Rene44 schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:28:
[...]
Je zegt het goed: niet verwachten dat er iets veranderd. Sterker, ik denk dat het gros van de VVD en D66 stemmers exact dat wil: geen verzwaring lasten ivm klimaat, niet teveel immigranten zodat woningen'/banen worden 'gekaapt'' etc. Een soort lalalala-ik-hoor-niets-ik-zie-niets-electoraat. Hoezo toeslagenaffaire. Voor hun is Rutte de beste keuze.
ManiacsHouse schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:47:
[...]
Precies. Zolang ze hun Urban Arrow (hippe dure bakfiets) in de dure woonwijk kunnen neerzetten naast hun Tesla (ook onbetaalbaar voor de gemiddelde Nederlander maar wel gekocht met subsidie natuurlijk) vinden ze het allemaal wel best. Beetje alternatief lullen maar wel zakkenvullen. Past meer bij D66 (beetje groen doen) types wellicht maar past prima in het straatje van de VVD.
ManiacsHouse schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:17:
[...]
Christus... Ga er maar aan staan. Je stuurt alles op wat ze vragen, zelfs persoonlijk langs brengen. En nog zeggen er hebben het niet gehad of roepen het klopt niet. En niemand die je uitlegt hoe wat en waarom. En l*l Rutte hobbelt lachend en zwaaiend verder ja.
Hier klopt toch echt gewoon iets niet? Wat voor zwart gat hebben zijn stemmers in godsnaam in hun kop? Of zijn dit gewoon compleet egocentrische types die het echt geen reet interesseert wat er met een ander gebeurt zolang zij het zelf maar niet zijn
Of gewoon dom en volgzaam?
Ik begrijp niks meer van dit zogenaamde tolerante land ofzo

Sja, als de tesla-rijdende, zonder urban-arrow, wonende in een 'witte' vinex-woonwijk in een voorstad van de randstad, stemmend op D66 voel ik me hier toch wel aangesproken. Er wordt hier ook wel een beetje oorzaak gevolg door elkaar gehaald, want ergens is de situatie waar ik in ben gekomen mede gevolg van beleid, eerder dan dat ik dat beleid zozeer steun.
Want als ITer, zeker als je in de detachering / consulting zit, dan kom je snel in een situatie dat je de rekensom maakt van uurtarief naar netto salaris, en eens kijkt waar al dat geld nu blijft. Wat krijg je er voor terug? Een simpel sommetje leert dan dat er een behoorlijk deel naar je werkgever gaat, maar een nog groter deel naar werkgeverslasten, pensioen en belastingen. Als je naar die laatste drie kijkt, kan je van de eerste twee, werkgeverslasten en pensioen een inschatting maken hoeveel je daar van terug kan verwachten als er wat gebeurd. En dat was in 2010 al vrij weinig - collectieve pensioenen heb ik weinig vertrouwen in met de beleidsmakers die we in ons land hebben, de wet op arbeidsongeschiktheid is ook twijfelachtig, met toen al een redelijk wantrouwen richting onze overheid om daar haar woord op na te komen, en zo wel meer. Dus waar betaal je dat dan voor? Bovendien, als ZZPer lonkte allerlei fiscale voordelen - over de eerste 20k omzet betaalde je in principe geen belasting.
De stap naar het zelf maar doen is dan snel gezet, en als je dan een aantal jaren goed draait, terwijl je je uitgaves onder controle houdt, dan hou je snel al een flinke spaarpot over, ook als je niet in de graaien en vullen tarieven zit. Daarna gaat het redelijk op de automatische piloot - als je een beetje leuk wil wonen, dan ga je kopen, want huren is enorm duur, en kan je vanzelfsprekend niet in de sociale sector doen. Kopen in de stad is veel duurder dan in de voorsteden, dus kom je al sneller daar terecht. Daar is weer minder sociale huur, en een veel homogenere samenstelling van de bevolking. En als je dan gaat rekenen aan je autokosten, dan is de ecodiesel van 8 jaar oud die je voor de deur hebt (toen met subsidies...) elke maand ongeveer even duur als een nieuwe tesla. Dus dan neem je die stap ook.
Zo gaat het van een gezond (nu blijkt dat re: toeslagen) wantrouwen richting de overheid, naar de D66-VVD val zoals hierboven beschreven, en dan zou Rutte ineens voor mij de beste oplossing zijn en ik onderdeel van het probleem? Ik heb als homo economicus het beleid gevolgd, geeneens hele gekke keuzes gemaakt, maar mazzel gehad dat ik in de tussentijd niet arbeidsongeschikt ben geworden (wat het grootste risico was/is, en nagenoeg onverzekerbaar dat je ook daadwerkelijk in geval van AO uitbetaald zou krijgen).
Voeg er nog aan toe dat ik een blanke hoogopgeleide man ben en het beeld is compleet. De zakkenvullende graaiende teslarijder uit de dure witte woonwijk die zijn land verkoopt voor wat centen. Ik zou het maar al te graag anders zien, want ik vind hoe het nu is, en het moeten oppotten van middelen en zorgen voor eigen buffers vermoeiend. Het is helemaal niet prettig om die risico's zelf te moeten managen, en ik zou een hoop van wat ik nu heb willen inruilen voor een maatschappij waar er écht gezorgd wordt voor de medemens, waarin we werken vanuit vertrouwen in de medeburger, en waar maatschappelijke problemen maatschappelijk aangepakt worden.
Alleen, met uitzondering van misschien PVDD, er zit in ons politiek landschap geen partij die dat weet neer te zetten. Misschien GL, hoewel ik erg aan de uitvoering twijfel, en D66 heeft haar marketing ervoor goed op orde, maar ook daar heb ik mijn vraagtekens bij de uitvoering. Maar nergens hoor ik echte progressieve geluiden meer, het meest vooruitkijkend zijn de medisch ethische issues, alsof dat ons nu echt verder gaat helpen als maatschappij. Mocht er een nieuwe watersnoodramp plaatsvinden, dan zouden we niet de deltawerken gaan bouwen, maar een andere pappen en nathouden oplossing verzinnen. Dat vind ik triest.
Dus nee, dit corporatistische neoliberale hellhole van Nederland is niet mijn ideaalbeeld, maar helaas het land waarin ik woon en werk. En ook 'mijn partij' van D66 is in de afgelopen jaren veranderd van progressief midden, naar een gekke wanvertoning van zichzelf. Een overstap naar PVDD is dan ook aanlokkelijk.
Goed, misschien een hele offtopic rant, dus mods mijn excuses als dit te ver offtopic is, maar als je volgend het beleid volgt zoals uitgestippeld is, dan kan je zonder al te veel moeite dus in die situatie komen. Dat is helaas ondanks mijn eigen wensen voor een socialere, vertrouwensvollere maatschappij.