De landelijke Nederlandse politiek 2021 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 55 Laatste
Acties:
  • 191.022 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ben ik even blij dat ik gewoon een hardwerkende Nederlander ben die niet naar dit soort poppenkast kan kijken 8) :+
Virtuozzo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:56:
[...]

Pijnlijk moment: leuke verkenning naar de realiteit achter de marketing van Moeder Theresa 8)

Zit wel een waarschuwing in.
Ik heb inmiddels meerdere mensen getraumatiseerd door ze wat te vertellen over de echte moeder Theresa, en wat voor afgrijselijke vrouw dat moet zijn geweest :X
Brent schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:41:
[...]

Hoe ernstig is het met mij gesteld als ik verklap dat ik er daarom ook vrijwel geen kennis meer van neem? Ik lees dit topic, dat is het voornaamste :P Ik heb de tijd er gewoon niet voor die game of thrones aan elkaar te puzzelen.
Niet.

Ik denk dat het vrij normaal is dat je je nogal murw gebeukt voelt als je te lang naar dit soort dingen kijkt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit topic nog steeds interessant vind, dus wat de handjes van de poppenkast doen, maar wat Jan Klaassen en Katrijn doet interesseert mij minder.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:21
Hoe ernstig is het met mij gesteld als ik verklap dat ik er daarom ook vrijwel geen kennis meer van neem? Ik lees dit topic, dat is het voornaamste :P Ik heb de tijd er gewoon niet voor die game of thrones aan elkaar te puzzelen.
offtopic:
Ik snap ook niet waar iedereen hier zoveel tijd vandaan haalt om mij zo van mijn werk te houden.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:40
hoevenpe schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:37:
[...]

Een 'gaaf land' kan over iedereen gegaan zijn? 8)7
En Rutte wil het in het debat niet over de H.J.Schoo lezing hebben, wat een poppenkast...
Als je zo wordt aangevallen wordt je mijns inziens gedwongen iets terug te zeggen. Rutte laat nu blijken dat je alles tegen hem kunt zeggen zonder dat hij (publiekelijk) terug bijt. Achter de schermen zal dit wel consequenties hebben, maar je laat je als premier toch niet zo piepelen?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

alexbl69 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:44:
[...]

Als je zo wordt aangevallen wordt je mijns inziens gedwongen iets terug te zeggen. Rutte laat nu blijken dat je alles tegen hem kunt zeggen zonder dat hij (publiekelijk) terug bijt. Achter de schermen zal dit wel consequenties hebben, maar je laat je als premier toch niet zo piepelen?
Is dit ook gewoon niet onderdeel van zijn hele teflon-laag?

Want wanneer gaat Rutte nou wel eens serieus in op iets wat hij heeft gedaan, had moeten doen of tegen hem gezegd is?

Volgens mij is die "doe zelf normaal joh" vooral zo bekend geworden omdat hij daadwerkelijk reageerde, en het erg goed werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
[...]

Wanneer je een moment van slachtofferrol hebt om voor eigen rangen het narratief te consolideren dat de anderen fout zijn, zo moeilijk niet.

Wordt onderling / intern continu gedaan. Kijkt geen mens van op. Het saillante is dat ondanks die aanwezige kennis daarvan, er anders naar gekeken wordt wanneer het om externe perspectieven gaat.

Dan laat men de kennis even achterwege. Komt zo uit. En hij komt er voor perceptie sterker uit. Teflon! Moreel beter!

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 07-09-2021 17:54 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RobinHood schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:48:
[...]

Volgens mij is die "doe zelf normaal joh" vooral zo bekend geworden omdat hij daadwerkelijk reageerde, en het erg goed werkte.
Ja, en dat is nog altijd het enige moment waarop Mark even struikelde. Maar enkel omdat het uit een hoek kwam waar hij het niet van deed verwachten. Het huisdier Wilders.

Die liet even merken dat hij verdomd goed wist wat - achter al die toolboxen - het fundament was van bindingskracht, en dat hij er aan kon raken.

Enige echte confrontatie tussen de twee die er ooit geweest is.

Oprecht, dat er nog steeds mensen zijn die volledig oprecht geloven dat een PVV a) een partij en b) een zelfstandige organisatie is én c) op magische wijze ooit hen zal redden ....

Dat valt de vierde macht best aan te rekenen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Virtuozzo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 17:57:
[...]
Oprecht, dat er nog steeds mensen zijn die volledig oprecht geloven dat een PVV a) een partij en b) een zelfstandige organisatie is én c) op magische wijze ooit hen zal redden ....

Dat valt de vierde macht best aan te rekenen.
Bewijs was net in het debat weer te zien, waarbij beide heren in een één-tweetje hun verkiezingspraatje konden houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:51
Ik snap werkelijk niet wat Kaag hiermee dacht te bereiken: het was een vooraf onder embargo verspreidde lezing, geen slip-of-the-tongue.

Rutte oogt zwak en Kaag is ongeloofwaardig. Klaver en Ploumen jammeren dat ze niet mee mogen doen terwijl ze Rutte op 1 april zelf uitgesloten hebben. Ik geef het op, wie heeft hier profijt bij?
Als zelfs wij hier, ongeacht politieke kleur en interesses, het opgeven wat zegt dat dan over de rest van Nederland? Het meest zorgelijke is dat in dit theater Wilders steeds 'redelijker' overkomt...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:00:
[...]

Bewijs was net in het debat weer te zien, waarbij beide heren in een één-tweetje hun verkiezingspraatje konden houden.
Ja. Dit keer was er niet eens coördinatie voor nodig, zoals tijdens de vorige debat series. Zegt wel iets.

Maar goed, dit is een consequentie van twee factoren:

De burger laat hier ruimte voor.
Media rekken die ruimte op.

Ruimte wordt altijd genomen.

Dit is trouwens geen bewust proces aan de kant van de burger. Al is het tekenend dat bij toename van bewustwording participatie juist afneemt (inertie, constructed fatigue - zie voor hoe dat eindigt het VK).

Bij media is het meer complex. Onderwijs, verschuiving van machtsrelatie tussen politiek / media, verschuiving weg van journalistiek naar verslaggeving, de neutraliteitsvalstrik, de eigen dynamiek van coryfee & merk (wat kritisch is of vraagt naar zelfreflectie wordt rigoureus verwijderd, zie De Vooravond).

En dan, dat communicatielegioen. Dat masseert beide. Meer media dan burger, daar is het meer indirect, maar het is een machtsfactor geworden.

Laat ik het zo zeggen, ik hoop maar voor een VVD dat men in het achterhoofd houdt hoe dat eindigt daar waar men gebruik op ent. Wederom is het VK een pijnlijk voorbeeld, net als de VS. Zoals Hayek zei, dethroning politics. En daar gaat die baantjescarrousel aan de neus voorbij en begint het knijpen van eigen rangen. Vraag het CDA er eens naar, zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

hoevenpe schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:03:
[...]

Ik snap werkelijk niet wat Kaag hiermee dacht te bereiken: het was een vooraf onder embargo verspreidde lezing, geen slip-of-the-tongue.

Rutte oogt zwak en Kaag is ongeloofwaardig. Klaver en Ploumen jammeren dat ze niet mee mogen doen terwijl ze Rutte op 1 april zelf uitgesloten hebben. Ik geef het op, wie heeft hier profijt bij?
Iedereen?

Wij vinden Rutte zwak. De Telegraaf niet. Meeste VVD-stemmers luisteren liever naar de Telegraaf dan naar ons.

Wij vinden Kaag ongeloofwaardig. In de media wordt ze nog steeds redelijk afgeschilderd als een powervrouw die even met haar vuist op tafel slaat.

Wij weten dat nog van de PvdA en GL. De media hoor je er niet over. En de partijen "konden niet bij elkaar komen" natuurlijk. Niet de VVDA die samenwerking blokkeerden.

Partijen weten inmiddels dondersgoed dat de meeste media gewoon in slaap gesukkeld zijn. Je hebt luizen in de pels, maar die zitten zo op de flanken, die gaan niemand bekeren. Een overtuigd GL'er gelooft GeenStijl nog niet als ze zeggen dat gras groen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:49
Geert Wilders heeft wel weer alle aandacht op hem weten te trekken. Is ook niet de eerste keer dat andere daar in trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:03:
[...]

Effectief, termijn, externe consultatie. De transitie naar oligarchie.
Korte afstand / termijn, machtspolitiek. Verdeel en heers werkt prima in verwarring. Zolang zij achter het scherm de verbinding houden blijft machtspolitiek dominant. Zeker wanneer tegenstanders gaan denken dat er bij hen geshopt moet worden.

Dat kan volgen, maar is op dit moment absoluut zo zeker nog niet. Daar wordt aan gewerkt middels het intern normaliseren van shoppen met bruinhemden.

Wacht totdat Baudet binnenkort weer van stapel gaat, dan wordt dat narratief actief.

Ondertussen leidt Wilders het in voor Mark en Kaag goede banen van beoogde gedragseffecten.
[...]

Als zelfs wij hier, ongeacht politieke kleur en interesses, het opgeven wat zegt dat dan over de rest van Nederland? Het meest zorgelijke is dat in dit theater Wilders steeds 'redelijker' overkomt...
Ik heb je vorig jaar uitgewerkt hoe Wilders gepositioneerd zou worden als redelijkheid en conformiteit. Ondanks het uitblijven van enige transitie naar daadwerkelijke politieke organisatie conform vereisten en regels van bestel.

Herordening.

De crux is het niet op te geven. Maar wegen tot druk te zoeken. Zie mijn bericht een paar pagina’s geleden inmiddels over het ontbreken van een machine voor collectieve perceptie.

Metastrategie, arena.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

japie06 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:11:
Geert Wilders heeft wel weer alle aandacht op hem weten te trekken. Is ook niet de eerste keer dat andere daar in trappen.
Ik wacht al 10 jaar op het moment dat alle grote partijen hem gewoon collectief letterlijk gaan negeren.

Als hij op het spreekgestoelte zit gewoon niet interrumperen. Als hij interrumpeert, gewoon negeren of enkel ja/nee antwoorden.

Gaat natuurlijk niet gebeuren, want je kan je punten oh zo mooi maken tegen Geert, maar toch, een mens mag hopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RobinHood schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:10:
[...]

Iedereen?

Wij vinden Rutte zwak. De Telegraaf niet. Meeste VVD-stemmers luisteren liever naar de Telegraaf dan naar ons.

Wij vinden Kaag ongeloofwaardig. In de media wordt ze nog steeds redelijk afgeschilderd als een powervrouw die even met haar vuist op tafel slaat.

Wij weten dat nog van de PvdA en GL. De media hoor je er niet over. En de partijen "konden niet bij elkaar komen" natuurlijk. Niet de VVDA die samenwerking blokkeerden.

Partijen weten inmiddels dondersgoed dat de meeste media gewoon in slaap gesukkeld zijn. Je hebt luizen in de pels, maar die zitten zo op de flanken, die gaan niemand bekeren. Een overtuigd GL'er gelooft GeenStijl nog niet als ze zeggen dat gras groen is.
Zeker. Het gemiddelde perspectief in publiek debat is minder geëngageerd dan hier. Daar rust men op wat media scheppen, vertalen, aanreiken.

Opnieuw, media. Machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RobinHood schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:14:
[...]

Ik wacht al 10 jaar op het moment dat alle grote partijen hem gewoon collectief letterlijk gaan negeren.

Als hij op het spreekgestoelte zit gewoon niet interrumperen. Als hij interrumpeert, gewoon negeren of enkel ja/nee antwoorden.

Gaat natuurlijk niet gebeuren, want je kan je punten oh zo mooi maken tegen Geert, maar toch, een mens mag hopen.
En waarom lukt dat maar niet?

Twee antwoorden, allebei van toepassing. Maar het begint bij media, en dan de valstrik van relevantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:38
"Alexander Pechtold spreekt namens Alexander Pechtold" Dat is er weer een voor de boeken.

[ Voor 30% gewijzigd door Bean77 op 07-09-2021 18:29 ]

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Enigszins offtopic: het miljoen voor D66 heeft in de campagne significant effect gehad, dezelfde Nederlandse ondernemer gaat ook een Duitse partij financieel steunen:
Schatrijke tech-ondernemer (46) uit Nederland schenkt ruim 1 miljoen euro aan Duitse milieupartij

De Nederlandse miljardair Steven Schuurman, die eerder forse donaties gaf aan D66 en de Partij voor de Dieren, heeft 1,25 miljoen euro overgemaakt aan de Duitse Groenen. Het is de grootste donatie ooit voor de Duitse milieupartij, kort voor de parlementsverkiezingen van deze maand.

De tech-ondernemer droeg eerder dit jaar 1 miljoen euro bij aan de verkiezingscampagne van D66 en 350.000 euro aan die van de PvdD. De 46-jarige Schuurman, die rijk werd met onder meer de beursgang van een softwarebedrijf, maakt zich erg bezorgd over de klimaatcrisis en wil politieke partijen steunen om daar meer aandacht voor te krijgen.
Blijf dit dubieus vinden, zeker waar het inmenging in buitenlandse verkiezingen betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Virtuozzo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:14:
[...]

Zeker. Het gemiddelde perspectief in publiek debat is minder geëngageerd dan hier. Daar rust men op wat media scheppen, vertalen, aanreiken.

Opnieuw, media. Machine.
Waarom duikt er geen ehr.. medium ehr.. in dat gat? Angst voor kijk-/luistercijfers? Kan het dan alleen via luchtige satire of wordt het tijd dat een van de omroepen eens besluit to rise to the occasion.

Het is toch onwaarschijnlijk dat de ultieme wijsheid exclusief bij GOT zit 8)

[ Voor 7% gewijzigd door mekkieboek op 07-09-2021 18:44 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Handig zo'n D66 voorzitster... ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
Ik had het net over de 'redelijkheid' van Wilders, hier een voorbeeld waar Geert gewoon gelijk heeft en de verontwaardiging hem alleen maar geloofwaardiger maakt:
Wilders noemt benoeming van voorzitter Bergkamp 'corruptie'

Aanvankelijk onhoorbaar voor de microfoon noemt Wilders de aanstelling van D66'er Bergkamp als voorzitter 'corruptie'. Rutte noemt dit onverkwikkelijke intermezzo (volgens andere Kamerleden) 'heel zwak' en wil dat Wilders dit rechtzet. Dat doet hij niet. Volgens Wilders is er na de verkiezing 'achter de schermen' tussen VVD en D66 gesproken over kandidaten voor het voorzitterschap. "Wie dat ontkent is een leugenaar." Maar ook Kaag noemt het 'lekker makkelijk' en 'aantoonbaar onjuist'. "Heel erg stuitend."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
mekkieboek schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:41:
[...]

Waarom duikt er geen ehr.. medium ehr.. in dat gat? Angst voor kijk-/luistercijfers? Kan het dan alleen via luchtige satire of wordt het tijd dat een van de omroepen eens besluit to rise to the occasion.
Hoe vaak is Lübach gecanceld 8) De ironie is rauw. Hoe ging het met de zelfreflectie bij een Vooravond?

Ja, er ligt absoluut een gat. Qua markt ook. Maar het loont zich gewoon meer om het Overton Venster te breken, en je te voeden met hen die dat venster breken. En dan is er de rolodex. Plus de valstrik van meritocratie. Iedereen moet een merk zijn. Dan moet je meedoen. Het is niet wat je weet, maar wie je kent. Perverse prikkels.

De burger staat niet stil voor onderzoeksjournalistiek. Zelfversterkende effecten.

Satire is inderdaad werkelijk alles wat je op het moment hebt. De ironie is dat het wel opmerkelijk effectief blijft. Dat is een historische constante. Beste tegengif is altijd humor en uitleg die consequentie op korte afstand brengt.

Die eerste component is er. Die tweede, dat is al meer zeldzaam. Die derde, dan kun je je merk vergeten.
Dat was de Les van Lübach bij het Referendum.

Ergens is het wrang. Nederlanders zitten ontzettend diep in aangepraat maar ongefundeerd exceptionalisme. Nee, dat is bij ons anders. Nee, dat kan bij ons niet. Nou zeg, kijk die gekke Britten eens. Ach wat een drama die BBC.

Maar goed, er is perceptie, en er is realiteit. Wanneer realiteit gemaskeerd blijft, dan is correctie onmogelijk. Dan is het hard, maar dan is perceptie het enige relevante strijdveld totdat er weer ruimte is voor realiteit.

Het media landschap is niet slecht. Er werken zat prima mensen. Maar het zijn mensen. Net als bij politici maakt de burger de aanname dat de mediapersoon meer weet. Meer ziet. Nu ja, dat is niet zo.

Je wil niet weten hoeveel volume van media output überhaupt begint met een mailtje van een agentschap van "joh, dit is interessant". Amerikanen noemen dat blowjob journalism. Maar net als daar, is het hier de standaard. En er zijn vele varianten. Die les zit al dertig jaar niet meer in het curriculum.

Dat is een kwestie van hoe men media binnenkomt met welke achtergrond - en opnieuw, het zijn gewoon mensen - en welke middelen er ter beschikking staan. Nu ja, lang leve het internet, maar de platforms hebben gigantische impact gehad. Niet enkel hebben ze bewust een trend geschapen van concentratie van eigendom van media (hallo, DPG), ze hebben ook bewust een trend geschapen van content servicing op basis van verslavingsmodellen.

BREAKING NEWS!

Nieuws /= verslaggeving /= journalistiek. Het zijn continue prikkels, en dat is een continue jacht. Nu ja, dat is mega valstrik.

Krijg je dan in achtergrond ook nog eens vanuit je opleiding en je curricula een strikte hiërarchie en relatie aangeleerd, een strikte focus op neutraliteit en het vooral niet framen dan wordt de ironie als snel zuur. Want als jij niet aanwezige frames uit doet leggen, functioneer je niet als vierde macht. Maar ja, die functie is nauwelijks onderdeel van curricula.

Media als dynamiek is iets wat op allerlei manieren onder spanning staat. Eigenlijk zouden we dit moeten zien als kritieke infrastructuur. Als analoog van publiek omroepbestel. Immers, de menselijke geest is het medium. En dus ook de arena. Een die inherent kwetsbaar is, zelfs al voor de meest kinderlijke herhaling van beeld of tekst.

Dat houdt in het voorzien van financiering, middelen en zekerheden die een aanwezigheid van vierde machtsfuncties vereisen én garanderen.

Maar ja, inmiddels is de burger al zo ver doorgeschoten in het gepolariseerd worden dat men niet of nauwelijks nog nadenkt over waar een kreet à la "MSM" vandaan komt (hint, nazis) en wie daadwerkelijk de baat heeft bij het verdwijnen van participatie en relaties burger en media.

Hint, Hannah Arendt heeft er wel eens iets over gezegd. Atomisering, afbraak sociaal-maatschappelijke weefsels van publiek debat, er is geen waarheid meer, alles is fout, alles is nep.

Laat ik er een paar ingooien, omdat we als samenleving inmiddels pijnlijk hoog scoren op indexen van ontwikkeling naar autoritarisme precursor condities.

“In an ever-changing, incomprehensible world the masses had reached the point where they would, at the same time, believe everything and nothing, think that everything was possible and that nothing was true. ... Mass propaganda discovered that its audience was ready at all times to believe the worst, no matter how absurd, and did not particularly object to being deceived because it held every statement to be a lie anyhow. The totalitarian mass leaders based their propaganda on the correct psychological assumption that, under such conditions, one could make people believe the most fantastic statements one day, and trust that if the next day they were given irrefutable proof of their falsehood, they would take refuge in cynicism; instead of deserting the leaders who had lied to them, they would protest that they had known all along that the statement was a lie and would admire the leaders for their superior tactical cleverness.”
― Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism

“The ideal subject of totalitarian rule is not the convinced Nazi or the convinced Communist, but people for whom the distinction between fact and fiction (i.e., the reality of experience) and the distinction between true and false (i.e., the standards of thought) no longer exist.”
― Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism

“The trouble with Eichmann was precisely that so many were like him, and that the many were neither perverted nor sadistic, that they were, and still are, terribly and terrifyingly normal. From the viewpoint of our legal institutions and of our moral standards of judgment, this normality was much more terrifying than all the atrocities put together.”
― Hannah Arendt, Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil

“Education is the point at which we decide whether we love the world enough to assume responsibility for it, and by the same token save it from that ruin which except for renewal, except for the coming of the new and the young, would be inevitable. And education, too, is where we decide whether we love our children enough not to expel them from our world and leave them to their own devices, nor to strike from their hands their chance of undertaking something new, something unforeseen by us, but to prepare them in advance for the task of renewing a common world.”
― Hannah Arendt

“When all are guilty, no one is; confessions of collective guilt are the best possible safeguard against the discovery of culprits, and the very magnitude of the crime the best excuse for doing nothing. ”
― Hannah Arendt

“Only the mob and the elite can be attracted by the momentum of totalitarianism itself. The masses have to be won by propaganda.”
― Hannah Arendt

“Action, as distinguished from fabrication, is never possible in isolation; to be isolated is to be deprived of the capacity to act.”
― Hannah Arendt, The Human Condition

Media? Die vierde macht? Ook dat is - helaas - waar de burger als primaire component van bestel dient te participeren. Net als bij politiek. Dat zijn we vergeten bij het consumeren, en onder de druk van productiviteit.

“The sad truth is that most evil is done by people who never make up their minds to be good or evil.”
― Hannah Arendt, The Life of the Mind

Die laatste heb ik wel eens bij relatiegeschenken toegevoegd. Een paar keer als tegeltje, meestal als imprint bij een boek of bundel (die tegeltjes zijn serieus leeftijdsbeperkt, laat ik het zo zeggen), tevens als etiket op wijn of likeur (en dan afwachten). Twintig jaar geleden werd het herkend, begrepen, kwam er gesprek. Tegenwoordig heeft men geen idee waar het over gaat, is er paranoia over wat er bedoeld kan worden, of schiet het door in affront.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:49:
[...]

Ik had het net over de 'redelijkheid' van Wilders, hier een voorbeeld waar Geert gewoon gelijk heeft en de verontwaardiging hem alleen maar geloofwaardiger maakt:

[...]
Zie bovenstaande quotes van Arendt. Waar, onwaar -> symbool, associatie. Schaapjesgedrag.

Er is een oude uitdrukking, die in vertaling neerkomt op het volgende:

De schapen maken zich altijd zorgen over de wolf, lopen achter de herder aan in belofte van veiligheid en vermeende relatie van wederzijdse baat. De herder scheert, en eet, het schaap. Tot zover de wolf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

https://www.tubantia.nl/e...er-als-groep-omtzigt.html
Terugkeer naar CDA uitgesloten: Omtzigt gooit deur dicht in exclusief interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Betere naam nodig, maar goed, dat was al bekend. Tijd / middelen, nogal een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
Virtuozzo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:10:
Maar het loont zich gewoon meer om het Overton Venster te breken
Dat heb ik je al vaker horen noemen, het landt bij mij niet. (ben ook maar een beta mannetje :P ) Wat bedoel je met breken? Dat de acceptabele items binnen het venster onderuit worden gehaald?
Ergens is het wrang. Nederlanders zitten ontzettend diep in aangepraat maar ongefundeerd exceptionalisme. Nee, dat is bij ons anders. Nee, dat kan bij ons niet. Nou zeg, kijk die gekke Britten eens. Ach wat een drama die BBC.

Maar goed, er is perceptie, en er is realiteit. Wanneer realiteit gemaskeerd blijft, dan is correctie onmogelijk. Dan is het hard, maar dan is perceptie het enige relevante strijdveld totdat er weer ruimte is voor realiteit.
Al vermoed ik dat men hier toenemend bewust wordt hoe gemakkelijk andere (!) Nederlanders blijkbaar vatbaar zijn voor 5g, dansleraar, lange F, enfin noem het hele poepcircus maar op. Let wel, de anderen. Maar iedereen heeft ergens wel een blinde vlek.
Media als dynamiek is iets wat op allerlei manieren onder spanning staat. Eigenlijk zouden we dit moeten zien als kritieke infrastructuur. Als analoog van publiek omroepbestel. Immers, de menselijke geest is het medium. En dus ook de arena. Een die inherent kwetsbaar is, zelfs al voor de meest kinderlijke herhaling van beeld of tekst.

Dat houdt in het voorzien van financiering, middelen en zekerheden die een aanwezigheid van vierde machtsfuncties vereisen én garanderen.
Hitler of iig nazi Duitsland zag de waarde van de media en had dat aardig voor elkaar hoorde ik onlangs in een M. van Rossem podcast.

Ook hoor ik op de achtergrond ja21 roeptoeteren over depolitiseren van de publieke media, daarmee de Trump toolbox gebruiken om bepaalde media in diskrediet te brengen / argwaan te kweken.
'MSM' inderdaad.
Hint, Hannah Arendt heeft er wel eens iets over gezegd. Atomisering, afbraak sociaal-maatschappelijke weefsels van publiek debat, er is geen waarheid meer, alles is fout, alles is nep.
Er staat een videointerview met (een openlijk rokende :7) Hannah Arendt op youtube. Ik geef meteen toe, het komt bij mij niet allemaal aan, ben tevaak aan het rewinden. Zoals gezegd, beta mannetje nietwaar?
De quotes die je gaf, gaan al beter. Geen rewind nodig, alles in mijn eigen tempo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Wat mis ik?
hoevenpe schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:49:
[...]

[...]
Tja, ik vind het nog steeds eeuwig zonde dat ze Arib hebben gewipt. Nee, het was geen Verbeet, maar Arib deed het ook prima, en ik heb bij haar echt nooit het gevoel van partijdigheid gehad,

Sowieso, waarom moet het nou weer iemand van een partij zijn? Laat het lekker iemand zijn die zo onafhankelijk mogelijk is. Nu krijg je gewoon partijdigheid, Bosma maakt ook vaak genoeg fouten als voorzitter, bijvoorbeeld door zijn PVVriendjes niet tot orde roepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
RobinHood schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:07:
[...]

Wat mis ik?

[...]

Tja, ik vind het nog steeds eeuwig zonde dat ze Arib hebben gewipt. Nee, het was geen Verbeet, maar Arib deed het ook prima, en ik heb bij haar echt nooit het gevoel van partijdigheid gehad,

Sowieso, waarom moet het nou weer iemand van een partij zijn? Laat het lekker iemand zijn die zo onafhankelijk mogelijk is. Nu krijg je gewoon partijdigheid, Bosma maakt ook vaak genoeg fouten als voorzitter, bijvoorbeeld door zijn PVVriendjes niet tot orde roepen.
Ze zorgde ervoor dat Kaag niet te ver in de hoek kwam te staan.

Vond Verbeet en Arib ook veel beter.

Los van de discussie over partij of persoon is het ook veel gezonder om een voorzitter (m/v) van een oppositiepartij te hebben. Het doel van de debatten is dat de Tweede Kamerleden het Kabinet kunnen bevragen. Een voorzitter die de schijn tegen heeft dat deze op de hand is van de Kamerleden is dan zuiverder dan één die de schijn tegen heeft om op de hand van het Kabinet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 21:17:
[...]

Ze zorgde ervoor dat Kaag niet te ver in de hoek kwam te staan.

Vond Verbeet en Arib ook veel beter.

Los van de discussie over partij of persoon is het ook veel gezonder om een voorzitter (m/v) van een oppositiepartij te hebben. Het doel van de debatten is dat de Tweede Kamerleden het Kabinet kunnen bevragen. Een voorzitter die de schijn tegen heeft dat deze op de hand is van de Kamerleden is dan zuiverder dan één die de schijn tegen heeft om op de hand van het Kabinet te zijn.
Oh, Verbeet was leidend … maar uiterst subtiel, en veelal buiten de kamer, van te voren. Vakvrouw netwerken.

Arib was wat dat aangaat minder, maar wel meer conform. Dat is een van de grote redenen geweest waarom ze minder gewaardeerd werd in vak K.

De huidige, ja, dat is een beetje pijnlijk. In de zin van te doorzichtig hoe ze er gekomen is, en waar de binding ligt.

Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom het überhaupt een politieke functie is. Zeker, veronderstelde neutrale positie, maar de facto politiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Zo, we kunnen weer verder...

Is het eigenlijk nog over de inhoud gegaan of heeft Hamer haar eindverslag voor Jan met de korte achternaam geschreven? 8)

Dit kwam niet boven het niveau schoolplein 'jij wilt niet met mij spelen' uit. Geen seconde ging het over het document van Rutte en Kaag.

[ Voor 30% gewijzigd door hoevenpe op 08-09-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:41
Voor de vorm had naar mijn mening toch nog eventjes eerst gekeken moeten worden naar een combi zonder VVD. Ja het is vragen naar de bekende weg, vooral om dat je we zijn bang voor 2 mini linkse partijtjes en Christen VVD-light , het CDA er bij nodig hebt. Maar gewoon even 2 dagen met iedereen praten er genoeg zijn die er zin in hebben. Dan kan die ook van tafel. En dan heeft Rutte geluk, dat d66 meestal erg buigzaam is, en als het puntje bij paaltje komt niet moeilijk gaat doen over het CDA.
Maar ik denk dat D66 wel moeilijk daar over moet gaan doen, want anders heb je dadelijk in de praktijk toch gewoon het huidig kabinet door gezet alleen 1 partner levert dan geen bewindslieden.
Terwijl CDA er buiten houden naar mijn menig mooie kansen bied om het stukje proza wat van de zomer geschreven is tot uitvoer te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:44
Vrietje schreef op woensdag 8 september 2021 @ 07:20:
Voor de vorm had naar mijn mening toch nog eventjes eerst gekeken moeten worden naar een combi zonder VVD.
Zoals @alexbl69 gisteren aankaartte heeft D66 zo veel partijen uitgesloten dat er enkel nog een meerderheidskabinet te vormen is zonder het VVD als ze vrijwel alle niet uitgesloten partijen meekrijgen, iets wat me op zijn zachtst gezegd onwaarschijnlijk lijkt. Wellicht dat een minderheidskabinet nog wel verkend kan worden, maar in de meeste gevallen zit je gewoon aan de VVD vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:29
ErikT738 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:36:
[...]

Zoals @alexbl69 gisteren aankaartte heeft D66 zo veel partijen uitgesloten dat er enkel nog een meerderheidskabinet te vormen is zonder het VVD als ze vrijwel alle niet uitgesloten partijen meekrijgen, iets wat me op zijn zachtst gezegd onwaarschijnlijk lijkt. Wellicht dat een minderheidskabinet nog wel verkend kan worden, maar in de meeste gevallen zit je gewoon aan de VVD vast.
En vergeet niet dat CDA er ook aardig wat uitgesloten heeft.

Bijvoorbeeld D66, CDA, CU, PvdA, GL, SP, PvdD is een meerheid van 76. (Niet realistisch natuurlijk) maat door CDA al uitgesloten.

En denk ook niet dat de partijen op rechts zonder de VVD zouden willen.

[ Voor 15% gewijzigd door Philip Ross op 08-09-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
ErikT738 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:36:
[...]

Viel mij eigenlijk ook wel op dat kamerbreed (behalve de 2 in de krappe zijspan) grote onduidelijkheid was wat Kaag nu eigenlijk wil. Het was raar en vaag. Ook wat betreft standpunt van D66 mbt de motie van Rutte. Kers op de taart was nog wel die gast van FvD. Had die ergens aan geroken?

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21

drooger

Falen is ook een kunst.

Bean77 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 09:17:
[...]

Viel mij eigenlijk ook wel op dat kamerbreed (behalve de 2 in de krappe zijspan) grote onduidelijkheid was wat Kaag nu eigenlijk wil. Het was raar en vaag. Ook wat betreft standpunt van D66 mbt de motie van Rutte. Kers op de taart was nog wel die gast van FvD. Had die ergens aan geroken?
Wat verwacht je anders van een diplomaat? :+

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:09:
Zo, we kunnen weer verder...

Is het eigenlijk nog over de inhoud gegaan of heeft Hamer haar eindverslag voor Jan met de korte achternaam geschreven? 8)

Dit kwam niet boven het niveau schoolplein 'jij wilt niet met mij spelen' uit. Geen seconde ging het over het document van Rutte en Kaag.
Inhoud is taboe.

Ondertussen begint wel de dynamiek duidelijk te worden. Zowel VVD als D66 hebben voor acte de présence hun slachtofferrol. Ze hebben Remkes om even af te stempelen. Wilders heeft weer genormaliseerd.

Dus, VVD kan nu shoppen bij extreem rechts. Ontbreekt enkel nog narratief om GL/PvdA te labelen als < vul maar in wat fout is >

Geen optimale uitkomst voor Mark, maar tenzij er nu iets in collectieve perceptie breekt (media, wederom) kan hij de perikelen van minderheidskabinet vermijden. De prijs van het manoeuvre. nu ja, mijn gedachten gaan terug naar de Tories die op gegeven moment in de knel zaten, theater speelden, en hun oplossing zagen in het shoppen bij de ERG om dat clubje in te zetten voor stoeltjes die zij elders in bezit hadden.

Fast forward a couple of years. Yeah, such a grand decision ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:23
@Virtuozzo
Welk kabinet zie jij dan voor je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:10
Is dat eigenlijk weleens anders geweest in kikkerland? Want zogenaamd inhoudelijke politiek is hier altijd over afgeleiden, symptomen, stokpaardjes, zelden over fundamenten. Als een politicus de vraag uitspreekt wat voor samenleving we willen is dat een retorische, geen echte vraag.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Virtuozzo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:43:
Geen optimale uitkomst voor Mark, maar tenzij er nu iets in collectieve perceptie breekt (media, wederom) kan hij de perikelen van minderheidskabinet vermijden.
Suggereer je dat we alsnog een coalitie met een meerderheid in de Tweede Kamer krijgen? Wie haakt er alsnog aan dan, ik zie het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:18
hoevenpe schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:37:
[...]

Suggereer je dat we alsnog een coalitie met een meerderheid in de Tweede Kamer krijgen? Wie haakt er alsnog aan dan, ik zie het niet.
Nee, die mis ik ook even. Ik mag toch hopen dat op het moment dat er alsnog met PVV of guurder rechts gepraat gaat worden D66 de stekker er uit trekt… Anders kunnen die de tent bij de volgende verkiezingen echt wel sluiten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[...]

Ik las het meer als "Door met Wilders te flirten en links weg te zetten als vuige weglopers heeft hij minder last van de problemen van een minderheidskabinet, want hij geeft gewoon iedereen de schuld"
Charly schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:42:
[...]

Nee, die mis ik ook even. Ik mag toch hopen dat op het moment dat er alsnog met PVV of guurder rechts gepraat gaat worden D66 de stekker er uit trekt… Anders kunnen ze daar de tent echt wel sluiten lijkt me.
Ervanuitgaande dat D66 niet volledig koekoek is gegaan, kun je een kabinet krijgen van VVD, PVV, CDA, FvD en JA21.

Ja, ik weet, Mark heeft zowel PVV als FvD uitgesloten. Maar daar friemelt hij zich wel weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:35
VVD, CDA, PVV, JA21, SGP, CU?

Ik kan met de FvD namelijk echt niet voorstellen, al kan ik me ook moeilijk voorstellen dat CU hierin mee zal gaan

[ Voor 67% gewijzigd door rik86 op 08-09-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
rik86 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:46:

Ik kan met de FvD namelijk echt niet voorstellen, al kan ik me ook moeilijk voorstellen dat CU hierin mee zal gaan
Volgens mij ook de suggestie gedaan door JA21 gisteren in het debat. Dat ze het vreemd vonden dat dit scenario niet verder onderzocht is. Doet volgens Joost Eerdmans ook recht aan de centrum rechtse uitkomst van de verkiezing.
Qua 1e kamer zit je dan ook goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Bean77 op 08-09-2021 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VDS91
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-02-2022
Groep van Haga (drie zetels) is natuurlijk ook nog een optie voor rechts. Wellicht BBB erbij betrekken en je hebt een meerderheidskabinet op rechts zonder FvD, toch?

[ Voor 9% gewijzigd door VDS91 op 08-09-2021 11:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ah, had ik niet aan gedacht.

Zou prima kunnen.

Ga ik alleen wel kijken waar ik heen kan, want ik zie het dan heel rap heel fout gaan met dit land :X Krijgen we een extreem-relirechts kabinet, hoera :X Welke rechten voor iedereen die geen witte man is?

Dan kun je zeggen "Gast, overdrijf niet zo", maar ik denk dat we inmiddels al hebben gezien in best wat landen, ook in de EU, hoe snel rechten die niet verankerd zijn in de grondwet eraan kunnen gaan. En sinds we geen constitutioneel hof hebben, kunnen wetten ook prima de grondwet met voeten betreden.

Nee, ik maak me dan serieus zorgen over dingen als euthanasie, abortus, vrijheid van geloof, de rechtstaat, de complete afbraak van de publieke omroep, kwaliteit van onderwijs en alle andere dingen die extreem-rechts maar vervelend vindt.

Sure, misschien kan links dan eindelijk laten zien dat rechts kut is. Gefeliciteerd, je bent dan de koning van een ruïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21

drooger

Falen is ook een kunst.

Bean77 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:49:
[...]

Volgens mij ook de suggestie gedaan door JA21 gisteren in het debat. Dat ze het vreemd vonden dat dit scenario niet verder onderzocht is. Doet volgens Joost Eerdmans ook recht aan de centrum rechtse uitkomst van de verkiezing.
Qua 1e kamer zit je dan ook goed.
Dat mag hij natuurlijk vinden, maar dat recht van verkiezingsuitslag zie je terug in de gekozen volksvertegenwoordigers, niets meer en niets minder.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

rik86 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:46:

Beperk het recht op abortus, schrap euthanasie en CU vindt het allemaal wel goed.

Homohuwelijk kun je natuurlijk ook de nek omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
VDS91 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:53:
Groep van Haga (drie zetels) is natuurlijk ook nog een optie voor rechts. Wellicht BBB erbij betrekken en je hebt een meerderheidskabinet op rechts zonder FvD, toch?
Ja21 noemde ook BBB als partij in de combinatie. Zag Caroline vd Plas niet sprinten naar de microfoon om aan te geven dat ze niet in dat gezelschap genoemd wilde worden. Maar misschien was ze ondertussen wel gestruikeld over het hoogpolige tapijt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JA21 en PVV hebben niet voor niets VVD roots en vergelijkbaar stemgedrag.
Met een minderheidskabinet kan de VVD de facto gedogers hebben voor hun eigen koers.
Daarom deed Wilders opeens normaal: om acceptabel te zijn.
PVV doet het ook prima als de benodigde zondebok.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Proton_ schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:06:
Met een minderheidskabinet kan de VVD de facto gedogers hebben voor hun eigen koers.
Klopt. Maar Rutte was gisteren ook weer heel duidelijk in zijn uitsluiting van PVV en FvD. Daar was geen speld tussen te krijgen.
Maar misschien is dat de les van gisteren wel. D66 moet minder partijen/combinaties uitsluiten en ook de VVD moet stoppen met het uitsluiten van de PVV dit alles in het landsbelang om verder te kunnen verkennen.
Al vrees ik dat er gewoon doorgemodderd gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VDS91
Proton_ schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:06:
Niet alleen qua stemgedrag. De partijstandpunten verschillen niet zoveel van elkaar. Een meerderheidskabinet op rechts is democratisch gezien de beste keuze. Dit is wat de meerderheid van Nederland wil. Een combinatie tussen een extreem linkse partij als Groenlinks en het rechtse partijprogramma van de VVD slaat nergens op.

Kerncentrales, stopzetten massa immigratie, volop kansen voor bedrijvigheid.... Klinkt mij als muziek in de oren. Laat maar komen.

Gaat alleen niet gebeuren. Het is in de achterkamertjes allang bekokstoofd en ik vermoed dat de 'harde' woorden van Kaag een afleidingsmanoeuvre is/slechts een schaakzet is.

[ Voor 11% gewijzigd door VDS91 op 08-09-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
VDS91 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:12:
[...]

Niet alleen qua stemgedrag. De partijstandpunten verschillen niet zoveel van elkaar. Een meerderheidskabinet op rechts is democratisch gezien de beste keuze. Dit is wat de meerderheid van Nederland wil. Een combinatie tussen een extreem linkse partij als Groenlinks en VVD slaat nergens op.

Kerncentrales, stopzetten massa immigratie, volop kansen voor bedrijvigheid.... Klinkt mij als muziek in de oren. Laat maar komen.
Dat is juist niet een afspiegeling van wat Nederland gestemd heeft. Lees even terug en kijk naar de cijfers die ik eerder geplaatst heb.

Dit whataboutisme is hier dus niet welkom.

En ook nog eens versnelde afbraak van de democratie zelf.

Nee, op geen enkele manier een logische keuze.

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-09-2021 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
VDS91 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:12:
[...]

Niet alleen qua stemgedrag. De partijstandpunten verschillen niet zoveel van elkaar. Een meerderheidskabinet op rechts is democratisch gezien de beste keuze. Dit is wat de meerderheid van Nederland wil. Een combinatie tussen een extreem linkse partij als Groenlinks en VVD slaat nergens op.

Tja, die zogenaamde massa immigratie, wat grotendeels echte vluchtelingen zijn en voor een klein stukje economische vluchtelingen, kan je alleen stopzetten door uit diverse internationale verdragen/ unies te stappen, dus dat gaat sowieso niet gebeuren.

Toont naar mijn mening ook gelijk 't failliet van een land aan, als je niet-economische niet meer toelaat. Helemaal omdat het merendeel van de problemen die deze zogenaamde massa-immigratie in de schoenen geschoven wordt vooral beleidsmatig falen van de afgelopen regering probeert te verbloemen. Want dat is de oorzaak van de meeste problematiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDS91
Philip Ross schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:16:
[...]

Dat is juist niet een afspiegeling van wat Nederland gestemd heeft. Lees even terug en kijk naar de cijfers die ik eerder geplaatst heb.

En je noemt GL wel extreem links maar tegelijkertijd niet PVV en JA21 extreem rechts.....

Dit whataboutisme is hier dus niet welkom.

[ Voor 13% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-09-2021 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
Philip Ross schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:16:
[...]

En je noemt GL wel extreem links maar tegelijkertijd niet PVV en JA21 extreem rechts.....

Ja en nee, het is geen 1-op-1 afspiegeling van de stemverhoudingen, dat klopt, maar er is wel een duidelijke meerderheid die, als je de VVD meerekent (extreem-)rechts heeft gestemd. Dus ook dat zou in mijn ogen echt wel een afspiegeling zijn van de stemuitslag. Liever niet in mijn ogen, maar dat is een andere discussie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• alexbl69
Bean77 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:11:
[...]
Klopt. Maar Rutte was gisteren ook weer heel duidelijk in zijn uitsluiting van PVV en FvD. Daar was geen speld tussen te krijgen.
Maar misschien is dat de les van gisteren wel. D66 moet minder partijen/combinaties uitsluiten en ook de VVD moet stoppen met het uitsluiten van de PVV dit alles in het landsbelang om verder te kunnen verkennen.
Al vrees ik dat er gewoon doorgemodderd gaat worden.
Hij gaat nooit naar de PVV/FvD. Ten eerste werkt dat niet, ten tweede is het electorale zelfmoord.

Als ik Rutte/VVD was zou ik nu laten lekken dat nieuwe verkiezingen niet ondenkbaar zijn als de impasse blijft voortduren. Zij staan zelf sterk in de peilingen terwijl D66 en CDA de grootste klappen krijgen.

D66 en CDA zullen zeker geen nieuwe verkiezingen willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
Maak het niet persoonlijk
rik86 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:18:
[...]

Ja en nee, het is geen 1-op-1 afspiegeling van de stemverhoudingen, dat klopt, maar er is wel een duidelijke meerderheid die, als je de VVD meerekent (extreem-)rechts heeft gestemd. Dus ook dat zou in mijn ogen echt wel een afspiegeling zijn van de stemuitslag. Liever niet in mijn ogen, maar dat is een andere discussie
Punt is natuurlijk wel dat VVD al voor de verkiezingen die partijen uitgesloten had. En dus een deel van de VVD kiezers mogelijk juist niet die coalitie wilden.

Daarnaast kan misschien 51% zich vinden in die coalitie maar dat maakt het nog niet een goede afspiegeling van de uitslag.

Want een meer gematigde coalitie kan op veel meer steun rekenen als je naar zetelaantallen kijkt. En is ook meteen een betere afspiegeling van de daadwerkelijke uitslag.

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-09-2021 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
alexbl69 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:19:
[...]

Hij gaat nooit naar de PVV/FvD. Ten eerste werkt dat niet, ten tweede is het electorale zelfmoord.

Als ik Rutte/VVD was zou ik nu laten lekken dat nieuwe verkiezingen niet ondenkbaar zijn als de impasse blijft voortduren. Zij staan zelf sterk in de peilingen terwijl D66 en CDA de grootste klappen krijgen.

D66 en CDA zullen zeker geen nieuwe verkiezingen willen.
Met de peiling die hoevenpe gisteren deelde zag je ook de ellende op dit moment. Nieuwe verkiezingen is gewoon nog dat we met de huidige situatie nog jaren doorgaan.
Ergens hoop ik dat Remkes bij Rutte de PVV route nog gaat lospeuteren. Zal een zwakke hefboom zijn, maar beter iets van een hefboom dan geen hefboom want we hebben gisteren ook kunnen zien hoe star Kaag zich opstelt.
Philip Ross schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:23:
[...]

Sorry hoor maar als je die als gelijk ziet dan houdt de discussie snel op.

[...]
Want een meer gematigde coalitie kan op veel meer steun rekenen als je naar zetelaantallen kijkt. En is ook meteen een betere afspiegeling van de daadwerkelijke uitslag.
Maar als de 'gematigde' partijen niet willen dan houdt het ook op.

[ Voor 20% gewijzigd door Bean77 op 08-09-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDS91
Dat voor jou iets zo is, maakt het geen realiteit. En het zo neerzetten komt gewoon neer op "links bashen". Dat is geen manier van discussievoeren.

[ Voor 52% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-09-2021 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
VDS91 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:17:
[...]

Als JA21 en PVV extreem rechts zijn dan is Groenlinks extreem links. Prima hoor, wat mij betreft niets mis met 'extreme' partijstandpunten.
Ten eerste: zo extreem-links is GL niet. Ja, ze hebben een forse klimaatagenda maar bijvoorbeeld sociaaleconomisch zijn ze niet linkser dan bijvoorbeeld de PvdA. En die partij wordt door velen al niet links genoeg bevonden.

Los van het etiketje "extreemrechts": het extreme bij de PVV zit hem natuurlijk in het discriminatore effect. Met de achterstelling van moslims gaat de PVV in tegen iets wat wij in Nederland toch als grondrecht beschouwen: het recht om te geloven wat je wilt en dat te uiten. Of dat in een kerk of moskee is moet niet uitmaken.
Dat maakt de PVV "extreem". En we moeten ons met hand en tand verzetten tegen het normaliseren van partijen die hier de bijl in zetten. Je mag de plannen van GL bezopen vinden maar het is een normale "nette" partij en je kunt die niet gelijkstellen aan de PVV, wat eigenlijk niet eens een democratische partij is maar een eenmanszaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
Bean77 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:25:
[...]

Maar als de 'gematigde' partijen niet willen dan houdt het ook op.
Die willen juist wel. Maar het is CDA/VVD dat het blokkeert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Een kabinet met PVV is eigenlijk hezelfde als nieuwe verkiezingen, dat klapt in no time uit elkaar met ruzies zoals de LPF ooit deed. De kans is wel kleiner dat ze dan 3/4 van hun zetels verliezen, Wilders kan de achterban er wel van overtuigen dat het allemaal de schuld van anderen was.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Nee. Shoppen. Vanuit de perceptie dat VVD "alleen" staat (bij aanwezig narratief van "wij doen het werk, we zijn zielig want de grootste maar zij zijn fout"), D66 idem, krijg je een gedragseffect. Lang verhaal kort, het geeft anderen het idee dat ze relevant zijn voor politieke beeldvorming (eigenlijk hetzelfde als wat Frans Rutten ooit Kok geflikt heeft) waarmee de drempel tot steun verlenen aan een minderheidskabinet een heel stuk lager wordt. Ondertussen kan D66 pijlen blijven richten op links-progressieve kiezers met de nieuwe toolbox, and kan VVD verder gaan met het uitspelen van "ik shop bij jou, of ik shop bij de bruine hemden voor steun bij XYZ".

Het is een verdeel en heers spel als laatste redmiddel voor een kabinet zonder numeriek overwicht om te voorkomen dat men op inhoud en zonder marketing dient te shoppen (want, dan valt het allemaal door de mand).

Gedragseffecten liggen er ook binnen GL/PvdA verbinding. De reflex tot happen op extreem rechts, de reflex tot het meegaan want anders extreem rechts. Het is iets wat ook in die verbinding spanningsvelden schept, immers, beide riskeren in een dynamiek terecht te komen waar ze voor relevantie zich individueel dienen te profileren in beeldvorming. Waarmee de verbinding onder druk komt te staan. Dit bij aanwezig trauma van afgerekend worden zonder in kabinet te zitten.

Het is een behoorlijk gecompliceerd spel, het is ook absoluut niet het meest stabiele, maar zolang de rol van de vierde macht blijft zoals nu, is het wel terdege mogelijk om die complexe verdeel & heers toepassing te hanteren.

Het beeld dat er een kabinet gaat komen wat "zwak" en "verdeeld" is klopt niet. Maar het is wel het beeld wat zich aan het nestelen is. Achter het theater zit gewoon een koude en voor machtspolitiek volledig conforme berekening van belangen.

Nogmaals: wat Mark probeert te vermijden is een scenario waar hij geen schuld kan afwentelen en waar hij hard moet werken zonder ruimte voor het spel.

Het lijkt er op dat hem dit kan gaan lukken. Dankzij Kaag. Dan wijs ik er toch weer op dat Kaag in dit alles een bijzondere rol heeft gespeeld, elke keer steunend in de verbinding met VVD, elke keer naar de andere kant lopen maar daar als Quisling aan tafel zitten. De grootste verandering in de bredere dynamiek zit hem in wat voor Mark de grootste bedreiging is: toen dit alles begon was er geen verbinding bij tegenstanders. Inmiddels wel.

Hoe laat je tegenstanders zichzelf overschatten en vooruit struikelen? De meest effectieve methode is er zorg voor dragen dat hun gedrag zich baseert op een incorrect beeld van jouw positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Godwins hoeven ook niet.

[ Voor 83% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-09-2021 21:26 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Philip Ross schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:28:
[...]

Die willen juist wel. Maar het is CDA/VVD dat het blokkeert
Hoorde grote vriend vd Staaij gisteren heel mooi afpellen welke opties en varianten D66 allemaal aan het blokkeren is. Segers hoorde ik ook teleurstellend over D66. Hij gaf zelf aan veel te willen bewegen om de formatie vooruit te helpen. Genoeg helpende handen, maar Kaag pakt ze niet aan.
Natuurlijk is dat hetzelfde als VVD richting pvda en GL doet, met het belangrijke verschil dat je er maar 1 nodig hebt en niet alle 2. Je zou kunnen stellen dat links met de opstelling van d66/pvda/gl nog zelf de grootste kans voor een centrum kabinet tegen houdt.

Laat Remkes zijn werk maar doen. Rutte en Wilders samen even op bezoek, oude herinneringen ophalen en kijken waar de verbinding kan liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VDS91
D-e-n schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:27:
[...]

Ten eerste: zo extreem-links is GL niet. Ja, ze hebben een forse klimaatagenda maar bijvoorbeeld sociaaleconomisch zijn ze niet linkser dan bijvoorbeeld de PvdA. En die partij wordt door velen al niet links genoeg bevonden.

Los van het etiketje "extreemrechts": het extreme bij de PVV zit hem natuurlijk in het discriminatore effect. Met de achterstelling van moslims gaat de PVV in tegen iets wat wij in Nederland toch als grondrecht beschouwen: het recht om te geloven wat je wilt en dat te uiten. Of dat in een kerk of moskee is moet niet uitmaken.
Dat maakt de PVV "extreem". En we moeten ons met hand en tand verzetten tegen het normaliseren van partijen die hier de bijl in zetten. Je mag de plannen van GL bezopen vinden maar het is een normale "nette" partij en je kunt die niet gelijkstellen aan de PVV, wat eigenlijk niet eens een democratische partij is maar een eenmanszaak.
Ik noem PVV een extreem rechtse partij, dus je hoeft mij niet de overtuigen.

Maar wat maakt JA21 dan extreem rechts? Waarom is JA21 extreem rechts en GroenLinks niet extreem links?

Ik zou het niet weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Nee. De term "extreem" is een term die we in het algemeen gebruiken voor partijen die zich buiten de grondwettelijke orde plaatsen en/of die flirten met fascistische of terroristische clubjes. Of dat nu altright is of China doet niet ter zake. Maar GL doet dat niet.

Door een partij met (toevallig) wat linksere standpunten neer te zetten als extreemlinks normaliseer je aan de ene kant partijen die wel degelijk staatsgevaarlijk zijn zoals het FvD en aan de andere kant frame je een partij met normale standpunten als zijnde een extreem gevaarlijk clubje.

Edit:
JA21 is een beetje een dubbel geval. De meningen zijn daarover verdeeld volgens mij. Aan de ene kant nemen ze afstand van extreemrechts maar hoe serieus moet ik Eerdmans nemen die nog geen jaar geleden wel achter Baudet aanliep? Die is al jaren geleden ontspoord. Haga idem. Dan staat in elk geval de morele antenne van die clubjes slecht afgesteld en zou ik ze geen verantwoordelijkheid voor het bestuur toevertrouwen.

[ Voor 25% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-09-2021 21:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Graag niet op reageren.

[ Voor 104% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-09-2021 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Toch is dat primair een resultaat van beeldvorming. We kennen in Nederland geen uiterst links of ultralinks. We hebben dat wel ooit gehad, maar niet echt lang. Er zitten binnen een SP nog een klein handjevol oude rotten van een oude lamme vleugel. Maar die staan volledig buiten beslissingsbomen.

Buiten dat, ik moet me hier toch aansluiten bij de meer functionele analyses van waar onze labels bij beeldvorming vandaan komen. En dat is iets wat al veel ouder is dan Mark Rutte's periode. Dit komt eigenlijk neer op hoe we weinig echt idee hebben van waar onze perceptie van ordening op gebaseerd is, hoe dominant dat is in onze vorming, en hoe weinig daadwerkelijk gefundeerd of zelfs maar realistisch het is. Maar dat is een lange en complexe verkenning van neo-klassieke politieke economie.

Er zit uiterst gevoelige ironie in wat we geloven versus waar die kaders vandaan komen. Ons vrije markt denken bijvoorbeeld is puur een kerk. Het is een irreëel concept, ontworpen voor gedragseffecten, een raamwerk van overtuigingen. De realiteit is niet enkel meer complex, maar te vaak fundamenteel anders - en dat zorgt er voor dat we een confrontatie hebben met onze bias én onze overtuigingen. Waardoor we juist alles wat "anders" is als meer extreem zien.

[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-09-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bean77 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:32:
[...]

Hoorde grote vriend vd Staaij gisteren heel mooi afpellen welke opties en varianten D66 allemaal aan het blokkeren is. Segers hoorde ik ook teleurstellend over D66. Hij gaf zelf aan veel te willen bewegen om de formatie vooruit te helpen. Genoeg helpende handen, maar Kaag pakt ze niet aan.
Natuurlijk is dat hetzelfde als VVD richting pvda en GL doet, met het belangrijke verschil dat je er maar 1 nodig hebt en niet alle 2. Je zou kunnen stellen dat links met de opstelling van d66/pvda/gl nog zelf de grootste kans voor een centrum kabinet tegen houdt.
Welke helpende handen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Bean77 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:32:
[...]

Laat Remkes zijn werk maar doen. Rutte en Wilders samen even op bezoek, oude herinneringen ophalen en kijken waar de verbinding kan liggen.
Logisch dat die 2 partijen klagen over D66. Die willen bepaalde geloof standpunten doordrukken waar D66 echt lijnrecht tegenover staat. D66 sluit dan ook alleen partijen op inhoudelijke grond uit. Dus als CU en SGP hun medisch ethische standpunten laten varen mogen ze gewoon meedoen. Maar dat gaan ze natuurlijk niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Nou ... het is wel precies wat ze doet 8) Effectief zit ze voor puur eigen - persoonlijk - gewin, vanuit fixatie op wat haar beloofd is, bij de eigen verbinding willig te volgen, waarvoor ze elders een tegengestelde rol op zich neemt voor ondermijning van zowel dynamiek als proces als raamwerk. Het is nogal wat.

De connotatie erbij van A dus B, dat is de Godwin. Maar de toepassing gevolgd door Kaag is wat het is.

Enfin, hoe dan ook, het is inmiddels wel héél erg moeilijk geworden om te kunnen stellen dat Kaag "nieuwe politiek" of "nieuw leiderschap" is. Misschien kunnen we beter opmerken dat ze in ieder geval aantoont dat er voor haar geen grenzen zijn in gedrag en handeling om termijndoelstellingen te bereiken.

[ Voor 11% gewijzigd door DaniëlWW2 op 08-09-2021 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
Philip Ross schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:39:
[...]

Logisch dat die 2 partijen klagen over D66. Die willen bepaalde geloof standpunten doordrukken waar D66 echt lijnrecht tegenover staat. D66 sluit dan ook alleen partijen op inhoudelijke grond uit. Dus als CU en SGP hun medisch ethische standpunten laten varen mogen ze gewoon meedoen. Maar dat gaan ze natuurlijk niet doen.
Het probleem met D66 is natuurlijk dat ze met een boodschap van verandering de verkiezingen zijn ingegaan die onder andere stemmers van partijen van PvdA en GL heeft aangetrokken. Maar resultaat daarvan is dat de huidige coalitie de meerderheid heeft behouden en dat er eigenlijk "gestemd is voor de status quo". Maar met voortzetting van de huidige coalitie kan Kaag die verandering natuurlijk niet waarmaken, laat staan verkopen aan haar kiezers.

Dus beeld en praktijk matchen niet met elkaar. Al die D66 stemmers zijn feitelijk in de marketing-val getrapt van "nieuw leiderschap". Hadden ze gewoon op hun eigen linkse partij gestemd dan hadden we deze discussie niet gehad want dan had de huidige coalitie de meerderheid verloren. Mijn verwijt is dus meer richting de linkse D66-stemmer dan richting Kaag. Want Kaag zit gewoon vast.

Edit:
Verandering zal nooit van D66 kunnen komen, vanwege de Nederlandse verhoudingen en de positie van D66 daarin. D66 kan hooguit het cement zijn tussen twee andere meer tegengestelde partijen. Maar als je de politiek een andere richting wilt opduwen ben je beter af bij die andere partijen.

[ Voor 14% gewijzigd door D-e-n op 08-09-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Philip Ross schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:39:
[...]

Ik vond de inleiding/bijdrage van Vd Staaij wel mooi: YouTube: Van der Staaij over de impasse in de formatie

CU/SGP zullen heus niet een verdere aanscherping willen van hetgeen er nu is. Maar in de formatie krijg je nooit 100% je zin dus D66 zal ook moeten toegeven op punten. Net zozeer de VVD ook zal moeten doen op gebied van klimaat.
Ik kan maar alleen maar hopen dat het aanleiding geeft dat akela Johan padvinders Mark en Geert in herinnering meeneemt naar het VVD padvinderskamp van 1980 en dat het tot een verbroedering (en knieval voor Wilders) zal leiden. Misschien wat naïef, maar een kabinet met EN gl EN pvda zit ik als stemmer echt niet op te wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
D-e-n schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:33:
[...]

Nee. De term "extreem" is een term die we in het algemeen gebruiken voor partijen die zich buiten de grondwettelijke orde plaatsen en/of die flirten met fascistische of terroristische clubjes. Of dat nu altright is of China doet niet ter zake. Maar GL doet dat niet.

Door een partij met (toevallig) wat linksere standpunten neer te zetten als extreemlinks normaliseer je aan de ene kant partijen die wel degelijk staatsgevaarlijk zijn zoals het FvD en aan de andere kant frame je een partij met normale standpunten als zijnde een extreem gevaarlijk clubje.

Edit:
JA21 is een beetje een dubbel geval. De meningen zijn daarover verdeeld volgens mij. Aan de ene kant nemen ze afstand van extreemrechts maar hoe serieus moet ik Eerdmans nemen die nog geen jaar geleden wel achter Baudet aanliep? Die is al jaren geleden ontspoord. Haga idem. Dan staat in elk geval de morele antenne van die clubjes slecht afgesteld en zou ik ze geen verantwoordelijkheid voor het bestuur toevertrouwen.
JA21 is doodeenvoudig exact hetzelfde als een FvD. De lijnen lopen hetzelfde. De financiering loopt hetzelfde. Het netwerk is hetzelfde. Het is doodeenvoudig gewoon een hefboom. Enkel de verpakking is beter. Niet anders, enkel beter. En dan voornamelijk omdat het FvD zich specialiseert in meer extreme prikkels.

Dan lijkt een JA21 "conform".

Als terzijde, Van Haga werkt nog steeds voor dezelfde club. Vastgoed. We zullen zien of FTM dat spoor uitwerkt.

In algemene zin zit hier eigenlijk een veel meer verontrustend fenomeen. De verandering van lobby naar externe consultatie, van verzelfstandiging daarvan, van initiatieven tot directe invloed op politiek als geheel.

Na de zogenaamd roerige jaren '70 is het Nederlandse lobby landschap behoorlijk Brits geworden, echter na de Val van het CDA is er een brede transitie opgetreden. Inmiddels is het behoorlijk Amerikaans.

Ik vraag me wel eens af of het überhaupt nog nut heeft om partijen als een FvD of JA21 e.d. nog te omschrijven als partijen. Er is geen relatie met collectief belang, enkel met selectief belang. En overal lopen dezelfde lijntjes. Misschien zouden onze media toch eens een keer wat beter kunnen framen om zaken helder te stellen.

De ideologische overlap in die discours coalitie van selectieve belangen achter het gebruik van hefbomen, ja, die kerken zijn pijnlijk zorgwekkend voor wat er aan gedachtegoed en eigen externe verbinding aan hangt. Maar de stukken politiek gereedschap, conform is niets er van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
@Bean77
Dus jij hebt liever een kabinet met iemand die een hele bevolkingsgroep discrimineert en onze grondwet aantast dan met twee kleine partijen die toevallig wat linksere standpunten hebben maar samen nog altijd minder dan 20 zetels hebben?

Waar zou je wat dat betreft liever wonen? In Hongarije of Nieuw Zeeland? In Polen of Portugal?

[ Voor 16% gewijzigd door D-e-n op 08-09-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Bean77 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:48:
[...]

Ik vond de inleiding/bijdrage van Vd Staaij wel mooi: YouTube: Van der Staaij over de impasse in de formatie

CU/SGP zullen heus niet een verdere aanscherping willen van hetgeen er nu is. Maar in de formatie krijg je nooit 100% je zin dus D66 zal ook moeten toegeven op punten. Net zozeer de VVD ook zal moeten doen op gebied van klimaat.
Punt is juist dat CU en SGP niets willen toegeven op die punten. D66 wil ze juist buiten een regeerakkoord laten en de kamer laten beslissen. Maar SGP en CU willen ten koste van alles bepaalde zaken blijven blokkeren. Daar is D66 vorige keer mee akkoord gegaan met de opmerking dat dat echt maar voor 4 jaar zou zijn.

Wel de schuld van de blokkade bij de juiste mensen leggen.

De rest van je bericht ga ik verder niet op in, dat hebben anderen al wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
D-e-n schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:56:
@Bean77
Dus jij hebt liever een kabinet met iemand die een hele bevolkingsgroep discrimineert en onze grondwet aantast dan met twee kleine partijen die toevallig wat linksere standpunten hebben maar samen nog altijd minder dan 20 zetels hebben?

Waar zou je wat dat betreft liever wonen? In Hongarije of Nieuw Zeeland? In Polen of Portugal?
Volgens mij kan je in mijn stuk heel duidelijk 'knieval' Wilders lezen.
Philip Ross schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:02:
[...]

Punt is juist dat CU en SGP niets willen toegeven op die punten. D66 wil ze juist buiten een regeerakkoord laten en de kamer laten beslissen. Maar SGP en CU willen ten koste van alles bepaalde zaken blijven blokkeren. Daar is D66 vorige keer mee akkoord gegaan met de opmerking dat dat echt maar voor 4 jaar zou zijn.

Wel de schuld van de blokkade bij de juiste mensen leggen.

De rest van je bericht ga ik verder niet op in, dat hebben anderen al wel gedaan.
Tendens van gisteren van het debat. Iedereen wijst naar iedereen. Het is geworden tot een impasse. Andere opties zullen verkend moeten gaan worden.

[ Voor 41% gewijzigd door Bean77 op 08-09-2021 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bean77 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 12:48:
[...]

Ik vond de bijdrage van Vd Staaij wel mooi: YouTube: Van der Staaij over de impasse in de formatie

Ik kan maar alleen maar hopen dat het aanleiding geef dat akela Johan padvinders Mark en Geert in herinnering meeneemt naar het VVD padvinderskamp in 1980 en dat het tot een verbroedering (en knieval voor Wilders) zal leiden. Misschien wat naïef, maar een kabinet met EN gl EN pvda zit ik als stemmer echt niet op te wachten.
Je maakt nu de aanname dat het om inhoud gaat. Terwijl Van der Staaij juist - subtiel maar duidelijk - de focus nota bene legt op op politieke punten. En dat is vorm.

Voor de rest, ik denk dat je echt te diep in een fuik van labels zit om - in ieder geval nu - een nuchter beeld op inhoud van politieke organisaties te krijgen. Jammer, maar het is wel te begrijpen. Er is immers geen rechts meer in de Nederlandse politiek, enkel een kerk. En dan is geloofsgedrag leidend.

Probeer gewoon eens een tijd de labels niet te gebruiken. We zijn zo ongeveer geprogrammeerd om de prikkels die we krijgen verder te verkopen. Dat is echter nooit zonder consequenties. Het is absoluut niet makkelijk, maar het levert wel perspectief op. Op zijn minst wordt beter zichtbaar waar gewerkt wordt, en waar gespeeld.

Misschien dat dit wat hard overkomt, in dat geval excuses, maar het is wel een reële observatie.
Er is geen "midden", dankzij de enorme beeldvorming en polarisatie. Dus, een perceptie van alles anders is extreem. Saillant, het blijft beeldvorming.
Er is geen "rechts", want dat hebben we dik veertig jaar geleden de das al omgedaan. De transitie van liberaal naar neoliberaal, van Rijnland naar neo-klassieke politieke economie. Er is geen kerk waar de discrepanties tussen gezegd en gedaan - tussen concept en consequentie - zo groot als de organisaties die zich presenteren als rechts.

Als we eens heel eerlijk zijn, wordt het heel erg gevoelig. Want wat tegenwoordig zich "rechts" noemt binnen electorale geografie is gevangen binnen sadopopulisme waar geeffectueerd beleid tegen eigen belangen in gaat. En dus omarmt men sadopopulisme nog harder.

Eigenlijk zouden mensen gewoon eens een oefening moeten doen zoals het naast elkaar leggen van tekstboeken / curricula over de afgelopen veertig jaar. Wat als "rechts" gepresenteerd wordt is bijna grappig. Maar het is pijnlijk om te zien hoe het ronduit inconsequent is voor inhoud.

Ik heb de indruk dat dit ook wel steekt onder brede segmenten van sociale geografie, door de bank genomen is de bevolking behoorlijk progressief georiënteerd maar zit conformisme en de impuls tot voorzichtigheid / zekerheid diep. Nu ja, in een tijd waarin allerlei lijnen van crises beginnen samen te komen is alles wat proactief uitdagingen wil aanpakken de facto altijd het extreme. Want, verandering. Want, probleem X of Y in beeld hier en nu. Want, eenvoudig versus complex. Enfin, in andere topics zijn nogal wat onderzoeken en studies in deze over tafels gegaan, dat voert wat ver voor dit topic.

Hoe dan ook, dat er dus segmenten zijn die volgen dan wel zoeken naar een politieke vertegenwoordiging die ook behartigend is, dat treft mij niet als vreemd.

Daar ligt ook een gat. Het is echter wel een gat wat vrij consistent en bewust geschapen is.

Wanneer mensen zoeken naar X, en jij bent degene die er het dichtst bij in de buurt komt én alles niet-X lijkt extreem ontstaat er ruimte. Bij focus op collectief belang beweegt X zich naar het midden. Bij focus op selectief belang beweegt een X zich altijd juist verder op de lijn, weg van midden. Omdat mensen in hun zoeken en aldus bewegen zo op een pad volgen.

Maar het zegt wel iets. Op zijn minst dat er een beslissing ligt om niet collectief belang te laten leiden. Nu ja, dat is wel een teken aan de wand voor wat volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bean77 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:02:
[...]

Volgens mij kan je in mijn stuk heel duidelijk 'knieval' Wilders lezen.
De facto onmogelijk. Wilders moet voor de eigenaar, de VVD, genormaliseerd worden als alternatief traditioneel / arbeider / conform segment. Maar het blijft een toxische constructie met oneigenlijke doelen én fundament.

De Tolerantie Paradox blijft van toepassing, ongeacht of we hem nu zelf toepassen of niet. Het resultaat is een historische constante. Nu ja, daar mogen we ons wel eens bij achter de oren krabben.

Let wel, dat zou kunnen veranderen. Een PVV zou kunnen democratiseren, als organisatie voldoen aan vereisten en regels van bestel. Het zegt veel dat na al die jaren dat niet eens meer een vraag is.

Toch wringt hier wel iets. Immers, als we een PVV puur beoordeling op wat gepresenteerd wordt, dan zou het een partij kunnen zijn die een electoraal gat kan vullen. Probleem blijft echter die structurele discrepantie tussen presentatie, en waar de baten van een PVV liggen.

Enfin, dan komen we weer uit bij "wie heeft er baat bij dat een PVV enkel lijkt op wat mensen zoeken, maar dat zoeken enkel gebruikt ter ondersteuning van degene die de reden is waarom mensen naar iets anders zoeken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@Virtuozzo
Als je bijvoorbeeld de VVD niet "rechts" mag noemen geef je wel weer meer munitie aan degenen die alles wat geen FvD of PVV is omschrijven als "links". Terwijl we eerder hadden vastgesteld dat partijen als de PvdA ook niet echt "links" meer zijn.

Want wat was dan nog wel echt "rechts"? En in hoeverre maken we, net als bij "links", de terminologie niet te eng?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Virtuozzo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:08:
[...]

De facto onmogelijk. Wilders moet voor de eigenaar, de VVD, genormaliseerd worden als alternatief traditioneel / arbeider / conform segment. Maar het blijft een toxische constructie met oneigenlijke doelen én fundament.

De Tolerantie Paradox blijft van toepassing, ongeacht of we hem nu zelf toepassen of niet. Het resultaat is een historische constante. Nu ja, daar mogen we ons wel eens bij achter de oren krabben.

Let wel, dat zou kunnen veranderen. Een PVV zou kunnen democratiseren, als organisatie voldoen aan vereisten en regels van bestel. Het zegt veel dat na al die jaren dat niet eens meer een vraag is.

Toch wringt hier wel iets. Immers, als we een PVV puur beoordeling op wat gepresenteerd wordt, dan zou het een partij kunnen zijn die een electoraal gat kan vullen. Probleem blijft echter die structurele discrepantie tussen presentatie, en waar de baten van een PVV liggen.

Enfin, dan komen we weer uit bij "wie heeft er baat bij dat een PVV enkel lijkt op wat mensen zoeken, maar dat zoeken enkel gebruikt ter ondersteuning van degene die de reden is waarom mensen naar iets anders zoeken".
Hoe leg je dan de gedoogconstructie uit 2010 tussen vvd/cda/pvv uit? Zou PVV anno 2021 (los van stabiliteit) als gedoger kunnen fungeren? Ja het heeft zijn nadelen, maar zou het onmogelijk zijn? Wilders zou Kaag graag een hak willen zetten kan ik mij voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:24:
[...]

Is dat eigenlijk weleens anders geweest in kikkerland? Want zogenaamd inhoudelijke politiek is hier altijd over afgeleiden, symptomen, stokpaardjes, zelden over fundamenten. Als een politicus de vraag uitspreekt wat voor samenleving we willen is dat een retorische, geen echte vraag.
Ja, we lijken het te vergeten, wat ook best verklaarbaar is. Zeker bij alle bombardementen van beeldvorming bij hoog tempo en hoge herhaling.

Er ligt een duidelijk breekpunt, dat is de periode Rutte. Het beginpunt van de verschuiving die dat breekpunt mogelijk gemaakt heeft, dat begon eerder, Lubbers I-II. Al die tijd daarvoor was politiek net zo scherp, net zo balanceren voor vorm en inhoud, maar de primaire focus was altijd strikt het collectieve belang.

Omdat we erkenden - met de wederopbouw in het achterhoofd - waar alles mogelijk gemaakt wordt. Waar en hoe welvaart geschapen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VDS91
Mijn punt is dat ik het wat te makkelijk vind om alle partijen aan de rechterkant van een centrum-rechtse partij als de VVD als extreem te bestempelen en vervolgens dat niet te doen bij de partijen aan de linkerkant van centrum-links D66.

Ook heb ik nog niet een duidelijke definitie/criteria gehoord van wat onder extreem wordt verstaan. Ik hoor banden met dubieuze clubs, tja, daaronder kan je ook GroenLinks met een activistische milieugroepering als Greenpeace scharen. Die hebben in het verleden ook genoeg dubieuze acties uitgevoerd.

[ Voor 4% gewijzigd door VDS91 op 08-09-2021 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bean77 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:11:
[...]

Hoe leg je dan de gedoogconstructie uit 2010 tussen vvd/cda/pvv uit? Zou PVV anno 2021 (los van stabiliteit) als gedoger kunnen fungeren? Ja het heeft zijn nadelen, maar zou het onmogelijk zijn?
Die constructie was eigenlijk eenvoudig. Er lag een strijd tussen VVD en CDA, maar beiden zaten in een positie waarin ze niet zonder elkaar konden terwijl ze in een conflict lagen over wat we in de volksmond de baantjescarroussel noemen.

Het CDA had gewoon niet door van wie de PVV was.

Het is nooit een gedoogsteun geweest. Daarmee stond vast dat het CDA altijd de rekening zou krijgen. Wat volgde was dat men in reactie op intern klein drama de rekening daadwerkelijk moest betalen. Et voila, de Val van het CDA.

Een PVV kan de facto niet functioneren zoals menigeen graag zou willen. Niet zolang het geen normale en conforme politieke organisatie wordt. Zolang het blijft zoals nu, is het gewoon geen partij, maar gereedschap. En dan komt dat pijnlijke weer, bij wie ligt elke keer weer de baat van een PVV.

Dit is waarom ik bewust opmerk dat we er goed aan doen om te erkennen dat er binnen electorale geografie segmenten zijn waar een PVV een bindingskracht heeft. Dat wil zeggen dat er dus reëel potentieel is voor een dergelijke politieke organisatie. Dat er dus ook reëel potentieel is voor niet enkel vertegenwoordiging, maar ook behartiging van kiezers die zich er mee verbinden.

Mij treft dit als een affront. Als een belediging van de kiezer. Door degene die er baat bij heeft. Want al die jaren wordt consistent geweigerd om er een politieke organisatie van te maken - die gewoon voldoet aan vereisten voor de burger en het bestel, zodat het niet die Tolerantie Paradox laat springen.

Vraag voor de PVV kiezer is eigenlijk "hoe zorgen we er voor dat het een echte partij wordt". Pas na die vraag komen verdere vragen zoals "kan een PVV als gedoogpartij functioneren".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
@VDS91
Volgens mij heeft niemand BBB als extreemrechts omschreven? Het gaat ook niet om het rechtser zijn dan de VVD. Het gaat om de elementen in zo'n partij die lijnrecht ingaan tegen de rechtsstaat of de grondwet. Dat is helaas veel het geval bij partijen die zichzelf als rechts labelen. Maar dat is geen reden het om te draaien.

@Virtuozzo
Je richt je nu erg op de organisatie van de PVV. Leuk als ze er een echte partij van maken maar we hebben dan nog steeds te maken met een leider die een bevolkingsgroep schoffeert en discrimineert. Daar zou je nog steeds niet mee moeten willen regeren want je legitimeert het gif wat er in de samenleving is.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 08-09-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
D-e-n schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:11:
@Virtuozzo
Als je bijvoorbeeld de VVD niet "rechts" mag noemen geef je wel weer meer munitie aan degenen die alles wat geen FvD of PVV is omschrijven als "links". Terwijl we eerder hadden vastgesteld dat partijen als de PvdA ook niet echt "links" meer zijn.

Want wat was dan nog wel echt "rechts"? En in hoeverre maken we, net als bij "links", de terminologie niet te eng?
Ja, terminologie als label is altijd eng. Omdat het gewoon dat gedragseffect al heeft. Maar goed, het zou een stuk beter zijn wanneer we meer compleet waren per onderwerp en per kwestie en per moment wie hoe waar er in stond en hoe dat wel of niet ook zo in consequentie / effect zou zijn.

Maar, we zijn mensen. We puzzelen graag, behalve bij abstractie op afstand.

We hebben het er wel eens eerder over gehad. Ik zelf probeer een lijn te hanteren van andere assen.
Vertegenwoordigend / Behartigend
Conservatief / Progressief.

Ook niet perfect, maar het maakt het wel meer mogelijk om onderscheid te maken voor discrepanties tussen presentatie, handeling en consequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
D-e-n schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:22:

@Virtuozzo
Je richt je nu erg op de organisatie van de PVV. Leuk als ze er een echte partij van maken maar we hebben dan nog steeds te maken met een leider die een bevolkingsgroep schoffeert en discrimineert. Daar zou je nog steeds niet mee moeten willen regeren want je legitimeert het gif wat er in de samenleving is.
Zeker, en daar zit een probleem. Maar wel een probleem wat conform bestel een uitdaging is.

Hoe hard ook, dat is de basis van ons bestel. Nog steeds riskant en een hoop werk, maar onder die drempel van de Tolerantie Paradox.

Dat is niet legitimeren, het is een proces van conformeren. Proces.

Mijn inschatting is dat het hier inmiddels te laat voor is. Geert is te oud. Hij zit vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Virtuozzo schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:28:
[...]

Zeker, en daar zit een probleem. Maar wel een probleem wat conform bestel een uitdaging is.
Wat is het probleem? Gewoon niet mee in een regering stappen. Principes tonen als politicus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wist niet dat het bestaan van extreem rechts enkel kan als er ook een extreem links is.

Een mooi voorbeeld uit het debat gister over zwart-wit denken. Kaag noemt in haar speech dat de politiek menselijker kan. Wilders maakt ervan dat Kaag zegt dat de politiek(of Rutte) meteen onmenselijk is. Alsof er geen kleuren tussen meer bestaan, maar als je er op let is het zo doorzichtig.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2021 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
D-e-n schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:30:
[...]

Wat is het probleem? Gewoon niet mee in een regering stappen. Principes tonen als politicus.
Yup. Niet zolang de Tolerantie Paradox van toepassing is. Kwestie van overleven als samenleving.

Maar vergis je niet, de PVV is ooit ontworpen met het idee van Wiegel in het achterhoofd “we moeten onze eigen arbeiderspartij hebben”. Niet enkel als masker voor sadopopulisme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

8)7

En ook gewoon zonder blikken of blozen. Meermaals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De nieuwe informateur Johan Remkes heeft bij voorbaat weinig geduld met de partijleiders die de hoofdrollen spelen in de kabinetsformatie. Als zij blijven weigeren inhoudelijk te onderhandelen, zal zijn informateurschap niet lang duren, dreigde hij woensdagmiddag.

‘Als dit de houding blijft, ben ik er snel mee klaar’, zei Remkes woensdagmiddag nadat hij van Tweede Kamervoorzitter Vera Bergkamp officieel de opdracht had aangenomen om de volgende fase in de formatie te begeleiden.
Nou dat belooft wat :/ Klinkt alsof ie met tegenzin aan de opdracht begint :p

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ter info: vanmiddag staat om 16:50 uur het debat gepland over de staatssecretarissen die Kamerlid wilden blijven (maar dat ondertussen niet meer zijn).

Zoals hier waarschijnlijk bekend o.a. hier te volgen:
https://debatdirect.tweedekamer.nl/

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:12:
[...]

In feite niets anders dan hij net in Limburg gedaan heeft

Daar ging het ook enkel om de poppetjes en een beetje over de partijen.
Daar heeft Remkes ook eigenhandig een college geformeerd, grotendeels buiten de partijen om. Iedereen boos maar ook iedereen akkoord. Gaat hij nu ook doen.

Het zou mij niet verbazen als de term extraparlementair kabinet de komende tijd nog terug gaat komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
N.a.v. een FTM artikel eerder vandaag over EU lobby en gebrek aan informeren kamer, moest ik terugdenken aan de persconferentie van 13 mei 2020.

In de EU bestaan richtlijnen en verordeningen die consumentenrechten moeten beschermen, waaronder die in het kader van vluchten en pakketreizen. De ILT en ACM moeten dat handhaven en sancties opleggen als luchtvaartmaatschappijen geen restitutie geven aan reizigers die onder die richtlijnen recht hebben op zo'n restitutie (zoals tijdens de crisis grootschalig gebeurde). Het kabinet had besloten om de inspectie en het 'zelfstandig' bestuursorganen die het toezicht moeten uitvoeren een aanwijzing te geven om voorlopig te gedogen dat mensen geen geld, maar een voucher kregen. Daar zijn veel uitzendingen door consumentenprogramma's aan gespendeerd volgens mij.

Dus vroeg een journalist hoe dat zat.

Hieronder de video van die persco (13 mei 2020, tijdcode 12:24)
https://www.rijksoverheid...o/videos-persconferenties

Hieronder het transcript van dat stuk uit de persconferentie, te beginnen met de vraag:
(…) VRAAG
Dan wil ik u iets vragen over de vouchers. Nederland staat daar anders in dan de Europese Commissie. Er zijn ook andere landen die er net als Nederland zo over denken. Gaat u nog proberen om daar ja... om voet bij stuk te houden of legt u zich daarbij neer (…)
En daarop dit anwoord:
(…) RUTTE
Nou volgens mij heeft de Europese Commissie gezegd dat ze niet overgaan tot zo’n zogenaamde infractieprocedure...

VRAAG
Ja, ze hebben ook gezegd dat ze het niet eens zijn met die vouchers.

RUTTE
Dat vind ik dan niet zo erg als ze geen proces beginnen, dus dan kunnen we nog even door met de vouchers. (…)
Korte stilte.
(…) VRAAG
Ja?

RUTTE
We kunnen voorlopig doorgaan met die vouchers. Ja, er is geen strafmaatregel nog. (…)
Dus. Geen sanctie is blijkbaar geen reden om waarschijnlijk onrechtmatig handelen te stoppen in dit geval. Vraag ik me wel af waar dat dan nog meer voor op zou kunnen gaan. Wel jammer dat sommige dingen al een tijdje geleden zijn en dan vergeet je natuurlijk al snel weer dingen vrees ik.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:12:
[...]

Zie je het “zij zijn fout” narratief? En het command & control draaiboek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDS91
D-e-n schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:22:
@VDS91
Volgens mij heeft niemand BBB als extreemrechts omschreven? Het gaat ook niet om het rechtser zijn dan de VVD. Het gaat om de elementen in zo'n partij die lijnrecht ingaan tegen de rechtsstaat of de grondwet. Dat is helaas veel het geval bij partijen die zichzelf als rechts labelen. Maar dat is geen reden het om te draaien.
Welke partij standpunten van FvD of JA21 staan dan lijnrecht tegenover de rechtstaat of de grondwet?

Ben benieuwd. Ik zie ze namelijk niet.

Extreem is een labeltje die jij eraan plakt met eigen verzonnen criteria. Prima, maar schiet dan niet uit je panty als een rechts georiënteerde stemmer hetzelfde doet bij een linkse partij.

[ Voor 15% gewijzigd door VDS91 op 08-09-2021 17:05 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Philip Ross
VDS91 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:02:
[...]

Welke partij standpunten van FvD of JA21 staan dan lijnrecht tegenover de rechtstaat of de grondwet?

Ben benieuwd. Ik zie ze namelijk niet.

Extreem is een labeltje die jij eraan plakt met eigen verzonnen criteria. Prima, maar schiet dan niet uit je panty als een rechts georiënteerde stemmer hetzelfde doet bij een linkse partij.
Lees gewoon even het FvD topic terug van net voor de verkiezingen. Daar staat het uitgebreid uitgelegd.

K daarna pas terug naar dit topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Number10 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 16:40:
N.a.v. een FTM artikel eerder vandaag over EU lobby en gebrek aan informeren kamer, moest ik terugdenken aan de persconferentie van 13 mei 2020.

In de EU bestaan richtlijnen en verordeningen die consumentenrechten moeten beschermen, waaronder die in het kader van vluchten en pakketreizen. De ILT en ACM moeten dat handhaven en sancties opleggen als luchtvaartmaatschappijen geen restitutie geven aan reizigers die onder die richtlijnen recht hebben op zo'n restitutie (zoals tijdens de crisis grootschalig gebeurde). Het kabinet had besloten om de inspectie en het 'zelfstandig' bestuursorganen die het toezicht moeten uitvoeren een aanwijzing te geven om voorlopig te gedogen dat mensen geen geld, maar een voucher kregen. Daar zijn veel uitzendingen door consumentenprogramma's aan gespendeerd volgens mij.

Dus vroeg een journalist hoe dat zat.

Hieronder de video van die persco (13 mei 2020, tijdcode 12:24)
https://www.rijksoverheid...o/videos-persconferenties

Hieronder het transcript van dat stuk uit de persconferentie, te beginnen met de vraag:

[...]

En daarop dit anwoord:

[...]

Korte stilte.

[...]

Dus. Geen sanctie is blijkbaar geen reden om waarschijnlijk onrechtmatig handelen te stoppen in dit geval. Vraag ik me wel af waar dat dan nog meer voor op zou kunnen gaan. Wel jammer dat sommige dingen al een tijdje geleden zijn en dan vergeet je natuurlijk al snel weer dingen vrees ik.
Voor de volledigheid: https://www.ftm.nl/artikelen/rutte-oneerlijk-over-eu
Negeren informatieplicht parlement
Dit voorval is geen ongelukkige uitzondering op de regel. Gedurende jarenlang onderzoek van Follow the Money-journalisten naar Europese besluitvormingsprocessen is gebleken dat als het om Europese zaken gaat, de Nederlandse regering wel heel vaak een loopje neemt met de grondwettelijke informatieplicht ten aanzien van het eigen parlement. Juist wanneer het gevoelige dossiers betreft, zoals handelsovereenkomsten of de markttoelating van risicovolle producten, deinzen ministers ervoor terug de Kamer openhartig te woord te staan.

Intussen weten de betrokken bedrijfssectoren doorgaans wel precies wat er gaande is en worden hun lobbyisten nauwkeurig op de hoogte gehouden door de ambtenaren van de regering. De controlerende functie van het parlement wordt hierdoor stelselmatig uitgehold.

[ Voor 20% gewijzigd door dawg op 08-09-2021 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDS91
Philip Ross schreef op woensdag 8 september 2021 @ 17:10:
[...]

Lees gewoon even het FvD topic terug van net voor de verkiezingen. Daar staat het uitgebreid uitgelegd.

K daarna pas terug naar dit topic.
Ah, een oprechte vraag wegwuiven en verwijzen naar een ander topic. Sterk. Overtuigend ook.
Pagina: 1 ... 3 ... 55 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de politieke aspecten omtrent corona beleid hebben het volgende topic: De politieke aspecten van Corona