dat hun puntjes naar voren komen.

Dus succes hoef je ze niet meer te wensen, ze zijn al erg succesvol en dat is exact wat @Virtuozzo ook bedoeld. De enquêtes die er komen hoeven dus niet meer zo schadelijk te zijn.

Ze maken de democratie stuk, maar de bakens zijn weer verzet.

Je vertrekt nog vanuit de gedacht dat een regering er is om het volk te dienen, de VVD (en CDA) hebben dat standpunt al lang verlaten. Regeren is een instrument om in te zetten voor selectieve belangen. Dat daar een kleine minderheid (met buitenlandse naam) slachtoffer van wordt, interesseert hen geen hol. En blijkbaar de kiezer ook niet.

Doel voor CDA is helemaal om 4 jaar vol te maken of in elk geval lang genoeg om Omtzigt onschadelijk te maken. En dat gaat ze nog lukken ook nog.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:23
Napo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:31:
[...]
En vooral, hoeveel van de problemen zijn er juist omdat de Rutte-kabinetten ze alleen maar verergerd hebben (woningmarkt, scholen, zorg etc.)

En sowieso, we zouden toch vernieuwend gaan werken en gedag zeggen tegen de oude politiek? We krijgen dus straks een kabinet dat al demissionair geweest is zonder dat het ook maar enige gevolgen heeft. Erg apart.

[ Voor 24% gewijzigd door redwing op 30-09-2021 12:45 ]

[removed]

• D-e-n
Dus geen Rutte 4 maar een kabinet Rutte/Kaag waarbij Rutte de eerste twee jaar de MP is en vervolgens Kaag?
Dan is ze twee jaar MP. En dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik verbaas me over alle bashes op D66 en de stilte rond de VVD en het CDA. Die hebben IMO meer uit te leggen dan D66. Met alles wat de afgelopen jaren is misgegaan heeft D66 als enige laten zien dat ze bij verantwoordelijkheid zelf opzij stappen, anderen moesten weggestuurd worden.
VVD en CDA zijn gewoon de grote blokkeerders. Maar D66 krijgt de schuld, wat ze ook doen.
Ik zit niet te wachten op een voortzetting van het huidige kabinet, omdat ik niet geloof dat de VVD ooit groen wordt (ondanks dat een VVD corrivee een van de eerste milieuministers was) en het CDA boeren uit gaat kopen.
Ik wil een progressief pro europees kabinet, waar we de klimaatdoelen mee gaan halen , en op een verantwoorde manier huizen bouwen, en de "handen" arbeid beter gaat waarderen. Ik geloof niet in het weglachen van problemen waar Rutte zo goed in is.
Helemaal mee eens. D66 gaat het nu toch proberen en zal de schuld krijgen dat dit kabinet niet groen genoeg is, niet sociaal genoeg, etc. De lachende derde is de VVD. De VVD vindt namelijk niks (publiekelijk) en kan het dus nooit fout doen. D66 is degene die beweegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:27
alexbl69 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:24:
[...]

Vermoed dat de meeste Nederlanders een nieuwe regering belangrijker vinden dan medisch ethische vernieuwing.
Inderdaad, wat is nou een discussie over voltooid leven waard om een formatie te laten klappen terwijl er veel belangrijkere dossiers zijn.
Ik denk dat een persoon als Ouwehand meer dan gefrustreerd gaat raken de komende jaren. Ze zullen wel iets meer gaan doen op gebied van klimaat, maar kan mij voorstellen dat dit nog steeds veel te weinig is in de ogen van de echte klimaat fanatiekelingen.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Virtuozzo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:29:
[...]

Misschien zodra ik hem verwerkt heb.
Dan hoor ik hem graag.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:25

Herman

FP ProMod
Napo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:31:
[...]

Het doen afnemen van de staatschuld tot aan de Coronacrisis. Hierdoor kon tijdens de Coronacrisis belangrijke steunpakketten gevormd worden zonder dat de staatsschuld uit de klauwen loopt.
De aanpak van de Coronacrisis.

To name a few :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

HvdBent schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:33:
[...]

Dat zou een hele goede kunnen zijn, Rutte is imo end of life, en een wat saaiere premier (a la Kaag/Merkel) zou Nederland goed doen.
Rutte is misschien EOL binnen de niet VVD-ers, maar die gaan daar niet over. Ze zullen Rutte bij de VVD pas laten gaan op moment dat er opvolging is. VVD zal ook nooit met een constructie als hier boven akkoord gaan, 2 jaar Rutte en dan Kaag.... De koekjes in een kabinet worden pas aan het einde van de vier jaar uitgedeeld.

Cogitationis poenam nemo patitur

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

hoevenpe schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:28:
[...]

Na deze draai alsnog nieuwe verkiezingen kost D66 veel zetels...
Ze kan niet anders dan een akkoord sluiten, als het klapt gaat Rutte er met de buit vandoor.
Daarom, het is echt bizar dat D66 dit zo gedaan heeft, en heeft laten gebeuren.

Gewoon je poot net zo stijf houden als de rest heeft gedaan, zelfs GL en PvdA is het gelukt.

Maarja, als ze nu een Rutte 4 maken, is D66 de lul omdat dan werkelijk niks van Kaag haar woorden waar blijkt te zijn.

Klapt het op medisch ethische dingen, dan is de spin "D66 wil geen water bij de wijn".

En het zal natuurlijk niet op iets anders klappen, net als 4 jaar terug met GL over migratie ;)
Het is stil rond VVD en CDA hier, omdat die partijen ook wijselijk hun klep houden. De afgelopen 6+ maanden heb je sowieso nauwelijks iets gehoord over de VVD en wat zij nou willen.

Het is niet zo dat ik respect voor de VVD heb, maar ze hebben dit wel weer verdomd slim aangepakt. Gewoon achterover leunen, niks zeggen, en mensen gaan je vanzelf proberen te pleasen zo blijkt.
D-e-n schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:34:
[...]

Dan is ze twee jaar MP. En dan?
Weer ergens gezellig diplomaatje spelen, en dan kan ze op haar visitekaartje ook zetten "former MP of The Netherlands"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Haha, onder welke steen heb je geleefd?*knip* geen naamsverbasteringen.

Wat een enorme armoe, en dat alleen maar omdat D66 weigert "populisten in de kaart te spelen" bij nieuwe verkiezingen. :') Ik mag lijen dat hun onderhandelingspositie door deze flauwekul juist nóg slechter is geworden dan het al was.

[ Voor 16% gewijzigd door polthemol op 30-09-2021 14:10 ]

Volvotips.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HvdBent
Bean77 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:35:
[...]

Inderdaad, wat is nou een discussie over voltooid leven waard om een formatie te laten klappen terwijl er veel belangrijkere dossiers zijn.
Ik denk dat een persoon als Ouwehand meer dan gefrustreerd gaat raken de komende jaren. Ze zullen wel iets meer gaan doen op gebied van klimaat, maar kan mij voorstellen dat dit nog steeds veel te weinig is in de ogen van de echte klimaat fanatiekelingen.
Ik denk dat de Klimaatfanatiekelingen het helaas bij het rechte eind gaan hebben, en we straks een factor 10 groter probleem hebben dan de toeslagenaffaire. Als je weet wat het gaat kosten om onze economie (de zuidas en Rotterdam) boven water te gaan houden......
Pagina: 1 ... 25 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de politieke aspecten omtrent corona beleid hebben het volgende topic: De politieke aspecten van Corona